Officieel Orgaan der Gemeente Sneek Uit onze Raadzaal. No. 25 Eerste Blad. UITMVE: KM K Co. Donderdag 24 December 1981. 48e Jaargang Dit No. bestaat uit 3 bladen. NIEUWSTIJDINGEN. Wat of ook wankelde, Wat of ook vlek Gulden blijft Gulden Regelprljs 9 eent. Abonnementen belangrijke korting Ingezonden mededeelingen. e t s I I V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tints, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. de ie tie- )el. De :er, Lie ren in C s- r- t. -1 Oh et d- •1- og en. er- :en te iu- ojr er ik- m- :h- de Het zal echter wel de bedoeling zijn de kerkelijke armen over te doen aan het Burgerlijk Armbestuur. Tot nu toe gaat het zoo: Een arme die door de kerk terug gestuurd wordt, gaat naar het Burgerlijk Armbestuuf, dat dan een verklaring vraagt van de kerk, dat zij de gevraagde' steun niet kan verleenen; men zal nu dat overdoen van armen wat gemakkelijker willen maken door die verklaring, die iets vernederends heeft voor zoo’n kerk, niet meer te vragen. De welstand en soms weelde bij sommige kerken hier is echter zoo, dat het een schande is dat men de armen op straat zet en overlevert aan de publieke kas. Dit programpunt werkt in de hand het zoeken van eigen belang en de poging eigen verplichtingen te ontkomen en het Burger lijk Armbestuur nog zwaarder te belasten, wat het gevolg is van de tekortkoming in de roeping der kerken. Een volgend punt is gelijkstelling van het bewaarschoolonder- wijs. Er zal wel bedoeld zijn dat het volle pond gevraagd wordt van de gemeente inplaats van f25 per leerling. Hoe komt men er bij in deze tijd zoo iets te vragen; eenig financieel inzicht bij het opstellen van het program had dit punt voorkomen. En hoe is het mogelijk dat men van R.-K. zijde vraagt om schoolvoeding en -Kleeding. Spr. noemt het een schande dat men voor de R.-K. kinderen zoo iets van de openb. kassen durft vragen. De kerkelijke groepen zijn welvarend genoeg om hier voor te zorgen. Bovendien moeten in de eerste plaats de ouders zelf geholpen, dan zou minder schoolvoeding en -kleeding noo- dig zijn. Men vroeg direct een onderzoek naar deze kwestie, waarvan echter nog niets gekomen is, zoodat de heer Mase- land nu wel weet dat ook van dit punt niets terecht komt. Dan wordt gevraagd meer rechtvaardigheid bij de benoemin gen. Daar zijn we het wel over eens. Vroeger was het hier anders; nu is het wat beter geworden en spr. hoopt dat de heer Maseland in die richting mee zal werken. Ten opzichte van de Zondagsrust en Zondagsheiliging is de heer Zuiderbaan verheugd dat de heer Maseland aan zijn zijde staat. De Katholieken willen Zondagsrust en -heiliging met ge paste middelen bevorderen. Maar de grenzen zijn moeilijk te trekken en het gevaar dat juist deze rust bedreigd wordt is nu niet gering. Als de R.-K. het niet met links eens waren, zou er wel wat te bereiken zijn; nu geraken de R.-K. in een water, waar ze niet behooren. Er zijn gelukkig heel wat katholieken, ook hier, die de Zondag voor de godsdienst bestemmen willen. Het program vraagt voorts adviezen van vak- en standorga- nisaties bij verschillende gelegenheden. Dat punt is vrijwel over bodig; hier geschiedt dat overleg reeds, zooals bij de opening van de veemarkt bleek. Dan de bad- en zweminrichtingen. De heeren willen op dit gebied uitbreiding. Men gaat, zooals van morgen bleek, zelfs zoover, dat men steunen wil vereenigingen die 10 dividend uitkeeren; dan gaat de overheidsbemoeiing toch wel vèr. Spr.’s totaal indruk is: Dit program kunnen de R.-K. wel 4 jaar opbergen. Nu moet de heer Maseland straks niet zeggen: „dat zijn maar puntjes”; neen deze puntjes vormen een program, gezien ook de verkiezingslectuur; het was inzet ook bij de wethouders- verkiezing. Men zei dat deze punten vast moesten staan, er kon den dan wel andere bijgevoegd. Dit program moest leiddraad zijn bij alle handelingen. Wij wandelen nog steeds in raadselen betreffende de wethoudersbenoemingen; spr. zou zoo gaarne klare wijn hebben. Men gaf wel de schuld van het verbreken van het contact aan de protestantsche fracties, maar uit wat de h.h. Zuiderbaan en Sijtema zeiden is wel gebleken wat er leefde in R.-K. kringen; deze twee R.-K. leden hier moeten dat program in werking brengen. Spr. hoopt nu op een rondborstig antwoord. Laat de heer Maseland het niet laten voorkomen alsof het hier de kwestie van de uiterste noodzaak was, want dat was het niet, of die is door hen zelf uitgelokt. Aan de te kiezen wethouders is instemming gevraagd met het program en nu» hebben we het beleefd dat de R.-K. stemden op een A.-R., die er niet mee instemde. Merkwaardig is ook de houding der s.-d., die ook een a.-r. wethouder kozen, zonder te weten hoe deze over een programma dacht, hoewel de s.-d. dat altijd hebben gewild. Voor spr. was de verkiezing een verrassing; niemand heeft hem destijds iets gevraagd over een program. Misschien wordt de sluier nu op gelicht, opdat wij weten waaraan we met de wethouders toe zijn. De heer De Groot zegt dat de wijze waarop B. en W. ge antwoord hebben, niets te wenschen overlaat; alleen bij de vraag 'van spr. of het mogelijk was e*en belasting te vinden die meer gericht was op de werkelijke draagkracht dan de opcenten op personeel (bv. een reinigingsbelasting), hebben B. en W. geen voorbeeld kunnen geven. Misschien dat we dat een andere keer De contributie voor de Ned. Jeugd- herbergcentrale is jnet 87 st. ge handhaafd (de h.h. Oppenhuizen, Pot ma, Dokkum, Hoekstra, Boonstra, Boeijenga en Blok). 1 Het voorstel uit de 2e sectie oral de premieheffing voor pensioen van het gemeente-personeel met 5 te veThoo- gen werd na breede discussie verwor pen met 9—5 st. (de h.h. Dokkum, Hoekstra, Boeijenga, Blok en Oppen huizen). Na eveneens uitvoerige discussie is krijgen. Overigens lijkt het antwoord van B. en W. volkomen bevredigend. De toestand die wij beleven is wat anders dan vroeger; de heer Boonsrra sprak van hoogconjunctuur, doch spr. hoorde de laatste jaren niets dan malaise en bezuiniging. De toestand is we! degelijk anders dan 10 jaar en eenige jarei geleden. Als spr. de cijfers vergelijkt met 1924 komt de vraag naar voren of ’t wel verstandig is bij voortgaande uitbreiding der stad en der diensten steeds te hameren op het aambeeld: „be lastingverlaging vóór alles”. Spr. is persoonlijk geen voorstan der van een hoog aanslagbiljet en economisch en politiek over tuigd dat belastingen moeilijk opgebracht worden, maar wie belastingverlaging predikt nu, nu de belasting eenige tiendui zenden lager is dan in 1930, en zonder aan te wijzen waar men dan wel de middelen vandaan moet halen, speculeert op de instincten van die menschen, die zeggen dat belastinggeld is weggegooid geld. Die doet onrecht aan de prachtige gemeen telijke instellingen, die we hebben in onze bedrijven, in de po litie, de veemarkt enz. enz., en doet tevens een eigenaardig licht vallen op de eigen werkzaamheid als raadslid; immers wie nu oppositie voert, heeft tot al die besluiten meegewerkt. In 8 (aar steeg de rente en aflossing van geleende kapitalen eenigs- zins. In 1924 besteedden we f49.140 aan rente, in 1932 f 73.409, dus f24.000 meer; de aflossing was in 1924 f 43.000, in 1932 f 88.000, dus meer dan verdubbeld. Een deel der geleende gelden Kwam de bedrijven ten goede, maar de rest ook zgn. improduc tieve werken als de overkluizing, bijz. scholen, veemarkt enz. De nadeelige saldi van het onderwijs trekken ook de aandacht. Het nadeelig saldo van alle openbaar onderwijs bedroeg in 1924: f34.990 en in 1932 f28.997, waarmede beantwoord is de vraag in een sectie gedaan of er wel voldoende bezuinigd is; maar het nadeelig' saldo van het bijzonder onderwijs steeg van f 49.000 tot f65.110, een stijging dus van f16.000. Dat dit onderwijs duurder is zit voor een deel in de rente en aflossing, maar ook in de vergoeding ex art. 205, nl. de betaling van f29.000 rente voor geschatte waarde van 4 scholen cn meubilair van 1 school. Daaraan kunn :n wij niet tomen, maar hoelang blijft van rijks wege nog cpg legd dat deze rente moet ?ijn 5.6 tot 6.214 Een rente die kant noch wal raakt en z. <er 2 te hoog is bij de huidige ren .estandaard. Deze verlaging zou een verschil van f 7000 ople' eren. Het hoofdstuk volksgezondheid gaf m 1929 een bate van f5000, nu een nadeelig saldo van f6300, tengevolge de bouw van het slachthuis, waardoor aan dat bedrijf de baten der keur- loonen toevielen. Al deze besluiten zijn door de raad genomen in het belang van alle of groote groepen bewoners, die er gees telijk of materieel mee gebaat waren. Het gaat niet aan nu de consekwenties gedragen moeten worden, die menschen wijs te maken, dat de belasting gelijk kan blijven of verlaagd, zonder dat men hen dergelijke cijfers eens goed voorlegt. De heer Blok heeft in Je sectie gesproken over verhooging der pensioenpremie. Dat is verbazend gemakkelijk. Idioterie vindt spr. de uitdrukking van een lid der le sectie die van oordeel was dat alleen de belastingbetalers nu gebukt gaan onder de lasten van de moeilijker tijdsomstandigheden, waarom de loonen van het gemeentepersoneel volgens dat lid moeten worden verlaagd. Is het totaalbedrag aan loonen uitbetaald hier te hoog? Voor de reiniging, een bedrijf met een groot nadeelig saldo, werd in 1924 f 50.648, in 1932 f48272 aan loon uitbetaald, dat is f2400 minder; wie daarbij in aanmerking neemt dat de stad geweldig uitgebreid is en 1070 inwoners meer heeft, constateert dat de factor loon belangrijk gedaald is. Bij het gasbedrijf werd in 1924 aan arbeidsloon uitbetaald f62.765, in 1932 f 63.654, dus f900 meer, terwijl de gasproductie steeg van 1.800.000 M.’ tot 2.850.000 M.’ Ook hier dus in verhouding een belangrijke daling van de loonfactor. Bij de waterleiding werd in 1924 f 11.898 aan loon betaald tegen in 1932 f 11.529, een daling van f360, terwijl de waterverkoop steeg met f 12.000, boodat de loon factor hier geweldig daalde. Bij de politie werd f40.600 aan loon betaald in 1924, nu bij zooveel uitgebreider gemeente en de intensieve arbeid voor de verkeersregeling is dit loon gedaald met f2400 tot f38.200. Bij openbare werken was het loon in 1924 f 28.249, nu f27.735, waarbij niet is inbegrepen de uit breiding der plantsoenen. Wie deze cijfers ziet moet toegeven dat de besparing op arbeidsloonen grooter is geweest dan de 3'/2 uitmaakt. De heer Blok is niet zoo vies van het groote woord „loon- sluitpostpolitielals hij wil doen voorkomen, hij wilde tal van versoberingsm; atregelen, de een al ruwer en onbesuisder dan de andere, met al slot bovendien 5 pensioenpremieverhooging. Wie dan loons uitpostpolitiek een groot woord noemt, moet over een behoorlijk! dosis vrijmoedigheid beschikken. Wij weten niet het amendement-Zuiderbaan-v. d. Voet- oral de opcenten op de personeele be lasting naar de huurwaarde te bren gen op 25, 30, 45, 60, 85, 110, 135 en 160 (voorstel B. Wi.25, 35, 50, 70, 95, 120, 145 en 175) aangenomen met 7—6 st. (tegen de h.h. de Groot, Siemensma, Maseland, Smeding, 'Sijte ma en Breeuwsma, afwezig de h.h. Potma en Hoekstra). De begroeting is tenslotte aangeno men met de stemmen van de h.h. Boeij- enga, Blok en Dokkum' tegen, die ver klaarden de verantwoordelijkheid voor deze begrooting niet mee te kunnen dragen. Op een vraag van den heer'Blok deelde de Voorz. mede dat binnenkort hier de samenstelling van een crisis-co- mité zal plaats hebban. GemeentebegiQOting 1932 Sneek. Nadat Maandagavond en Dinsdag avond de algemeene beschouwingen breedvoerig zijn voortgezet, zijn Dins dagavond de uitgaafposten, Woensdag1- avord die der inkomsten behandeld. O.a. werden de volgende besluiten genomen. Met 8—7 stemmen (de h.h. Hoek stra, Boonstra, Boeijenga, Blok, Oppen huizen, Dokkum en Potma) is verwor pen een voorstel Dokkum bij Ged.^ Sta ten aan te dringen ook op de sala rissen van burgemeester, secretaris en ontvanger premieaftrek toe te passen. Z.h.s. is beslpten dat jaarlijks een gemeente-verslag zal worden -gedrukt. Met 96 st. (de h.h. Blok, Oppenhui zen, Potma, Dokkum, Hoekstra en Boonstra) is verworpen een voorstel Blok tot intrekking van de toelage voor schoonmaakartikelen. Met 8—7 st. (de h.h. Dokkum, Hoek stra, Boonstra, Boeijenga, Blok, Op penhuizen en Potma) is verworpen een voorstei-Blok tot schrapping der sub sidies voor Pro Juventute, de afd. Sneek Genootschap zedelijke verbetering van gevangenen. De subsidies voor Kraamverzorging en Groene Kruis zijn met 114 stem men (de h.h. Potma, Dokkum. Blok en Oppenhuizen) onveranderd vastge steld, eveneens dat voor bakeropleiding van het Groene Kruis met 87 stem men (de h.h. Potma, Dokkum, Hoek stra, Boonstra, Boeijenga, Blok en Op penhuizen). Een voorstel Boeijenga het subsidie aan het Drankweer comité met 20 te verlagen is verworpen met 87 st. (de h.h. Dokkum1, Hoekstra, Boonstra, Boeijenga, Blok, Oppenhuizen en Pot ma). Met 105 st. (de h.h. Blok, Oppen huizen, Potma. Dokkum en Boeijenga) is verworpen een voorstel Boejjenga om1 de post schoolbaden ad f 425 te schrap pen. Het voorstel Boejjenga het subsi die voor de leeszaal van f 2000 op f 1800 te brengen is verworpen met 96 st. (de h.h. Dokkum, Boonstra, Boeijenga, Blok Oppenhuizen en Pot ma). Een voorstel Dokkum het subsidie voor de Centrale Jeugdbibliotheek, de muziekkorpsen en de Sneeker Koor- klassen met 10 te verlagen is ver worpen met 87 st. (de h.h. Dokkum, Hoekstra, Boonstra, Boejjenga, Blok, VERGADERING van de RAAD der GEMEENTE SNEEK, op MAANDAG 21 DECEMBER 1931, ’s morgens 10 uur. Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Secretaris de heer P. Sikkes. Aanwezig alle (15) leden. MIDDAGVERGADERING. (Vervolg). De neer Boeijenga: De vooruereiding van de begrooting was ditmaal beter dan vorige jaren. De proef met een ambtenaar als rapporteur is wel geslaagd. Hij staat objectief tegenover de dingen en kan zich geheel aan zijn taak wijden. Het verdient nog aanbeveling de critiek in de secties in concrete voorstellen te uiten. Men kreeg dan wellicht in de Memorie van antwoord wat minder scherp gepunte tegenaanvallen. Er is gebleken dat er in de boezem van de raad tweeërlei strooming bestaat. De eerste is van oordeel dat de grens van de belastingdruk bereikt is. De andere, die deze opvatting niet heeft, aanvaardt de belasting als de groote sluitpost. Op dit oogenblik zijn voor de gemeentefondsbelasting de 80 opcenten, het maximum, bereikt en de opcenten op de personeele belasting doen een flinke sprong omhoog, welke maatregelen, als het belastbaar inkomen een tuimeling ondergaat, nog niet voldoende zullen zijn. De critici van heden krijgen dan gelijk ais ze zeggen, dat tal van uitgaven verminderd moeten worden. Het levenspeil is op een hoogte gekomen dat, naar het oordeel van economen, niet te handhaven is. We kunnen hier de schuldvraag bespreken en zeggen dat het kapitalisme de schuld is. Dat is erg goedkoop, omdat zij, die dit zeggen, nl. de sociaal-democraten, nog geen praktijk hebben. Het is merkwaardig, dat Karl Landauer, een socialistisch publicist, het niet uitgesloten acht dat ook in socia listische maatschappij crisissen zullen voorkomen. Wij moeten, wat de uitgaven betreft, in langzaam tempo naar beneden. Anders, als de crisis doorwerkt, zal de daling te snel moeten geschieden. Het is niet gemakkelijk in te grijpen en wijzigingen aan te brengen. D:.,.rvoor zijn vele oorzaken. De gemeenten zijn in de loop der jaren buiten haar terrein gegaan. Zij namen uitgaven op zich- die tamelijk zwaar drukken en die ze, strikt genomen, niet hadden behoeven te doen. Spr. denkt aan uitgaven voor cultureele en hygiënische doeleinden, die op maatschappelijk terrein liggen. Ook geldt dat voor armenzorg. De armenzorg is niet het terrein der overheid. Vandaar de po gingen dezerzijds om1 die te brengen waar ze behoort. Staat, kerk en maatschappij hebben een eigen aard en een eigen ter rein. Als die worden vergeter heeft er afbraak plaats. Voor het wreenigingsleven is het een gevaar te steunen op overheids kassen. Ze kunnen daar wel naiten. Merkwaardig is het dat groote dingen tot stand gebracht worden zonder die overheids hulp. Ten bewijze wijst spr. op de Vrije Universiteit te Amster dam, die thans 5 faculteiten telt, en die geheel uit particulier Initiatief bekostigd wordt. Men behoeft niet te leunen op over- heidssteun; als men de handen uit de mouwen steekt valt er wel iets te bereiken. Spr. herinnert ook aan de uitspraak van de Vereen. Hulp in Nood, dat haar wel en wee afhangt van de opbrengst der jaarlijksche voetbalwedstrijden. De M. v. A. zegt dat de kerkelijke groepen nitt in staat zijn hun eigen armen te onderhouden. Dat is in strijd met de wer kelijkheid. Als de kerken niet in staat zouden zijn hun armen te verzorgen, dan zijn dezelfde menschen als burgers van de staat het ook niet Het verschil van meening is gelegen in het verlaten van del roeping der kerk. De burgers worden nu, in plaats van vrijwillig, gedwongen door de overheid om de armen te verzorgen, met het practisch gevolg, dat een bepaalde groep der kerkmenschen dubbel belast wordt. Spr. wil er daarom nog eens publiek op wijzen, dat armverzorging roeping der kerk is. De kerkvader Augustinus zeide eens dat de armen de schat der kerk waren. Als men dat in de kerk niet meer beaamt, gaan we in de verkeerde richting. Het zij bijzonder de heer Maseland aanbevolen. Deze heer heeft bij het begin dezer zittingsperiode een program aangeboden, dat spr. principieel verwerpelijk acht, en financieel onuitvoerbaar is. Er werd van gezegd, dat het niet aanvechtbaar was. Van een officieele verklaring door de R.-K. kiesvereeniging heeft spr. niet gehoord, maar het zal wel aanvaard zijn. Er mocht niet aan getornd worden, al mocht wel een wensch kenbaar gemaakt worden. Over andere dingen kon niet gesproken worden. Op spr. heeft dat program de indruk gemaakt dat men aanstuurde op breuk met de protestantsch christelijke groepen. Aan de eene kant biedt het program den R.-K. een middel voor de eigen groep nog meer voordeel binnen te halen; aan de andere zijde is het een concessie aan de uiterste linkerzijde in de richting van nog meer overheidsbemoeiing. Intusschen zal de heer Maseland wel tot de conclusie gekomen zijn dat er weinig of niets terecht komt van dit programma; men zie de begrooting maar eens. Aan de heer Maseland de plicht nu aan te toonen dat het program uitvoerbaar is. Spr. gaat nu de pun ten van het program na. Het vraagt woningbouw speciaal voor groote gezinnen. De toestand is zoo, dat de Woningwet ruimte genoeg biedt aan particuliere vereenigingen zich bezig te houden met de oplossing van het woningvraagstuk, maar de R.-K. deden niets. Weegth en Patrimonium deden nog iets, maar de R.-K. niets. Wij hebben hier 300 gemeentewoningen en spr. weet uit zijn ervaring als commissielid, dat in de praktijk juist groote gezinnen de wo ningen bijna steeds kregen toegewezen; dit punt is overigens niet voor verwezenlijking vatbaar. De heer Maseland wil blijk baar woningen stichten om ze ver beneden kostprijs beschikbaar tc stellen; hoe kan dat in deze tijd? Dan vraagt de heer Maseland een Armenraad. Het schijnt, dat de noodzakelijkheid daaraan hier nooit gevoeld is; immers er is wel eens over gesproken, al weet de heer Maseland dat, als zijnde geen oud-Sneeker, niet. De heer Maseland wenscht beter contact tusschen de kerkelijke colleges en Burgerlijk Arm bestuur. Wij zouden dit contact zoo opgevat willen zien dat het Burgerlijk Armbestuur kerkelijke armen terug zond naar de kerkelijke colleges, om daar geholpen te worden. De heer Sijtema: Mag het Weeshuis dat ook doen? De heer Boe ij en ga: De heer Sijtema kan mij straks aan vallen. i Oppenhuizen en Potma). Alle Advertentie» worden tas belde bladen opgenomen* II?- t i t TT 10 it e o !U NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang) ■h ’li J

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1931 | | pagina 1