'1
fijnte BM. BITRATE:
K 4 Co.
No. 4
48e Jaargang
Dit No. bestaat uit 3 bladen.
M
WIJ MBRITSERADEEl
Woensdag 14 October 1981.
I
r
I
2.25 Meter hoog is.
wanneer U het noodige crediet voor bovenom-
Ligt ter secretarie voor U ter inzage.
bouw van binnen geverfd dienen te worden.
De kosten van dit plan worden globaal be
groot op f2750.
schreven plan wilt toestaan, aan een aanvang
der werkzaamheden niets meer in den weg staat,
indien wij daartoe het tijdstip gekomen achten.
Overigens zij hierbij, wellicht ten overvloede,
opgemerkt, dat ons bovenomschreven voorstel
voor U geen beletsel behoeft te zijn om het
vraagstuk der werkloosheid bij de behandeling
der gemeentebegrooting voor 1932 nog nader
onder de oogen te zien, indien daartoe Uwerzijds
behoefte wordt gevoeld.
Aangezien de tijd dringt, bepalen wij ons voor
het oogenblik alleen tot vorengenoemd werkver-
schaffings-object en stellen U derhalve voor ons
daartoe een crediet te verleenen tot een maxi
maal bedrag van f7500.
De besluiten tot verkrijging van den benoo-
digden grond hopen wij U t.z.t. ter vaststelling
aan te bieden.
Artikel 3.
Elk woonvertrek moet zijn voorzien van één
of meer onmiddellijk in de buitenlucht uitko
mende lichtramen, welke te zamen een opper
vlakte hebben van ten minste 1/6 gedeelte van
de vloeroppervlakte der te verlichte ruimte. Deze
lichtramen of althans een gedeelte daarvan moe
ten zoodanig geopend kunnen worden, dat de
opening ten minste 1/4 gedeelte der voorge
schreven lichtoppervlak bedraagt
Artikel 6.
Het uiterlijk van deze zomerhuisjes, eventueele
reclameborden en toestellen, alsmede hekken of
andere terreinafscheidingen, moet behoudens het
bepaalde in de desbetreffende voorschriften van
hooger gezag, zoodanig zijn, dat het werk noch
op zichzelf, noch in verband met de omgeving,
uit een oogpunt van welstand aanstoot kan
geven.
Te dien aanzien zijn Burgemeester en Wet
houders bevoegd nadere eischen te stellen.
Artikel 7.
Alle onderdeelen moeten ten genoegen van
Burgemeester en Wethouders in (goeden staat
worden onderhouden.
Artikel 8.
Burgemeester en Wethouders kunnen aan de
vergunning steeds nieuwe voorwaarden verbin
den.
Artikel 10.
Overdracht van een vergunning kan slechts
plaats hebben met toestemming van Burgemees
ter en Wethouders.
Artikel 12.
Degene, die dergelijke huisjes bouwt, be
woont of doet bewonen, in strijd met een der
voorschriften dezer verordening of met een der
krachtens deze artikelen gestelde voorwaarden
of nader door Burgemeester en Wethouders te
stellen eischen, wordt, onverminderd het be
paalde in artikel 52 van de Woningwet, gestraft
met een geldboete van ten hoogste f300.of
een hechtenis van ten hoogste 2 maanden.
Artikel 13.
De zorg voor de naleving van deze verorde
ning wordt opgedragen aan de dienaren van
politie en den gemeente-architect
De met de uitvoering van deze verordening
belaste personen zijn bevoegd met inachtneming
van de voorschriften van de wet van 31 Augus
tus 1853, Stbl. no. 83, de huisjes en aanhoorig-
heden, waarop deze verordening betrekking
heeft, te allen tijde, ook tegen dfi wil van de
bewoners, binnen te treden.
Artikel 11.
De huisjes mogen uitsluitend worden be
woond door te goeder naam en faam bekend
staande personen en gezinnen en alleen in de
zomermaanden, gedurende het tjjdvak van 1
April tot 15 October.
Nadat de vergadering een oogenblik is geslo
ten en weer heropend leest op verzoek van den
Voorz. de secretaris het nu ingekomen stuk
van den minister. Deze zegt een subsidie toe,
mits o, a. het gemiddelde loon niet meer dan
24 ct. per uur in accoord zal bedragen. B. en W.
hebben toen den ministeer gevraagd welk per
centage subsidie kon worden verwacht, waarop
nog geen antwoord is ontvangen.
B. en W. achten dit uurloon te laag in ver
band met de loonstandaard in deze gemeente en
stellen voor het rijkssubsidie voorloopig niet aan
te nemen doch verhoogi: g te vragen. B. en W.
hadden nL gedacht 30 ct. per uur te kunnen
geven.
De Ned. Chr. Landarbeidersbond heeft B. en
W. op hun schrijven geantwoord dat deze bond
in elk dorp wil trachten met vooraanstaande
werkgevers contact te zoeken om dan in zulke
dorpen objecten van werkverschaffing aan te
wijzen, waarvoor eventueel subsidie van de ge
meente zal worden gevraagd.
De V o o r z. deelt mede dat B. en W. tegen
deze werkwijze geen bezwaar hebben. Ook stel
len zij voor grond aan te koopen tot een maxi
mum van 50 ct. per M’. B. en W. hebben de
waterschappen ook gevraagd of zij werk uit te
voeren hadden, ook daar kon de gemeente even
tueel subsidieeren.
De heer N ij d a m had zich gedacht dat men
een commissie voor de werkverschaffing in deze
gemeente zou hebben benoemd. B. en W. zijn
echter zoo 'diligent dat dit niet noodig is. Zij
hebben reeds objecten voor werkverschaffing
aangewezen; voor die activiteit hulde. Spr. acht
het door den minister bepaalde uurloon voor
deze gemeente ook te laag en daarom dient in
derdaad getracht meer te krijgen, want er zijn
werkloozen die niet zoo bekend met dit werk
zijn en dus een zeer laag weekloon zouden
halen.
De heer S a n t e m a wilde als jongste lid zich
voorloopig tot luisteren bepalen, maar bij dit ge
wichtige vraagstuk wil hij toch iets zeggen, doch
roept bij voorbaat de clementie van den raad
in, idie denke aan het Schriftwoord: „Handel
zachtkens met den jongelingf’.
De Voorz.: Dat zij U bij voorbaat toege
zegd.
Artikel 4.
De vrije afstand tusschen twee zomerhuisjes
moet ten minste 50 Meter bedragen.
Een reeks van vier zomerhuisjes, met inacht
neming van het vorige lid gebouwd, moet door
een onbebouwde strook van ten minste 150 Me
ter van andere zomerhuisjes zijn gescheiden.
Geen zomerhuisjes worden gebouwd binnen
een afstand van 6 Meter vfin het openbaar vaar
water.
In bijzondere gevallen kunnen Burgemeester
en Wethouders onder nader door hen te stellen
voorwaarden afwijkingen toestaan van hetgeen
in dit artikel is bepaald.
I
Plan B omvat alleen het uitbreken en vervan
gen van een houten scheidingswand tusschen de
beide leslokalen door een scheidingswand van
steen en het maken van een vijftal kasten in de
leslokalen. Evenals bij plan A is in dit plan be
grepen het maken en plaatsen van vier bord-
stellingen en het van binnen verven van het ge
bouw.
Globaal worden hiervoor de kosten geraamd
op f2000.
In beide plannen is opgenomen het betegelen
van de speelplaats met basaltinetegels.
Hoewel die kosten van plan A hooger geraamd
worden dan van plan B, meen ik toch Uw Col
lege te moeten adviseeren de voorkeur te geven
aan plan A aangezien de meerdere kosten zeer
zeker zullen opwegen tegen de grootere garde-
robe-ruimte en dientengevolge tegen de groo
tere bruikbaarheid van het gebouw.”
Artikel 1.
Het is verboden, zonder vergunning van Bur
gemeester en Wethouders in deze gemeente hou
ten zomerhuisjes te bouwen.
Artikel 5.
Binnen één maand na ontvangst van een aan
vraag verklaren Burgemeester en Wethouders of
er bezwaren bij hen bestaan tegen het bouw
werk of de daarvoor aangevraagde plaats. Heb
ben zij geen bezwaren, zoo wordt de vergunning
onverwijld tot wederopzegging verleend en
daarbij een stel van de overgelegde teekeningen
en van de beschrijving gewaarmerkt aan den
aanvrager uitgereikt.
Tot den bouw mag eerst worden overgegaan,
nadat door of vanwege Burgemeester en Wet
houders de rooiing of bouwlijn en de plaats van
het te bouwen huisje zijn aangegeven.
Artikel 14.
De bij het in werking treden van deze veror
dening bestaande houten zomerhuisjes moeten
binnen twee jaar na de datum van in-werking-
treding In overeenstemming worden gebracht
met de voorschriften dezer verordening.
De heer Van Gooi is tegen dit heele voor
stel, omdat hij de noodzakelijkheid niet inziet.
We hebben in de geheele gemeente maar 1 zo
merhuisje en spr. gelooft niet dat er meer zullen
komen. Daarvoor een verordening te maken is
volkomen onnoodig. En als de raad deze veror
dening toch wil heeft spr. tegen een aantal ar
tikelen bezwaar.
De Voorz.: Met de mogelijkheid van toene
ming deze?*huisjes moet toch rekening gehou
den. Het wen: der verordening is achter de rug,
de raad behoeft slechts ja of neen te zeggen.
Bij artikel 4 vindt de heer Van Goal dat
de afstand van 50 M. tusschen de zomerhuisjes
veel te groot is. Dat eischt men toch van ge
wone huizen ook niet Het Ijjkt wel of die huisjes
besmet zijn.
De Voorz.: De vergelijking met huizen in
een stad of dorp gaat niet op; in' het meren
gebied moet men trachten de ongerepte schoon
heid te handhaven en- daarom is zekere afstand
tusschen de huisjes noodig, zoodat zij zich zoo
veel mogelijk bij het landelijk milieu aanpassen.
Ook is gr brandgevaar, omdat het houten huisjes
zijn.
Het voorstel-Van Gooi omi dit artikel te
schrappen vindt geen steun.
Bij art. 8 heeft de heer Van Gooi bezwaar
er tegen dat B. en W. steeds nieuwe voorwaar
den aan de vergunning kunnen verbinden. Waar
blijft de vrijheid van de menschen van de natuur
te genieten? Spr. stelt voor dit artikel te schrap
pen.
De Voorz.: De vrijheid moet aan banden
gelegd om bandeloosheid te voorkomen. De be
doeling van art. 8 is om geheel conform de geest
der verordening te handelen; men zal dus niet
willekeurig in de vrijheid ingrijpen.
De heer Gerbrandij zegt dat de heer Van
Gooi gelegenheid geeft tot volkomen anarchie.
De een zou zijn huisje voor dat van den ander
kunnen bouwen als hij zijn zin kreeg.
De heer Van Gooi: Dat kunnen B. en W.
verhinderen doordat zij volgens een artikel toe
zicht op de bouw uitoefenen.
De Voorz.: Art. 8 zal alleen toegepast wor
den, als het in het belang van het natuurschoon
is.
Ook dit voorstel van den heer Van Gooi vindt
geen steun.
Bij artikel 11 vraagt de heer Van Gooi wie
de goede naam en faam beoordeelt; dat is zeer
moeilijk, en die eisch stelt men bij het bouwen
van een gewoon huis ook niet. De huisjes moe
ten solied gebouwd worden, maar waarom mag
men er slechts van 1 April tot 15 October in
wonen?
hulde dat zij oog hebben voor het wegenvraag
stuk en de werkloosheid en deze zaken weten
te combineeren ook. Nu kan dit werk uitgevoerd
in het tempo der werkloosheid. Met volle sym
pathie zal spr. aan dit voorstel meewerken. Er
is echter subsidie aangevraagd bij de A. N. W. vatten, dat ten minste 3 bij 4 Meter groot en
ten goede komen.
Wij hebben daarom den gemeente-architect
opdracht gegeven een overzicht samen te stellen
van de wegboditen, welke voor verbreeding in
aanmerking konren.
Deze ambtenaar is daarmede dezer dagen ge
reed gekomen onder overlegging van een alge-
meene situatie-teekening der gemeente, waarop
genummerd staan aangegeven 22 bochten, welke
naar zijn oordeel verbreeding behoeven.
Voorts is door hem van elke bocht een situa
tie-teekening gemaakt, waaruit blijkt, hoeveel
grond voor het beoogde doel noodig is.
Uit een bij deze teekeningen overgelegde be
groeting blijkt, dat de kosten Van grondaankoop,
grondverzet, werkloonen, etc. worden geraamd
op rond f7500.
Wanneer U in het voteeren van deze gelden
kunt bewilligen, dan zal een belangrijk object
van werkverschaffing worden verkregen, terwijl
anderzijds de belangen van het huidige verkeer
op den weg, waarvoor de gemeentelijke over
heid ook een open oog dient te hebben, in niet
onbelangrijke mate zullen zijn gediend.
Uit een afzonderlijk door den gemeente-archi
tect gemaakt overzicht blijkt, dat voor werkloon
naar schatting een bedrag van f4000.zal
besteed moeten worden.
Wij hebben bereids via den Rijksinspecteur
voor de werkverschaffingen te Heerenveen, een
verzoek tot den Minister van Binnenlandsche Za
ken en Landbouw gericht om in het arbeidsloon
een bijdrage van het Rijk te mogen ontvangen.
Bovendien hebben wij ons inmiddels ook ge
wend tot de besturen van de A. N. W. B. en de
K. N. A. C. om in bovenbedoelde kosten, welke
immers tevens voor verkeersverbetering dienen,
een tegemoetkoming te verkrijgen.
Ten slotte deelen wij U nog mede, dat wij
reeds stappen hebben gedaan om ons van de
medewerking der betrokken landeigenaren t.a.v.
de grondoverdracht te verzekeren, waarbij wij
hun hebben medegedeeld, het zeer op prijs! te
zullen stellen, indien zij, gezien de aanleiding en
het doel der werkzaamheden, de benoodigde
grond gratis aan de gemeente in eigendom wil
den afstaan. Zijn zij daartoe algemeen bereid,
dan zullen de kosten bovengeraamd lager wor
den.
Wij verzochten hun ons vóór 20 September
a.s. te willen mededeelen, of zoo ja, tegen welke
voorwaarden zij tot medewerking bereid zijn.
Wij hebben dit gedaan in het belang van een
lijk te maken, dat de inrichting slechts voor
tijdelijke bewoning voor niet langer dan vijf
jaren bestemd moet worden geacht. Waar mag
worden aangenomen, dat het bouwen van zo
merhuisjes in verreweg de meeste gevallen voor
langer dan vijf jaren geschiedt, zouden de huisjes
na het verstrijken van dezen termijn, op grond
van evengenoemd artikel onder de bepalingen
der bouwverordening komen te vallen.
Verbouw zou hiervan het gevolg moeten zijn,
waarmede voor belanghebbenden natuurlijk
meer of mindere belangrijke finandeele offers
gepaard zouden gaan, wat de billijkheid niet
steeds zou gedoogen.
Krachtens artikel 2 der Woningwet kunnen de
voorschriften betreffende de aan woningen te
stellen eischen verschillend zijn, naar gelang van
den aard en de bestemming der woningen, als
mede van hare Egging. Op dezen wettelijken
grondslag bezit Uwe vergadering derhalve de
bevoegdheid een verordening betreffende den
bouw van zomerhuisjes vast te stellen.
Naast het voorschrijven van een behoorlijke
constructie der te bouwen woninkjes, verdient
het aanbeveling bepalingen te maken betreffende
de onderlinge afstand der huisjes, een afstand
binnen welke niet aan den oever tut het vaar
water mag worden 'gebouwd, eischen omtrent
het uiterlijk der woninkjes en dergelijke. Boven
dien ware zorg te dragen, dat aan bepaalde
eischen in het belang der volksgezondheid werd
voldaan.
De Commissie, in den aanhef dezes genoemd,
heeft ons mede een concept-verordening doen
toekomen, waarin dergelijke bepalingen worden
aangetroffen en welke wij Uwe vergadering, na
kennisneming van een gunstig advies van den
Gemeente-architect, in zijn geheel ter vaststel
ling aanbieden,
CONCEPT,
VERORDENING HOUDENDE VOOR
SCHRIFTEN VOOR HET VERLEENEN
VAN EEN BOUWVERGUNNING VOOR
HET BOUWEN VAN HOUTEN ZOMER
HUISJES.
B., terwijl men hier nooit als buitengewoon lid
tot die organisatie wilde toetreden. Daarom ver
wacht spr. nu bij de begrooting een voorstel
om als buitengewoon lid toe te treden, waardoor
de klank van deze subsidie-aanvraag niet zoo
parasitistischl zal aandoen, als ze nu lijkt.
De Voorz.: Dat moeten de heeren bij de be
grooting maar uitvechten.
Z. h. s. wordt het voorstel van B. en W. nu
aangenomen.
Punt V. Voorstel van Burgemeester en
Wethouders tot het vaststellen van een ver
ordening, regelende den bouw van zgn. zo
merhuisjes.
B. en W. adviseeren:
Van de Provinciale Friesche Adviescommissie
ter wering van inbreuk op de schoonheid van
stad en land ontvingen wij onder dagteekening
van 24 Juli 1931 en aanvulling dd. 18 Augustus
d.a.v. een schrijven, waarin wordt aangedrongen
op het vaststellen van een verordening, houden
de voorschriften voor het verleenen van een
bouwvergunning voor het bouwen van houten
zomerhuisjes.
Bedoelde Adviescommissie wil hierdoor voor
komen, dat de schoonheid van onze Friesche
meren in ernstige mate wordt geschaad door
deze zomerhuisjes, die hoe langer zoo meer ten
behoeve van de watersport worden opgericht.
Aangezien deze gemeente een vrij waterrijk
gebied omvat, heeft de Commissie gemeend zich
ook tot ons te moeten wenden met verzoek
haar te steunen im haar pogingen om de ontsie
ring van het merengebied door vaak onooglijke
en op zeer tijdelijke huisvesting berekende ge
bouwtjes tegen te gaan.
Hoewel, als we het zoo eens mogen noemen,
dit euvel in onze gemeente nog niet is doorge
drongen, althans niet in beduidende mate, mee
nen wij toch, dat het wel gewenscht is met de
mogelijkheid van toeneming dezer huisjes in
onze gemeente rekening te houden en reeds bij
voorbaat bepalingen dienaangaande in het leven
te roepen, waardoor de gemeente het noodige
toezicht in dezen kan uitoefenen.
Tot nog toe werd in vele gemeenten het Ke
tenbesluit 1924 op den bouw dezer huisjes van
toepassing verklaard. Ofschoon uit formeel oog
punt beschouwd, dit zeer wel verklaarbaar is,
heeft de practijk echter bewezen, dat de voor
schriften van dit besluit hiervoor geenszins be
doeld zijn; immers het Ketenbesluit is slechts
van toepassing op ter t ij d e 1 ij k e bewoning
bestemde inrichtingen. Krachtens artikel 3 van
genoemd besluit dient de aanvrager aanneme-
Artikel 9.
Van de besluiten door Burgemeester en Wet
houders genomen krachtens de artikelen 5, 6 en
8 kan de aanvrager of de houder der vergun
ning binnen 30 dagen, nadat hem van het be
sluit is kennis gegeven, bjj den gemeenteraad in
beroep komen.
De gemeenteraad beslist binnen één maand
na het instellen van het beroep.
Van het besluit van den gemeenteraad wordt
door Burgemeester en Wethouders onverwijld
afschrift gezonden aan hgm, die het beroep heeft
ingesteld.
Wijkt het besluit van den gemeenteraad af
van dat van Burgemeester en Wethouders, dan
geldt voor de toepassing van deze verordening
het in het vorige lid' bedoelde afschrift als een
door Burgemeester en Wethouders verleende
vergunning.
Wij voegen hieraan toe, dat het in de bedoe
ling Egt het voorterrein der speelplaats iets in
te korten met het oog op de noodzakelijkheid
van de vergrooting van het kerkhof. Het verlo
ren terrein zal echter weer worden gewonnen
door een gedeelte van den tuin bij het speel
terrein te voegen.
Met den Gemeente-Opzichter zijn wij van
oordeel, dat aan de uitvoering van plan A de
voorkeur moet worden gegeven.
Blijkens schrijven van den Inspecteur van het
L. O. in de Inspectie Sneek, d.d. 10 September
1931, gaat deze met dit plan eveneens accoord.
Wij stellen U. derhalve voor conform dit plan
tot de beoogde veranderingen te besluiten en
daarvoor een bedrag van f2750.beschikbaar
te stellen.
De Voorz. deelt mede, dat dit werk in ver
band met de in de [gemeente heerschende werk
loosheid onder de timmeriieden zal worden uit
gevoerd door timmerliedenpatroons in de ge
meente, met wie eerst overlegd zal worden, op
dat het vertrouwen ook zal worden gewaardeerd.
De heer B a k k e r is het geheel eens met het
plan.
Z. h. s. worden deze voorstellen aangenomen.
Punt IV. Voorstel van Burgemeester en
Wethouders tot verbreeding van bochten in
gemeentewegen, ter bestrijding van werk
loosheid.
B. en W. adviseeren:
In Uwe vorige vergadering werd van onzent-
wege naar aanleiding van een vraag uit Uw
midden opgemerkt, dat het vraagstuk der
werkloosheids-bestrijding in deze gemeente
reeds eenigen tijd onze aandacht had.
Wanneer de voorteekenen niet bedriegen zal
ook onze gemeente in de komende wintermaan
den vrij zeker niet aan een meer dan gewone
werkloosheid onder hare ingezetenen ontkomen
en wij hebben daarom rondgezien naar middelen
tot werkverschaffing van gemeentewege.
Teneinde zooveel mogeUjk voor de te b e-
steden uitgaven productief werk te krijgen, heb
ben wij onze aandacht ten slotte bepaald bij de
mogelijkheid! om een aantal min of meer scherpe
bochten in gemeentewegen te verbreeden.
Aan de veiligheid van het meer en meer toe-
VERUADERING van den RAAD der gemeente
op MAANDAG 12 OCTOBER 1931,
’s voorm. 9 uur,
Voorz. de heer H. M. Martens, burgemeester.
Secretaris de heer K. Visser.
Aanwezig alle (15) leden.
Na opening op de gebruikelijke wijze is aan
de orde:
Punt 1. Notulen der vergadering van 1
September 1931.
(De Commissie bestaat uit de heeren Nij-
dam, Rijpma en Santema.)
Worden op advies der commissie onveranderd
vastgesteld.
Punt II. Ingekomen stukken en mededee-
lingen.
Ingekomen zijn:
a. Besluit van Gedep. Staten van Friesland,
d.d. 9 Sept. jl. no. 103 tot goedkeuring van het
raadsbesluit d.d. 1 Sept. 1931 inzake continuee-
ring tegen een lagere rente (4j4 van de
geldteening 1926, oorspronkelijk groot f205.000
met de Alg. Friesche Levensverzekering Maat
schappij.
b. Mededeeling, dat volgens bericht van Ge
dep. Staten van Friesland aan den heer H. M.
Martens, burgemeester dezer gemeente, bij K. B.
van 19 Aug. 1931 toestemming is verleend om
te Sneek te wonen.
De stukken a. en b. worden aangenomen voor
kennisgeving.
c. Schrijven van de Oudercommissie en het
bestuur der Kaatsvereeniging te Tirns, waarin
zij hun verzoek om beschikbaarstelling van het
terrein naast J. Suierveld voor sport- en speel
terrein intrekken.
Op voorstel van B. en W. wordt stuk c. aan
genomen voor kennisgeving. Er is bereids een
oplossing gevonden, waardoor adressanten zijn
bevredigd en de aanleiding tot hun adres is ver
vallen.
d. Jaarverslag Centr. Archief en Inlichtingen
bureau inzake maatschappelijk hulpbetoon voor
Nederland in 1930.
Ter inzage gelegd voor de leden.
e. Adres van de Slagersvereeniging in Wym-
britseradeel om verlaging van het keurloon,
hoofdzakelijk voor grootvee.
In handen van B. en W. gesteld om advies.
f. Schrijven van de Ver. v. Chr. Onderwijs te
Folsgare om gelden voor nieuwe banken, kasten
enz.
De aanvrage wordt op voorstel van B. en W.
ingewilligd.
g. Verzoek van H. Bosma, vroeger te Schar-
negoutum om kwijtschelding huur Oude Dijk te
Schamegoutum.
In handen van B. en W. gesteld om advies.
h. Koni. Besluit tot ongegrondverklaring be
roep tegen opheffing openbare school te Schar-
negoutum.
Voor kennisgeving aangenomen.
B. en W. deelen mede dat de school wordt
opgeheven op 19 October a.s.
i. Mej. A. Posthuma verzoekt eervol ontslag
als onderwijzeres O. L. School te IJsbrechtum. nemend verkeer zou dit zonder twijfel ook zeer
Wordt eervol verleend met ingang van een
door B. en W. te bepalen dag.
De Voorz. deelt mede, dat de Onderlinge
Brandwaarborgmij. Z.W.hoek f54.24 heeft bij
gedragen in de kosten van blusschen van de
brand te Abbega.
Onder dankzegging voor kennisgeving aange
nomen.
Punt III. Voorstel van Burgemeester en
Wethouders tot verbetering van het aan de
gemeente behoorende schoolgebouw te
Oaastmeer, in bruikleen afgestaan aan het
Hervormd Schoolbestuur aldaar.
B. en W. adviseeren:
Het Bestuur der Christelijke School uitgaande
van den Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente te
Oaastmeer c. a. verzocht bij schrijven d.d. 26
Mei 1931 het hem in bruikleen afgestane school
gebouw na het aanbrengen van verschillende
verbeteringen in eigendom te willen overdragen.
Het Bestuur stelde het op prijs het gebouw in
eigendom te hebben om, wat de berekening der
exploitatievergoeding betreft, met de andere
schoolbesturen op één lijn gesteld te worden.
Zooals U bekend is, ontvangt adressant thans
een lager bedrag per leerling dan de overige
besturen van bijzondere scholen in de gemeente.
Na de U bekende regeling met het Bestuur der
Chr. School te Jutrijp moet t. a. z. van deze
school echter eenzelfde handelwijze worden ge
volgd als voor de Herv. School te Oaastmeer.
Deze omstandigheid was voor ons aanleiding
om adressant te verzoeken slechts zijn aanvraag
om verschillende verbeteringen aan te brengen
te handhaven. Nadat wij hierover met het Be
stuur een bespreking hebben gehad, heeft het
bij schrijven d.d. 2 September 1931 te kennen
gegeven hiermede accoord te gaan.
De gevraagde verbeteringen kwamen ons ge
wenscht voor. Het hieromtrent door onzen Op
zichter uitgebrachte rapport luidt aldus:
„Hierbij heeft ondergeteekende de eer Uw Col
lege aan te bieden een teekening waarop
aangegeven is de verbouw van de school eigen
aan de gemeente Wymbritseradeel en in gebruik
bij het Hervormd Schoolbestuur te Oaastmeer.
Plan A omvat het uitbreken en vervangen van
een houten scheidingswand tusschen de lesloka
len door een scheidingswand van steen en het
maken van vijf stuks kasten in de leslokalen.
Bij dit plan wordt tevens de buitenmuur van
de privaten doorgetrokken en de ingang naar
voren gebracht, zulks ten behoeve van het ver- -
krijgen van een behoorlijke garderobe-ruimte, vlotte afhandeling dezer aangelegenheid, opdat,
die momenteel veel te klein is.
Tevens zullen vier stuks nieuwe bordstellin-
gen moeten worden aangebracht en zal het ge-
Artikel 2.
Bij de aanvraag om vergunning bedoeld bij
art. 1 moet aan Burgemeester en Wethouders, in
triplo worden overgelegd een situatie-teekening,
op geen kleiner schaal dan 1/2500, waarop aan
gegeven zijn het kadastrale nummer, die ligging
van de belendingen en de rooiing of bouwlijn
van het bouwwerk, alsmede de toegang van den
openbaren weg of het openbaar vaarwater en
een plattegrond en doorsnee-teekening van het
te bouwen huisje op een schaal van minstens 1
op 100 met duidelijke aanwijzing van de gedeel
ten, welke daarvan tot woonvertrekken, tot keu
ken of tot andere doeleinden zijn bestemd, met
aanwijzing tevens van de verschillende afmetin
gen van lengte, breedte, hoogte en dikte der
De heer Santema dan brengt B. en W. wanden, van de plaats en inrichting van de pri
vaten, stookplaatsen, rookgeleidingen, afvoer
van hemel- en menagewater en privaten en de
aan te brengen gelegenheid tot het verschaffen
van drinkwater.
Ieder zomerhuisje moet een woonvertrek be-
[f
NIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)
I
I