1 Van Houten's CACAO (D’È F I r Een creatie van Tante Jet. HEEREN-BAAIl i. I F i INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. I Har- een c dus wenscnt te maken tot het bereiken van zijn andere Moord te Franeker. Gistermorgen in de vroegte heeft zich te c s d t 1 to de Hi zit sk da de op vo Kc na vn ie Al ve s c 1 kl kr ke zi, he nc de te eh ’t he I. I 11 2 I ^2 2 I F d E F z n d w h z b Vl Zi rr VI Vl hi a: m F a t g d v E j -,ÖI Instituut voor Arbeidersontwikkeling. In het Gerechtsgebouw werd voor het I. raitjsCue geest, die In alle kringen wuiUi gewauideetd. IJLST, 5 Maart. Uitslag Chr. Reciteer- weastnjd ten bate van het Gebouw. Leider de heer Ds. Hengeveid te uosihem. Luim. Ie pr. mej. D. Tamminga, Boxum, met Advent, «3/2 p.; 2e pr. mej. H. Dijkstra, Sneek, met „In hird man”, «2/2 p. (üij lo ting); 3e pr. de heer H. Lodewijk, uoster- bierum, met „De Scheper”, «2/2 p. (bij lo ting); extra prijs mej. G. Nijhuis, boxum, met Najaarslanen, «U/2 P-; id. de heer D. de boer, uosterend, met De Vlucht, 72 p. Luim, lei pr. de heer P. Boersma, Leeu warden, met De nachtwacht van Rembrand, 84/2 p.; 2e prijs de heer E. Smit, Abbega, met De Haan, 79 p. (bij loting)3e pr. de heer Pasma, Wijtgaard, met Angstavond, 79 p. (bij loting)extra prijs de heer berg- stra, Wirclum, met Achter ’t slot, 74/2 p.; idem de heer S. B. Hoekstra, Sexbierum, met In Jagersfangst, 74'/2 p. De jury bestemd uit de heeren Ds. Hom mes, Ijlst, H. Feenstra, Ijlst, Sj. Rusticus, De aankleeding van het tooneel was wel willend afgestaan door de fa. J. L. Bakker, alhier en het kapwerk was van den heer Kin- dermans uit Bloemendaal. Een gezellig bal na. En ben ik dan thuisgekomen Gauw myn pijpje uitgeklopf; Even Radio genoten En een versche pijp gestopt. Luie stoel, pantoffels, krantje, Da's het fijnste wat ik ken;. s DOUWE EGBERTS zorgt ook dan weer. Dat ik,in de wol ken "ben. een sterk democratische tendenz gehad, Calvijn bv. oordeelde dat men de overheid mocht af- A. O. de derde cursus over democratie gehouden, zetten als men in strijd met haar kwam om de Ditmaal sprak dr. De Vos over steunen in de zedelijke overtuiging van het volk maar zonder gezag is een democrate niet be staanbaar. Hier komt het probleem van de ver standhouding tusschen volksvertegenwoordigers en het volk. Een goede verstandhouding is van enorm belang. Diegenen dienen verkozen die dat èn om hun zedelijke eigenschappen èn om hun kennis verdienen; de geregeerden dienen alle kleinzielige achterdocht en jaloezie uit te ban nen. Daartoe is echter zelfopvoeding noodig. Democratie is dan ook meer een verantwoorde lijkheid dan een recht; geroepen te zijn mee te beslissen over de gang van zaken in de staat en maatschappij. Kennis is daarvoor noodig, ont wikkeling is in een democratie een zeer belang rijk ding en daarnaast zedeiijke loutering van eigen begeerten. Wanneer eigen en groepsbe langen worden gesteld boven het algemeen be lang loopt het mis met de democratie. Hiei raakt spr. een teer punt. Is er nog een algemeen belang? Er wordt vaak aan getwijfeld en dat is een ernstig iets, want dat beteekent twijfel uit te spreken of er nog wel een volk is, of dat volk niet reeds door verschil van belangen uit een is gevallen in groepen. En juist de demo cratie beoogt door gemeenschappelijk overwe gen van aller belangen allen bevrediging te schenken, maar als een volk reeds uiteengeval len is is er geen gemeenschappelijke basis voor die bevrediging te vinden, moet men tot het Compromis komen en de onderdrukking der minderheid. Het is daarom noodig te trachten de belangentegenstellingen in de maatschappij be langrijk te verzachten. Het feit dat in de democratie het accent valt op het individu geeft deze democratie een ato mistisch karakter, de gemeenschapszin, de soli dariteit, moeten er sterk in worden gehouden wil zij slagen. Het fascisme en conservatisme missen dit atomistische met hun leuze: een voor allen, de staat vereenigt de individuen daar tot organen welke ten bate van het geheel moeten functioneeren. Maar zoo ontstaat een gemeen schap zonder meer, de democratie wil de ge meenschap van persoonlijkheden, waarin elk individu tot zijn recht komt en waarin elk naar zijn kunnen dient. In deze opbouw kan dan ook het ongelijke tot zijn recht komen. Spr.’s conclusie is dat wij moeten vasthouden aan het beginsel der onschendbaarheid van het individu, aan zijn recht tot zelfbepaling, maar tevens dienen te beseffen dat de enkeling leeft in grooter verband, aan welks lotsbestemming hij meewerkt en ten opzichte waarvan hij een zware verantwoordelijkheid draagt. Er was eenige discussie. „De zedelijke religie. Vanuit het Calvinisme hebben zich deze achtergrond der democratie”. Spr. rechtvaardigt democratische gedachten ontwikkeld. Achter de democratie zit dus het beginsel van »Wat zeg je daarvan?Wat voor cacao?-.Van Houten’s natuurlijk; met die pittige cacao maak je de fijnste pudding. Ik zeg altijd: ’t moet goed smaken, anders begin ik er niet aanNet wat je zegt; degelijke waar en voordeelig, daar kom je het verst mee. En dan.., voor een pudding heb je wat meer noodig dan voor een kopje cacao Op die manier krijg je aan het eind van de maand de bus leeg en ben je zeker van het> «Eigen Tijdschrift.^ baar goed en dat recht dient niet noodeloos be- kort. Wetten dienen steeds te rusten in het is? Men had 1 volksbewustzijn, als dat niet het geval is slaagt toen Davids al zijn oude liedjes door ook geen goede wet. Gezag zal altijd moeten dige meisjes de revue liet passeeren. Wan neer men veel en gezond wil lachen, dan xunnen we ’t aanbevelen. Van harte”. souvereine voik die vrijheid bepeiken kan. Alen stelt zich dus zeer scherp tegenover monarchie en oligarchie en spreekt zich uit voor de regee- ring van het volk, door en voor het volk. Vóór deze verklaringen werd alleiminst erkend dat alle menschen aezeltde rechten hadden, de ko- ning was toen de despoot, hij was ae staat, bet voik was er voor hem en de kleine groep, die deelde in macht en gezag. Korter is de gronogeuachte der democratie reeds uitgedrukt door een der officieren van Ciomwell (X 1650), die zeide dat ieder mensch hetzij arm of rijk, het recht had te leven naar eigen wil. Inderdaad is democratie het zelfbe schikkingsrecht van den mensch, de armste zoo wel als de rijkste heeft het recht zijn leven in groote lijnen te bepalen; de armste is in dezen gelijkwaardig aan de rijkste. Het Christendom zegt het zoo, dat alle menschen gelijk zijn voor God. Hier komt een der belangrijkste gedach tenreeksen, waarop de democratie steunt, aan het licht' nl.: het Christendom. Niet echter alle stroomingen daarin; immers het conservatieve Christendom eischt onderwerping aan het be staande gezag en verklaart de bestaande orde voor heilig. Uit het Chiistendom zijn echter altijd revoiutionnaire en democratische stroo mingen voortgekomen. Dat dit een feit is bewijst de geschiedenis. Het Calvinisme heeft vroegerJ richting de staat dient te worden bestuurd. MenPauze muzikale heid, de smeulende levensmoed weer in hen opviammen. Deze zware rol werd zoo over tuigend vertolkt, dat de uitbeelding zonder overdrijving een creatie mag worden ge noemd. Verder dient nog arzonderlijk ver melding het uitmuntende spel van Dieuwke Zijlinga, het vroegere kostschoolmeisje, dat nu in indië is teruggekeerd en waar Wilco door zielsverwantschap een diepe en innige genegenheid voor voeit. Maar ook de overige nguren ais Dolly, Wilco s vrouw, die hem een gedurige ontgoocheling en teleurstel ling bereidt en zijn geluksdroom wreed ver nietigt. Mr. Hardius, de bankdirecteur eh de andere rollen werden veelal zeer goed en met begrip gespeeld en getuigden van een serieuze opvatting en ambitieuze toewijding. De regie was uitstekend. Het talrijke publiek heeft kunnen genieten van een mooi tooneelstuk en boeiend spel en gaf dan ook in een hartelijk en welge meend applaus Het Sneeker vrouw van J. v. d. Meer te Franeker, zeer ten verdriete van haar man. Dien morgen heeft van der Meer de melkrijder op zijn melkschuit langs de Schalsumervaart opge wacht en hem na een woordenwisseling te water geworpen. Van Wijngaarden werd later bewusteloos opgehaald en is overleden. Van der Meer heeft zichzelf bij de politie aangemeld. Een.onderzoek is in vollen gang. De vechtpartij met doodelijken afloop nabij Franeker. Het Leeuwarder Nieuwsblad meldt nader; Omtrent het gebeurde meldt onze corres pondent te Franeker het volgende: Donderdagmorgen werd ons rustige stadje opgeschrikt door de mare, dat er op den acnaisumerweg een moord gebeurd was. Men vertelde, dat de bestuurder van de melkauto der Berlikumer melkfabriek, E. Wijngaarden, wonende te Beetgum, door R. v. d. Meer, wonende alhier, was doodgesto ken, terwijl anderen meedeelden, dat hij hem had verdronken. Bij nader onderzoek bleek ons het volgen de: Op den driesprong, Schalsumerweg en den weg naar Arkens, waren Wijngaarden en Van der Meer vanmorgen om acht uur aan ’t vechten geraakt. De vrouw van den arbeider Hessel de Jong hoorde het rumoer en liep naar haar buurvrouw, die zij ver telde, dat twee mannen op den weg aan 't vechten waren. Toen men buitendeur kwam, ook de zoon van buurvrouw Sipke Dijkstra, zagen zij de vechtende mannen en hoorden roepen: „Ik slaen dy deal” T egelijkertijd kwam Hessel de Jong, die het rumoer bij zijn boer op de plaats ge hoord had, al Op de fiets aanrijden. S. Dijk stra en hij snelden er heen, maar zagen op een gegeven oogenblik niets meer van de vechtende mannen. „Zij liggen zeker beide in de sloot,” zei Dijkstra tegen De Jong. Dit bleek ook zoo te zijn, want toen zij na derbij kwamen, zagen zij een der mannen, die druipend nat was, uit de sloot komen. Zoodra hij op den wal was, gooide hij zijn jas uit en reed in een snel tempo op de fiets weg in de richting van de stad. Toen Dijkstra en De Jong bij de sloot kwamen, zagen zij E. Wijngaarden, die zi] beiden wel kenden, onder water in de sloot liggen. Direct grepen zij hem beet, de sloot was niet diep, en brachten hem op den wal. Oogenblikkciijk werden doktoren en de po litie gewaarschuwd. Dr. Oosterbaan was het eerst ter plaatse en paste direct kunstmatige ademhaling toe, maar het bleek reeds te laat re zijn. Hierbij oieek tevens dat W. drie snij- wonden aan zijn hoord had, een groote in het achterhoofd, een bij de slaap en een boven het oog., Intusschen waren de gemeentepolitie en de mareciiciussee ook ter plaatse gekomen, die het lijk van W. met een deken toedekten en er de wacht bij hielden. Later is net lijk per orancard naar ’t po litiebureau gebracht. Van der meer nad zich intusschen naar de stad begeven en zien zelf bij de politie aangemeia. wok hij was bloedend aan het huoid verwond. Naar wij vernamen moet de oorzaak van deze treurige vechtpartij worg den gezoem in een onbestaanbare verhou ding tussenen den versiagene Wijngaarden en ue vrouw van van der meer, die de woe de van van der Meer moet hebben opge wekt. Een poosje geleden zouden W. en v. d. M. over deze vernouding ook al eens twist hebben genad, maar toen nep het zon der veruere gevolgen at. Hedenmorgen zat Van der Meer op het politiebureau om met het lijk van den ver siagene gecomronteerd te worden. Dat dit geval groote opschudding in onze plaats verwekte, oenoett geen nader betoog. De dader K. v. d. Meer was machinist op de stoomboot Prins van Oranje en stond zeer goed bekend. Vrij algemeen wordt in de stad partij getrokken voor den dader. Volgens het getuigenis van de vrouw van Nijland. De prijzen waren door verschillende den dader, moeuer van 7 kinderen, is zij en zaken te Sneek en Ijlst gratis beschikbaar zij aneen de scnuid van hetgeen gebeurd is. gesteld. Wij zijn haast 19 jaar getrouwd vertelde uiting aan zijn gevoelens. Jazz-trio verleende in de medewerking. Aankondigingen. Zaterdag 7 Maart S'/4 uur. onie. Soirée dansante Studiesport, Zondag 8 Maart. Harmonie. 8 uur. Steun in den Strijd. Vroolijke avond. Muziek, voordrach ten en tooneel. Woensdag 11 Maart. Sijbrandaburen, bij H. v. d. Bosch. Op. verg. afd. Terzool, bond van -andpdchters. Spr. de heer-Wesbonk. Woensdag 11 Maart. 8 uur. Harmonie. Louis Davids met z’n revue ,,’t Is voor de bakker”. Vrijdag 13 Maart. Aere Perennitts. 8 uur. Sneeker Montessori-school en afd. Ned. Mon- .essori-ver. Openbare verg. Spr. de heer S. de Vries, Amsterdam, over: „Zelfopvoeding in de agere school. woensdag 18 Maart. Amicitia. 3e «bonnenaentsconcert. Beatrice Harrison, cel- istn. Dinsdag 24 Maart. Harmonie. S.D.A.P. Ds. Banning. Dinsdag 24 Maart. Gouden Leeuw. 8 Jaarverg. Ver. voor Ziekenhuisverpleging. Bioscoopnieuws. De Amicitia bioscoop heeft weikelijk omungewone fdm in „Zigcunei- etdc”, naar de operette Zigcuneriieoe var v.énar. In de nootdroi tic boen we niemano .n.udcr dan de beroemde bariton der Me tropolitan opera te Mw York Lawrence iiooett. Het scenario voert ons naar d>. <auka»us waar Yegor, het huofd van eer> 00 vei bende buut. Daar in een herberg uuimoei prinses Vera (Catherine Dale Owen) mm en zij is zeer onder de indruk van zijn prachtige zang. Als later Yegor om zijn zuster ie wreken prins «erge, de broei van Vera, doodt, wil zij hem doen gevan gen nemen, maar Yegor senaakt haar. Doen r.rmses Vera weet turn door soldaten u doen gevangen nemen en wordt zelf bc- viijd. W ouuer baar tijk zijn echter ae w.gen der helde, waut als de soldaten Yegor mei ue knoet ranselen en hij toen zijn itedere. zingt, ontwaakt diep tn Vera’s hart weci ue ueide voor dezen onverschrokkeue, zij oeviijdt hem en vraagt hem vergitteuh Doen Yegor zegt, dat zij elkaar mei kun den haten, een prinses oehcOit echter in een paleis, een bandiet in de bei gen, mi» semen zal er echter een tijd komen dat niets hun liefde meer in de weg staat. Doelend van innuud is deze tilm, ook muzikaal een meesterstukje. Ader aai d gsie momenten levert het opheden van otau Lamel en Uitvet Haruy in deze him. De bioscoop bij de W aag heeft „Ouder de Daken vau Parijs” een mecstei- werk der Franscue lUmkuust, dat geen aan beveling meer behoeit. De ctné^st Ket.e ciair, oracht het h^rt van Parijs, Mummaiuc nier op het wkte dock, Albeit Ptejcau heelt -- Oom de Neaenauasche per» ringen beheerschen toch vaak veel meer ons n°ch maatschappij. Maar de democratie erkent practisch levensgedrag dan we wel denken. Het betreft in dit geval waardeeringen van bv. begrippen als mensch, gezag en staat. Men zal bv. geheel anders over het gezag en den staat denken al naarmate men de mensch waar deert als goed of slecht. Spr. gaat nu terug tot de Fransche revolutie van 1789, die het eerst de moderne democratie in het staatsbestuur tot uitdrukking bracht, dus de politieke democratie. Wel waren er in de oud- heid oemocratieën geweest, maar dat was op kleine schaal. Vóór ae eerste nationale vergade ring. in Dranklijk wetten uitvaardigde gaf zij uit de „Verklaring van de rechten van den mensch en den burger”. In die verklaring wordt de ge lijkheid van nature van alle inaividuen erkend: vrijneid, eigendom, veiligheid en weerstand tegen elke onderarukking, zijn s menschen natuurlijke rechten. De onathankeiijkheidsveiklaring van de Ver. Staten van Amerika, 10 jaar te voren, op 4 Juli 1776, afgelegd, bevatte soortgelijke gedach ten. Amerika is dus eigenlijk de oudste demo cratie. In beide verklaringen wordt de overtuiging uitgesproken dat alle menschen van nature ge lijk, en vrij zijn en dat alleen de wet van het Wij zijn haast 19 jaar getrouwd, verleide ze ons, en twist van ernstigen aard is nog nooit voorgekomen. Ongeveer anderhalf jaar geleden is een Franeker aan de Schalsumervaart een drama verhouding ontstaan tusschen den chauffeur afgespeeld, waarbij de melkrijder E. Wijn- uit beetgum en de echtgenoote van Rein v. gaarden van Beetgumermolen is verdronken, d. Meer, die daar zeer op tegen was en zijn Deze had connecties aangeknoopt met de J vrouw daarover meermalen onderhield. De Vrijz.-Dem. Tooneel- en Muziekclub. Gisteravond hield de Vrijz.-Dem. Tooneel en Muziekciub een teestavond in de Har monie, waar werd opgevoerd „De Rechte Lijntooneeistuk in 3 oednjven van J. ra- oncius. Het snik speelt geuurende de tegen woordige tijd in Nedenaridsch indië en oe- handen ais nooidgegeven het leven van den wnsKrachiigen Wnco de Hond, de bestaans- botsingen en innerlijke connicten, die wor den geschapen door den Dijzonaeren aard van zijn wezen. Hij is de man die onder alle omstandigheden ae rechte lijn wn nemen door net leven, en geen snnksche omwegen I wenscnt te maken tot het bereiken van zijn i 0 - doei. En ai doet de stugneid van zijn uiternjk 1 ‘s un‘>u*'dig in haar lot over deze t.lm vo. voorkomen hem misschien ongevoelig uj-1 ken, zijn intieme kennissen weien weiK een warm-menscneiijk hart daaronder klopt. Un-1 veroiddenjk is hij tegenover laagzieuge na- turen, maar mensenen die door een qnior- tuinujke lotsoescnikking of weifelmoedig Louis Davids revue. Louis Davids komt over eenige dagen in de Harmonie met de revue ,,’t Is voor de bakker” waarmee hij thans op tournee is. Uitstekende persbeoordeelingen vielen Uitstekende persbeoordeelingen hem ten deel. „Ik heb nog nooit, zoo schrijft de „Tel.”, een revue zien mislukken, die Davids had als middelpunt. In een der voornaamste deelen van deze revue komen alle belang- rijke revueliedjes van Davids ten tooneele en hijzelf staat op de plaats, waar anders zijn groote broer staat, de kapelmeester H. Davids. En het werd een onofficieele huldi ging aan den zanger-componist van alle liedjes, die nog in het hart van den Amster dammer leven. Als je lachtZandvoort in het Bosch De kleine manal die liedjes, waarin Amsterdam zichzelve her-1 kent en min of meer geroerd om zichzelve .acht en huilt. Deventer Dagblad: ,,’t Is voor den Bak-' ker met deze revue. Zij geeft een avond van genot en blijheid, dank zij de eminente 20-50 ct. per ons sf U u^üiken van yenüt. behoeft met allen in staat te zijn zelf wetten te maken, maar kunnen meewerken om de groote lijnen te trekken en ter beoordeeling daarvan kan men de menschen wel opvoeden. De bestaande orde wordt zoo gemakkelijk vergoddelijkt zonder dat men naar de zedelijke rechtvaardiging er van vraagt. In een democra tie vindt ze deze in het feit dat ze steunt op het vertrouwen van het volk. Democratie veronderstelt een centraal gezag, als men extreem individualist is als de anarchist Bakoenini verwerpt men natuurlijk ook de de mocratie; het anarchisme verwerpt immers alle regeering. Ook Lenin stond min of meer op dit standpunt; ook zijn doel was afschaffing van de staat, dus van de politieke democratie; hij wilde deze alleen tijdelijk gebruiken tegen de uitbuiters; het doel was ook bij hem tenslotte: geen gezag, geen ambtenaren. Doch dit is toch al te optimistisch gerede neerd; hier is het vertrouwen in de mensch al te groot, er zal altijd wel eenige mate van dwang noodig zijn en goed onderlegde ambte naren zullen wel nooit kunnen ontbreken, even min als volksvertegenwoordigers. Kan men dus van al de tegenstanders der de mocratie niets leeren? Zeker, zij wijzen immers op waarheden waarvan wij ons steeds rekenschap hebben te geven. Bv. dat het doei der wetten moet zijn niet zooveel mogelijk, maar regie en voordrachtskunst van Louis zelf zoo weinig mogelijk te verbieden. Niet alles ka:i rasechte malsche humor, die het hart doet gereglementeerd, de vrijheid is een zeer kost- open springen”. Apeldoornsche Crt.„Of Davids populair -M--. '.„J moeten hooren meezingen, aar- deze titel met de mededeeling dat hij de ge dachten wil nagaan welke er liggen achter de moderne democratie, welke overtuigingen, welke het individualisme, de enkeling is het hoogste, waardeeringen dus. Oveituigingen en waardee- niets gaat hem in waarde te boven, noch stand I de noodzakelijkheid van samenwerking der in- dividuen tot vorming van een centrale leiding, ze spreekt dus ook een groot vertrouwen in den mensch uit, nl. dat hij in staat is zijn streven en verlangens te beperken tot zoover die samen werking dat eischt. Om de democratie juist te waardeeren moet men ook eens zien naar haar tegengestelde stel sels, bv. dat van het fascisme, waarbij de staat het een en het al is geworden, het individu is middel, het doel: de staat. Het individu is er alleen om de staat nuttig te zijn, de staat wordt geacht te zijn een hooger leven dan dat van het individu. Ook het bolsjewisme telt het individu niet, het wordt verbruikt, opgeofferd aan de wereldrevolutie, aan de productie. Zoowel fas- cispie als bolsjewisme erkennen dus slechts de waarde van het individu als deel van een ge heel, niet als een zelfstandigheid, die desnoods het recht heeft zich tegenover het gezag, de staat te stellen. Wij zullen niet ontkennen dat productie, staat of revolutie belangrijk zijn, maar wij achten juist het individu het hoogste, ten wiens bate al dat is. Wij voelen in deze stelsels de mensch te veel uitgeschakeld. Men zal zich tegen de democratie ook ver klaren als men geen vertrouwen in de mensch karakter zijn gevallen, doch nochtans hun heeft, in zijn inteliectueele bekwaamheden noch louten willen herstellen, reikt hij gaarne de in zijn zedelijke kracht. Wie met de Heidelberg- helpende hand, en meermalen hoer zijn op- sche Catechismus zegt: De mensch is van na- reent vertrouwen en krachtige persoonlijk- ture geneigd tot alle kwaad, onbekwaam tot eenig goed, bij hem komt allicht de meening naar voren dat er een gezag, van boven af het volk opgelegd, noodig is, men krijgt dan het ko ningschap bij de gratie Gods. Het Goddelijk ge zag der overheid is de gedachte van het Chris telijk conservatisme, dat overigens wel uit no bele overwegingen kan voortvloeien. De con servatief meent dat het volk niet in staat is zich zelf te besturen en van boven geleid moet wor den. Groen van Prinsterer, ongetwijfeld een conservatief van goeden huize, bestrijdt dan ook hevig de Fransche revolutie. Alle macht is uit God, zegt hij, niet uit het volk. Beide par tijen, a.-r. en c.-h., beamen dit. De vraag rijst echter: hoe weet men dat dit alles is Gods wil. Uit de H. S., zegt men. Maar kan God dan niet spreken door de gewetens en overtuigingen der menschen? Kan de stem des volks niet die van God zijn? Natuurlijk is, bij wie zoo denkt, zeker vertrouwen in de mensch vooropgesteld in zijn zedelijke zoowel als rede lijke toerusting om mee te bepalen in welke Gij ktw nie1 gel is Dij! reinl datz A - -oio mtt dan opl« uur. >g|IAynt; 4 V. I c I V A%i te’ stil d’ S( bi sl bi ei tc sl ui g' w m V( L Cling® Doorcnto» i rlo-zzi 4-ï+nl maF m a rl a <1 a a 1 i t-t rr rlnF V»iï rl a rru_ A 51 x Ex kei, hetb enb<

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 2