der gemeente Sneek
Officieel orgaan
w
%»tera»is «1 Juni me
(73e Jaargang)
COURANT
Uit onze Raadzaal.
Dü No. bestaat uit 4 bladen.
I.
to
No, 76 Eerète Blad
I,
p
NIEUWSTIJDINGEN.
!s
e
I
46e Jaargang
I,
r.
Ultgav» K1EZEJBRINK «n Co.
5
700
1000
1200
1500
2000
2500
3000
4000
5000
6000
7000
5 37
1245
2609
56 09
89 65
130 76
21985
31306
409 07
508 27
1 70
11 90
18 70
30 60
56 10
81 60
107 10
159 80
227 80
295 80
365 50
5 10
11 90
20 40
35 70
61 20
86 70
137 70
200 60
268 60
336 60
700
1000
1200
1500
2000
2500
3000
4000
5000
6000
7000
331 96
428 72
528 34
6.000.—
28.000.—
3.000.—
58.000.—
1;
v-
e-
f 180.000.—
- 26.000.—
Contróle op de oplaag toegestaan.
Alle advertentiën worden in beide bladen opgenomen.
)r
De SNEEKER COURANT is een
en Vrijdags. Abonnementsprijs In
Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting
:k
DE BELASTINGHEFFING.
SNEEK, 27 Mei 1930.
Aan den Gemeenteraad.
•i.
Zuiver inkomen
g
40.422.25
600.—
GEHUWDEN MET TWEE KINDEREN.
d.
Zuiver inkomen
26.000.—
Huurwaarde
3.000.—
a
dat aangebracht op de venters-
de
58.000.—
fondsbelasting zoude kunnen worden volstaan, de verlich-
100
8.500.—
93.000.—
g-
h.
Totaal
Verloren wordt
het algemeen
In enkele gevallen worden de meelzoldersinkomen. De positie der gehuwden schijnt bij aanneming
Bedrag der
gem.inkomstenbel.
Bedrag der
gem.inkomstenbel.
Hoofdsom der
gem.fondsbelasting
4-70 opcenten
Hoofdsom der
gem.fondsbelasting
4- 70 opcenten
Aantal
opcenten
15
20
30
40
55
70
85
100
No. X 07.281(3).
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot nieuwe vaststelling van regelen betref
fende belastingheffing.
a.
b.
c.
aangeno-
i ver-
er
ed
m
b-
d.
ir
■ij
ie
10 36
18 65
34 23
66 53
105 71
147 78
238 43
d.
e.
t
B. en W. nebben den raad o. a de volgende voorstellen
aangeboden:
In totaal zal, worden onze voorstellen door U r~-~
men, ongeveer aan inkomsten tot dekking van hetgeen
f 402.500.—
- 383.500.—
Totaal f 383.522.25
Aan nieuwe uitkeeringen ontvangt de gemeente:
a. een bedrag, berekend volgens de bepalingen van de
wet van 1929. Indien dit bedrag werd vastgesteld op grond
van de gegevens, in art. 4 der aangehaalde wet bedoeld,
zou onze gemeente, naar ons door de Directie der Veree-
niging van Nederlandsche gemeenten is medegedeeld, over
het dienstjaar 1931/1932 slechts aanspraak kunnen maken
op f 142.218.67. Art. 6 garandeert echter voor de eerste vijf
jaren, aanvangende 1 Mei 1931, aan de gemeenten een
minimum-uitkeering, welke voor onze gemeente kan worden
f 180.742.04
de opbrengst der gemeentelijke inkomstenbelasting,
f 342.500.—
thans 25 opcenten geheven; deze brengen ongeveer
f 6000.op. Wordt gebruik gemaakt van de gelegenheid
om 50 opcenten te heffen, dan zal hierdoor een hoogere
bate ontstaan van ongeveer f 6000.
Het bedrag dat dan nog noodig is, zouden wij willen
vinden uit de personeele belasting. De wet laat toepassing
van verschillende middelen toe. In de eerste plaats zou
wijziging gebracht kunnen worden in de classificatie. Sneek
is thans opgenomen in de 6e klasse. Voor indeeling in een
hoogere klasse, waardoor de opbrengst zou stijgen, bestaat
geen aanleiding. Een besluit tot plaatsing in de 5de klasse,
waarvoor in Uwe vergadering wel van sympathie gebleken
is, achten wij met het oog op het vrij groote belastingver-
lies dat daarvan het gevolg zou zijn, ongeraden. Het verlies
zou toch uit andere bronnen moeten worden aangevuld.
Het schijnt ons het meest gewenscht voorloopig in de
classificatie geen wijziging te brengen. Als eerst alle ge
volgen van de nu plaats vindende belangrijke veranderin
gen, ook op grond van ervaring kunnen worden overzien,
kan de vraag of verandering in de classificatie gewenscht
is, beter onder de oogen worden gezien.
In de tweede plaats is het mogelijk de heffing der per
soneele belasting te doen geschieden naar een hooger
percentage van de verschillende grondslagen dan bij
ongewijzigde toepassing der wet geschiedt. De Raad kan
nl. volgens art. 31 duodecies der gewijzigde wet op de
Personeele Belasting bepalen, dat in plaats van de tarie
ven, in de wet genoemd, andere zullen komen, die, voor-
zoover de huurwaarde aangaat, progressief kunnen zijn.
Ook de toepassing van dit middel ontraden wij, althans
voorshands. Het zou een element van onzekerheid brengen,
dat op dit oogenblik naar onze meening stellig moet wor
den vermeden.
Rest ten slotte de heffing van opcenten. Tot dusverre
is dit middel in Sneek vanwege de gemeente niet toegepast.
Wel worden, ook door onze ingezetenen, betaald aan de
provincie 28 opcenten en ten behoeve van het leenings-
fonds respectievelijk 10, 20 en 80 opcenten. Deze opcenten
brengen thans in totaal op ongeveer f24.000.een bedrag
dat door de gemeente verkregen zou kunnen worden door
heffing van ongeveer 45 opcenten. Zouden deze opcenten
echter op alle aanslagen tot een gelijk bedrag worden
geheven, dan zouden zij, die thans 28 of 38 opcenten be
talen, dat zijn degenen die huizen van lagere huurwaarde
bewonen, zwaarder worden belast, terwijl zij niet zooals
in den regel degenen die huizen van hoogere huurwaarde
bewonen een compensatie zouden vinden in een min
deren druk van de gemeentefondsbelasting 4- opcenten
tegenover de nu geheven gemeentelijke inkomstenbelasting.
Wij meenen daarom dat de opcenten op de hoofdsom
der personeele belasting, tot de heffing waarvan wij U
adviseeren, volgens een progressief tarief moeten worden
geheven in dien zin dat, in verhouding tot de nu aan op
centen geheven belasting, voor de bewoners van perceelen
met lagere huurwaarde een verlichting en voor die van
perceelen met hoogere huurwaarde een verzwaring van
den druk der personee^^belasting zal intreden. Een
dusdanige toepassing bevordert mede een meer gelijkma
tige verdeeling van druk over de verschillende bevolkings-
geledingen.
Een tarief van heffing, ingericht als volgt, zal een op
brengst geven van ongeveer f 28.000.
Van de gemeenten uit de Z.W.-hoek ver
melden we Wymbritseradeel met 23.2
ondeugdelijke monsters en 4.9 beneden
2.80 vet.
Gaasterland 29.6 ondeugdelijk, 7.4 be
neden 2.80 Hemelumer Öldephaert 23.8
ondeugdelijk; Hindeloopen 19 ondeug
delijk; Sloten 16.7 ondeugdelijk; Stavoren
had een goed cijfer 9.1 ondeugdelijk,
Ijlst eveneens: 5.3 ondeugdelijk.
Bakkerij controle: De inrichting
De wet van 15 Juli 1929, S. 388, waarbij nieuwe regelen
zijn gesteld met betrekking tot de financieele verhouding
tusschen het Rijk en de gemeenten en waarbij verandering
is gebracht in het gebied waarop de gemeente zich bij de
heffing van belastingen tot dekking van haar uitgaven,
mag bewegen, treedt in werking ten deele op 1 Januari,
ten deele op 1 Mei 1931. Is het in het algemeen reeds wen-
schelijk de noodige herziening van verschillende belasting-
verordeningen zoo tijdig ter hand te nemen, dat de Konink
lijke goedkeuring vóór den aanvang van de verschillende
belastingjaren kan zijn verkregen, paragraaf IV der aan
gehaalde wet noopt inzonderheid tot tijdige vaststelling,
door de in letter E opgenomen bepaling, dat de Raad vóór
1 September 1930 een beslissing moet hebben genomen
omtrent de vraag, in welke klasse de gemeente' voor de
berekening der personeele belasting zal worden ingedeeld.
Wij hebben ons reeds sedert eenigen tijd onledig gehou
den met het beramen van de voorstellen, welke wij U
zouden hebben te doen.
De gemeente verliest tengevolge van het in werking
treden van de nieuwe regeling:
a.
welke opbrengst valt te ramen op
b. de uitkeering per inwoner volgens de
wet van 1897, in de begrooting voor 1930
in totaal geraamd op
c. de uitkeering ingevolge art. 10 der wet
van 1897 ten bedrage van
IJsbrtchtum, Wolsutn, Harlch, Hemelum, Bakhuizen, Nijetnirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg,
Poppingawier, Warns, Rauwerd
Overschot f 19.00Ö.
Dit overschot schijnt ons om twee redenen gewenscht.
In de eerste plaats om eenige reserve te hebben tegen
onzekerheden, die met name de gemeentefondsbelasting
kan veroorzaken en in de tweede plaats om de volgende
reden.
De gemeenterekening over 1929 zal vermoedelijk sluiten
met een saldo van ongeveer f 15.000.In ons voorstel
tot instelling van een algemeen gemeentelijk reservefonds
en tot vaststelling van een verordening dienaangaande,
loren gaat, worden verkregen:
Rijksuitkeering uit het gemeentefonds
van de hoofdsom der grondbelasting
Rijksbijdrage in de jaarwedden van
den burgemeester en secretaris
Hoofdsom der personeele belasting
Rangschikking in de 2de klasse der ge
meentefondsbelasting
Opcenten op de gemeentefondsbelas
ting
Verhoogde opcenten op de vermogens
belasting
Opcenten op de personeele belasting
Uit deze vier uitkeeringen vloeit derhalve
aan de gemeente toe in totaal een som van f 267.742.04
Om het verlies dat de gemeente lijdt te dekken, moet dus
nog gevonden worden f 383.522.25 f 267.742.04
f 115.780.21 of rond fl 16.000.—
Voor dekking van dit bedrag komen verschillende mid
delen in aanmerking. In de eerste plaats de heffing van
opcenten op de gemeentefondsbelasting. Volgens het nieuw
ingevoegde art. 243 der Gemeentewet kunnen deze opcen
ten tot ten hoogste tachtig worden geheven. Alleen in een
zeer bijzonder geval, dat zich voor onze gemeente niet
voordoet, kan tot honderd worden gegaan.
Aan de beantwoording van de vraag hoeveel opcenten
Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool,
Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel,
f150 en minder
meer dan f 150 doch niet meer dan f250
Idem f 250
Idem f 350
Idem f 450
Idem f 550
de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.60.
Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
f 350
f 450
f 550
f 650
Idem f 650 - f 750
meer dan f 750
op aanslagen van hen die geen gebruiker
van een perceel zijn
HIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEEKER
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags
gesteld op
b. drie vierde gedeelte van de zuivere op
brengst van de hoofdsom der grondbelasting
in Sneek geheven, welke uitkeering kan wor
den geraamd op rond
c. een bijdrage in de jaarwedden van den
burgemeester en den secretaris ten beloope
van
d. de zuivere opbrengst van de hoofdsom
der personeele belasting in de gemeente ge
heven, welke indien door den Raad geen
verandering wordt gebracht in de classifica
tie, noch in de percentages van heffing voor
de verschillende grondslagen, waarover hier
na nog wordt gesproken rond kan worden
gesteld op
Art. 14 der financieele verhoudingswet laat toe een
delijke monsters en 7.4 beneden 2.80 rangschikking in drie klassen. Vindt rangschikking plaats
in de eerste klasse, dan begint de belastingplicht voor ge
huwden bij een „belastbare som” van f 800.en voor
ongehuwden van f700.Bij rangschikking in de
tweede klasse zijn deze cijfers respectievelijk f 700.en
f 600.en bij plaatsing in de derde klasse f 600.en
f 500.doordat de belastbare som voor alle belasting
plichtigen volgens art. 41 der wet wordt verhoogd respec
tievelijk met f 100.en f200.Onder belastbare som
moet worden verstaan het zuiver inkomen verminderd met
den kinderaftrek.
Rangschikking in de 2e klasse schijnt ons voor onze
der bakkerijen wordt, voor zoover noodig, gemeente het meest aanbevelenswaardig. Dan wordt zoo
geleidelijk verbeterd. De zindelijkheid is in na mogelijk aangesloten bij den nu bestaanden toestand,
het algemeen voldoende, hoewel hier endie immers deze is, dat de belastingplicht begint voor ge-
daar nog wel wat te wenschen over blijft, huwden bij f 800.— en voor ongehuwden bij f 600.zuiver
Provinciale Keuringsdienst.
Aan het verslag van deze dienst over 1929
i is het volgende ontleend:
De keurmeesters brachten 9347 controle
bezoeken aan winkeliers, slagers, papver-
koopers en fabrieken, bezochten 4201 bak
kerijen en inspecteerden 3392 stallen en
melkverkoopersbedrijven. In totaal werden
dus 1694Ö inspecties gedaan.
Blijkens de opgaven der keurmeesters zijn
in dit district:
6904 fabrieken, winkels, slagers en pap-
verkoopers, 1233 bakkers en brooddepóts en
1393 melkverkoopers.
Schat men het aantal veehoudersbëdrij-
ven op 25000 dan moeten dus ongeveer
35000 warenverkoopers in den zin der Wa
renwet, worden gecontroleerd.
Het aantal op het laboratorium onder
zochte monsters bedroeg 22955, die alsvolgt
zijn te specificeeren:
20297 monsters melk en melkproducten,
waarvan 32.2 ondeugdelijk. 1270 mon
sters brood en bakkerijproducten, waarvan
18.1 ondeugdelijk. 841 monsters diverse
kruidenierswaren, waarvan 23.3 ondeug
delijk. 314 monsters water. 233 monsters
ingezonden door overheidsbedrijven, bak
kers en particulieren.
Door de opsporingsambtenaren werden
54 processen-verbaal opgemaakt, waarvan
6 door rijks- en gemeentepolitie, en wel:
Wegens overtreding van het Melkbesluit
35, broodbesluit 16, Algemeen Besluit 1,
jam- en Limonadebesluit 1, de Keuringsver-
ordening 1.
Verder werden 4777 schriftelijke waar
schuwingen verzonden en had 100 maal een
bespreking plaats op het bureau.
Als gevolg van de bevindingen bij winkel-
inspecties en laboratoriumonderzoek werden
262 partijen waren aan de consumptie ont
trokken.
Melkwinning te Sneek vol
gens O. B. W. voorwaarden. De
contróle op de winning, distributie, de che
mische en bacteriologische samenstelling
der melk, gewonnen door de veehouders,
die op speciale voorwaarden land hebben
gehuurd van de gemeente en het Old Burger
Weeshuis, werd op overeenkomstige wijze
uitgevoerd als in de voorafgaande jaren.
De resultaten zijn zeer bevredigend. Enkele
veehouders, hoewel zij geen land in huur
hebben, wenschten toch het goede voorbeeld
te volgen en pasten vrijwillig de vereischte
maatregelen toe. De belangstelling van het
Sneeker publiek is groeiende, hetgeen blij
ken kan uit de ingekomen aanvragen van
melkverkoopers om het recht te krijgen het
zgn. „plaatje” te mogen voeren. Dit plaatje
is een geëmailleerd bordje met de letters
G.
O. B. W.
S.
karren, het publiek in staat stelt de beter
gewonnen melk van de andere te onder
scheiden.
Het totaal aantal veehouders die op deze
wijze hunne melk winnen bedraagt 20. Deze
melken ongeveer 400 koeien en brengen da
gelijks ongeveer drieduizend liter melk bij
de burgerij. Aannemende dat dagelijks 500v
liter consumptiemelk in Sneek verkocht
wordt, dan is dïïs 60 der gedistribueerde
melk op speciale wijze gewonnen.
In de gemeente Sneek werden 721 mon
sters volle melk genomen, 1.9 was on
deugdelijk van samenstelling, 10.7 on
deugdelijk van toestand, 1.5 beneden
2.80 vet; voor geheel Friesland bedroegen
deze cijfers resp. 5126, 3.3 13.5 2.3
zoodat Sneek een gunstig figuur maakt.
Schoterland maakt een zeer
Reeds uit deze cijfers blijkt, dat, indien enkel met
heffing van 70 opcenten op de hoofdsom der gemeente
fondsbelasting zoude kunnen worden volstaan, de verlich
ting van belasting-druk voor de hoogere inkomens veel be-
langrijker zou zijn dan voor de lagere.
Als correctiemiddel zou toegepast kunnen worden een
progressieve heffing van deze opcenten. Om een opbrengst
van f93.000.te verkrijgen zou echter in geen geval met
een vrij laag bedrag kunnen worden begonnen, terwijl
zeker tot 80 het maximum zoude moeten worden
gegaan waardoor elke ruimte van beweging voor de toe
komst in dit opzicht zou zijn uitgesloten.
Wij hebben daarom gemeend dit middel niet te baat te
moeten nemen, te minder omdat wij meenen dat langs
anderen weg het doel voorkoming van ongelijkmatigen
druk beter kan worden bereikt.
Met enkel een heffing van 70 opcenten op de gemeente
fondsbelasting kan evenwel niet worden volstaan. Er zullen
nog andere bronnen van inkomst moeten worden aange
sproken. Een hooger opvoeren van een gelijkmatige hef
fing van opcenten der gemeentefondsbelasting schijnt ons
niet wenschelijk. In de eerste plaats zou daardoor de zoo
juist gesignaleerde tendenz nog worden versterkt en in de
tweede plaats zou vrij spoedig het maximum zijn bereikt,
zoodat voor dekking van eventueele hoogere uitgaven in
de komende jaren, alleen beschikbaar zouden blijven de
opcenten op de hoofdsom der personeele belasting.
Wij hebben, wel inzonderheid om te voorkomen dat de
meer gegoeden in beduidende mate profijt zouden trekken
van de door de nieuwe wetgeving beoogde meer gelijk
matige verdeeling van belastingdruk, terwijl de minder
gegoeden óf meer zouden moeten betalen dan thans óf niet
noemenswaard zouden worden ontlast, onze aandacht in
de eerste plaats gevestigd op de opcenten op de hoofdsom
der vermogensbelasting. Tot nu toe mogen deze door de
gemeente worden geheven tot een getal van 100. Volgens
de nieuwe regeling zullen 50 opcenten ten goede komen
aan het gemeentefonds, terwijl de gemeenten niet hooger
zullen mogen gaan dan tot 50. In onze gemeente worden
op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting zullen worden
ongunstig geheven, dient vooraf te gaan een bespreking van deze
figuur in deze lijst het had 37*8 ondeug- andere vraag: in welke klasse de gemeente voor de heffing
delijke monsters en nog 5.1 beneden «er gemeentefondsbelasting zal worden gerangschikt.
2.80 vet; Harlingen had 29. 6 ondeug-
van ons voorstel eenigermate ongunstiger te worden, maar
voor een geheel juiste beoordeeling moet in aanmerking
worden genomen, dat de kinderaftrek volgens de wet op de
Rijksinkomstenbelasting, die ook geldt voor de gemeente
fondsbelasting, hooger is dan die volgens de thans nog
geldende verordening op de heffing van een gemeentelijke
inkomstenbelasting. Volgens deze verordening bedraagt
de aftrek voor elk kind f75.terwijl deze aftrek volgens
art. 38 der wet op de Rijksinkomstenbelasting bij de laagste
inkomens f 100.per kind bedraagt en bij een inkomen
van f2000.— reeds stijgt tot f 170.terwijl voor groote
gezinnen nog een afzonderlijke, gunstiger regeling geldt.
Wordt de gemeente in de tweede klasse geplaatst, dan
komt de hoogere belastingopbrengst die hiervan het gevolg
zal zijn, onmiddellijk aan haar ten goede. Deze hoogere
opbrengst kan worden geraamd op f 8500.
Indien op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting 70
opcenten worden geheven zal de opbrengst hiervan ver
moedelijk ongeveer f 93.000.beloopen. Bij de stukken
zijn gevoegd twee overzichten van hetgeen in dat geval
aan hoofdsom en opcenten zoude moeten worden betaald:
a. door gehuwden zonder kinderen;
b. door gehuwden met twee kindeien,
vergeleken met hetgeen thans aan gemeentelijke inkom
sten belasting moet worden opgebracht. Wij veroorloven
ons naar deze overzichten te verwijzen; in dit voorstel wil
len wij er slechts een enkele greep uit doen.
GEHUWDEN ZONDER KINDEREN.
Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw,
AbbegaOosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis,
Langweer, Bozum