Ofificieel orgaan der femeente Sneek Zaterdag 27 September 1930 annex SNEEKER COURANT (73e Jaargang) Oil Ns. bestaat uit 4 bladen. 5 NIEUWSTIJDINGEN. No. 104 Eerste Blad 46e Jaargang UitgaveKIEZEBKINK Co. Officieel gedeelte. 1 Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting u t. n •4 k, De 16 1 n, bouw aangeplakte openbare kennisgeving betreffende inlevering van rijksgoederen op Woensdag 22 October 1930 in het Gerechts gebouw alhier. Bovenbedoelde dienstplichtigen zijn ver plicht voor de inlevering zorg te dragen. Tegen het niet voldoen aan deze verplichting is bij de wet straf bedreigd. SNEEK, 26 September 1930. De NIEUWE SNEEKER COURANT Is eeu abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Snëeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), ijsbr-chtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg, roppingawier, Warns, Rauwerd - Controle op de oplaag toegestaan. Slapte. en Vrijdags. Abonnementsprijs In Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tlrns, Ooënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Langweer, Bozum Alle Advertentiën worden in beide bladen opgenomen. 1IEUWE SNEEKER COURANT de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.Ö0 De SNEEKER COURAN1 .s een Deersum, Gevonden Voorwerpen. en k o. ■gt ah. niet alleen met succes examen doet, maar ook ;ek ken krijgen, bijv, wat natuurkennis, is toch eer Terzool, Wyckel, ling, die geen Fransch gehad heeft, wat in het gedrang. Veel beter was het als geen enkele I gint waar de 1. s. eindigt, men heeft logische voortbouw. Maar de H.B.S. jke 11 >p. 20 De werkloosheid. Op 15 Sept, bedroeg het aantal werk- loozen in Duitschland c.a. 2.983 000 of 100.000 meer dan op 31 Aug. 1.1. dan een wil dat niet, er is dus aparte opleiding noodig. Eenig bezwaar in de motie ziet spr. wel nl. het feit dat theoretisch de 1. s. nu direct opleidt voor het M. O. en dus haar einddoel hoog stelt, ontneemt men haar het karakter van opleidingsschool, dan bestaat er gevaar dat men dat einddoel niet zoo hoog stelt, tot schade van de kinderen die hier eindonderwijs ontvangen. De heer Lust brengt nog hulde aan de U.L. O. leerkrachten, die hebben gedaan wat ze kon den voor de opleiding; we moeten echter de belangen van het openbaar onderwijs voorop stellen en daarom trachten de ontevredenen te bevredigen door hun tegemoet te komen. De heer Jonkmans ontraadt aanneming der motie juist omdat de 1. s. schade zal lijden als men haar niet meer theoretisch ziet als de opleidingsschool. De motie wordt hierna met vrij groote meer derheid aangenomen. De V o o r z. sloot met een woord van dank aan spreker en debaters. Het zaaltje was geheel bezet. Naar wij vernemen heeft het Bestuur der Vereeniging voor Christelijk Schoolon derwijs op a.s. Maandagavond de leden in vergadering bijeengeroepen, teneinde deze ingevolge het reglement te hooren over het voornemen van bovengenoemd bestuur, om den heer W. Nauta, onderwijzer bij ’t Chris telijk onderwijs aan de Jan .van Nassau- school alhier, te benoemen tot Hoofd der t. z. t. te openen 3e Christelijke School voor lager onderwijs in het Sperkhem. In de Rotterdamscbe afdeeling van de Kunstzijdefabriek is weer een groot aantal ontslagen gegeven. In het einde der vo rige week hebben wederom ongeveer 75 a 100 a beldsters ontslag gekregen. In den loop van het laatste jaar is het werk in dit VK.U. bedrijf thans zoo verminderd, dat /an de 1300 arbeiders en arbeidsters er nog slechts 400 over zijn. kalkzandsteenfabriek van de firma Aanwe?!g aan het bureau van politie, Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11 >6 en 12*/2 uur. de navolgende voorwerpen als gevonden gedeponeerd op 25 Sept. 1930: boortje. Aanwezig en te bevragen bij de navolgende ingezetenen, cnderstaande voorwerpen, als ge vonden aangegeven op 25. Sept. 1930: siga rettenpijpje in étui, H. R. Heerema, Klein- zand 39; parapluie, Gem.-secretarie Sneek, Marktstraat; beige handschoen, Bijster- bosch, Boschstraat 6; ceintuur, P. de Leur, le Woudstraat 8; bruine portemonnaie met inhoud, Postkantoor. Urlus-avond. Op 7 October a.s. zal door de Friesche Orkest-Vereeniging een concert worden ge geven met medewerking van den solist Jacques Urlus. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij naar de advertentie in dit nr. bij het M. O. waar ze in zoo’n vak de aandacht op moeten concentreeren; en het onderwijs in Duitsch, waabij zoo sterk de aandacht valt op de naamvallen, leidt er toe dat veel aandacht aan de grammatica ook bij het Nederlandsch wordt besteed, hetgeen het later talenonderwijs bij het M. O. juist ten goede komt. Wij kunnen van een minder goede leerling geen studiosus maken, maar wat er met mogelijkheid te be reiken is bereikt de le klas der U.L.O. voor her M. O. Het geroep om aansluiting herinnert spr. daarom aan die episode in „de Buddenbrooks” waar de bevolking van een vrijstad, aangetast door revolutiekoorts, van den burgemeester eischt dat ze een republiek zullerï krijgen en als deze zegt dat men die reeds heeft, uitroept: „dan willen we nog een republiek”. De heer Terpstra, onderwijzer U.L.O. i school, woont hier maar een jaar en^taat dus onbevooroordeeld tegenover deze -kwestie. Hij i heeft jarenlang elders opgeleid voor de H.B.S., de kleine dorpen in Groningen hebben daar een zg. U.L.O. met 2 talen, wat ter aansluiting ge- wenscht werd geacht door het M. O., terwijl de heer Oosterhuis hier juist andersom redeneert. Spr. kreeg hier de opleidingsklas en vond deze zoo mooi als hij het maar kon wenschen en de resultaten zijn zeel bevredigend. Dat het leeren van wat natuurkennis en Duitsch fataal voor de kinderen kan zijn, begrijpt spr. niet, het is eer een voordeel, spr. zou zeggen dat als dat een nadeel is, men moet wenschen dat de kinderen niets kennen als ze op de H.B.S. komen, stuur ze er dan als blanco papier heen. Spr. acht een betere opleiding niet mogelijk, laat men de kinderen de lagere school rustig laten doorloopen, de jeugd is tegenwoordig al gauw genoeg groot! De heer m r. A n d r e ae gaat graag in de lijn van dr. Oosterhuis, maar zou dc brugklassen willen aan de U.L.O. school. Als men krijgt een 2-jarige brugklasse aan de U.L.O.zou deze zoo ingericht kunnen worden dat ze niets te maken heeft met ’t eigenlijke U.L.O. Het onderwijs aan die brugklassen is veel minder algemeen vor mend 1. o: dan meer voortgezet onderwijs, daarom hoort het logisch bij het U.L.O. Men zou dus de gewone 1. s. geheel in z’n sfeer moe ten laten en de brugklassen als zelfstandige eenheid aan de U.L.O. verbinden. Dr. Oosterhuis meent dat de zaak, zooals ze nu geregeld is, niet in het belang van het wezen van het kind is, waar het in twee jaar tweemaal in een andere sfeer komt (eerst Ulo, dan H.B.S.), terwijl spr. meent dat het voor het onderwijs gewenscht is dat de sfeer zoo rustig mogelijk blijft. De opleiding dient speciaal gericht te zijn op wat het weer ingestelde examen voor het M. O. vraagt, dus als kernvakken Nederlandsch en rekenen, met daarnaast wat geschiedenis en aardrijkskunde. Als dat goed en rustig geschie den zal, zijn er twee jaar voor noodig. De heer F. W. C. d e Ha a s is het in hoofd zaak met dr. Oosterhuis eens; in het algemeen is een 7 jarige opleiding voor de H.B.S. noodig, maar waar in andere gemeenten wel een 6 jarige mogelijk is, kan men voor uitblinkers deze ook hier houden. Men krijgt dat door de splitsing op de 1. s. na de vierde klas te doen geschie den, er zijn dan voor de opleiding beschikbaar 5e, 6e en 7e leerjaar (eventueel kan het 6e ge doubleerd). Spr. betreurt het zeer dat B. en W. de aan- sluitingscommissie hier niet tot een gemeente lijke hebben willen maken, zooals elders wel geschiedt. Ook heeft spr. niets gemerkt van verwezenlijking van het plan van B. en W., een Fransche cursus aan een der openbare scholen te stichten. Spr. vindt het veel beter dat de leerlingen voor het M. O. vooraf geen Duitsch of algebra leeren, omdat kinderen zoo licht neiging hebben in het begin op de H.B.S. voor die vakken dan niets te doen en er later, als de stof nieuw voor hen is, ook niets aan doen. Men moet de op leiding zooveel mogelijk beperken tot de kern vakken Nederlandsch en rekenen en een paar Een ommekeer in de kunstzijde-industrie. In een vorig nr. hebben wij gemeld, dat volgens de Tsjechische bladen een procédé is ontdekt, waarvan het patent zich in Tsje chische handen bevindt en waardoor het mo gelijk is geworden uit turf cellulose-oplos- singen te verkrijgen voorde fabricage van kunstzijde, papier enz. Voorts werd gemeld, dat in het laboratorium van de Praagsche Jaarbeurs ook monsters van Nederlandsche turf op hun geschiktheid voor kunstzijde- fabricage werden onderzocht. De correspondent der N. Rt. Ct. uit Praag seint thans, dat het onder toezicht van een internationale specialiteit op het gebied van vezelscheikunde uitgevoerde onderzoek van de Nederlandsche turfmonsters eergister avond geëindigd is. Het resultaat was tamelijk verrassend. De Nederlandsche turf blijkt van de tót dus ver onderzochte monsters uit de verschillen de landen het hoogste percentage cellulose op te leveren,-nl. ten minste 50 pet. I bovengenoemd onderwerp in. De V oo r z., de heer Lust, heette allen wel kom, in het bijzonder burgemeester en wethou ders en den inleider. Dr. O o s t er h u i s gaat eerst de geschie denis van dit vraagstuk hier ter stede na; de langjarige discussie er over culmineerde ten slotte in de actie van een groep ouders voor een bijzondere neutrale school en de vorming van een commissie voor de aansluiting. De actie voor deze bijzondere neutrale school betreurt spr., omdat ze de voorstanders van het open baar onderwijs hier dreigde te splitsen; velen zagen in die school een verkapte standenschool, hoewel de voorstanders dat ontkenden en be reid bleken de actie stop te zetten als aan een der openbare scholen een opleidingsschool voor M. 0. enz. werd gesticht. De commissie voor de aansluiting heeft daarna een adres gericht tot den raad. Ook die actie stuitte op de weer stand der onderwijzers, wat spr. een gevolg acht van de wrevel over de wijze waarop de actie oorspronkelijk was begonnen, die zekere gevoeligheden wakker riep. De groote meerderheid der commissie achtte een 7-jarige opleiding gewenscht, met slechts gelegenheid voor de heel begaafden het in zes jaar te doen, zij wilde opleiding aan de lagere school en geen aparte opleidingsschool. Men i vroeg dus aan het gemeentebestuur het mogelijk i te maken dat er aan een of meerdere openbare het M. O. gedaan. Weliswaar geeft een gewone I scholen de gelegenheid gegeven werd na het 4e Ulo klas de vooropleiding, maar wij hebben het jaar een splitsing in de klassen te brengen, zoo- dat in een aparte 5e, 6e en zoo noodig 7e klasse de leerlingen van alle openbare scholen werden verzameld, die voor M. O. enz. bestemd waren. 9 maanden later volgde het advies van B. en W. aan den raad over dit adres, dat afwijzend was. INLEVERING VAN MILITAIRE GOEDEREN. De BURGEMEESTER van SNEEK vestigt de aandacht van dienstplichtigen, die behooren tot de lichting 1915, of tegelijk met de lichting 1915 hun eerste oefening hebben beëindigd, op de aan het waagge- SAMENSTELLING RAADSCOMMISSIES BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK brengen ter openbare kennis de samenstelling der raadscommissiën 1. Commissie voor de strafverordeningen: Voorzitter de Burgemeester; leden: J. van der Meulen, J. de Groot en G. L. Dokkum. 2e. Commissie voor de gemeente-reini- ging: Voorzitter F. Blok; leden: R. Nieveen, J van der Meulen en U. Sijtema. 3e. Commissie voor de openbare werken: Voorzitter F. Blok; leden: G. L. Dokkum, J. de Groot en W. Hoekstra. 4e. Commissie voor de gemeente-eigen- dommen Voorzitter de Burgemeester; leden- W. Boonstra, M. Oppenhuizen en A. Smeding. 5e. Commissie voor de gemeentelijke wo ningbouw: Voorzitter P. Th. Potma; leden: R. Nie veen, A. Smeding en F. Boeijenga. 6e. Commissie voor de gemeentebedrijven: Voorzitter P. Th. Potma; leden: S. Breeuwsma, D. Zuiderbaan en W. Boonstra. 7e. Commissie voor de uitvoering van de Reclame-Verordening Voorzitter F. Blok; leden: S. Breeuwsma, W. Hoekstra en M. Oppenhuizen. 8e. Commissie voor rekeningen en begroo- I tingen: Voorzitter D. Zuiderbaan; leden: U. Sij tema en S. Siemensma. SNEEK, 27 September 1930. Nu erkent spr. dat die opleiding hier niet zoo kwaad is, maar veel beter is het ’t kind in de sfeer van de lagere school te laten; 2 jaar op leiding is ook noodig, omdat in die centrale opleidingsklassen kinderen van alle openbare scholen te samen komen en deze verschillende elementen eerst tot een goede eenheid moeten samengesmeed voor met vrucht kan gewerkt. Ook daarvoor is eenige tijd noodig; huiswerk is bij zoo’n 2 jarige opleiding of in het geheel onderwijs, in die klas zoo ingericht dat het kind niet of slechts in zeer geringe mate noodig. Voor toelating tot de H.B.S. wordt geen Fransch ge- tamelijk vast op de beenen staat bij het M. O eischt, de H.B.S. moet dus met dat onderwijs Dat de kinderen in die klas nog wat andere vak- beginnen; maar omdat bijna alle leerlingen te voren al wat Fransch gehad hebben schiet de een voor- dan een nadeel, ze weten nu straks i leeraar in wat sneller tempo op en komt de leer- Aansluiting L. O. bij M. O. en Voorbereidend H. O. In een openbare vergadering op initiatief van de afd. Sneek van Volksonderwijs gisteravond in café Poelman gehouden, leidde dr. Oosterhuis hovpnapnnpmd AndArtizAm in leerling Fransch kende. De heer de Wit zegt, dat ook op de 1. s. niet alleen de kernvakken kunnen onderwezen, ook daar moeten volgens de wet meer vakken gegeven worden; en zooals men nu hoort is Fransch onderwijs ook al gewenscht, omdat men anders op de H.B.S. derailleert. De heer P ij p k e r, onderwijzer Ulo, meent, dat als de opleiding aan de Ulo het M. O. nog niet geheel bevredigt, men beter een vergadering had kunnen houden van beide categorieën leer krachten om tot de noodige verbetering te ko men. Waar goede kennis van Nederlandsch en rekenen ook bij het verder onderwijs op de Ulo noodig is, gelooft spr. dat de opleiding in deze kernvakken er niet veel te kort kan schieten. De heer Lust zegt, dat de ouders zich ook behooren uit te spreken, er zijn er die niet te vreden zijn en men moet trachten hun tegemoet te komen. De heer H. W. B o s beaamt dit; juist de groep ouders, die veel voor de openbare school voelt en tracht te voorkomen dat een bijzondere netrale school wordt opgericht door andere ouders, die zich door de tegenwoordige toestand niet geheel bevredigd gevoelen tegemoet te ko men, moet men hier niet uitschakelen. De heer dr. Oosterhuis zegt dat het niet gewenscht is dat men van de tegemoetkomend heid van de U. L. O. leerkrachten afhangt voor de opleiding, de rechten daarop dienen geregeld, en aan de U. L. O. mag men feitelijk niet aan de eischen der opleiding voldoen. De heer Slim zegt dat de U. L. O. de goede vooropleiding niet kan geven, omdat zij daar voor maar 1 jaar beschikbaar heeft, terwijl het een tweejarige moet zijn. De heer Ha vi n ga wenscht te constateeren dat de U. L. O. uitermate haar best doet voor de opleiding, maar ze kan het niet zooals het moet omdat de stof te uitgebreid is, de tijd te kort, waardoor de zoo noodige herhaling in het gedrang komt. Spr. wenscht het 6e en 7e leer jaar aan een 1. s. voor de opleiding bestemd te zien, dan hebben de leerlingen ook een geschik te leeftijd voor het M. O., 12 jaar is te jong. In die klassen moeten uiteraard, de wet eischt dat, alle vakken gegeven worden. Trouwens wat voor geschiedenis op het toelatingsexamen ge vraagd wordt is niet gering. De heer Mr. Andreae wenscht nu een motie in te dienen om tot een soort bevrediging te komen. Spr. wenscht dit niet als lid van Volksonderwijs te doen, daar op een vergade ring van de afdeeling hier deze zaak nationaal is bezien en daar een motie werd aangenomen voor een nationale oplossing, als een soort ideaal gesteld. Men heeft echter ook de plaatselijke toestanden in aanmerking te nemen, en de nood zakelijkheid terwille van de openbare school de eenheid onder haaf voorstanders te bewaren. Met het oog daarop stelt spr. persoonlijk de volgende motie voor: „De openbare vergadering enz. acht het van belang dat hier aangestuurd worde op een 2- jarige brugschool als zelfstandig instituut voor voorbereiding tot H. B. S. en gymnasium, na een 5-jarige opleiding aan de 1. s.” Spr. is er tegen dat reeds na het 4e leerjaar de splitsing komt, dan wordt de beroepskeus al weer een jaar vervroegd. De 5-jarige opleiding is al een concessie, want Volksonderwijs eischt 6 jaar, maar waar de autoriteiten op dit gebied 2 jaar opleiding noodig achten, is het verstandig daarmee rekening te houden. Bij de 2-jarige op leiding is het misschien mogelijk de zeer ongun stige resultaten van overgangs- en eindexamen aan de H. B. S. wat te verbeteren. De heer Terpstra, onderwijzer U. L. O., vreest van dit voorstel dat de ouders denken zullen dat aan zoo’n brugschool beter onderwijs gegeven wordt, waarom zij ook hun kinderen, die niet voor het M. O. bestemd zijn, er heen zullen sturen, de „trekkers” die het peil i der klas zoo kunnen opvoeren, verdwijnen dan I uit de hoogste klassen der gewone 1. s„ men j blijft met afgeroomde klassen zitten, het 1. s. 1 wordt ontwricht. De heer dr. Oosterhuis heeft nog wel vertrouwen in het gezond verstand der ouders en het overredingsvermogen der onderwijzers; 'het gaat hier trouwens maar om enkele kin deren, eventueel van middenstanders, en hun verdwijnen zal het onderwijs niet ontwrichten; niet vergeten dient dat de „trekkers” nu de dupe worden van het feit dat de onderwijzer op de 1. s. zich moet richten naar het gemiddelde peil der leerlingen Van een klas. 1 De heer m r. Andreae zegt dat men wat Jongenburger te Alphen aan den Rijn wordt de heer Terpstra na de 5e klas vreest, nu toch voorlooplg stilgelegd Van de 28 atbeide»s al zou moeten hebben na de 6e klas; het gevaarworcjen vjer aangehouden. is hier niet omdat we hier een goede U.L.O. hebben. De heer Lust dringt aan op aanneming der mode in het belang van de vrede. De heer Terpstra, hoofd der lagere school no. 1, acht de ideale toestand dat de H.B.S. be- B. en W. vreesden o. a. een groote toeloop naar die klassen, zelfs van daarvoor niet geschikte leerlingen, die dus later weer naar de gewone school terug zouden moeten. Spr. vreest dit niet; 25 tot 30 leerlingen komen jaarlijks uit Sneek voor het M. O., waarvan nog een deel van de bijzondere scholen, zoodat de toeloop niet zoo groot zal zijn; deze klassen toch zullen alleen bezocht worden door de be gaafde kinderen der minder gesitueerden en middenstanders, dan kinderen van middenstan ders met wie men het nog eens wil probeeren en de kinderen van de beter gesitueerden. Het percentage van de laatste en de middenstaan- ders is echter hier zoo gering, dat die toeloop nooit groot kan worden. B. en W. bleven opleiding aan de U.L:O. ver kiezen, al voelden zij ook wel iets voor de voor- deelen der opleiding aan de lagere school. De raad ging met het afwijzend advies ac- coord, en de ouders bleven voor hun kinderen, wat de aansluiting betreft, aangewezen op 6 jaar 1. s. en 1 jaar U.L.O. De U.L.O. is echter niet naar haar aard direct geschikt voor opleiding; het is een eenheid op zich zelf met apart doel en in de praktijk blijkt dan ook dat de aard van de kennis der leer lingen van de U.L.O. een geheel andere is dan die van de H.B.S.-leerlingen. Bij de Ulo wordt meer de nadruk gelegd op de feiten, bij het M. O. op ’t verband der feiten, de docenten der U.L.O. zouden buiten het kader van het leerplan van de Ulo gaan als ze anders deden, hun treft dus geen verwijt. De leerlingen beoefenen in de eerste klas U.L.O. reeds vakken waarmee later op de H.B.S. ook weer begonnen wordt. Dat is geen voordeel, want deze kinderen verbeelden zich als ze op de H.B.S. komen het reeds te weten, werken voor die vakken eerst niet en missen spoedig de noodige aansluiting van het gekende met het nog niet gekende. De U.L.O. kinderen moeten veel umlernen afleeren. Om met succes de lessen aan de H.B.S. en Gymn. te kunnen volgen moeten de kinderen voor de studie der moderne en oude talen enz. ’n behoorlijke ondergrond van Nederl. gramma tica hebben en voor de wiskunde hetzelfde op het gebied van rekenen. Op deze kernvakken komt het bij de vooropleiding aan en op de U.L.O. kan daaraan niet voldoende tijd besteed, omdat deze U.L.O. een eigen programma heeft en de kinderen dus naast de genoemde nog een groot aantal andere vakken moeten leeren. Daarom moet de opleiding in aparte oplei dingsklassen aan de lagere school geschieden, waar bijna alle tijd besteed kan aan deze kern vakken. De vraag is dan nog of de opleiding over 1 of 2 jaar (klassen) verdeeld moet worden, spr. voelt als regel voor 2 jaar, dus een 6e en 7e klasse. De kinderen moeten niet te vlug bij het M. O. aanlanden, een jaar schijnbaar verlies, kan later dikwijls een voordeel blijken. Er werd nu gelegenheid tot discussie gegeven. De heer de Wit voert eenigszins aarzelend het woord, omdat men schijnt te meenen aat hij wel lid is van Volksonderwijs, ouder en lid der Com. v. Toezicht maar toch als hoofd der U.L.O. zou spreken voor eigen standje. Maar spr. heeft steeds getracht de zaak objectief te zien. Het woord „aansluiting” ziet alleen naar de tech nische kant, maar het gaat niet zoo mechanisch met het brengen van het kind bij het M. O. Wij hebben met een levend wezen, een kind te maken en het verwondert spr. dat dr. Ooster huis als bioloog die kant, de eigenlijk hoofdzaak uit het oog verloor. Het kind in staat te maken het M. O. te vol gen is niet gemakkelijk. Het is een heel ding voor zoo’n kind de methoden van het M. O. te volgen, het geldt hier een zich ontwikkelend mensch met vele faculteiten, voor hetwelk wij met eerbied moeten staan. Wij verintellectuali- seerde groote menschen beschouwen het maar al te vaak als een vat, waarin we wat parate kennis stoppen en wel zonder er rekening mede i bijvakken. Van de le klas Ulo hebben de onder- te houden wat we in het kind misschien dood- wijzers hier wel een opleidingsklas gemaakt, drukken door het enkel te zien als een object maar officieel mag ze dat niet wezen, de in- om het met intellectueele dingen vol te proppen spectie veroorlooft dat niet, met het oog op het We hebben het nu zoo dat het kind hier eigenlijk Ulo-programma. 6 jaar onbezorgd kan leven; zullen we dit im- pulsieve in het kind nu een kans blijven geven of het reeds direct met huiswerk bezwaren? Na zes jaar krijgen we hier een tamelijk nor male schifting; in de eerste klas Ulo komen dan de kinderen met een eigenaardig élan, omdat ze nieuwe leerkrachten, nieuwe boeken krijgen; er wordt een stapje eenigszins in de richting van

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 1