Officieel Orgaan der Gemeente Sneek lil dB Uitgave RIEZEBRINK Co. Eerste Blad No. 68 Woensdag 25 Mei 1932 Dit No. bestaat uit 2 bladen. Herijk van Maten en Gewichten. 4Se Jaargang fjji OFFICIEEL GEDEELTE. A B. MM M j-"-- --- -4 s Alle Advertentie» worden in belde bladen Regelprljs 9 eent« Abonnementen belangrijke korting opgenomen. van en I één der letters: n.m. I Replieken. ®f|S 1 - Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhurzen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. op op op op op op op Mr. T ij s m a hoorde met genoegen naar het enthousiaste getuigen van ds. Buskes, doch het log ah< nooit mu dat we leven in een tijd els deze met zijn vele dwalingen, maar als hij uit debatteeren gaat, gaat hij niet met bewogenheid maar met argu menten. De consekwentie waartoe Kerk en Vrede leidt is een uiterst gevaarlijke, afwijsbaar voor ieder een, die niet voor 100 overtuigd is dat Kerk en Vrede de waarheid heeft. Ten slotte raadt spr. ds. Buskes aan, als hij eens weer debat teeren gaat, dit eens te doen met ds. De Vos, dan zal hij zien hoe groot verschil er bestaat tusschen de leden van Kerk en Vrede. A en B D, E en O F en H C, I, J en K L, M, N en R O, P, Q en S V W T, U, X, IJ en Z 7 BURGEMEESTER en WETHOUDERS SNEEK, herinneren er aan dat dit jaar voor de herijk der maten gewichten zitting zal worden gehouden in het Gerechtsgebouw aan de Marktstraat no. 27 aldaar op 27 en 30 Mei, en op 1, 2, 3, 6, 8, 9, I:::"'M- tó lil De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f 2.50, naar buiten fr. per post 3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Vrijdagste Hommerts, Jutrijp, Tims, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. Ds. Buskes zegt dat Kerk en Vrede geen band heeft met de officieele kerken, doch dat zij wel degelijk een is met de kerk van Jezus Christus, zij rekent zich tot de voorposten er van. Spr. gelooft inderdaad dat er een groot ge vaar |voor oorlog is; er is nog een grooter ge vaar: het zal hier als in Rusland gaan, als we ons niet bekeeren. Ons volk moge wars zijn van militairisme, maar bij het begrip vaderlandsliefde denken we nog bijna altijd aan militairen, loop graven enz. Zeker, onze tijd is een vulkaan, maar daarom wil spr. ook de bewogenheid om de ontzaglijke nood te bereiken. Ook Jezus Christus sprak met bewogenheid. Als het niet anders wordt komt er stellig weer oorlog. Stel dat het waar is dat Nederland door de mobilisatie buiten de oorlog bleef, dan is daar mee n'iets beweerd tegen wat Kerk en Vrede wil. Ook spr. wil niets liever dan dat zijn vaderland onafhankelijk blijft, maar als het moet liever met heel Nederland er onder dan niet in de weg van God ’n gespaard huis in ’n brandende straat. Spr. heeft inderdaad vrijstelling van de dienstplicht gevraagd, het was in de tijd dat hij op hetzelfde s:andpunt stond als mr. Tijsma nu. Spr. kent al d e argumenten, hij is er in opgegroeid, maar ren mag, ja moet soms van meening verande- r n. Het gaat ook ten slotte niet om de vraag of spr. een waarachtig Calvinist is maar wel of hij waarachtig Christen wil trachten te zijn. De heer Tijsma noemt het standpunt van Kerk en Vrede ontzaglijk gevaarlijk als het niet voor de volle 100 als Gods Woord vaststaat, maar Debat Mr. TijsmaD3. Buskes. Vrijdagavond had in het Gebouw voor Chr. Belangen het debat tusschen ds. J. J. Buskes van Oosterend op Texel en mr. J. W. Tijsma uit Leeuwarden plaats over „het Ontwapenings- vraagstuk”. De heer H. M. Martens presideerde. De zaal was geheel bezet toen de voorzitter allen welkom heette en in gebed voorging, waarna hij meedeelde dat beide sprekers eerst 40, daar na nog eens 15 minuten zouden spreken, terwijl men verzocht werd zich van teekenen van goed en afkeuring te onthouden. Mr. T ij s m a sprak het eerst, gaf de voor geschiedenis van deze ontmoeting en betoogde dat de wereldoorlog het vraagstuk of deelname aan een oorlog geoorloofd is meer op de voor grond heeft gebracht. De gruwelen van dien oorlog hebben de vraag acuut gemaakt: welke houding moeten wij aannemen als ons land ook eens in den oorlog wordt betrokken. Ds. Buskes wil nooit of te nimmer aan een oorlog deelne men, spr. zegt dat onder sommige omstandig heden dat geoorloofd, ja plicht is. Spr. wil zoo veel mogelijk hedenavond tegen de principes van Kerk en Vrede ingaan, speciaal zooals die ge propageerd worden door ds. Buskes en zijn medestanders. Spr. wil zijn ergernis eerst eens luchten over de naam „Kerk en Vrede”, een naam welke spr. in strijd met de goede trouw acht, omdat deze naam de schijn wekt dat de vereeniging in verband staat met eenige kerk, wat niet het geval is; blijkbaar wordt gepoogd de indruk te wekken dat de ver. interkerkelijk is, althans in relatie met eenige kerk staat. Spr. is voorts verwonderd over de eerste zin in ds. Buskes’ brochure „Daar sta,at geschreven”, waarin hij Kerk en Vrede een strijdorganisatie noemt tegen de oorlog; blijkbaar ziet dus ook ds. Buskes in dat in dit leven niets mogelijk is zonder strijd, strijd veroorzaakt door de zonde. Ds. Buskes en de zijnen sporen menschen aan tot dienstweigering, tot een strafbaar feit dus, tot het overtreden ook van de in de bijbel ge boden gehoorzaamheid aan de overheid. Daar mede nemen zij wel een zeer zware verant woordelijkheid op zich. Zij, de leiders van Kerk en Vrede behoeven om leeftijd en ambt geen dienst te weigeren, maar zij willen jonge* men schen daartoe brengen en voordakmen deze in het ongeluk stort moet toch eerst wel absoluut vast staan dat Kerk en Vrede gelijk heeft, en dat logisch kunnen bewijzen. Spr. heeft echter in die brochure juist gemist de logische lijn, de bewijsvoering is ontzaglijk zwak en ds. Buskes erkent er in dat hij het over tal van vragen met zich zelf nog niet eens is, bv. over de verhou ding tusschen Christendom en Staat en heeft men daaromtrent nog geen vaste opinie dan mag men toch zeker de jongelui niet aanraden die staat dienst te weigeren. In zijn brochure komt ds. Buskes tot de con clusie dat de bestaande groepeeringen ortho- doxie-vrijzinnigen doorgebroken zijn, een meening ongetwijfeld ds. Buskes ingegeven door zijn vrees voor de vraag of hij daar in Kerk en Vrede wel in goed gezelschap is. Immers daar van kunnen ook lid zijn soc.-dem., en zelfs een Vliegen en Wibaut erkennen dat zij als uiterste noodzaak de revolutie aanvaarden; en de re dacteur van het orgaan Oorlog en Vrede, Paul Kies, neemt dat met instemming over. Ds Buskes beweert echter dit doorbreken der groepeeringen zoowel als tal van andere dingen zonder behoorlijk bewijs. oorlogsvraagstuk,het verschil órthodox-vrijzin- nig doorbroken is. Paul Kies is een atheïst en dus geen lid van Kerk en Vrede. Wij hebben niets met hem te maken. Spr. zal nooit s.-d. worden omdat hij het standpunt der s.-d. te opportunistisch vindt, Kerk en Wede verwerpt de oorlog principieel. Er is maan één wil en gebod van God, nl.: gij zult God lief hebben boven alles en de naaste als u zelven. Dat wil God en moet altijd gebeu ren, en gebeurt dat niet dat doen wij zonde. Nu weet spr. wel dat wij in deze wereld als Chris ten maar al te vaak het compromis moeten aan vaarden; tot dat compromis behoort ook de Staat, maar dan mogen we in de sfeer van recht, welke tusschen de staten zou heerschen, met de liefde uitschakelen. In de oorlog is van liefde geen sprake. Wij mogen ons slechts ver dedigen als die verdediging ondergeschikt blijft aan dat groote gebod van God. Maar oorlog maakt alle liefde en recht kapot. Is oorlog een werk van Gods eer? een werk ^iaar de wet van God? Het 7e, 8e en 9e gebod worden essentieel overtreden in de moderne oorlog. Als de staat oproept ten oorlog, gaat het om de vraag of wij God en Christus zullen die nen, dan wel de staat en daarom roepen wij allen op tot bezinning. Lees wat wij willen. Tegen het logisch betoog van mr. Tijsma wil spr. de bewogenheid stellen. Wij moeten mee strijden in de groote strijd tusschen licht en duisternis; oorlog kan niet gevoerd tot Gods eer en naar Gods wet. Dan roepen wij op tot dienst aan God, tot dienstweigering aan de af goden, ook al ,gaan wij daarbij onder, dan geven wij als het moet het leven in dienst van God en wij luiden de kerkklokken en wij hopen dat steeds meer mee zullen luiden. Mr. Tijsma strijdt voor een verloren zaak, wij voor een zaak die het wint, ook al gaan wij er bij onder, omdat wij gelooven dat Christus ons voor deze taak heeft opgeroepen. n Lb - 4 -■ su iiiIBS®iesi-r I EV'---" 7 --o - gSiili iï 10 en 13 Juni 1932 en wel voor: verkoopers van maten en gewichten, Apothe kers, Apotheekhoudende geneeskundigen, Vee artsen, Juweliers en Goud- en Zilversmeden, op 27 Mei van 1012 v.m. en van 12 uur n.m. Openb. Instellingen op 27 Mei van 24 n.m. IJkplichtigen, wier geslachts- (firma-) namen beginnen met Ds. Buskes zegt dat er inderdaad tusschen de standpunten van debaters een groot princi pieel verschil is en in vergaderingen als deze iets onzegbaars verdrietigs is, omdat wij Christenen zijn. De Kerk moet prediken wat het geloof in Jezus Christus bezit ten opzichte van den oor log, en nu is het verdrietig dat waar wij beide Jezus Christus belijden, wij toch radicaal ver schillen over dat wat ons geloof in dezen wil. Maar heerlijk is het dat wij daarom nog kunnen samenkomen in de hoop elkaar nog te kunnen overtuigen. De ver. Kerk en Vrede heeft een beginselverklaring, welke spr. voorleest. Spr. gelooft dat wij allen de oorlog verafschuwen, omdat wij nu weten wat het is. Wij zeggen: oorlog is zonde, mr. Tijsma zegt: oorlog is een gevolg van de zonde, maar dan kan oorlog een belijden van God in Jezus Christus zijn en als mr. Tijsma gelijk heeft, dan is onze beweging inderdaad ontzettend gevaarlijk, omdat zij dan tegen het Woord van God ingaat. Maar als mr. Tijsma «ongelijk heeft, dan getuigt de waarheid door Kerk en Vrede dat Oorlog en Evangelie onherroepelijk tegenover elkaar staan. Er is in derdaad wel verband van de vereeniging met een kerk; kerk beteekent immers wat aan den Heere toebehoort, de Kerk is de eenheid van allen die door Gods Woord en Geest geroepen zijn tot de gemeenschap in Jezus Christus. Wij zijn er van overtuigd dat de officieele kerken van Nederland niet achter Kerk en Vrede staan. Wij roepen echter juist de Kerk van Christus op om met ons te strijden; als de kerken achter ons ston den was er voor onze beweging geen recht van bestaan; wij willen niet anders zijn dan voor posten, een getuigen tot de Kerk. Is het zoo wonderlijk dat wij een strijdorganisatie zijn voor del vrede? Is de Kerk van Christus, de Vrede vorst, niet ook een strijdende kerk? Inderdaad is in dit leven niets mogelijk zonder strijd, maar we willen die strijd voeren met de wapenen Gods. Wij willen geen weerioozen zijn, maarbe- hooren tot de militia Christi. ,,Ds. Buskes roept op tot dienstweigering,” zegt mr. Tijsma, neen ds. Buskes en Kerk en Vrede roepen op tot dienst doen, de dienst van God in Jezus Chris tus; heel het leven van den Christen is dienst en dienstweigering en juist mr. Tijsma roept, als hij dienst wil laten doen voor de Staat voor de oorlog, op tot dienstweigeren aan God. Dat dienstweigering strafbaar bij de wet is, is voor een Christen niet beslissend; de bijbel roept op tot gehoorzaamheid aan de overheid, die inder daad is een ordening Gods; maar in de Open baring van Johannes wordt van de overheid, los gemaakt van God, gezegd, dat ze het Beest uit de afgrond is en dat staat in het boek van de toekomst. Calvijn zegt in zijn Institutio dat als de overheid iets wil dat tegen Gods wil ingaat, men er als Christen ook tegen in moet gaan. Spr. gelooft dat de tijd komen kan dat dienst weigering in het leven van den Christen het ep en het al zal zijn. Spr. heeft aan de overheid niet gevraagd vrijstelling van dienstplicht; inderdaad zou het logisch zijn dat de staat ook de domi nees liet dienen, maar mr. Tijsma, die de jonge mannen oproept tot dienst, gaat zelf ook niet in de loopgraven. Spr. komt hier getuigen, om dat God hem wat van de waarheid liet zien. Ds. de Graaf, Geref. predikant te Amsterdam, komt ook, zij het aarzelend, al tot ons, hij zegt dat de oorlog zonde is. Wij moeten het getui genis op ons laten inwerken. Spr. mist in het b,etoog van mr. Tijsma de bewogenheid, het is niet te redden met een lo gisch betoog. Spr. heeft met de doorbreking in de groepen bedoeld dat ten opzichte van het v.m. 30 Mei 9—12 u. 1—4 u. 1 Juni 9—12 1—4 2 Juni 9—12 1—4 3 Juni 9—12 1—4 6 Juni 912 14 8 Juni 9—12 9 Juni 912 14 op 10 Juni 912 14 op 13 Juni 9—12 1—3 SNEEK, 24 Mei 1932. ware hem aangenamer geweest wat minder ge tuigenis te krijgen en wat meer houvast. Spr. kent nog het standpunt van Kerk en Vrede niet. Toegegeven heeft ds. Buskes dat er geen ver band is tusschen de kerken en deze vereeniging, juist daarom heeft spr. bezwaar tegen de naam, die velen suggereert dat men te doen heeft met een interkerkelijke vereeniging. We heb'ben te doen met het dagelijksch spraakgebruik en dan is Kerk niet wat ds. Buskes zegt, nl. dat wat de Heere toebehoort, daarom meent spr. wel degelijk dat de naam misleidend is. Juist omdat het leven niet zonder strijd is, is deze zaak van zoo groote beteekenis, we hebben strijd met ons zelve, met onze naaste, ook in het leven der volken en daarop dienen wij ons te bezinnen. Ons volk is wars van alle militairisme; als één volk toonde dat het vrede lievend is, is het ’t onze. We verfoeien de oor- we willen er toe meewerken dat er orlog komt, maar wij mogen ons niet suggertv/en, dat daarom een oorlog ook nooit meer komen zal. In dezen tijd leven wij als op een vulkaan, die ieder oogenblik kan uit barsten. In de wereldoorlog was ons land één gespaard huis jn een brandende straat, dank zij de onmiddellijke mobilisatie van onze weer macht, die in de eerste plaats een preventieve werking heeft. Als men opwekt tot dienstweige ring, ontneemt men de staat ook dé mogelijkheid de oorlog te voorkomen. Ds. Buskes moet zich van de loting toch verschoond hebben en be wijzen daarvoor hebben overgelegd; ds. B. is vrij van dienst omdat de wetgever hem de ge legenheid er toe schonk gebruik van dat privi lege te maken. Tenzij nien bewijst dat men voor 100 Gods wil doet, mag men niet mee werken aan dienstweigering. Ds. de Graaf durft nog niet te animeeren tot dienstweigeren. Als men principieel kan bewijzen, dat elke oorlog ongeoorloofd is voor God, mag men dienst wei geren, maar dan moet men daarvoor het bewijs geven, voor de krijgsraad hebben onze jongens daaraan iets, niets echter aan bewogenheid. Calvijn heeft ook gezegd dat hij die door de overheid daartoe opgeroepen de wapenen op neemt, gerechtvaardigd is. Spr. is diep bewogen 1 - Wij a.-r. hechten geen hooger beteekenis aan de geschiedenis dan aan de bijbel, zooals ds. Buskes van ons beweert. Spr. heeft nu nog niet veel gezegd over Kerk en Vrede, maar dat kan ook niet; men getuigt daar, maar bewijst niets. We hebben een individueele levenssfeer en een levenssfeer van de staat; in ’t leven van de en keling geldt de wet van de liefde, voor de staten de wet van het recht, dat naast de liefde aan de mensch gegeven is. Kerk en Vrede legt het accent eenzijdig op de liefde tot God en de naaste, er is echter een derde liefde naast die tot God en de naaste,nl die tot ons zelve en die veroorflooft ons ons te verdedigen als we worden belaagd; en de liefde tot de naaste ge biedt ons als een moordenaar naar het lew van een ander grijpt, dat wij die moordenaar bij de strot pakken om de naaste te redden. Als er geweld tegen ons en de naaste opkomt, mogen wij alles doen om dat met geweld te keeren, Het moge waar zijn dat met de voortschrijding van de techniek de oorlog steeds gruwelijker wordt, de oorlog is dat steeds geweest. Wij zul len gaarne alles doen om de oorlog te verhin deren. Volkenbond, Int. Gerechtshof zullen wij gaarne steunen, maar dat neemt niet weg, dat in het geval van de uiterste noodzaak op de overheid de plicht rust allen op te roepen ten strijde en het is een misdadige aanslag tegen ons zelf en de naaste, tegen staat en maat schappij, tegen land en vorstenhuis, als men propageert dat men dan de dienst moet wei geren. - .-r i: - ./E- ‘S J5ÊS 34^.3 I 4... -l r.ïr- NtKt.-fd 'i. ;i uggi t- t 3 NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang) sS :’a: Mm:.; ::f MM! ie t 3 14 •- - t 2- VIRGINIASICARET ■JHbI .Tb -..3 alt- ‘-SJ&. 'j’rAjrT 5r', -L, -'-.j j_- - 5. i SS-b'7 'f/'. f - GE ZON D H E I D 1 O - - l.i.-ji'M I.6- i- CHIEF WHIP ML ^^M Mt M DE VOLMAAKTE 3H 1 I, 1 - 1ÜS 4 Fi..--. 1 i'. E O® -U. ff. - x - u EN DE BESTE VOOR UW f»*»- ■!l - - V - -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1