Uitgave KIEZEBRISK Co. 50e Jaargang Zaterdag 2 December 1933 lo. 18 Eerste Blad Dit No. bestaat uit 4 bladen. gesprongen handen PUROL annex SNEEKER COURANT (77e Jaargang) NIEUWSTIJDINGEN. ging van Christus werd gebezigd. In het heilige jaar om de 25 jlaar wordt de heilige deur opengehakt in vier kerken: in de St. Pieter door den Paus, in de andere door kardinalen. Naast de St. Pieter en het Vaticaan, welke het centrum van de katholieke kerk zijn geworden, vindt men er o.a. 7 pelgrimskerken, die tal van schat ten bevatten. De grootste kunstenaars hebben hun genie in dienst der kerken' gesteld en machtig is het aanschouwen van hetgeen door hen is gewrocht. Vermeldenswaard is ook de water leiding langs de Via Appia, waarlangs de Romeinen uit de oudheid al kilo meters ver hun water naar Rome brach ten. tieve, het opbouwende. Ook de wereld-oorlog, de gruwelijkste in de geschiedenis, heeft in me nig opzicht nog gunstige gevolgen gehad. Ze bevorderde nl. de proletarische revoluties, de medische wetenschap en de emancipatie der mo derne vrouw. Maar hoe dichter men bij het heden komt, des te meer gaat het gewelddadige, het destructieve, het winnen van het construc tieve, het opbouwende, en bedreigt de geweld dadigheid het leven van de menschheid zelf. Toen echter eenmaal de idee van het geweld- looze opkwam, was deze, ondanks vervolgin gen, bedreigingen en moord, niet meer te stuiten. Maar als het gaat spannen, zelfs in hooge cul turen, blijkt het geweld toch weer overheer- schend te zijn. De periode, waarin het geweld zich heeft ont wikkeld als nooit, is de ontwikkeling van de burgerlijke of kapitalistische maatschappij, die, zooals spr. aantoont, steeds heeft getracht de technische middelen en uitvindingen dienstbaar te maken aan haar strijd tegen de adel o. a. bij de uitvinding van het buskruit een me thode, die ze tot nu toe heeft volgehouden. De burgerlijke klasse is gebaseerd op het kapitaal, dat in handen is van één klasse en gebruikt wordt om winst voor die klasse te behalen, maar bovendien concurreeren in die klasse alle individuen afzonderlijk om zooveel mogelijk van dat kapitaal in bezit te krijgen, een strijd, die thans al eeuwen duurt, en waaraan ook de menschen uit het proletariaat deelnemen. Om dat stelsel in stand te houden, worden tal van driften onder de menschen gewekt en aange kweekt, waardoor het leven van den modernen mensch meer en meer begint te ontaarden. Maar wanneer staten gaan dringen en vechten, ont staat er oorlog en om die te voeren, zijn er oor logsmiddelen noodig, en wordt de nationale de fensie steeds hooger opgevoerd. Ook zijn er steeds meer menschen noodig, maar omdat velen zich daartoe niet wilden leenen, werd de dienstplicht ingevoerd, die volkomen bij de bur gerlijke maatschappij behoort Die dienstplicht gaat van het eene land naar het andere, en wan- neer de wereldoorlog uitbreekt, is de dienstplicht al een algemeen verschijnsel geworden. Dat heeft ook andere gruwelijke gevolgen. De dienst plicht eischt nl. dat alle jonge mannen zich on derwerpen aan de militaire africhting), en wel op hetzelfde oogenblik, dat ze worden aange nomen voor den dienst van Christus. Maar, daar ze opgeleid worden om in den blinde te kunnen moorden, wordt de menschheid door een moord- drift en aanvalsdrift bezeten, is er geen rust meer in de wereld en komen de volkeren als legerkampen tegenover elkaar te staan. Een steeds grooter deel der maatschappelijke pro ductie wordt op deze vernietiging gericht, waar door de begroetingen van alle staten danig in de war geraken, en zoo raakt de menschheid financieel, zedelijk en maatschappelijk meer en meer uit ’t lid. Daarbij komt nog) dat de kerk, hun recht te strijden. Tegen deze strijdwijze de partij, de school en de film de massa over tuigen van de gedachte, dat er geen schooner dood is dan voor het vaderland te sterven, waardoor ze de menschen in de roes trachten te brengen, dat ze in den oorlog voor een recht vaardige zaak sterven. En zoo is het geweld thans oppermachtig in de wereld; een meening die niet alleen in anar chistische kringen bestaat, maar ook de burger lijke politici als bv. prof. Van Embden, vferklaren dat de oorlog uit praktisch oogpunt gezien on zedelijk en barbaarsch is geworden. De moderne kapitalistische maatschappij kan niet bestaan zonder in de eerste plaats geweld uit te oefenen tegenover het proletariaat, dat zich wil ver heffen, zoodat het geweld in tijden dat het on rustig wordt in de onderste lagen der maat schappelijke pyramide, versterkt wordt door meerdere bewapening van politie, instelling van burgerwachten enz. In de tweede plaats kan het kapitalisme het geweld niet missen met het oog op de concurrentie. Het kan nl. alleen bestaan als het beschikt over afzetgebieden, waar de waren aan den man kunnen worden gebracht, en waar de grondstoffen vervaardigd en gevon den worden. Bevinden deze laatsten zich niet in het eigen land, dan moeten die in andere landen veroverd worden. Bovendien heeft men in de derde plaats emigratie-gebieden noodig, en daarom begint men het kapitaal in ’t buiten land te beleggen, waarmede tegelijkertijd de vaderlandsliefde verdwijnt. Om dat alles te kun nen bereiken, beginnen de staten elkaar te be- concurreeren en te verdrijven, en, zooals een Engelsche minister het zoo juist gezegd heeft: de vlag volgt de handel, en omgekeerd volgt ook de handel de vlag. Dat is het imperialisme! Maar, zegt men misschien: wij hier in Neder land willen geen oorlog. Inderdaad! Nederland is nl. als een kleine jongen tusschen drie half dronken met messen gewapende kerels. Daarom schommelt de Nederlandsche politiek tusschen het Engelsche en Fransche imperialisme. Dat tamme Nederlandsche leeuwtje echter wordt in Nederlandsch Indië een verscheurend beest. Ne derland is nl. een defensief imperialisme, dat niet aanvalt omdat het de buit al binnen heeft, maar verdedigen gaat wanneer het aangevallen wordt. Kan Nederland dat alleen niet af, dan zoekt het hulp bij Engeland en Frankrijk, lan den die evenals Nederland vredelievende impe rialisten zijn. Duitschland, Italië en Japan zijn agressieve, d. w. z. aanvallende imperialisten, omdat ze te weinig hebben, en daarom koloniën zoeken. Al deze landen zijn en blijven echter imperialisten, waarbij het gaat om de verdee- ling van de wereldbuit, en daarom ook kan de ontwapeningsconferentie niet slagen. Er is dus oorlog noodig om de proletariërs en de gekleurde onderdrukten er onder te houden, maar door dat alles heen beweegt zich ook nog de bloedige internationale van de leveranciers van oorlogsmaterialen, waarvoor verschillende cartels en trusts zijn opgericht. Deze fabrikan ten zijn hun klanten gaan bewerken door voort durend onrust en een gevoel van onveiligheid onder de massa te verwekken om daardoor de bewapening van alle landen op te voeren. Om dat te bereiken wordt de pers omgekocht, wor den de afgevaardigden naar de ontwapenings conferentie omgekocht (Shearer), ja worden zelfs heele parlementen omgekocht. Oorlog, ka pitalisme en imperialisme vormen dus een drie- eenheid. Geheel anders wordt het als wij socialisme en geweld met elkaar gaan verbinden. Dat behoort niet bij elkaar, maar vloekt met elkaar. In de socialistische maatschappij zal nl. geen plaats zijn voor het geweld, en als wij het gaan aan wenden voor onze revolutionaire strijd, komt er een tegenstelling tusschen het doel en de mid delen. Volgens spr. kunnen revolutionairen dan ook nooit het geweld van den oorlog aanwen den, daar die zoo gruwelijk geworden is dat het geheele menschdom er door vernietigd zal worden. Daarom moeten wij afstand doen van het geweld, zegt spr., in het belang van het socialisme en de socialistische revolutie. Het ge weld zit nl. niet in ons, maar is buiten ons, en het gewelddadige, het onbeschaamde, het ge- wetenlooze is in de mode, ook in de revolutio naire beweging, en daar durven de menschen niet tegen op. Een tweede reden waarom men ’t geweld niet wKfcoslaten is omdat men vraagt Wt men dan tegenover gewéld moet stellen. Daarop antwoordt spr.: er zijn dingen die we niet kunnen doen, en als we de revolutie niet kunnen bereiken zonder geweld, is het beter de menschheid trouw te blijven en de overwinning prijs te geven, daar 't na zulk een over 'inning geen zin meer zou hebben voort te leven. Een dergelijke eisch wordt ons echter nog niet gesteld, en tegenover het geweld van de burgerlijke klasse kunnen wij dingen stellen, waartegen zelfs het meest geraffineerde en we tenschappelijke geweld niet op kan. Welke mid delen dat zijn, behandelt spr. na de pauze. Tot de dogma’s van het geweld behoort o. a. dat geweld en oorlog de beste middelen zouden zijn om een gerechtvaardigde zaak te dienen. Maar in werkelijkheid is het anders! Er zijn nl. niet veel oorlogen, waarin beslissingen zijn be reikt, en steeds is er maar één partij overwin naar. Nog geen 50 van alle oorlogen hebben dus succes gehad, en men heeft dus ook geen 50 kans om met een oorlog te winnen. Maar de orlogen waarin overwinningen werden be haald, waren ook altijd lang geen oorlogen in dienst van een rechtvaardige, maar meermalen in dienst van ’n onrechtvaardige zaak. Men heeft dus maar een kleine kans om de strijd voor een rechtvaardige zaak met oorlog te winnen. Er zijn echter andere geweldlooze middelen. Spr. wijst op het geval met de Indiërs in Zuid- Afrika, waarvoor uitzonderingswetten beston den, waardoor ze zich beleedigd gevoelden. Deze Indiërs stonden in verband met een zeer i bekend landgenoot in Pretoria, de advocaat I Ghandi, die hun den raad gaf te doen alsof die i wetten niet bestonden, om op die wijze voor konden de Engelschen niet op, en voor de we reldoorlog uitbrak, waren de wetten opgeheven en hadden deze Indiërs dus geweldloos gewon nen. Spr. noemt meerdere voorbeelden, om te bewijzen, dat men bij geweld vernietigt, door geweldloosheid zijn doel bereikt, In deze strijdwijze is gebleken dat de vrou wen veel meer kunnen uitrichten dan de man nen. Dergelijke strijdmiddelen zijn niet gebon den noch aan een bepaald persoon, noch aan een godsdienst, noch aan een traditie. Om dit aan te toonen voert spr. vele voorbeelden aan. De Ieren hebben in hun onafhankelijkheidsstrijd tegen Engeland bemerkt dat het onmogelijk was met geweld tegen de Britsche regeering op te treden, zoodat zij in het midden van de vorige eeuw besloten collectief te weigeren belasting te betalen. Daarmee gingen zij door, tot de regee ring begon te weifelen en ze zouden zeker ge wonnen hebben, als de leiders niet met de re geering waren gaan onderhandelen, waardoor alles verloren ging. Spr. meent dat men ook in de socialistische strijd nooit op leiders moet ver- trouwen. Controleert u zelf, zegt hij, controleer elkaar, maar geef nooit de leiding aan anderen over, ook aan mij niet. Deze methodes beginnen zich ook in Ned. Indië meer en meer te ontwikkelen. Als de In diërs hun primitief geweld tegenover het Neder landsche geweld zouden stellen, werden ze ver nietigd, was ’t niet door Nederland, dan wel door Frankrijk of Engeland, daar het geheele imperialisme er op uit is de gekleurde volkeren ér onder te houden. Daarom gaat men thans in Indië meer en meer belang stellen in de geschie denis van de landen die tot burgerlijke onge hoorzaamheid, als weigering van belasting beta len, boycot, dienstweigering enz., zijn overge gaan. Wordt deze methode ook in Indië toege past, en de arbeiders in Nederland op 't juiste oogenblik de algemeene werkstaking procla- meeren, dan valt het Imperialisme ineen. Maar, zegt men, en Hitler dan? Spr. gelooft niet dat Hitler hier komt, daar die in z’n eigen land genoeg te doen heeft. Maar ’t :ou ook onmogelijk zijn hem met gifgassen e. d. te kee- ren, zelfs niet met een wereldoorlog. Als Hitler komt hebben wij dus dezelfde geweldlooze mid delen toe te passen, en niet die van de soc.-de- mocraten als Vandervelde, die met een oorlog tegen Hitler dreigt. Bovendien komt ook Hitler niet, rr aar het Duitsche volk, dat hoogjstens door een waan bevangen is en dat volk moeten wij trachten te winnen. Trouwens, zegt spr., het fascisme is tegen- openlucht-museum is van al deze in richtingen, die er ooit geweest zijn. Hier kon Hadrianus aan zijn schoonheids^- zin volkomen uiting geven; zijn kunst zin en prachtliefde hebben zich tot het uiterste hier gemanifesteerd. Vandaar gaat de reis naar de Ca tacomben, waarbij een klooster staat, waar een internationale schare van mon niken is gehuisvest. Deze dienen als gids in de onderaardsche begraafplaat sen, waarin meer dan driehonderd jaar is begraven, waarin meer dan 6 mil lioen christenen hun laatste rustplaats vonden. Op de muren in de gangen zijn tallooze bijbelsche afbeeldingen en ook van dieren, pauwen en hanen b.v., te vinden. In de 9e eeuw waren deze catacomben een plaats van heilige de votie daarna raakten zijl in de vergetel heid, tot ziji in de 15e eeuw weer wer den ontdekt. Na een spoorreis van 6 uren v*an Rome komt men in Napels, een der schoonste steden van Italië, waar men op den achtergrond'de 1200 M. hooge Vesuvius aanschouwt. Aan de heete bronnen van de zgn. kleine Vesuvius werd een bezoek gebracht, waarna men na drie kwartier sporen Pompei be reikte. Er is. geen stad waar zoo’n wee- moedigen indruk gewekt wordt als hier. De inwoners, rustig en blijl hun leven leidend, zich koesterend in de warme stralen der Italiaansche zon, werden in het jaar 79 door de catastrophe ver- p rast. Wel was er in 63 een aardbeving geweest, waarbij velen omkwamen, doch de liefde voor den vaderlanidschen i grond weerhield de overgeblevenen té i vertrekken. Tot 24 Augustus 79 de groote uitbarsting kwam, die alles on- 1 der de asch bedolf. 20000 inwoners kwamen om; latere errupties maakten de aschlaag tot 7 M.. hoog. In 1748 werd de aandacht op de bedolven stad gevestigd; in 1860 begon men met een stelselmatige blootlegging, zoodat nu 2/3 van de oude stad aan het licht is ge komen. De muren van de huizen staan' nog, de daken zijn weg. Het inwendige der gebouwen getuigt van groote kunst zin, terwijl thans riog tal van particu liere mededeelingen worden gevondén. Wat men bij de opgravingen vindt, wordt naar een museum in Napels ge voerd, terwijl in Pompei een huisje .is gereconstrueerd, waardoor men een in druk krijgt, hoe het vroeger was. Aan alles ziet men, hoe mensch en dier, door schrik en ontzetting bevangen, hun vree- sel'ijken dood stierven. Pompei is een doode stad, waar geen leven is te vinden. Daarboven schittert de gouden zon, buiten op de velden graast het vee en kabbelen de beken. Boven dit alles uit richten wij ons oog op Hem, Die het leven geeft en het neemt, en danken wij Hem, dat Hij' ons ons vaderland gaf, waar ondanks het schoone in Italië, geen aarbevingen en vuurspuwende bergen zijn en wij' een geestelijke vrijheid genieten. Door een serie prachtige lichtbeelden werd deze lezing verduidelijkt. De voorz. dankte den spr. voor zijn interessante rede, waarna deze in dank gebed voorging, De overwinning van het geweld. Over bovenstaand onderwerp sprak de heer B. de Ligt, van Genève, Donderdagavond voor de afd. Sneek der 1. A. M. V. in de Harmonie. De voorzitter, de heer G. van Houten, sprak een kort openingswoord, waarna hij het woord gaf aan den spreker. De heer De Ligt zegt dat er geen verschil van meening zal bestaan als we zeggen, dat wij leven in den tijd van de overwinning van het gewel'd. Waarheen wij ook kijken, overal zien we dat het geweld een verschrikkelijke rol speelt in de wereld, en dat de gewelddadige methoden op de meest geraffineerde wijze worden uitge buit. Nimmer in de wereldhistorie heeft de wereld zich (zoo gewapend als tijdens de vredes-con- ferenties en ijog nooit zijn de oorlogsmiddelen zoo gruwelijk geweest als tegenwoordig, t Erg ste is echter dat de menschelijke geest zoo ver giftigd is, dat ze tot het aanwenden van die mid delen is gekomen. En toch is het onmogelijk, dat geweld met een enkel pacifistisch gebaar uit de wereld te krijgen. Dat geweld zit nl. diep in de menschheid geworteld, en de oorlog zelf heeft ook een eeuwenlange voorhistorie. Als we de geschiedenis nagaan, vinden we steeds, zelfs in de perioden van de hoogste cultuur het verticale geweld, d'. w. z. het geweld boven naar beneden, en telkens ook weer de greep van de massa naar het geweld: het ver ticale geweld van beneden naar boven. Politiek economische expansiedrift leidt telkens tot ge welddadige botsingen. Dat is de politieke oorlog, het horizontale geweld waarvan de geschiede nis vol is. Maar toch is de mensch geen oorlogs zuchtige natuur, en de oorlog is dan ook geen biologische oorlog). Een biologisch of natuurlijk verschijnsel is nl. het gevecht, het spontaan elkaar naar de keel vliegen, een instinctmatige daad, die reeds in de oertijd voorkwam. Voor een oorlog zijn bepaalde moordmiddelen noodig en daarnaast voorbereidingen en een bepaald maatschappelijk of politiek doel. Vergeleken bij de tegenwoordige waren de oorlogen van vroe ger zeer primitief, en we zien dat er tijdperken zijn van gjroote gewelddadigheden en oorlogen, maar daarbij overheerschte steeds het wnstruc- Nero, waarvan gezegd wordt dat Petrus daar gekruisigd is. Paus Sixtus deed de zuil overplaatsen tot waar zij nu staat. Qp Witte Donderdag van 1929 waren er 20000 menschen in de St. Pieter, waar weinig stoelen of banken zijn, en waar men maar rondloopt. Een paar koren zongen schitterend en telkens als er een psalm gezongen was, werd een kaars op het altaar uitgeblazen, tot de Bij Apothekers en Drogisten Rome, de eeuwige stad. In het Gebouw v. Chr. Belangen sprak Woensdagavond ds. A. G. H, v. Hoogenhuyze, van Amsterdam, voor de .- Vereen, van Rechtzinnig Hervormden, laatste, die^als symbool van de graflleg- over bovengenoemd onderwerp. f Nadat de niet druk bezochte samen komst door den voorzitter, den heer Wi. Nauta, met gebed 'en een welkomst- woord aan spr. en luisteraars was ge- opend, ving de spr. zijh rede aan. Wie in het tegenwoordige Italië reist, zal moeten erkennen, dat het heel wat J beter is dan 10 jaar geleden. Toen vuile treinen, nooit op tijd, de bagage 'j en de reizigers niet veilig, nu nette J en punctueel op tijd vertrekkende trei- i nen, de bagage en de reizigers veilig. Toen de wegen onbegaanbaar, de stra ten slechter dan elders ter wereld; men moest er iets voor over hebben om daar te reizen. Na den oorlog stond Italië aan den rand van de revolutie, erger dan in Rusland; in Florence alleen werden eenige duizenden jonge mannen vermoord, omdat ze de Internationale niet wilden zingen. Opeens is dat alles anders geworden. Thans aanschouwt men overal een geheel ander beeld dan 10 jaar geleden: Mussolini heeft, orde in den chaos geschapen. Sociale wetten zorgen voor het welzijn der arbeiders; er is werk voor hem Geen wonder, dat 90 van de 40 millioen bewoneirs van Italië voor Mussolini zijn. Of er dan geen tegenkanten aan deze inrichting zijn? Met alle waardeering voor Mussolini moet toch gezegd, dat de vrijheid van denken en handelen er een knak heeft gekregen, wat niet zoo' erg genoemd kan worden, als die vrijheid tot bandeloosheid wordt. Hebben de arbeiders het er dus beter gekregen, ook de R.-K. kerk deelt in de zegeningen van het fascisme. Door Mussolini, is de Paus in zijin wereldlijke macht hersteld, waaruit deze sinds 1871 was verdreven. Groot grondbezit heeft de Paus hierdoor met verkregenalleen de St. Pieter en eenige huizen in de omgeving zijn vrijgegeven. Door deze daad heeft Mussolini niet slechts de R.-K. kerk van Rome aan zich verbon den, maar over heel de katholieke we reld is men daarvoor Mussolini dank baar. Wij protestanten hebben kortgeleden de rijksdag van Spiers herdacht, waar het protestantisme haar naam ontving. Voor ons geloof moeten wij pal staan en kunnen dus nooit tevreden zijn, als de Paus zijin wereldlijke macht zou wil len benutten om ons in onze vrijheid van godsdienst te beknotten. Door de schenking van de St. Pie terskerk is deze en de naaste omgeving thans keikelijke staat geworden, die 523 inwoners telt. Rome, de eeuwige stad, is gebouwd op zeven heuvels en Sinds 1871 de hoofdstad van Italië. De stad is jets groot er dan Amsterdam en telt op het oogenblik ongeveer 1 millioen inwoners. Dit inwonertal heeft in den loop der eeuwen groote schommelingen onder gaan. In het begin onzer jaartelling telde de stad 1 millioen inwoners, iin 1400 waren het er slechts 17000. Oor logen en pestilenties teisterden de be volking hevig, totdat in 1870 het cijfer 20000 weer was bereikt. Door het groote aantal huwelijken en den rijken kinder zegen is het Italiaansche volk geweldig toegenomen en de levenskracht der na tie versterkt. Overal ziet men kinderen en ouders van zeven kinderen zijn vrij van belasting. Merkwaardig is Rome, niet om de moderne gebouwen, maar ten eerste om het groot aantal katholieke kerken en ten tweede om haar oudheid. In de St. Pieter culmineert heel het katholicisme. Staat men op het plein voor de kerk, dan wordt men door de overweldigende schoonheid stil van ont roering. Het heidendom, dat schitterde door zijin prachtige tempels, moest door Constantijn overtroffen worden, waar om deze een kapel bouwde. Prachtig als deze reeds was, viel ziji ten offer aan de plunderingen, welke Rome van ver schillende volkeren onderging. Tot men in de 15e eeuw overging tot den bouw van de tegenwoordige St. Pieter, de kerk aan Petrus gewijd en naar luid der legende boven diens graf gebouwd. Zij is de grootste kerk der wereld; in haar ruimte kunnen 60.000 menschen beslo ten worden. Op den vloer staan de grootten van andere kerken aangege ven, als de St. Paul te Londen, de Dom te Florence, die te Keulen en meer dere. De koepel is 20 M, hooger dan den Domtoren te Utrecht. Voor d® kerk staat de ob^sk van Ook uit ander oogpunt is Rome be- langrijk n.l. uit het gezichtspunt van 1 zijn archaeologisChe waarde. De bouw- werken van Nero, Diiocletianus en H!a- drianus zijin niet weg of vernield, door opgravingen zijn ze weer aan het licht gekomen. Over Rome z'ijh verschillende bescha vingen en verwoestingen gegaan. Van daar dat men nu pl.m. 10 meter hooger staat dan de oorspronkelijke grond. Diep onder de straten van thans rusten de nesten van beschavingen van eeuwen geleden. Het Forum Romanum is het centrum van het oude Rome. Dat is allereerst de moeite van het bezichtigen waard. Vroeger, een jaar of wat geleden, ging men door nauwe straatjes daarheen en was de aanblik dan overweldigend; nu zijn door Mussolini breede straten aan gelegd, wat veel van de bekoring weg nam. i Het Pantheon is het eenige gebouw hetwelk nog geheel intact is. Het heeft muren va» 7 M,. dik, een koepel, die* van boven geheel open is en een won derschoon aanblik op den hemel geeft. Dan vindt men er de oude ronde tem pel van Vesta, de pyramide van Seve rus. Maar het allerbelangrijkste is het- Forum Romanum. Staat men op een hoogte van 15 M. dan lijkt het een ruïne van een groote brand. Velen, die Rome bezoeken, willen van deze oudheid-schat- ten niet weten, maar wie zijn verbeel ding wil laten spreken, is van het Fo rum niet weg te slaan. Als men bij de aanschouwing der talrijke prachtige beelden deze reconstrueert, dan ziet men het drukke leven in de oudheid van een millioen menschen. Daar is wereldhis torie gevormd en die gedachte ontroert. Men ziet de menschen loopen en hoort de orators spreken. En verlaat men onder deze indruk het Forum, dan voelt men de schrijnende tegenstelling als men een straat verder de trams en de auto’s ziet rijden. De Romeinen leefden voor brood en spelen en een keizer, die zich populair wilde maken, zorgde hiervoor. De bad huizen waren zeer in trek. In het bad huis, van Calacala konden 1600 men schen baden. Men vindt daar de prach tigste mozaïeken en wandschilderingen. Deze baden bevorderden evenwel dé slapheid en de energieloosheid der Ro meinen; het verval werkten zij in de hand. Achter het Forum vindt men het Cbr 'losseum, zoo genoemd naar het reuslach- tige beeld, dat daar van Nero geplaatst is. Duizenden slaven hebben tientallen i van jaren aan den bouw van dit werk i gearbeid; zonder kinderen Konden er 87000 menschen in, met die 100000. i De zitplaatsen zijn amphitheatersgewij- i ze; op de laagste tangen, dicht bij.den grond zaten de keizer, de Vestaalsche maagden en andere grootheden, op de volgende rij de patriciërs, dan de ple bejers en eindeljjk de slaven en de vrouwen. In het inwendige werden de spelen gehouden en bij' de inwijding heeft men 100 dagen feest gevierd, 5000 dieren zijn daarbij gedood. Daar werden gevechten geleverd van dier tegen dier of mensch; de gladiatoren traden daar op; ook werden daar de christenen gedood. In één feest heeft men eens 200 leeuwen gedopd. In de middeleeuwen werd deze kampplaats verwoest; nu zijn de gevangenissen nog te zien, waar de veroordeelden naast wilde dieren werden opgeborgen. Voorts vindt men er het Circus Maxi mus, waarvan echter weinig is overge bleven. Buiten Rome treft men de Villa Ha- drianus aan, welke villa het grootste I i NIEUWE SNEEKER COURANT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1933 | | pagina 1