rk tein, Officieel Orgaan der Gemeente Sneek sd UITGAVE: R1EZEBRINK S Co. Zaterdag 31 October 1981. Eerste Blad. 48e Jaargang No. 9 Dit No. bestaat uit 4 bladen. Ver. van Vrijzinnig Hervormden. 4 ctj NIEUWSTIJDINGEN. sk. 50 4EEK •1V, w! lie llllllllï e keu» Alle AdvertentlBn worden In belde bladen opgenomen. Regelprljs 9 eent. Abonnementen belangrijke korting. at Het Nut. Totimée Kees Pruis. V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. ingei 21 415, iver op De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Qppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. De organisatie der vrije Volkskerk worde in overeenstemming gebracht met de geest van deze tijd. Organisatie is niet iets van bijkom stige beteekenis, ze heeft eeuwigheidswaarde; ieder onderdeel moet een eigen taak hebben. Wij hebben dus te strijden voor een democratische inrichting van de vrije Volkskerk en een eind te maken aan de dominocratie. Ziedaar dan dat positieve ideaal, een kerk- ideaal van een vrije Chr. Volkskerk en van daar uit moet onze houding bepaald en in dat licht de toestand van de Vrijz. Herv. beweging ge zien. Op die wijze wordt onze strijd ver uitge heven boven alle geharrewar met de orthodoxie. Dat wij bij het streven naar dit ideaal met het confessioneele deel der orthodoxie speciaal moe ten botsen, spreekt dat mag immers niet ver draagzaam zijn. Het is 'heel noodzakelijk dat wij Vrijz. Hervormden over het geheele land komen tot een zelfde houding tegenover die onverdraag zaamheid. Immers zoolang onze kerk is als ze nu is met haar belijdenisvragen en proponents formule is er ook volgens prof. Haitjema plaats voor verschillende richtingen, is ze in de ware zin Volkskerk. Als de confessioneel zich dus aan sluit bij die kerk, weet hij dus een compromis te sluiten en moet hij zich onderwerpen aan het be ginsel van die kerk, dat verschillende richtingen Gevonden Voorwerpen. Aanwezig aan het bureau van politie, Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11 '/2 en 12'/2 uur, de navolgende voorwerpen als gevonden gede poneerd op 29 October 1931Heeren- rjjwiel. Het koor zong nu nog „Dageraad” van De Wolff en Oud Duitsch Adventslied (koorzetting van Jac. N. D. Hoogslag), waarna de heer De Haas de spreker en het koor, in het bijzonder ook de leider daarvan, de heer Jac. N. D. Hoog slag, dankte. Maandag a.s. in de Harmonie voor Het Nut, .het gezelschap Frits Bouw meester met „Knellende Banden” (The Silver Cord) een tooneelspel in 3 be drijven van den Amerikaan Sidney Ho ward. Serva, Meteor, irteermj NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang) n- et i x >8 cent Gister was een gezelschap van zes personen bij de Fammelsrakken on der Uitwellingerga met de luxe motor boot Ankawie van hier aan het visschen Plotseling geraakte de motor in brand; pogingen tot blussching slaagden niet. Gelukkig was men bij de wal, zoodat de inzittenden zich konden redden. De motorboot is uitgebrand en gezonken. toelaat. Doet hij dat niet, dan staat hij niet te goeder trouw tegenover dat beginsel. Als een orthodoxe minderheid dus ergens iets vraagt van een moderne meerderheid, dient haar gevraagd of zij, als zij de meerderheid had, zich ook zou laten leiden door dat beginsel onzer kerk; doet zij dat niet, dan heeft zij geen recht op vertegen woordiging in de officieele colleges, doch heeft slechts af te wachten wat wij, voorstanders van de vrije Volkskerk, uit kracht van ons beginsel doen. Spr. acht dit standpunt moreel sterk, om dat het uitgaat van het beginsel dat men bij het toetreden tot de kerk beloofde op te volgen. Zoo lang dit, in wezen vrijzinnige beginsel, in de kerk geldt, heeft men er zich aan te onderwer pen, al heeft ieder het recht voor zijn richting te strijden. Dit standpunt is van belang voor de groote steden; door kracht van een landelijke actie moeten we komen tot een regeling die recht doet aan de minderheid. Dit is echter niet het belangrijkste van onze strijd, die op dit punt helaas door de houding van de orthodoxie een machtsstrijd is gewor den. Wij moeten nu ons oog slaan op hen die buiten staan, door hen moet de kerk die past bij de moderne tijd midden in het cultuurleven komen te staan, daarom juicht spr. de oprichting van Kerkopbouw zoo toe. Alleen zij men voor zichtig; men dwinge niet, men verwachte niet te veel ineens. Maar als in Kerkopbouw vrijzin nigen en ethisch orthodoxen samenwerken, kun nen zij elkaar in de Kerk zelf ook vinden, wat beteekenen zou versterking onzer kerkelijke po sitie. Spr. hoopt dat men zich in onze rijen door Kerkopbouw sterker van de cultureele taak be wust zal worden. Onze Vrijz. Herv. beweging alleen kan de kerk in de groote steden redden. De bevolking daar staat midden in het cultuurleven en daar vermoordt het confessionalisme de kerk. Dui zenden zijn daar confessioneel opgevoed in cate chisatie en chr. school en zijn juist daardoor ver vreemd van de kerk en geestelijk ontworteld. In Amsterdam toonen bij kerkelijke verkiezingen van de 43000 stemgerechtigde lidmaten op zijn allerhoogst 8000 9000 hun belangstelling.; 13000 betalen hun hoofdelijke omslag. Voelt men hoe de confessioneele opvoeding hier tot ont kerkelijking heeft geleid? Hier in de groote ste den hebben wij de kans; als wij daar de greep niet op de massa krijgen is het er met de kerk gedaan. Men beschouwe de groote steden als het allerbelangrijkste deel van ons zendingsveld, juist met het oog op onze cultureele taak. Dat geldt echter ook voor kleine gemeenten en het platteland. De kerkelijke malaise moge het ge volg van een ingewikkeld complex factoren zijn, maar het ideaal van de vrije Volkskerk met zijn verband tusschen evangelie en cultuur kan veel bereiken. Kees Pruis komt 9 November in de zooals een advertentie in dit nummer aankondigt en zijn getrou we satellieten Piet Hesse, Stella See- mer en Willem Ciere komen natuurlijk mee. Zijn optreden is overal een succes en de bladen beoordeelen zijn talent verschillend, maar altijd gunstig. Koos Speenhof zegt van hem in de O. H. C.: „Kees Pruis met zijn mooie stem, heldere kop, eenvoudige manieren en aardige liedjes, is een onzer beste volks zangers. Zijn lichte luim en zachte ernst weten jijn gehoor te bekoren. Van zijn eerste optreden af heb ik hem voo^- De bioscoojp „35 de Waag” heeft twee schlagers. Janet Gaynor en Charles Farrell, het tweetal dat het pu bliek zoo gaarne in een film ziet krij gen we in de geestige film „Als je lacht, dan ben je rijk”. En dan krijgen we daar nog bij „Achtervolgd door een millioen”, ook al een vroolijke film, nu van zeemansliefde. Victor Mac Laglen en Brendel spelen hierin mee, dat zegt genoeg. uit van een dergelijke strijd, hij moet ruimer per spectieven bieden. Er is over het algemeen onder alle leden der vaderlandsche kerk ter rechter zoowel als ter Inkerzijde een soort status quo ingetreden, een soort evenwichtstoestand, waarin naar sprekers meening in afzienbaren tijd geen groote ver schuivingen zijn te verwachten. Dat bedoelde spr. met de opmerking dat de beweging op het doode punt was gekomen. De mogelijkheid is er echter ongetwijfeld om over dat punt 'heen te komen. Wij leven immers op de kentering der tijden, in de overgangs periode tusschen twee culturen, ook op religieus gebied. De tijd van het rationalisme is voorbij. De mechanisch-materialistische wereldbeschou wing bjijkt ook voor het huidige wetenschappe lijk denken niet meer aanvaardbaar, het denken en voelen is er op gericht in den mensch weer een diepdtforvoelde gebondenheid met een hoo- gere wereld op te wekken. Hier nu ligt onze kans. Wij moeten de nieuw opkomende religieuse strooming, die rijst al meer en meer, leiden in kerkelijke bedding, dan alleen zal er voor de vrijzinnige beweging en de Kerk zelf nog een toekomst zijn. Anders zal, ondanks het machtsvertoon der orthodoxie, de kerk ineenschrompelen tot een kleinburgerlijke secte, die voor ons volksleven weinig of geen waarde meer zal hebben, zooals hu reeds in Amsterdam het geval is, met zijn 31 orthodoxe predikanten. HUISTERHEIDE. Door den heer A. Faber van Langweer werd bij een gehouden jacht alhier o.a. een hert geschoten en door den heer J. A. van Oorschot een ree. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, alls gevonden aangegeven op 29 October 1931: J. B. Blk>m, 2e Woud- straat 46, zilveren rozenkrans; Zijlstra, Leeuwenburg, roode kindermuts; J. Bysterbosch, Prins Hendrikkade, blau we wollen das; E. Tamplonius, Prinsen gracht 12, Heerenrijwiel merk „Dar ling”; T. de Ruiter, 2e Steenklipstraat 4, damesschoen. Bioscoopnleuws. De „Amicitia"-biosco’op heeft als eerste hoofdnummer „De Zeedui vel", een zeedrama in de golf van Mexico opgenomen, waarbij een ge luidsinstallatie voor diepzeeopnamen weid toegepast. Ze geeft buitengewoon spannende en interessante gebeurtenis sen, welke zich afspelen op de bo dem der zee. Als tweede hoofdfilml „Hollywoods Lief en Leed”. We be leven daarvan hier de première in Ne derland; een film die ons een blik in het interessante teven van Hollywood gunt 3 cent 8 cent 4 cent 3 cent 3 cent iasl! 52 cent cent f 1.11 f l.ffl cenl 37 cenll 70 cent 54 cent 17 cent cenl Yï cent cent 10 cent !0 cent 15 cent Wij zullen ons dus hebben in te stellen op de nieuw religieusen. Wie zijn ze? Van hun religie is nog niet veel te zeggen, dit alles is nog in het eerste stadium van ontwikkeling, maar deze menschen staan over het algemeen midden in het cultureele leven van onzen tijd en daarom ook heeft onze vrijz. herv. beweging zich meer dan tot nu toe cultureel te oriënteeren. Die groep heeft zeker niets te verwachten van het orthodoxe Christendom, dat gebonden is aan een verouderde voorstellingswereld van een voorbije cultuur. Die zal nooit een greep op die menschen kunnen krijgen. Wij dan wel? Ja, want het vrijzinnig protestantisme heeft niet alleen een religieuse doch ook een cultureele achtergrond, die van een moderne wereldbeschouwing en wereldwaardeering; ze is de volle bewustwor ding van het probleem: „mensch van dezen tijd en godsdienstig mensch tegelijkertijd”. Trouw aan zijn verleden heeft het vrijzinnig protestan tisme open te zijn voor de vragen van dezen tijd. Een nieuw verband te zoeken en te leggen tus schen het evangelie van Jezus Christus en de moderne cultuur is zijn taak en dat is een ge weldige taak, alleen te dragen door den geloo- vigen mensch. De moderne cultuur van de 19e eeuw gaat al weer voorbij, die mensch stond op het stand punt van de autonomie van de geest; voor hem was het laatste criterium gelegen in het getui genis van zijn eigen geest en thans juist is de autonome mensch in zijn autonomie onzeker ge worden, zooals_een Duitsch wijsgeer zegt. In deze periode nu van die ommekeer moeten wij dit nieuwe verband zoeken tusschen evangelie en cultuur, die beiden hebben te maken met de verticale lijn in 's menschen leven, het streven omhoog. Ze dekken elkaar niet geheel. Cultuur immers is vormgeving van leven uit de diepte van de geest, is scheppingsarbeid van deze we reld, religie leeft niet van deze wereld, daarom blijft het evangelie altijd cultuur-critisch, maar toch zal de mensch, die uit het evangelie leeft, de tijd, dit aardsche zijn, grijpen tot cultuur scheppende en louterende arbeid. Dat is de be teekenis van de taak die wij hebben in het zoeken naar en het leggen van een verband tus schen evangelie en moderne cultuur. Als vrijzinnig hervormden willen wij dat ver band leggen door de Kerk, waaraan wij als reli gieuse gemeenschap vast houden, niet door ge boorte of om verkregen rechten niet op te geven, maar uit beginsel, omdat deze kerk de ware en noodwendige religieuse gemeenschap voor ons is. Het karakteristieke van een Kerk als religieuse gemeenschap is dat ze niet samenvalt met het volksgeheel, de natie, maar wel is in de natie en de strekking heeft op den duur de heele natie in zich op te nemen, ja meer zelfs, ook andere na ties; dat is de ware Katholiciteit, het universeele van de kerk. Kerkformatie heeft voorts altijd plaats gehad in tijden van nood der samenleving; die nood profetisch gevoeld, deed dan een kern van men schen een religieuse gemeenschap vormen, zij critiseerden het_heden en voelden een bijzon dere roeping te hebben ten opzichte van de ge meenschap. En tot een kerk behoort voorts de persoon lijke betrekking tusschen mensch en God. Er is groot verschil tusschen secte en kerk. Spr. verstaat dan onder secte ook vereenigingen als Protestantenbond, Vrije Gemeente enz. Bij deze berust alles op het persoonlijke, een kleine kring van bewust godsdienstige menschen, zelf standige enkelingen, vormen het geheel, dat niet meer is dan die enkelingen er op een be- In de Harmonie sprak gisteravond voor de Ver. van Vrijzinnig Hervormden ds. Bakker van Drachten over „Toestand en toekomst der Vrij zinnig Herv. Beweging”. Vooraf zeide de voorzitter, de heer F. W. C. de Haas, dat ds. Bakker reeds elders deze rede uitsprak en het blaadje Chr. Belangen alhier een uit het verband gerukte zinsnede uit die rede aanviel. Het bestuur der Ver. v. Vrijz. Hervorm den heeft in overleg met ds. Bakker een uitnoo- diging aan de redactie van Chr. Belangen ge zonden om hier te debatteeren, die antwoordde alleen te zullen komen als ds. Bakker tevoren een reeks stellingen opstelde, waarop zij hem kon aanvallen. Ds. Bakker heeft dat gedaan en zijn stellingen zijn aan de redactie gezonden, waarop wij weer een schrijven van haar kregen, behelzende dat zij toch geen aanleiding vond in het openbaar te komen debatteeren?De heer De Haas wil hier wel zeggen dat hij zich zou scha men een dergelijk onbenullig schrijven als het laatste dat wij ontvingen te onderteekenen, maar de heeren Hofstra en Plat doen dat blijkbaar niet. Na nog enkele andere mededeelingen zong het Vrijz. Kerkkoor, onder leiding van den heer Jac. N. D. Hoogslag, „Ten Hemelweg” van Paardekoper en „Heilig is de Heer” van Weber. Daarna is ds. Bakker aan het woord. Spr. leest eerst de stellingen die hij de heeren van het orthodoxe krantje heeft aangeboden. Deze luiden: „De strijd tot handhaving van de positie der Vrijzinnigen in de Hervormde Kerk is noodzake lijk terwille van henzelf maar ook en niet minder terwille van Kerk en Christendom, daar door een orthodox régime beide laatsten gevaar loo- pen in de moderne wereld. Want het orthodoxe Christendom, gebonden als het is aan de verouderde denk- en voorstel lingswereld van een voorbije cultuyr zal steeds meer de greep op de groote. massa verliezen. Wat vooral in de groote steden al zeer duide lijk is. Het vrije Christendom, dat een nieuw verband zoekt te leggen tusschen het evangelie van Jezus Christus en de moderne cultuur, zal voor het Christendom een nieuwe toekomst kanen. Voor (Jezen arbeid is het niet voldoende dat de Vrijzinnigen hun positie in de Hervormde Kerk handhaven, maar zij zullen veel meer dan tot nu toe hebben te strijden vanuit en voor een positief kerkideaal: de vrije Christelijke Volkskerk. Voorzooverre de Ned. Herv. Kerk op dit oogenblik reeds aan dat ideaal beantwoordt zul len de Vrijzinnigen van daaruit ook hun houding tegen een onverdraagzame orthodoxie hebben te bepalen, terwijl wij verder in die richting de Herv. Kerk moeten trachten te hervormen, opdat zij haar godsdienstige en cultureele taak ook in de toekomst en beter dan in het heden zal kun nen volbrengen. Naar aanleiding van wat na het aanbieden van deze stellingen geschied is, heeft spr. de indruk gekregen, dat hij zich weer heeft laten verleiden. Hij heeft vooral in Amsterdam zoo iets wel meer bij de hand gehad en toen wel gezegd dat hij niet naar Amsterdam was gekomen om de or thodoxie te bevechten, dat zou hij de moeite niet waard geacht hebben; spr. heeft het nu nog eens geprobeerd, maar is weer teleurgesteld. Spr. heeft te Arnhem gezegd dat wij met onze beweging eigenlijk min of meer op een dood punt zijn gekomen, en op deze zinsnede heeft de redactie van Chr. Belangen spr. aangevallen. Men stelt het voor alsof deze zinsnede betrek king heeft op ons geloofsbezit, maar niets is minder waar; spr. zal zich op zijn geloofsbezit niet verheffen, maar hij weet er zich toch wel zoo rijk mee, dat hij het niet graag met een confessioneel geloofsbezit zou willen ruilen. Het gaat hier echter niet om ons geloofsbezit, maar om de kerkopbouw, om de beweging, wij hebben ons te bezinnen wat wij als kerkelijke beweging zijn, willen en hebben te doen. Die vraag dient bewust aan de orde gesteld, omdat velen onder ons meenen, dat wij nog op de oude zgn, be proefde paden door moeten gaan, de strijd dus in de stijl van eergisteren en gisteren, toen het vooral ging tegen iets anders. Dat was de eerste modernen niet kwalijk te nemen. Er moest ge broken worden met een verouderde geloofs- en voorstellingswereld, een strijd gestreden van be- vrijding, onder de drang naar het nieuwe welke in het eerste geslacht der modernen leefde. Wij moeten ons echter bewust worden van een po sitief kerkideaal, dat past bij morgen, een ideaal, waaraan wij in het heden kunnen arbeiden. Zeker, men wil het vrijzinnig protestantisme in de Ned. Herv. Kerk handhaven, maar dat is nog niet genoeg, achter deze banier zal nooit de groote massa verzameld worden, en zoo zouden we nooit over het doode punt in het kerkelijk leven komen. Er gaat weinig bezielende kracht paald moment van maken, het individueele ge loofsbezit krijgt het volle accent. Dat is het type van de religieuse gemeenschap, die past in de individueele periode der 19e eeuw, en dat type heeft nu met die periode zijn tijd gehad. Bij de volkskerk valt het accent heel anders; die wil alles omvatten; de lidmaten nemen als kern van het geheel de verantwoordelijkheid op zich, doch haar taak is de opvoeding der massa en op die wijze kan de cultuurtaak der religie tot uiting komen. Cultuur is immers niet van een klein groepje, doch behoort bij de groote volks gemeenschap. De kerk is dus veel minder dan de secte iets, wat enkelingen er op een bepaald oogenblik van maken, men vindt er een collec tief bezit dat onafhankelijk is van het moment, het is het kostelijke bezit der traditie, de geeste lijke schat die de kerk heeft te dragen en over te leveren, en als zoodanig vormt zij veeleer de enkelingen dan de enkelingen de kerk. Zoo kiezen wij Vrijzinnig Hervormden niet de vereeniging maar de Volkskerk en wel princi pieel. Wij stellen haar boven de vereeniging om de waarde die wij hechten aan de continuiteit in geestelijke dingen en aan de traditie, waarvan men wel heeft gezegd dat ze zonder revolutie verstart, terwijl de revolutie zonder traditie ver wildert. Dat universalisme, die continuiteit en die tra ditie achten wij van zooveel beteekenis voor het religieuse, dat wij de Volkskerk kiezen als feli- gieuse gemeenschap. Er zijn natuurlijk gevaren. Als aan de conti nuiteit de voortgang ontbreekt en de traditie op de voorgrond treedt, vervalt de Kerk in conser vatisme; in het universalisme ligt het gevaar van vaagheid en van het compromis. Aan deze gevaren is zij onder de leiding der orthodoxie niet ontkomen, zoodat zi5 voor talloozen, die midden in deze bewogen tijd staan, geen betee kenis meer heeft. En daarom strijdt het vrijzin nig protestantisme voor een vrije volkskerk, waarin de protestantsche vrijheid tot behoorlijke ontwikkeling moet kunnen komen; de kerk moet elastisch zijn; geestesstroomingen, in schakee- ringen uiteenloopend, moeten in die kerk tot een eigen ontwikkeling kunnen komen en tot onder linge waardeering, zonder elkaar als bekeerings- object te beschouwen. Die kerk zij een levende gemeenschap, die in eenigheid des geestes een veelheid tot inhoud heeft; ontbreekt die eenig heid des geestes, dan komt de versplintering, die leidt tot ontbinding der kerk en een ontkerstende massa. Vorming van groepen in het verband der kerk moet dus mogelijk zijn, groepen dié samen het geheel der cultuur vormen. Spr. denkt hier aan het voorbeeld van de Ver. van Woodbrokers met zijn werkverbanden. In de Volkskerk kunnen zulke werkverbanden zijn en deze groepen zullen de stuwkrachten zijn die de kerk bewaren voor verstarring, zij zullen het geweten van de kerk zijn en deze het geweten der massa, dat in de wereld van het oogenblik zijn kritiek kan laten hooren in verband met zijn toekomst-ideaal. Ziedaar hoe spreker zich de vrije Volkskerk van de toekomst denkt. Vanuit een individueele periode treden we naar een nieuwe gemeenschaps-periode, en die vrije Volkskerk zal bewust verband moeten blij ven houden met de historische oorsprong van het Christendom; haar eenheid moet zij vinden in de Christelijke belijdenis; dat ligt in de lijn der continuiteit. Dat is allereerst gewenscht op religieuse gronden, maar ook om vaagheid te voorkomen. In verband met de traditie blijve in die kerk aan bijbel en liturgie een bijzondere plaats toegekend en het universalisme zal haar in staat stellen haar taak jegens de cultuur te vervullen. Zij zal zoo met het volksleven ver vlochten zijn, dat zij zich niet buiten de groote vragen van wetenschap, godsdienst en moraal kan houden. speld, dat hij zijn doel zou bereiken: dat is het geven van eenvoudige, ge voelige kleinkunst aan hen, die even denken en even glimlachen zoo hoog noodig hebben.” De Maasbode schreef „De humorist Kees Pruis heeft het jeugdige, lachgrage publiek op onder houdende wjjze bezig gehouden met tal van liedjes en grapjes. Zijn optreden werd op hartelijke wjjze gewaardeerd...” En het Nbl. v. Z. Holl. en Utrecht besloot zijn beoordeelingZijn grootste verdienste was echter bij zijn optreden voor dit publiek dat hij geen oogenblik vulgair of banaal werd. Hij werd op uitstekende wjjze geaccompag neerd door den heer Willem Ciere”. !n vai res 111111111! M Het spreekt dat de Vrijz. Herv. Ver. bij dit alles leiding zal geven. Haar organisatie is ech ter nog geheel gericht op het eerste stadium van de strijd van het modernisme tegen de ortho doxie; de leiding van het nieuwe werk eischt meer centralisatie; ieder gewest moet op orga nische wijze in het geheel opgenomen. Het groo- te geheel der Ver. moet persoonlijke leden heb- Harmonie' ben, die in afdeelingen vereenigd zijn. In ’t licht onzet cultureele taak moet ook de pers goed verzorgd. Wij willen de massa bereiken met een populair massa-blad tegen lage prijs; een Volks kerk heeft een volksblad noodig; daarnaast kan voor kadervorming en kerkelijke en cultureele arbeid een ander blad staan. Spr. komt aan het slot zijner beschouwingen. Heeft onze beweging een kans voor de toe komst, is de tijd haar mee, vraagt spr.? Hij meent van wel en denkt daarbij aan een gedicht van Henriëtte Roland Holst, die onze tijd zoo profetisch aanvoelt, in wie de geestelijke wor steling van de moderne mensch zich voltrekt. De worsteling in deze nood der tijden, de geestelijke ommekeer, de innerlijke verdieping bij velen, zijn teekenen dat God ons een kans geeft; het is slechts de vraag of wij die weten te benutten, of wij met die innerlijke bewogen heid in deze wereld staan, die ons geloof geeft in ons positief ideaal, een geloof, dat ons doet werken en strijden zoolang het dag is, ieder naar zijn aard.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 1