Officieel Orgaan der Gemeente Sneek mi -- aal 39 ondiag I De Begrooting 1933 der gemeente Sneek Eerste Blad Uitgave KIEZEBRINK 4 Co. iiiii Dit No. bestaat uit 4 Bladen. ring II Ko. 13 Zaterdag 12 November 1932 49e Jaargang BID ID. l I r den “■aï S >k. gen etste reaa H.L Hi H.L IN« id 38 1184 ires s o s? 9 I 8 S I IIIII isggg 1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1. 5 5 .ES 23 T— Punt III. Mededeelingen en ingekomen stukken. Punt X. Behandeling gemeente-begroo- ting, dienst 1933. Invoering van een Straatbelasting Verhooging opcenten personeele belasting Rangschikking der gemeente in de Se klasse voor de gemeentefondsbelasting 5 5 g g-g £551 s 1.1 r~ co b" 1.1 ii 5 c I i g s „3 I I I I I I 3 3 d 2 5 &5 7 Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen, Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting I reiend] over- X xr f45000.— d> X io -21000.— c =S s Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijeziji, Folsgare, Nijiand, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. r s CO personeel dezer gemeente in het algemeen nim mer hoog waren en het zeker niet zijn na de tqepassing daarop van de bovenbedoelde kor ting. Een verdere verlaging achten wij op dit oogenblik niet voldoende gemotiveerd, te min der nu er nog altijd onzekerheid bestaat ten dpzichte van eventueele Rijksmaatregelen. Wat de verhooging der pensioensbijdrage aangaat valt te bedenken dat de bijdrage voor weduwen en weezenpensioen wordt geheven van ten hoog ste f3000.zoodat, aangewend als dekkings- middel van een dreigend tekort, deze bijdrage het zwaarst op de laagstbezoldigden zou druk ken. De heer Nauta stelt voor het Armbestuur te verzoeken als de salarissen der gemeente ambtenaren verlaagd worden, ook de salarissen van het personeel van het Armbestuur overeen komstig te verlagen. Hiertoe wordt z. h. s. besloten. Ook het voorstel van B. en W. inzake het subsidie wordt z. h. s. aangenomen. Gemeentebegrooting, maakt dit een verschil van f6289. Om de begrooting voor 1932 sluitend te ma ken is toen f 3500.uit het reservefonds geput. Nadat de posten van het voorontwerp der be grooting versdhillende malen de revue waren gepasseerd, waarbij hier en daar kleine correc ties zijn aangebracht, bleek een tekort op de begrooting te bestaan van f83.800. Na deze bittere, hoewel niet onverwachte er varing, stonden wij voor de beantwoording der niet gemakkelijke dekkingsvraag. Alvorens tot overweging van belastingverhooging te komen, hebben wij bij vijf punten min of meer uitvoerig stil gestaan. Die punten waren: a. de door de gemeente toegezegde subsidies; b. verhooging van de gasprijs; c. verhooging van de pensioensbijdrage voor het gemeente-personeel; d. verlaging van de loonen van het gemeente- personeel; e. gebruik van het reservefonds. Zooals U uit de begrooting blijkt hebben wij ten slotte gemeend geen dezer punten als dek- kingsmiddel te moeten aanvatten. Wij mogen met een enkel woord van onze tot deze conclusie gevoerd hebbende overwegingen rekenschap geven. rerkeH Jzinga. O Z os x 0 w 0 Z OS X 0 c/J O Sneek f2201.— -2162.— -2150.— -2169.— -2199.— -2170.— -2179.— CM co a (O co cq co o co co o cc T3 c •e 5 D E bc NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (76eJaargang) -12800.— - 5000.— Rijksgemiddelde f 2358.— -2315.— - 2304.— -2287.— -2307.— - 2340.— - 2308.— cS CO CO cq E oo cq co co co o cq cq cq Totaal f83800.— Zooals gezegd zijn wij niet dan noode tot het doen van voorstellen in deze richting overge gaan. Wij beseffen de moeilijkheden die er voor menigeen het gevolg van zullen zijn. Maar wij meenen, dat het de eenige weg is om, zonder in de toekomst gelheei wankel te staan, door deze baisse-periode heen te komen. Wij merken tot slot nog op dat, indien onze voorstellen worden aangenomen, vergeleken bij 1929, de totale belastingdruk op de ingezete nen, de nu van Rijkswege voorgestelde opcen- tenheffing op de gemeentefonds- en vermogens belasting buiten beschouwing gelaten, vrijwel gelijk is gebleven. Alleen heeft een verschuiving van de persoonlijke belastingen naar het inko men naar de zakelijke en verteringsheffingen plaats gevonden, waardoor onbillijke verhou dingen zijn ontstaan, welke slechts door wets wijziging kunnen worden opgeheven. Ter completeering laten wij hier nog volgen een overzicht van het gemiddeld inkomen per aangeslagene in de rijksinkomstenbelasting over de laatste zeven belastingjaren: b. G a s p r ij s. Een verhooging van de gasprijs met cent per M.3 zou, gerekend naar de geraamde hoe veelheid in 1933 te verkoopen gas, een hoogere ontvangst van ongeveer f 12.500.geven. Wij hebben zeer ernstig overwogen U een voorstel in deze richting te doen. Het eenparig advies van de commissie voor en den Directeur van de gemeentebedrijven heeft ons echter hiervan weerhouden. Wij mochten niet blind en niet doof zijn voor de, inzonderheid door den Directeur geuite, op ervaring gegronde, vrees voor een vermindering van het gasdebiet, dat hier zeer hoog, verhoudingsgewijs bijna het hoogst in geheel Nederland is en bij vermindering waar van de ons toelachende hoogere ontvangst zou uitblijven. ■s cü C? O 'E fe t ctf O CD bz) .S c ’5 3 ill 's” s- bZ) - o e o 5 »- *- <D <D zn 0 ca os De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneexer Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. RAADSVERGADERING IJLST. VERGADERING van den RAAD der gemeen te IJLST op DINSDAG 8 NOVEMBER 1932, ’s avonds 6% uur. Voorzitter: de heer Looijenga, loco-burge- meester. Secretaris: de heer Goelema. Aanwezig alle (7) leden. Na opening op de gebruikelijke wijze is aan de orde: Punt II. Notulen. De notulen worden gelezen en onveranderd vastgesteld. Ingekomen zijn: a. Verslag hooibroeicommissie. Voor kennisgeving aangenomen onder dank betuiging voor het verrichte werk. b. Schrijven van den minister van Binnen- landsche Zaken, dat de brandstoffentoeslag van 31 October af mag uitgekeerd aan de werk- loozen. Z. h. s. besloten deze uitkeering na machti ging van den minister van 31 October af te doen geschieden. Punt IV. Behandeling verzoek van onge huwde werkloozen om plaatsing bij de ge meentelijke werkverschaffing. B. en W. deelen mede dat alle 12 ondertee- kenaars bij de ouders inwonen en daarom niet voor crisissteun in aanmerking komen; ook rijks- steun is onmogelijk. Plaatsing bij de gemeente lijke werkverschaffing zou het rijk niet goed keuren. In 5 weken werd hier rond f 1800 uit gekeerd, in verband met de crisis, waarvan een groot deel ten laste der gemeente blijft. Om de financieele toestand moet de gemeente zich wel beperken tot kostwinners, waarom B. en W. voorstellen het verzoek af te wijzen. De heer 'De Vries vraagt of deze menschen en zij die niet voor de steunregeling in aanmer king komen, niet de voorkeur kunnen genieten bij het dichten van de sleuven van de water leiding. De V o o r z. zegt dat dit wel in de bedoeling ligt, maar dit werk is er nog niet. Z. h. s. conform het voorstel van B. en W. besloten. Punt V. Beroep beslissing inzake vergoe ding exploitatiekosten bijzondere school. Aan de Geref. Schoolver. moet nog een be drag vergoed wegens uitkeering wiskundige reserve aan een vakonderwijzeres. Besloten wordt in deze uitspraak te berusten. Punt VI. Tegemoetkoming in de kosten van vervoer van schoolkinderen. Besloten wordt aan S. Anema te Nijeziji f30 per jaar in 11932, en f 25.50 het volgend jaar te verleenen voor vervoer van 2 leerlingen naar de R.-K. Jongensschool te Sneek. Punt Vil. Behandeling verzoek om sub- R. U ende etee- BOS 5oS8cZ-j Bij de algemeene beschouwingen zegt de heer v. d. G o o t dat het niet gelukt is de begrooting sluitend te krijgen zonder belastingverhooging. De verhooging der opcenten op personeel zal ook de arbeiders zwaar treffen. Spr. heeft ge tracht een andere weg te vinden en het niet gezicht in verlaging der salarissen, die hier niet te hoog, eer te laag zijn. Spr. had een leening op korte termijn gewild, doch vond daarvoor geen steun, zoodat hij geen andere weg kan aanwijzen. Hij hoopt echter niet dat het gezocht zal worden in de salarissen. De heer Nauta verzoekt in het vervolg de begrooting zoo in te richten dat de inkomsten naast de uitgaven staan. Als rapporteur der commissie welke de be grooting onderzocht, zegt spr. dat bij de be sprekingen met B. en W. alleen over het punt salarissen nog geen overeenstemming is ver kregen. De commissie meent dat bijna alle groe pen der bevolking een belangrijk deel harer in komsten derven en het niet aangaat daarvan dan één categorie, het gemeentepersoneel, uit te slui ten. Spr. zal bij de posten hierop terug komen. Aan de orde zijn nu de Uitgaven. Salarissen Burgemeester, Secretaris en Ont vanger. De heer Nauta zegt dat de commissie alle jaarwedden met 10 wilde verlagen. B. en W. hadden daartegen bezwaar. De commissie stelt nu voor een algemeene verlaging van 7'/2 voor alle ambtenaren, behalve voor burgemees ter, secretaris en. ontvanger, die reeds 2*/2 korting hebben en dus 5 gekort kunnen wor den. Waar in bijna alle klassen der bevolking een zeer belangrijke verlaging in de inkomsten heeft plaats gehad, wel 30 en waar de be lastbare inkomens hier volgens raming met 46y2 zijn gedaald, meent spr. dat een korting van 7/2 voor de gemeenteambtenaren niet on rechtvaardig is. De commissie wil nog nader met B. en W. overleggen of de korting zal geschieden in de vorm van hoogere bijdrage voor pensioen in plaats van direct op het salaris te korten, zoo dat de pensioengrondslag gelijk zou blijven. De V o o r z. zegt dat de salarissen van bur gemeester, secretaris en ontvanger met 2J/2 zijn verlaagd. Ged. St. zullen natuurlijk hierover moeten beslissen; de posten moeten uitgetrok ken tot de door Ged. St. gestelde bedragen. De jaarwedde burgemeester bedraagt hier f 1877, dat is minder dan een onderwijzer of eenvoudig rijksambtenaar. Dit salaris wordt nu maar tot de helft genoten. De heer v. d. Goot: Een jaar geleden had den wij het ook over deze salarissen en vond spr. ze niet te hoog, doch deed het voorstel om dezelfde pensioenkorting toe te passen als op de andere salarissen, waarvoor spr. geen steun vond. Spr. is van oordeel dat Ged. St. deze korting zullen weigeren. De heer Bakker vraagt of de beambten nu beneden een werkmansloon moeten naar bene den gedrukt. Spr. zou zich er voor schamen als hij op de loonen der werklieden hier ook nog ging korten. De V o o r z. geeft toch in overweging even tueele verlaging dezer salarissen niet op de be grooting uit te trekken, doch een verzoek tof Ged. St. te richten. De heer Nauta zegt dat de commissie niet anders bedoelt dan een verzoek tot Ged. St. te richten tot verlaging dezer salarissen met 5 Tal van andere gemeenten verzochten het reeds. De begrooting is sluitend gemaakt door 20 opcenten meer op de gemeentefondsbelasting te heffen, door verdubbeling van de tonnenbelas- ting, het schoolgeld met 50 te verhoogen en 130 opcenten meer op de personeele belasting te heffen. Datl dient men niet te vergeten. De verlaging der levensmiddelen komt ook de amb tenaren ten goede en gezien de toestand der rest van de bevolkjng, meent spr. dat het geen schande is dat getracht wordt dit verschil iets te nivelleeren. De vraag is: waar kan het ’t beste vandaan komen, nu belastingverhooging door lagere inkomens moet opgebracht. De heer v. d. Goot: De ambtenaren worden zoo tweemaal getroffen nl. door korting op het salaris en verhooging der belasting. Het voorstel der commissie om Ged. St. te verzoeken deze salarissen met 5 te verlagen wordt aangenomen met 43 st. sidie aan het Diaconesserihuis te Leeuwar den. Het Diaconessenhuis vraagt f0.25 per ver- pleegdag voor elke patiënt uit deze gemeente, waardoor de verpleegprijs van f2.75 gebracht wordt op f2.50. B.en W. meenen dat als dit subsidie wordt verleend, het ook billijk is dat andere zieken huizen worden gesubsidieerd. Het ware dan beter derde klas patiënten zelf te subsidieeren, zooals vroeger hier geschiedde. B. en W. achten echter geen termen aanwezig dit verzoek in te willigen. Z. h. s. tot afwijzing besloten. Punt VIII. Benoemingen in verband met toetreding tot de N. V. Intercommunale Wa terleiding. Voor lid van de raad van beheer worden voorgedragen: 1. de heer Looijenga. 2. de heer Woudstra. Als gemachtigde in de vergadering van aan deelhouders en als diens plaatsvervanger wor den aangewezen resp. de hdi. Woudstra en De Vries. Punt IX. Behandeling begrooting Burger lijk Armbestuur, dienst 1933. Het Armbestuur vraagt f 2800 subsidie, of f 1270 meer dan het vorig jaar in verband met de tijdsomstandigheden. B. en W. stellen voor, waar het bestuur de posten meestal flink raamt, f2400 subsidie te verleenen en het Armbestuur uit te noodigen de begrooting dienovereenkomstig te willen wijzi gen. c. en d. Verhooging van de pen- sioensbijdrage voor het gemeente- personeel en verdere verlaging der loonen van dit personeel. Een verhooging van de pensioensbijdrage voor hét gemeente-personeel met 5 dus tot het wettelijke maximum, zou voor de gemeentebe- grooting 1933 een bate opleveren van f 11000. a f 12000.Een korting op de loonen van 3 naast die welke ingevolge raadsbesluit van 2 Mei 1932, no. 13, wordt toegepast, zou een be drag van ongeveer f7500.aan de begrooting ten goede doen komen; een korting op de on- gehuwden van 5 en op de gehuwden van 3 zou dit bedrag doen stijgen tot ongeveer f 8000.—. Tot het voorstellen van maatregelen in een van deze of in beide richtingen hebben wij niet kunnen besluiten. Men kan de loonen van het gemeente-personeel zien in relatieve en in abso lute zin. Ziet men ze in relatieve zin, dan zal op dit oogenblik vermoedelijk de positie van het gemeente-personeel in het algemeen beter zijn dan die van een aantal anderen. Ziet men ze echter in absolute zin, dan valt te constateeren, dat de loonen van het r 00 CQ ^-> M-. i I Aan de Memorie van Toelichting van B. en W. tot de zoo juist verschenen begrooting 1933 der gemeente Sneek ontleenen wij het vol gende: „Wij willen”, aldus B. en W. „aan de ge- meentebegrooting voor 1933 en aan de daarbij behoorende memorie van toelichting, slechts een korte algemeene beschouwing vooraf laten gaan. Kennisneming van het op deze inleiding volgend vergelijkend overzicht van de verschil lende hoofdstukken en van de bij de verschil lende posten gegeven toelichting, zal, naar wij meenen, overigens een voldoende inzicht, in de begrooting geven. Kort willen wij deze inleiding doen zijn, om dat het ons ten eenenmale onnoodig voorkomt bij de, aan iedere zelfs maar oppervlakkige waarnemer bekende maatschappelijke verschijn selen en bij de invloed daarvan op het budget der gemeente, uitvoerig stil te staan. Cijfers, waarop het uit een begrootingsoogpunt bijna uitsluitend aankomt, zijn in dit verband boven dien welsprekender dan menig uitvoerig betoog. Hier volgen daarom direct een aantal cijfers van afwijkend geraamde uitgaven voor 1933 in verhouding tot de begrooting voor 1932. Daarbij aansluitend geven wij U een zicht van enkele voorname ontvangcijfers zoo als deze op het voorontwerp der begrooting, nadat dit reeds eenige revisie had ondergaan, waren geraamd, weer in vergelijking met de begrooting voor 1932. Op de begrooting voor 1932 was de post voor onvoorziene uitgaven geraamd op f 8912.63. Dit sz> .E 73 *45 5 C3 j CM X. <4— s c 73 ‘tg o c E &8.J ÈLÉS _)OO0O>O 1923/24 1924/25 1926/27 1927/28 1928/29 1929/30 1930/31 Deze cijfers zijn ontleend aan de „RangschiK- kingslijst gemeenten naar de belastingdruk” over de versdhillende belastingjaren, uitgegeven door het Centraal Bureau voor de Statistiek. O CM -- oi ö>9 L. X-s CD -+-Ï -u E I I O) CO Q Q H Ë8RS38S2 ei - io co co bzj M> is có 10 co 04 I l ’gs’ CD 5 6 •e s o s bz> e. Reservefonds. Einde 1932 zal het reservefonds, nadat als ge volg van de aanneming van een amendement Zuiderbaan-Van der Voet (raadsverslag 1931 blz. 243 e.v.) was afgeschreven f3500.en nadat bovendien enkele kleinere kapitaalsuitga ven waren gedekt (o. a. woonwagenpark), be- loopen f214.949.50. Liquide is dit bedrag niet. Immers ingevolge raadsbesluiten van 22 Juni 1931, no. 4 en 14. Juni 1932, no. 9 is in totaal een bedrag van f99.249.09, aangewend tot dek king van verschillende kapitaalsuitgaven onder verplichting van termijnsgewijze terugstorting. Einde 1932 zal daarvan teruggestort zijn f3130.56, zoodat ter beschikking staat f214.949.50 f99.249.09 f 3130.56 f 118.830.97. De vraag of uit het fonds geput zou kunnen worden tot dekking van het aanvankelijke tekort op de begrooting, hebben wij, na ernstige over weging, ontkennend beantwoord. Liquide is f 118.830.97. Er valt op te rekenen wij memoreerden het elders reeds met een enkel woord dat Se dienst 1932 met een aan zienlijk tekort zaTsïuftèn. Dit tekort moet uit het reservefonds worden gedekt. Het overblij vende beschikbare bedrag zal stellig onvoldoen de zijn, om het gat in de begrooting 1933 zon der beteekenende belastingverhooging te stop pen. Het reservefonds zou dus, indien het toch werd aangesproken, practisch voorloopig geheel verdwijnen. Dit nu achten wij zeer ongewenscht. Er zou daardoor bij voortgaande verslechtering der economische verhoudingen een element van stabiliseering ons zijn ontvallen. En mocht zich al spoedig eeriig licht aan de kimmen vertoo- nen, dan dient er op gerekend te worden, dat ons nog belangrijke kapitaalsuitgaven staan te wachten, die moeten worden gevonden zonder al te groote dekking uit geldleening. Daarvoor zal dan in sterke mate de reserve moeten dienen. Het schuldenbedrag is in de laatste jaren in vrij groote mate opgeloopen. Verontrustend is dit op zich zelf nog wel niet, maar de plicht om de noodige voorzichtigheid te betrachten is in stijgende mate aanwezig. Om al deze redenen hebben wij gemeend het reservefonds niet te moeten aanspreken. Uit het verloop van zaken blijkt o. i. de wen- schelijkheid, ja de noodzakelijkheid van reser- veering in normale tijden, teneinde de nadeelige gevolgen van conjunctuurschommelingen het hoofd te kunnen bieden. Ware het algemeen gemeentelijk reservefonds eenige jaren eerder ingesteld en daarin geregeld jaarlijks bedragen van eenige beteekenis gestort, dan zou thans, nu de algemeene economische toestand belas tingverhooging slechts noode toelaat, niet of met in die mate als o. i. thans noodig zal zijn, behoeven te worden overgegaan tot verhooging van bestaande en de invoering van nieuwe hef fingen. Er restte toen, hoe noode ook, geen andere uitweg dan verhooging der belasting. Worden onze voorstellen, waarnaar wij U verwijzen, aan genomen, dan zal worden gevonden uit: een straatbelasting verhooging opcenten personeele belasting rangschikking der gemeente in de 3e kl. v. d. gemeentefondsbelasting en als sluitpost uit ’t reservefonds a. Subsidies. In totaal is aan subsidies op de begrooting uitgetrokken ongeveer f ’.6000.De voornaam ste onderdeden van deze posten zijn: bijzonder voorbereidend onderwijs f8375. leeszaal - 2000. handelscursus (netto) - 1250. t.b.c. bestrijding - 1050. kraamverzorging - 800. muziekuitvoeringen - 600. Indien op het totaal-bedrag aan subsidies stel 25 werd gekort, dan zou dat als dekkings- middel zoo goed als geen beteekenis hebben, terwijl het bestaan van menige nuttige instelling daardoor op het spel zou worden gezet. Wij meenen dat niet aan in de alleruiterste noodzaak tot het treffen van een dergelijke maatregel moet worden overgegaan. Ware het anders, men zou bij de wisseling in conjunctuur, die in onze sa menleving een zekere regelmaat vertoont, tel kens het verschijnsel aanschouwen van opbou wen en afbreken, opbouwen en weder afbreken, zóó, dat het bestuur telkens als het ware van de grond op zou moeten beginnen. Wij herhalen, een dergelijk beleid kan naar onze meening niet dan in de uiterste noodzake lijkheid worden aanvaard. Hoezeer wij de ernst der tijden volkomen beseffen, die noodzakelijk heid achten wij in het algemeen nog niet aan wezig. I i t (O EO CQ A JD E bedrag scheen ons voor het jaar 1933, gegeven de onzekere factoren die daarop invloed kunnen hebben, te laag. Wij hebben daarom op de be grooting voor 1933 een hoogere som uitgetrok ken en wel f 15201.93. In vergelijking met 1932 a> O c 0) E ëo bc— ra E y, c -S m’5 feo c -2 -8 .2 'S ca’ J --P o 5 -o H e/) CQ cn H

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1