Uit onze Raadzaal
i«l ürgaau te teeold tal
Zaterdag 6 December 1980
Dit Ho. bestaat uit 3 bladen.
Nieuwstijdingen,
annex SHEERER COURANT en WYMBRITSERADEEL
47e Jaargang
No. 20
Eerste Blad
Uitgave: KIEZEWMHK& Co.
SN EEK - Telefoon No IM
bieden den raad o. a. de volgende voor-
SNEEK, 11 November 1930.
Aan de Gemeenteraad.
a.
Aldus enz.
SNEEK, 2 December 1930.
van 11 November 1930, no. 1.754.21(11);
voor-
Aan de Gemeenteraad.
BESLUIT:
Oök het feit, dat voor enkele onbewoonbaar verklaarde
a.
a.
b.
Verschijnt
DINSDAGS ea VRIJDAGSAVONDS
- 850.—
k
BOUW VAN 27 WONINGEN.
No. 1.778.531(4).
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot het bouwen van 27 woningen op een
terrein nabij de Ubbo Emmiusstraat en om
hen te machtigen deze woningen te verhuren.
No.
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot het inrichten als parkeerterrein van het
Martiniplein, het Oud Kerkhof en het Spoor-
dok bij de Stationsstraat en om hen te mach
tigen tot verkoop van bouwterrein.
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgende
ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als ge
vonden aangegeven op 4 December 1930:
I zakje met inhoud, R. de Vries, Salverda-
jstraat 5; muts, A. Kamstra, Boschstraat 15.
{woning te krijgen en vooral van hen, die een betere en
Sneeker Montessorischool.
B. en W. stellen voor afwijzend te be
schikken op een adres der Ver. Sneeker
Montessorischool cm in 1931 een proefklasse
voor o.l. Montessorl-onderwijs in te richten,
aan de Ver. een subsidie toe te staan en
voor dit onderwijs kosteloos een lokaal ter
beschikking te stellen.
B. en W. meenen een proefneming met
dit onderwijs in het stadium waarin het
zich thans bevindt te moeten ontraden.
Voorbereidend lager onderwijs.
In verband met het feit dat de school voor
voorbereidend L.O. aan de Oude Koemarkt
overbevolkt Is, er zijn bijna 150 leerlingen,
stellen B. en W. voor het leegstaande
lokaal van school 1 in bet Sperkhem ook
voor dit doel te bezigen en mej. O. Bakker,
thans op wachtgeld, met het onderwijs
daar te belasten.
Raadsvergadering.
Maandag a.s., kwart over zeven, vergade
ring van den raad der gemeente Sneek,
waar 24 punten behandeld worden, o. a. de
voorstellen in dit nummer opgenomen. Ook
wordt het nieuwbenoemde raadslid de heer
Th. F. Brouwer beëedigd.
Bioscoopnieuws.
De b i o s c o o p-b ij d e W a a g heeft een
Universalgeluidsfilm met Conrad Veidt in
de hoofdrol, nl.: „Zijn laatste voorstelling”,
tooneeltragedie in 7 acten. Mary Philbin is
te vrouwelijke hoofdrol en dit tweetal geeft
in deze spannende film spel van de eerste
rang.
In het bijprogramma a.o. een Western
film „De nieuwe Burgemeester”.
De Amicitia bioscoop heeft nog
lens een spannende film met Lon Chaney;
nl. „Als New York Slaapt”. Deze film speelt
2>ch af in de onderwereld van de metro
pool.
In het voorprogramma o.a. een vervolg
’an het reisje langs de Rijn.
HEERENVEEN, 4 Dec. Het Nieuwsblad
yan Friesland, dat voor 57 jaar, onder den
•aam Advertentieblad door den heer J. Hep-
tema alhier werd ongericht, en tot nog toe
fes Dinsdags en Vriidaps verschiint zal
-met ingang van 1 Januari a.s. des Maan-
®gs. Woensdags en Zaterdags uitgegeven
«orden.
I De abonnementsprijs wordt van 4.00 tot
1'00 gulden per (aar verhoogd,
3o. de bestaande letter d. wordt e. en de bestaande
letter e. wordt
4o. in artikel 3 2de lid, wordt na „maanden” inge
voegd „kwartalen”.
5o. in artikel 4 wordt ingevoegd een nieuwe letter i,
luidende:
Standplaatsen parkeerterreinen.
Voor het met autobussen, vrachtautomobielen, andere
automobielen, rijtuigen, vrachtkarren of andere voertuigen
ruimte innemen op de als parkeerterrein aangewezen plaat
sen in de gemeente:
la. voor autobussen, die respectievelijk 6 maal en meer,
5 maal, 4 maal, 3 maal, 2 maal en 1 maal per week een
standplaats innemen, bij wijze van abonnement onderschei
denlijk f 7.—, f 6.—, f 5.50, f 5.—,' f 4.— en f 3.50 per
kwartaal, voor elke plaatsing buiten abonnement f 0.50:
2o. voor vrachtautomobielen en andere vrachtwagens,
bij wijze van abonnement, indien zij als regel eenmaal per
week een standplaats innemen f0.75 en indien zij meer
malen per week een standplaats innemen f 1.50 per kwar
taal. Voor elke plaatsing buiten abonnement f0.20;
3o. voor automobielen en andere voertuigen, niet val
lende onder lo. en 2o„ bij plaatsing gedurende zes uur of
korter per dag f 0.30; bij plaatsing gedurende meer dan
zes uur, doch niet meer dan twaalf uur per dag f 0.60 en
bij plaatsing gedurende meer dan twaalf uur per dag f 1.
6o. de bestaande letter i. wordt k., terwijl hierin in
plaats van „a. tot en met h.” wordt gelezen: „a tof en
met
7o. in artikel 5 wordt in plaats van ,de letters e., ti
en i.” gelezen: „de letters e., h. en k.".
8o. aan art. 7, 1ste lid wordt toegevoegd: „of, in het
geval, bedoeld in art. 4 onder letter i., hij die het daar
bedoelde voertuig doet plaatsen.”
III. te bepalen dat de onder 11 aangegeven wijzigingen
in werking zullen treden op een door Burgemeester en
Wethouders te bepalen dag.
IV. de verordening op de invordering van rechten voor
het gebruik van de openbare straat in de gemeente Sneek,
aan te vullen en te wijzigen als volgt:
lo. in art. 1 wordt aan het slot in plaats van h
en z.” gelezen: h. en k.”.
2o. in art. 3 vervallen de woorden „volgens de kennis
gevingen in het vorige artikel bedoeld”.
3o. aan artikel 3 wordt toegevoegd een nieuw tweede
en een nieuw derde lid, luidende:
2. „De Raad kan besluiten dat de invordering der
rechten, bedoeld in art. 4, letter 3e der heffingsverorde-
ning, wordt verpacht.
3. De rechten voor het gebruik, bedoeld in art. 4, letter
i., lo. en 2o. der heffingsverordening zijn bij vooruitbe
taling verschuldigd. Indien in de loop van een kwartaal
geen gebruik als daar bedoeld, meer wordt gemaakt, vindt
geen teruggaaf van betaalde rechten plaats.”
V. te bepalen dat de onder IV aangegeven wijzigingen
in werking zullen treden op een door Burgemeester en
Wethouders te bepalen dag.
VI. voorbehoudens de goedkeuring der Gedeputeerde
Staten, Burgemeester en Wethouders te machtigen tot het
verkoopen van bouwterrein aan de op het te dempen
spoordok aan te leggen straat, nader aangegeven op de
bij dit besluit behoorende gewaarmerkte teekening tegen
een prijs van:
f 5.per M.-’ voor zooveel betreft het als voortuin in te
richten gedeelte aan de Stationsstraat;
f 10.per M.2 voor zooveel betreft een gedeelte ter
lengte van 25 M. te. rekenen van de Stationsstraat af en
ter diepte van 17.75 M.;
f 8.per M.2 voor zooveel betreft een gedeelte ter lengte
van 50 M. en ter diepte van 17.75 M.;
f 7.per M.2 voor zooveel betreft een gedeelte ter lengte
van 80 M. en ter diepte van 17.75 M.;
f 5.per M.2 voor zooveel betreft een gedeelte ter lengte
\an 42 M. en ter diepte van 17.75 M.;
en voor zooveel de verkoop plaats heeft onder beding
van grondrente, tegen betaling van 5 van de koopprijs
en verder onder door Burgemeester en Wethouders te
stellen voorwaarden.
Totaal f 1950.—
Deze opbrengst vormt een redelijke rente van het door
de gemeente aan te wenden kapitaal.
Uitgegaan is van de veronderstelling, dat het recht van
heffing voor parkeeren op het Oud Kerkhof zal worden
verpacht. Enkele aanbiedingen zijn reeds ingekomen.
De Commissie voor de openbare werken kan zich, blij
kens haar hierbij overgelegd advies, met deze voorstellen
vereenigen.
Onder intrekking van ons voorstel van 27 Mei 1930 (bij
lage 62) stellen wij U voor het volgende besluit te nemen:
De Raad der gemeente Sneek; I
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders
n 11 Mnvpmhor 1070 17IU91Z11V
3e. J.
Schurega.
Verbetering toegang stadsgedeelte tusschen
Fraoekervaart en Kerkhofslaan.
Om een ruimere toegangsweg naar het
stadsgedeelte tusschen Franeker vaart en
Kerkhofslaan te verkrijgen stellen B. en W.
voor de woning Swartsbuurt no. 22 aan
te koopen voor f 2400, deze af te breken
en de Ubbo Emmiusstraat langs het Noord-
Oosteinde van bet Tranendal in verbinding
met de Kerkhofslaan te brengen. Langs bet
Tranendal zal dan een trottoir worden
ungelegd n.l. op het terrein te verkrijgen
door demping van de sloot langs de
Kerkhofslaan aldaar. Nog eenige andere
verbeteringen zullen voorts tot stand worden
gebracht. Kostenraming f 8000.
B. en W. stellen voor in dit stadsdeel
de naam Swartsbuurt te vervangen door
Napjusstraat en twee andere straten te
noemen Gysbert Japiksstraat en Waling
ruimschoots tegen de nadeelen, welke ongetwijfeld ook i
deze zaak heeft, opwegen. Wij volstaan met in dit verband
te verwijzen naar ons reeds meermalen genoemd voorstel
en naar een enkel rapport van den Commissaris van politie.
Het Oud Kerkhof zal, indien de Raad onze denkbeelden
overneemt, alleen worden bestemd voor het stationeeren
en dan in hoofdzaak des Dinsdags van particuliere
auto’s. Worden deze geplaatst op de wijze als door ons
aangewezen, dan zal er naar wij meenen, geen grond meer
bestaan om te verwachten, dat aan het onderwijs in de aan
dit plein geplaatste scholen schade zal worden toegebracht.
In elk geval wordt de toestand, vergeleken bij die welke
er heerschte toen de veemarkt nog op het Martiniplein en
het Oud Kerkhof werd gehouden aanmerkelijk verbeterd.
Ten aanzien van elk der drie genoemde punten moge
hier nog een korte toelichting volgen.
Indien het Martiniplein en het Oud Kerkhof tot parkeer
terrein zouden worden ingericht volgens de oorspronkelijke
plannen, zou hiermede een .bedrag van ongeveer f 9000.
zijn gemoeid; uitvoering volgens het bij dit voorstel ge
voegde plan, waarin het Oud Kerkhof eenigszins aantrek
kelijker is gemaakt, zal de kosten doen stijgen tot ongeveer
f 11000.—.
De kosten van het dempen van het spoordok, het aan
leggen van een bestrating en van een rioleering aldaar,
bedragen in totaal f 50.000.waarin is begrepen de aan
koopsom van f 1500.Aan renteverlies komt daarbij
gerekend dat het beschikbaar komende bouwterrein ter
grootte van 3400 M.= in vijf jaar geheel zal zijn uitgegeven
een bedrag van f3100.—, zoodat het totaal der kosten
beloopt f 53.100.
Wordt de prijs van het bouwterrein vastgesteld zooals
door den Directeur der gemeentewerken in zijn rapport van
28 October jl. wordt voorgesteld in de conclusie van dit
voorstel hebben wij de door dien ambtenaar genoemde
bedragen overgenomen dan zal aan totaal opbrengst
in de gemeentekas vloeien een bedrag van f 24.730.
zoodat de kosten van de parkeerterreinen op het spoordok
bedragen f 28.400.
Daarbij komt dan nog f 11.000.voor het inrichten van
het Martiniplein, in totaal derhalve f 39.400.
Op het Martiniplein worden eventueel geplaatst 123
vrachtwagens, waarvan 43 eenmaal en 80 meer dan eens
per week Sneek bezoeken. Het Oud Kerkhof biedt ruim
schoots plaats voor de parkeerende particuliere auto’s,
waarvan er alleen des Dinsdags een 50-tal op en in de
omgeving van de Marktstraat stationeeren.
Op het te dempen spoordok is plaats voor ongeveer 60
parkeerende autobussen. Op dit oogenblik komen er, vol
gens ons door de Commissaris van politie verstrekte ge
gevens,
15 bussesl 6 X per week,
1 bus ~5 X per week,
3 bussen 2 X per week en
30 bussen 1 X per week.
Het tarief U ter vaststelling in overweging gegeven in
ons voorstel van 27 Mei jl., met betrekking tot de vracht
auto’s en vrachtwagens en particuliere auto’s, meenen wij
te moeten handhaven. Niet is dat het geval met de voor
de plaatsing van autobussen te betalen bedragen. Nu voor
de inrichting van een terrein voor deze voertuigen een
aanzienlijk bedrag moet worden uitgegeven, zal ook de
te betalen vergoeding aanmerkelijk moeten worden ver
hoogd. Op ons verzoek heeft de Commissaris van politie
deze aangelegenheid besproken met het bestuur der af-
deeling Friesland van de Ned. Bond van autobusonder
nemers. Zooals U blijkt uit het rapport van dezen ambte
naar van 20 October jl. bestaat bij het bestuur geen be
zwaar tegen een vergoeding zooals in dat rapport genoemd
en welke wij in de conclusie van dit voorstel hebben opge
nomen.
De totale opbrengst aan parkeergelden zou, volgens de
door den Commissaris van politie gemaakte berekening
bedragen: a
voor het Martiniplein
voor het Oud Kerkhof
voor het terrein bij het station
een schrijven van D. Hoekstra en andere autobus
ondernemers, waarin tegen aanneming van ons voorstel
wordt gepleit;
c. een schrijven van het bestuur der afdeeling Friesland
van de Ned. Bond van autobusdienst-ondernemers, waarin
op het brengen van centralisatie in het parkeeren der auto
bussen wordt aangedrongen en waarin wordt betreurd het
inzenden door een aantal autobus-ondernemers van een
adres van tegenovergestelde strekking;
d. een adres van L. Westra e. a., waarin op het spoedig
nemen van een beslissing wordt aangedrongen.
Daarnaast heeft ons nog een enkel adres bereikt, waarbij
op het betrachten van spoed, inzonderheid bij het inrichten
van het Martiniplein, wordt aangedrongen.
Wij hebben ons naar aanleiding van de in Uw vergade
ring van 30 Juni jl. gehouden besprekingen, officieel ver
gewist van het standpunt dat door de Rijkswaterstaat op
grond van het Rijkswegenreglement wordt ingenomen, ten
aanzien van het parkeeren van autobussen op rijkswegen.
De Hoofdingenieur-directeur in de directie Friesland en
Drenthe deelde ons mede, dat het parkeeren van auto’s op
de bermen van de rijkswegen in het verkeersbelang zeer
ongewenscht moet worden geacht. „Kan het,” zoo schrijft
genoemde ambtenaar, „in Uwe gemeente voorshands niet
worden vermeden, dan zou m. i. in elk geval 'op de weg
van Sneek naar Leeuwarden een strook van 9 M. en op de
weg van Sneek naar Lemmer een strook van 8 M. dienen
te worden vrijgehouden”.
Dit schrijven houdt in een bevestiging van de mededee-
Eng tijdens de behandeling van ons voorstel van 27 Mei
1930 (bijlage 62) door den Commissaris van politie ge
daan. Met inachtneming van de afstand, in het schrijven
aangegeven, zoijden op de Lemmerweg 12 autobussen ge
plaatst kunnen worden. Aangezien des Dinsdags aldaar
32 autobussen parkeeren en in de Wijde Noorderhorne bij
het Hotel Hanenburg nog 12, zou in elk geval buiten
rekening gelaten andere plaatsen waar autobussen worden
gestationeerd - een plaats voor 32 bussen moeten worden
gezocht.
Wij hebben, na kennisneming van een aantal terzake
ingekomen schrifturen, het geheele vraagstuk nog eens van
alle zijden overwogen. Het gaat, zooals bekend is om:
1. ontruiming van de Prins Hendrikkade en enkele
andere plaatsen en overbrenging van de aldaar gestatio
neerde vrachtauto’s en andere vrachtwagens naar hef
Alartiniplein;
2. het zoeken van een plaats voor het parkeeren van
autobussen, hetzij op één centraal punt, hetzij op verschil
lende plaatsen in de stad;
3. het samenbrengen, vooral des Dinsdags, van de dan
her en der in de stad, maar in hoofdzaak op de Markt
straat, geplaatste auto’s, op één punt.
Deze nieuwe overweging heeft ons de overtuiging bij-
f.ebracht, dat inderdaad het parkeeren van autobussen op
het Oud Kerkhof een groot bezwaar zou opleveren voor
de aan dit plein geplaatste scholen, op welk bezwaar door
het bestuur der Vereeniging voor Christelijk Schoolonder
wijs in een tot U gericht adres is gewezen en welk bezwaar
ook in Uw vergadering van 30 Juni jl. weerklank vond.
Deze overtuiging noopte ons om te zien naar andere par
keerruimte. Immers, hoe men ook denkt over het al of niet
wenschelijke van centralisatie in dezen, de nu bestaande
toestand kan niet gehandhaafd blijven. Wij meenen,
herhaaldelijk met den Directeur der gemeentewerken
den Commissaris van politie mondeling en schriftelijk ge
pleegd overleg, de volgende oplossing te moeten
stellen:
1. Het Martiniplein wordt ingericht als parkeerterrein
voor vrachtauto’s en andere vrachtwagens.
2. Op het Oud Kerkhof worden geen autobussen ge
plaatst. Dit plein wordt bestemd voor het parkeeren.
inzonderheid des Dinsdags, van particuliere auto’s; deze
worden van het Klokhuis af langs het om de Ned. Her
vormde Kerk geplaatste hek gestationeerd.
3. Het z.g. spoordok, waarvan de gemeente ingevolge
raadsbesluit van 22 October 1928, no. 7, de eigendom heeft
verkregen, onder verplichting tot demping uiterlijk in
1932, wordt nu reeds gedempt. Er wordt ongeveer in het
midden een straat aangelegd ter breedte van 10 M. Een
strook grond aan de Zuid-Oostzijde, ter diepte van 17.75
Meter wordt ingericht als bouwterrein. De strook aan de
andere zijde, ter diepte van 9 Meter, wordt ingericht voor
het stationeeren van autobussen. Deze strook zal aan onge
veer 60 wagens plaats bieden. De twee bij dit voorstel
gevoegde teekeningen doen zien, hoe deze denkbeelden
zijn uitgewerkt.
In de hier ontwikkelde gedachtengang hebben wij vast
gehouden aan centralisatie. De voordeelen, daaraan ver
bonden, achten wij zoo groot, dat zij naar onze meening
Aanbevelingen.
Aanbeveling van B. en W. voor de be
noeming van
een armvoogd: 1. C. Hofstra, 2. H. J.
Kuipers.
Curator Gymnasium: l.’.Dr. H. J. Hou
ders, 2. E. Elema.
Twee leden commissie van toezicht L.O.
1. J. S Koopmans, 2. H. J. Haylink.
1. A. Slob, 2. C. de Bouter.
Lid commissie van toezicht M.O.
1. E. tlema, 2. D. Rutgers.
Heelkundige voor de armenverzorging
1. Dr. A. J. Kingma, 2. R. Schuurmans.
Lid werkgever, lid-weikman en plaatsverv.
lid werkman commissie Werkloosheids
besluit 1917:
1. H. Miedema, 2. F. Hoekema.
1. B. Frankena, 2 E. Siemensma.
1. O. Reehoorn, 2. J. v. d. Horst.
Hoofd Openbare School 7e leerjaar.
Voordracht voor de benoeming van een
hoofd der Openbare school voor het 7e
leerjaar
le. F. J. Japenga, onderwijzer aan de
Corn. Krusemanschool te Amsterdam. 2e.
A. Scheffer, h. d, s. te West-Terschelling.
Werkhoven, h. d. s. te Jubbega-
AbHMXMt pec (aar f 2.»O fr p
pod i 160.
Advertestita B cl. jr. regel Ing
teaden ntdWwIhg* bOoger,
Abonneeneut belangrijke korting
Advertentlèn worden tevens gratis ge
staatel ia dc SNEEKER COURANT
Burgemeester en Wethouders te machtigen tot:
het inrichten van het Martiniplein tot parkeerterrein
voor vrachtauto’s en andere vrachtwagens;
b. het inrichten van een gedeelte van het Oud Kerkhof
tot parkeerterrein voor particuliere auto’s;
c. het dempen van het zgn. spoordok bij de Stations
straat, het aanbrengen van een bestrating en rioleering
aldaar en het inrichten van een gedeelte van het gedempte
Spoordok tot parkeerterrein voor autobussen;
een en ander op de wijze als is aangegeven op de bij dit
besluit behoorende gewaarmerkte teekeningen.
II. de verordening op de heffing van rechten voor het
gebruik van de openbare straat in de gemeente Sneek te
wijzigen en aan te vullen als volgt:
dende:
„2.
gebruik, bedoeld in artikel 4 onder letter f.”
2o. in artikel 3, 1ste-lid, wordt na L..,_
d. een „kwartaal” ewi kalenderkwartaal.
De commissie voor de gemeentewoningen gaf ons bij
schrijven van 3 Maart 1930 in overweging, plannen voor
te bereiden voor de bouw van een 20 a 30 tal arbeiders
woningen. Naar het oordeel der commissie bestaat er in
de gemeente nog steeds behoefte aan woningen met een
huurprijs van f 3.A f 4.per week. In deze behoefte
wordt niet voldoende voqjzien door particuliere bouw
ondernemers. Bovendien wordt, indien wel tot de bouw
van deze soort woningen wordt overgegaan er door de
bouwondernemers naar gestreefd, de woningen te verkoo
pen. Wel wordt de woningruimte daardoor vergroot, maai
zij die zijn aangewezen op het huren eener woning kunnen
als regel niet van de resultaten der particuliere bouw
nijverheid profiteeren.
i Uit de aanvragen om een gemeentewoning, welke door
aan artikel 2 wordt toegevoegd een 2de lid, lui- de commissie worden behandeld, blijkt, dat deze afkomstig
i zijn van ongehuwden, wie het bij de tegenwoordige stand
De bepaling van het 1ste lid geldt niet voor het van de woningmarkt in deze gemeente zelden gelukt een
{woning te krijgen en vooral van hen, die een betere en
letter c ipgevoegd:ruimere woning wenschen te betrekken.
1 c
In de raadsvergadering van 30 Juni jl. is aangehouden
de beslissing over ons voorstel tot inrichting van een par
keerterrein voor autobussen, vrachtauto’s en particuliere
auto’s (bijlage 62) en zijn wij uitgenoodigd de mogelijkheid
van een andere oplossing dan de door ons voorgeslagene,
nader onder de oogen te zien.
Sedert het nemen van dit besluit zijn nog ingekomen:
een schrijven van S. Oppenhuizen e. a., houdende
verzoek het voorstel van Burgemeester en Wethouders aan
te nemen;
b.
PARKEERTERRE1NEN ENZ.
1.754.21(11).
na
en
1.
B. eii W.
stellen aan:
c.
f600
- 500.—
Dijkstrastraat.
NIEUWE SNEEKER COURANT
lo.