Officieel Orgaan
der Gemeente Sneek
mi
--
aal 39
ondiag
I
De Begrooting 1933 der gemeente Sneek
Eerste Blad
Uitgave KIEZEBRINK 4 Co.
iiiii
Dit No. bestaat uit 4 Bladen.
ring
II
Ko. 13
Zaterdag 12 November 1932
49e Jaargang
BID
ID.
l
I
r
den
“■aï S
>k.
gen
etste
reaa
H.L
Hi
H.L
IN«
id
38
1184
ires
s
o
s?
9
I
8
S
I
IIIII
isggg
1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.1.
5
5
.ES
23
T—
Punt III. Mededeelingen en ingekomen
stukken.
Punt X. Behandeling gemeente-begroo-
ting, dienst 1933.
Invoering van een Straatbelasting Verhooging opcenten
personeele belasting Rangschikking der gemeente in de
Se klasse voor de gemeentefondsbelasting
5
5 g g-g
£551
s
1.1
r~ co
b"
1.1
ii
5
c I i g s
„3
I I I I I I
3 3 d 2 5
&5
7
Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen,
Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting
I
reiend]
over-
X xr
f45000.—
d> X io
-21000.—
c
=S
s
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijeziji, Folsgare, Nijiand, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
r
s
CO
personeel dezer gemeente in het algemeen nim
mer hoog waren en het zeker niet zijn na de
tqepassing daarop van de bovenbedoelde kor
ting. Een verdere verlaging achten wij op dit
oogenblik niet voldoende gemotiveerd, te min
der nu er nog altijd onzekerheid bestaat ten
dpzichte van eventueele Rijksmaatregelen. Wat
de verhooging der pensioensbijdrage aangaat
valt te bedenken dat de bijdrage voor weduwen
en weezenpensioen wordt geheven van ten hoog
ste f3000.zoodat, aangewend als dekkings-
middel van een dreigend tekort, deze bijdrage
het zwaarst op de laagstbezoldigden zou druk
ken.
De heer Nauta stelt voor het Armbestuur
te verzoeken als de salarissen der gemeente
ambtenaren verlaagd worden, ook de salarissen
van het personeel van het Armbestuur overeen
komstig te verlagen.
Hiertoe wordt z. h. s. besloten.
Ook het voorstel van B. en W. inzake het
subsidie wordt z. h. s. aangenomen.
Gemeentebegrooting,
maakt dit een verschil van f6289.
Om de begrooting voor 1932 sluitend te ma
ken is toen f 3500.uit het reservefonds geput.
Nadat de posten van het voorontwerp der be
grooting versdhillende malen de revue waren
gepasseerd, waarbij hier en daar kleine correc
ties zijn aangebracht, bleek een tekort op de
begrooting te bestaan van f83.800.
Na deze bittere, hoewel niet onverwachte er
varing, stonden wij voor de beantwoording der
niet gemakkelijke dekkingsvraag. Alvorens tot
overweging van belastingverhooging te komen,
hebben wij bij vijf punten min of meer uitvoerig
stil gestaan.
Die punten waren:
a. de door de gemeente toegezegde subsidies;
b. verhooging van de gasprijs;
c. verhooging van de pensioensbijdrage voor
het gemeente-personeel;
d. verlaging van de loonen van het gemeente-
personeel;
e. gebruik van het reservefonds.
Zooals U uit de begrooting blijkt hebben wij
ten slotte gemeend geen dezer punten als dek-
kingsmiddel te moeten aanvatten.
Wij mogen met een enkel woord van onze tot
deze conclusie gevoerd hebbende overwegingen
rekenschap geven.
rerkeH
Jzinga.
O
Z
os
x
0
w
0
Z
OS
X
0
c/J
O
Sneek
f2201.—
-2162.—
-2150.—
-2169.—
-2199.—
-2170.—
-2179.—
CM
co
a
(O
co
cq
co
o
co
co
o
cc
T3
c
•e
5
D
E
bc
NIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEEKER COURANT (76eJaargang)
-12800.—
- 5000.—
Rijksgemiddelde
f 2358.—
-2315.—
- 2304.—
-2287.—
-2307.—
- 2340.—
- 2308.—
cS
CO
CO
cq
E
oo cq
co co co
o cq cq cq
Totaal f83800.—
Zooals gezegd zijn wij niet dan noode tot het
doen van voorstellen in deze richting overge
gaan. Wij beseffen de moeilijkheden die er voor
menigeen het gevolg van zullen zijn. Maar wij
meenen, dat het de eenige weg is om, zonder
in de toekomst gelheei wankel te staan, door
deze baisse-periode heen te komen.
Wij merken tot slot nog op dat, indien onze
voorstellen worden aangenomen, vergeleken bij
1929, de totale belastingdruk op de ingezete
nen, de nu van Rijkswege voorgestelde opcen-
tenheffing op de gemeentefonds- en vermogens
belasting buiten beschouwing gelaten, vrijwel
gelijk is gebleven. Alleen heeft een verschuiving
van de persoonlijke belastingen naar het inko
men naar de zakelijke en verteringsheffingen
plaats gevonden, waardoor onbillijke verhou
dingen zijn ontstaan, welke slechts door wets
wijziging kunnen worden opgeheven.
Ter completeering laten wij hier nog volgen
een overzicht van het gemiddeld inkomen per
aangeslagene in de rijksinkomstenbelasting over
de laatste zeven belastingjaren:
b. G a s p r ij s.
Een verhooging van de gasprijs met cent
per M.3 zou, gerekend naar de geraamde hoe
veelheid in 1933 te verkoopen gas, een hoogere
ontvangst van ongeveer f 12.500.geven. Wij
hebben zeer ernstig overwogen U een voorstel
in deze richting te doen. Het eenparig advies
van de commissie voor en den Directeur van de
gemeentebedrijven heeft ons echter hiervan
weerhouden. Wij mochten niet blind en niet doof
zijn voor de, inzonderheid door den Directeur
geuite, op ervaring gegronde, vrees voor een
vermindering van het gasdebiet, dat hier zeer
hoog, verhoudingsgewijs bijna het hoogst in
geheel Nederland is en bij vermindering waar
van de ons toelachende hoogere ontvangst zou
uitblijven.
■s
cü
C?
O
'E
fe
t
ctf O
CD
bz)
.S
c
’5 3
ill
's” s-
bZ) -
o
e
o
5 »- *- <D <D
zn 0 ca os
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneexer Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum.
RAADSVERGADERING IJLST.
VERGADERING van den RAAD der gemeen
te IJLST op DINSDAG 8 NOVEMBER 1932, ’s
avonds 6% uur.
Voorzitter: de heer Looijenga, loco-burge-
meester.
Secretaris: de heer Goelema.
Aanwezig alle (7) leden.
Na opening op de gebruikelijke wijze is aan
de orde:
Punt II. Notulen.
De notulen worden gelezen en onveranderd
vastgesteld.
Ingekomen zijn:
a. Verslag hooibroeicommissie.
Voor kennisgeving aangenomen onder dank
betuiging voor het verrichte werk.
b. Schrijven van den minister van Binnen-
landsche Zaken, dat de brandstoffentoeslag van
31 October af mag uitgekeerd aan de werk-
loozen.
Z. h. s. besloten deze uitkeering na machti
ging van den minister van 31 October af te
doen geschieden.
Punt IV. Behandeling verzoek van onge
huwde werkloozen om plaatsing bij de ge
meentelijke werkverschaffing.
B. en W. deelen mede dat alle 12 ondertee-
kenaars bij de ouders inwonen en daarom niet
voor crisissteun in aanmerking komen; ook rijks-
steun is onmogelijk. Plaatsing bij de gemeente
lijke werkverschaffing zou het rijk niet goed
keuren. In 5 weken werd hier rond f 1800 uit
gekeerd, in verband met de crisis, waarvan een
groot deel ten laste der gemeente blijft. Om de
financieele toestand moet de gemeente zich wel
beperken tot kostwinners, waarom B. en W.
voorstellen het verzoek af te wijzen.
De heer 'De Vries vraagt of deze menschen
en zij die niet voor de steunregeling in aanmer
king komen, niet de voorkeur kunnen genieten
bij het dichten van de sleuven van de water
leiding.
De V o o r z. zegt dat dit wel in de bedoeling
ligt, maar dit werk is er nog niet.
Z. h. s. conform het voorstel van B. en W.
besloten.
Punt V. Beroep beslissing inzake vergoe
ding exploitatiekosten bijzondere school.
Aan de Geref. Schoolver. moet nog een be
drag vergoed wegens uitkeering wiskundige
reserve aan een vakonderwijzeres.
Besloten wordt in deze uitspraak te berusten.
Punt VI. Tegemoetkoming in de kosten van
vervoer van schoolkinderen.
Besloten wordt aan S. Anema te Nijeziji f30
per jaar in 11932, en f 25.50 het volgend jaar te
verleenen voor vervoer van 2 leerlingen naar
de R.-K. Jongensschool te Sneek.
Punt Vil. Behandeling verzoek om sub-
R. U
ende
etee-
BOS
5oS8cZ-j
Bij de algemeene beschouwingen zegt de heer
v. d. G o o t dat het niet gelukt is de begrooting
sluitend te krijgen zonder belastingverhooging.
De verhooging der opcenten op personeel zal
ook de arbeiders zwaar treffen. Spr. heeft ge
tracht een andere weg te vinden en het niet
gezicht in verlaging der salarissen, die hier niet
te hoog, eer te laag zijn. Spr. had een leening
op korte termijn gewild, doch vond daarvoor
geen steun, zoodat hij geen andere weg kan
aanwijzen. Hij hoopt echter niet dat het gezocht
zal worden in de salarissen.
De heer Nauta verzoekt in het vervolg de
begrooting zoo in te richten dat de inkomsten
naast de uitgaven staan.
Als rapporteur der commissie welke de be
grooting onderzocht, zegt spr. dat bij de be
sprekingen met B. en W. alleen over het punt
salarissen nog geen overeenstemming is ver
kregen. De commissie meent dat bijna alle groe
pen der bevolking een belangrijk deel harer in
komsten derven en het niet aangaat daarvan dan
één categorie, het gemeentepersoneel, uit te slui
ten. Spr. zal bij de posten hierop terug komen.
Aan de orde zijn nu de Uitgaven.
Salarissen Burgemeester, Secretaris en Ont
vanger.
De heer Nauta zegt dat de commissie alle
jaarwedden met 10 wilde verlagen. B. en W.
hadden daartegen bezwaar. De commissie stelt
nu voor een algemeene verlaging van 7'/2
voor alle ambtenaren, behalve voor burgemees
ter, secretaris en. ontvanger, die reeds 2*/2
korting hebben en dus 5 gekort kunnen wor
den. Waar in bijna alle klassen der bevolking
een zeer belangrijke verlaging in de inkomsten
heeft plaats gehad, wel 30 en waar de be
lastbare inkomens hier volgens raming met 46y2
zijn gedaald, meent spr. dat een korting van
7/2 voor de gemeenteambtenaren niet on
rechtvaardig is.
De commissie wil nog nader met B. en W.
overleggen of de korting zal geschieden in de
vorm van hoogere bijdrage voor pensioen in
plaats van direct op het salaris te korten, zoo
dat de pensioengrondslag gelijk zou blijven.
De V o o r z. zegt dat de salarissen van bur
gemeester, secretaris en ontvanger met 2J/2
zijn verlaagd. Ged. St. zullen natuurlijk hierover
moeten beslissen; de posten moeten uitgetrok
ken tot de door Ged. St. gestelde bedragen. De
jaarwedde burgemeester bedraagt hier f 1877,
dat is minder dan een onderwijzer of eenvoudig
rijksambtenaar. Dit salaris wordt nu maar tot
de helft genoten.
De heer v. d. Goot: Een jaar geleden had
den wij het ook over deze salarissen en vond
spr. ze niet te hoog, doch deed het voorstel om
dezelfde pensioenkorting toe te passen als op
de andere salarissen, waarvoor spr. geen steun
vond. Spr. is van oordeel dat Ged. St. deze
korting zullen weigeren.
De heer Bakker vraagt of de beambten nu
beneden een werkmansloon moeten naar bene
den gedrukt. Spr. zou zich er voor schamen als
hij op de loonen der werklieden hier ook nog
ging korten.
De V o o r z. geeft toch in overweging even
tueele verlaging dezer salarissen niet op de be
grooting uit te trekken, doch een verzoek tof
Ged. St. te richten.
De heer Nauta zegt dat de commissie niet
anders bedoelt dan een verzoek tot Ged. St. te
richten tot verlaging dezer salarissen met 5
Tal van andere gemeenten verzochten het reeds.
De begrooting is sluitend gemaakt door 20
opcenten meer op de gemeentefondsbelasting te
heffen, door verdubbeling van de tonnenbelas-
ting, het schoolgeld met 50 te verhoogen en
130 opcenten meer op de personeele belasting
te heffen. Datl dient men niet te vergeten. De
verlaging der levensmiddelen komt ook de amb
tenaren ten goede en gezien de toestand der
rest van de bevolkjng, meent spr. dat het geen
schande is dat getracht wordt dit verschil iets
te nivelleeren. De vraag is: waar kan het ’t
beste vandaan komen, nu belastingverhooging
door lagere inkomens moet opgebracht.
De heer v. d. Goot: De ambtenaren worden
zoo tweemaal getroffen nl. door korting op het
salaris en verhooging der belasting.
Het voorstel der commissie om Ged. St. te
verzoeken deze salarissen met 5 te verlagen
wordt aangenomen met 43 st.
sidie aan het Diaconesserihuis te Leeuwar
den.
Het Diaconessenhuis vraagt f0.25 per ver-
pleegdag voor elke patiënt uit deze gemeente,
waardoor de verpleegprijs van f2.75 gebracht
wordt op f2.50.
B.en W. meenen dat als dit subsidie wordt
verleend, het ook billijk is dat andere zieken
huizen worden gesubsidieerd. Het ware dan
beter derde klas patiënten zelf te subsidieeren,
zooals vroeger hier geschiedde. B. en W. achten
echter geen termen aanwezig dit verzoek in te
willigen.
Z. h. s. tot afwijzing besloten.
Punt VIII. Benoemingen in verband met
toetreding tot de N. V. Intercommunale Wa
terleiding.
Voor lid van de raad van beheer worden
voorgedragen:
1. de heer Looijenga.
2. de heer Woudstra.
Als gemachtigde in de vergadering van aan
deelhouders en als diens plaatsvervanger wor
den aangewezen resp. de hdi. Woudstra en De
Vries.
Punt IX. Behandeling begrooting Burger
lijk Armbestuur, dienst 1933.
Het Armbestuur vraagt f 2800 subsidie, of
f 1270 meer dan het vorig jaar in verband met
de tijdsomstandigheden.
B. en W. stellen voor, waar het bestuur de
posten meestal flink raamt, f2400 subsidie te
verleenen en het Armbestuur uit te noodigen de
begrooting dienovereenkomstig te willen wijzi
gen.
c. en d. Verhooging van de pen-
sioensbijdrage voor het gemeente-
personeel en verdere verlaging
der loonen van dit personeel.
Een verhooging van de pensioensbijdrage voor
hét gemeente-personeel met 5 dus tot het
wettelijke maximum, zou voor de gemeentebe-
grooting 1933 een bate opleveren van f 11000.
a f 12000.Een korting op de loonen van 3
naast die welke ingevolge raadsbesluit van 2
Mei 1932, no. 13, wordt toegepast, zou een be
drag van ongeveer f7500.aan de begrooting
ten goede doen komen; een korting op de on-
gehuwden van 5 en op de gehuwden van
3 zou dit bedrag doen stijgen tot ongeveer
f 8000.—.
Tot het voorstellen van maatregelen in een
van deze of in beide richtingen hebben wij niet
kunnen besluiten. Men kan de loonen van het
gemeente-personeel zien in relatieve en in abso
lute zin. Ziet men ze in relatieve zin, dan zal
op dit oogenblik vermoedelijk de positie
van het gemeente-personeel in het algemeen
beter zijn dan die van een aantal anderen.
Ziet men ze echter in absolute zin, dan
valt te constateeren, dat de loonen van het
r
00 CQ ^->
M-. i I
Aan de Memorie van Toelichting van B. en
W. tot de zoo juist verschenen begrooting 1933
der gemeente Sneek ontleenen wij het vol
gende:
„Wij willen”, aldus B. en W. „aan de ge-
meentebegrooting voor 1933 en aan de daarbij
behoorende memorie van toelichting, slechts
een korte algemeene beschouwing vooraf laten
gaan. Kennisneming van het op deze inleiding
volgend vergelijkend overzicht van de verschil
lende hoofdstukken en van de bij de verschil
lende posten gegeven toelichting, zal, naar wij
meenen, overigens een voldoende inzicht, in de
begrooting geven.
Kort willen wij deze inleiding doen zijn, om
dat het ons ten eenenmale onnoodig voorkomt
bij de, aan iedere zelfs maar oppervlakkige
waarnemer bekende maatschappelijke verschijn
selen en bij de invloed daarvan op het budget
der gemeente, uitvoerig stil te staan. Cijfers,
waarop het uit een begrootingsoogpunt bijna
uitsluitend aankomt, zijn in dit verband boven
dien welsprekender dan menig uitvoerig betoog.
Hier volgen daarom direct een aantal cijfers
van afwijkend geraamde uitgaven voor 1933 in
verhouding tot de begrooting voor 1932.
Daarbij aansluitend geven wij U een
zicht van enkele voorname ontvangcijfers zoo
als deze op het voorontwerp der begrooting,
nadat dit reeds eenige revisie had ondergaan,
waren geraamd, weer in vergelijking met de
begrooting voor 1932.
Op de begrooting voor 1932 was de post voor
onvoorziene uitgaven geraamd op f 8912.63. Dit
sz>
.E
73
*45 5
C3 j
CM X. <4—
s c
73
‘tg o c E
&8.J ÈLÉS
_)OO0O>O
1923/24
1924/25
1926/27
1927/28
1928/29
1929/30
1930/31
Deze cijfers zijn ontleend aan de „RangschiK-
kingslijst gemeenten naar de belastingdruk”
over de versdhillende belastingjaren, uitgegeven
door het Centraal Bureau voor de Statistiek.
O CM -- oi ö>9 L.
X-s CD
-+-Ï
-u E
I I
O) CO Q Q H
Ë8RS38S2
ei - io co co
bzj
M> is
có 10
co 04
I l
’gs’
CD
5 6
•e s
o
s
bz>
e. Reservefonds.
Einde 1932 zal het reservefonds, nadat als ge
volg van de aanneming van een amendement
Zuiderbaan-Van der Voet (raadsverslag 1931
blz. 243 e.v.) was afgeschreven f3500.en
nadat bovendien enkele kleinere kapitaalsuitga
ven waren gedekt (o. a. woonwagenpark), be-
loopen f214.949.50. Liquide is dit bedrag niet.
Immers ingevolge raadsbesluiten van 22 Juni
1931, no. 4 en 14. Juni 1932, no. 9 is in totaal
een bedrag van f99.249.09, aangewend tot dek
king van verschillende kapitaalsuitgaven onder
verplichting van termijnsgewijze terugstorting.
Einde 1932 zal daarvan teruggestort zijn
f3130.56, zoodat ter beschikking staat
f214.949.50 f99.249.09 f 3130.56
f 118.830.97.
De vraag of uit het fonds geput zou kunnen
worden tot dekking van het aanvankelijke tekort
op de begrooting, hebben wij, na ernstige over
weging, ontkennend beantwoord.
Liquide is f 118.830.97. Er valt op te rekenen
wij memoreerden het elders reeds met een
enkel woord dat Se dienst 1932 met een aan
zienlijk tekort zaTsïuftèn. Dit tekort moet uit
het reservefonds worden gedekt. Het overblij
vende beschikbare bedrag zal stellig onvoldoen
de zijn, om het gat in de begrooting 1933 zon
der beteekenende belastingverhooging te stop
pen. Het reservefonds zou dus, indien het toch
werd aangesproken, practisch voorloopig geheel
verdwijnen. Dit nu achten wij zeer ongewenscht.
Er zou daardoor bij voortgaande verslechtering
der economische verhoudingen een element van
stabiliseering ons zijn ontvallen. En mocht zich
al spoedig eeriig licht aan de kimmen vertoo-
nen, dan dient er op gerekend te worden, dat
ons nog belangrijke kapitaalsuitgaven staan te
wachten, die moeten worden gevonden zonder
al te groote dekking uit geldleening. Daarvoor
zal dan in sterke mate de reserve moeten dienen.
Het schuldenbedrag is in de laatste jaren in vrij
groote mate opgeloopen. Verontrustend is dit
op zich zelf nog wel niet, maar de plicht om
de noodige voorzichtigheid te betrachten is in
stijgende mate aanwezig.
Om al deze redenen hebben wij gemeend het
reservefonds niet te moeten aanspreken.
Uit het verloop van zaken blijkt o. i. de wen-
schelijkheid, ja de noodzakelijkheid van reser-
veering in normale tijden, teneinde de nadeelige
gevolgen van conjunctuurschommelingen het
hoofd te kunnen bieden. Ware het algemeen
gemeentelijk reservefonds eenige jaren eerder
ingesteld en daarin geregeld jaarlijks bedragen
van eenige beteekenis gestort, dan zou thans,
nu de algemeene economische toestand belas
tingverhooging slechts noode toelaat, niet of
met in die mate als o. i. thans noodig zal zijn,
behoeven te worden overgegaan tot verhooging
van bestaande en de invoering van nieuwe hef
fingen.
Er restte toen, hoe noode ook, geen andere
uitweg dan verhooging der belasting. Worden
onze voorstellen, waarnaar wij U verwijzen, aan
genomen, dan zal worden gevonden uit:
een straatbelasting
verhooging opcenten personeele
belasting
rangschikking der gemeente in de
3e kl. v. d. gemeentefondsbelasting
en als sluitpost uit ’t reservefonds
a. Subsidies.
In totaal is aan subsidies op de begrooting
uitgetrokken ongeveer f ’.6000.De voornaam
ste onderdeden van deze posten zijn:
bijzonder voorbereidend onderwijs f8375.
leeszaal - 2000.
handelscursus (netto) - 1250.
t.b.c. bestrijding - 1050.
kraamverzorging - 800.
muziekuitvoeringen - 600.
Indien op het totaal-bedrag aan subsidies stel
25 werd gekort, dan zou dat als dekkings-
middel zoo goed als geen beteekenis hebben,
terwijl het bestaan van menige nuttige instelling
daardoor op het spel zou worden gezet. Wij
meenen dat niet aan in de alleruiterste noodzaak
tot het treffen van een dergelijke maatregel moet
worden overgegaan. Ware het anders, men zou
bij de wisseling in conjunctuur, die in onze sa
menleving een zekere regelmaat vertoont, tel
kens het verschijnsel aanschouwen van opbou
wen en afbreken, opbouwen en weder afbreken,
zóó, dat het bestuur telkens als het ware van
de grond op zou moeten beginnen.
Wij herhalen, een dergelijk beleid kan naar
onze meening niet dan in de uiterste noodzake
lijkheid worden aanvaard. Hoezeer wij de ernst
der tijden volkomen beseffen, die noodzakelijk
heid achten wij in het algemeen nog niet aan
wezig.
I i t
(O EO
CQ
A
JD
E
bedrag scheen ons voor het jaar 1933, gegeven
de onzekere factoren die daarop invloed kunnen
hebben, te laag. Wij hebben daarom op de be
grooting voor 1933 een hoogere som uitgetrok
ken en wel f 15201.93. In vergelijking met 1932
a>
O
c
0)
E ëo bc— ra E y, c -S
m’5 feo c -2 -8
.2 'S ca’
J --P o
5 -o
H e/) CQ cn H