De sa
envoeging van
Wymbritseradeel en IJlst.
annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)
UITBATS: K1EZEURINK A Co.
Woensdag 9 December 1931.
Dlt No. bestaat uit 2 bladen.
Wo« 20 Eerste Blad. UITÖAVE: KIEZEBRINK Co. Woensdag 9 December 1931,48e Jaargang
MAAGPILLEN
NERGENSLUST/N/
11
Het voorstel van B. en W. van Wym*
britseradeel voor samenvoeging
een nieuw gemeentehuis te IJlst
een weg IJlst—Lemmerweg.
I
i
66
18
1143
107
1645
197
270 inwoners
130
498
547
268
387
235
738
97
47
330
352
331
78
153
674
520
744
701
r
ff
4257
Totaal
ff
ff
3170
Totaal
ff
ff
ff
4232
Totaal
ff
gerekend met den afstand
Totale uitgaven f 467.032.80
I
Hoofdstuk XI.
Legt weinig gewicht in de schaal.
Hoofdstuk X.
Heeft weinig te beteekenen.
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ft
ff
ff
ff
ff
ff
Hoofdstuk IV.
De opbrengst der keurloonen hangt natuurlijk
af van de toegepaste tarieven. Deze is voor Ijlst
geraamd op f500.voor Wymbritseradeel op
f5500.In verhouding tot het zielental zou de
nieuwe raming inplaats van op f 6000.op
f 6200.kunnen zijn gesteld. Dit geeft slechts
een verschil van f 200.
Bovendien moet hierbij met andere factoren
rekening vorden gehouden, waarom wij de
Hoofdstuk V.
Voor dit hoofdstuk zijn de inkomsten en uit
gaven van beide gemeenten zonder wijziging
overgenomen.
De kosten van het nieuwe plan raamt de ge-
meente-opzichter op rond f75000.
De kostenraming van den wegaanleg behoeft
o. i. ,geen toelichting. Alleen wijzen wij er op,
dat ingevolge art. 2 van het provinciaal Regle
ment voor het verleenen van bijdragen voor
aanleg of verbreeden van kunstwegen (Provin
ciaal blad no. 121 van 1930), de provincie hoog
stens een bijdrage geeft van één derde deel der
kosten.
Wij hebben gerekend 20
De kosten van den bouw van een nieuw ge
meentehuis zullen uit leening moeten worden
bestreden. Met het oog op den verkoop der oude
panden rekenen wij dat een bedrag van f 55000
moet worden geleend. Wij hebben hierbij ge
dacht aan een annuïteitsleening over 50 jaren,
tegen een rente van 4% In den tegen woor-
digen tijd is deze rente wel te laag, maar in
normale omstandigheden toereikend. Deswege
komen wij dan op een jaarlijksche last van pl.m.
f 2700.—.
met
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
met
ff
ff
Wilt gij U weer frisch
en opgewekt voelen, vrij
van slechte spijsvertering,
verstopping en de daaruit
voortvloeiende lusteloos
heid, gebruik dan Foster's
Maagpilllen.
0.65 pet flacon.
2.700.—
400—
5.914.31
600—
l-
i-
r
:ht
en
>P-
:h-
en
ld,
en
ïb-
aJr
sn
30
17
an
e-
e-
sr-
te
ir
3t
n-
is
r-
st
g
t-
NIEUWE SNEEKÈR GOUW
Ten aanzien van de ambtswoningen merken
wij op, dat wij niet a bout portant zouden willen
overgaan tot den bouw van zeven ambtswonin
gen. Wij zouden ons aanvankelijk althans willen
beperken tot den bouw van een ambtswoning
voor den burgemeester en den secretaris, omdat
de keus van woningen voor deze titularissen in
Ijlst zeer beperkt is. Voor de andere ambtenaren
zouden wij onmiddellijk niet tot den bouw van
woningen willen overgaan.
Wij zouden eerst willen afwachten of zij zelve
in Ijlst niet een geschikte woning zouden kunnen
verkrijgen, hetzij door huur, hetzij door koop.
Wellicht, dat het ook mogelijk zou zijn reeds
aanwezige panden door de gemeente te doen
koopen en dan aan de betrokkenen van ge
meentewege te verhuren. In verband hiermede
achten wij het niet noodig bij de overweging
van de wenschelijkheid der samenvoeging reke
ning te houden met de kosten, die uit het ver
strekken van ambtswoningen zouden voort
vloeien. Aangezien toch ook huur zal worden
ontvangen, zullen deze kosten in elk geval van
weinig beteekenis zijn en kunnen zij gevoegelijk
worden gesteld op f400.per jaar.
Wij hebben enkel
van c
zich naar de verkeersbehoeften zullen regelen.
Indien daaraan behoefte mocht blijken te be
staan, zal t.z.t. o. a. het autobusverkeer zich via
Ijlst ontwikkelen.
niet met de verkeersmiddelen, aangezien wij
i oordeel zijn dat de ondernemers daarvan
Hoofdstuk III.
Hierbij is er op gerekend, dat Ijlst een ge
meenteveldwachter houdt.
754 inwoners
302
Dit is dus per inwoner der gecombineerde ge
meente een bedrag van f 34.97 of pl.m. f 0.73
meer aan extra last als gevolg van de factoren
b tot en met e.
Meerdere inkomsten zouden voor de gemeente
enkel voortvloeien uit het feit, dat de ambtena
ren in de gemeente woonden en derhalve de
door hen te betalen belastingen aan de gemeente
ten goede zouden komen, waarbij in aanmerking
moet worden genomen, dat de nu in Ijlst ver
vulde ambtenaren-betrekkingen worden opge
heven. Wij hebben hier enkel rekening gehouden
met de opcenten op de gemeentefondsbelasting
en de personeele belastingen, zoowel in hoofd
som als met opcenten. In navolging van de
„raadhuiscommissie” hebben wij de retributiën,
zooals schoolgeld, faecale stoffen e. d., buiten
beschouwing gelaten, aangezien deze het karak
ter dragen van vergoeding voor bewezen dien
sten. Wij hebben gerekend op een meerdere be
lastingopbrengst van f 500.per jaar. Het totaal
der inkomsten wordt dan dus f 243.403.22 of
f 18.22 per inwoner of wel f 0.04 per inwoner der
gecombineerde gemeente meer.
Per saldo beteekent de bouw van een nieuw
gemeentehuis etc. (zie factoren b tot en met e
van het vorenstaande staatje) dus een extra last
van f0.69 per inwoner der gecombineerde ge
meente.
In Uwe vergadering van 29 Mei 1931 hebt U
met 104 stemmen uitgesproken, dat U ons
oordeel in dezen deelt.
B. en W. van Wymbritseradeel adviseeren aan
den raad dier gemeente:
No. 20.
Onderwerp: Samenvoeging
IjlstW y mbritseradeel.
SNEEK, 7 December 1931.
Wij ontvingen van heeren Gedeputeerde Sta
ten onder dagteekening van 25 November 1931,
no. 114, 2e Afdeeling het verzoek Uw oordeel
in te winnen over de samenvoeging van Ijlst en
Wymbritseradeel.
Een exemplaar van dit schrijven leggen wij
hierbij aan U over.
Zooals U bekend is vormde het overlijden van
den heer Fledderus, Burgemeester van Ijlst, de
aanleiding tot het overwegen van de wensche
lijkheid der samenvoeging van Ijlst en Wymbrit
seradeel. In Uwe vergadering van 1 October
1930 werd door U met 13 tegen 2 stemmen goed
gevonden, dat tot deze overweging zou worden
overgegaan. Ook de gemeenteraad van Ijlst ver
klaarde zich daartoe bereid. Een en ander leidde
tot het verzoek van heeren Gedeputeerde Staten
van Friesland, dd. 10 December 1930, 2e afdee
ling no. 130 om ons gevoelen omtrent de wen
schelijkheid der samenvoeging te mogen ver
nemen.
Wij herinneren U er aan, dat ingevolge de
toenmalige bepalingen der Gemeentewet de
wijze en voorwaarden der vereeniging, nadat
Burgemeester en Wethouders der betrokken ge
meenten waren gehoord, moesten worden ont
worpen door Gedeputeerde Staten. Het ontwerp
moest in elk der betrokken gemeenten worden
voorgelegd aan het oordeel van den raad en van
eene door de kiezers voor den raad te benoemen
commissie uit.de ingezetenen.
Nadat tusschen de beide Dagelijksche Besturen
eenige besprekingen waren gevoerd ontvingen
wij onder dagteekening van 9 Januari 1931 een
schrijven van onze Ambtegenooten van Ijlst, lui
dende:
„Wij hebben de eer U mede te deelen, dat de
Raad dezer gemeente geen plannen tot samen
voeging der gemeenten Wymbritseradeel en Ijlst
in overweging zal kunnen nemen, alvorens toe
zegging van den raad Uwer gemeente is ver
kregen, dat binnen afzienbaren tijd nadat boven
bedoelde vereeniging tot stand zal zijn gekomen:
a. het gemeentehuis der nieuwe gemeente zal
worden gevestigd in de stad Ijlst;
b. een verharde weg zal worden aangelegd
van Ijlst naar den Heegerweg;
c. de Burgemeester en de hoofdambtenaren
der nieuwe gemeente verplicht zullen worden in
de plaats Ijlst te wonen.
Wij verzoeken U beleefd ons te willen mede-
deelen of de Raad Uwer gemeente genegen is
deze toezegging te doen.
Tevens hebben wij de eer U voor te stellen
van de eventueele kosten, vallende op voorbe
reidende maatregelen der vereeniging, het
gedeelte voor rekening Uwer gemeente te ne
men.”
Aangezien wij meenden, dat het voor Wym
britseradeel niet doenlijk was bij voorbaat in de
gestelde voorwaarden toe te stemmen waren wij
voornemens heeren Gedeputeerde Staten te ver
zoeken goed te keuren, dat wij in de gegeven
omstandigheden van eene verdere overweging
van de wenschelijkheid der samenvoeging afza
gen, terwijl wij U voorstelden hiermede accoord
te gaan. In Uwe vergadering van 24 Januari
1931 hebt U zich met dit voornemen vereenigd,
nadat wij hadden toegezegd hieraan niet vóór 21
Februari 1.931 gevolg te zullen geven en hier
van aan Burgemeester en Wethouders van Ijlst
kennis te zullen geven. De bedoeling hiervan
was, Ijlst de gelegenheid te geven zich nader te
bezinnen. Bij schrijven van 30 Januari 1931 no.
102 deelden Burgemeester en Wethouders van
Ijlst ons mede, dat de raad hunner gemeente
meende zijn voorwaarden te moeten handhaven.
In overleg met de leden van den raad besloten
zij dan ook op 21 Februari 1931 aan Gedepu
teerde Staten te verzoeken de vereeniging van
de gemeenten niet te bevorderen.
Ons werd verzocht om, wanneer wij vóór 21
Februari 1931 aan ons bovenaangeduid voor
nemen uitvoering dachten te geven, hun daar
van mededeeling te doen.Jn Ijlst begreep men
dus wat de opschorting der uitvoering betee-
kende. Nu deze geen zin meer had, stelden wij
heeren Gedeputeerde Staten bij schrijven van 5
Februari 1931 met een en ander in kennis.
Onder dagteekening van 11 Februari 1931 ont
vingen wij evenwel een brief van Burgemeester
en Wethouders van Ijlst, waarin werd medege
deeld, dat het h. i. niet wenschelijk was de
onderhandelingen nu reeds geheel af te breken.
Zij verzochten ons mede te deelen of de raad
onzer gemeente genegen zou zijn enkel de ge
vraagde „toezegging betreffende de plaats van
het raadhuis der nieuwe gemeente te geven”.
Wij vonden hierin aanleiding Gedeputeerde Sta
ten bij brief van 5 Maart 1931 mede te deelen,
dat de besprekingen zouden worden heropend.
Den 6 Maart 1931 hadden wij een bespreking
met Burgemeester en Wethouders van Ijlst, ter
wijl wij daarna nog een vergadering met de
„raadhuiscommissie” hadden, waarvan alleen de
heer Gerbrandij verscheen.
In ons aan U gericht voorstel van 16 Mei 1931
zetten wij uiteen, dat o. i. toen alleen onder de
oogen moest worden gezien de vraag of de be
langen van het huidige Wymbritseradeel zouden
worden gediend met de verplaatsing van het ge
meentehuis van Sneek naar Ijlst, de verplaatsing
enkel op zich zelve beschouwd. Wij citeeren uit
dit voorstel:
„De wet eischt, dat Burgemeester, Secretaris
en Ontvanger in de gemeente wonen. Hoewel
van deze eisch ontheffing kan worden verleend,
ligt hierin zeer terecht opgesloten, dat in nor
male gevallen het gewenscht is, dat genoemde
titularissen en zulks geldt ook voor de amb
tenaren ter secretarie en den kassier-boekhouder
van het G. E. B. in de gemeente wonen. Of
de finantieele voordeelen, in den vorm van be
lastingbetaling, tegen de finantieele nadeelen der
verplaatsing opwegen, laten wij hier weer buiten
beschouwing, als thans niet aan de orde zijnde.
Afgezien daarvan meenen wij de wenschelijkheid
van de verplaatsing te moeten uitspreken» a! zal
men daarvan ook weer niet te veel dienen te ver
wachten. Voot de inwoners van Woudsend, om
slechts een dorp te noemen, bv. zegt het weinig
of de ambtenaren in Ijlst dan wel in Sneek wo
nen. Het contact wordt daardoor voor hen niet
vergroot.
In de tweede plaats en dat is o. i. niet het
minst voorname dient overwogen te worden
of de belangen der bevolking gediend worden
door de verplaatsing.
Geografisch ligt Ijlst beter in het middelpunt
dan Sneek.
Toch wil dit op zichzelf nog niet zeggen, dat
het overgroote deel der bevolking gemakkelijker
Ijlst dan Sneek zou kunnen bereiken. Bij plaat-
In verband hiermede hebben wij op 12 Juni
1931 opnieuw eene bespreking gehad met Bur
gemeester en Wethouders van Ijlst.
Het resultaat daarvan is geweest, dat werd
besloten een kostenberekening te doen opmaken
van den aanleg van een weg van Ijlst naar den
Rijksstraatweg SneekLemmer, den bouw van
een nieuw gemeentehuis en van enkele ambts
woningen te Ijlst. Tevens werd overeengekomen,
dat tot uitwisseling van eikaars gemeentebegroo-
tingen zou worden overgegaan, teneinde een in
druk te kunnen verkrijgen omtrent den financiee-
len toestand na de samenvoeging.
Bij schrijven van 27 Juli 1931 hebben wij Bur
gemeester en Wethouders van Ijlst een begroo-
ting onzer gemeente, dienst 1931 toegezonden,
benevens een raming van de kosten van een
verbindingsweg Ijlstrijksstraatweg, van den
bouw van een nieuw gemeentehuis en enkele
ambtswoningen.
Den 7en Augustus 1931 ontvingen wij een ge-
meentebegrooting van Ijlst.
Wij hebben staten aangelegd, waarop zijn ver
meld de onderscheiden posten van beide ge-
meentebegrootingen, met daarnaast een post
aangevend het bedrag, hetwelk de betrokken
post zal vragen na de combinatie. Wij hebben
dit gedaan, zoowel voor de uitgaven als voor
de inkomsten. De belastingen hebben wij hierbij
buiten beschouwing gelaten (Hoofdstuk XII),
omdat de opbrengst daarvan zonder meer niet
voor vergelijking vatbaar is. Deze hangt immers
voor een groot deel af van het aantal opcenten
dat geheven wordt
Een enkele post, die o. i. buiten de eventueele
combinatie omgaat, hebben wij niet in aanmer
king genomen. Wij bedoelen de inkoopsommen
voor het pensioen en enkele toelagen aan amb
tenaren verleend, omdat deze posten een afloo-
pend karakter hebben.
Wij komen dan tot de volgende vergelijking:
Zie bijlagen I en II. De staten, welke tot grond
slag van dit overzicht hebben gediend, liggen
ter secretarie voor U ter inzage.
Hoofdstuk IX.
Voor dit hoofdstuk zijn de inkomsten en uit
gaven van beide gemeenten zonder wijziging
overgenomen. De kosten van de armenverzor
ging staan tot elkaar in ongeveer gelijke ver
houding, gezien het zielental.
Hoofdstuk XIII.
Ijlst heeft een coöperatie, welke het electrisch
licht distribueert. Onlangs werd besloten tot
overdracht aan het Provinciaal Electriciteits Be
drijf. Vergelijking der tarieven heeft dus weinig
beteekenis voor de combinatie. Hoofdstuk I
(Vroegere diensten), XIV (Kasvoorzieningen),
XV (Overige inkomsten en uitgaven) en XVI
(Onvoorziene uitgaven) hebben voor de verge
lijking geen beteekenis, weshalve wij ze buiten
beschouwing lieten.
gemeenten hadden bezichtigd, werden wij ver
sterkt in ons oordeel, dat met een eenvoudiger
plan kan wordert volstaan.
Wij hebben daarom den gemeente-opzichter
opdracht verstrekt een gemeentehuis te ontwer
pen met een verdieping, waarin de volgende ver
trekken zijn: raadzaal, commissie-kamer, burge
meesterskamer, secretariskamer, secretarie, ont-
vangerskantoor (tevens G. E. B.), kantoor ge
meente-opzichter, kadasterkamertje, wachtka
mer, brandvrije kluis, cel, waarmede aan de be
hoeften voldoende is voldaan.
Hoofdstuk XII.
Hebben wij, zooals reeds is gezegd, buiten
beschouwing gelaten. Wij komen hierop nader
terug.
Hoofdstuk VII.
Voor dit hoofdstuk zijn de inkomsten en uit
gaven van beide gemeenten zonder wijziging
overgenomen.
Bij hoofdstuk II merken wij op, dat de post
„jaarwedden ambtenaren ter secretarie” is ver
hoogd met f3000.voor den eventueel over te
nemen secretaris van Ijlst als ambtenaar ter
secretarie. In dit bedrag is tevens een klein be
drag opgenomen wegens meerdere bureaukosten
e. d. Dè vermeerdering met f3000.is slechts
een gevolg van den overgang. Bij vacature van
een der hoofdbetrekkingen ter secretarie zou een
verlaging kunnen plaats vinden. In verband met
de mogelijkheid van samenvoeging hebben wij
besloten een inmiddels ontstane vacature ter
secretarie slechts tijdelijk te vervullen. Aan de
tijdelijk te vervullen vacatur is een salaris ver
bonden van pl. m. f 1000.
Gaat de combinatie door, dan kan dus de
f 3000.reeds tot f 2000.worden verminderd.
Daar het nieuwe gemeentehuis grooter zal zijn
dan het huidige, zijn wij van oordeel dat de jaar
wedde van den concierge moet worden ver
hoogd.
Hiervoor hebben wij een bedrag van f500.
geschat.
De Commissie voor de verplaatsing van het
gemeentehuis stond indertijd ook op dit stand
punt.
De post voor het onderhoud van het nieuwe
gemeentehuis hebben wij in overeenstemming
met het gevoelen van de raadhuiscommissie ge
raamd op 1 der stichtingskosten.
Een enkele post die thans abnormaal hoog is,
zooals het onderhoud der meubelen en de volks
telling hebben wij voor de vergelijking tot nor
male bedragen teruggebracht.
In dit hoofdstuk schuilt een aanmerkelijke be
zuiniging, aangezien de jaarwedden voor den
burgemeester, secretaris, ontvanger, ambtenaren
ter secretarie en concierge van Ijlst vervallen.
Voor enkelen dezer zal een wachtgeldregeling
moeten worden getroffen. Hierop komen wij
echter later terug.
Tegenover het voordeel van het vervallen van
de jaarwedden van burgemeester en secretaris
van Ijlst staat, dat de rijksvergoeding, welke
Ijlst daarvoor ontvangt ad pl. m. f2800.
straks niet meer zal worden genoten.
Wanneer wij het totaal der vergelijkbare uit
gaven en inkomsten samen tellen dan komen wij
per inwoner tot de bedragen in bijgaand over
zicht reeds aangegeven. Hieruit blijkt dat de
combinatie op zich zelve beschouwd, afgezien
dus van de noodzakelijkheid van den aanleg van
een weg Ijlstrijksstraatweg, den bouw van
een nieuw gemeentehuis en de stichting van
ambtswoningen voor de inwoners van Wym
britseradeel een geringere uitgaaf zou geven
van f0.26 per persoon en een meerdere inkomst
van f 0.26 per persoon. In totaal zouden wij dan
komen op een voordeel van 11881 X f0.52 is
ruim f6000.Het ligt voor de hand, dat dit
cijfer niet absoluut vaststaande is, daarvoor
schommelen de behoeften van de onderscheiden
onderdeden der gemeentelijke huishouding te
dikwijls. Zooals wij reeds lieten uitkomen zullen
de eerste jaren de voordeelen eenigszins gerin
ger zijn, aangezien aan den ontvanger, twee
ambtenaren ter secretarie, gemeente-opzichter
en concierge van Ijlst een wachtgeld zal moeten
worden verleend. De ontvanger heeft een jaar
wedde van f 1300.een ambtenaar ter secre
tarie f 900.en één f 325.terwijl de con
cierge f600.toelage geniet.
De ontvanger is 67 jaar; de ambtenaar ter
secretarie, die een jaarwedde geniet van f900.
62 jaar; de gemeente-opzichter 62 jaar en de
concierge 50 jaar. De laatste heeft slechts een
tijdelijke aanstelling. De eventueel te verleenen
wachtgelden zullen dus een zeer tijdelijk karak
ter hebben.
De daaraan verbonden kosten leggen dan o. I.
ook geen gewicht in de schaal, waarom wij haar
buiten beschouwing hebben gelaten, mede in
aanmerking genomen, dat de verhooging van de
jaarweddepost voor de secretarie met een ge
fixeerd bedrag, van f3000.ook slechts als een
overgangsmaatregel is te beschouwen. Zoolang
echter de overgang extra personeelsuitgaven
veroorzaakt zou uit het „Gemeentefonds” daar
voor vergoeding moeten worden gegeven. Dit
fonds immers zou met de combinatie worden
gebaat, aangezien de bijdrage voor jaarwedden
Burgemeester en Secretaris van Ijlst zou ver
vallen. Dit punt ware later nauwkeuriger onder
de oogen te zien.
Bij bovenstaande opzet zijn wij uitgegaan van
de gedachte, dat de combinatie doorging, zonder
dat verplaatsing van het gemeentehuis plaats
vond. Deze verplaatsing en de aanleg van een
nieuwe weg Ijlstrijksstraatweg zijn aan de
combinatie echter onafscheidelijk verbonden.
De gemeente-opzichter heeft ons bij schrijven
dd. 23 Juli 1931 een kostenraming voor een en
ander overgelegd. Een exemplaar van dit rap
port leggen wij hierbij aan U over. Zie bijlage
III.
De kosten van den bouw van een nieuw ge
meentehuis zijn geraamd naar het indertijd door
de „raadhuiscommissie” opgezet plan. Dit plan
kwam ons na rijp beraad echter te grootsch
voor. Het bevatte o. a. een terreinoppervlakte
van bijna 1 H.A., met plantsoenaanleg, voorts
garages, bergplaats voor wegenwerktuigen en
een magazijn voor het G. E. B. Bovendien was
naar het plan der „raadhuiscommissie” beoogd
een gebouw, hoofdzakelijk gelijkvloers. Nadat
wij enkele gemeentehuizen van gelijksoortige
Hoofdstuk VI.
Bij de vergelijking van de uitgaven en in
komsten van dit hoofdstuk is enkel rekening ge
houden met het feit, dat na de samenvoeging
de opzichter van Ijlst overbodig zal zijn.
Wij meenden moeilijk een andere handelwijze
te kunnen volgen, omdat het bezwaarlijk gaat
een vergelijking te trekken tusschen de wijze
van verzorging der openbare werken in elke ge
meente.
Hoofdstuk VIII.
Voor dit hoofdstuk zijn de inkomsten en uit
gaven van beide gemeenten zonder wijziging
overgenomen. Ook hierbij merken wij op, dat
het bezwaarlijk is een vergelijking te treffen,
omdat in dezen veel afhangt van de wijze waar
op de zaken worden behartigd. Aangezien in
Ijlst de o. 1. school pl.m. 40 leerlingen telt mee
nen wij in de toekomst op verlaging van uitga
ven te mogen rekenen. Bovendien is thans het
gemiddeld bedrag per leerling in Wymbritsera
deel ook abnormaal hoog.
sing in Ijlst zouden in ongunstiger positie ko
men:
Tirns
Tjalhuizum
IJsbrechtum
Gauw
Goënga
Loënga
Offingawier
Oppenhuizen
Uitwellingerga
Schar negoutum
Nijland
In gunstiger positie zouden komen:
Abbega
Nijhuizum
Oosthem
Westhem
Wolsum
Gaastmeer
Idzega
Oudega
Sandfirden
Weinig verschil zou het maken voor:
Hommerts
Jutrijp
Indijk
Smallebrugge
Woudsend
IJpecolsga
Heeg
Folsgare
Ten aanzien van den aanleg van een weg zal
het annuïteitensysteem niet kunnen worden ge
volgd. Zoowel Gedeputeerde Staten als de Kroon
zijn van oordeel, dat aangezien op den duur het
onderhoud van een weg zal stijgen, het niet ge
oorloofd is het rentebestanddeel te doen dalen.
(Koninklijk Besluit van 15 Juni 1931, no. 31).
Bovendien is volgens dit Koninklijk Besluit
uiterlijk een aflossingstermijn van 25 jaar toe
laatbaar. De leening van pi.m. f90.000.zou
den wij dan willen aflossen als volgt: de eerste
10 jaar per^jaar f4000.daarna de volgende
10 jaren per jaar f3500.en de resteerende 5
jaar jaarlijks f 3000.De financieele lasten
dientengevolge, vindt U uitgewerkt in bijlage no.
IV. De rente hebben wij eveneens bepaald op
4>4 Voor de vergelijking hebben wij echter
wel een annuïteit aangekomen. Deze zal over
25 jaar, tegen 4% becragen pl.m. f5900.
Voor het onderhoud van den nieuwen weg
rekenen wij per jaar f 600.
Na den aanleg van den weg en den bouw’ van
een nieuyr gemeentehuis zullen dus de totale uit
gaven voor de samengevoegde gemeenten als
volgt bedragen:
a. Uitgaven volgens bijlage I f457.418.49
b. Annuïteit gemeentehuis naar
f55000.rond
c. Kosten ambtswoningen
d. Annuïteit voor den weg
e. Onderhoud van den weg
met 327 inwoners
De bezwaren aan de verplaatsing voor de
groep Tirns c. a. verbonden, zijn o. i. niet van
en'aSkteame"k ge^E ^XSuis^ou ^dr^rva^^^en^*^de?%^
moeten bezoeken, stond de zaak eemgszms an-
ders. De boodschappen die daar moeten worden J
verricht, komen in het leven van de ingezetenen
niet in dien getale voor dat daarom het afleggen
van een luttel aantal kilometers meer, groot ge
wicht in de schaal zal leggen. Wij meenen dan
ook te mogen zeggen, dat de verplaatsing van
het gemeentehuis naar Ijlst de belangen der ge
meente in haar geheel genomen niet schaadt,
deze daarmede zelfs worden gediend.
Wanneer wij dan bovendien nog in aanmer
king nemen, dat de plaats waar het gemeente
huis zich bevindt door de vestiging daarvan in
bloei zal toenemen, al zijn onze verwachtingen
ten dezen niet te hoog gespannen, dat er alsdan
een centraal punt in eigen gemeente zal zijn, dan
meenen wij, dat het voor de hand ligt, dat bij
eventueele samenvoeging van Ijlst en Wymbrit
seradeel het gemeentehuis naar Ijlst wordt ver
plaatst.”