Uit onze Raadzaal. annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang) Io. 70 Eerste Blad Uitgave KIÏZEBBIIK Co. 48e Jaargang Dit No. bestaat uit 2 bladen. Woensdag 1 Juni 1932 OFFICIEEL GEDEELTE. NIEUWSTIJDINGEN. DRANKWETSTATISTIEK. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend, dat aan het stadhuis zijn aangeplakt en ter secretarie le afd. dier gemeente voor een ieder ter inzage zijn nedergelegd en tegen betaling der kos ten algemeen verkrijgbaar gesteld de opga ven over het vergunnings- en verlofsjaar 1931/1932 ten aanzien van: le. het aantal inrichtingen, waarvoor ge durende het vorige jaar vergunning of ver lof is verleend en waarvan de vergunning of het verlof is vervallen of ingetrokken; 2e. het betaalde vergunnings- en verlofs- recht; 3e. het aantal in de gemeente bestaande inrichtingen waar krachtens vergunning of verlof dranken worden verkocht. SNEEK, 1 Juni 1932. Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer. Z. h. s. aangenomen. Punt VIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om te besluiten dat in bepaalde gevallen door hen zal worden beoordeeld en beslist of vanwege de gemeente een rechtsgeding zal worden gevoerd. (Bijlage 64; doeeierno. X 07.6). Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer. Z. h. s. aangenomen. Punt IX. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot invoering van een nieuwe steunregeling voor werkloozen. (Bijlage 65; dossiemo. 1.842.97). Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer. De heer De Groot heeft met gemengde gevoelens dit voorstel begroet. Voor enkele categorieën werkloozen komt er een verbetering, voorts is er kans op een mogelijke verbetering voor anderen, maar tot z’n leedwezen staan daar buitengewoon groote verslechteringen tegenover. De verbeteringen uiten zich in een hoogere maximum uitkeering, die van f 16 tot f 18 ver hoogd wordt, een grooter tegemoetkoming voor groote gezinnen dus; voorts een mogelijke huurtoeslag voor huren boven f2.50; ten slotte een verhooging der vergoeding voor kostgangers; vroeger kregen deze f4, in bijzondere gevallen f5, nu krijgen allen f6. Dat zijn 3 verbeteringen, die spr. zou toejuichen, als hem de vreugde niet vergald werd door de verslechteringen. De boven 60-jarigen worden nL niet meer gesteund en zijn aangewezen op het burgerlijk armbestuur en er komt een maxi mum aantal weken voor de uitkeering, wel vrij ruim nl. 43, maar toch het is geen uitzondering dat iemand een jaar en meer werkloos is; zoo iemand komt straks ook buiten de werkloos heidsregeling. En in de derde en niet de laatste plaats komt een groot aantal ongehuwden, kostgangers, buiten elke steun regeling. Dat zijn dingen die zeer sterk spreken. Spr. mist in de stukken een overzicht van wat alles zal kosten, hoeveel jongeren nu niets meer krijgen en hoeveel boven 60-jarigen nu buiten de regeling vallen en hoeveel besparing door het rijks- subsidie zal worden verkregen. Het gaat ook om een subsidie regeling voor enkel categorieën werkloozen voor betrekkelijk korte tijd. Daarom zou spr. ook willen weten of men overtuigd is dat een langer voortduren van de subsidieering dan in de bijlage vermeld is, verzekerd is. De Secretaris heeft de onderhandelingen in Den Haag gevoerd en beantwoordt op verzoek van den V o o r z. de vragen. Inzake de huurtoeslag is nog geen bericht ontvangen. In totaal vallen 29 boven 60-jarigen straks buiten de regeling. Wij de directeur der Arbeidsbeurs was mee hebben ten departemente gewezen op het feit dat hieronder zeer wel valiede krachten kunnen schuilen en ons is gezegd dat wij dezen nog bij de werkverschaffing konden plaatsen en anders voor elk dezer valieden individueel een uitzondering kon worden gemaakt als men ze ten departemente opgaf. Van de 29 zijn er, ook volgens de directeur van de Arbeidsbeurs, 12 die voor dit laatste in aanmerking komen. Bij onze steunregeling was de duur onbeperkt, nu krijgt een i gehuwde uitgetrokkene 24 weken uitkeering, daarna als dubbel - uitgetrokkene 21, dus totaal 43 weken, waarbij als regel 2 maanden uitkeering der werkloozenkas komt, zoodat dat samen i ongeveer 1 jaar maakt Deze beperking is volgens de directeur van de Arbeidsbeurs geen groot bezwaar. Van de ongehuwden vallen onder onze regeling 21, waarvan nu 7 als kostwinners onder de rijksregeling steun zullen genieten en 14 buiten elke steun zouden vallen. Het subsidiebedrag zal vermoedelijk hetzelfde zijn als voor de werkverschaffing, dus 50 De minister geeft zijn toezeg ging voor korte termijn, de zekerheid van verlenging heeft men natuurlijk niet, een zeer redelijke kans is er echter wel voor verlenging; voor de landarbeiders is reeds verlenging gevraagd. Over het rijkssubsidie het volgende: Het zou van 9 April met terugwerkende kracht gegeven worden. Welnu in die week oetaalden wij f852 aan steun, waarvan het rijk f 120.50 zal terug betalen; voor de volgende weken zijn deze bedragen resp. f732.— en f 130.—f607.— en f 109.—f564.— en f 118.— De heer S ij t e m a vraagt zich af of het misschien niet beter geweest was dat de raad eerst gepolst was over een rijks- "ubsidie voordat de correspondentie was gevoerd en een rege- \ng feitelijk al in kalk en cement is, terwijl er in deze regeling toch speculatieve elementen zitten. Spr. kan zich voorstellen, dat de steunregelii g hier veel geld kost en men gaarne wat terug wii trachten te krijgen, al is het de vraag of dit ten koste van alles moet,terwijl er in deze regeling heel wat verslechte ringen zitten. Voo al is het een verslechtering dat de onge huwden uitvallen, want de werkloosb'' .1 breidt zich juist ver houdingsgewijs me^r uit onder de jongeren dan onder de oude ren. Ieder die nu van Ambachtsschool, Mulo, H.B.S. of wat ook komt heeft nu groote kans werkloos te blijven, en de ouders, die het vaak zelf niet breed hebben, zullen gedwongen zijn hunne kinderen tot hun 30e jaar te onderhouden. De gemeente wordt inzake de werkverschaffing ook geheel aan banden ge legd, onze geheele zelfstandigheid gaat te loor. Spr. had ook gaarne eenige meerdere gegevens bij de stukken gezien. Alles wordt in deze regeling ook op zeer korte .termijn gesteld, is zoo onzeker, dat spr. om al deze redenen bezwaar heeft ziin stem aan dit voorstel te geven. Men raakt geheel in handen van een ministerie, dat in de loop der jaren geen al te gun stige naam verwierf inzake de werkloosheidsregeling. Slechts een enkele categorie, de groote gezinnen, profiteert van eenige verbetering, de rest is verslechtering. Spr. zal tegenstemmen. De heer De Groojt dankt den Secretaris voor zijn inlich tingen en betreurt dit deze niet eerder bij de stukken zijn gegeven. Onze gemeente wordt ontlast van een gedeelte werk- loozenzorg en het crisis-comité krijgt f1500.van het Natio naal Crisis-tOomité, dat is de beteekenis van het voorstel. Als het rijkssubsidie doorgaat, zouden wij over een jaar f5000 f6000 daarvan ontvangen plus f1500 van het Nationaal Crisis comité, totaal f 7000. Daar staat tegenover dat de groote ge zinnen iets meer krijgen, doch de dubbel uitgetrokkenen, ook een groote groep, minder; de huurtoeslag is niet zeker; de verhooging voor kostgangers boven 30 jaar is zeer gewenscht, maar deze valt in het niet bij het feit, dat 14 jongelui absoluut buiten elke steunregeling vallen. Waar ook de boven 60-jarigen naar het Armbestuur worden verwezen, spijt het spr., dat hij, ondanks de verbeteringen voor enkele categorieën om de andere verslechteringen niet mee kan gaan met dit voorstel. De heer S m e d i n g zal tegen stemmen, omdat hij een sterke toename van de jonge werkloozen verwacht na afloop van de cursus aan de scholen. De heer D o k k u m zegt dat men zich de vraag toch ook mag stellen hoe lang men de middelen beschikbaar zal hebben om dergelijke regelingen door te voeren. Zeker, we worden afhankelijk van Den Haag, dat zich moet laten leiden door de financiëele mogelijkheden, maar het is ook niet uitgesloten dat we hier in Sneek ons ook door die mogelijkheden zullen moeten laten leiden. Maar waar hier nu een regeling wordt aangeboden met eenige verslechteringen zoowel als eenige verbeteringen en de gemeente financieel wat wordt ontlast, is het onverantwoordelijk zoo’n voorstel af te wijzen, waarvoor zooveel moeite om het te bereiken is gedaan. Het voorstel komt in stemming en wordt aangenomen met 10—3 st. REGISTERS DIENSTPLICHT. De BURGEMEESTER van SNEEK maakt bekend dat heden voor de tijd van 10 dagen ter Secretarie, 2e Afd., voor een ieder ter inzage is neergelegd het inschrijvingsregis ter voor de lichting 1933 met het daaruit- opgemaakt alphabetisch register, alsmede een afschrift van het gemeenschappelijk re gister voor deze gemeente en de andere ge meenten, welke ten aanzien van de loting met de gemeente Sneek zijn samengevoegd. Tegen deze registers kan binnen die tijd bij een met redenen omkleed verzoekschrift be zwaar worden ingebracht. Het verzoek schrift moet bij den Burgemeester worden ingediend. Deze zendt het aan den Commis saris der Koningin, die beslist bij een met redenen omkleed besluit. SNEEK, 31 Mei 1932. hen te machtigen tot het doen aanbrengen van een beton- verharding op het gedeelte van de Groenedijk tusschen de straatweg SneekLeeuwarden en de Damp. (Bijlage 62; dossiemo. X 07.151). Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer. De heer Blok kan zich met dit voorstel niet vereenigen. Het was voor spr. opvallend dat in de eerste adviezen van den directeur van gemeentewerken eenige terughouding op te mer ken was inzake het gewenschte van een betondek en dat daarna een wijziging in diens opinie is gekomen, mede door lezing van een boekje van kolonel De Charroo, wat de directie aanleiding gaf nu het betondek aan te bevelen. Toch meent spr. dat de argumenten in het eerste advies van den directeur niet zijn weerlegd. De ondervinding met betonverharding is niet zoo veel toegenomen sedert het uitbrengen van het eerste advies, dat daaraan nieuwe argumenten kunnen ontleend. De verhou ding der kosten van beton tot klinkerbestrating wordt, dunkt spr., ook niet geheel objectief behandeld. Vooral bij de Groene dijk zijn veel bezwaren tegen een betondek aan te voeren. De wegen bij Hilversum kunnen niet vergeleken worden bij deze, daèr heeft men een besloten weg, hier een weg, die ver uitsteekt boven de omgeving en dus vatbaar is voor invloeden van strenge vorst, waarbij het te vreezen is dat deze de beton verharding zal breken. Daarom is spr. voor eene klinkerbestra ting, die z. i. ook niet die gevaren voor het verkeer oplevert dan ander materiaal, maar misschien dat een betonverharding ook niet zoo glad is. Maar ook is een klinkerbestrating goed- kooper aan te leggen. De begrooting was niet bij de stukken en spr. meent dat het niet verkieslijk is in openbare vergadering een becijfering naar voren te brengen, maar z. i. is klinkerbe strating goedkooper dan f4 A f4.50, welke genoemd wordt. Klinkerbestrating in keperverband komt spr. als aangewezen voor voor dit werk. De heer Van der Voet was verhinderd destijds voor de commissie-vergadering de stukken te bestudeeren, maar wilde in die commissie geen nieuwe dingen tegenhouden en gaf dus z’n stem aan dit voorstel. Maar spr. heeft nadere inlichtingen ingewonnen en alle deskundigen, die spr. sprak, waren van oordeel, dat hier geen betondek kan toegepast door de veen laag; verzakking is dan alleen te verhinderen door dure wape ning enz. Spr. deelt de meening van den heer Blok, dat bestra ting hier goedkooper zal zijn, daarom verzoekt spr. eerst een nader onderzoek of inderdaad de veenlaag bezwaarlijk is voor een betondek. Een zandbed van 15 20 C.M., bestraat met 2e soort klinker, zal z. i. goedkooper zijn dan beton. Het spijt spr. dat hij de stukken destijds niet voldoende kon bestudeeren om in de commissie reeds zijn voorstel te doen, maar beter ten halve gekeerd dan ten heele gedwaald. De heer Maseland spijt het dat een der commissieleden van meening veranderd is. De zaak is daar uitvoerig besproken. Doch spr. meent dat hij wel zooveel vertrouwen in den direc teur van gemeentewerken mag hebben, dat deze gerekend heeft bij zijn voorstellen met de toestand van de Groenedijk, dat dus ook met het soort ondergrond is gerekend. Daarom hand haven B. en W. hun voorstel. Waar zou het heengaan als wij aan onze ambtenaren bij elk voorstel twijfelden. Wij zijn toe vallig in de gelegenheid geweest op zeer verschillende plaatsen met uiteenloopende bodemgesteldheid betonwegen te passeeren en de gfóote meerderheid dezer wegen bleek in zeer goede staat te verkeeren en met hun stroef wegdek was het verkeer er uitstekend. Het gevaar voor scheuren is enstig overwogen in de commissie, doch wij legden ons neer bij de meening van den directeur, dat zoo’n oude beklonken dijk volkomen in staat is een betondek met behoorlijke bewapening te dragen. Ook onder de klinkerweg zou bovendien een fundeering moeten komen. De heer Zuiderbaan is bekend op tal van klinker- en betonwegen en meent juist dat op veengrond klinkerwegen sterk hebben te lijden, wat niet het geval is op zandgrond. Tus schen Akkrum en Heerenveen houdt het asfalt-beton zich veel beter dan de klinkerbestrating en spr. acht dus de voorkeur voor klinker boven beton, omdat er veengrond is, niet gerechtvaar digd. Wat vernieling door vorst betreft, ook daarvan is spr. nooit iets gebleken, bv. niet op de weg StaphorstMeppel. De V o o r z. zegt dat het advies van B. en W. gefundeerd is op dat der commissie. Spr. wijst er op dat de weg naar de Zuiderzeewerken, vroege «-en straatweg, nu vervangen is door beton. Het rijk zou dit niet doen, als dat betondek niet voldeed. De heer De Groot is naast op het oordeel van zijn gezond verstand natuurlijk als niet-deskundige aangewezen op het oordeel van deskundigen. Inderdaad was de heer De Kok eerst niet zoozeer voorstander van betonwegen, maar het boek dat hij bestudeerde is niet van de eerste de beste, dat was een diepgaande studie over wegen in binnen- en buitenland; dat de directeur dus is afgegaan op een „boekje” is een uitdruk king, die wat aan de indruk van de ernstige studie afdoet. Spr. gelooft dat als men een proef kan nemen op de Groenedijk men niet bedrogen zal uitkomen met een betondek. Deze eeuwen lang bereden weg, waarvan het wegdek voldoende bezonken is in de loop der tijden, is geschikt voor deze proef. Bovendien zal de weg ook f2000 goedkooper zijn dan een klinkerweg. Dat bepaalde mede sprekers stem. De heer Blok heeft tot z’n spijt de commissie-vergadering niet kunnen bijwonen, waarom hij hier zijn argumenten moest te berde brengen, die door niemand weerlegd zijn. Spr. wilde het werk van De Charroo niet kleineeren, maar dat beïnvloedde wel het advies van den directeur. Een oud spreekwoord is dat „ondervinding de beste leermeesteres is” en we hebben van betonwegen niet veel ondervinding. Voor drie jaren zeide de directeur van gemeentewerken van Zwolle tot ons, dat het met de wegbedekking een tasten en voelen was en in zoo’n periode, als men bovendien ook zuinig moet zijn, laat men liever een ander de proeven nemen. Spr. ontkent dat fundatie voor een klinkerweg hier noodig is, waar deze weg over zoo vaste be klonken grond, loopt; met een zandbed er op heeft men een goede ondergrond voor een bestrating en dan zal die klinkerweg heel wat goedkooper zijn dan een betondek. Gevaar voor stuk- vriezen is lang niet buitengesloten, soms dringt de vorst 80 a 90 c.M. diep in de grond, die gaat werken, waardoor het beton dek stuk gaat; een klinkerdek gaat mee op en neer. Spr. wenscht deze waarschuwing hier te laten hooren. De heer Van der Voet zegt dat in Weststellingwerf op gedeelten van wegen, waaronder veen zit, klinkerdek wordt gebruikt, elders beton; voorts kan een klinkerweg hier goed koper aangelegd dan een betonweg. Dat zijn spr.’s argumen ten om aanhouding te verzoeken ter onderzoek van het bezwaar van het veen voor een betondek en de kosten van het klin kerdek. De heer Potma vindt het nu moeilijk zijn stem te bepalen; het is het best dat de commissie nu nog maar eens op een avond bijeen komt. ue heer Hoekstra steunt het voorstel-Van der Voet. voor dit voorstel stemmen de leden Blok, Hoekstra, Dokkum, OppenbuJzen, Siemensma, Zuiderbaan, Van der Voet, Potma en Sijtema; tegen stemmen de leden Maseland, Boeijenga, Smeding en De Groot. Dit voorstel is dus aangenomen met 94 stemmen. Punt Vil. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot 'aanvulling en wijziging van de verordeningen op de heffing len invordering van rechten voor het gebruik van de open bare straat in de gemeente Sneek. (Bijlage 63; dossiemo. 1.754.2). FEESTAVOND VOETBALVEREEN. SNEEK. „Sneek gaat feestvieren” schreven we in het Vrijdagnummer van dit blad, en we durven thans gerust beweren dat dit Zondagavond in de méést opgewekte stemming is gebeurd. Hoe kan het ook -anders, een gebeuren als dit, n.l. het behalen van het le klasserschap van afd. V door het eerste elftal der withemden waar reeds jaren om is ge streden, en waarnaar niet alleen door de leden maar door bijna de geheele Sneeker bèvolking zoo vurig werd ver langd, is dit jaar een feit geworden en te verwonderen was het dan ook geens zins dat de Harmonie tjokvoil belang stellenden was. De ..huishouding Sneek” is de laatste jaren in gezmsaantal sterk toegenomen en ook de donateurs komen de v.v. Smeek in groote getale steunen. Vnor deze avond had de eigenaar van de Harmonie de zaal gratis- af. gestaan. Voorzitter L. Ringtna opende te ruim 8.30 uur de bijeenkomst en sprak het welkomstwoord. Men had spr. gevraagd of het hem niet verwonderd had, dat dat er zoo een groote belangstelling was, waarop hij had geantwoord van neen, en toen als voorbeeld aangehaald1 de extra tram die voor eenige jaren noodzakelijk bleek om de ruim 1000 supporters te vervoeren, toen Sneek I voor de promotie naar Assen trok om daar tegen WW de besiissings-wed strijd te spelen, die toen helaas met een 34 nederlaag voor Sneek eindigde. De daaropvolgende jaren hadden de Sneekers resp. MSC en FVC naar de le klasse zien promoveer en en thans was het hun gelukt, maar niet dan na een zeer harde strijd. We hebben niet kunnen zeggen „we vliegen er door”, de surprise die we van Rood Geel in ontvangst hadden te nemen, n.l. de nederlaag te Leeuwarden was daarvan wel het grootste bewijs. We hebben dj* seizoen met verjongd bloed gestre. den en hieraan hebben we veel te danken gehad. De Cotnmissie tot het organiseer en van de bekende neder. laagJwedstri,den brengt spreker dank voor de mooie leerzame wedstrijden zijn elftal aangeboden, hiervan hebben onze spelers veel geleerd' en de schenkers van de krans -en de ver. voor vreemde ling en-ver keer die hieraan nog 11 draag, medailles toevoegde, brengt spr. even, eens dank. De 11 kampioenen roept spr. daarna bij zich Op het tooneel en aan ieder wordt een fraai Tellus-horloge met in, scriptie ter hand gesteld. Spr. feliciteert de spelers een voor een -afzonderlijk met een toepasselijk woord en zegt dat op hetgeen ze hebben gepresteerd de geheele Sneeker bevolking trots is. JuL lie hebben allen wel een horloge maar nog niet een zooals ge nu ontvangt. Blijft het als een herinnering' dragen, het zal u doen gedenken wat op 8 Mei VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op MAANDAG 30 MEI 1932, ’s avonds 7J4 uur. Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Secretaris de heer P. Sikkes. Aanwezig 13 leden. Afwezig de heeren S. Breeuwsma en W. Boopstra. Aan de orde is: Punt I. Notulen van de vergadering van 2 Mei 1932. Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld. Punt II. Ingekomen stukken: a. Verslag van de Vereeniging „Friesch Volkssanato- rium” te Leeuwarden, over 1931. (1.842.13). Voor kennisgeving aangenomen. b. Verslag van de Vereeniging tot ziekenverpleging te Sneek over 1931. (1.842.14). Alsvoren. c. Verslag van het reinigingsbedrijf over 1931. (III). Dit verslag wordt opgenomen in het gemeente-verslag. d. Adres van de hoofdbesturen van de Nederlandsche Vereeniging, de Ned. R.-K. Bond en de Prot. Chr. Bond van spoor- en tramwegpersoneel, houdende verzoek gun stig te beschikken op het adres der N. V. „Ned. Tram- wegmaatschappij” om toekenning van een subsidie uit de gemeentekas voor 1932. (1.812.11(3)). Dit adres wordt gevoegd bij de desbetreffende stukken. e. Adres van het bestuur der afd. Sneek van de Ned. Aannemersbond betreffende de mededeeling van Burge meester en Wethouders over de uitvoering van baggerwerk in het Spoorkanaal. (1.813.113(14)). Dit adres wordt gesteld in handen van Burgemeester en Wethouders om advies, indien en voorzoover deze dit noodig mochten oordeelen. Punt III. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot voorloopige vaststelling van de rekening van het reini gingsbedrijf over 1931. (Bijlage 59; dossiemo. III 07.352. 17) . Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer. Z. h. s. aangenomen. Punt IV. Rapport van de Commissie voor rekeningen en begrootingen betreffende onderzoek van de rekening der brandweer over 1931. (Bijlage 60; dossiemo. VII 07.352. 18) . Het rapport vindt men in ons vorig nummer. Z. h. s. conform besloten. Punt V. Advies van Burgemeester en Wethouders op het nader verzoek van G. Kroon, voormalig huurder van de boomgaard nabij de Jachthaven, om reductie op de huur daarvan over 1931/1932. (Bijlage 61; dossiemo. X 07.351. 32(48)). Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer. De heer Hoekstra is teleurgesteld door dit voorstel; de boosheid heeft gezegevierd over het billijkheidsgevoel. Hetgeen tusschen O.B.W. en Kroon is gebeurd is een kwestie tusschen hen en gaat ons niet aan. Regenten kunnen hun eigen boontjes wel doppen. Spr. vindt het woord „saboteeren” wat sterk. Kroon is niet kapitaalkrachtig en die hooge huur kan hij niet betalen, het is dus onmacht. Wie weet hoeveel geleend geld hij heeft moeten opnemen om aan zijn verplichtingen te voldoen. De tuinbouw is in zeer penibele toestand, zoodat ook Kroon aan zijn ver plichtingen niet kan voldoen. Hoe slecht de toestand wel is, bewijst het volgende geval: Een boer, spr. bekend, heeft 250 pdm. land over twee boerderijen verdeeld, waarvan hij een zelf beheert en de andere verhuurt voor f2750. De eigen plaats is met melk voor 2 ct. niet rendabel en van de andere kreeg de huurder f500 huurredutrie. flus deze moest betalen f2250 en hij had maar f 500, maar op deze plaats drukken f 1000 water- schaps- en grondlasten. Dat bewijst dat de toestand penibel is. Daf de boomgaard niet goed onderhouden zou zijn betwist spr., üe boomen bleken spr. bij onderzoek deskundig gesnoeid. Last not least de onderverhuring; moet die nu -het motief zijn om deze man niet als onze veehouders-huurders te behandelen? Spr. stelt voor deze man op dezelfde wijze te behandelen al? de andere huurders. De heer S ij t e m a gelooft ook dat deze kwestie wat een te persoonlijke kant krijgt en dat men meer een strafmaatregel toepast dan zakelijke motieven aanvoert door bv. een vergelij king te maken met de resultaten der veehouders. Spr. acht het persoonlijke in het advies een fout. De V o o r z. spijt het deze opinie met te kunnen deelen. Kroon heeft in het laatste adres regenten aangevallen en daarom heb ben wij hun daarvan in kennis gesteld, doch ons overigens onzijdig gehouden. Herhaaldelijk heeft ir. v. d. Slikke ons aan getoond wat er aan het onderhoud van de boomgaard ontbrak en dat is Kroon medegedeeld en die trok er zich niets van aan. Wanneer zag de heer Hoekstra het lana; het is nu aan een ander verhuurd, die het misschien beter onderhouden heeft. De heer Hoekstra: Ik zag de boomgaard een dag voor de vorige vergadering. De heer Maseland ontkent dat hier een straf tegen Kroon toegepast wordt. Dat blijkt nergens uit het advies. Wij vinden in het adres echter geen enkel zakelijk argument voor tegemoet koming; we weten bij het veehoudersbedrijf precies hoe het er mee staat, doch voor dit bedrijf van Kroon ontbreken ons de gegevens. De kwestie dat Kroon een lastige huurder was, gaf niet de doorslag, doch wij vonden geen zakelijk motief tot verlaging. Kan men ons overtuigen dat de heer Kroon in soort gelijke positie verkeert als de veehouders, dan zullen wij gaarne reductie overwegen. De heer Van der Voet vraagt of het woord „saboteeren” alleen op de onderverhuur betrekking heeft. De V o o r z.: Neen ook op andere voorgeschreven bepalingen. De heer S ij t e m a heeft van geen enkele categorie veehou ders een adres om reductie gezien met zakelijke argumenten; al die adressen, waar ze ook binnenkomen, waren in uiterst vage termen gesteld, en eenige moeite om hun moeilijke om standigheden te bewijzen, hebben de veehouders zich niet ge troost, die moest de verhuurder zelf zoeken. Kroon heeft ook zijn toestand niet zakelijk bewezen, maar we hebben dat werk voor de veehouders ook gedaan en misschien zouden we ook voor Kroon net zoo goed de argumenten tot tegemoetkoming kunnen vinden; spr. kent persoonlijk de toestand in dergelijke bedrijven als Kroon uitoefent niet. De veehouders zetten, omdat er velen zijn, nogal een groote mond op, misschien is de toe stand in de tuindersbedrijven echter niet beter. De heer Hoekstra stelt voor de reductie te verieenen die Kroon vraagt nl. 25 De heer S ij t e m a steunt dit voorstel. Het voorstel-Hoekstra komt in stemming. Voor stemmen de leden Hoekstra, Siemensma, Van der Voet. Sijtema en De Groot; tegen stemmen de leden Dokkum, Oppen huizen, Maseland, Zuiderbaan, Potma, Boeijenga, Smeding e” Blok. Het voorstel is dus verworpen met 85 stemmen. Het voorstel van B. en W. wordt nu z. h. s. aangenomen. Punt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om NIEUWE SNEEKERCOUWr

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1