Officieel Orgaan
der Gemeente Sneek
Eerste Blad. UITGAVE: K1EZEBRINK Co.
I
Dit No. bestaat uit 2 bladen.
Officieel gedeelte.
FRISOBAAI
annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)
Woensdag 2 Maart 1932.
48e Jaargang
No. 44
NIEUWSTIJDINGEN
MAAG PILLEN
Alle Advertentiën worden In belde bladen npgennmwn.
Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting
B39
d. Pijpekamp, Boek-
1-
Voor het Nationaal Crisis-Comité.
^/ïi I
Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Boztim.
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega.(W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
zie het reveil, de doleantie, de heroïeke school
strijd. Wat zal deze baisse ons brengen op gees
telijk gebied? Zal hij ons een oordeel of voor
deel zijn? Zal hij ons overleveren aan de Philis-
tijnen van Moskou, zal er revolutie komen ot
zullen wij ons keeren tot onzen God? De teeke-
nen lijken niet ongunstig, er is een inkeeren tot
ons zelven, de onvergelijkelijke groei onzer Chr.
organisaties zijn bewijzen dat ons Chr. volk aan
voelt dat de neutrale gedachte is de revolution-
naire gedachte. Wij leeren weer bidden, en er
kennen nu van de hoogconjunctuur dat de win
sten weg zijn en het volk bedorven is.
Daar zijn er echter die uit zijn op verwezen
lijking van meer staatssocialisme in dezen tijd.
Maar tegen de rauwe openbaring der revolutie
biedt de revolutie in zachtere vorm geen baat;
is het Evangelie. De drenkelingen in de land-
pachtersbond moeten leeren, dat men de revo
lutie niet weerstaat in een organisatie die met
Het auto-ongeval te Wijtgaard.
Naar wij vernemen gaat het met de hee-
ren Schattenberg en Van de Sande, die ten
gevolge van het auto-ongeval onder Wijt
gaard nog steeds in het St. Antonius Zieken
huis alhier verpleegd moeten worden, thans
zeer goed.
In de afgeloopen week is door het Natio
naal Crisis-Comité ontvangen f 19.174.55.
De loonsverlaging bij de Ned. Tramwegmij.
Deze verlaging, welke de exploitatie nog
niet sluitend maakt, gaat 1 Maart in. Loo-
nen van f21 voor gehuwden worden niet
verlaagd; de korting bedraagt overigens 10
GEEL....30ct
GROEN.. 35
ROOD..40
C. B. T. B.
Vrijdagmiddag had in de Harmonie een ver
gadering plaats tot oprichting van een afdeeling
Sneek en Omstreken van de C. B. T. B.
De heer IJ. Veldhuis, voorzitter van het voor-
loopig comité, opende met gebed en las een
psalm, waarna hij een woord van welkom sprak
in het bijzonder tot de sprekers ds. Tonsbeek en
de heer D. van der Meulen.
Spr. zeide dat deze vergadering staat in het
teeken van de weinig rooskleurige toestanden,
economisch slecht niet alleen maar ook dreigend
door het revolutiegevaar, dat misschien nu meer
op het platteland dan in de steden opkomt. Te-
gen dat bolsjewistisch gevaar is maar één bol
werk: het Christelijk geloof; daarom heeft een
afdeeling C. B. T. B. belang naast de algemeene
vakorganisatie de Friesche Mij. Wij stellen ons
daarmee niet vierkant tegenover de Friesche Mij.
maar in de nabije toekomst lijkt een samenwer
king op federatieve grondslag van Friesche Mij.,
de A. B. T. B. en C. B. T. B. noodig. De Neder-
landsche regeering houdt alleen rekening met de
wenschen der 3 centrale landbouworganisaties,
die achter zich hun politieke vrienden in de Ka
mer hebben. Deze drie organisaties werken ge
lukkig samen. De Friesche Mij bevordert bv. de
belangen van het landbouwonderwijs in het al-
Ons standpunt inzake de overheidsinmenging
is dit dat we in dezen bij Gods orde willen blij
ven en willen dat de overheid niet verder ingrijpt
dan noodzakelijk is, en dat wij daarbij wel heb
ben toe te zien dat groote geestelijke goederen
er niet bij verloren gaan. De nood der tijden be
dreigt nl. de waakzaamheid bij het erfdeel der
vaderen op geestelijk terrein.
Deze crisis is geen zuiver maatschappelijk
verschijnsel, ze staat ook in verband met wat
onze regeering deed en naliet op het gebied der
handelspolitiek en hangt samen met de gevolgen
van de wereldoorlog en met het optreden van
Rusland, dat met zijn 150 millioen staatsslaven
de internationale markten ontwrichtte. Hier staan
wij persoonlijk machteloos, de regeering ten
deele, doch deze kan nog een nationale conjunc-
tuurspolitiek voeren. Het gaat er om een land
als het onze in staat te blijven stellen zijn supe
rieur product te blijven leveren, tegen de onge
zonde concurrentie in van een land dat met het
bloed zijner kinderen andere landen te gronde
wil richten.
Het is dus een eisch van Goddelijke gerech
tigheid tegenover boer en arbeider dat geholpen
wordt. Hier heeft de regeering een plicht; zooals
zij er een tijdens de oorlog had om de consu
ment te beschermen tegen de producent, is het
nu de taak der overheid het zoete dumpings-
winstje van de consument te gebruiken ten bate
van het algemeen.
Nadat spr. heeft uiteengezet wat onder con
junctuur moet verstaan, zegt hij dat nu er force
majeur is, de overheid moet ingrijpen, niet om
een Planwirtschaft door te voeren, maar
slechts om te steunen en te helpen, niet dus om
zoover te gaan als fascisme en communisme, dat
tot over de ziel van het individu beschikt.
Spr. gaat na de conjunctuur-schommelingen
van 18151932 en zegt dat deze maatschappe
lijke toestanden de reactie zijn van geestelijk
zedelijke toestanden bij de volken. In tijden van
hoogconjunctuur oorlog, van laagconjunctuur
revolutionnaire woelingen naar alle zijden. Maar
en Cfvedkvcfte f/abalz f
gemeen, waarvoor zij hulde verdient, doch in de i
kwestie openbaar of bijzonder kan zij zich geen i
partij stellen, evenmin als ten opzichte van de
sociale vraagstukken, die door de politiek beïn
vloed worden. Daarom is er plaats voor de pro-
testantsch-christelijke boerenorganisatie. De al-
meene technische vraagstukken worden uitste
kend gediend door de Friesche Mij.; spr. ziet
langs federatieve weg een samenwerking moge
lijk ook op technisch gebied. In eigen organisatie
kunnen wij de geestelijke vraagstukken dan be
hartigen, om op die wijze ook ons beginsel in
het bedrijf uit te dragen.
Ds. Tonsbeek zegt dat Friesland de
goede naam en eer hoog moet houden in Neder
land. Toen de groote staatsman Troelstra in
1918 meende dat de revolutie kon doorgevoerd,
hebben 600 Friesche jonge mannen in Den Haag
de wacht betrokken; naast God, de chr. vakbe
weging, Limburg en Brabant hebben zij ons va
derland bewaard voor een staatsgreep. Nu zijn
er nog veel meer ondergrondsche scheuringen.
Spr. betreurt dat er hier geen vrouwen zijn, want
zij voelen vaak intuïtief beter dan de man wan
neer het beginsel in gevaar is. Spr. acht het van
het allergrootste belang dat er een C. B. T. B.
is zoowel voor het nationale leven als de gezins
opvoeding. De tijd is voorbij dat niet meer met
de boer gerekend wordt. En nu is de vraag, waar
gaat het naar toe? En de vraag is dan weer:
gaat gij uit van de mensch die van nature goed
is of van de mensch waarin allerlei zonde is.
Als we het eerste doen komen wij uit bij het
rasechte communisme, want dan is het instituut
van het gezag, de overheid, niet te verdedigen.
Van liberalisme gaat het dan over socialisme
naar communisme, dat echter vastloopen zal
omdat in het menschenhart ligt de zonde; als
men de godsdienst als privaatzaak beschouwt
gaat het staatsgezag te gronde. Terwijl in de
landbouworganisaties meer en meer het neutrale
standpunt doordringt, is het geen toeval, dat de
communist de hand op de boeren tracht te leg
gen.
Als men op het tweede standpunt: de mensch
van nature geneigd ten kwade, staat, kan het
niet anders of men voelt dat al dat zoeken naar
de heilsstaat op aarde nog grootere ellende zal
brengen. De boeren in Friesland dienen zich te
organiseeren op de grondslag dat al dat ver
wachten van de heilsstaat op aarde zal zijn een
bouwen van een toren van Babel, welke slechts
tot spraakverwarring zal leiden.
Toen in 1918 de nood aan de man kwam was
men in Rotterdam, met burgemeester Zimmer
man aan het hoofd, bereid zich over te geven
aan de socialisten, alleen de menschen van be
ginsel stonden toen pal. Als er, wat God ver
hoede, weer revolutiegevaar voor ons land
dreigt, dan zullen het de mannen, die erkennen
dat God in Zijn goedertierenheid een overheid
instelde, zijn, die voor het gezag pal staan.
Het gaat ook om de sociale groei van ons
volksleven. Heel wat neutrale boerenorganisaties
hebben schade daaraan gedaan, omdat men niet
verstaan had de diepte van het Christelijk soli
dariteitsgevoel. Ware dit wel het geval, dan zou
de houding van deze organisaties tegenover de
arbeiders heel anders zijn geweest en niet zoo
vele van deze arbeiders naar het socialisme heb
ben gedreven. De C. B. T. B. heeft met de vak
beweging samen te werken, opdat niet de be
langen van patroon of arbeider in het middel
punt staan, maar dat van het bedrijf. Daarmee
zal men er ook niet in eens zijn, maar naar de
Chr. levensbeschouwing is hartelijke samenwer
king van allen bij het bedrijf betrokken noodig.
Hier ligt een groote taak voor de C. B. T. B.,
die moet trachten een zoutend zout te zijn, op
dat al meer en meer de leer der Manchester
school, waarbij het alleen gaat om winst, worde
teruggedrongen.
In de derde plaats gaat het om het opvoedend
element, de |C. B. T. B. moet meewerken het
lager landbouwonderwijs te ontwikkelen. Wij
danken God, dat wij hebben de vrijheid voor het
Chr. 1. o. Maar de vorming van de jongelui van
1317 jaar is van nog grootere beteekenis, dan
gaan ze hun eigen meening over allerlei dingen
vormen. In de jeugdtijd vergaart de persoonlijk
heid geestelijke krachten; als onze jongelui dan
onder beademing blijven van ’t evangelie, wordt
er niet geschokt aan hun overtuiging; speciaal
bij het landbouwonderwijs met zijn plant- en
dierkunde kan men de jongeren gemakkelijk in
het hart strooien de evolutie-gedachte, die nu
vrijwel niet meer als wetenschappelijk wordt ge
zien, doch welke groote gevaren voor de jon
gelui inhoudt. Al zou het alleen om het Chr.
lager landbouwonderwijs zijn, daarom al moet
de C. B. T. B. de liefde van uw hart hebben,
dat is plicht.
Bij de verkiezingen redt het platteland ons
land altijd weer van de soc.-dem. Als het platte-
land sociaal zoo goed georganiseerd was als het
politiek zijn stem uitbrengt, zou het er heel an
ders uitzien; spr. hoopt dat hier heden die laks-
heid zal ontbreken en dat men zich zal willen
organiseeren om ons land te bewaren voor de
geesten der revolutie. De huidige onchristelijke
cultuur maakt als de jonkvrouw in een van
Heine’s gedichten, al zingende ons lijkkleed, onze
doodkist, ons graf, maar onze Chr. cultuur is het
Doopsgez. Gemeente. Aangenomen naar
Vlissingen door da. A. J. van den Ban te
Stavoren.
Aangenomen naar Koudum en Hindeloo-
dien zijn daar het magazijn, twee W.C.’s
en eenige opbergruimte aanwezig.
Het middenschip bestaat uit twee In totaal is thans ingekomen f 545.771.74.
gebracht, die op een dergelijk vaartuig
niet mogen ontbreken, zooals lensinrich
ting hydrophoor ter voorziening van
wasch- fen drinkwater over het geheel'e
schip een installatie, bestaande uit
een dynamo, die wordt aangedreven
door een klein type Kromhoutmotor, tot
het opwekken van electrischen stroom
voor de verlichting.
gCC.. uaaL het achterschip zijn de logiezen
er is maar één macht die die kan weerstaan, dat aangebracht vooi de officieren. Boven-
H1NDERWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van SNEEK maken bekend:
dat ter secretarie ter inzage ligt een
verzoek met bijlagen van
de N.V. Stoomwasch- en strijk-
inrichting „FRISIA’” te Sneek
om vergunning tot het uitbreiden van
die inrichting door bijplaatsing van een
waschmachine, gedreven door stoom,
een centrifuge met electromotor van 4
P.K. en een goederenlift met electro
motor van 1 P.K. in het gebouw Op-
penhuizerweg No. 13, kadastraal be
kend gemeente 'Sneek, Sectie C No.
2134; i
dat op Woensdag den 16 Maart 1932, des
middags te 12 uur, ten gemeentehuize al
daar gelegenheid zal worden gegeven om
tegen het verzoek bezwaren in te brengen
en deze mondeling en schriftelijk toe te lich
ten en dat zoowel de verzoeker, als zij die
bezwaren hebben in te brengen, gedurende
drie dagen voor evengemeld tijdstip ter se
cretarie, in de gewone bureau-uren, van de
ter zake ingekomen bescheiden kennis kun
nen nemen.
De aandacht wordt er inzonderheid op
gevestigd, dat volgens de heerschende op
vatting, slechts tot hooger beroep gerech
tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur
of een of meer zijner leden zijn verschenen,
ten einde hunne bezwaren mondeling toe
te lichten.
SNEEK, 2 Maart 1932.
gedeelten. Het eerste gedeelte is de
salon, waar wordt gegeten en les ge
geven aan de leerlingen der zeevaart
scholen die aan de oefenreizen deel
nemen. In de zijde zijn een drietal
hutten aangebracht. De betimmering
hiervan, die zeer fraai is, is uitgevoerd
onder toezicht en leiding van den heer
Lion Cachet van Loenen-Vreeland.
Het tweede gedeelte is de slaap
zaal. Hier zijn 16 bedden geplaatst.
De leerlingen der Zee- en Binnenvaart-
scholen bivakkeeren hier.
Het voorschip is de verblijfplaats van
de leerlingen-matroos, die aan boord
worden opgeleid. Deze jongens, van
14 tot 16 jaar, verblijven ongeveer 9
maanden in opleiding, waarna zij' in
het bedrijf worden geplaatst, hetzij Zee-,
Rijn- of Binnenvaart.
In de logiezen is gezorgd voor af
doende ventilatie en hygiëne.
Aan dek, onder de stuurhut, bevindt
zich de kombuis, die zeer ruim is en
modem ingericht.
In de stuurhut bevinden zich de noo-
dige apparaten die noodig zijn bij het
navigeeren. Ook is daar aangebracht
een Volledige installatie voor Radio
telefonie en -telegrafie,
Op het achterdek zijn twee groote
reddingssloepen geplaatst, terwijl de
noodige zwemvesten eveneens aan boord
zijn.
Voor de verwarming is in het mid
denschip een stookinrichting aange
bracht. Door circulatie van warm water
wordt het schip verwarmd.
Het geheel is onder toezicht van
de Scheepvaart-Inspectie uitgevoerd.
Hier begint het!
Voorkom I Gorgel droog (R
metWybert
DRANKWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van SNEEK maken bekend, dat bij hen is
ingekomen een verzoek van
U. VAN DIJK,
aldaar, om verlof voor de verkoop van alco
holhoudende drank andere dan sterke drank,
voor gebruik ter plaatse van verkoop in de
benedenlocaliteit van het perceel Oude Dijk
no. 2.
Tegen het verleenen van het verlof kunnen
binnen 2 weken schriftelijk bezwaren wor
den ingebracht.
SNEEK, 2 Maart 1932.
oud-liberale gedachten doordrenkt is. Daar moet
juist van God gezwegen worden, dus daar kan
het evangelie niet tegenover de revolutie ge
plaatst. Daar ook is de godsdienst een zaak van
de binnenkamer. Gij hoort in de IC. B. T. B. Wij
ook wenschen diep ingrijpen van overheidswege,
maar de wacht houdend bij de vrijheid der
maatschappij.
Spr. staat stil bij de middelen welke zij, die
de structuur dezer maatschappij gegrond op pri
vaat bezit willen instandhouden als zijnde in
overeenstemming met Gods Woord, willen van
overheidswege, waarvan de voornaamste is de
prijszetting van overheidswege, een gegaran
deerde melkprijs bv. Ook voor een zeer beperkt
moratorium en annuleering van de allerschrik-
kelijkste huurcontracten kan men desnoods op
komen. Vermindering der waterschapslasten, ge
organiseerde boterafzet, omzetting van bedrij
ven opdat wij meer produceeren voor de eigen
behoefte, dat zijn ook middelen, die wij willen
om door de crisis te komen. Hier komt alles er
op aan, van welk principe we uitgaan. En daar
om is ook hier de roep opgekomen zich aan te
sluiten bij de C. B. T. B. Het politiek bureau der
communisten roept allen op tot de strijd tegen
Ruijsch, en voor het communisme. Wat zullen
wij er tegenover stellen? Een losse massa? Dan
zullen wij verslagen worden. Een groen een
heidsfront? Dat zal toch weer uiteenvallen. Neen
een machtig Calvinistisch eenheidsfront, in de
naam des Heeren, zullen wij opbouwen tegen
de revolutie.
Nadat eenige vragen waren beantwoord, werd
hierna besloten tot oprichting van een afd. C. B.
T. B., aanvankelijk met 41 leden.
De v o o r z. dankte beide sprekers, waarna ds.
Tonsbeek in dankgebed voorging.
Instructievaartuig „Prinses Juliana”.
Het Instructie-vaartuig „Prinses Ju
liana” van het Onderwijsfonds voor de
Scheepvaart hoopt Vrijdag 4 Maart a.s.
een bezoek aan Sneek te brengen en
zal' tusschen 4 en 7 uur te bezichtigen
zijn.
’s Avonds 8 uur zal in het Gebouw
v. Christel. Belangen een propaganda
film vertoond worden over het .werk
van het Onderwijsfonds, terwijl door
den Directeur, den heer G. de Jong,
gesproken zal worden. Ter afwisseling
zang en muziek.
Op vertoon van het filmprogramma
verkrijgt men toegang zoowel pp het
schip als ’s avonds in de zaal.
Programma’s h 25 cent zijn verkrijlg-
baar bjj de heeren: K. v. d. Brug,
Sigarenmagazijn; M. Pel, Sigarenma
gazijn en G. v. d. Pijpekamp, Boek
handel.
De kosten behoeven dus voor nie
mand een bezwaar te zijn, om kennis
te nemen van deze nuttige zaak en
ieder die maar eenigszins belang stelt
in het zoo noodige onderwijs aan schip
perskinderen, zal ongetwijfeld gebruik
maken van deze gelegenheid.
Het schip komt Donderdag 3 Maart
a.s. in Ijlst, alwaAr dAn ook program
ma’s voor den filmavond in Sneek ver-
krijgbaar zijn.
die in de maatschappij iets moet uitdragen van
de glans van het evangelie.
De heer v. d. Meulen spreekt over regee
ring en crisis. De scheiding tusschen leer en
leven, godzaligheid en praktijk der godzaligheid
is ons met de paplepel ingegeven. Nu is er wel
een aanvoelen dat het verschrikkelijk einde na
dert, maar niet even duidelijk is het ons allen,
dat dit het gevolg is van de revolutionnaire geest
van de laatste 150 jaren. Deze crisis is meer dan
maatschappelijk, is economisch, politiek, cultu
reel.
De revolutionnaire, onchristelijke en tegen-
revolutionnaire, christelijke stroomingen worste
len in deze crisis tegen elkaar. In de eerste is
de liberale strooming te onderscheiden, die alles
wil laten uitzieken, die uitgaat van de zondelooze
mensch. Dit stelsel der rede ontving zijn loon in
eigen boezem, het kweekte het socialisme. Het
revisionistisch staatssocialisme rees op, dat alle
burgervrijheid vernietigen wil, deze strooming
werd een breede rivier, de liberale een bijna ver
droogde kreek. Nu steekt het communisme en
linksch socialisme het hoofd op met het: roof
het geroofde en haar werk zien we in Rusland,
waar het alle kerkelijk, religieus en eerbaar leven
doodt
De tegenrevolutionnaire strooming ziet de taak
der overheid bij het licht van Gods Woord, al is
de opvatting eenigszins. verschillend; de Room-
sche ziet haar als dienaresse der kerk, de Calvi
nist als dienaresse Gods.
Dit standpunt ziet in de staat een verschij
ningsvorm der natie, welke boven de maatschap
pij staat. We erkennen dus het recht der over
heid in te grijpen waar de zwakkere het noodig
heeft, maar erkennen ook de noodzakelijkheid der
ontwikkeling der persoonlijk» huiselijke en bur
gerlijke vrijheden. Wij dulden de inmenging der
overheid, maar niet langer als dit noodzakelijk is
door de buitengewone omstandigheden. De over
heid is de van God gegeven tuinier, maar kan
niet het leven in de stengel opstuwen.
PER y2 POND
De relletjes te Hoornsterz.waag.
De 15 arbeiders bij deze relletjes betrok
ken hebben gisteren te Leeuwarden terecht
gestaan. Tegen 9 hunner is geëischt 4 maan-
Hier volgt nog een beknopte beschnj- den onvoorwaardelijke, 5 mnd. voorwaar-
ving van het instructie-vaartuig. delijke gevangenisstraf, tegen de rest resp.
De hoofdafmetingen zijn: grootste 3 maanden en 6 maanden. Voor 13 der ver-
lengte 32.40 M; grootste breedte 6.37 dachten met aftrek van preventief, voor 2
M; grootste diepgang 1.90 M. Het ach- zonder deze aftrek,
terdek is 1.40 M verhoogd met het oog Kerknieuws.
op de logiezen in het achterschip. Het1
baissetijden ontsteken ook het geestelijk licht, voordek is, ter vergrooting van de zee
waardigheid 0.80 M verhoogd.
Het schip is getuigd als een twee-
mast-schoener en voorzien van een 150
PK Bronsmotor. In de machinekamer pen da’ J. H. v. d. Slooten te Delft, die be-
zijn verder verschillende apparaten aan- dankte voor Surhuisterveen.
Baptisten gemeenten. Beroepen te Stavo
ren (toez.) K. Brongers, cand. te Groningen.
1
PER'4 Pa
1IEUWE SNEEKER COURAN
Wilt gij U weer frisch «iST?!
en opgewekt voelen, vrij
van slechte spijsvertering,
verstopping en de daaruit
voortvloeiende lusteloos
heid, gebruik dan Foster’s
Maagpilllen.
0.65 per flacon.
w
hkNfotian
^30“