Eerste Blad. UITGAVE: K1EZEBBINI 4 Co.
der Gemeente Sneek
Officieel Orgaan
Zaterdag 20 Februari 1982.
No. 41
48e Jaargang
Dit No. bestaat uit 3 bladen.
Alle AdvertentlQn worden in belde bladen opgenomen.
Hegelprljs 9 cent* Abonnementen belangrijke korting
Ook is er Philip, de broer van Francientje, die
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
De NIEUWE SNEEKER COURANT te een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2150, naar buiten tr. per post f 3.60. De SNEEKER COURANT te een Advertentieblad
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tiras, Goënga, Oauw, Sijbrandaburen, Offingawisr, Tomfool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckal, Langweer, Bosom.
Er is armoede in deze kringen. Er ontbreekt
levend geloof. Als enkele massieve woorden uit
den bijbel tot deze menschen waren doorge
drongen, hadden deze hier veel goeds kunnen
uitrichten. Iets van het verlangen naar zulk een
geloof, dat de moeilijkheden van dit leven helpt
dragen, wordt in het leven van Francientje open
baar.
Uit dit boek blijkt de leegte van een geheele
tijdsstrooming, er is een groote armoede, men
dóet nog mede aan de dingen van kerk en ge
loof, maar het beteekent niets levends meer. De
Craetsen zijn de menschen van de fijne bescha
ving, goedwillend, maar hun ontbreekt iets,
waarmee men het leven aankan, en dat is het
levend geloof, niet maar wat godsdienst van
wijding en stichting, maar iets levends.
Herinnerend aan Christus’ woord in Openba
ring 3: „Zie Ik sta aan de deur en klop”, zegt
spr. dat hij niet weet of de schrijfster de titel
van haar boek koos in verband met dit woord,
maar wel overtuigd is dat de klop van *t levend
geloof in deze beschreven levens werd gemist.
N. V. Algemeene Bioscoop Onderneming.
De N. V. Algemeene Bioscooponderne-
ming, directie gebr». Miedemt, deelt ons
Kerknieuws.
Doopsgez. gemeente. Beroepen te Vlissin-
gen ds. A. J. van der Ban te Stavoren.
Zuiveluitvoier in Januari.
In Januari hebben we slechts 1060 ton
boter uitgevoerd ter waarde van f 1.157.000
tegen 2278 ton ter waarde van f3.314.000
in Januari 1931 en 3137 ton ter waarde van
f5.734.000 in Januari 1930.
De uitvoer van kaas bedroeg in Januari
5883 ton ter waarde van f3.021.000 tegen
6741 ton ter waarde van f4.613.000 in Ja
nuari 1931.
Van de problemen welke het boek behandelt
wijst spr. op de vrouwenbeweging; de strijd
daarover ligt al ver achter ons. Dat de toestand
voor de vrouw niet ideaal was, laat het boek
zien; het meisje dat niet trouwde, miste alle
levensvulling. Het is daarom dat een zuster van
Craets een liefdesverhouding met een huisknecht
aangaat, een ander een dierenasyl sticht, om iets
van haar liefde kwijt te raken. Het is nu onge
twijfeld beter, de vrouwen hebben haar rechten,
maar ’t is ook ai weer niet ideaal De vrouw doet
vaak arbeid, welke vroeger alleen de man deed,
de vrouwelijke aanleg kan zich vaak op geen
enkele wijze ontplooien. Spr. denkt aan de schil
dering van het moderne meisje in de kwade
zin des woords in het boek en de vraag rijst
of de oplossing van het probleem der vrouwen
beweging niet een oplossing is geworden, welke
zelf weer een probleem is.
Dan hebben we de sociale kwestie; we hooren
van Multatuli, Domela Nieuwenhuis, we voelen
dat er iets van een sociale beweging ontstaat,
maar de behandeling van dat vraagstuk ge
schiedt in het boek slechts aan de buitenkant
en dat is terecht, omdat deze kwestie aan den-
gelijke kringen als de Craetsen vormden, voorbij
is gegaan.
God. Men vernietigt in Rusland de kerken, men
doodt de geestelijken na afschuwelijke martelin
gen. Spr. geeft dan nog platen van het werk van
de Gepeoe; waar de Ochrana haar slachtoffers
bij tientallen telde heeft de Gepeoe zijn duizen
den. Tal van beelden van afschuwelijke marte
lingen van priesters enz. worden nu vertoond.
Men heeft het ook niet tegen een bepaalde
godsdienst, maar tegen alle religie! Het is een
praatje dat het alleen tegen de Grieksch-ortho-
doxe kerk als tsaristische instelling zou gaan.
Toch zijn er nog leiders van godsdienstige
groepen in Rusland, er zijn bijeenkomsten als
onze hagepreeken. Aanvankelijk heeft men het
protestantisme wat ontzien, maar het krijgt de
laatste tijd de zwaarste slagen. Vooral de Men
nonieten hebben de vervolging aan den lijve ge
voeld en staan naast ons in onze bestrijding van
de Russische propaganda.
Spr. vertelt nog iets van menschen, die er
thans nog voor hun geloof strijden en lijden en
van de bevrijding van Riga. Het is geen kapita
listisch relletje dit verzet tegen het communisme,
het is juist het tegendeel. De fout is dat men
handelt met Rusland; aan het hout en graan uit
Rusland kleeft bloed; een economische boycot
zou misschien redding brengen. Als het kwaad
dat ons belaagt ons, menschen van verschillend
geloof, tot elkaar brengt om schouder aan schou
der de goede strijd des geloofs te strijden, zal
er misschien nog veel goeds uit dit alles kunnen
groeien.
Op uitnoodiging van spr. werd nu staande ge
zamenlijk het laatste vers van het Lutherlied ge
zongen, waarna ds. Veldkamp een kernachtig
slotwoord sprak en met dankzegging sloot. Aan
de uitgang werd gecollecteerd voor de vervolg
den om der wille van het geloof.
Het Vrijzinnig Kerkkoor zorgde voor afwisse
ling door onder leiding van zijn directeur den
heer Jac. N. D. Hoogslag een 4-tal liederen te
zingen, al. „Morgengebet” vu Reviua, op nu-
Ver. van Vrijz. Hervormden.
In de Harmonie sprak gisteravond voor de afd.
Sneek der Ver. van Vrijz. Hervormden dr. Seven-
ster van Boxum over het boek van mevr. Ina
Boudier-Bakker: „De klop op de deur”.
Ds. Sevenster zeide dat op het terrein der
geestelijke zoowel als materieele dingen alles in
gisting en wording is en door een boek als dit
van mevr. Ina Boudier-Bakker kunnen wij trach
ten iets van deze tijd te verstaan, daar het een
breede blik werpt op de laatste 50 jaar. „De
klop op de deur” geeft het leven van een Am-
sterdamsche familie sedert 1858. We maken ken
nis met Annetje, de hoofdpersoon, dochter van
een dokter, welke dochter ’n opgewekte moeder
heeft in Fransje. Het is een rustig leven in dit
gezin, een teven zooals wij dat in onze tijd nau
welijks kennen, maar heel in de verte hooren
we reeds het kloppen van de nieuwe tijd. We
hooren van Multatuli, van de vrouwenbeweging
ook.
In het tweede boek huwt Annetje een rijk
koopman Frederik Craets en komt nu met het
cultuurleven in aanraking. De dingen in het gees
telijk en maatschappelijk leven worden nu al
anders, er zijn reeds symptomen van sociale be
weging, de Fransch-Duitsche oorlog breekt uit,
een oude wereld wijkt terug, een nieuwe komt
op. De ouders van Annetje sterven, haar worden
kinderen geboren. Wat zal er van deze worden?
Dat vertelt het derde deel „Het rijsje wordt
een boom”, de kinderen ontwikkelen zich in een
richting, heel anders dan de ouders gewenscht
hebben. Materieel gaat het ’t gezin Craets goed,
maar de oudste dochter Francientje doet reeds
een onberaden huwelijk, het huwelijk van de
tweede dochter is ongelukkig, een zoon mislukt.
Het vierde deel wordt het boek der veront
rustende dingen. Geestelijke armoede heerscht
in de gezinnen, welke groeiden uit het gezin
Craets, de groote oorlog komt, watersnood,
griep, wapenstilstand, de revolutie in Rusland. De
wereld toont een geheel ander aspect, er groeien
cynische jonge meisjes op, er is verwildering
onder het jonge geslacht, dat zonder idealisme
is. De ouderen gaan heen met iets van vermoeid
heid en aan het einde van het werk staat de
zuster van Frederik Craets: Louise Craets, de
conservatieve, die vasthield aan het oude, als
een eenzanje figuur, die nog eens als in een flits
het aspect van de oude tijd uitbeeldt.
Spr. staat nu stil bij de hoofdfiguren van het
werk. In de eerste plaats bij Fransje, de moeder
van Annetje; sympathieke figuur, buiten gebo
ren, die in de stad met heimwee denkt aan het
vrije leven daar buiten; ze geeft alles voor vroo-
lijkheid en opgewektheid, is ongekunsteld-harte-
lijk. Grooter en aantrekkelijker wordt nog deze
bloeiende figuur, als zij door een oogziekte blind
wordt en haar lot met waardigheid draagt. Het
heimwee naar het ouderlijk huis, de vrijheid daar
buiten blijft haar altijd bij. Met haar zware leed
blijft zij toch de frissche vrouw, eeh gevangen
vogel, die in haar eenzaamheid troost vindt in
een eenvoudig gebed uit de jaren van haar
jeugd.
Dan is er de figuur van Francien (Craets, oud
ste dochter van Annetje, die haar ouders de eer
ste teleurstelling bereidt door de onbeduidende
Jan Melchers te huwen. De ouders voelen dat
dit huwelijk met te weinig ernst wordt gesloten;
in Francientje blijft dan ook het heimwee naar
iete ander», zij flirt eok aa haar huwelijk, doet
De surnumerair der registratie en do
meinen, W. H. Bennink, uit de directie Arn
hem, te Wageningen, is tijdelijk aangewezen
voor de functie van waarnemend ontvanger
der registratie en domeinen alhier.
Het Nut.
Woensdag a.8. treedt voor het Nut op
mevr. B. KroonHoogewerff (Annie van
Holken) uit Den Haag met een lezing over
„Het leven in Indië (met lichtbeelden).
Bij het te Sneek gehouden examen op
van Leeraren in Stenografie en Dactylogra
fie „Speed” namens het Centraal Bureau
voor Steno Speed slaagden:
Voor Stenografie: mej. J. Kampen te St.
Nicolaasga.
Voor Machineschrijven: de dames K. v. d.
Meuten, H. Tjerkstra, beiden te Sneek en J.
Kampen te St. Nicolaasga en de heeren G.
Bergsma te Sneek, L. Goinga te Bolsward
en R. Fortuin te Heeg.
Alten waren teerlingen van het Instituut
„Speed” alhier.
De geloofsvervolgingen in Rusland.
In het Gebouw v. Chr. Belangen trad Woens
dagavond ds. F. J. Krop, Ned. Herv. predikant te
Rotterdam op met bovengenoemd onderwerp.
De heer W. Nauta opende met gebed en heette
den spreker en het groote publiek welkom.
Op verzoek van ds. Krop werd nu eerst een
couplet van het Wilhelmus gezongen. Daarna
vertelt de spreker bij een serie lichtbeelden van
de geloofsvervolging. Burgeroorlog is het ergste
wat er bestaat en allerwege stuurt Moskou daar
op aan. Bond van Godloozen, derde Internatio
nale en Sovjet-regeering zijn absoluut één. Op
last van Moskou spreken over heel de wereld
de communistische woordvoerders, en handelen
de communistische cellen, die overal worden ge
vormd. Men wil niet de verbetering der maat
schappelijke toestanden, maar de totale uit
roeiing van alles en allen, behalve wat commu
nistisch is en communisten zijn. Het communis
me is de religie van den klassenhaat. Men juicht
over de crisis hier in West-Europa. Hoe ellendi
ger* de toestand wondt hoe beter, opdat Moskou
in troebel water kan visschen.
Maar een der groote hinderpalen voor de revo
lutie is het geloof, dat daarom moet uitgeroeid.
Spr. vertoont thans een aantal platen betreffende
de ergerlijke bespotting van de godsdienst. In
deze platen vervult het geloof altijd de taak het
volk zoet te houden ten bate van het kapitalisme,
de kerk kiest de zijde der machthebbers. Alles
wat in de maatschappij naar beneden haalt wordt
op rekening geschreven van de Christus; men
tast niet de geloovigen maar God zelf aan, om
daardoor het geloof bij de jeugd te vernietigen.
Daarvoor worden de meest verfoeilijke middelen
gebruikt. En toch weten wij dat Christus altijd
aan de kant der kleinen staat
De bond van Godloozen is bewonderenswaar-
dig georganiseerd: voor iedere klasse in de maat
schappij heeft zjj aparte lectuur om er propa
ganda onder te maken, ook bv. in de koloniën.
Spr. ontkent niet dat de Chr. naties bij de kolo
nisatie te veel aan materieel gewin en te weinig
aan de onsterfelijke ziel van den inlander gedacht
hebben, maar de Christenen zijn daarvan de
schuld, niet Christus. Het is jammer dat onze
groote Luther heeft geschreven dat de maat
schappelijke problemen buiten het evangelie om
gingen. Dat is een ontzaglijke fout geweest, die
de atheïsten nu uitbuiten. Calvijn verstond in
dezen zijn evangelie beter, hij wist dat dit evan
gelie een sociale strekking bij uitnemendheid
beeft.
Dat velen zoo weinig met hun Christenplicht
rekening houden in de maatschappelijke toestan
den kweekt helaas bolsjewisten. Wij erkennen de
fouten van de geloovigen en van velen hunner
voorgangers, die de sociale strekking van het
evangelie niet verstaan, maar staan als één man
tegen de bende die God zelf aantast. De gods
diensten worden onnutte sprookjes genoemd.
Waar is het dat van zekere wetenschappelijke
zijde al jaren dergelijke theorieën verkondigd
zijn, maar daarom juist moeten wij ons ook
tegen elk bolsjewisme in eigen kring verzetten,
onder welk mom het zich ook aandient.
In de strijd tegen het geloof in Rusland wordt
ook vooral de vrouw gemobiliseerd, de vrouw,
die door het Christendom de plaats herkreeg,
door God voor haar bestemd.
Het communisme wil de triomf van het prole
tariaat en alles socialiseeren, ook vrouw en kind.
En het geloof moet weg, omdat dit de zelfstan
digheid van het individu handhaaft. Spr. toonde
nu een serie platen om de propaganda der God
loozen onder de vrouwen en kinderen te toonen.
Vooral ook ’t kind wordt gemobiliseerd tegen
de godsdienst; zonder God gaan ze daar de we
reld in, op geraffineerde wijze werkt de school
mede het geloof bij de jeugd uit te roeien.
D.e strijd tegen de godsdienst is volgens Loe-
natsjarski het voornaamste punt op het politiek
program der sovjetregeering.
De staande legers zijn belemmeringen voor
Moskou, daarom moedigen ze in andere landen
het anti-militarisme aan, doch steunen revolu-
tionnaire legers en hebben zelf een groot rood
leger.
En dan heeft iedere fabriek en organisatie hier
in West-Europa haar communistische cel; ook in
de Chr. organisaties wil men dat; in Duitschland
heeft men er al in de kerkeraden. Spr. ontving
een brief waaruit blijkt dat de cellenbouw zelfs
in de bijzondere vrijwillige landstorm is doorge
drongen en spr. begrijpt niet dat men leden van
het rood front in hun uniform hier laat rondloo-
pen.
Alle Russische films enz. hebben slechts ten
doel ons in de revolutie te sleepen, en toch laat
men ze hier maar toe. Spr. begrijpt dat niet.
Onze jeugd wordt zoo klaar gemaakt voor de
revolutie tegen God. De communisten willen de
wereld maken tot een stad zonder tempel, niet
al» ia de ria vaa de Openbaring, naar rondrr
aan allerlei buitenissigheden, is zoowel pionier
ster op het rijwiel als met de auto en wekt daar
door verontwaardiging in haar kringen. In dit
huwelijk echter louteren da moeilijkheden de
verhoudingen; Melchers krijgt als burgemeester
in de moeilijke oorlogsjaren werk waar hij niet
tegen op kan en het is Francientje, die hem
helpt, hem steunt, nu gaan zij werkelijk samen.
ziek van Jac. N. D. Hoogslag, „Bede” (Adama
van Scheltema), Sj. Mook, „Leer mij" (Jo Spie
renburg), Jac. N. D. Hoogslag en „Dageraad”
(Louwerse), H. W. de Wolff. Knappe, beschaaf
de zang was het.
Dr. De Vos bracht spreker en koor dank.
Sneeker Onderlinge Brandwaarborg Vereeniging.
De Woensdag in Onder de Linden gehou
den vergadering van de Sneeker Onderlinge
Brandwaarborgvereeniging werd door den
voorzitter, den heer R. Nieveen, met een kort
Het Kortlngswetje in de Tweede Kamer.
De voor de vergadering der Tweede
Kamer Donderdagmiddag bestaande
spanning in verband met het löt van
het Kortingswetje was spoedig na de
13 Februari jl. uitgaande van de Vereeniging, opening geweken. In verband met de
indiening van een amendement der hee
ren Van Vuuren en Rutgers van Ro
zenburg om een uniforme korting in te
voeren, zooals minister de Geer zeide,
werd de beraadslaging geschorst tot
Dinsdag.
Het amendement-Van VuurenRut
gers van Rozenburg vervangt de kor
ting van 3 pet. der wedden door een
korting van 6 pet. van de rijksuitkee-
ring (wat niet zoo heel veel verschil
maakt).
Voor gemeenten, die meer dan 40
opcenten op de gemeentefondsbélasting
heffen, zonder dat daarbij progressie
wordt toegepast, wordt de korting tot
3 procent teruggebracht.
Voor gemeenten, die meer dan 80
opcenten op de gemeentefondsbélasting
heffen, heeft geen korting plaats (in
dat geval is er krachtens de wet geen
progressie bjj de opcenten).
Voor de provincie wordt de korting
geschrapt.
Het verband tusschen korting en sa
larisverlaging wordt geheel uit de wet
«•licht door h«t amendenmt.
mede dat het bezit dezer onderneming weer
met 2 theaters is uitgebreid nl. de Cinema
Palace te Hengelo en het Luxor Theater te
Zutfen.
De Bioscoop bij de Waag heeft
Norma Talmadge in „Haar Grootste offer”,
een superfilm van ware liefde, vriendschap
en opoffering.
Ook zijn die ruziemakers er weer: Cohen
en Kelly, die nu hun spektakel maken in
Schotland; dat wordt natuurlijk weer een
succes.
Binnenkort hier: Bommen op Monte Carlo.
De arbeidsvoorwaarden in het Friesche
Zuivelbedrijf.
De commissie uit de Bond van Coöpera
tieve Zuivelfabrieken adviseert het minimum
weekloon in het volgend seizoen te bepalen
op f 19 tot f21, dat is f3.50 minder dan het
vorige seizoen, f 2.50 is een vermindering in
verband met de daling der levenskosten, f 1
een crisis-verlaging die opgeheven wordt als
de regeering het zuivelbedrijf voldoende
steun verleent. De arbeidersbonden zijn ge
hoord, doch gaan niet accoord met deze
voorstellen.
De moord op den rijksveMwachter te Hintham.
In den nacht van Oude- op Nieuwjaar be
kocht de rijksveldwachter Tap te Kerkdriel,
op zijn ronde door het dorp, ook de buurt
schap Hintham. Daar is hij door de drie ge
broeders R., nl. G., Joh. en J., overvallen en
net messteken om het teven gebracht.
Ter zake van dit fett stonden zij gister-
norgen voor de rechtbank te Tiel terecht.
Het was zeer moeilijk iets uit de getuigen
e krijgen, die vreesden voor wraak van de
amilie R. Het opzet om de veldwachter te
vermoorden werd niet bewezen geacht, wel
:ware mishandeling de dood ten gevolge
hebbende. Eisch: voor alten 12 jaar.
„Excelsior'’.
Na een gedwongen rustpoos, veroorzaakt
door ziekte en ontslagname van haren Di
recteur, den heer Heslinga uit Heerenveen,
heeft bovengenoemde zangvereeniging haar
repetities vanaf Januari weer hervat onder
leiding van den heer F. van Bergen alhier.
In studie is genomen ’t oratorium „Odys
seus” van Max Bruch.
De kunstlievende leden worden er nog
maals aan herinnerd dat hun gelden in re
serve worden gehouden voor de eerstkomen
de uitvoering. (Zie adv.).
Bioscoopnleuws.
De A m i c i t i a-B 1 o s c o o p heeft „He
den kust Parijs” met Jenny Jugo en Oskar
Karlweiss. Lud Gluskin en zijn orkest geven
de muziek. Het is een zeer amusante geschie
denis van Bob, een assistent in een groote
autofabriek, die zich tegenover Nicolette, de
dochter van, den eigenaar van die fabriek,
welke hem onbekend is, uitgeeft ais direc
teur van de zaak. Allerlei verwikkelingen
zijn het gevolg, maar tenslotte krijgt Bob
zijn Nicolette. Een vroolijke film.
Dit werk herinnert aan dat andere werk van
mevr. Bakker „Armoede”, ..at hetzelfde armoe
dige cultuurleven behandelt. Het boek is onge
twijfeld met liefde geschreven en dat maakt dat
ons veel gegeven wordt wat wij dankbaar aan
vaarden. Bezwaren zijn er. Het boek is wat lang.
Maar ernstiger is het dat de stukjes familieroman
en cultuurboek los naast elkaar staan, de cultuur
is niet voldoende met de personen doorvlochten.
De karakters konden scherper omlijnd zijn, maar
de tragiek ontbreekt niet, want het tragische is
dat deze levens zoo leeg zijn, type van een
groote-stads-gezin uit dit tijdperk.
we dit jaar gespaard zijn gebleven voor
groote rampen. Wel zijn enkele kleine bran
den voorgekomen, doch die konden, dank zij
het kordate optreden van de bewoners in 't
begin gebluscht worden. Het bestuur had de
schade royaal vergoed. Daardoor en door de
vlugge afwerking, zal ’t publiek aange
spoord worden, hun panden bij de Sneeker
Onderlinge te verzekeren.
De notulen werden onveranderd goedge
keurd.
Jaarverslag. Met genoegen wordt ge
constateerd, dat dit jaar voor de vereeniging
een voorspoedig jaar was, zoodat nog van
de winst een deel in het reservefonds kon
worden gestort en op de verschuldigde pre-
miën een korting van 10 toegestaan werd.
Aan brandschade is uitgekeerd f693.61,
waarvan 70 herverzekerd was, zoodat uit
eigen middelen f208.09 moest worden be
taald. In het afgeloopen jaar zijn 152 nieuwe
verzekeringen gesloten zoodat ’t verzekerde
bedrag op dit oogenblik ruim f 14 millioen
bedraagt. Het reservefonds is belegd in zeer
solide fondsen, zoodat de overwaarde vol
doende mag worden geacht.
De financieele commissie, bestaande uit de
heeren Hofstede, Keuning en Witteveen, had
de rekening nagezien en zich overtuigd, dat
de effecten zich in de safe van de Geldersche
Credietvereen. bevonden.
De rapporteur meent dat den directeur-
boekhouder een woord van dank voor zijn
beheer toe komt en stelt voor hem te déchar-
geeren.
De vergadering keurt de rekening goed.
Op een vraag van enkele leden geeft de
directeur-boekhouder de duidelijkste bewij
zen dat de vereeniging hoogst solide is.
Voor belangstellenden liggen de balans en
winst- en verliesrekening ter inzage.
Bestuursverkiezing. De heer A.
E. Stockmann, die aan de beurt van aftreden
was, werd herbenoemd. Op den heer Zwart
waren twee en op den heer Witteveen 1 stem
uitgebracht.
Financieele Commissie. Tot le
den van de financieele commissie werden bij
acclamatie benoemd de heeren Witteveen,
Tjerkstra en Haga.
Sluiting. Met den wensch, dat de vef-
eeniging in het komende jaar even gelukkig
mag zijn als in het afgeloopen jaar sluit de
voorzitter de vergadering.
zeeofficier geworden is en ein vroolijk jong ge- welkomstwoord geopend. Hij wijst er op, dat
zin heeft gevormd. Hij krijgt‘echter een ongeluk, J”
waardoor hij invalide wordt, hij weet dat de
dood nadert, doch beseft als de kapitein van een
zinkend schip de dood moedig te moeten af
wachten, en deze stervende is de vroolijkste van
allen in zijn gezin.
Korter staat spr. stil bij andere figuren in het
boek. Bij de lichamelijk niet sterke Pieter, die
voortgedreven door geweldige eerzucht, welbe
wust overlegt in alles, ook bij de keuze van zijn
vrouw, de autocratische Eugenie; hij wil een
mondain leven, zij een man die het haar geven
kan. Een huwelijk uit verstandelijke overwegin
gen, waarin Pieter een tekort voelt.
Spr. staat nog even stil bij de andere kinderen
uit het gezin Craets: Fritsje, een mislukkeling,
Sofie, die ongelukkig huwt, Jetje, die na een
ongelukkige liefde, de dood zoekt.
Ook bij de kleinkinderen gaat het niet beter;
ook voor dat jonge geslacht is de tijd nog niet
gekomen uit de geestelijke armoede te komen.
M
NIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEAKER COURANT (75e Jaargang)