Officieel Orgaan
der Gemeente Sneek
Dit No. bestaat uit 2 bladen.
fepermunl
spant de Kroon
Fa. JOBs. TROMP, Sneek
68.-
68.-
23.”
30,
32-
IJ. F. REPKO
BERVOETS
jgW TELLUS
Eerste Blad. UITGAVE: fflEZEBRINI Co.
No. 52
Woensdag 30 Maart 1932
9k
I KLEEDtNG 9
40z
Reclame Kolom.
NIEUWSTIJDINGEN.
EUJ
I
U koopt het
om de groote
geneeskracht
De heerlijke
smaak hebt
U bovendien.
48e .laairgang
10.”
Alle AdvertentlSn worden te beide bladen opgenomen.
RegeEprlJa 9 cent. Abonnementen belangrijke kortte
de
JOHANNES-P ASSIGN.
Joh. Seb. Bach.
*>^fnT7AWO 4i5-<tSSncEA
„Onder contróle van Dr van Hamel Roos en Harme
V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawiar, Teraool, Abbega.
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bshob.
s, Amsterdam".
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een AdvcrtateatteM
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegentaan.
INGEZONDEN.
(Buiten verantwoordelijkheid der redasde.)
gende zijn opgemerkt
Het verhaal wordt in recitatief-vorm
voorgedragen door den Evangelist
Reeds in de behandeling dezer reci
tatieven toont Bach zich de meester van
al zijn voorgangers en tijdgenooten.
Hoe volkomen volgt de muziek de gang
van het gesproken woord en hoe dik
wijls vindt Bach in dezen eenvoudiger
Oók 1* rolletjes voor II cent
Engros:
het 17e jaar komt de crisis en zweren velen God
en hun geloof af. Wij, christelijke jongeren, den
ken er evenwel anders over, en hebben met God
en Christus en de Kerk niet afgerekend. Wij
staan midden in de branding van het leven met
zijn strijd en moeilijkheden. Het jeugdprobleem
is heusch niet alleen van dezen tijd. Absalom en
de 12-jarige Jezus geven symptomen van een
opstandige jeugd. En de bijbel neemt het vaak
voor hen op.
Branding is botsing. Daar stuwt en bruischt
het, daar wordt niet het conflict gemaakt maar
geboren. En velen zijn er die in de branding des
levens omkomen. Daar is de ontnuchtering, wan
neer gezegd wordt, dat het geloof een kracht is,
terwijl men ziet, dat zoovelen, die den mond vol
hebben over God en godsdienst met haat en leu
gen en tyrannie werken. Men wordt beu van de
tallooze kringetjes, die oorzaak zijn dat velen
dreigen af te drijven. Men protesteert tegen de
kerk,, tegen de vereeniging. Er is een vragen
om steun, zonder dat men weet tot wien men
moet gaan. Men kan doen alsof de branding er
niet is en dansen op de levenszee. Dat kan even
het leven vullen, om het straks dubbel ledig te
laten. De sport wordt gebruikt als levensvulling,
niet als levensontspanning. En dan zijn er ge
weldig veel blanco, levens; als de strijd komt,
weet men geen beslissing te nemen op de vraag:
Vóór of tegen Christus.
Dit is het machtig ernstige: De branding is er
omdat de zonde er is. Wij moeten door de bran
ding. Als stuwende krachten helpen daaraan
mede onze ouders, vooral door hun gebed, de
kerk, de vereeniging, onze verloofde, allen krach
ten, waarmee velen vaak spotten, maar die ons
tot steun willen zijn.
De branding is niet alleen gaande kracht. Er
is een terugslaande kracht, die veel belooft, doch
niets geeft. Velen drijven daardoor naar de groo
ve zee, waardoor ze omkomen.
In de branding des levens staat de gekruisigde
en opgestane Heiland. En gelijk de zon de mist
banken scheurt, zoo breekt ook Jezus Christus
de donkere zondemistbanken. Als in ons leeft de
bede: Heer, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp,
zal Hij ons veilig leiden, omdat de Groote Stuur
man aan boord is. Met Hem als leidsman zal het
gaan door de branding naar het veilige land.
De heer H. Gordeau, alg. seer, van het N. J. V.,
zegt, dat woorden prachtige dingen zijn, maar
ook gevaarlijke. Gebruiken wij laagstaande, vuile
woorden, dan worden wij zelf ook naar beneden
getrokken. Wij hebben het recht niet, om met
vuile woorden de hoogheilige dingen naar be
neden te halen. Ook in andere zin zijn woorden
gevaarlijk. Elke tijd heeft zijn modewoord. Voor
al jonge menschen zijn daaraan verslingerd. Een
jaar worden zijn gebruikt, dan zijn ze doelloos,
versleten. Dat gebeurt jammer genoeg ook met
onze beste uitdrukkingen. Daardoor bestaat het
gevaar dat wij en ook de dingen kleurloos drei
gen te worden. Daar is bv. het woord: Hij is op
gestaan 1 Reeds 2000 jaar is deze boodschap ge
bracht aan 80 geslachten. Bestaat nu niet het
gevaar, dat het de moeite niet waard is om
daaraan 2 dagen te wijden. Zijn allerlei dingen
van niet meer belang? Is voor heel veel men
schen Paschen niet dat? Wat is de zondvloed,
de kruistochten, de oorlog van 1914 niet gewel
dig voor hen, die er wat mee te maken hadden?
Zeggen deze dingen ons nog wat? Alles verliest
zijn waarde, behalve geboren worden en ster
ven. Dat blijft voor ieder persoonlijk. Zoo is
voor ons het Paaschfeest de vraag of wij behou
den zullen blijven of verloren zullen gaan. Als
daarop een antwoord wordt gegeven, is het
Paaschfeest voor ons niet kleurloos.
Het Ned. Jongelingsverbond groeit, duizenden
gaan op naar de Bondsdagen. Voor spr. heeft
dit alleen waarde, als er eeuwigheidsglans door
heen licht Niet het lid zijn is de hoofdzaak, maar
de wetenschap, dat men met Christus is begra
ven en opgestaan.
De opstanding is dik omgeven met bewijzen.
De opmerking wordt gemaakt, dat het allen
vrienden van Jezus zijn, die als getuige optra
den. Laat men de vraag in zijn denken een
plaatsje geven, of men een vriend van Jezus is
en gelooft in Zijn opstanding.
Wij leven nu in een crisistijd en maatschappe
lijk staan wij letterlijk in de branding. Is ons
christendom de keerende golf, die de vloedgolf
tegen keert? Het N. J. V. heeft nu 80 jaren
allerlei arbeid verricht en nu werkt het onder
de mijnwerkers in Limburg en in Indië onder de
duizenden jonge Hollanders. Voor dat werk is
jaarlijks f 2500 noodig. En zitten wij al eens in
zorg, onze Koning is opgestaan en Hij is mach-
tiger dan wie ook, als wij Zijn heerlijkheid maar
in eenvoud willen aanvaarden.
Ds. J. van Kuiken van Exmorra sprak het slot
woord. Uit alle oorden is men opgekomen en
wat is het wat ons hierheen heeft gedreven? Het
eens komen uit het gewone doen heeft zekere
bekoring. Maar er .is iets belangrijkers dat ons
samen bracht. Wij staan in het jonge, frissche
leven en willen in de ruimte. Alle ruimte is ech
ter niet goed. Onze dagelijksche omgeving is
ouderwetsch en gaarne zouden wij er verande-
slaagt, de stemming der woorden mu
zikaal (vooral door het middel der har
monisatie) te vertolken. Het is vooral
deze wondere twee-éénheid tusschen
De avondsamenkomst in het Gebouw v. Chr.
Belangen werd gepresideerd door den heer Klai-
beda. Na gemeenschappelijk zingen van Psalm
138 1 en gebed, zeide spr. dat de Provinciale
Bondsdag zich in groeiende belangstelling mag
verheugen. Voor 4 jaar waren er pl. m. 1000
bezoekers, na is dit aantal ver over de 2000
gestegen. Spr. wekt op de organisatie voor de
Bondstrein naar Nijmegen vroegtijdig ter hand
te nemen.
Hierna werd het blijspel „Loevestein” opge
voerd, waarmee de executanten veel bijval
oogstten. De heer De Boer van Marrum dankte
de regelingscommissie voor haar keurig werk
en ook voor deze uitvoering. Na de opvoering
dankte de voorzitter de speelsters en spelers en
bood de dames een boekwerk aan.
Sonorita zorgde voor afwisseling door muziek,
terwijl de heer P. Been door eenige humoristi
sche voordrachten de lachspieren in beweging
bracht.
Na een kort slotwoord sloot ds. Te Winkel
met dankzegging.
’Te Batavia is geslaagd voor het exa
men 2e stuurman groote vaart bij de K. P.
M. de heer E. de Vries van hier.
is het beste pro
duct van een
eerste klas fabriek
HORLOGERIE
OOSTERDLIK
■MiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiimmiiiiimiiM
VOOR IETS GOEDS NAAR
Te midden van het groote wereldge
beuren staat als een geheimnisvol mys
terie het Kruis. Voor dat mysterie
heeft de gansche Christenheid zich in
dankbare aanbidding gebogen. En altijd
weer is het de figuur van den lijdenden
Christus geweest, die de menschheid
heeft geboeid en aangetrokken. Om
Zijn lijden straalt goddelijke glans en
Zijn smart is van een onuitsprekelijke
Provinciale Bondsdag Ned. Jong.-VerbonA.
De afdeelingen van het Friesche gewest van
het Ned. Jong.-Verbond waren gisteren uitge-
noodigd tot bijwoning van de Provinciale Bonds
dag. De deelname was ditmaal zoo overweldi
gend, dat de regelingscommissie moest besluiten
tweemaal de bondsvergadering te houden, nl.
’s middags twee uur en ’s avonds zeven uur in
de Groote Kerk, terwijl de opvoering van het
blijspel „Loevestein” ook ’s middags en ’s
avonds in het Gebouw voor Christelijke Belan
gen moest plaats vinden.
Nadat ’s morgens een wijdingssamenkomst in
de Groote Kerk was gehouden, waarin voorging
Dr. H. J. Houders, opgeluisterd door zang van
het Chr. Gemengd Koor, onder leiding van den
heer J. Nauta, gaf deze laatste van 12 uur een
carillon-bespeling.
De middag-vergadering werd geopend door
den heer T. de Boer van Marrum, met het lezen
van 1 Cor. 15 te beginnen bij vers 19. Gezongen
werd „Lof zij den Heer”, de eerste drie verzen.
Na gebed sprak de voorz. een openingswoord in
verband met de Paaschboodschap en heette ten
slotte de sprekers en de aanwezigen hartelijk
welkom, waarbij hij een bijzondere groet bracht
aan de vrienden van Terschelling, die deze sa
menkomst bijwoonden.
Ds. A. Dönzelman van Meppel sprak over: „In
de branding”. Spr. acht het een bijzonder voor
recht op dezen dag samen te komen met zoovele
jonge menschen. Hiervan kan een bezielende in
vloed uitgaan, die niet behoeft te worden be
graven, omdat het Paaschfeest voorbij is. Het
noodlot van ons leven is, dat het stoffelijke er
midden in staat Velen worstelen Thans met de
vraag om het bestaan en het lijkt er op, dat
jonge mannen en jonge vrouwen een willoos
product der omstandigheden zijn. Een Duitsch
geleerde heeft aangetoond, dat omstreeks het
15e jaar er een openstaan is voor God, maar na
ring in brengen. Maar het leven vormt en boet
seert ons en langzamerhand vermindert dat
verlangen naar ruimte en doen we mee.
Er is een streven naar vrijheid en wij zijn
hier om dat streven scherper te zien. Jezus is
uit het graf verrezen en Hij brengt ons voor on
gekende ruimten. Het N. J. V. en de J. D. V. wil
ons leeren ons leven in Christus te vereenigen.
Hij make u vrij van gebondenheid en sterke u
in het streven naar het vinden van reinheid en
vrede. De eenige weg om dat te krijgen, is langs
het kruis en het geopendë graf.
Met dankgebed sloot spr. dit samenzijn.
De heer Rusticus had door het uitvoeren van
eenige orgelnummers dit samenzijn opgeluisterd.
heiligheid. En niets heeft de kunste
naars zóó aangegrepen en bezield dan
juist het gaan van den Man van Smar
ten op den „Via dolorosa”, den kruis-
dragenden en stervenden Christus.
Dat lijden is altijd een oorzaak van
eerbiedig bepeinzen en betrachten der
Christelijke Kerk geweest, maar inzon
derheid in de lijdensweken aanleiding
tot vrome meditatie en beschouwing. V°nn nog gelegenheid sommige wooor-
Reeds .vroeg werd het in de midden
eeuwen gebruik, het verhaal van de
passie (passio=dijden) volgens een der
vier Evangelisten, op hoogst eenvou
dige, eenstemmige (Gregoriaansche)
wijze voor te dragen. In de 13e eeuw
werd deze ?.g. Koraal-passie gedrama
tiseerd, d.w.z. aan de voordracht namen
meerdere personen deel, die ieder af
zonderlijk of de woorden van het Evan
gelieverhaal, óf van Christus óf van de
andere handelende personen zongen.
Met de ontwikkeling der meerstem
migheid (15e eeuw) werden al spoedig
de woorden van het volk door een
meerstemmig koor gezongen, terwijl
men er later zelfs toe overging het ge-
heele verhaal meerstemmig te compo-
ren, dus ook de Woorden van Christus
en den Evangelist. (Motet-passie).
Na de reformatie gaat men er meer
en meer toe over de Latijhsche tekst
door de landstaal te vervangen. De in
strumentale muziek wordt ter onderstre
ping van het geheel te hulp geroepen.
Stichtelijke overdenkingen worden, in
den vorm van Aria’s en Koralen tus-
schen het sobere bijbelverhaal inge-
lascht: de z.g.n. „Oratorische Passie”
is ontstaan.
Al's hoogtepunten van <Jezen meest
volmaakten Passie-vorm zijn de Passio
nen van Bach te beschouwen. Men kan
zonder tegenspraak beweren, dat Bach
in het verklanken van het lijdens-mys-
terie nooit is voorbijgestreefd of zelfs
benaderd. Méér dan iemand was deze
begenadigde kunstenaar in staat
de aangrijpende ernst en verhevenheid
van dit bovenmenschelijk lijden te doen
doorleven. Slechts een veelomvattend
kunstenaar als Bach, met een diep re
ligieus gemoed als weinigen, was in
staat deze grootsche en hooge taak te
volbrengen. Alleen wie zelf de verbor
genheden van lijden, zonde en dood, als
zoodanig aanvaardt, wie in de Christus
figuur de Zoon des Menschen erkent,
die leed voor Zijn Volk, vermag dat
beeld van den grootst en onder de men
schen voor anderen uit te beelden.
Wat in Bach’s Passionen een ieder
moet treffen, dat is de onuitsprekelijk
gewijde sfeer, waarin hij zijn onderwerp
plaatst. Er trilt liefde en medelijden in
de wijze, waarop hij „aller treurspelen
treurspel” in tonen weergeeft. Steeds
is dit het ontroerende: de waarachtige
liefde voor en het ontbranden van zijn
menschelijk hart in diep medegevoel I
met zijn Christus-schepping. Maar erj
is méér. Bach nadert zijn onderwerp
slechts in den toon der aanbidding. Hij
schildert den droeven gang der ge
beurtenissen met geheel zijn hart, maar
tegelijkertijd buigt hij zich in ontroe-
ring en aanbidding voor den grooten
In de middagsamenkomst in het Gebouw was
aan den heer H. Klaibeda het gouden insigne
van het Ned. Jong.-Verbond overhandigd.
De heer Klaibeda, die ongeveer‘24 jaren gele
den in Groningen als Jid tet het Verbond toe
trad, is 16 jaar geleden in Sneek gekomen en
heeft zich daar bijzonder geïnteresseerd voor
het werk van de Jongelingsvereenigingj. Door
zijn arbeid nam de vereeniging sterk in ledental
toe, en toen de heer Klaibeda, na een vierjarig
verblijf in Groningen, weer hier in Sneek kwam,
heeft hij met zijn echtgenoote het werk onder
de jongelingen met kracht wederom aangepakt.
Voor velen is zijn huis een toevluchtsoord op
eenzame avonden geworden.
I waarop hij hiertoe de muziek der een
voudige koraabmelodieën gebruikt is
onnavolgbaar. Het merkwaardige in
Lijder neder. De kruisdragende Chris-deze Bach steeds
tus is voor Bach niet alleen een
mensch, wiens lijden feller en smarte-
jjiz— tt"
tjm i_ j r-» 1 ueze wuuuere itwee-eenniem russenen
méér, want Hij is ook de Overwinnaar, woorden die koralen
rlp, Vpriincc^r tIpt ™ptp1a a -hter woorden en muziec, mie aeze koralen
maakt tot monumenten van godsdienst
en schoonheidszin.
Moge ook de uitvoering van dit werk
meewerken aan het groote doel waar
toe Bach het schreef: de verheerlijking
Gods. B.
Geen handels-
merk, doch
den muzikaal te illustreeren (zoo bjjlv. In
no. 18) waar het kraaien van de haan en
Petrus’ berouw zoo treffend zijin weer
gegeven. No. 26 waarin het „kamp-
fen" of no 30 Waarin de geeseling zoo
duidelijk wordt uitgebeeld,
De woorden van Christus kenmer
ken zich door een verheven rust en
waardigheid en zjjta geheel in overeen
stemming met den aard van het Jo-
hannes-evangelie behandeld.
De Aria’s béhooren tot de schoon
ste die Bach schreef. Het zyn prach
tige voorbeelden van melodie en toon-
schildering. De meest uiteenloopende
stemmingen worden op de meest ideale
wijze weergegeven. Zoo het blijmoedig
„volgen” in de Aria met obligaat voor
fluit (no. 13) de onuitsprekelijke zalig
heid in het-Arioso „Betrachte meine
Seel” (no. 31) de beangstigende schoon-
van de alt-Aria die het gebonden wdr-
den van Jezus symboliseert (no. 11)
of, om geen meerdere voorbeelden te
noemen, de heerlijke Aria „Es ist voll-
brachit” (no. 58) die met de dalende
toonfiguur het neder buigende hoofd
veraanschouwelijkt.
De koren zijn al weer zonder uitzon
dering voorbeelden van volmaakte
schrijfwijze en uitdrukking. Vooral moe
ten genoemd het openings- en het slot
koor, waarvan het eerste tot de meest
geslaagde en geweldigste koorwerken
van den meester wordt gerekend. De
wijze waarop Bach hier de idee des Ijj-
dens verbindt met die der heerlijkheid,
de verheerlijking zoowel als de verne
dering in koor- en orkeststemmen weet
weer te geven, is in de koorliteratuur
zonder vergelijking. En verder zijn er
de volkskoren, waarin Bach met psy
chologische juistheid de gevoelens van
het steeds wilder en woester wordende
volk tot uitdrukking brengt. Als een
geniaal schilder, toovert hü zijn tafe-
reelen in enkele machtige streken op
het doek. Men ziet dat volk in him ge
waande onschuld steeds meer en meer
buiten zich zelf gerakend, kiezend voor
Bar-Abbas, zich beroepend op hun wet,
tot eindelijk de harstochten hoog op-
I laaien en het rauwe „Kruis Hem’
luchten vervult.
i En tenslotte zijl er de koralen. Zij.
vertegenwoordigen de gemeente en
I weerspiegelen den indruk, die het ge-
I beuren op de geloovigen maakt. Ook
hierin is Bach tot op dezen dag nimmer
overtroffen. Zij demonstreeren de meest
ideale verbinding tusschen de muziek
en de inbond der woorden. Het was
Bach als vrome musicus allereerst om
de woorden te doen. Maar de wijze,
lijker was dan van één onzer. Hij is
de Verlosser der wereld. Achter het
lijden staat de heerlijkheid en na het
kruis volgt de kroon. En het is juist
deze waarheid, die als met eeuwig licht i
het lijdens-duister doorglanst en in
Bach’s Passion-muziek op zoo onna,
volgbare wijze zijn uitdrukking vindt, j
Omtrent de muziek moge het vol-
tot
Jtaiiona
JIJ IJ.
COLBERT
COSTUUM
naar maat va.
DEMI.
SAISON
naar maat vpn
REGENJAS
naar maat van
FANTASIE
PANTALON
naar maat van
ImaatI
Uitsluitend de nieuwste voorjaar»
stoffen in prima kwaliteiten. On»
rking
NIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)
overtroffen coupe en afwerkü
en matige prijzenl Dat
U alleen bij Bervoetsl
■■llllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllBB