I hebt dorst U I VERKADE ZAANDAM Fa. Jok Tromp, Sneek TROMP de allerbeste! Pepermunt dan de zuivere medicinale FaJokTromp.Sneek I I PUBIS 1 ALS (J-chocolade’REEPEN KOOPT Aeroxon Vliegenvangers met de punaise. De alle rb este! Bij e l.k e hoeveelheid prompt leverbaar door Fiima iOHs. TiDMP. Sneak Importeurs. I Fa. Jobs. Tromp, Snoek O. MONSMA I I I J I INMAAKGLAZEN ie tal Nleowstijdlngen. Uitent topu der Ge A. VERWEK Cyclostyle- en Typwerk Woensdag 8 Juli 1931 En tóch Doorzitten No. 81 Tweede blad 47e Jaargang Uitgave: KIEZEBRINK Co. Reclamekolom. I PUROL Speciaal Beddenmagazijn en Reparatle-Inrichting - - SNEEK Hllllllllllllll INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. ZEVENJ STUIVERS een busje met 12 stuks FabrikaaL F. Bode Jr. - llrk ^Q^üe/aarden mm en Steriliseerartikelen mm Zomersproeten ver dwijnen in korten tijd geheel door Sprutol. Bij alle Drogisten. SN EEK Teletoca Na. I5C. U betaalt minder bij OKU DQfiESM, ding rdig J baan moeten voorafgaan. winst 9 9 S - 1 van r. ti 1 ZE '1 neer- Hier- >r z’n :n de uiten ibaar met spel rden. peeld die uiten rust. elde als 4 6 0 4 6 0 6 6 iel. en. in >at Golvende korenvelden in de Wieringenneer. Men meldt aan de N. K. Ct. Uw courant meldde op 3 Juli, dat de oud-minister Colijn in den Wierin-- germeerpolder aldaar gegroeide aard beien gegeten had. Dit is zeer merk waardig. Maar wat nog merkwaardiger1 is, is het volgende. In het noordelijk tusschen een kolenwagen en een machine, die deze voorttrok, met het gevolg dat de jongen levensgevaarlijk werd verwond. Hij is spoedig daarop in het ziekenhuis te Heerlen overleden. Gered door een hond. Het vijf-jarig zoontje van den hcerf Broer te Nieuw Lekkerland geraakt^ nabij de ouderlijke woning aan deit (Mjiddelweg te water. De hond van de familie sprong den knaap na en bracht hem aan den kant, waar het dier de wacht hield tot hulp kwam opdagenj Tragisch einde. In het Maas- en Waalkanaal bij Nijmegen lag Zondag voor een week dë kapitein D. B. uit Heel met zijn boot aan den wal. De man zou Maandag gaan trouwen en ging Zon dagavond met eenige vrienden de stad in. Zondagavond 12 uur heeft men hem nog ge zien in een café aan ’t Kanaal onder Weurt. Maandagochtend werd hij vermist. Men had het Kanaal afgedregd en niets gevonden, tot Donderdagmiddag zijn lijk het Kanaal kwam afdrijven aan den Weurtschen oever. De po litie stelt een onderzoek in. VRAAGT VOORAL HOLLANDSCH- ZWITSERSCHE WAARBORGT EEN SOLIEDE NAAM DE BESTE GARANTIE Istrijd looge !d ge- oo in >rmde r van rtijen spel rer de ant. 22 20 20 16 14 12 12 10 8 8 8 4 2 2 0 0 l c s 1 1 t o urte- Iman dien hun )e L. een voeg mder linu- >r de 'oor- n en inio- mor de ;en E t 9 et hj Verschijnt DINSDAGS ea VR1JDAQSAVONDS H. DE JONG, Smeek. lar er- elf. :er, Lint hij dat an t 3 t I. 1 L i ti Biscuits Luxe blikjes biscuits Beschuit Ontbijtkoek Nachtlicht Theelicht Korstjes Paneermeel Albums enz. tegen fabrieksprijzen bij Firma JOHs. TROMP, SnBBk de ac, it- le- is er geen betere Oók in rolletjes voor een dubbeltje Engros: ep la'i k- :ht >t- u- r r 1 dan de vestiging, alleen de gemeenten Fra- nc-ker en Leeuwarderadeel maakten hierop een uitzondering. Hier was het verschil 64 en 313 in gunstigen zin. L. Ct. van den massa-moordenaar Peter. Ku,er-) ten was uitgeloofd, goedgekeurd. tVant het totale bedrag van 15.000 mark ontF vangt de weduwe van Kuerten 6000( mark, juffrouw Schulte 1500 mark en een andere vrouw 1200 mark. Het res- teerende bedrag zal in bedragen tusp schen de 1000 mark en 200 mark nog aan 13 andere personen .worden uit betaald. UIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHI^ en U drinkt dan maar, doch wordt ’t daar beter van Begeeft U liever naar onze zaak en ziet U eens wat daar op den toon bank aan heerlijk ver- frisschends is uitgestald. Eiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiir: volgeboekt: 7 passagiers onder wie een baby, enj zeer veel bagage het toestel was zoowat maximaal belast werden door Van Onlangs vlug en veilig naar Schouwen en Duiveland gebracht. Even later keerde het toestel terug met 9 passagiers. Op deze lijn wordt voorloopig uitsluitend des Zaterdags en ’s Maandags gevlogen. Voor hen, die een weekend door willen bren- B Ongelukken. Vrijdagavond is te Simpel veld een tweejarig kind in een beerput gestikt. De kortste luchtlijn ter wereld. De Kon. Luchtvaartmij. is er met recht trotsch op, dat zij de langste luchtlijn ter wereld in exploitatie heeft; sedert Zaterdag middag vliegt zij ook de kortste lijn. De luchtlijn RotterdamHaamstede is maar kort; de eindpunten liggen amper 20 minuten vliegen van elkaar, maar op dit korte traject brengt het vliegtuig een tijds besparing van enorme beteekenis. Wie niet per vliegtuig reist, heeft met tram en boot ruim 7 uren noodig om van Rotterdam te Haamstede (op Schouwen) te komen; de K. L.M. brengt den reiziger er in ruim een 5.C.- het toe- nkte wel ader zoo dien zilv. ju- pla- ■erg. 2e igde leze Hng OOSTERDIJK 12-14 - TEL. 153 gedeelte van de Meer bij de West) punt van Wieringen fietst men door onafzienbare normaal opgegroeide ko renvelden. Echt golvend graan. Van gewone hoogte en dichtheid. Men weet niet Wat men ziet, en denkt in dö Haarlemmermeer te zijn. Geen landbou wer of expert had dit ooit mogelijk geacht en toch is het zoo. Ook zij gemeld, dat weer vele ki lometers schulpenweg zijn aangelegd. Men kan tegenwoordig bij' Nieuwe Sluis (even ten noorden van Kolhorn) de Meer inrijden met fiets of auto, en dan langs een one.ndigen langen vol komen bochtloozen weg rijden naar Sluis I, welke al' geheel gereed is cr» in gebruik gesteld. Vandaar gaat men links om en rijdt regelrecht tusschen de korenvelden op Wieringen toe. En 12 maanden geleden was de zaak nog niet eens drooggemalen Hi- Achteruitgang van de bevolking in Friesland’ in 1930. Het getal inwoners der provincie Fries land, dat op 31 December 1929 402.051 be droeg, was op 31 December 1930 tot 400.648 gedaald, een vermindering dus van 1403. 33 gemeenten verminderden in zielental, 1 bleef gelijk en 9 vermeerderden. De oorzaak der vermindering lag niet aan achteruitgang van het getal geboorten of vermeerdering van sterfgevallen, want het getal der geboorten Protesteerende ouders. In Brunswijk hebben de sociaal-deniocra- ten geëischt, dat zou worden afgezien van verdere vervolging van de 2700 ouders, die hun kinderen een paar dagen hadden thuis gehouden, om aldus te protesteeren tegen ’t ontslag van met de linkerzijde sympathisee- rende onderwijzers. Tegen dezen eisch heb ben zich alle regeeringspartijen, met inbe grip van de Duitsche volkspartij, uitgespro ken, zoodat de 2700 processen zullen moe ten plaats vinden. Eindexamens Rijkszuivelschool te Bols ward. De volgende heeren slaagden voor het eindexamen met aanteekening voor handels- correspondentie in de achter hun namen aangeduide vreemde talen: M. Aaten (D. E.), A. N. Blauw (E.), H. L. Boersma (F. D. E.), W. Bokhoven (F. E.) H. van Dam (F. E.), A. H. L. Ens (F. D. E.), P. Groenhof (D. E.), T. van der Hem (D. E.), H. E. Klaren (D. E.), J. Kla- versma (D. E.), R. Lubberink (D. E.), A. Olivier (E.), A. Stada (E.), W. Stapensea (F. D. E.), R. R. Stel (E), Joh. Sijtsema (F. D. E.), Jt. Sijtsema (D. E.), K. Veenbaas (F. D. E.), B. P. de Vries (F. D. E.), M. Wie- ringa (F. D. E.). Mgr. prof. mr. dr. W. H. Nolens. Naar De Tijd verneemt, is de minister van staat mgr. prof. mr. dr. W. H. Nolens sinds eenige dagen ongesteld. De werkzaamheden op de arbeidsconferentie te Genève hebben hem dermate afgemat, dat voorloopig vol strekte rust is voorgeschreven. Men behoeft zich echter over zijn toestand niet ongerust te maken. Bij het baden verdronken. Zaterdagavond is nabij de meelfabriek in de Trekvliet te Voorburg de 17-jarige J. M., gewoond hebbend Noordpolderkade te ’s Gravenhage, bij het baden verdronken. Een jongen van ongeveer 16 jaar, H. La haye, door een voogdijstichting uitbesteed bij iemand te Born, is bij het baden in ’t Julia- nakanaal te Buchtcn verdronken. Mijnongeluk. Op de mijn Oranje Nassau II te Heerlen is een doodelijk ongeluk gebeurd. Een 18- jarige sleeper raakte ondergronds bekneld; snelheid van een vliegtuig, want het E Urker Kransen OViPrtrpft dip crtiplihpiirJ rlio. tknnc moe. 3 H De een beveelt ze den ander aan Leverancier i I Oosterdijk S7 - Tel. 40» SNEEK Gevolgen van de bokspartij SchmelingStribling. Te Rockaway, in den Am. staat Oregon, is een oude winkelier aan hartverlamming overleden, die zich te veel had opgewonden bij de levendige radioverslagen van den boksmatch SchmelingStribling. De propellerwagen. Ja, in werkelijkheid is het zoo, zoo- als u het op de plaatjes hebt gezien en flitst het net zoo voorbij', als het in de film doet, als een zilveren pijl, Het is het voertuig van de toekomst, een wonder. Het meest imposant is deze schroefkaros als ze op1 u aankomt langs een bochtige baan, die ge van uw stand punt af kunt overzien. Schroefkaros zal wel niet de naam zijn, die dezd sneltram op den duur in Nederland zal krijgen. De Duitsche volksmond heeft er „Schienen-Zepp”, „Zeppelin op rails” van gemaakt. i De propellerwagen, schrijft de Ben Haamstede, opent de nieuwe lijn groote mo- E gelijkheden. E Deze luchtlijn is niet alleen merkwaardig, E omdat zij de kortste ter wereld is, zij is ook de eerste geregelde binnenlandsche lucht- vaartverbinding in ons land. 1 1 j 1 VOOR Pot 90 ct., Tube 50 ct. Zeep 60 ct. Chr. Hist.verlies 63, winst 81netto winst 18. (R.K. Staatspartijverlies 28, winst 75 netto-winst 47. Communisten: verlies 5, winst 20;: netto-winst 15. j Staatk. Geref. partij1: verlies 11, winst 30; netto-winst 19. (Herv. Ger. Staatspartij: verlies 3, Winst 1netto-verlies 2. !Rev. Soc.verlies 1, winst 8; netto winst 7. De Vrijheidsbond kwam in J.3 ge meenteraden geheel uit te vallen; do V.D. in 9; de Plattel, in 7; de S.G.P. in 5; de S.D.A.P. in 5 en de Com munisten in 4- L.N. De balans der Gemeenteraadsverkiezingen in Nederland. AliR.: verlies 48 zetels, winst 96) netto-winst 48. 1 S.D.A.P.: verlies 33, winst 142; netto-winst 109. Vrijheidsbond: verlies 112, winst 42; netto-verlies 70. Vrijizl. l.dem.verlies 42, winst 29 netto-verlies 13. boer, in den waahi, dat naiar de tijd te oordeelen geen trein in aantocht kon zijn uit zich zelf de boomen zou openen! om met zijn wagen over de rails te gaan. Dat alleen wijst er op, dat aa:n| 1 het gebruik van deze luchtschroefwa-! lijnsche correspondent van de N. RtJ ,gen ingrijpende veranderingen in dej Aboanetneat i per |aar f 2J0 fiu p. pod I 160. AdvertenfiSB i 0 cl. p. regel log. zonden mcdededlngen hooget. e Abonnement betengrfjle korting Advertntlio worden-tevem^ntt/x^e- ateM te d« SNEEKER COURANT Verdjeeling der belooning voor Kuerten’s aanhouding. Naar vernomen wordt heeft de Prui sische minister van Binnenlandsche Zau ken thans de verdeeling van de beloo- ringer snelheids wijzigingen mogelijk is. ning, welke indertijd voor de arrestatie De maximum-snelheid, welke tijdens de proefrit werd bereikt, 240 kilometer per uur, is allerminst (de maximum.’ ^snelheid van de propellerwagen in, het algemeen. Deze propellerwagens zul len volgens deskundigen in He toekomst een snelheid van, 350’ |K.M. per uur, niet bij gelegenheid kunnen bereiken, maar zij zullen passagiers met deze snelheid over groote afstanden kunnen verveen ren, wat natuurlijk heel wat meer beu teekent. Men denke zich een baan voor! deze voertuigen ingericht tusschen Ber lijn en Keulen of tusschen Berlijn en München. (Jp zoo’n baan zal het alles zins mogelijk zijn, het verkeer tusschen zulke steden in te richten gelijk thans het verkeer tusschen tweelingsteden of| tusschen een groote stad en een van haar voorsteden is ingericht. Dan zaj| men even onbekommerd als men thans naar Potsdam rijdt, naar Keulen of Hamburg gaan,. Voor Nederland ge sproken zult u noch voor Groningenj noch voor Brussel en Parijs of Keulen in een spoorboekje hoeven te kijken. M|en| zal spreken van tien minutenverkeer of, van „ieder half uur”, zooals dat nu mee het verkeer tusschen Rotterdam en Den| Haag—Scheveningen het geval is. Aan| een vliegtuig zal dan voorloopig wel licht minder worden gedacht. Op onze aardbodem gaat d,an alles sneller, vei liger en goedkooper, al is dat dan| ook alles aan ’t vliegwezen te danken, ’t welk dan echtefr,, pm met wijlei^ professor Bolland te spreken, in eei> hoogere eenheid zal zijn opgelost. N.d| kan het nog wel een tijd duren voor dat de forensen van Amsterdam nietj meer in Aardenhout maar tezamen mef de forensen van Parijs en Berlijn hun| Buitenhuisje in de Alpen zullen heb ben. Toch denke men niet hier te doen te nebben met fantasieën, die alleen, eenige beteekenis ajs vermakelijk tijdJ verdrijf hebben. Wie deze propellerwa gen ziet, onverschillig of hij: door bro chures is voorbereid of niet, zegt „dat; is het”. De eenige mogelijkheid voor de groote openbare verkeersonderneH mingen om met één slag de superiori- teit boven alle privé-vervoermiddelén en( j boven alle kleine ondernemingen, die| de spoorweg gehad heeft, te herstellen is [het gebruik van de propellerwagen.' Zieker er zijn tijden van overgang noo dig. Toen de wagen de proefrit vanj Hamburg naar Berlijn reed, werden| extra posten bij alle overwegen neen gezet om te voorkomen, dat ergens een; De Kaagweek. De Kaagweek zal dit jaar worden! gehouden van 17 tot en met 21 Juli. De eerste dag zal als gewoonlijk in I beslag worden genomen door nationale i'wedstrijden voor motorbooten, fles- schenspel, ringsteken en vossenjacht eil voorts door onderlinge zeilwedstrijden^ voor open sloepen, open scherpe jach ten (niet-klasse-schepcn), regenbogen (loor één man gezeild en jollen, ge-, izeild door jongelui beneden 17 jaar, die nog nimmer in een wedstrijd zijn, uitgekomen. Voor de internationale en nationale j zeilwedstrijden op de vier volgende- Idagen is de inschrijving opengesteld overtrof dat der sterfgevallen met 4719, voor de volgende klassen: zesmeter- maar het vertrek uit de provincie overtrof de klasse, U-klasse, D-klasse, scherenkrui- vestiging niet onbelangrijk. Er vestigden sers, Treubklasse, 12 M3 eenheidsklasse zich nl. 26.613 personen, terwijl 32.725 er uit (invitatiewedstrijd), regenboogklasse vertrokken, een verschil dus van 6122 per- A, B en C; vrijbuiterklasse A. en B; sonen. scheldejollén, jollenklasse A, B en C In ‘?llc 5!LV_e.r.t!^£r0^.t!r jollenklasse dames A en B, sterklasse. Voorts worden in de regenboog- en in de jollenklasse team-wedstrijden ge houden, waaraan elke vereeniging met twee vaartuigen kan deelnemen. Het programma vermeldt voorts wed- kwartier. Het eerste toestel was al" dadelijk Strijden voor toerkanoTs en Canadee- - sche kano’s. De animo voor de Kaagweek is dit maal bijzonder groot. Zoo zijn er ver schillende inschrijvingen uit Friesland binnengekomen. C rt., is het resultaat van de toepassing der ervaringen van de luchtvaart op een landvoertuig, en wel de juiste toepas sing van alle ervaringen, die daarvoor in aanmerking komen. Het resultaat! E is een voertuig, waarvan de voortreh felijke eigenschappen veel te zwak zour den zijn geschetst, als men alleen zeide, E dat het de veiligheid en accuratesse! S van een spoortrein vereenigt met de E overtreft de snelheid van de thans ge- bruikelijke verkeersvliegtuigen, als ook de nauwkeurigheid van de locomotief.! E Bij het proefrijden op het traject Al- E tona Spandau (HamburgBerlijn) is E gebleken, dat men met de propeller- E wagen de rijtijden niet alleen op de E minuut, maar vrijwel op de seconde! nauwkeurig in acht kan nemen en dat men de snelheid niet alleen in veel hoo gtere mate kan vermeerderen en ver-i minderen, doch dat men ook deze groote veranderingen in snelheid in een belangrijk korter tijdsverloop kan be werkstelligen dan zulks op het oogen- blik met een trein met de zooveel ge- i 1 i Doos 30, 60. Tube 80 ct. i 5 V uur nun, cue ten wttKtiici ciuur wiiicn oren- gen in de rustige en prachtige omgeving van i I 3 S k 1 j.V. Tg HORLOGES Fijnste wereldmerk Hoogste accuratesse Alleen bij Alpina Gruen Gilde. 3 L NIEUWE SNEEKEE. COURANT annex SHEERER OOURAHT m WUiBRITSERMMEEL bij Wielrijden en een door de Zon verbrande Huid, Schrijnen en Smet ten, verzacht en geneest men met jfKTtWil WUi UUWiW— 1W wmm—IMIWI h I ia ni« ura wniwn i.iwimiiwwii .■iiiiirwni'TTaawcmaKacïïfgtanftYnTintWTaiaBai kan niemand MOOIER, VLUGGER en BILLIJKER voor U maken dan zijn inderdaad het meest ideale middel ter bevorde ring van een normalen stoelgang. Gemakkelijk in te nemen, aangename smaak, verwekken geen krampen. 0.65 per flacon, 2 I i I I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 5