der gemeente Sneek Officieel orgaan OPENING Voorjaarsseizoen 1930 OP ZATERDAG 15 MAART J L. P. S. BAKKER LEEUWARDEN Eerste blad 46 e Jaargang No. 49 tl oen&emfe 1O H atari iiW Jil No. bestaal alt 3 bladen. oniciiel Gedeelte. Het Sneeker klokkenspel n i I In Japonnen - Mantels Hoeden, Kinderkleeding brengen wij alleen dat, wat bijzonder mooi en toch voordeelig is dat, wat elegant en apart is; dat, wat ook in Uw garderobe aanwezig behoort te zijn. buitengewoon voordeelige prijzen verkocht worden. Permanente Modeshow i- Uü|«v«: KiIZAMhik a G*. V i- ir S De SNEEKER COURANT is een Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting. door JAC. N. D. HOOGSLAG. I Doel en wezen der Vrijmetselarij. offer; hij kent en ervaart de strijd tusschen het goede en het booze, welke het leven een ge- Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenbuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbt cchtum, Wolsum, Harlch, Hemelum, Bakhuizen, Nijetnirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg, Popplngawler, Warns, Rauwerd - Contrdle op de oplaag toegestaan. Reeds zeer vroeg moet de mensch de be koring van den klokkenklank hebben opge- merkt. Hiervan getuigen de klokken sinds onheugelijke tijden bij de Chineezen in ge bruik. Ook carillons schijnen bij dit volk bekend te zijn geweest. De klokken uit aller hande metaal geslagen zijn de oudsten. In nog groote geestelijke beteekenis heeft en naast, ja boven de andere geestelijke stroomingen haar plaats heeft. een voortdurende bedreiging bleven voor Nederlands onafhankelijkheid. De tijd van gestadige inzinking, de 18e eeuw en de Fransche tijd met al haar tribu- laties heeft zij beluidt, doch ook het herstel van onze vrijheid, terwijl zij tot op heden een getrouwe tijdsaanwijzer voor het maat schappelijk leven is gebleven, die vooral bij de jaarswisseling met algemeene aandacht wordt afgewacht. En zoo roept haar geregelde slag gedach ten op van leven, dood en eeuwigheid, „zoo menigmaal ghij hoort den heidren [klockenslagh gedenkt aendachtelijk aen uwen jongsten [dach”. (Ontleend met meer andere gegevens aan: D. J. v. d. Ven „De Torens zingen”). Ontelbare malen hebben dichters de klok- de dwaling die anderen dan zelfs vervolgd mo gen worden. Wij erkennen de waarde van veel diepte en moois in dit geloof, maar verzetten ons tegen de heerschzucht en onverdraagzaam heid er in, zooals wij ons ook verzetten tegen fascisme en bolsjewisme, dat in politiek opzicht geen andere meening naast zich gedoogt. De vrijmetselaar erkent de veelzijdigheid der waarheid en moet krachtens die erkenning de onverdraagzaamheid, die onmaconniek is, over al bestrijden. Sijbrandaburen, Offingawier, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Terzool, Wyckel, HINDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend, dat zij bij be sluit van 11 Maart 1930, no. 11, wijziging hebben gebracht in de voorwaarden, ver bonden aan de aan H. R1NGNALDA, aan nemer en timmerman aldaar, en zijn recht verkrijgenden verleende vergunning tot het oprichten van een door een electromotor van 5 P.K. in werking te brengen timmerfabriek aan den Singel no. 39 en 41, kadastraal be kend gemeente Sneek, Sectie B nos. 912 en 3443. SNEEK, 19 Maart 1930. NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (73e Jaargang) In STOFFEN steeds maar' ook uitsluitend de fijnste kwaliteiten, warme kieuren-nuances, meesterlijk van teekening. Wij noodigen U beleefd uit, geheel vrijblijvend onze collecties te komen bezichtigen, orde staat ook boven de politieke partijen, zij omvat liberalen, v.-d., s.-d., ook enkele c.-h„ heeft geen politieke kleur, zij beoogt noch een eenzijdig individualistische ontwikkeling noch een eenzijdig universalistische, doch is een twee- eenheid van die beide richtingen. het weten staat dat dit deel is eener Goddelijke komedie: dat door dood en opstanding wordt verworven het leven naar den geest. Aldus wordt een algemeene religiositeit bele den nl. het diepere dat boven alle verschil in godsdienst iedere religie gemeen heeft, en dat daarom een beroep doet op verdraagzaamheid jegens iedere overtuiging. Maar ook daarom stoot de vrijmetselarij af iedere belijdenis, die meent dat zij alleen-zaligmakend is, omdat zij meent, dat de waarheid veelzijdig is. Zij is niet anti-Roomsch-katholiek omdat iedere eerlijke overtuiging onze sympathie heeft en in iedere religie-uiting de drang naar stijging zich open baart, maar wel tegen de R.-K. kerk, die er een aparte streng van andere gescheiden belij- I Een kort woord over het ontstaan der vrij metselarij. In 1717 trad zij in Engeland voor het eerst officieel aan het licht, maar zij is ongetwij feld ouder, al behoeven we niet aan «te nemen dat ze uit Adams tijd of de tijd van de Salomo- nische tempelbouw dateert, zooals sommigen be weren. Een der meest voorkomende hypothesen is dat haar oorsprong moet gezocht onder de middeleeuwsche genootschappen der kathedraal- bouwers, onder welker eereleden free masons de vrijmetselarij dan zou zijn ontstaan. Spr. zelf zoekt de brug met het verleden in de in de 17e eeuw bestaande orde der rozekruisers welke orde over geheel Europa verbreid was, ook hier in Nederland; Descartes, Spinoza moe ten tot haar leden behoord hebben. Toen de charletanerie in die orde doordrong (St. Ger main, Cagliostro) en de rozekruiser-orde daalde tot een occult genootschap, kunnen de ernstig willende rozekruisers zich hebben afgescheiden en een vrijmetselaars-genootschap hebben ge dicht. De orde der rozekruisers gaat via Albi- genzen enz. terug tot de kettersche sekten der oud-christelijke wereld. De vrijmetselarij heeft sedert 1717 een groote verbreiding gekregen over geheel de beschaaf de wereld, met name in de Angelsaksische lan- in zoo’n milieu vinden wij altijd het éénzijdige, De religieuse aanleg nu vindt haar toepas sing in de hoogste levenskunst, de koninklijke kunst om wèl te leven. De vrijmetselaar van aanleg zal het leven trachten te maken tot een schoone harmonie, een brok schoonheid, in een zelfde liefde omvattend het „ik” en het „niet-ik”. denis op nahoudt, welke anderer overtuiging tot Hij verneint het leven niet, keert zich tot dat dwaling verklaart, op grond van welke vermeen- H1NDERWET, BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend: dat ter secretarie ter inzage ligt een ver zoek met bijlagen van P. SIJPERDA, timmerman en aannemer, te Sneek, om vergunning tot het oprichten van een timmerfabriek, in werking te brengen door twee electromotoren van 5 P.K., in het ge bouw aan de le Woudstraat no. 30 A, ka dastraal bekend gemeente Sneek, Sectie C, no. 2699; dat op Woensdag, den 2 April 1930, des middags te 12 uur, ten gemeentehuize aldaar gelegenheid zal worden gegeven om tegen het verzoek bezwaren in te brengen en deze mondeling en schrittelijk toe te lich ten en dat zoowel de verzoeker, als zij dit bezwaren hebben in te brengen, gedurende drie dagen voor evengemeld tijdstip ter se cretarie, in de gewone bureau-uren, van de ter zake ingekomen bescheiden kennis kun nen nemen. De aandacht wordt er inzonderheid op gevestigd, dat volgens de heerschende op vatting, slechts tot hooger beroep gerech tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur of een of meer zijner leden zijn verschenen, ten einde hunne bezwaren mondeling toe te lichten. SNEEK, den 19 Maart 1930. Dit Voorjaarsseizoen zal door ons tegen Wij worden hiertoe in staat gesteld, eerstens doordat wij zelf op een zeer gunstig gekozen tijdstip onze inkoopen dedeneen groot aantal origlneele modellen van de fijnste hulzen in Parijs en Weenen werden door ons en bloc aangekocht tegen bijzonder billijken prijs Ten tweede hopen wij in steeds sterkere mate profijt te trekken van onzen grooten étalage-hal, waardoor wij het voordeel van een hoogeren omzet tot uitdrukking brengen in een (ageren prijs. Wij volstaan er verder mede U op onze permanente Modeshow te wijzen in onze groote moderne Etalage-hal. En wanneer U bij het bezichtigen daarvan U laat lelden door Uw smaak en Uw schoonheidsgevoel, dan is de keuze in welke zaak U zult koopen, niet moeilijk. De symboliek waarmede de vrijmetselaar in de orde werkt, wordt hem niet van buiten op gelegd, is dus geen poppenkasterij, maar wordt hem van binnen uit opgelegd, ons geloof in een waarheid als eenheid van tegendeelen, waar achter die diepere waarheid ligt welke zich niet laat be- of omschrijven, doet ons naar het syni- bool grijpen om deze aan te duiden. Iedere om ken bezongen. „Hoort gij hoe 't klokje met liefelijken klank Ons weer naar huis roept tot bede en tot [dank”. Dit liedje heeft ieder onzer wel eens ge hoord. A. Rodenbach, de Vlaamsche dichter, drukt het aldus uit in zijn „Zondag”: „Over dorp en over veld De avond spreidt, de beêklok schelt.” „Curfew must not ring to night” is een bekend Engelsch gedichtje, waarin de avondklok bezongen wordt. Curfew van ’t Fransche couvre-feu, d. w. z. klok die geluid werd om aan te geven dat het vuur en licht gedoofd moesten worden. Misschien is de nog bestaande gewoonte in onze dorpen hiervan wel afkomstig. De poortklok, hoewel de poorten reeds Na een inleidend woord van den heer F. W. C. de Haas sprak Vrijdagavond in de loge, voor genoodigden de heer Mr. Ds. F. C. M. Boenders over bovengenoemd onderwerp. Deze vergadering, zeide spr., wordt niet ge houden om propaganda voor toetreding tot de loge te maken want wij werven geen leden maar om de buitenwereld op de hoogte te brengen van onze beginselen, waaromtrent nog al te veel onbekendheid heerscht. De geheim zinnigheid welke de vrijmetselarij omhult, heeft de belangstelling van vriend en vijand gewekt en 'hoewel niet allen de ijselijkheden zullen ge- looven welke men in R.-K. kringen wel van ons vertelt, is de nieuwsgierigheid van allen geprik keld. Het is hier wel overbodig te zeggen, dat er in onze kringen niets ongeoorloofds gebeurt. Beroemde mannen wijdden en wijden hun beste krachten aan de vrijmetselarij, sedert zij offi cieel in 1717 voor den dag kwam, Lessing, Goethe, Mozart, Voltaire, Frederik de Groote waren vrijmetselaars en eenerzijds zal de wel willende buitenstaander denken dat een bewe ging, tot welke zulke mannen behoorden een zekere beteekenis moet hebben, anderzijds ech ter zal hij zich afvragen of sedert den tijd, toen die mannen leefden, de gedachten dezer groote denkers van het verleden het algemeen inzicht niet zoodanig hebben beïnvloed, dat die ge dachten nu gemeengoed van ieder weldenkende en vrijdenkende zijn geworden en de vrijmetse larij dus verouderd is. Spr. hoopt aan te toonen dat dit niet het geval is, dat de vrijmetselarij lang verdwenen zijn, kan men nog te Bols- ward hooren luiden. Overbekend is Schiller’s „Lied von der Glocke”. Romberg, Max Bruch en V. d’lndy hebben het getoonzet. Niet alleen dichters ook toonkunstenaars hebben zich sterk tot den klokkenklank aan getrokken gevoeld en deze voor bepaalde ef fecten, voor imitatie en vooral tot het berei ken van stemmingen gebezigd. Ik noem slechts enkele voorbeelden uit velen. Het Sneeker Klokspel, It Snitser Klokkespil, ’t Carillon van Gouda, ’t Carillon van Duvn- kerke, ’t Carillon van Ekelsbeke, les Cloches de Cornevillc, Cloches a travers les feuilles. Pagodes en la Cathédrale engloutie van C. Debussy, The Belis van W. Byrd, Klokke- klang van Grieg, Danse macabre, carillon en les Cloches de las Palmas van Saint- Saëns, les Cloches du soir van C. Franck, la Campanella en Danse macabre van Liszt. Fête Dieu van Albeniz, Montanese van de Falla, Klokke Roeland van Benoit, Kerst klokken van Handel, Carillon uit de Arlé- sienne van Bizet, de Alarmklok in de Hu genoten van Meyerbeer, de klokkenscène uit Cavaleria van Mascagni, de klokkenaria uit de Zauberflöte van Mozart, Beiaard van A. Diepenbrock, Crépuscule van Mawet e. t. q. En in het maatschappelijk leven worden klokken en bellen tot allerlei doeleinden ge bruikt bv. koeklokken, rinkelbel, belleslede, „de Narren met haer bellen” (oud-Nederl. lied), deurtje bellen (thans verouderd), dat wel hoofdzakelijk door de „beF’hamels zal uitgeoefend zijn en het reeds genoemde beieren, luiden, kleppen, slaan bij hoogtij den, rouw, rampen, kerkelijke plechtigheden en dergelijke. Ten Zuiden van de Martinikerk staat een gebouw, waarin twee klokken hangen. De kleinste, toonshoogte F (hooge stemming), draagt behalve een fraai randschrift het vol gende opschrift in Gothische letters: t Vox mea vox viae, voco vos ad sacra. Venite Johannes ter Steghe me fecit anno domini MCCCCXLIII. Van Borssum Waalkens heeft abusievelijk 1514, door anderen overgenomen. Zijn be richtgever moet destijds het slanke L-teeken voor een I hebben aangezien. Ook de ruwe schatting van haar gewicht 1000 a 2000 K.G. is stellig te hoog. M. i. komt zij niet aan het laagste dezer cijfers toe. Ik vind haar klank wel ijler doch niet minder fraai dan die van haar grootere zuster. Haar klepel mag wel eens „ontroest” worden. En dan „Zoo laat die klok maar luiden en laat die klok maar slaan” Ik vermoed dat deze klok destijds die van Butendiic heeft vervangen, welke wellicht toen reeds slagklok is geworden. De groote klok uit dit klokhuis, die 3273 Ned. Ponden moet wegen, toonshoogte C (hooge stemming) voert als opschrift: 1. Borchhard fudit Enchusae Ao. 1767; plus het wapen van Sneek waaronder vier schild jes waarop de wapens zijn uitgekapt. Borchhard heeft deze klok bijzonder zui ver op de vorige afgestemd. Een zoo rein kwartinterval te hooren is een genot. Deze Aan de hand van art. 2 en 3 der grondwetschreiende nood der wereld. De vrij metselaars horizontale, gelijkvloersche, de zwakheid en dat gevormd traagheid, maar dit allerlaagste en armzaligste wordt door datgene wat in ons het lagere zoekt, doorsneden door de verticale lijn naai boven het horizontale, en datgene wat zoekt het hoog- gericht, het omhoog strevende, dat zich uit in ste, het verticale. De vrij metselaarsorde is ech-hartstocht, liefde, extase maar vaak ook in het ter geen godsdienstig milieu zonder meer, want den, waar 98 der vrijmetselaars gevestigd staat steeds de vraag op den voorgrond: „wat weldig tragische schoonheid geeft, waarachtei zijn. -moet ik doen om zalig te worden", is men te- j veel bedacht op eigen stijging, te weinig op de de 17e eeuw komen de gegoten klokken in zwang allereerst in Frankrijk. Spoedig daar- 1 na ook elders. j Als klokkenspijs komt in de middeleeuwen brons voor een legeering van c. 78 koper met c. 22 tin, terwijl de beste En- gelsche gieters tegenwoordig enkele deelen zink en lood hierbij mengen. Dat toevoeging van zUver of goud den klank zou veredelen is een legende, hoewel het is voorgekomen dat tijdens de gieting door geloovigen edele metalen in den oven werden geworpen. Ons gewest bezit nog een groot aantal oude klokken. Tot de 12e eeuw worden ze zelden gedateerd, daarna vrij geregeld. Een van de oudste klokken uit de 13e eeuw, die zich thans in het Rijksmuseum bevindt, is afkomstig uit Warstiens, ze weegt 316 Ko (Zie G. H. v. Borssum Waalkens, Friesche Klokkenopschriften, Vrije Fries, deelen XVI. XVIII en XIX). Tot de oudste inwoners onzer stad be hoort ongetwijfeld de heeluursslagklok, ge goten door Steven Butendiic in 1446, met toonshoogte iets beneden g1. S. Butendiic was een bekend Utrechtsch klokgieter, die vele klokken in de Nederlanden vervaardigd heeft. Zij draagt het volgende opschrift: fugo pestem decoro defunctos ploro anno domini MCCCXLVI Steven butendiic fecit. Vermoedelijk is dit de luidklok geweest van de vorige St. Martinikerk. De bijna onbegrensde levensduur van klokken maakt hen tot getuigen van eeuwen van historie. Hef is eene eigenaardige sen satie te weten dat deze klok hoogstwaar schijnlijk geslagen en geluid is tijdens de schrikkelijke partijtwisten tusschen „scyrin- gen en vetcoeperen” in de 15e en 16e eeuw, toen Friesland en deze streken in ’t bizonder in een toestand van bijna volslagen anarchie verkeerden. Want wie de eindelooze, een tonige reeks van „bioedstortinge, rouerije, brandt ende andere misdaeden” leest, moet zich eigenlijk verwonderen, dat er nog iets van het Friesche volk is overgebleven. Als mijn vermoeden juist is dan hebben Bocke Harinxma, heerschop van Sneek, Pe ter en Worp van Thabor, kroniekschrijvers, deze klok gehoord en is zij geluid bij de feestelijke intocht van Bocke te Sneek in 1497 na zijne ontvluchting uit de gevange nis te Groningen met behulp van Jan Kan- neken, wijntapper en cannemaecker, waar van vermoedelijk Wijnkanstraat, „ende Snekers beyerden en hlueden hoer doeken hem teghen ende speulden op den orghele” volgens Peter van Thabor. En hoevele malen is zij geklept om op te roepen ter verdediging tegen overval, „se sloegen die doeken in Sneek ende Sneker vijfgea”. Later is deze klok getuige geweest van de wederzijdsche onverdraagzaamheid en harde geloofsvervolging, de bange angst voor de dingen die stonden te gebeuren als Spanjes wil wet dreigde te worden. Doch ook gelukkiger tijden heeft zij mee gemaakt als Friesland een bescheiden pro fijt trekt uit hare aanhechting aan de Repu bliek, hoewel ook toen Engelands ijverzucht en de machtsbegeerte der Fransche koningen leven en beleeft het als een scheppende schoon heid. Een dogmatische scheiding van het gees telijk leven in een leven voor de wetenschap, voor de moraal, voor de kunst maakt dat leven dor en droog; op alle fundamenten van het leven wenschen wij een leven van harmonische syn these op te bouwen, een synthese van wijsheid en kracht. De vrijmetselaar is optimistisch-reli- De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs In de stad I 2.50, naar bulten Ir. per post f 3.60 Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huls verspreid Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goênga, Gauw, AbbegaOosthem, Deersutn, Scharnegoutum, Roodhuis, Langweer, Bozurn Alle advertentiën worden in beide bladen opgenomen. voor de orde van vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden betoogt spr. nu dat de vrijmetselarij is een geestelijke rich ting, een mentaliteit en geen stelsel of belijde nis; zij is geboren uit de diepte van het men- schelijk hart, men is vrijmetselaar krachtens aanleg of geen vrijmetselaar, ieder kan dus door zijn mentaliteit vrijmetselaar zijn, ook al is hij niet toegetreden, wij noemen hem dan de vrij metselaar zonder schootsvel. Een geestesrich ting laat zich nu eenmaal niet opsluiten in een bepaalde organisatie, zij openbaart slechts haar karakter en dat is bij de vrijmetselarij het stre ven naar een voortdurende ontwikkeling van die eigenschappen bij mensch en menschheid, die deze opvoeren naar hooger geestelijk en zedelijk peil. De vrijmetselarij richt zich op den religieusen mensch in de diepste en ruimste zin van het woord. Religie, ontstaan uit een tot bewondering en aanbidding overgaand gevoel van verwondering is psychologisch verklaarbaar uit een drang tof stijging, de poging van den mensch boven zich gieus, hij weet in zich zelf en ieder mensch het zelf uit te komen; de mensch voelt dan de span- i ning van den strijd, het kruis, dat gevormd traagheid. gericht, het omhoog strevende, dat zich uit in

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 1