oer remeente bneek
BEMNEIS
De muiterij op de
„Elsinore”.
Officieel orgaan
Woensdag 22 October 1930
IS
annex
7»
NIBOWSTIJDINGEH.
Dl! No. bestaat ui! 3 bladen.
ran
voor
DE BESTE VOOR UW GEZONDHEID!
Magazijnen Burgstraat Sneek.
FEUILLETON.
SNEEKER COURANT (74e Jaargang)
I
Qegarandeerd heeren
hoe verwend jullie ook zijn
mogen, de heerlijke smaak
en prachtkwaliteit
Chief Whip brengen je
absoluut in verbazing—en
dan de zuiverheid is
1007o gewaarborgd
47e Jaargang
Eerste Blad
No. 7
Uitgave: K1EZEBR1NK Co.
ik
Reclame kolom.
VIRGINIA
lk<
a
fWASlE-UL5TER5 HAAM HAAI vanaf
FAUTASIEDtniS
REGENJASSEN
COLB.COSTUUM5
42:
58:
38:
45:
ie
De SNEEKER COURANT is een
De NIEUWE SNEEKER COURANT is
Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting
-
F. Schurer naar het Openbaar onderwijs.
JACK LONDON.
22.
ilad
HOOFDSTUK XVIII.
aal.
Wordt vervolgd
„En toch houdt u van Mac Dowell,
ebs.
rdefc
Terzool,
Wycke),
h
IJsbr .chtum, Wolsutn, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg,
roppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
mers op de oppervlakte, blijven daarop drij
ven zeker, omdat zij nooit van haar diep
te hebben gedroomd. En ik kan mij gemak
kelijk voorstellen, wat juffrouw West’s prac-
tisch oordeel zou zijn over deze gedachten.
En ten slotte, woorden zijn vallen. Ik weet
niet, wat ik weet, noch denk ik, wat ik dent
Dit weet ik: ik kan mij niet oriënteeren. Ik
ben de waanzinnigste en de meest onder den
invloed der zee staande ziel aan boord.
Neem bv. juffrouw West. Ik begin haar te
bewonderen. Waarom weet ik niet, tenzij het
is, omdat zij zoo afschuwelijk gezond is. En
toch is het juist die gezondheid, de afwezig
heid van eenig spoor van degenereerend
genie, welke haar belet groot te zijn b
voorbeeld in haar muziek.
Ik heb vaak geluisterd naar haar spel. De
piano is goed, en zij heeft blijkbaar de beste
lessen gehad. En toch ontbreekt er iets aan
haar muziek.
Haar aanslag is uitstekend. Als zij een
fout maakt, is zij onverbiddelijk jegens zich
zelf, en herhaalt de passage tot de moeilijk
heid overwonnen is. En dat gebeurt heel
spoedig.
Ja, er is ook wel temperament in haar
spel, maar geen gevoel, geen vupr. Als zij
Chopin speelt, geeft zij zijn zekerheid en
preciesheid zeer goed weer. Zij is Chopin’s
techniek meester, maar zij stijgt niet op tot
de hoogten, waar hij vertoeft.
Brahms speelde zij goed en op mijn ver
zoek gaf ze de Drie Rhapsodiën ten beste.
de kampanje en
door
Hoe jammer, dacht ik, dat zij met dien
flinken aanslag toch de diepten der muziek
niet begrijpt. Den een of anderen dag zal
ik zien gewaar te worden, wat Beethoven
en Chopin voor haar beteekenen. Zij houdt
van Mozart en den ouden Boccherini en
Leonardo Leo, ook van Schumann. Zijn
Vlinders speelde zij schitterend.
En toch, ik moet ’t zeggen, maakt haar spel
mij op den duur zenuwachtig. Ik word
voortdurend tot valsche verwachtingen ge
leid. Zij schijnt altijd juist op het punt iets
groots te bereiken en nooit bereikt ze het
geheel. Zij is een koele natuur. Dat moet
het zijn Of anders gezegd, en dat is een
opmerkelijk ding, zij is gezond.
Ik zal haar zeker De Dochters van Hero
dias voorlezen.
De heer F. Schurer, gewezen onderwijzer
aan de Chr. School te Lemmer heeft een be
noeming ontvangen aan de Openbare lagere
van Boetzelaerschool uit Amsterdam en
heeft die benoeming aangenomen.
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig aan het bureau van politie,
Martiniplein, en aldaar te bevragen op
alle werkdagen tusschen ll’/z en 12/2 uur,
de navolgende voorwerpen als gevonden
gedeponeerd op 17, 18, 19 en 20 Oct. 1930:
notitieboekje; heerenrijwiel; heerenrijwiel;
wagenmoer; schippershaak; insigne; moer
van kinderwagen.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgendt
ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge
vonden aangegeven: rijwielbelastingmerk,
H. Vriesema, Koopmansgracht; portemon-
naie, R. de Jong, Hooghuistersteeg 6; snoei-
schaar, W. Wierstra, 3e Zomerrakbuurt 9;
R.-K. beeldje in koker, O. Hoekstra, Singel
73; cypersch poesje, Wed. L. Huisman, 2e
Frittemahovenstraat 5; beursje met inhoud,
T. Reen, Martiniplein; twee bezems, H. de
Bruin, Parallelweg 34; zwart taschje’ M.
Monkel, Geeuwkade 47; rozenkrans in étui,
A. Wuring, Nauwe Noorderhorne 7; hals-
snoertje, J. Takema, Lemmerweg 40; man-
telceintuur, B. Zoethout, Kloosterdwarsstr.
64; aanteekenboekje, W. v. d. Meer, Joh. W.
Frisostraat 30; een paar gummihandschoe-
nen, M. Jansen, W. de Zwijgerstraat 35;
heerenrijwiel, Wed. Hoogervorst, Wester-
singel 6; vulpotlood, Hoekstra, Park.
Een verboden voetbalwedstrijd.en de
gevolgen.
Drie weken geleden is te Blokzijl opge
richt de voetbalvereeniging B. V. C. Deze
vereeniging nu, die is aangesloten bij den
Noord-Centralen Voetbalbond, zou Zondag
haar eerste wedstrijd spelen tegen S. S. C. 3.
De Elsinore doet mij denken aan een sla
venplantage vóór den oorlog; en juffrouw
West is de meesteres, die alleen belang stelt
- r,. -..„x _:_x
en de matrozen zijn de veldslaven der Elsi
nore. Wel, eenige dagen geleden, toen Wada
aan hevige hoofdpijnen leed, gaf zij hem
eenige aspirinepoeders en toonde haar deel
neming!
Wij hebben nu de gramophoon om den
anderen avond in de tweede hondewacht,
als het weer mooi is. Pike heeft dan geen
wacht. Maar bij zulke gelegenheden wacht
hij toch altijd eerst, tot wij vragen, of wij
dien avond ook muziek krijgen. Dan ver
heldert zijn gezicht, maar hij houdt zich on
verschillig en zegt, dat hij wel een paar
nummers kan spelen.
Hoe vreemd is dit leven op de Elsinore.
Ik beken, dat, hoewel het schijnt, dat ik hier
maandenlang geweest ben zoo gemeen
zaam ben ik nu met alles ik mij toch niet
kan oriënteeren. Mijn geest houdt zich
Meest ciii^ebpeide keuze
in de nieuwste dessins
Geef ons Arbeid.
Het ensemble Bouber gaf hier Vrijdag
avond onder auspiciën van ’t Instituut voor
Arbeidersontwikkeling Duschinsky’s: „Geef
ons Arbeid”. Er gebeurt in dit stuk niet
veel. Het is een grijs-op-grijze schildering
van de ellende der werkloosheid, welke een
gezin ten ondergang doemt, een sociaal
drama, waarin meer gesproken wordt dan
gehandeld, het is vaak een pathetisch woord
dat gehoord wordt, waardoor het adem
benemende van al deze ellende dunkt ons
te vaak iemand voorbij gaat; dat was er
alleen in het laatste bedrijf toen het echt
paar de dood zocht. Desondanks een stuk
van niet geringe verdienste al lijkt het dan
ook zooveel op „Nachtasyl”, dat men haast
vragen zou of Duschinsky niet van Gorki
geleend heeft. Prachtig zijn in dit stuk ech
ter de tooneeltjes tusschen het echtpaar Lo
renz, en voor ons was Aar Bouber/ als
vrouw Lorenz, de in ellende berustende
maar moederlijk gebleven vrouw, de meest
overtuigende figuur, haar spel was buiten
gewoon. Ook de anderen speelden trouwens
zeer goed, zoodat deze voorstelling op wel
zeer hoog peil stond. De zaal was vol en
Heeft men ooit van zoo’n reis gehoord!
Van morgen, toen ik op het dek kwam,
stond er niemand aan het roer. Het was een
vreemd gezicht de trotsche Elsinore met
alle zeilen op, statig voortglijdend, en geen
hand aan het roer om haar te besturen.
Op de kampanje was niemand. Het was
Pike’s wacht en ik ging hem zoeken op de
brug.
Hij was op luik Nummer Een, om de zeil
makers eenige bevelen te geven. Ik wachtte,
tot hij opzag en mij groette.
„Goeden morgen,” antwoordde ik. „Wie
is ?r nu aan het roer?”
„Die gekke Griek, Tony,” antwoordde hij.
„Een maand gage tegen een pond tabak,
dat hij er niet is,” bood ik aan.
Pike zag mij plotseling oplettend aan.
„Wie is aan het roer?”
„Niemand,” antwoordde ik.
En toen kwam er beweging in hem. Hij
vloog over het dek met een vlugheid, die
geen aan boord overtroffen en misschien
niet eens geëvenaard kon hebben. Met drie
stappen tegelijk was hij de ladder op naar
verdween in de richting van
het roer.
Daarop volgden een reeks op luiden toon
uitgeschreeuwde bevelen, en de geheele
wacht werd aan het werk’ gezet. Ik had die
manoeuvre al leeren kennen, Pike liet hal
zen.
Toen ik naar het achterschip terugkeerde,
kwamen Mellaire en de timmerman uit de
kajuit. Zij waren in hun ontbijt gestoord,
want ik zag hen nog hun monden afvegen.
Pike kwam tot den rand der kampanje, riep
den tweeden stuurman bevelen toe, waarop
deze naar voren ging, en den timmerman
beval aan het roer te gaan staan.
Toen de Elsinore ronddraaide, bracht
Pike haar in de richting, vanwaar we geko
men waren. Hij liet den kijker zakken, dien
hij op de zee gericht hield en wees naar het
luik, dat naar de groote achterhut beneden
leidde. De ladder was weg.
„Hij moet de lazaretladder meegenomen
hebben,” zeide Pik<
Kapitein West kwam uit de kaartenka-
mer. Hij wenschte ons op zijn gewone wijze
goeden morgen, mij beleefd en den stuur
man vormelijk en slenterde langs de kam
panje tot aan het roer, waar hij een blik in
het kompashuisje wierp. Toen draaide hij
zich om en ging langzaam naar het eind der
kampanje. Daarna kwam hij bij ons terug.
Er verliepen minstens twee minuten eer hij
zeide:
„Wat is er te doen, meneer Pike? Een man
overboord?”
het publiek heeft medelevend dit droeve stuk
gevolgd.
Gereformeerd Gymnasium.
Tot curator van het Geref. Gymnasium te
Leeuwarden is benoemd Mr. A. W. Haan al
hier.
en Vrijdags. Abonnementsprijs In de stad f 2,50, naar buiten fr. per post 1 3.60,
Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
in de verschijnselen van het leven op de El-Hen van Nieuw Engeland en Verhalen aan
sinore, het slechts als phantasmagoric. den Haard. En ik houd ook van het werk
Paradoxen? Dat geef ik toe. Alle denkers van dien Fin Sibelius, ofschoon het mij te
verzinken in een zee van tegenstrijdigheden, zacht, al te zacht en al te mooi voorkomt. I
n n r ollö 'indoroti do Plcinnro rlo 'zwom. ii'oof tizal ilz
een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags
Doop prijsdaling
der grondstoffen.
Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Ooênga, üauw, Sijbrandaburen, Offingawier,
Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaasttneer, Balk, Stavoren,
Langweer, Bozum
Alle Advertentlën worden in beide bladen opgenomen.
Mijn oorspronkelijke fictieve „Maar ik begrijp het niet en behoef er dus
lioaff mii oon nh i Iricnnf (rn_ oun ia horrinnnn Hof liilzl mii rinnii
voortdurend bezig met onbegrijpelijke dia- maakt en mij voor goed gebonden aan het muziek, ik kan er niet in komen.”
nrAM C»_ 5 1 X_X ,1 - -J \\T 1--1Ü1.L-! J 11 J 1 _X T' 1 1 IIX
heerlijke Gabrielstem, die slechts gehoord ben de eenige niet-realist aan boord van de merkte ik plagend op.
wordt bij storm, tot aan den slecht behan
delden, zwakzinnigen faun met de heldere,
treurige oogen; tot de drie aanvoerders van
dievenbenden, die op het voorschip regeeren
en den tweeden stuurman verleiden; tot den
voortdurend prevelenden en razenden O’Sul-
Elsinore. Daarom zie ik, die diep doordring, „J a,” gaf zij aarzelend toe. „Zijn idyl-
ivii vuu i-sivuvv i^n^tiuuu vxi v V114C4.1V11 C4.x-i.il
j den Haard. En ik houd ook van het werk
verzinken in een zee van tegenstrijdigheden. zacht, al te zacht en al te mooi voorkomt. I
Maar alle anderen op de Elsinore, de zwem- weet wel, wat ik bedoel.”
livan in zijn stalen hol met den klagenden
Davis met het breekijzer bij zich in de bo
venste kooi; tot aan Christiaan Jespersen
ergens op den bodem der zee met een zak
kolen aan zijn voeten. Op zulke oogenblik-
ken wordt het leven op de Elsinore even on
werkelijk als het leven voor den philosoof
altijd onwerkelijk is.
Ik ben een philosoof. Daarom is het on
werkelijk voor mij. Maar voor Pike en Mel
laire dan? voor de gekken en idioten? voor
de rest van de domme kudde van het voor
schip? Ik kan niet nalaten te denken aan
een opmerking van De Casseres, eens toen
wij bij Mouqufn een glas wijn zaten te drin
ken. Hij zeide: „Het diepste instinct in den
mensch is te vechten tegen de waarheid; dat
in de huisslaven. De veldslaven kent zij niet, is tegen het Werkelijke. Van zijn jeugd af
wil hij geen feiten zien. Zijn leven brengt hij
door met ze te ontwijken. Wonderen, verbeel
ding en toekomst houden hem in leven. Hi
leeft van fictie en mythe. De Leugen maakt
hem vrij. De dieren alleen hebben het pri
vilege den sluier van Isis op te lichten;
menschen durven dat niet. Het dier kan niet
denkbeeldig aan de Werkelijkheid ontsnap
pen, omdat het geen verbeelding heeft.”
Dat ongeveer zeide De Casseres. En de
gedachte komt bij mij op, dat voor al die
slaven op de Elsinore het Werkelijke wer
kelijk is, omdat zij het in hun gedachten ont
snappen. Zij zijn allen bezeten door de ge-
i. dachte, dat zij vrij zijn in hun handelingen.
Voor mij is het Werkelijke onwerkelijk, om- „wa .„„.„v.
dat ik de sluiers van fictie en mythe heb; „Ik heb hier iets van Debussy,” zeide zij.
verscheurd. Mijn oorspronkelijke fictieve „Maar ik begrijp het niet en behoef er dus
ontsnapping heeft mij tot een philosoof ge-1 niet aan te beginnen. Het lijkt mij geen echte
genvan onzen Samurai-kapitein met de rad (fer Werkelijkheid. Ik, de superrealist,
-v M
-
CHIEF
WHIP
I
I
J
NIEUWE SNEEKER COURANT
>5
.‘3