der gemeente Sneek Officieel orgaan w %»tera»is «1 Juni me (73e Jaargang) COURANT Uit onze Raadzaal. Dü No. bestaat uit 4 bladen. I. to No, 76 Eerète Blad I, p NIEUWSTIJDINGEN. !s e I 46e Jaargang I, r. Ultgav» K1EZEJBRINK «n Co. 5 700 1000 1200 1500 2000 2500 3000 4000 5000 6000 7000 5 37 1245 2609 56 09 89 65 130 76 21985 31306 409 07 508 27 1 70 11 90 18 70 30 60 56 10 81 60 107 10 159 80 227 80 295 80 365 50 5 10 11 90 20 40 35 70 61 20 86 70 137 70 200 60 268 60 336 60 700 1000 1200 1500 2000 2500 3000 4000 5000 6000 7000 331 96 428 72 528 34 6.000.— 28.000.— 3.000.— 58.000.— 1; v- e- f 180.000.— - 26.000.— Contróle op de oplaag toegestaan. Alle advertentiën worden in beide bladen opgenomen. )r De SNEEKER COURANT is een en Vrijdags. Abonnementsprijs In Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting :k DE BELASTINGHEFFING. SNEEK, 27 Mei 1930. Aan den Gemeenteraad. •i. Zuiver inkomen g 40.422.25 600.— GEHUWDEN MET TWEE KINDEREN. d. Zuiver inkomen 26.000.— Huurwaarde 3.000.— a dat aangebracht op de venters- de 58.000.— fondsbelasting zoude kunnen worden volstaan, de verlich- 100 8.500.— 93.000.— g- h. Totaal Verloren wordt het algemeen In enkele gevallen worden de meelzoldersinkomen. De positie der gehuwden schijnt bij aanneming Bedrag der gem.inkomstenbel. Bedrag der gem.inkomstenbel. Hoofdsom der gem.fondsbelasting 4-70 opcenten Hoofdsom der gem.fondsbelasting 4- 70 opcenten Aantal opcenten 15 20 30 40 55 70 85 100 No. X 07.281(3). Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot nieuwe vaststelling van regelen betref fende belastingheffing. a. b. c. aangeno- i ver- er ed m b- d. ir ■ij ie 10 36 18 65 34 23 66 53 105 71 147 78 238 43 d. e. t B. en W. nebben den raad o. a de volgende voorstellen aangeboden: In totaal zal, worden onze voorstellen door U r~-~ men, ongeveer aan inkomsten tot dekking van hetgeen f 402.500.— - 383.500.— Totaal f 383.522.25 Aan nieuwe uitkeeringen ontvangt de gemeente: a. een bedrag, berekend volgens de bepalingen van de wet van 1929. Indien dit bedrag werd vastgesteld op grond van de gegevens, in art. 4 der aangehaalde wet bedoeld, zou onze gemeente, naar ons door de Directie der Veree- niging van Nederlandsche gemeenten is medegedeeld, over het dienstjaar 1931/1932 slechts aanspraak kunnen maken op f 142.218.67. Art. 6 garandeert echter voor de eerste vijf jaren, aanvangende 1 Mei 1931, aan de gemeenten een minimum-uitkeering, welke voor onze gemeente kan worden f 180.742.04 de opbrengst der gemeentelijke inkomstenbelasting, f 342.500.— thans 25 opcenten geheven; deze brengen ongeveer f 6000.op. Wordt gebruik gemaakt van de gelegenheid om 50 opcenten te heffen, dan zal hierdoor een hoogere bate ontstaan van ongeveer f 6000. Het bedrag dat dan nog noodig is, zouden wij willen vinden uit de personeele belasting. De wet laat toepassing van verschillende middelen toe. In de eerste plaats zou wijziging gebracht kunnen worden in de classificatie. Sneek is thans opgenomen in de 6e klasse. Voor indeeling in een hoogere klasse, waardoor de opbrengst zou stijgen, bestaat geen aanleiding. Een besluit tot plaatsing in de 5de klasse, waarvoor in Uwe vergadering wel van sympathie gebleken is, achten wij met het oog op het vrij groote belastingver- lies dat daarvan het gevolg zou zijn, ongeraden. Het verlies zou toch uit andere bronnen moeten worden aangevuld. Het schijnt ons het meest gewenscht voorloopig in de classificatie geen wijziging te brengen. Als eerst alle ge volgen van de nu plaats vindende belangrijke veranderin gen, ook op grond van ervaring kunnen worden overzien, kan de vraag of verandering in de classificatie gewenscht is, beter onder de oogen worden gezien. In de tweede plaats is het mogelijk de heffing der per soneele belasting te doen geschieden naar een hooger percentage van de verschillende grondslagen dan bij ongewijzigde toepassing der wet geschiedt. De Raad kan nl. volgens art. 31 duodecies der gewijzigde wet op de Personeele Belasting bepalen, dat in plaats van de tarie ven, in de wet genoemd, andere zullen komen, die, voor- zoover de huurwaarde aangaat, progressief kunnen zijn. Ook de toepassing van dit middel ontraden wij, althans voorshands. Het zou een element van onzekerheid brengen, dat op dit oogenblik naar onze meening stellig moet wor den vermeden. Rest ten slotte de heffing van opcenten. Tot dusverre is dit middel in Sneek vanwege de gemeente niet toegepast. Wel worden, ook door onze ingezetenen, betaald aan de provincie 28 opcenten en ten behoeve van het leenings- fonds respectievelijk 10, 20 en 80 opcenten. Deze opcenten brengen thans in totaal op ongeveer f24.000.een bedrag dat door de gemeente verkregen zou kunnen worden door heffing van ongeveer 45 opcenten. Zouden deze opcenten echter op alle aanslagen tot een gelijk bedrag worden geheven, dan zouden zij, die thans 28 of 38 opcenten be talen, dat zijn degenen die huizen van lagere huurwaarde bewonen, zwaarder worden belast, terwijl zij niet zooals in den regel degenen die huizen van hoogere huurwaarde bewonen een compensatie zouden vinden in een min deren druk van de gemeentefondsbelasting 4- opcenten tegenover de nu geheven gemeentelijke inkomstenbelasting. Wij meenen daarom dat de opcenten op de hoofdsom der personeele belasting, tot de heffing waarvan wij U adviseeren, volgens een progressief tarief moeten worden geheven in dien zin dat, in verhouding tot de nu aan op centen geheven belasting, voor de bewoners van perceelen met lagere huurwaarde een verlichting en voor die van perceelen met hoogere huurwaarde een verzwaring van den druk der personee^^belasting zal intreden. Een dusdanige toepassing bevordert mede een meer gelijkma tige verdeeling van druk over de verschillende bevolkings- geledingen. Een tarief van heffing, ingericht als volgt, zal een op brengst geven van ongeveer f 28.000. Van de gemeenten uit de Z.W.-hoek ver melden we Wymbritseradeel met 23.2 ondeugdelijke monsters en 4.9 beneden 2.80 vet. Gaasterland 29.6 ondeugdelijk, 7.4 be neden 2.80 Hemelumer Öldephaert 23.8 ondeugdelijk; Hindeloopen 19 ondeug delijk; Sloten 16.7 ondeugdelijk; Stavoren had een goed cijfer 9.1 ondeugdelijk, Ijlst eveneens: 5.3 ondeugdelijk. Bakkerij controle: De inrichting De wet van 15 Juli 1929, S. 388, waarbij nieuwe regelen zijn gesteld met betrekking tot de financieele verhouding tusschen het Rijk en de gemeenten en waarbij verandering is gebracht in het gebied waarop de gemeente zich bij de heffing van belastingen tot dekking van haar uitgaven, mag bewegen, treedt in werking ten deele op 1 Januari, ten deele op 1 Mei 1931. Is het in het algemeen reeds wen- schelijk de noodige herziening van verschillende belasting- verordeningen zoo tijdig ter hand te nemen, dat de Konink lijke goedkeuring vóór den aanvang van de verschillende belastingjaren kan zijn verkregen, paragraaf IV der aan gehaalde wet noopt inzonderheid tot tijdige vaststelling, door de in letter E opgenomen bepaling, dat de Raad vóór 1 September 1930 een beslissing moet hebben genomen omtrent de vraag, in welke klasse de gemeente' voor de berekening der personeele belasting zal worden ingedeeld. Wij hebben ons reeds sedert eenigen tijd onledig gehou den met het beramen van de voorstellen, welke wij U zouden hebben te doen. De gemeente verliest tengevolge van het in werking treden van de nieuwe regeling: a. welke opbrengst valt te ramen op b. de uitkeering per inwoner volgens de wet van 1897, in de begrooting voor 1930 in totaal geraamd op c. de uitkeering ingevolge art. 10 der wet van 1897 ten bedrage van IJsbrtchtum, Wolsutn, Harlch, Hemelum, Bakhuizen, Nijetnirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Overschot f 19.00Ö. Dit overschot schijnt ons om twee redenen gewenscht. In de eerste plaats om eenige reserve te hebben tegen onzekerheden, die met name de gemeentefondsbelasting kan veroorzaken en in de tweede plaats om de volgende reden. De gemeenterekening over 1929 zal vermoedelijk sluiten met een saldo van ongeveer f 15.000.In ons voorstel tot instelling van een algemeen gemeentelijk reservefonds en tot vaststelling van een verordening dienaangaande, loren gaat, worden verkregen: Rijksuitkeering uit het gemeentefonds van de hoofdsom der grondbelasting Rijksbijdrage in de jaarwedden van den burgemeester en secretaris Hoofdsom der personeele belasting Rangschikking in de 2de klasse der ge meentefondsbelasting Opcenten op de gemeentefondsbelas ting Verhoogde opcenten op de vermogens belasting Opcenten op de personeele belasting Uit deze vier uitkeeringen vloeit derhalve aan de gemeente toe in totaal een som van f 267.742.04 Om het verlies dat de gemeente lijdt te dekken, moet dus nog gevonden worden f 383.522.25 f 267.742.04 f 115.780.21 of rond fl 16.000.— Voor dekking van dit bedrag komen verschillende mid delen in aanmerking. In de eerste plaats de heffing van opcenten op de gemeentefondsbelasting. Volgens het nieuw ingevoegde art. 243 der Gemeentewet kunnen deze opcen ten tot ten hoogste tachtig worden geheven. Alleen in een zeer bijzonder geval, dat zich voor onze gemeente niet voordoet, kan tot honderd worden gegaan. Aan de beantwoording van de vraag hoeveel opcenten Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, f150 en minder meer dan f 150 doch niet meer dan f250 Idem f 250 Idem f 350 Idem f 450 Idem f 550 de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.60. Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), f 350 f 450 f 550 f 650 Idem f 650 - f 750 meer dan f 750 op aanslagen van hen die geen gebruiker van een perceel zijn HIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags gesteld op b. drie vierde gedeelte van de zuivere op brengst van de hoofdsom der grondbelasting in Sneek geheven, welke uitkeering kan wor den geraamd op rond c. een bijdrage in de jaarwedden van den burgemeester en den secretaris ten beloope van d. de zuivere opbrengst van de hoofdsom der personeele belasting in de gemeente ge heven, welke indien door den Raad geen verandering wordt gebracht in de classifica tie, noch in de percentages van heffing voor de verschillende grondslagen, waarover hier na nog wordt gesproken rond kan worden gesteld op Art. 14 der financieele verhoudingswet laat toe een delijke monsters en 7.4 beneden 2.80 rangschikking in drie klassen. Vindt rangschikking plaats in de eerste klasse, dan begint de belastingplicht voor ge huwden bij een „belastbare som” van f 800.en voor ongehuwden van f700.Bij rangschikking in de tweede klasse zijn deze cijfers respectievelijk f 700.en f 600.en bij plaatsing in de derde klasse f 600.en f 500.doordat de belastbare som voor alle belasting plichtigen volgens art. 41 der wet wordt verhoogd respec tievelijk met f 100.en f200.Onder belastbare som moet worden verstaan het zuiver inkomen verminderd met den kinderaftrek. Rangschikking in de 2e klasse schijnt ons voor onze der bakkerijen wordt, voor zoover noodig, gemeente het meest aanbevelenswaardig. Dan wordt zoo geleidelijk verbeterd. De zindelijkheid is in na mogelijk aangesloten bij den nu bestaanden toestand, het algemeen voldoende, hoewel hier endie immers deze is, dat de belastingplicht begint voor ge- daar nog wel wat te wenschen over blijft, huwden bij f 800.— en voor ongehuwden bij f 600.zuiver Provinciale Keuringsdienst. Aan het verslag van deze dienst over 1929 i is het volgende ontleend: De keurmeesters brachten 9347 controle bezoeken aan winkeliers, slagers, papver- koopers en fabrieken, bezochten 4201 bak kerijen en inspecteerden 3392 stallen en melkverkoopersbedrijven. In totaal werden dus 1694Ö inspecties gedaan. Blijkens de opgaven der keurmeesters zijn in dit district: 6904 fabrieken, winkels, slagers en pap- verkoopers, 1233 bakkers en brooddepóts en 1393 melkverkoopers. Schat men het aantal veehoudersbëdrij- ven op 25000 dan moeten dus ongeveer 35000 warenverkoopers in den zin der Wa renwet, worden gecontroleerd. Het aantal op het laboratorium onder zochte monsters bedroeg 22955, die alsvolgt zijn te specificeeren: 20297 monsters melk en melkproducten, waarvan 32.2 ondeugdelijk. 1270 mon sters brood en bakkerijproducten, waarvan 18.1 ondeugdelijk. 841 monsters diverse kruidenierswaren, waarvan 23.3 ondeug delijk. 314 monsters water. 233 monsters ingezonden door overheidsbedrijven, bak kers en particulieren. Door de opsporingsambtenaren werden 54 processen-verbaal opgemaakt, waarvan 6 door rijks- en gemeentepolitie, en wel: Wegens overtreding van het Melkbesluit 35, broodbesluit 16, Algemeen Besluit 1, jam- en Limonadebesluit 1, de Keuringsver- ordening 1. Verder werden 4777 schriftelijke waar schuwingen verzonden en had 100 maal een bespreking plaats op het bureau. Als gevolg van de bevindingen bij winkel- inspecties en laboratoriumonderzoek werden 262 partijen waren aan de consumptie ont trokken. Melkwinning te Sneek vol gens O. B. W. voorwaarden. De contróle op de winning, distributie, de che mische en bacteriologische samenstelling der melk, gewonnen door de veehouders, die op speciale voorwaarden land hebben gehuurd van de gemeente en het Old Burger Weeshuis, werd op overeenkomstige wijze uitgevoerd als in de voorafgaande jaren. De resultaten zijn zeer bevredigend. Enkele veehouders, hoewel zij geen land in huur hebben, wenschten toch het goede voorbeeld te volgen en pasten vrijwillig de vereischte maatregelen toe. De belangstelling van het Sneeker publiek is groeiende, hetgeen blij ken kan uit de ingekomen aanvragen van melkverkoopers om het recht te krijgen het zgn. „plaatje” te mogen voeren. Dit plaatje is een geëmailleerd bordje met de letters G. O. B. W. S. karren, het publiek in staat stelt de beter gewonnen melk van de andere te onder scheiden. Het totaal aantal veehouders die op deze wijze hunne melk winnen bedraagt 20. Deze melken ongeveer 400 koeien en brengen da gelijks ongeveer drieduizend liter melk bij de burgerij. Aannemende dat dagelijks 500v liter consumptiemelk in Sneek verkocht wordt, dan is dïïs 60 der gedistribueerde melk op speciale wijze gewonnen. In de gemeente Sneek werden 721 mon sters volle melk genomen, 1.9 was on deugdelijk van samenstelling, 10.7 on deugdelijk van toestand, 1.5 beneden 2.80 vet; voor geheel Friesland bedroegen deze cijfers resp. 5126, 3.3 13.5 2.3 zoodat Sneek een gunstig figuur maakt. Schoterland maakt een zeer Reeds uit deze cijfers blijkt, dat, indien enkel met heffing van 70 opcenten op de hoofdsom der gemeente fondsbelasting zoude kunnen worden volstaan, de verlich ting van belasting-druk voor de hoogere inkomens veel be- langrijker zou zijn dan voor de lagere. Als correctiemiddel zou toegepast kunnen worden een progressieve heffing van deze opcenten. Om een opbrengst van f93.000.te verkrijgen zou echter in geen geval met een vrij laag bedrag kunnen worden begonnen, terwijl zeker tot 80 het maximum zoude moeten worden gegaan waardoor elke ruimte van beweging voor de toe komst in dit opzicht zou zijn uitgesloten. Wij hebben daarom gemeend dit middel niet te baat te moeten nemen, te minder omdat wij meenen dat langs anderen weg het doel voorkoming van ongelijkmatigen druk beter kan worden bereikt. Met enkel een heffing van 70 opcenten op de gemeente fondsbelasting kan evenwel niet worden volstaan. Er zullen nog andere bronnen van inkomst moeten worden aange sproken. Een hooger opvoeren van een gelijkmatige hef fing van opcenten der gemeentefondsbelasting schijnt ons niet wenschelijk. In de eerste plaats zou daardoor de zoo juist gesignaleerde tendenz nog worden versterkt en in de tweede plaats zou vrij spoedig het maximum zijn bereikt, zoodat voor dekking van eventueele hoogere uitgaven in de komende jaren, alleen beschikbaar zouden blijven de opcenten op de hoofdsom der personeele belasting. Wij hebben, wel inzonderheid om te voorkomen dat de meer gegoeden in beduidende mate profijt zouden trekken van de door de nieuwe wetgeving beoogde meer gelijk matige verdeeling van belastingdruk, terwijl de minder gegoeden óf meer zouden moeten betalen dan thans óf niet noemenswaard zouden worden ontlast, onze aandacht in de eerste plaats gevestigd op de opcenten op de hoofdsom der vermogensbelasting. Tot nu toe mogen deze door de gemeente worden geheven tot een getal van 100. Volgens de nieuwe regeling zullen 50 opcenten ten goede komen aan het gemeentefonds, terwijl de gemeenten niet hooger zullen mogen gaan dan tot 50. In onze gemeente worden op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting zullen worden ongunstig geheven, dient vooraf te gaan een bespreking van deze figuur in deze lijst het had 37*8 ondeug- andere vraag: in welke klasse de gemeente voor de heffing delijke monsters en nog 5.1 beneden «er gemeentefondsbelasting zal worden gerangschikt. 2.80 vet; Harlingen had 29. 6 ondeug- van ons voorstel eenigermate ongunstiger te worden, maar voor een geheel juiste beoordeeling moet in aanmerking worden genomen, dat de kinderaftrek volgens de wet op de Rijksinkomstenbelasting, die ook geldt voor de gemeente fondsbelasting, hooger is dan die volgens de thans nog geldende verordening op de heffing van een gemeentelijke inkomstenbelasting. Volgens deze verordening bedraagt de aftrek voor elk kind f75.terwijl deze aftrek volgens art. 38 der wet op de Rijksinkomstenbelasting bij de laagste inkomens f 100.per kind bedraagt en bij een inkomen van f2000.— reeds stijgt tot f 170.terwijl voor groote gezinnen nog een afzonderlijke, gunstiger regeling geldt. Wordt de gemeente in de tweede klasse geplaatst, dan komt de hoogere belastingopbrengst die hiervan het gevolg zal zijn, onmiddellijk aan haar ten goede. Deze hoogere opbrengst kan worden geraamd op f 8500. Indien op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting 70 opcenten worden geheven zal de opbrengst hiervan ver moedelijk ongeveer f 93.000.beloopen. Bij de stukken zijn gevoegd twee overzichten van hetgeen in dat geval aan hoofdsom en opcenten zoude moeten worden betaald: a. door gehuwden zonder kinderen; b. door gehuwden met twee kindeien, vergeleken met hetgeen thans aan gemeentelijke inkom sten belasting moet worden opgebracht. Wij veroorloven ons naar deze overzichten te verwijzen; in dit voorstel wil len wij er slechts een enkele greep uit doen. GEHUWDEN ZONDER KINDEREN. Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, AbbegaOosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Langweer, Bozum

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 1