I
hebt dorst
U
I
VERKADE
ZAANDAM
Fa. Jok Tromp, Sneek
TROMP
de allerbeste!
Pepermunt
dan de zuivere
medicinale
FaJokTromp.Sneek
I
I PUBIS
1
ALS (J-chocolade’REEPEN KOOPT
Aeroxon
Vliegenvangers
met de punaise. De
alle rb este!
Bij e l.k e hoeveelheid
prompt leverbaar door
Fiima iOHs. TiDMP. Sneak
Importeurs.
I Fa. Jobs. Tromp, Snoek
O. MONSMA I
I
I
J I
INMAAKGLAZEN
ie tal
Nleowstijdlngen.
Uitent topu der Ge
A. VERWEK
Cyclostyle- en Typwerk
Woensdag 8 Juli 1931
En tóch
Doorzitten
No. 81
Tweede blad
47e Jaargang
Uitgave: KIEZEBRINK Co.
Reclamekolom.
I
PUROL
Speciaal Beddenmagazijn
en Reparatle-Inrichting - -
SNEEK Hllllllllllllll
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
ZEVENJ STUIVERS
een busje met 12 stuks
FabrikaaL F. Bode Jr. - llrk
^Q^üe/aarden
mm en Steriliseerartikelen mm
Zomersproeten ver
dwijnen in korten tijd geheel door
Sprutol. Bij alle Drogisten.
SN EEK Teletoca Na. I5C.
U betaalt minder bij
OKU
DQfiESM,
ding
rdig
J
baan moeten voorafgaan.
winst
9
9
S
-
1
van
r.
ti
1
ZE
'1
neer-
Hier-
>r z’n
:n de
uiten
ibaar
met
spel
rden.
peeld
die
uiten
rust.
elde
als
4
6
0
4
6
0
6
6
iel.
en.
in
>at
Golvende korenvelden in de Wieringenneer.
Men meldt aan de N. K. Ct.
Uw courant meldde op 3 Juli, dat
de oud-minister Colijn in den Wierin--
germeerpolder aldaar gegroeide aard
beien gegeten had. Dit is zeer merk
waardig. Maar wat nog merkwaardiger1
is, is het volgende. In het noordelijk
tusschen een kolenwagen en een machine,
die deze voorttrok, met het gevolg dat de
jongen levensgevaarlijk werd verwond. Hij is
spoedig daarop in het ziekenhuis te Heerlen
overleden.
Gered door een hond.
Het vijf-jarig zoontje van den hcerf
Broer te Nieuw Lekkerland geraakt^
nabij de ouderlijke woning aan deit
(Mjiddelweg te water. De hond van de
familie sprong den knaap na en bracht
hem aan den kant, waar het dier de
wacht hield tot hulp kwam opdagenj
Tragisch einde.
In het Maas- en Waalkanaal bij Nijmegen
lag Zondag voor een week dë kapitein D. B.
uit Heel met zijn boot aan den wal. De man
zou Maandag gaan trouwen en ging Zon
dagavond met eenige vrienden de stad in.
Zondagavond 12 uur heeft men hem nog ge
zien in een café aan ’t Kanaal onder Weurt.
Maandagochtend werd hij vermist. Men had
het Kanaal afgedregd en niets gevonden, tot
Donderdagmiddag zijn lijk het Kanaal kwam
afdrijven aan den Weurtschen oever. De po
litie stelt een onderzoek in.
VRAAGT VOORAL
HOLLANDSCH-
ZWITSERSCHE
WAARBORGT EEN SOLIEDE
NAAM DE BESTE GARANTIE
Istrijd
looge
!d ge-
oo in
>rmde
r van
rtijen
spel
rer de
ant.
22
20
20
16
14
12
12
10
8
8
8
4
2
2
0
0
l
c
s
1
1
t
o
urte-
Iman
dien
hun
)e L.
een
voeg
mder
linu-
>r de
'oor-
n en
inio-
mor
de
;en
E
t
9
et
hj
Verschijnt
DINSDAGS ea VR1JDAQSAVONDS
H. DE JONG, Smeek.
lar
er-
elf.
:er,
Lint
hij
dat
an
t
3
t
I.
1
L
i
ti
Biscuits
Luxe blikjes biscuits
Beschuit
Ontbijtkoek
Nachtlicht
Theelicht
Korstjes
Paneermeel
Albums enz.
tegen fabrieksprijzen bij
Firma JOHs. TROMP, SnBBk
de
ac,
it-
le-
is er geen betere
Oók in rolletjes voor een dubbeltje
Engros:
ep
la'i
k-
:ht
>t-
u-
r
r
1
dan de vestiging, alleen de gemeenten Fra-
nc-ker en Leeuwarderadeel maakten hierop
een uitzondering. Hier was het verschil 64
en 313 in gunstigen zin. L. Ct.
van den massa-moordenaar Peter. Ku,er-)
ten was uitgeloofd, goedgekeurd. tVant
het totale bedrag van 15.000 mark ontF
vangt de weduwe van Kuerten 6000(
mark, juffrouw Schulte 1500 mark en
een andere vrouw 1200 mark. Het res-
teerende bedrag zal in bedragen tusp
schen de 1000 mark en 200 mark nog
aan 13 andere personen .worden uit
betaald.
UIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHI^
en U drinkt dan maar,
doch wordt ’t daar
beter van
Begeeft U liever naar
onze zaak en ziet U eens
wat daar op den toon
bank aan heerlijk ver-
frisschends is uitgestald.
Eiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiir:
volgeboekt: 7 passagiers onder wie een
baby, enj zeer veel bagage het toestel
was zoowat maximaal belast werden
door Van Onlangs vlug en veilig naar
Schouwen en Duiveland gebracht. Even later
keerde het toestel terug met 9 passagiers.
Op deze lijn wordt voorloopig uitsluitend
des Zaterdags en ’s Maandags gevlogen.
Voor hen, die een weekend door willen bren-
B
Ongelukken.
Vrijdagavond is te Simpel veld een
tweejarig kind in een beerput gestikt.
De kortste luchtlijn ter wereld.
De Kon. Luchtvaartmij. is er met recht
trotsch op, dat zij de langste luchtlijn ter
wereld in exploitatie heeft; sedert Zaterdag
middag vliegt zij ook de kortste lijn.
De luchtlijn RotterdamHaamstede is
maar kort; de eindpunten liggen amper 20
minuten vliegen van elkaar, maar op dit
korte traject brengt het vliegtuig een tijds
besparing van enorme beteekenis. Wie niet
per vliegtuig reist, heeft met tram en boot
ruim 7 uren noodig om van Rotterdam te
Haamstede (op Schouwen) te komen; de K.
L.M. brengt den reiziger er in ruim een
5.C.-
het
toe-
nkte
wel
ader
zoo
dien
zilv.
ju-
pla-
■erg.
2e
igde
leze
Hng
OOSTERDIJK 12-14 - TEL. 153
gedeelte van de Meer bij de West)
punt van Wieringen fietst men door
onafzienbare normaal opgegroeide ko
renvelden. Echt golvend graan. Van
gewone hoogte en dichtheid. Men weet
niet Wat men ziet, en denkt in dö
Haarlemmermeer te zijn. Geen landbou
wer of expert had dit ooit mogelijk
geacht en toch is het zoo.
Ook zij gemeld, dat weer vele ki
lometers schulpenweg zijn aangelegd.
Men kan tegenwoordig bij' Nieuwe
Sluis (even ten noorden van Kolhorn)
de Meer inrijden met fiets of auto, en
dan langs een one.ndigen langen vol
komen bochtloozen weg rijden naar
Sluis I, welke al' geheel gereed is cr»
in gebruik gesteld. Vandaar gaat men
links om en rijdt regelrecht tusschen
de korenvelden op Wieringen toe.
En 12 maanden geleden was de zaak
nog niet eens drooggemalen
Hi-
Achteruitgang van de bevolking in Friesland’
in 1930.
Het getal inwoners der provincie Fries
land, dat op 31 December 1929 402.051 be
droeg, was op 31 December 1930 tot 400.648
gedaald, een vermindering dus van 1403. 33
gemeenten verminderden in zielental, 1 bleef
gelijk en 9 vermeerderden. De oorzaak der
vermindering lag niet aan achteruitgang van
het getal geboorten of vermeerdering van
sterfgevallen, want het getal der geboorten
Protesteerende ouders.
In Brunswijk hebben de sociaal-deniocra-
ten geëischt, dat zou worden afgezien van
verdere vervolging van de 2700 ouders, die
hun kinderen een paar dagen hadden thuis
gehouden, om aldus te protesteeren tegen ’t
ontslag van met de linkerzijde sympathisee-
rende onderwijzers. Tegen dezen eisch heb
ben zich alle regeeringspartijen, met inbe
grip van de Duitsche volkspartij, uitgespro
ken, zoodat de 2700 processen zullen moe
ten plaats vinden.
Eindexamens Rijkszuivelschool te Bols ward.
De volgende heeren slaagden voor het
eindexamen met aanteekening voor handels-
correspondentie in de achter hun namen
aangeduide vreemde talen:
M. Aaten (D. E.), A. N. Blauw (E.), H.
L. Boersma (F. D. E.), W. Bokhoven (F.
E.) H. van Dam (F. E.), A. H. L. Ens (F.
D. E.), P. Groenhof (D. E.), T. van der
Hem (D. E.), H. E. Klaren (D. E.), J. Kla-
versma (D. E.), R. Lubberink (D. E.), A.
Olivier (E.), A. Stada (E.), W. Stapensea
(F. D. E.), R. R. Stel (E), Joh. Sijtsema (F.
D. E.), Jt. Sijtsema (D. E.), K. Veenbaas (F.
D. E.), B. P. de Vries (F. D. E.), M. Wie-
ringa (F. D. E.).
Mgr. prof. mr. dr. W. H. Nolens.
Naar De Tijd verneemt, is de minister van
staat mgr. prof. mr. dr. W. H. Nolens sinds
eenige dagen ongesteld. De werkzaamheden
op de arbeidsconferentie te Genève hebben
hem dermate afgemat, dat voorloopig vol
strekte rust is voorgeschreven. Men behoeft
zich echter over zijn toestand niet ongerust
te maken.
Bij het baden verdronken.
Zaterdagavond is nabij de meelfabriek in
de Trekvliet te Voorburg de 17-jarige J. M.,
gewoond hebbend Noordpolderkade te ’s
Gravenhage, bij het baden verdronken.
Een jongen van ongeveer 16 jaar, H. La
haye, door een voogdijstichting uitbesteed bij
iemand te Born, is bij het baden in ’t Julia-
nakanaal te Buchtcn verdronken.
Mijnongeluk.
Op de mijn Oranje Nassau II te Heerlen
is een doodelijk ongeluk gebeurd. Een 18-
jarige sleeper raakte ondergronds bekneld;
snelheid van een vliegtuig, want het E Urker Kransen
OViPrtrpft dip crtiplihpiirJ rlio. tknnc moe. 3 H
De een beveelt ze den ander aan
Leverancier i
I Oosterdijk S7 - Tel. 40»
SNEEK
Gevolgen van de bokspartij
SchmelingStribling.
Te Rockaway, in den Am. staat Oregon,
is een oude winkelier aan hartverlamming
overleden, die zich te veel had opgewonden
bij de levendige radioverslagen van den
boksmatch SchmelingStribling.
De propellerwagen.
Ja, in werkelijkheid is het zoo, zoo-
als u het op de plaatjes hebt gezien en
flitst het net zoo voorbij', als het in de
film doet, als een zilveren pijl, Het
is het voertuig van de toekomst, een
wonder. Het meest imposant is deze
schroefkaros als ze op1 u aankomt langs
een bochtige baan, die ge van uw stand
punt af kunt overzien. Schroefkaros
zal wel niet de naam zijn, die dezd
sneltram op den duur in Nederland zal
krijgen. De Duitsche volksmond heeft er
„Schienen-Zepp”, „Zeppelin op rails”
van gemaakt. i
De propellerwagen, schrijft de Ben
Haamstede, opent de nieuwe lijn groote mo- E
gelijkheden. E
Deze luchtlijn is niet alleen merkwaardig, E
omdat zij de kortste ter wereld is, zij is ook
de eerste geregelde binnenlandsche lucht-
vaartverbinding in ons land.
1
1 j
1
VOOR
Pot 90 ct., Tube 50 ct. Zeep 60 ct.
Chr. Hist.verlies 63, winst 81netto
winst 18.
(R.K. Staatspartijverlies 28, winst 75
netto-winst 47.
Communisten: verlies 5, winst 20;:
netto-winst 15. j
Staatk. Geref. partij1: verlies 11, winst
30; netto-winst 19.
(Herv. Ger. Staatspartij: verlies 3,
Winst 1netto-verlies 2.
!Rev. Soc.verlies 1, winst 8; netto
winst 7.
De Vrijheidsbond kwam in J.3 ge
meenteraden geheel uit te vallen; do
V.D. in 9; de Plattel, in 7; de S.G.P.
in 5; de S.D.A.P. in 5 en de Com
munisten in 4- L.N.
De balans der Gemeenteraadsverkiezingen
in Nederland.
AliR.: verlies 48 zetels, winst 96)
netto-winst 48. 1
S.D.A.P.: verlies 33, winst 142;
netto-winst 109.
Vrijheidsbond: verlies 112, winst 42;
netto-verlies 70.
Vrijizl. l.dem.verlies 42, winst 29
netto-verlies 13.
boer, in den waahi, dat naiar de tijd te
oordeelen geen trein in aantocht kon
zijn uit zich zelf de boomen zou openen!
om met zijn wagen over de rails te
gaan. Dat alleen wijst er op, dat aa:n|
1 het gebruik van deze luchtschroefwa-!
lijnsche correspondent van de N. RtJ ,gen ingrijpende veranderingen in dej
Aboanetneat i per |aar f 2J0 fiu p.
pod I 160.
AdvertenfiSB i 0 cl. p. regel log.
zonden mcdededlngen hooget. e
Abonnement betengrfjle korting
Advertntlio worden-tevem^ntt/x^e-
ateM te d« SNEEKER COURANT
Verdjeeling der belooning voor Kuerten’s
aanhouding.
Naar vernomen wordt heeft de Prui
sische minister van Binnenlandsche Zau
ken thans de verdeeling van de beloo-
ringer snelheids wijzigingen mogelijk is. ning, welke indertijd voor de arrestatie
De maximum-snelheid, welke tijdens
de proefrit werd bereikt, 240 kilometer
per uur, is allerminst (de maximum.’
^snelheid van de propellerwagen in, het
algemeen. Deze propellerwagens zul
len volgens deskundigen in He toekomst
een snelheid van, 350’ |K.M. per uur, niet
bij gelegenheid kunnen bereiken, maar
zij zullen passagiers met deze snelheid
over groote afstanden kunnen verveen
ren, wat natuurlijk heel wat meer beu
teekent. Men denke zich een baan voor!
deze voertuigen ingericht tusschen Ber
lijn en Keulen of tusschen Berlijn en
München. (Jp zoo’n baan zal het alles
zins mogelijk zijn, het verkeer tusschen
zulke steden in te richten gelijk thans
het verkeer tusschen tweelingsteden of|
tusschen een groote stad en een van
haar voorsteden is ingericht. Dan zaj|
men even onbekommerd als men thans
naar Potsdam rijdt, naar Keulen of
Hamburg gaan,. Voor Nederland ge
sproken zult u noch voor Groningenj
noch voor Brussel en Parijs of Keulen
in een spoorboekje hoeven te kijken. M|en|
zal spreken van tien minutenverkeer of,
van „ieder half uur”, zooals dat nu mee
het verkeer tusschen Rotterdam en Den|
Haag—Scheveningen het geval is. Aan|
een vliegtuig zal dan voorloopig wel
licht minder worden gedacht. Op onze
aardbodem gaat d,an alles sneller, vei
liger en goedkooper, al is dat dan|
ook alles aan ’t vliegwezen te danken,
’t welk dan echtefr,, pm met wijlei^
professor Bolland te spreken, in eei>
hoogere eenheid zal zijn opgelost. N.d|
kan het nog wel een tijd duren voor
dat de forensen van Amsterdam nietj
meer in Aardenhout maar tezamen mef
de forensen van Parijs en Berlijn hun|
Buitenhuisje in de Alpen zullen heb
ben. Toch denke men niet hier te doen
te nebben met fantasieën, die alleen,
eenige beteekenis ajs vermakelijk tijdJ
verdrijf hebben. Wie deze propellerwa
gen ziet, onverschillig of hij: door bro
chures is voorbereid of niet, zegt „dat;
is het”. De eenige mogelijkheid voor
de groote openbare verkeersonderneH
mingen om met één slag de superiori-
teit boven alle privé-vervoermiddelén en(
j boven alle kleine ondernemingen, die|
de spoorweg gehad heeft, te herstellen
is [het gebruik van de propellerwagen.'
Zieker er zijn tijden van overgang noo
dig. Toen de wagen de proefrit vanj
Hamburg naar Berlijn reed, werden|
extra posten bij alle overwegen neen
gezet om te voorkomen, dat ergens een;
De Kaagweek.
De Kaagweek zal dit jaar worden!
gehouden van 17 tot en met 21 Juli.
De eerste dag zal als gewoonlijk in
I beslag worden genomen door nationale
i'wedstrijden voor motorbooten, fles-
schenspel, ringsteken en vossenjacht eil
voorts door onderlinge zeilwedstrijden^
voor open sloepen, open scherpe jach
ten (niet-klasse-schepcn), regenbogen
(loor één man gezeild en jollen, ge-,
izeild door jongelui beneden 17 jaar,
die nog nimmer in een wedstrijd zijn,
uitgekomen.
Voor de internationale en nationale
j zeilwedstrijden op de vier volgende-
Idagen is de inschrijving opengesteld
overtrof dat der sterfgevallen met 4719, voor de volgende klassen: zesmeter-
maar het vertrek uit de provincie overtrof de klasse, U-klasse, D-klasse, scherenkrui-
vestiging niet onbelangrijk. Er vestigden sers, Treubklasse, 12 M3 eenheidsklasse
zich nl. 26.613 personen, terwijl 32.725 er uit (invitatiewedstrijd), regenboogklasse
vertrokken, een verschil dus van 6122 per- A, B en C; vrijbuiterklasse A. en B;
sonen. scheldejollén, jollenklasse A, B en C
In ‘?llc 5!LV_e.r.t!^£r0^.t!r jollenklasse dames A en B, sterklasse.
Voorts worden in de regenboog- en
in de jollenklasse team-wedstrijden ge
houden, waaraan elke vereeniging met
twee vaartuigen kan deelnemen.
Het programma vermeldt voorts wed- kwartier. Het eerste toestel was al" dadelijk
Strijden voor toerkanoTs en Canadee- -
sche kano’s.
De animo voor de Kaagweek is dit
maal bijzonder groot. Zoo zijn er ver
schillende inschrijvingen uit Friesland
binnengekomen.
C rt., is het resultaat van de toepassing
der ervaringen van de luchtvaart op een
landvoertuig, en wel de juiste toepas
sing van alle ervaringen, die daarvoor
in aanmerking komen. Het resultaat! E
is een voertuig, waarvan de voortreh
felijke eigenschappen veel te zwak zour
den zijn geschetst, als men alleen zeide, E
dat het de veiligheid en accuratesse! S
van een spoortrein vereenigt met de E
overtreft de snelheid van de thans ge-
bruikelijke verkeersvliegtuigen, als ook
de nauwkeurigheid van de locomotief.! E
Bij het proefrijden op het traject Al- E
tona Spandau (HamburgBerlijn) is E
gebleken, dat men met de propeller- E
wagen de rijtijden niet alleen op de E
minuut, maar vrijwel op de seconde!
nauwkeurig in acht kan nemen en dat
men de snelheid niet alleen in veel hoo
gtere mate kan vermeerderen en ver-i
minderen, doch dat men ook deze
groote veranderingen in snelheid in een
belangrijk korter tijdsverloop kan be
werkstelligen dan zulks op het oogen-
blik met een trein met de zooveel ge-
i
1
i
Doos 30, 60. Tube 80 ct.
i
5
V uur nun, cue ten wttKtiici ciuur wiiicn oren-
gen in de rustige en prachtige omgeving van
i
I
3
S
k
1
j.V.
Tg
HORLOGES
Fijnste wereldmerk
Hoogste accuratesse
Alleen bij
Alpina Gruen Gilde.
3
L
NIEUWE SNEEKEE. COURANT
annex SHEERER OOURAHT m WUiBRITSERMMEEL
bij Wielrijden en een door de Zon
verbrande Huid, Schrijnen en Smet
ten, verzacht en geneest men met
jfKTtWil WUi UUWiW— 1W
wmm—IMIWI h I ia ni« ura wniwn i.iwimiiwwii .■iiiiirwni'TTaawcmaKacïïfgtanftYnTintWTaiaBai
kan niemand MOOIER,
VLUGGER en BILLIJKER
voor U maken dan
zijn inderdaad het meest
ideale middel ter bevorde
ring van een normalen
stoelgang. Gemakkelijk in
te nemen, aangename
smaak, verwekken geen
krampen.
0.65 per flacon,
2
I
i
I
I