Officieel Orgaan der Gemeente Sneek I |H. BRENN1NKMEIJER ZONEN| OVERGORDIJNEN Eerste Blad Uitgave KIEZEBRIBK 4 Co. No. 8 Woensdag 26 October 1932 Dit No. bestaat uit 2 Bladen. Feuilleton. I FOSTER’S MflHCPULEN 49e Jaargang NIEUWSTIJDINGEN. e Ni ■lllllllllllilllllllllllllllllllllllllN giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiN de eenvoudigste tot de duurste kwaliteiten stelt ons in staat U precies g te leveren wat wenscht MODERNE GARNITUREN Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen* Regelprlja 9 cent. Abonnementen belangrijke korting INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Het Nut 7 Weekeinde Religieus Socialisme. voortdurend last hebt van 29. zedde Woedt vervolgd. V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT ia een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneïk geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. een bijeenkomst houden, betekent dit, dat wij het socialisme willen helpen bevorderen, en dat wij ons overtuigd scharen in de mo derne arbeiders-beweging en die willen die nen in religieuse geest. Roman van HULBERT FOOTNER Voor Nederland bewerkt door W. J. A. ROIDANUS Jr. voor ons persoonlik leven betekent In onze omgang met anderen, in ons gezin, in onze Indien ai) schele hoofdpijn als gevolg van een slechte spijsvertering, gebruik dan eens een poosje Foster's Maagpillen. het betrouwbare, zacht werkenrie laxeermiddel ik ,Ik ben pas uit mijn bed, nog ongeschoren en onge- dien geest. De anderen werden onge duldig. Ten slotte deed Jack een stap vooruit. „Ty’dl” zeide hjj. „Je zegt telkens hetzelfde. Nou is het mijn beurt.” Husky zweeg. „Non spreek ik voor mezelf," zeide Jack. „Ik ben dé oudste hier, maar bij eigenlijk niet zeggen. Als je mij neemt, zal je voor mij het mooiste in mijn le ven zijn. Ik zal tot mijn laatsten adem tocht voor je werken. Ad wat een man voor een vrouw doen kan, zal ik voor jou doenl” De drie anderen keken Shand ver baasd en ook teleurgesteld aan, omdat die stille in den lande zoo welsprekend bleek te zijn. Joe bleef eerst zwijgen. Een bijzon der vertrouwen bezielde hem. Met zijn kroeshaar, zijn glad gezicht en zijn jong Herculisch lichaam had hjj daar ■wel eenige reden voor. „Zeker, ik begrijp heel goed, dat zij gelukkig zouden zijn als zij je kregen," zeide hij eindelijk. „Jack is twintig jaar ouder dan jij en Shand en Husky vijf tien. Maar ik vermoed, dat je een jon gen man wilt hebben, wat? Hoe denk je ovter mijl? Ik ben vier en twintig. Wij zjjn allebei nog jong. Zij hebben hun beste dagen gehad. Meisjes hebben zoo haar eigen manier om uit te zoeken wat zij hebben willen. Jack zeide, dat je ons eens goed moest aankijken. Daar ben ik het volkomen mee eens. Neem ons eens goed op en zeg dan wien je hebben wilt." Zjj1 deed wat hij haar vroeg. De span ning was voor hen allen ondrageljjk. „Zoo, nu heb je ons allemaal ge hoord. Wat zeg je nu?" Bela was het toonbeeld van onver schilligheid. „Er is nog een andere man hier,” zeide zij. Jack keek heel verbaasd? „Een an dere man? Wie? O, de kokl Die be hoort niet bij ons. Die bezit niet meer lange na nog niet oud. Ik ben de leider van deze expeditie. Veertig procent van de uitrusting behoort aan mij toe. Dat wil zeggen, dat ik tweemaal zoo veel bezit als de anderen. Ik kan je dus goed onderhouden. En een meisje moet daar zeker aan denken. Maar dat is natuurlijk niet alles. Je moet er mij bij op den koop toe nemen, niet waar Ik ben oud genoeg om te beseffen hoe gelukkig ik zijn zou als ik jou kreeg. Ik zou je goed behandelen. Waar je ook vandaan mag komen, je bent een prachtvrouw. Je hebt ons een flink lesje gegeven. Ik ben eerlijk genoeg, om dat te bekennen. Ik zeg, dat ik mijn hoed voor je afneem. Wil je mij hebben?” Bela’s gezicht toonde niet de minste verandering. Zij wendde zich tot Shand. „En wat heb jij te zeggen?” vroeg zijl. Shand’s doodsbleek gezicht vormde een treffend contrast met zijn pikzwart haar. „Ik ben geen goed spreker,” zeide hij. „Ik ben in het nadeel. Maar ik zal mijn best doen. Ik wil je net zoo graag hebben als hij, al kan ik het niet zoo mooi onder woorden brengen. Ik ben vijf jaar jonger. Dat is al heel wat. Ik ben de sterkste. Dat wil ook wat zeg gen in een land, waar je aan allerlei dingen bloot staat. Maar dat wou ik De spreker is inleider; hij verwacht van zijn gehoor niet alleen aandacht, ook mede werking, De besprekingen worden gevoerd in kameraadschappelike geest: niet om ge lijk te krijgen en te kritiseeren, maar om met elkaar tot verheldering té komen. Voor ons komt ’t er op aan, dat wij in deze tijc onze taak zien in de moderne, georgani seerde arbeidersbeweging, zonder welke on ze religieus-socialistiese Overtuiging in de lucht hangt en niet meer betekent dan een stemming en een vaag gevoel. Wij willen dienen, dat betekent, ons geven aan de be weging: in religieuse geest, d.w.z. op onze wijze, op o n z e motieven. De onderwerpen van dit weekeinde vor men niet een aaneengesloten geheel, maar ze houden zich bezig met drie vragen, waar over de religieus-socialist voor zich zelf tot klaarheid moet komen; het vraagstuk van het geweld, het religieus-socialisme en de jongeren, het religieus-socialisme en het persoonlik leven. Tussen de besprekingen is gelegenheid met elkaar in contact te komen, kameraad schap en gemeenschap tot meer dan een woord te maken. De broodmaaltijden wor den gemeenschappelik gebruikt; voor war me maaltijd en logies zijn de deelnemers van buiten ondergebracht bij Sneeker geest verwanten. Bovendien zal de kunstmiddag op Zondag ontspanning brengen, door an dersoortige inspanning dan de lezingen vra gen. I Het departement Sneek van het Nut hield Vrijdagavond een huishoudelijke vergade ring boven de Leeszaal. De voorzitter, de heer F. W. C. de Haas, deelde bij de ope ning mede dat sedert het vertrek van den heer Peteri, spr. als voorzitter optreedt, de heer Oosterhuis als secretaris. Na goedkeuring der notulen werd mede gedeeld dat op 31 October het marionetten theater Brugman alhier niet zal opvoeren „Doctor Johannes Faust”, zooals eerst was aangekondigd, doch „Aquarium” en „De drie wenschen”. De heer F. W. C. de Haas bracht verslag uit als afgevaardigde naar de algemeene vergadering, de heeren v. d. Poel en Vrolijk ded^n hetzelfde ten opzichte der districts- vergaderingen. De heer De Haas bracht het jaarverslag van ’t departement uit, dat nog eens groote dank bracht aan den vertrokken voorzitter den heer Peteri voor zijn werk ten bate van dit departement. Het ledental bedraagt 174, zijnde een daling met 8 leden; de crisis zal wel z’n invloed gehad hebben op deze ver mindering, al is het zeer de vraag of dit voor allen die bedankten geldt. Namens de commissie voor het nazien der rekening brengt de heer Schurink verslag uit en adviseert den penningmeester dank te zeggen voor het accuraat beheer en te dechargeeren. De penningmeester, de heer v. d. Poel, gaf daarna een overzicht van de ontvangsten en uitgaven. De ontvangsten bedragen f 1103.14 met een saldo van het vorig jaar van f43.26, de contributies heb ben bedragen f 542.75, entrées f 75.40, rente f 382.27. Tot de uitgaven behoorenquotum f 221.19, honoraria f332, zaalhuur enz. f 178.51; het voordeelige saldo is f 122.24. De rekening werd goedgekeurd; de voor zitter bracht penningmeester en commissie dank. De Voorzitter deelde mede dat het bestuur machtiging vraagt steun te verlee- nen aan de werkloozenkampen te Bakke- veen. De heer De Vries, directeur van de Arbeidsbeurs heeft waarvoor hem dank toekomt de namen van een 12-tal wbr- keloozen opgegeven, die in aanmerking ko men, waarvan 5 worden uitgezonden. De kosten zijn per persoon f 14 reiskosten, waarvan f 7 door het departement en f 7 door het hoofdbestuur wordt betaald. De kosten voor het departement zullen dus on geveer f50 bedragen. Het gemeentebestuur „Hebben jullie haar allemaal tegelijtk om haar hand gevraagd?" „Precies,” zeide Jack. „En jij is zoo goed om jou ook een kans te geven.” Er kwam een harde trek om Sam’s mond. „Zeer verplicht," zeide hjjl. „Maar ik zie van mijn kans af. Ik zoek geen vrouw.” En hij ging naar de hut terug. Dat was niet wat de anderen ver wachtten te zullen hooren. Vermoe dend, dat hij dat bedoelde als een be- leediging van het voorwerp hunner be geerten, keerden zij zich boos tegen hem. Zij zouden nooit toegestaan heb ben, dat hij haar kreeg, maar hij mocht haar evenmin vernederen. „Dat is maar gelukkig ook voor jou I” riep Joe. „Ik heb veel lust om hem voor die woorden een flink pak slaag te geven,” zeide Jack. Doch dan werd zijn aandacht in een andere richting getrokken door een lach van Bela. Deze klonk allés be halve vroolijk, maar hun ooren wa ren niet scherp genoeg om dat op te merken. Bela’s neusvleugels trilden en haar lip was vreemd opgetrokken. Maar zy lachte. „Een type van een kok!" zeide zij. „Ik moet om hem lachen!" „Let maar niet op hem, Jack. „Hij telt niet mee. Wat is je ant woord Bela hield op ’met lachen. „Ik zal er over denken,” zeide zy, „en jullie morgen antwoord geven.” „Zjj hebben dit besloten, terwijl sliep,” stotterde hjj. „T r*2;1- --- -- wasschen. Het is niet eerlijk. Ik heb geen gelegenheid gehad iets té be denken. En nu laten zij mij nog eerst spreken ook. Hoe weet ik nu .wat zijl na mij zullen zeggen? Het is niet eer lijk. Ik ben minstens even goed als alle anderen hier, wanneer ik weer op krachten ben. Luister niet naar wat zij zeggen. Neem dien raad van mij aan, want ik ben je vriend. Je kent my. Ik ben een liefhebbend man. Een vrouw kan alles met mjj doen, wanneer zjj mij goed weet aan te pakken. Ik heb je op een eerljjke manier van ze ge wonnen en nou willen ze daar weer op terugkomen. Dat bewijst al wat zjj zjjtn. Luister niet naar hen. Jij en ik hebben het aan den stok gehad, maar nou is het weer in orde, niet waar? Bedenk eens wat ik voor je geleden heb.” Er volgde nog heel wat meer in Toooeetevond Het Nut. Het departement Sneek van Het Nut geeft Maandag 31 October een tooneelavond in de Harmonie. En wel een avond, welke ons iets voor Sneek geheel nieuws brengt nl. liet marionetten-theater „De Olijftak” van Bert Brugman. Men stelle zich nu geen „poppenkast” voor goede marionetten-theaters geven serieus kunstenaarswerk, het middel van uit drukken wijkt alleen af van het gebruikelijke; de spelers spreken in gebaren niet direct tot het publiek maar via hun poppen en weten daarmee naar veler ervaring en over tuiging een effect te bereiken, dat boven alle verwachting gaat. En het is een g o e d marionetten-theater dat van Bert Brugman. De Nieuwe Rotter- damsche Courant schreef er van: „De hoofdstad beschikt over een compleet marionetten-theater, dat noch artistiek noch technisch voor de Münchener Marionetten heeft onder te doen, dat daarbij nog voor heeft, dat het wat het snijwerk der poppen en de vernuftige outillage en tooneelmachi- nerieën betreft, geheel zelfstandig werk levert”. dan zijn hemd, dat hij aan zijn lichaam heeft." Bela haalde haar schouders op. „Je zegt, dat je deze zaak eerljjk wilt be handelen. Ik moet dan ook hooren wat hjj te zeggen heeft." Hier nam de zaak een onverwachte wending. Zjj keken haar achterdochtig en woest aan. Zou een outsider de race winnen? Het viel hun moeilijk den gemin- achten soepridder als een emstigen mededinger te beschouwen, waarom zij het tenslotte voor coquetterie van Bela hielden. „Goed,” zeide Jack. „Wij wil len alles doen om je te verplichten.” Hij ging naar de deur en riep Sam. Na eenige oogenblikken kwam deze; zjjn haar zat nog in de war, hij had nog een kleur van de slaap, zjjn blauwe oogen keken boos. „Wat moet je nu weer van me?” vroeg hjj. „Ik mag blijkbaar niet uit slapen." „Daar hebben we het nu niet over,” zeide Jack. „We vragen aan Bela een van ons uit te kiezen en voor goed een eind aan de zaak te maken. Wij hebben allemaal gezegd wat wij te zeggen had den, maar zjj wil ook hooren wat de kok in het midden te brengen heeft vóór zjj' een besluit neemt. Spreek op.” Sam schrok nu wakker. Hjj werd bleek en keek Bela met een woesten blik aan. Het scheen hem een vree- seljjke bespotting van iets heiligs toe. Hjj haatte haar, dat zjj zoo iets toe stond. Hjj overwoog niet, dat zij het misschien niet had kunnen verhinde- ren. Zij keek hem niet aan. „Versta ik het goed?” zeide hjj stjjf. van Sneek heeft geweigerd aan deze zaak mee te doen, zoodat het departement dit nu geheel zelfstandig zal doen. Zonder discussie werd dit bedrag gevo teerd. Het kamp wordt gehouden van 1 No vember tot 15 November. De V o o r z. deelde nog mede dat de cursus voor leiders en leidsters voor han denarbeid eerstdaags zal worden gehouden. Een 12-tal personen heeft zich aangemeld. Mej. Bos zal de cursus leiden. De eenige voorwaarde is dat de cursist dit en ’t vol gend jaar een cursus aan de jeugd geeft. Bij de rondvraag wees de heer Schurink er op dat de Amicitia nu weer zoo is inge richt dat ze zich ook weer uitstekend leent voor de lezingen en uitvoeringen uitgaande van het Nut. De V o o r z. antwoordde dat voor dit seizoen reeds met de Harmonie is afgeslo ten. In het bestuur zal men er eens over spreken voor het volgend jaar. Vroeger is men vooral uit Amicitia gegaan om de hooge huur. Hierna sluiting. Door de Centrale Commissie voor het Religieus Socialisme was een weekeinde te Sneek belegd op 22 en 23 October in de Harmonie. Ongeveer 70 personen, uit Sneek, Bolsward, Leeuwarden, Huizum, Bergum en Akkrum namen er aan deel. Dr. H. de Vos van Sneek opende Zater dagmiddag en verduidelikte voor hen, die voor ’t eerst een weekeinde mee zouden ma ken, de bedoeling van dit samenzijn. Wan neer wij als religieus-socialisten en als be langstellenden in het religieus-socialisme Grootzand SO56 SNEEK Telefoon 2138 Na de maaltijd kreeg de heer K. Geertsma van Arnhem het woord over het Gewelds- vraagstuk. Ieder van ons heeft wel eens ge- houding tegenover de maatschappij moet dacht over de vraag: is geweld nodig en - nuttig? In Rusland, tussen de volkeren, in de opvoeding? We moeten ons een mening vormen, een keuze doen. Aan de hand van een duits verzamelwerk, waarin Europese kopstukken artikelen over het probleem van het geweld hebben geschreven, geeft de spreker een samenvatting van wat we onder „geweld” en „weerloosheid” hebben te ver staan. Geweld en dwang zijn niet gelijk. Wij willen macht en recht zonder geweld. Ge heel mogelik is dit niet Daarom moeten we uiterst voorzichtig zijn naar een gewelds middel te grijpen. Wij moeten anderen gees- telik beïnvloeden. Ons oordeel over geweld zal bepaald worden door: de dader, de mid- maauu ic »si»ui6cu wm delen, en degene die geweld ondergaat De schap, die ieder meenam. maatstaf die wij aanleggen ontlenen we aan het hogere leven. Met ja, of nee komen we niet tot een oplossing. Geweld wordt gebruikt in ’t gewone om- gangsleven, in de Staat, in de maatschap pij. Wij zullen ’t geloof aan ’t geweld niet versterken, maar verzwakken; wij willen ’t moment waarop dwang en geweld onver mijdelijk zijn tot ’t uiterste verschuiven; we willen zo geestelik mogelik leven. Dit zijn de konklusies waartoe spreker komt. Een geanimeerde nabespreking besloot deze avond. Zondagmorgen behandelde Me vrouw KalmaKoops van St. Jacobi Pa rochie „Het religieus Socialisme en de jon geren”. Onder de jongeren verstaat zij die uiteraard kleine groep mensen beneden 30 jaar, die belangstelling heeft voor geeste lik leven. Onder religieus-socialisme wat wij daarvan in Nederland, vertegenwoordigd in verenigingen, tijdschriften, bijeenkomsten enz. van de Centr. Comm., kennen. Niet alleen onder de georganiseerde jeugd zullen wij belangstellenden vinden. Het is de vraag of dé geestelike, jonge mens van nu, die anders is dan die van 1900, voor onze over tuiging geopend kan worden. Er is grote nood in de wereld. Er is vooral ook: nood voor de jongeren. Zij lopen gevaar in de twijfel te blijven steken. Daartegenover moet de religieus-socialist stellen zijn moed der waardering, zijn aanvaarding van de span ning in het leven, zijn geloof, en zijn ver trouwen in de beginselen die hij nastreeft. De middag bracht hoog genot door de zang van Mevr. WalhoutTimmermans van Zwolle, met begeleiding en aanvullend spel van de heer Hoogslag van Sneek en decla matie van Mevr. Radelaarvan Gosliga van Bolsward. Niet minder dan de sprekers werkten zij mede tot ’t welslagen van dit Weekeinde. Mej. Dora de Jong van Amsterdam hield zich bezig met de vraag wat ’t rel. soc. onze overtuiging uitgebeeld worden; teken zijn van ’t beeld dat wij opgevangen hebben in ’t licht van God, dat in onze ziel schijnt. Ieder mens is een ander; iedere persoonlik- heid bedient zich van een ander teken. Maar elk teken behoort zuiver te zijn; moet steeds weer getoetst worden en wij moeten trachten het beeld ongeschonden over te dragen. Na krachtig gemeenschappelik zingen sloot de heer P. Sikkes van Sneek vervol gens bij de laatste broodmaaltijd met een opwekking om 't werk ieder voor zich en in de grote beweging voort te zetten. Een aanmoediging om de propaganda voor „Tijd en Taak” met dubbele ijver deze maand te vervolgen was de laatste bood- eg- a fa II* in dt wildernis. t I** I- s ^Zom otrkrügbaar 0.65 pv Alcoa. NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (76e Jaargang)

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1