Ofificieel orgaan
der femeente Sneek
Zaterdag 27 September 1930
annex SNEEKER COURANT
(73e Jaargang)
Oil Ns. bestaat uit 4 bladen.
5
NIEUWSTIJDINGEN.
No. 104 Eerste Blad
46e Jaargang
UitgaveKIEZEBKINK Co.
Officieel gedeelte.
1
Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting
u
t.
n
•4
k,
De
16
1
n,
bouw aangeplakte openbare kennisgeving
betreffende inlevering van rijksgoederen op
Woensdag 22 October 1930 in het Gerechts
gebouw alhier.
Bovenbedoelde dienstplichtigen zijn ver
plicht voor de inlevering zorg te dragen.
Tegen het niet voldoen aan deze verplichting
is bij de wet straf bedreigd.
SNEEK, 26 September 1930.
De NIEUWE SNEEKER COURANT Is eeu abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags
Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Snëeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
ijsbr-chtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg,
roppingawier, Warns, Rauwerd -
Controle op de oplaag toegestaan.
Slapte.
en Vrijdags. Abonnementsprijs In
Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tlrns, Ooënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier,
Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren,
Langweer, Bozum
Alle Advertentiën worden in beide bladen opgenomen.
1IEUWE SNEEKER COURANT
de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.Ö0
De SNEEKER COURAN1 .s een
Deersum,
Gevonden Voorwerpen.
en
k
o.
■gt
ah.
niet alleen met succes examen doet, maar ook
;ek
ken krijgen, bijv, wat natuurkennis, is toch eer
Terzool,
Wyckel,
ling, die geen Fransch gehad heeft, wat in het
gedrang. Veel beter was het als geen enkele
I
gint waar de 1. s. eindigt, men heeft
logische voortbouw. Maar de H.B.S.
jke
11
>p.
20
De werkloosheid.
Op 15 Sept, bedroeg het aantal werk-
loozen in Duitschland c.a. 2.983 000 of
100.000 meer dan op 31 Aug. 1.1.
dan een
wil dat
niet, er is dus aparte opleiding noodig. Eenig
bezwaar in de motie ziet spr. wel nl. het feit dat
theoretisch de 1. s. nu direct opleidt voor het
M. O. en dus haar einddoel hoog stelt, ontneemt
men haar het karakter van opleidingsschool, dan
bestaat er gevaar dat men dat einddoel niet zoo
hoog stelt, tot schade van de kinderen die hier
eindonderwijs ontvangen.
De heer Lust brengt nog hulde aan de U.L.
O. leerkrachten, die hebben gedaan wat ze kon
den voor de opleiding; we moeten echter de
belangen van het openbaar onderwijs voorop
stellen en daarom trachten de ontevredenen te
bevredigen door hun tegemoet te komen.
De heer Jonkmans ontraadt aanneming
der motie juist omdat de 1. s. schade zal lijden
als men haar niet meer theoretisch ziet als de
opleidingsschool.
De motie wordt hierna met vrij groote meer
derheid aangenomen.
De V o o r z. sloot met een woord van dank
aan spreker en debaters.
Het zaaltje was geheel bezet.
Naar wij vernemen heeft het Bestuur
der Vereeniging voor Christelijk Schoolon
derwijs op a.s. Maandagavond de leden in
vergadering bijeengeroepen, teneinde deze
ingevolge het reglement te hooren over het
voornemen van bovengenoemd bestuur, om
den heer W. Nauta, onderwijzer bij ’t Chris
telijk onderwijs aan de Jan .van Nassau-
school alhier, te benoemen tot Hoofd der
t. z. t. te openen 3e Christelijke School voor
lager onderwijs in het Sperkhem.
In de Rotterdamscbe afdeeling van de
Kunstzijdefabriek is weer een groot aantal
ontslagen gegeven. In het einde der vo
rige week hebben wederom ongeveer 75 a
100 a beldsters ontslag gekregen. In den
loop van het laatste jaar is het werk in dit
VK.U. bedrijf thans zoo verminderd, dat
/an de 1300 arbeiders en arbeidsters er nog
slechts 400 over zijn.
kalkzandsteenfabriek van de firma
Aanwe?!g aan het bureau van politie,
Nieuwe Veemarkt, en aldaar te bevragen op
alle werkdagen tusschen 11 >6 en 12*/2 uur.
de navolgende voorwerpen als gevonden
gedeponeerd op 25 Sept. 1930: boortje.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgende
ingezetenen, cnderstaande voorwerpen, als ge
vonden aangegeven op 25. Sept. 1930: siga
rettenpijpje in étui, H. R. Heerema, Klein-
zand 39; parapluie, Gem.-secretarie Sneek,
Marktstraat; beige handschoen, Bijster-
bosch, Boschstraat 6; ceintuur, P. de Leur,
le Woudstraat 8; bruine portemonnaie met
inhoud, Postkantoor.
Urlus-avond.
Op 7 October a.s. zal door de Friesche
Orkest-Vereeniging een concert worden ge
geven met medewerking van den solist
Jacques Urlus. Voor nadere bijzonderheden
verwijzen wij naar de advertentie in dit nr.
bij het M. O. waar ze in zoo’n vak de aandacht
op moeten concentreeren; en het onderwijs in
Duitsch, waabij zoo sterk de aandacht valt op
de naamvallen, leidt er toe dat veel aandacht
aan de grammatica ook bij het Nederlandsch
wordt besteed, hetgeen het later talenonderwijs
bij het M. O. juist ten goede komt. Wij kunnen
van een minder goede leerling geen studiosus
maken, maar wat er met mogelijkheid te be
reiken is bereikt de le klas der U.L.O. voor her
M. O. Het geroep om aansluiting herinnert spr.
daarom aan die episode in „de Buddenbrooks”
waar de bevolking van een vrijstad, aangetast
door revolutiekoorts, van den burgemeester
eischt dat ze een republiek zullerï krijgen en als
deze zegt dat men die reeds heeft, uitroept:
„dan willen we nog een republiek”.
De heer Terpstra, onderwijzer U.L.O.
i school, woont hier maar een jaar en^taat dus
onbevooroordeeld tegenover deze -kwestie. Hij
i heeft jarenlang elders opgeleid voor de H.B.S.,
de kleine dorpen in Groningen hebben daar een
zg. U.L.O. met 2 talen, wat ter aansluiting ge-
wenscht werd geacht door het M. O., terwijl de
heer Oosterhuis hier juist andersom redeneert.
Spr. kreeg hier de opleidingsklas en vond deze
zoo mooi als hij het maar kon wenschen en de
resultaten zijn zeel bevredigend. Dat het leeren
van wat natuurkennis en Duitsch fataal voor de
kinderen kan zijn, begrijpt spr. niet, het is eer
een voordeel, spr. zou zeggen dat als dat een
nadeel is, men moet wenschen dat de kinderen
niets kennen als ze op de H.B.S. komen, stuur
ze er dan als blanco papier heen.
Spr. acht een betere opleiding niet mogelijk,
laat men de kinderen de lagere school rustig
laten doorloopen, de jeugd is tegenwoordig al
gauw genoeg groot!
De heer m r. A n d r e ae gaat graag in de lijn
van dr. Oosterhuis, maar zou dc brugklassen
willen aan de U.L.O. school. Als men krijgt een
2-jarige brugklasse aan de U.L.O.zou deze zoo
ingericht kunnen worden dat ze niets te maken
heeft met ’t eigenlijke U.L.O. Het onderwijs aan
die brugklassen is veel minder algemeen vor
mend 1. o: dan meer voortgezet onderwijs,
daarom hoort het logisch bij het U.L.O. Men
zou dus de gewone 1. s. geheel in z’n sfeer moe
ten laten en de brugklassen als zelfstandige
eenheid aan de U.L.O. verbinden.
Dr. Oosterhuis meent dat de zaak,
zooals ze nu geregeld is, niet in het belang van
het wezen van het kind is, waar het in twee
jaar tweemaal in een andere sfeer komt (eerst
Ulo, dan H.B.S.), terwijl spr. meent dat het voor
het onderwijs gewenscht is dat de sfeer zoo
rustig mogelijk blijft.
De opleiding dient speciaal gericht te zijn op
wat het weer ingestelde examen voor het M. O.
vraagt, dus als kernvakken Nederlandsch en
rekenen, met daarnaast wat geschiedenis en
aardrijkskunde. Als dat goed en rustig geschie
den zal, zijn er twee jaar voor noodig.
De heer F. W. C. d e Ha a s is het in hoofd
zaak met dr. Oosterhuis eens; in het algemeen
is een 7 jarige opleiding voor de H.B.S. noodig,
maar waar in andere gemeenten wel een 6 jarige
mogelijk is, kan men voor uitblinkers deze ook
hier houden. Men krijgt dat door de splitsing
op de 1. s. na de vierde klas te doen geschie
den, er zijn dan voor de opleiding beschikbaar
5e, 6e en 7e leerjaar (eventueel kan het 6e ge
doubleerd).
Spr. betreurt het zeer dat B. en W. de aan-
sluitingscommissie hier niet tot een gemeente
lijke hebben willen maken, zooals elders wel
geschiedt. Ook heeft spr. niets gemerkt van
verwezenlijking van het plan van B. en W., een
Fransche cursus aan een der openbare scholen
te stichten.
Spr. vindt het veel beter dat de leerlingen
voor het M. O. vooraf geen Duitsch of algebra
leeren, omdat kinderen zoo licht neiging hebben
in het begin op de H.B.S. voor die vakken dan
niets te doen en er later, als de stof nieuw voor
hen is, ook niets aan doen. Men moet de op
leiding zooveel mogelijk beperken tot de kern
vakken Nederlandsch en rekenen en een paar
Een ommekeer in de kunstzijde-industrie.
In een vorig nr. hebben wij gemeld, dat
volgens de Tsjechische bladen een procédé
is ontdekt, waarvan het patent zich in Tsje
chische handen bevindt en waardoor het mo
gelijk is geworden uit turf cellulose-oplos-
singen te verkrijgen voorde fabricage van
kunstzijde, papier enz. Voorts werd gemeld,
dat in het laboratorium van de Praagsche
Jaarbeurs ook monsters van Nederlandsche
turf op hun geschiktheid voor kunstzijde-
fabricage werden onderzocht.
De correspondent der N. Rt. Ct. uit Praag
seint thans, dat het onder toezicht van een
internationale specialiteit op het gebied van
vezelscheikunde uitgevoerde onderzoek van
de Nederlandsche turfmonsters eergister
avond geëindigd is.
Het resultaat was tamelijk verrassend. De
Nederlandsche turf blijkt van de tót dus
ver onderzochte monsters uit de verschillen
de landen het hoogste percentage cellulose
op te leveren,-nl. ten minste 50 pet.
I bovengenoemd onderwerp in.
De V oo r z., de heer Lust, heette allen wel
kom, in het bijzonder burgemeester en wethou
ders en den inleider.
Dr. O o s t er h u i s gaat eerst de geschie
denis van dit vraagstuk hier ter stede na; de
langjarige discussie er over culmineerde ten
slotte in de actie van een groep ouders voor
een bijzondere neutrale school en de vorming
van een commissie voor de aansluiting. De actie
voor deze bijzondere neutrale school betreurt
spr., omdat ze de voorstanders van het open
baar onderwijs hier dreigde te splitsen; velen
zagen in die school een verkapte standenschool,
hoewel de voorstanders dat ontkenden en be
reid bleken de actie stop te zetten als aan een
der openbare scholen een opleidingsschool voor
M. 0. enz. werd gesticht. De commissie voor
de aansluiting heeft daarna een adres gericht
tot den raad. Ook die actie stuitte op de weer
stand der onderwijzers, wat spr. een gevolg
acht van de wrevel over de wijze waarop de
actie oorspronkelijk was begonnen, die zekere
gevoeligheden wakker riep.
De groote meerderheid der commissie achtte
een 7-jarige opleiding gewenscht, met slechts
gelegenheid voor de heel begaafden het in zes
jaar te doen, zij wilde opleiding aan de lagere
school en geen aparte opleidingsschool. Men
i vroeg dus aan het gemeentebestuur het mogelijk
i te maken dat er aan een of meerdere openbare het M. O. gedaan. Weliswaar geeft een gewone
I scholen de gelegenheid gegeven werd na het 4e Ulo klas de vooropleiding, maar wij hebben het
jaar een splitsing in de klassen te brengen, zoo-
dat in een aparte 5e, 6e en zoo noodig 7e klasse
de leerlingen van alle openbare scholen werden
verzameld, die voor M. O. enz. bestemd waren.
9 maanden later volgde het advies van B. en W.
aan den raad over dit adres, dat afwijzend was.
INLEVERING VAN MILITAIRE GOEDEREN.
De BURGEMEESTER van SNEEK
vestigt de aandacht van dienstplichtigen,
die behooren tot de lichting 1915, of tegelijk
met de lichting 1915 hun eerste oefening
hebben beëindigd, op de aan het waagge-
SAMENSTELLING RAADSCOMMISSIES
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van SNEEK brengen ter openbare kennis de
samenstelling der raadscommissiën
1. Commissie voor de strafverordeningen:
Voorzitter de Burgemeester; leden: J. van
der Meulen, J. de Groot en G. L. Dokkum.
2e. Commissie voor de gemeente-reini-
ging:
Voorzitter F. Blok; leden: R. Nieveen, J
van der Meulen en U. Sijtema.
3e. Commissie voor de openbare werken:
Voorzitter F. Blok; leden: G. L. Dokkum,
J. de Groot en W. Hoekstra.
4e. Commissie voor de gemeente-eigen-
dommen
Voorzitter de Burgemeester; leden- W.
Boonstra, M. Oppenhuizen en A. Smeding.
5e. Commissie voor de gemeentelijke wo
ningbouw:
Voorzitter P. Th. Potma; leden: R. Nie
veen, A. Smeding en F. Boeijenga.
6e. Commissie voor de gemeentebedrijven:
Voorzitter P. Th. Potma; leden: S.
Breeuwsma, D. Zuiderbaan en W. Boonstra.
7e. Commissie voor de uitvoering van de
Reclame-Verordening
Voorzitter F. Blok; leden: S. Breeuwsma,
W. Hoekstra en M. Oppenhuizen.
8e. Commissie voor rekeningen en begroo-
I tingen:
Voorzitter D. Zuiderbaan; leden: U. Sij
tema en S. Siemensma.
SNEEK, 27 September 1930.
Nu erkent spr. dat die opleiding hier niet zoo
kwaad is, maar veel beter is het ’t kind in de
sfeer van de lagere school te laten; 2 jaar op
leiding is ook noodig, omdat in die centrale
opleidingsklassen kinderen van alle openbare
scholen te samen komen en deze verschillende
elementen eerst tot een goede eenheid moeten
samengesmeed voor met vrucht kan gewerkt.
Ook daarvoor is eenige tijd noodig; huiswerk
is bij zoo’n 2 jarige opleiding of in het geheel
onderwijs, in die klas zoo ingericht dat het kind niet of slechts in zeer geringe mate noodig. Voor
toelating tot de H.B.S. wordt geen Fransch ge-
tamelijk vast op de beenen staat bij het M. O eischt, de H.B.S. moet dus met dat onderwijs
Dat de kinderen in die klas nog wat andere vak- beginnen; maar omdat bijna alle leerlingen te
voren al wat Fransch gehad hebben schiet de
een voor- dan een nadeel, ze weten nu straks i leeraar in wat sneller tempo op en komt de leer-
Aansluiting L. O. bij M. O. en Voorbereidend
H. O.
In een openbare vergadering op initiatief van
de afd. Sneek van Volksonderwijs gisteravond
in café Poelman gehouden, leidde dr. Oosterhuis
hovpnapnnpmd AndArtizAm in
leerling Fransch kende.
De heer de Wit zegt, dat ook op de 1. s.
niet alleen de kernvakken kunnen onderwezen,
ook daar moeten volgens de wet meer vakken
gegeven worden; en zooals men nu hoort is
Fransch onderwijs ook al gewenscht, omdat
men anders op de H.B.S. derailleert.
De heer P ij p k e r, onderwijzer Ulo, meent,
dat als de opleiding aan de Ulo het M. O. nog
niet geheel bevredigt, men beter een vergadering
had kunnen houden van beide categorieën leer
krachten om tot de noodige verbetering te ko
men. Waar goede kennis van Nederlandsch en
rekenen ook bij het verder onderwijs op de Ulo
noodig is, gelooft spr. dat de opleiding in deze
kernvakken er niet veel te kort kan schieten.
De heer Lust zegt, dat de ouders zich ook
behooren uit te spreken, er zijn er die niet te
vreden zijn en men moet trachten hun tegemoet
te komen.
De heer H. W. B o s beaamt dit; juist de
groep ouders, die veel voor de openbare school
voelt en tracht te voorkomen dat een bijzondere
netrale school wordt opgericht door andere
ouders, die zich door de tegenwoordige toestand
niet geheel bevredigd gevoelen tegemoet te ko
men, moet men hier niet uitschakelen.
De heer dr. Oosterhuis zegt dat het niet
gewenscht is dat men van de tegemoetkomend
heid van de U. L. O. leerkrachten afhangt voor
de opleiding, de rechten daarop dienen geregeld,
en aan de U. L. O. mag men feitelijk niet aan
de eischen der opleiding voldoen.
De heer Slim zegt dat de U. L. O. de goede
vooropleiding niet kan geven, omdat zij daar
voor maar 1 jaar beschikbaar heeft, terwijl het
een tweejarige moet zijn.
De heer Ha vi n ga wenscht te constateeren
dat de U. L. O. uitermate haar best doet voor
de opleiding, maar ze kan het niet zooals het
moet omdat de stof te uitgebreid is, de tijd te
kort, waardoor de zoo noodige herhaling in het
gedrang komt. Spr. wenscht het 6e en 7e leer
jaar aan een 1. s. voor de opleiding bestemd te
zien, dan hebben de leerlingen ook een geschik
te leeftijd voor het M. O., 12 jaar is te jong. In
die klassen moeten uiteraard, de wet eischt dat,
alle vakken gegeven worden. Trouwens wat
voor geschiedenis op het toelatingsexamen ge
vraagd wordt is niet gering.
De heer Mr. Andreae wenscht nu een
motie in te dienen om tot een soort bevrediging
te komen. Spr. wenscht dit niet als lid van
Volksonderwijs te doen, daar op een vergade
ring van de afdeeling hier deze zaak nationaal
is bezien en daar een motie werd aangenomen
voor een nationale oplossing, als een soort ideaal
gesteld. Men heeft echter ook de plaatselijke
toestanden in aanmerking te nemen, en de nood
zakelijkheid terwille van de openbare school de
eenheid onder haaf voorstanders te bewaren.
Met het oog daarop stelt spr. persoonlijk de
volgende motie voor:
„De openbare vergadering enz. acht het van
belang dat hier aangestuurd worde op een 2-
jarige brugschool als zelfstandig instituut voor
voorbereiding tot H. B. S. en gymnasium, na
een 5-jarige opleiding aan de 1. s.”
Spr. is er tegen dat reeds na het 4e leerjaar
de splitsing komt, dan wordt de beroepskeus al
weer een jaar vervroegd. De 5-jarige opleiding
is al een concessie, want Volksonderwijs eischt
6 jaar, maar waar de autoriteiten op dit gebied
2 jaar opleiding noodig achten, is het verstandig
daarmee rekening te houden. Bij de 2-jarige op
leiding is het misschien mogelijk de zeer ongun
stige resultaten van overgangs- en eindexamen
aan de H. B. S. wat te verbeteren.
De heer Terpstra, onderwijzer U. L. O.,
vreest van dit voorstel dat de ouders denken
zullen dat aan zoo’n brugschool beter onderwijs
gegeven wordt, waarom zij ook hun kinderen,
die niet voor het M. O. bestemd zijn, er
heen zullen sturen, de „trekkers” die het peil i
der klas zoo kunnen opvoeren, verdwijnen dan I
uit de hoogste klassen der gewone 1. s„ men j
blijft met afgeroomde klassen zitten, het 1. s. 1
wordt ontwricht.
De heer dr. Oosterhuis heeft nog wel
vertrouwen in het gezond verstand der ouders
en het overredingsvermogen der onderwijzers;
'het gaat hier trouwens maar om enkele kin
deren, eventueel van middenstanders, en hun
verdwijnen zal het onderwijs niet ontwrichten;
niet vergeten dient dat de „trekkers” nu de
dupe worden van het feit dat de onderwijzer op
de 1. s. zich moet richten naar het gemiddelde
peil der leerlingen Van een klas. 1
De heer m r. Andreae zegt dat men wat Jongenburger te Alphen aan den Rijn wordt
de heer Terpstra na de 5e klas vreest, nu toch voorlooplg stilgelegd Van de 28 atbeide»s
al zou moeten hebben na de 6e klas; het gevaarworcjen vjer aangehouden.
is hier niet omdat we hier een goede U.L.O.
hebben.
De heer Lust dringt aan op aanneming der
mode in het belang van de vrede.
De heer Terpstra, hoofd der lagere school
no. 1, acht de ideale toestand dat de H.B.S. be-
B. en W. vreesden o. a. een groote toeloop naar
die klassen, zelfs van daarvoor niet geschikte
leerlingen, die dus later weer naar de gewone
school terug zouden moeten.
Spr. vreest dit niet; 25 tot 30 leerlingen komen
jaarlijks uit Sneek voor het M. O., waarvan nog
een deel van de bijzondere scholen, zoodat de
toeloop niet zoo groot zal zijn; deze klassen
toch zullen alleen bezocht worden door de be
gaafde kinderen der minder gesitueerden en
middenstanders, dan kinderen van middenstan
ders met wie men het nog eens wil probeeren
en de kinderen van de beter gesitueerden. Het
percentage van de laatste en de middenstaan-
ders is echter hier zoo gering, dat die toeloop
nooit groot kan worden.
B. en W. bleven opleiding aan de U.L:O. ver
kiezen, al voelden zij ook wel iets voor de voor-
deelen der opleiding aan de lagere school.
De raad ging met het afwijzend advies ac-
coord, en de ouders bleven voor hun kinderen,
wat de aansluiting betreft, aangewezen op 6
jaar 1. s. en 1 jaar U.L.O.
De U.L.O. is echter niet naar haar aard direct
geschikt voor opleiding; het is een eenheid op
zich zelf met apart doel en in de praktijk blijkt
dan ook dat de aard van de kennis der leer
lingen van de U.L.O. een geheel andere is dan
die van de H.B.S.-leerlingen. Bij de Ulo wordt
meer de nadruk gelegd op de feiten, bij het
M. O. op ’t verband der feiten, de docenten der
U.L.O. zouden buiten het kader van het leerplan
van de Ulo gaan als ze anders deden, hun treft
dus geen verwijt.
De leerlingen beoefenen in de eerste klas
U.L.O. reeds vakken waarmee later op de H.B.S.
ook weer begonnen wordt. Dat is geen voordeel,
want deze kinderen verbeelden zich als ze op
de H.B.S. komen het reeds te weten, werken
voor die vakken eerst niet en missen spoedig
de noodige aansluiting van het gekende met het
nog niet gekende.
De U.L.O. kinderen moeten veel umlernen
afleeren.
Om met succes de lessen aan de H.B.S. en
Gymn. te kunnen volgen moeten de kinderen
voor de studie der moderne en oude talen enz.
’n behoorlijke ondergrond van Nederl. gramma
tica hebben en voor de wiskunde hetzelfde op
het gebied van rekenen. Op deze kernvakken
komt het bij de vooropleiding aan en op de
U.L.O. kan daaraan niet voldoende tijd besteed,
omdat deze U.L.O. een eigen programma heeft
en de kinderen dus naast de genoemde nog een
groot aantal andere vakken moeten leeren.
Daarom moet de opleiding in aparte oplei
dingsklassen aan de lagere school geschieden,
waar bijna alle tijd besteed kan aan deze kern
vakken.
De vraag is dan nog of de opleiding over 1
of 2 jaar (klassen) verdeeld moet worden, spr.
voelt als regel voor 2 jaar, dus een 6e en 7e
klasse.
De kinderen moeten niet te vlug bij het M. O.
aanlanden, een jaar schijnbaar verlies, kan later
dikwijls een voordeel blijken.
Er werd nu gelegenheid tot discussie gegeven.
De heer de Wit voert eenigszins aarzelend
het woord, omdat men schijnt te meenen aat hij
wel lid is van Volksonderwijs, ouder en lid der
Com. v. Toezicht maar toch als hoofd der U.L.O.
zou spreken voor eigen standje. Maar spr. heeft
steeds getracht de zaak objectief te zien. Het
woord „aansluiting” ziet alleen naar de tech
nische kant, maar het gaat niet zoo mechanisch
met het brengen van het kind bij het M. O.
Wij hebben met een levend wezen, een kind
te maken en het verwondert spr. dat dr. Ooster
huis als bioloog die kant, de eigenlijk hoofdzaak
uit het oog verloor.
Het kind in staat te maken het M. O. te vol
gen is niet gemakkelijk. Het is een heel ding
voor zoo’n kind de methoden van het M. O. te
volgen, het geldt hier een zich ontwikkelend
mensch met vele faculteiten, voor hetwelk wij
met eerbied moeten staan. Wij verintellectuali-
seerde groote menschen beschouwen het maar
al te vaak als een vat, waarin we wat parate
kennis stoppen en wel zonder er rekening mede i bijvakken. Van de le klas Ulo hebben de onder-
te houden wat we in het kind misschien dood- wijzers hier wel een opleidingsklas gemaakt,
drukken door het enkel te zien als een object maar officieel mag ze dat niet wezen, de in-
om het met intellectueele dingen vol te proppen spectie veroorlooft dat niet, met het oog op het
We hebben het nu zoo dat het kind hier eigenlijk Ulo-programma.
6 jaar onbezorgd kan leven; zullen we dit im-
pulsieve in het kind nu een kans blijven geven
of het reeds direct met huiswerk bezwaren?
Na zes jaar krijgen we hier een tamelijk nor
male schifting; in de eerste klas Ulo komen dan
de kinderen met een eigenaardig élan, omdat ze
nieuwe leerkrachten, nieuwe boeken krijgen; er
wordt een stapje eenigszins in de richting van