h 11)1 Gemeentebegrooting 1933. Uit onze Raadzaal. annex SNEEKER COURANT (76e Jaargang) So. 19 Eerste Blad Uitgave KIEZEBRINK Co. Zaterdag 3 December 1932 in Dit No. bestaat uit 3 Bladen. J 49e Jaargang EI! 1 INGEKOMEN: BESLUIT: VERTROKKEN: f 20.000.— 40.000.— 32.250.— Samen f 104.150.— LIJST VAN INGEKOMEN EN VERTROKKEN PERSONEN OVER NOVEMBER 1932. GEMEENTE-BEGROOTING. ALGEMEENE BESCHOUWINGEN. Vergelijking ramingen 1932 en 1933. De sectie sprak haar waardering uit over de duidelijke inleidende beschouwing tot de begrooting, welke de be- studeering van de financieele toestand der gemeente heeft vergemakkelijkt. Ten aanzien van het vergelijkend overzicht van de ge- f 3796.— - 3853.20 10.400.— 1.500.— - 240.— - 468.— -1170.— - 195.— B. evi W. bieden den raad de volgende voorstellen aan: SNEEK, 23 November 1932. Aan de Gemeenteraad. De sectie was samengesteld als volgt: F. Boeijenga, A. Hogeveen, A. Smeding, E. Siemensma, M. Oppenhuizen en W. Hoekstra. Rapporteur: L. Rasterhoff. No. 1.778.531(5). Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het bouwen van 39 woningen aan de Gysbert Japiks-, Ubbo Emmius-, Waling Dijkstra- en Winsemiusstraat en tot het vaststellen van huurprijzen voor die wonin gen. onder voorbehoud der goedkeuring van de Gedeputeerde Staten: I. tot de bouw van 39 woningen op een terrein, inge sloten door de Gijsbert Japiksstraat en de nog aan te leg gen gedeelten van de Ubbo Emmius-, Waling Dijkstra- en Winsemiusstraat, zulks overeenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders, dat tot het nemen-van dit besluit heeft geleid; II. de huurprijs van de ingevolge het bepaalde onder I te stichten woningen vast te stellen op f3.65 per week voor 20 woningen met twee slaapkamers, op f3.90 per week voor 15 woningen met drie en 4 woningen met vier slaapkamers, en Burgemeester en Wethouders te machti gen deze woningen voor die bedragen te verhuren onder de voor de verhuring van gemeente-woningen geldende voorwaarden. Aldus enz. Anna Remkje Gaastra, echtgen. van Frans Roeda, z. b., van Leeuwarden naar Oude Koe markt 23; Dora Jeurink, hulp i. d. huish., van Nordhorn (D.) naar Ernst Casimirstraat 14; Cor nells Burenga, z. b., van Bolsward naar Willem de Zwijgerstraat 76; Josephus Maria Wilhelmus Mengelberg, kapelaan, van Almelo naar Ha- rinxmakade 12; *Jan Stoelinga, banketbakker, van Pen Haag naar Bolswarderweg 4; Alexander Becherer, werktuigkundige, van Leeuwarden n. Sacramentstraat 1; *Jouke Jaarstma, z. b., van Wormerveer naar 2e Steenklipstraat 4; Hinke Bakker, z. b., van Zwolle naar Grootzand 26; •Berendina Brununel, wed. van Andries Sijtzes Keuning, z. b., van Rotsterhaule naar Kerkhof- laan 12; Elisabeth van der Veen, huishoudster, van Hardegarijp naar Zuidend 6; Grietje van den Bosch, dienstbode, van Haarlem naar Sta tionsstraat 3; Fokke Pasma, kapper, van Hen gelo (O.) naar 2e Oppenhuizerdwarsstraat 11; Hijlke Visserman, z. b., van Den Helder naar Geeuwkade 58; Martina Steenbeek, echtgen. van Rintje Westra, z. b., van Sloten (Fr.) naar J. W Frisostraat 22; Lutske Hoogeveen, assistente i. d. huish., van Huizum naar Geeuwkade 15; Frans Roeda, groentehandelaar., van Minnertsga naar Oude Koemarkt 23; Elise Gretine Kettwich, echtgen. van Johannes Veenstra, z. b., van Leeu warden naar Napjusstraat 4; Gerhardus Jan de Vries, typograaf, van Noordwijk naar Singel 42; Dirk Monsma, handelaar in kantoorbehoeften, van Leeuwarden naar Westersingel 1Antje Barten, echtgen. van Dirk Monsma, z. b., van Leeuwarden naar Westersingel 1; Elisabeth van der Horst, dienstbode, van Woudsend naar Sin gel 8; Klaaske Molenaar, hulp i. d. huish., van Heeg naar le Steenklipstraat 100; Trijntje Yns- kje Wiersma, echtgen. van Pieter Oppenhuis, z. b., van Bolsward naar le Steenklipstraat 71; •Elias Riemersma, employé B. P. Mij., van Tjepoe (Java) naar Koopmansgracht 29; •Hob bes Dijkstra, z. b., van Rottevalle naar Boeïer- straat 14; Rinse Zijlstra, chauffeur, van Zaan dam naar Regenboogstraat 7; Mintje van Nus, echtgen. van Sijbe Schurer, z. b., van Bolsward naar Swartsbuurt 4; Johannes Hendrikus Mar tens, z. b., van Wolsum naar Willem Lodewijk- straat 41Eipka van der Veen, z. b., van Lek- kum naar 3e Woudstraat 56; *Hielke Mulder, metselaar, van Koerich (Luxemburg) naar Sin gel 37 (boven); Befke Banning, z. b., van Bla ricum naar Leliestraat 14; Helena Hermina Al bertina Schuurmans, verpleegster, van Haarlem naar Singel 30; Hendrikje Koopmans, dienstbode, van Hommerts naar Wijde Burgstraat 8; Klaasje van der Werf, dienstbode, van Jorwerd naar Schaapmarktplein 4; Sijike de Jongi, hulp i. d. huish., van Heeg naar Maria Louisestraat 17; Geeske Zwaan, wed. van Hessel Kluiwstra, z. b., van Amsterdam naar Parkbuurt 34; Klaaske van der Wal, dienstbode, van Joure naar Geeuwkade 15; Yda Aaltje Boot, dienstbode, van Leeuwar den naar Willem de Zwijgerstraat 57; *Jan Bu- mai, houtbewerker, van Akkrum naar Lijnbaans- buurt 18; Hinke Bijlsma, huishoudster, van Ber gum naar Willem die Zwijgerstraat 76; Jarich Johannes Bottinga, z. b., van Apeldoorn naar Jollenstraat 1; Jan Wietse van dter Zijpp, arts, van Ned. Indië naar Stationsstraat 2; Berendina Appelo, z. b., van Zwartsluis n. Geeuwkade 63. Samen f 7649.20 Het zal de aandacht trekker! dat, ondanks de daling van de prijzen der bouwmaterialen, de becijferde huur niet lager is dan die voor de 27 woningen welke eveneens bedraagt resp. f 3.65 en f 3.90. Drieërlei oorzaken zijn daarvoor aan te wijzen. In de eerste plaats is bovenstaande exploitatie-opzet, met het oog op de toestand op de kapitaalmarkt, geba seerd op een rentevoet van 5 terwijl voor het vorige complex van 27 woningen een rente is aangenomen van 4'4 In de tweede plaats vordert de terreinophooging met de hand ongeveer f 3000.meer dan bij opspuiting het geval zal zijn en ten derde heeft het feit dat 4 vier- slaapkamerswoningen in het plan zijn opgenomen, de kostenbegrooting beïnvloed. De hierboven becijferde huren komen ons echter niet onredelijk voor. Ofschoon de totaalhuuropbrengst per jaar de exploita- tie-onkosten niet geheel dekt, meenen wij dat hiertegen geen bezwaar kan worden gemaakt als in aanmerking wordt genomen dat de uitvoering met het oog op de werk loosheid in elk geval ongeveer f 3000.duurder wordt dan anders het geval zou zijn, terwijl het ook bezwaarlijk is voor ^woningen van nagenoeg gelijk type, in dezelfde omgeving, ongelijke huren te vorderen. Zooals wij reeds aanstipten, zullen de bouwkosten t.z.t. uit de opbrengst’ van een leening moeten worden gedekt. Het tijdstip van'Uitgifte dezer leening hangt voornamelijk af van de stand van de vlottende schuld der gemeente en van de stemming, welke op de kapitaalmarkt heerscht. De commissie voor gemeentewoningen en de gezond heidscommissie, wier adviezen bij de stukken zijn gevoegd, kunnen zich met het ontworpen plan vereenigen en advi- seeren tot uitvoering over te gaan. Wij stellen U voor het volgende besluit te nemen: De Raad der gemeente Sneek; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 23 November 1932, no. 1.778.531(5); Gelet op hef advies der Gezondheidscommissie, zetelende te Sneek van 19 November 1932; raamde uitgaven voor 1932 en 1933 merkte een lid op, dat de uitgaven voor armenzorg, in ruime zin genomen, vergeleken bij 1932 met ongeveer een halve ton zijn ge stegen. Dit was de grootste schok die het gemeentelijk budget te doorstaan kreeg en het is niet ondenkbaar, dat deze schok zich bij een volgende begrooting zal herhalen. Volgens dit lid wreekt zich hier het tekort aan plichtsbesef en plichtsbetrachting bij een deel der burgerij ten opzichte van de armenzorg, terwijl ook de invloed der z. i. verkeerde stroomingen, welke naar vervanging van particuliere en kerkelijke liefdadigheid door overheidszorg streven, zich doet gelden. Wel rust op dit terrein een taak en een wet telijke plicht op de overheid maar pas in de allerlaatste plaats. Particuliere opofferingszin en kerkelijke en maat schappelijke instellingen van weldadigheid zijn in de eerste plaats de kanalen door middel waarvan de liefdadigheid haar roeping moet vervullen. De werkloosheid is een ver schijnsel van algemeen maatschappelijke aard, ten aanzien waarvan voor bedrijfskringen een roeping bestaat. De daarvoor noodzakelijke uitbouw van de bedrijfsorganisatie is echter nog geen feit geworden. Nu kerk en maatschappij niet in staat zijn of in gebreke blijven haar taak te ver vullen, moet helaas de gemeente optreden. Het aan het woord zijnde lid acht het niet van belang ontbloot er op te wijzen, dat de noodzakelijke belastingverhooging, voor- zoover zij een gevolg is van de stijging der crisislasten, door dit falen van de algemeene liefdadigheid voor een deel aan de burgerij zelf te wijten is. Wat betreft de hoogere raming van de vergoeding voor het bijzonder onderwijs werd door hetzelfde lid opgemerkt, dat de gemeente met betrekking tot het openbaar en bij zonder bewaarschoolonderwijs geen wettelijke plicht heeft te vervullen en dat juist deze tak van onderwijs zich bij zonder eigent om door de ouders zelf te worden verzorgd. De vraag rijst bij dit lid, of een uitgaaf voor dit doel in de toekomst nog wel is te verantwoorden. Verschillende leden konden dit betoog in hoofdzaak onderschrijven. Hunnerzijds werd echter opgemerkt dat de gemeente zich moeilijk geheel aan de zorg voor het bewaarschoolonderwijs kan onttrekken nu de beteekenis van dit onderwijs is toegenomen door de verhooging van de leeftijdsgrens voor toelating van leerlingen tot de scholen voor gewoon lager onderwijs, en verder dat wan neer de bestaande steun aan het bijzonder bewaarschool onderwijs zou worden ontnomen, de consequentie daarvan is dat de gemeente ook het openbaar voorbereidend onder wijs prijs geeft. Met een subsidie-vermindering genoemd werd 20 zouden deze leden zich kunnen vereenigen. Enkele andere leden konden niet instemmen met het boven weergegeven betoog. Het vergelijkend overzicht van de voor 1932 en 1933 geraamde inkomsten gaf een lid aanleiding er op te wijzen, dat daaruit de sterke daling van de draagkracht der be volking spreekt. Een belastingverhooging van ongeveer f 80000.zal het voor de ingezetenen, die hun inkomsten voornamelijk trekken uit handel, industrie of landbouw, nog moeilijker maken zich staande te houden dan thans reeds het geval is. Overwogen moet worden de mogelijk heid om de belastingdruk in een geleidelijk tempo op te voeren. Subsidies. Een lid uitte zijn sympathie met het standpunt van Bur gemeester en Wethouders om de toegekende subsidies geheel te handhaven. Naar de meening van een ander lid komen enkele sub sidies voor verlaging in aanmerking zooals subsidie aan de leeszaal, subsidie voor de drankbestrijding en subsidie aan de muziekkorpsen. Het bedrag, dat op deze wijze zal wor den bezuinigd, is niet groot, doch het is niet denkbeeldig dat de gemeente spoedig heelemaal geen uitgaven voor deze doeleinden meer beschikbaar kan stellen. Het lijkt gewenscht dat de instellingen, welke daardoor zouden worden getroffen, worden genoopt zich geleidelijk daarop in te stellen. Het subsidie ten behoeve van het bijzonder bewaarschoolonderwijs zou dit lid kunnen aanvaarden, mits de gemeente de zorg voor het openbaar bewaarschool onderwijs overdraagt aan een particuliere vereeniging, die zij op gelijke voet als het confessioneel bijzonder onderwijs subsidieert. Verhooging gasprijs. Een lid zou de gasprijs met 1'4 cent per M*. willen ver- hoogen. Z. i. zou deze verhooging het gasverbruik niet nadeelig beïnvloeden. Verscheidene leden verwachten, gelet op de in de praktijk opgedane ervaringen, van een dergelijke maatregel een averechtsche uitwerking. Zij vreezen zelfs dat door de vermindering van het verbruik voor ruimteverwarming en industriëele doeleinden, welke er ongetwijfeld het gevolg van zal zijn, de voor klein-verbruikers geldende lage prijzen niet zouden kunnen worden gehandhaafd. Eén lid wenschte zijn standpunt met betrekking tot deze aangelegenheid afhankelijk te stellen van de al of niet handhaving van het straatbelasting-voorstel. Aantasting loonpeil. Een lid achtte het niet verantwoord in de huidige maat schappelijke omstandigheden de personeelsuitgaven, onaan getast te laten. Om praktische en principiëele redenen gaf hij de voorkeur aan verhooging van het verhaal wegens bijdragen voor weduwen- en weezenpensioen met 5 Dit lid geeft Burgemeester en Wethouders in overweging de commissie voor het georganiseerd overleg over deze aangelegenheid te hooren. Dat de loonen in deze gemeente niet aan de hooge kant zijn kan hij toegeven, doch met het oog op de wisseling in de conjunctuur, waardóór breede groepen der bevolking zijn getroffen, achtte hij een ver laging van het loonpeil van het gemeentepersoneel alles zins gerechtvaardigd. Gemeenschappelijke nood moet ge meenschappelijk worden gedragen; een reden om een be paalde groep veilig te stellen bestaat niet. Verder wees dit lid nog op de daling van de kosten voor levensonder houd. De indexcijfers moeten z. i. thans bij de loonpolitiek evenzeer een rol spelen als toen vroeger op verhooging der loonen werd aangedrongen. Sommige leden konden zich in ’t algemeen bij dit betoog aansluiten, waarbij enkelen verklaarden zich over de vraag •Jacobus Wilhelmus Thijsen, venter in galan terieën, van 2e Boschdwarsstraat 13 naar Rot terdam, Boekweitstraat 26a; *Jan Jans, smout zetter, van 2e Woudstraat 18 n. Utrecht, Greb- bestraat 42 bis; Eelkjen van der Heij, heerl.-ver- pleegster, van Oud Kerkhof 29 naar Amsterdam, Amstel 51; Ybertje Visserman, z. b., van aan boord naar Den Helder, Nieuwstraat 45; Johan nes de Vries, kruideniersbediende, van Bosch- gracht 4 naar Roermond, Groote Markt 11; Mar ten Groen, chauffeur-monteur, van Singel 17 naar Oldeberkoop 89; Petrus Postma, boeren knecht, van Koopmansgracht 57 naar Egmond Binnen, Heerenweg 11Geertruida Marcus, wed. Jan Smid, z. b., van Maria Louisestraat 6 naar Velp, Hertogstraat 23; Etta Sophia Kerkhof, win keljuffrouw, van Kloosterstraat 20 naar Leeu warden, Leeuwerikstraat 85b; Meinte Vierstra, z. b., van Korte Veemarktstraat 8 naar Tzum, F 141; Anneke Pereboom, dienstbode, van 2e Zomterrakbuurt 18 naar Kornwerderzand, p. a. D. de Keyzer; Wilhelmine Huitema, echtgen. van Johannes Coenradie, z. b., van le Steenklip straat 85 naar Bolsward, Groote Kampen 20; Hendrika Wilhelmina Bakker onderwijzeres, van Almastraat 6 naar Hijlaard, v a. den heer Tim mermans; Willemke Ynteirta dienstbode, van Looxmadwarsstraat 22 naar ppel, Molenstr. 61Jakob Basstra, grondwerker, -an Oud Kerk hof 1 naar Wieringen, Korte Qua ntaineweg 2; ♦Geertruida van Wijngaarden, :htgen. van Anne F. Veersma, z. b., van Colignystraat 12 naar Den Helder, Tore’nstraat 19; Janke Tiche laar, z. b., van le Woudstraat 51 naar Leeu warden, aan boord; Elisabeth Reiker, z. b., van Oppenhuizerweg 112 naar Leeuwarden, Auke Stellingwerfstraat 44; Geeske Fortuin, dienst bode, van Verl. Westersingel 18 naar Winsum (Fr.); •Johannes Willem Deenik, banketbakker, van Grootzand 40 naar Huizum, Ruysdaelstraat 51Dirk Achter, kapper, van Boschgracht 6 naar Leeuwarden, Willem Lodiewijkstraat 1; *Reinder Roftrda, assuradeur, van Vesperstraat 25 naar Leeuwarden, Maria Louisestraat 14; Mina Antje Reintje Deenik, hulp i. d. huish., v. Grootzand 40 n. Hilversum, Helmerslaan 1Gerritje Buikstra, z. b., van Bothniakade 48 naar Leeuwarden, Achter Tulpenburg 1 h; Catharina Maria Elisabeth Bren- ninkmeijer, z. b., van Grootzand 54 naar Den SNEEK, 23 November 1932. Aan de Gemeenteraad. Met het oog op de vele nog steeds inkomende aan vragen om een gemeentewoning, waaraan niet kan wor den voldaan, is herhaaldelijk, ook in de raad, aangedrongen op verdere bouw van arbeiderswoningen van gemeente wege. Deze aandrang en de wenschelijkheid om tot werk verruiming voor de arbeiders in de bouwbedrijven te geraken, heeft ons doen overwegen of het mogelijk is, zonder het gemeentelijk budget zwaarder te belasten, nog een aantal arbeiderswoningen bij te bouwen. Wij hebben in de eerste plaats een onderzoek doen instellen naar de behoefte, welke thans nog aan deze soort woningen bestaat. Het resultaat is geweest, dat bij de commissie voor gemeentewoningen in totaal zijn inge komen ongeveer honderd aanvragen om een gemeente woning, waarvan ruim zeventig voor een woning met een wekelijksche huurprijs van f3.50 A f4.Het komt ons voor dat in deze behoefte door de particuliere bouwnijver heid niet binnen afzienbare tijd zal worden voorzien. De bouwondernemers leggen zich in ’t algemeen meer toe op de bouw van woningen met een hoogere huurwaarde en dan met het doel deze zoo spoedig mogelijk te verkoopen. De breede groep der bevolking, die uit hoofde van haar maatschappelijke, omstandigheden op het huren van een woning van kleiner type is aangewezen, kan derhalve niet van de particuliere bouwnijverheid profiteeren. Wat het scheppen van werkgelegenheid betreft, de wenschelijkheid daarvan behoeven wij o. i. niet nader uiteen te zetten. De werkloosheid in het bouwvak vraagt 'belangrijke offers van de gemeente. Werkverruiming zal de werkloosheid en daardoor de wegens steun uit te keeren bedragen doen verminderen, terwijl productieve werken worden tot stand gebracht. Hierboven maakten wij, in verband met de minder gunstige financieele toestand der gemeente, de restrictie dat uitbreiding van het gemeentelijk woningbezit niet tot verzwaring van de druk op de gemeente-begrootingen voor volgende jaren mag leiden. Wij achten het in dit verband niet van belang ontbloot er op te wijzen, dat de exploitatie der tot nog toe zonder rijksvoorschot gebouwde complexen woningen is opgezet als een geheel rendeerende, zoodat van gemeentewege niet eenige bijslag op de huren wordt gegeven. Doordat om praktische redenen voor die com plexen is aanvaard een van de aanvankelijke opzet afwij kende wijze van financiering wordt echter in de eerste exploitatiejaren een last op de gemeente gelegd, in de vorm van dekking van de aanvankelijk nadeelige saldi, welke later weer uit de exploitatie-overschotten moeten worden aangezuiverd. Van werkelijke tekorten is dus geen sprake; er heeft slechts een verschuiving van lasten plaats. De voor dekking van de tekorten in de eerste exploitatie-periode beschikbaar gestelde bedragen worden als een leening aan het woningbedrijf beschouwd. Uit een nauwkeurige berekening, op de basis der geldende huren, van de vermoedelijke exploitatie-uitkomsten der bestaande zonder rijksvoorschot gebouwde woningen in volgende jaren, is gebleken, dat de bouw van een nieuw complex woningen niet noodzakelijk verzwaring van het gemëente- lijk budget, ook niet in de eerste jaren, tengevolge behoeft te hebben. Het is namelijk hiogelijk voor de leening, welke bij aanneming van dit voorstel, te zijner (jjd zal moeten worden gesloten, een aflossingsplan samen te stellen waarbij - de zonder rijksvoorschot gebouwde woningen als een geheel gezien vrijwel geen verzwaring van druk op de gewone dienst der gemeente-begrooting is te duch ten. Wij hebben, na overweging van deze punten, aanleiding gevonden, den directeur der gemeentewerken opdracht te geven een plan voor de bouw van arbeiderswoningen te ontwerpen. Voor die bouw kwamen de terreinen achter de Kerkhofslaan wat ligging, omgeving en aard van bebou wing betreft, het meest in aanmerking. De directeur der gemeentewerken diende vervolgens een plan met kostenberekening in voor de bouw van 39 wonin gen op een terrein, ingesloten door de Gijsbert Japiksstraat en nog aan te leggen gedeelten van de Ubbo Emmius-, de Waling Dijkstra-, en de Winsemiusstraat. Een situatie- teekening, gemerkt I, is bij de stukken gevoegd. Het plan omvat 20 woningen met twee, 15 woningen met drie en ten behoeve van zeer groote gezinnen, 4 woningen met vier slaapkamers. De inrichting der woningen zal vrijwel gelijk zijn aan die van de het vorige jaar gebouwde 27 woningen; de kamer is echter iets ruimer, terwijl de closet- ruimte achter is gedacht. Evenals bij de 27 woningen is tusschen de achterzijden der woningen een speelveld voor kinderen geprojecteerd. De woningen zullen bevatten be neden een ruime gang, een woonkamer van 5 bij 3.75 M., een keuken van 2 bij 3.50 M. met aangebouwde closet- ruimte en boven 2, 3 of 4 slaapkamers, terwijl een afzon derlijke bergplaats zal worden bijgebouwd. Een bouw schema, gemerkt II, ligt bij de stukken voor U ter inzage. De bouwkosten worden als volgt geraamd: kosten van terreinophooging en straataanleg bouwkosten van 20 woningen met 2 slaap kamers f 2000. bouwkosten van 15 woningen met 3 slaap kamers A f 2150.— bouwkosten van 4 woningen met 4 slaap kamers f 2600. Toezicht No. X 07.352.11(19). Rapport van de le Sectie betreffende onderzoek van de gemeentebegrooting voor 1933. Te zamen f7769.70 Wordt de wekelijksche huurprijs van de woningen met 3 en 4 slaapkamers f0.25 hooger gesteld dan voor de andere woningen dan zou de huur voor de 20 woningen met twee slaapkamers kunnen worden bepaald op f3.65 per week en voor de 15 woningen met drie en de 4 wonin gen met vier slaapkamers op f 3.90. De jaarlijksche huur opbrengst zal dan bedragen: 20 woningen: 52 X 20 X f3.65 19 52 X 19 X -3.90 of rond f 104.000. Bij’ dei raming der kosten van terreinophooging is er op gerekend dat dit met de hand zal geschieden. Bij op spuiting zouden de kosten allicht f 3000.lager zijn, doch met het oog op de heerschende werkloosheid, geven wij aan uitvoering met de hand de voorkeur. Voor berekening van de huurprijs kan de volgende exploitatie-opzet tot uitgangspunt worden genomen. Jaarlijksche annuïteit van f 104.000.af te lossen in 50 jaren en naar een rentevoet van 5 f5696.70 Rente van de waarde van de grond (6000 M.’) f6000.— 44 Belasting en assurantie 39 X f 12. Onderhoud 39 X f30.— Administratie 39 X f5. s. NIEUWE SNEEKER COURANT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1