Iterate DM. WF8SVU: iter Gemeente Sneefc Officieel Orgaan Dit No. bestaat uit 3 bladen. Uit onze Raadzaal. I 1 do. Zaterdag 3 April 1&32. 49e Jaargang No. 38 OFFICIEEL GEDEELTE. NIEUWSTIJDINGEN. Alle Advertentiön worden in belde bladen opgenomen. Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting GRONDBELASTING. Hierna sluiting. V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tims, Goënga, Qauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzooi, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bobudj. Punt VIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het verkoopen van een gedeelte van de SneekerLeeu- Funt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de Verordening op de heffing van rechten voor het schutten van vee. (Bijlage 34; dossierno. 1.754.7). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer. Z. h. s. aangenomen. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abormemeateorgaan, versdiijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2-50, naar buiten fr. per post f3u6Q. De SNEEKER COURANT m een Advertentietaal ea wendt gratis bezorgd bq allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huts-aan-tetis verspreid: Dinsdagste Woudsend, Heeg, Nïjezijl, Fotegare, Nijland, Oppenhurzen, Uitweflingerga, Ondega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harieh, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdmn, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. Ned. Vegetariërs Bond. In het Gerechtsgebouw hield bovengenoemde Bond, afd. Friesland, gisterenavond een open bare vergadering, waarin als spreker optrad Ds. G. K. Wiersma van Schiermonnikoog, met het onderwerp: „Dier en Mensch”. De heer Ringnalda van Leeuwarden opende liet samenzijn met een kort openingswoord, waarin hij de hoop uitsprak ook hier te Sneek een afd. van den Vegetariërsbond tot stand te zien komen. Ds. Wiersma, zijn rede aanvangende, merkte twee soorten menschen op, de een eet vleesch, de ander niet. De laatste noemt men vegeta riërs. Zij eten vruchten, brood en groenten, geen dierlijk voedsel. Waarom niet? Voor het stand- Punt I. Notulen van de Vergadering van 9 Maart 1932. Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld. De Voorz.: Als we die toelichting bij de stukken gehad hadden was onze opmerking waarschijnlijk niet noodig geweest, maar die toelichting was er niet De heer S ij te ma: Dit is de eerste keer dat er zoo’n nota bij de stukken is, men had dus mogen verwachten, dat het iets zeer bijzonders gold en dat is het toch niet. De Voorz. vindt dat men toch niet zoo iets van het O. B. W. gewoon is; maar de buitengewone omstandigheden dwingen de instelling er wel toe. Z. h. wordt het voorstel van B. en W. alsnu aangenomen. Punt XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het woningbedrijf voor 1931. (Bijlage 41; dossierno. IV 07.352.11). Z. h. s. aangenomen. warder trekw eg bij Boxumerdam aan de provincie Fries land. (Bijlage 36; dossierno. X 07.351.12 T). Z. h. s. aangenomen. Punt IX. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de Verordening op de winkelsluiting. (Bij lage 37; dossierno. 1.838.1). Z. h. s. aangenomen. Punt X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het electriciteltsbe- drijf voor 1931. (Bijlage 38; dossierno. II 07.352.11). Z. h. s. aangenomen. Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrooting van baten en lasten van het gasbedrijf voor 1931. (Bijlage 39; dossierno. II 07.352.11). Z. h. s. aangenomen. Punt XII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het waterleidingbe drijf voor 1931. (Bijlage 40; dossierno. II 07.352.11). Z. h. s. aangenomen. Punt XVI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de gemeente-begrootlng voor 1931. (Bijlage 44; dossierno. X 07.352.11). Z h. s. aangenomen. Punt XIV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het reinigingsbedrijf voor 1931. (Bijlage 42; dossierno. III 07.352.11). Z. h. s. aangenomen. Punt XV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het openbaar slacht- huisbedrijf voor 1931. (Bijlage 43; dossierno. IX 07.352. 11). Z. h. s. aangenomen. VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op DINSDAG 29 MAART 1932, ’s avonds 7'/j uur. Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Secretaris de heer P. Sikkes. Aanwezig 14 leden; afwezig de heer S. Breeuwsma (m. k.). De heer Van der Voet vraagt en verkrijgt verlof om na behandeling der agenda eenige vragen tot B. en W. te mogen richten naar aanleiding van de uitvoering van het baggerwerk in het kanaal voor de zweminrichting. Aan de orde is: De heer Zuiderbaan wil die zaak aanhouden. Den heer Maseland is dat ook goed. Z. h. s. tot aanhouding besloten. De rest van het voorstel van B. en W. wordt z. h. s. aan genomen. Punt IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de Algemeene Politie-verordening. (Bijlage 21; dossierno. 1.75). Een nota van Burgemeester en Wethouders is bij de stukken gevoegd. (Bijlage 31). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer. Z. h. s. aangenomen. De heer Van der Voet krijgt nu gelegenheid zijn inten- pellatie te houden. Spr. zegt dat op 3 Febr. het werk is besteed betreffende het uitbaggeren van het kanaal voor de Zwem inrichting; de laagste inschrijver was een Sneeker werkman met f 4000, de opvolgende was f 7000. De eerste vraag van spr. is nu: Waarom werd na de besteding van het baggerwerk in het spoorkanaal bij de zweminrichting het werk niet aan de laagste inschrijver opgedragen, maar met de laagste inschrijver èn 7 arbeiders een overeenkomst voor uitvoering van dit werk aan gegaan, waarbij niet alleen van de in het betreffende bestek omschreven maten is af geweken, maar ook van de in dat bestek opgenomen veerplichting dat de aannemer minstens 12 vol wassen werklieden in dienst moet hebben. Spr. zegt als toelichting nog dat als de laagste inschrijver het werk niet kon uitvoeren om financieele redenen, waarom B. en W. het dan niet in eigen beheer uitgevoerd hebben, als zij meenden dat de andere aannemers te hoog waren? Spr. zegt niets ten nadeele van de gebruikte menschen, die werken als paarden en zeer goed. Maar waarom is dit hun opgedragen onder andere voorwaarden? Sprekers tweede vraag is: In art. 10 van het bestek voor dit werk zijn bepalingen ge maakt t.o.z. van de werktijd, het loon, verzekering, vacantie- bonnen, enz. Werd in de met vraag 1 bedoelde overeenkomst iets gere geld t.o.z. van deze bepalingen? Of werden deze menschen geheel als aannemers beschouwd? Als dit laatste het geval is, vindt spr. het niet in orde, omdat dan de sociale wetten ontdoken worden; als iemand eens uit de schuit valt en in de bagger stikt, kunnen de nabestaanden nu naar het armbestuur .gaan om steun, omdat de sociale wetge ving, die we toch op prijs stellen, voor hen niet geldt. En ook wordt er gezegd, dat de menschen hun voorschotten bij ’t arm bestuur moeten halen. Aannemers moeten 10 voor de sociale lasten in de aannemingssom opnemen en door de wijze waarop hier gehandeld is kweekt men aannemers. Ten slotte vraagt spr.: Naast de wandelweg moest ingevolge de vergunning met de N. S. een sloot gebaggerd worden. Is het juist, dat de kosten van dit baggerwerk geheel ten laste van de zweminrichting worden gebracht? Spr. verwacht nu geen antwoord en legt de vragen schrif telijk over, dan kunnen B. en W. later antwoorden. De Voorz. deelt mede dat deze zaak zal besproken wor den in B. en W. en in de volgende vergadering volledige in lichtingen zullen worden verstrekt Ten eerste kan men op grond van oeconomische overwegingen bepleiten, dat het vegetarisme be ter is dan de andere voedingswijze. Vleesch is gebleken duurder te zijn dan de vegetarische voeding. De vraag mag dan ook gesteld of de voeding niet zoo oeconomisch mogelijk behoort te zijn. Een feit is, dat sinds de laatste vijftig jaar de vleeschprijzen stijgen, terwijl die van granen en groente vrijwel gelijk blijven. Stelt men de prijs van vleesch in 1870 op 100, dan is deze in 1913 200, tarwe en rogge in beide jaren 100, boter 150 in 1913. Nu bepaalt de prijs niet direct of iets duur of niet duur is. Dat wordt beslist door de hoe veelheid voedingswaarde ervoor. In een tijd als deze, waarin millioenen niet of bijna niet het noodige voedsel kunnen krijgen, is de vraag of men het beste resultaat met of zonder vleesch- voeding bereikt, van groote beteekenis. Geble ken is dat een H.A. greide 2'/2 millioen calo rieën voedingswaarde oplevert voor de mensch; bij bouwland is dit cijfer 5 millioen; met aard appelen 18 millioen. Uit deze cijfers blijkt dui delijk hoeveel voedingswaarde aan den mensch wordt onttrokken, wanneer de grond niet op de meest economische wijze wordt gebruikt. De mensch heeft noodig koolhydraten, eiwit, vet en vitaminen. De belangrijkste zijn eiwit en vet. 'Bij grasland verkrijgt men hiervan 150 K.G., bij voederbieten 200, terwijl bij vetwei- derij het percentage vet iets gunstiger ‘is. Men ziet dus, dat de vegetarische voeding vast en zeker oeconomischer is. Hoe zit dat nu? De vleeschvoeding is duurder, omdat veel aan den grond onttrokken wordt, dat niet voor voedsel geschikt is en de voedingswaarde van vleesch gering is. Het verschil tusschen de prijzen zal niet an ders worden. Dierlijk voedsel is graanvoeding uit de tweede hand en overal geldt de wet, dat iets dat twee bewerkingen noodig heeft, vast en zeker duurder is. Er doet zich nog iets voor. Door de toenemende bevolking wordt de grond duurder. Deze moet veel meer bewerkt worden. De prijsberekening moet dus doorgaan, waaruit alweer blijkt, dat de vegetarische voedingswijze oeconomisch beter is. Hoe staat het nu ten aanzien van de vegeta rische voeding voor den mensch? Als deze wel goedkooper maar minder deugdelijk is, dan moeten wij haar nog laten gaan. Vroeger wilde de medische wereld er niets van weten, maar nu wordt in die kringen een heel ander stand punt ingenomen, zooals door prof. Rubner (niet- vegetariër) en dr. Pijnappel wordt bevestigd. De medische wetenschap is nu geneigd te zeg gen, dat de vegetarische voeding net zoo goed kan als de andere. Uit de Engelsche sterftesta- tistieken is gebleken, dat onder de goed betaald wordende industrie-arbeiders lever- en nierziek ten 50 maal zooveel worden gevonden als on der de slechter beloond wordende boerenbevol king. Bij artsen is 3 maal zooveel jicht gecon stateerd en 7 maal meer leveraandoeningen. Ook daarom is dus een vegetarische boven de niet-vegetarische leefwijze te verkiezen. Uit de praktijk blijkt, dat de vegetarische voe ding is een belangrijke voorwaarde voor het welslagen, zooals bij sportuitslagen is gecon stateerd. Ze is dus niet de mindere, maar dient de betere teheeten ten opzichte van het licha melijk uithoudingsvermogen. Een andere kwestie is dat door vleeschge- Punt III. Aanbeveling van Burgemeester en Wethouders voor de benoeming van een Vader en Moeder in het Arm huis. (Bijlage 30; dossierno. 208). De voordracht bestaat uit: No. 1. J. Boschma en diens echtgenoote S. Sjaardema, thans vader en moeder in het tehuis voor ouden van dagen te Stiens. No. 2. G. A. Dijkstra, timmerman en diens echtgenoote T. Venema te Suameer. Bij eerste stemming staken de stemmen; beide sollicitanten hebben 7 stemmen. De tweede vrije stemming geeft hetzelfde resultaat. Met het lot worden hierna de heer G. A. Dijkstra en echtgenoote benoemd. Punt VII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het geven van namen aan straten. (Bijlage 35; dossierno. X 07. 155.2). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer. De Voorz. deelt mede dat een aantal bewoners van de Stationsweg hebben verzocht dit punt wat betreft de wijziging van hun straatnaam aan te houden, opdat belanghebbenden even tijd krijgen om een juistere naam voor te stellen dan de voorgestelde: „Spoorlaan”. De heer VanderVoet vindt die naam ook niet gelukkig; dit is zeker geen laan, dan zou de Stationsstraat beter „Spoor laan” kunnen heeten. Ook de naam Ziekenhuisstraat is niet gelukkig, noem die liever Sofiastraat, nu we daar in de buurt al een Emmastraat hebben. Ook met de vogelnamen voor de straten aan de Bolswarderweg is spr. niet erg ingenomen. Wie wil in deze malaisetijd nu in een Ooievaarslaan wonen? Boven dien is dat een weide- en watervogel, terwijl de namen van boschvogels hier beter op hun plaats waren. Spr. noemt bv. Lijster- of Nachtegaalstraat. De Voorz.: Er komen zooveel straten bij dat het moeilijk wordt. Als we boschvogelnamen geven, weet men misschien hier niet eens welke vogel we bedoelen. Maar bovendien heerscht over het mooie van een bepaalde naam altijd verschil van meening, De heer Boeijenga vindt het juist een gelukkige gedachte dat namen zijn genoemd die spreken. We zitten hier midden tusschen de weidevogels, daarom is het goed gezien uit onze vogelrijkdom namen te kiezen. Er zijn nog kieviten, tureluurs. Een stem: „Kemphanen”. De heer B o e ij e n ,g a wil ook de naam Ooievaarslaan be houden; de ooievaar wordt zeldzaam en komt hier gelukkig nog voor; en dan is het goed dat die naam vastgelegd wordt. De heer Zuiderbaan deelt niet de bezwaren van den heer Van der Voet inzake vogelnamen, maar wel die betreffende de Spoorlaan en is dus wel voor aanhouding van dit gedeelte van het voorstek De heer S ij t e m a vraagt zich af of het wel noodzakelijk is een van die twee namen Stationsweg en Stationsstraat te veranderen, ieder weet dat een weg is een pad aan één kant bebouwd, en dat een straat aan beide zijden is bebouwd, zoo- dat de bestaande namen zeer duidelijk zijn. Spr. is het er echter mee eens, dat als een dezer namen veranderd moet worden, de Stationsstraat Spoorlaan moet genoemd, dat is toch een laan. A j we nu dit voorstel aanhouden om de bezwaren der bewo ners, scheppen we dan ook een precedent bij latere naamgeving van straten? Moeten wie dan ook rekening houden met de wen- schen der bewoners? Laten we die weg niet bewandelen, maar onafhankelijk van deze wenschen namen geven. De Voorz.: Wij hebben die weg al eens bewandeld bij de Schamestraat en het Achterom. De heer Mas el arid ziet niet in dat als de raad een be slissing tot uitstel neemt, dit een precedent kan vormen; de bewoners hebben ons een wensch kenbaar gemaakt en die mag toch worden loverwogen. De heer P o t m a zegt dat het een exceptie is dat een be staande straatnaam gewijzigd wordt; dat is iets anders dan met nieuwe straten. Spr. kan er wel wat voor voelen dat de betrokken bewoners eerst zelf eens meedeelen, welke naam zij geschikt achten. De heer Boonstra steunt het idee Van der Voet om de Ziekenhuisstraat om te doopen in Sofiastraat, en meent dat de bewoners van de Stationsweg in staat dienen gesteld hun wenschen kenbaar te maken. De Voorz.: Laat de raad zich dan vereenigen met de namen voor de Vogelbuurt en laten we de rest aanhouden. De heer Van der Voet zegt nog dat hij tegen de Vogel buurt geen groote bezwaren heeft, hij had gaarne andere vogelnamen voor deze straten bepaald. De heer De Groot stelt voor de Ziekenhuisstraat St. An- toniusstraat te noemen. De heer Maseland zegt dat de bewoners van de Stations weg gaarne de naam Koninginneweg hadden. Z. h. s. wordt besloten aan de daarvoor voorgestelde straten de in het voorstel van B. en W. genoemde vogelnamen te geven. De h.h. Boonstra en Van der Voet stellen nu voor de Ziekenhuisstraat Sofiastraat te noemen. Voor dit voorstel stemmen de leden: Oppenhuizen, Sijtema, Zuiderbaan, Maseland, Hoekstra, Dokkum, Van der Voet, Blok, Siemensma, Boonstra, De Groot, Boeijenga en Potma; tegen het lid Smeding. Met 13—1 st, is dit voorstel dus aangenomen. De heer Maseland stelt voor de Stationsweg te noemen Koninginneweg. 11(13 A). Dit adres wordt gevoegd bij de desbetreffende stukken. Motie van de Smallinge^lander Bestuurdersbond te Drachten, gericht tot den Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, houdende een protest tegen maat regelen ten aanzien van de tewerkstelling in de Rijkswerk- verschaffing en waarin bepaalde maatregelen worden ge- eischt, met verzoek aan deze motie adhaesie te betuigen. (1.836(1)). B. en W. stellen voor deze motie voor kennisgeving aan te nemen. De heer De Groot vraagt of de menschen die de gemeente Punt 11. Ingekomen stukken: a. Verslagen van de in 1931 aan de o. 1. scholen ge houden schoolvergaderingen. (1.851.2.02.91 A). Voor kennisgeving aangenomen. b. Verslag van de commissie van toezicht op het mid delbaar onderwijs over 1931. (1.851.3.02.98). Alsvoren. c. Verslag van de Gezondheidscommissie met de zetel Sneek over 1931. (1.771.07.83-2). Alsvoren. d*. Verslag van de toestand en de werkzaamheden der Vereeniging voor kraamverzorging over 1931. (1.842.15). Alsvoren. e. Adres van het Prov. Drankweer-comité in Friesland, houdende adhaesiebetuiging aan het door de Nationale Commissie tegen het alcoholisme aan de Raad gericht ver zoek om te bevorderen dat het maximum-aantal verloven punt zijn verschillende gronden aan te voeren;- A wordt vastgesteld op het thans bestaande aantal. (1.761. Punt V. Rapport van de Commissie voor rekeningen en begrootingen inzake onderzoek der begrooting van het Old Burger Weeshuis voor 1932. (Bijlage 32; dossierno. 1.842.73). Een nota van Burgemeester en Wethouders is bij de stukken gevoegd. (Bijlage 33). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer. De heer S ij t e m a zegt dat niet dikwijls een nota bij een rapport van de financieele commissie wordt gevoegd. Deze nota valt bij nalezing gelukkig echter mede en spr. geeft de ver zekering, dat regenten deze vaderlijke vermaning reeds bij voorbaat hadden in acht genomen; zij hebben de verlaging van het afschrijvingspercentage maar voor 1 jaar ingevoerd en bovendien is de meening van den accountant gevraagd, die geen bezwaar had zelfs 3 4 Jaar dit percentage toe te passen. Bovendien grondt deze afschrijving zich op waarden van 1922, die nog al hoog zijn; binnenkort zullen die herzien worden en als men dan het volgend jaar daarop weer 2 afschrijft, zal dat bedrag niet veel verschillen met wat thans met 1 wordt afgeschreven. Sneek uitzendt, dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben als de genen op wie deze motie betrekking heeft. Spr. meent van niet. De Voorz. deelt naar aanleiding van de vragen in de vorige vergadering door den heer Boeijenga gedaan mede, dat thans 40 werkloozen zijn uitgezonden naar Staphorst en dat er weer onderhandeld wordt met den minister. De Secretaris zegt dat voor de thans door Sneek uit gezondenen dezelfde arbeidsvoorwaarden als bij de vroegere uitzending gelden. De directeur van de arbeidsbeurs keert on geveer f 17.50 per week aan de gezinnen uit, de kost voor de man is hier al af, dus deze voorwaarden wijken belangrijk af van wat in deze motie genoemd wordt. De heer De Groot dankt voor de inlichtingen en gaat mee met het voorstel van B. en W., dat alsnu z. h. 8. word! aangenomen. De BURGEMEESTER van SNEEK maakt bekend dat ter secretarie van heden af ge durende 30 dagen ter inzage is nederge- legd een opgave van de uitkomsten, be doeld in de artt. 9 en 10 (meting), 11, 12 en 13 (schatting), 23 (verbetering) en 43 (regeling van de aanvang der termijnen), der wet van 26 Mei 1870, S. 32, betreffende de grondbelasting. SNEEK, 2 April 1932. 1111//ij 11 L NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1