der gemeente Soeek Officieel orgaan 1 a, Mi, 8. NV NEDERLANDSCHE HYPOTHEEKBANK n. t annex DU No. bestaat uit 4 bladen. I Zaterdag 28 Februari 1931 SNEEKER COURANT (74e Jaargang) les. eek I I i 47e Jaargang Eerste blad No. 44 Uitgave KIEZEBRINK Go. ang Ing De SNEEKER COURANT ia een Regelprijs 9 cent, abonnementen belangrijke korting voor i it. 6. Hypotheken Pandbrieven EK Directie: Mr. M. J. Bos, Mr. J. Wilkens en J. Roosenburg. Terzoo* Wyckel, sge INT IS. K- M. :t., 4 De maréchaussee te Coevorden heeft naar De NIEUWE SNEEKER COURANT It* een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs In de stad f 2.50, naar bulten fr. per post f 3.60, Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega(W.), IJsbr.chtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdutn, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannenburg, roppingawier, Warns, Rauwerd - Conrtöle op de oplaag toegestaan. Gepl. Maatsch. Kap. en Reserves f 9.000.000.- f 82.000.000.— f 78.000.000.— 4'|, °0 PANDBRIEVEN A 1011. GELDEN BESCHIKBAAR N. Rt. Ct. Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Abbega, Oosthem, Deersum, Schar negoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Langweer, Bozum Alle Advertentiën worden in beide bladen opgenomen. 'r. f. ié' De spreker is het daarmee 143000 dollars aan men! Waar blijft hier het Christendom. I den oorlog evenals een lazaret en ontluizings- I ur.. i,j., Het handvest van de Volkenbond bepaalt dat toch tus en die der overheid. Hoe denkt hij over de 1 '1 Kerk en Vrede. Woensdagavond sprak in Amicitia voor Kerk en Vrede prof. dr. van Riet. Er werden eenige vragen gesteld en er was eenig debat. heiligt in dezen de middelen. De heer B ij 1 s m a is beroepsonderofficier ge- Mer. kan geen oorlog aan bepaalde beperkin gen pinden; een fatsoenlijke oorlog bestaat er niet; alle redelijke banden knappen af als spin rag (prof. v. Embden); als een volk opgehitst is tot den oorlog, vecht het met alle middelen. Treft daarom, roept spr. uit, den oorlog zelf door het stelsel van wantrouwen aan te tasten, dat zich uit in bewapening. Laten allen zich ont wapenen, in het bijzonder eerst de kleine naties. Durven wij dat risico op ons nemen? Wij risico van mee- rtinj il d der oed een eb- rd. ',ar zij de eD te. P ra- ogels he loten d in ehen- tgels. ad- iw- □e- ’ar- oor OPGERICHT TE VEENDAM JN1890 M. iz. 11 3. De voorbereiding ten oorlog is zedelijk ver oordeeld en in strijd met alle Christelijkheid. De Christus leer verklaard. Dat is een manmoedig besluit. Helaas heeft de synode der Ned. Herv. Kerk die motie afgewezen. Welnu dan moet het élan van onderen op het doen. Te Genève gaat het om algemeene ontwapening. Laat nu de Ge reformeerden eens uit de hoek komen en zeggen: Wij willen niet meer, als ze dat doen kunnen ze op Kerk en Vrede rekenen. De tijd dringt. Moge dan blijken dat de millioenen niet tevergeefs ge vallen zijn. Moge over dat Golgotha de Paasch- morgen van een nieuwe wereld dagen. De heer V e 11 m e ij e r zegt dat de ervaring van de luchtaanvallen op Parijs niet klopt met de voorstelling van spr. van de luchtoorlog. In de laatster-8 maanden van den oorlog zetten de Duitschers 489 vliegtuigen tegen Parijs in, het overgroote deel bereikte Parijs niet en maar 4'/z der bommen werden geworpen. Speelt bij die manoeuvres niet de politiek een rol om de verdediging met opzet te doen mislukken om daardoor de bewapening verder te doen op voeren? Een klein leger kan niet tegen een groot leger optornen, maar dit laatste moet het risico aan vaarden van materiaal- en tijdverlies, en juist de aanwezigheid van een goed legertje kan dat risico zoo groot maken, dat het preventief werkt en voorkomt, dat vreemde troepen over ons grondgebied zouden gaan. Debater erkent het immoreele van de bordeelen achter het front, I maar die zijn niet identiek met oorlog, want Duitschland en Frankrijk hebben ook nu officieel erkende bordeelen en hun aanwezigheid veroor- Aanranding. strijd der wereld. De spreker erkent de overheid als diena resse Gods als zij zich als zoodanig gedraagt. Spr. aanvaardt de gedachten uit het N. T., maar vrager wil er toch zeker niet mee bewijzen, dat we aan de oorlog mee moeten doen? Christus constateert alleen een feit en roept niet zijn volgelingen op er aan mee te doen. D s. Visser zegt, dat eerst de mensch ge wonnen moet voor de Christus, dan verdwijnt tusschen militair en burger zal zijn weggevallen; het geheele land zal oorlogsterrein worden, en men zal zich tegen gifgassen uit de lucht prac- tisch niet kunnen verdedigen. En prof. v. Eijsin- ga is geen man van Kerk en Vrede. Als ons dat voor oogen wordt gesteld, wat dan te denken van een regeering, die er bij de gemeenten op aandringt de bevolking tegen gasaanvallen te beschermen, het rijk heeft daar voor geen geld! En de gemeenten hebben het ook niet. Ziedaar de redeloosheid en radeloos heid van onze bestuurders. Bij een gasaanval zijn wij aan de verstikkingsdood overgeleverd. En toch sust de regeering het volk door de waan te wekken, dat bescherming mogelijk is; laat zij liever erkennen haar machteloosheid! Spr. weet dat men door een internationaal verbod van gebruik van gifgassen enz. een der gelijke moord tracht te voorkomen als in strijd met het geweten van den mensch. Maar toch bereidt onze regeering zich voor die oorlog voor om, als de anderen het doen, ook gas toe te passen; dus: als de een steelt, steel ik ook, een moraal van verdacht allooi. Wij gaan voort niet het klaar maken van gifgasbommen, die men dan toch boven een ander land wil laten vallen. Ja, zegt de minister van Dijk: Het is beter in massa te dooden dan in massa gedood te worden! Waar in onze drassige bodem moet men 1 vrije kelders met een 4 M. dikke betonlaag ma ken, hoe moeten ze gelucht? Dat kan niet ver werkelijkt. Manoeuvres boven Londen, Parijs en Lyon hebben bewezen, dat als deze werkelijkheid wa ren geweest. Parijs bv. in één uur zou zijn uit gemoord. Het eenige afdoende middel zou zijn de ge heele burgerij het veld in te jagen. Prof, van Eijsinga, hoogleeraar in het volkerenrecht te Lei den, met vele anderen door het int. Roode Kruis uitgenoodigd zijn opinie over verdedigingsmaat regelen te zeggen, komt tot de conclusie dat in de toekomstige wereldoorlog het onderscheid I gerd, omdat zij God gehoorzaam wilden zijn en onze R.-K. voorvaderen hebben in schuilkerken hun altaar opgericht, toen de protestantsche overheid had verboden de mis te lezen. Helaas is voor velen de staat de god geworden, waar voor Jezus Christus wijken moet en men ver- zaakt de bijbel voor het wetboek. We staan voor een ultimatum Gods. In 1932 komt de eerste algemeene ontwapeningsconfe- profetische gedachten van onzen Heiland, be- rentie te Genève bijeen, door velen met bangheid treffende de geruchten van oorlogen. En hoe tegemoet gezien, waar reeds 111 voorbereidende j denkt hij over psalm 46, waar verwezen wordt vergaderingen mislukten. Een ultimatum als. naar Openbaring 20: het Armageddon, de eind-j Ook het spionnagestelsel is inhaerent aan den treft, als oorlog, dat stelsel van omkoopen, dat ook werkt gasbommen boven de stad komen vernietigen met vrouwen van het laagste allooi. Is dat zede- 1 zjj de bevolking en als zij neergeschoten wor- üjk? den, dan ook leveren de ontploffende bommen I gevaar. De opperbevelhebber Snijders heeft zelf toegegeven dat ons leger in 1914 niet tot ver dedigen in staat was. I Wat de bordeelen betreft: het doel heiligt de middelen niet en in de oorlog ontwikkelt zich de sexueele verwildering geweldig, omdat de man nen uit hun gezinnen worden gerukt. De oorlog is de prima causa van het bloeiende bordeel- wezen. Op een vraag uit het publiek antwoordt spr. dat de leden van Kerk en Vrede niet weigeren belasting te betalen, omdat deze uiterste con- sekwentie er toe leidt dat men naar een onbe woond eiland moet trekken, maar spr. zou nie- voorloopig vastgehouden. De surveillance mand willen afhouden van zijn wil geen belas ting te betalen, omdat een deel voor oorlogs doeleinden bestemd is. Een andere vraag was hoe Nederland bij niet algemeene ontwapening daarop reageeren moet. Spr. antwoordt: dan moet Nederland ontwapenen, vrees voor de gevolgen is geen Chr. beginsel. Een derde vraag was: waarom noemt U de oorlog geen zonde. Spr. erkent dat de oorlog een gevolg is van de zonde, maar daarom moeten wij er toch tegen strijden, omdat de oorlog zelf een groote zonde is. De heer d s. Visser vraagt of spr. ook onderscheid maakt tusschen de zaak van Chris- 1IEUWE SNEEKER COURANT voor le hypotheek op billijke voorwaarden in de buurt van het consulaat is aanmerke lijk versterkt. Gistermorgen zijn naar het ziekenhuis aan den Coolsingel overgebracht Ali Mohammed, met een steekwonde in de rechterzijde, waarbij de long geraakt is; Hassan Kakana, met snijwonden aan linkerpols en slaap, en Abdoella Achmet, met een steekwond in de linkerzijde, waarbij de nier geraakt werd. De tweede gewonde is inmiddels weer uit het ziekenhuis ontslagen. De toestand van de beideK anderen is ernstig. Het onderzoek van de politie heeft aan het licht gebracht, dat een der kleurlingen, Achmed Said, waarschijnlijk de hoofddader is. Said, die aan de Veerlaan .woont, is voortvluchtig en zit vermoedelijk op ’een boot in de Waalhaven. Hij wordt gezocht. Kakana is overgebracht naar het politie bureau in de Witte de Withstraat. stukken vervalscht; in het Oostenrij ksche rood boek 37 en in Rusland evenzoo. De bedoeling van dat alles was de oorlog zoo spoedig moge lijk te doen uitbreken. Dat is een der droevigste dingen van de voorbereiding tot de oorlog, de volkeren door hun regeering t>edrogen. Welk Christen heeft nog de moed de oorlog zoo te verdedigen! Ook de pers speelt een treurige rol, door ver- valschte berichten tracht zij het volk op te ruien. De Duitsche legerleiding schreef de pers voor wat ze moest schrijven. De immoraliteit van de oorlog blijkt wel het duidelijkst uit de wijze waarop men militair en niet-militair opoffert. Het is geen strijd meer van man tegen man, de krijgskunst is ontaard in een slijten van menschenmateriaal en doelloos ver morsen van menschenlevens. Sir Philip Gibbs klaagt in „Realities of War’’ over de onkunde van de Engelsche legerleiders, die in nuttelooze aanvallen de jonge mannen upofferden. Chur chill noemt de oorlog het sfijtage-stelsel, het maar steeds regelmatig dooden van menschen; vandaar de eisch der generaals om meer men- schenmateriaal, alsof het steenen waren. De oor- logsoven moest kunnen blijven branden; men moest het volk nog maar eens „auskammen” om meer menschen, zegt Ludendorff, alsof hij op zoek was naar ongedierte. En al dat mate riaal zijn menschenkinderen, een zoon, een va der, een misschien geestelijk hoogstaande, die veel voor zijn vaderland had kunnen doen als zijn vaderland hem maar niet als materiaal had beschouwd. Elk hunner is een kind van God, dat met lichaam en ziel in die hel wordt gewor pen! Dan is aan de oorlog eigen het seksueele; 1 Venus en Mars gaan samen in den oorlog. Een looft controle op venerische ziekten; het doel Duitsch r.-k. aalmoezenier verhaalt van een sek sueele verwildering aan ’t front, waarbij iemand de haren te berge rijzen. En de overheid, de die- weest en deelt zijn persoonlijke ervaringen mede, naresse Gods, werkt die seksueele verwildering hi het Nederlandsche leger zijn de toestanden in de hand door officieele soldaten- en officie- hetzelfde als in het buitenland; het werkt niet ren-bordeelén in te richten. Spr. deelde ver- opvoedend en spr. begrijpt niet dat Christenen schrikkelijke staaltjes mede en riep uit: Voedt, zich nog veroorloven aan oorlogswerk mee te gij, vaders en moeders, daarvoor uw kinderen doen. Spr. wekt op lid te worden van Kerk en De heer v. d. Voet, de voorzitter, heette allen, in het bijzonder den spreker, welkom. Het verheugt spr. in het bijzonder dat het onderwerp der rede is de verdedigingsoorlog, waarover de tegenstanders van Kerk en Vrede het altijd heb ben als een dure, plicht. De spreker zeide dat het reeds 12 jaar geleden is dat na den oorlog de groote stilte kwam en de bezinning binnentrad, en de volken zich afvroegen: wat hebben wij nu gedaan en bereikt? 12 millioen dooden, geheele landstreken vernield, de menschheid verruwd en gedemora liseerd, dat was het gevolg van den grooten oorlog. Wat is er bij dat alles van het Chris tendom geworden? De Geref. prof. dr. Bavinck zeide: „de oorlogen zijn veranderd in een moord partij, welke zich aan alle reglementeering en humaniseering onttrekt en alle oorlogvoerenden hadden, de een meer, de ander minder, de be ginselen der Chr. zedeleer geschonden”. Bij duizenden rees de vraag: als dat zoo is, wat is dan de verhouding tusschen Christendom, de groote opbouwer der zedelijke waarden en de oorlog, de verwoester daarvan? Men zag in, dat oorlog was de grootste godslastering en de grootste misdaad, waaraan de menschheid zich kan schuldig maken. In 1924 ontstond Kerk en Vrede uit die ge dachtengang. Spr. wil het hebben over de onredelijkheid en de onzedelijkheid van den verdedigingsoorlog. Als ieder de oorlog als een pest schuwt, waar om bereidt men zich dan nog ten oorlog? Omdat men elkander niet vertrouwt en vreest dat an deren onze zelfstandigheid zullen aanranden. Een verdedigingsoorlog zou dus zaak van plicht en recht zijn? Maar het onderscheid tusschen aanval en verdediging is niet zoo maar uit te maken en wij veroordeelen alle oorlogsbedrijf, omdat het geen rechtsmiddel meer is en geen recht en gerechtigheid schept. Oorlog is een conglomeraat van alle misdaden, stelselmatige leugenachtigheid enz. en slechts het recht van de sterkste wordt er mee gehandhaafd. Men noemt ons defaitisten, landverraders enz. Ook wij hebben ons vaderland lief, minstens even zeer als zij die met de sabel rinkelen en zich met ridderorden sieren. Persoonlijk wil spr. zelfs dat heiligdom verdedigen, niet echter met de wape nen van geweld, waarmee het niet kan verdedigd maar ten gronde gaat. Dat moeten de volkeren, in de eerste plaats de kleine, leeren. De zgn. toekomstoorlog wordt gevoerd met luchtvloten en tanks enz., waarbij onze lilliputter-middelen in het niet verdwijnen; elke gedachte aan ver dediging door kleine naties is tijdverspilling. Een militaire deskundige als Sherman Miles, de Amerikaansche gasdeskundige, noemt het doel van de oorlogvoering effectieve vernietiging van de industrieele en economische centra van den tegenstander, door middel van de oorlog in de derde dimensie met onderzeeërs en vliegtui gen. Het object is de non-combattant, de bur gerij; over internationale afspraken daartegen zal men zich niet bekommeren, omdat de oorlog snel beëindigd moet met de meest doeltreffende middelen. In Edgewood, het Amerikaansche ar senaal, werken 8000 arbeiders met chemici, offi- stellen de wedervraag: Is het eieren en ingenieurs aan nieuwe uitvindingen op doen aan de oorlog niet veel grooter? België gifgasgebied enz.; dat is ook zoo in Engeland, Hs het meest geschonden daar waar het de hulp Frankrijk. Onze Nederlandsche deskundige, de‘der bondgenooten had en niet daar waar het heer Schilderman, acht het mogelijk de burgerij zich terugtrok, te beschermen tegen gasaanvallen door gasmas- kers en collectieve afweermiddelen. Maar dat is 1 eikaars zelfstandigheid zal worden ontzien; bij schandelijke naïeviteit. Een Duitsch gasofficier, het Kellogg-pact werd de oorlog in de ban ge- die 4 jaar de oorlog meevoerde, zegt dat geen daan. Beide verdragen teekende onze regeering. enkel middel de mensch tegen gifgasaanvallen1 Als zij nu deze beloften wil houden, moet zij kan verdedigen. Steeds maakt een nieuw gas j door krijgstoerustingen geen twijfel uitspreken I een bestaand gasmasker nutteloos; 't geelkruis- de beloften der anderen. Men predikt anders gas dringt zich zelfs overal door en boort gaten de leer der kwade trouw, zelf acht men zich in het huidweefsel en de longen, dringt in de braaf, de anderen wantrouwt men. huizen, bedsteden enz. en allen die er zijn, ster- j ven, zooals in de vorige oorlog is bewezen. Hoe wil men een bevolking van Amsterdam van 800.000 inwoners, van gasmaskers voorzien, dieparticuliere wapenindustrie speelt bij de voorbe- altijd moeten passen, en wie moet dat betalen? reiding voor den oorlog een groote rol. Hier Dan de collectieve afweer, de groote kelders/ heeft de regeering die in haar eigen artillerie-a]s zjj er him God door ontrouw waren. Ook een vergadering; daar waren ook de Duitschers vreest sterk, omdat men werkt m een sfeer van en men verdeelde daar de dividenden en de leve- onderling wantrouwen. We moeten uit die sfeer, ringen, terwijl daarbuiten de jongens stierven, en beginnen met vertrouwen te schenken. Wij In 1927 hadden we het Shearer-schandaal: de moeten ons stellen op het standpunt van het hei- afgevaardigde Shearer, vertegenwoordiger der lige recht en de wapenen van het wantrouwen Amerikaansche staalindustrie, deed de ontwape- afleggen. Geve God dat de Kerken ontwaken.de oorlog van zelf, nings-conferentie mislukken. Bij het onderzoekLloyd George zeide: Wij wachten op U, kerken,! De spreker is het daarmee eens, maar we bleek dat de Amerikaansche scheepsbouwers laat uw stem hooren! En als ze dat niet doen,’ reinigen de mensch niet als we toestanden laten Amerikaansche senatoren laten wij Christenen in en buiten de Kerken dan bestaan die hem tot zondigen dwingen. De voorzitter sloot met een woord van dank. J - --- r-iv.i v v.. v. gij, vaders en moeders, daarvoor uw kinderen doen. Spr. wekt op lid te worden van Kerk en op! Die bordeelen behooren tot het uitzet van Vrede. j P r o f. v a n R i e 1 zegt dat de eerste debater inrichting. Wat zou een Jezus, een Johannes de te veel vastzit in de oude wijze van oorlogvoe- Dooper, een Paulus gezegd hebben van hen, die ring. Spr. gelooft niet dat het kleine leger nog de jongens in het aangezicht van den dood in I deze beteekenis heeft, vooral de vliegeraanval zulke huizen stopten! heeft beteekenis en wat deze aanvallen zelf be- Ook het spionnagestelsel is inhaerent aan den treft, als slechts enkele vliegtuigen met hun oorlog, dat stelsel van omkoopen, dat ook werkt gasbommen boven de stad komen vernietigen met vrouwen van het laagste allooi. Is dat zede- zlj de bevolking en als zij neergeschoten wor- I de Duitsche soldaten hangen in prikkeldraad, waarvoor het Joodsche volk stond toen het had aan Frankrijk door de Duitsche draad- en kabel- te kiezen tusschen Jezus en Barrabas. Wanneer fabriek te Maagdenburg geleverd; en ook de ge- deze conferentie schipbreuk lijdt, heeft de Vol- allieerden leverden aan Duitschland. In 1915 kenbond het afgelegd en keeren we terug tot de hield de Internationale Dynamiettrust te Londen barbaarsche toestanden van voor 1914. Spr. vergadering; daar waren ook de Duitschers vreest sterk, omdat men werkt in een sfeer van hadden gegeven om voor de vlootbouw te stem- samen zeggen: wij gaan die richting niet meer. Wij zijn Christenen en wat ook moge komen, Spr. komt nu tot de volksmisleiding door de het is beter onrecht te lijden dan een misdaad regeering, de dienaresse Gods, voordat de oor- te begaan. De Anglicaansche kerk heeft in de log uitbreekt. In het Duitsche witboek waren 18 Lambeth-conferentie de oorlog in strijd met Assen gebracht den schippersknecht H. H. c+nlzlzor> ïrpriralcr'He ir> höl 1 Ir. n ril Ize m rnnr*_ L:ü. o o r/l Clo+ KlazienUVCen die VCrdSCht WOtdt V3H aanranding van een meisje op den openba ren weg. Hevige vechtpartij te Rotterdam. Gistermorgen tegen half elf is een hevige vechtpartij ontstaan tusschen twee groepen zeelieden op den Eendrachtsweg te Rotter dam, nabij het Engelsche consulaat. Zooals gewoonlijk, stonden voor dit gebouw vele zeelieden bijeen; onder hen bevonden zich Somali-negers en Arabieren. Plotseling zijn de negers en de Arabieren met elkaar slaags geraakt, waarbij van weerskanten harde klappen zijn uitgedeeld. Er werd geslagen met gummistokken, een rijzweep, wandel stokken en een parapluie en weldra kwamen er messen voor den dag. In de buurt van het consulaatsgebouw loopen geregeld agenten te surveilleeren. Deze zijn dadelijk tusschenbeide gekomen, inaar zij konden aanvankelijk niet veel uit richten. Eerst toen er assistentie was komen opdagen, lukte het de vechtenden te ver spreiden. Bij den hol naar den Westzeedijk is opnieuw een gevecht ontstaan en even later weer een bij, de Kortenaerstraat. De politie heeft een groot aantal vechtersbazen aangehouden en naar het politiebureau aan de Witte de Withstraat gebracht, waar zit aan een uitgebreid verhoor zijn onderwor pen. Bij de vechtpartij zijn vier vrij ernstige ge wonden gevallen. Twee negers zijn met een steekwond in den rug in het ziekenhuis aan den Coolsingel opgenomen en twee zijn daar voor hoofdwonden behandeld. De toestand van een der twee eerstgenoemden is hoogst ernstig. Er is een groot aantal wapens in beslag genomen. Omtrent de oorzaak van de vechtpartij vertelde een Portugeesch zeeman, die met den toestand vrij goed op de hoogte bleek te zijn, het volgende: De groep Somali-negers loopt hier reeds maanden en maanden zonder werk rond. De Arabieren zijn eveneens zonder werk, maar nog niet zoo lang. Nu ligt er in de haven een schip in lading voor Saigon. Zoowel de So mali-negers als de Arabieren wilden graag op dit schip monsteren. De Arabieren gelooven, dat de negers den eersten machinist van het schip met ettelijke ponden hebben omgekocht, om aan hen de voorkeur te geven. Als tegenzet heb ben de Arabieren toen aangeboden zonder gage te gaan varen. Naar aanleiding van deze feiten waren de gemoederen nog al opgewonden en toen de beide groepen el kaar op den Eendrachtsweg ontmoetten, is het al spoedig tot een hevige uitbarsting ge komen. Het onderzoek van de politie wordt nog steeds met kracht voortgezet. Het blijkt een uiterst moeilijke taak te zijn uit te maken, wie precies de ernstige steken hebben toe gebracht. De gewonden zijn allen negers. Het schijnt echter, dat de negers begonnen zijn met vechten. Een groot aantal negers en Arabieren wordt op het politiebureau Wij veroordeelen elke oorlog als in strijd met het evangelie van Christus. Strijdt deze strijd met ons mede. Komen wij dan niet in conflict met de overheid, die het zwaard niet tevergeefs draagt? Ook spr. staat op positief chr. standpunt en erkent de overheid als dienaresse Gods, mits zij zich als zoodanig gedraagt, want er zijn ook weinig deugdzame dienaressen. Geef den keizer wat des keizers is, inderdaad, maar geef God wat Gode toekomt, weest zoo gewetenstrouw aan God als gij den keizer zijt. Boven gehoor zaamheid aan den keizer gaat spr. de gehoor zaamheid aan God, en spr. is hier in Paulus’ ge zelschap, die te Rome weigerde zich voor het beeld des keizers te buigen, omdat men Gode meer gehoorzaam moet zijn dan de overheid. Zijn hoofd viel als van zoovele martelaren, die zich niet bogen voor het Romeinsch imperium, -'"o o- i am z.ij ci uun uuu uuui uimuuw wdicu. wuk bom- bedrijf betrokken; dat is een groot gevaar; men onze Calvinistische voorvaderen hebben de wet- - schept belang bij het oorlogvoeren. De particu-tige Spaansche overheid het land uitgejaagd en iiere wapenindustrie heeft belang bij afzetter- de Roomsche overheid gehoorzaamheid gewei- rein; de Nederlandsche wapenindustrie levert aan de Chineezen! In het boek: „De Bloedige Inter nationale” wordt dat satanische bedrijf onthuld; daar is geen sprake van moraal, alleen van het .dividend. Tot 1911 leverde Krupp 27000 kanon nen aan de diverse staten, die in 1914 met Duitschland in oorlog raakten, en de Oostenrijk- sche Skoda-fabrieken leverden aan Rusland. En in den oorlog was de Engelsche oorlogsvloot voorzien van fire directors, die tijdens den oor log via de neutralen geleverd waren door de Duitsche Zeiss-fabriek. Voor Douaumont bleven

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 1