a der Gemeente Sneek Officieel Orgaan De actie voor beter 1 k r 1 L annex SNEEKER COURANT (74e Jaargang) I Kanaalverbinding. UITGAVE: KiEZEBRINK Co. Zaterdag 1 Augustus 1931. No. 88 Eerste blad Dit No. bestaat uit 3 bladen. le it 1. 11 r r 3 s 1 47e Jaargang iar. n J. ak s- 1 B' I ak IK I w» M, I L !F Alle AdvertentlSn worden In belde bladen opgenomen. Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting. Rede Wouda. jr I e f V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid; Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. t V- f ie 35 30 ri ts. n it n. a .t ij 19 t'ïl M> I i I 1 E R I Handel en industrie In vergadering bijeen. B w nd Rede De Kok. Lt 1 I. ti>.> t I I t r s r •l K A s er u So Ui 75 5T CQ O i A Gisteravond heeft in de Harmonie de bijeen komst plaats gehad, in samenwerking van ger meentebestuur en departement van de Maat schappij voor Nijverheid en Handel belegd, ten einde te komen tot een actie voor omlegging van het geprojecteerde kanaal GroningenSta voren, zoodat dit langs onze stad gelegd wordt en niet in de verte daaromheen. De belangstelling voor deze bijeenkomst was groot. De Harmoniezaal was geheel gevuld. On der de aanwezigen waren benevens het college van B. en W. van Sneek, vele leden van den gemeenteraad, het bestuur van het departement Sneek der Maatschappij voor Nijverheid en Han del, B. en W. van Ijlst, een deputatie van de Kamer van. Koophandel, vele industrieelen, han delaren en kooplieden. De opening. De vergadering werd geleid door den burge meester den heer P. J, de Hoop. Het gemeentebestuur en het bestuur van het departement Sneek van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel hebben gemeend deze ver gadering te moeten beleggen, aldus de burge meester, omdat zij van oordeel zijn, dat de ont worpen kanaalplannen GroningenStavoren of Lemmer eenigszins dienen gewijzigd te worden in het belang van onze gemeente, dat van handel en nijverheid en ook in dat der omliggende ge meenten zoo, dat die alle meer profijt daarvan kunnen trekken. Het doet spr. genoegen dat de oproep tot deze vergadering niet te vergeefs geweest is. Nadat spr. de aanwezigen nogmaals verwel komd had, werd het woord gegeven aan den eersten spreker van den avond, de heer N. J. Wouda, voorzitter van het Departement Sneek van Nijverheid en Handel. 1IEUWE SNEEKER COURA I I I gerschool In Nederland hier door te voeren. Deze zelfde burgemeester had ook reeds veel eerder een gemeentelijke gasfabriek hier opgericht en het Comité onder zijn leiding voor de Spoorweg LeeuwardenSneekStavoren had in korten tijd in Sneek 160.000 gulden bijeen. Hij wenschte de vaart Stavorende Ven en niet Enkhuizen, daar hij aan de kortste verbinding en het diepste vaarwater de voorkeur gaf. Men ziet, dit gebeurde alles uit eigen initiatief; later heeft Sneek zijne M. T. S. opgericht, het welk kon, dank zij de onbaatzuchtige royale hou ding der leeraren en die later als gevolg van de royale bezoldiging en daarna gevolgde be zuiniging door de Regeering werd opgeheven. Wanneer wij een en ander resumeeren, dan zien wij hoe wij thans staande aan den voor avond van het graven van het kanaal Ijsselmeer Groningen, dat samenvalt met het terugbren gen van de mooie sneltrein-verbinding Amster damSneekLeeuwarden tot eene treinverbin ding StavorenSneekLeeuwarden, dan is het dunkt mij vanzelfsprekend, dat waar er nu een gelegenheid is, tenminste iets te doen voor de Zuidwesthoek en Sneek, door Sneek aan het kanaal AmsterdamRotterdamGroningen te verbinden. Mij dunkt, Dames en Heeren, dat wij, wonende in een streek, die niet het genoegen heeft zich buitengewoon te mogen verheugen in medewer king van Rijks- of Provinciaal bestuur, er wel eens even aan herinneren, dat wij een aange naam gebaar, royale houding dezer autoriteiten erkentelijk in ontvangst zouden nemen. Laat ik eindigen met te zeggen: bij voorbaat onzen dank en medewerking. Mijnheer de voorzitter, ik heb gezegd. Na enkble oogenblikken gepauzeerd te heb ben werd het woord gegeven aan den heer J. de Kok, directeur van Gemeentewerken. FranekerHarlingen varen. Waarom? Wij ge- looven toch niet dat Harlingen nogeens een ha ven zal worden als Amsterdam of Rotterdam, dat een belangrijk kanaal naar het binnenland moet hebben? Neen, men concentreere zijne krachten op het project dat men eerst onder handen gaat nemen en dat een zoo schoone gelegenheid biedt, zoowel Noord- als Zuid-Friesland te helpen aan een prachtverbinding AmsterdamRotterdam. Het kanaal dat nu gebouwd zal worden, zal na tuurlijk eenige honderden jaren minstens moe ten voldoen aan de behoefte. Waar nu een der gelijk werk wordt uitgevoerd, is het nu niet gewenscht, dat er uitgehaald wordt wat er in zit? Laat men toch alle kleinheid terzijde zetten en geve men de gelegenheid aan het gebied, waardoor dit kanaal zal komen, zich meer te ontplooien. Dit kanaal zal nu gaan door het Friesche me ren- en polderland. Zal het niet van groot belang zijn, wanneer dit kanaal loopt langs plaatsen waar gelegenheid zal zijn nieuwe industrieën aan dit kanaal te vestigen, die men in het pol derland zoo maar niet neerzet. Laat men het kanaal ver van de bewoonde wereld loopen, zal er van vestiging van nieuwe industrieën geen sprake zijn, terwijl de bestaande er niet van kunnen profiteeren. Men wete wel, het belang van het kanaal gaat dan voor een groot gedeelte teloor, voor de toe komst en het heden van een groot en belangrijk deel van Friesland laat men het niet door bewoonde streken loopen. Waar dit nu zoo gemakkelijk kan, daar is het dunkt mij een nood zakelijkheid dat dit kanaal langs Ijlst en Sneek wordt geleid. Sneek kan als pleisterplaats en reparatieplaats een belangrijke functie innemen op den weg van Groningen naar Stavoren en is her niet vanzelfsj o kt Pd zouden wij, dunkt mij, zeggen dat een plaats als Sneek met een zoo belangrijk eigen verkeer aan dit kanaal komt? Is dit misschien niet algemeen belang? Is het vooruitgaan eener plaats niet een alge meen belang? Is het wellicht niet een Friesch belang, wanneer de industrie zich meer zal ont wikkelen in een gedeelte van dit gewest, omdat de gelegenheid geschapen wordt hiertoe. Mij dunkt, iedere gelegenheid vatte men in deze tijden aan om landstreken vooruit te brengen. Wanneer men een kleine wijziging in dit kanaal brengt, kan Sneek en met Sneek de algemeen heid, er voordeel van trekken. Het is natuurlijk absoluut overdreven wanneer men met een ge leerd gezicht gaat zeggen: „Dit stuk over Sneek wordt 1800 meter langer en zal aan den schipper zooveel meer vragen aan stookolie enz. enz.” Ik vraag U, hoe gauw stuurt een schipper niet 1800 meter mis op een reis Groningen Amsterdam, en hoe vaak moet hij in zijn laad- haven niet afstanden afleggen, veel grooter dan 2 K.M. om van de eene laadplaats naar de an dere te komen. Wil men de kan-aalrichting ver anderen, dan krijgt men te hooren: daarvoor wende men zich tot het Rijk. Waarom? Over Friesche bodem gaat toch 80 K.M. van dit ka naal. Daar zal men toch wel eenige zegging schap hebben? Of is rfien bang te betalen en houdt zich liever stil? Op het oogenblik is in deze provincie veel in het stadium van wording op het gebied van wegen en kanalen, het zal alles den Frieschen bodem bewegen en doorsnijden. Nu is het toch extra .oppassen, laat men aan de hoogste plaatsen het oor goed te luisteren leggen, het zal met onverschillig zijn op welke wijze men het geld uitgeeft. Het is natuurlijk vanzelfsprekend, dat met de uitvoering van dit kanaal de aansluiting FohnejachtLeeuwarden wordt ter hand genomen. Ik ben van meening, dat indien men van goeden wille wil zijn, men het kanaal langs Ijlst en Sneek zal moeten leiden, want als wij dit kanaal langs deze plaatsen niet krijgen, dan zal men voor Sneek toch eene aansluiting hierop moeten maken, hetzij dan langs de Woudvaart of langs de Houkesloot. Deze zijtak zal toch ook een belangrijk bedrag kosten en zullen de meerdere kosten van het plan langs Sneek ver minderd kunnen worden met de kosten die een aansluiting van het kanaal aan Sneek zouden bedragen. Als zijtak zal Sneek er natuurlijk lang niet in die mate van profiteeren als het zou kunnen, wanneer het langs Ijlst en Sneek gaat. In het eene geval is Sneek een kopstation, wat in ’t geheel met zijne functie als pleister- en repara tieplaats vooi de doorgaande scheepvaart zal kunnen vervullen. Loopt het wel zoo als wij het wenschen, kan ook Bolsward en omgeving er groot voordeel van hebben. Wanneer wij zien op welk een stiefmoederlijke wijze de Zuidwesthoek van Friesland en met haar Sneek als haar middelpunt wordt behan deld, dan is het dunkt mij de plicht der Regee ring om thans iets goed te maken. Sneek heeft uit eigen initiatief steeds gehandeld en ik wil hier een klein resumé geven van de activiteit die deze plaats in de tweede helft der vorige eeuw reeds ontplooide. Nauwelijks was de wet Thorbecke op hét middelbaar onderwijs afgekondigd, of de toen malige zeer energieke burgemeester Wouda wist de oprichting van de eerste Gem. Hoogere Bur- Veel is er daarna over den vaarweg Gro ningenAmsterdam te doen geweest. Er is ge schreven en gestreden. Doch gezien het feit, dat het geheele vraagstuk bfj de eerder ge noemde bij uitstek deskundige commissie in studie was, bleef het praten en schrijven In de ruimte. We kunnen gevoegelfjk alle meenlngen en ideeën welke gedurende de periode, vooraf gaande aan de publiceering van het rapport, naar buiten traden, laten rusten. Ook de kwestie, Stavoren of Lemmer is hier voor ons geen kwestie van discussie. Het rapport ligt er, de conclusie der deskundigen weten we. Stavoren is zonder voorbehoud als de aange wezen invalshaven voor het kanaal aanbe volen. Dit te voor ’t oogenblik voor ons het be langrijkste punt uit het geheele rapport, en zonder die conclusie zouden we hier waar schijnlijk niet in vergadering ofjeen zijn. Ook de Minister heeft blijkbaar, gezien de voorstellen van Gedeputeerde Staten van Groningen aan de Provinciale Staten, de con clusie van het rapport reeds tot ae zfjne ge maakt Ook hierover zal het laatste woord nog wel niet zijn gezegd, voor ons te dit niet terzake. Het rapport beveelt dus voor het kanaal GroningenZuiderzee aan, de route Fone- jagtSneeker meerOud HofJeltesloot Stavoren. En nu dit feit er ligt, te er nu voor Sneek nog iets te doen, kan Sneek, zonder het geheele geval nu klein of van een te eng plaat- selfjk standpunt te bezien, en ook zonder dat aan de eischen van het transitoverkeer wordt getornd, en zonder ook dat de kosten veel hoo- ger worden opgevoerd, kan Sneek niet meer i van het kanaal profiteeren, dan het geval zal zijn, als het kanaal er komt volgens de ont worpen route Sneeker meerOud HofJelte sloot? Dit te de vraag die moet worden gestéld. We hebben reeds gezien dat er zelfs een eenigszins kortere weg zou zijn te maken dan de thans door de commissie voorgestelde, indien vanaf de Fluessen direct in N.O. rich ting op Ijlst zou worden afgegaan. Dit tracé heeft echter zooals gezegd, eenige bezwaren. Een tracé hetwelk technisch beter uitvoer baar en ook voor bijna de geheele lengte be staande waterwegen volgt, is dat vanaf het Heegermeer, langs de Wijde Wijmertsde Geeuw en Houkesloot naar het Sneeker meer. Dit tracé vindt u in rood aangegeven op het kaartje dat op verschillende tafeltjes is neer gei sgd. De dik zwarte Ijjn is de richting in het rapport van de Hoofdingenieurs aanbe volen. De lengte van de afstand GroningenSta voren bedraagt ongeveer 100 K.M. j Het gedeelte Sneeker meerOud HofJel teslootHeegermeer van dit traject, in zwart op het genoemde kaartje aangegeven, (we zul len dit kortheidshalve plan Provincie noemen) is lang 11480 M., de afstand Sneeker meer HoukeslootGeeuwWijde WijmertsHeeger meer, volgens de roode lijn, (we noemen dit j plan Sneek) bedraagt 13375 M. Het plan I Sneek is dus rond 1900 M. of 1,9 K.M. langer dan het plan Provincie. Wellicht achten som- I migen dit op het eerste gezicht nogal beden- kelijk. Het is ongeveer 1 van de afstand I GroningenAmsterdam. Doch als men ziet I dat de drie Hoofdingenieurs, zonder veel I commentaar, de 11 K.M. langere weg over I Stavoren met de daaraan verbonden kosten j aanvaarden boven het traject Lemmer, dan j kan die 1900 M. meerdere lengte toch van niet veel gewicht zijn. Ook de heer Wouda wees daarstraks reeds op de betrekkelijke waarde die een zoodanige afstand voor de scheepvaart heeft. En als een dergelijke afstand w e 1 veel gewicht in de schaal zou leggen, ja, dan zou ook het project van de Hoofdingenieurs er nog anders uit kun nen zien. Ook hier zouden dan nog wel wat I bochten zijn uit te halen waardoor een meer rechte richting zou worden benaderd. Wat kan nog meer gezegd worden van de richting die Sneek voorstaat. Behalve de lengte is er nog de bruggenkwestie. In het plan Provincie zijn in het. hier be sproken gedeelte 2 bruggen ontworpen, 1 hef- klapbrug voor de tramweg bij Uitwellingerga. 1 idem in den Rijksweg SneekLemmer, n.L waar die weg de Jeltesloot kruist. In het plan Sneek zullen noodig zijn: 1 hef- klapbrug (voor tram) Oppenhuizerweg. 1 idem in den Rijksweg SneekLemmer nabij Sneek 1 brug in de weg van Ulst naar het station Ijlst; 1 brug in de weg naar Heeg, kruising Wjjde Wijmerts. Het plan Sneek zal dus 9 bruggen meer krjjgen dan het plan Provincie. Zjjn die brug gen een groot bezwaar? Natuurlijk, hoe min der bruggen over een scheepvaartweg, hoe beter. Maar als ik het goed heb komen er in het kanaal tusschen Stavoren en Noord Hor- nerga 11 bruggen voor. Is het nu een zoo groot bezwaar wanneer dit er 13 worden? Waartegenover nog de mooiere rechte richtingen staan van het plan Sneek Maar ook de Hoofdingenieurs, die zoo als gezegd ten behoeve van de route Stavoren zonder veel commentaar de 11 K.M. langere weg prefereeren, doch bovendien de in het ge deelte HeegermeerStavoren voorkomend^" meerdere twee bruggen, hebben dit bruggen- bezwaar niet hoog. In hun rapport zeggen ze betreffende deze meerdere twee bruggen, het volgende: „Als eenig nadeel van de route over Sta- voren zou alleen kunnen worden vernield, dat Mij te gevraagd om in deze vergadering en kele inlichtingen te verstrekken, die meer de technische zijde van de hier te bespreken aangelegenheid raken, n.L de mogelijkheid en de consequentie’s van een eventueele rich- tingsverandering van het thans in het brand punt van belangstelling staande ontworpen ka naal StavorenGroningen. Een geringe richtingswijziging tengevolge waarvan het kanaal niet de route Heeger meerJelteslootOud HofSneekermeer zou volgen, doch vanaf Heegermeer langs de Wij de Wijmerts, de Geeuw en Houkesloot weer het Sneeker meer zou bereiken, een richting dus, waarbij het kanaal langs (niet door) Sneek zou komen te loopen. Zoo heel veel nieuws zal ik daarover echter niet meer te berde kunnen brengen. De Pers heeft de laatste dagen het vraagstuk al in den breede besproken en vele gegevens gepubli ceerd. Eenige herhaling kan echter vooral bij de onderhavige kwesties geen kwaad. Op deze dan voor Sneek zoo uiterst belang rijke kwestie is eigenlijk pas het volle licht ge vallen na de publiceering van de nota, omtrent de verbetering van de vaarwegen van Gro ningen naar de Zuiderzee, van de Hoofd In- genieur-Directeur van den Rijkswaterstaat in de directie Friesland en Drenthe en van de Hoofdingenieurs van de Provinciale Water staat in Groningen en Friesland. In deze nota kwamen genoemde drie Hoofdingenieurs tot de conclusie dat voor de vaarweg Groningen ZuiderzeeAmsterdam de route over Stavo ren de voorkeur verdiende boven die over Lemmer. Het is de meeste uwer bekend, dat reeds in Febr. 1929, de toenmalige Burgemeester van Stavoren, dhr. Poppinga, in onze stad in een openbare vergadering, belegd door ’t Departe ment van Handel en Nijverheid alhier, de voor- deelen van de route over Stavoren uitvoerig besprak. Of deze propaganda invloed heeft gehad op de uitspraak van de drie Hoofd ingenieurs, weten we niet, een fe’t te het ech ter, dat de deskundigen zich volkomen in de lijn van de heer Poppinga hebben uitgespro ken. In dezelfde vergadering werd, als ik mij goed herinner, door den heer Ter Horst te Sneek, er reeds op gewezen, dat, wanneer eventueel de richting Stavoren zou worden ge kozen, er alle aanleiding bestond te onderzoe ken of het mogeiyk zou zijn het kanaal langs Sneek te leiden. Deze gedachte werd na deze vergadering door den heer Van Veen, Tech nisch ambtenaar van den Rijkswaterstaat al hier, meer gerealiseerd naar voren gebracht. Deze publiceerde een plan, waarbij de vaar weg vanaf de Fluessen in rechte Noord-Ooste- Ifjke richting was geprojecteerd langs Ulst, Geeuw en Sneek, en vanaf Sneek langs Hou kesloot weer op het Sneeker meer aansloot. Inderdaad was en is dit nog, wat het tracé betreft, en voor Sneek en als vaarweg het beste plan, aangezien dit plan nog iets korter is dan het thans gepubliceerde plan over Oud Hof. Doch bij nadere bestudeering bleek dit mooie rechte traject nogal practische bezwa ren te hebben, aangezien de doorsnijding van verschillende waterschapslanden met een der gelijk groot kanaal, voorzieningen van diver sen aard en kostbare aankoopen of onteige ning noodig zouden maken, waardoor dit tra ject nogal duur zou worden. Om deze redenen, welke er use hadden kun nen leiden, dat de adviseerende waterstaats autoriteiten dit plan uit een technisch oogpunt te bezwaarlijk zouden achten, te dit plan op de achtergrond geraakt. te zien. De opkomst der motorvaart bracht Sta voren naar voren, daar voor vele schippers de korte zeereis'van Enkhuizen naar Stavoren aan trekkelijk was. De vorige burgemeester van Sta voren, de heer Poppinga, terecht begrijpende welk eene verandering de motorscheepvaart zou brengen, was rusteloos bezig het kanaal van Sta voren uit naar binnen te verbeteren, en zoo ziet men thans deze haven aan de Zuiderzee éen plaats innemen m het verkeer, waaraan voor 10 jaren nog niemand had gedacht. Niet alleen de vaart op Groningen gaat thans veel over Sta voren, neen alle motors voor het Noorden be stemd, zoowel voor Groningen als ook voor Leeuwarden, passeeren bij voorkeur hier. De reden, dat deze motorschepen over Stavoren gaan, is dat zij indien voor Leeuwarden bestemd, een langere reis binnenlands hebben dan over Harlingen, dus kortere tijd bezorgd behoeven te zijn door slecht weer te worden overvallen. Om gekeerd komende van Leeuwarden is deze route op dezelfde gronden voor schippers wederom preferabel. Het zou zeer interessant zijn, eens over een jaar te controleeren de bestemming der binnen komende schepen in Stavoren en ook Lemmer. Op volgens mij verstrekte gegevens durf ik ge rust beweren, dat nu reeds de helft van alle voor Leeuwarden bestemde motors over Stavoren gaan, dit aantal zal, nu men bij het Cornwerder- zand moet schutten, belangrijk toenemen, en ik geloof dat het als transito gedachte kanaal door Friesland weleens voor deze provincie het eenige kanaal zal worden, dat noodig zal blijken. Nu men zal overgaan tot den aanleg van het kanaal GroningenZuiderzee, is deze benaming reeds met meer goed. Het grootste kunstwerk in de historie onzes vaderlands, de afdamming der Zuiderzee, is bijna voltooid en de waterweg Gro ningenZuiderzee zal dus een worden: Gronin genIJsel Flevomeer. Deze verandering zal van buitengewoon belang zijn, ook in verband met het te graven kanaal. Men ziet alweer hoe de omstandigheden de menschelijke plannen kunnen en zullen blijven beïnvloeden. Was er vroeger alleen sprake van het kanaal LemmerGronin gen, nu wordt door de commissie van rappor teurs aanbevolen: StavorenGroningen. De belangrijkheid voor het deel van Nederland, genaamd provincie Friesland, van het ontworpen kanaal, zal dunkt mij, zeer groot zijn en is her de plicht van allen, om er het meest mogelijke profijt van te trekken, omdat een dergelijk groot object in dit gedeelte van Nederland wel niet meer zal worden gebouwd. Wanneer wij be denken, dat sedert honderden jaren wel met kleine verbeteringen, men zich met dezelfde ka nalen heeft moeten behelpen, dan is ’t toch voor ieder klaar dat van het tegenwoordige plan zoo veel mogelijk profijt moet worden getrokken Men moet dus in de eerste plaats dit kanaal nuttig maken, het aandeel aan de opheffing der landstreek die het passeert zoo groot mogelijk. Men spreekt wel van Friesche zijde vanhet Transito-kanaal. Hier komt de middeleeuwer weer om den hoek, die, niet of traag, mee wil werken, omdat hij denkt dat zijn belang tegen dat van een ander indruischt. Maar ik vraag mij af: waarom transito-kanaal? Is dit woordje wel licht gevonden voor de kosten? Als wij zien, hoe royaal de Staat der Nederlanden in dezen is, wat Groningen doet, dan vind ik dat ons gewest, dal op andere wijze toch ook wel geld heeft weten uit te geven, (zie bv. de Electriciteitswerken, waaruit blijkt dat men toen ook wel den moed heeft gehad om een groot werk aan te pakken als dit in het algemeen belang noodig werd ge acht en ik geloof dat deze onderneming toen alleen door deze provincie gefinancierd werd) dat dit gewest voor een appel en een ei een kanaal kan krijgen dat voldoende voor de ge heele provincie zal zijn, mits men er de verschil, lende streken dezer provincie er ook van wil laten profiteeren. Transito beteekent doorvoer, maar juist dit woord opgevat als doorvaart, zegt toch al hoe de geheele provincie Friesland, door aansluiting op dit kanaal, dat van Noord tot Zuid Friesland doorsnijdt, er zijn voordeelen mee kan doen. Een enorme en zeer schoone gelegenheid om de plaatsen, die ervan kunnen profiteeren, te laten profiteeren. Ik wil hier met spreken over het kanaal FohnejachtHarlingen, waarvoor Groningen ook al weer royaal in den buidel tast, om den medebewoner van Nederland, maar van een andere aglomeratie, maar tot spoed aan te zetten. Voor dit kanaal zal Friesland wel meer betalen. Gelooft men dan dat dit kanaal zoo noodzakelijk zal zijn? Ziet men dan niet, wat men toch kan constateeren en wat ik ook reeds eerder zeide en begrondde. dat de vaart Leeu wardenRotterdamAmsterdam reeds grooten- deels nu over Stavoren gaat, met uitzondering van de vaste lijnen, die vanaf Leeuwarden over Dames en Heeren. In de loop der eeuwen zal er wel steeds han del en met gevolg scheepvaart geweest zijn tus schen Amsterdam eenerzijds, Groningen en Friesland anderzijds. Door de veranderde omstandigheden, het op komen in de tweede helft der vorige eeuw van Rotterdam als eerste havenplaats in ons land, werd deze handel van het Noorden natuurlijk ungebreid tot Rotterdam. Veel is er veranderd in den loop der tijden, doch de handel veranderde met hen en zal wei even jong en oud zijn als het menschdom zelf Unze grootouders maakten hunne reizen naar Amsterdam en Rotterdam per beurtman en wat er ook veranderd moge zijn, zouden zij thans terugkeeren en de reis nog eens willen maken, dan zouden zij allicht zeggen: „Veel is er bij jullie veranderd in het middel van transport, het water heeft nochtans zijne belangrijkheid als hoofdtransportweg behouden, maar varende van het Noorden naar Amsterdam en Rotterdam, dan moet er ons toch van het hart, dat de be zwaren die wij hadden, ook nu- nog steeds be staan en m dit opzicht zijn jullie met erg, om een woord te gebruiken, dat thans vaak wordt misbruikt, erficent geweest. Dames en Heeren, ik geloof dat wij aan deze opmerking onzer voorzaten, weinig zouden heb ben toe te voegen. Wij kunnen slechts be schaamd zeggen: Ja ziet U. waarde grootouders gij vergeet, dat ook gij Nederlanders waart, dai de esprit de clocher, zooals gij U in uwen Fran- schen tijd uitdrukte, volstrekt met een bezit van uwen tijd alleen is, maar ook uwe nazaten, die zich ais Nederlanders moeten zien, zien zich nog veel te vaak als Groningers en Friezen en dank zij deze geestesgesteldheid en onderlinge middel- eeuwsche strijd tusschen stad en stad, provincie en provincie, komen vaak de ontstellendste din gen nog in onze tijden voor, waarvan gij voor zaten dacht, dat zij in de toekomst, zooals gij die zaagt wei zouden verdwijnen. Wij moeten he laas nogmaals beschaamd zeggen, m het konink rijk der Nederlanden zijn wij nog niet zoover, hopen wij dat er een betere toekomst zal komen Zooals ik in het begin reeds te kennen gat, d<_ vaarweg GroningenZuiderzee is eeuwen lang dezelfde gebleven, totdat een verandering van omstandigheden in de vaart zelf, vooral .n het tijdperk na den oorlog ook aan dezen weg eene verandering gat. Was Lemmer vroeger de haven, waarover de schepen naar Groningen en russchengelegen plaatsen voeren, thans is de weg over Stavoren zeer belangrijk geworden Vroeger in de tijd der zeilschepen, toen er nog geen motoren waren, werd er veel gesleept en dtze sleepen gingen van Groningen over Lemmer. Daar waren steeds sleepbooten aan wezig, welke men in Stavoren tevergeefs zocht dus ging de scheepvaart over Lemmer. Stavoren was toen hoogst onbelangrijk, wat uit de sta tistiek der tonnenmaat in den loop der jaren is k

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 1