Eerste Blad
Officieel Orgaan,
der Gemeente Sneek
Feuilleton.
annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)
CHIPSTEAD
UITGAVEKIEZEBRINK Co.
No. 74
Woensdag 15 Juni 1932.
Dit No. bestaat uit 2 bladen.
48e Jaargang
NIEUWSTIJDINGEN.
VRIJBUITER VIN DEN G. D.
door
Alle Advertentiën worden in beide bladen opgenomen.
Hegelprijs 9 eest. Abonneiuenten belangrijke korting
te
Minister Verschuur te Sneek.
Wordt vervolgd.
Dinsdagste Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitweljingerga, Oudega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNFEKER COURANT is een Advertentieblad
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tims, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum.
De heer J. H. Visser is geslaagd (met
lof) voor het examen stenografie en machi-
neschrijven aan het Centraal-Bureau voor
Steno Speed; hij is opgeleid door den heer
Nijdam alhier.
Geslaagd aan de R.-K. Kweek
school te Steenwijkerwold voor het eind.
examen mej. R. V. v. d. Kallen te
Sneek.
voor de kleine ondernemers, wier sleep',
booten gehuurd waren, het blijVen
bestaan van de ondernemingen, waar
van dit materiaal eigendom is, in ge
vaar wordt gebracht.
Het genoemde hoofdbestuur dringt
er ten sterkste op aan, verdere inpol
dering zoo spoedig mogelijk ter hand
te doen nemen.
bij zich gestoken had. Hij kon er vrij
zeker van zijn dat de Scheefmond wel
van zulk een wapen voorzien was
had' het niet weinig gescheeld, of hij
had Bunny Chipstead naar de andere
wereld geholpen? en daarmee bezat
hij een beslist voordeel. Maar toch, als
het tot een gevecht moest komen
en misschien was dat de eenige uitweg.
Had hij den ander eenmaal er onder,
dan zou hij wel iets uit hem weten te
krijgen.
Hij verliet zachtjes de chauffeurs
plaats en maakte zich gereed naar vo
ren te loopen. Hij had evenwel nog
maar een paar ellen afgelegd, toen hij'
moeite had niet in lachen uit te barsten.
Wat gebeurd was, was eenvoudig dit:
de twee-zitter had voor een brug
over een rivier moeten stoppen, en een
man in uniform eischte tol voor den
auto.
Twee minuten later, had hij zelf 2^2
pence in de hand van den tolgaarder
laten glijden, een kaartje gekregen, en
de mededeeling ontvangen dat na elven
geen tol meer geheven werd, en was
verder getuft. Elf uurl Tusschen nu en
dan kon er een massa gebeuren.
Hij was nu geheel buiten, en de weg
was niet beter dan een gewone land
weg. Door het oponthoud bij den tol,
had de Bugatti een aanzienlijken voor
sprong gekregen, en de achterlichten
waren niet langer zichtbaar. Zijn vaart
vermeerderende, ontsnapte Matthews
ter nauwernood aan den dood, dóór
een botsing met den wagen van een
reizend mandenmaker, die twee hon
derd ellen verder uit een zijweg kwam.
Het geschiedde zóó op het kantje af,
dat het gezicht van den zigeuner onder
legd waren, was hier veel meer ruimte.
Matthews zag met schrik den man,
dien hij achtervolgde, zijn snelheid ver
meerderen.
Hiji mocht hem niet laten ontsnappen.
Hij zag het woedende gezicht van
den verkeersagent, hoorde hem vra
gen: „Wat denkt ge wel, dat ge doet?”
en weg was hij.
De volgende halve mijl werd afge
legd met een snelheid, die iederen voor
bijganger liet stilstaan en het hoofd om
wenden. Maar, hiji werd beloond', want
een gevaarlijke bocht naderende, zag
hij een auto, die op den Bugatti leek,
tegen een heuvel oprijden, die zich in
front uitstrekte. Hij naderde tot op een
twaalftal ellen en begon verlichter adem
te halien. De verkeersagent in Lans
downe had vermoedelijk het nummer
van den auto genoteerd, maar dat zou
hij wel met den garagehouder uit
maken.
Het bloed steeg hem weer naar het
hoofd, toen zij door het voorstadje Bos-
combe reden, maar na verscheidene
honderd ellen in een slakkengang af
gelegd te hebben, sloeg de Rugatti
rechtsaf, en, volgende, kwam Matthews
op een weg, die voor autoverkeer ge
schapen scheen te zijn. Aan het begin
las hij' den naam; het was Carberry
Avenue.
De twee-zitter zette er nu een goed
gangetje in; hij re^i zeker vijf-en-vijftig
mijlen. Met een schietgebedje, ging
Matthews op de uitdaging in. Tot zoo
ver had zijn motor het prachtig ge
daan, en als de monteur geloofwaardig
was, was hij niet bang, de twee-zitter
niet te kunnen bijhouden.
Zij lieten de stad nu weldra achter
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig en te bevragen bij de navol
gende ingezetenen, onderstaande voorwer
pen, als gevonden aangegeven op 12 en 13
Juni 1932: beursje met inhoud, H. Kuipers,
le Steenklipstraat 1; ’A liters maat, J. Ti
chelaar, schip Oudedijk; pak, O. Roffel,
Rienck Bockemakade 16; blauw manteltje,
M. Rienstra, Woudvaartkade 18; halsket
ting, Lampe, Stationsweg.
Brand' in t-n
k i p p e n f o k k e r ij
Tengevolge van het in brand gera
ken van een kunstmoeder, ontstond
Vrijdag brand in de kippenfokkerij van
de wed. H. Boschma te Zwaagwesteinde.
Terstond is de brandspuit ontboden,'
doch de brandweer kon niet verhinde
ren. dat het geheele hoenderpark uit
brandde. Honderden1 kippen en kuikens
kwamen in de vlammen om.
DoverCalais op een
waterfiets.
Naar Reuter uit Dover meldt, is de
Rotterdammer, Schüperoord, 51 jaar
oud, er Zaterdag in geslaagd het Ka
naal van Dover naar Calais op een wa
terfiets in 13 uur over te steken.
Een gedenkteeken op
den afsluitdijk.
Onder voorzitterschap van jhr. mr. J.
M. van Beyma is te Leeuwarden een
comité bijeengekomen, dat zich ten doel
stelt op den verbindingsdijk Noord-Hol'
landFriesland een gedenkteeken te
stichten.
De commissaris der Koningin van
Noord-Holland jhr. mr. dr. A. Roëll
en de commissaris der Koningin van
Friesland mr. P. A. V. baron van Ha-
rinxma thoe Slooten, verklaarden1 Zich
bereid het eere-lidmaatschap te aan
vaarden.
Een kleine uitvoerende commissie
werd, benoemd, bestaande uit de heeren
jhr. mr. J .M. van Beyma, burgemeester
van Leeuwarden, voorzitter; mr. W, C.
Wendelaar, burgemeester van Alkmaar,
vice-voorzitter; R. Buisman, Pi. voorzit
ter der Prov. Friesche V.V.V. te Leeu
warden; Godfr. H. Crone, voorzitter der*
Kamer van Koophandel te Amsterdam
P. Dekker, voorzitter der V.V.V. te
Harlingen; j.r. J. Moll, hoofdingenieur
van den Rijkswaterstaat te Leeuwar
den; terwijl als secretaris-penningmees’
ter werd aangewezen: mr. J. P. Bos
man, voorzitter der V.V.V. te Alkmaar.
De overige leden der commissie zijln de
heeren: D. de Boer te Stompetoren;
H. C. Feldhaus, voorzitter van Horecaf,
afd. Friesland, te Leeuwarden; ii. W.
G. C. Gelinck, hoofdingenieur van den
Rijkswaterstaat te Haarlem; L. A. Han
sma, directeur der Prov. Friesche
V.V.V. te Leeuwarden; Titus Hoog
slag, afd. consul Friesland A.N.W.B.;
mr. H. Judell, secretaris der V.V.V. te
Bergum; D. Kooiman, lid van Ged.
Staten van Noord-Holland te Purmer"
end; C. R. T. baron Krayenhoff, voor
zitter van de Commissie voor de Noord-
zeebadplaatsen te Wassenaar; D. G. G.
Margadant, secretaris der V.V.V. te
Alkmaar; J. Mulder, Industrieel te
GrouwB>. Wi. Okma, lid van Ged. Sta-
ten van Friesland; dr. G. J. Otten se
cretaris van de Kamer van Koophandel
voor Friesland te Leeuwarden; A. C.
W. van Riet, bestuurslid der V.V.V. te
Harlingen; dr. J. P. Veening, prov. ver
tegenwoordiger der K.N.A.C. te Mid-
denbeemster; J. Wuite Jzn., secretaris
der Prov. Friesche V.V.V. te Leeuwar
den C. F. Zeiler, voorzitter der V.V.V.
te Bergum.
Het is de bedoeling van het comité
zich met een circulaire tot het publiek
te wenden, om voor het beoogde doel
algemeene belangstelling op te wekken
en tot inzameling van de benoodigdc
gelden te komen. Staande de vergade.
ring werden reeds belangrijke geldelijke
bedragen toegezegd.
Zij1, die met het doel van het comité
sympathiseeren, worden verzocht aan
een der Comité-leden hun bijdrage toe
te zenden of een circulaire aan te vra
gen.
SYDNEY HORLER
Geautoriseerde vertaling van
Jhr. R. H. G. NAHUYS
de laag vuil verschoot. Hij vloekte in
een taal, die Matthews geheel onver
staanbaar in de ooren klonk.
„Welken weg ging de auto vóór mij
een twee-zitter?” vroeg Matthews,
den Roemeen eenig geld in de hand
stoppende.
De zigeuner, die onder een handwij
zer stond, met den rug er naar toe,
wees recht vooruit.
„Hij ging naar Ringwood,” zei hij,
nu 'het dialect van den Hampshireboer
gebruikend.
„Welbedankt.”
Denkende, dat de man de waarheid
gesproken had, maakte Matthews een
scherpen draai en sloeg den smallen
weg in. Even voordat hiji gas, gaf, meen
de hij het gezoem van een anderen mo
tor te hooren.
Het werd nu een wilde jacht. Hij
reed als een bezetene, in den blinde,
niet wetende, wanneer hem en den auto
een ongeluk zou overkomen. Een on
heil werd tot tweemaal toe op het
kantje af voorkomen een motorfiets
rijder gaf er de voorkeur aan regel
recht tegen een heg te rijden, liever
dan gedood te worden, en op het al
lerlaatste nippertje wist Matthews den
vijver te vermijden, links van een
scherpe bocht. Toen hij zijn snelheid
tijdelyk verminderde, hoorde hij de
kerkklokken van een naburig dorp lang
zaam luiden, en hij verwonderde zich
over de inkonsequentie van het leven.
In zulk een zoete landelijke schoonheid
als deze, speelde zich een duister en
geheimziqjtig drama af.
Eindexamen Christel.
Kweekschool Sneek.
Den 10 en 11 Juni werden' geëxa
mineerd 6 mannelijke candidaten.
Geslaagd zijn de heeren: J. W. de
Boer te Oppenhuizen, R. de Boer te
Nijland, S. Dijkstra te Exmorra, B.
Holwerda te Makkum, J. Homans te
Warns en T. Luinenburg te Hemelum.
Z. E. de minister van Economische Zaken
en Arbeid, mr. Verschuur, heeft bij zijn tocht
door Friesland, om zich op de hoogte te
stellen van de economische toestand, Zater
dag ook Sneek bezocht, ’s Namiddags kwam
hij aan de Zuivelfabriek van de Kon. Ned.
Mij. van Kaas- en Roomboterfabrieken aan
de Bolswarderweg, waar hij werd ontvangen
door den Directeur, den heer M. Haagsma
en den Commissaris der Maatschappij, den
heer J. G. Hibma. Nadat Z.Ex. met groote
belangstelling kennis had genomen van de
zuivelbereiding, is in het kantoor der Maat
schappij een zeer uitvoerige bespreking ge
houden over de misère, waarin de veehou-
dersstand en de zuivelindustrie tegenwoor
dig verkeert. Het was voor de Regeering
moeilijk zulke ingrijpende maatregelen te
nemen, als door de belanghebbenden wor
den gewenscht, doch Z.Ex. gaf de verzeke
ring alle moeite in het werk te zullen stel
len, om ons nationaal bedrijf voor onder
gang te behoeden. De steunregeling zal,
zaoais die is vastgesteld binnen eenige
weken in werking treden. De regeling van
den uitvoer staat niet op zich zelf, doch
hangt nauw samen met tal van andere za
ken. zoodat slechts na ernstige studie een
beslissing kan worden genomen. Daarom
wil Z.Ex. met de belanghebbenden samen-
sprekingen houden, die hem een breeden
kijk Op deze zaak zullen verschaffen.
Bijna een uur werd over dit onderwerp op
de meest aangename wijze gesproken. De
besprekingen bewezen wel den grooten
ernst, waarmee Z.Ex. de zaken wenschte te
behandelen.
Hierna reed het gezelschap naar de mo
delboerderij „Wigledam” van het Old Bur
ger Weeshuis, waar men werd ontvangen
door den pachter, den heer IJ. P. Veldhuis
en de heeren H. Hofstra en H. J. Haytink,
resp. voorzitter en secretaris van het college
van regenten.
Het geheele beslag t.b.c.-vrij stamboekvee
was bijeen gedreven, zoodat Z.Ex. kennis
kon nemen van de wijze, waarop hier de
melkwinning plaats vond.
Men weet dat dit op deze boerderij, die
een groot deel van de consumptiemelk voor
Sneek levert, op de meest hygiënische wijze
geschiedt, de eerste stralen worden niet in
de emmers gemolken, daar deze eerste melk
een groote bacteriënflora heeft; zoodra een
emmer vol is wordt deze melk door een zeef
in een bus gestort, welke in een koelbak met
stroomend water wordt geplaatst, om door
afkoeling ontwikkeling van bacteriën te
voorkomen. Herhaaldelijk worden tijdens het
melken de handen gewasschen.
De minister was sterk getroffen door de
buitengewoon zindelijke wijze der melkbe-
handeling, elders had hij zich herhaaldelijk
geërgerd over de hoogst onhygiënische
wijze waarop dit wel geschiedt.
Met groote voldoening bezichtigde Z.Ex.
de automatische warmwat .rinrichting voor
het verkrijgen van boenwater voor de reini
ging van het melkmateriaal.
Ook over de hygiënische inrichting der
stallen liet Z.Ex. zich met lof uit. Deze, ge
heel volgens het Amerikaansche systeem in
gericht, wezen wel uit, dat het geheele be
drijf er opingericht is, melk te winnen van
zoo goed mogelijke kwaliteit. Naast de
melkwinning wordt ook alle zorg besteed
aan den aanfok van t.b.c.-vrij vee. Op ver
zoek van Z.Ex. werd een 2-jarige stier van
stal gehaald, en op het ruime achtererf voor
geleid.
Bij zijn vertrek werd aan Z.Ex. het Ge
denkboek ter hand gesteld, dat in 1931 werd
uitgegeven ter gelegenheid van het 350-
jarig bestaan van het O.B.W. Het werd door
Z.Ex. dankbaar aanvaard.
Z.Ex. vertrok naar Heeg, waar hij bij
Pastoor Overmeer zou overnachten, om
Zondag ons onvolprezen merengebied te be
zoeken.
Geslaagd is voor het examen
voor huisbezoekster bij' de zuigelingen,
bescherming zuster K. Menziinga
Sneek.
Inpolderingen in de
voormalige Zuiderzee.
Het hoofdbestuur van den Centrallen
Bond van transportarbeidiers schrijft in
een adres aan den raad van ministers
onder meer:
Alom in den lande is het gereed ko
men van den afsluitdijk op 28 Mei 1932,
waardoor de voormalige Zuiderzee werd
afgesloten, beschouwd als een prestatie
Van buitengewone beteekenis in meer
dan één opzicht. Juist in een tijd van
economische depressie waren de werk
zaamheden aan de Zuiderzeewerken van
groote waarde; een voortreffelijk functi-
oneerend apparaat, belichaamd in de
Maatschappij tot uitvoering van Zuider
zeewerken en gevormd door een giroot
aantal ingenieurs, opzichters en arbet
ders, in dit bedrijf gespecialiseerd en
geschoold, heeft zijn deugdelijkheid ge
demonstreerd, en voor den gelevarden
arbeid wordt slechts bewondering geuit.
Het staat te vreezen, dat, indien met
de verdere inpolderipgswerkzaamheden
geen voortgang wordt gemaakt, de door
jarenlange ervaring en scholing bij' dit
moeilijke werk verkregen resultaten on
gebruikt blijven, terwijl ook de thans
reeds heerschende werkloosheid voor de
arbeiders in de baggerwerken zal' stijl
gen tot een onbekenden omvang, daar
dan vrijwel dit geheele bedrijf zal wor
den stopgezet.
Ook zullen nog een aantal neven be
drijven de gevolgen daarvan ondervin
den, terwijl de nadoelen daarvan niet
alleen hierin bestaan, dat een grqot ge
deelte der werkloos geworden arbeiders
aangewezen wordt op ondersteuning van
rijk en gemeente, maar evenzeer als een
zeer groot nadeel moeten worden geu
zien, dat vele, voor de verdere uitvoe.
ring van de werken wellicht onmisbare,
geschoolde krachten in het buitenland
emplooi zullen moeten zoeken, terwijl
een enorme hoeveelheid kostbare en
moderne werktuigen ongebruikt blijft,
niet slechts in waarde vermindert, maar
ook en dit geldt in het bijzonder
48.
Het volgende oogenblik zat Matthews
aan het stuur. Scheefmond tufte reeds
naar Old Christchurch Street. De jacht
was begonnen.
Toen de twee-zitter in de helder ver
lichte hoofdstraat gekomen was, zag
Matthews zijn vroeger vermoeden be
vestigd, dat het een Bugatti was. De
wagen zag er uit alsof hij tegen een
reisje kon, welnu, dat was bij' den De
lage ook het geval, als het er op aan
kwam.
Dë voorste man had er geen vermoe
den van dat hij' gevolgd werd, naar het
scheen, en sloeg argeloos den hoek om.
Het drukke verkeer noodzaakte de
beide auto”s tot een maximum-snelheid
van twintig mijlen per uur, tot Lans
downe bereikt was, en hier liet een
verkeersagent den Delage stoppen, door
het opsteken van een hand. De Bu
gatti, die nauwelijks dertig ellen vooruit
was, had weten door te slippen, voordat
de agent het teeken gaf.
Hier verbreedde de weg zich aanzien
lijk, en hoewel er tramrails langs ge-
zich. Recht vooruit strekte het sombere
en donkere open veld zich uit; de duis
ternis werd alleen hier en daar door
een lichtschijnsel doorboord. Maar, als
hij het gezoem van den motor niet dui
delijk had kunnen hooren, zou hij moei
lijk hebben kunnen volgen, want de
verschillende wegen liepen in vele boch
ten. En dit was het gevaarhij' mocht
den ander niet te dicht op de hielen
zitten, anders zou de Scheefmond mis
schien op de gedachte komen, dat hij
gevolgd werd. Waar zijn handwerk het
daglicht niet mjocht zien, was hij1 waar
schijnlijk achterdochtig van aard.
Hier was een vraagstuk. Matthews
beproefde het op te lossen, door te doen
wat hem -het minst gevaarlijk leek. En
in de gegeven omstandigheden bestond
dit hierin, dat hij liever de achterdocht
van den ander op wekte, dan hem uit
het oog te verliezen. De man van X 2
wist, dat hij in één opzicht sterk in het
nadeel wasde ander moest in de streek
veel beter bekend zijn dan hiji. Behalve,
dat de Bugatti den rechten weg naar
het New Forest volgde, wist hij niet
veel meer. Deze weg was nieuw voor
hem, de wegen waren uiterst bedriege.
lijk, en de duisternis was nu zeer toe
genomen.
De weg werd smaller, de zwarte
massa, die voor hem uitreed, bewoog
zich niet verder en stond stil. De chauf.
feur van de Delage vroeg zich af wat
er gebeurd zou zijn. Had de Scheef
mond bemerkt dat hij' gevolgd werd
en besloten er een einde aan te maken
Matthews was geen lafaard als hij
dit was, zou hij zijn tegenwoordig baan
tje niet bekleed hebben maar hij
vond het jammer, dat hij geen revolver
NIEUWE SNEEKER COURAN
to ai te vaak oorzaak N
van slechte spijsvertering
en Vö-8toppiD0. Nesan
iceer Iwwêgtog en gs>-
gebrulk Foster's Masp-
pillen, hst afidocsde
l iozeerE&kisL
QMS po ê^laaia.