Officieel Orgaan der Gemeente Sneek Eerste Blad. UITGAVE: K1EZEBRINK Co. I Dit No. bestaat uit 2 bladen. Officieel gedeelte. FRISOBAAI annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang) Woensdag 2 Maart 1932. 48e Jaargang No. 44 NIEUWSTIJDINGEN MAAG PILLEN Alle Advertentiën worden In belde bladen npgennmwn. Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting B39 d. Pijpekamp, Boek- 1- Voor het Nationaal Crisis-Comité. ^/ïi I Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Boztim. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2.50, naar buiten fr. per post f 3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega.(W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. zie het reveil, de doleantie, de heroïeke school strijd. Wat zal deze baisse ons brengen op gees telijk gebied? Zal hij ons een oordeel of voor deel zijn? Zal hij ons overleveren aan de Philis- tijnen van Moskou, zal er revolutie komen ot zullen wij ons keeren tot onzen God? De teeke- nen lijken niet ongunstig, er is een inkeeren tot ons zelven, de onvergelijkelijke groei onzer Chr. organisaties zijn bewijzen dat ons Chr. volk aan voelt dat de neutrale gedachte is de revolution- naire gedachte. Wij leeren weer bidden, en er kennen nu van de hoogconjunctuur dat de win sten weg zijn en het volk bedorven is. Daar zijn er echter die uit zijn op verwezen lijking van meer staatssocialisme in dezen tijd. Maar tegen de rauwe openbaring der revolutie biedt de revolutie in zachtere vorm geen baat; is het Evangelie. De drenkelingen in de land- pachtersbond moeten leeren, dat men de revo lutie niet weerstaat in een organisatie die met Het auto-ongeval te Wijtgaard. Naar wij vernemen gaat het met de hee- ren Schattenberg en Van de Sande, die ten gevolge van het auto-ongeval onder Wijt gaard nog steeds in het St. Antonius Zieken huis alhier verpleegd moeten worden, thans zeer goed. In de afgeloopen week is door het Natio naal Crisis-Comité ontvangen f 19.174.55. De loonsverlaging bij de Ned. Tramwegmij. Deze verlaging, welke de exploitatie nog niet sluitend maakt, gaat 1 Maart in. Loo- nen van f21 voor gehuwden worden niet verlaagd; de korting bedraagt overigens 10 GEEL....30ct GROEN.. 35 ROOD..40 C. B. T. B. Vrijdagmiddag had in de Harmonie een ver gadering plaats tot oprichting van een afdeeling Sneek en Omstreken van de C. B. T. B. De heer IJ. Veldhuis, voorzitter van het voor- loopig comité, opende met gebed en las een psalm, waarna hij een woord van welkom sprak in het bijzonder tot de sprekers ds. Tonsbeek en de heer D. van der Meulen. Spr. zeide dat deze vergadering staat in het teeken van de weinig rooskleurige toestanden, economisch slecht niet alleen maar ook dreigend door het revolutiegevaar, dat misschien nu meer op het platteland dan in de steden opkomt. Te- gen dat bolsjewistisch gevaar is maar één bol werk: het Christelijk geloof; daarom heeft een afdeeling C. B. T. B. belang naast de algemeene vakorganisatie de Friesche Mij. Wij stellen ons daarmee niet vierkant tegenover de Friesche Mij. maar in de nabije toekomst lijkt een samenwer king op federatieve grondslag van Friesche Mij., de A. B. T. B. en C. B. T. B. noodig. De Neder- landsche regeering houdt alleen rekening met de wenschen der 3 centrale landbouworganisaties, die achter zich hun politieke vrienden in de Ka mer hebben. Deze drie organisaties werken ge lukkig samen. De Friesche Mij bevordert bv. de belangen van het landbouwonderwijs in het al- Ons standpunt inzake de overheidsinmenging is dit dat we in dezen bij Gods orde willen blij ven en willen dat de overheid niet verder ingrijpt dan noodzakelijk is, en dat wij daarbij wel heb ben toe te zien dat groote geestelijke goederen er niet bij verloren gaan. De nood der tijden be dreigt nl. de waakzaamheid bij het erfdeel der vaderen op geestelijk terrein. Deze crisis is geen zuiver maatschappelijk verschijnsel, ze staat ook in verband met wat onze regeering deed en naliet op het gebied der handelspolitiek en hangt samen met de gevolgen van de wereldoorlog en met het optreden van Rusland, dat met zijn 150 millioen staatsslaven de internationale markten ontwrichtte. Hier staan wij persoonlijk machteloos, de regeering ten deele, doch deze kan nog een nationale conjunc- tuurspolitiek voeren. Het gaat er om een land als het onze in staat te blijven stellen zijn supe rieur product te blijven leveren, tegen de onge zonde concurrentie in van een land dat met het bloed zijner kinderen andere landen te gronde wil richten. Het is dus een eisch van Goddelijke gerech tigheid tegenover boer en arbeider dat geholpen wordt. Hier heeft de regeering een plicht; zooals zij er een tijdens de oorlog had om de consu ment te beschermen tegen de producent, is het nu de taak der overheid het zoete dumpings- winstje van de consument te gebruiken ten bate van het algemeen. Nadat spr. heeft uiteengezet wat onder con junctuur moet verstaan, zegt hij dat nu er force majeur is, de overheid moet ingrijpen, niet om een Planwirtschaft door te voeren, maar slechts om te steunen en te helpen, niet dus om zoover te gaan als fascisme en communisme, dat tot over de ziel van het individu beschikt. Spr. gaat na de conjunctuur-schommelingen van 18151932 en zegt dat deze maatschappe lijke toestanden de reactie zijn van geestelijk zedelijke toestanden bij de volken. In tijden van hoogconjunctuur oorlog, van laagconjunctuur revolutionnaire woelingen naar alle zijden. Maar en Cfvedkvcfte f/abalz f gemeen, waarvoor zij hulde verdient, doch in de i kwestie openbaar of bijzonder kan zij zich geen i partij stellen, evenmin als ten opzichte van de sociale vraagstukken, die door de politiek beïn vloed worden. Daarom is er plaats voor de pro- testantsch-christelijke boerenorganisatie. De al- meene technische vraagstukken worden uitste kend gediend door de Friesche Mij.; spr. ziet langs federatieve weg een samenwerking moge lijk ook op technisch gebied. In eigen organisatie kunnen wij de geestelijke vraagstukken dan be hartigen, om op die wijze ook ons beginsel in het bedrijf uit te dragen. Ds. Tonsbeek zegt dat Friesland de goede naam en eer hoog moet houden in Neder land. Toen de groote staatsman Troelstra in 1918 meende dat de revolutie kon doorgevoerd, hebben 600 Friesche jonge mannen in Den Haag de wacht betrokken; naast God, de chr. vakbe weging, Limburg en Brabant hebben zij ons va derland bewaard voor een staatsgreep. Nu zijn er nog veel meer ondergrondsche scheuringen. Spr. betreurt dat er hier geen vrouwen zijn, want zij voelen vaak intuïtief beter dan de man wan neer het beginsel in gevaar is. Spr. acht het van het allergrootste belang dat er een C. B. T. B. is zoowel voor het nationale leven als de gezins opvoeding. De tijd is voorbij dat niet meer met de boer gerekend wordt. En nu is de vraag, waar gaat het naar toe? En de vraag is dan weer: gaat gij uit van de mensch die van nature goed is of van de mensch waarin allerlei zonde is. Als we het eerste doen komen wij uit bij het rasechte communisme, want dan is het instituut van het gezag, de overheid, niet te verdedigen. Van liberalisme gaat het dan over socialisme naar communisme, dat echter vastloopen zal omdat in het menschenhart ligt de zonde; als men de godsdienst als privaatzaak beschouwt gaat het staatsgezag te gronde. Terwijl in de landbouworganisaties meer en meer het neutrale standpunt doordringt, is het geen toeval, dat de communist de hand op de boeren tracht te leg gen. Als men op het tweede standpunt: de mensch van nature geneigd ten kwade, staat, kan het niet anders of men voelt dat al dat zoeken naar de heilsstaat op aarde nog grootere ellende zal brengen. De boeren in Friesland dienen zich te organiseeren op de grondslag dat al dat ver wachten van de heilsstaat op aarde zal zijn een bouwen van een toren van Babel, welke slechts tot spraakverwarring zal leiden. Toen in 1918 de nood aan de man kwam was men in Rotterdam, met burgemeester Zimmer man aan het hoofd, bereid zich over te geven aan de socialisten, alleen de menschen van be ginsel stonden toen pal. Als er, wat God ver hoede, weer revolutiegevaar voor ons land dreigt, dan zullen het de mannen, die erkennen dat God in Zijn goedertierenheid een overheid instelde, zijn, die voor het gezag pal staan. Het gaat ook om de sociale groei van ons volksleven. Heel wat neutrale boerenorganisaties hebben schade daaraan gedaan, omdat men niet verstaan had de diepte van het Christelijk soli dariteitsgevoel. Ware dit wel het geval, dan zou de houding van deze organisaties tegenover de arbeiders heel anders zijn geweest en niet zoo vele van deze arbeiders naar het socialisme heb ben gedreven. De C. B. T. B. heeft met de vak beweging samen te werken, opdat niet de be langen van patroon of arbeider in het middel punt staan, maar dat van het bedrijf. Daarmee zal men er ook niet in eens zijn, maar naar de Chr. levensbeschouwing is hartelijke samenwer king van allen bij het bedrijf betrokken noodig. Hier ligt een groote taak voor de C. B. T. B., die moet trachten een zoutend zout te zijn, op dat al meer en meer de leer der Manchester school, waarbij het alleen gaat om winst, worde teruggedrongen. In de derde plaats gaat het om het opvoedend element, de |C. B. T. B. moet meewerken het lager landbouwonderwijs te ontwikkelen. Wij danken God, dat wij hebben de vrijheid voor het Chr. 1. o. Maar de vorming van de jongelui van 1317 jaar is van nog grootere beteekenis, dan gaan ze hun eigen meening over allerlei dingen vormen. In de jeugdtijd vergaart de persoonlijk heid geestelijke krachten; als onze jongelui dan onder beademing blijven van ’t evangelie, wordt er niet geschokt aan hun overtuiging; speciaal bij het landbouwonderwijs met zijn plant- en dierkunde kan men de jongeren gemakkelijk in het hart strooien de evolutie-gedachte, die nu vrijwel niet meer als wetenschappelijk wordt ge zien, doch welke groote gevaren voor de jon gelui inhoudt. Al zou het alleen om het Chr. lager landbouwonderwijs zijn, daarom al moet de C. B. T. B. de liefde van uw hart hebben, dat is plicht. Bij de verkiezingen redt het platteland ons land altijd weer van de soc.-dem. Als het platte- land sociaal zoo goed georganiseerd was als het politiek zijn stem uitbrengt, zou het er heel an ders uitzien; spr. hoopt dat hier heden die laks- heid zal ontbreken en dat men zich zal willen organiseeren om ons land te bewaren voor de geesten der revolutie. De huidige onchristelijke cultuur maakt als de jonkvrouw in een van Heine’s gedichten, al zingende ons lijkkleed, onze doodkist, ons graf, maar onze Chr. cultuur is het Doopsgez. Gemeente. Aangenomen naar Vlissingen door da. A. J. van den Ban te Stavoren. Aangenomen naar Koudum en Hindeloo- dien zijn daar het magazijn, twee W.C.’s en eenige opbergruimte aanwezig. Het middenschip bestaat uit twee In totaal is thans ingekomen f 545.771.74. gebracht, die op een dergelijk vaartuig niet mogen ontbreken, zooals lensinrich ting hydrophoor ter voorziening van wasch- fen drinkwater over het geheel'e schip een installatie, bestaande uit een dynamo, die wordt aangedreven door een klein type Kromhoutmotor, tot het opwekken van electrischen stroom voor de verlichting. gCC.. uaaL het achterschip zijn de logiezen er is maar één macht die die kan weerstaan, dat aangebracht vooi de officieren. Boven- H1NDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend: dat ter secretarie ter inzage ligt een verzoek met bijlagen van de N.V. Stoomwasch- en strijk- inrichting „FRISIA’” te Sneek om vergunning tot het uitbreiden van die inrichting door bijplaatsing van een waschmachine, gedreven door stoom, een centrifuge met electromotor van 4 P.K. en een goederenlift met electro motor van 1 P.K. in het gebouw Op- penhuizerweg No. 13, kadastraal be kend gemeente 'Sneek, Sectie C No. 2134; i dat op Woensdag den 16 Maart 1932, des middags te 12 uur, ten gemeentehuize al daar gelegenheid zal worden gegeven om tegen het verzoek bezwaren in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lich ten en dat zoowel de verzoeker, als zij die bezwaren hebben in te brengen, gedurende drie dagen voor evengemeld tijdstip ter se cretarie, in de gewone bureau-uren, van de ter zake ingekomen bescheiden kennis kun nen nemen. De aandacht wordt er inzonderheid op gevestigd, dat volgens de heerschende op vatting, slechts tot hooger beroep gerech tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur of een of meer zijner leden zijn verschenen, ten einde hunne bezwaren mondeling toe te lichten. SNEEK, 2 Maart 1932. gedeelten. Het eerste gedeelte is de salon, waar wordt gegeten en les ge geven aan de leerlingen der zeevaart scholen die aan de oefenreizen deel nemen. In de zijde zijn een drietal hutten aangebracht. De betimmering hiervan, die zeer fraai is, is uitgevoerd onder toezicht en leiding van den heer Lion Cachet van Loenen-Vreeland. Het tweede gedeelte is de slaap zaal. Hier zijn 16 bedden geplaatst. De leerlingen der Zee- en Binnenvaart- scholen bivakkeeren hier. Het voorschip is de verblijfplaats van de leerlingen-matroos, die aan boord worden opgeleid. Deze jongens, van 14 tot 16 jaar, verblijven ongeveer 9 maanden in opleiding, waarna zij' in het bedrijf worden geplaatst, hetzij Zee-, Rijn- of Binnenvaart. In de logiezen is gezorgd voor af doende ventilatie en hygiëne. Aan dek, onder de stuurhut, bevindt zich de kombuis, die zeer ruim is en modem ingericht. In de stuurhut bevinden zich de noo- dige apparaten die noodig zijn bij het navigeeren. Ook is daar aangebracht een Volledige installatie voor Radio telefonie en -telegrafie, Op het achterdek zijn twee groote reddingssloepen geplaatst, terwijl de noodige zwemvesten eveneens aan boord zijn. Voor de verwarming is in het mid denschip een stookinrichting aange bracht. Door circulatie van warm water wordt het schip verwarmd. Het geheel is onder toezicht van de Scheepvaart-Inspectie uitgevoerd. Hier begint het! Voorkom I Gorgel droog (R metWybert DRANKWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend, dat bij hen is ingekomen een verzoek van U. VAN DIJK, aldaar, om verlof voor de verkoop van alco holhoudende drank andere dan sterke drank, voor gebruik ter plaatse van verkoop in de benedenlocaliteit van het perceel Oude Dijk no. 2. Tegen het verleenen van het verlof kunnen binnen 2 weken schriftelijk bezwaren wor den ingebracht. SNEEK, 2 Maart 1932. oud-liberale gedachten doordrenkt is. Daar moet juist van God gezwegen worden, dus daar kan het evangelie niet tegenover de revolutie ge plaatst. Daar ook is de godsdienst een zaak van de binnenkamer. Gij hoort in de IC. B. T. B. Wij ook wenschen diep ingrijpen van overheidswege, maar de wacht houdend bij de vrijheid der maatschappij. Spr. staat stil bij de middelen welke zij, die de structuur dezer maatschappij gegrond op pri vaat bezit willen instandhouden als zijnde in overeenstemming met Gods Woord, willen van overheidswege, waarvan de voornaamste is de prijszetting van overheidswege, een gegaran deerde melkprijs bv. Ook voor een zeer beperkt moratorium en annuleering van de allerschrik- kelijkste huurcontracten kan men desnoods op komen. Vermindering der waterschapslasten, ge organiseerde boterafzet, omzetting van bedrij ven opdat wij meer produceeren voor de eigen behoefte, dat zijn ook middelen, die wij willen om door de crisis te komen. Hier komt alles er op aan, van welk principe we uitgaan. En daar om is ook hier de roep opgekomen zich aan te sluiten bij de C. B. T. B. Het politiek bureau der communisten roept allen op tot de strijd tegen Ruijsch, en voor het communisme. Wat zullen wij er tegenover stellen? Een losse massa? Dan zullen wij verslagen worden. Een groen een heidsfront? Dat zal toch weer uiteenvallen. Neen een machtig Calvinistisch eenheidsfront, in de naam des Heeren, zullen wij opbouwen tegen de revolutie. Nadat eenige vragen waren beantwoord, werd hierna besloten tot oprichting van een afd. C. B. T. B., aanvankelijk met 41 leden. De v o o r z. dankte beide sprekers, waarna ds. Tonsbeek in dankgebed voorging. Instructievaartuig „Prinses Juliana”. Het Instructie-vaartuig „Prinses Ju liana” van het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart hoopt Vrijdag 4 Maart a.s. een bezoek aan Sneek te brengen en zal' tusschen 4 en 7 uur te bezichtigen zijn. ’s Avonds 8 uur zal in het Gebouw v. Christel. Belangen een propaganda film vertoond worden over het .werk van het Onderwijsfonds, terwijl door den Directeur, den heer G. de Jong, gesproken zal worden. Ter afwisseling zang en muziek. Op vertoon van het filmprogramma verkrijgt men toegang zoowel pp het schip als ’s avonds in de zaal. Programma’s h 25 cent zijn verkrijlg- baar bjj de heeren: K. v. d. Brug, Sigarenmagazijn; M. Pel, Sigarenma gazijn en G. v. d. Pijpekamp, Boek handel. De kosten behoeven dus voor nie mand een bezwaar te zijn, om kennis te nemen van deze nuttige zaak en ieder die maar eenigszins belang stelt in het zoo noodige onderwijs aan schip perskinderen, zal ongetwijfeld gebruik maken van deze gelegenheid. Het schip komt Donderdag 3 Maart a.s. in Ijlst, alwaAr dAn ook program ma’s voor den filmavond in Sneek ver- krijgbaar zijn. die in de maatschappij iets moet uitdragen van de glans van het evangelie. De heer v. d. Meulen spreekt over regee ring en crisis. De scheiding tusschen leer en leven, godzaligheid en praktijk der godzaligheid is ons met de paplepel ingegeven. Nu is er wel een aanvoelen dat het verschrikkelijk einde na dert, maar niet even duidelijk is het ons allen, dat dit het gevolg is van de revolutionnaire geest van de laatste 150 jaren. Deze crisis is meer dan maatschappelijk, is economisch, politiek, cultu reel. De revolutionnaire, onchristelijke en tegen- revolutionnaire, christelijke stroomingen worste len in deze crisis tegen elkaar. In de eerste is de liberale strooming te onderscheiden, die alles wil laten uitzieken, die uitgaat van de zondelooze mensch. Dit stelsel der rede ontving zijn loon in eigen boezem, het kweekte het socialisme. Het revisionistisch staatssocialisme rees op, dat alle burgervrijheid vernietigen wil, deze strooming werd een breede rivier, de liberale een bijna ver droogde kreek. Nu steekt het communisme en linksch socialisme het hoofd op met het: roof het geroofde en haar werk zien we in Rusland, waar het alle kerkelijk, religieus en eerbaar leven doodt De tegenrevolutionnaire strooming ziet de taak der overheid bij het licht van Gods Woord, al is de opvatting eenigszins. verschillend; de Room- sche ziet haar als dienaresse der kerk, de Calvi nist als dienaresse Gods. Dit standpunt ziet in de staat een verschij ningsvorm der natie, welke boven de maatschap pij staat. We erkennen dus het recht der over heid in te grijpen waar de zwakkere het noodig heeft, maar erkennen ook de noodzakelijkheid der ontwikkeling der persoonlijk» huiselijke en bur gerlijke vrijheden. Wij dulden de inmenging der overheid, maar niet langer als dit noodzakelijk is door de buitengewone omstandigheden. De over heid is de van God gegeven tuinier, maar kan niet het leven in de stengel opstuwen. PER y2 POND De relletjes te Hoornsterz.waag. De 15 arbeiders bij deze relletjes betrok ken hebben gisteren te Leeuwarden terecht gestaan. Tegen 9 hunner is geëischt 4 maan- Hier volgt nog een beknopte beschnj- den onvoorwaardelijke, 5 mnd. voorwaar- ving van het instructie-vaartuig. delijke gevangenisstraf, tegen de rest resp. De hoofdafmetingen zijn: grootste 3 maanden en 6 maanden. Voor 13 der ver- lengte 32.40 M; grootste breedte 6.37 dachten met aftrek van preventief, voor 2 M; grootste diepgang 1.90 M. Het ach- zonder deze aftrek, terdek is 1.40 M verhoogd met het oog Kerknieuws. op de logiezen in het achterschip. Het1 baissetijden ontsteken ook het geestelijk licht, voordek is, ter vergrooting van de zee waardigheid 0.80 M verhoogd. Het schip is getuigd als een twee- mast-schoener en voorzien van een 150 PK Bronsmotor. In de machinekamer pen da’ J. H. v. d. Slooten te Delft, die be- zijn verder verschillende apparaten aan- dankte voor Surhuisterveen. Baptisten gemeenten. Beroepen te Stavo ren (toez.) K. Brongers, cand. te Groningen. 1 PER'4 Pa 1IEUWE SNEEKER COURAN Wilt gij U weer frisch «iST?! en opgewekt voelen, vrij van slechte spijsvertering, verstopping en de daaruit voortvloeiende lusteloos heid, gebruik dan Foster’s Maagpilllen. 0.65 per flacon. w hkNfotian ^30“

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1