Advertentie.
2D
I
L
Kampeerders
In Uw tent
f
M r
voor het bouwen van
een dubbele houten berg
plaats achter de gemeente-
woningen Schoolstraat
No. 46 en 48.
de toestand inderdaad verbetering
:1
k
7
over
I,
II
J
(Zie vervolg Hoofdblad.)
plaats hebben en een normaal rendement kan
worden verkregen. Gezondmaking dus van de
positie van het voor de gemeenten van zooveel
belang zijnde bedrijf moet het doel zijn, niets
meer, opdat de instandhouding er van verze
kerd zij.
Dit beteekent dus allerminst, dat de gemeen
ten er toe zullen medewerken een particuliere
onderneming te helpen verrijken en te bevorde
ren, dat aanstonds de aandeelhouders van het
geld der gemeenten buitensporig hooge dividend-
uitkeeringen ontvangen. Wel hebben zij natuur
lijk recht op een behoorlijk dividend (tot nu toe
werd geen dividend uitgekeerd) en dit is in een
gezond bedrijf ook noodzakelijk, omdat anders
de animo voor het fourneeren van meer aan-
deelen zou verdwijnen. En juist aan nieuwe
middelen heeft de vennootschap groote behoefte.
De steun der gemeenten is alzoo slechts van
tijdelijken aard, wordt verleend zoolang dit
noodzakelijk is, zulks geheel ter beoordeeling
van de Vereeniging van Ned. Gemeenten.
Te dier zake is dus absolute waarborg aan
wezig.
Zooals we schreven hierboven, wijst de be
groeting der N. T. F. voor 1031 een geraamd
tekort aan van f40.000.Dit cijfer is niet ge
flatteerd en naar serieuze gegevens berekend,
zooals blijkt uit het rapport van genoemde Ver
eeniging, waarin o. m. staat:
„dat voorldopig een steun van f 40.000.per
„jaar onmisbaar moet worden geacht. Zoolang
„de omstandigheden niet in gunstigen zin ver-
„anderen, is deze steun reeds noodig om het be-
„drijf gaande te houden."
Dit bedrag nu kan verkregen worden, wanneer
de gemeenten niet alleen van de jaarlijksche uit-
keeringen uit de bruto-opbrengst afzien, maar
daareenboven nog een bijdrage geven naar den
maatstaf, welke wij hierboven reeds hebben aan
gegeven.
Zooals gezegd, beteekent deze regeling voor
onze gemeente een schadepost van jaarlijks on
geveer f675.(Immers over 1S27 bedroog de
uitkeering uit de bruto-opbrengst f 266.en
over 1928 f278.10, dus zeg gemiddeld f275.
plus dan de te verleenen bijdrage ad f400.—
per jaar.)
Wanneer we nu nagaan, dat over de laatste 3
jaar gemiddeld bijna 1600 cadavers per jaar uit
deze gemeente naar Bergum werden vervoerd,
dan komen de destructiekosten ons voortaan dus
te staan op pl. m. f0.25 per cadaver.
Dit geringe bedrag in aanmerking nemende,
komt het ons voor, dat deza gemeente, al moge
het verloop van deze zaak eenigszins teleur
stellend geweest zijn, zich in haar eigen belang
niet aan deze nieuwe regeling mag onttrekken,
een regeling ten slotte, die uit een noodtoestand
is geboren.
De toe te passen maatstaf voor het berekenen
der Jaarlijksche bijdrage, nl. om deze, met een
limiet van f400.afhankelijk te stellen van 2
factoren (le het inwonertal en 2e de oppervlakte
der gemeente), lijkt ons ook de billijkheid zoo
veel mogelijk te benaderen.
Wij stellen U mitsdien voor het contract met
de N. T. F. in den door haar aangegeven zin te
wijzigen met dien verstande, dat de uitkeering
zal gerekend worden te zijn ingegaan den 1 Ja
nuari 1931 en niet ingaande 1 Januari 1930, zoo
als door de vennootschap wordt gevraagd. In
het laatste geval toch zou er te groote terug
werkende kracht aan verbonden zijn, hetgeen wij
niet alleen om administratieve redenen minder
gewenscht achten, maar ook en wel voornamelijk
omdat het boekjaar 1030 geaa verlies heeft op
geleverd.
In onderstaand concept-baslult, dat wij U hier
bij ter vaststelling overleggen, vindt U de for-
muleering van de wijziging der overeenkomst
vermeld. Deze formuleering is, evenals het con
tract zelf, voor alle gemeenten in Friesland uni
form.
5
1
1926
1927
1928
1929
De Raad der gemeente Wymbritseradeel;
Gelezen het d.d. 10 Juni jl. ingekomen ver
zoekschrift van de N. V. Nederlandsche Thermo-
Chemische Fabrieken, gevestigd te Amsterdam
om wijziging van het met haar onder dagteeke-
ning van 30 September 1925 gesloten contract
inzake de uitvoering van de Vleeschkeuringswef
en van de Veewet, voor zooveel betreft het voot
voedsel voor mensch en dier onbruikbaar maker
en vernietigen van afgekeurd vee en vleesch;
dat de verzochte wijziging beoogt:
a. vrijstelling te verkrijgen van de jaarlijks
aan de gemeente te betalen uitkeeringen uit d<
bruto-opbrengst van ieder stuk vee, als bedoeld
in art. 11 van het contract, voor het eerst var
de uitkeering over 1929;
b. van de gemeente een jaarlijksche bijdrage
te ontvangen van f400.zoolang en voorzoo-
ver dit ter beoordeeling van de Directie der Ver
eeniging van Nederlandsche Gemeenten noodig
is;
d
Patrol en Pnrolpoeder
t ‘I
'i
h
De V o o r z. zegt dat de boomenrij als typi
sche eigenaardigheid van Ijlst, zooveel mogelijk
moet gespaard, de doorloopende heg daar in de
lucht moet zooveel mogelijk gehandhaafd wor
den. Is bij verbreeding der opritten ook mogelijk
een boom midden in die opritten te plaatsen.
Overigens laat spr. gaarne het woord aan wet
houder Bakker.
De heer Bakker: Het plaatsen van die boom
is overwogen, doch dat is een besliste onmoge
lijkheid. Het landhoofd van de Kerkebrug moet
beslist vernieuwd. Laat ons nu In ieder geval
één vertrouwde brug in Ijlst hebben; bij de Kie-
lebrug moet al een bord: maximum gewicht 2000
K.Q.
De heer Woudstra zegt dat de brugver-
laging juist besparing geeft; de opritten behoe
ven niet zoo hoog te worden. Eén brug midden
in de plaats mag toch wel geschikt zijn voor
zwaar verkeer, de andere bruggen kunnen daar
toe niet ingericht. In dit voorstel zit geen grein
tje overdaad. In het verkeersvraagstuk moet men
zich niet blind staren op luxe auto’s, men moet
rekenen met vrachtvervoer enz.
De heer N a u t a zegt dat als iets gedaan
moet worden voor de veiligheid van het ver
keer, dit toch slechts een gevolg is van het auto
verkeer, dat is dus aansprakelijk voor de kosten,
die spr. met f 6000 A f 7000 laag raamt. In alle
steden staan bordjes „verboden voor motor
rijtuigen"; dat past Ijlst nog niet toe en behoeft
pok niet. Maar laat men zich dan ook tevreden
stellen met 2 bruggen. Spr. meent dat de Kiele-
brug de hoofdverkeersbrug Is en als die goed is
is er genoeg voor het verkeer gedaan. Spr. heeft
niet van lüxe auto’s gesproken, doch had het
oog op alle autoverkeer. Spr. acht deze uitgave
onder de huidige omstandigheden niet ge
wenscht.
De heer v. d. G o o t zegt dat het absoluut ón
mogelijk is een boom op een oprit te plaatsen.
Spr. wijst nog op een verbetering welke B. en
W. kunnen bereiken door verwijdering van een
paal bij de Zuideindsterbrug.
De heer Nauta stelt voor bragsgewijs te
stemmen.
Voor de leden: Looijenga, De Vries en Nauta;
tegen de leden Fijlstra, Bakker, Woudstra en v.
d. Goot.
Dit voorstel is met 43 at. verworpen.
Het voorstel van B. en W. wordt alsnu met 6
at. aangenomen.
Voor de leden Looijenga, Fijlstra, Bakker, De
Vries, Woudstra en v. d. Goot.
De heer Nauta is tegen de hoofdzaak, doch
wil niet tegen het andere stemmen en houdt
zich dus buiten stemming.
Punt X. Voorstel betreffende verbreeding
van de straat langs de Noordzijde van de
Vaart.
De straatverbreeding zal eenige boomen kos
ten, het pleintje bij de aanlegplaats van de Jo
hanna Jacoba zal bestraat worden. Bijna alle
eigenaars stellen gratis terrein beschikbaar, bij
die het niet deden wordt niet bestraat.
De nieuwe klinkers zullen publiek worden aan
besteed, doch het werk worden uitgevoerd in
eigen beheer. De kosten worden gedekt uit een
ieening. Voor het gereedmaken van een vrije lig
plaats meenen B. en W. geen voorstel te kunnen
doen met het oog op de groote kosten der straar-
verbreeding enz.
De V o o r z. zegt dat de gerooide boomen ver
vangen worden door jonge.
De heer Nauta: Deze dienen zooveel moge
lijk weer i n de straat geplaatst om de veiligheid
van het verkeer te bevorderen.
De heer Woudstra klinkt het woord eigen
beheer nooit prettig in de ooren en dringt gaarne
aan op aanbesteding. Het verplaatsen van hek
ken kan desnoods door de timmerman, die het
gemeentewerk heeft geschieden, doch de rest
moet zooveel mogelijk aanbesteed. Laat men
voorts vooral de grond lang genoeg laten be-
zakken vóór bestrating volgt.
De heer v. d. Goot: De werkzaamheden der
timmerlieden loopen ten einde en er dreigt ont
slag. Daarom, ook al zou het duurder zijn, zou
f 10.746.43
- 8000.40
- 7734.12 en
-52110.29
i
r
VERGADERING van don RAAD der gemeente
W IJ M B RIT S E R A D E E L
op MAANDAG 27 JULI 1931,
’s voorm. 10 uur.
Voorz. de heer H. M. Martens, burgemeester.
Secr. de heer K. Visser, loco-secretaris.
Aanwezig 13 leden. Afwezig de heeren Land
man en Schilstra.
Na opening op de gebruikelijke wijze is aan
de orde:
Punt I. Notulen der vergadering van 29
Juni 1931.
(De Commissie bestaat uit de .heeren
Schilstra, Abma en Bakker).
kan. Als men het nu niet doet, moet het mis
schien toch spoedig gebeuren. Spr. spijt het dat
de Zuideindsterbrug niet ingrijpend verbeterd
kan worden om de kosten. Die brug wordt meer
gebruikt dan men wel denkt. Als men destijds
de doodgraverswoning had weggenomen, was er
een stuk verbeterd. De toestand daar blijft nu
een belemmering voor het rondrijden van onze
plaats. AJs de werken uitgevoerd zijn, zal blijken
dat ook die verbetering nog noodig was.
De heer Fijlstra is verwonderd dat terwijl
de vorige keer B. en W. zeiden dat verbetering
van de Kerkebrug dit jaar te duur zou zijn, ze
nu met dit voorstel komen, maar spr. is over
tuigd dat, hoewel hij aanvankelijk ook anders
dacht, nu de toestand inderdaad verbetering
eischt.
De heer Nauta zegt dat de verstrating aan
de Overkant voor f 1500 ten bate van het auto
verkeer komt, het reeds verrichte kostte ook
f 1500, en als nu nog verdere verbreedingen enz.
worden doorgevoerd, dan eischt alleen het auto
verkeer hier bedragen van f 5000, f 6000 A f 7000
en dan is het toch wel wat veel gevergd dat er
3 oveigangen voor auto’s moeten zijn voor dit
kleine stuk. Is het nu wel noodig dat de Kerke
brug zooveel veranderd wordt? De architect
heeft ook een plannetje van f 100. Moet het eene
landhoofd beslist verbeterd worden, dan zal, als
B. en W. bevestigend antwoorden, spr. schoor
voetend meegaan. Doch waarom de verlaging
van de brug? Met de verbetering der andere
bruggen gaat spr. accoord.
De heer De Vries zegt dat hier vlug werk
is geleverd. Men geeft geen f6000 voor 't auto
verkeer uit, men kan als autorijder hier nu ook
wel de plaats doorkomen. Deze verbetering is
echter van belang voer alle ingezetenen ook we
gens de veiligheid. Hier worden geen f6000
f 7000 voor het autoverkeer, maar voor alle
ingezetenen uitgegeven. Verkeersverbetering is
een algemeen belang. Spr. steunt de voor
stellen van harte. Spr. geeft B. en W. in over
weging een ingrijpende verbetering van de Zuid-
einasterbrug voor het volgende jaar te over-
WL'gCIJ.
Het werk zal publiek worden aanbesteed en
de kosten gedekt uit een Ieening.
De heer Woudstra dankt voor de vlugge
afdoening en zegt dat dit voorstel minimum
voorwaarden van verbetering inwilligt en een
maximum van zuinigheid betracht. Spr. ver
moedt dat niet brug voor brug behoeft behan
deld, doch dat de raad het geheele plan zoo zal
aannemen.
De heer v. d. Goot gaat grootendeels hier
mede accoord, omdat, waar we toch moeten lee-
nen, men deze werken er best bij onderbrengen
het goed wezen als onze eigen inwoners dit uit
voerden en geen aanbesteding plaats had.
De heer De Vries acht het in het belang der
veiligheid dat de boomen blijven staan; laat ons
dit probeeren; we moeten met onze boomenrijk-
dom wat voorzichtig zijn. De aanbestedingen
worden hier toch gehouden alleen onder inge
zetenen. Spr. gaat dus met het voorstel-Woud-
stra tot aanbesteding accoord.
De heer Woudstra stelt zooveel mogelijk
aanbesteding onder.de ingezetenen voor.
De heer Nauta: Blijkbaar bedoelen B. en W.
met eigen beheer dat de gemeente-opzichter zeli
werklieden in dienst neemt. Spr. gaat accoord
met het voorstel-Woudstra, dat zooveel mogelijk
wordt aanbesteed onder de ingezetenen.
De heer Looijenga zegt dat de heer Nauta
juist begrepen heeft wat eigen beheer is, en dii
is in dit geval het beste. Men moet ander» dit
werk publiek aanbesteden, en in dit geval kan
men ook van buiten mededingen.
De heer F ij 1st ra: Dan zou ik er tegen zijn.
De heer Bakker: Vroeger deden we dit
door publicaties in het kastje en zoo hield men
het onder Ijlster».
De heer Woudstra: Laat men dan een be
groeting der vier plaatselijke timmerlieden vra
gen, dan heeft men het pok in de hand.
De Voorz. vraagt of eigen beheer niet
goedkooper is omdat men dan geen onderne
merswinst heeft.
De heer Nauta wil de zaak aan B. en W.
overlaten, als zij maar zooveel mogelijk aanbe
steden.
De heer v. d. G o o t voelt het lastige als een
aannemer van buiten inschrijft en gepasseerd
wordt en is voor eigen beheer.
De heer De Vries spreekt de wensch uit
dat B. en W. de boomen zooveel mogelijk zullen
sparen.
Het voorstel-Woudstra, zoo mogelijk aanbe
steden, komt in stemming en wordt verworpen
met 43 st
Tegen de leden Looijenga, Fijlstra, Bakker en
v. d. Goot; voor de leden De Vries, Nauta en
Woudstra.
De heer Looijenga: De boom bij Hiemstra
moet toch wel weg, de andere worden wegge
nomen op verzoek der bewoner», die gaarne de
zon in huis hebben; dat is voorwaarde voor het
afstaan van het terrein.
Met de boomenkwestie zullen B. en W. zoo
veel mogelijk rekening houden.
Het voorstel van B. en W. wordt alsnu z. h. s.
aangenomen, die eenige vrijheid van handelen
behouden.
Den heer Nauta spijt het dat voor straat- en
brugverbetering zooveel wordt gedaan, terwijl
voor de vrije wal voor de schippers geen geld
kon gevonden. Kunnen wij de wallen bij de
hoofdonderwijzer en de heer Looijenga niet over
nemen, die dan enkele dagen als vrije ligplaats
kan dienen en de andere dagen voor Meintema.
Spr. geeft dit B. en W. eens in overweging.
De Voorz.: B. en W. hebben de mogelijk
heid voor volgende jaren niet uitgesloten.
De heer W o u d t r a zegt dat deze wallen
on» voor overname geen geld behoeven te kos
ten. Laat ons hopen dat B. en W. een volgende
vergadering een voorstel doen.
Punt XI. Wijziging gemeente-begrooting,
dienst 1931.
Z. h. aangenomen.
De WateflöWtag.
Punt Xll. Slotvraag.
Bij de slotvraag deelt de Voorz. mede dat
de raad van beheer der waterleiding spr. mede
deelde dat men met Wymbritseradeel tot over
eenstemming kwam. De waterleiding komt bin
nenkort over Oosthem in Ijlst.
De heer F ij 1 s t r a hoopt niet dat de straat-
verbetering zal leiden tot nog harder rijden, er
wordt te hard gereden. Laat men de waarschu
wingsborden weer plaatsen en laat de politie
toezien.
De Voorz.: Daar zijn 2 agenten voor noo
dig. Bij de 11 stedentocht zijn te Workum van
de 31 heeren 12 geverbaliseerd, hoewel zij ge
waarschuwd waren.
De heer F ij 1 s t r a: Maar dan kan men hier
met één agent maar raak rijden, omdat het niet
te controleeren is, er zijn nog gevaarlijke punten
bijgekomen ook.
De Voorz.: Met hulp van de rijksveldwacht
i» het te doen.
De heer Nauta steunt de meening van den
heer Fijlstra.
De heer Woudstra spreekt zijn vreugde er
over uit dat de waterleiding er komt.
Wat het snelle rijden betreft, laat men groote
borden boven de straten hangen met een ver
zoek langzaam te rijden. Dat maakt aangenamer
indruk dan een verbod.
Hierna sluiting.
in deze gemeente aanneemt.
c. Goedkeuring door Gedep. Staten d.d. 1 Juli
jl. 2e afd. no. 96 van het raadsbesluit d.d. 29
Juni 1931 tot vaststelling van de door den
nieuw benoemden Ontvanger te stellen zeker
heid.
d. Mededeeling van I. Schaafsma, dat hij zijn
benoeming tot Ontvanger der gemeente gaarne
aanneemt.
e. Mededeeling van Burgemeester en Wethou
ders, dat door hen tot klerk ten kantore van den
Ontvanger-Kassier-Boekhouder is benoemd H
Breeuwsma te Nijland, ingaande 1 Augustus
1931,.
De onder a t/m e genoemde stukken en mede-
deelingen worden voor kennisgeving aangeno
men.
f. Jaarverslag 1930 afd. Ziektewet van den
Raad van Arbeid te Sneek.
Ter inzage gelegd voor de leden.
g. Resolutie van Gedep. Staten van Friesland,
dd. 9 Juli 1931, no. 47, houdende goedkeuring
van het raadsbesluit dd. 29 Juni 1931, tot wij
ziging van de gemeentebegrooting, dienstjaar
1930.
h. Idem dd. 15 Juli 1931, no. 102, 2e afd. F,
houdende goedkeuring van de raadsbesluiten dd.
29 Juni 1931, tot wijziging der Instructie voor
den kassier-boekhouder van het Gemeentelijk
Electriciteitsbedrijf en de Verordening op het
beheer van het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf.
Aangenomen voor notificatie.
1. Schrijven van het Bestuur der woningstich
ting in Wymbritseradeel houdende aanbieding
van voordrachten van drie personen voor be
stuurslid der Woningstichting in de vacatures
H. Wesselius (te Heeg) en K. Nauta (te Oude-
ga).
In handen van B. en W. om advies.
j. Rekening en verantwoording over 1930 van
de Commissie van beheer over den Maoadam-
weg „SneekBolsward”, met verzoek de bij
drage van 20 in het tekort ad f 2814.40 be
taalbaar te willen stellen.
De rekening wordt voor notificatie aangeno
men en de gevraagde bijdrage betaalbaar ge
steld.
k. Schrijven van den Vice-President van den
Raad van State dat zoo noodig tot 8 Aug. a.s.
nadere bewijsstukken enz. ingezonden kunnen
worden Inzake het beroep van G. Boerema e. a.
betreffende opheffing van de Openbare Lagere
School te Scharnegoutum.
De noodige maatregelen hiertoe zijn bereids
getroffen.
l. Verzoek van het Bestuur der Provinciale
Friesche Vereeniging „Het Groene Kruis” om
mede-garant te willen zijn voor mogelijke tekor
ten op den dienst van de nazorg-kolonie Violetta
te Terband bij Heerenveen.
m. Idem van hetzelfde Bestuur om een bij
drage van 1 at. per inwoner toe te staan voor
de kinderhyglëne en bakeroplelding.
Zullen worden behandeld bij de gemeente-be
grooting voor 1932.
n. Jaarverslag over 1930 van:
de Provinciale Vereeniging „het Groene Kruis’’
en van den Provincialen Keuringsdienst.
Ter inzage voor de leden.
Punt ill. Advies van Burgemeester en
Wethouders op het adres van de N. V. Ned.
Thermo Chemische Fabrieken te Amsterdam
om wijziging van de overeenkomst d.d. 30
Sept. 1925 betreffende de vernietiging van
cadavers, enz.
B. en W. schrijven hieromtrent aan den Raad:
Met betrekking tot het in Uwe vorige verga
dering om advies in onze handen gestelde adres
van de N. V. Nederlandsche Thermo Chemische
Fabrieken, gevestigd te Amsterdam om wijziging
van de onder dagteekening van 30 Sept. 1925
met haar gesloten overeenkomst inzake het on
bruikbaar maken van voedsel voor mensch en
dier en de vernietiging van afgekeurd vee en
vleesch, deelen wij U het volgende mede:
Zooals U bekend is, werd den gemeenten, ter
uitvoering van de Vleeschkeuringswet, met in
gang van 1 Juni 1927 de verplichting opgelegd
om destructors op te richten voor vernietiging
van af gekeurd vleesch, etc., nadat aanvankelijk
gedurende een vijftal jaren met het oog op de
hooge kosten hiervan ontheffing was verleend.
Om aan deze verplichting te voldoen, is toen
in Uwe vergadering van 28 Februari 1925 op ons
voorstel (dat weer gegrond was op het advies
van de afd. Friesland der Ver. van Ned. Ge
meenten) besloten om een contract aan te gaan
met de N. V. Ned. Thermo Chem. Fabrieken te
Amsterdam, welke voor de destructie van cada
vers, enz. overeenkomstig de wettelijke voor
schriften zou zorgdragen in haar sedert bekend
geworden fabriek te Bergum.
Dit contract, dat gelijkluidend was aan dat
van de andere aangesloten gemeenten, vloeide
voort uit een gemeenschappelijke regeling met
de N. T. F., tot stand gekomen dank zij de be
moeiingen van de afd. Friesland voornoemd met
volle medewerking van de Directie dier Veree
niging.
Centralisatie dus t.a.v. de cadaververnietiging,
e. d., met al de daaraan verbonden voordeelen,
welke wij in ons voorstel aan U van 7 Februari
1925 als volgt omschreven:
a. geen kosten, doch daarentegen een bate
voor de gemeente, zijnde een aandeel in de
bruto-opbrengst van ieder stuk vee, waarvan
onthuiding niet was verboden;
b. de gemeenschap kan er slechts bij gebaat
zijn als waardevolle producten worden verkre
gen uit stoffen, welke tot heden absoluut waar
deloos bleven;
c. de verwerking verdient uit hygiënisch oog
punt aanbeveling;
d. ook cadavers van aan een besmettelijke
zieTcte gestorven dieren kunnen in de fabriek
worden verwerkt.
Wat de onder b t/m d bedoelde factoren be
treft, deze waren meer van algemeen belang te
achten; de ervaring heeft thans reeds geleerd,
dat de destructor een gunstigen invloed uitoefent
op de gezondheidstoestand van mensch en vee.
Zonder dan ook maar iets aan de waarde dier
factoren te kort te willen doen, willen wij ons
voor de strekking van dit voorstel thans alleen
bepalen tot het onder a genoemde punt, vast-
Worden op advies der commissie goedgekeurd, gelegd in art. 11 van het met de vennootschap
gesloten contract, want dit punt is het juist,
waarvan de N. T. F., blijkens haar verzoek
schrift, ontheven wenscht te worden.
Als aandeel in de bruto-opbrengst ontving
onze gemeente over 1926, 1927 en 1928 resp.
f88.55; f266.— en f278.10.
Over 1929 is niets ontvangen en zal denkelijk
ook niets ontvangen worden.
De N. T. F. verzoekt nL en hiermede komen
wij tot den inhoud van het adres der vennoot
schap om haar vrij te stellen van de betaling
der aan de gemeente verschuldigde uitkeeringen
overeenkomstig genoemd art. 11 van het con
tract, aan te vangen met die over 1929.
En dit niet alleen, maar voorts vraagt adres-
sante wijziging van het contract in dien zin, dat
door alle aangesloten gemeenten aan de vennoot
schap ingaande 1 Januari 1930 een jaarlijksche
bijdrage wordt gegeven ten bedrage van 2 cent
per inwoner plus 2 cent per H.A. oppervlakte
der gemeente, met een maximum van f 400.'s
jaars.
Voor Wymbritseradeel met een zielental vol
gens de laatst gepubliceerde cijfers van het
Centr. Bureau voor de Statistiek van 11659 én
een oppervlakte van ruim 15000 H.A. beteekent
dit dus de maximale bijdrage.
Wat is nu de reden van deze ingrijpende wij
ziging, welke de gemeenten voor uitgaven plaatst
instede van inkomsten te genieten?
Het antwoord op deze vraag is verre van ge
makkelijk en niet in enkele zinnen te geven.
Een geheel complex van factoren, die bij de
oorspronkelijke exploitatie-opzet niet of in niet
voldoende mate konden Worden in acht geno
men, heeft hierbij ongetwijfeld een rol gespeeld.
Toch willen wij trachten om uit de omvang
rijke correspondentie, welke wij omtrent deze
aangelegenheid ontvingen, die punten te noe
men, welke voor een goed begrip van een en
ander onmisbaar zijn te weten.
In de eerste plaats noemen wij dan de finan-
cieele opzet van het bedrijf, welke door de uit
komsten is gelogenstraft.
Of dit te wijten is aan een te groot optimisme
t.a.v. de exploitatie-mogelijkheden, dan wel aan
factoren, die niet voorzien konden worden en
buiten de wil zijn ontstaan, is zoo niet in eenige
woorden uit te maken. Het blijft toch „mosterd
na den maaltijd”. Wel heeft de Ver. van Ned.
Gemeenten in haar uitgebreid rapport omtrent
deze aangelegenheid daarover zich een meening
gevormd, wanneer zij zegt: (wij citeeren)
„Voorts dat men te doen heeft met een con
tractant'(de N. T. F.), die door omstandigheden
geheel onafhankelijk van zijn wil, niet beïnvloed
door feiten, die het gevolg zijn van een verkeerd
beleid, niet in die financieel gunstige omstandig
heden is kunnen komen, die de voortzetting van
de contracten op de voor de gemeenten buiten
gewoon voordeelige basis mogelijk maakt.
Want dit meenen wij wel te mogen vaststel
len: indien de N. V. bij hare oprichting de finan-
cieele perspectieven iets minder rooskleurig ge
zien had en op grond daarvan aan de gemeenten
kleine bijdragen gevraagd zou hebben, dan zou
den de gemeenten, naar onze stellige overtui
ging, de totstandkoming van deze zoo buiten
gewoon belangrijke en nuttige instelling daarop
niet hebben laten afspringen."
Tot zoover de Directie der'Ver. van Ned. Oem.
Wij meenen niet beter te kunnen doen dan ons
aan dit oordeel te onderwerpen.
De N. T. F. geeft ook in haar adres, tot welks
indiening zij noode is gekomen, enkele oorzaken
aan van de teleurstellende bedrijfsresultaten, zoo
als een te kort gesteld overgangsstadium,
prijsdaling der producten, kortom onvoorziene
omstandigheden, „force-majeure".
Hoe dit ook zij, wij achten het niet noodig
hierop verder in te gaan, doch kunnen beter de
vraag onder de oogen zien of er voor de aan
gesloten gemeenten thans aanleiding bestaat de
vennootschap en daarmede zich zelve, uit de
moeilijkheden te helpen.
De nadeelige saldi der N. T. F. bedroegen:
over
De uitkeeringen, welke deze gemeente
1926, 1927 en 1928 ingevolge contract, ontving,
waren dan ook allerminst aandeelen in de winst,
doch veroorzaakten integendeel het tekort groo-
ter te maken.
Het boekjaar 1930 sluit zonder tekort, hetgeen
niet is te danken aan een hoogere onbrengst der
baten maar aan een daling der lasten als gevolg
van een zeer streng doorgevoerde rationalisatie
zonder de goede werking van den dienst ook
maar iets te schaden; en bovendien ten gevolge
van een grootere aanvoer van cadavers door
abnormale veesterfte, waardoor de vaste onkos
ten per K.G. daalden.
Op deze laatste factor is natuurlijk nooit voor,
uit te rekenen.
De begrootinig voor 1931 daarentegen, samen
gesteld naar normale omstandigheden en de gel
dende productieprijzen, raamt een tekort van
f40.000.—.
Het behoeft nauwelijks gezegd, dat de exploi
tatie op deze wijze niet i» vol te houden, laat
staan haar rendabel te maken.
Wanneer dan ook geen Ingrijpende maatrege
len worden getroffen, is het te voorzien, dat
binnen niet te langen tijd het bedrijf moet wor
den stopgezet.
Blijft dus de vraag of de aangesloten gemeen
ten voor hare eigen belangen een open oog too-
nan te hebben, indien zij lijdelijk toezien, dat de
N. T. F. als onderneming ten onder gaat.
Het valt niet rtkieilijk hierop beslist ontken
nend te antwoorden.
Met de Directie der Ver. van Ned. Gemeenten
toch zijn wij juist van oordeel, dat alle gemeen
ten, welke thans door de vennootschap worden
bediend en zulks tot groote voldoening
zonder uitzondering overtuigd zullen zijn van de
wenschelijkheid om het bedrijf der N. T. F. in
stand te houden.
Voor hen die soms meenen dat een speciaal
voor Friesland op te richten destructor allicht
betere exploitatie-mogelijkheden zou bieden,
vermelden wij in dit verband de mededeeling
van het bestuur der afd. Friesland van de zoo-
even genoemde Vereeniging, dat volgens een
terzake ingesteld onderzoek een eigen Friesche
destructor, zelfs met inachtneming van verschil
lende gunstige omstandigheden, een zeer be
langrijk tekort zou opleveren.
Blijkens een door de afd. Friesland voornoemd
verstrekte uiteenzetting verdient centralisatie der
destructie om hygiënische en bedrijfs-economi-
sche redenen verre de voorkeur boven decentra
lisatie.
Neen, niet naar nieuwe middelen en mogelijk
heden om aan de destructie-verplichting te vol
doen, bv. een provinciale destructor, moét o. ij
worden rondgezien, maar op het oude voetspoor
moet worden doorgegaan mits met wijziging van
den basis der bestaande overeenkomst met de
N. T. F.
De vennootschap dient door de aangesloten
gemeenten, althans voorloopjg, niet alleen van
uitgaven te worden ontlast maar ook financieel
gesteund in die mate, dat het gevaar voor ex-
ploitatie-tekorten is bezworen, een algeheele sa-
neering van de reeds geleden verliezen kan
Aan het BUREAU VAN
GEMEENTEWERKEN TE
SNEEK worden vóór 4 Aug.
1931, tot des n.m. 5 uur prijs-
aanbiedingen ingewacht
Bestek vanaf heden Af0.25
verkrijgbaar aan genoemd
bureau.
Inlichtingen volgens bestek.
Punt 11. ingekomen stukken en mededee-
Hngen.
a. Beschikking van den Commissaris der Ko
ningin in Friesland, d.d. 29 Juni 1931, le afd. B,
no. 671, houdende benoeming voor den tijd van
5 jaren, ingaande 1 Juli 1931, van leden van
onderscheidene Gezondheidscommissiën in
Friesland.
b. Mededeeling van Ds. J. F. Th. van der
Linde te Heeg, dat hij zijn benoeming tot lid der
Toezicht op het Lager Onderwijs
i
e
4 I
f
t
2
5
1
J
t<
s
1
i
1
k
n
l
1
Uw huid ea voeten eischen gedurende het
kampleven een bijionder goede verzorging,
want zonnebrand, smetten, doorzitten en
stukke voeten, kunnen U veel pijn en last
veroorzaken. Daarom altijd
Purol 30, 60, 80 ct. Purolpoeder 45 en 60 et.
Verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten.
Commissie van
E«n dosis Foster's Maag pillen
avonds bi) het naar bed gaan
graomen, verzekert een goede
nachtrust en verschaft ’a morgens
volkomen normale stoelgang.
f 0.63 per flacon.
ff