No. 89 Eerste BM DIT8KÏ: KISBRHK ft Co. der flemeente Sneek Officieel Orgaan Dit No. bestaat alt 3 bladen. FEUILLETON CHIPSTÉAD BO Zaterdag 1* Februari 1982. 48e Jaargang NIEUWSTUDINGEH. VRUBÜ1TER VAN DEN 6. D. Alle AdvertentIQn worden In beide binden opgenomen* Begelprija 9 cent. Abonnementen belangrijke korting HMlYMvalikL V t ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tiras, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharaegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyskel, Langweer, Bozum. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad 12J50, naar buiten fr. per post f 3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan* van heterogene daden der burgers, daden waar toe zij uit zich zelf niet zouden komen, maar door dat apparaat moeten worden gedwongen. De eerste plicht van de militaire overheid is de bur gerlijke overheid te helpen tot handhaving der binnenlandsche orde, aldus mr. Kesper. Zoo kun nen de militairen gedwongen worden bij een sta king te schieten op eigen ouders, kameraden enz. Traditie, ideologie der opvoeding handhaven dus de dienstplicht. Maar hoe komt de jonge man er toe desnoods te schieten op ouders en kameraden? Dat komt omdat de dienstplichtige in de kazerne zijn karakter verliest, waar hij ont- persoonlijkt wordt, en terugvalt tot een lager stadium van cultuur door invloed van de gezags- machine. De dienstplichtigen vervallen in massa tot het collectieve stadium, dat kudden onzer voorvaderen tegen elkaar deed optrekken zon der dat ieder persoonlijk verantwoordelijkheids besef had. Ook thans hebben we die toestand weer in Duitschland en Frankrijk; daar zijn de menschen weer in zoo’n stadium; generaal von Epp con stateert dan ook dat hij zeer tevreden is dat de menschen weer op bevel willen handelen. Dat beteekent dat het verantwoordelijkheidsbesef te ioor is gegaan en wij in een zeer gevaarlijk sta dium verkeeren. De soc.-dem. aanvaarden de dienstplicht als idioten, de protestanten in de waanzin voor het vaderland, wat komt omdat het protestantisme een typisch product is der burgerlijke samen leving. De soc.-dem. gelooven zoozeer in het gezag van de staat, dat er van het socialisme niets is terecht gekomen en de soc.-dem. in sterk nationaal getinte partijen in de diverse landen vertegenwoordigd is. De r.-k. staan eenigszins anders tegenover de dienstplicht. De R.-K. kerk was in de Middeleeuwen een eenheid, de katho liek gaat uit van de leer dat ieder mensch zijn levensroeping naar eigen inzicht vervullen moet; de R.-K. zedeleer wil een ontwikkeling naar den aard van ieder en veroordeelt daarom de dienst plicht en mede omdat het geestelijk gezag gaat boven het staatsgezag. Door de dienstplicht veranderen de staten in groote legerkampen, gansche industrieën hebben slechts de destructie ten doel, allerlei elementen sturen dus in de richting van een oorlog, aldus een R.-K. priester. De moderne volken worden door dwang en in een roes ten oorlog gedreven. Dienstplicht is dienstdwang. Heele volken worden in een oorlog gedreven door idealen en als het er op aan komt sterven zij voor zaken; kerk, politieke partij, school, wakkeren de waan der vaderlandsliefde aan en in de oorlog doen alcohol en prostitutie de rest. Iedere regeering kan van ieder individu op ieder oogenblik eischen te dooden en gedood te worden. Dat is niets anders dan moordslaver- nij, en daarmede nemen de volken genoegen. Laat het mogelijk zijn dat een staat uittrekt ten oorlog voor een ideaal, maar is dan de mo derne oorlog een middel dat wij voor het berei- zich in de richting van de vrijheid; het is aan ons dat proces te versnellen. Als gij eerbied hebt voor U zelf, voor de mensch, voor de persoon lijkheid zult gij breken met het miiitairisme. Er werden eenige vragen uit de vrij goed be zochte vergadering .gesteld, welke vragen spr. uitvoerig beantwoordde. De voorz. sloot met een woord van dank aan den spreker. mfinuut belangwekkender voor. Het op- gedischte verhaal zat zeer vernuftig in elkaar, maar, hel AAs! klopte het niet met zoodanige feiten, als reeds in het bezit van zijn toehoorder waren. De woorden, twee avonden geiteden door den vermoorden man in deze zelfde kamer geuit, klonken hem weer in de ooren: „Ik heb mijn léven gewaagd, om u dit te brengen. Ik heb Europa doorkruist, langs lederen duim gronds, op de hielen gevolgd door vijanden.” Als de man inderdaad in de hersens gekrenkt geweest was, waren dezé woorden natuurlijk gemakkelijk ver klaarbaar, maAr..... Mr. Pearson zette zijn verhaal' yoort. „Het zal' u misschien verwonderen, waarom1 Tompkins, na door de Duit schers zoo slécht behandeld te zijn, in hun land verblijf bleef houden. Hy légde dat uit, door te zeggen, dat hy aangezet ja, bezeten werd, door het vér- langen zich te wreken. Hjj was, schijnt het, een buitengewoon knap uitvinder, en nadat de Wapenstilstand geteekend was, lieten de Duitschers niets onbe proefd, om hem de aangedane smade lijke behandeling te laten vergetén. Dié beroemde organisatie, de Brandt Verf stoffen Maatschappij, met fabrieken in Höchst a. Main, deed hem schitterende aanbiedingen, als hij in haAr dienst wilde blijven en om de reden, die hyj mij zei, bleef hij.” „De Wapenstilstand werd tien jaren geleden gesloten,’’merkte Chipstéad op. „Dat weet ik,” stemde Pearson een voudig toe, „maar Tompkins was on getrouwd, hij had geen familiebanden, en zün wénsch om dch te wreken, wa* ken van een ideaal kunnen gebruiken? Kwantita tief is de oorlog zoo geweldig geworden, dat hij niet meer door de menschen te beteugelen is, evenmin als een hollend paard. Het middel is dus erger dan de kwaal, het mid del is verouderd, de oorlog is niet alleen waan zin maar misdaad geworden. Wij weten dat al honderden jaren lang allerlei menschen geweigerd hebben aan dit moorden mee te doen. Vroeger waren dat uitzonderingen op de regel, die men waanzinnig achtte, het pu blieke geweten staat er nu anders tegenover en voelt dat een zuivere overtuiging zich daar ultte in een zuivere daad. Nu noemen ook de verdedi gers van het miiitairisme de oorlog geen heilige zaak meer, maar een noodzakelijk kwaads Doch dit is zoo lang slechts noodzakelijk als wij de dienstplicht aanvaarden, dienstplicht die ook een opvoedingsmiddel wordt geacht tot gehoorzaam heid aan het gezag, wat wij gehoorzaamheid aan de slavernij noemen. L A. M. V. In Amidtia sprak Dinsdagavond! voor de afd. Sneek I. A. M. V. dè heer B. de Ligt, uit Onex bij Oenève over de vloek van de dienstplicht. De voorzitter de heer Visscher opende de ver gadering met een woord van welkom tot spr. en aanwezigen. De heer De Ligt zegt dat de mensch een door en door traditioneel wezen is; het stelsel waarin hij is opgevoed vindt hij spoedig normaal. Zoo zijn wij aan de dienstplicht gewoon geworden, de kazerne vinden wij normaal; normaal dat de kinderen op een bepaalde leeftijd afgericht wor den voor moord. Deze dienstplicht, die nu nor maal schijnt te zijn, is toch maar 150 jaar oud; zij hoort bij de moderne staat, bij de burgerlijke revolutie. Voor de Fransche revolutie trachtten reeds de Fransche koningen jonge mannen in grooten getale in lichtingen bijeen te krijgen. De Fransche revolutie ontwikkelt zich in imperialis tische zin (levée en masse); 25 Augustus 1793 worden alle Franschen verplicht eventueel te dienen, de vrouwen in de hospitalen. Napoleon maakte die dienstplicht nog scherper, maar het volk verzette zich herhaaldelijk; van boven af is met geweld de dienstplicht in Frankrijk opge legd, doch het volk wilde er niet van weten, evenmin als hier in Nederland in de Napoleon tische tijd. Er is dan een krachtig verzet Von Scharnhorst neemt de dienstplicht in Pruisen over en als een besmettelijke ziekte breidt deze zich.dan uit tot thans in Afghanistan toe en nu vinden de menschen de dienstplicht normaaL De heerschende klasse weet dat als het volk aan iets gewoon is geworden het ’t wel aanvaardt Om dat aanvaarden gemakkelijk te maken, wordt dan de leus aangeheven van bv.: Voor God, Koningin en Vaderlandl Door een derge lijke geraffineerde opvoeding zijn de volken ge wend hun kinderen over te leveren aan den oor log, zelfs nu nog na den oorlog, waarvan de oor zaken toch gaandeweg ieder wel duidelijk ge worden zijn. Onder de leuze: het Pruisische militarisme te willen vernietigen, hebben zelfs Engeland en de Ver. Staten de dienstplicht overgenomen. De heerschende klasse is gewoon leelijke dingen mooie namen te geven. De dienstplicht is een mooi woord voor het feit der moordslavernij. Toen in Middelburg in het einde van de vorige eeuw J. K. v. d. Veer dienst weigerde stuurde Tolstoi hem een brochure, waarin hij aantoonde dat de mensch door het miiitairisme tot mensch- onwaardige dingen gedwongen wordt. Maar Tolstoi is maar een revolutionnair; mr. Kesper echter heeft in de Ver. voor Krijgswetenschap betoogd dat het militair gezag is een apparaat Er is door de besten in tal van landen een manifest tegen de dienstplicht gepubliceerd, on- derteekend door bekende menschen van inter nationalen naam. Die roep is verklonken en de dienstplicht gaat door, hoewel de edelste ver tegenwoordigers der menschheid zich er tegen uitspraken. Dat komt vooral omdat de leiders der soc.- dem. dit alles verborgen houden voor hun vol gelingen. Over het algemeen wordt daar in die kringen de moderne staat en de dienstplicht aan vaard; men verkeert onder suggestie van de ka pitalistische klasse. Spr. citeert daarvoor Albar- da, die dienstweigering niet nuttig, hoewel mis- schen schoon acht. Maar was Jezus' dood dan nuttig en Marx’ leven voor de eenheid van het proletariaat? Als een daad zuiver is, menschelijk en verantwoordelijk, zou die gedaan moeten worden ook al zou geen ander hem volgen. Het schoone van de jeugd is de spontane behoefte zich aan een daad te geven en zoo’n daad is dienstweigering. Maar de daad van dienstweigering is ook nut tig en werkt wel degelijk iets uit Reeds voor de jonge man weigert bespreekt hij die daad met zijn omgeving, het dringt door tot het volk, er zijn dorpen in Noord-Holland waar de jon gens haast niet meer naar de kazerne zijn te krijgen, omdat de ouders ook zich verzetten. Herman Groenendaal’s en v. d. Veer’s daad van dienstweigering werken nog in de geheele we reld na. De daad van de dienstweigering slaat als de bliksem in de publieke opinie. Men wil en kan van soc.-dem. zijde dienstweigering niet aanvaarden, omdat men de oorlog niet opgeeft; omdat men de staat wil en de macht daarin en de koloniën. Men wil daar ook de mobilisatie bv. ter wille van de Volkenbond. Het oog is ge richt op de Volkenbond en de regeering en voor regeeren heeft men troepen noodig tegen bin nen- en buitenland, de dienstweigering tast het staatsgezag in zijn wortel aan. de overheerschende hartstocht van rijn léven geworden. In ieder geval, hij blééf bij de Brandt Mij., en leerde langzamer hand hun fabrieksgeheimen kennen. En die‘bood hy mij aan....” „Te koop, voor een prjjs?” „Zeer zeker. Van mijn kant, had ik de zaak zuiver uit een zakenoogpunt te beschouwen. Met de particuliere aan gelegenheden van Tompkins had ik niets uit te staan. Hetgeen ik over woog, was, eerst te knopen ten behoevé van mjjn firma, en vervolgens ten be hoeve van de Regeering want de door den man aangeboden recepten golden ook andere producten dan nar cotische middelen uiterst waardevolle formulés.’’ „Die door Tpmpkins gestolen wa ren.” De bezoeker knipte ongeduldig mtet zyn vingers. „Ik hoop niet, dat wij belachelijke gedachtenwisselingen over ethiek zul len gaan houden. Mr. Chipstéad. Zoo- al's ge zelf gezegd hebt, zyt ge géén zakenman. Waart ge dit, dan zoudt ge weten,, dat de eerste régél van één handelshuis is, het waardevolste te ver krijgen, tegen den laagst mogeljjken prjjs. De door dien Tompkins gevraag- den prjjs was 50.000 pond sterling, en ik betaalde dien.” „Ongetwijfeld eerst, na u overtuigd te hebben, dat volgens monster gele verd werd? Maar zelfs dan, lijkt u mij, voor zulk een schrander zakenman, ta melijk optimistisch te zjjn." De ander fronste gewichtig de wenk brauwen. L v. A. O, In het Gerechtsgebouw werd gisteravond door mevr. SikkesHartelust en de heer Sikkes de derde cursus over het lezen van boeken gegeven. Eerst sprak de heer Sikkes. Spreker had het in de eerste plaats over het lezen van tooneelstukken, waarbij de verbeelding van den lezer sterk moet wer ken, immers daarbij liet de schrijver de uit beelding der omgeving weg en deze moet de lezer er zich zelf bij verbeelden. Toch zijn tal van de grootste werken als tooneelstuk ken geschreven (ibsen) en men mag eenige meerdere inspanning vragen van den lezer om het genot verbonden aan het lezen van dergelijke meesterwerken deelachtig te wor den. Met betrekking tot vertalingen merkte spr. op, dat ieder die talen machtig is zich geschikt acht om als vertaler op te treden, wat echter onjuist is. De vertaler is trans formator; als dus voor het scheppen van een boek de eigenschappen van den kunstenaar noodig zijn, zal, om een boek te vertalen op zoo’n wijze dat het vertaalde werk ook de stemming wekt die de kunstenaar wilde wekken, ook de vertaler aan die eischen in zekere mate moeten voldoen. Wat de kinderboeken betreft: een goed boek moet geschreven zijn door een kunste naar, welke eisch men echter tot schade van de jeugd aan een kinderboek niet stelt. Deed men dat dan zouden 80 der kinderboeken Btoscoopnieuws. De „Bioscoop by de Waag" brengt een amusementsprogramma met Watt en Watt. We hebben de vreug de hen in een nieuwe film te zién bjjna twee jaar moeten missen, maar nu zjjn ze er weer en in een onbétaalbaré cré atie n.l. als mannequins. DAt onder werp is een kolfje naar hun hand en de film wordt dan ook een der allerbeste genoemd, waarin dit tweetal1 ooit op trad. Zaterdagmiddag 2 uur een mating met het volledig programma. Voor de Amicitia-bioscoop, welke de film Taboe heeft, zie men elders in dit blad. door SYDNEYHORDER Geautoriseerde vertaling van Jhc. R. H. G. NAHUYS 13. „Ga voort, als ik u verzoeken mag.” „Zooals ik reeds gezegd heb,” ver volgde de bezoeker, „ben ik het hoofd van een belangrijke firma in chemica liën, die kantoor en pakhuis houdt in Upper Thames Street. Vóór den oor lóg dreven wij uitgebreide zaken met Duitschlandsedert het begin van 1920, zjjn die zaken zeer aanzienlijk toegeno men. ZooalS u waarschijnlijk weet, zjjn de Duitschers misschien de knapste en vernuftigste chemici op de wereld een feit, dat wij, ondernemende zakén- mannen, ons nooit veroorlóofd hebben uit het oog te verliezen of te verloo chenen. „Maar, nu ter zake: Ongeveer zes maanden geleden, ontvingen wjj het bezoek van een man, die weigerdé zjjn naam te noemen, en zich voor het ove rige op zeer zonderlinge wijze gedroég. Nadat hij tot mjjn privé-kantoor toeget laten was, weigerde hij geruimen tjjd, te zeggen waarom hjj gekomen was. In plaats daarvAn bleef hjj er Aanhoudend op aandringen, dat geen woord van hetgeen hjj zei, aan een levénde ziél daartegen verzet had, werd hij zooi beestachtig behandeld, dat hjj het nooit vergeten zou. Hjj werd in dezelfde caté- gorie ondergebracht als de krijgsge vangenen, slecht gevoed, en zjjn her sens werden uitgebuit. Dit allés griefde hem bitter. Deze behandeling was oor zaak, dat hjj het besluit nam zich te wreken. Den dag, waarop hjj mjj be zocht, was de gelegenheid, waarvoor hjj jarenlang gewerkt had, rjjp voor uitvoering. Stelt u er helang in?” Met deze vraag onderbrak de verteUter zjjn verhaal. „Buitengewoon”. Het werd oprecht gezegd. Robert J. Pearson was een uitmuntend causeur; het verhaal1, dat hjj nu deed bezat ver scheidene boeiende ejgènschappén, zélfs al vond Chipstéad den taan zelf véél be langwekkender dan zjjn woorden. „Dat verheugt tajj,” was het ant woord. Mr. Pearson vónd het misschien prettig, maar de blik, dien hjj rijn gast heer van onder neergeslagen ooglédén toewierp, getuigde niet zoozeer van groote voldoening. Zjjn stem1 klónk eenigszins scherp, toen hjj voortging: „Kortom, wat die man, Tompkins, voorstelde, was, dat hjj mjj de chemi sche formulé verkoopen zou van zekere, zeer waardevolle, nieuw te vervaardigen procédé’s, onder anderen pyramidon (een substituut voor aspirine). Daar de methode om deze verdoovingsmiddelen te vervaardigen ons destijds volkomen onbekend waren, kunt ge nagaan, welk een vérstrekkende waarde, de medé- deeling van Tompkins voor ons\ had.” „Juist," merkte Chipstéad op. Mr. Robert J. Pearson deed zich met de oververteld mocht worden. Dat verzoek was eigenaardig, om er het minst van te zeggen, en aanvankelijk toonde ik mij niet geneigd, iets met den man te doen te hebben. Maar toch, omdat de houding van den man, tegen mijn be ter .weten in, niet naliet eenigén indruk op mij te maken, deed ik hem een soort belofte. Daarmee stelde mjjn won- dermensch zich evenwel1 niet tevreden; voordat hjj een enkel woord van ge wicht sprak, moest ik op den Bijbel zweren, dat allés, wat hjj zou zeggen, heilig voor mjj zou zjjn.” „En {och komt u bjj mjj,” merkte Chipstéad op. „De omstandigheden, waarvan u straks zult hooien, zijn zoo buitenge woon, dat ik gedwongen twas tot u te komen; nog een weinig geduld, alstu blieft, Mr. Chipstéad." „Goed dan," zei Bunny, taét een on- rustigen blik op de pendule op den schoorsteenmantel. Hjj vroeg zich af, of zjjn schijnbare onverschilligheid den ander op een dwaalspoor zou leiden. „Ik zei dus," hervatte de bezoeker, met een nieuw gebaar van ongeduld, „dat de man mjj op den Bjjbel liet zwe ren, dat alles wat hjj mjj vertelde onge rept bewaard moest blijven, niét alleen door mjj, maar door iéder lid van mjjn firma. Na dien eed, deed hjj mjj een merkwaardig voorstel1. „Hjj zei mjj, dat hjj Tompkins heette. Hjj was een Amerikaan, die velé jaren in Duitschland gewoond had. Tijdens den oorlog, was hjj, volgens hem, .ge dwongen geworden zjjn werk als che misch uitvinder voort te zetten en toen hjj zich, op grond van zjjn nationaliteit, Gelukkig wordt er in de jongere socialisten een andere geest wakker. Ook al worden zij offi cieel opgevoed in een valsch vertrouwen op een Volkenbond, die een samenzwering is van staten tegen de volken. Spr. woont te Genève en ziet voor en achter de schennen en noemt de Vol kenbond één stuk corruptie, een totale misluk king; Japan gaat zijn gang in China en de an dere mogendheden heulen met Japan We zullen niet van de oorlog bevrijd worden door petities naar Genève te sturen, we kunnen ons slechts zetf bevrijden van de oorlog en van dat krachtige vermogen berooft de soc.-dem. ons. Een nieuwe wereldoorlog dreigt en er is geen internationale die dit verhinderen kan, omdat de massa niet in vrijheid is opgevoed. De staten kunnen niet ontwapenen, want als ze dat doen stort de kapitalistische wereld in elkaar, Neder land kan om Indië niet ontwapenen. De moderne staat kan zonder oorlog niet bestaan, omdat hij is kapitalistisch-imperialistisdi, het leger is het machtsmiddel tegen eigen volk en buitenland- sche vijand en daarom moet het volk zich aan de dienstdwang onttrekken. Met welk recht straft de staat een mensch die naar zijn geweten handelt? Dat is het onrecht van de sterkste. In plaats van solidair te worden met de nieuwe jeugd laat men het maar op een oorlog aanko men. Wanneer zal dit uit zijn? Het s.-d. Kamer lid ds. v. d. Heide vindt dat de dienstweigeraars wel degelijk gestraft moeten worden, omdat het leger anders leegloopen zou. Uit ervaring weet spr. dat in België de Katholieken wel mee wil len, maar de soc.-dem. niet Het is noodzakelijk dat wij solidair worden met de jonge mannen, die met de staatsslavernij willen breken. Wij leven op een vulkaan, elk oogenblik kan een oorlog uitbreken en het volk slaapt. Waarom wachten tot het te laat is, waar om nu geen comité’s tegen de dienstplicht' ge vormd, nu is het oogenblik ons rustig te orga- niseeren tot de daad. Als wij ons bewust wor den wat wij kunnen zullen wij versteld staan; wij kunnen met zijn allen een geest wakker ma ken waardoor in een oogenblik de dienstplicht is weggevaagd. Gandhi wees spr. op het voorbeeld van Indië, waar de burgerlijke ongehoorzaam heid de staatsmachine stop zette en vrouwen en jeugd waren heldhaftiger nog dan de mannen. Het volk heeft zijn lot in eigen hand, maar het kan een strijd van alles of niets worden. Maar zwaarder zal het volk het nog hebben als het de strijd niet kiest. Wat moet na wereldoorlog en crisis het lot worden van 't nieuwe geslacht? We gaan recht op de afgrond af als we niet tijdig remmen. Op groote oogenblikken heeft iedereen het moeilijk. Zullen wij wegrotten met de oude maatschappij of een gave kern voor de nieuwe maatschappij vormen? Wilt gij U onder werpen aan de dienstplicht of de moed hebben er U tegen te verzetten; wilt gij ondergaan met de ondergaande maatschappij, gaat dan onder, spr. kiest de vrijheid. De geschiedenis beweegt 1IEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (75 e Jaargang) ui

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1