h
11)1
Gemeentebegrooting 1933.
Uit onze Raadzaal.
annex SNEEKER COURANT (76e Jaargang)
So. 19
Eerste Blad
Uitgave KIEZEBRINK Co.
Zaterdag 3 December 1932
in
Dit No. bestaat uit 3 Bladen.
J
49e Jaargang
EI!
1
INGEKOMEN:
BESLUIT:
VERTROKKEN:
f
20.000.—
40.000.—
32.250.—
Samen
f 104.150.—
LIJST VAN INGEKOMEN EN VERTROKKEN
PERSONEN OVER NOVEMBER 1932.
GEMEENTE-BEGROOTING.
ALGEMEENE BESCHOUWINGEN.
Vergelijking ramingen 1932 en 1933.
De sectie sprak haar waardering uit over de duidelijke
inleidende beschouwing tot de begrooting, welke de be-
studeering van de financieele toestand der gemeente heeft
vergemakkelijkt.
Ten aanzien van het vergelijkend overzicht van de ge-
f 3796.—
- 3853.20
10.400.—
1.500.—
- 240.—
- 468.—
-1170.—
- 195.—
B. evi W. bieden den raad de volgende voorstellen aan:
SNEEK, 23 November 1932.
Aan de Gemeenteraad.
De sectie was samengesteld als volgt:
F. Boeijenga, A. Hogeveen, A. Smeding, E. Siemensma,
M. Oppenhuizen en W. Hoekstra.
Rapporteur: L. Rasterhoff.
No. 1.778.531(5).
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot het bouwen van 39 woningen aan de
Gysbert Japiks-, Ubbo Emmius-, Waling
Dijkstra- en Winsemiusstraat en tot het
vaststellen van huurprijzen voor die wonin
gen.
onder voorbehoud der goedkeuring van de Gedeputeerde
Staten:
I. tot de bouw van 39 woningen op een terrein, inge
sloten door de Gijsbert Japiksstraat en de nog aan te leg
gen gedeelten van de Ubbo Emmius-, Waling Dijkstra- en
Winsemiusstraat, zulks overeenkomstig het voorstel van
Burgemeester en Wethouders, dat tot het nemen-van dit
besluit heeft geleid;
II. de huurprijs van de ingevolge het bepaalde onder I
te stichten woningen vast te stellen op f3.65 per week
voor 20 woningen met twee slaapkamers, op f3.90 per
week voor 15 woningen met drie en 4 woningen met vier
slaapkamers, en Burgemeester en Wethouders te machti
gen deze woningen voor die bedragen te verhuren onder
de voor de verhuring van gemeente-woningen geldende
voorwaarden.
Aldus enz.
Anna Remkje Gaastra, echtgen. van Frans
Roeda, z. b., van Leeuwarden naar Oude Koe
markt 23; Dora Jeurink, hulp i. d. huish., van
Nordhorn (D.) naar Ernst Casimirstraat 14; Cor
nells Burenga, z. b., van Bolsward naar Willem
de Zwijgerstraat 76; Josephus Maria Wilhelmus
Mengelberg, kapelaan, van Almelo naar Ha-
rinxmakade 12; *Jan Stoelinga, banketbakker,
van Pen Haag naar Bolswarderweg 4; Alexander
Becherer, werktuigkundige, van Leeuwarden n.
Sacramentstraat 1; *Jouke Jaarstma, z. b., van
Wormerveer naar 2e Steenklipstraat 4; Hinke
Bakker, z. b., van Zwolle naar Grootzand 26;
•Berendina Brununel, wed. van Andries Sijtzes
Keuning, z. b., van Rotsterhaule naar Kerkhof-
laan 12; Elisabeth van der Veen, huishoudster,
van Hardegarijp naar Zuidend 6; Grietje van
den Bosch, dienstbode, van Haarlem naar Sta
tionsstraat 3; Fokke Pasma, kapper, van Hen
gelo (O.) naar 2e Oppenhuizerdwarsstraat 11;
Hijlke Visserman, z. b., van Den Helder naar
Geeuwkade 58; Martina Steenbeek, echtgen. van
Rintje Westra, z. b., van Sloten (Fr.) naar J. W
Frisostraat 22; Lutske Hoogeveen, assistente i.
d. huish., van Huizum naar Geeuwkade 15;
Frans Roeda, groentehandelaar., van Minnertsga
naar Oude Koemarkt 23; Elise Gretine Kettwich,
echtgen. van Johannes Veenstra, z. b., van Leeu
warden naar Napjusstraat 4; Gerhardus Jan de
Vries, typograaf, van Noordwijk naar Singel 42;
Dirk Monsma, handelaar in kantoorbehoeften,
van Leeuwarden naar Westersingel 1Antje
Barten, echtgen. van Dirk Monsma, z. b., van
Leeuwarden naar Westersingel 1; Elisabeth van
der Horst, dienstbode, van Woudsend naar Sin
gel 8; Klaaske Molenaar, hulp i. d. huish., van
Heeg naar le Steenklipstraat 100; Trijntje Yns-
kje Wiersma, echtgen. van Pieter Oppenhuis,
z. b., van Bolsward naar le Steenklipstraat 71;
•Elias Riemersma, employé B. P. Mij., van
Tjepoe (Java) naar Koopmansgracht 29; •Hob
bes Dijkstra, z. b., van Rottevalle naar Boeïer-
straat 14; Rinse Zijlstra, chauffeur, van Zaan
dam naar Regenboogstraat 7; Mintje van Nus,
echtgen. van Sijbe Schurer, z. b., van Bolsward
naar Swartsbuurt 4; Johannes Hendrikus Mar
tens, z. b., van Wolsum naar Willem Lodewijk-
straat 41Eipka van der Veen, z. b., van Lek-
kum naar 3e Woudstraat 56; *Hielke Mulder,
metselaar, van Koerich (Luxemburg) naar Sin
gel 37 (boven); Befke Banning, z. b., van Bla
ricum naar Leliestraat 14; Helena Hermina Al
bertina Schuurmans, verpleegster, van Haarlem
naar Singel 30; Hendrikje Koopmans, dienstbode,
van Hommerts naar Wijde Burgstraat 8; Klaasje
van der Werf, dienstbode, van Jorwerd naar
Schaapmarktplein 4; Sijike de Jongi, hulp i. d.
huish., van Heeg naar Maria Louisestraat 17;
Geeske Zwaan, wed. van Hessel Kluiwstra, z. b.,
van Amsterdam naar Parkbuurt 34; Klaaske van
der Wal, dienstbode, van Joure naar Geeuwkade
15; Yda Aaltje Boot, dienstbode, van Leeuwar
den naar Willem de Zwijgerstraat 57; *Jan Bu-
mai, houtbewerker, van Akkrum naar Lijnbaans-
buurt 18; Hinke Bijlsma, huishoudster, van Ber
gum naar Willem die Zwijgerstraat 76; Jarich
Johannes Bottinga, z. b., van Apeldoorn naar
Jollenstraat 1; Jan Wietse van dter Zijpp, arts,
van Ned. Indië naar Stationsstraat 2; Berendina
Appelo, z. b., van Zwartsluis n. Geeuwkade 63.
Samen f 7649.20
Het zal de aandacht trekker! dat, ondanks de daling van
de prijzen der bouwmaterialen, de becijferde huur niet lager
is dan die voor de 27 woningen welke eveneens bedraagt
resp. f 3.65 en f 3.90. Drieërlei oorzaken zijn daarvoor aan
te wijzen.
In de eerste plaats is bovenstaande exploitatie-opzet,
met het oog op de toestand op de kapitaalmarkt, geba
seerd op een rentevoet van 5 terwijl voor het vorige
complex van 27 woningen een rente is aangenomen van
4'4 In de tweede plaats vordert de terreinophooging
met de hand ongeveer f 3000.meer dan bij opspuiting
het geval zal zijn en ten derde heeft het feit dat 4 vier-
slaapkamerswoningen in het plan zijn opgenomen, de
kostenbegrooting beïnvloed. De hierboven becijferde huren
komen ons echter niet onredelijk voor.
Ofschoon de totaalhuuropbrengst per jaar de exploita-
tie-onkosten niet geheel dekt, meenen wij dat hiertegen
geen bezwaar kan worden gemaakt als in aanmerking
wordt genomen dat de uitvoering met het oog op de werk
loosheid in elk geval ongeveer f 3000.duurder wordt
dan anders het geval zou zijn, terwijl het ook bezwaarlijk
is voor ^woningen van nagenoeg gelijk type, in dezelfde
omgeving, ongelijke huren te vorderen.
Zooals wij reeds aanstipten, zullen de bouwkosten t.z.t.
uit de opbrengst’ van een leening moeten worden gedekt.
Het tijdstip van'Uitgifte dezer leening hangt voornamelijk
af van de stand van de vlottende schuld der gemeente en
van de stemming, welke op de kapitaalmarkt heerscht.
De commissie voor gemeentewoningen en de gezond
heidscommissie, wier adviezen bij de stukken zijn gevoegd,
kunnen zich met het ontworpen plan vereenigen en advi-
seeren tot uitvoering over te gaan.
Wij stellen U voor het volgende besluit te nemen:
De Raad der gemeente Sneek;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders
van 23 November 1932, no. 1.778.531(5);
Gelet op hef advies der Gezondheidscommissie, zetelende
te Sneek van 19 November 1932;
raamde uitgaven voor 1932 en 1933 merkte een lid op,
dat de uitgaven voor armenzorg, in ruime zin genomen,
vergeleken bij 1932 met ongeveer een halve ton zijn ge
stegen. Dit was de grootste schok die het gemeentelijk
budget te doorstaan kreeg en het is niet ondenkbaar, dat
deze schok zich bij een volgende begrooting zal herhalen.
Volgens dit lid wreekt zich hier het tekort aan plichtsbesef
en plichtsbetrachting bij een deel der burgerij ten opzichte
van de armenzorg, terwijl ook de invloed der z. i. verkeerde
stroomingen, welke naar vervanging van particuliere en
kerkelijke liefdadigheid door overheidszorg streven, zich
doet gelden. Wel rust op dit terrein een taak en een wet
telijke plicht op de overheid maar pas in de allerlaatste
plaats. Particuliere opofferingszin en kerkelijke en maat
schappelijke instellingen van weldadigheid zijn in de eerste
plaats de kanalen door middel waarvan de liefdadigheid
haar roeping moet vervullen. De werkloosheid is een ver
schijnsel van algemeen maatschappelijke aard, ten aanzien
waarvan voor bedrijfskringen een roeping bestaat. De
daarvoor noodzakelijke uitbouw van de bedrijfsorganisatie
is echter nog geen feit geworden. Nu kerk en maatschappij
niet in staat zijn of in gebreke blijven haar taak te ver
vullen, moet helaas de gemeente optreden. Het aan het
woord zijnde lid acht het niet van belang ontbloot er op
te wijzen, dat de noodzakelijke belastingverhooging, voor-
zoover zij een gevolg is van de stijging der crisislasten,
door dit falen van de algemeene liefdadigheid voor een
deel aan de burgerij zelf te wijten is.
Wat betreft de hoogere raming van de vergoeding voor
het bijzonder onderwijs werd door hetzelfde lid opgemerkt,
dat de gemeente met betrekking tot het openbaar en bij
zonder bewaarschoolonderwijs geen wettelijke plicht heeft
te vervullen en dat juist deze tak van onderwijs zich bij
zonder eigent om door de ouders zelf te worden verzorgd.
De vraag rijst bij dit lid, of een uitgaaf voor dit doel in
de toekomst nog wel is te verantwoorden.
Verschillende leden konden dit betoog in hoofdzaak
onderschrijven. Hunnerzijds werd echter opgemerkt dat de
gemeente zich moeilijk geheel aan de zorg voor het
bewaarschoolonderwijs kan onttrekken nu de beteekenis
van dit onderwijs is toegenomen door de verhooging van
de leeftijdsgrens voor toelating van leerlingen tot de
scholen voor gewoon lager onderwijs, en verder dat wan
neer de bestaande steun aan het bijzonder bewaarschool
onderwijs zou worden ontnomen, de consequentie daarvan
is dat de gemeente ook het openbaar voorbereidend onder
wijs prijs geeft. Met een subsidie-vermindering genoemd
werd 20 zouden deze leden zich kunnen vereenigen.
Enkele andere leden konden niet instemmen met het
boven weergegeven betoog.
Het vergelijkend overzicht van de voor 1932 en 1933
geraamde inkomsten gaf een lid aanleiding er op te wijzen,
dat daaruit de sterke daling van de draagkracht der be
volking spreekt. Een belastingverhooging van ongeveer
f 80000.zal het voor de ingezetenen, die hun inkomsten
voornamelijk trekken uit handel, industrie of landbouw,
nog moeilijker maken zich staande te houden dan thans
reeds het geval is. Overwogen moet worden de mogelijk
heid om de belastingdruk in een geleidelijk tempo op te
voeren.
Subsidies.
Een lid uitte zijn sympathie met het standpunt van Bur
gemeester en Wethouders om de toegekende subsidies
geheel te handhaven.
Naar de meening van een ander lid komen enkele sub
sidies voor verlaging in aanmerking zooals subsidie aan de
leeszaal, subsidie voor de drankbestrijding en subsidie aan
de muziekkorpsen. Het bedrag, dat op deze wijze zal wor
den bezuinigd, is niet groot, doch het is niet denkbeeldig
dat de gemeente spoedig heelemaal geen uitgaven voor
deze doeleinden meer beschikbaar kan stellen. Het lijkt
gewenscht dat de instellingen, welke daardoor zouden
worden getroffen, worden genoopt zich geleidelijk daarop
in te stellen. Het subsidie ten behoeve van het bijzonder
bewaarschoolonderwijs zou dit lid kunnen aanvaarden,
mits de gemeente de zorg voor het openbaar bewaarschool
onderwijs overdraagt aan een particuliere vereeniging, die
zij op gelijke voet als het confessioneel bijzonder onderwijs
subsidieert.
Verhooging gasprijs.
Een lid zou de gasprijs met 1'4 cent per M*. willen ver-
hoogen. Z. i. zou deze verhooging het gasverbruik niet
nadeelig beïnvloeden.
Verscheidene leden verwachten, gelet op de in de praktijk
opgedane ervaringen, van een dergelijke maatregel een
averechtsche uitwerking. Zij vreezen zelfs dat door de
vermindering van het verbruik voor ruimteverwarming en
industriëele doeleinden, welke er ongetwijfeld het gevolg
van zal zijn, de voor klein-verbruikers geldende lage
prijzen niet zouden kunnen worden gehandhaafd.
Eén lid wenschte zijn standpunt met betrekking tot deze
aangelegenheid afhankelijk te stellen van de al of niet
handhaving van het straatbelasting-voorstel.
Aantasting loonpeil.
Een lid achtte het niet verantwoord in de huidige maat
schappelijke omstandigheden de personeelsuitgaven, onaan
getast te laten. Om praktische en principiëele redenen gaf
hij de voorkeur aan verhooging van het verhaal wegens
bijdragen voor weduwen- en weezenpensioen met 5
Dit lid geeft Burgemeester en Wethouders in overweging
de commissie voor het georganiseerd overleg over deze
aangelegenheid te hooren. Dat de loonen in deze gemeente
niet aan de hooge kant zijn kan hij toegeven, doch met
het oog op de wisseling in de conjunctuur, waardóór breede
groepen der bevolking zijn getroffen, achtte hij een ver
laging van het loonpeil van het gemeentepersoneel alles
zins gerechtvaardigd. Gemeenschappelijke nood moet ge
meenschappelijk worden gedragen; een reden om een be
paalde groep veilig te stellen bestaat niet. Verder wees
dit lid nog op de daling van de kosten voor levensonder
houd. De indexcijfers moeten z. i. thans bij de loonpolitiek
evenzeer een rol spelen als toen vroeger op verhooging
der loonen werd aangedrongen.
Sommige leden konden zich in ’t algemeen bij dit betoog
aansluiten, waarbij enkelen verklaarden zich over de vraag
•Jacobus Wilhelmus Thijsen, venter in galan
terieën, van 2e Boschdwarsstraat 13 naar Rot
terdam, Boekweitstraat 26a; *Jan Jans, smout
zetter, van 2e Woudstraat 18 n. Utrecht, Greb-
bestraat 42 bis; Eelkjen van der Heij, heerl.-ver-
pleegster, van Oud Kerkhof 29 naar Amsterdam,
Amstel 51; Ybertje Visserman, z. b., van aan
boord naar Den Helder, Nieuwstraat 45; Johan
nes de Vries, kruideniersbediende, van Bosch-
gracht 4 naar Roermond, Groote Markt 11; Mar
ten Groen, chauffeur-monteur, van Singel 17
naar Oldeberkoop 89; Petrus Postma, boeren
knecht, van Koopmansgracht 57 naar Egmond
Binnen, Heerenweg 11Geertruida Marcus, wed.
Jan Smid, z. b., van Maria Louisestraat 6 naar
Velp, Hertogstraat 23; Etta Sophia Kerkhof, win
keljuffrouw, van Kloosterstraat 20 naar Leeu
warden, Leeuwerikstraat 85b; Meinte Vierstra,
z. b., van Korte Veemarktstraat 8 naar Tzum,
F 141; Anneke Pereboom, dienstbode, van 2e
Zomterrakbuurt 18 naar Kornwerderzand, p. a.
D. de Keyzer; Wilhelmine Huitema, echtgen.
van Johannes Coenradie, z. b., van le Steenklip
straat 85 naar Bolsward, Groote Kampen 20;
Hendrika Wilhelmina Bakker onderwijzeres, van
Almastraat 6 naar Hijlaard, v a. den heer Tim
mermans; Willemke Ynteirta dienstbode, van
Looxmadwarsstraat 22 naar ppel, Molenstr.
61Jakob Basstra, grondwerker, -an Oud Kerk
hof 1 naar Wieringen, Korte Qua ntaineweg 2;
♦Geertruida van Wijngaarden, :htgen. van
Anne F. Veersma, z. b., van Colignystraat 12
naar Den Helder, Tore’nstraat 19; Janke Tiche
laar, z. b., van le Woudstraat 51 naar Leeu
warden, aan boord; Elisabeth Reiker, z. b., van
Oppenhuizerweg 112 naar Leeuwarden, Auke
Stellingwerfstraat 44; Geeske Fortuin, dienst
bode, van Verl. Westersingel 18 naar Winsum
(Fr.); •Johannes Willem Deenik, banketbakker,
van Grootzand 40 naar Huizum, Ruysdaelstraat
51Dirk Achter, kapper, van Boschgracht 6 naar
Leeuwarden, Willem Lodiewijkstraat 1; *Reinder
Roftrda, assuradeur, van Vesperstraat 25 naar
Leeuwarden, Maria Louisestraat 14; Mina Antje
Reintje Deenik, hulp i. d. huish., v. Grootzand 40
n. Hilversum, Helmerslaan 1Gerritje Buikstra, z.
b., van Bothniakade 48 naar Leeuwarden, Achter
Tulpenburg 1 h; Catharina Maria Elisabeth Bren-
ninkmeijer, z. b., van Grootzand 54 naar Den
SNEEK, 23 November 1932.
Aan de Gemeenteraad.
Met het oog op de vele nog steeds inkomende aan
vragen om een gemeentewoning, waaraan niet kan wor
den voldaan, is herhaaldelijk, ook in de raad, aangedrongen
op verdere bouw van arbeiderswoningen van gemeente
wege. Deze aandrang en de wenschelijkheid om tot werk
verruiming voor de arbeiders in de bouwbedrijven te
geraken, heeft ons doen overwegen of het mogelijk is,
zonder het gemeentelijk budget zwaarder te belasten, nog
een aantal arbeiderswoningen bij te bouwen.
Wij hebben in de eerste plaats een onderzoek doen
instellen naar de behoefte, welke thans nog aan deze
soort woningen bestaat. Het resultaat is geweest, dat bij
de commissie voor gemeentewoningen in totaal zijn inge
komen ongeveer honderd aanvragen om een gemeente
woning, waarvan ruim zeventig voor een woning met een
wekelijksche huurprijs van f3.50 A f4.Het komt ons
voor dat in deze behoefte door de particuliere bouwnijver
heid niet binnen afzienbare tijd zal worden voorzien. De
bouwondernemers leggen zich in ’t algemeen meer toe op
de bouw van woningen met een hoogere huurwaarde en
dan met het doel deze zoo spoedig mogelijk te verkoopen.
De breede groep der bevolking, die uit hoofde van haar
maatschappelijke, omstandigheden op het huren van een
woning van kleiner type is aangewezen, kan derhalve niet
van de particuliere bouwnijverheid profiteeren.
Wat het scheppen van werkgelegenheid betreft, de
wenschelijkheid daarvan behoeven wij o. i. niet nader
uiteen te zetten. De werkloosheid in het bouwvak vraagt
'belangrijke offers van de gemeente. Werkverruiming zal
de werkloosheid en daardoor de wegens steun uit te keeren
bedragen doen verminderen, terwijl productieve werken
worden tot stand gebracht.
Hierboven maakten wij, in verband met de minder
gunstige financieele toestand der gemeente, de restrictie
dat uitbreiding van het gemeentelijk woningbezit niet tot
verzwaring van de druk op de gemeente-begrootingen voor
volgende jaren mag leiden. Wij achten het in dit verband
niet van belang ontbloot er op te wijzen, dat de exploitatie
der tot nog toe zonder rijksvoorschot gebouwde complexen
woningen is opgezet als een geheel rendeerende, zoodat
van gemeentewege niet eenige bijslag op de huren wordt
gegeven. Doordat om praktische redenen voor die com
plexen is aanvaard een van de aanvankelijke opzet afwij
kende wijze van financiering wordt echter in de eerste
exploitatiejaren een last op de gemeente gelegd, in de
vorm van dekking van de aanvankelijk nadeelige saldi,
welke later weer uit de exploitatie-overschotten moeten
worden aangezuiverd. Van werkelijke tekorten is dus
geen sprake; er heeft slechts een verschuiving van lasten
plaats. De voor dekking van de tekorten in de eerste
exploitatie-periode beschikbaar gestelde bedragen worden
als een leening aan het woningbedrijf beschouwd. Uit een
nauwkeurige berekening, op de basis der geldende huren,
van de vermoedelijke exploitatie-uitkomsten der bestaande
zonder rijksvoorschot gebouwde woningen in volgende
jaren, is gebleken, dat de bouw van een nieuw complex
woningen niet noodzakelijk verzwaring van het gemëente-
lijk budget, ook niet in de eerste jaren, tengevolge behoeft
te hebben. Het is namelijk hiogelijk voor de leening, welke
bij aanneming van dit voorstel, te zijner (jjd zal moeten
worden gesloten, een aflossingsplan samen te stellen
waarbij - de zonder rijksvoorschot gebouwde woningen
als een geheel gezien vrijwel geen verzwaring van druk
op de gewone dienst der gemeente-begrooting is te duch
ten.
Wij hebben, na overweging van deze punten, aanleiding
gevonden, den directeur der gemeentewerken opdracht te
geven een plan voor de bouw van arbeiderswoningen te
ontwerpen. Voor die bouw kwamen de terreinen achter de
Kerkhofslaan wat ligging, omgeving en aard van bebou
wing betreft, het meest in aanmerking.
De directeur der gemeentewerken diende vervolgens een
plan met kostenberekening in voor de bouw van 39 wonin
gen op een terrein, ingesloten door de Gijsbert Japiksstraat
en nog aan te leggen gedeelten van de Ubbo Emmius-,
de Waling Dijkstra-, en de Winsemiusstraat. Een situatie-
teekening, gemerkt I, is bij de stukken gevoegd. Het plan
omvat 20 woningen met twee, 15 woningen met drie en
ten behoeve van zeer groote gezinnen, 4 woningen met
vier slaapkamers. De inrichting der woningen zal vrijwel
gelijk zijn aan die van de het vorige jaar gebouwde 27
woningen; de kamer is echter iets ruimer, terwijl de closet-
ruimte achter is gedacht. Evenals bij de 27 woningen is
tusschen de achterzijden der woningen een speelveld voor
kinderen geprojecteerd. De woningen zullen bevatten be
neden een ruime gang, een woonkamer van 5 bij 3.75 M.,
een keuken van 2 bij 3.50 M. met aangebouwde closet-
ruimte en boven 2, 3 of 4 slaapkamers, terwijl een afzon
derlijke bergplaats zal worden bijgebouwd. Een bouw
schema, gemerkt II, ligt bij de stukken voor U ter inzage.
De bouwkosten worden als volgt geraamd:
kosten van terreinophooging en straataanleg
bouwkosten van 20 woningen met 2 slaap
kamers f 2000.
bouwkosten van 15 woningen met 3 slaap
kamers A f 2150.—
bouwkosten van 4 woningen met 4 slaap
kamers f 2600.
Toezicht
No. X 07.352.11(19).
Rapport van de le Sectie betreffende
onderzoek van de gemeentebegrooting
voor 1933.
Te zamen f7769.70
Wordt de wekelijksche huurprijs van de woningen met
3 en 4 slaapkamers f0.25 hooger gesteld dan voor de
andere woningen dan zou de huur voor de 20 woningen
met twee slaapkamers kunnen worden bepaald op f3.65
per week en voor de 15 woningen met drie en de 4 wonin
gen met vier slaapkamers op f 3.90. De jaarlijksche huur
opbrengst zal dan bedragen:
20 woningen: 52 X 20 X f3.65
19 52 X 19 X -3.90
of rond f 104.000.
Bij’ dei raming der kosten van terreinophooging is er
op gerekend dat dit met de hand zal geschieden. Bij op
spuiting zouden de kosten allicht f 3000.lager zijn, doch
met het oog op de heerschende werkloosheid, geven wij
aan uitvoering met de hand de voorkeur.
Voor berekening van de huurprijs kan de volgende
exploitatie-opzet tot uitgangspunt worden genomen.
Jaarlijksche annuïteit van f 104.000.af te
lossen in 50 jaren en naar een rentevoet
van 5 f5696.70
Rente van de waarde van de grond (6000 M.’)
f6000.— 44
Belasting en assurantie 39 X f 12.
Onderhoud 39 X f30.—
Administratie 39 X f5.
s.
NIEUWE SNEEKER COURANT