Uit onze Raadzaal.
annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)
Io. 70
Eerste Blad
Uitgave KIÏZEBBIIK Co.
48e Jaargang
Dit No. bestaat uit 2 bladen.
Woensdag 1 Juni 1932
OFFICIEEL GEDEELTE.
NIEUWSTIJDINGEN.
DRANKWETSTATISTIEK.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van SNEEK maken bekend, dat aan het
stadhuis zijn aangeplakt en ter secretarie le
afd. dier gemeente voor een ieder ter inzage
zijn nedergelegd en tegen betaling der kos
ten algemeen verkrijgbaar gesteld de opga
ven over het vergunnings- en verlofsjaar
1931/1932 ten aanzien van:
le. het aantal inrichtingen, waarvoor ge
durende het vorige jaar vergunning of ver
lof is verleend en waarvan de vergunning
of het verlof is vervallen of ingetrokken;
2e. het betaalde vergunnings- en verlofs-
recht;
3e. het aantal in de gemeente bestaande
inrichtingen waar krachtens vergunning of
verlof dranken worden verkocht.
SNEEK, 1 Juni 1932.
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer.
Z. h. s. aangenomen.
Punt VIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
om te besluiten dat in bepaalde gevallen door hen zal
worden beoordeeld en beslist of vanwege de gemeente een
rechtsgeding zal worden gevoerd. (Bijlage 64; doeeierno.
X 07.6).
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer.
Z. h. s. aangenomen.
Punt IX. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
invoering van een nieuwe steunregeling voor werkloozen.
(Bijlage 65; dossiemo. 1.842.97).
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer.
De heer De Groot heeft met gemengde gevoelens dit
voorstel begroet. Voor enkele categorieën werkloozen komt er
een verbetering, voorts is er kans op een mogelijke verbetering
voor anderen, maar tot z’n leedwezen staan daar buitengewoon
groote verslechteringen tegenover. De verbeteringen uiten zich
in een hoogere maximum uitkeering, die van f 16 tot f 18 ver
hoogd wordt, een grooter tegemoetkoming voor groote gezinnen
dus; voorts een mogelijke huurtoeslag voor huren boven f2.50;
ten slotte een verhooging der vergoeding voor kostgangers;
vroeger kregen deze f4, in bijzondere gevallen f5, nu krijgen
allen f6. Dat zijn 3 verbeteringen, die spr. zou toejuichen, als
hem de vreugde niet vergald werd door de verslechteringen.
De boven 60-jarigen worden nL niet meer gesteund en zijn
aangewezen op het burgerlijk armbestuur en er komt een maxi
mum aantal weken voor de uitkeering, wel vrij ruim nl. 43, maar
toch het is geen uitzondering dat iemand een jaar en meer
werkloos is; zoo iemand komt straks ook buiten de werkloos
heidsregeling. En in de derde en niet de laatste plaats komt
een groot aantal ongehuwden, kostgangers, buiten elke steun
regeling. Dat zijn dingen die zeer sterk spreken. Spr. mist in
de stukken een overzicht van wat alles zal kosten, hoeveel
jongeren nu niets meer krijgen en hoeveel boven 60-jarigen nu
buiten de regeling vallen en hoeveel besparing door het rijks-
subsidie zal worden verkregen. Het gaat ook om een subsidie
regeling voor enkel categorieën werkloozen voor betrekkelijk
korte tijd. Daarom zou spr. ook willen weten of men overtuigd
is dat een langer voortduren van de subsidieering dan in de
bijlage vermeld is, verzekerd is.
De Secretaris heeft de onderhandelingen in Den Haag
gevoerd en beantwoordt op verzoek van den V o o r z. de
vragen.
Inzake de huurtoeslag is nog geen bericht ontvangen. In
totaal vallen 29 boven 60-jarigen straks buiten de regeling. Wij
de directeur der Arbeidsbeurs was mee hebben ten
departemente gewezen op het feit dat hieronder zeer wel valiede
krachten kunnen schuilen en ons is gezegd dat wij dezen nog
bij de werkverschaffing konden plaatsen en anders voor elk
dezer valieden individueel een uitzondering kon worden gemaakt
als men ze ten departemente opgaf. Van de 29 zijn er, ook
volgens de directeur van de Arbeidsbeurs, 12 die voor dit
laatste in aanmerking komen.
Bij onze steunregeling was de duur onbeperkt, nu krijgt een
i gehuwde uitgetrokkene 24 weken uitkeering, daarna als dubbel
- uitgetrokkene 21, dus totaal 43 weken, waarbij als regel 2
maanden uitkeering der werkloozenkas komt, zoodat dat samen
i ongeveer 1 jaar maakt Deze beperking is volgens de directeur
van de Arbeidsbeurs geen groot bezwaar.
Van de ongehuwden vallen onder onze regeling 21, waarvan
nu 7 als kostwinners onder de rijksregeling steun zullen genieten
en 14 buiten elke steun zouden vallen.
Het subsidiebedrag zal vermoedelijk hetzelfde zijn als voor
de werkverschaffing, dus 50 De minister geeft zijn toezeg
ging voor korte termijn, de zekerheid van verlenging heeft
men natuurlijk niet, een zeer redelijke kans is er echter wel
voor verlenging; voor de landarbeiders is reeds verlenging
gevraagd.
Over het rijkssubsidie het volgende: Het zou van 9 April
met terugwerkende kracht gegeven worden. Welnu in die week
oetaalden wij f852 aan steun, waarvan het rijk f 120.50 zal
terug betalen; voor de volgende weken zijn deze bedragen resp.
f732.— en f 130.—f607.— en f 109.—f564.— en f 118.—
De heer S ij t e m a vraagt zich af of het misschien niet beter
geweest was dat de raad eerst gepolst was over een rijks-
"ubsidie voordat de correspondentie was gevoerd en een rege-
\ng feitelijk al in kalk en cement is, terwijl er in deze regeling
toch speculatieve elementen zitten. Spr. kan zich voorstellen,
dat de steunregelii g hier veel geld kost en men gaarne wat
terug wii trachten te krijgen, al is het de vraag of dit ten koste
van alles moet,terwijl er in deze regeling heel wat verslechte
ringen zitten. Voo al is het een verslechtering dat de onge
huwden uitvallen, want de werkloosb'' .1 breidt zich juist ver
houdingsgewijs me^r uit onder de jongeren dan onder de oude
ren. Ieder die nu van Ambachtsschool, Mulo, H.B.S. of wat ook
komt heeft nu groote kans werkloos te blijven, en de ouders,
die het vaak zelf niet breed hebben, zullen gedwongen zijn
hunne kinderen tot hun 30e jaar te onderhouden. De gemeente
wordt inzake de werkverschaffing ook geheel aan banden ge
legd, onze geheele zelfstandigheid gaat te loor. Spr. had ook
gaarne eenige meerdere gegevens bij de stukken gezien. Alles
wordt in deze regeling ook op zeer korte .termijn gesteld, is
zoo onzeker, dat spr. om al deze redenen bezwaar heeft ziin
stem aan dit voorstel te geven. Men raakt geheel in handen
van een ministerie, dat in de loop der jaren geen al te gun
stige naam verwierf inzake de werkloosheidsregeling. Slechts
een enkele categorie, de groote gezinnen, profiteert van eenige
verbetering, de rest is verslechtering. Spr. zal tegenstemmen.
De heer De Groojt dankt den Secretaris voor zijn inlich
tingen en betreurt dit deze niet eerder bij de stukken zijn
gegeven. Onze gemeente wordt ontlast van een gedeelte werk-
loozenzorg en het crisis-comité krijgt f1500.van het Natio
naal Crisis-tOomité, dat is de beteekenis van het voorstel. Als
het rijkssubsidie doorgaat, zouden wij over een jaar f5000
f6000 daarvan ontvangen plus f1500 van het Nationaal Crisis
comité, totaal f 7000. Daar staat tegenover dat de groote ge
zinnen iets meer krijgen, doch de dubbel uitgetrokkenen, ook
een groote groep, minder; de huurtoeslag is niet zeker; de
verhooging voor kostgangers boven 30 jaar is zeer gewenscht,
maar deze valt in het niet bij het feit, dat 14 jongelui absoluut
buiten elke steunregeling vallen. Waar ook de boven 60-jarigen
naar het Armbestuur worden verwezen, spijt het spr., dat hij,
ondanks de verbeteringen voor enkele categorieën om de andere
verslechteringen niet mee kan gaan met dit voorstel.
De heer S m e d i n g zal tegen stemmen, omdat hij een sterke
toename van de jonge werkloozen verwacht na afloop van de
cursus aan de scholen.
De heer D o k k u m zegt dat men zich de vraag toch ook
mag stellen hoe lang men de middelen beschikbaar zal hebben
om dergelijke regelingen door te voeren. Zeker, we worden
afhankelijk van Den Haag, dat zich moet laten leiden door
de financiëele mogelijkheden, maar het is ook niet uitgesloten
dat we hier in Sneek ons ook door die mogelijkheden zullen
moeten laten leiden. Maar waar hier nu een regeling wordt
aangeboden met eenige verslechteringen zoowel als eenige
verbeteringen en de gemeente financieel wat wordt ontlast, is
het onverantwoordelijk zoo’n voorstel af te wijzen, waarvoor
zooveel moeite om het te bereiken is gedaan.
Het voorstel komt in stemming en wordt aangenomen met
10—3 st.
REGISTERS DIENSTPLICHT.
De BURGEMEESTER van SNEEK maakt
bekend dat heden voor de tijd van 10 dagen
ter Secretarie, 2e Afd., voor een ieder ter
inzage is neergelegd het inschrijvingsregis
ter voor de lichting 1933 met het daaruit-
opgemaakt alphabetisch register, alsmede
een afschrift van het gemeenschappelijk re
gister voor deze gemeente en de andere ge
meenten, welke ten aanzien van de loting
met de gemeente Sneek zijn samengevoegd.
Tegen deze registers kan binnen die tijd bij
een met redenen omkleed verzoekschrift be
zwaar worden ingebracht. Het verzoek
schrift moet bij den Burgemeester worden
ingediend. Deze zendt het aan den Commis
saris der Koningin, die beslist bij een met
redenen omkleed besluit.
SNEEK, 31 Mei 1932.
hen te machtigen tot het doen aanbrengen van een beton-
verharding op het gedeelte van de Groenedijk tusschen de
straatweg SneekLeeuwarden en de Damp. (Bijlage 62;
dossiemo. X 07.151).
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer.
De heer Blok kan zich met dit voorstel niet vereenigen. Het
was voor spr. opvallend dat in de eerste adviezen van den
directeur van gemeentewerken eenige terughouding op te mer
ken was inzake het gewenschte van een betondek en dat daarna
een wijziging in diens opinie is gekomen, mede door lezing van
een boekje van kolonel De Charroo, wat de directie aanleiding
gaf nu het betondek aan te bevelen. Toch meent spr. dat de
argumenten in het eerste advies van den directeur niet zijn
weerlegd. De ondervinding met betonverharding is niet zoo
veel toegenomen sedert het uitbrengen van het eerste advies,
dat daaraan nieuwe argumenten kunnen ontleend. De verhou
ding der kosten van beton tot klinkerbestrating wordt, dunkt
spr., ook niet geheel objectief behandeld. Vooral bij de Groene
dijk zijn veel bezwaren tegen een betondek aan te voeren.
De wegen bij Hilversum kunnen niet vergeleken worden bij
deze, daèr heeft men een besloten weg, hier een weg, die ver
uitsteekt boven de omgeving en dus vatbaar is voor invloeden
van strenge vorst, waarbij het te vreezen is dat deze de beton
verharding zal breken. Daarom is spr. voor eene klinkerbestra
ting, die z. i. ook niet die gevaren voor het verkeer oplevert
dan ander materiaal, maar misschien dat een betonverharding
ook niet zoo glad is. Maar ook is een klinkerbestrating goed-
kooper aan te leggen. De begrooting was niet bij de stukken
en spr. meent dat het niet verkieslijk is in openbare vergadering
een becijfering naar voren te brengen, maar z. i. is klinkerbe
strating goedkooper dan f4 A f4.50, welke genoemd wordt.
Klinkerbestrating in keperverband komt spr. als aangewezen
voor voor dit werk.
De heer Van der Voet was verhinderd destijds voor de
commissie-vergadering de stukken te bestudeeren, maar wilde
in die commissie geen nieuwe dingen tegenhouden en gaf dus
z’n stem aan dit voorstel. Maar spr. heeft nadere inlichtingen
ingewonnen en alle deskundigen, die spr. sprak, waren van
oordeel, dat hier geen betondek kan toegepast door de veen
laag; verzakking is dan alleen te verhinderen door dure wape
ning enz. Spr. deelt de meening van den heer Blok, dat bestra
ting hier goedkooper zal zijn, daarom verzoekt spr. eerst een
nader onderzoek of inderdaad de veenlaag bezwaarlijk is voor
een betondek. Een zandbed van 15 20 C.M., bestraat met 2e
soort klinker, zal z. i. goedkooper zijn dan beton.
Het spijt spr. dat hij de stukken destijds niet voldoende kon
bestudeeren om in de commissie reeds zijn voorstel te doen,
maar beter ten halve gekeerd dan ten heele gedwaald.
De heer Maseland spijt het dat een der commissieleden
van meening veranderd is. De zaak is daar uitvoerig besproken.
Doch spr. meent dat hij wel zooveel vertrouwen in den direc
teur van gemeentewerken mag hebben, dat deze gerekend heeft
bij zijn voorstellen met de toestand van de Groenedijk, dat
dus ook met het soort ondergrond is gerekend. Daarom hand
haven B. en W. hun voorstel. Waar zou het heengaan als wij
aan onze ambtenaren bij elk voorstel twijfelden. Wij zijn toe
vallig in de gelegenheid geweest op zeer verschillende plaatsen
met uiteenloopende bodemgesteldheid betonwegen te passeeren
en de gfóote meerderheid dezer wegen bleek in zeer goede
staat te verkeeren en met hun stroef wegdek was het verkeer
er uitstekend. Het gevaar voor scheuren is enstig overwogen
in de commissie, doch wij legden ons neer bij de meening van
den directeur, dat zoo’n oude beklonken dijk volkomen in staat
is een betondek met behoorlijke bewapening te dragen. Ook
onder de klinkerweg zou bovendien een fundeering moeten
komen.
De heer Zuiderbaan is bekend op tal van klinker- en
betonwegen en meent juist dat op veengrond klinkerwegen
sterk hebben te lijden, wat niet het geval is op zandgrond. Tus
schen Akkrum en Heerenveen houdt het asfalt-beton zich veel
beter dan de klinkerbestrating en spr. acht dus de voorkeur voor
klinker boven beton, omdat er veengrond is, niet gerechtvaar
digd. Wat vernieling door vorst betreft, ook daarvan is spr.
nooit iets gebleken, bv. niet op de weg StaphorstMeppel.
De V o o r z. zegt dat het advies van B. en W. gefundeerd is
op dat der commissie. Spr. wijst er op dat de weg naar de
Zuiderzeewerken, vroege «-en straatweg, nu vervangen is door
beton. Het rijk zou dit niet doen, als dat betondek niet voldeed.
De heer De Groot is naast op het oordeel van zijn gezond
verstand natuurlijk als niet-deskundige aangewezen op het
oordeel van deskundigen. Inderdaad was de heer De Kok eerst
niet zoozeer voorstander van betonwegen, maar het boek dat
hij bestudeerde is niet van de eerste de beste, dat was een
diepgaande studie over wegen in binnen- en buitenland; dat
de directeur dus is afgegaan op een „boekje” is een uitdruk
king, die wat aan de indruk van de ernstige studie afdoet.
Spr. gelooft dat als men een proef kan nemen op de Groenedijk
men niet bedrogen zal uitkomen met een betondek. Deze eeuwen
lang bereden weg, waarvan het wegdek voldoende bezonken
is in de loop der tijden, is geschikt voor deze proef. Bovendien
zal de weg ook f2000 goedkooper zijn dan een klinkerweg.
Dat bepaalde mede sprekers stem.
De heer Blok heeft tot z’n spijt de commissie-vergadering
niet kunnen bijwonen, waarom hij hier zijn argumenten moest
te berde brengen, die door niemand weerlegd zijn. Spr. wilde
het werk van De Charroo niet kleineeren, maar dat beïnvloedde
wel het advies van den directeur. Een oud spreekwoord is dat
„ondervinding de beste leermeesteres is” en we hebben van
betonwegen niet veel ondervinding. Voor drie jaren zeide de
directeur van gemeentewerken van Zwolle tot ons, dat het met
de wegbedekking een tasten en voelen was en in zoo’n periode,
als men bovendien ook zuinig moet zijn, laat men liever een
ander de proeven nemen. Spr. ontkent dat fundatie voor een
klinkerweg hier noodig is, waar deze weg over zoo vaste be
klonken grond, loopt; met een zandbed er op heeft men een
goede ondergrond voor een bestrating en dan zal die klinkerweg
heel wat goedkooper zijn dan een betondek. Gevaar voor stuk-
vriezen is lang niet buitengesloten, soms dringt de vorst 80 a
90 c.M. diep in de grond, die gaat werken, waardoor het beton
dek stuk gaat; een klinkerdek gaat mee op en neer. Spr. wenscht
deze waarschuwing hier te laten hooren.
De heer Van der Voet zegt dat in Weststellingwerf op
gedeelten van wegen, waaronder veen zit, klinkerdek wordt
gebruikt, elders beton; voorts kan een klinkerweg hier goed
koper aangelegd dan een betonweg. Dat zijn spr.’s argumen
ten om aanhouding te verzoeken ter onderzoek van het bezwaar
van het veen voor een betondek en de kosten van het klin
kerdek.
De heer Potma vindt het nu moeilijk zijn stem te bepalen;
het is het best dat de commissie nu nog maar eens op een
avond bijeen komt.
ue heer Hoekstra steunt het voorstel-Van der Voet.
voor dit voorstel stemmen de leden Blok, Hoekstra, Dokkum,
OppenbuJzen, Siemensma, Zuiderbaan, Van der Voet, Potma en
Sijtema; tegen stemmen de leden Maseland, Boeijenga, Smeding
en De Groot.
Dit voorstel is dus aangenomen met 94 stemmen.
Punt Vil. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
'aanvulling en wijziging van de verordeningen op de heffing
len invordering van rechten voor het gebruik van de open
bare straat in de gemeente Sneek. (Bijlage 63; dossiemo.
1.754.2).
FEESTAVOND
VOETBALVEREEN. SNEEK.
„Sneek gaat feestvieren” schreven we
in het Vrijdagnummer van dit blad, en
we durven thans gerust beweren dat dit
Zondagavond in de méést opgewekte
stemming is gebeurd. Hoe kan het
ook -anders, een gebeuren als dit, n.l.
het behalen van het le klasserschap
van afd. V door het eerste elftal der
withemden waar reeds jaren om is ge
streden, en waarnaar niet alleen door
de leden maar door bijna de geheele
Sneeker bèvolking zoo vurig werd ver
langd, is dit jaar een feit geworden en
te verwonderen was het dan ook geens
zins dat de Harmonie tjokvoil belang
stellenden was.
De ..huishouding Sneek” is de laatste
jaren in gezmsaantal sterk toegenomen
en ook de donateurs komen de v.v.
Smeek in groote getale steunen.
Vnor deze avond had de eigenaar
van de Harmonie de zaal gratis- af.
gestaan.
Voorzitter L. Ringtna opende te ruim
8.30 uur de bijeenkomst en sprak het
welkomstwoord. Men had spr. gevraagd
of het hem niet verwonderd had, dat
dat er zoo een groote belangstelling
was, waarop hij had geantwoord van
neen, en toen als voorbeeld aangehaald1
de extra tram die voor eenige jaren
noodzakelijk bleek om de ruim 1000
supporters te vervoeren, toen Sneek I
voor de promotie naar Assen trok om
daar tegen WW de besiissings-wed
strijd te spelen, die toen helaas met een
34 nederlaag voor Sneek eindigde.
De daaropvolgende jaren hadden de
Sneekers resp. MSC en FVC naar de
le klasse zien promoveer en en thans
was het hun gelukt, maar niet dan na
een zeer harde strijd. We hebben niet
kunnen zeggen „we vliegen er door”,
de surprise die we van Rood Geel in
ontvangst hadden te nemen, n.l. de
nederlaag te Leeuwarden was daarvan
wel het grootste bewijs. We hebben
dj* seizoen met verjongd bloed gestre.
den en hieraan hebben we veel te
danken gehad. De Cotnmissie tot het
organiseer en van de bekende neder.
laagJwedstri,den brengt spreker dank
voor de mooie leerzame wedstrijden zijn
elftal aangeboden, hiervan hebben onze
spelers veel geleerd' en de schenkers
van de krans -en de ver. voor vreemde
ling en-ver keer die hieraan nog 11 draag,
medailles toevoegde, brengt spr. even,
eens dank.
De 11 kampioenen roept spr. daarna
bij zich Op het tooneel en aan ieder
wordt een fraai Tellus-horloge met in,
scriptie ter hand gesteld. Spr. feliciteert
de spelers een voor een -afzonderlijk
met een toepasselijk woord en zegt dat
op hetgeen ze hebben gepresteerd de
geheele Sneeker bevolking trots is. JuL
lie hebben allen wel een horloge maar
nog niet een zooals ge nu ontvangt.
Blijft het als een herinnering' dragen,
het zal u doen gedenken wat op 8 Mei
VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op
MAANDAG 30 MEI 1932, ’s avonds 7J4 uur.
Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester.
Secretaris de heer P. Sikkes.
Aanwezig 13 leden. Afwezig de heeren S. Breeuwsma en W.
Boopstra.
Aan de orde is:
Punt I. Notulen van de vergadering van 2 Mei 1932.
Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld.
Punt II. Ingekomen stukken:
a. Verslag van de Vereeniging „Friesch Volkssanato-
rium” te Leeuwarden, over 1931. (1.842.13).
Voor kennisgeving aangenomen.
b. Verslag van de Vereeniging tot ziekenverpleging te
Sneek over 1931. (1.842.14).
Alsvoren.
c. Verslag van het reinigingsbedrijf over 1931. (III).
Dit verslag wordt opgenomen in het gemeente-verslag.
d. Adres van de hoofdbesturen van de Nederlandsche
Vereeniging, de Ned. R.-K. Bond en de Prot. Chr. Bond
van spoor- en tramwegpersoneel, houdende verzoek gun
stig te beschikken op het adres der N. V. „Ned. Tram-
wegmaatschappij” om toekenning van een subsidie uit de
gemeentekas voor 1932. (1.812.11(3)).
Dit adres wordt gevoegd bij de desbetreffende stukken.
e. Adres van het bestuur der afd. Sneek van de Ned.
Aannemersbond betreffende de mededeeling van Burge
meester en Wethouders over de uitvoering van baggerwerk
in het Spoorkanaal. (1.813.113(14)).
Dit adres wordt gesteld in handen van Burgemeester en
Wethouders om advies, indien en voorzoover deze dit noodig
mochten oordeelen.
Punt III. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
voorloopige vaststelling van de rekening van het reini
gingsbedrijf over 1931. (Bijlage 59; dossiemo. III 07.352.
17) .
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer.
Z. h. s. aangenomen.
Punt IV. Rapport van de Commissie voor rekeningen en
begrootingen betreffende onderzoek van de rekening der
brandweer over 1931. (Bijlage 60; dossiemo. VII 07.352.
18) .
Het rapport vindt men in ons vorig nummer.
Z. h. s. conform besloten.
Punt V. Advies van Burgemeester en Wethouders op het
nader verzoek van G. Kroon, voormalig huurder van de
boomgaard nabij de Jachthaven, om reductie op de huur
daarvan over 1931/1932. (Bijlage 61; dossiemo. X 07.351.
32(48)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer.
De heer Hoekstra is teleurgesteld door dit voorstel; de
boosheid heeft gezegevierd over het billijkheidsgevoel. Hetgeen
tusschen O.B.W. en Kroon is gebeurd is een kwestie tusschen
hen en gaat ons niet aan. Regenten kunnen hun eigen boontjes
wel doppen.
Spr. vindt het woord „saboteeren” wat sterk. Kroon is niet
kapitaalkrachtig en die hooge huur kan hij niet betalen, het is
dus onmacht. Wie weet hoeveel geleend geld hij heeft moeten
opnemen om aan zijn verplichtingen te voldoen. De tuinbouw
is in zeer penibele toestand, zoodat ook Kroon aan zijn ver
plichtingen niet kan voldoen. Hoe slecht de toestand wel is,
bewijst het volgende geval: Een boer, spr. bekend, heeft 250
pdm. land over twee boerderijen verdeeld, waarvan hij een zelf
beheert en de andere verhuurt voor f2750. De eigen plaats is
met melk voor 2 ct. niet rendabel en van de andere kreeg de
huurder f500 huurredutrie. flus deze moest betalen f2250 en
hij had maar f 500, maar op deze plaats drukken f 1000 water-
schaps- en grondlasten. Dat bewijst dat de toestand penibel is.
Daf de boomgaard niet goed onderhouden zou zijn betwist spr.,
üe boomen bleken spr. bij onderzoek deskundig gesnoeid. Last
not least de onderverhuring; moet die nu -het motief zijn om
deze man niet als onze veehouders-huurders te behandelen?
Spr. stelt voor deze man op dezelfde wijze te behandelen al?
de andere huurders.
De heer S ij t e m a gelooft ook dat deze kwestie wat een
te persoonlijke kant krijgt en dat men meer een strafmaatregel
toepast dan zakelijke motieven aanvoert door bv. een vergelij
king te maken met de resultaten der veehouders. Spr. acht het
persoonlijke in het advies een fout.
De V o o r z. spijt het deze opinie met te kunnen deelen. Kroon
heeft in het laatste adres regenten aangevallen en daarom heb
ben wij hun daarvan in kennis gesteld, doch ons overigens
onzijdig gehouden. Herhaaldelijk heeft ir. v. d. Slikke ons aan
getoond wat er aan het onderhoud van de boomgaard ontbrak
en dat is Kroon medegedeeld en die trok er zich niets van
aan. Wanneer zag de heer Hoekstra het lana; het is nu aan
een ander verhuurd, die het misschien beter onderhouden heeft.
De heer Hoekstra: Ik zag de boomgaard een dag voor
de vorige vergadering.
De heer Maseland ontkent dat hier een straf tegen Kroon
toegepast wordt. Dat blijkt nergens uit het advies. Wij vinden
in het adres echter geen enkel zakelijk argument voor tegemoet
koming; we weten bij het veehoudersbedrijf precies hoe het
er mee staat, doch voor dit bedrijf van Kroon ontbreken ons
de gegevens. De kwestie dat Kroon een lastige huurder was,
gaf niet de doorslag, doch wij vonden geen zakelijk motief tot
verlaging. Kan men ons overtuigen dat de heer Kroon in soort
gelijke positie verkeert als de veehouders, dan zullen wij gaarne
reductie overwegen.
De heer Van der Voet vraagt of het woord „saboteeren”
alleen op de onderverhuur betrekking heeft.
De V o o r z.: Neen ook op andere voorgeschreven bepalingen.
De heer S ij t e m a heeft van geen enkele categorie veehou
ders een adres om reductie gezien met zakelijke argumenten;
al die adressen, waar ze ook binnenkomen, waren in uiterst
vage termen gesteld, en eenige moeite om hun moeilijke om
standigheden te bewijzen, hebben de veehouders zich niet ge
troost, die moest de verhuurder zelf zoeken. Kroon heeft ook
zijn toestand niet zakelijk bewezen, maar we hebben dat werk
voor de veehouders ook gedaan en misschien zouden we ook
voor Kroon net zoo goed de argumenten tot tegemoetkoming
kunnen vinden; spr. kent persoonlijk de toestand in dergelijke
bedrijven als Kroon uitoefent niet. De veehouders zetten, omdat
er velen zijn, nogal een groote mond op, misschien is de toe
stand in de tuindersbedrijven echter niet beter.
De heer Hoekstra stelt voor de reductie te verieenen die
Kroon vraagt nl. 25
De heer S ij t e m a steunt dit voorstel.
Het voorstel-Hoekstra komt in stemming.
Voor stemmen de leden Hoekstra, Siemensma, Van der Voet.
Sijtema en De Groot; tegen stemmen de leden Dokkum, Oppen
huizen, Maseland, Zuiderbaan, Potma, Boeijenga, Smeding e”
Blok.
Het voorstel is dus verworpen met 85 stemmen.
Het voorstel van B. en W. wordt nu z. h. s. aangenomen.
Punt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om
NIEUWE SNEEKERCOUWr