t. LZ' L -LZ/ y I B I Skiedkindige Oanteikeningen oer De Pink Pillen bentellen het bloed, versterken de xenuwen, zij vormen een geneesmiddeldat zijn doeltreffendheid heeft bewezen in alle gevallen van bloedarmoede, neuras thenie, algemeene verzwakking, stoornissen, veroorzaakt door den groei, of het keeren der jaren, maag pijnen, hoofdpijnen, zenuwuitputting. De prijs der Pink Pillen bedraagt f. 1,75 per flacon, f. 9 per zes flacons. Hoofddépöt i Jaceb Marisplein, 23, te Amsterdam. Eischt dit adres en de Hollandsche gebruiksaanwijzing, De Pink Pillen zijn eveneens te verkrijgen bij alle goede apothekers en drogisten, Officiéél Gedeelte. H ’I i Oplossing door gezond verstand. I X X B- y J I den I »jè VOO den wa; hou schi bor als fl lei I f IK?, A Zwart te Nijemirdum. str I I Gevonden Voorwerpen. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. kear fierder bisprek fen ’t Wirdt forfette. „It aide Fry slee Terp, fen A. H. de -) For it sketske haw ik de kaert fen 1698 2 3) Haubois-pleats fen J. Bootsma. 4) Hjir wennet nou op Tj. Hoekstra. Andringa-state stie ienris, der letter Fr. Abina’s pleats stie (nou al öfbritsen en it hiem forgroeven). B) De pleats fen P. B. de Jong. 7) J Jimtes Sybrandij. l.v.A.O. D. A. v. va pr PÜ tre is ko da off bi di o] V( hi di P' bt hi Di SC Di tn in ha kt ee ze sti te O( ht su di fil de m W <s SKE ARNEGOUTU M samle troch UPCKO FEN SCHERNHEMSTRA. 33. 1 het ker str, uitl 1 r\v sie in in st H< la. O< ba ge en 1 de 0 dt va O, po aa nir be: ge te mi nil scl dei eei vei we 1 dri om ne< dei gei eer fen het wa hec ver zei No adi ik j In noo T nën gen hij vers I. v. A. O. De utopische socialisten. ker, hebt enb >z ifer A ST& I is stri wo Kerknieuws. Door de Geref. Kerk alhier is in de vacature Ds. D. Koopmans beroepen Ds. D. phus 25; Wymbritseradeel: roodvonk 3; 1, rood- Dij rein' dat: v - -ed)O met dan opl Gij kin nie gel is te’ sti Al ve varen met de bestaande volgens hen van God verordineerde orde dan met een nieuwe maat schappij. Van di^zijde hoort men dan het ver wijt van utopie. Alsof het een verwijt kan zijn, dan in de besten onder ons het utopische steeds weer uitbreekt, als bij een Jaurès, die in het socialisme de hoogste levenswaarden tot een cultuur wilde verheffen, of bij een Herman Got ter, die in „Pan” het streven uit naar het weer één worden van het menschdom met het heelal, een eenheid die vroeger was en verloren ging. En wie zal ontkennen dat in hem zelve niet iets van dat utopische is? Het bestaan van de utopie is gerechtvaardigd omdat zij is datgene wat het menschenleven, hoe ongelukkig overi gens ook, kleur geeft, uit het zgn. waandenk beeld zijn de grootste gedachten ontsproten. En als, in dit drukke leven, we ons wenden tot de verbeelding of de herinnering, vinden we daar de utopie. Tolstoi droomde zijn utopie van de wereldvrede. En onze utopie, ons denkbeeld, da moeizaam verwezenlijkt zal worden, is de uit eindelijke overwinning van het socialisme; wij zijn op onze toch naar het beloofde land, dat wij misschien niet zullen betreden, maar waar heen wij de weg banen. Soms, als we op die tocht een heuvel beklimmen, laven we ons aan een zon, die nog niet de onze is, maar haar licht blijft ons bij, het is het kleinood van onze socialistische utopie. En utopisten als Plato, More, Fourier, St. Simon, Marx, Tolstoi, Jaurès, Pieter Jelles zijn de lichtende bakens in de zee van het strijdende zich zelf bevrijdende prole tariaat. De voorz. de heer Sikkes sloot mei een woord van dank aan den spreker. zal Mr. A M. Joekes spreken over „De taak der jongeren”. Na de pauze volgen dan een vroolijk één-actertje en een paar cabaret nummers, w.o. het ptreden van 12 revue- girls. Het geheel belooft een mooie avond te worden. Aanwezig aan het bureau van politie, Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11 !/2 en 12'/2 uur, de navolgende voorwerpen als gevonden gede poneerd op 12 Maart: boodschaptasch; ko peren vingerhoed. Aanwezig en te bevragen bij de navolgen de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als gevonden aangegeven op 12 Maart 1931: drie zakken gort, P. v. d. Laan, Pr. Hen drikkade; combinatietang, G. Holkema, Kloosterdwarsstraat 43; paar kinderhand- schoenen, E. IJpma, Leeuwarderkade 3; rij- wielpomp, P. van Berkum, Oppenhuizerweg 29; sleutel en kinderhandschoen, U. de Wit, Oosterdijk; 6 zilveren lepeltjes, R. Steen beek, Monnikstraat 7; rijwielhandbescher- mer, A. Van Foeken, le Woudstraat 4; huis sleutel, B. Has, Geeuwkade 62; Edammer kaas, Sj. Stilma, Lemmerweg 25. geaster tsjerkje der aerdich mank de huzen. Ho seoene hja der komme mei riderij? freget de frjemde him öf. Niis is er by de leane nei Haubois it foetpaed nei det doarpke forby kommen, mar der kin gjin riderij laris. Mar al gau kriget er klearrichheid. Hy stapt in rejael spil4) forby en al gau dêrnei sjucht er in reed oan syn rjuchterhrin. Dy is ek birydber; tominsen nou, mar winterdei scil ’t net tafalle. De frjemde bliuwt efkés stean. Hy wit net goed hokfor kant er ut moat, hwent hy stiet op in fjouwersprong. Op dit stuit hellet him in oare foetgonger, in boer fen Goutum, yn. Dy sjucht him der sa for- legen stean. „Hwer moat de reis hinne, hearskip,” fre get er nijsgjirrich, „Skearnegoutum,. maet!” andert de frjemde, „kinne Jo my it paed ek wize?” „Wis wol”, andert de boer, „ik wenje dêr, moat Jo witte! Nou, kom mar mei, den rédde wy ’t wol togearre scoe ’k tinkel” En hja geane togearre fierder; de leane nei Loaijingea oan hjar rjuchter- en dy dêr tsjin oer, oan hjar lofterhan lizze liftend. „Det leantsje oan Jou lofterhrin giet nei de trekfeart; der kin Jo oersetten wirde for tn duit en op dy menear ek to Goutum komme. Mar den dürret de reis folie langer, moat Jo witte,” leit de boer üt. „Soa,” andert de frjemde, „hwet bochtet dizze dyk, net?” Net lang hawwe hja noch togearre roun, den is der al wer in dyk. „Wy neariïe dy de Spearster dyk’’, seit de boer, „dy draeit en slingert det it hwet mrils is. Hy is noch slim heech op party plakken en hjir en dêr hat men noch fen dy kolken, dy’t wize op de eardere brekken fen de dyk.” „Wirdt der in bult gebrük fen makke?” freget de reisger. „Ja, giet noch al; der wenje in stikman- nich boeren oan. De earste pleats dy’t Jo sjugge, dêr op dy terp, is Andringa state6). Dêr heart in stim by. Dy’t den komt e) is ek. stimdragend. Deun dêr bij leit in hege terp. Fierderop lizze noch twa stimdragende pleatsen. Op ’t lést komme Jo den op 't Spears. It earste spil dêrre oan Jou rjuchter hrin hjit Albarda-state'’), in aid bouwirk, dêr’t sunt jierren en jierren forname ljue op wenne hawwe.” Pratende wei komme hja op ’t lést by in brede opfeart. ’t Is de opfeart dy üt de Trek feart komt en nei Andringa-state rint. De dyk makket hjir in skerpe bocht en rint nést de opfeart nei de trekfeart. In hege tille, „Hege Syl” neame de min- sken him, seit de boer, böget der oer hinne en fen it heechste punt hat men in moai ge- sicht op de neiste omkrite. Mar de twa reis- gers toevje der net lang. Hja drafkje by de lichte fen de brêge del en forfetsje hjar tocht. It -giet mar altiid by in opfeart Irins, dy’t it forlangstik is fen de Andririga-op- feart. Oan’t op ’t lést dc dyk ütrint op in moai hege wei. „Dy giet nei Ysbrechtum ta,’ bitsjut de boer, it Westen ynwizend. „Wy geane lykwols dit lege dykje del en mei in telmannich binne wy to plak.” Aloan hawwe hja de brede opfeart mar nést hjar en as hja de bürren yn geane, den pas forlit er hjar. De oare kaertsje. Yï- A 5-' HINDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend, dat door hen aan de firma KIEZEBR1NK Co., uitgevers-drukkers te Sneek en haar rechtverkrijgenden vergunning is verleend tot uitbreiding van de drukkerij, door bijplaatsing van een electromotor van 10 P.K., voor het in werking brengen van een Heurekapers met vouwmachine, tér ver vanging van een snelpers en een vouwma chine met een electromotor van respectieve lijk U/2 en 2 P.K., en met verplaatsing van de aanwezige twee snelpersen met vouyy- machine, dynamo en degelpers, welke wor den in werking gebracht door electromoto- ren van respectievelijk 3, 2, 2 en l'/2 P.K. in het perceel Kleinzand no. 7, kadastraal bekend gemeente Snèek, Sectie B, no. 3725. SNEEK, 14 Maart 1931. Peopl-Feéstavond V. D. J. O. wil reizen krijgt een pas; wil hij langer in een!Op Zondag 15 Maart a.s. zal de V. D. J. O. plaats blijven, dan moet hij daar mee-arbeiden.haar jaarlijksche uitvoering in de Harmonie Goud eri edelgesteenten zijn in Utopia niet in tel/houden. Het programma ziet er welvoorzien het is kinderspeelgoed. De kinderen krijgen goed uit. Na opening door den voorzitter zal wor- onderwijs. Slechts enkelen worden voor de we- den opgevoerd „De Held”, eeen schets uit tenschap opgeleid en zijn dan verplicht hun ken- de wereldoorlog van A. M de Jong. Daarna nis ten dienste der gemeenschap te stellen. De filosofie der bewoners komt hierop neer: De ziel is onsterflijk, de deugd wordt na de dood beloond, De levenstaak is: het lijden van den naaste te verzachten, hem vreugde deelachtig te doen worden. Onder vreugde wordt verstaan de harmonie tusschen alle functies van lichaam en ziel. De bewoners beoefenen de sport en doen Voor het instituut sprak gisteravond in het'alles om het lichaam gezond en schoon te hou- Qerechtsgebouw de heer dr. Abas over boven-' genoemd onderwerp. Na een breede uiteenzetting ter rechtvaardi ging van de keus van zijn onderwerp zegt spr. dat de tijd schijnt gekomen de aandacht te schenken aan innerlijke versterking der bewe ging om haar geschikt te maken voor haar his torische taak en tot die innerlijke versterking kan een overzicht van het utopisch socialisme bijdragen, dat utopisch socialisme, dat niet van den modernen tijd alleen is, doch er was van het oogenblik af dat men trachtte, ook in de oudheid, de aandacht der bezitters en regeerders te vestigen op de nooden van het volk. Te meer verdient dat utopisch socialisme de aandacht omdat, wat eens utopie werd geheeten, nu word, opgeheven in de werkelijkheid, wat nu op de transparanten onzer demonstraties staat, were eens waandenkbeeld in onze beweging geacht Het moderne socialisme vindt zijn grondslag in de snelle industrialisatie van Europa om streeks de helft der vorige eeuw, doch de voe dingsbodem was sedert eeuwen bereid, bezaait met de gedachten van velen, de industrialisatie bracht het geschikte moment voor het opgroeieri van dat zaad; het socialisme is gegroeid uit een reeks van door de eeuwen geuite gedachten er. het is een geheel willekeurige, opzettelijke schei ding tusschen het socialisme van vóór 1848 er. dat van daarna, welke Engels’ brochure „Van utopie tot wetenschap” maakt. Wat is utopie? Volgens de algemeene opinie: waandenkbeeld. Maar in een Italiaansch woor denboek vond spr.: idee, die niet onmiddellijl voor verwezenlijking vatbaar is, en dat is naar naar binnen en naar buiten hevig beïnvloed. Het is kenmerkend voor de mentaliteit van ons volk dat onze woordenboeken zich houden aan dc verklaring: waandenkbeeld, maar tevens geer, wonder, dat de Latijnsche volken, minder realis tisch nuchter, de andere geven. W ij vinden „idealisme en zoo” een zeer schoone zaak voor anderen, maar wij zelf zijn nuchter en zakelijk en deze nuchterheid is ook in de socialistische beweging binnengeslopen en heeft haar optreden naar binnen en naar buiten beïnvloed. Het Orieksche woord waaraan utopie ontleend is beteekent „nergens”, Utopia is dus Nergenshui- zen. Dit woord kwam in de mode sinds Thomas More, die in de 16e eeuw een boekje in het Latijn uitgaf, Utopia genaamd, waarin hij een reiziger verre landen laat bezoeken en die in Utopia een model-maatschappij aantrof. More’s bedoeling was de aandacht te vestigen op de bestaande wantoestanden in Engeland en door de tegenstelling: beschaafd Engelandonbe schaafd Utopia, een scherp licht op die wantoe standen te werpen. Het geheele maatschappe lijke systeem van Utopia is door More uitge dacht en volledig in overeenstemming met de eischen van het moderne socialisme; ’t geschrift zou als werkprogram zoo kunnen worden over genomen, natuurlijk met inachtneming van de eischen der moderne techniek. More werd geboren in 1478; hij was als kind al zeer begaafd, werd advocaat en was nog geen 30 jaar toen hij lid van ’t parlement werd, --=.------ -o— waar hij oppositie voerde tegen koning Hendrik gelang bedacht en meenden dat ze meer gebaat VII, voor wie hij moest vluchten, maar na wiens overlijden hij weer terugkeerde. Zijn beroemde boekje verscheen in 1517. Voor het verscheen had o. a. onze landgenoot, zijn leermeester Eras mus er inzage van gehad, die het voor de druk goedkeurde. De uitgave had veel succes. Spr. gaat nu de inhoud van Utopia na. More vertelt dan hoe op een van zijn vele reizen de schrijver de Portugees Rafael „de Prater” ont moet, die Amerigo Vespucci op z’n tochten had vergezeld en op een eiland eens een goede maatschappij-inrichting heeft gezien. Gesproken wordt dan over het uitermate zware Engelsche strafstelsel tegen delicten tegen den eigendom. Het Engelsche volk moet wel tot die delicten komen, zegt Rafael en hij wijst op het over- groote aantal edelen, die als hommels van de arbeid van anderen leefden, en de stoet van nietsdoeners en dienaren, die zoo’n edelman om gaven, die als ze zijn dienst verlieten voor niets anders deugden dan voor het leger, en als sol daat weer een kanker voor de maatschappij waren. En als Rafael aantoont hoe door deze toestand het arme volk wel tot misdrijven moet komen, zegt hij dat het beter ware ieder een be staan te verzekeren, dan iemand tot stelen te brengen en dan ter dood te veroordeelen. Nooit kan er welvaart zijn, zegt hij, in landen waar particulier eigendom heerscht en men alles met geld afmeet. In Utopia had men dat niet, daar had men de volkomen gelijkheid en recht voor allen. Utopia telde 54 royaal gebouwde steden met de hoofdstad in het midden. Behalve met een bepaald ambacht moest ieder zich met de landbouw bezig houden. De landbouwfamilie bestond uit 40 menschen, waarvan 20 elk jaar in de stad terugkwamen, na 2 jaren landbouw- dienst. Iedere 10 jaar wisselen de bewoners vanl woning om te voorkomen’ dat ook maar iets als persoonlijk eigendom zal worden be schouwd. De bestuursinrichting is zoo, dat de leiding steeds voeling houdt met de familieraden, zoodat ieder individu nog wat te zeggen heeft. Verdere voorschriften zijn: eenvoudige kleedij, 6 uur arbeidsplicht (voor de vrouw ook in een haar passende werkkring), 8 uur is voor slaap bestemd. Alleen de geleerden zijn van de ge wone arbeidsplicht vrijgesteld. Dreigt er over productie, dan wordt de arbeid gestaakt en andere verricht (bv. wegenaanleg enz.). De fa milies tellen op z’n minst 10, hoogstens 16 vol wassenen; ontstaat er overbevolking, dan wor den groepen aangewezen nieuw land te ont ginnen. Op de centraal gelegen markten worden de levensmiddelen beschikbaar gesteld, zonder geld, de maaltijden worden in den regel geza menlijk genoten, jongens en meisjes bedienen. De ziekenhuizen staan buiten de stad; a.s. moe ders gaan naar een speciale kraaminrichting; ze zijn verplicht zelf hun kinderen te voeden. Wie den; de verhouding tusschen beide geslachten is nauwkeurig geregeld, bv.: vóór het huwelijk heeft een keuring plaats, echtscheiding is slechts in zeldzame gevallen toegestaan. Er wordt een leven na de dood aangenomen, dood is de overgang naar beter leven. De lijken worden verbrand. Dit is More’s Utopia. Een aldus ingerichte maat schappij met zulke strenge moraal legt de inwo ners uiteraard zware verplichtingen op. De Uto- piërs hebben het land aan oorlog, maar ieder is er toch voor afgericht, ook de vrouwen, maar ze I schamen zich voor ’n overwinning. Het geld van het buitenland met handel verdiend, wordt be-j stemd voor huurtroepen uit het buitenland-, die' eerloos genoeg zijn hun leven voor geld te ver-' koopen en daarom volgens de Utopiërs de gele genheid moeten hebben maar spoedig te sterven. Na nog even stilgestaan te hebben bij het lot van More zelf, die ten slotte, na de hoogste staatsbetrekkingen vervuld te hebben, om z’n karaktervastheid ter dood veroordeeld werd, constateert spr. dat dit geschrift Utopia veel navolging vond, maar zelf ook een navolging is. Ook in de oudheid hadden vele denkers reeds dergelijke ideeën geuit (Plato) en ze werden ook wel in praktijk gebracht. Omstreeks Jezus ge boorte was er een Joodsche sekte, die in ge meenschap van goederen leefde, ieder die toe trad moest al zijn bezit daaraan afstaan, om tot geestelijke reinheid te komen moest de band met het stoffelijke verbroken. Men moest de Godheid vereeren, rechtvaardigheid betrachten, de boo- zen haten, de goeden helpen, de handen en de ziel vrijhouden van diefstal. Men at geen vleesch en dronk geen wijn. Vele malen zijn nog pogin gen gedaan dergelijke gemeenschappen te stich- :en. Vooral in het tijdvak 1825 tot 1848 was dat bij de Franschen het geval, waaraan dan Engels’ brochure een eind maakte. Maar dat wil niet zeggen dat alle utopie uit het socialisme is verdwenen. Marx, Engels en Lasalle hadden hun scholing opgedaan bij de wijsgeer Kant en vooral Hegel, van wie het ken merkende is de uitvinding der Rede. Deze factor n de wijsbegeerte heeft het socialisme en zijn .theorie in hooge mate beïnvloed, waardoor in de programma’s aan het bespiegelende deel een uiterst geringe plaats is ingeruimd. Als immers utopie is een denkbeeld, dat niet zoo gemak kelijk te verwezenlijken is, is het geen wonder dat bij de overheersching der Rede daaraan niet al te veel aandacht werd geschonken. Dit is niet alleen de schuld der arbeidersbe weging. Immers de bourgeoisie heeft, toen dui delijk werd dat ieder recht op de zon had, de arbeidersklasse haar plaats niet gegund, doch haar gedwongen stuk voor stuk op een papier te zetten wat er moest komen. En toen begon de bezittende klasse haar gesjacher op de inter nationale markt der politiek en telkens trachtte zij haar concessies later weer terug te winnen, desnoods met bloedvergieten. En zij die in vroe gere beschavingen steeds hun best hadden ge daan de menschelijke beschaving op zeker peil te houden, de vertegenwoordigers van de gods dienst, waren nu in groote meerderheid op eigen Men hee t gruot gelijk met te zeggen dat de oplossing die Uw gezond verstand U ingeefl, de laatste is welke U in dc gedachten komt. Waarom zijn er nog zooveel personen die dagelijks en dik«^Is zelfs sinds maanden, Ijjden aan verzwakkende en demoraliserende stoor nissen, die duiden op een losstand van anemie of verslapping van het, zenuw telse), zooals bijv, gewaarwording van afgematheid, gebrek aan eetlu t, slapeloosheid, hoofdpijnen, slechte spijsvertering? Weliu, dit komt omdat deze per onen niet gedacht hebben aan de meest voor de band liggende oplossing het gebruik van Pink Pillen. In derg lijke geva len zijn het de Pink Pillen d e aan de behoeft n van het organisme voldoen, daar zij het bloed zuiveren en ver - rijken, het zet uwstelsèl aansterken, de eetlust opwekken, maagkrampen kalmeeren en tenslotte de vitaliteit van het irganismi doen toenamen. Christelijke Vakorganisatie. Woensdag jl. vergaderde alhier de afd. Sneek van deh Christelijken Bond van Be lastingambtenaren in Aire Perennius. De af- deeling blijkt in ledental vooruit te gaan. Verschillende zaken, rakende de inwen dige aangelegenheden der organisatie wer den besproken. Op de vorming van een dis trict „Friesland” met een eigen Hoofdbe- stuurslid zal bij het Hoofdbestuur worden aïtngedrongen. Als afgevaardigde naar de a.s. Algemeene Vergadering te Utrecht werd gekozen de heer S. Krol te Sneek; als plaats vervangend afgevaardigde werd aangewe zen de heer Toren alhier. levenspraktijk”. Zondag 15 Maart 8 uur. Harmo nie. V.D.J.O. afd. Sneek. Groote Propa ganda feestavond. Zfe adv. Maandag 16 M a a r t 8 15 uur. Gr. Kerk. Evangelische Maatschappij Openbare bijeenkomst. Ds. O. Westmijse over „Wat de paters op de conferentie voor andersdenkenden venwijgen.” Woensdag 18 Maart. Arnlcitia. 3e Abonnementsconcert. Beatrice Harrison, cel liste. Donderdag 19 Maart, Propaganda-avond afd. Sneek Bond v. Staatspensionrieering. Vrijdag 20 Maart, 8% uur. Leeszaalgebouw. Alg. ledenvergadering Openbare Leeszaal en Bi bliotheek. Dinsdag 24 Maart. Harmonie. S.D.A.P. Ds. Banning. Dinsdag 24 Maart. Gouden Leeuw. 8 uur. Jaarverg. Ver. voor Ziekenhuisverpleging. Zondag 29 Maart. Harmonie, 8 uur. Afd. Sneek N.A.S.B. Uitvoering. Gezondheidscommissie. Aan het jaarverslag dezer commissie over 1930 is het volgende ontleend. De reke ning over 1930 bedraagt: ontvangsten f 962 73, uitgaven idem. Wat betreft de algemeene toestand der volksgezondheid wordt medegedeeld dat het aantal overledenen bedroeg in dit jaar In d“ gemeente Sneek 67 mannen 76 vrouwen, Wijmbritseradeel 68 mannen en 47 vrou wen, Ijs' 5 mannen 12 vrouwen, Donia- *ers al 26 mannen en 29 vrouwen, Sloten 4 minne 1 en 4 vrouwen, Lemster and 37 mann n en 21 vrouwen, in alle gr: eenten tezumn dus 207 mannen en 189 vrouwen, loiaal 396 Onder hoofdstuk III, toestand van water, bodem en lucht worden verschillende be handelde klachten vermeld; in hoofdstuk IV worden de adviezen vermeld door de com missie ten opzichte der volkshuisvesting aan de betrokken gemeenten .uitgebracht. In den loop van het jaar kwamen in Sneek de volgende besmettelijke ziekten voor: kin derverlamming 2 gevallen, roodvonk 10, ty- f' Doniawerstal: kinderverlamming vonk 7; Sloten: roodvonk 3. Aankondigingen. Zondag 15 Maart 10 uur. Bioscoop bij de Waag. Rede Mr. ck over „Socialisme en de dagelijksche Skearnegoutum op kaerten fen 1664. Yn „Beschryvinge van de Heerlyckheydt van Frieslandt Tusschen 't FL1E end de LAUWERS... etc.,” fen C. Schotanus steane kaerten fen alle gritenijen en plattegrounen fen de alve stêdden. Wymbritseradiel „waer over tegenwoordig De Ed. Heer Jr. Duco Martna van Burmania Grietman is” kin men dêr ek yn fine. It is de dldste kaert, dy’t men, forsafier ik wit, fen de gemeinte hat. Al howol de kleastertiid al lang foarby is, komme de stiften dêr noch allegearre op foar. Sa kinne wy noch fine: ten N. en E. fen Shits: Thabor, Hospitael, Groendyck en Nijekleaster. Al dy bouwirken wirde op ’e kaert öfbylde as in hüs, mei in great krüs op it dak. De 28 doarpen fen de grietenij binne der ek op öfbylde. Men hat fen it doarp allinne de tsjerke op ’t pompier set. Dit is faeks bard, om’t it godshris it fornaemste plak yn- naem yn de doarpen. De „Edelen Staten”, wy sizze tsjintwir- dich, de sloften, wirde foarsteld troch twa rountsjes en in krüs dér op. In bosk beammen wirdt teikene as inkelde rountsjes, meastal steande om in stins, state ef slot. Fen Schotanus’ atlas is dit sa moai, det wy daliks sjen kinne, ho’n toer der by de tsjerke stie, stomp ef skerp. Sjugge wy b.g. nei Skearnegoutum, den wier de toer yn 1664 stomp; Gau, Goaijingea, Loaijingea, Ysbrechtum, Folsgeare allyksa. Bihalven Nijlrin en Offenwier wieme alle toerren for- sjen fen in s.n. sealdak. Hwet do doarpen wierne, binne nou gehuchten: Loaijingea hat tsjerke mei toer forlern. Stinsen, dy’t ienris by en yn it doarp stiene, binne öfbritsen ef ta in pünbult forfallen. Fen Tsjalhuzum stiet allinne de toer (nou in spitsen ien) noch. De namme Hettinga bij de Hommerts bipaelt yetris üs oandacht by det forneamde slachte, det ienris de macht hie oer dit doarp en de Ryp. Idzegea, Ijeaf, lyts plakje, bisongen fen Jan fen ’e Gaestmar1), is den noch bisitter fen in tsjerke mei in stompe toer. Alhiel forgetten leit it dêr twisken de „Idzegeaster Poele” en de „Geuwe”, in marke, amperoan like great as de Idsegeaster Poel”. In heal fire it N.E. yn stie ienris it kleaster Nazeret, oan de dyk fen Aldegea nei Heech. Sa binne der wol hfindert dingen, dy’t ik opneamc koe, yn de gemeinte Wymbritse radiel foroare. Mar lit ik my by Skearne goutum en omkriten hrilde. My tocht, it scoe wol aerdich wêze, in kaertsje fen Skearne goutum en omkriten fit dy tiid of to prin- tsjen. Tige düdlik is de aide sédyk hjir noch op to sjen. De teikener hat him oan de iene kant arsearre. Oars kin men gjin leasten mear fine fen de rilde Middelsé. De Leane is hjir net op teikene, howol dy der do al lang wier. Sa’t de diken om Skearnegoutum op dit kaertsje rinne, wol’t my mar min oan. De Snitser dyk, lit my dêr ris mei bigjinne: Tink jim ris yn, det in frjemde fen Snits nei Vries,"side 20. Skearnegoutum wol5). Hy trapet de Easter-! 7- 11 -• - poarte troch en giet de modderdyk op. Al brukt. gau krijt er oan syn rjuchterhrin in syddyk, I de Qriene Dyk. Den kin er al skoan syn wyt lizzen sjen. Mar’t is noch wol in heal ure' rinnen öf en pare dingen freegje tonearsten syn oandacht. Det gebou dér b.g. mids dy beammen, hat grins oansjen. Hy freget in oare reisger, wizend nei noardeasten, ho det bouwirk hjit. „Dat is Haubois3), hearskip”, andert dy. As fis maet by de reed is, dy’t der hinne fiert, bliuwt er efkes stean. Hwent hy sjucht yn in lange leane op; tige yn ’e fierte rize de mfirren op fen in moai slot. Oan wearskanten fen de leane steane beam men en by ’f simmer is ’t in wftnder dêr Onder troch to riden ef to rinnen. Mar de reis giet wer fierder. Hwet stiet it Loaijin- X - -A iC-h, r ;r A-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 2