'1 fijnte BM. BITRATE: K 4 Co. No. 4 48e Jaargang Dit No. bestaat uit 3 bladen. M WIJ MBRITSERADEEl Woensdag 14 October 1981. I r I 2.25 Meter hoog is. wanneer U het noodige crediet voor bovenom- Ligt ter secretarie voor U ter inzage. bouw van binnen geverfd dienen te worden. De kosten van dit plan worden globaal be groot op f2750. schreven plan wilt toestaan, aan een aanvang der werkzaamheden niets meer in den weg staat, indien wij daartoe het tijdstip gekomen achten. Overigens zij hierbij, wellicht ten overvloede, opgemerkt, dat ons bovenomschreven voorstel voor U geen beletsel behoeft te zijn om het vraagstuk der werkloosheid bij de behandeling der gemeentebegrooting voor 1932 nog nader onder de oogen te zien, indien daartoe Uwerzijds behoefte wordt gevoeld. Aangezien de tijd dringt, bepalen wij ons voor het oogenblik alleen tot vorengenoemd werkver- schaffings-object en stellen U derhalve voor ons daartoe een crediet te verleenen tot een maxi maal bedrag van f7500. De besluiten tot verkrijging van den benoo- digden grond hopen wij U t.z.t. ter vaststelling aan te bieden. Artikel 3. Elk woonvertrek moet zijn voorzien van één of meer onmiddellijk in de buitenlucht uitko mende lichtramen, welke te zamen een opper vlakte hebben van ten minste 1/6 gedeelte van de vloeroppervlakte der te verlichte ruimte. Deze lichtramen of althans een gedeelte daarvan moe ten zoodanig geopend kunnen worden, dat de opening ten minste 1/4 gedeelte der voorge schreven lichtoppervlak bedraagt Artikel 6. Het uiterlijk van deze zomerhuisjes, eventueele reclameborden en toestellen, alsmede hekken of andere terreinafscheidingen, moet behoudens het bepaalde in de desbetreffende voorschriften van hooger gezag, zoodanig zijn, dat het werk noch op zichzelf, noch in verband met de omgeving, uit een oogpunt van welstand aanstoot kan geven. Te dien aanzien zijn Burgemeester en Wet houders bevoegd nadere eischen te stellen. Artikel 7. Alle onderdeelen moeten ten genoegen van Burgemeester en Wethouders in (goeden staat worden onderhouden. Artikel 8. Burgemeester en Wethouders kunnen aan de vergunning steeds nieuwe voorwaarden verbin den. Artikel 10. Overdracht van een vergunning kan slechts plaats hebben met toestemming van Burgemees ter en Wethouders. Artikel 12. Degene, die dergelijke huisjes bouwt, be woont of doet bewonen, in strijd met een der voorschriften dezer verordening of met een der krachtens deze artikelen gestelde voorwaarden of nader door Burgemeester en Wethouders te stellen eischen, wordt, onverminderd het be paalde in artikel 52 van de Woningwet, gestraft met een geldboete van ten hoogste f300.of een hechtenis van ten hoogste 2 maanden. Artikel 13. De zorg voor de naleving van deze verorde ning wordt opgedragen aan de dienaren van politie en den gemeente-architect De met de uitvoering van deze verordening belaste personen zijn bevoegd met inachtneming van de voorschriften van de wet van 31 Augus tus 1853, Stbl. no. 83, de huisjes en aanhoorig- heden, waarop deze verordening betrekking heeft, te allen tijde, ook tegen dfi wil van de bewoners, binnen te treden. Artikel 11. De huisjes mogen uitsluitend worden be woond door te goeder naam en faam bekend staande personen en gezinnen en alleen in de zomermaanden, gedurende het tjjdvak van 1 April tot 15 October. Nadat de vergadering een oogenblik is geslo ten en weer heropend leest op verzoek van den Voorz. de secretaris het nu ingekomen stuk van den minister. Deze zegt een subsidie toe, mits o, a. het gemiddelde loon niet meer dan 24 ct. per uur in accoord zal bedragen. B. en W. hebben toen den ministeer gevraagd welk per centage subsidie kon worden verwacht, waarop nog geen antwoord is ontvangen. B. en W. achten dit uurloon te laag in ver band met de loonstandaard in deze gemeente en stellen voor het rijkssubsidie voorloopig niet aan te nemen doch verhoogi: g te vragen. B. en W. hadden nL gedacht 30 ct. per uur te kunnen geven. De Ned. Chr. Landarbeidersbond heeft B. en W. op hun schrijven geantwoord dat deze bond in elk dorp wil trachten met vooraanstaande werkgevers contact te zoeken om dan in zulke dorpen objecten van werkverschaffing aan te wijzen, waarvoor eventueel subsidie van de ge meente zal worden gevraagd. De V o o r z. deelt mede dat B. en W. tegen deze werkwijze geen bezwaar hebben. Ook stel len zij voor grond aan te koopen tot een maxi mum van 50 ct. per M’. B. en W. hebben de waterschappen ook gevraagd of zij werk uit te voeren hadden, ook daar kon de gemeente even tueel subsidieeren. De heer N ij d a m had zich gedacht dat men een commissie voor de werkverschaffing in deze gemeente zou hebben benoemd. B. en W. zijn echter zoo 'diligent dat dit niet noodig is. Zij hebben reeds objecten voor werkverschaffing aangewezen; voor die activiteit hulde. Spr. acht het door den minister bepaalde uurloon voor deze gemeente ook te laag en daarom dient in derdaad getracht meer te krijgen, want er zijn werkloozen die niet zoo bekend met dit werk zijn en dus een zeer laag weekloon zouden halen. De heer S a n t e m a wilde als jongste lid zich voorloopig tot luisteren bepalen, maar bij dit ge wichtige vraagstuk wil hij toch iets zeggen, doch roept bij voorbaat de clementie van den raad in, idie denke aan het Schriftwoord: „Handel zachtkens met den jongelingf’. De Voorz.: Dat zij U bij voorbaat toege zegd. Artikel 4. De vrije afstand tusschen twee zomerhuisjes moet ten minste 50 Meter bedragen. Een reeks van vier zomerhuisjes, met inacht neming van het vorige lid gebouwd, moet door een onbebouwde strook van ten minste 150 Me ter van andere zomerhuisjes zijn gescheiden. Geen zomerhuisjes worden gebouwd binnen een afstand van 6 Meter vfin het openbaar vaar water. In bijzondere gevallen kunnen Burgemeester en Wethouders onder nader door hen te stellen voorwaarden afwijkingen toestaan van hetgeen in dit artikel is bepaald. I Plan B omvat alleen het uitbreken en vervan gen van een houten scheidingswand tusschen de beide leslokalen door een scheidingswand van steen en het maken van een vijftal kasten in de leslokalen. Evenals bij plan A is in dit plan be grepen het maken en plaatsen van vier bord- stellingen en het van binnen verven van het ge bouw. Globaal worden hiervoor de kosten geraamd op f2000. In beide plannen is opgenomen het betegelen van de speelplaats met basaltinetegels. Hoewel die kosten van plan A hooger geraamd worden dan van plan B, meen ik toch Uw Col lege te moeten adviseeren de voorkeur te geven aan plan A aangezien de meerdere kosten zeer zeker zullen opwegen tegen de grootere garde- robe-ruimte en dientengevolge tegen de groo tere bruikbaarheid van het gebouw.” Artikel 1. Het is verboden, zonder vergunning van Bur gemeester en Wethouders in deze gemeente hou ten zomerhuisjes te bouwen. Artikel 5. Binnen één maand na ontvangst van een aan vraag verklaren Burgemeester en Wethouders of er bezwaren bij hen bestaan tegen het bouw werk of de daarvoor aangevraagde plaats. Heb ben zij geen bezwaren, zoo wordt de vergunning onverwijld tot wederopzegging verleend en daarbij een stel van de overgelegde teekeningen en van de beschrijving gewaarmerkt aan den aanvrager uitgereikt. Tot den bouw mag eerst worden overgegaan, nadat door of vanwege Burgemeester en Wet houders de rooiing of bouwlijn en de plaats van het te bouwen huisje zijn aangegeven. Artikel 14. De bij het in werking treden van deze veror dening bestaande houten zomerhuisjes moeten binnen twee jaar na de datum van in-werking- treding In overeenstemming worden gebracht met de voorschriften dezer verordening. De heer Van Gooi is tegen dit heele voor stel, omdat hij de noodzakelijkheid niet inziet. We hebben in de geheele gemeente maar 1 zo merhuisje en spr. gelooft niet dat er meer zullen komen. Daarvoor een verordening te maken is volkomen onnoodig. En als de raad deze veror dening toch wil heeft spr. tegen een aantal ar tikelen bezwaar. De Voorz.: Met de mogelijkheid van toene ming deze?*huisjes moet toch rekening gehou den. Het wen: der verordening is achter de rug, de raad behoeft slechts ja of neen te zeggen. Bij artikel 4 vindt de heer Van Goal dat de afstand van 50 M. tusschen de zomerhuisjes veel te groot is. Dat eischt men toch van ge wone huizen ook niet Het Ijjkt wel of die huisjes besmet zijn. De Voorz.: De vergelijking met huizen in een stad of dorp gaat niet op; in' het meren gebied moet men trachten de ongerepte schoon heid te handhaven en- daarom is zekere afstand tusschen de huisjes noodig, zoodat zij zich zoo veel mogelijk bij het landelijk milieu aanpassen. Ook is gr brandgevaar, omdat het houten huisjes zijn. Het voorstel-Van Gooi omi dit artikel te schrappen vindt geen steun. Bij art. 8 heeft de heer Van Gooi bezwaar er tegen dat B. en W. steeds nieuwe voorwaar den aan de vergunning kunnen verbinden. Waar blijft de vrijheid van de menschen van de natuur te genieten? Spr. stelt voor dit artikel te schrap pen. De Voorz.: De vrijheid moet aan banden gelegd om bandeloosheid te voorkomen. De be doeling van art. 8 is om geheel conform de geest der verordening te handelen; men zal dus niet willekeurig in de vrijheid ingrijpen. De heer Gerbrandij zegt dat de heer Van Gooi gelegenheid geeft tot volkomen anarchie. De een zou zijn huisje voor dat van den ander kunnen bouwen als hij zijn zin kreeg. De heer Van Gooi: Dat kunnen B. en W. verhinderen doordat zij volgens een artikel toe zicht op de bouw uitoefenen. De Voorz.: Art. 8 zal alleen toegepast wor den, als het in het belang van het natuurschoon is. Ook dit voorstel van den heer Van Gooi vindt geen steun. Bij artikel 11 vraagt de heer Van Gooi wie de goede naam en faam beoordeelt; dat is zeer moeilijk, en die eisch stelt men bij het bouwen van een gewoon huis ook niet. De huisjes moe ten solied gebouwd worden, maar waarom mag men er slechts van 1 April tot 15 October in wonen? hulde dat zij oog hebben voor het wegenvraag stuk en de werkloosheid en deze zaken weten te combineeren ook. Nu kan dit werk uitgevoerd in het tempo der werkloosheid. Met volle sym pathie zal spr. aan dit voorstel meewerken. Er is echter subsidie aangevraagd bij de A. N. W. vatten, dat ten minste 3 bij 4 Meter groot en ten goede komen. Wij hebben daarom den gemeente-architect opdracht gegeven een overzicht samen te stellen van de wegboditen, welke voor verbreeding in aanmerking konren. Deze ambtenaar is daarmede dezer dagen ge reed gekomen onder overlegging van een alge- meene situatie-teekening der gemeente, waarop genummerd staan aangegeven 22 bochten, welke naar zijn oordeel verbreeding behoeven. Voorts is door hem van elke bocht een situa tie-teekening gemaakt, waaruit blijkt, hoeveel grond voor het beoogde doel noodig is. Uit een bij deze teekeningen overgelegde be groeting blijkt, dat de kosten Van grondaankoop, grondverzet, werkloonen, etc. worden geraamd op rond f7500. Wanneer U in het voteeren van deze gelden kunt bewilligen, dan zal een belangrijk object van werkverschaffing worden verkregen, terwijl anderzijds de belangen van het huidige verkeer op den weg, waarvoor de gemeentelijke over heid ook een open oog dient te hebben, in niet onbelangrijke mate zullen zijn gediend. Uit een afzonderlijk door den gemeente-archi tect gemaakt overzicht blijkt, dat voor werkloon naar schatting een bedrag van f4000.zal besteed moeten worden. Wij hebben bereids via den Rijksinspecteur voor de werkverschaffingen te Heerenveen, een verzoek tot den Minister van Binnenlandsche Za ken en Landbouw gericht om in het arbeidsloon een bijdrage van het Rijk te mogen ontvangen. Bovendien hebben wij ons inmiddels ook ge wend tot de besturen van de A. N. W. B. en de K. N. A. C. om in bovenbedoelde kosten, welke immers tevens voor verkeersverbetering dienen, een tegemoetkoming te verkrijgen. Ten slotte deelen wij U nog mede, dat wij reeds stappen hebben gedaan om ons van de medewerking der betrokken landeigenaren t.a.v. de grondoverdracht te verzekeren, waarbij wij hun hebben medegedeeld, het zeer op prijs! te zullen stellen, indien zij, gezien de aanleiding en het doel der werkzaamheden, de benoodigde grond gratis aan de gemeente in eigendom wil den afstaan. Zijn zij daartoe algemeen bereid, dan zullen de kosten bovengeraamd lager wor den. Wij verzochten hun ons vóór 20 September a.s. te willen mededeelen, of zoo ja, tegen welke voorwaarden zij tot medewerking bereid zijn. Wij hebben dit gedaan in het belang van een lijk te maken, dat de inrichting slechts voor tijdelijke bewoning voor niet langer dan vijf jaren bestemd moet worden geacht. Waar mag worden aangenomen, dat het bouwen van zo merhuisjes in verreweg de meeste gevallen voor langer dan vijf jaren geschiedt, zouden de huisjes na het verstrijken van dezen termijn, op grond van evengenoemd artikel onder de bepalingen der bouwverordening komen te vallen. Verbouw zou hiervan het gevolg moeten zijn, waarmede voor belanghebbenden natuurlijk meer of mindere belangrijke finandeele offers gepaard zouden gaan, wat de billijkheid niet steeds zou gedoogen. Krachtens artikel 2 der Woningwet kunnen de voorschriften betreffende de aan woningen te stellen eischen verschillend zijn, naar gelang van den aard en de bestemming der woningen, als mede van hare Egging. Op dezen wettelijken grondslag bezit Uwe vergadering derhalve de bevoegdheid een verordening betreffende den bouw van zomerhuisjes vast te stellen. Naast het voorschrijven van een behoorlijke constructie der te bouwen woninkjes, verdient het aanbeveling bepalingen te maken betreffende de onderlinge afstand der huisjes, een afstand binnen welke niet aan den oever tut het vaar water mag worden 'gebouwd, eischen omtrent het uiterlijk der woninkjes en dergelijke. Boven dien ware zorg te dragen, dat aan bepaalde eischen in het belang der volksgezondheid werd voldaan. De Commissie, in den aanhef dezes genoemd, heeft ons mede een concept-verordening doen toekomen, waarin dergelijke bepalingen worden aangetroffen en welke wij Uwe vergadering, na kennisneming van een gunstig advies van den Gemeente-architect, in zijn geheel ter vaststel ling aanbieden, CONCEPT, VERORDENING HOUDENDE VOOR SCHRIFTEN VOOR HET VERLEENEN VAN EEN BOUWVERGUNNING VOOR HET BOUWEN VAN HOUTEN ZOMER HUISJES. B., terwijl men hier nooit als buitengewoon lid tot die organisatie wilde toetreden. Daarom ver wacht spr. nu bij de begrooting een voorstel om als buitengewoon lid toe te treden, waardoor de klank van deze subsidie-aanvraag niet zoo parasitistischl zal aandoen, als ze nu lijkt. De Voorz.: Dat moeten de heeren bij de be grooting maar uitvechten. Z. h. s. wordt het voorstel van B. en W. nu aangenomen. Punt V. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het vaststellen van een ver ordening, regelende den bouw van zgn. zo merhuisjes. B. en W. adviseeren: Van de Provinciale Friesche Adviescommissie ter wering van inbreuk op de schoonheid van stad en land ontvingen wij onder dagteekening van 24 Juli 1931 en aanvulling dd. 18 Augustus d.a.v. een schrijven, waarin wordt aangedrongen op het vaststellen van een verordening, houden de voorschriften voor het verleenen van een bouwvergunning voor het bouwen van houten zomerhuisjes. Bedoelde Adviescommissie wil hierdoor voor komen, dat de schoonheid van onze Friesche meren in ernstige mate wordt geschaad door deze zomerhuisjes, die hoe langer zoo meer ten behoeve van de watersport worden opgericht. Aangezien deze gemeente een vrij waterrijk gebied omvat, heeft de Commissie gemeend zich ook tot ons te moeten wenden met verzoek haar te steunen im haar pogingen om de ontsie ring van het merengebied door vaak onooglijke en op zeer tijdelijke huisvesting berekende ge bouwtjes tegen te gaan. Hoewel, als we het zoo eens mogen noemen, dit euvel in onze gemeente nog niet is doorge drongen, althans niet in beduidende mate, mee nen wij toch, dat het wel gewenscht is met de mogelijkheid van toeneming dezer huisjes in onze gemeente rekening te houden en reeds bij voorbaat bepalingen dienaangaande in het leven te roepen, waardoor de gemeente het noodige toezicht in dezen kan uitoefenen. Tot nog toe werd in vele gemeenten het Ke tenbesluit 1924 op den bouw dezer huisjes van toepassing verklaard. Ofschoon uit formeel oog punt beschouwd, dit zeer wel verklaarbaar is, heeft de practijk echter bewezen, dat de voor schriften van dit besluit hiervoor geenszins be doeld zijn; immers het Ketenbesluit is slechts van toepassing op ter t ij d e 1 ij k e bewoning bestemde inrichtingen. Krachtens artikel 3 van genoemd besluit dient de aanvrager aanneme- Artikel 9. Van de besluiten door Burgemeester en Wet houders genomen krachtens de artikelen 5, 6 en 8 kan de aanvrager of de houder der vergun ning binnen 30 dagen, nadat hem van het be sluit is kennis gegeven, bjj den gemeenteraad in beroep komen. De gemeenteraad beslist binnen één maand na het instellen van het beroep. Van het besluit van den gemeenteraad wordt door Burgemeester en Wethouders onverwijld afschrift gezonden aan hgm, die het beroep heeft ingesteld. Wijkt het besluit van den gemeenteraad af van dat van Burgemeester en Wethouders, dan geldt voor de toepassing van deze verordening het in het vorige lid' bedoelde afschrift als een door Burgemeester en Wethouders verleende vergunning. Wij voegen hieraan toe, dat het in de bedoe ling Egt het voorterrein der speelplaats iets in te korten met het oog op de noodzakelijkheid van de vergrooting van het kerkhof. Het verlo ren terrein zal echter weer worden gewonnen door een gedeelte van den tuin bij het speel terrein te voegen. Met den Gemeente-Opzichter zijn wij van oordeel, dat aan de uitvoering van plan A de voorkeur moet worden gegeven. Blijkens schrijven van den Inspecteur van het L. O. in de Inspectie Sneek, d.d. 10 September 1931, gaat deze met dit plan eveneens accoord. Wij stellen U. derhalve voor conform dit plan tot de beoogde veranderingen te besluiten en daarvoor een bedrag van f2750.beschikbaar te stellen. De Voorz. deelt mede, dat dit werk in ver band met de in de [gemeente heerschende werk loosheid onder de timmeriieden zal worden uit gevoerd door timmerliedenpatroons in de ge meente, met wie eerst overlegd zal worden, op dat het vertrouwen ook zal worden gewaardeerd. De heer B a k k e r is het geheel eens met het plan. Z. h. s. worden deze voorstellen aangenomen. Punt IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot verbreeding van bochten in gemeentewegen, ter bestrijding van werk loosheid. B. en W. adviseeren: In Uwe vorige vergadering werd van onzent- wege naar aanleiding van een vraag uit Uw midden opgemerkt, dat het vraagstuk der werkloosheids-bestrijding in deze gemeente reeds eenigen tijd onze aandacht had. Wanneer de voorteekenen niet bedriegen zal ook onze gemeente in de komende wintermaan den vrij zeker niet aan een meer dan gewone werkloosheid onder hare ingezetenen ontkomen en wij hebben daarom rondgezien naar middelen tot werkverschaffing van gemeentewege. Teneinde zooveel mogeUjk voor de te b e- steden uitgaven productief werk te krijgen, heb ben wij onze aandacht ten slotte bepaald bij de mogelijkheid! om een aantal min of meer scherpe bochten in gemeentewegen te verbreeden. Aan de veiligheid van het meer en meer toe- VERUADERING van den RAAD der gemeente op MAANDAG 12 OCTOBER 1931, ’s voorm. 9 uur, Voorz. de heer H. M. Martens, burgemeester. Secretaris de heer K. Visser. Aanwezig alle (15) leden. Na opening op de gebruikelijke wijze is aan de orde: Punt 1. Notulen der vergadering van 1 September 1931. (De Commissie bestaat uit de heeren Nij- dam, Rijpma en Santema.) Worden op advies der commissie onveranderd vastgesteld. Punt II. Ingekomen stukken en mededee- lingen. Ingekomen zijn: a. Besluit van Gedep. Staten van Friesland, d.d. 9 Sept. jl. no. 103 tot goedkeuring van het raadsbesluit d.d. 1 Sept. 1931 inzake continuee- ring tegen een lagere rente (4j4 van de geldteening 1926, oorspronkelijk groot f205.000 met de Alg. Friesche Levensverzekering Maat schappij. b. Mededeeling, dat volgens bericht van Ge dep. Staten van Friesland aan den heer H. M. Martens, burgemeester dezer gemeente, bij K. B. van 19 Aug. 1931 toestemming is verleend om te Sneek te wonen. De stukken a. en b. worden aangenomen voor kennisgeving. c. Schrijven van de Oudercommissie en het bestuur der Kaatsvereeniging te Tirns, waarin zij hun verzoek om beschikbaarstelling van het terrein naast J. Suierveld voor sport- en speel terrein intrekken. Op voorstel van B. en W. wordt stuk c. aan genomen voor kennisgeving. Er is bereids een oplossing gevonden, waardoor adressanten zijn bevredigd en de aanleiding tot hun adres is ver vallen. d. Jaarverslag Centr. Archief en Inlichtingen bureau inzake maatschappelijk hulpbetoon voor Nederland in 1930. Ter inzage gelegd voor de leden. e. Adres van de Slagersvereeniging in Wym- britseradeel om verlaging van het keurloon, hoofdzakelijk voor grootvee. In handen van B. en W. gesteld om advies. f. Schrijven van de Ver. v. Chr. Onderwijs te Folsgare om gelden voor nieuwe banken, kasten enz. De aanvrage wordt op voorstel van B. en W. ingewilligd. g. Verzoek van H. Bosma, vroeger te Schar- negoutum om kwijtschelding huur Oude Dijk te Schamegoutum. In handen van B. en W. gesteld om advies. h. Koni. Besluit tot ongegrondverklaring be roep tegen opheffing openbare school te Schar- negoutum. Voor kennisgeving aangenomen. B. en W. deelen mede dat de school wordt opgeheven op 19 October a.s. i. Mej. A. Posthuma verzoekt eervol ontslag als onderwijzeres O. L. School te IJsbrechtum. nemend verkeer zou dit zonder twijfel ook zeer Wordt eervol verleend met ingang van een door B. en W. te bepalen dag. De Voorz. deelt mede, dat de Onderlinge Brandwaarborgmij. Z.W.hoek f54.24 heeft bij gedragen in de kosten van blusschen van de brand te Abbega. Onder dankzegging voor kennisgeving aange nomen. Punt III. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot verbetering van het aan de gemeente behoorende schoolgebouw te Oaastmeer, in bruikleen afgestaan aan het Hervormd Schoolbestuur aldaar. B. en W. adviseeren: Het Bestuur der Christelijke School uitgaande van den Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente te Oaastmeer c. a. verzocht bij schrijven d.d. 26 Mei 1931 het hem in bruikleen afgestane school gebouw na het aanbrengen van verschillende verbeteringen in eigendom te willen overdragen. Het Bestuur stelde het op prijs het gebouw in eigendom te hebben om, wat de berekening der exploitatievergoeding betreft, met de andere schoolbesturen op één lijn gesteld te worden. Zooals U bekend is, ontvangt adressant thans een lager bedrag per leerling dan de overige besturen van bijzondere scholen in de gemeente. Na de U bekende regeling met het Bestuur der Chr. School te Jutrijp moet t. a. z. van deze school echter eenzelfde handelwijze worden ge volgd als voor de Herv. School te Oaastmeer. Deze omstandigheid was voor ons aanleiding om adressant te verzoeken slechts zijn aanvraag om verschillende verbeteringen aan te brengen te handhaven. Nadat wij hierover met het Be stuur een bespreking hebben gehad, heeft het bij schrijven d.d. 2 September 1931 te kennen gegeven hiermede accoord te gaan. De gevraagde verbeteringen kwamen ons ge wenscht voor. Het hieromtrent door onzen Op zichter uitgebrachte rapport luidt aldus: „Hierbij heeft ondergeteekende de eer Uw Col lege aan te bieden een teekening waarop aangegeven is de verbouw van de school eigen aan de gemeente Wymbritseradeel en in gebruik bij het Hervormd Schoolbestuur te Oaastmeer. Plan A omvat het uitbreken en vervangen van een houten scheidingswand tusschen de lesloka len door een scheidingswand van steen en het maken van vijf stuks kasten in de leslokalen. Bij dit plan wordt tevens de buitenmuur van de privaten doorgetrokken en de ingang naar voren gebracht, zulks ten behoeve van het ver- - krijgen van een behoorlijke garderobe-ruimte, vlotte afhandeling dezer aangelegenheid, opdat, die momenteel veel te klein is. Tevens zullen vier stuks nieuwe bordstellin- gen moeten worden aangebracht en zal het ge- Artikel 2. Bij de aanvraag om vergunning bedoeld bij art. 1 moet aan Burgemeester en Wethouders, in triplo worden overgelegd een situatie-teekening, op geen kleiner schaal dan 1/2500, waarop aan gegeven zijn het kadastrale nummer, die ligging van de belendingen en de rooiing of bouwlijn van het bouwwerk, alsmede de toegang van den openbaren weg of het openbaar vaarwater en een plattegrond en doorsnee-teekening van het te bouwen huisje op een schaal van minstens 1 op 100 met duidelijke aanwijzing van de gedeel ten, welke daarvan tot woonvertrekken, tot keu ken of tot andere doeleinden zijn bestemd, met aanwijzing tevens van de verschillende afmetin gen van lengte, breedte, hoogte en dikte der De heer Santema dan brengt B. en W. wanden, van de plaats en inrichting van de pri vaten, stookplaatsen, rookgeleidingen, afvoer van hemel- en menagewater en privaten en de aan te brengen gelegenheid tot het verschaffen van drinkwater. Ieder zomerhuisje moet een woonvertrek be- [f NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang) I I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 1