No. 62 Eerste Blad. UITMVB: NfflBRBffi Co.
S
8
Dit No. bestaat uit; 3 bladen.
Uit onze Raadzaal.
I
annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)
d
NIEUWSTIJDINGEN.
Woensday 4 Mel 1Ö32. 4Se Jaarfjasfigj
de relening van kapitaalontvangsten en -uitgaven
de aanbeveling, krijgt bij eerste
en de heer Jac. Dijkstra, no. 2
VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op
MAANDAG 2 MEI 1932, ’s avonds 7% uur.
Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester.
Secretaris die heer P. Sikkes.
Aanwezig 14 leden. Afwezig de heer S. Breeuwsma.
Aan de orde is:
Punt I. Notulen van de vergadering van 29 Maart 1932.
Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld.
zoek, ieder deskundige had kunnen nagaan hoe het hier ging.
De Voorz.: Als U langer als raadslid zitting hadt, zoudt
U weten, dat hier herhaaldelijk dergelijke kwesties inzake de
„opzet” zijn gerezen. Er zijn inschrijvers, die nooit werk krij
gen en toch altijd in de „pof’ deelen, en als inschrijvers zoo’n
stelsel toepassen en ver boven de begrooting komen, dan moet
U ons niet kwalijk nemen, dat wij zeggen dat er „een dikke
pot op zif’.
Het D. B. heeft niet te zorgen dat de aannemer zijn zegels
plakt; daarmee hebben wij niets te maken. Wij hebben zooveel
mogelijk geantwoord op Uw vragen; als tijdens de loop van
het werk blijkt, dat een iets andere uitvoering beter is, dan
geschiedt dat wel meer in overleg met de aannemer.
De heer Mas el and zegt dat zelfs als wij aannemen dat
begrooting en laagste inschrijving te laag waren, het toch wel
opvallend is, dat de volgende inschrijvingen alle zeer veel daar
mee verschillen. Het is een gewoonte geworden een pot op een
werk te zetten, dé meeningen over het al of niet geoorloofde
daarvan loopen uiteen; een matige pot heeft burgerrecht ge
kregen, maar hier deden de verschillen in de cijfers een abnor
maal hooge pot vermoeden. En dat systeem kunnen B. en W.
niet toelaten; zij kunnen niet de dupe worden van zulke verschil
len, zelfs als de begrooting f 1000 te laag was, is er nog een
verschil van f2000. En bij zulk een verschil spreekt voor spr.
het vermoeden sterker van een hooge opzet, dan de verklaring
van de aannemers, die ais beschuldigden wel alles gezamenlijk
kunnen verklaren. Zij zijn ten slotte de belanghebbenden. Naar
aanleiding van deze naakte feiten laat spr. het oordeel gaarne
aan de deskundigen.
De zeven menschen die meewerkten, hebben ook een loon
genoten, waaruit ze gemakkelijk zelf de kosten der sociale
maatregelen hadden kunnen betalen; de gemeente heeft het
geld daarvan dus niet in de zak gestoken, maar de menschen
hebben het zelf in eigen zak gehouden.
Aan deze menschen is overigens ook in geen enkel opzicht
zich met deze zaak reeds bezig houdt en haar volle aandacht
er Ban geeft, acht spr. het niet noodig adhaesie te betuigen.
De heer Z u i d e rb aan zal voorstemmen. In Ooststelling-
werf voelt men de nood aan den lijve en het is te begrijpen
dat men daar geen middel onbeproefd laat om steun te krijgen.
En al voelen gemeenten als de onze de nood nog niet zoo,
waar Ooststellingwerf het vraagt acht spr. het gewensoht dat
ook onze gemeente adhaesie betuigt.
De heer D e G r o ot zegt dat de maatregelen die Ooststelling-
werf vraagt, voor Sneek betrekkelijk weinig (wat j betreft)
of geen (wat k aangaat) belang hebben en daarom meent spr.
dat deze gemeente niet het juiste lichaam is adhaesie te be
tuigen.
Voor het voorstel-Hoekstra stemmen de leden Van der Voet,
Zuiderbaan en Hoekstra; tegen stemmen de leden Blok, Oppen
huizen, Sijtema, Smeding, De Groot, Maseland, Boeijenga, Sie-
mensma, Dokkum, Boonstra en Potma.
Met 113 st is dit voorstel verworpen.
Z. h. s. worden alsnu beide adressen voor kennisgeving aan
genomen.
l. Adres van A. Zandstra e. a. houdende verzoek om
restitutie van h. i. ten onrechte betaalde keurloonen voor
ingevoerde vleeschwaren. (IX 07.353.8).
Dit adres wordt gesteld in handen van B. en W. om advies.
m. Proces-verbaai van kasopneming bij den gemeente
ontvanger op 20 April 1932. (X 07.352.651).
Dit proces-verbaai wordt voor kennisgeving aangenomen.
n. Adres van G. Kroon, houdende nader verzoek om
hem 25 reductie te verleenen op de door hem betaalde
huur voor de boomgaard bij de Jachthaven, over het huur
jaar 1931/32. (X 07.351.32(48)).
Dit adres wordt gesteld in handen van B. en W. om advies.
o. Adres van eenige aardappelhandelaren en beurtvaar-
ders, houdende verzoek om uitdieping van het Grootzand.
(1.813.113(12)).
Dit adres wordt gesteld in handen van B. en W. ter afdoening.
p. Rekening en verantwoording van het beheer en on
derhoud van de „Mac-adam-weg Sneek-Bolsward” over
1931, met verzoek over te gaan tot storting van het aan
deel der gemeente in het tekort dier rekening. (1.811.111).
voor c' j woningen type A en B met eeh voordeelig
f 2374.44
voor 5 woningen type C en D met een voordeelig
f 644.91
-ie woningen type Fmin met een nadeelig
f 2630.65
woningen type D en Dmax met een na-
,an f4433.37
woningen type E met een nadeelig saldo
f3414.76
Woningen zonder rijksvoorschot gebouwd:
voor de 66 woningen aan de Willem de Zwijger-
5e.
van
II.
le. voor de 66 woningen aan de Willem de Zwijger-
straat met een nadeelig saldo van f 1707.81;
2e. voor de 34 woningen aan de Franekervaart, met
een nadeelig saldo van f 814.32;
3e. voor ie 10 woningen aan de Kapelstraat en aan
de 2e SteenIdipstraat met een nadeelig saldo van
f 1028.96;
Punt II. Ingekomen stukken:
a. Verslag van de handelscursus der Vereeniging
„Middenstand” over 1931. (1.851.35.02.98).
Dit verslag wordt voor kennisgeving aangenomen.
b. Verslag van de Prov. Friesche Vereeniging „Hef
Groene Kruis” over 1931. (1.842.1).
Alsvoren.
c. Verslag van de Vereeniging „Pro Juventuie” in het
arrondissement Leeuwarden over 1030. (1.842.74).
Alsvoren.
d. Beredeneerd verslag van de werkzaamheden der
woningstichting „Patrimonium”, met winst- en verlies
rekening over het annuïteitsjaar 1931/1932 en balans per
23 Februari 1932. (1.778.532.1(12)).
Alsvoren.
e. Verslag van den directeur van het openbaar slacht
huis, als bedoeld in art. 12 2e lid, zijner instructie, over
1931. (IX 07.355.1).
Dit verslag wordt opgenomen in het gemeenteverslag.
De heer Boonstra vraagt of de partij afgekeurde vleesch
waren, waarvan het verslag spreekt, ingevoerd was of niet, dit
in verband met het stuk ingekomen onder 1,
De Voorz. kan niet meedeelen wat het hier betrof, doch
zal inlichtingen inwinnen,
Adres van J. H. van Kampen te Steenwijk en andere
varkenshandelaren, houdende verzoek om verlaging van
het marktgeld voor biggen te Sneek.
Dit adres wordt gesteld in handen van B. en W. om advies.
g. Adres van het bestuur der Schippersvereeniging
„Eensgezindheid” van Wonseradeel en O., houdende ver
zoek om verlaging van het walgeld te Sneek tot 1 cent
per ton en om vrijstelling van de betaling van walgeld
bij laden of lossen ten behoeve der gemeente-bedrijven.
(1.813.11) .
Alsvoren.
h. Adres van de Bond van Friesche Stoom- en Motor-
vaartbelangen, de Ned. Vereeniging van autobusonder
nemers en de gezam. Ver. van Bodewagens en Vrachtver
voerders in de provincie Friesland, houdende verzoek geen
subsidie te verleenen aan de Ned. Tramwegmaatschappij.
(1.812.11) .
Dit adres wordt gevoegd bij de desbetreffende stukken.
i. Adres van het Centraal Drankweer-comité in de ge
meente Sneek, houdende adhaesiebetuiging aan het adres
van de „Nationale Commissie tegen het Alcoholisme”, hou
dende verzoek het maximum-aantal drankwetverloven A
vast te stellen op het thans bestaande aantal. (1.761.1!
(13 A)).
Alsvoren. (Zie bijlage no. 47).
j. Adres van het gemeentebestuur van Ooststellingwerf,
houdende verzoek om adhaesiebetuiging aan het tot den
Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw gericht
verzoek om met het invoeren van maatregelen tot steun-
verieening aan de land- en tuinbouw de meest mogelijke
spoed te betrachten. (1.842.95).
k. Adres van het gemeentebestuur van Ooststelling
werf, houdende verzoek om adhaesiebetuiging aan het tot
den Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw ge
richt schrijven, waarin er met klem op wordt aangedron
gen:
a. dat de centrale werkverschaffingsobjecten wederom
iedere week voor alle tewerkgestelde arbeiders worden
opengesteld;
b. dat ook ongehuwde werklooze arbeiders tot de van
rijkswege gesubsidieerde werkverschaffing worden toege
laten. (1.836).
De heer Hoekstra zou gaarne zien dat de raad adhaesie
betuigde aan het adres onder j., want een deel onzer nijvere
bevolking wordt met ondergang bedreigd, daarom dient spoed
betracht met de maatregelen.
De heer Zuiderbaan steunt dit voorstel.
De heer Boonstra zegt dat zijn tegenstemmen niet beoogt
1 Md - S. D. A. P.
De S. D. A. P. vierde Zondag haar
Meifeest ’s morgens met demonstraties
van A. J. C. en N. A. S. B. in het
Sportpark, ’s middags met een zeer
geslaagd' kinderfeest in de Harmonie
en fietstocht door de Legean, waar
aan een honderdtal personen deelnam
en waarbij1 leden van Morgenrood in
verschillende dorpen zongen, ’t Avonds
een demonstratieve optocht door da
stad en een druk bezochte openbar^
vergadering in de Harmonie, onder/
voorzitterschap van de heer G. Vonk.
Ds. Vink van Bolsward sprak de
feestrede uit, die de vraag stelde of
wij! wei recht hebben in deze tijd te
spreken van een Meifeest, want de
dagen zijn donker, millioenen gaan ge
bukt onder zware zorgen. Ook de eigen
partij is pas door een zeer ernstige
crisis heengegaan, de splijtzwam heeft
zijn rampzalig werk gedaan. Als wij
toch getuigen van ons vertrouwen in
de toekomst en geloof in het socialisme,
dan is (dat omdat dit geloof ons een
licht in het duister is en dat dit onze
kracht is waarom wij de stryd aandur
ven. Socialist zijn beteekent een strijd
naar drie fronten strijden, en dat vraagt
al onze kracht, geloof en toewijding.
Van alle kanten wordt er tegen de
beweging opgetrokken. Er is de crisis,
met de aanslag van het kapitalisme op
het levenspeil van. den arbeider, en
de dreiging van het militairisme. Bo
vendien komt over Europa de beweging
van het fascisme, ook hier is aan de
horizon een wolkje daarvan op te mer
ken, dat kan aangroeien tot een groote
dreiging.
Wjj moeten ons dus ook daarvan
met met een spotlach afmaken. De
strijd op drie fronten gaat dus voor het
behoud van het levenspeil, tegen het
militairisme, tegen het fascisme.
De arbeiders zijn aan het uitbreken
van de crisis Volmaakt onschuldig, zoo-
dat het onbillijk is op hen de gevolgen
van deze crisis af te wentelen door
loonsverlaging als de eenige weg tot
redding. Daarom eischen wij handha
ving van het levenspeil. ‘Dit is immers
de crisis van de overproductie, zoodat
loomvermindering dus vermindering
van koopkracht de crisis juist zal ver
lengen. Zoowel om zedelijke redenen
als om ons economisch inzicht zeggen
wij dus: handhaving van het loonpeil.
Wij weigeren ook de zaak op de oude
voet voort te zetten. Wij eischen plan
matige productie, gemeenschapsproidfuc-
tie zonder immoreele winstspeculatie,
doch met primaire behoefte voorziening
voor heel het volk.
Dan is er de strijd tegen het mili
tarisme. De mogendheden gaan voort,
ondanks volkenbond en ontwapenings
conferentie, te streven naar zelfzuchtig»
doeleinden. Het schandaal in Mant|-
sjoerije was daardoor alleen mogielijk,
en terwijl men in Genève bijeen was
om Japan’s optreden af te keuren, gar
ven de mogendheden hun handelaren
verlof tot wapenuitvoer.
De ontwapeningsconferentie dreigt te fe zeggen dat er geen nood is, maar aangezien de regeering
mislukken. De internationale Soc. Dem.
moet weer grijpen naar het middel dat
Vaillant en Keir Hardde reeds op het
congres te Weenen vóór den oorlog
aanbevalen, n.l. de algemeene werk
staking, welk middel echter strandde
op het verzet der Duitschers. Nu heeft
men in deze staking, de boycot, masi-
sale dienstweigering echter middelen
om de oorlog te keeren. Bezitten wij
dan te zijner tijd de moed en zedelijke
kracht, tot dappere ongehoorzaamheid.
Dan gaan wij welbewust de toekomst
in, de weg is gewezen, laat ons dien
gaan tot het einde toe.
Het fascisme met zijn geloof in ge
weld, ontkenning der democratie, en
uiterst nationalisme is onze tegenpool.
Dat ziet niet verder dan het eigen volk,
voor hen geldt het staatsabsolutisme.
Voor ons geldt daartegenoveronze
bliik verruimen ver over de grenzen,
niet nationaal^ doch denken in wereld-
deelen en trouw zijn aan het geestelijk
goed der democratie, en onze strijd
vrij houden van gewéld.
Een strijd op drieërlei front dus,
maar naast deze defensieve strijd zul
len wij blijven in het oog houden het
verre doel dat wenkt, eens zal het so
cialisme komen. Wij werken verder aan
uitbouw van pns politiek- en econo
misch systeem. Dat schijht velen niet
genoeg, men wil het socialisme nu.
Hoezeer deze leus ook begrijpelijk is,
dient er ernstig tegen gewaarschuwd.
Onze zaak is te dierbaar om haar op het
spel te zetten terwille van avonturiers-
b. de rekening van kapitaalontvangsten en -uitgaven
van het won ngbedrijf over 1931 voorloopig vast te stellen
met een totaal van f220.414.30 in ontvang en uitgaaf;
c. de ba'; nsen van het woningbedrijf per 31 December
1931 voorloopig vast te stellen met een totaal van:
le. f658 351.46 in debet en credit voor de met rijks
voorschot gebouwde woningen;
2e. f224.584.91 in debet en credit voor de niet met
B. en W. stellen voor over te gaan tot betaling van het aan
deel der gemeente in het tekort, ten bedrage van f 3370.25.
Aldus besloten.
q. Adres van Ir. J. Bellinga, directeur der gemeente
bedrijven, houdende verzoek om eervol ontslag alszoodanig
met ingang van 15 Juni 1932, wegens benoeming tot di
recteur der lichtbedrijven te Almelo. (208).
Het gewaagde ontslag wordt eervol verleend.
r. Adres van Mej. L. Spaanstra, onderwijzeres~aan*de
o. 1. school no. 4, houdende verzoek om eervol ontslag als
zoodanig met ingang van 1 September 1932. (208).
Het gewaagde ontslag wordt eervol verleend, met ingang
van een door B. en W. te bepalen datum.
s. Schrijven van IJ. P. Veldhuis, houdende mededeeling
dat hij ontslag neemt als lid van het college van Regenten
van het Old Burger Weeshuis. (1.842.73).
Dit schrijven wordt voor kennisgeving aangenomen.
Punt III. Aanbeveling van Regenten van het Old Burger
Weeshuis voor de benoeming van een lid van dat college.
(Bijlage 45; dossierno. 1.842.73).
De heer K. Meima, no. 1 van
stemming 7, dr. H. de Vos 4,
van de aanbeveling, 3 st.
Bij tweede vrije stemming wordt de heer K. Meima benoemd
met 8 st, de heer Jac. Dijkstra had 1, dr. H. de Vos 5 st
Punt IV. Mededeeling van Burgemeester en Wethouders
naar aanleiding van de vragen van het raadslid C. A. A.
van der Voet omtrent de gunning van de aanbesteding van
het uitbaggeren van het spoorkanaal. (Bijlage 46; dossier
no. 1.813.113).
De nota is in ons vorig nummer opgenomen.
De heer Van der Voet dankt voor het vrij uitvoerig ant
woord, al acht hij het onbewedigend. Spr. zegt dat het begroo-
tingscijfer en dat van de laagste inschrijvers kant noch wal
raakten, ze waren veel te laag, waarom bewust is meegewerkï
tot het wegwerken der kosten voor sociale maatregelen, welke
8 A 10 uitmaken, waarom ook inplaats van de in het bestek
genoemde 12 man slechts 8 werden gebruikt. Als dit laatste
economischer is, zooals in het rapport wordt beweerd, dan had
dat aantal van 12 niet in het bestek genoemd moeten worden.
Maar dat alles wordt aangevoerd omdat de begrooting te laag
geraamd is. Dat pramen door een aannemer gemakkelijker te
huren zijn is een bewering op het belachelijke af; het bagger-
werk leent zich uitstekend voor eigen beheer, ook wat het toe
zicht betreft, men kan immers altijd nagaan hoe het werk is
uitgevoerd door peilen. Van Dijk had ondanks de mondelinge
overeenkomst te zorgen voor het nakomen der sociale maat
regelen; deze mannen hebben nu een bedrijfsnummer, als ze
straks werkloos zijn, kunnen ze dan weer gaan stempelen? Als
Van Dijk aannemer was had hij ondanks de mondelinge over
eenkomst moeten plakken; de gemeente heeft het werk goed-
kooper gemaakt ten koste der arbeiders. Al is er geen infor
maliteit begaan, de gemeente had tot het nakomen der sociale
maatregelen moeten meewerken, gezien de uitspraken, hier her
haaldelijk door dé raad in dergelijke kwesties gedaan.
In het rapport van den directeur van gemeentewerken wordt
de opzicht «jer spoorwegen Van der Voet nitgespeeld tegen
het raadslid; dat verraadt eenige geraaktheid; spr. laten de
wijzigingen in het bestek op zich zelf koud, maar blijft van
oordeel, dat het daarbij ging om het werk goedkooper te maken,
opdat de kosten dichter bij de raming kwamen. Zelfs de jongens
van de Ambachtsschool weten dat een besteder het recht heeft
wijzigingen in het bestek aan te brengen, maar in dit geval
diende dat camoufleeren om de raming aannemelijk te maken.
Als B. en W. deze kwestie door een onpartijdig deskundige
laten onderzoeken, zou die aan sprekers kant staan. Zeker is
door de wijzigingen f2000 f2500 bespaard.
Spr. zou kunnen vragen om bewijzen voor een krasse be
schuldiging in de nota geuit jegens een groep aannemers en
als die bewijzen zijn overgelegd, zal spr. gaarne meewerken
het „plundersysteem” te veroordeelen en te bestrijden. Spr.
komt zelf wel met aannemers in aanraking en weet wat daar
voorvalt, maar hij (gelooft dat hier de bewijzen niet zijn en
dan is het beneden kritiek zulk een verdachtmaking te uiten,
dat hoort hier niet thuis. Van dit werk kon niet gezegd worden
dat het „plundersysteem” er op is toegepast; het bewijs daar
voor heeft spr. bij zich, nL dat de opzet op dit werk is geweest
f 300, dat is 3 en waar er 10 voor de sociale maatregelen
is afgegaan, is het plundersyseeem niet aan de kant der aan
nemers.
Spr. weet wat het zeggen wil met aannemers te werken,
maar in dit geval is van onbehoorlijke praktijken niets gebleken.
.Spr. vindt het niet erg dat een vergoeding voör het maken der
berekening op de inschrijvingssom wordt gezet; bij de Friesche
Schilderspatroonsbond wordt dat den besteder zelfs officieel
meegedeeld.
Wat de kosten der Zwemschool betreft, spr. is overtuigd dat
het niet waar is dat alles met het bestuur is overlegd, wel moet
de Zwemschool meebetalen voor die sloot, omdat zij er belang
bij heeft, maar het is onjuist dat baggeren geheel voor haar
rekening te brengen.
Spr. betreurt dat in het rapport zijn ambt in betrekking tot
deze zaak is gebracht. Spr. geeft de vei zekering, dat hij geen
gebruik heeft gemaakt van gegevens, die hij toevallig wist, dat
een voorrecht geschonken, zoo dat ze in de concurrentie be
voordeeld werden. B. en W. hebben iets gedaan, waartoe ze
in de gegeven omstandigheden verplicht waren.
De heer Zuiderbaan kan zich vereenigen met de mee-
ning, dat een matige pot burgerrecht heeft verkregen, om de
noodzakelijke kosten, door een aannemer gemaakt, te vergoe
den. Anders zou het zijn als een oppervlakkige beschouwing
der cijfers een pot van een groot bedrag zou doen vermoeden.
Daarom juist dient men angstvallig te waken dat als men het
werk gunt, achteraf wijzigingen in het bestek worden aange
bracht Jarenlang is door de vakorganisaties gestreden voor so
ciale maatregelen voor de arbeiders, en door hier een overeen
komst te treffen met menschen, die als aannemers optreden,
heeft men de sociale wetgeving uitgeschakeld. Daarmede kan de
gewone inschrijver echter geen rekening houden. Op deze wijze
schept men conflicten. De geheele voorwaarde betreffende het
voorgeschreven aantal werklieden is ook overboord gegooid; had
jnen dit aantal bij de inschrijving toegelaten, dan was dit toch
ook van invloed geweest op de inschrijvingssommen. Mocht
ooit weer een werk gegund worden aan de laagste inschrijver,
iaat men dan geen wijzigingen brengen in de voorwaarden,
omdat de betrokkene zoo laag ingeschreven heeft
De heer Boonstra gelooft toch dat B. en W. de kwestie
der sociale verzekering te gemakkelijk aanvoelen. Nu publieke
aanbesteding ónmogelijk bleek, ,warc eigen beheer aangewezen
en had men deze menschen niet uit dé sociale verzekering
moeten lichten; niet het zegels plakken 4s het voornaamste,
maar om de ziekte- en ongevallenwet gaat het hier vooral.
Daarvan hebben de menschen het risico nu zelf gedragen. Spr.
weet dat iemand, die onder dezelfde omstandigheden werkte,
ziek vzerd en met zijn gezin, omdat toen de ziektewet niet voor
hem gold, aan het Burgerlijk Armbestuur verviel Als zoo
iemand een ongeval overkwam, zou hetzelfde met hem gebeurd
zijn. Spr. vindt het dus onpractisch dat de gemeente meewerkt
aan het lichten van de hand met de voorschriften der sociale
verzekering. Als publieke aanbesteding niet mogdlijk blijkt
hier bleek daartoe gegronde vrees dan moet men toch niet
op deze wijze optreden.
De heer Va n der Voet zegt dat als er geen bewijzen zijn,
men niet mag spreken van plundersysteem. De menschen mogen
’n behoorlijk loon hebben gemaakt, maar spr. hoorde van Van
Dijk, dat er f25.per week is verdiend en dat men daarvoor
10 uur per dag werkte, terwijl bij aannemers de arbeiders 8
uur moeten werken. Spr. vindt die f 25.dan geen loon waar
van de menschen zelf kunnen plakken. Spr. hoopt dat deze
besteding B. en W. zal hebben gelieerd dat men niet op der-
gelijke wijze moet optreden. De aannemer heeft 8 te rekenen
voor de sociale maatregelen, met de regendagen wordt dat
10 dat brengt direct belangrijke wijziging in het inschrij
vingsbedrag.
De Voorz.: Het D. B. zal in het vervolg doen wat het in
het belang van de gemeente noodig acht Als er tegen een
dergelijk systeem, als wij hier laakten, moet opgetreden, zullen
wij dat doen.
De heer Maseland: Onze bedoeling was niet de men-
pchen aan de sociale verzekering te onttrekken. Wij zullen ten
opzichte van dit punt er op letten, dat dit niet geschiedt, maar
ons ook verzetten tegen praktijken die hier sterk moesten
worden vermoed.
Dc nota van B. en W. wordt alsnu z. h. s. voor kennisgeving
aangenomen.
Pant V. Advies van Burgemeester en Wethouders op
het adres van de Nationale Commissie tegen het alcoho
lisme, sub-commissle „Handhaving drankwet” te Utrecht,
houdende verzoek het maximum aantel verloven A vast te
stellen op het thans bestaande aantal. (Bijlage 47; dos-
siemo. 1.761.11(13 A)).
Het advies van B. en W. vindt men in ons vorig nr.
Z. hu s. wordt het aangenomen.
Punt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
voorloopige vaststelling van de rekening van het openbaar
slachthuisbedrijf over 1031. (Bijlage 48; dossierno. IX 07.
352.17).
Het voorstel van B. en Vf. vindt men in ons vorig nr.
Z. h. s. aangenomen.
Punt Vil. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
voorloopige vaststelling van de rekening van het woning
bedrijf over 1931. (Bijlage 49; dossierno. IV 07.352.17).
B. en W. adviseeren:
Wij leggen hierbij aan U over de door de Commissie
voor het Won ngbedrijf bij ons ingediende rekening over
1931 mei de laarbij oehoorende bescheiden.
Ten aanziee van deze bescheiden hebben wij niets te
onzer verantwoording te vermelden.
Onder mededeeling dat de cijfer der rekening over
eenkomstig a t. 265, le lid, der Gemeentewet door het
Centraal Bur ui voor Verificatie en Financieele adviezen
der Vereenigi g van Nederlandsche Gemeenten zijn deug
delijk verkla; d, stellen wij U voor het volgende besluit
te nemen:
De Raad o r gemeente Sneek;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders
d.d. 13 April 1932, no. IV 07352.17(1);
is een aantijging, die spr .afwijst; hij vreest geen enkel onder- BESLUIT*
a. de rek ning van baten en lasten van het woning
bedrijf over '931 voorloopig vas^ te stellen:
I. Woninf n met rijksvoorschot gebouwd:
le. 1
saldo van
2e.
saldo van
3e. voor
saldo van
4e. voor e
deelig saldo
voor (..e
ga*
I---I
NIEUWE SNEEKER COURANT