De sa envoeging van Wymbritseradeel en IJlst. annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang) UITBATS: K1EZEURINK A Co. Woensdag 9 December 1931. Dlt No. bestaat uit 2 bladen. Wo« 20 Eerste Blad. UITÖAVE: KIEZEBRINK Co. Woensdag 9 December 1931,48e Jaargang MAAGPILLEN NERGENSLUST/N/ 11 Het voorstel van B. en W. van Wym* britseradeel voor samenvoeging een nieuw gemeentehuis te IJlst een weg IJlst—Lemmerweg. I i 66 18 1143 107 1645 197 270 inwoners 130 498 547 268 387 235 738 97 47 330 352 331 78 153 674 520 744 701 r ff 4257 Totaal ff ff 3170 Totaal ff ff ff 4232 Totaal ff gerekend met den afstand Totale uitgaven f 467.032.80 I Hoofdstuk XI. Legt weinig gewicht in de schaal. Hoofdstuk X. Heeft weinig te beteekenen. ff ff ff ff ff ff ff ff ff ft ff ff ff ff ff Hoofdstuk IV. De opbrengst der keurloonen hangt natuurlijk af van de toegepaste tarieven. Deze is voor Ijlst geraamd op f500.voor Wymbritseradeel op f5500.In verhouding tot het zielental zou de nieuwe raming inplaats van op f 6000.op f 6200.kunnen zijn gesteld. Dit geeft slechts een verschil van f 200. Bovendien moet hierbij met andere factoren rekening vorden gehouden, waarom wij de Hoofdstuk V. Voor dit hoofdstuk zijn de inkomsten en uit gaven van beide gemeenten zonder wijziging overgenomen. De kosten van het nieuwe plan raamt de ge- meente-opzichter op rond f75000. De kostenraming van den wegaanleg behoeft o. i. ,geen toelichting. Alleen wijzen wij er op, dat ingevolge art. 2 van het provinciaal Regle ment voor het verleenen van bijdragen voor aanleg of verbreeden van kunstwegen (Provin ciaal blad no. 121 van 1930), de provincie hoog stens een bijdrage geeft van één derde deel der kosten. Wij hebben gerekend 20 De kosten van den bouw van een nieuw ge meentehuis zullen uit leening moeten worden bestreden. Met het oog op den verkoop der oude panden rekenen wij dat een bedrag van f 55000 moet worden geleend. Wij hebben hierbij ge dacht aan een annuïteitsleening over 50 jaren, tegen een rente van 4% In den tegen woor- digen tijd is deze rente wel te laag, maar in normale omstandigheden toereikend. Deswege komen wij dan op een jaarlijksche last van pl.m. f 2700.—. met ff ff ff ff ff ff ff met ff ff Wilt gij U weer frisch en opgewekt voelen, vrij van slechte spijsvertering, verstopping en de daaruit voortvloeiende lusteloos heid, gebruik dan Foster's Maagpilllen. 0.65 pet flacon. 2.700.— 400— 5.914.31 600— l- i- r :ht en >P- :h- en ld, en ïb- aJr sn 30 17 an e- e- sr- te ir 3t n- is r- st g t- NIEUWE SNEEKÈR GOUW Ten aanzien van de ambtswoningen merken wij op, dat wij niet a bout portant zouden willen overgaan tot den bouw van zeven ambtswonin gen. Wij zouden ons aanvankelijk althans willen beperken tot den bouw van een ambtswoning voor den burgemeester en den secretaris, omdat de keus van woningen voor deze titularissen in Ijlst zeer beperkt is. Voor de andere ambtenaren zouden wij onmiddellijk niet tot den bouw van woningen willen overgaan. Wij zouden eerst willen afwachten of zij zelve in Ijlst niet een geschikte woning zouden kunnen verkrijgen, hetzij door huur, hetzij door koop. Wellicht, dat het ook mogelijk zou zijn reeds aanwezige panden door de gemeente te doen koopen en dan aan de betrokkenen van ge meentewege te verhuren. In verband hiermede achten wij het niet noodig bij de overweging van de wenschelijkheid der samenvoeging reke ning te houden met de kosten, die uit het ver strekken van ambtswoningen zouden voort vloeien. Aangezien toch ook huur zal worden ontvangen, zullen deze kosten in elk geval van weinig beteekenis zijn en kunnen zij gevoegelijk worden gesteld op f400.per jaar. Wij hebben enkel van c zich naar de verkeersbehoeften zullen regelen. Indien daaraan behoefte mocht blijken te be staan, zal t.z.t. o. a. het autobusverkeer zich via Ijlst ontwikkelen. niet met de verkeersmiddelen, aangezien wij i oordeel zijn dat de ondernemers daarvan Hoofdstuk III. Hierbij is er op gerekend, dat Ijlst een ge meenteveldwachter houdt. 754 inwoners 302 Dit is dus per inwoner der gecombineerde ge meente een bedrag van f 34.97 of pl.m. f 0.73 meer aan extra last als gevolg van de factoren b tot en met e. Meerdere inkomsten zouden voor de gemeente enkel voortvloeien uit het feit, dat de ambtena ren in de gemeente woonden en derhalve de door hen te betalen belastingen aan de gemeente ten goede zouden komen, waarbij in aanmerking moet worden genomen, dat de nu in Ijlst ver vulde ambtenaren-betrekkingen worden opge heven. Wij hebben hier enkel rekening gehouden met de opcenten op de gemeentefondsbelasting en de personeele belastingen, zoowel in hoofd som als met opcenten. In navolging van de „raadhuiscommissie” hebben wij de retributiën, zooals schoolgeld, faecale stoffen e. d., buiten beschouwing gelaten, aangezien deze het karak ter dragen van vergoeding voor bewezen dien sten. Wij hebben gerekend op een meerdere be lastingopbrengst van f 500.per jaar. Het totaal der inkomsten wordt dan dus f 243.403.22 of f 18.22 per inwoner of wel f 0.04 per inwoner der gecombineerde gemeente meer. Per saldo beteekent de bouw van een nieuw gemeentehuis etc. (zie factoren b tot en met e van het vorenstaande staatje) dus een extra last van f0.69 per inwoner der gecombineerde ge meente. In Uwe vergadering van 29 Mei 1931 hebt U met 104 stemmen uitgesproken, dat U ons oordeel in dezen deelt. B. en W. van Wymbritseradeel adviseeren aan den raad dier gemeente: No. 20. Onderwerp: Samenvoeging IjlstW y mbritseradeel. SNEEK, 7 December 1931. Wij ontvingen van heeren Gedeputeerde Sta ten onder dagteekening van 25 November 1931, no. 114, 2e Afdeeling het verzoek Uw oordeel in te winnen over de samenvoeging van Ijlst en Wymbritseradeel. Een exemplaar van dit schrijven leggen wij hierbij aan U over. Zooals U bekend is vormde het overlijden van den heer Fledderus, Burgemeester van Ijlst, de aanleiding tot het overwegen van de wensche lijkheid der samenvoeging van Ijlst en Wymbrit seradeel. In Uwe vergadering van 1 October 1930 werd door U met 13 tegen 2 stemmen goed gevonden, dat tot deze overweging zou worden overgegaan. Ook de gemeenteraad van Ijlst ver klaarde zich daartoe bereid. Een en ander leidde tot het verzoek van heeren Gedeputeerde Staten van Friesland, dd. 10 December 1930, 2e afdee ling no. 130 om ons gevoelen omtrent de wen schelijkheid der samenvoeging te mogen ver nemen. Wij herinneren U er aan, dat ingevolge de toenmalige bepalingen der Gemeentewet de wijze en voorwaarden der vereeniging, nadat Burgemeester en Wethouders der betrokken ge meenten waren gehoord, moesten worden ont worpen door Gedeputeerde Staten. Het ontwerp moest in elk der betrokken gemeenten worden voorgelegd aan het oordeel van den raad en van eene door de kiezers voor den raad te benoemen commissie uit.de ingezetenen. Nadat tusschen de beide Dagelijksche Besturen eenige besprekingen waren gevoerd ontvingen wij onder dagteekening van 9 Januari 1931 een schrijven van onze Ambtegenooten van Ijlst, lui dende: „Wij hebben de eer U mede te deelen, dat de Raad dezer gemeente geen plannen tot samen voeging der gemeenten Wymbritseradeel en Ijlst in overweging zal kunnen nemen, alvorens toe zegging van den raad Uwer gemeente is ver kregen, dat binnen afzienbaren tijd nadat boven bedoelde vereeniging tot stand zal zijn gekomen: a. het gemeentehuis der nieuwe gemeente zal worden gevestigd in de stad Ijlst; b. een verharde weg zal worden aangelegd van Ijlst naar den Heegerweg; c. de Burgemeester en de hoofdambtenaren der nieuwe gemeente verplicht zullen worden in de plaats Ijlst te wonen. Wij verzoeken U beleefd ons te willen mede- deelen of de Raad Uwer gemeente genegen is deze toezegging te doen. Tevens hebben wij de eer U voor te stellen van de eventueele kosten, vallende op voorbe reidende maatregelen der vereeniging, het gedeelte voor rekening Uwer gemeente te ne men.” Aangezien wij meenden, dat het voor Wym britseradeel niet doenlijk was bij voorbaat in de gestelde voorwaarden toe te stemmen waren wij voornemens heeren Gedeputeerde Staten te ver zoeken goed te keuren, dat wij in de gegeven omstandigheden van eene verdere overweging van de wenschelijkheid der samenvoeging afza gen, terwijl wij U voorstelden hiermede accoord te gaan. In Uwe vergadering van 24 Januari 1931 hebt U zich met dit voornemen vereenigd, nadat wij hadden toegezegd hieraan niet vóór 21 Februari 1.931 gevolg te zullen geven en hier van aan Burgemeester en Wethouders van Ijlst kennis te zullen geven. De bedoeling hiervan was, Ijlst de gelegenheid te geven zich nader te bezinnen. Bij schrijven van 30 Januari 1931 no. 102 deelden Burgemeester en Wethouders van Ijlst ons mede, dat de raad hunner gemeente meende zijn voorwaarden te moeten handhaven. In overleg met de leden van den raad besloten zij dan ook op 21 Februari 1931 aan Gedepu teerde Staten te verzoeken de vereeniging van de gemeenten niet te bevorderen. Ons werd verzocht om, wanneer wij vóór 21 Februari 1931 aan ons bovenaangeduid voor nemen uitvoering dachten te geven, hun daar van mededeeling te doen.Jn Ijlst begreep men dus wat de opschorting der uitvoering betee- kende. Nu deze geen zin meer had, stelden wij heeren Gedeputeerde Staten bij schrijven van 5 Februari 1931 met een en ander in kennis. Onder dagteekening van 11 Februari 1931 ont vingen wij evenwel een brief van Burgemeester en Wethouders van Ijlst, waarin werd medege deeld, dat het h. i. niet wenschelijk was de onderhandelingen nu reeds geheel af te breken. Zij verzochten ons mede te deelen of de raad onzer gemeente genegen zou zijn enkel de ge vraagde „toezegging betreffende de plaats van het raadhuis der nieuwe gemeente te geven”. Wij vonden hierin aanleiding Gedeputeerde Sta ten bij brief van 5 Maart 1931 mede te deelen, dat de besprekingen zouden worden heropend. Den 6 Maart 1931 hadden wij een bespreking met Burgemeester en Wethouders van Ijlst, ter wijl wij daarna nog een vergadering met de „raadhuiscommissie” hadden, waarvan alleen de heer Gerbrandij verscheen. In ons aan U gericht voorstel van 16 Mei 1931 zetten wij uiteen, dat o. i. toen alleen onder de oogen moest worden gezien de vraag of de be langen van het huidige Wymbritseradeel zouden worden gediend met de verplaatsing van het ge meentehuis van Sneek naar Ijlst, de verplaatsing enkel op zich zelve beschouwd. Wij citeeren uit dit voorstel: „De wet eischt, dat Burgemeester, Secretaris en Ontvanger in de gemeente wonen. Hoewel van deze eisch ontheffing kan worden verleend, ligt hierin zeer terecht opgesloten, dat in nor male gevallen het gewenscht is, dat genoemde titularissen en zulks geldt ook voor de amb tenaren ter secretarie en den kassier-boekhouder van het G. E. B. in de gemeente wonen. Of de finantieele voordeelen, in den vorm van be lastingbetaling, tegen de finantieele nadeelen der verplaatsing opwegen, laten wij hier weer buiten beschouwing, als thans niet aan de orde zijnde. Afgezien daarvan meenen wij de wenschelijkheid van de verplaatsing te moeten uitspreken» a! zal men daarvan ook weer niet te veel dienen te ver wachten. Voot de inwoners van Woudsend, om slechts een dorp te noemen, bv. zegt het weinig of de ambtenaren in Ijlst dan wel in Sneek wo nen. Het contact wordt daardoor voor hen niet vergroot. In de tweede plaats en dat is o. i. niet het minst voorname dient overwogen te worden of de belangen der bevolking gediend worden door de verplaatsing. Geografisch ligt Ijlst beter in het middelpunt dan Sneek. Toch wil dit op zichzelf nog niet zeggen, dat het overgroote deel der bevolking gemakkelijker Ijlst dan Sneek zou kunnen bereiken. Bij plaat- In verband hiermede hebben wij op 12 Juni 1931 opnieuw eene bespreking gehad met Bur gemeester en Wethouders van Ijlst. Het resultaat daarvan is geweest, dat werd besloten een kostenberekening te doen opmaken van den aanleg van een weg van Ijlst naar den Rijksstraatweg SneekLemmer, den bouw van een nieuw gemeentehuis en van enkele ambts woningen te Ijlst. Tevens werd overeengekomen, dat tot uitwisseling van eikaars gemeentebegroo- tingen zou worden overgegaan, teneinde een in druk te kunnen verkrijgen omtrent den financiee- len toestand na de samenvoeging. Bij schrijven van 27 Juli 1931 hebben wij Bur gemeester en Wethouders van Ijlst een begroo- ting onzer gemeente, dienst 1931 toegezonden, benevens een raming van de kosten van een verbindingsweg Ijlstrijksstraatweg, van den bouw van een nieuw gemeentehuis en enkele ambtswoningen. Den 7en Augustus 1931 ontvingen wij een ge- meentebegrooting van Ijlst. Wij hebben staten aangelegd, waarop zijn ver meld de onderscheiden posten van beide ge- meentebegrootingen, met daarnaast een post aangevend het bedrag, hetwelk de betrokken post zal vragen na de combinatie. Wij hebben dit gedaan, zoowel voor de uitgaven als voor de inkomsten. De belastingen hebben wij hierbij buiten beschouwing gelaten (Hoofdstuk XII), omdat de opbrengst daarvan zonder meer niet voor vergelijking vatbaar is. Deze hangt immers voor een groot deel af van het aantal opcenten dat geheven wordt Een enkele post, die o. i. buiten de eventueele combinatie omgaat, hebben wij niet in aanmer king genomen. Wij bedoelen de inkoopsommen voor het pensioen en enkele toelagen aan amb tenaren verleend, omdat deze posten een afloo- pend karakter hebben. Wij komen dan tot de volgende vergelijking: Zie bijlagen I en II. De staten, welke tot grond slag van dit overzicht hebben gediend, liggen ter secretarie voor U ter inzage. Hoofdstuk IX. Voor dit hoofdstuk zijn de inkomsten en uit gaven van beide gemeenten zonder wijziging overgenomen. De kosten van de armenverzor ging staan tot elkaar in ongeveer gelijke ver houding, gezien het zielental. Hoofdstuk XIII. Ijlst heeft een coöperatie, welke het electrisch licht distribueert. Onlangs werd besloten tot overdracht aan het Provinciaal Electriciteits Be drijf. Vergelijking der tarieven heeft dus weinig beteekenis voor de combinatie. Hoofdstuk I (Vroegere diensten), XIV (Kasvoorzieningen), XV (Overige inkomsten en uitgaven) en XVI (Onvoorziene uitgaven) hebben voor de verge lijking geen beteekenis, weshalve wij ze buiten beschouwing lieten. gemeenten hadden bezichtigd, werden wij ver sterkt in ons oordeel, dat met een eenvoudiger plan kan wordert volstaan. Wij hebben daarom den gemeente-opzichter opdracht verstrekt een gemeentehuis te ontwer pen met een verdieping, waarin de volgende ver trekken zijn: raadzaal, commissie-kamer, burge meesterskamer, secretariskamer, secretarie, ont- vangerskantoor (tevens G. E. B.), kantoor ge meente-opzichter, kadasterkamertje, wachtka mer, brandvrije kluis, cel, waarmede aan de be hoeften voldoende is voldaan. Hoofdstuk XII. Hebben wij, zooals reeds is gezegd, buiten beschouwing gelaten. Wij komen hierop nader terug. Hoofdstuk VII. Voor dit hoofdstuk zijn de inkomsten en uit gaven van beide gemeenten zonder wijziging overgenomen. Bij hoofdstuk II merken wij op, dat de post „jaarwedden ambtenaren ter secretarie” is ver hoogd met f3000.voor den eventueel over te nemen secretaris van Ijlst als ambtenaar ter secretarie. In dit bedrag is tevens een klein be drag opgenomen wegens meerdere bureaukosten e. d. Dè vermeerdering met f3000.is slechts een gevolg van den overgang. Bij vacature van een der hoofdbetrekkingen ter secretarie zou een verlaging kunnen plaats vinden. In verband met de mogelijkheid van samenvoeging hebben wij besloten een inmiddels ontstane vacature ter secretarie slechts tijdelijk te vervullen. Aan de tijdelijk te vervullen vacatur is een salaris ver bonden van pl. m. f 1000. Gaat de combinatie door, dan kan dus de f 3000.reeds tot f 2000.worden verminderd. Daar het nieuwe gemeentehuis grooter zal zijn dan het huidige, zijn wij van oordeel dat de jaar wedde van den concierge moet worden ver hoogd. Hiervoor hebben wij een bedrag van f500. geschat. De Commissie voor de verplaatsing van het gemeentehuis stond indertijd ook op dit stand punt. De post voor het onderhoud van het nieuwe gemeentehuis hebben wij in overeenstemming met het gevoelen van de raadhuiscommissie ge raamd op 1 der stichtingskosten. Een enkele post die thans abnormaal hoog is, zooals het onderhoud der meubelen en de volks telling hebben wij voor de vergelijking tot nor male bedragen teruggebracht. In dit hoofdstuk schuilt een aanmerkelijke be zuiniging, aangezien de jaarwedden voor den burgemeester, secretaris, ontvanger, ambtenaren ter secretarie en concierge van Ijlst vervallen. Voor enkelen dezer zal een wachtgeldregeling moeten worden getroffen. Hierop komen wij echter later terug. Tegenover het voordeel van het vervallen van de jaarwedden van burgemeester en secretaris van Ijlst staat, dat de rijksvergoeding, welke Ijlst daarvoor ontvangt ad pl. m. f2800. straks niet meer zal worden genoten. Wanneer wij het totaal der vergelijkbare uit gaven en inkomsten samen tellen dan komen wij per inwoner tot de bedragen in bijgaand over zicht reeds aangegeven. Hieruit blijkt dat de combinatie op zich zelve beschouwd, afgezien dus van de noodzakelijkheid van den aanleg van een weg Ijlstrijksstraatweg, den bouw van een nieuw gemeentehuis en de stichting van ambtswoningen voor de inwoners van Wym britseradeel een geringere uitgaaf zou geven van f0.26 per persoon en een meerdere inkomst van f 0.26 per persoon. In totaal zouden wij dan komen op een voordeel van 11881 X f0.52 is ruim f6000.Het ligt voor de hand, dat dit cijfer niet absoluut vaststaande is, daarvoor schommelen de behoeften van de onderscheiden onderdeden der gemeentelijke huishouding te dikwijls. Zooals wij reeds lieten uitkomen zullen de eerste jaren de voordeelen eenigszins gerin ger zijn, aangezien aan den ontvanger, twee ambtenaren ter secretarie, gemeente-opzichter en concierge van Ijlst een wachtgeld zal moeten worden verleend. De ontvanger heeft een jaar wedde van f 1300.een ambtenaar ter secre tarie f 900.en één f 325.terwijl de con cierge f600.toelage geniet. De ontvanger is 67 jaar; de ambtenaar ter secretarie, die een jaarwedde geniet van f900. 62 jaar; de gemeente-opzichter 62 jaar en de concierge 50 jaar. De laatste heeft slechts een tijdelijke aanstelling. De eventueel te verleenen wachtgelden zullen dus een zeer tijdelijk karak ter hebben. De daaraan verbonden kosten leggen dan o. I. ook geen gewicht in de schaal, waarom wij haar buiten beschouwing hebben gelaten, mede in aanmerking genomen, dat de verhooging van de jaarweddepost voor de secretarie met een ge fixeerd bedrag, van f3000.ook slechts als een overgangsmaatregel is te beschouwen. Zoolang echter de overgang extra personeelsuitgaven veroorzaakt zou uit het „Gemeentefonds” daar voor vergoeding moeten worden gegeven. Dit fonds immers zou met de combinatie worden gebaat, aangezien de bijdrage voor jaarwedden Burgemeester en Secretaris van Ijlst zou ver vallen. Dit punt ware later nauwkeuriger onder de oogen te zien. Bij bovenstaande opzet zijn wij uitgegaan van de gedachte, dat de combinatie doorging, zonder dat verplaatsing van het gemeentehuis plaats vond. Deze verplaatsing en de aanleg van een nieuwe weg Ijlstrijksstraatweg zijn aan de combinatie echter onafscheidelijk verbonden. De gemeente-opzichter heeft ons bij schrijven dd. 23 Juli 1931 een kostenraming voor een en ander overgelegd. Een exemplaar van dit rap port leggen wij hierbij aan U over. Zie bijlage III. De kosten van den bouw van een nieuw ge meentehuis zijn geraamd naar het indertijd door de „raadhuiscommissie” opgezet plan. Dit plan kwam ons na rijp beraad echter te grootsch voor. Het bevatte o. a. een terreinoppervlakte van bijna 1 H.A., met plantsoenaanleg, voorts garages, bergplaats voor wegenwerktuigen en een magazijn voor het G. E. B. Bovendien was naar het plan der „raadhuiscommissie” beoogd een gebouw, hoofdzakelijk gelijkvloers. Nadat wij enkele gemeentehuizen van gelijksoortige Hoofdstuk VI. Bij de vergelijking van de uitgaven en in komsten van dit hoofdstuk is enkel rekening ge houden met het feit, dat na de samenvoeging de opzichter van Ijlst overbodig zal zijn. Wij meenden moeilijk een andere handelwijze te kunnen volgen, omdat het bezwaarlijk gaat een vergelijking te trekken tusschen de wijze van verzorging der openbare werken in elke ge meente. Hoofdstuk VIII. Voor dit hoofdstuk zijn de inkomsten en uit gaven van beide gemeenten zonder wijziging overgenomen. Ook hierbij merken wij op, dat het bezwaarlijk is een vergelijking te treffen, omdat in dezen veel afhangt van de wijze waar op de zaken worden behartigd. Aangezien in Ijlst de o. 1. school pl.m. 40 leerlingen telt mee nen wij in de toekomst op verlaging van uitga ven te mogen rekenen. Bovendien is thans het gemiddeld bedrag per leerling in Wymbritsera deel ook abnormaal hoog. sing in Ijlst zouden in ongunstiger positie ko men: Tirns Tjalhuizum IJsbrechtum Gauw Goënga Loënga Offingawier Oppenhuizen Uitwellingerga Schar negoutum Nijland In gunstiger positie zouden komen: Abbega Nijhuizum Oosthem Westhem Wolsum Gaastmeer Idzega Oudega Sandfirden Weinig verschil zou het maken voor: Hommerts Jutrijp Indijk Smallebrugge Woudsend IJpecolsga Heeg Folsgare Ten aanzien van den aanleg van een weg zal het annuïteitensysteem niet kunnen worden ge volgd. Zoowel Gedeputeerde Staten als de Kroon zijn van oordeel, dat aangezien op den duur het onderhoud van een weg zal stijgen, het niet ge oorloofd is het rentebestanddeel te doen dalen. (Koninklijk Besluit van 15 Juni 1931, no. 31). Bovendien is volgens dit Koninklijk Besluit uiterlijk een aflossingstermijn van 25 jaar toe laatbaar. De leening van pi.m. f90.000.zou den wij dan willen aflossen als volgt: de eerste 10 jaar per^jaar f4000.daarna de volgende 10 jaren per jaar f3500.en de resteerende 5 jaar jaarlijks f 3000.De financieele lasten dientengevolge, vindt U uitgewerkt in bijlage no. IV. De rente hebben wij eveneens bepaald op 4>4 Voor de vergelijking hebben wij echter wel een annuïteit aangekomen. Deze zal over 25 jaar, tegen 4% becragen pl.m. f5900. Voor het onderhoud van den nieuwen weg rekenen wij per jaar f 600. Na den aanleg van den weg en den bouw’ van een nieuyr gemeentehuis zullen dus de totale uit gaven voor de samengevoegde gemeenten als volgt bedragen: a. Uitgaven volgens bijlage I f457.418.49 b. Annuïteit gemeentehuis naar f55000.rond c. Kosten ambtswoningen d. Annuïteit voor den weg e. Onderhoud van den weg met 327 inwoners De bezwaren aan de verplaatsing voor de groep Tirns c. a. verbonden, zijn o. i. niet van en'aSkteame"k ge^E ^XSuis^ou ^dr^rva^^^en^*^de?%^ moeten bezoeken, stond de zaak eemgszms an- ders. De boodschappen die daar moeten worden J verricht, komen in het leven van de ingezetenen niet in dien getale voor dat daarom het afleggen van een luttel aantal kilometers meer, groot ge wicht in de schaal zal leggen. Wij meenen dan ook te mogen zeggen, dat de verplaatsing van het gemeentehuis naar Ijlst de belangen der ge meente in haar geheel genomen niet schaadt, deze daarmede zelfs worden gediend. Wanneer wij dan bovendien nog in aanmer king nemen, dat de plaats waar het gemeente huis zich bevindt door de vestiging daarvan in bloei zal toenemen, al zijn onze verwachtingen ten dezen niet te hoog gespannen, dat er alsdan een centraal punt in eigen gemeente zal zijn, dan meenen wij, dat het voor de hand ligt, dat bij eventueele samenvoeging van Ijlst en Wymbrit seradeel het gemeentehuis naar Ijlst wordt ver plaatst.”

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 1