50e Jaargang SNEEKER COURANT (77e Jaargang) Dit No. bestaat uit 4 bladen. No. 14 Eerste Blad Uitgave KIEZEBROiH Co. Zaterdag 18 November 1988 NIEUWSTIJDINGEN. onderscheid. Het is een gevaarlijke waan ge weest, toen men meende, dat de begrippen gelijkwaardigheid en gelijkheid hetzelfde be- teekenden. Wel is er echter in man en vrouw een drang om de verschillen zooveel moge lijk op te heffen, welk verlangen gepaard gaat met een zeer sterke lichamelijke stu- Het primaire in de geslachtsdrift, met den Bijbel. En dan gaan wij, ver trouwend op Hem, dat Hij! Zijn werk niet zal laten varen. Dan zal er blijd schap zijin, als straks gezegd kan wor den: Zie 'hier ik en de kinderen, die Gijl mij 'gegeven hebt. De voorz. brengt bijzonderen dank wïng. Het primaire in de geslachtsdrift, aan de 'sprekers en aan de vereenigin- schaamte en vrees inzake sexueele aangele gen, die 'het comité in staat stelden genheden hangen veelal samen met eeuwen deze avond te organiseeren. Ook den au heer ,Van Manen wordt dank gebracht, dat hiji met zijn koor een viertal liede- Dat is de drang en de drijfveer ge- ren op zoo voortreffelijke 'wijze heeft weest ook in den politieken strijd. Onze ten gehoore 'gebracht. 1 voortrekkers hebben geen scholen op- Met jjet zingen van vs. 1 en 2 van gencm om zen suiuviijv w - dankgebed dolor dr. dreef het besef van hun hooge roe- Dijk wordt deze bijeenkomst beëindigd. L v. A. O. Gisteravond hield de afd. Sneek van het i voor bijeenkomst in het Gerechtsgebouw, waarl als spreker optrad Dr. H. de Vos, alhier, met een lezing over „Moderne Huwelijks problemen”, naar aanleiding van de over dit onderwerp verschenen boeken van de echt paren Wibautvan Berlekom, Pothuis Smit e. a. Van der Brugge noopte hem zich I behandeling volle kracht in dien strijd te wer- rIn 1878 met de schoolwet van Kappeyne schenen de resultaten van Toen werd* het christenvolk opgewekt, toen 'is er een en in het de Unie-coll. kwam uitjng, dat de vrijheids beknotting 1889 gaf door de wet Mackay eenige tenslotte niet om de schrijvers, doch om de Ook de zgn. driehoekverhouding meent .nhoud van hun boeken, waarbij wij mis- spr. volstrekt te moeten afwijzen. Men kan ochien hun opvatting moeten verwerpen, als het ernstige pogen om eventueele huwelijks- wij ernstig naar de waarheid zoeken. Wan- ellende te lenigen waardeeren, maar deze jeer men het huwelijk als maatschappelijke oplossing is niet aanvaardbaar. Voor ons instelling nader bekijkt, bemerkt men dat ’t Westerlingen is het monogame huwelijk nu zeer samengesteld is. eenmaal het ware geworden. In die andere Als grondslag onderstelt het twee perso- verhoudingen ontbreekt de algeheele over- nen, die verschillend zijn op velerlei gebied, gave, die volledig slechts mogelijk is tus- Lichamelijk en geestelijk is er een belangrijk schen één man en één vrouw. Er zuilen wei- Arbeidersontwikkeling een als spreker optrad Dr. H. de Vos, alhier, 1-g over „Moderne Huwelijks- problemen”, naar aanleiding van de over dit -1-1— Wibautvan Berlekom, Pothuis De secretaris, de heer Braaksma, opent de Vervolgens vangt dr. De Vos aan met de ....g van zijn onderwerp. Hij wijst er op, dat het huwelijk sterk in de aandacht van de menschen ligt en dat daarover, on danks de belangstelling, welke maatschap pelijke en economische verschijnselen als crisis en werkeloosheid tot zich trekken, nog altijd veel geschreven wordt in boeken en tooneelstukken. Uit de inhoud dier geschrif ten blijkt onmiskenbaar dat er aan.het hu welijk iets schijnt te haperen. Ook'het on derwerp heeft zich, vergeleken bij vroeger, beduidend gewijzigd, inplaats van naievi-| teit en sentimenteele aandoeningen worden thans het ongelukkige huwelijk en de echt scheiding veeleer als gegevens genomen. Het huwelijk is tot een probleem geworden. Toch moeten we ons hoeden voor overdrij ving, want er zijn natuurlijk ook verschei dene gelukkige huwelijken. Het eigenlijke doel is om tot het normale terug te keeren. Men heeft er op gewezen, dat ’t huwelijk in menig opzicht een waagstuk is en dus moei lijkheden veronderstelt. Het plaatst den mensch voor vragen en thans wel in ver sterkte mate. Daarom spreken wij van mo derne huwelijksproblemen. Veel wat vroeger vanzelfsprekend gold, zooals de monogame echtvereeniging bv., is nu een probleem ge worden. Daarnaast ziet men andere vraag stukken opduiken, als neo-malthusianisme enz. Dat het .huwelijk die problemen op roept hangt samen met verschillende fac toren. Allereerst is in dit verband de emancipa tie van de vrouw te noemen, waardoor zij, algemeen bezien, een gansch andere positie i inneemt dan .vroeger. De aanwinst van ver- kregen rechten en grooter zelfstandigheid, l maakt haar terugslag ook merkbaar in het r huwelijk. De opvattingen der menschen heb- 1 hebben zich gewijzigd en dat feit geeft aan de innerlijke structuur een geheel ander ka rakter. Een tweede factor is de jeugd. Deze laat zich niet meer door de ouderen bevoogden. Zij wil zelf haar leven in de hand nemen, en het risico van mogelijke dwalingen dur ven -2- o„r bepalen. Een der aantrekkelijkste eigen- verheffing, van loutering. Aan Troeïstra en schappen van de moderne jeugd is haar ver- de Wibauts wordt wel duidelijk wat ’t doel langen naar waarachtigheid. Ook in het hu- Van het huwelijk is. Het doel is dienen, welijk wil men eerlijkheid en men komt op mensch zijn. En dienen veronderstelt zelf- I tegen de dubbele moraal. Ook zijn vele oude verloochening en offer. Dit is voor het hu- normen gaan wankelen. Hetgeen men eer- welijk uitermate belangrijk. Als men slechts tijds vaak als goed beschouwde, wordt thans zichzelf zoekt, kan het niet gelukkig worden, dwars verkeerd geacht" In het huwelijk hebben man en vrouw hun Eveneens kan worden gewezen op de ar- verantwoordelijkheid jegens elkander en ten beidersbeweging, welker strijd en streven in opzichte van de maatschappij te beseffen U menig opzicht verheffing beteekent. En ten heeft misschien verwacht dat ik de liefde slotte vraagt ook de maatschappij veel in- centraal zou stellen. Toch dient de verhou- tenser de aandacht en is de uithuizigheid ding evenzeer te worden gedragen door belangrijk toegenomen. Dat heeft een totale trouw. Nu is het niet eenvoudig, ook al is verandering gebracht in het gezinsleven en het leidende beginsel gegeven, óm de ele- ook het huwelijk beïnvloed. menten juist te ordenen. Daarom willen wij Het lijkt misschien verwonderlijk, dat op onZe houding tegenover dit probleem bepa- een avond van het I. v. A. O. over het huwe- en. Het heeft verschillende kanten. Man en lijk wordt gesproken, maar wel bekeken is vrouw moeten ]bij elkaar passen. Als de een het dat geenszins, daar men het socialisme hartstochtelijk is en de ander koud, dan ont- als een cultureele beweging moet beschou- staan er moeilijkheden. Ook op geestelijke wen, waarin het zedelijk leven een voorname verschillen moet goed worden gelet, al ver rol speelt. Ware beschaving beteekent inner- werpen wij de gronden waarop de Kerk een lijke verfijning. Daarom moet ook op de verbintenis afwijst. Ook te groote gelijkheid levensproblemen onze aandacht worden ge- kan storend werken. Een naar elkaar toe- vestigd. Het gaat niet alleen om ontwikke- groeien is echter mogelijk en noodig. Er ling van het aesthetisch vermogen, maar ook dient onderlinge aanpassing te zijn. Man en 1 om inzicht te krijgen in verschillende proble- vrouw moeten het juiste evenwicht trachten men. te vinden. De beide boeken van Wibautvan Berle- jn het boek van de Wibauts wordt ook het kom en PothuisSmit zijn ongetwijfeld in vraagstuk van de vrije verloving aan de orde ruimere kring gelezen, want het huwelijk is gesteld, waarbij sexueel verkeer geoorloofd actueel. Spr. is echter niet van plan deze wordt geacht, om beter te gunnen bepalen werken nu eens minutieus onder de loupe of men bij elkaar hoort. De bedoeling is hier te nemen, doch wil hoofdzakelijk de voor- echter weer beter dan de oplossing en spr. -or-— - naamste tendenzen trachten te vatten, om meent met het echtpaar PothuisSmit, dat moeien wy ons haast niet met de gees- daardoor tot zelfbepaling te komen. Per- dit middel moet worden afgewezen. Ook teïijke opvoeding onzer kinderen. Die soonüjk staat spr. in menig opzicht tegen- wordt het sexueele hierbij te veel voorop ge- geestelijke opvoeding kost offers. En over het echtpaar Wibautvan Berlekom en plaatst en blijft de kennismaking als mensch die strijd is de worsteling om de kin- voelt hij zich meer aangetrokken tot de op- en geestelijk wezen meer op den achter- deYziel Diezelfde strijd moet ook in de vattingen van Pothuis—Smit. Het gaat ons grond. school gestreden worden. Het gaat om - hiet hoogste 'belang van het kind, dat de naam van Jezus 'leert, en hiet be wustzijn dat 'het zonder Hem niet kan. God wil uit 'hen vormen Zijn leger scharen. Dait legt op ouders en onderwijlzers een zware verplichting. En daarom zul len wij moeten strijden om den School oude opvattingen daaromtrent, die het ge slachtsleven stempelden tot iets dat verhei melijkt moest worden. Het betreft echter een natuurlijke drift, evenals de honger en daar om dient het sexueele leven onbevangen te worden beschouwd. Hoeveel zenuwstoornis- sen en andere ellende uit vreesachtige of moedwillige verdringing kunnen voorkomen kan moeilijk worden overschat. Het is echter niet alleen de geslachtsdrift die man en vrouw tot elkaar drijft, doch het beteekent ook een completeering der per soonlijkheid en werkelijke aanvulling van beider leven. Het doel van de natuur met dit alles is gericht op de instandhouding van de soort Het huwelijk onderstelt evenwel meer, want het is ook een maatschappelijke in stelling. Zonder maatschappij is ook geen huwelijk denkbaar. Hiertusschen is steeds wisselwerking. Het is niet onwaarschijnlijk dat het polygame huwelijk indertijd als stil zwijgende eisch werd aanvaard van de toen malige periode. Ook beïnvloedt het huwelijk de maatschappij, waar het gezin de cel van vormt. Verval van het huwelijk is een be dreiging voor de samenleving. Zal het echter waarlijk goed zijn, dan ver onderstelt het geestelijke eigenschappen. Het gaat vooral om zedelijke karakterdeugden. Maar deze wijzen boven zichzelf uit. Het ze delijk leven stelt eischen, normen, waarden, die erkend en verwerkelijkt moeten worden. En tenslotte is noodig liefde. Er is niets moeilijker dan dit te omschrijven. Slechts wie haar kent, weet dat zij gansch iets an ders is dan zwoele hartstocht en drang van donkere driften. In een goed huwelijk moe ten al de genoemde elementen in juiste ver houding aanwezig zijn. Er is noodig een opperste gezichtspunt. Het gevoel is dik wijls echter zeer uiteenloopend: het kind, het ras (nat.-soc.) de staat (fascisme), de winst (kapitalisme). Hiertegen zal zich het socialisme verzetten. De mensch is doel in zichzelf. En zeker is doel van het huwelijk niet het aankweeken van het beneden-men- schelijke. Een ander antwoord is dat men gelukkig wil zijn. Dit geluk kan echter zeer verschil lend van aard zijn en varieert van grof- lichamelijke tot fijn-geestelijke genietingen. In het boek van Wibautvan Berlekom neemt dit geluksmotief een voorname plaats in. Zij willen dat man en vrouw zichzelf en hun kinderen gelukkig maken en dat men anderen geen noodeloos nadeel zal berokke nen. Dit waardeert spr. uitermate, maar toch moet hij zich tegen deze opvattingen verzet ten. Het onderscheid tusschen hooger en lager geluk veronderstelt reeds een maat staf, terwijl ook de ontvankelijkheid tusschen de menschen onderling verschilt. Een zeer zwakke redeneering vindt spr. ook het niet willen toebrengen v hed aan anderen. Want hoé kan men ooit zuiver we- ten zulks waarlijk te hebben gedaan? Iemand als Troeïstra heeft zeker het geluk niet voor i zichzelf gezocht. Dus voor anderen? Hij vroeg van hen toch ook offers. Troeïstra aanvaarden. Zij wil zelf haar houding zou wellicht eerder hebben gesproken van Het hoofdmotief van de ware dir. e stijn zoeiti uiui anjiu, --.j- tot offer bereid te zijn, j veroordeeld is. Er is een leeg- Dat beteekent geen conservatisme. Heit past zich aan aan alle tijden. Er is een zware taak voor de onder wijlzers. Het gevaar dreigt van sleur. Doch men moet zich willen laten on- derwijizein door Christus. Ook de ouders moeten tot offer be reid zijd. Wijl staan als ouders voor het Abrahamsoffer. Wij kunnen er ons ge makkelijk afmaken door de kinderen te zenden naar kerk, school en catechisla- tie. Maar wij moeten het offer brengen van tijd en inspanning. De wereld let op ons meer dan vroeger. Zij heeft aan niets houvast. Wij moeten geen sta-in- den-weg zijn om de kinderen te bren gen tot Christus. i Zoo zal een nieuwe stijl gebouwd worden. God geve dat door gezin en school en kerk een nieuwe levensstijl! geboben worde, waarin Hij steeds meerder worde. Wij hebben een 'hooge en heerlijke taak. Hoe zijn we daartoe bereid? On diepe schalen zijn 'gauw gevuld en loo- pen spoedig over. Hoe meer wijt vol worden van den H.-Geest, des te beter kunnen wij; meewerken aan het werk Gods en voorkomen wij, dat geprutst wordt aan de Levensstijlen. Dr. K. Dijk vangt zijn rede aan 1 met de opmerking dat het niet zou ver- wonderen als de vraag gesteld werd: by doop af gelegd. Dat bewijst dat i Is het thans wei de tijd om te spreken -uu, over het onderwerp: „De strijd, die blijft.” H>et vredesverdrag is immers getee- kend, en moet men nu opgewekt wor den tot den strijd, die blijft? Dit schijnt echter maar zooi. Spr. bedeelt niet te miskennen het goeide dat God in ‘het chr. onderwijs geschon ken heeft. Wij gedenken in groote dankbaarheid dat Hij de druk voor ons heeft verlicht en dat aan de over zijde het goed recht van het bestaan van onze scholen wordt erkend. Wat in Jubbega gezegd is door mi nister Marchant geeft aan een kente ring des geestes. Wij moeten met groote dankbaarheid daarvan kennis nemen. Al hebben wij de financieele gelijk stelling gekrege^ de strijd is evenwel niet uit. De wapens kunnen niet op geborgen en wie dat meent vergist zich. Welke strijd wordt dan bedoeld De politieke strijd om het bijzonder onder wijs als regel erkend te zien, is nog niet vervuld. Daarover wil spr. nu ech ter niet spreken. Het is de geestesstfyd die gestreden moet worden. By 'al' de vervulling onzer Schooldag voor het Chr. Onderwijs. Gisterenavond wend in het Gebouw v. Chr. Belangen vanwege de Chr. OnderwijSvereenigingen bovengenoem de Schooldag gehouden, welke verga dering zich in een druk bezoek mocht verheugen. D s. N. J. Hommes van Ijlst liet by den aanvang zingen Psalm 119 53, ging voor in gebed en las Ps. 119 1—8. Daarna zeide hij, dat het hem een voorrecht was namens de verschil lende organisaties aan de aanwezigen een hartelijk welkom te mogen toeroe pen. Door omstandigheden is de be langstelling van velen verdeeld, omdat op een andere plaats in deze gemeente een vergadering wordt gehouden, waar heen ongetwijfeld meerderen zijh ge gaan, die anders hier waren. In het bij zonder heet hij’ de beide sprekers wel kom. Er wordt wel gezegd, dat de ge meentelijke autonomie in gevaar is en dat alles uit Den Haag wordt geregeld. Welnu, wij willen ons dezen avond la ten voorlichten door mannen, die nabij: of uit Den Haag komen. Voorts heet spr. welkom den heer Van Manen met zijn koor. Hierna verkrijgt dr. H. J. H on der s van Wassenaar het woord om te J spreken óver „Levensstijl”. Men kan niet zeggen, zoo. merkt spr. op, dat er niet gezocht wordt naar een nieuwe #tijl. In ons land is men daarmee reeds een halve eeuw bezig.’ Daar is de beweging van 1880, Waarin gezocht werd niet alleen naar woord muziek, maar welke beweging haar in vloed heeft uitgebreid in het spreken en schrijven tot op dezen dag. In de aller kritiek en bouwkunst is men zoekende naar een ven i„ 2_ nieuwe stijf, en geen plaats is er die Een dankbare hplde past voor aan deze beweging ontkomt. Ook in zoo velen voor L_. het interieur zoekt men het. Het is ben gedaan en geofferd, alleen maar jammer, dat men in dit alles de stijf zoekt om de stijl, waar- levensstijl is: om ze v-L i heid, wat het best spreekt uit Merijntje j Gijizens Jeugd, als mevrouw Walter de kleine Merijntje door haar prachtig in gericht huis leidt en deze de vraag stelt: „Hebben jullie niets Van God en zoo in huis De kinderen zijn het, die de leegheid der moderne, ouders aanvoelen. De wereld wordt hoe langer hoe god-loo- zer; er is een geestelijke anarchie. Het ongeloof heeft triomfen gevierd en wij zitten er mee; iedere meening heeft immers evenveel recht van bestaan. De communisten en socialisten willen niets van God weten en daardoor js de sa- menbinding uiteengevallen en typeert een zeker schrijver dit door te zeggen, dat de samenleving niet meer is een plaats van samenbinding maar een naamlooze vennootschap is. Wij weten zooveel, zegt een Duitscher, en daarom zijn wij zoo. dom. De levenswaarheden worden niet al lereerst door kennis aangekweekt. De boom der kennis doet straks geestelijk sterven. De jongelui worden op de scholen volgepompt met kennis, daar door zijn ze topzwaar geworden /en is er geen levensstijl. Bij1 dag ,en nacht hebben wij daartegenover open te ^taan om de waarheiden Gods te Jeeren ver staan, of wij er met ons verstand bij kunnen of niet. Ziedaar een van de groote stijlfouten van onzen tijd. Men schakelt de ken- nis der onzienlijke djngen uit. De 2e stijlfout is: Wij zijn zooi stterk, daarom zijh wijl zoo zwak. Een profes sor heeft in een inaugureele rede ge zegd, dat de jongelui van nu langer zijn dan vroeger. Dat wijlst OP verzwak king van het lichaam. Ook op het gebied van de techniek ziet men allerlei krachtprestaties. Sfa- lomo zegt: Der jongelingen sieraad is hun kracht. Bedoelt hij sportbeoefe ning? Hij bedoelt de harmonie tus schen vorm en inhoud. Goliaths met innerlijke zwakte zijn niet stijlvol. Vele grooten worden bijna dagelijks in de courant genoemd. Wij wenschen van hun beteekenis. niet af te doen. Maar ook niets van de beteekenis van zoo, talloos velen wier namen nooit ge noemd, maar in het Boek des Levens zijn geschreven. Kampioenen des geestes zijn overal te vinden in krotten, boerderijtjes, en groote huizen. Wel zullen wy veel Hevensschijn vin den, waar men zich vergaapt aan de uiterlyke schyn. Dezulken leven niet uit den geest van God. Wiy zitten mid den in de verdwazing van deze wereld. Dat komt omdat men niks van God en zoo moet hebben. j Mr. P. J. Troeïstra schrijft in zijln le venswerk dat de godsdiensfloosheid elke levensstijl weggenomen heeft. Wij kunnen hem echter niet volgen in den weig, die hij aanwijst. Hij zoekt zijn steunpunt in den mensch en de ge meenschap. Het liberalisme gaat ook uit Van de tendenz van het individu, en daardoor zit men nu in de chaos. De liberale jongeren roepen nu om gezag, tucht en orde. Dat is een betreu- renswaardig beeld. Liever dwang dan zoo’n vrijheid, zeggen zij. Hoe men ook ioekt in deze rich tingen, telkens weer zoekt men het steunpunt in den mensch. Wij zeggen: Hier 'ligt de groote stijl fout van de moderne cultuur. Wij heb ben uit te gaan van God en Zijin open baring. De mensch heeft de laatste 50 jaar heel wat gewonnen. De school heeft goed daaraan gedaan. De kerk is wat achteraan gekomen omdat !zij op een ander terrein werkzaam was. De school heeft evenwel ook veel i bedorven. En daarom arbeiden de voor- standers van het Chr. Onderwijs, om Gods wil en bm de ziel van het kind. Ellen Key heeft gezegdHet chr. onderwijs maakt de kinderen tot trek dieren, de natuur vormt de karakters. De ouders hebben te vragen wat de kinderziel allereerst behoeft. Wij wen schen niet aan de majesteit van de kinderziel iets af te doen. Wij hebben de grootste eerbied daarvoor en daar om hebben wij de kinderen te brengen tot Christus. Is de chr. school daartoe een sta-in- de-weg, dan hebben wij ons te stellen onder de kritiek van Gods Woord. Het zoeken van de chr. levensstijl in een zware taak. Wij staan onder L.DD i daarom moeten wij le- in de bereidheid van het offer. LD-- wat het chr. ondérwijls heb- wenschen vergeten wij zoo spoedig de geestelijke inzet. Wij' moeten ons be wust worden waarom het eigenlijk gaat. Die worsteling is een onderdeel van den grooten stry’d van alle eeuwen om het kind. In de heilige historie treft u reeds de worsteling om het kind. En ook onze Heiland heeft een boodschap tot het kind en Hij roept ze tot Zich* Ook de apostelen vergaten het kind niet. Die worsteling neemt daar een hooge plaats in lo voortreffelijke wyze heeft ook in den politieken strijd. Onze ten gehoore gebracht. 1 gericht om zelf schooltje te spelen. Hen het Lutherlied en dankgebed door dr. ping, dat God beslag moest leggen op het kind. Daarom 'konden zij geen school aanvaarden, die deze eischen instituut niet aanvaardde. Die strijd, welke de voortrekkers hebben gestreden, heeft voor de tegenwoordige natie nog zeer grocte waarde. Spr. wijst dan op de geweldige strijd, die gevoerd werd om scholen op te richten, waardoor verzet gekweekt werd, waarvoor Gr. v. Prinsterer in de bres sprong. De schoolwet van 1857 van met pen. de tot nu toe gevoerde strijd geheel te worden vernietigd. T schok gevaren door het volk petitionnement en C_ tot i niet geduld werd. subsidie voor het chr. onderwijs waar- i door ontplooiing kwam. i Voorts gedenken wij dankbaar de 1 wet Kuyper van 1905. Maar de poli tieke strijd heeft een einde genomen toen dc wet De Visser kwam, waar door .vurig geloofsvertrouwen niet be schaamd wordt. Nu staan wij vrijwel gelijk en Wij hebben het diensthuis verlaten en God heeft ruimte gegeven. Doch de strijd blijft, ie Omdat wij moeten waken dat het geestelijk ka rakter van de scholen niet inizinkt, en de waarachtige liefde niet mag verflau wen. In de voorafgaande strijd stond de school in het midden van de be langstelling. Bij de stoffelijke verrui ming, die nu bestaat, is er gevaar, dat vergeten wordt waarom het gaat. Het gaat toch om het recht de kinde ren op te voeden naar den eisch van Gods Woord? Wij willen niet terug naar de oude tijd. Dat zou wezen groote ondankbaarheid. Wij hebben het ons zelf voor te houden, dat het gees telijke in de opvoeding niet verloren mag gaan. Onze 'liefde mag niet onder doen voor de 'liefde onzer voortrekkers, bij wien de school in het middelpunt stond. Wij hebben den strijd te voeren voor onze vrijheid. Wij’ zitten nog met heel wat banden aan de oVetheid vast en die banden kunnen wel eens knellend worden. De gouden ketenen mogen voor pns nooit worden ijzeren ketenen. Dat moet voorkomen worden en daar om moeten wij niet inslapen, maar ons steeds inprenten dat het gaat om de vrije school, waarbij het personeel geen staatsambtenaar-mag worden. Volksonderwijs maakt propaganda voor de openbare school. Ds. West- mijse durft te zeggen dat in de open bare school plaats is voor de belofte er geen plaats is voor valsche geruist- heid. De strijd gaat om het waarachtllg heil van het kind. De school is nooit doel, maar instrument om het kind te beugen tot Christus. Er moet sa menwerking zijh tusschen school en gezin, ,en het 'zenden van het kind naar de chr. School ontheft niet van de ver antwoordelijkheid der ouders. Dan staan wij op een plaats waar wij niet behooren; de eerste roeping ligt al tijd .bij de 'ouders. Hiet kind behioprt naar schooi te gaan, gesteund door het gebed der ouders. Doien wij dat? Wij laten de kinderen niet vrij, maar uit een obgpunt van eigen gejnak be- NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (77e Jaargang) vergadering met een kort inieldend woord. VUtJl U VIV1VV1 o O'-' Met Jjet zingen van vs. 1 en 2 van V J --

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1933 | | pagina 1