Uitgave KIEZEBRIBi Co. Io. 52 lente Blad F Met minister Reymer langs de verbindingswegen Mslnltdijk-Bnlsward-Sneek-Joiire-IIeerenveeno n Woensdag 29 Maart 1988 49e Jaargang Dit Ie. Maat alt iiii 3 Bladen 5H t Rijksweg no. 43. Een kreet om recht. Contrasten. Niet later, maar Nu. Ito 18 ir Aanleg nu ook soclaaH-economisch verantwoord. t t t Weet U de weg ook naar Bolsward, Sneek, Joure en Heerenveen? Waarom n rijksweg no. 43? Tal van redenen pleiten daarvoor. Het verkeer en vervoer per auto gaat steeds grooter deel van ’t totaal verkeer en vervoer opeischen. Een blik op de kaart is voldoende om te over tuigen dat voor dit verkeer uit de richting SteenwijkAssen, dus uit een belangrijk deel van Drente en uit een groot deel van nog bestaat, zoo spoedig mogelijk de inder daad hoog noodige verbetering zal worden aangebracht door het maken van een nieuwe weg van Harkezijl rechtstreeks naar de af" sluitdijk. Mocht daaromtrent nog geen be paalde meening bij de betrokken autoritei ten bestaan, dan brengen wij dit punt zeer dringend onder Uw aandacht. De. toestand zooals die nu is schijnt ons onhoudbaar. Als dit vertrouwen niet mocht worden beschaamd, wat wij, in hei belang onzer provincie van harte hopen, dan rijst niette min de vraag hoe zal worden genandeld met de aanleg of verbetering' van de verder op het primaire wegenplan geprojecteerde weg van Heerenveen naar de afsluitdijk. Er zijn als ik goed zie, in dit opzicht drie mogelijkheden. Teneerste deze: dat onmiddellijk deze weg wordt uitgevoerd, zóó, dat van een de finitieve oplossing over het geheele traject kan worden gesproken. Ten tweede deze: dat aan de be st a a n d e wegen van Heerenveen tot Joure en van Sneek tot Harkezijl enkele, zij het wellicht hier en daar beteekenende verbete ringen zouden worden aangebracht, terwijl daarnaast het stuk JoureSneek, waar bij het ontbreken van eenige verbinding, een geheel nieuw weggedeelte zou moeten wor den gemaakt, onmiddellijk zijn definitief ka rakter zou krijgen. Ten derde deze: dat wordt volstaan het Oosten en Zuiden van Friesland de weg HeerenveenAfsluitdijk de aangewezen hoofdtoevoerader is. Men maakt de in snel tempo voortgezette, ook met rijksgeld ge steunde ontginning van de Zuid-Oosthoek van Friesland in zekere zip waardeloos, wanneer men aan dat Zuid-Oostcn ’t leven wekkende bloed onthoudt van een langs nor male, d. w. langs de meest economische, aderen vloeiend verkeer. Daarnaast is er het belang van het Zuid westen der provincie. Hier woont de nijvere, hard werkende boerenbevolking, welke door haar veeteelt zich een wereldnaam en zekere welstand verwierf, welke de grondslag werd voor een goed gedijende middenstand in de centra van dit gebied. Het was deze bevol- Het zijn wel contrasten daar bij de Af sluitdijk. Daar eindigt dat prachtigste staal van onze Nederlandsche waterbouwkunde, de dijk welke Holland en Friesland verbindt, met de meest volmaakte kunstwerken welke ons ingenieursgenie maar kon uitdenken, in haar uitvoering er van getuigend dat de Nederlander niet schriel is, wanneer het gaat om werken welke de welvaart van het land kunnen bevorderen en daar begint een wegenmisère, welke de in dit gebied onbekende moet hebben gezien om het te gelooven! Wij zullen er een klein boekje van opendoen. Er zijn eigenlijk zelfs drie verbindingen van de Afsluitdijk naar Bolsward, nl. Zu richWons, de kortste; KornwerdWons en MakkumWons, de langste maar beste. Tusschen deze drie bestaat een edele wed- Daarom rijksweg 43 nü! Wij vragen dit voor een gebied dat door de bezuiniging zwaar getroffen is. Voor een gebied dat om der bezuiniging wille verloor of gaat verliezen: een rechtbank (die te Heerenveen) een Middelbaar Technische School (die te Sneek); waarschijnlijk een kantongerecht (dat te Bolsward) een Raad van Arbeid (die te Sneek). Maar wij vragen van Waterstaat geen compensatie voor wat Justitie, Onderwijs en Arbeid ons ontnamen. Door de nood der tijden hebben drie departementen wat rijke lijk geamputeerd aan dit deel van onze goe de provincie Friesland, dat daardoor mis schien eenige levensmoed heeft ingeboet en is gaan twijfelen aan zijn rechten. Wij mee nen dat Waterstaat het in zijn macht heeft deze levensmoed te herstellen door het recht van deze streken op een snelle en afdoende oplossing van het wegenvraagstuk te erken nen. Een oplossing, welke onverwijlde uit voering van rijksweg no. 43 noodzakelijk maakt. Moge Zijne Excellentie ook zelf nog meer tot die conclusie gekomen zijn na den toe stand in oogenschouw te hebben genomen. De weg tusschen Zurich en Wons, welke weg voor het moderne verkeer te smal is. Men kan ook gaan over Makkum, door;king die vóór, in en ook na de oorlog in onder langs de zeedijk te rijden, dan geniet men het genoegen in het seizoen, dat het vee er graast, eenige keeren te moeten uitstap pen om ’n paar hekken te openen en te slui ten. In Makkum zelf ’n brugje, druk verkeer onwaardig. Daarna bereiken we via het dorpje Wons Harkezijl langs omwegen de zoogenaamde hoofdweg naar Bolsward en Sneek, waar het gewone verkeer het gebruik van de weg bij talrijke gevaarlijke kruisin gen deelt met de tram. In Bolsward komen we in een straatge- deelte, dat zoo netjes door tram en één auto wordt opgevuld, dat de voetganger er slechts met levensgevaar tusschendoor glipt Na Bolsward hebben tram en auto meest al het gezamenlijk weggebruik; er is voor modern verkeer aboluut onvoldoende ruimte. In Sneek aangekomen volgt men als vanzelf sprekend de tramlijn om zich naar Joure te begeven, maar men zal bedrogen uitkomen. Als Joure op enkele K.M. afstand ligt loopt de weg dood in een breed kanaal met pont- verbinding bij Uitwellingerga, en de auto mobilist ontwaart dat hij niet enkele, maar zelfs nog ruim 25 K.M. heeft te rijden voor hij zijn doel bereikt. Hij moet in Sneek nl. de weg naar Spannenburg, richting Lem mer, nemen, waar nieuwe perikelen hem wachten als hij de brug bij Spannenburg be reikt, welke, hoewel niet oud, toch onvol doende is voor ’t passeeren van twee auto’s. Langs vele bochten slingert de weg naar St. Nicolaasga. Verderop is de Scharster- brug, met de er over loopende tramlijnen een voortdurende vermaning dat het leven kort is, en in Joure zelf wachten ons de gevaarlijke kruisingen met diezelfde tram. Rijdt men nu door naar Heerenveen dan krijgt de automobilist, die alle boven om schreven gevaren ongedeerd heeft door staan, op de hoofdweg nog een bijzonder gevaarlijk kruispunt bij de brug. Ligt ook dat achter hem, dan heeft hij met alle ge noegens van de huidige verbinding Afsluit dijkHeerenveen kennis gemaakt. Kilometer- verkwistin g. We hebben nu het een en ander gezegd van de toestand van de huidige verbindings wegen Afsluitdijk - Bolsward - Sneek-Joure- Heerenveen. Thans een enkel woord over de afstanden. Rijdt de automobilist wegens de daareven beschreven slechte wegen over Harlingen en Leeuwarden naar Heerenveen, dan moet hij 67 K.M. afleggen; de ontwor pen primaire weg AfsluitdijkBolsward SneekJoureHeerenveen is slechts 44 K.M. lang, zoodat, zoolang deze weg er niet is, het verkeer uit de plaatsen ten zuiden en oosten van Heerenveen een omweg maakt van 23 K.M. Joure is van Sneek af thans alleen te bereiken door 25/2 K.M. af te leg gen; met de nieuwe verbinding zal die af stand tot 11/2 K.M. teruggebracht zijn! De afstand HeerenveenSneek langs de be staande rijkswegen bedraagt 35 K.M.; langs de geprojecteerde rijksweg no. 43 zal die zijn 21 */2 K.M. Cijfers, welke op een ont stellende economische verkwisting wijzen. Gelukkig wordt deze ook door het rijk er kend; daarom is de weg AfsluitdijkHee renveen dan ook in het rijkswegenplan op genomen. Bij de rijksautoriteiten is echter eenige twijfel over de urgentie van de uitvoering van rijksweg no. 43, urgentie echter, waar voor de autoriteiten en de bewoners van deze streken en de handel en industrie, met klem opkomen. werd de tocht voortgezet. Van Bolsward ging de stoet door Sneek naar Uitwellingerga, waar de minister ge legenheid had te zien hoe dicht bij Joure lag. ’s Middags zou hij bemerken hoe ver echter de rit naar Joure nog was. Als Joure op enkele K.M. afstand ligt, komt men tot de ontdekking dat men nog 30 K.M. om moet rijden. Van Uitwellingerga ging men terug naar Sneek, waar de minister, zijn hoofdambtena ren en ’t verdere gezelschap een lunch werd aangeboden door ’t gemeentebestuur, in het Gerechtsgebouw. Hier heeft de burgemees ter onzer gemeente, de heer P. J. d e H o o p, als voorzitter van het officieele comité voor de Verbindingsweg het woord gevoerd. Rede burgemeester De Hoop, Het is mij een voorrecht er namens het comité uit de betrokken gemeentebesturen, onze waardeering over uit te spreken, dat Uwe Excellentie wel heeft willen voldoen aan het tot haar gericht verzoek, om zich met eigen oogen te overtuigen van de geheel onvoldoende toestand der wegen in deze provincie, die aansluiting geven aan de af sluitdijk der Zuiderzee. Daarnaast heet ik hier gaarne welkom de leden van het comité, dat dit bezoek heeft voorbereid en dat zich verder met de regeling van deze dag heeft belast. Ik mag niet verzwijgen, dat het in onze provincie een eenigermate vreemde indruk zou hebben gemaakt, indien daar straks de afsluitdijk voor het verkeer geheel onbe perkt zou worden opengesteld, terwijl de wegen, die uit Zuidelijke en Zuidoostelijke richting naar de afsluitdijk voeren, in hun tegenwoordige toestand in geen enkel op- zcht voor het dan tc verwachten verkeer geschikt zouden zijn. Wij meenen wel het vertrouwen te mogen koesteren, dat in de Rijksweg no. 43 is op dit oogenblik nog niet meer dan een nummer op het rijkswe genplan, een nummer in die reeks van wegen op dit plan, welke nog niet uitgevoerd wer den, ja, waarvan zelfs de voorbereiding tot uitvoering nog in een allereerste beginsta dium verkeert. Zelfs het tracé is nog niet geheel vastge steld, al weten we welke plaatsen er door zullen worden verbonden. Rijksweg no. 43 zal worden de verbinding tusschen de Afsluitdijk en de Friesche plaat sen: Bolsward, Sneek, Joure en Heerenveen. Ook thans is er zulk een verbinding, maar een zoo gebrekkige, dat zelfs de officials van die organisatie, welke bij uitnemendheid op de hoogte is van het Nederlandsche we gennet, de A. N. W. B., haar niet schijnen te kennen. Immers, daar waar de Afsluitdijk Friesland bereikt, troffen wij nog zeer kort geleden een handwijzer van dit lichaam aan, welke op de linksche vleugel de namen: „Harlingen” en „Leeuwarden” vermeldde, op de rechtsche: „Makkum”, „Hindeloopen”, Stavoren”. Blijkbaar wist men in de hoogere sferen van onze groote toeristenorganisatie niet dat de kortste weg naar het Friesche merengebied, waarvan Sneek het centrum is, genomen wordt wanneer men ovêr Zurich rijdt naar Bolsward. Het gevolg is dan ook, dat vele automobilisten, plaatselijk onbe kend in dit gebied, links afslaan en over Harlingen, Leeuwarden naar Sneek rijden. strijd om de automobilist zooveel mogelijk belemmeringen in de weg te leggen. Men kan gaan over Zurich en Wons, een belache lijk smalle weg, waar op het wegdek geen twee auto’s elkaar kunnen passeeren, onvol doend verhard ook, zoodat in het natte sei zoen deze weg alleen met levensgevaar kan worden bereden. De groote werkloosheid heeft er toe ge leid dat ook uit de gemeenten waarin rijks weg 43 zal worden aangelegd, thans tal van werkloozen gezonden worden naar werk verschaffingen buiten die gemeenten, werk verschaffingen waarvan de productiviteit vaak min of meer twijfelachtig is. Wij mee nen dat de onverwijlde uitvoering van deze primaire weg economische en sociale belan gen op ideale wijze kan verbinden. Deze uitvoering immers zal groote economische belangen dienen en daarnaast werkgelegen heid scheppen voor velen; in het bijzonder ook voor die werkloozen uit de betrokken gemeenten, welke nu, van hun gezinnen ge scheiden, elders werken. Het rijksgeld nu in de werkverschaffing betaald, dan aan een nuttig object besteed, zal belangrijker vrucht afwerpen, terwijl het sociaal gezien voor de werklooze beter is dat hij zijn werkkracht geeft aan zulk een object, dan aan een waarvan in zijn oogen het nut twijfelach tig is. Economisch gerechtvaardigd is de aan leg ook in deze tijd omdat, waar de mate- riaalprijzen buitengewoon laag zijn, de kos ten belangrijk minder zullen zijn dan wan neer de aanleg tot betere tijden wordt uit gesteld. ruime mate bijdroeg tot de welvaart van Nederland. Inderdaad is zij thans zwaai ge troffen door de crisis. Maar een crisis komt en gaatl Het gaat nu om de vraag of men aan de morgen van betere tijden deze bevol king in staat zal stellen weder tot die wel vaart bij te dragen door haar de economi sche outillage te verschaffen, welke daartoe noodig is, waartoe ook het moderne ver keer behoort, dan wel dat men haar tot zwaarder worsteling zal doemen, door haar een belangrijk deel van die outillage te ont houden. Want wij vreezen zeer dat als rijks weg 43 er niet snel komt, de Z.W. hoek van Friesland, bij een komende opleving tever geefs naar haar kans zal trachten te grijpen, omdat zij tot de ontdekking zal komen dat zij afgesloten is van elk snelverkeer. Haar pogingen aan dat isolement te ontkomen, doordat zij zelf reeds tal van wegen ver breedde en verbeterde, verdienen beter lot dan dat deze wegen dood zouden loopen op de ontoegankelijkheid van de hoofdverkeers ader. De gevaarlijke tramkruising op den weg tusschen Wons en Bolsward. De tocht Te Bolsward is het gezelschap eenige oogenblikken de gast geweest van het ge meentebestuur van Bolsward ter bezichti ging van het mooie stadhuis. De burgemees ter, de heer Praamsma, heeft daar de minister, zijn hoofdambtenaren en de andere leden van het gezelschap welkom geheeten en er op gewezen, dat een officieel comité door de betrokken gemeenten gevormd, al ja ren werkt voor de wegplannen, waarachter nu het particulier initiatief zich schaarde. Spr. heet in deze stad van trouwe aanhan- gers van het Oranjehuis een minister wel-|me* een aantal provisorische verbeteringen kom, welke mede de regeeringslast der laat ste jaren torst. Spr. wijst dan op de te leurstelling voor Bolsward, dat het nog geen spoorwegverbinding heeft, hoewel ondanks dat isolement handel en industrie zich ge lukkig hebben kunnen handhaven. 31 jaar geleden is het sedert Bolsward een Excel lentie in volle dienst mocht welkom heeten en het is namens de geheele streek, dat spr. zich tot de thans hier tegenwoordige richt om met aandrang de belangen van deze stad onder zijn aandacht te brengen; spr. memo reert het belang van een goede weg Bols wardWorkum Thans vestigen we onze hoop Op U, TT .„I, W|/*. zegen toewenscht bij de vervulling van zijn moeilijke taak. Minister R e ij m e r dankt voor de vrien delijke ontvangst; er is wel geen plaats in Nederland, welke niet, als de minister er komt, bepaalde wenschen uit. Men beschou- we sprekers bezoek hier als een blijk van belangstelling der regeering voor de wen schen hier gekoesterd, waarvan de inwilli ging uiteraard zal bepaald moeten worden door ’s lands belang en de draagkracht der financiën. Spr. drinkt op het welzijn van Bolsward en omgeving. Nadat ook de heer Tromp den burge- van het weggedeelte SneekHarkezijl, ter wijl het maken van de rechtstreeksche ver binding met Joure, voorloopig tot later tijd zou worden uitgesteld, Wij durven niet hopen, dat de eerste der hier aangegeven mogelijkheden nu reeds tot werkelijkheid zal worden gemaakt, hoe aan genaam ons dit ook zou zijn en hoe zeer ook het belang der betrokken streek daardoor ongetwijfeld in sterke mate zou worden ge diend. Wij moeten erkennen dat, gezien de groote verbeteringen die ook elders nog moeten worden aangebracht, het wellicht niet geheel gemotiveerd zou zijn onmiddel- Excêirêntie7wien*spn Gods '>jk het geheele bedrag, voor deze radicale - - wegverbetering noodig, aan te wenden. We! meenen wij ons te mogen veroorloven er op aan .te dringen, dat het scheppen van een definitieve toestand in de volgende vijfjarige periode, ernstig onder de oogen wordt ge zien. Rest de vraag aan welke der beide andere oplossingen dan de voorkeur zou moeten worden gegeven. Gaarne erkennende, dat een provisorische verbetering van de weg SneekHarkezijl, aangevuld met een nieuw gedeelte weg van daar naar de afsluitdijk, een niet te versmaden verbetering voor het uv.. verkeer zou beteekenen, meenen wij toch, meester had bedankt voor de ontvangst,1 dat door deze oplossing, zij nioge wellicht uit financieel oogpunt in de huidige tijds omstandigheden aanbevelenswaardig schij nen, het belang van dit gedeelte onzer pro vincie niet wordt gediend op een wijze als waarop wij meenen eenige aanspraak te mogen maken. De positie van dit gedeelte onzer provincie, dat vanzelfsprekend als weide- en tuinbouwgebied ook de invloed van de crisis-omstandigheden in sterke mate ondervindt, is, ook afgezien daarvan, uiterst précair als gevolg van de afsluiting der Zui- derzee en van de dreigende verslechtering der spooraansluiting. Waar door deze af sluiting en de voorgenomen spoorverbinding over de afsluitdijk, nationale belangen ge acht worden gediend te zijn, hebben wij ons als goede Nederlanders daarbij neer te leg gen, al wordt vrij algemeen gevoeld, dat het onmiddellijk belang van dit deel der provin cie daardoor niet wordt bevorderd. Maar wel meenen wij, dat, indien de mogelijkheid bestaat om, door uitvoering van openbare werken, zooals de weg Heerenveenafsluit dijk, compensaties te scheppen, met eenig recht mag worden gevraagd, dat die moge lijkheid dan niet ongebruikt zal worden ge laten. Maar niet alleen uit dit belangenmotief schijnt het ons wenschelijk het gedeelte JoureSneek voor directe aanleg te bestem men in even sterke mate schijnt ons deze wenschelijkheid te spreken uit een algemeen verkeersoogpunt. De afstand Heerenveenafsluitdijk langs bestaande wegen is 65 K.M. De leng te van de geprojecteerde primaire weg is ongeveer 43 K.M. De afstand Sneek- Heerenveen over Rau- werd is 34 K.M., die over Spannenburg Joure naar Heerenveen ongeveer 36 K.M. Langs de geprojecteerde weg is deze afstand -= 21 K.M. En wat het sterkste spreekt, de afstand van Sneek naar Joure, welk dorp, gegeven riesche verhoudingen, als een plaats van rij groote beteekenis moet worden be schouwd, bedraagt over Spannenburg 25 K.M. en langs de geprojecteerde weg xt 11 KJW. E n uit een oogpunt van economisch be lang n uit een algemeen verkeersoogpunt meenen wij da.i ook de meest mogelijke na druk te moeten leggen op het wenschelijke om de verbinding Joure—-Sneek in elk geval t t stand te brengen. Zijn bepaalde hpndels. betrekkingen wegens het ontbreken van goede verbindingen eenmaal verbroke?dan valt het vaak moeilijk deze ader aa te knoopen. Het is onze stellige meening, dat het be lang van deze geheele streek meer gebaat zal worden door het maken van deze recht- sirceksche verbinding met Joure en ’t daar naast aanbrengen van provisorische verbete rt igen aan het gedeelte Sneek--Harkezijl, Zooals wij reeds in het vorig nummer meldden, had zich alhier en in Bolsward, Joure en Heerenveen een comité gevormd, ter voorbereiding van een ministerieel be zoek aan de huidige verbindingswegen van deze plaatsen met de Afsluitdijk, om daar door het licht te doen vallen op de urgentie van de aanleg van de nieuwe verbindings weg. Dat ministerieel bezoek heeft gister plaats gehad. Te 12 uur arriveerde per auto aan het eind van de Afsluitdijk Z.Ex. de minister van Waterstaat, mr. P. Reijmer, vergezeld van dr. ir. J. A. Ringers, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, ir. G. J. v. d. Broek, aoofdingenieur, directeur van de Rijkswater staat te Den Haag en ir. G. Redeker, hoofd- ngenieur, directeur van de Rijkswaterstaat e Groningen. Daar werden de leden van het comité aan 't gezelschap voorgesteld, waar na de tocht een aanvang nam. De minister werd in diens auto vergezeld door den heer J. Joh. Tromp, voorzitter van het comité, in sen der andere luxe-auto’s had o. a. plaats genomen ir. C. G. P. van Goor, uit Den flaag, secretaris-ingenieur van de wegen commissie van A. N. W. B. en K. N. A. C. Xen gezelschap journalisten waarvan de dollandsche per auto uit Haarlem waren afgehaald, nam met een aantal comité- eden plaats in een groote touringcar. De toet werd voorafgegaan door een auto met len commissaris van politie tc Sneek, die gedurende de geheele excursie op uitste kende wijze voor de regeling heeft gezorgd. Gereden werd eerst over ZurichWons laar Bolsward, ter bezichtiging van dit deel der wegen naar SneekJoureHee- •enveen. Aan de vertegenwoordigers van de pers werd, vergezeld van foto’s, het volgende overzicht verstrekt: I NIEUWE SNEEKER COURAN annex SNEEKER COURANT (76e Jaargang)

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1933 | | pagina 1