Uit onze Raadzaal i«l ürgaau te teeold tal Zaterdag 6 December 1980 Dit Ho. bestaat uit 3 bladen. Nieuwstijdingen, annex SHEERER COURANT en WYMBRITSERADEEL 47e Jaargang No. 20 Eerste Blad Uitgave: KIEZEWMHK& Co. SN EEK - Telefoon No IM bieden den raad o. a. de volgende voor- SNEEK, 11 November 1930. Aan de Gemeenteraad. a. Aldus enz. SNEEK, 2 December 1930. van 11 November 1930, no. 1.754.21(11); voor- Aan de Gemeenteraad. BESLUIT: Oök het feit, dat voor enkele onbewoonbaar verklaarde a. a. b. Verschijnt DINSDAGS ea VRIJDAGSAVONDS - 850.— k BOUW VAN 27 WONINGEN. No. 1.778.531(4). Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het bouwen van 27 woningen op een terrein nabij de Ubbo Emmiusstraat en om hen te machtigen deze woningen te verhuren. No. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het inrichten als parkeerterrein van het Martiniplein, het Oud Kerkhof en het Spoor- dok bij de Stationsstraat en om hen te mach tigen tot verkoop van bouwterrein. Gevonden Voorwerpen. Aanwezig en te bevragen bij de navolgende ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge vonden aangegeven op 4 December 1930: I zakje met inhoud, R. de Vries, Salverda- jstraat 5; muts, A. Kamstra, Boschstraat 15. {woning te krijgen en vooral van hen, die een betere en Sneeker Montessorischool. B. en W. stellen voor afwijzend te be schikken op een adres der Ver. Sneeker Montessorischool cm in 1931 een proefklasse voor o.l. Montessorl-onderwijs in te richten, aan de Ver. een subsidie toe te staan en voor dit onderwijs kosteloos een lokaal ter beschikking te stellen. B. en W. meenen een proefneming met dit onderwijs in het stadium waarin het zich thans bevindt te moeten ontraden. Voorbereidend lager onderwijs. In verband met het feit dat de school voor voorbereidend L.O. aan de Oude Koemarkt overbevolkt Is, er zijn bijna 150 leerlingen, stellen B. en W. voor het leegstaande lokaal van school 1 in bet Sperkhem ook voor dit doel te bezigen en mej. O. Bakker, thans op wachtgeld, met het onderwijs daar te belasten. Raadsvergadering. Maandag a.s., kwart over zeven, vergade ring van den raad der gemeente Sneek, waar 24 punten behandeld worden, o. a. de voorstellen in dit nummer opgenomen. Ook wordt het nieuwbenoemde raadslid de heer Th. F. Brouwer beëedigd. Bioscoopnieuws. De b i o s c o o p-b ij d e W a a g heeft een Universalgeluidsfilm met Conrad Veidt in de hoofdrol, nl.: „Zijn laatste voorstelling”, tooneeltragedie in 7 acten. Mary Philbin is te vrouwelijke hoofdrol en dit tweetal geeft in deze spannende film spel van de eerste rang. In het bijprogramma a.o. een Western film „De nieuwe Burgemeester”. De Amicitia bioscoop heeft nog lens een spannende film met Lon Chaney; nl. „Als New York Slaapt”. Deze film speelt 2>ch af in de onderwereld van de metro pool. In het voorprogramma o.a. een vervolg ’an het reisje langs de Rijn. HEERENVEEN, 4 Dec. Het Nieuwsblad yan Friesland, dat voor 57 jaar, onder den •aam Advertentieblad door den heer J. Hep- tema alhier werd ongericht, en tot nog toe fes Dinsdags en Vriidaps verschiint zal -met ingang van 1 Januari a.s. des Maan- ®gs. Woensdags en Zaterdags uitgegeven «orden. I De abonnementsprijs wordt van 4.00 tot 1'00 gulden per (aar verhoogd, 3o. de bestaande letter d. wordt e. en de bestaande letter e. wordt 4o. in artikel 3 2de lid, wordt na „maanden” inge voegd „kwartalen”. 5o. in artikel 4 wordt ingevoegd een nieuwe letter i, luidende: Standplaatsen parkeerterreinen. Voor het met autobussen, vrachtautomobielen, andere automobielen, rijtuigen, vrachtkarren of andere voertuigen ruimte innemen op de als parkeerterrein aangewezen plaat sen in de gemeente: la. voor autobussen, die respectievelijk 6 maal en meer, 5 maal, 4 maal, 3 maal, 2 maal en 1 maal per week een standplaats innemen, bij wijze van abonnement onderschei denlijk f 7.—, f 6.—, f 5.50, f 5.—,' f 4.— en f 3.50 per kwartaal, voor elke plaatsing buiten abonnement f 0.50: 2o. voor vrachtautomobielen en andere vrachtwagens, bij wijze van abonnement, indien zij als regel eenmaal per week een standplaats innemen f0.75 en indien zij meer malen per week een standplaats innemen f 1.50 per kwar taal. Voor elke plaatsing buiten abonnement f0.20; 3o. voor automobielen en andere voertuigen, niet val lende onder lo. en 2o„ bij plaatsing gedurende zes uur of korter per dag f 0.30; bij plaatsing gedurende meer dan zes uur, doch niet meer dan twaalf uur per dag f 0.60 en bij plaatsing gedurende meer dan twaalf uur per dag f 1. 6o. de bestaande letter i. wordt k., terwijl hierin in plaats van „a. tot en met h.” wordt gelezen: „a tof en met 7o. in artikel 5 wordt in plaats van ,de letters e., ti en i.” gelezen: „de letters e., h. en k.". 8o. aan art. 7, 1ste lid wordt toegevoegd: „of, in het geval, bedoeld in art. 4 onder letter i., hij die het daar bedoelde voertuig doet plaatsen.” III. te bepalen dat de onder 11 aangegeven wijzigingen in werking zullen treden op een door Burgemeester en Wethouders te bepalen dag. IV. de verordening op de invordering van rechten voor het gebruik van de openbare straat in de gemeente Sneek, aan te vullen en te wijzigen als volgt: lo. in art. 1 wordt aan het slot in plaats van h en z.” gelezen: h. en k.”. 2o. in art. 3 vervallen de woorden „volgens de kennis gevingen in het vorige artikel bedoeld”. 3o. aan artikel 3 wordt toegevoegd een nieuw tweede en een nieuw derde lid, luidende: 2. „De Raad kan besluiten dat de invordering der rechten, bedoeld in art. 4, letter 3e der heffingsverorde- ning, wordt verpacht. 3. De rechten voor het gebruik, bedoeld in art. 4, letter i., lo. en 2o. der heffingsverordening zijn bij vooruitbe taling verschuldigd. Indien in de loop van een kwartaal geen gebruik als daar bedoeld, meer wordt gemaakt, vindt geen teruggaaf van betaalde rechten plaats.” V. te bepalen dat de onder IV aangegeven wijzigingen in werking zullen treden op een door Burgemeester en Wethouders te bepalen dag. VI. voorbehoudens de goedkeuring der Gedeputeerde Staten, Burgemeester en Wethouders te machtigen tot het verkoopen van bouwterrein aan de op het te dempen spoordok aan te leggen straat, nader aangegeven op de bij dit besluit behoorende gewaarmerkte teekening tegen een prijs van: f 5.per M.-’ voor zooveel betreft het als voortuin in te richten gedeelte aan de Stationsstraat; f 10.per M.2 voor zooveel betreft een gedeelte ter lengte van 25 M. te. rekenen van de Stationsstraat af en ter diepte van 17.75 M.; f 8.per M.2 voor zooveel betreft een gedeelte ter lengte van 50 M. en ter diepte van 17.75 M.; f 7.per M.2 voor zooveel betreft een gedeelte ter lengte van 80 M. en ter diepte van 17.75 M.; f 5.per M.2 voor zooveel betreft een gedeelte ter lengte \an 42 M. en ter diepte van 17.75 M.; en voor zooveel de verkoop plaats heeft onder beding van grondrente, tegen betaling van 5 van de koopprijs en verder onder door Burgemeester en Wethouders te stellen voorwaarden. Totaal f 1950.— Deze opbrengst vormt een redelijke rente van het door de gemeente aan te wenden kapitaal. Uitgegaan is van de veronderstelling, dat het recht van heffing voor parkeeren op het Oud Kerkhof zal worden verpacht. Enkele aanbiedingen zijn reeds ingekomen. De Commissie voor de openbare werken kan zich, blij kens haar hierbij overgelegd advies, met deze voorstellen vereenigen. Onder intrekking van ons voorstel van 27 Mei 1930 (bij lage 62) stellen wij U voor het volgende besluit te nemen: De Raad der gemeente Sneek; I Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders n 11 Mnvpmhor 1070 17IU91Z11V 3e. J. Schurega. Verbetering toegang stadsgedeelte tusschen Fraoekervaart en Kerkhofslaan. Om een ruimere toegangsweg naar het stadsgedeelte tusschen Franeker vaart en Kerkhofslaan te verkrijgen stellen B. en W. voor de woning Swartsbuurt no. 22 aan te koopen voor f 2400, deze af te breken en de Ubbo Emmiusstraat langs het Noord- Oosteinde van bet Tranendal in verbinding met de Kerkhofslaan te brengen. Langs bet Tranendal zal dan een trottoir worden ungelegd n.l. op het terrein te verkrijgen door demping van de sloot langs de Kerkhofslaan aldaar. Nog eenige andere verbeteringen zullen voorts tot stand worden gebracht. Kostenraming f 8000. B. en W. stellen voor in dit stadsdeel de naam Swartsbuurt te vervangen door Napjusstraat en twee andere straten te noemen Gysbert Japiksstraat en Waling ruimschoots tegen de nadeelen, welke ongetwijfeld ook i deze zaak heeft, opwegen. Wij volstaan met in dit verband te verwijzen naar ons reeds meermalen genoemd voorstel en naar een enkel rapport van den Commissaris van politie. Het Oud Kerkhof zal, indien de Raad onze denkbeelden overneemt, alleen worden bestemd voor het stationeeren en dan in hoofdzaak des Dinsdags van particuliere auto’s. Worden deze geplaatst op de wijze als door ons aangewezen, dan zal er naar wij meenen, geen grond meer bestaan om te verwachten, dat aan het onderwijs in de aan dit plein geplaatste scholen schade zal worden toegebracht. In elk geval wordt de toestand, vergeleken bij die welke er heerschte toen de veemarkt nog op het Martiniplein en het Oud Kerkhof werd gehouden aanmerkelijk verbeterd. Ten aanzien van elk der drie genoemde punten moge hier nog een korte toelichting volgen. Indien het Martiniplein en het Oud Kerkhof tot parkeer terrein zouden worden ingericht volgens de oorspronkelijke plannen, zou hiermede een .bedrag van ongeveer f 9000. zijn gemoeid; uitvoering volgens het bij dit voorstel ge voegde plan, waarin het Oud Kerkhof eenigszins aantrek kelijker is gemaakt, zal de kosten doen stijgen tot ongeveer f 11000.—. De kosten van het dempen van het spoordok, het aan leggen van een bestrating en van een rioleering aldaar, bedragen in totaal f 50.000.waarin is begrepen de aan koopsom van f 1500.Aan renteverlies komt daarbij gerekend dat het beschikbaar komende bouwterrein ter grootte van 3400 M.= in vijf jaar geheel zal zijn uitgegeven een bedrag van f3100.—, zoodat het totaal der kosten beloopt f 53.100. Wordt de prijs van het bouwterrein vastgesteld zooals door den Directeur der gemeentewerken in zijn rapport van 28 October jl. wordt voorgesteld in de conclusie van dit voorstel hebben wij de door dien ambtenaar genoemde bedragen overgenomen dan zal aan totaal opbrengst in de gemeentekas vloeien een bedrag van f 24.730. zoodat de kosten van de parkeerterreinen op het spoordok bedragen f 28.400. Daarbij komt dan nog f 11.000.voor het inrichten van het Martiniplein, in totaal derhalve f 39.400. Op het Martiniplein worden eventueel geplaatst 123 vrachtwagens, waarvan 43 eenmaal en 80 meer dan eens per week Sneek bezoeken. Het Oud Kerkhof biedt ruim schoots plaats voor de parkeerende particuliere auto’s, waarvan er alleen des Dinsdags een 50-tal op en in de omgeving van de Marktstraat stationeeren. Op het te dempen spoordok is plaats voor ongeveer 60 parkeerende autobussen. Op dit oogenblik komen er, vol gens ons door de Commissaris van politie verstrekte ge gevens, 15 bussesl 6 X per week, 1 bus ~5 X per week, 3 bussen 2 X per week en 30 bussen 1 X per week. Het tarief U ter vaststelling in overweging gegeven in ons voorstel van 27 Mei jl., met betrekking tot de vracht auto’s en vrachtwagens en particuliere auto’s, meenen wij te moeten handhaven. Niet is dat het geval met de voor de plaatsing van autobussen te betalen bedragen. Nu voor de inrichting van een terrein voor deze voertuigen een aanzienlijk bedrag moet worden uitgegeven, zal ook de te betalen vergoeding aanmerkelijk moeten worden ver hoogd. Op ons verzoek heeft de Commissaris van politie deze aangelegenheid besproken met het bestuur der af- deeling Friesland van de Ned. Bond van autobusonder nemers. Zooals U blijkt uit het rapport van dezen ambte naar van 20 October jl. bestaat bij het bestuur geen be zwaar tegen een vergoeding zooals in dat rapport genoemd en welke wij in de conclusie van dit voorstel hebben opge nomen. De totale opbrengst aan parkeergelden zou, volgens de door den Commissaris van politie gemaakte berekening bedragen: a voor het Martiniplein voor het Oud Kerkhof voor het terrein bij het station een schrijven van D. Hoekstra en andere autobus ondernemers, waarin tegen aanneming van ons voorstel wordt gepleit; c. een schrijven van het bestuur der afdeeling Friesland van de Ned. Bond van autobusdienst-ondernemers, waarin op het brengen van centralisatie in het parkeeren der auto bussen wordt aangedrongen en waarin wordt betreurd het inzenden door een aantal autobus-ondernemers van een adres van tegenovergestelde strekking; d. een adres van L. Westra e. a., waarin op het spoedig nemen van een beslissing wordt aangedrongen. Daarnaast heeft ons nog een enkel adres bereikt, waarbij op het betrachten van spoed, inzonderheid bij het inrichten van het Martiniplein, wordt aangedrongen. Wij hebben ons naar aanleiding van de in Uw vergade ring van 30 Juni jl. gehouden besprekingen, officieel ver gewist van het standpunt dat door de Rijkswaterstaat op grond van het Rijkswegenreglement wordt ingenomen, ten aanzien van het parkeeren van autobussen op rijkswegen. De Hoofdingenieur-directeur in de directie Friesland en Drenthe deelde ons mede, dat het parkeeren van auto’s op de bermen van de rijkswegen in het verkeersbelang zeer ongewenscht moet worden geacht. „Kan het,” zoo schrijft genoemde ambtenaar, „in Uwe gemeente voorshands niet worden vermeden, dan zou m. i. in elk geval 'op de weg van Sneek naar Leeuwarden een strook van 9 M. en op de weg van Sneek naar Lemmer een strook van 8 M. dienen te worden vrijgehouden”. Dit schrijven houdt in een bevestiging van de mededee- Eng tijdens de behandeling van ons voorstel van 27 Mei 1930 (bijlage 62) door den Commissaris van politie ge daan. Met inachtneming van de afstand, in het schrijven aangegeven, zoijden op de Lemmerweg 12 autobussen ge plaatst kunnen worden. Aangezien des Dinsdags aldaar 32 autobussen parkeeren en in de Wijde Noorderhorne bij het Hotel Hanenburg nog 12, zou in elk geval buiten rekening gelaten andere plaatsen waar autobussen worden gestationeerd - een plaats voor 32 bussen moeten worden gezocht. Wij hebben, na kennisneming van een aantal terzake ingekomen schrifturen, het geheele vraagstuk nog eens van alle zijden overwogen. Het gaat, zooals bekend is om: 1. ontruiming van de Prins Hendrikkade en enkele andere plaatsen en overbrenging van de aldaar gestatio neerde vrachtauto’s en andere vrachtwagens naar hef Alartiniplein; 2. het zoeken van een plaats voor het parkeeren van autobussen, hetzij op één centraal punt, hetzij op verschil lende plaatsen in de stad; 3. het samenbrengen, vooral des Dinsdags, van de dan her en der in de stad, maar in hoofdzaak op de Markt straat, geplaatste auto’s, op één punt. Deze nieuwe overweging heeft ons de overtuiging bij- f.ebracht, dat inderdaad het parkeeren van autobussen op het Oud Kerkhof een groot bezwaar zou opleveren voor de aan dit plein geplaatste scholen, op welk bezwaar door het bestuur der Vereeniging voor Christelijk Schoolonder wijs in een tot U gericht adres is gewezen en welk bezwaar ook in Uw vergadering van 30 Juni jl. weerklank vond. Deze overtuiging noopte ons om te zien naar andere par keerruimte. Immers, hoe men ook denkt over het al of niet wenschelijke van centralisatie in dezen, de nu bestaande toestand kan niet gehandhaafd blijven. Wij meenen, herhaaldelijk met den Directeur der gemeentewerken den Commissaris van politie mondeling en schriftelijk ge pleegd overleg, de volgende oplossing te moeten stellen: 1. Het Martiniplein wordt ingericht als parkeerterrein voor vrachtauto’s en andere vrachtwagens. 2. Op het Oud Kerkhof worden geen autobussen ge plaatst. Dit plein wordt bestemd voor het parkeeren. inzonderheid des Dinsdags, van particuliere auto’s; deze worden van het Klokhuis af langs het om de Ned. Her vormde Kerk geplaatste hek gestationeerd. 3. Het z.g. spoordok, waarvan de gemeente ingevolge raadsbesluit van 22 October 1928, no. 7, de eigendom heeft verkregen, onder verplichting tot demping uiterlijk in 1932, wordt nu reeds gedempt. Er wordt ongeveer in het midden een straat aangelegd ter breedte van 10 M. Een strook grond aan de Zuid-Oostzijde, ter diepte van 17.75 Meter wordt ingericht als bouwterrein. De strook aan de andere zijde, ter diepte van 9 Meter, wordt ingericht voor het stationeeren van autobussen. Deze strook zal aan onge veer 60 wagens plaats bieden. De twee bij dit voorstel gevoegde teekeningen doen zien, hoe deze denkbeelden zijn uitgewerkt. In de hier ontwikkelde gedachtengang hebben wij vast gehouden aan centralisatie. De voordeelen, daaraan ver bonden, achten wij zoo groot, dat zij naar onze meening Aanbevelingen. Aanbeveling van B. en W. voor de be noeming van een armvoogd: 1. C. Hofstra, 2. H. J. Kuipers. Curator Gymnasium: l.’.Dr. H. J. Hou ders, 2. E. Elema. Twee leden commissie van toezicht L.O. 1. J. S Koopmans, 2. H. J. Haylink. 1. A. Slob, 2. C. de Bouter. Lid commissie van toezicht M.O. 1. E. tlema, 2. D. Rutgers. Heelkundige voor de armenverzorging 1. Dr. A. J. Kingma, 2. R. Schuurmans. Lid werkgever, lid-weikman en plaatsverv. lid werkman commissie Werkloosheids besluit 1917: 1. H. Miedema, 2. F. Hoekema. 1. B. Frankena, 2 E. Siemensma. 1. O. Reehoorn, 2. J. v. d. Horst. Hoofd Openbare School 7e leerjaar. Voordracht voor de benoeming van een hoofd der Openbare school voor het 7e leerjaar le. F. J. Japenga, onderwijzer aan de Corn. Krusemanschool te Amsterdam. 2e. A. Scheffer, h. d, s. te West-Terschelling. Werkhoven, h. d. s. te Jubbega- AbHMXMt pec (aar f 2.»O fr p pod i 160. Advertestita B cl. jr. regel Ing teaden ntdWwIhg* bOoger, Abonneeneut belangrijke korting Advertentlèn worden tevens gratis ge staatel ia dc SNEEKER COURANT Burgemeester en Wethouders te machtigen tot: het inrichten van het Martiniplein tot parkeerterrein voor vrachtauto’s en andere vrachtwagens; b. het inrichten van een gedeelte van het Oud Kerkhof tot parkeerterrein voor particuliere auto’s; c. het dempen van het zgn. spoordok bij de Stations straat, het aanbrengen van een bestrating en rioleering aldaar en het inrichten van een gedeelte van het gedempte Spoordok tot parkeerterrein voor autobussen; een en ander op de wijze als is aangegeven op de bij dit besluit behoorende gewaarmerkte teekeningen. II. de verordening op de heffing van rechten voor het gebruik van de openbare straat in de gemeente Sneek te wijzigen en aan te vullen als volgt: dende: „2. gebruik, bedoeld in artikel 4 onder letter f.” 2o. in artikel 3, 1ste-lid, wordt na L..,_ d. een „kwartaal” ewi kalenderkwartaal. De commissie voor de gemeentewoningen gaf ons bij schrijven van 3 Maart 1930 in overweging, plannen voor te bereiden voor de bouw van een 20 a 30 tal arbeiders woningen. Naar het oordeel der commissie bestaat er in de gemeente nog steeds behoefte aan woningen met een huurprijs van f 3.A f 4.per week. In deze behoefte wordt niet voldoende voqjzien door particuliere bouw ondernemers. Bovendien wordt, indien wel tot de bouw van deze soort woningen wordt overgegaan er door de bouwondernemers naar gestreefd, de woningen te verkoo pen. Wel wordt de woningruimte daardoor vergroot, maai zij die zijn aangewezen op het huren eener woning kunnen als regel niet van de resultaten der particuliere bouw nijverheid profiteeren. i Uit de aanvragen om een gemeentewoning, welke door aan artikel 2 wordt toegevoegd een 2de lid, lui- de commissie worden behandeld, blijkt, dat deze afkomstig i zijn van ongehuwden, wie het bij de tegenwoordige stand De bepaling van het 1ste lid geldt niet voor het van de woningmarkt in deze gemeente zelden gelukt een {woning te krijgen en vooral van hen, die een betere en letter c ipgevoegd:ruimere woning wenschen te betrekken. 1 c In de raadsvergadering van 30 Juni jl. is aangehouden de beslissing over ons voorstel tot inrichting van een par keerterrein voor autobussen, vrachtauto’s en particuliere auto’s (bijlage 62) en zijn wij uitgenoodigd de mogelijkheid van een andere oplossing dan de door ons voorgeslagene, nader onder de oogen te zien. Sedert het nemen van dit besluit zijn nog ingekomen: een schrijven van S. Oppenhuizen e. a., houdende verzoek het voorstel van Burgemeester en Wethouders aan te nemen; b. PARKEERTERRE1NEN ENZ. 1.754.21(11). na en 1. B. eii W. stellen aan: c. f600 - 500.— Dijkstrastraat. NIEUWE SNEEKER COURANT lo.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1930 | | pagina 1