Advertentie. 2D I L Kampeerders In Uw tent f M r voor het bouwen van een dubbele houten berg plaats achter de gemeente- woningen Schoolstraat No. 46 en 48. de toestand inderdaad verbetering :1 k 7 over I, II J (Zie vervolg Hoofdblad.) plaats hebben en een normaal rendement kan worden verkregen. Gezondmaking dus van de positie van het voor de gemeenten van zooveel belang zijnde bedrijf moet het doel zijn, niets meer, opdat de instandhouding er van verze kerd zij. Dit beteekent dus allerminst, dat de gemeen ten er toe zullen medewerken een particuliere onderneming te helpen verrijken en te bevorde ren, dat aanstonds de aandeelhouders van het geld der gemeenten buitensporig hooge dividend- uitkeeringen ontvangen. Wel hebben zij natuur lijk recht op een behoorlijk dividend (tot nu toe werd geen dividend uitgekeerd) en dit is in een gezond bedrijf ook noodzakelijk, omdat anders de animo voor het fourneeren van meer aan- deelen zou verdwijnen. En juist aan nieuwe middelen heeft de vennootschap groote behoefte. De steun der gemeenten is alzoo slechts van tijdelijken aard, wordt verleend zoolang dit noodzakelijk is, zulks geheel ter beoordeeling van de Vereeniging van Ned. Gemeenten. Te dier zake is dus absolute waarborg aan wezig. Zooals we schreven hierboven, wijst de be groeting der N. T. F. voor 1031 een geraamd tekort aan van f40.000.Dit cijfer is niet ge flatteerd en naar serieuze gegevens berekend, zooals blijkt uit het rapport van genoemde Ver eeniging, waarin o. m. staat: „dat voorldopig een steun van f 40.000.per „jaar onmisbaar moet worden geacht. Zoolang „de omstandigheden niet in gunstigen zin ver- „anderen, is deze steun reeds noodig om het be- „drijf gaande te houden." Dit bedrag nu kan verkregen worden, wanneer de gemeenten niet alleen van de jaarlijksche uit- keeringen uit de bruto-opbrengst afzien, maar daareenboven nog een bijdrage geven naar den maatstaf, welke wij hierboven reeds hebben aan gegeven. Zooals gezegd, beteekent deze regeling voor onze gemeente een schadepost van jaarlijks on geveer f675.(Immers over 1S27 bedroog de uitkeering uit de bruto-opbrengst f 266.en over 1928 f278.10, dus zeg gemiddeld f275. plus dan de te verleenen bijdrage ad f400.— per jaar.) Wanneer we nu nagaan, dat over de laatste 3 jaar gemiddeld bijna 1600 cadavers per jaar uit deze gemeente naar Bergum werden vervoerd, dan komen de destructiekosten ons voortaan dus te staan op pl. m. f0.25 per cadaver. Dit geringe bedrag in aanmerking nemende, komt het ons voor, dat deza gemeente, al moge het verloop van deze zaak eenigszins teleur stellend geweest zijn, zich in haar eigen belang niet aan deze nieuwe regeling mag onttrekken, een regeling ten slotte, die uit een noodtoestand is geboren. De toe te passen maatstaf voor het berekenen der Jaarlijksche bijdrage, nl. om deze, met een limiet van f400.afhankelijk te stellen van 2 factoren (le het inwonertal en 2e de oppervlakte der gemeente), lijkt ons ook de billijkheid zoo veel mogelijk te benaderen. Wij stellen U mitsdien voor het contract met de N. T. F. in den door haar aangegeven zin te wijzigen met dien verstande, dat de uitkeering zal gerekend worden te zijn ingegaan den 1 Ja nuari 1931 en niet ingaande 1 Januari 1930, zoo als door de vennootschap wordt gevraagd. In het laatste geval toch zou er te groote terug werkende kracht aan verbonden zijn, hetgeen wij niet alleen om administratieve redenen minder gewenscht achten, maar ook en wel voornamelijk omdat het boekjaar 1030 geaa verlies heeft op geleverd. In onderstaand concept-baslult, dat wij U hier bij ter vaststelling overleggen, vindt U de for- muleering van de wijziging der overeenkomst vermeld. Deze formuleering is, evenals het con tract zelf, voor alle gemeenten in Friesland uni form. 5 1 1926 1927 1928 1929 De Raad der gemeente Wymbritseradeel; Gelezen het d.d. 10 Juni jl. ingekomen ver zoekschrift van de N. V. Nederlandsche Thermo- Chemische Fabrieken, gevestigd te Amsterdam om wijziging van het met haar onder dagteeke- ning van 30 September 1925 gesloten contract inzake de uitvoering van de Vleeschkeuringswef en van de Veewet, voor zooveel betreft het voot voedsel voor mensch en dier onbruikbaar maker en vernietigen van afgekeurd vee en vleesch; dat de verzochte wijziging beoogt: a. vrijstelling te verkrijgen van de jaarlijks aan de gemeente te betalen uitkeeringen uit d< bruto-opbrengst van ieder stuk vee, als bedoeld in art. 11 van het contract, voor het eerst var de uitkeering over 1929; b. van de gemeente een jaarlijksche bijdrage te ontvangen van f400.zoolang en voorzoo- ver dit ter beoordeeling van de Directie der Ver eeniging van Nederlandsche Gemeenten noodig is; d Patrol en Pnrolpoeder t ‘I 'i h De V o o r z. zegt dat de boomenrij als typi sche eigenaardigheid van Ijlst, zooveel mogelijk moet gespaard, de doorloopende heg daar in de lucht moet zooveel mogelijk gehandhaafd wor den. Is bij verbreeding der opritten ook mogelijk een boom midden in die opritten te plaatsen. Overigens laat spr. gaarne het woord aan wet houder Bakker. De heer Bakker: Het plaatsen van die boom is overwogen, doch dat is een besliste onmoge lijkheid. Het landhoofd van de Kerkebrug moet beslist vernieuwd. Laat ons nu In ieder geval één vertrouwde brug in Ijlst hebben; bij de Kie- lebrug moet al een bord: maximum gewicht 2000 K.Q. De heer Woudstra zegt dat de brugver- laging juist besparing geeft; de opritten behoe ven niet zoo hoog te worden. Eén brug midden in de plaats mag toch wel geschikt zijn voor zwaar verkeer, de andere bruggen kunnen daar toe niet ingericht. In dit voorstel zit geen grein tje overdaad. In het verkeersvraagstuk moet men zich niet blind staren op luxe auto’s, men moet rekenen met vrachtvervoer enz. De heer N a u t a zegt dat als iets gedaan moet worden voor de veiligheid van het ver keer, dit toch slechts een gevolg is van het auto verkeer, dat is dus aansprakelijk voor de kosten, die spr. met f 6000 A f 7000 laag raamt. In alle steden staan bordjes „verboden voor motor rijtuigen"; dat past Ijlst nog niet toe en behoeft pok niet. Maar laat men zich dan ook tevreden stellen met 2 bruggen. Spr. meent dat de Kiele- brug de hoofdverkeersbrug Is en als die goed is is er genoeg voor het verkeer gedaan. Spr. heeft niet van lüxe auto’s gesproken, doch had het oog op alle autoverkeer. Spr. acht deze uitgave onder de huidige omstandigheden niet ge wenscht. De heer v. d. G o o t zegt dat het absoluut ón mogelijk is een boom op een oprit te plaatsen. Spr. wijst nog op een verbetering welke B. en W. kunnen bereiken door verwijdering van een paal bij de Zuideindsterbrug. De heer Nauta stelt voor bragsgewijs te stemmen. Voor de leden: Looijenga, De Vries en Nauta; tegen de leden Fijlstra, Bakker, Woudstra en v. d. Goot. Dit voorstel is met 43 at. verworpen. Het voorstel van B. en W. wordt alsnu met 6 at. aangenomen. Voor de leden Looijenga, Fijlstra, Bakker, De Vries, Woudstra en v. d. Goot. De heer Nauta is tegen de hoofdzaak, doch wil niet tegen het andere stemmen en houdt zich dus buiten stemming. Punt X. Voorstel betreffende verbreeding van de straat langs de Noordzijde van de Vaart. De straatverbreeding zal eenige boomen kos ten, het pleintje bij de aanlegplaats van de Jo hanna Jacoba zal bestraat worden. Bijna alle eigenaars stellen gratis terrein beschikbaar, bij die het niet deden wordt niet bestraat. De nieuwe klinkers zullen publiek worden aan besteed, doch het werk worden uitgevoerd in eigen beheer. De kosten worden gedekt uit een ieening. Voor het gereedmaken van een vrije lig plaats meenen B. en W. geen voorstel te kunnen doen met het oog op de groote kosten der straar- verbreeding enz. De V o o r z. zegt dat de gerooide boomen ver vangen worden door jonge. De heer Nauta: Deze dienen zooveel moge lijk weer i n de straat geplaatst om de veiligheid van het verkeer te bevorderen. De heer Woudstra klinkt het woord eigen beheer nooit prettig in de ooren en dringt gaarne aan op aanbesteding. Het verplaatsen van hek ken kan desnoods door de timmerman, die het gemeentewerk heeft geschieden, doch de rest moet zooveel mogelijk aanbesteed. Laat men voorts vooral de grond lang genoeg laten be- zakken vóór bestrating volgt. De heer v. d. Goot: De werkzaamheden der timmerlieden loopen ten einde en er dreigt ont slag. Daarom, ook al zou het duurder zijn, zou f 10.746.43 - 8000.40 - 7734.12 en -52110.29 i r VERGADERING van don RAAD der gemeente W IJ M B RIT S E R A D E E L op MAANDAG 27 JULI 1931, ’s voorm. 10 uur. Voorz. de heer H. M. Martens, burgemeester. Secr. de heer K. Visser, loco-secretaris. Aanwezig 13 leden. Afwezig de heeren Land man en Schilstra. Na opening op de gebruikelijke wijze is aan de orde: Punt I. Notulen der vergadering van 29 Juni 1931. (De Commissie bestaat uit de .heeren Schilstra, Abma en Bakker). kan. Als men het nu niet doet, moet het mis schien toch spoedig gebeuren. Spr. spijt het dat de Zuideindsterbrug niet ingrijpend verbeterd kan worden om de kosten. Die brug wordt meer gebruikt dan men wel denkt. Als men destijds de doodgraverswoning had weggenomen, was er een stuk verbeterd. De toestand daar blijft nu een belemmering voor het rondrijden van onze plaats. AJs de werken uitgevoerd zijn, zal blijken dat ook die verbetering nog noodig was. De heer Fijlstra is verwonderd dat terwijl de vorige keer B. en W. zeiden dat verbetering van de Kerkebrug dit jaar te duur zou zijn, ze nu met dit voorstel komen, maar spr. is over tuigd dat, hoewel hij aanvankelijk ook anders dacht, nu de toestand inderdaad verbetering eischt. De heer Nauta zegt dat de verstrating aan de Overkant voor f 1500 ten bate van het auto verkeer komt, het reeds verrichte kostte ook f 1500, en als nu nog verdere verbreedingen enz. worden doorgevoerd, dan eischt alleen het auto verkeer hier bedragen van f 5000, f 6000 A f 7000 en dan is het toch wel wat veel gevergd dat er 3 oveigangen voor auto’s moeten zijn voor dit kleine stuk. Is het nu wel noodig dat de Kerke brug zooveel veranderd wordt? De architect heeft ook een plannetje van f 100. Moet het eene landhoofd beslist verbeterd worden, dan zal, als B. en W. bevestigend antwoorden, spr. schoor voetend meegaan. Doch waarom de verlaging van de brug? Met de verbetering der andere bruggen gaat spr. accoord. De heer De Vries zegt dat hier vlug werk is geleverd. Men geeft geen f6000 voor 't auto verkeer uit, men kan als autorijder hier nu ook wel de plaats doorkomen. Deze verbetering is echter van belang voer alle ingezetenen ook we gens de veiligheid. Hier worden geen f6000 f 7000 voor het autoverkeer, maar voor alle ingezetenen uitgegeven. Verkeersverbetering is een algemeen belang. Spr. steunt de voor stellen van harte. Spr. geeft B. en W. in over weging een ingrijpende verbetering van de Zuid- einasterbrug voor het volgende jaar te over- WL'gCIJ. Het werk zal publiek worden aanbesteed en de kosten gedekt uit een Ieening. De heer Woudstra dankt voor de vlugge afdoening en zegt dat dit voorstel minimum voorwaarden van verbetering inwilligt en een maximum van zuinigheid betracht. Spr. ver moedt dat niet brug voor brug behoeft behan deld, doch dat de raad het geheele plan zoo zal aannemen. De heer v. d. Goot gaat grootendeels hier mede accoord, omdat, waar we toch moeten lee- nen, men deze werken er best bij onderbrengen het goed wezen als onze eigen inwoners dit uit voerden en geen aanbesteding plaats had. De heer De Vries acht het in het belang der veiligheid dat de boomen blijven staan; laat ons dit probeeren; we moeten met onze boomenrijk- dom wat voorzichtig zijn. De aanbestedingen worden hier toch gehouden alleen onder inge zetenen. Spr. gaat dus met het voorstel-Woud- stra tot aanbesteding accoord. De heer Woudstra stelt zooveel mogelijk aanbesteding onder.de ingezetenen voor. De heer Nauta: Blijkbaar bedoelen B. en W. met eigen beheer dat de gemeente-opzichter zeli werklieden in dienst neemt. Spr. gaat accoord met het voorstel-Woudstra, dat zooveel mogelijk wordt aanbesteed onder de ingezetenen. De heer Looijenga zegt dat de heer Nauta juist begrepen heeft wat eigen beheer is, en dii is in dit geval het beste. Men moet ander» dit werk publiek aanbesteden, en in dit geval kan men ook van buiten mededingen. De heer F ij 1st ra: Dan zou ik er tegen zijn. De heer Bakker: Vroeger deden we dit door publicaties in het kastje en zoo hield men het onder Ijlster». De heer Woudstra: Laat men dan een be groeting der vier plaatselijke timmerlieden vra gen, dan heeft men het pok in de hand. De Voorz. vraagt of eigen beheer niet goedkooper is omdat men dan geen onderne merswinst heeft. De heer Nauta wil de zaak aan B. en W. overlaten, als zij maar zooveel mogelijk aanbe steden. De heer v. d. G o o t voelt het lastige als een aannemer van buiten inschrijft en gepasseerd wordt en is voor eigen beheer. De heer De Vries spreekt de wensch uit dat B. en W. de boomen zooveel mogelijk zullen sparen. Het voorstel-Woudstra, zoo mogelijk aanbe steden, komt in stemming en wordt verworpen met 43 st Tegen de leden Looijenga, Fijlstra, Bakker en v. d. Goot; voor de leden De Vries, Nauta en Woudstra. De heer Looijenga: De boom bij Hiemstra moet toch wel weg, de andere worden wegge nomen op verzoek der bewoner», die gaarne de zon in huis hebben; dat is voorwaarde voor het afstaan van het terrein. Met de boomenkwestie zullen B. en W. zoo veel mogelijk rekening houden. Het voorstel van B. en W. wordt alsnu z. h. s. aangenomen, die eenige vrijheid van handelen behouden. Den heer Nauta spijt het dat voor straat- en brugverbetering zooveel wordt gedaan, terwijl voor de vrije wal voor de schippers geen geld kon gevonden. Kunnen wij de wallen bij de hoofdonderwijzer en de heer Looijenga niet over nemen, die dan enkele dagen als vrije ligplaats kan dienen en de andere dagen voor Meintema. Spr. geeft dit B. en W. eens in overweging. De Voorz.: B. en W. hebben de mogelijk heid voor volgende jaren niet uitgesloten. De heer W o u d t r a zegt dat deze wallen on» voor overname geen geld behoeven te kos ten. Laat ons hopen dat B. en W. een volgende vergadering een voorstel doen. Punt XI. Wijziging gemeente-begrooting, dienst 1931. Z. h. aangenomen. De WateflöWtag. Punt Xll. Slotvraag. Bij de slotvraag deelt de Voorz. mede dat de raad van beheer der waterleiding spr. mede deelde dat men met Wymbritseradeel tot over eenstemming kwam. De waterleiding komt bin nenkort over Oosthem in Ijlst. De heer F ij 1 s t r a hoopt niet dat de straat- verbetering zal leiden tot nog harder rijden, er wordt te hard gereden. Laat men de waarschu wingsborden weer plaatsen en laat de politie toezien. De Voorz.: Daar zijn 2 agenten voor noo dig. Bij de 11 stedentocht zijn te Workum van de 31 heeren 12 geverbaliseerd, hoewel zij ge waarschuwd waren. De heer F ij 1 s t r a: Maar dan kan men hier met één agent maar raak rijden, omdat het niet te controleeren is, er zijn nog gevaarlijke punten bijgekomen ook. De Voorz.: Met hulp van de rijksveldwacht i» het te doen. De heer Nauta steunt de meening van den heer Fijlstra. De heer Woudstra spreekt zijn vreugde er over uit dat de waterleiding er komt. Wat het snelle rijden betreft, laat men groote borden boven de straten hangen met een ver zoek langzaam te rijden. Dat maakt aangenamer indruk dan een verbod. Hierna sluiting. in deze gemeente aanneemt. c. Goedkeuring door Gedep. Staten d.d. 1 Juli jl. 2e afd. no. 96 van het raadsbesluit d.d. 29 Juni 1931 tot vaststelling van de door den nieuw benoemden Ontvanger te stellen zeker heid. d. Mededeeling van I. Schaafsma, dat hij zijn benoeming tot Ontvanger der gemeente gaarne aanneemt. e. Mededeeling van Burgemeester en Wethou ders, dat door hen tot klerk ten kantore van den Ontvanger-Kassier-Boekhouder is benoemd H Breeuwsma te Nijland, ingaande 1 Augustus 1931,. De onder a t/m e genoemde stukken en mede- deelingen worden voor kennisgeving aangeno men. f. Jaarverslag 1930 afd. Ziektewet van den Raad van Arbeid te Sneek. Ter inzage gelegd voor de leden. g. Resolutie van Gedep. Staten van Friesland, dd. 9 Juli 1931, no. 47, houdende goedkeuring van het raadsbesluit dd. 29 Juni 1931, tot wij ziging van de gemeentebegrooting, dienstjaar 1930. h. Idem dd. 15 Juli 1931, no. 102, 2e afd. F, houdende goedkeuring van de raadsbesluiten dd. 29 Juni 1931, tot wijziging der Instructie voor den kassier-boekhouder van het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf en de Verordening op het beheer van het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf. Aangenomen voor notificatie. 1. Schrijven van het Bestuur der woningstich ting in Wymbritseradeel houdende aanbieding van voordrachten van drie personen voor be stuurslid der Woningstichting in de vacatures H. Wesselius (te Heeg) en K. Nauta (te Oude- ga). In handen van B. en W. om advies. j. Rekening en verantwoording over 1930 van de Commissie van beheer over den Maoadam- weg „SneekBolsward”, met verzoek de bij drage van 20 in het tekort ad f 2814.40 be taalbaar te willen stellen. De rekening wordt voor notificatie aangeno men en de gevraagde bijdrage betaalbaar ge steld. k. Schrijven van den Vice-President van den Raad van State dat zoo noodig tot 8 Aug. a.s. nadere bewijsstukken enz. ingezonden kunnen worden Inzake het beroep van G. Boerema e. a. betreffende opheffing van de Openbare Lagere School te Scharnegoutum. De noodige maatregelen hiertoe zijn bereids getroffen. l. Verzoek van het Bestuur der Provinciale Friesche Vereeniging „Het Groene Kruis” om mede-garant te willen zijn voor mogelijke tekor ten op den dienst van de nazorg-kolonie Violetta te Terband bij Heerenveen. m. Idem van hetzelfde Bestuur om een bij drage van 1 at. per inwoner toe te staan voor de kinderhyglëne en bakeroplelding. Zullen worden behandeld bij de gemeente-be grooting voor 1932. n. Jaarverslag over 1930 van: de Provinciale Vereeniging „het Groene Kruis’’ en van den Provincialen Keuringsdienst. Ter inzage voor de leden. Punt ill. Advies van Burgemeester en Wethouders op het adres van de N. V. Ned. Thermo Chemische Fabrieken te Amsterdam om wijziging van de overeenkomst d.d. 30 Sept. 1925 betreffende de vernietiging van cadavers, enz. B. en W. schrijven hieromtrent aan den Raad: Met betrekking tot het in Uwe vorige verga dering om advies in onze handen gestelde adres van de N. V. Nederlandsche Thermo Chemische Fabrieken, gevestigd te Amsterdam om wijziging van de onder dagteekening van 30 Sept. 1925 met haar gesloten overeenkomst inzake het on bruikbaar maken van voedsel voor mensch en dier en de vernietiging van afgekeurd vee en vleesch, deelen wij U het volgende mede: Zooals U bekend is, werd den gemeenten, ter uitvoering van de Vleeschkeuringswet, met in gang van 1 Juni 1927 de verplichting opgelegd om destructors op te richten voor vernietiging van af gekeurd vleesch, etc., nadat aanvankelijk gedurende een vijftal jaren met het oog op de hooge kosten hiervan ontheffing was verleend. Om aan deze verplichting te voldoen, is toen in Uwe vergadering van 28 Februari 1925 op ons voorstel (dat weer gegrond was op het advies van de afd. Friesland der Ver. van Ned. Ge meenten) besloten om een contract aan te gaan met de N. V. Ned. Thermo Chem. Fabrieken te Amsterdam, welke voor de destructie van cada vers, enz. overeenkomstig de wettelijke voor schriften zou zorgdragen in haar sedert bekend geworden fabriek te Bergum. Dit contract, dat gelijkluidend was aan dat van de andere aangesloten gemeenten, vloeide voort uit een gemeenschappelijke regeling met de N. T. F., tot stand gekomen dank zij de be moeiingen van de afd. Friesland voornoemd met volle medewerking van de Directie dier Veree niging. Centralisatie dus t.a.v. de cadaververnietiging, e. d., met al de daaraan verbonden voordeelen, welke wij in ons voorstel aan U van 7 Februari 1925 als volgt omschreven: a. geen kosten, doch daarentegen een bate voor de gemeente, zijnde een aandeel in de bruto-opbrengst van ieder stuk vee, waarvan onthuiding niet was verboden; b. de gemeenschap kan er slechts bij gebaat zijn als waardevolle producten worden verkre gen uit stoffen, welke tot heden absoluut waar deloos bleven; c. de verwerking verdient uit hygiënisch oog punt aanbeveling; d. ook cadavers van aan een besmettelijke zieTcte gestorven dieren kunnen in de fabriek worden verwerkt. Wat de onder b t/m d bedoelde factoren be treft, deze waren meer van algemeen belang te achten; de ervaring heeft thans reeds geleerd, dat de destructor een gunstigen invloed uitoefent op de gezondheidstoestand van mensch en vee. Zonder dan ook maar iets aan de waarde dier factoren te kort te willen doen, willen wij ons voor de strekking van dit voorstel thans alleen bepalen tot het onder a genoemde punt, vast- Worden op advies der commissie goedgekeurd, gelegd in art. 11 van het met de vennootschap gesloten contract, want dit punt is het juist, waarvan de N. T. F., blijkens haar verzoek schrift, ontheven wenscht te worden. Als aandeel in de bruto-opbrengst ontving onze gemeente over 1926, 1927 en 1928 resp. f88.55; f266.— en f278.10. Over 1929 is niets ontvangen en zal denkelijk ook niets ontvangen worden. De N. T. F. verzoekt nL en hiermede komen wij tot den inhoud van het adres der vennoot schap om haar vrij te stellen van de betaling der aan de gemeente verschuldigde uitkeeringen overeenkomstig genoemd art. 11 van het con tract, aan te vangen met die over 1929. En dit niet alleen, maar voorts vraagt adres- sante wijziging van het contract in dien zin, dat door alle aangesloten gemeenten aan de vennoot schap ingaande 1 Januari 1930 een jaarlijksche bijdrage wordt gegeven ten bedrage van 2 cent per inwoner plus 2 cent per H.A. oppervlakte der gemeente, met een maximum van f 400.'s jaars. Voor Wymbritseradeel met een zielental vol gens de laatst gepubliceerde cijfers van het Centr. Bureau voor de Statistiek van 11659 én een oppervlakte van ruim 15000 H.A. beteekent dit dus de maximale bijdrage. Wat is nu de reden van deze ingrijpende wij ziging, welke de gemeenten voor uitgaven plaatst instede van inkomsten te genieten? Het antwoord op deze vraag is verre van ge makkelijk en niet in enkele zinnen te geven. Een geheel complex van factoren, die bij de oorspronkelijke exploitatie-opzet niet of in niet voldoende mate konden Worden in acht geno men, heeft hierbij ongetwijfeld een rol gespeeld. Toch willen wij trachten om uit de omvang rijke correspondentie, welke wij omtrent deze aangelegenheid ontvingen, die punten te noe men, welke voor een goed begrip van een en ander onmisbaar zijn te weten. In de eerste plaats noemen wij dan de finan- cieele opzet van het bedrijf, welke door de uit komsten is gelogenstraft. Of dit te wijten is aan een te groot optimisme t.a.v. de exploitatie-mogelijkheden, dan wel aan factoren, die niet voorzien konden worden en buiten de wil zijn ontstaan, is zoo niet in eenige woorden uit te maken. Het blijft toch „mosterd na den maaltijd”. Wel heeft de Ver. van Ned. Gemeenten in haar uitgebreid rapport omtrent deze aangelegenheid daarover zich een meening gevormd, wanneer zij zegt: (wij citeeren) „Voorts dat men te doen heeft met een con tractant'(de N. T. F.), die door omstandigheden geheel onafhankelijk van zijn wil, niet beïnvloed door feiten, die het gevolg zijn van een verkeerd beleid, niet in die financieel gunstige omstandig heden is kunnen komen, die de voortzetting van de contracten op de voor de gemeenten buiten gewoon voordeelige basis mogelijk maakt. Want dit meenen wij wel te mogen vaststel len: indien de N. V. bij hare oprichting de finan- cieele perspectieven iets minder rooskleurig ge zien had en op grond daarvan aan de gemeenten kleine bijdragen gevraagd zou hebben, dan zou den de gemeenten, naar onze stellige overtui ging, de totstandkoming van deze zoo buiten gewoon belangrijke en nuttige instelling daarop niet hebben laten afspringen." Tot zoover de Directie der'Ver. van Ned. Oem. Wij meenen niet beter te kunnen doen dan ons aan dit oordeel te onderwerpen. De N. T. F. geeft ook in haar adres, tot welks indiening zij noode is gekomen, enkele oorzaken aan van de teleurstellende bedrijfsresultaten, zoo als een te kort gesteld overgangsstadium, prijsdaling der producten, kortom onvoorziene omstandigheden, „force-majeure". Hoe dit ook zij, wij achten het niet noodig hierop verder in te gaan, doch kunnen beter de vraag onder de oogen zien of er voor de aan gesloten gemeenten thans aanleiding bestaat de vennootschap en daarmede zich zelve, uit de moeilijkheden te helpen. De nadeelige saldi der N. T. F. bedroegen: over De uitkeeringen, welke deze gemeente 1926, 1927 en 1928 ingevolge contract, ontving, waren dan ook allerminst aandeelen in de winst, doch veroorzaakten integendeel het tekort groo- ter te maken. Het boekjaar 1930 sluit zonder tekort, hetgeen niet is te danken aan een hoogere onbrengst der baten maar aan een daling der lasten als gevolg van een zeer streng doorgevoerde rationalisatie zonder de goede werking van den dienst ook maar iets te schaden; en bovendien ten gevolge van een grootere aanvoer van cadavers door abnormale veesterfte, waardoor de vaste onkos ten per K.G. daalden. Op deze laatste factor is natuurlijk nooit voor, uit te rekenen. De begrootinig voor 1931 daarentegen, samen gesteld naar normale omstandigheden en de gel dende productieprijzen, raamt een tekort van f40.000.—. Het behoeft nauwelijks gezegd, dat de exploi tatie op deze wijze niet i» vol te houden, laat staan haar rendabel te maken. Wanneer dan ook geen Ingrijpende maatrege len worden getroffen, is het te voorzien, dat binnen niet te langen tijd het bedrijf moet wor den stopgezet. Blijft dus de vraag of de aangesloten gemeen ten voor hare eigen belangen een open oog too- nan te hebben, indien zij lijdelijk toezien, dat de N. T. F. als onderneming ten onder gaat. Het valt niet rtkieilijk hierop beslist ontken nend te antwoorden. Met de Directie der Ver. van Ned. Gemeenten toch zijn wij juist van oordeel, dat alle gemeen ten, welke thans door de vennootschap worden bediend en zulks tot groote voldoening zonder uitzondering overtuigd zullen zijn van de wenschelijkheid om het bedrijf der N. T. F. in stand te houden. Voor hen die soms meenen dat een speciaal voor Friesland op te richten destructor allicht betere exploitatie-mogelijkheden zou bieden, vermelden wij in dit verband de mededeeling van het bestuur der afd. Friesland van de zoo- even genoemde Vereeniging, dat volgens een terzake ingesteld onderzoek een eigen Friesche destructor, zelfs met inachtneming van verschil lende gunstige omstandigheden, een zeer be langrijk tekort zou opleveren. Blijkens een door de afd. Friesland voornoemd verstrekte uiteenzetting verdient centralisatie der destructie om hygiënische en bedrijfs-economi- sche redenen verre de voorkeur boven decentra lisatie. Neen, niet naar nieuwe middelen en mogelijk heden om aan de destructie-verplichting te vol doen, bv. een provinciale destructor, moét o. ij worden rondgezien, maar op het oude voetspoor moet worden doorgegaan mits met wijziging van den basis der bestaande overeenkomst met de N. T. F. De vennootschap dient door de aangesloten gemeenten, althans voorloopjg, niet alleen van uitgaven te worden ontlast maar ook financieel gesteund in die mate, dat het gevaar voor ex- ploitatie-tekorten is bezworen, een algeheele sa- neering van de reeds geleden verliezen kan Aan het BUREAU VAN GEMEENTEWERKEN TE SNEEK worden vóór 4 Aug. 1931, tot des n.m. 5 uur prijs- aanbiedingen ingewacht Bestek vanaf heden Af0.25 verkrijgbaar aan genoemd bureau. Inlichtingen volgens bestek. Punt 11. ingekomen stukken en mededee- Hngen. a. Beschikking van den Commissaris der Ko ningin in Friesland, d.d. 29 Juni 1931, le afd. B, no. 671, houdende benoeming voor den tijd van 5 jaren, ingaande 1 Juli 1931, van leden van onderscheidene Gezondheidscommissiën in Friesland. b. Mededeeling van Ds. J. F. Th. van der Linde te Heeg, dat hij zijn benoeming tot lid der Toezicht op het Lager Onderwijs i e 4 I f t 2 5 1 J t< s 1 i 1 k n l 1 Uw huid ea voeten eischen gedurende het kampleven een bijionder goede verzorging, want zonnebrand, smetten, doorzitten en stukke voeten, kunnen U veel pijn en last veroorzaken. Daarom altijd Purol 30, 60, 80 ct. Purolpoeder 45 en 60 et. Verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten. Commissie van E«n dosis Foster's Maag pillen avonds bi) het naar bed gaan graomen, verzekert een goede nachtrust en verschaft ’a morgens volkomen normale stoelgang. f 0.63 per flacon. ff

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 6