Uit onze Raadzaal. Gemeentebegrooting 1933 r Ultjave KIEZEBRINK Co. Eerste Blad Zaterdag 10 December 1932 49e Jaargang Dit No. bestaat uit 3 Bladen. SO. 21 NIEUWSTIJDINGEN. I ’•'i MEMORIE VAN ANTWOORD. SNEEK, 8 December 1932. Aan de Gemeenteraad. BESLUIT: I behoudens goedkeuring van de Gedeputeerde Staten de prijs van het bouwterrein, gelegen aan de Emmastraat, de Sophiastraat en de Oost- en Noordzijde van de Willem- straat, deel uitmakende van het perceel kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie A, no. 3425, vast te stellen op f 6.per M3. of, bij verkoop onder beding van grondrente, op een jaarlijksche grondrente van f0.30 per M3. en Bur gemeester en Wethouders te machtigen, ter uitvoering van dit besluit, bouwterreinen te verkoopen onder door hen nader te stellen voorwaarden. De V o o r z. deelt mede dat een aanvraag is ingekomen voor bouwterreinen bij de Emmastraat en de Willemstraat. Nu moe ten de prijzen vastgesteld. Op voorstel van den directeur van gemeentewerken meenen B. en W. te moeten voorstellen deze prijs op f6.per Ms. te stellen. Z. h. s. aldus besloten. Hierna sluiting. No. X 07.352.11(19). Memorie van Antwoord van Burgemeester en Wethouders op de rapporten der secties voor het onderzoek der gemeentebegrooting voor 1933. welke beliepen over: f31208.15» - 24426.66» -19900.95» - 49004.43 - 19393.34» - 1079.88 Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nummer. Z. h. s. aangenomen. Punt XIV. Voorloopige vaststelling van de gemeente- rekening over 1931. (Bijlagen 124, 125 en 126, dossierno. X 07.352.18). De heer D o k k u m neemt acte van de verzekering dat door de gemeente er naar zal worden gestreefd dat bij aanschaffing van artikelen de gemeentenaren zooveel mogelijk zullen worden bevoordeeld, doch meent dat er terecht aanmerking op is ge maakt dat 17 paar handschoenen voor f5.25 per paar voor de politie buiten de stad gekocht zijn. Het antwoord van B. en W. houdt geen steek; er zijn hier leveranciers voldoende die deze ook voor die prijs hadden kunnen leveren. Ook zou spr. de vraag kunnen stellen of op zoo’n post nu niet wat soberheid kan betracht. Den V o o r z. is gebleken dat twee firma’s hier artikelen leverden, die niet aan de eisch voldeden; als de Sneekers goede waar leveren voor het geld, behoeven we niet buiten de stad te gaan. Maar we moeten concurreerende prijzen hebben. Spr. heeft dit persoonlijk onderzocht. De rekening wordt hierna z. h. s. voorloopig vastgesteld. Punt XV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van de prijs van bouwterrein, gelegen aan de Emmastraat, de Sophiastraat en de Oost- en Noordzijde van de Willemstraat. B. en W. adviseeren: De Raad der gemeente Sneek; Gehoord het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 6 December 1932; (Vervolg van het 3e blad). Punt X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders be tredende verdeeling der gemeente in stemdistricten en aan wijzing der stemlokalen. (Bijlage 120; dossierno. X 07. 51(4)). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer. Z. h. s. aangenomen. Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het bouwen van 39 woningen aan de Gysbert Japiks-, Ubbo Emmius-, Waling Dijkstra- en Winsemiusstraat en tot het vaststellen van huurprijzen voor die woningen. (Bijlage 124; dossierno. 1.778.531(5)). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer. De heer Blok gelooft, naar aanleiding van wat in het advies over de particuliere bouwnijverheid wordt gezegd, dat als deze bouwnijverheid op één lijn gesteld werd met de gemeentebouw, een geheel andere situatie zou ontstaan. De gemeente bouwt woningen van f3.50 a f4, de particuliere bouwnijverheid kan het goedkooper als ze ’t kapitaal even gemakkelijk krijgen kon als de gemeente en de risico’s ook op de gemeentenaren kon afwentelen. Ze zouden dan zelfs goedkooper bouwen omdat de gemeente meer voor toezicht betaalt en de ondernemers alleen daarmee reeds voldoende zouden zijn beloond. We hebben de toekomst niet in de hand en spr. maakt zich sterk dat men met de huren tot wondere dingen zal komen. Van de 100 aanvragen kunnen er vele zijn, die nu duurder wonen; we hebben nu een heel ander opschuifsysteem dan vroeger. Biedt dit systeem vol doende waarborg om tot goedkooper wonen te komen? Neen, zegt spr.; men moet ophouden met dit systeem en de particu liere woningbouw moet gesteund worden en een einde moet komen aan de gemeentebouw, waarvoor de verantwoordelijkheid afgewenteld wordt op de belastingbetalers. Spr. geeft toe dat het plan eenige werkverruiming geeft, maar op die wijze komen de particuliere bouwers nooit aan de gang. De heer Smeding brengt hulde aan B. en W. voor dit plan; de commissie voor de gemeentewoningen was er ook in haar geheel voor. De bouw van zulke woningen door particu liere ondernemers was vroeger zoo dat men blij mag zijn dat de gei..eente het nu doet. De heer Blok: Nu moet men aan bepaalde eischen voldoen! De heer Sijtema: Het lijkt alsof de heer Blok denkt dat we deze woningen in eigen beheer gaan bouwen; de heer Blok weet beter. Wat heeft er anders plaats dan bij bouw door iedere particulier; er wordt ingeschreven bij een aanbesteding door particuliere bouwers. Alleen gaat het hierom dat de bou wer hier niet het risico van de huur en de waarde «Jirect af schuift op de kooper, maar het zelf op zich neemt en dat risico verdeelt over alle ingezetenen. De particuliere bouwers laten het risico voor de koopers der huizen. Er zijn geen particulieren die dit soort woningen laten bouwen en ook geen ondernemers die ze willen bouwen, omdat men ze niet in eigendom wil hebben. De particuliere bouwers zullen zich op het bouwen van wat hooger type moeten toeleggen. Of er dus schade wordt gedaan aan de bouwers betwijfelt spr. Ze hebben het voordeel, dat ze nu een kans hebben woningen te bouwen, die anders niet zouden worden gebouwd, als de gemeente geen opdracht gaf. De heer M a s e 1 a n d verschilt absoluut van meening met den heer Blok. De particuliere ondernemers bouwen met het doel zoo spoedig mogelijk te verkoopen. Wanneer wij het ini tiatief aan de bouwers overlieten, dan zou hieruit volgen dat wie geen woning koopen kon, niet profiteeren kon van de betere woningbouw van deze tijd en dus deze menschen genoegen zouden moeten nemen met andere typen woningen of telkens kans liepen een gehuurd huis te moeten ontruimen omdat de bouwer het verkocht had. Spr. gelooft niet dat een bouwonder nemer het sociale belang van de goede volkshuisvesting op de voorgrond kan schuiven als de gemeente doet. Het is de taak van de particuliere bouwer niet dat te behartigen. Daarom is het in het algemeen belang dat de gemeente aanvullend op treedt, speciaal ook in het belang der groote gezinnen, waarop hier in het bijzonder gelet is, een terrein, dat de particuliere ondernemers zeer zeker braak zouden hebben laten liggen, om dat ze liever geen’ groote gezinnen in hun huizen hebben. Voor den heer Dokkum beslist de kwestie: in hoeverre is hier sprake van woningnood. Er wordt gezegd: er zijn 90 aan vragen, maar het blijkt dat al deze aanvragers een woning hebben. Nu zullen daar allicht woningen bij zijn die ontruimd moeten worden, maar over het algemeen beoogen de aanvra gers een ruimer woning voor lager huur te krijgen. Als het alleen geldt de menschen een ruimer keuze te verschaffen, is spr. maar niet zoo voor dit voorstel. Zeker is. dit werkverruiming, maar de consekwenties van dit werk moet men onder de oogen kunnen zien. De huur wordt f3.60f3.90 en men rekent alge meen dat een zevende van het inkomen aan huur besteed mag; deze menschen moeten dus f26 h f27 verdienen; en zijn de vooruitzichten nu zoo dat de doorsnee werkman dit werkelijk zal verdienen? Spr. betwijfelt dat zeer en zal daarom tegen stemmen. De heer Boonstra mist iets in het betoog van den heer Dokkum, nl. het groote sociale belang van goede huisvesting. Vele van deze 90 menschen zijn slecht gehuisvest en hebben behoefte aan een goede woning. Spr. gelooft dat deze woningen wel het langst huurders zullen houden. Andere woningcomplexen zijn in abnormaal dure tijd gebouwd, dat dient niet vergeten. Dan is er de werkverruiming; als we hier tegen stemmen komen we in tegenspraak met onze aandrang op B. en W. om uit te zien naar werkverruiming. Ook zal dit plan dienen tot aanmoediging van de particuliere bouw. Spr. gelooft dat er woningbehoefte is; de exploitatie-opzet doet geen groot risico vreezen, en daarom zal spr. voorstemmen. De heer S m e d n g zegt dat de oude aanvragen alle ver vallen zijn; dit zijn alle nieuwe aanvragen en wel ernstige ook. Ook voor werkverruiming is uitvoering van dit plan gewenscht. De heer Hoekstra: Denk om de gemeentekas. Het voorstel van B. en W. komt in stemming. Voor stemmen de leden: Potma, Maseland, Hogeveen, Sme ding, Sijtema, De Groot, Boeijenga, Siemensma, Oppenhuizen, Zuiderbaan en Boonstra. Tegen stemmen de leden: Blok, Hoekstra en Dokkum. Dit voorstel is dus aangenomen met 113 st. Punt XII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van de staten van oninbare posten van school geld over het belastingjaar 1930/31 voor het openbaar gewoon en uitgebreid lager onderwijs, het bijzonder ge woon lager onderwijs en van enkele andere ontvangsten over 1931. (Bijlage 122; dossierno. 1.851.2.02.2(4)). Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nr. Z. h. s. aangenomen. Punt XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot openbare verpachting van het recht van inning der gelden, verschuldigd voor het gebruik van wateren, kaden en wallen in de gemeente Sneek. (Bijlage 123; dossierno. 1.813.11 (2)). Wethouders tot vaststelling van het aantal opcenten, te heffen op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting, voor het belastingjaar 1933/34. (Bijlage 112; dossierno. 1.714. 524). Punt Xlg. Volgnos. 680 en 720. Voorstel van Burgemees ter en Wethouders betreffende opneming en belegging van kasgeld en om hen te machtigen de aan de gemeente toe- behoorende obligaties en aandeelen, zoo noodig, in 1933 te beleenen bij de Nederlandsche Bank. (Bijlage 111; dos sierno. X 07.352.626). Gevonden Voorwerpen. Aanwezig aan het bureau van politie, Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen ll’/2 en 12’Z» uur, de na volgende voorwerpen als gevonden gedepo neerd pp 8 Dec.; Voetrust van motor rijwiel. i i i il i it I Ij Aanwezig en te bevragen bij de navolgen de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als gevonden aangegeven op 8 Dec.: Cypersch poesje, H. de Vries IJsr brechtum; Stemvork, H. Terpstra, 2e Nieuwe Selfhelpstr. 1; Handtaschjemef inh., H. v. d. Zee, Lijnbaansbuuxt 15. KON ZELF ZIJN BOORD NIET OMDOEN. Zwak na rheumatiek. Er is maar één juiste manier om rheuma tiek te bestrijden. U moet zich niet tevreden stellen met de rheumatiek uit het lichaam te verwijderen, neen, U moet zorgen, dat ze eruit gehouden wordt. Tien jaar lang is deze man nu al vrij van rheumatiek. Ziet eens wat hij; ons schreef: „Door een ernstigen aanval van rheuma- tische koorts, nu tien jaar geleden, moest ik vier maanden te bed blijven. Toen ik weer aan het werk wilde gaan, kon ik mijn rech terarm niet zoover optillen om mijn boord van achteren dicht te maken. Maar ik moet werken om aan den kost te komen en jk maakte me ernstig ongerust omdat mijn arm zoo zwak was. Daarom begon ik direct Kruschen Salts te nemen bij kleine hoeveel heden, en sindsdien ben ik het steeds door blijven nemen. Ik kan nu met genoegen ver klaren, dat ik gedurende dien tijd in het ge heel geen last van rheumatiek gehad heb. Hoewel ik 61 jaar ben, voel ik me nog hon derd procent geschikt voor mijn werk.” J. E. M. Kruschen lost de naaldscherpe kristallen van urinezuur op, weke de rheumatische pijnen veroorzaken. Daarna zal het deze op geloste kristallen volkomen uit Uw orga nisme verwijderen. Wanneer U dan trouw blijft aan „de kleine dagelijksche dosis” is het onmogelijk, dat de kwaadaardige urine- zuurkristallen zich opnieuw kunnen vormen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten A f 0.90 en f 1.60 per flacon. Nu is het de meest geschikte tijd, dit alles eens zelf te ondervinden op ’t oogenblik kunt U Kruschen Salts probeeren op onze kosten. Want door heel Holland zijn onder de apothekers en drogisten duizenden fla cons Kruschen verdeeld, die verpakt zijn met een gratis proefflacon. U kunt deze gra tis proefflacon gebruiken zonder de gewone flacon Kruschen te openen. En als U na deze proef niet volkomen tevreden bent, kunt U de groote flacon terugbrengen bij den winkelier waar U hem kocht en hij zal U Uw f 1.60 (Uw geheele uitgave) zonder om wegen terugbetalen. Maar vergeet niet, dat de gratis proefflacon alleen verpakt is bij de groote maat van f 1.60 en dan nog slechts voor een beperkten tijd. Gaat dus naar Uw apotheker of drogist, voordat hij deze groote proefpakken uitver kocht heeft. Adv. Vereen, v. Christel. Schoolonderwijis. De Vereen, v. Chr. Schoolonderwijs te Sneek hoopt op 15 Dec. a.s. te ge denken dat zij 75 jaren heeft bestaan. Het Bestuur belegt dien dag een paar herdenkings bijeenkomsten (men zie de adv. in ons blad). ’s Morgens worden de kinderen der Ulo- en die van de Jan van Nasslau- school, Julianaschool, Koningin Wlilhel- minaschool, Willem Lodewijkschool en der drie Chr. Fröbelscholen, feestelijk onthaald. ’s Middags om 3 uur een samenkomst met autoriteiten en genoodigden en om half acht des avonds een bijeenkomst waar als spreker hoopt op te treden Prof. Mr. P. S. Gerbrandy van Am sterdam, oud voorzitter der Vereeni- ging. Tevens zullen het woord voeren de heer S. Dijkstra, Hoofd der Jan van Nassauschool, Ds. Koopmans van Beet- sterzwaag, oud-voorz. Ds. H. W. te Winkel en Ds. Veldka. n. Een tableau zal word gegeven met toelichting van den hee H. M. Mar tens. Verder zang onder. 1c 'ing van den heer J. van Manen, onci. wijzer aan een der scholen, en gymn;-. iek onder leiding van den heer P. Jongejans, gym- nastiekonderwijzer. Alle oud-Ieerlingen en belangstellen den worden uitgenoodigd. Thee. Duizenden liters kokend heete thee zjjn te Sjanghai op straat gestroomd, toen een hevige brand in een opslag plaats van thee was uitgebroken. De brandweer bestreed de vlammen met verscheidene stralen, doch door de groote hitte viel het water kokend en sissend op de talrijke kisten thee. De kosten van deze groote „thee partij” worden1 geschat op 1 millioen gulden. VERGADER1NO van de RAAD der gemeente SNEEK op MAANDAG 12 DECEMBER 1932, des morgens 10 uur. PUNTEN VAN BEHANDELING Punt I. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het toekennen van schadevergoedingen aan de pachters van bruggelden H. van der Werf en IJ. Nieuwenhuis te Sneek en T. Walma te Rauwerd. (Bijlage 131; dossierno. 1.811.112(3)/X 07.351.32 T(4)). Punt II. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het aangaan van een kasgeldleening groot f49000. met het St. Geertruidsleen te Abbega. (Bijlage no. 132; dossierno. X 07.352.75(6)). Punt lil. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de gemeentebegrooting voor 1932. (Bijlage 104; dossierno. X 07.352.11(18)). Punt IV. Mededeeling van Burgemeester en Wethouders nopens ae vaststelling van percentages voor de jaarlijk sche afschrijving op de bezittingen van het gemeentelijk electriciteitsbednijf. (Bijlage 110; dossierno. II 07.352.62). Punt V. De begrooting van baten en lasten en van ka- pitaalsinkomsten en -uitgaven van het electriciteitsbedrijf voor 1933* Punt VI. De begrooting van baten en lasten en van kapi- taalsinkomsten en -uitgaven van het gasbedrijf voor 1933- Punt Vil. De begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven Van het waterleiding bedrijf voor 1933. Punt VIII. De begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het woningbedrijf voor 1933. Punt IX. De begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van de gemeente-reini- ging voor 1933. Punt X. De begrooting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het openbaar slacht- huisbedrijf voor 1933. Punt XI. De gemeentebegrooting voor 1933 (De rapporten van de le en 2e sectie, de Memorie van Antwoord van Burgemeester en Wethouders met een min- derheidsnota en twee amendementen en een voorstel van de leden van de raad D. Zuiderbaan en A. Hogeveen zijn opgenomen onder de nos. 127, 128, 129 en 130 der bijlagen, dossierno. X 07.352.11(19)) met bijbehoorende voorstellen, adviezen enz., zijnde: Punt Xla. Hoofdstuk IV. Advies van Burgemeester en Wethouders op het adres van het bestuur der Sneeker Badinrichting, houdende verzaek, voor die inrichting koste loos water te mogen betrekken uit de gemeente-waterlei- ding. (Bijlage 105; dossierno. 1.778.41). Punt Xlb. Volgno. 68. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van verordeningen op de hef fing en invordering van een straatbelasting. (Bijlage 106; dossierno. 1.714.12). Punt Xlc. Hoofdstuk VIII, §16. Voorstel van Burge meester en Wethouders tot opzegging van het aan de „Sneeker Koorklassen” toegekende jaarlijksche subsidie. (Bijlage 107; dossierno. 1.854.1). Punt Xld. Volgno. 528. Rapport van de Commissie voor rekeningen en begrootingen inzake het onderzoek der be grooting van het Burgerlijk Armbestuur voor 1933. (Bij lage 108; dossierno. VI 07.352.1). Punt XIe. Volgnos. 174 en 178. Voorstel van Burge meester en Wethouders tot: I. rangschikking van de gemeente voor de heffing van de gemeentefondsbelasting in de derde klasse; II. verhooging van het aantal opcenten, te heffen op de hoofdsom der personeele belasting. (Bijlage 109; dos sierno. 1.714.524 en 1.714.31). Punt XIf. Volgno, 177. Voorstel van Burgemeester en Wij achten het gewenscht in deze Memorie van Ant woord nog een korte algemeene beschouwing vooraf te doen gaan aan de in de secties voor het onderzoek der begrooting 1933 gemaakte opmerkingen ten aanzien van ons beleid in het algemeen en ten aanzien van de op de begrooting voorkomende posten in het bijzonder. Bij het bestuur van onze gemeente is in de laatste jaren steeds zuinigheid betracht. Een kleine bloemlezing uit de brieven waarin wij aan de hoofden van dienst en anderen telken jare verzochten hun opgaven voor de samenstelling der gemeentebegrooting in te dienen, moge hier een plaats vinden. 1924. „Wij noodigen U uit bij het samenstellen van de opgave de meest mogelijke zuinigheid te betrachten.” 1925. „Wij herhalen hierbij met eenige aandrang ons ten vorigen jare gedaan verzoek om bij de samenstelling van de opgave de meest mogelijke zuinigheid te betrach ten.” 1930. „Naar het zich laat aanzien zullen aan de begroo ting voor 1930 zware eischen worden gesteld. In verband hiermede en met onze wensch om, zoo eenigszins mogelijk belastingverhooging te vermijden, zal bij het doen van Uw opgaven voor de samenstelling der begrooting alles moeten worden vermeden, wat tot verhooging der lasten zou kunnen leiden.”, 1931. zullen er naar moeten streven, verhooging van lasten zooveel mogelijk te vermijden. Wij stellen U hiermede in kennis, opdat U bij het samenstellen van de gevraagde opgave met deze omstandigheid rekening kunt houden.” In de begrootingen over de laatste jaren is zoo goed als alles wat naar eenige luxe zou zweemen ver meden. En als een enkele maal iets is gedaan dat schijn baar met deze bewering in tegenspraak is wij denken aan de aanleg van enkele wandelwegen, aan de plant- soenaanleg voor de H. B. S. dan is dit bijna altijd geschied uit een oogpunt van weskverschaffing, omdat algemeen werd erkend dat het beter is geld te laten ver dienen, dan het bij Wijze van ondersteuning te geven. Veel speling heeft in de laatste jaren in de begrooting nimmer gezeten, dat bewijzen ook wel de voordeelige saldi der gemeenterekeningen, 1925 1926 1927 1928 1929 1930 Bij de opzet van onze begrootingen is er nimmer gelegenheid geweest „het mes er in te zetten”. Daar voor was die opzet inderdaad veel te sober. Wat wij hier zeggen wordt mede bevestigd door de behandeling van de begrootingen in de secties en in de Raad. Pogingen om tot beteekenende bezuinigingen te geraken zijn daar niet gedaan. Toen dan ook een omvangrijke, diepingrijpende crisis het economisch leven kwam teisteren, de uitgaven voor werkloozenverzekering, steunregelingen, werkverschaffing en armenzorg met sprongen omhoog gingen, daartegen over de van het inkomen of vermogen afhankelijke belastingen, de schoolgelden, de bruggelden, de land- huren, daalden en door een en ander het evenwicht in het budget werd verstoord, viel niet aan te nemen, dat dit evenwicht enkel door bezuiniging zou kunnen worden hersteld. Daarvoor is de stand van de verschillende uit gaven op de begrootingen der laatste jaren inderdaad te sober. Wij hebben van deze meening blijk gegeven door, naast de bezuiniging op een aantal posten, o. a. de dienst der openbare werken betreffend wij verwijzen de leden van de Raad inzonderheid naar een nota van den Directeur der gemeentewerken, die bij de stukken is gevoegd geen voorstellen te doen tot verlaging van bezoldiging of tot verhooging van pensioensbijdrage, noch tot verlaging der door de gemeente toegekende subsidies. Ook na de lezing van de sectie-rapporten zijn wij van deze meening niet teruggekeerd. De in onze gemeente betaalde loonen zijn nimmer hoog geweest integendeel en zij zijn dat zeer stellig niet na de daarop toegepaste tijdelijke korting ingevolge raadsbesluit van 2 Mei 1932, no. 13. Onder deze omstandigheden de loonen te gebruiken als sluitpost der begrooting achten wij afgezien van andere redenen die dit onwenschelijk maken niet ge motiveerd. Wij hebben te dezen opzichte, noch ten opzichte van de verhooging der pensioensbijdrage, iets toe te voegen aan het korte betoog dat in de inleiding tot de Memorie van Toelichting is opgenomen. Ook ten opzichte der subsidies handhaven wij het daar geschrevene. Gezien het geringe bedrag dat verhoudings- NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (76e Jaargang)

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1932 | | pagina 1