S
f
annex SNEEKER COURANT (75e Jaargang)
fierste Blad
No. 85
Uitgave RIEZEBRHIK Co.
Dit No. bestaat uit 3 bladen.
k
hdf-pcndr
pakje
Zaterdag 33 Juli 1932
48e Jaargang
5
in
id
NIEUWSTIJDINGEN.
al
CT
wordt Blue Band gekamd met 25°/o allerfijnste
Boomboter onder Rükscontrdle. De prils van
Blue Band blijft onveranderd. Wees verstandig en
koop uitsluitend Hollands beste standaardmerk»
Blue Band heeft gedurende een reeks
van laren haar bijzondere reputatie gehandhaafd
Bs a
4G
n.
BLUE BAND
f 35.594.38
Saldo
arr
lengte 70 Meter.
De kosten van dit laatste waren dan op de
gemeentebegrooting voor 1933 aan te brengen.
De uitvoering van het eerste gedeelte is ech
ter zeer vertraagd in verband met de uitblijvende
beslissing van de Kroon omtrent de kwestie van
Sneeker Zweminrichting.
De temperatuur van het water in de Snee-
kei Zweminrichting was heden 18
Inkomsten
Uitgaven
Batig saldo
Kapitaaldienst:
Inkomsten
Uitgaven
f457.767.15
-457.767.15
f482.411.60
-446.817.22
an
ns
m,
iim
eni
m-
op
-te-
ger
'ee
iet
10 e
.èb
jst
og
en
in
fe
rn,
ig-
Lat
ijin
he
er-
je-
aft
tid
schooltoezicht.
en W. deelen mede:
In Uwe vergadering van 1 Februari jl. infor
meerde het lid, de heer Rijpma, naar de werking
van het geneeskundig toezicht op de school
kinderen met de vraag, of aan de instructie op
dat punt nu de hand wordt gehouden.
Door den Voorzitter werd toen medegedeeld,
dat deze instructie ook aan de schoolbesturen is
toegezonden, terwijl eveneens de aandacht der
gemeente-geneesheeren weer gevestigd is op
hun verplichtingen te dien aanzien.
Overigens werd dezerzijds de toezegging ge
daan, dat omtrent de tegenwoordige werking
van het toezicht nog eens een onderzoek zou
worden ingesteld.
Het bestuur der Christelijke School te Nij-
land, de eenigste bijzondere school, welke het
geneeskundig schooltoezicht heeft, berichtte ons
als zijn eindconclusie, dat hij gaarne op den
ingeslagen weg zal willen voortgaan.
De praktijk van het toezicht is daar zoo, dat
niet anders dan met volledige medewerking der
ouders gehandeld wordt, terwijl het de bedoe
ling is, dat de arts de kinderen onderzoekt, die
voor 't eerst op school komen en die de school
verlaten.
De bevindingen van de Hoofden der O. L.
Scholen, wien wij ook rapport verzochten uit
te brengen, kort samenvattende, kunnen wij zeg
gen, dat over ’t algemeen het geneeskundig toe
zicht op de O. L. Scholen thans goed werkt en
zijn resultaten ongetwijfeld afwerpt.
Wel is het hier en daar nog niet volkomen in
orde, maar deze vlekjes verhinderen niet om,
alles bijeengenomen, een gunstig oordeel over
de huidige werking van ’t geneeskundig school
toezicht uit te spreken.
Wij vertrouwen U hiermede voldoende om
trent deze aangelegenheid te hebben ingelicht.
Het ligt in onze bedoeling de aandacht der
schoolbesturen nog eens op het in onze ge
meente bestaande „schoolartsenstelsel” te ves
tigen.
Z. h. s. aangenomen voor kennisgeving.
Punt VI. Voorstel van Burg, en Weth. In
zake de vernieuwing van de zgn. Waagswal
te Woudsend.
B. en W. adviseeren:
Op de Gemeentebegrooting 1932 is op den
gewonen dienst (onder Volgno. 192: „kosten van
havens, vaarten, kaaimuren,enz.”) een post ge
raamd ad f5500.voor het maken van 110 M.
steenen walbeschoeiing te Woudsend (vanaf de
voormalige olieslagerij tot voorbij pakhuis Lijkle-
ma).
De bedoeling was aanvankelijk om de ver
nieuwing van de geheele Waagswal in twee ge
deelten te doen plaats hebben.
Het eerste gedeelte daarvan is de bovenbe
doelde 110 Meter, terwijl naderhand het restee-
nihil
Een commissie bestaande uit de h.h. Jellema,
Nijdam en Santema zal de rekening onderzoe
ken.
Ter behandeling van
Punt VIII. Reclames.
gaat de vergadering over in besloten zitting.
NIEUWE SNEEKER COURANT
den uit eigen gemeente, waaromtrent thans eerst
iets positiefs bekend is geworden en waarvan
U in de vorige vergadering mededeeling is ge
daan.
Mede in verband met de ontwikkeling dezer
aangelegenheid zijn wij van meening, dat voor
de walbeschoeiing onderhandsche aanbesteding
I beperking, dat alleen timmerlieden-aannemers
Nieuwenhuis,
'Broche, H.
Blauw, 3e Steenklipstraat 5Gouden
damesring, Piersma, Kr. Brooderstraat
67; Streng witte koralen, F. Hofman,
Looxmagracht 6; (Moker, P. Bouter,
Zuidend 18; Gewicht 1 Kilo, C. Fer-
werda, Tranendal 14.
De V b o r z. deelt mede dat de aanbesteding
is gehouden. Voor 110 M, waren v. d. Wal en
de Jong te Lemmer de laagsten met f3976.
Voor 180 M. was v. d. Slute te Langweer de
laagste met f6300. De eerste som is f36 per
strekkende meter, de andere f35.
De heer H u i t e m a gaat mee met het advies
van B. en W. en is vlak voor de verbetering in
één keer te doen geschieden.
De heer Bakker vraagt ol de bestrating
ook wordt verbreed.
De V o o r z. beantwoordt deze vraag iff be
vestigende zin; er wordt ook een bocht uit de
weg gehaald'.
De heer Bakker: Dit is door die verbreeding
uit eigen gemeente hierop kunnen inschrijven.
Om echter aan de zorg voor eigen ingezetenen
toch eenige plaats in te ruimen, hebben wij een
clausule ten gunste van de arbeiders in het be
stek opgenomen in dien zin, dat het benoodigde
werkvolk betrokken wordt via de Agenten der
Arbeidsbemiddeling in onze gemeente.
Nu dit jaar reeds zoover is gevorderd, hebben
wij ons voorts de vraag gesteld of het niet voor
alle dingen beter zou zijn de geheele Waagswal
ter lengte van 180 Meter direct in zijn geheel
uit te voeren.
Wel komt het kostenbedrag, dat door den
opzichter nader voor uitvoering ineens is ge
raamd op pl. m. f 8000.geheel ten laste van
de loopende begrooting, maar dit is ten slotte,
op den keeper beschouwd, een kwestie van ad
ministratie, omdat de dienst 1933, waarvoor de
werkzaamheden haast weer een aanvang nemen,
deze uitgaaf, welke toch moet gebeuren, dan
minder heeft te dragen.
Wij hebben ons persoonlijk van den toestand
van de wal overtuigd en zijn inderdaad van ge
voelen, dat vernieuwing ineens wel gewenscht is.
Bovendien is het uiteraard waarschijnlijk, dat
het werk in zijn geheel goedkooper komt dan bij
uitvoering in twee gedeelten.
Wij hebben evenwel met beide mogelijkheden
rekening willen houden, door in het bestek prijs
opgaaf te vragen:
le. van 110 Meter (het eerste gedeelte).
2e. van 180 Meter (het geheele werk).
Wij stellen U voor goed te vinden, dat in den
bovenaangegeven zin tot publieke aanbesteding
wordt overgegaan en de dienaangaande noodige
gelden beschikbaar te stellen ten laste van den
dienst 1932.
De aanbesteding zal plaats vinden 20 Juli a.s.,
zoodat wij ter vergadering van 21 Juli d.a.v. de
juiste cijfers kunnen mededeelen.
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig aan ’t bureau van politie, Mar-
tiniplein, en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen 11 ‘/z en 12’/2 uur de
navolgende voorwerpen als gevonden gede
poneerd op 20 en 21 Juli: Vulpen.
Aanwezig en te bevragen bij1 de
navolgende ingezetenen, onderstaande
voorwerpen, als gevonden aangegeven
op 20 en 21 Juli: Portefeuille, F. Blee>-
ker, Prinsengracht 12; Paar kinder
kousjes, M. Meijer, 2e Nieuwe Selfl-
helpstraat 3; Kinderschoentje, J. de
Vries, 3e Steenklipstraat 12; Mondhar
monica, J. Bakker, St. Bonifaciusgej-
sticht; Tennis racket, K. v. d. Laan,
RoordahuizumStreng koralen, W.
Bos, Joh. W. Frisostraat 14; Dames-
parapluie, C. de Jong, Wijde Burgstr.
10; Padvindersriem, J.
Looxmadwarsstraat 2
De heer A b m a voelt ook niet voor verlaging
van het maximum gewicht der auto’s, de weg
is goedi, zoodat er geen verdere beperking van
het verkeer noodig is.
De heer S c h i 1 s t r a staat lijnrecht tegenover
deze meeningen. Spr. meent nog dat de weg
lijdt door de zware auto, waar deze niet rijdt
behoefde geen materiaal over de weg. In het
vroege voorjaar is de weg ingewalst en was
hij best, daarna begon de auto te rijden ien is
dat gedeelte weg tosgeraakt en nu al voor de
tweede maal van materiaal voorzien. Spr. wil
geen bedrijfsbelemmeringen en als men de 800
K.G. terug brengt tot 600 zou dat wel het geval
zijn. Zou men de weg tot het kerkhof niet kun
nen teren, dat zou al een heele verbetering zijn?
De V o o r z. zegt dat de maximum snelheids-
bepaling alleen met het veilig verkeer te maken
heeft, terwijl die bepaling buiten de kommen
eigenlijk niet onder de bevoegdheid van de ge
meente valt. Toch zal spr. eens overwegen hoe
in dezen kan gehandeld.
Het gewone onderhoudsmateriaal is over de
weg gebracht, er is weinig verschil tusschen
beide stukken weg. Bij de begnooting kan teren
eens onder de oogen gezien.
De heer Schilstra: Als de weg geteerd
wordt zal dit voor de gemeente voordeeliger
zijn.
De heer Nij dam: Ais het D. B. toezegt dat
teren zal worden overwogen, gaat spr. gaarne
met bet advies mee; de weg wordt gebruikt op
een wijze dat het tegenwoordig onderhoud op
den duur niet voldoende is. Walsen en teren zal
allicht aan groote boz waren tegemoet komen.
De heer B ak k e r zegt dat het snelle rijden
van zware auto’s moet getemperd om het on
derhoud te beperken.
De heer H u i t e m a vindt het eerste deel van
de weg beter nog dan het andere en is het ove
rigens er mee eens dat de snelheid juist het
meest schade döet. Laat men de autobestuurder
verzoeken wat langzaam te rijden.
De Voorz. was reeds van plan de betrok
ken fabrikant te verzoeken de auto wat lang
zaam te laten rijden. Het ligt natuurlijk in de
bedoeling geleidelijk alle wegen te teren, maar
Rome is niet op één dag gebouwd.
Z. 'h. s. conform het voorstel van B. en W.
besloten.
Punt V. Mededeeling van Burg, en Weth.
betreffende de werking van het geneeskun
dig
juist een dure verbetering; het betreft hier een
doode wal.
De Voorz.: Wij meenen juist dat deze ver
breeding van beteekenis is, terwijl een radicale
verbetering het onderhoud in het vervolg zal
beperken. Trouwens deze zaak is al uitgemaakt
bij een vorig raadsbesluit.
De heer Bakker: Dan is het ’t best het
werk nu in z’n geheel uit te voeren.
De heer A b m a meent dat Dorpsbelangen
geen verbreeding van de wal vroeg, de wal
ware met eenige herstelling wel weer in orde
te brengen, hij is niet zoo erg nog aan verbete
ring] toe. Daarom was het uitstel niet erg, al
krijgt men de uitvoering nu wat voordeelig.
De Voorz.: In 1924 vroeg Dorpsbelangen
al verbetering van de bestrating hier, in 1929
vroeg het Ook vernieuwing van de wal. De wal
is onderloopsch en deze reparatie zou toch
daarom afdamming eischen. Op den duur is het
voor de gemeente voordeeliger deze wal te ma
ken dan de andere te repareeren. Overigens is
de heer Abma te laat, daar het raadsbesluit
daartoe reeds is gevallen; het gaat alleen om
110 of 180 M. uitvoeren.
De heer N ij d a m behoeft aan het betoog van
den Voorz. niet veel toe te voegen; het prae-
advies is ook duidelijk. In 1924 is het adres
door de raad aangenomen, doch de uitvoering
is 8 jaar vertraagd. Het nieuwe plan van B. en
W. is werkelijk van veel belang en als men goed
wil herstellen zou men dicht bij de aannemings-
som komen ook. Nu komt er een radicale ver
betering, er wordt een zak in de Waagswal weg
genomen, wat voor het verkeer groote betee
kenis heeft. Nu de aannemingssom meevalt gaat
spr. volkomen accoord met het praeadvies van
B. en W.
De heer Gerbrandij: Wanneer het Terete
deel van de weg niet al op de begrooting ’32
was gebracht zou spr. er tegen zijn; de Waags
wal kan wel wat wachten, maar nu is het maar
beter het werk ineens uit te voeren. Maar uit
deze geschiedenis blijkt wel dat men met Dorps
belangen voorzichtig moet zijn; reeds 8 jaar ge
leden vroeg men deze toen zeker niet zoo noo
dige herstelling.
De Voorz.: B. en W. zien met eigen oogen
en zijn van oordeel dat nu eindelijk ook eens
radicaal moet verbeterd.
Z. h. s. wordt het voorstel van B. en W. aan
genomen.
Punt VII. Aanbieding der gemeentereke-
ning over 1931.
De cijfers voor de gewone dienst luiden:
VERGADERING van den RAAD der gemeente
WIJMBRITSERADEEL,
op DONDERDAG 21 JULI 1932,
’s voormiddags 10 uur.
Voorz. de heer H. M. Martens, burgemeester.
Secretaris de heer K. Visser.
Aanwezig 14 leden. Afwezig de heer v. Gooi.
Na opening op de gebruikelijke wijze is aart
de orde:
Punt I. Notulen der vergadering van 30
Juni 1932.
(De Commissie bestaat uit de heeren Jel
lema, Kaspersma en Nijdam.)
Zijn door de commissie nagezien en worden
op haar advies onveranderd vastgesteld.
Punt II. Bezoek van den heer Commissaris
der Koningin in de provincie Friesland.
Voor dit bezoek wordt de openbare vergade-
ting gesloten.
Te 12 uur wordt zij heropend, waarna aan
de orde is:
Punt III. Ingekomen stukken en mededee-
lingen.
a. Resolutie van Gedeputeerde Staten van
Friesland dd. 6 Juli 1932, no. 77, houdende goed
keuring van het raadsbesluit dd. 30 Juni 1932,
tot onderhandsche aanbesteding van den ver
bouw der Hervormde School te Gaastmeer.
Dit stuk wordt aangenomen voor kennisge
ving. De aanbesteding heeft 26 Juli plaats.
b. Schrijven van Gedeputeerde Staten van
Friesland, dd. 6 Juli 1932, no. 69, 2e Afd., hou
dende verzoek uit het ambtenarenreglement te
schrappen de bepalingen die omtrent de ge-
meente-veldwachters zijn opgenomen.
Dit stuk wordt om advies in handen van B.
en W. gesteld.
c. Verslag over het jaar 1931 van het Insti
tuut voor Doofstommen te Groningen.
Dit verslag wordt ter inlage gelegd voor de
leden.
Nagekomen zijn:
d. Resolutie van Gedeputeerde Staten van
Friesland dd. 20 Juli 1932, no. 84, 2e afd. W,
houdende goedkeuring van het raadsbesluit dd.
28 Mei 1932, waarbij met de provincie Friesland
een overeenkomst is aangegaan, betreffende de
bochtafsnij dingen in de Leeuwarder-Sneeker.
trekvaart bij Scharnegoutum.
e. Idem dd. 13 Juli 1932, no. 11, 2e Afd., hou
dende goedkeuring van het raadsbesluit dd. 30
Juni 1932 tot aankoop van een strooK grond ten
behoeve van de verbetering van den Kooldijk te
Heeg.
f. Idem dd. 13 Juli 1932, no. 68, 2e Afd. F,
t houdende goedkeuring van het raadsbesluit dd.
30 Juni 1932, tot wijziging van de gemeente
begrooting, dienstjaar 1932.
De stukken d t/m f worden aangenomen voor
kennisgeving.
g. Schrijven van het Gemeentebestuur van
Sneek, waarbij w)ordt toegezonden een concept-
overeenkomst, te sluiten door de tot de kring
Sneek behoorende gemeenten, met het bestuur
van het St. Antonius Ziekenhuis te Sneek, be
treffende het gebruik van het te stichten pavil
joen voor verpleging van lijders aan besmette-
lijke ziekten.
Met deze concept-overeenkomst wordt ac
coord gegaan.
h. Schrijven van den heer G. S. Miedema,
autobus-ondernemer te Blauwhuis, houdende
verzoek hem in zijn bedrijf van gemeentewege
eenige subsidie te verleenen.
Dit verzoek wordt, als zijnde ongezegeld, ter
zijde gelegd.
B. en W. zullen adressant opmerken dat een
eventueel aan de wet voldoend verzoek niet met
een gunstig advies van B. en W. aan de raad
zal worden overgelegc^,
i. Jaarverslag over 1931 van het Provinciaal
Electriciteitsbedrijf in Friesland te Leeuwarden.
Dit stuk wordt ter inzage gelegd voor de
leden.
Punt IV. Mededeeling van Burg, en Weth.
betreffende den toestand en het gebruik van
den weg naar Indijk.
B. en W. adviseeren:
In Uwe vorige vergadering stelde het lid, de
heer Schilstra, een vraag omtrent het gebruik
van den weg naar Indijk, welke door een te
zware vrachtauto vernield zou worden, hetgeen
hem aanleiding gaf om voor te stellen de maxi
mum wielbelasting voor dezen weg te verlagen
van 800 K.G. tot 600 K.G., opdat te zwaar ver
keer, met name bedoelde auto, voortaan ge
weerd zou kunnen worden.
Wij deden naaf aanleiding hiervan de toezeg
ging ons omtrent den toestand van het wegdek
persoonlijk op de hoogte ie zullen stellen, het
geen een dezer dagen is geschied.
Dit onderzoek heeft ons echter niet een indruk
gegeven, welke ons vrijmoedigheid geeft om ons
aan dë zijde van genoemd lid te scharen en
diens voorstel over te nemen.
Dat de weg vernield zou worden in den zin,
zooals de heer Schilstra bedoelt, kunnen wij niet
inzien. Wel is het wegdek eenigszins los, maar
dat dit te wijten zou zijn aan te zwaar verkeer, rende gedeelte ter hand zou worden genomen;
met name aan de bedoelde melkauto, wagen wij
te betwijfelen, omdat ook verderop, waar deze
auto niet komt, het wegdek even los is.
Daarom in de classificatie wijziging te bren
gen, achten wij dan ook niet noodig.
Wij stellen U mitsdien voor het ter raads
vergadering van 1 Februari 1932 aan Gedep. de onderhandsche aanbesteding onder timmerlie-
Staten uitgebrachte advies, ter zake van
de wegenindeeling, te handhaven.
De heer Santema stemt met dit advies in,
hoewel zwaarbeladen vrachtauto’s de smalle
wegen kunnen vernielen, daar er meer bewe
ging in de weg is, de steenen worden bij snel
rijden uit de weg gezogen, daarom adviseert
spr. tot een maximum snelheid van bv. 15 K.M. minder is aan te bevelen, althans piet met de
voor vrachtauto’s en voor dergelijke wegen, I
L
A -. Y -