Uit onze Raadzaal No. 105 Eerste Blad. DIT04VE: HEZEBRINK Co. Dit No. bestaat uit 4 bladen. Officieel gedeelte. Nieuwstijdingen. Zaterdag 26 September 1931. 47e Jaargang annex SNEEKER COURANT (74e Jaargang) I I Jaar. Aantal schepen. Tonnage. Aantal schepen. Jaar. Tonnage. J aar. Aantal schepen. Tonnage. SNEEK, 23 September 1931. Aan de Gemeenteraad. 7665 9341 9533 7371 10753 16.137 14.148 15.303 17.107 14.682 1.669.746 1.494.718 1.533.653 1.626.179 1.486.865 1.461.477 1.659.030 1.854.448 1.631.721 1.638.532 1926 1927 1928 1929 1930 1926 1927 1928 1929 1930 714.379 860.041 1.006.390 680.372 1.038.951 Ter vervollediging geven wij hier nog de cijfers be- treffende de sluizen te Harlingen 1926 1927 1928 1929 1930 18.860 21.803 24.708 21.973 22.086 Alleen van vaste lijnen van en naar Sneek bevonden zich hieronder volgens mededeeling van den Haven meester te Lemmer 1845 schepen met een tonneninhoud van 86.220. De sluis te Stavoren passeerden deelte aangaat, veranderen. Het zal niet meer uitsluitend een transito-kanaal zijn maar rechtstreeks dienstbaar ge maakt kunnen worden aan de scheepvaart op Sneek en Ijlst. Van hoeveel beteekenis deze is moge uit de volgen de cijfers blijken. De sluis te Lemmer passeerden De bioscoop „Bij! de WaagT2 heeft Dfupont’sSalto Mortale (doo- densprong) en wel de Duitsch spre kende uitgave. Een nieuwe en groot- sc'he schepping van den genialen re gisseur, wiens Variété en Atlantic hem roem bezorgden. Ditmaal heeft hij een greep gedaan in het circus- en cabaret leven met zijn lief en leed en een mach tige film1 geproduceerd, die we weer moeten zien. In de hoofdrollen Anna Sten, Reinholt Berndt, Gerron. Wal burg en Wohlbrück. Een uitstekend voorprogramma gaat dit groote werk vooraf. Op de lijst van aanbeveling door de rechtbank te Assen opgemaakt ter vervulling van de vacature van kantonrechter te Em men is o. a. geplaatst onze vroegere stad genoot mr. F. G. G. Boerrigter. Kprenbond. Door den HoogEerw. Heer Deken J. van Galkom alhier is het eere-voorzitterschap van de R.-K. Kerkkorenbond „St. Ambro sius” aanvaard. Gevonden Voorwerpen. Aanwezig aan het bureau van politie, Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen HJ/2 en 12’/2 uur, de navolgende voorwerpen als gevonden gede poneerd op 23 en en 24 Sept. 1931.: blauwe pet; heerenrijwiel. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 23 en 24 Sept. 1931: notitieboekje, M. Faber, Ged. Neltj eshaven 22; portemonnaie met inhoud, A. v. d. Rijt, Havenstraat 9; nagelgarnituur, J. Zwikstra, 2e Oosterkade 21damesrijwiel, St. Ant. Ziekenhuis, Stationsweg; plank met bal, H. de Jong Hooghuistersteeg 6. Btoscoopnieuws. De A m i c i t i a-B i o s c o o p heeft een grootsche film met Greta Garbo, nl. „Om het kind”. De geschiedenis komt hierop neer. Miss Garbo is hier Arden Stuart, een meisje uit de hooge kringen van San Francisco, dat echter met de conventie op slechte voet staat, een eigen wil heeft en walgt van een leven van genotzücht. Zij neemt het leven ernstig en dus ook het huwelijk en wenscht slechts uit liefde te trouwen; begrijpelijk is het dat haar familie in opstand komt als ze Op een chauffeur overigens een lid van een oud Engelsch ge slacht verliefd raakt; ze moet hem op geven. Een nieuwe schok krijgt die familie als ze met de artist Packy Cannon (Nils Asther) een réis gaat maken, haar kringen schouderen haar daarna. Zij is ernstig ver liefd op Packy, maar als zij in jaren niets van hem hoort, huwt zij tenslotte Tommy Hewlett (John Mac Brown), een man voor wie zij achting koestert. Dan keert Packy terug en hij, die kwam om Arden te vragen, ontdekt dat zij al gehuwd en moeder van een aardige jongen is. Arden en Packy begrijpen beide een fout gemaakt te hebben en de edelmoedige Tommy biedt aan het veld te ruimen; maar in Arden is de moederliefde ontwaakt, zij kan haar kind niet opgeven om de man die zij lief heeft en bij het bed van hun kind vinden Tommy en Arden elkaar. Een gegeven dat zich voor melodramatiek leent, maar door den regisseur Robertson sober is gehouden, zoodat het groote talent van Garbo er ten volle in schittert. De pers is dan ook eeiistemmig in haar lof. De Haagsche Courant schrijft: Gretha Garbo, de volkomene! De volmaakte vrouw! De eenige filmactrice van de laatste jaren door Amerikaansche producers gelanceerd, wier spel een blijvende herinnering zal ach terlaten, als dat van haar groote voorgang ster en landgenoote Asta Nielsen. Greta Garbo bezit individualiteit. Haar te zien is een weldaad! Een zeer goede film, met uit stekend spel van de hoofdpersonen, naast de allesbeheerschende creatie van Greta Garbo. De Avondpost schrijft: .yzeer overtuigendGreta Garbo is een fenomeen op filmgebied. In totaal passeerden de sluizen te Lemmer en Sta voren aan tonnage over 1930 2.525.816. Volgens een door ons ingesteld onderzoek was hier van bestemd voor Sneek, Ijlst en Bolsward, met inbegrip van de vaste lijnen op Sneek, meer dan 350.000 ton. Deze cijfers duiden wel aan het groote belang, dat voor Sneek en omgeving is betrokken bij een directe aanslui ting aan een zoo goed mogelijke vaarweg. SNEEK. 30 September 1931. Wij veroorloven ons voor de hierna volgende be schouwingen en wenschen dringend Uwer Excellenties aandacht te vragen. In de „Nota omtrent de verbetering van de vaarwe gen van Groningen naar de Zuiderzee”, welke in No vember 1929, door de Hoofdingenieurs Van Vlissingen, J.akter van h“et kanaal'zal daardoor, voor zooveel dit ge- Wij stellen U voor, in samenwerking met het depar tement Sneek der Maatschappij voor Nijverheid en Handel, een adres te richten aan den Minister van Wa terstaat, houdende verzoek de richting van het ontwor pen kanaal GroningenZuiderzee zoo te wijzigen, dat deze wat het gedeelte SneekermeerHeegermeer aan gaat niet loopt over Uitwellingerga maar over Sneek en Ijlst. Een ontwerp van dit adres is als bijlage bij dit voorstel gevoegd. Wij hebben aan de gemeentebesturen van Ijlst, Wijmbritseradeel en Bolsward gevraagd dit adres mede te onderteekenen. Tevens stellen wij U voor aan de Staten dezer pro vincie te verzoeken te zijner tijd mede te werken, opdat wordt gehandeld in de richting als in het adres is aan gegeven. Burgemeester en Wethouders van Sneek s P. J. DE HOOP, Burgemeester. P. SIKKES, Secretaris. Aan den heer MINISTER VAN WATERSTAAT ’s-GRAVENHAGE. No. 1.813.11(4) Onderwerp: KANAAL GRONINGEN—ZUIDERZEE. B. en W. bieden den raad o. a. de volgende voor stellen aan: Adres aan den Minister inzake de richting van het kanaal Groningen Zuiderzee. No. 1.813.11(4) Voorstel van Burgemeester en Wet houders tot het verzenden, in samenwer king met het departement Sneek der Maatschappij voor Nijverheid en Handel, van een adres aan den Minister van Waterstaat betreffende de richting van het kanaal GroningenZuiderzee. wel rechtstreeks aanraking met bedoelde centra zou wor den verkregen. Van welk standpunt moet bij het ontwerpen en uit voeren van dit zoo belangrijke werk worden uitgegaan Uitsluitend van ditdat Groningen, als de meest belang rijke handelsstad van het Noorden, moet worden gehol pen aan een zoo goed en zoo snel mogelijke verbinding met de centra van het land wij laten het kanaalge- deelte FonejachtHarlingen nu buiten beschouwing Of mag, neen moet als eisch gesteld worden dat, waar zooveel millioenen zullen worden besteed ter versterking van de economische kracht van ons laftd, daarvan ook onmiddellijk het meest mogelijke profijt wordt getrok ken Naar onze meening en die van vele anderen kan moeilijk een andere conclusie worden getrokken dan de laatste. In die geest nu wordt niet gehandeld wij raakten dit punt reeds met een enkel woord aan als het kanaal volgens de nu geprojecteerde richting tot stand komt Dan zal het welhaast uitsluitend een transito karakter verkrijgen en niet dan indirect ten goede komen aan het hiervoor aangegeven gebied dat wordt doorsneden. Te meer mag in dit verband de eisch worden gesteld dat met het belang van dit gebied wij hebben nu in zonderheid op het oog de Zuidwesthoek van Friesland met Sneek als centrum volledig rekening zal worden gehouden, nu door de drooglegging der Zuiderzee de positie daarvan in niet geringe mate wordt geschokt. Als eenerzijds een werk als de drooglegging der Zuiderzee wordt aangevangen ter verhooging van de welvaart, dan is het anderzijds moeilijk te aanvaarden, dat ditzelfde werk voor bepaalde deelen van het land groote economi sche achteruitgang teweeg zal brengen, te minder als de mogelijkheid zou bestaan tot het scheppen van een com pensatie. Sneek en omgeving dreigen in welvaart achter uit te gaan door de uitvoering der Zuiderzeewerken. Is dat ter wille van een zoo groot belang als de inpoldering der Zuiderzee wordt geacht te zijn, noodig, dan hebben wij hoe leede ook ons daaraan te onderwerpen. Maar als zich dan een mogelijkheid voordoet om langs andere weg de dreigende nadeelen op te heffen, dan mag, naar wij meenen, bepaaldelijk de eisch worden ge steld, dat die mogelijkheid wordt aangegrepen. Deze mogelijkheid nu bestaat, indien het te maken kanaal van het Sneekermeer naar het Heegermeer niet loopt over Uitwellingerga, Oudhof, Nieuweweg, Jelte- sloot, maar indien het wordt geleid langs de Houkesloot, voorbij Sneek een nieuw te graven gedeelte aan de buitenkant langs de Geeuw, Ijlst en de Wymerts. Beide routes zijn aangegeven op een bij dit schrijven ge voegde kaart. Indien dit geschiedt, dan worden Sneek en Ijlst rechtstreeks aan het hoofdverkeer te water aan gesloten en komt Bolsward veel dichter bij dat hoofd verkeer te liggen, waardoor een aansluiting van deze plaats veel gemakkelijker mogelijk zal worden. Het ka- Kooper en Wouda is gericht tot den Minister van Wa terstaat en de Gedeputeerde Staten van Groningen en Friesland, is geadviseerd als eindpunt van een der beide door Friesland te maken hoofdkanalen Stavoren en niet Lemmer te kiezen. Volgens de voordracht, door de Gedeputeerde Sta ten van Groningen onder dagteekening van 18 Juni 1931 tot de Staten dier provincie gericht, zou ook Uwe Excel lentie aan dit eindpunt de voorkeur geven en zou zij be reid zijn behalve de hoogere kosten van grondaankoop (f247.000) eveneens de hoogere uitvoeringskosten (f 1.053.000) die voor de verbinding via Stavoren ge raamd zijn, voor ’s Rijks rekening te nemen. De Staten der provincie Groningen hebben zich bereids met het in zicht van het Gedeputeerde College dier provincie ver- eenigd en de keuze van Stavoren bevestigd. Het mag dus welhaast als vaststaande worden beschouwd, dat de route door Friesland bij Stavoren de Zuiderzee (dan vermoedelijk Ysselmeer) zal bereiken. Onder deze omstandigheden achten wij het onze plicht met de meest mogelijke nadruk op te komen voor het belang van onze gemeente en een ruime omgeving, voor zoover dit bij de uitvoering der onderwerpelijke ka nalenplannen is betrokken. Tot ons leedwezen was het ons niet wel mogelijk onze hierna volgende opmerkingen vroeger te maken hoezeer wij de wenschelijkheid daarvan gaarne erkennen aangezien eerst onlangs door de in de aanhef van dit schrijven genoemde voordracht van de Gedeputeerde Staten van Groningen de stand van zaken met betrekking tot de kanalenplannen openbaar geworden is. Het gedeelte van het kanaal, loopende van het Sneekermeer naar het Heegermeer zal, worden de nu ontworpen plannen uitgevoerd, volgen de richting Uit wellingerga, Oudhof, Nieuweweg, Jeltesloot. Het loopt, gelijk trouwens bijna het geheele kanaal van de Frie- sche grens tot Stavoren, door weinig of in het geheel niet bewoonde streken. Gegeven alleen een kanaal, dat, mid den door Frieslands velden gaande, zoo goed als geen bewoonde streken raakt, althans vrij ver verwijderd blijft van haar centra van handel en nijverheid, kan ge zegd worden dat het belang van onze provincie niet wordt gediend op een wijze als mogelijk zou zijn, indien Indien de route gevolgd wordt over Sneek en Ijlst, zal het kanaal een grootere lengte krijgen van ongeveer 1900 M. en zullen de kosten stijgen met ongeveer f 550.000.Bijzonderheden hieromtrent treft Uwe Ex cellentie aan in een bijlage, welke is samengesteld door den directeur der gemeentewerken te Sneek. Het bedrag van f 550.000.is, zooals uit de bijlage blijkt, geraamd aan de hand van nauwkeurige gegevens en kan van de werkelijke kosten indien al, nooit ver verwijderd zijn. Tegenover de geheele lengte van het kanaal, welke van Noordhornerga tot Stavoren ruim 85 K.M. bedraagt, kan de grootere lengte moeilijk als een overwegend be zwaar worden gevoeld. En als in aanmerking wordt ge nomen dat de kosten van het geheele kanalenplan dat naar Stavoren en dat van Fonejacht naar Harlingen worden begroot op f 23.480.000, waarvan het kanaal naar Stavoren alleen zal eischen f 13.880.000, dan valt niet in te zien, dat een verhooging met f 550.000 als on overkomelijk moet worden beschouwd, als daardoor wordt gediend een belang van de omvang en beteekenis als in dit schrijven is uiteengezet. Te minder kan dit naar onze meening het geval zijn, als in aanmerking genomen wordt dat Ijalthans naar het ons voorkomt het Rijk, de provincie Friesland en de gemeente Sneek gezamenlijk dit hoogere bedrag zul len hebben te dragen en dat, indien Sneek niet recht streeks aan het hoofdkanaal wordt aangesloten, een ver binding door middel van een zijwgg langs een bij de provincie Friesland in onderhoud en beheer zijnd kanaal, zal moeten worden gemaakt, waarmede een niet onaan zienlijk bedrag gemoeid zal zijn. Kan Sneek door het maken van die zijweg alleen niet voldoende worden geholpen Wij zouden indien deze vraag werd gesteld, in de eerste plaats willen op merken, dat het hier niet gaat om een belang van Sneek alleen. Ijlst met zijn niet onbeteekenende industrie, dat in het plan Sneek onmiddellijk aan het hoofdkanaal zal komen te liggen, zal dan in het geheel niet worden ge holpen dh Bolsward blijft nagenoeg evenver van dit kanaal verwijderd als thans het geval is. Maar ook Sneek wordt door een dergelijke zijtak niet voldoende gebaat. Ontkend kan natuurlijk niet worden, dat de toe stand ook dan beter zou worden dan ze nu is, maar in vergelijking met de mogelijkheden die opgesloten liggen in een onmiddellijke aansluiting aan de groote vaarweg moet het scheppen van een verbinding door middel van een zijtak toch wel als zeer onbevredigend worden be schouwd. Het gaat ons niet alleen om behoud van wat is, het gaat om het openen, voor nu en voor de toekomst, van nieuwe bronnen van welvaart tegenover de bedrei gingen die uit de Zuiderzeewerken voortvloeien. Wij meenen dat nieuwe mogelijkheden inderdaad ontstaan als aan ons verzoek wordt voldaan. Er zou dan in de nabijheid van de Houkesloot een terrein ontstaan gelegen aan groot scheepsvaarwater en tramlijn, tevens geschikt of althans met niet zeer groote kosten geschikt te maken voor spoorwagens, terwijl tusschen Sneek en Ijlst een ideaal industrieterrein zou ontstaan, eenerzijds be grensd door het kanaal, anderszijds door de spoorweg. Wanneer dan bij de aanleg van de op het Rijkswegen- plan geprojecteerde primaire weg Heerenveenafsluit dijk der Zuiderzee de gunstige situatie in de nabijheid van de Houkesloot nog zou worden verbeterd, zou inder daad aan alle eischen van verkeer en vervoer kunnen worden voldaan. Een dergelijke mogelijkheid biedt naar wij meenen het geheele kanaal GroningenStavoren nergens. Het zou, naar onze meening, een groote fout zijn, indien daarvan thans niet het allermeeste profijt zoude worden getrokken. Voor de schipperij zelf biedt een omlegging over Sneek overigens nog dit voordeel, dat Sneek als eenige grootere plaats in de nabijheid van de vaarweg Amster damGroningen, een geschikte pleisterplaats zou ople veren met het oog op reparatie, proviandeering enz., een belang dat in de toekomst, indien ook voor de schipperij de arbeidstijd wettelijk zou worden geregeld, in belang rijke mate aan beteekenis zou winnen. Het schijnt niet geheel tot de onmogelijkheden te behooren, dat van Groningsche zijde tegen ons verzoek bedenkingen worden geopperd. Op zichzelf niet geheel onbegrijpelijk. Groningen wordt door inwilliging niet ge baat. Maar in eenigszins beteekenende mate geschaad wordt het evenmin. Er wordt van Groningen niet meer verlangd, dan te aanvaarden de meerdere lengte on geveer 1900 M. en de aanwezigheid van twee brug- VRIJSTELLING DIENSTPLICHT. De BURGEMEESTER der gemeente SNEEK brengt ter openbare kennis dat van heden af ter secretarie 2e Afd., ter inzage ligt de beschikking van den Minister van Defensie, d.d. 23 September 1931 VII afd. no. 222V, waarbij aan ACHO VAN DER HEIJ, ingeschreven voor de lichting 1930 in deze gemeente, met ingang van 15 November 1931, voorgoed vrijstelling van de dienst plicht is verleend wegens opleiding tot een geestelijk ambt. Tegen deze uitspraak kan uiterlijk de tiende dag na de dagteekening dezer be kendmaking beroep worden ingesteld. SNEEK, 25 September 1931. NIEUWE SNEEKERCODRANT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 1