Officieel Orgaan der Gemeente Sneek Dit No. bestaat uit 2 bladen. fepermunl spant de Kroon Fa. JOBs. TROMP, Sneek 68.- 68.- 23.” 30, 32- IJ. F. REPKO BERVOETS jgW TELLUS Eerste Blad. UITGAVE: fflEZEBRINI Co. No. 52 Woensdag 30 Maart 1932 9k I KLEEDtNG 9 40z Reclame Kolom. NIEUWSTIJDINGEN. EUJ I U koopt het om de groote geneeskracht De heerlijke smaak hebt U bovendien. 48e .laairgang 10.” Alle AdvertentlSn worden te beide bladen opgenomen. RegeEprlJa 9 cent. Abonnementen belangrijke kortte de JOHANNES-P ASSIGN. Joh. Seb. Bach. *>^fnT7AWO 4i5-<tSSncEA „Onder contróle van Dr van Hamel Roos en Harme V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawiar, Teraool, Abbega. Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bshob. s, Amsterdam". De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een AdvcrtateatteM en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegentaan. INGEZONDEN. (Buiten verantwoordelijkheid der redasde.) gende zijn opgemerkt Het verhaal wordt in recitatief-vorm voorgedragen door den Evangelist Reeds in de behandeling dezer reci tatieven toont Bach zich de meester van al zijn voorgangers en tijdgenooten. Hoe volkomen volgt de muziek de gang van het gesproken woord en hoe dik wijls vindt Bach in dezen eenvoudiger Oók 1* rolletjes voor II cent Engros: het 17e jaar komt de crisis en zweren velen God en hun geloof af. Wij, christelijke jongeren, den ken er evenwel anders over, en hebben met God en Christus en de Kerk niet afgerekend. Wij staan midden in de branding van het leven met zijn strijd en moeilijkheden. Het jeugdprobleem is heusch niet alleen van dezen tijd. Absalom en de 12-jarige Jezus geven symptomen van een opstandige jeugd. En de bijbel neemt het vaak voor hen op. Branding is botsing. Daar stuwt en bruischt het, daar wordt niet het conflict gemaakt maar geboren. En velen zijn er die in de branding des levens omkomen. Daar is de ontnuchtering, wan neer gezegd wordt, dat het geloof een kracht is, terwijl men ziet, dat zoovelen, die den mond vol hebben over God en godsdienst met haat en leu gen en tyrannie werken. Men wordt beu van de tallooze kringetjes, die oorzaak zijn dat velen dreigen af te drijven. Men protesteert tegen de kerk,, tegen de vereeniging. Er is een vragen om steun, zonder dat men weet tot wien men moet gaan. Men kan doen alsof de branding er niet is en dansen op de levenszee. Dat kan even het leven vullen, om het straks dubbel ledig te laten. De sport wordt gebruikt als levensvulling, niet als levensontspanning. En dan zijn er ge weldig veel blanco, levens; als de strijd komt, weet men geen beslissing te nemen op de vraag: Vóór of tegen Christus. Dit is het machtig ernstige: De branding is er omdat de zonde er is. Wij moeten door de bran ding. Als stuwende krachten helpen daaraan mede onze ouders, vooral door hun gebed, de kerk, de vereeniging, onze verloofde, allen krach ten, waarmee velen vaak spotten, maar die ons tot steun willen zijn. De branding is niet alleen gaande kracht. Er is een terugslaande kracht, die veel belooft, doch niets geeft. Velen drijven daardoor naar de groo ve zee, waardoor ze omkomen. In de branding des levens staat de gekruisigde en opgestane Heiland. En gelijk de zon de mist banken scheurt, zoo breekt ook Jezus Christus de donkere zondemistbanken. Als in ons leeft de bede: Heer, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp, zal Hij ons veilig leiden, omdat de Groote Stuur man aan boord is. Met Hem als leidsman zal het gaan door de branding naar het veilige land. De heer H. Gordeau, alg. seer, van het N. J. V., zegt, dat woorden prachtige dingen zijn, maar ook gevaarlijke. Gebruiken wij laagstaande, vuile woorden, dan worden wij zelf ook naar beneden getrokken. Wij hebben het recht niet, om met vuile woorden de hoogheilige dingen naar be neden te halen. Ook in andere zin zijn woorden gevaarlijk. Elke tijd heeft zijn modewoord. Voor al jonge menschen zijn daaraan verslingerd. Een jaar worden zijn gebruikt, dan zijn ze doelloos, versleten. Dat gebeurt jammer genoeg ook met onze beste uitdrukkingen. Daardoor bestaat het gevaar dat wij en ook de dingen kleurloos drei gen te worden. Daar is bv. het woord: Hij is op gestaan 1 Reeds 2000 jaar is deze boodschap ge bracht aan 80 geslachten. Bestaat nu niet het gevaar, dat het de moeite niet waard is om daaraan 2 dagen te wijden. Zijn allerlei dingen van niet meer belang? Is voor heel veel men schen Paschen niet dat? Wat is de zondvloed, de kruistochten, de oorlog van 1914 niet gewel dig voor hen, die er wat mee te maken hadden? Zeggen deze dingen ons nog wat? Alles verliest zijn waarde, behalve geboren worden en ster ven. Dat blijft voor ieder persoonlijk. Zoo is voor ons het Paaschfeest de vraag of wij behou den zullen blijven of verloren zullen gaan. Als daarop een antwoord wordt gegeven, is het Paaschfeest voor ons niet kleurloos. Het Ned. Jongelingsverbond groeit, duizenden gaan op naar de Bondsdagen. Voor spr. heeft dit alleen waarde, als er eeuwigheidsglans door heen licht Niet het lid zijn is de hoofdzaak, maar de wetenschap, dat men met Christus is begra ven en opgestaan. De opstanding is dik omgeven met bewijzen. De opmerking wordt gemaakt, dat het allen vrienden van Jezus zijn, die als getuige optra den. Laat men de vraag in zijn denken een plaatsje geven, of men een vriend van Jezus is en gelooft in Zijn opstanding. Wij leven nu in een crisistijd en maatschappe lijk staan wij letterlijk in de branding. Is ons christendom de keerende golf, die de vloedgolf tegen keert? Het N. J. V. heeft nu 80 jaren allerlei arbeid verricht en nu werkt het onder de mijnwerkers in Limburg en in Indië onder de duizenden jonge Hollanders. Voor dat werk is jaarlijks f 2500 noodig. En zitten wij al eens in zorg, onze Koning is opgestaan en Hij is mach- tiger dan wie ook, als wij Zijn heerlijkheid maar in eenvoud willen aanvaarden. Ds. J. van Kuiken van Exmorra sprak het slot woord. Uit alle oorden is men opgekomen en wat is het wat ons hierheen heeft gedreven? Het eens komen uit het gewone doen heeft zekere bekoring. Maar er .is iets belangrijkers dat ons samen bracht. Wij staan in het jonge, frissche leven en willen in de ruimte. Alle ruimte is ech ter niet goed. Onze dagelijksche omgeving is ouderwetsch en gaarne zouden wij er verande- slaagt, de stemming der woorden mu zikaal (vooral door het middel der har monisatie) te vertolken. Het is vooral deze wondere twee-éénheid tusschen De avondsamenkomst in het Gebouw v. Chr. Belangen werd gepresideerd door den heer Klai- beda. Na gemeenschappelijk zingen van Psalm 138 1 en gebed, zeide spr. dat de Provinciale Bondsdag zich in groeiende belangstelling mag verheugen. Voor 4 jaar waren er pl. m. 1000 bezoekers, na is dit aantal ver over de 2000 gestegen. Spr. wekt op de organisatie voor de Bondstrein naar Nijmegen vroegtijdig ter hand te nemen. Hierna werd het blijspel „Loevestein” opge voerd, waarmee de executanten veel bijval oogstten. De heer De Boer van Marrum dankte de regelingscommissie voor haar keurig werk en ook voor deze uitvoering. Na de opvoering dankte de voorzitter de speelsters en spelers en bood de dames een boekwerk aan. Sonorita zorgde voor afwisseling door muziek, terwijl de heer P. Been door eenige humoristi sche voordrachten de lachspieren in beweging bracht. Na een kort slotwoord sloot ds. Te Winkel met dankzegging. ’Te Batavia is geslaagd voor het exa men 2e stuurman groote vaart bij de K. P. M. de heer E. de Vries van hier. is het beste pro duct van een eerste klas fabriek HORLOGERIE OOSTERDLIK ■MiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiimmiiiiimiiM VOOR IETS GOEDS NAAR Te midden van het groote wereldge beuren staat als een geheimnisvol mys terie het Kruis. Voor dat mysterie heeft de gansche Christenheid zich in dankbare aanbidding gebogen. En altijd weer is het de figuur van den lijdenden Christus geweest, die de menschheid heeft geboeid en aangetrokken. Om Zijn lijden straalt goddelijke glans en Zijn smart is van een onuitsprekelijke Provinciale Bondsdag Ned. Jong.-VerbonA. De afdeelingen van het Friesche gewest van het Ned. Jong.-Verbond waren gisteren uitge- noodigd tot bijwoning van de Provinciale Bonds dag. De deelname was ditmaal zoo overweldi gend, dat de regelingscommissie moest besluiten tweemaal de bondsvergadering te houden, nl. ’s middags twee uur en ’s avonds zeven uur in de Groote Kerk, terwijl de opvoering van het blijspel „Loevestein” ook ’s middags en ’s avonds in het Gebouw voor Christelijke Belan gen moest plaats vinden. Nadat ’s morgens een wijdingssamenkomst in de Groote Kerk was gehouden, waarin voorging Dr. H. J. Houders, opgeluisterd door zang van het Chr. Gemengd Koor, onder leiding van den heer J. Nauta, gaf deze laatste van 12 uur een carillon-bespeling. De middag-vergadering werd geopend door den heer T. de Boer van Marrum, met het lezen van 1 Cor. 15 te beginnen bij vers 19. Gezongen werd „Lof zij den Heer”, de eerste drie verzen. Na gebed sprak de voorz. een openingswoord in verband met de Paaschboodschap en heette ten slotte de sprekers en de aanwezigen hartelijk welkom, waarbij hij een bijzondere groet bracht aan de vrienden van Terschelling, die deze sa menkomst bijwoonden. Ds. A. Dönzelman van Meppel sprak over: „In de branding”. Spr. acht het een bijzonder voor recht op dezen dag samen te komen met zoovele jonge menschen. Hiervan kan een bezielende in vloed uitgaan, die niet behoeft te worden be graven, omdat het Paaschfeest voorbij is. Het noodlot van ons leven is, dat het stoffelijke er midden in staat Velen worstelen Thans met de vraag om het bestaan en het lijkt er op, dat jonge mannen en jonge vrouwen een willoos product der omstandigheden zijn. Een Duitsch geleerde heeft aangetoond, dat omstreeks het 15e jaar er een openstaan is voor God, maar na ring in brengen. Maar het leven vormt en boet seert ons en langzamerhand vermindert dat verlangen naar ruimte en doen we mee. Er is een streven naar vrijheid en wij zijn hier om dat streven scherper te zien. Jezus is uit het graf verrezen en Hij brengt ons voor on gekende ruimten. Het N. J. V. en de J. D. V. wil ons leeren ons leven in Christus te vereenigen. Hij make u vrij van gebondenheid en sterke u in het streven naar het vinden van reinheid en vrede. De eenige weg om dat te krijgen, is langs het kruis en het geopendë graf. Met dankgebed sloot spr. dit samenzijn. De heer Rusticus had door het uitvoeren van eenige orgelnummers dit samenzijn opgeluisterd. heiligheid. En niets heeft de kunste naars zóó aangegrepen en bezield dan juist het gaan van den Man van Smar ten op den „Via dolorosa”, den kruis- dragenden en stervenden Christus. Dat lijden is altijd een oorzaak van eerbiedig bepeinzen en betrachten der Christelijke Kerk geweest, maar inzon derheid in de lijdensweken aanleiding tot vrome meditatie en beschouwing. V°nn nog gelegenheid sommige wooor- Reeds .vroeg werd het in de midden eeuwen gebruik, het verhaal van de passie (passio=dijden) volgens een der vier Evangelisten, op hoogst eenvou dige, eenstemmige (Gregoriaansche) wijze voor te dragen. In de 13e eeuw werd deze ?.g. Koraal-passie gedrama tiseerd, d.w.z. aan de voordracht namen meerdere personen deel, die ieder af zonderlijk of de woorden van het Evan gelieverhaal, óf van Christus óf van de andere handelende personen zongen. Met de ontwikkeling der meerstem migheid (15e eeuw) werden al spoedig de woorden van het volk door een meerstemmig koor gezongen, terwijl men er later zelfs toe overging het ge- heele verhaal meerstemmig te compo- ren, dus ook de Woorden van Christus en den Evangelist. (Motet-passie). Na de reformatie gaat men er meer en meer toe over de Latijhsche tekst door de landstaal te vervangen. De in strumentale muziek wordt ter onderstre ping van het geheel te hulp geroepen. Stichtelijke overdenkingen worden, in den vorm van Aria’s en Koralen tus- schen het sobere bijbelverhaal inge- lascht: de z.g.n. „Oratorische Passie” is ontstaan. Al's hoogtepunten van <Jezen meest volmaakten Passie-vorm zijn de Passio nen van Bach te beschouwen. Men kan zonder tegenspraak beweren, dat Bach in het verklanken van het lijdens-mys- terie nooit is voorbijgestreefd of zelfs benaderd. Méér dan iemand was deze begenadigde kunstenaar in staat de aangrijpende ernst en verhevenheid van dit bovenmenschelijk lijden te doen doorleven. Slechts een veelomvattend kunstenaar als Bach, met een diep re ligieus gemoed als weinigen, was in staat deze grootsche en hooge taak te volbrengen. Alleen wie zelf de verbor genheden van lijden, zonde en dood, als zoodanig aanvaardt, wie in de Christus figuur de Zoon des Menschen erkent, die leed voor Zijn Volk, vermag dat beeld van den grootst en onder de men schen voor anderen uit te beelden. Wat in Bach’s Passionen een ieder moet treffen, dat is de onuitsprekelijk gewijde sfeer, waarin hij zijn onderwerp plaatst. Er trilt liefde en medelijden in de wijze, waarop hij „aller treurspelen treurspel” in tonen weergeeft. Steeds is dit het ontroerende: de waarachtige liefde voor en het ontbranden van zijn menschelijk hart in diep medegevoel I met zijn Christus-schepping. Maar erj is méér. Bach nadert zijn onderwerp slechts in den toon der aanbidding. Hij schildert den droeven gang der ge beurtenissen met geheel zijn hart, maar tegelijkertijd buigt hij zich in ontroe- ring en aanbidding voor den grooten In de middagsamenkomst in het Gebouw was aan den heer H. Klaibeda het gouden insigne van het Ned. Jong.-Verbond overhandigd. De heer Klaibeda, die ongeveer‘24 jaren gele den in Groningen als Jid tet het Verbond toe trad, is 16 jaar geleden in Sneek gekomen en heeft zich daar bijzonder geïnteresseerd voor het werk van de Jongelingsvereenigingj. Door zijn arbeid nam de vereeniging sterk in ledental toe, en toen de heer Klaibeda, na een vierjarig verblijf in Groningen, weer hier in Sneek kwam, heeft hij met zijn echtgenoote het werk onder de jongelingen met kracht wederom aangepakt. Voor velen is zijn huis een toevluchtsoord op eenzame avonden geworden. I waarop hij hiertoe de muziek der een voudige koraabmelodieën gebruikt is onnavolgbaar. Het merkwaardige in Lijder neder. De kruisdragende Chris-deze Bach steeds tus is voor Bach niet alleen een mensch, wiens lijden feller en smarte- jjiz— tt" tjm i_ j r-» 1 ueze wuuuere itwee-eenniem russenen méér, want Hij is ook de Overwinnaar, woorden die koralen rlp, Vpriincc^r tIpt ™ptp1a a -hter woorden en muziec, mie aeze koralen maakt tot monumenten van godsdienst en schoonheidszin. Moge ook de uitvoering van dit werk meewerken aan het groote doel waar toe Bach het schreef: de verheerlijking Gods. B. Geen handels- merk, doch den muzikaal te illustreeren (zoo bjjlv. In no. 18) waar het kraaien van de haan en Petrus’ berouw zoo treffend zijin weer gegeven. No. 26 waarin het „kamp- fen" of no 30 Waarin de geeseling zoo duidelijk wordt uitgebeeld, De woorden van Christus kenmer ken zich door een verheven rust en waardigheid en zjjta geheel in overeen stemming met den aard van het Jo- hannes-evangelie behandeld. De Aria’s béhooren tot de schoon ste die Bach schreef. Het zyn prach tige voorbeelden van melodie en toon- schildering. De meest uiteenloopende stemmingen worden op de meest ideale wijze weergegeven. Zoo het blijmoedig „volgen” in de Aria met obligaat voor fluit (no. 13) de onuitsprekelijke zalig heid in het-Arioso „Betrachte meine Seel” (no. 31) de beangstigende schoon- van de alt-Aria die het gebonden wdr- den van Jezus symboliseert (no. 11) of, om geen meerdere voorbeelden te noemen, de heerlijke Aria „Es ist voll- brachit” (no. 58) die met de dalende toonfiguur het neder buigende hoofd veraanschouwelijkt. De koren zijn al weer zonder uitzon dering voorbeelden van volmaakte schrijfwijze en uitdrukking. Vooral moe ten genoemd het openings- en het slot koor, waarvan het eerste tot de meest geslaagde en geweldigste koorwerken van den meester wordt gerekend. De wijze waarop Bach hier de idee des Ijj- dens verbindt met die der heerlijkheid, de verheerlijking zoowel als de verne dering in koor- en orkeststemmen weet weer te geven, is in de koorliteratuur zonder vergelijking. En verder zijn er de volkskoren, waarin Bach met psy chologische juistheid de gevoelens van het steeds wilder en woester wordende volk tot uitdrukking brengt. Als een geniaal schilder, toovert hü zijn tafe- reelen in enkele machtige streken op het doek. Men ziet dat volk in him ge waande onschuld steeds meer en meer buiten zich zelf gerakend, kiezend voor Bar-Abbas, zich beroepend op hun wet, tot eindelijk de harstochten hoog op- I laaien en het rauwe „Kruis Hem’ luchten vervult. i En tenslotte zijl er de koralen. Zij. vertegenwoordigen de gemeente en I weerspiegelen den indruk, die het ge- I beuren op de geloovigen maakt. Ook hierin is Bach tot op dezen dag nimmer overtroffen. Zij demonstreeren de meest ideale verbinding tusschen de muziek en de inbond der woorden. Het was Bach als vrome musicus allereerst om de woorden te doen. Maar de wijze, lijker was dan van één onzer. Hij is de Verlosser der wereld. Achter het lijden staat de heerlijkheid en na het kruis volgt de kroon. En het is juist deze waarheid, die als met eeuwig licht i het lijdens-duister doorglanst en in Bach’s Passion-muziek op zoo onna, volgbare wijze zijn uitdrukking vindt, j Omtrent de muziek moge het vol- tot Jtaiiona JIJ IJ. COLBERT COSTUUM naar maat va. DEMI. SAISON naar maat vpn REGENJAS naar maat van FANTASIE PANTALON naar maat van ImaatI Uitsluitend de nieuwste voorjaar» stoffen in prima kwaliteiten. On» rking NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang) overtroffen coupe en afwerkü en matige prijzenl Dat U alleen bij Bervoetsl ■■llllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllBB

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1