Iterate DM. WF8SVU:
iter Gemeente Sneefc
Officieel Orgaan
Dit No. bestaat uit 3 bladen.
Uit onze Raadzaal.
I 1 do. Zaterdag 3 April 1&32.
49e Jaargang
No. 38
OFFICIEEL GEDEELTE.
NIEUWSTIJDINGEN.
Alle Advertentiön worden in belde bladen opgenomen.
Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting
GRONDBELASTING.
Hierna sluiting.
V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tims, Goënga, Qauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzooi, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bobudj.
Punt VIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot het verkoopen van een gedeelte van de SneekerLeeu-
Funt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de Verordening op de heffing van rechten
voor het schutten van vee. (Bijlage 34; dossierno. 1.754.7).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer.
Z. h. s. aangenomen.
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abormemeateorgaan, versdiijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2-50, naar buiten fr. per post f3u6Q. De SNEEKER COURANT m een Advertentietaal
ea wendt gratis bezorgd bq allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huts-aan-tetis verspreid:
Dinsdagste Woudsend, Heeg, Nïjezijl, Fotegare, Nijland, Oppenhurzen, Uitweflingerga, Ondega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harieh, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdmn, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
Ned. Vegetariërs Bond.
In het Gerechtsgebouw hield bovengenoemde
Bond, afd. Friesland, gisterenavond een open
bare vergadering, waarin als spreker optrad Ds.
G. K. Wiersma van Schiermonnikoog, met het
onderwerp: „Dier en Mensch”.
De heer Ringnalda van Leeuwarden opende
liet samenzijn met een kort openingswoord,
waarin hij de hoop uitsprak ook hier te Sneek
een afd. van den Vegetariërsbond tot stand te
zien komen.
Ds. Wiersma, zijn rede aanvangende, merkte
twee soorten menschen op, de een eet vleesch,
de ander niet. De laatste noemt men vegeta
riërs. Zij eten vruchten, brood en groenten, geen
dierlijk voedsel. Waarom niet? Voor het stand-
Punt I. Notulen van de Vergadering van 9 Maart 1932.
Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld.
De Voorz.: Als we die toelichting bij de stukken gehad
hadden was onze opmerking waarschijnlijk niet noodig geweest,
maar die toelichting was er niet
De heer S ij te ma: Dit is de eerste keer dat er zoo’n nota
bij de stukken is, men had dus mogen verwachten, dat het
iets zeer bijzonders gold en dat is het toch niet.
De Voorz. vindt dat men toch niet zoo iets van het O. B.
W. gewoon is; maar de buitengewone omstandigheden dwingen
de instelling er wel toe.
Z. h. wordt het voorstel van B. en W. alsnu aangenomen.
Punt XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het woningbedrijf
voor 1931. (Bijlage 41; dossierno. IV 07.352.11).
Z. h. s. aangenomen.
warder trekw eg bij Boxumerdam aan de provincie Fries
land. (Bijlage 36; dossierno. X 07.351.12 T).
Z. h. s. aangenomen.
Punt IX. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de Verordening op de winkelsluiting. (Bij
lage 37; dossierno. 1.838.1).
Z. h. s. aangenomen.
Punt X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het electriciteltsbe-
drijf voor 1931. (Bijlage 38; dossierno. II 07.352.11).
Z. h. s. aangenomen.
Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrooting van baten en lasten van het
gasbedrijf voor 1931. (Bijlage 39; dossierno. II 07.352.11).
Z. h. s. aangenomen.
Punt XII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het waterleidingbe
drijf voor 1931. (Bijlage 40; dossierno. II 07.352.11).
Z. h. s. aangenomen.
Punt XVI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de gemeente-begrootlng voor 1931. (Bijlage
44; dossierno. X 07.352.11).
Z h. s. aangenomen.
Punt XIV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het reinigingsbedrijf
voor 1931. (Bijlage 42; dossierno. III 07.352.11).
Z. h. s. aangenomen.
Punt XV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het openbaar slacht-
huisbedrijf voor 1931. (Bijlage 43; dossierno. IX 07.352.
11).
Z. h. s. aangenomen.
VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op
DINSDAG 29 MAART 1932, ’s avonds 7'/j uur.
Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester.
Secretaris de heer P. Sikkes.
Aanwezig 14 leden; afwezig de heer S. Breeuwsma (m. k.).
De heer Van der Voet vraagt en verkrijgt verlof om na
behandeling der agenda eenige vragen tot B. en W. te mogen
richten naar aanleiding van de uitvoering van het baggerwerk
in het kanaal voor de zweminrichting.
Aan de orde is:
De heer Zuiderbaan wil die zaak aanhouden.
Den heer Maseland is dat ook goed.
Z. h. s. tot aanhouding besloten.
De rest van het voorstel van B. en W. wordt z. h. s. aan
genomen.
Punt IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de Algemeene Politie-verordening. (Bijlage
21; dossierno. 1.75).
Een nota van Burgemeester en Wethouders is bij de
stukken gevoegd. (Bijlage 31).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer.
Z. h. s. aangenomen.
De heer Van der Voet krijgt nu gelegenheid zijn inten-
pellatie te houden. Spr. zegt dat op 3 Febr. het werk is besteed
betreffende het uitbaggeren van het kanaal voor de Zwem
inrichting; de laagste inschrijver was een Sneeker werkman
met f 4000, de opvolgende was f 7000. De eerste vraag van spr.
is nu:
Waarom werd na de besteding van het baggerwerk in het
spoorkanaal bij de zweminrichting het werk niet aan de laagste
inschrijver opgedragen, maar met de laagste inschrijver èn 7
arbeiders een overeenkomst voor uitvoering van dit werk aan
gegaan, waarbij niet alleen van de in het betreffende bestek
omschreven maten is af geweken, maar ook van de in dat bestek
opgenomen veerplichting dat de aannemer minstens 12 vol
wassen werklieden in dienst moet hebben.
Spr. zegt als toelichting nog dat als de laagste inschrijver
het werk niet kon uitvoeren om financieele redenen, waarom
B. en W. het dan niet in eigen beheer uitgevoerd hebben, als
zij meenden dat de andere aannemers te hoog waren? Spr.
zegt niets ten nadeele van de gebruikte menschen, die werken
als paarden en zeer goed. Maar waarom is dit hun opgedragen
onder andere voorwaarden?
Sprekers tweede vraag is:
In art. 10 van het bestek voor dit werk zijn bepalingen ge
maakt t.o.z. van de werktijd, het loon, verzekering, vacantie-
bonnen, enz.
Werd in de met vraag 1 bedoelde overeenkomst iets gere
geld t.o.z. van deze bepalingen? Of werden deze menschen
geheel als aannemers beschouwd?
Als dit laatste het geval is, vindt spr. het niet in orde, omdat
dan de sociale wetten ontdoken worden; als iemand eens uit
de schuit valt en in de bagger stikt, kunnen de nabestaanden nu
naar het armbestuur .gaan om steun, omdat de sociale wetge
ving, die we toch op prijs stellen, voor hen niet geldt. En ook
wordt er gezegd, dat de menschen hun voorschotten bij ’t arm
bestuur moeten halen. Aannemers moeten 10 voor de
sociale lasten in de aannemingssom opnemen en door de wijze
waarop hier gehandeld is kweekt men aannemers.
Ten slotte vraagt spr.:
Naast de wandelweg moest ingevolge de vergunning met
de N. S. een sloot gebaggerd worden. Is het juist, dat de kosten
van dit baggerwerk geheel ten laste van de zweminrichting
worden gebracht?
Spr. verwacht nu geen antwoord en legt de vragen schrif
telijk over, dan kunnen B. en W. later antwoorden.
De Voorz. deelt mede dat deze zaak zal besproken wor
den in B. en W. en in de volgende vergadering volledige in
lichtingen zullen worden verstrekt
Ten eerste kan men op grond van oeconomische
overwegingen bepleiten, dat het vegetarisme be
ter is dan de andere voedingswijze. Vleesch is
gebleken duurder te zijn dan de vegetarische
voeding. De vraag mag dan ook gesteld of de
voeding niet zoo oeconomisch mogelijk behoort
te zijn. Een feit is, dat sinds de laatste vijftig
jaar de vleeschprijzen stijgen, terwijl die van
granen en groente vrijwel gelijk blijven. Stelt
men de prijs van vleesch in 1870 op 100, dan
is deze in 1913 200, tarwe en rogge in beide
jaren 100, boter 150 in 1913.
Nu bepaalt de prijs niet direct of iets duur
of niet duur is. Dat wordt beslist door de hoe
veelheid voedingswaarde ervoor. In een tijd als
deze, waarin millioenen niet of bijna niet het
noodige voedsel kunnen krijgen, is de vraag of
men het beste resultaat met of zonder vleesch-
voeding bereikt, van groote beteekenis. Geble
ken is dat een H.A. greide 2'/2 millioen calo
rieën voedingswaarde oplevert voor de mensch;
bij bouwland is dit cijfer 5 millioen; met aard
appelen 18 millioen. Uit deze cijfers blijkt dui
delijk hoeveel voedingswaarde aan den mensch
wordt onttrokken, wanneer de grond niet op de
meest economische wijze wordt gebruikt.
De mensch heeft noodig koolhydraten, eiwit,
vet en vitaminen. De belangrijkste zijn eiwit en
vet. 'Bij grasland verkrijgt men hiervan 150
K.G., bij voederbieten 200, terwijl bij vetwei-
derij het percentage vet iets gunstiger ‘is.
Men ziet dus, dat de vegetarische voeding
vast en zeker oeconomischer is. Hoe zit dat
nu? De vleeschvoeding is duurder, omdat veel
aan den grond onttrokken wordt, dat niet voor
voedsel geschikt is en de voedingswaarde van
vleesch gering is.
Het verschil tusschen de prijzen zal niet an
ders worden. Dierlijk voedsel is graanvoeding
uit de tweede hand en overal geldt de wet, dat
iets dat twee bewerkingen noodig heeft, vast
en zeker duurder is. Er doet zich nog iets voor.
Door de toenemende bevolking wordt de grond
duurder. Deze moet veel meer bewerkt worden.
De prijsberekening moet dus doorgaan, waaruit
alweer blijkt, dat de vegetarische voedingswijze
oeconomisch beter is.
Hoe staat het nu ten aanzien van de vegeta
rische voeding voor den mensch? Als deze wel
goedkooper maar minder deugdelijk is, dan
moeten wij haar nog laten gaan. Vroeger wilde
de medische wereld er niets van weten, maar
nu wordt in die kringen een heel ander stand
punt ingenomen, zooals door prof. Rubner (niet-
vegetariër) en dr. Pijnappel wordt bevestigd.
De medische wetenschap is nu geneigd te zeg
gen, dat de vegetarische voeding net zoo goed
kan als de andere. Uit de Engelsche sterftesta-
tistieken is gebleken, dat onder de goed betaald
wordende industrie-arbeiders lever- en nierziek
ten 50 maal zooveel worden gevonden als on
der de slechter beloond wordende boerenbevol
king. Bij artsen is 3 maal zooveel jicht gecon
stateerd en 7 maal meer leveraandoeningen.
Ook daarom is dus een vegetarische boven de
niet-vegetarische leefwijze te verkiezen.
Uit de praktijk blijkt, dat de vegetarische voe
ding is een belangrijke voorwaarde voor het
welslagen, zooals bij sportuitslagen is gecon
stateerd. Ze is dus niet de mindere, maar dient
de betere teheeten ten opzichte van het licha
melijk uithoudingsvermogen.
Een andere kwestie is dat door vleeschge-
Punt III. Aanbeveling van Burgemeester en Wethouders
voor de benoeming van een Vader en Moeder in het Arm
huis. (Bijlage 30; dossierno. 208).
De voordracht bestaat uit:
No. 1. J. Boschma en diens echtgenoote S. Sjaardema,
thans vader en moeder in het tehuis voor ouden van dagen
te Stiens.
No. 2. G. A. Dijkstra, timmerman en diens echtgenoote T.
Venema te Suameer.
Bij eerste stemming staken de stemmen; beide sollicitanten
hebben 7 stemmen. De tweede vrije stemming geeft hetzelfde
resultaat. Met het lot worden hierna de heer G. A. Dijkstra en
echtgenoote benoemd.
Punt VII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
het geven van namen aan straten. (Bijlage 35; dossierno.
X 07. 155.2).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer.
De Voorz. deelt mede dat een aantal bewoners van de
Stationsweg hebben verzocht dit punt wat betreft de wijziging
van hun straatnaam aan te houden, opdat belanghebbenden
even tijd krijgen om een juistere naam voor te stellen dan de
voorgestelde: „Spoorlaan”.
De heer VanderVoet vindt die naam ook niet gelukkig;
dit is zeker geen laan, dan zou de Stationsstraat beter „Spoor
laan” kunnen heeten. Ook de naam Ziekenhuisstraat is niet
gelukkig, noem die liever Sofiastraat, nu we daar in de buurt
al een Emmastraat hebben. Ook met de vogelnamen voor de
straten aan de Bolswarderweg is spr. niet erg ingenomen. Wie
wil in deze malaisetijd nu in een Ooievaarslaan wonen? Boven
dien is dat een weide- en watervogel, terwijl de namen van
boschvogels hier beter op hun plaats waren. Spr. noemt bv.
Lijster- of Nachtegaalstraat.
De Voorz.: Er komen zooveel straten bij dat het moeilijk
wordt. Als we boschvogelnamen geven, weet men misschien
hier niet eens welke vogel we bedoelen. Maar bovendien
heerscht over het mooie van een bepaalde naam altijd verschil
van meening,
De heer Boeijenga vindt het juist een gelukkige gedachte
dat namen zijn genoemd die spreken. We zitten hier midden
tusschen de weidevogels, daarom is het goed gezien uit onze
vogelrijkdom namen te kiezen. Er zijn nog kieviten, tureluurs.
Een stem: „Kemphanen”.
De heer B o e ij e n ,g a wil ook de naam Ooievaarslaan be
houden; de ooievaar wordt zeldzaam en komt hier gelukkig
nog voor; en dan is het goed dat die naam vastgelegd wordt.
De heer Zuiderbaan deelt niet de bezwaren van den
heer Van der Voet inzake vogelnamen, maar wel die betreffende
de Spoorlaan en is dus wel voor aanhouding van dit gedeelte
van het voorstek
De heer S ij t e m a vraagt zich af of het wel noodzakelijk
is een van die twee namen Stationsweg en Stationsstraat te
veranderen, ieder weet dat een weg is een pad aan één kant
bebouwd, en dat een straat aan beide zijden is bebouwd, zoo-
dat de bestaande namen zeer duidelijk zijn. Spr. is het er echter
mee eens, dat als een dezer namen veranderd moet worden,
de Stationsstraat Spoorlaan moet genoemd, dat is toch een laan.
A j we nu dit voorstel aanhouden om de bezwaren der bewo
ners, scheppen we dan ook een precedent bij latere naamgeving
van straten? Moeten wie dan ook rekening houden met de wen-
schen der bewoners? Laten we die weg niet bewandelen, maar
onafhankelijk van deze wenschen namen geven.
De Voorz.: Wij hebben die weg al eens bewandeld bij de
Schamestraat en het Achterom.
De heer Mas el arid ziet niet in dat als de raad een be
slissing tot uitstel neemt, dit een precedent kan vormen; de
bewoners hebben ons een wensch kenbaar gemaakt en die mag
toch worden loverwogen.
De heer P o t m a zegt dat het een exceptie is dat een be
staande straatnaam gewijzigd wordt; dat is iets anders dan
met nieuwe straten. Spr. kan er wel wat voor voelen dat de
betrokken bewoners eerst zelf eens meedeelen, welke naam zij
geschikt achten.
De heer Boonstra steunt het idee Van der Voet om de
Ziekenhuisstraat om te doopen in Sofiastraat, en meent dat
de bewoners van de Stationsweg in staat dienen gesteld hun
wenschen kenbaar te maken.
De Voorz.: Laat de raad zich dan vereenigen met de
namen voor de Vogelbuurt en laten we de rest aanhouden.
De heer Van der Voet zegt nog dat hij tegen de Vogel
buurt geen groote bezwaren heeft, hij had gaarne andere
vogelnamen voor deze straten bepaald.
De heer De Groot stelt voor de Ziekenhuisstraat St. An-
toniusstraat te noemen.
De heer Maseland zegt dat de bewoners van de Stations
weg gaarne de naam Koninginneweg hadden.
Z. h. s. wordt besloten aan de daarvoor voorgestelde straten
de in het voorstel van B. en W. genoemde vogelnamen te geven.
De h.h. Boonstra en Van der Voet stellen nu voor
de Ziekenhuisstraat Sofiastraat te noemen.
Voor dit voorstel stemmen de leden: Oppenhuizen, Sijtema,
Zuiderbaan, Maseland, Hoekstra, Dokkum, Van der Voet, Blok,
Siemensma, Boonstra, De Groot, Boeijenga en Potma; tegen
het lid Smeding.
Met 13—1 st, is dit voorstel dus aangenomen.
De heer Maseland stelt voor de Stationsweg te noemen
Koninginneweg.
11(13 A).
Dit adres wordt gevoegd bij de desbetreffende stukken.
Motie van de Smallinge^lander Bestuurdersbond te
Drachten, gericht tot den Minister van Binnenlandsche
Zaken en Landbouw, houdende een protest tegen maat
regelen ten aanzien van de tewerkstelling in de Rijkswerk-
verschaffing en waarin bepaalde maatregelen worden ge-
eischt, met verzoek aan deze motie adhaesie te betuigen.
(1.836(1)).
B. en W. stellen voor deze motie voor kennisgeving aan
te nemen.
De heer De Groot vraagt of de menschen die de gemeente
Punt 11. Ingekomen stukken:
a. Verslagen van de in 1931 aan de o. 1. scholen ge
houden schoolvergaderingen. (1.851.2.02.91 A).
Voor kennisgeving aangenomen.
b. Verslag van de commissie van toezicht op het mid
delbaar onderwijs over 1931. (1.851.3.02.98).
Alsvoren.
c. Verslag van de Gezondheidscommissie met de zetel
Sneek over 1931. (1.771.07.83-2).
Alsvoren.
d*. Verslag van de toestand en de werkzaamheden der
Vereeniging voor kraamverzorging over 1931. (1.842.15).
Alsvoren.
e. Adres van het Prov. Drankweer-comité in Friesland,
houdende adhaesiebetuiging aan het door de Nationale
Commissie tegen het alcoholisme aan de Raad gericht ver
zoek om te bevorderen dat het maximum-aantal verloven
punt zijn verschillende gronden aan te voeren;- A wordt vastgesteld op het thans bestaande aantal. (1.761.
Punt V. Rapport van de Commissie voor rekeningen en
begrootingen inzake onderzoek der begrooting van het
Old Burger Weeshuis voor 1932. (Bijlage 32; dossierno.
1.842.73).
Een nota van Burgemeester en Wethouders is bij de
stukken gevoegd. (Bijlage 33).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer.
De heer S ij t e m a zegt dat niet dikwijls een nota bij een
rapport van de financieele commissie wordt gevoegd. Deze nota
valt bij nalezing gelukkig echter mede en spr. geeft de ver
zekering, dat regenten deze vaderlijke vermaning reeds bij
voorbaat hadden in acht genomen; zij hebben de verlaging
van het afschrijvingspercentage maar voor 1 jaar ingevoerd en
bovendien is de meening van den accountant gevraagd, die
geen bezwaar had zelfs 3 4 Jaar dit percentage toe te passen.
Bovendien grondt deze afschrijving zich op waarden van 1922,
die nog al hoog zijn; binnenkort zullen die herzien worden
en als men dan het volgend jaar daarop weer 2 afschrijft,
zal dat bedrag niet veel verschillen met wat thans met 1
wordt afgeschreven.
Sneek uitzendt, dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben als de
genen op wie deze motie betrekking heeft. Spr. meent van niet.
De Voorz. deelt naar aanleiding van de vragen in de
vorige vergadering door den heer Boeijenga gedaan mede, dat
thans 40 werkloozen zijn uitgezonden naar Staphorst en dat
er weer onderhandeld wordt met den minister.
De Secretaris zegt dat voor de thans door Sneek uit
gezondenen dezelfde arbeidsvoorwaarden als bij de vroegere
uitzending gelden. De directeur van de arbeidsbeurs keert on
geveer f 17.50 per week aan de gezinnen uit, de kost voor de
man is hier al af, dus deze voorwaarden wijken belangrijk af
van wat in deze motie genoemd wordt.
De heer De Groot dankt voor de inlichtingen en gaat
mee met het voorstel van B. en W., dat alsnu z. h. 8. word!
aangenomen.
De BURGEMEESTER van SNEEK maakt
bekend dat ter secretarie van heden af ge
durende 30 dagen ter inzage is nederge-
legd een opgave van de uitkomsten, be
doeld in de artt. 9 en 10 (meting), 11, 12
en 13 (schatting), 23 (verbetering) en 43
(regeling van de aanvang der termijnen),
der wet van 26 Mei 1870, S. 32, betreffende
de grondbelasting.
SNEEK, 2 April 1932.
1111//ij 11 L
NIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)