DE DRONK De Rallye Monte Carlo I FOSTER'S MflflGPlUEN No. 27 Kerste Blad UitgaveKIEZEBRINK Co. Woensdag 8 Jannarl 1934. 60e Jaargang OFFICIEEL GEDEELTE NIEUWSTIJDINGEN. I Tegen de koude Plaids? tochtband en tochtdekens H. BRENNINKMEIJER ZONEN SNEEK - GrootZiind 50-56 - Tel. 2133 i I WAT IS DE DRONK? a. P. L. H. LAMBERTS HURRELBRINCK. k V Dorpsbewoners tegen ijsbrekers. Zaterdagmiddag zouden twee stoomboo- ten de Sneek 7 en de Lemmerboot, zich - ^nt)n> b. van Voetzakken Tlïï king ontvangen worden. Deze reizigers naar het Zuiden brengen daar in die koude streken bovendien voor een oogenblik de suggestie van de warme Azuren kust. Met een lichte heimwee vergezelt hen de bevolking in gedachte op hun langen reis naar de zon. Zwaar is de rit voor de deel nemers, maar onnoemlijk veel wordt van de wagens gevergd. De reizigers kunnen zich beschermen met warme kleeding, sneeuwlaarzen, schapenvellen en bontmut sen en bovendien wisselen zij elkander aan het stuur af, daar in iederen wagen twee of drie of vier bestuurders zitten. Maar de wagens krijgen nimmer rust, die moeten rijden dag en nacht over de meest onbe gaanbare wegen over den ijzel en sneeuw in het Noorden of over de wegen van den Balkan die vergietteilen van diepe kuilen in rotsachtigen bodem zijn. Veel extra voor zorgen kunnen voor de wagens niet geno men worden, omdat ’t reglement standaard modellen voorschrijft. Een der voorzorgen, die genomen worden, belasten die beklagenswaardige wagen nog des te meer. Welk extra gewicht torsen zij niet aan sneeuwschoppen er houweelen, be stemd om ze uit te graven uit de sneeuw of los te hakken uit diepe greppels, aan takels waarmede zij met paarden uit een sloot getrokken moeten worden als zij door gladheid van den weg zijn geraakt, ondanks de sneeuwkettingen, waarvan ook een aan zienlijk aantal in den wagen meegevoerd moet worden om de gebroken kettingen om Indien gij voortdurend last hebt van schele hoofdpijn als gevolg van een slechte spijsvertering, gebruik dan eens een poosje Foster's Maagpillen, het betrouwbare, zacht werkende laxeermiddel De Sporting Club de Monaco is er in geslaagd om ieder jaar gedurende de maand Januari alle automobielclubs in Europa, alle douaneautoriteiten en de geheele Europeesche pers voor haren „Rallye Monte Carlo” te mobiliseeren. Er gaat van dezen rit, waarin naast hooge sportieve en touristische elemen ten ook heel veel romantiek zit, een fascineeirenden invloed uit op het pu bliek. Gedurende vier dagen lang van 2024 Januari wordt Europa in een tournooiveld herschapen en rol len de auto’s vanaf de uithoeken van ons werelddeel naar Monte Carlo toe, door sneeuw en ijs en mist in het Noor den én over de onbegaanbare wegen van den Balkan, door de lange donkere winternachten en gedurende de korte uren van koud en glansloos zonnelicht. Dit jaar is deze rit voor ons land van speciaal belang, omdat zich onder de deelnemers een aantal bekende Neder- landsche rijders bevinden, o.a. de Ford- rijders Dr. J. Sprenger van Eyck, A. A. J. Wideman, J. v. d. Meulen, N. W ent en anderen. Startplaatsen en controles zijn over geheel Europa verspreid, vanaf John bijna ondoordringbaar en de pilooi» stuurde dan ook onder de bank door. Te Ruisselede, waar zich het groote Belgische radiostation voor de draad' looze verbindingen met de overzeesche landen bevindt, welk station voor zijn uitzendingen over acht groote metalen masten, ieder van 284 meter hoogte beschikt, is het toestel met een snelheid van ruim 120 K.M. per uur tegen een van deze masten gevlogen. De mast brak middendoor, terwijl het toestel als een vormlooze massa naar beneden stortte en in brand vloog. Alle inzitten den, zoowel de acht passagiers als de bestuurder en de marconist kwamen om en werden gedeeltelijk verkoold. Het personeel van het radiostation snel de de ongelukkigen onmiddellijk te hulp, maar kon tengevolge van den uit- slaanden brand geen hulp bieden. Eerst later toen het vuur wat verminderd was, kon men dichterbij komen. Geen der slachtoffers gaf echter nog eenig teeken van leven. De omgekomenen zijn drie Engel- schen, die uit Keulen kwamen: Miss C. A. Young en de heeren Desmond en Berge en de te Brussel ingestapte En- gelschen, de heeren Green, Perry en Brown, een Pool, de heer Halperin, directeur van een Poolsche Rubber- maatschappij, en een DuitsCher, de heer Schröder. De piloot heet John Moore Gittins. Hïj was 27 jaar oud. i Het parket van Brugge is omstreeks vier uur op de plaats van de ramp ge komen. De lijken van de slachtoffers bevonden zich toen nog onder het smeu lende puin. Ook de vertegenwoordigers van de Sabena te Brussel zijn onmiddel- lijk naar Ruisselede vertrokken. De Bel gische minister van transportmiddelen, Forthomme, op de hoogte gebracht van deze vreeselijke ramp, heeft onmiddel lijk een telegram van deelneming gezon den aan den Britscihen minister van luchtvaart. Het was Vrijdag juist negen maan den geleden, dat een ander vliegtuig van de Imperial Airways, de City of Liverpool, te Dixmuiden in brand vloog en te pletter viel. Het aantal slachtof fers bedroeg toen vijftien. Het was eveneens het om één uur uit Brussel vertrokken vliegtuig, dat verongelukte in Omstandigheden, die tot nu toe on opgehelderd zijn gebleven. De toepassing van de Ongevallenwetten. Het bestuur der Rijksverzekerings- bank verzoekt het volgende op te ne men: In verband met de jongste jurispru dentie van den centralen raad van be roep zal bijl de toepassing van de On gevallenwetten ten aanzien van kinde ren, die in de onderneming van hun vader (móeder) werkzaam zijn, met in gang vah 1 Januari 1934 het volgende standpunt worden ingenomen: a) Inwonende kinderen worden nimmer als in loondienst van hunne ouders aangemerkt en worden dus als niet-verzekerd beschouwd; b) Uitwonende kinderen worden als verzekerd beschouwd, indien zij' wer ken onder dezelfde voorwaarden als die, geldende voor gewone arbeiders ter plaatse in hetzelfde of soortgelijke be drijf en zij ook overigens door hun va der (moeder) in de onderneming op één lijn blijken te worden gesteld met gewone arbeiders. Hiermede vervalt de desbetreffende aanteeking op de loonhjst-formulieren. De vereeniging van raden van arbeid en de federatie van bedrijfsvereenigin- gen hebben verklaard, dat hetzelfde standpunt zal worden ingenomen bijl de uitvoering van de Invaliditeitswet en/of Ziektewet. Deze regeling geldt alleen voor de verplichte verzekeringenzij! laat de vrijwillige verzekeringen, voorzooiver die bij de Bedrijffsvereenigingen mogelijk zijn, onaangetast. Ernstig i vliegtuigongeluk. Tien dooden. Het Engelsche vliegtuig Apollo van den geregelden dienst van Brussel op Croydon is Zaterdag tusschen Brugge en Oostende bij het dorp Rousselde met een mast van een radio-seininnchtjng in aanraking gekomen en naar beneden geploft. Het was zeer mistig en het vliegtuig vloog op 200 250 M, hoogte. De bestuurder en marconist en de acht passagiers zijn allen gedood. De lijken zijn vreeselijk verminkt. Alle 10 dooden waren van Engelsche •nationaliteit. De correspondent der N. R. Cxt. te Brussel telefoneerde Zaterdagmiddag is het vliegtuig1 van de Imperial Airways, dat den dagel'ijk- schen dienst KeulenBrusselLonden verzekert, te Ruisselede bij Brugge ver ongelukt. Het toestel, een drlemotortge A.V.R.O., had om 12 u. 20 het vliegveld te Haren-Brussel verlaten met bestem ming naar Londen. Vermoedelijk zal het door den zwaren mist, die boven Oost- en Westvlaanderen heerschte, van zijn gewone route zijn afgeweken. De mistbank was op 200 meter hoogte O’Groats, het noordetlijkste punt van Schotland, Gibraltar in Spanje, Valencia in Portugal, Umea in den Poolcirkel en Athene dein uitersten Zuidhoek van den Balkan. En alle hoofdplaatsen die daar- tusschen liggen zijn controleposten waar de Verre reizigers zich moeten melden en van waar ook nieuwelingen kunnen starten, die eerst ondervinding van zulk een winterrit willen opdoen alvorens zich een volgend jaar als strijder voor de prijzen in den kamp te werpen. Want uit den aard dier zaak zijn de prijzen slechts weggelegd voor hen die de grootste moeilijkheden overwinnen, waaronder de verste afstand een voor name plaats inneemt. Een belangrijke, maar toch niet de allerbelangrijkste fac tor voor prijstoekenning vormt de af stand. Zoo geeft Athene 3786 K.M., duizend punten, terwijl Umea, dat slechts 2 en Tallin dat slechts 6 K.M. dichter bü Monte Carlo ligt 910 dus 90 punten minder geeft, hetzelfde als Stavanger, dat op 3700 K.M. van Monte Carlo ligt. Behalve met den afstand is dan ook wel terdege rekening ge houden met de speciale moeilijkheden van ieder traject en deze zijn voor de reizigers vanuit Athene zoo zwaar, dat het tot dusverre nog geen enkelen deel nemer gelukt is om op tijd door den x>a.kan te komen. Herziening van het uitbreidingsplan van Sneek. De BURGEMEESTER van SNEEK, brengt ingevolge art. 37, 4e lid, der Wo ningwet ter openbare kennis, dat ter secre tarie 2e afd., dier gemeente, met ingang van 4 Januari 1934, gedurende veertien dagen voor een ieder ter inzage is gelegd, het bij raadsbesluit van 27 December 1933, no. 8, vastgesteld plan tot herziening van het bestaande plan van uitbreiding der ge meente Sneek, welk herzieningsplan omvat een klein gedeelte van het in dat plan van uitbreiding begrepen gebied, dat ligt ten Zuidoosten van het einde van de Kanaal straat bij de spoorhaven. SNEEK, 2 Januari 1934. De Burgemeester voornoema, P. J. DE HOOP. met 1 Januari f1050 per jaar en met 1 Januari 1935 f 1150 per jaar, het pen sioenveirhaal bedraagt voor deze ambte naren 8Va In deze verordening is tevens de ver plichting vastgelegd voor de werkman die als doodgraver fungeert, om in de ambtswoning te wonen tegen een huur van f 170 per jaar. De heer v. d. Goot gaat aocoord met deze verordening van B. en W|., al leen meent hij dat er met Nijdam over een gekomen was om tot Mei 1934 de huur der oude woning te betalen name lijk f 2.per weekhij stelt voor om dit in de verordening vast te leggen. Met algemeene stemmen wordt hier toe besloten. i De heer Woudstra zegt dat het in de bedoeling van de raad lag om Dijk stra f 200 verhooging te verieenen, doch hij .zou einde 1934 willen afwachten hot de financieele omstandigheden alsdan zijn, en niet in deze verordening willen vastleggen dat in 1935 f 1150 betaald zal worden, dit kan voorzichtiigheads- halve achterwege blijven. De heer v. d. Goot is het wat de loonregeling betreft met B. en W. eens en meent ook dat de bedoeling bij.de raad voorstond om het verschil niet grooter te maken dan f 100 tusschen le en 2e werkman. Blijkt het einde 1934 dat er bezuinigd moet worden dan is hij er voor dat beide gekort worden De heer Woudstra heeft ook niet anders bedoeld dan in dit geval beide te korten. 1 De Voorz. is het met de sprekers eens, komt er korting, dan worden alle ambtenaren over de zelfde kam ge- schoren. De heer N a u t a zegt dat voor ge meentewerklieden geen reden bestaat tot periodieke verhoogingen, het is wat anders dan in een vak. Verder meent hij dat een loon van f20.19 per week voor niet-vakwerk een goede belooning is. Hij wijst er op dat in de particuliere bedrijven de vaklieden volle 48 uren moeten werken om dit loon te ont vangen, terwijl de gemeente aan los personeel 35 et. per uur betaalt. Spr. steunt het voorsten Woudstra om einde 1934 deze loonen te herzien. De heer de Vries zegt dat er 81/2 op gekort wordt. De heer N a u t a antwoordt dat wan neer een arbeider in ’t particuliere be drijf een pensioen wenschte als een gemeentewerkman hij’ dan 15 van zijn loon zou moeten storten, in dat ge val is een gemeentewerkman de ande ren ver vooruit. Het voorstel Woudstra wordt hier na verworpen met 4 tegen 3 st., voor de heeren Woudstra, Nauta en Looijenga, tegen de heeren v. d. Goot, de Vries, Bakker en Fijlstra. Bij de rondvraag herinnert de heer v. d. Goot aan het aanplakbord aan de doodgraverswoning. De Voorz. zegt dat er een mooi klein bord wordt gemaakt. De heer Looijenga wijst op de agenda welke deze week in de courant stond. De Voorz. ziet hier geen bezwaar in. Sluiting. De keuze van de startplaats is een „gok”. De inschrijvingen sloten 26 December, wat weten de inschrijvers dan van weersom standigheden, die een maand later, 20 Januari in de verschillende deelen van Europa zullen heerschen. Het kan wezen, dat het Noorden door sneeuw volkomen is geblokkeerd, maar het kan ook zijn, zooals de laatste maal, dat alle deelnemers uit het Zuiden in den Balkan bleven steken in de sneeuwhoopen, die op sommige plaatsen tot boven de wagens uitstaken, terwijl de win naars, die uit Tallin aan de Russische grens kwamen, langs een vrije route naar Monte Carlo snelden. Uit toeristisch oogpunt is de Rallye Monte Carlo van een niet te onderschatten be lang, omdat zij er toe bijdraagt het gebruik van de auto zelfs onder de meest ongun stige omstandigheden mogelijk te maken. Welke ondervindingen hebben de deelne mers niet gebracht aan de fabrikanten van sneeuwkettingen, die het mogelijk maken om zonder slipgevaar over spiegelgladde wegen te rijden. Hoevele ingenieuse vindin gen van deelnemers voor electrische ruit- verwarming of verwarming van den wagen zijn al niet door de industrie overgenomen, voordeelen, die misschien in ons klimaat van niet overheerschend belang zijn, maar die in minder gezegende streken de auto verlost hebben uit haar winterisolement. Begrijpelijk is dan ook de geestdrift waar mede ieder jaar de deelnemers aan den Rallye Monte Carlo juist in het hooge Noorden, in Noorwegen en in Zweden, in de wielen te vervangen. Verder groote reser- Lapland en den Poolcirkel door de bevol- .e tanks voor benzine en olie, die noodzake- het leeuwendeel van de lofuitingen in ontvangst, maar ook zijn medewerkers zorgen dit jaar voor veel geestigheid en boeiende momenten. Wij wenschen onze nationalen „eer lijken” kunstenaar en de zijnen een sue- De Pelikaan. De Pelikaan is Zaterdagavond 9.40 boven Schiphol aangekomen, doch kon wegens mist eerst 10.12 dalen, opgewacht door een enorme menigte. De afstand BataviaAm sterdam is afgelegd in 100 uur 30 minuten, de heenreis werd volbracht in 100 uur 40 minuten, dus de terugreis werd nog 10 min. vlugger volbracht. De bemanning is door tal van autoriteiten toegesproken en allen zijn benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau. lijke brandstoffen, die in Europa’s onher bergzame streken zoo moeilijk en gedurende de lange nachten in ’t geheel niet te krijgen zijn. Beladen met al die honderden kilo grammen extra gewicht moeten deze stan daard wagens voortsnellen over de afgrijse lijkste wegen onder de meest abnormale om standigheden, dag en nacht door, zonder rust, zonder onderhoud, zonder gelegenheid tot reparatie met ’n gemiddelde van 40 K.M. per uur, dat onder de normale omstandig heden der mooie wegen in onze beschaafde streken reeds niet gering te noemen is. En als zij dan eindelijk komen op die mooie wegen van ons werkelijk Europa, dan krij gen zij nog geen rust, maar worden zij op gejaagd door een gemiddelde van 50 K.M. per uur, dat het reglement voor de laatste 1000 K.M. eischt. Een wagen, die Monte Carlo uit een der uithoeken van Europa bereikt onder derge lijke omstandigheden heeft daarmede zijn brevet van absolute vertrouwbaarheid ver diend. En dat telken jare nog zoovele wa gens de Azuren kust bereiken is een triomf voor de Auto-industrie. Dit gevoel van ze kerheid en vertrouwen in de moderne auto, dat de Rallye Monte Carlo ieder jaar bij den aanvang van het nieuwe seizoen het publiek schenkt is zeker niet de geringste verdienste van dezen grootsch opgezetten rit. RAADSVERGADERING IJLST. VERGADERING van de RAAD der gemeente IJLST op VRIJDAG 29 DECLMBER 1933, ’s nam. 6% uur. Voorzitter de heer Langman, burgemeester. Secretaris de heer Goelema. Aanwezig alle (7) leden. De Voorz. opent de vergadering met ge bed, waarna hij aan de orde stelt: Punt II. Notulen. Deze worden gelezen en onveranderd vast gesteld. Medegedeeld wordt: Dat goedgekeurd is het raadsbe sluit van 24 Nov. Dat aan L. Kielstra met ingaing 1 Januari een vaste aanstelling is verleend. Het kohier hondenbelasting wordt vastgesteld tot een bedrag van f4. Punt V. Voorstel van B. en Wr om een toeslag te geven aan de werkloozen die trekken van hun werkloozenkas. Door de vakorganisatie hier ter plaatse is een verzoek gedaan om een toeslag tot een bedrag van het verschil tusr schen kasuitkeering en steun. Aldus besloten. Punt VI. Vaststelling van een veror dening op de verrichtingen van den burgelijken stand. Z.h.s- vastgestield. Punt VIL Benoeming ambtenaar van den Burgelijken Stand. Benoemd wordt de burgemeester de heer H. J. Langman. Punt VIII. Benoeming lid van de commissie van toezicht op het lager onderwijs. Benoemd wordt de heer J. Wasse naar. 1 Punt IX. Benoeming leden van de commissie tot wering van schoolver zuim. Daar de werkzaamheden van deze commissie, die nu bestaat uit zeven leden niet bijizonder omvangrijk zijn, meenen B. en Wj. dat drie leden vol doende zijn. Benoemd worden bij eer ste stemming de heeren E. Wouda, U. R. ten Kate en S. Woudstra. Punt X. Wijziging begrooting dienst jaar 1933. 1 Als voorgesteld besloten. Punt XI. Wijziging van de begroo ting 1934 naar aanleiding van opmer kingen gemaakt door Ged. St. Z.hjs. goedgekeurd. Punt XII. Vaststelling van een- sa- larisregeling voor de gemeentewerklie den, tevens vaststelling van de huur der woning van den doodgraver. B. en W;. stellen voor P. Nijdam, le werkman, een salaris van f 1250 per jaar toe te kennen en aan I. Dijkstra ten doortocht door het ijs in de Ooster- en Vesterbrugsloot trachten te banen. Op jenigen afstand van de trambrug had een lichte menigte, bewoners van de dorpen □ppenhuizen en Uitwellingerga, zich opge steld en dreigde de opvarenden van de oooten met keisteenen, die op kruiwagens .varen medegebracht. Den kapiteins werd* cesvolle avond! ie kennen gegeven, dat verdere pogingen jm door te varen, moesten worden ge staakt De menigte nam in aantal toe en hun louding werd steeds dreigender. De ge meentepolitie, die aanwezig was, stond vrij wel machteloos. De Burgemeester- der ge meente Wymbritseradeel, de. heer H. M. Martens, die inmidde’s gearriveerd was, begaf zich op het ijs en sprak de aanwe-l'4 zigen toe. Zijn ernstige vermanende wóór den hadden niet het gewenschte succes. Met de aanwezige gemeenteveldwachters viel aan een krachtig optreden niet te den ken. 1 1 In het belang van de streekbewoners, die inderdaad van het ijs een1 veelvuldig ge bruik moeten maken, ook voor de uitoefe ning van hun bedrijf, werd door den Bur gemeester aan de Stoombootdirectie te Groningen per telefoon gevraagd, of het mogelijk was de booten nog eenige dagen te laten liggen. De dikte van het ijs be droeg ter plaatse nog 23 c.M. Inmiddels was door hem ook assistentie gevraagd van de marechausseé en de Rijksveldwacht te Sneek. Van de Directie der boot kwam als ant woord, dat doorgevaren moest worden, ge zien de groote belangen van handel, scheepvaart en industrie, welke daarbij waren betrokken. Andermaal begaf de Burgemeester zich, nu mei goed versterkte politiemacht op het ijs. Hij wees op het onvermijdelijke en de noodzakelijkheid der pogingen van de stoombootkapiteins om door te kunnen va ren, en spoorde krachtdadig aan tot orde en rust. Hij sommeerde de menigte met de daarvoor vaststaande wettelijke termen het ijs te verlaten en zich rustig te gedragen, teneinde ernstige gevolgen voor hen, die zich mochten verzetten, te voorkomen. Deze bezadigde vermanende woorden hadden thans tot gevolg, dat van verder verzet werd afgezien. 1 In vroegere jaren werden de ijsbrekende booten ook wel eens door de dorpsbewo ners met steenen bekogeld, zoodat de boo ten soms bleven liggen, bevreesd als de kapiteins waren voor ernstige gevolgen. Dank zij het tactisch, optreden van den Burgemeester is het deze keer niet tot dit laatste gekomen. Slachtoffers, die zeker, wanneer zij tot bezinning waren gekomen, later hun daden zouden hebben betreurd, zijn nu niet gevallen. De tocht der booten kon onder bescher ming van de marechaussee en de veldwach ters verder rustig worden voortgezet. Jan van R i e m s d ij k. 20 jaar dichter-zanger I Jan van Riemsdijk herdenkt dit jaar het feit dat hij nu al 20 jaar dichten zanger is. In verschillende plaatsen van ons land heeft men dit feit feestelijk herdacht en werd de populaire zanger door z'ijln bewonderaars gehuldigd. Inderdaad een heele prestatie voor iemand die steeds genoodzaakt is om voor eigen repertoire te zorgen en met zijn eigen persoonlijkheid dikwijls ge heel in zijtn eentje een heele zaal bezlig te houden. Doch dat is hem gemakke- lijk toevertrouwd, want hij is onuitputte- lijk in artisticiteiit. Zooals uit een advertentie blijkt zal „Jan” hier ter plaatse binnenkort weer een vroolijke avond geven met zijn „Hollanders”. De nieuwe Kleinkunst-revue is vol van afwisseling en werd door de pers overal zéér geroemd. Jan van Riemsdijk neemt nlatuurlijk M 1 r 'if .ijir p IINSI Telefoon Na I MJ CNFFK r 7* i t iS e» VRIJDAGSAVONDS Alom verkrijgbaar h f 0.65 pa flacon. ïiBmwmöüBiira annex SBEEKER OOURAHT en WYMBRITSERADEEL

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1