Officieel Orgaan
der Gemeente Sneek
I
|H. BRENN1NKMEIJER ZONEN|
OVERGORDIJNEN
Eerste Blad
Uitgave KIEZEBRIBK 4 Co.
No. 8
Woensdag 26 October 1932
Dit No. bestaat uit 2 Bladen.
Feuilleton.
I
FOSTER’S MflHCPULEN
49e Jaargang
NIEUWSTIJDINGEN.
e
Ni
■lllllllllllilllllllllllllllllllllllllN
giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiN
de eenvoudigste tot de duurste
kwaliteiten stelt ons in staat U precies g
te leveren wat wenscht
MODERNE GARNITUREN
Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen*
Regelprlja 9 cent. Abonnementen belangrijke korting
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Het Nut
7
Weekeinde Religieus Socialisme.
voortdurend last hebt van
29.
zedde
Woedt vervolgd.
V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum.
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT ia een Advertentieblad
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneïk geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga Oudega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
een bijeenkomst houden, betekent dit, dat
wij het socialisme willen helpen bevorderen,
en dat wij ons overtuigd scharen in de mo
derne arbeiders-beweging en die willen die
nen in religieuse geest.
Roman van
HULBERT FOOTNER
Voor Nederland bewerkt door
W. J. A. ROIDANUS Jr.
voor ons persoonlik leven betekent In onze
omgang met anderen, in ons gezin, in onze
Indien ai)
schele hoofdpijn als gevolg van een
slechte spijsvertering, gebruik dan
eens een poosje Foster's Maagpillen.
het betrouwbare, zacht werkenrie
laxeermiddel
ik
,Ik ben pas uit
mijn bed, nog ongeschoren en onge-
dien geest. De anderen werden onge
duldig. Ten slotte deed Jack een stap
vooruit.
„Ty’dl” zeide hjj. „Je zegt telkens
hetzelfde. Nou is het mijn beurt.”
Husky zweeg.
„Non spreek ik voor mezelf," zeide
Jack. „Ik ben dé oudste hier, maar bij
eigenlijk niet zeggen. Als je mij neemt,
zal je voor mij het mooiste in mijn le
ven zijn. Ik zal tot mijn laatsten adem
tocht voor je werken. Ad wat een man
voor een vrouw doen kan, zal ik voor
jou doenl”
De drie anderen keken Shand ver
baasd en ook teleurgesteld aan, omdat
die stille in den lande zoo welsprekend
bleek te zijn.
Joe bleef eerst zwijgen. Een bijzon
der vertrouwen bezielde hem. Met zijn
kroeshaar, zijn glad gezicht en zijn
jong Herculisch lichaam had hjj daar
■wel eenige reden voor.
„Zeker, ik begrijp heel goed, dat zij
gelukkig zouden zijn als zij je kregen,"
zeide hij eindelijk. „Jack is twintig jaar
ouder dan jij en Shand en Husky vijf
tien. Maar ik vermoed, dat je een jon
gen man wilt hebben, wat? Hoe denk
je ovter mijl? Ik ben vier en twintig.
Wij zjjn allebei nog jong. Zij hebben hun
beste dagen gehad. Meisjes hebben zoo
haar eigen manier om uit te zoeken
wat zij hebben willen. Jack zeide, dat
je ons eens goed moest aankijken. Daar
ben ik het volkomen mee eens. Neem
ons eens goed op en zeg dan wien je
hebben wilt."
Zjj1 deed wat hij haar vroeg. De span
ning was voor hen allen ondrageljjk.
„Zoo, nu heb je ons allemaal ge
hoord. Wat zeg je nu?"
Bela was het toonbeeld van onver
schilligheid.
„Er is nog een andere man hier,”
zeide zij.
Jack keek heel verbaasd? „Een an
dere man? Wie? O, de kokl Die be
hoort niet bij ons. Die bezit niet meer
lange na nog niet oud. Ik ben de leider
van deze expeditie. Veertig procent van
de uitrusting behoort aan mij toe.
Dat wil zeggen, dat ik tweemaal zoo
veel bezit als de anderen. Ik kan je
dus goed onderhouden. En een meisje
moet daar zeker aan denken. Maar dat
is natuurlijk niet alles. Je moet er mij
bij op den koop toe nemen, niet waar
Ik ben oud genoeg om te beseffen hoe
gelukkig ik zijn zou als ik jou kreeg.
Ik zou je goed behandelen. Waar je
ook vandaan mag komen, je bent een
prachtvrouw. Je hebt ons een flink lesje
gegeven. Ik ben eerlijk genoeg, om dat
te bekennen. Ik zeg, dat ik mijn hoed
voor je afneem. Wil je mij hebben?”
Bela’s gezicht toonde niet de minste
verandering. Zij wendde zich tot Shand.
„En wat heb jij te zeggen?” vroeg
zijl.
Shand’s doodsbleek gezicht vormde
een treffend contrast met zijn pikzwart
haar.
„Ik ben geen goed spreker,” zeide
hij. „Ik ben in het nadeel. Maar ik zal
mijn best doen. Ik wil je net zoo graag
hebben als hij, al kan ik het niet zoo
mooi onder woorden brengen. Ik ben
vijf jaar jonger. Dat is al heel wat. Ik
ben de sterkste. Dat wil ook wat zeg
gen in een land, waar je aan allerlei
dingen bloot staat. Maar dat wou ik
De spreker is inleider; hij verwacht van
zijn gehoor niet alleen aandacht, ook mede
werking, De besprekingen worden gevoerd
in kameraadschappelike geest: niet om ge
lijk te krijgen en te kritiseeren, maar om
met elkaar tot verheldering té komen. Voor
ons komt ’t er op aan, dat wij in deze tijc
onze taak zien in de moderne, georgani
seerde arbeidersbeweging, zonder welke on
ze religieus-socialistiese Overtuiging in de
lucht hangt en niet meer betekent dan een
stemming en een vaag gevoel. Wij willen
dienen, dat betekent, ons geven aan de be
weging: in religieuse geest, d.w.z. op onze
wijze, op o n z e motieven.
De onderwerpen van dit weekeinde vor
men niet een aaneengesloten geheel, maar
ze houden zich bezig met drie vragen, waar
over de religieus-socialist voor zich zelf
tot klaarheid moet komen; het vraagstuk
van het geweld, het religieus-socialisme en
de jongeren, het religieus-socialisme en het
persoonlik leven.
Tussen de besprekingen is gelegenheid
met elkaar in contact te komen, kameraad
schap en gemeenschap tot meer dan een
woord te maken. De broodmaaltijden wor
den gemeenschappelik gebruikt; voor war
me maaltijd en logies zijn de deelnemers
van buiten ondergebracht bij Sneeker geest
verwanten. Bovendien zal de kunstmiddag
op Zondag ontspanning brengen, door an
dersoortige inspanning dan de lezingen vra
gen.
I
Het departement Sneek van het Nut hield
Vrijdagavond een huishoudelijke vergade
ring boven de Leeszaal. De voorzitter, de
heer F. W. C. de Haas, deelde bij de ope
ning mede dat sedert het vertrek van den
heer Peteri, spr. als voorzitter optreedt, de
heer Oosterhuis als secretaris.
Na goedkeuring der notulen werd mede
gedeeld dat op 31 October het marionetten
theater Brugman alhier niet zal opvoeren
„Doctor Johannes Faust”, zooals eerst was
aangekondigd, doch „Aquarium” en „De
drie wenschen”.
De heer F. W. C. de Haas bracht verslag
uit als afgevaardigde naar de algemeene
vergadering, de heeren v. d. Poel en Vrolijk
ded^n hetzelfde ten opzichte der districts-
vergaderingen.
De heer De Haas bracht het jaarverslag
van ’t departement uit, dat nog eens groote
dank bracht aan den vertrokken voorzitter
den heer Peteri voor zijn werk ten bate van
dit departement. Het ledental bedraagt 174,
zijnde een daling met 8 leden; de crisis zal
wel z’n invloed gehad hebben op deze ver
mindering, al is het zeer de vraag of dit
voor allen die bedankten geldt.
Namens de commissie voor het nazien der
rekening brengt de heer Schurink verslag
uit en adviseert den penningmeester dank
te zeggen voor het accuraat beheer en te
dechargeeren. De penningmeester, de heer
v. d. Poel, gaf daarna een overzicht van de
ontvangsten en uitgaven. De ontvangsten
bedragen f 1103.14 met een saldo van het
vorig jaar van f43.26, de contributies heb
ben bedragen f 542.75, entrées f 75.40, rente
f 382.27. Tot de uitgaven behoorenquotum
f 221.19, honoraria f332, zaalhuur enz.
f 178.51; het voordeelige saldo is f 122.24.
De rekening werd goedgekeurd; de voor
zitter bracht penningmeester en commissie
dank.
De Voorzitter deelde mede dat het
bestuur machtiging vraagt steun te verlee-
nen aan de werkloozenkampen te Bakke-
veen. De heer De Vries, directeur van de
Arbeidsbeurs heeft waarvoor hem dank
toekomt de namen van een 12-tal wbr-
keloozen opgegeven, die in aanmerking ko
men, waarvan 5 worden uitgezonden. De
kosten zijn per persoon f 14 reiskosten,
waarvan f 7 door het departement en f 7
door het hoofdbestuur wordt betaald. De
kosten voor het departement zullen dus on
geveer f50 bedragen. Het gemeentebestuur
„Hebben jullie haar allemaal tegelijtk
om haar hand gevraagd?"
„Precies,” zeide Jack. „En jij is zoo
goed om jou ook een kans te geven.”
Er kwam een harde trek om Sam’s
mond.
„Zeer verplicht," zeide hjjl. „Maar
ik zie van mijn kans af. Ik zoek geen
vrouw.” En hij ging naar de hut terug.
Dat was niet wat de anderen ver
wachtten te zullen hooren. Vermoe
dend, dat hij dat bedoelde als een be-
leediging van het voorwerp hunner be
geerten, keerden zij zich boos tegen
hem. Zij zouden nooit toegestaan heb
ben, dat hij haar kreeg, maar hij mocht
haar evenmin vernederen.
„Dat is maar gelukkig ook voor
jou I” riep Joe.
„Ik heb veel lust om hem voor die
woorden een flink pak slaag te geven,”
zeide Jack.
Doch dan werd zijn aandacht in een
andere richting getrokken door een
lach van Bela. Deze klonk allés be
halve vroolijk, maar hun ooren wa
ren niet scherp genoeg om dat op te
merken. Bela’s neusvleugels trilden en
haar lip was vreemd opgetrokken.
Maar zy lachte.
„Een type van een kok!" zeide zij.
„Ik moet om hem lachen!"
„Let maar niet op hem,
Jack. „Hij telt niet mee. Wat is je ant
woord
Bela hield op ’met lachen. „Ik zal
er over denken,” zeide zy, „en jullie
morgen antwoord geven.”
„Zjj hebben dit besloten, terwijl
sliep,” stotterde hjj. „T
r*2;1- --- --
wasschen. Het is niet eerlijk. Ik heb
geen gelegenheid gehad iets té be
denken. En nu laten zij mij nog eerst
spreken ook. Hoe weet ik nu .wat zijl
na mij zullen zeggen? Het is niet eer
lijk. Ik ben minstens even goed als alle
anderen hier, wanneer ik weer op
krachten ben. Luister niet naar wat
zij zeggen. Neem dien raad van mij
aan, want ik ben je vriend. Je kent
my. Ik ben een liefhebbend man. Een
vrouw kan alles met mjj doen, wanneer
zjj mij goed weet aan te pakken. Ik heb
je op een eerljjke manier van ze ge
wonnen en nou willen ze daar weer
op terugkomen. Dat bewijst al wat zjj
zjjtn. Luister niet naar hen. Jij en ik
hebben het aan den stok gehad, maar
nou is het weer in orde, niet waar?
Bedenk eens wat ik voor je geleden
heb.”
Er volgde nog heel wat meer in
Toooeetevond Het Nut.
Het departement Sneek van Het Nut geeft
Maandag 31 October een tooneelavond in de
Harmonie. En wel een avond, welke ons iets
voor Sneek geheel nieuws brengt nl. liet
marionetten-theater „De Olijftak” van Bert
Brugman.
Men stelle zich nu geen „poppenkast”
voor goede marionetten-theaters geven
serieus kunstenaarswerk, het middel van uit
drukken wijkt alleen af van het gebruikelijke;
de spelers spreken in gebaren niet direct
tot het publiek maar via hun poppen en
weten daarmee naar veler ervaring en over
tuiging een effect te bereiken, dat boven
alle verwachting gaat.
En het is een g o e d marionetten-theater
dat van Bert Brugman. De Nieuwe Rotter-
damsche Courant schreef er van:
„De hoofdstad beschikt over een compleet
marionetten-theater, dat noch artistiek noch
technisch voor de Münchener Marionetten
heeft onder te doen, dat daarbij nog voor
heeft, dat het wat het snijwerk der poppen
en de vernuftige outillage en tooneelmachi-
nerieën betreft, geheel zelfstandig werk
levert”.
dan zijn hemd, dat hij aan zijn lichaam
heeft."
Bela haalde haar schouders op. „Je
zegt, dat je deze zaak eerljjk wilt be
handelen. Ik moet dan ook hooren
wat hjj te zeggen heeft."
Hier nam de zaak een onverwachte
wending. Zjj keken haar achterdochtig
en woest aan. Zou een outsider de
race winnen?
Het viel hun moeilijk den gemin-
achten soepridder als een emstigen
mededinger te beschouwen, waarom zij
het tenslotte voor coquetterie van Bela
hielden. „Goed,” zeide Jack. „Wij wil
len alles doen om je te verplichten.”
Hij ging naar de deur en riep Sam.
Na eenige oogenblikken kwam deze;
zjjn haar zat nog in de war, hij had
nog een kleur van de slaap, zjjn blauwe
oogen keken boos.
„Wat moet je nu weer van me?”
vroeg hjj. „Ik mag blijkbaar niet uit
slapen."
„Daar hebben we het nu niet over,”
zeide Jack. „We vragen aan Bela een
van ons uit te kiezen en voor goed een
eind aan de zaak te maken. Wij hebben
allemaal gezegd wat wij te zeggen had
den, maar zjj wil ook hooren wat de
kok in het midden te brengen heeft
vóór zjj' een besluit neemt. Spreek op.”
Sam schrok nu wakker. Hjj werd
bleek en keek Bela met een woesten
blik aan. Het scheen hem een vree-
seljjke bespotting van iets heiligs toe.
Hjj haatte haar, dat zjj zoo iets toe
stond. Hjj overwoog niet, dat zij het
misschien niet had kunnen verhinde-
ren. Zij keek hem niet aan.
„Versta ik het goed?” zeide hjj stjjf.
van Sneek heeft geweigerd aan deze zaak
mee te doen, zoodat het departement dit nu
geheel zelfstandig zal doen.
Zonder discussie werd dit bedrag gevo
teerd. Het kamp wordt gehouden van 1 No
vember tot 15 November.
De V o o r z. deelde nog mede dat de
cursus voor leiders en leidsters voor han
denarbeid eerstdaags zal worden gehouden.
Een 12-tal personen heeft zich aangemeld.
Mej. Bos zal de cursus leiden. De eenige
voorwaarde is dat de cursist dit en ’t vol
gend jaar een cursus aan de jeugd geeft.
Bij de rondvraag wees de heer Schurink
er op dat de Amicitia nu weer zoo is inge
richt dat ze zich ook weer uitstekend leent
voor de lezingen en uitvoeringen uitgaande
van het Nut.
De V o o r z. antwoordde dat voor dit
seizoen reeds met de Harmonie is afgeslo
ten. In het bestuur zal men er eens over
spreken voor het volgend jaar. Vroeger is
men vooral uit Amicitia gegaan om de
hooge huur.
Hierna sluiting.
Door de Centrale Commissie voor het
Religieus Socialisme was een weekeinde te
Sneek belegd op 22 en 23 October in de
Harmonie. Ongeveer 70 personen, uit Sneek,
Bolsward, Leeuwarden, Huizum, Bergum en
Akkrum namen er aan deel.
Dr. H. de Vos van Sneek opende Zater
dagmiddag en verduidelikte voor hen, die
voor ’t eerst een weekeinde mee zouden ma
ken, de bedoeling van dit samenzijn. Wan
neer wij als religieus-socialisten en als be
langstellenden in het religieus-socialisme
Grootzand SO56 SNEEK Telefoon 2138
Na de maaltijd kreeg de heer K. Geertsma
van Arnhem het woord over het Gewelds-
vraagstuk. Ieder van ons heeft wel eens ge- houding tegenover de maatschappij moet
dacht over de vraag: is geweld nodig en -
nuttig? In Rusland, tussen de volkeren, in
de opvoeding? We moeten ons een mening
vormen, een keuze doen. Aan de hand van
een duits verzamelwerk, waarin Europese
kopstukken artikelen over het probleem van
het geweld hebben geschreven, geeft de
spreker een samenvatting van wat we onder
„geweld” en „weerloosheid” hebben te ver
staan. Geweld en dwang zijn niet gelijk. Wij
willen macht en recht zonder geweld. Ge
heel mogelik is dit niet Daarom moeten we
uiterst voorzichtig zijn naar een gewelds
middel te grijpen. Wij moeten anderen gees-
telik beïnvloeden. Ons oordeel over geweld
zal bepaald worden door: de dader, de mid- maauu ic »si»ui6cu wm
delen, en degene die geweld ondergaat De schap, die ieder meenam.
maatstaf die wij aanleggen ontlenen we aan
het hogere leven. Met ja, of nee komen we
niet tot een oplossing.
Geweld wordt gebruikt in ’t gewone om-
gangsleven, in de Staat, in de maatschap
pij. Wij zullen ’t geloof aan ’t geweld niet
versterken, maar verzwakken; wij willen ’t
moment waarop dwang en geweld onver
mijdelijk zijn tot ’t uiterste verschuiven; we
willen zo geestelik mogelik leven. Dit zijn
de konklusies waartoe spreker komt.
Een geanimeerde nabespreking besloot
deze avond. Zondagmorgen behandelde Me
vrouw KalmaKoops van St. Jacobi Pa
rochie „Het religieus Socialisme en de jon
geren”. Onder de jongeren verstaat zij die
uiteraard kleine groep mensen beneden 30
jaar, die belangstelling heeft voor geeste
lik leven. Onder religieus-socialisme wat wij
daarvan in Nederland, vertegenwoordigd in
verenigingen, tijdschriften, bijeenkomsten
enz. van de Centr. Comm., kennen. Niet
alleen onder de georganiseerde jeugd zullen
wij belangstellenden vinden. Het is de vraag
of dé geestelike, jonge mens van nu, die
anders is dan die van 1900, voor onze over
tuiging geopend kan worden. Er is grote
nood in de wereld. Er is vooral ook: nood
voor de jongeren. Zij lopen gevaar in de
twijfel te blijven steken. Daartegenover moet
de religieus-socialist stellen zijn moed der
waardering, zijn aanvaarding van de span
ning in het leven, zijn geloof, en zijn ver
trouwen in de beginselen die hij nastreeft.
De middag bracht hoog genot door de
zang van Mevr. WalhoutTimmermans van
Zwolle, met begeleiding en aanvullend spel
van de heer Hoogslag van Sneek en decla
matie van Mevr. Radelaarvan Gosliga van
Bolsward. Niet minder dan de sprekers
werkten zij mede tot ’t welslagen van dit
Weekeinde.
Mej. Dora de Jong van Amsterdam hield
zich bezig met de vraag wat ’t rel. soc.
onze overtuiging uitgebeeld worden; teken
zijn van ’t beeld dat wij opgevangen hebben
in ’t licht van God, dat in onze ziel schijnt.
Ieder mens is een ander; iedere persoonlik-
heid bedient zich van een ander teken. Maar
elk teken behoort zuiver te zijn; moet steeds
weer getoetst worden en wij moeten trachten
het beeld ongeschonden over te dragen.
Na krachtig gemeenschappelik zingen
sloot de heer P. Sikkes van Sneek vervol
gens bij de laatste broodmaaltijd met een
opwekking om 't werk ieder voor zich en in
de grote beweging voort te zetten.
Een aanmoediging om de propaganda
voor „Tijd en Taak” met dubbele ijver deze
maand te vervolgen was de laatste bood-
eg-
a
fa II* in dt wildernis.
t
I**
I-
s
^Zom otrkrügbaar 0.65 pv Alcoa.
NIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEEKER COURANT (76e Jaargang)