Uit onze Raadzaal.
Gemeentebegrooting 1933
r
Ultjave KIEZEBRINK Co.
Eerste Blad
Zaterdag 10 December 1932
49e Jaargang
Dit No. bestaat uit 3 Bladen.
SO. 21
NIEUWSTIJDINGEN.
I
’•'i
MEMORIE VAN ANTWOORD.
SNEEK, 8 December 1932.
Aan de Gemeenteraad.
BESLUIT:
I
behoudens goedkeuring van de Gedeputeerde Staten de
prijs van het bouwterrein, gelegen aan de Emmastraat, de
Sophiastraat en de Oost- en Noordzijde van de Willem-
straat, deel uitmakende van het perceel kadastraal bekend
gemeente Sneek, Sectie A, no. 3425, vast te stellen op
f 6.per M3. of, bij verkoop onder beding van grondrente,
op een jaarlijksche grondrente van f0.30 per M3. en Bur
gemeester en Wethouders te machtigen, ter uitvoering van
dit besluit, bouwterreinen te verkoopen onder door hen
nader te stellen voorwaarden.
De V o o r z. deelt mede dat een aanvraag is ingekomen voor
bouwterreinen bij de Emmastraat en de Willemstraat. Nu moe
ten de prijzen vastgesteld. Op voorstel van den directeur van
gemeentewerken meenen B. en W. te moeten voorstellen deze
prijs op f6.per Ms. te stellen.
Z. h. s. aldus besloten.
Hierna sluiting.
No. X 07.352.11(19).
Memorie van Antwoord van Burgemeester
en Wethouders op de rapporten der secties
voor het onderzoek der gemeentebegrooting
voor 1933.
welke beliepen over:
f31208.15»
- 24426.66»
-19900.95»
- 49004.43
- 19393.34»
- 1079.88
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer.
Z. h. s. aangenomen.
Punt XIV. Voorloopige vaststelling van de gemeente-
rekening over 1931. (Bijlagen 124, 125 en 126, dossierno.
X 07.352.18).
De heer D o k k u m neemt acte van de verzekering dat door
de gemeente er naar zal worden gestreefd dat bij aanschaffing
van artikelen de gemeentenaren zooveel mogelijk zullen worden
bevoordeeld, doch meent dat er terecht aanmerking op is ge
maakt dat 17 paar handschoenen voor f5.25 per paar voor de
politie buiten de stad gekocht zijn. Het antwoord van B. en W.
houdt geen steek; er zijn hier leveranciers voldoende die deze
ook voor die prijs hadden kunnen leveren. Ook zou spr. de
vraag kunnen stellen of op zoo’n post nu niet wat soberheid
kan betracht.
Den V o o r z. is gebleken dat twee firma’s hier artikelen
leverden, die niet aan de eisch voldeden; als de Sneekers goede
waar leveren voor het geld, behoeven we niet buiten de stad
te gaan. Maar we moeten concurreerende prijzen hebben. Spr.
heeft dit persoonlijk onderzocht.
De rekening wordt hierna z. h. s. voorloopig vastgesteld.
Punt XV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
vaststelling van de prijs van bouwterrein, gelegen aan de
Emmastraat, de Sophiastraat en de Oost- en Noordzijde
van de Willemstraat.
B. en W. adviseeren:
De Raad der gemeente Sneek;
Gehoord het voorstel van Burgemeester en Wethouders
van 6 December 1932;
(Vervolg van het 3e blad).
Punt X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders be
tredende verdeeling der gemeente in stemdistricten en aan
wijzing der stemlokalen. (Bijlage 120; dossierno. X 07.
51(4)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer.
Z. h. s. aangenomen.
Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
het bouwen van 39 woningen aan de Gysbert Japiks-, Ubbo
Emmius-, Waling Dijkstra- en Winsemiusstraat en tot het
vaststellen van huurprijzen voor die woningen. (Bijlage
124; dossierno. 1.778.531(5)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer.
De heer Blok gelooft, naar aanleiding van wat in het advies
over de particuliere bouwnijverheid wordt gezegd, dat als deze
bouwnijverheid op één lijn gesteld werd met de gemeentebouw,
een geheel andere situatie zou ontstaan. De gemeente bouwt
woningen van f3.50 a f4, de particuliere bouwnijverheid kan
het goedkooper als ze ’t kapitaal even gemakkelijk krijgen kon
als de gemeente en de risico’s ook op de gemeentenaren kon
afwentelen. Ze zouden dan zelfs goedkooper bouwen omdat de
gemeente meer voor toezicht betaalt en de ondernemers alleen
daarmee reeds voldoende zouden zijn beloond. We hebben de
toekomst niet in de hand en spr. maakt zich sterk dat men met
de huren tot wondere dingen zal komen. Van de 100 aanvragen
kunnen er vele zijn, die nu duurder wonen; we hebben nu een
heel ander opschuifsysteem dan vroeger. Biedt dit systeem vol
doende waarborg om tot goedkooper wonen te komen? Neen,
zegt spr.; men moet ophouden met dit systeem en de particu
liere woningbouw moet gesteund worden en een einde moet
komen aan de gemeentebouw, waarvoor de verantwoordelijkheid
afgewenteld wordt op de belastingbetalers. Spr. geeft toe dat
het plan eenige werkverruiming geeft, maar op die wijze komen
de particuliere bouwers nooit aan de gang.
De heer Smeding brengt hulde aan B. en W. voor dit
plan; de commissie voor de gemeentewoningen was er ook in
haar geheel voor. De bouw van zulke woningen door particu
liere ondernemers was vroeger zoo dat men blij mag zijn dat
de gei..eente het nu doet.
De heer Blok: Nu moet men aan bepaalde eischen voldoen!
De heer Sijtema: Het lijkt alsof de heer Blok denkt dat
we deze woningen in eigen beheer gaan bouwen; de heer Blok
weet beter. Wat heeft er anders plaats dan bij bouw door
iedere particulier; er wordt ingeschreven bij een aanbesteding
door particuliere bouwers. Alleen gaat het hierom dat de bou
wer hier niet het risico van de huur en de waarde «Jirect af
schuift op de kooper, maar het zelf op zich neemt en dat risico
verdeelt over alle ingezetenen. De particuliere bouwers laten
het risico voor de koopers der huizen. Er zijn geen particulieren
die dit soort woningen laten bouwen en ook geen ondernemers
die ze willen bouwen, omdat men ze niet in eigendom wil
hebben. De particuliere bouwers zullen zich op het bouwen van
wat hooger type moeten toeleggen. Of er dus schade wordt
gedaan aan de bouwers betwijfelt spr. Ze hebben het voordeel,
dat ze nu een kans hebben woningen te bouwen, die anders
niet zouden worden gebouwd, als de gemeente geen opdracht
gaf.
De heer M a s e 1 a n d verschilt absoluut van meening met
den heer Blok. De particuliere ondernemers bouwen met het
doel zoo spoedig mogelijk te verkoopen. Wanneer wij het ini
tiatief aan de bouwers overlieten, dan zou hieruit volgen dat
wie geen woning koopen kon, niet profiteeren kon van de betere
woningbouw van deze tijd en dus deze menschen genoegen
zouden moeten nemen met andere typen woningen of telkens
kans liepen een gehuurd huis te moeten ontruimen omdat de
bouwer het verkocht had. Spr. gelooft niet dat een bouwonder
nemer het sociale belang van de goede volkshuisvesting op de
voorgrond kan schuiven als de gemeente doet. Het is de taak
van de particuliere bouwer niet dat te behartigen. Daarom is
het in het algemeen belang dat de gemeente aanvullend op
treedt, speciaal ook in het belang der groote gezinnen, waarop
hier in het bijzonder gelet is, een terrein, dat de particuliere
ondernemers zeer zeker braak zouden hebben laten liggen, om
dat ze liever geen’ groote gezinnen in hun huizen hebben.
Voor den heer Dokkum beslist de kwestie: in hoeverre is
hier sprake van woningnood. Er wordt gezegd: er zijn 90 aan
vragen, maar het blijkt dat al deze aanvragers een woning
hebben. Nu zullen daar allicht woningen bij zijn die ontruimd
moeten worden, maar over het algemeen beoogen de aanvra
gers een ruimer woning voor lager huur te krijgen. Als het
alleen geldt de menschen een ruimer keuze te verschaffen, is
spr. maar niet zoo voor dit voorstel. Zeker is. dit werkverruiming,
maar de consekwenties van dit werk moet men onder de oogen
kunnen zien. De huur wordt f3.60f3.90 en men rekent alge
meen dat een zevende van het inkomen aan huur besteed mag;
deze menschen moeten dus f26 h f27 verdienen; en zijn de
vooruitzichten nu zoo dat de doorsnee werkman dit werkelijk
zal verdienen? Spr. betwijfelt dat zeer en zal daarom tegen
stemmen.
De heer Boonstra mist iets in het betoog van den heer
Dokkum, nl. het groote sociale belang van goede huisvesting.
Vele van deze 90 menschen zijn slecht gehuisvest en hebben
behoefte aan een goede woning. Spr. gelooft dat deze woningen
wel het langst huurders zullen houden. Andere woningcomplexen
zijn in abnormaal dure tijd gebouwd, dat dient niet vergeten.
Dan is er de werkverruiming; als we hier tegen stemmen
komen we in tegenspraak met onze aandrang op B. en W.
om uit te zien naar werkverruiming. Ook zal dit plan dienen
tot aanmoediging van de particuliere bouw. Spr. gelooft dat er
woningbehoefte is; de exploitatie-opzet doet geen groot risico
vreezen, en daarom zal spr. voorstemmen.
De heer S m e d n g zegt dat de oude aanvragen alle ver
vallen zijn; dit zijn alle nieuwe aanvragen en wel ernstige ook.
Ook voor werkverruiming is uitvoering van dit plan gewenscht.
De heer Hoekstra: Denk om de gemeentekas.
Het voorstel van B. en W. komt in stemming.
Voor stemmen de leden: Potma, Maseland, Hogeveen, Sme
ding, Sijtema, De Groot, Boeijenga, Siemensma, Oppenhuizen,
Zuiderbaan en Boonstra.
Tegen stemmen de leden: Blok, Hoekstra en Dokkum.
Dit voorstel is dus aangenomen met 113 st.
Punt XII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
vaststelling van de staten van oninbare posten van school
geld over het belastingjaar 1930/31 voor het openbaar
gewoon en uitgebreid lager onderwijs, het bijzonder ge
woon lager onderwijs en van enkele andere ontvangsten
over 1931. (Bijlage 122; dossierno. 1.851.2.02.2(4)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nr.
Z. h. s. aangenomen.
Punt XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
openbare verpachting van het recht van inning der gelden,
verschuldigd voor het gebruik van wateren, kaden en wallen
in de gemeente Sneek. (Bijlage 123; dossierno. 1.813.11
(2)).
Wethouders tot vaststelling van het aantal opcenten, te
heffen op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting, voor
het belastingjaar 1933/34. (Bijlage 112; dossierno. 1.714.
524).
Punt Xlg. Volgnos. 680 en 720. Voorstel van Burgemees
ter en Wethouders betreffende opneming en belegging van
kasgeld en om hen te machtigen de aan de gemeente toe-
behoorende obligaties en aandeelen, zoo noodig, in 1933
te beleenen bij de Nederlandsche Bank. (Bijlage 111; dos
sierno. X 07.352.626).
Gevonden Voorwerpen.
Aanwezig aan het bureau van politie,
Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen ll’/2 en 12’Z» uur, de na
volgende voorwerpen als gevonden gedepo
neerd pp 8 Dec.; Voetrust van motor
rijwiel. i i i il i it I Ij
Aanwezig en te bevragen bij de navolgen
de ingezetenen, onderstaande voorwerpen,
als gevonden aangegeven op 8 Dec.:
Cypersch poesje, H. de Vries IJsr
brechtum; Stemvork, H. Terpstra, 2e
Nieuwe Selfhelpstr. 1; Handtaschjemef
inh., H. v. d. Zee, Lijnbaansbuuxt 15.
KON ZELF ZIJN BOORD NIET OMDOEN.
Zwak na rheumatiek.
Er is maar één juiste manier om rheuma
tiek te bestrijden. U moet zich niet tevreden
stellen met de rheumatiek uit het lichaam te
verwijderen, neen, U moet zorgen, dat ze
eruit gehouden wordt.
Tien jaar lang is deze man nu al vrij van
rheumatiek. Ziet eens wat hij; ons schreef:
„Door een ernstigen aanval van rheuma-
tische koorts, nu tien jaar geleden, moest ik
vier maanden te bed blijven. Toen ik weer
aan het werk wilde gaan, kon ik mijn rech
terarm niet zoover optillen om mijn boord
van achteren dicht te maken. Maar ik moet
werken om aan den kost te komen en jk
maakte me ernstig ongerust omdat mijn arm
zoo zwak was. Daarom begon ik direct
Kruschen Salts te nemen bij kleine hoeveel
heden, en sindsdien ben ik het steeds door
blijven nemen. Ik kan nu met genoegen ver
klaren, dat ik gedurende dien tijd in het ge
heel geen last van rheumatiek gehad heb.
Hoewel ik 61 jaar ben, voel ik me nog hon
derd procent geschikt voor mijn werk.”
J. E. M.
Kruschen lost de naaldscherpe kristallen
van urinezuur op, weke de rheumatische
pijnen veroorzaken. Daarna zal het deze op
geloste kristallen volkomen uit Uw orga
nisme verwijderen. Wanneer U dan trouw
blijft aan „de kleine dagelijksche dosis” is
het onmogelijk, dat de kwaadaardige urine-
zuurkristallen zich opnieuw kunnen vormen.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar
bij alle apothekers en drogisten A f 0.90 en
f 1.60 per flacon.
Nu is het de meest geschikte tijd, dit alles
eens zelf te ondervinden op ’t oogenblik
kunt U Kruschen Salts probeeren op onze
kosten. Want door heel Holland zijn onder
de apothekers en drogisten duizenden fla
cons Kruschen verdeeld, die verpakt zijn
met een gratis proefflacon. U kunt deze gra
tis proefflacon gebruiken zonder de gewone
flacon Kruschen te openen. En als U na
deze proef niet volkomen tevreden bent, kunt
U de groote flacon terugbrengen bij den
winkelier waar U hem kocht en hij zal U
Uw f 1.60 (Uw geheele uitgave) zonder om
wegen terugbetalen. Maar vergeet niet, dat
de gratis proefflacon alleen verpakt is bij
de groote maat van f 1.60 en dan nog
slechts voor een beperkten tijd.
Gaat dus naar Uw apotheker of drogist,
voordat hij deze groote proefpakken uitver
kocht heeft. Adv.
Vereen, v. Christel.
Schoolonderwijis.
De Vereen, v. Chr. Schoolonderwijs
te Sneek hoopt op 15 Dec. a.s. te ge
denken dat zij 75 jaren heeft bestaan.
Het Bestuur belegt dien dag een
paar herdenkings bijeenkomsten (men
zie de adv. in ons blad).
’s Morgens worden de kinderen der
Ulo- en die van de Jan van Nasslau-
school, Julianaschool, Koningin Wlilhel-
minaschool, Willem Lodewijkschool en
der drie Chr. Fröbelscholen, feestelijk
onthaald.
’s Middags om 3 uur een samenkomst
met autoriteiten en genoodigden en om
half acht des avonds een bijeenkomst
waar als spreker hoopt op te treden
Prof. Mr. P. S. Gerbrandy van Am
sterdam, oud voorzitter der Vereeni-
ging.
Tevens zullen het woord voeren de
heer S. Dijkstra, Hoofd der Jan van
Nassauschool, Ds. Koopmans van Beet-
sterzwaag, oud-voorz. Ds. H. W. te
Winkel en Ds. Veldka. n.
Een tableau zal word gegeven met
toelichting van den hee H. M. Mar
tens. Verder zang onder. 1c 'ing van den
heer J. van Manen, onci. wijzer aan
een der scholen, en gymn;-. iek onder
leiding van den heer P. Jongejans, gym-
nastiekonderwijzer.
Alle oud-Ieerlingen en belangstellen
den worden uitgenoodigd.
Thee.
Duizenden liters kokend heete thee
zjjn te Sjanghai op straat gestroomd,
toen een hevige brand in een opslag
plaats van thee was uitgebroken.
De brandweer bestreed de vlammen
met verscheidene stralen, doch door de
groote hitte viel het water kokend en
sissend op de talrijke kisten thee.
De kosten van deze groote „thee
partij” worden1 geschat op 1 millioen
gulden.
VERGADER1NO van de RAAD der gemeente SNEEK
op MAANDAG 12 DECEMBER 1932, des morgens 10 uur.
PUNTEN VAN BEHANDELING
Punt I. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
het toekennen van schadevergoedingen aan de pachters
van bruggelden H. van der Werf en IJ. Nieuwenhuis te
Sneek en T. Walma te Rauwerd. (Bijlage 131; dossierno.
1.811.112(3)/X 07.351.32 T(4)).
Punt II. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
het aangaan van een kasgeldleening groot f49000.
met het St. Geertruidsleen te Abbega. (Bijlage no. 132;
dossierno. X 07.352.75(6)).
Punt lil. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de gemeentebegrooting voor 1932. (Bijlage
104; dossierno. X 07.352.11(18)).
Punt IV. Mededeeling van Burgemeester en Wethouders
nopens ae vaststelling van percentages voor de jaarlijk
sche afschrijving op de bezittingen van het gemeentelijk
electriciteitsbednijf. (Bijlage 110; dossierno. II 07.352.62).
Punt V. De begrooting van baten en lasten en van ka-
pitaalsinkomsten en -uitgaven van het electriciteitsbedrijf
voor 1933*
Punt VI. De begrooting van baten en lasten en van kapi-
taalsinkomsten en -uitgaven van het gasbedrijf voor 1933-
Punt Vil. De begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven Van het waterleiding
bedrijf voor 1933.
Punt VIII. De begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het woningbedrijf
voor 1933.
Punt IX. De begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van de gemeente-reini-
ging voor 1933.
Punt X. De begrooting van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het openbaar slacht-
huisbedrijf voor 1933.
Punt XI. De gemeentebegrooting voor 1933
(De rapporten van de le en 2e sectie, de Memorie van
Antwoord van Burgemeester en Wethouders met een min-
derheidsnota en twee amendementen en een voorstel van
de leden van de raad D. Zuiderbaan en A. Hogeveen zijn
opgenomen onder de nos. 127, 128, 129 en 130 der bijlagen,
dossierno. X 07.352.11(19))
met bijbehoorende voorstellen, adviezen enz., zijnde:
Punt Xla. Hoofdstuk IV. Advies van Burgemeester en
Wethouders op het adres van het bestuur der Sneeker
Badinrichting, houdende verzaek, voor die inrichting koste
loos water te mogen betrekken uit de gemeente-waterlei-
ding. (Bijlage 105; dossierno. 1.778.41).
Punt Xlb. Volgno. 68. Voorstel van Burgemeester en
Wethouders tot vaststelling van verordeningen op de hef
fing en invordering van een straatbelasting. (Bijlage 106;
dossierno. 1.714.12).
Punt Xlc. Hoofdstuk VIII, §16. Voorstel van Burge
meester en Wethouders tot opzegging van het aan de
„Sneeker Koorklassen” toegekende jaarlijksche subsidie.
(Bijlage 107; dossierno. 1.854.1).
Punt Xld. Volgno. 528. Rapport van de Commissie voor
rekeningen en begrootingen inzake het onderzoek der be
grooting van het Burgerlijk Armbestuur voor 1933. (Bij
lage 108; dossierno. VI 07.352.1).
Punt XIe. Volgnos. 174 en 178. Voorstel van Burge
meester en Wethouders tot:
I. rangschikking van de gemeente voor de heffing van
de gemeentefondsbelasting in de derde klasse;
II. verhooging van het aantal opcenten, te heffen op
de hoofdsom der personeele belasting. (Bijlage 109; dos
sierno. 1.714.524 en 1.714.31).
Punt XIf. Volgno, 177. Voorstel van Burgemeester en
Wij achten het gewenscht in deze Memorie van Ant
woord nog een korte algemeene beschouwing vooraf te
doen gaan aan de in de secties voor het onderzoek der
begrooting 1933 gemaakte opmerkingen ten aanzien van
ons beleid in het algemeen en ten aanzien van de op de
begrooting voorkomende posten in het bijzonder.
Bij het bestuur van onze gemeente is in de laatste jaren
steeds zuinigheid betracht. Een kleine bloemlezing uit de
brieven waarin wij aan de hoofden van dienst en anderen
telken jare verzochten hun opgaven voor de samenstelling
der gemeentebegrooting in te dienen, moge hier een plaats
vinden.
1924. „Wij noodigen U uit bij het samenstellen van de
opgave de meest mogelijke zuinigheid te betrachten.”
1925. „Wij herhalen hierbij met eenige aandrang ons
ten vorigen jare gedaan verzoek om bij de samenstelling
van de opgave de meest mogelijke zuinigheid te betrach
ten.”
1930. „Naar het zich laat aanzien zullen aan de begroo
ting voor 1930 zware eischen worden gesteld. In verband
hiermede en met onze wensch om, zoo eenigszins mogelijk
belastingverhooging te vermijden, zal bij het doen van
Uw opgaven voor de samenstelling der begrooting alles
moeten worden vermeden, wat tot verhooging der lasten
zou kunnen leiden.”,
1931. zullen er naar moeten streven, verhooging
van lasten zooveel mogelijk te vermijden. Wij stellen U
hiermede in kennis, opdat U bij het samenstellen van de
gevraagde opgave met deze omstandigheid rekening kunt
houden.”
In de begrootingen over de laatste jaren is zoo goed
als alles wat naar eenige luxe zou zweemen ver
meden. En als een enkele maal iets is gedaan dat schijn
baar met deze bewering in tegenspraak is wij denken
aan de aanleg van enkele wandelwegen, aan de plant-
soenaanleg voor de H. B. S. dan is dit bijna altijd
geschied uit een oogpunt van weskverschaffing, omdat
algemeen werd erkend dat het beter is geld te laten ver
dienen, dan het bij Wijze van ondersteuning te geven.
Veel speling heeft in de laatste jaren in de begrooting
nimmer gezeten, dat bewijzen ook wel de voordeelige saldi
der gemeenterekeningen,
1925
1926
1927
1928
1929
1930
Bij de opzet van onze begrootingen is er nimmer
gelegenheid geweest „het mes er in te zetten”. Daar
voor was die opzet inderdaad veel te sober. Wat wij
hier zeggen wordt mede bevestigd door de behandeling
van de begrootingen in de secties en in de Raad. Pogingen
om tot beteekenende bezuinigingen te geraken zijn daar
niet gedaan.
Toen dan ook een omvangrijke, diepingrijpende crisis
het economisch leven kwam teisteren, de uitgaven voor
werkloozenverzekering, steunregelingen, werkverschaffing
en armenzorg met sprongen omhoog gingen, daartegen
over de van het inkomen of vermogen afhankelijke
belastingen, de schoolgelden, de bruggelden, de land-
huren, daalden en door een en ander het evenwicht
in het budget werd verstoord, viel niet aan te nemen, dat
dit evenwicht enkel door bezuiniging zou kunnen worden
hersteld. Daarvoor is de stand van de verschillende uit
gaven op de begrootingen der laatste jaren inderdaad te
sober.
Wij hebben van deze meening blijk gegeven door, naast
de bezuiniging op een aantal posten, o. a. de dienst der
openbare werken betreffend wij verwijzen de leden van
de Raad inzonderheid naar een nota van den Directeur
der gemeentewerken, die bij de stukken is gevoegd geen
voorstellen te doen tot verlaging van bezoldiging of tot
verhooging van pensioensbijdrage, noch tot verlaging der
door de gemeente toegekende subsidies.
Ook na de lezing van de sectie-rapporten zijn wij van
deze meening niet teruggekeerd. De in onze gemeente
betaalde loonen zijn nimmer hoog geweest integendeel
en zij zijn dat zeer stellig niet na de daarop toegepaste
tijdelijke korting ingevolge raadsbesluit van 2 Mei 1932,
no. 13. Onder deze omstandigheden de loonen te gebruiken
als sluitpost der begrooting achten wij afgezien van
andere redenen die dit onwenschelijk maken niet ge
motiveerd. Wij hebben te dezen opzichte, noch ten opzichte
van de verhooging der pensioensbijdrage, iets toe te
voegen aan het korte betoog dat in de inleiding tot de
Memorie van Toelichting is opgenomen.
Ook ten opzichte der subsidies handhaven wij het daar
geschrevene. Gezien het geringe bedrag dat verhoudings-
NIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEEKER COURANT (76e Jaargang)