Eerste Blad Officieel Orgaan, der Gemeente Sneek Feuilleton. annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang) CHIPSTEAD UITGAVEKIEZEBRINK Co. No. 74 Woensdag 15 Juni 1932. Dit No. bestaat uit 2 bladen. 48e Jaargang NIEUWSTIJDINGEN. VRIJBUITER VIN DEN G. D. door Alle Advertentiën worden in beide bladen opgenomen. Hegelprijs 9 eest. Abonneiuenten belangrijke korting te Minister Verschuur te Sneek. Wordt vervolgd. Dinsdagste Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitweljingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNFEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tims, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. De heer J. H. Visser is geslaagd (met lof) voor het examen stenografie en machi- neschrijven aan het Centraal-Bureau voor Steno Speed; hij is opgeleid door den heer Nijdam alhier. Geslaagd aan de R.-K. Kweek school te Steenwijkerwold voor het eind. examen mej. R. V. v. d. Kallen te Sneek. voor de kleine ondernemers, wier sleep', booten gehuurd waren, het blijVen bestaan van de ondernemingen, waar van dit materiaal eigendom is, in ge vaar wordt gebracht. Het genoemde hoofdbestuur dringt er ten sterkste op aan, verdere inpol dering zoo spoedig mogelijk ter hand te doen nemen. bij zich gestoken had. Hij kon er vrij zeker van zijn dat de Scheefmond wel van zulk een wapen voorzien was had' het niet weinig gescheeld, of hij had Bunny Chipstead naar de andere wereld geholpen? en daarmee bezat hij een beslist voordeel. Maar toch, als het tot een gevecht moest komen en misschien was dat de eenige uitweg. Had hij den ander eenmaal er onder, dan zou hij wel iets uit hem weten te krijgen. Hij verliet zachtjes de chauffeurs plaats en maakte zich gereed naar vo ren te loopen. Hij had evenwel nog maar een paar ellen afgelegd, toen hij' moeite had niet in lachen uit te barsten. Wat gebeurd was, was eenvoudig dit: de twee-zitter had voor een brug over een rivier moeten stoppen, en een man in uniform eischte tol voor den auto. Twee minuten later, had hij zelf 2^2 pence in de hand van den tolgaarder laten glijden, een kaartje gekregen, en de mededeeling ontvangen dat na elven geen tol meer geheven werd, en was verder getuft. Elf uurl Tusschen nu en dan kon er een massa gebeuren. Hij was nu geheel buiten, en de weg was niet beter dan een gewone land weg. Door het oponthoud bij den tol, had de Bugatti een aanzienlijken voor sprong gekregen, en de achterlichten waren niet langer zichtbaar. Zijn vaart vermeerderende, ontsnapte Matthews ter nauwernood aan den dood, dóór een botsing met den wagen van een reizend mandenmaker, die twee hon derd ellen verder uit een zijweg kwam. Het geschiedde zóó op het kantje af, dat het gezicht van den zigeuner onder legd waren, was hier veel meer ruimte. Matthews zag met schrik den man, dien hij achtervolgde, zijn snelheid ver meerderen. Hiji mocht hem niet laten ontsnappen. Hij zag het woedende gezicht van den verkeersagent, hoorde hem vra gen: „Wat denkt ge wel, dat ge doet?” en weg was hij. De volgende halve mijl werd afge legd met een snelheid, die iederen voor bijganger liet stilstaan en het hoofd om wenden. Maar, hiji werd beloond', want een gevaarlijke bocht naderende, zag hij een auto, die op den Bugatti leek, tegen een heuvel oprijden, die zich in front uitstrekte. Hij naderde tot op een twaalftal ellen en begon verlichter adem te halien. De verkeersagent in Lans downe had vermoedelijk het nummer van den auto genoteerd, maar dat zou hij wel met den garagehouder uit maken. Het bloed steeg hem weer naar het hoofd, toen zij door het voorstadje Bos- combe reden, maar na verscheidene honderd ellen in een slakkengang af gelegd te hebben, sloeg de Rugatti rechtsaf, en, volgende, kwam Matthews op een weg, die voor autoverkeer ge schapen scheen te zijn. Aan het begin las hij' den naam; het was Carberry Avenue. De twee-zitter zette er nu een goed gangetje in; hij re^i zeker vijf-en-vijftig mijlen. Met een schietgebedje, ging Matthews op de uitdaging in. Tot zoo ver had zijn motor het prachtig ge daan, en als de monteur geloofwaardig was, was hij niet bang, de twee-zitter niet te kunnen bijhouden. Zij lieten de stad nu weldra achter Gevonden Voorwerpen. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 12 en 13 Juni 1932: beursje met inhoud, H. Kuipers, le Steenklipstraat 1; ’A liters maat, J. Ti chelaar, schip Oudedijk; pak, O. Roffel, Rienck Bockemakade 16; blauw manteltje, M. Rienstra, Woudvaartkade 18; halsket ting, Lampe, Stationsweg. Brand' in t-n k i p p e n f o k k e r ij Tengevolge van het in brand gera ken van een kunstmoeder, ontstond Vrijdag brand in de kippenfokkerij van de wed. H. Boschma te Zwaagwesteinde. Terstond is de brandspuit ontboden,' doch de brandweer kon niet verhinde ren. dat het geheele hoenderpark uit brandde. Honderden1 kippen en kuikens kwamen in de vlammen om. DoverCalais op een waterfiets. Naar Reuter uit Dover meldt, is de Rotterdammer, Schüperoord, 51 jaar oud, er Zaterdag in geslaagd het Ka naal van Dover naar Calais op een wa terfiets in 13 uur over te steken. Een gedenkteeken op den afsluitdijk. Onder voorzitterschap van jhr. mr. J. M. van Beyma is te Leeuwarden een comité bijeengekomen, dat zich ten doel stelt op den verbindingsdijk Noord-Hol' landFriesland een gedenkteeken te stichten. De commissaris der Koningin van Noord-Holland jhr. mr. dr. A. Roëll en de commissaris der Koningin van Friesland mr. P. A. V. baron van Ha- rinxma thoe Slooten, verklaarden1 Zich bereid het eere-lidmaatschap te aan vaarden. Een kleine uitvoerende commissie werd, benoemd, bestaande uit de heeren jhr. mr. J .M. van Beyma, burgemeester van Leeuwarden, voorzitter; mr. W, C. Wendelaar, burgemeester van Alkmaar, vice-voorzitter; R. Buisman, Pi. voorzit ter der Prov. Friesche V.V.V. te Leeu warden; Godfr. H. Crone, voorzitter der* Kamer van Koophandel te Amsterdam P. Dekker, voorzitter der V.V.V. te Harlingen; j.r. J. Moll, hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat te Leeuwar den; terwijl als secretaris-penningmees’ ter werd aangewezen: mr. J. P. Bos man, voorzitter der V.V.V. te Alkmaar. De overige leden der commissie zijln de heeren: D. de Boer te Stompetoren; H. C. Feldhaus, voorzitter van Horecaf, afd. Friesland, te Leeuwarden; ii. W. G. C. Gelinck, hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat te Haarlem; L. A. Han sma, directeur der Prov. Friesche V.V.V. te Leeuwarden; Titus Hoog slag, afd. consul Friesland A.N.W.B.; mr. H. Judell, secretaris der V.V.V. te Bergum; D. Kooiman, lid van Ged. Staten van Noord-Holland te Purmer" end; C. R. T. baron Krayenhoff, voor zitter van de Commissie voor de Noord- zeebadplaatsen te Wassenaar; D. G. G. Margadant, secretaris der V.V.V. te Alkmaar; J. Mulder, Industrieel te GrouwB>. Wi. Okma, lid van Ged. Sta- ten van Friesland; dr. G. J. Otten se cretaris van de Kamer van Koophandel voor Friesland te Leeuwarden; A. C. W. van Riet, bestuurslid der V.V.V. te Harlingen; dr. J. P. Veening, prov. ver tegenwoordiger der K.N.A.C. te Mid- denbeemster; J. Wuite Jzn., secretaris der Prov. Friesche V.V.V. te Leeuwar den C. F. Zeiler, voorzitter der V.V.V. te Bergum. Het is de bedoeling van het comité zich met een circulaire tot het publiek te wenden, om voor het beoogde doel algemeene belangstelling op te wekken en tot inzameling van de benoodigdc gelden te komen. Staande de vergade. ring werden reeds belangrijke geldelijke bedragen toegezegd. Zij1, die met het doel van het comité sympathiseeren, worden verzocht aan een der Comité-leden hun bijdrage toe te zenden of een circulaire aan te vra gen. SYDNEY HORLER Geautoriseerde vertaling van Jhr. R. H. G. NAHUYS de laag vuil verschoot. Hij vloekte in een taal, die Matthews geheel onver staanbaar in de ooren klonk. „Welken weg ging de auto vóór mij een twee-zitter?” vroeg Matthews, den Roemeen eenig geld in de hand stoppende. De zigeuner, die onder een handwij zer stond, met den rug er naar toe, wees recht vooruit. „Hij ging naar Ringwood,” zei hij, nu 'het dialect van den Hampshireboer gebruikend. „Welbedankt.” Denkende, dat de man de waarheid gesproken had, maakte Matthews een scherpen draai en sloeg den smallen weg in. Even voordat hiji gas, gaf, meen de hij het gezoem van een anderen mo tor te hooren. Het werd nu een wilde jacht. Hij reed als een bezetene, in den blinde, niet wetende, wanneer hem en den auto een ongeluk zou overkomen. Een on heil werd tot tweemaal toe op het kantje af voorkomen een motorfiets rijder gaf er de voorkeur aan regel recht tegen een heg te rijden, liever dan gedood te worden, en op het al lerlaatste nippertje wist Matthews den vijver te vermijden, links van een scherpe bocht. Toen hij zijn snelheid tijdelyk verminderde, hoorde hij de kerkklokken van een naburig dorp lang zaam luiden, en hij verwonderde zich over de inkonsequentie van het leven. In zulk een zoete landelijke schoonheid als deze, speelde zich een duister en geheimziqjtig drama af. Eindexamen Christel. Kweekschool Sneek. Den 10 en 11 Juni werden' geëxa mineerd 6 mannelijke candidaten. Geslaagd zijn de heeren: J. W. de Boer te Oppenhuizen, R. de Boer te Nijland, S. Dijkstra te Exmorra, B. Holwerda te Makkum, J. Homans te Warns en T. Luinenburg te Hemelum. Z. E. de minister van Economische Zaken en Arbeid, mr. Verschuur, heeft bij zijn tocht door Friesland, om zich op de hoogte te stellen van de economische toestand, Zater dag ook Sneek bezocht, ’s Namiddags kwam hij aan de Zuivelfabriek van de Kon. Ned. Mij. van Kaas- en Roomboterfabrieken aan de Bolswarderweg, waar hij werd ontvangen door den Directeur, den heer M. Haagsma en den Commissaris der Maatschappij, den heer J. G. Hibma. Nadat Z.Ex. met groote belangstelling kennis had genomen van de zuivelbereiding, is in het kantoor der Maat schappij een zeer uitvoerige bespreking ge houden over de misère, waarin de veehou- dersstand en de zuivelindustrie tegenwoor dig verkeert. Het was voor de Regeering moeilijk zulke ingrijpende maatregelen te nemen, als door de belanghebbenden wor den gewenscht, doch Z.Ex. gaf de verzeke ring alle moeite in het werk te zullen stel len, om ons nationaal bedrijf voor onder gang te behoeden. De steunregeling zal, zaoais die is vastgesteld binnen eenige weken in werking treden. De regeling van den uitvoer staat niet op zich zelf, doch hangt nauw samen met tal van andere za ken. zoodat slechts na ernstige studie een beslissing kan worden genomen. Daarom wil Z.Ex. met de belanghebbenden samen- sprekingen houden, die hem een breeden kijk Op deze zaak zullen verschaffen. Bijna een uur werd over dit onderwerp op de meest aangename wijze gesproken. De besprekingen bewezen wel den grooten ernst, waarmee Z.Ex. de zaken wenschte te behandelen. Hierna reed het gezelschap naar de mo delboerderij „Wigledam” van het Old Bur ger Weeshuis, waar men werd ontvangen door den pachter, den heer IJ. P. Veldhuis en de heeren H. Hofstra en H. J. Haytink, resp. voorzitter en secretaris van het college van regenten. Het geheele beslag t.b.c.-vrij stamboekvee was bijeen gedreven, zoodat Z.Ex. kennis kon nemen van de wijze, waarop hier de melkwinning plaats vond. Men weet dat dit op deze boerderij, die een groot deel van de consumptiemelk voor Sneek levert, op de meest hygiënische wijze geschiedt, de eerste stralen worden niet in de emmers gemolken, daar deze eerste melk een groote bacteriënflora heeft; zoodra een emmer vol is wordt deze melk door een zeef in een bus gestort, welke in een koelbak met stroomend water wordt geplaatst, om door afkoeling ontwikkeling van bacteriën te voorkomen. Herhaaldelijk worden tijdens het melken de handen gewasschen. De minister was sterk getroffen door de buitengewoon zindelijke wijze der melkbe- handeling, elders had hij zich herhaaldelijk geërgerd over de hoogst onhygiënische wijze waarop dit wel geschiedt. Met groote voldoening bezichtigde Z.Ex. de automatische warmwat .rinrichting voor het verkrijgen van boenwater voor de reini ging van het melkmateriaal. Ook over de hygiënische inrichting der stallen liet Z.Ex. zich met lof uit. Deze, ge heel volgens het Amerikaansche systeem in gericht, wezen wel uit, dat het geheele be drijf er opingericht is, melk te winnen van zoo goed mogelijke kwaliteit. Naast de melkwinning wordt ook alle zorg besteed aan den aanfok van t.b.c.-vrij vee. Op ver zoek van Z.Ex. werd een 2-jarige stier van stal gehaald, en op het ruime achtererf voor geleid. Bij zijn vertrek werd aan Z.Ex. het Ge denkboek ter hand gesteld, dat in 1931 werd uitgegeven ter gelegenheid van het 350- jarig bestaan van het O.B.W. Het werd door Z.Ex. dankbaar aanvaard. Z.Ex. vertrok naar Heeg, waar hij bij Pastoor Overmeer zou overnachten, om Zondag ons onvolprezen merengebied te be zoeken. Geslaagd is voor het examen voor huisbezoekster bij' de zuigelingen, bescherming zuster K. Menziinga Sneek. Inpolderingen in de voormalige Zuiderzee. Het hoofdbestuur van den Centrallen Bond van transportarbeidiers schrijft in een adres aan den raad van ministers onder meer: Alom in den lande is het gereed ko men van den afsluitdijk op 28 Mei 1932, waardoor de voormalige Zuiderzee werd afgesloten, beschouwd als een prestatie Van buitengewone beteekenis in meer dan één opzicht. Juist in een tijd van economische depressie waren de werk zaamheden aan de Zuiderzeewerken van groote waarde; een voortreffelijk functi- oneerend apparaat, belichaamd in de Maatschappij tot uitvoering van Zuider zeewerken en gevormd door een giroot aantal ingenieurs, opzichters en arbet ders, in dit bedrijf gespecialiseerd en geschoold, heeft zijn deugdelijkheid ge demonstreerd, en voor den gelevarden arbeid wordt slechts bewondering geuit. Het staat te vreezen, dat, indien met de verdere inpolderipgswerkzaamheden geen voortgang wordt gemaakt, de door jarenlange ervaring en scholing bij' dit moeilijke werk verkregen resultaten on gebruikt blijven, terwijl ook de thans reeds heerschende werkloosheid voor de arbeiders in de baggerwerken zal' stijl gen tot een onbekenden omvang, daar dan vrijwel dit geheele bedrijf zal wor den stopgezet. Ook zullen nog een aantal neven be drijven de gevolgen daarvan ondervin den, terwijl de nadoelen daarvan niet alleen hierin bestaan, dat een grqot ge deelte der werkloos geworden arbeiders aangewezen wordt op ondersteuning van rijk en gemeente, maar evenzeer als een zeer groot nadeel moeten worden geu zien, dat vele, voor de verdere uitvoe. ring van de werken wellicht onmisbare, geschoolde krachten in het buitenland emplooi zullen moeten zoeken, terwijl een enorme hoeveelheid kostbare en moderne werktuigen ongebruikt blijft, niet slechts in waarde vermindert, maar ook en dit geldt in het bijzonder 48. Het volgende oogenblik zat Matthews aan het stuur. Scheefmond tufte reeds naar Old Christchurch Street. De jacht was begonnen. Toen de twee-zitter in de helder ver lichte hoofdstraat gekomen was, zag Matthews zijn vroeger vermoeden be vestigd, dat het een Bugatti was. De wagen zag er uit alsof hij tegen een reisje kon, welnu, dat was bij' den De lage ook het geval, als het er op aan kwam. Dë voorste man had er geen vermoe den van dat hij' gevolgd werd, naar het scheen, en sloeg argeloos den hoek om. Het drukke verkeer noodzaakte de beide auto”s tot een maximum-snelheid van twintig mijlen per uur, tot Lans downe bereikt was, en hier liet een verkeersagent den Delage stoppen, door het opsteken van een hand. De Bu gatti, die nauwelijks dertig ellen vooruit was, had weten door te slippen, voordat de agent het teeken gaf. Hier verbreedde de weg zich aanzien lijk, en hoewel er tramrails langs ge- zich. Recht vooruit strekte het sombere en donkere open veld zich uit; de duis ternis werd alleen hier en daar door een lichtschijnsel doorboord. Maar, als hij het gezoem van den motor niet dui delijk had kunnen hooren, zou hij moei lijk hebben kunnen volgen, want de verschillende wegen liepen in vele boch ten. En dit was het gevaarhij' mocht den ander niet te dicht op de hielen zitten, anders zou de Scheefmond mis schien op de gedachte komen, dat hij gevolgd werd. Waar zijn handwerk het daglicht niet mjocht zien, was hij1 waar schijnlijk achterdochtig van aard. Hier was een vraagstuk. Matthews beproefde het op te lossen, door te doen wat hem -het minst gevaarlijk leek. En in de gegeven omstandigheden bestond dit hierin, dat hij liever de achterdocht van den ander op wekte, dan hem uit het oog te verliezen. De man van X 2 wist, dat hij in één opzicht sterk in het nadeel wasde ander moest in de streek veel beter bekend zijn dan hiji. Behalve, dat de Bugatti den rechten weg naar het New Forest volgde, wist hij niet veel meer. Deze weg was nieuw voor hem, de wegen waren uiterst bedriege. lijk, en de duisternis was nu zeer toe genomen. De weg werd smaller, de zwarte massa, die voor hem uitreed, bewoog zich niet verder en stond stil. De chauf. feur van de Delage vroeg zich af wat er gebeurd zou zijn. Had de Scheef mond bemerkt dat hij' gevolgd werd en besloten er een einde aan te maken Matthews was geen lafaard als hij dit was, zou hij zijn tegenwoordig baan tje niet bekleed hebben maar hij vond het jammer, dat hij geen revolver NIEUWE SNEEKER COURAN to ai te vaak oorzaak N van slechte spijsvertering en Vö-8toppiD0. Nesan iceer Iwwêgtog en gs>- gebrulk Foster's Masp- pillen, hst afidocsde l iozeerE&kisL QMS po ê^laaia.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1