Eerste Blad. UITGAVE: K1EZEBBINI 4 Co. der Gemeente Sneek Officieel Orgaan Zaterdag 20 Februari 1982. No. 41 48e Jaargang Dit No. bestaat uit 3 bladen. Alle AdvertentlQn worden in belde bladen opgenomen. Hegelprljs 9 cent* Abonnementen belangrijke korting Ook is er Philip, de broer van Francientje, die Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. De NIEUWE SNEEKER COURANT te een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2150, naar buiten tr. per post f 3.60. De SNEEKER COURANT te een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tiras, Goënga, Oauw, Sijbrandaburen, Offingawisr, Tomfool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckal, Langweer, Bosom. Er is armoede in deze kringen. Er ontbreekt levend geloof. Als enkele massieve woorden uit den bijbel tot deze menschen waren doorge drongen, hadden deze hier veel goeds kunnen uitrichten. Iets van het verlangen naar zulk een geloof, dat de moeilijkheden van dit leven helpt dragen, wordt in het leven van Francientje open baar. Uit dit boek blijkt de leegte van een geheele tijdsstrooming, er is een groote armoede, men dóet nog mede aan de dingen van kerk en ge loof, maar het beteekent niets levends meer. De Craetsen zijn de menschen van de fijne bescha ving, goedwillend, maar hun ontbreekt iets, waarmee men het leven aankan, en dat is het levend geloof, niet maar wat godsdienst van wijding en stichting, maar iets levends. Herinnerend aan Christus’ woord in Openba ring 3: „Zie Ik sta aan de deur en klop”, zegt spr. dat hij niet weet of de schrijfster de titel van haar boek koos in verband met dit woord, maar wel overtuigd is dat de klop van *t levend geloof in deze beschreven levens werd gemist. N. V. Algemeene Bioscoop Onderneming. De N. V. Algemeene Bioscooponderne- ming, directie gebr». Miedemt, deelt ons Kerknieuws. Doopsgez. gemeente. Beroepen te Vlissin- gen ds. A. J. van der Ban te Stavoren. Zuiveluitvoier in Januari. In Januari hebben we slechts 1060 ton boter uitgevoerd ter waarde van f 1.157.000 tegen 2278 ton ter waarde van f3.314.000 in Januari 1931 en 3137 ton ter waarde van f5.734.000 in Januari 1930. De uitvoer van kaas bedroeg in Januari 5883 ton ter waarde van f3.021.000 tegen 6741 ton ter waarde van f4.613.000 in Ja nuari 1931. Van de problemen welke het boek behandelt wijst spr. op de vrouwenbeweging; de strijd daarover ligt al ver achter ons. Dat de toestand voor de vrouw niet ideaal was, laat het boek zien; het meisje dat niet trouwde, miste alle levensvulling. Het is daarom dat een zuster van Craets een liefdesverhouding met een huisknecht aangaat, een ander een dierenasyl sticht, om iets van haar liefde kwijt te raken. Het is nu onge twijfeld beter, de vrouwen hebben haar rechten, maar ’t is ook ai weer niet ideaal De vrouw doet vaak arbeid, welke vroeger alleen de man deed, de vrouwelijke aanleg kan zich vaak op geen enkele wijze ontplooien. Spr. denkt aan de schil dering van het moderne meisje in de kwade zin des woords in het boek en de vraag rijst of de oplossing van het probleem der vrouwen beweging niet een oplossing is geworden, welke zelf weer een probleem is. Dan hebben we de sociale kwestie; we hooren van Multatuli, Domela Nieuwenhuis, we voelen dat er iets van een sociale beweging ontstaat, maar de behandeling van dat vraagstuk ge schiedt in het boek slechts aan de buitenkant en dat is terecht, omdat deze kwestie aan den- gelijke kringen als de Craetsen vormden, voorbij is gegaan. God. Men vernietigt in Rusland de kerken, men doodt de geestelijken na afschuwelijke martelin gen. Spr. geeft dan nog platen van het werk van de Gepeoe; waar de Ochrana haar slachtoffers bij tientallen telde heeft de Gepeoe zijn duizen den. Tal van beelden van afschuwelijke marte lingen van priesters enz. worden nu vertoond. Men heeft het ook niet tegen een bepaalde godsdienst, maar tegen alle religie! Het is een praatje dat het alleen tegen de Grieksch-ortho- doxe kerk als tsaristische instelling zou gaan. Toch zijn er nog leiders van godsdienstige groepen in Rusland, er zijn bijeenkomsten als onze hagepreeken. Aanvankelijk heeft men het protestantisme wat ontzien, maar het krijgt de laatste tijd de zwaarste slagen. Vooral de Men nonieten hebben de vervolging aan den lijve ge voeld en staan naast ons in onze bestrijding van de Russische propaganda. Spr. vertelt nog iets van menschen, die er thans nog voor hun geloof strijden en lijden en van de bevrijding van Riga. Het is geen kapita listisch relletje dit verzet tegen het communisme, het is juist het tegendeel. De fout is dat men handelt met Rusland; aan het hout en graan uit Rusland kleeft bloed; een economische boycot zou misschien redding brengen. Als het kwaad dat ons belaagt ons, menschen van verschillend geloof, tot elkaar brengt om schouder aan schou der de goede strijd des geloofs te strijden, zal er misschien nog veel goeds uit dit alles kunnen groeien. Op uitnoodiging van spr. werd nu staande ge zamenlijk het laatste vers van het Lutherlied ge zongen, waarna ds. Veldkamp een kernachtig slotwoord sprak en met dankzegging sloot. Aan de uitgang werd gecollecteerd voor de vervolg den om der wille van het geloof. Het Vrijzinnig Kerkkoor zorgde voor afwisse ling door onder leiding van zijn directeur den heer Jac. N. D. Hoogslag een 4-tal liederen te zingen, al. „Morgengebet” vu Reviua, op nu- Ver. van Vrijz. Hervormden. In de Harmonie sprak gisteravond voor de afd. Sneek der Ver. van Vrijz. Hervormden dr. Seven- ster van Boxum over het boek van mevr. Ina Boudier-Bakker: „De klop op de deur”. Ds. Sevenster zeide dat op het terrein der geestelijke zoowel als materieele dingen alles in gisting en wording is en door een boek als dit van mevr. Ina Boudier-Bakker kunnen wij trach ten iets van deze tijd te verstaan, daar het een breede blik werpt op de laatste 50 jaar. „De klop op de deur” geeft het leven van een Am- sterdamsche familie sedert 1858. We maken ken nis met Annetje, de hoofdpersoon, dochter van een dokter, welke dochter ’n opgewekte moeder heeft in Fransje. Het is een rustig leven in dit gezin, een teven zooals wij dat in onze tijd nau welijks kennen, maar heel in de verte hooren we reeds het kloppen van de nieuwe tijd. We hooren van Multatuli, van de vrouwenbeweging ook. In het tweede boek huwt Annetje een rijk koopman Frederik Craets en komt nu met het cultuurleven in aanraking. De dingen in het gees telijk en maatschappelijk leven worden nu al anders, er zijn reeds symptomen van sociale be weging, de Fransch-Duitsche oorlog breekt uit, een oude wereld wijkt terug, een nieuwe komt op. De ouders van Annetje sterven, haar worden kinderen geboren. Wat zal er van deze worden? Dat vertelt het derde deel „Het rijsje wordt een boom”, de kinderen ontwikkelen zich in een richting, heel anders dan de ouders gewenscht hebben. Materieel gaat het ’t gezin Craets goed, maar de oudste dochter Francientje doet reeds een onberaden huwelijk, het huwelijk van de tweede dochter is ongelukkig, een zoon mislukt. Het vierde deel wordt het boek der veront rustende dingen. Geestelijke armoede heerscht in de gezinnen, welke groeiden uit het gezin Craets, de groote oorlog komt, watersnood, griep, wapenstilstand, de revolutie in Rusland. De wereld toont een geheel ander aspect, er groeien cynische jonge meisjes op, er is verwildering onder het jonge geslacht, dat zonder idealisme is. De ouderen gaan heen met iets van vermoeid heid en aan het einde van het werk staat de zuster van Frederik Craets: Louise Craets, de conservatieve, die vasthield aan het oude, als een eenzanje figuur, die nog eens als in een flits het aspect van de oude tijd uitbeeldt. Spr. staat nu stil bij de hoofdfiguren van het werk. In de eerste plaats bij Fransje, de moeder van Annetje; sympathieke figuur, buiten gebo ren, die in de stad met heimwee denkt aan het vrije leven daar buiten; ze geeft alles voor vroo- lijkheid en opgewektheid, is ongekunsteld-harte- lijk. Grooter en aantrekkelijker wordt nog deze bloeiende figuur, als zij door een oogziekte blind wordt en haar lot met waardigheid draagt. Het heimwee naar het ouderlijk huis, de vrijheid daar buiten blijft haar altijd bij. Met haar zware leed blijft zij toch de frissche vrouw, eeh gevangen vogel, die in haar eenzaamheid troost vindt in een eenvoudig gebed uit de jaren van haar jeugd. Dan is er de figuur van Francien (Craets, oud ste dochter van Annetje, die haar ouders de eer ste teleurstelling bereidt door de onbeduidende Jan Melchers te huwen. De ouders voelen dat dit huwelijk met te weinig ernst wordt gesloten; in Francientje blijft dan ook het heimwee naar iete ander», zij flirt eok aa haar huwelijk, doet De surnumerair der registratie en do meinen, W. H. Bennink, uit de directie Arn hem, te Wageningen, is tijdelijk aangewezen voor de functie van waarnemend ontvanger der registratie en domeinen alhier. Het Nut. Woensdag a.8. treedt voor het Nut op mevr. B. KroonHoogewerff (Annie van Holken) uit Den Haag met een lezing over „Het leven in Indië (met lichtbeelden). Bij het te Sneek gehouden examen op van Leeraren in Stenografie en Dactylogra fie „Speed” namens het Centraal Bureau voor Steno Speed slaagden: Voor Stenografie: mej. J. Kampen te St. Nicolaasga. Voor Machineschrijven: de dames K. v. d. Meuten, H. Tjerkstra, beiden te Sneek en J. Kampen te St. Nicolaasga en de heeren G. Bergsma te Sneek, L. Goinga te Bolsward en R. Fortuin te Heeg. Alten waren teerlingen van het Instituut „Speed” alhier. De geloofsvervolgingen in Rusland. In het Gebouw v. Chr. Belangen trad Woens dagavond ds. F. J. Krop, Ned. Herv. predikant te Rotterdam op met bovengenoemd onderwerp. De heer W. Nauta opende met gebed en heette den spreker en het groote publiek welkom. Op verzoek van ds. Krop werd nu eerst een couplet van het Wilhelmus gezongen. Daarna vertelt de spreker bij een serie lichtbeelden van de geloofsvervolging. Burgeroorlog is het ergste wat er bestaat en allerwege stuurt Moskou daar op aan. Bond van Godloozen, derde Internatio nale en Sovjet-regeering zijn absoluut één. Op last van Moskou spreken over heel de wereld de communistische woordvoerders, en handelen de communistische cellen, die overal worden ge vormd. Men wil niet de verbetering der maat schappelijke toestanden, maar de totale uit roeiing van alles en allen, behalve wat commu nistisch is en communisten zijn. Het communis me is de religie van den klassenhaat. Men juicht over de crisis hier in West-Europa. Hoe ellendi ger* de toestand wondt hoe beter, opdat Moskou in troebel water kan visschen. Maar een der groote hinderpalen voor de revo lutie is het geloof, dat daarom moet uitgeroeid. Spr. vertoont thans een aantal platen betreffende de ergerlijke bespotting van de godsdienst. In deze platen vervult het geloof altijd de taak het volk zoet te houden ten bate van het kapitalisme, de kerk kiest de zijde der machthebbers. Alles wat in de maatschappij naar beneden haalt wordt op rekening geschreven van de Christus; men tast niet de geloovigen maar God zelf aan, om daardoor het geloof bij de jeugd te vernietigen. Daarvoor worden de meest verfoeilijke middelen gebruikt. En toch weten wij dat Christus altijd aan de kant der kleinen staat De bond van Godloozen is bewonderenswaar- dig georganiseerd: voor iedere klasse in de maat schappij heeft zjj aparte lectuur om er propa ganda onder te maken, ook bv. in de koloniën. Spr. ontkent niet dat de Chr. naties bij de kolo nisatie te veel aan materieel gewin en te weinig aan de onsterfelijke ziel van den inlander gedacht hebben, maar de Christenen zijn daarvan de schuld, niet Christus. Het is jammer dat onze groote Luther heeft geschreven dat de maat schappelijke problemen buiten het evangelie om gingen. Dat is een ontzaglijke fout geweest, die de atheïsten nu uitbuiten. Calvijn verstond in dezen zijn evangelie beter, hij wist dat dit evan gelie een sociale strekking bij uitnemendheid beeft. Dat velen zoo weinig met hun Christenplicht rekening houden in de maatschappelijke toestan den kweekt helaas bolsjewisten. Wij erkennen de fouten van de geloovigen en van velen hunner voorgangers, die de sociale strekking van het evangelie niet verstaan, maar staan als één man tegen de bende die God zelf aantast. De gods diensten worden onnutte sprookjes genoemd. Waar is het dat van zekere wetenschappelijke zijde al jaren dergelijke theorieën verkondigd zijn, maar daarom juist moeten wij ons ook tegen elk bolsjewisme in eigen kring verzetten, onder welk mom het zich ook aandient. In de strijd tegen het geloof in Rusland wordt ook vooral de vrouw gemobiliseerd, de vrouw, die door het Christendom de plaats herkreeg, door God voor haar bestemd. Het communisme wil de triomf van het prole tariaat en alles socialiseeren, ook vrouw en kind. En het geloof moet weg, omdat dit de zelfstan digheid van het individu handhaaft. Spr. toonde nu een serie platen om de propaganda der God loozen onder de vrouwen en kinderen te toonen. Vooral ook ’t kind wordt gemobiliseerd tegen de godsdienst; zonder God gaan ze daar de we reld in, op geraffineerde wijze werkt de school mede het geloof bij de jeugd uit te roeien. D.e strijd tegen de godsdienst is volgens Loe- natsjarski het voornaamste punt op het politiek program der sovjetregeering. De staande legers zijn belemmeringen voor Moskou, daarom moedigen ze in andere landen het anti-militarisme aan, doch steunen revolu- tionnaire legers en hebben zelf een groot rood leger. En dan heeft iedere fabriek en organisatie hier in West-Europa haar communistische cel; ook in de Chr. organisaties wil men dat; in Duitschland heeft men er al in de kerkeraden. Spr. ontving een brief waaruit blijkt dat de cellenbouw zelfs in de bijzondere vrijwillige landstorm is doorge drongen en spr. begrijpt niet dat men leden van het rood front in hun uniform hier laat rondloo- pen. Alle Russische films enz. hebben slechts ten doel ons in de revolutie te sleepen, en toch laat men ze hier maar toe. Spr. begrijpt dat niet. Onze jeugd wordt zoo klaar gemaakt voor de revolutie tegen God. De communisten willen de wereld maken tot een stad zonder tempel, niet al» ia de ria vaa de Openbaring, naar rondrr aan allerlei buitenissigheden, is zoowel pionier ster op het rijwiel als met de auto en wekt daar door verontwaardiging in haar kringen. In dit huwelijk echter louteren da moeilijkheden de verhoudingen; Melchers krijgt als burgemeester in de moeilijke oorlogsjaren werk waar hij niet tegen op kan en het is Francientje, die hem helpt, hem steunt, nu gaan zij werkelijk samen. ziek van Jac. N. D. Hoogslag, „Bede” (Adama van Scheltema), Sj. Mook, „Leer mij" (Jo Spie renburg), Jac. N. D. Hoogslag en „Dageraad” (Louwerse), H. W. de Wolff. Knappe, beschaaf de zang was het. Dr. De Vos bracht spreker en koor dank. Sneeker Onderlinge Brandwaarborg Vereeniging. De Woensdag in Onder de Linden gehou den vergadering van de Sneeker Onderlinge Brandwaarborgvereeniging werd door den voorzitter, den heer R. Nieveen, met een kort Het Kortlngswetje in de Tweede Kamer. De voor de vergadering der Tweede Kamer Donderdagmiddag bestaande spanning in verband met het löt van het Kortingswetje was spoedig na de 13 Februari jl. uitgaande van de Vereeniging, opening geweken. In verband met de indiening van een amendement der hee ren Van Vuuren en Rutgers van Ro zenburg om een uniforme korting in te voeren, zooals minister de Geer zeide, werd de beraadslaging geschorst tot Dinsdag. Het amendement-Van VuurenRut gers van Rozenburg vervangt de kor ting van 3 pet. der wedden door een korting van 6 pet. van de rijksuitkee- ring (wat niet zoo heel veel verschil maakt). Voor gemeenten, die meer dan 40 opcenten op de gemeentefondsbélasting heffen, zonder dat daarbij progressie wordt toegepast, wordt de korting tot 3 procent teruggebracht. Voor gemeenten, die meer dan 80 opcenten op de gemeentefondsbélasting heffen, heeft geen korting plaats (in dat geval is er krachtens de wet geen progressie bjj de opcenten). Voor de provincie wordt de korting geschrapt. Het verband tusschen korting en sa larisverlaging wordt geheel uit de wet «•licht door h«t amendenmt. mede dat het bezit dezer onderneming weer met 2 theaters is uitgebreid nl. de Cinema Palace te Hengelo en het Luxor Theater te Zutfen. De Bioscoop bij de Waag heeft Norma Talmadge in „Haar Grootste offer”, een superfilm van ware liefde, vriendschap en opoffering. Ook zijn die ruziemakers er weer: Cohen en Kelly, die nu hun spektakel maken in Schotland; dat wordt natuurlijk weer een succes. Binnenkort hier: Bommen op Monte Carlo. De arbeidsvoorwaarden in het Friesche Zuivelbedrijf. De commissie uit de Bond van Coöpera tieve Zuivelfabrieken adviseert het minimum weekloon in het volgend seizoen te bepalen op f 19 tot f21, dat is f3.50 minder dan het vorige seizoen, f 2.50 is een vermindering in verband met de daling der levenskosten, f 1 een crisis-verlaging die opgeheven wordt als de regeering het zuivelbedrijf voldoende steun verleent. De arbeidersbonden zijn ge hoord, doch gaan niet accoord met deze voorstellen. De moord op den rijksveMwachter te Hintham. In den nacht van Oude- op Nieuwjaar be kocht de rijksveldwachter Tap te Kerkdriel, op zijn ronde door het dorp, ook de buurt schap Hintham. Daar is hij door de drie ge broeders R., nl. G., Joh. en J., overvallen en net messteken om het teven gebracht. Ter zake van dit fett stonden zij gister- norgen voor de rechtbank te Tiel terecht. Het was zeer moeilijk iets uit de getuigen e krijgen, die vreesden voor wraak van de amilie R. Het opzet om de veldwachter te vermoorden werd niet bewezen geacht, wel :ware mishandeling de dood ten gevolge hebbende. Eisch: voor alten 12 jaar. „Excelsior'’. Na een gedwongen rustpoos, veroorzaakt door ziekte en ontslagname van haren Di recteur, den heer Heslinga uit Heerenveen, heeft bovengenoemde zangvereeniging haar repetities vanaf Januari weer hervat onder leiding van den heer F. van Bergen alhier. In studie is genomen ’t oratorium „Odys seus” van Max Bruch. De kunstlievende leden worden er nog maals aan herinnerd dat hun gelden in re serve worden gehouden voor de eerstkomen de uitvoering. (Zie adv.). Bioscoopnleuws. De A m i c i t i a-B 1 o s c o o p heeft „He den kust Parijs” met Jenny Jugo en Oskar Karlweiss. Lud Gluskin en zijn orkest geven de muziek. Het is een zeer amusante geschie denis van Bob, een assistent in een groote autofabriek, die zich tegenover Nicolette, de dochter van, den eigenaar van die fabriek, welke hem onbekend is, uitgeeft ais direc teur van de zaak. Allerlei verwikkelingen zijn het gevolg, maar tenslotte krijgt Bob zijn Nicolette. Een vroolijke film. Dit werk herinnert aan dat andere werk van mevr. Bakker „Armoede”, ..at hetzelfde armoe dige cultuurleven behandelt. Het boek is onge twijfeld met liefde geschreven en dat maakt dat ons veel gegeven wordt wat wij dankbaar aan vaarden. Bezwaren zijn er. Het boek is wat lang. Maar ernstiger is het dat de stukjes familieroman en cultuurboek los naast elkaar staan, de cultuur is niet voldoende met de personen doorvlochten. De karakters konden scherper omlijnd zijn, maar de tragiek ontbreekt niet, want het tragische is dat deze levens zoo leeg zijn, type van een groote-stads-gezin uit dit tijdperk. we dit jaar gespaard zijn gebleven voor groote rampen. Wel zijn enkele kleine bran den voorgekomen, doch die konden, dank zij het kordate optreden van de bewoners in 't begin gebluscht worden. Het bestuur had de schade royaal vergoed. Daardoor en door de vlugge afwerking, zal ’t publiek aange spoord worden, hun panden bij de Sneeker Onderlinge te verzekeren. De notulen werden onveranderd goedge keurd. Jaarverslag. Met genoegen wordt ge constateerd, dat dit jaar voor de vereeniging een voorspoedig jaar was, zoodat nog van de winst een deel in het reservefonds kon worden gestort en op de verschuldigde pre- miën een korting van 10 toegestaan werd. Aan brandschade is uitgekeerd f693.61, waarvan 70 herverzekerd was, zoodat uit eigen middelen f208.09 moest worden be taald. In het afgeloopen jaar zijn 152 nieuwe verzekeringen gesloten zoodat ’t verzekerde bedrag op dit oogenblik ruim f 14 millioen bedraagt. Het reservefonds is belegd in zeer solide fondsen, zoodat de overwaarde vol doende mag worden geacht. De financieele commissie, bestaande uit de heeren Hofstede, Keuning en Witteveen, had de rekening nagezien en zich overtuigd, dat de effecten zich in de safe van de Geldersche Credietvereen. bevonden. De rapporteur meent dat den directeur- boekhouder een woord van dank voor zijn beheer toe komt en stelt voor hem te déchar- geeren. De vergadering keurt de rekening goed. Op een vraag van enkele leden geeft de directeur-boekhouder de duidelijkste bewij zen dat de vereeniging hoogst solide is. Voor belangstellenden liggen de balans en winst- en verliesrekening ter inzage. Bestuursverkiezing. De heer A. E. Stockmann, die aan de beurt van aftreden was, werd herbenoemd. Op den heer Zwart waren twee en op den heer Witteveen 1 stem uitgebracht. Financieele Commissie. Tot le den van de financieele commissie werden bij acclamatie benoemd de heeren Witteveen, Tjerkstra en Haga. Sluiting. Met den wensch, dat de vef- eeniging in het komende jaar even gelukkig mag zijn als in het afgeloopen jaar sluit de voorzitter de vergadering. zeeofficier geworden is en ein vroolijk jong ge- welkomstwoord geopend. Hij wijst er op, dat zin heeft gevormd. Hij krijgt‘echter een ongeluk, J” waardoor hij invalide wordt, hij weet dat de dood nadert, doch beseft als de kapitein van een zinkend schip de dood moedig te moeten af wachten, en deze stervende is de vroolijkste van allen in zijn gezin. Korter staat spr. stil bij andere figuren in het boek. Bij de lichamelijk niet sterke Pieter, die voortgedreven door geweldige eerzucht, welbe wust overlegt in alles, ook bij de keuze van zijn vrouw, de autocratische Eugenie; hij wil een mondain leven, zij een man die het haar geven kan. Een huwelijk uit verstandelijke overwegin gen, waarin Pieter een tekort voelt. Spr. staat nog even stil bij de andere kinderen uit het gezin Craets: Fritsje, een mislukkeling, Sofie, die ongelukkig huwt, Jetje, die na een ongelukkige liefde, de dood zoekt. Ook bij de kleinkinderen gaat het niet beter; ook voor dat jonge geslacht is de tijd nog niet gekomen uit de geestelijke armoede te komen. M NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEAKER COURANT (75e Jaargang)

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1