DE DRONK
De Rallye Monte Carlo
I
FOSTER'S MflflGPlUEN
No. 27 Kerste Blad UitgaveKIEZEBRINK Co. Woensdag 8 Jannarl 1934. 60e Jaargang
OFFICIEEL GEDEELTE
NIEUWSTIJDINGEN.
I Tegen de koude
Plaids? tochtband
en tochtdekens
H. BRENNINKMEIJER ZONEN
SNEEK - GrootZiind 50-56 - Tel. 2133
i I
WAT IS DE DRONK?
a.
P. L. H. LAMBERTS HURRELBRINCK.
k
V
Dorpsbewoners tegen ijsbrekers.
Zaterdagmiddag zouden twee stoomboo-
ten de Sneek 7 en de Lemmerboot, zich
- ^nt)n>
b.
van
Voetzakken
Tlïï
king ontvangen worden. Deze reizigers naar
het Zuiden brengen daar in die koude
streken bovendien voor een oogenblik de
suggestie van de warme Azuren kust.
Met een lichte heimwee vergezelt hen de
bevolking in gedachte op hun langen reis
naar de zon. Zwaar is de rit voor de deel
nemers, maar onnoemlijk veel wordt van
de wagens gevergd. De reizigers kunnen
zich beschermen met warme kleeding,
sneeuwlaarzen, schapenvellen en bontmut
sen en bovendien wisselen zij elkander aan
het stuur af, daar in iederen wagen twee
of drie of vier bestuurders zitten. Maar de
wagens krijgen nimmer rust, die moeten
rijden dag en nacht over de meest onbe
gaanbare wegen over den ijzel en sneeuw
in het Noorden of over de wegen van den
Balkan die vergietteilen van diepe kuilen
in rotsachtigen bodem zijn. Veel extra voor
zorgen kunnen voor de wagens niet geno
men worden, omdat ’t reglement standaard
modellen voorschrijft.
Een der voorzorgen, die genomen worden,
belasten die beklagenswaardige wagen nog
des te meer. Welk extra gewicht torsen zij
niet aan sneeuwschoppen er houweelen, be
stemd om ze uit te graven uit de sneeuw
of los te hakken uit diepe greppels, aan
takels waarmede zij met paarden uit een
sloot getrokken moeten worden als zij door
gladheid van den weg zijn geraakt, ondanks
de sneeuwkettingen, waarvan ook een aan
zienlijk aantal in den wagen meegevoerd
moet worden om de gebroken kettingen om
Indien gij voortdurend last hebt van
schele hoofdpijn als gevolg van een
slechte spijsvertering, gebruik dan
eens een poosje Foster's Maagpillen,
het betrouwbare, zacht werkende
laxeermiddel
De Sporting Club de Monaco is er
in geslaagd om ieder jaar gedurende de
maand Januari alle automobielclubs in
Europa, alle douaneautoriteiten en de
geheele Europeesche pers voor haren
„Rallye Monte Carlo” te mobiliseeren.
Er gaat van dezen rit, waarin naast
hooge sportieve en touristische elemen
ten ook heel veel romantiek zit, een
fascineeirenden invloed uit op het pu
bliek. Gedurende vier dagen lang
van 2024 Januari wordt Europa
in een tournooiveld herschapen en rol
len de auto’s vanaf de uithoeken van
ons werelddeel naar Monte Carlo toe,
door sneeuw en ijs en mist in het Noor
den én over de onbegaanbare wegen
van den Balkan, door de lange donkere
winternachten en gedurende de korte
uren van koud en glansloos zonnelicht.
Dit jaar is deze rit voor ons land van
speciaal belang, omdat zich onder de
deelnemers een aantal bekende Neder-
landsche rijders bevinden, o.a. de Ford-
rijders Dr. J. Sprenger van Eyck, A.
A. J. Wideman, J. v. d. Meulen, N.
W ent en anderen.
Startplaatsen en controles zijn over
geheel Europa verspreid, vanaf John
bijna ondoordringbaar en de pilooi»
stuurde dan ook onder de bank door.
Te Ruisselede, waar zich het groote
Belgische radiostation voor de draad'
looze verbindingen met de overzeesche
landen bevindt, welk station voor zijn
uitzendingen over acht groote metalen
masten, ieder van 284 meter hoogte
beschikt, is het toestel met een snelheid
van ruim 120 K.M. per uur tegen een
van deze masten gevlogen. De mast
brak middendoor, terwijl het toestel
als een vormlooze massa naar beneden
stortte en in brand vloog. Alle inzitten
den, zoowel de acht passagiers als de
bestuurder en de marconist kwamen
om en werden gedeeltelijk verkoold.
Het personeel van het radiostation snel
de de ongelukkigen onmiddellijk te
hulp, maar kon tengevolge van den uit-
slaanden brand geen hulp bieden. Eerst
later toen het vuur wat verminderd
was, kon men dichterbij komen. Geen
der slachtoffers gaf echter nog eenig
teeken van leven.
De omgekomenen zijn drie Engel-
schen, die uit Keulen kwamen: Miss C.
A. Young en de heeren Desmond en
Berge en de te Brussel ingestapte En-
gelschen, de heeren Green, Perry en
Brown, een Pool, de heer Halperin,
directeur van een Poolsche Rubber-
maatschappij, en een DuitsCher, de heer
Schröder. De piloot heet John Moore
Gittins. Hïj was 27 jaar oud. i
Het parket van Brugge is omstreeks
vier uur op de plaats van de ramp ge
komen. De lijken van de slachtoffers
bevonden zich toen nog onder het smeu
lende puin. Ook de vertegenwoordigers
van de Sabena te Brussel zijn onmiddel-
lijk naar Ruisselede vertrokken. De Bel
gische minister van transportmiddelen,
Forthomme, op de hoogte gebracht van
deze vreeselijke ramp, heeft onmiddel
lijk een telegram van deelneming gezon
den aan den Britscihen minister van
luchtvaart.
Het was Vrijdag juist negen maan
den geleden, dat een ander vliegtuig
van de Imperial Airways, de City of
Liverpool, te Dixmuiden in brand vloog
en te pletter viel. Het aantal slachtof
fers bedroeg toen vijftien. Het was
eveneens het om één uur uit Brussel
vertrokken vliegtuig, dat verongelukte
in Omstandigheden, die tot nu toe on
opgehelderd zijn gebleven.
De toepassing van de
Ongevallenwetten.
Het bestuur der Rijksverzekerings-
bank verzoekt het volgende op te ne
men:
In verband met de jongste jurispru
dentie van den centralen raad van be
roep zal bijl de toepassing van de On
gevallenwetten ten aanzien van kinde
ren, die in de onderneming van hun
vader (móeder) werkzaam zijn, met in
gang vah 1 Januari 1934 het volgende
standpunt worden ingenomen:
a) Inwonende kinderen worden
nimmer als in loondienst van hunne
ouders aangemerkt en worden dus als
niet-verzekerd beschouwd;
b) Uitwonende kinderen worden
als verzekerd beschouwd, indien zij' wer
ken onder dezelfde voorwaarden als die,
geldende voor gewone arbeiders ter
plaatse in hetzelfde of soortgelijke be
drijf en zij ook overigens door hun va
der (moeder) in de onderneming op
één lijn blijken te worden gesteld met
gewone arbeiders.
Hiermede vervalt de desbetreffende
aanteeking op de loonhjst-formulieren.
De vereeniging van raden van arbeid
en de federatie van bedrijfsvereenigin-
gen hebben verklaard, dat hetzelfde
standpunt zal worden ingenomen bijl de
uitvoering van de Invaliditeitswet en/of
Ziektewet.
Deze regeling geldt alleen voor de
verplichte verzekeringenzij! laat de
vrijwillige verzekeringen, voorzooiver die
bij de Bedrijffsvereenigingen mogelijk
zijn, onaangetast.
Ernstig i
vliegtuigongeluk.
Tien dooden.
Het Engelsche vliegtuig Apollo van
den geregelden dienst van Brussel op
Croydon is Zaterdag tusschen Brugge
en Oostende bij het dorp Rousselde met
een mast van een radio-seininnchtjng in
aanraking gekomen en naar beneden
geploft. Het was zeer mistig en het
vliegtuig vloog op 200 250 M, hoogte.
De bestuurder en marconist en de acht
passagiers zijn allen gedood. De lijken
zijn vreeselijk verminkt. Alle 10 dooden
waren van Engelsche •nationaliteit.
De correspondent der N. R. Cxt. te
Brussel telefoneerde
Zaterdagmiddag is het vliegtuig1 van
de Imperial Airways, dat den dagel'ijk-
schen dienst KeulenBrusselLonden
verzekert, te Ruisselede bij Brugge ver
ongelukt. Het toestel, een drlemotortge
A.V.R.O., had om 12 u. 20 het vliegveld
te Haren-Brussel verlaten met bestem
ming naar Londen. Vermoedelijk zal
het door den zwaren mist, die boven
Oost- en Westvlaanderen heerschte,
van zijn gewone route zijn afgeweken.
De mistbank was op 200 meter hoogte
O’Groats, het noordetlijkste punt van
Schotland, Gibraltar in Spanje, Valencia
in Portugal, Umea in den Poolcirkel en
Athene dein uitersten Zuidhoek van den
Balkan. En alle hoofdplaatsen die daar-
tusschen liggen zijn controleposten waar
de Verre reizigers zich moeten melden
en van waar ook nieuwelingen kunnen
starten, die eerst ondervinding van zulk
een winterrit willen opdoen alvorens
zich een volgend jaar als strijder voor
de prijzen in den kamp te werpen. Want
uit den aard dier zaak zijn de prijzen
slechts weggelegd voor hen die de
grootste moeilijkheden overwinnen,
waaronder de verste afstand een voor
name plaats inneemt. Een belangrijke,
maar toch niet de allerbelangrijkste fac
tor voor prijstoekenning vormt de af
stand. Zoo geeft Athene 3786 K.M.,
duizend punten, terwijl Umea, dat
slechts 2 en Tallin dat slechts 6 K.M.
dichter bü Monte Carlo ligt 910 dus
90 punten minder geeft, hetzelfde als
Stavanger, dat op 3700 K.M. van Monte
Carlo ligt. Behalve met den afstand
is dan ook wel terdege rekening ge
houden met de speciale moeilijkheden
van ieder traject en deze zijn voor de
reizigers vanuit Athene zoo zwaar, dat
het tot dusverre nog geen enkelen deel
nemer gelukt is om op tijd door den
x>a.kan te komen.
Herziening van het uitbreidingsplan van Sneek.
De BURGEMEESTER van SNEEK,
brengt ingevolge art. 37, 4e lid, der Wo
ningwet ter openbare kennis, dat ter secre
tarie 2e afd., dier gemeente, met ingang
van 4 Januari 1934, gedurende veertien
dagen voor een ieder ter inzage is gelegd,
het bij raadsbesluit van 27 December 1933,
no. 8, vastgesteld plan tot herziening van
het bestaande plan van uitbreiding der ge
meente Sneek, welk herzieningsplan omvat
een klein gedeelte van het in dat plan van
uitbreiding begrepen gebied, dat ligt ten
Zuidoosten van het einde van de Kanaal
straat bij de spoorhaven.
SNEEK, 2 Januari 1934.
De Burgemeester voornoema,
P. J. DE HOOP.
met 1 Januari f1050 per jaar en met
1 Januari 1935 f 1150 per jaar, het pen
sioenveirhaal bedraagt voor deze ambte
naren 8Va
In deze verordening is tevens de ver
plichting vastgelegd voor de werkman
die als doodgraver fungeert, om in de
ambtswoning te wonen tegen een huur
van f 170 per jaar.
De heer v. d. Goot gaat aocoord
met deze verordening van B. en W|., al
leen meent hij dat er met Nijdam over
een gekomen was om tot Mei 1934 de
huur der oude woning te betalen name
lijk f 2.per weekhij stelt voor om
dit in de verordening vast te leggen.
Met algemeene stemmen wordt hier
toe besloten. i
De heer Woudstra zegt dat het in
de bedoeling van de raad lag om Dijk
stra f 200 verhooging te verieenen, doch
hij .zou einde 1934 willen afwachten hot
de financieele omstandigheden alsdan
zijn, en niet in deze verordening willen
vastleggen dat in 1935 f 1150 betaald
zal worden, dit kan voorzichtiigheads-
halve achterwege blijven.
De heer v. d. Goot is het wat de
loonregeling betreft met B. en W. eens
en meent ook dat de bedoeling bij.de
raad voorstond om het verschil niet
grooter te maken dan f 100 tusschen le
en 2e werkman. Blijkt het einde 1934
dat er bezuinigd moet worden dan is
hij er voor dat beide gekort worden
De heer Woudstra heeft ook niet
anders bedoeld dan in dit geval beide
te korten. 1
De Voorz. is het met de sprekers
eens, komt er korting, dan worden alle
ambtenaren over de zelfde kam ge-
schoren.
De heer N a u t a zegt dat voor ge
meentewerklieden geen reden bestaat
tot periodieke verhoogingen, het is wat
anders dan in een vak. Verder meent
hij dat een loon van f20.19 per week
voor niet-vakwerk een goede belooning
is. Hij wijst er op dat in de particuliere
bedrijven de vaklieden volle 48 uren
moeten werken om dit loon te ont
vangen, terwijl de gemeente aan los
personeel 35 et. per uur betaalt. Spr.
steunt het voorsten Woudstra om einde
1934 deze loonen te herzien.
De heer de Vries zegt dat er 81/2
op gekort wordt.
De heer N a u t a antwoordt dat wan
neer een arbeider in ’t particuliere be
drijf een pensioen wenschte als een
gemeentewerkman hij’ dan 15 van
zijn loon zou moeten storten, in dat ge
val is een gemeentewerkman de ande
ren ver vooruit.
Het voorstel Woudstra wordt hier
na verworpen met 4 tegen 3 st., voor de
heeren Woudstra, Nauta en Looijenga,
tegen de heeren v. d. Goot, de Vries,
Bakker en Fijlstra.
Bij de rondvraag herinnert de heer
v. d. Goot aan het aanplakbord aan
de doodgraverswoning.
De Voorz. zegt dat er een mooi
klein bord wordt gemaakt.
De heer Looijenga wijst op de
agenda welke deze week in de courant
stond.
De Voorz. ziet hier geen bezwaar
in.
Sluiting.
De keuze van de startplaats is een „gok”.
De inschrijvingen sloten 26 December, wat
weten de inschrijvers dan van weersom
standigheden, die een maand later, 20
Januari in de verschillende deelen van
Europa zullen heerschen. Het kan wezen,
dat het Noorden door sneeuw volkomen is
geblokkeerd, maar het kan ook zijn, zooals
de laatste maal, dat alle deelnemers uit het
Zuiden in den Balkan bleven steken in de
sneeuwhoopen, die op sommige plaatsen tot
boven de wagens uitstaken, terwijl de win
naars, die uit Tallin aan de Russische
grens kwamen, langs een vrije route naar
Monte Carlo snelden.
Uit toeristisch oogpunt is de Rallye Monte
Carlo van een niet te onderschatten be
lang, omdat zij er toe bijdraagt het gebruik
van de auto zelfs onder de meest ongun
stige omstandigheden mogelijk te maken.
Welke ondervindingen hebben de deelne
mers niet gebracht aan de fabrikanten van
sneeuwkettingen, die het mogelijk maken
om zonder slipgevaar over spiegelgladde
wegen te rijden. Hoevele ingenieuse vindin
gen van deelnemers voor electrische ruit-
verwarming of verwarming van den wagen
zijn al niet door de industrie overgenomen,
voordeelen, die misschien in ons klimaat
van niet overheerschend belang zijn, maar
die in minder gezegende streken de auto
verlost hebben uit haar winterisolement.
Begrijpelijk is dan ook de geestdrift waar
mede ieder jaar de deelnemers aan den
Rallye Monte Carlo juist in het hooge
Noorden, in Noorwegen en in Zweden, in de wielen te vervangen. Verder groote reser-
Lapland en den Poolcirkel door de bevol- .e tanks voor benzine en olie, die noodzake-
het leeuwendeel van de lofuitingen in
ontvangst, maar ook zijn medewerkers
zorgen dit jaar voor veel geestigheid en
boeiende momenten.
Wij wenschen onze nationalen „eer
lijken” kunstenaar en de zijnen een sue-
De Pelikaan.
De Pelikaan is Zaterdagavond 9.40 boven
Schiphol aangekomen, doch kon wegens
mist eerst 10.12 dalen, opgewacht door een
enorme menigte. De afstand BataviaAm
sterdam is afgelegd in 100 uur 30 minuten,
de heenreis werd volbracht in 100 uur 40
minuten, dus de terugreis werd nog 10 min.
vlugger volbracht. De bemanning is door
tal van autoriteiten toegesproken en allen
zijn benoemd tot ridder in de orde van
Oranje Nassau.
lijke brandstoffen, die in Europa’s onher
bergzame streken zoo moeilijk en gedurende
de lange nachten in ’t geheel niet te krijgen
zijn. Beladen met al die honderden kilo
grammen extra gewicht moeten deze stan
daard wagens voortsnellen over de afgrijse
lijkste wegen onder de meest abnormale om
standigheden, dag en nacht door, zonder
rust, zonder onderhoud, zonder gelegenheid
tot reparatie met ’n gemiddelde van 40 K.M.
per uur, dat onder de normale omstandig
heden der mooie wegen in onze beschaafde
streken reeds niet gering te noemen is. En
als zij dan eindelijk komen op die mooie
wegen van ons werkelijk Europa, dan krij
gen zij nog geen rust, maar worden zij op
gejaagd door een gemiddelde van 50 K.M.
per uur, dat het reglement voor de laatste
1000 K.M. eischt.
Een wagen, die Monte Carlo uit een der
uithoeken van Europa bereikt onder derge
lijke omstandigheden heeft daarmede zijn
brevet van absolute vertrouwbaarheid ver
diend. En dat telken jare nog zoovele wa
gens de Azuren kust bereiken is een triomf
voor de Auto-industrie. Dit gevoel van ze
kerheid en vertrouwen in de moderne auto,
dat de Rallye Monte Carlo ieder jaar bij
den aanvang van het nieuwe seizoen het
publiek schenkt is zeker niet de geringste
verdienste van dezen grootsch opgezetten
rit.
RAADSVERGADERING IJLST.
VERGADERING van de RAAD
der gemeente IJLST op VRIJDAG 29
DECLMBER 1933, ’s nam. 6% uur.
Voorzitter de heer Langman, burgemeester.
Secretaris de heer Goelema.
Aanwezig alle (7) leden.
De Voorz. opent de vergadering met ge
bed, waarna hij aan de orde stelt:
Punt II. Notulen.
Deze worden gelezen en onveranderd vast
gesteld.
Medegedeeld wordt:
Dat goedgekeurd is het raadsbe
sluit van 24 Nov.
Dat aan L. Kielstra met ingaing
1 Januari een vaste aanstelling is
verleend.
Het kohier hondenbelasting wordt
vastgesteld tot een bedrag van f4.
Punt V. Voorstel van B. en Wr om
een toeslag te geven aan de werkloozen
die trekken van hun werkloozenkas.
Door de vakorganisatie hier ter plaatse
is een verzoek gedaan om een toeslag
tot een bedrag van het verschil tusr
schen kasuitkeering en steun.
Aldus besloten.
Punt VI. Vaststelling van een veror
dening op de verrichtingen van den
burgelijken stand.
Z.h.s- vastgestield.
Punt VIL Benoeming ambtenaar van
den Burgelijken Stand.
Benoemd wordt de burgemeester de
heer H. J. Langman.
Punt VIII. Benoeming lid van de
commissie van toezicht op het lager
onderwijs.
Benoemd wordt de heer J. Wasse
naar. 1
Punt IX. Benoeming leden van de
commissie tot wering van schoolver
zuim.
Daar de werkzaamheden van deze
commissie, die nu bestaat uit zeven
leden niet bijizonder omvangrijk zijn,
meenen B. en Wj. dat drie leden vol
doende zijn. Benoemd worden bij eer
ste stemming de heeren E. Wouda, U.
R. ten Kate en S. Woudstra.
Punt X. Wijziging begrooting dienst
jaar 1933. 1
Als voorgesteld besloten.
Punt XI. Wijziging van de begroo
ting 1934 naar aanleiding van opmer
kingen gemaakt door Ged. St.
Z.hjs. goedgekeurd.
Punt XII. Vaststelling van een- sa-
larisregeling voor de gemeentewerklie
den, tevens vaststelling van de huur der
woning van den doodgraver.
B. en W;. stellen voor P. Nijdam, le
werkman, een salaris van f 1250 per
jaar toe te kennen en aan I. Dijkstra
ten doortocht door het ijs in de Ooster- en
Vesterbrugsloot trachten te banen. Op
jenigen afstand van de trambrug had een
lichte menigte, bewoners van de dorpen
□ppenhuizen en Uitwellingerga, zich opge
steld en dreigde de opvarenden van de
oooten met keisteenen, die op kruiwagens
.varen medegebracht. Den kapiteins werd* cesvolle avond!
ie kennen gegeven, dat verdere pogingen
jm door te varen, moesten worden ge
staakt
De menigte nam in aantal toe en hun
louding werd steeds dreigender. De ge
meentepolitie, die aanwezig was, stond vrij
wel machteloos. De Burgemeester- der ge
meente Wymbritseradeel, de. heer H. M.
Martens, die inmidde’s gearriveerd was,
begaf zich op het ijs en sprak de aanwe-l'4
zigen toe. Zijn ernstige vermanende wóór
den hadden niet het gewenschte succes.
Met de aanwezige gemeenteveldwachters
viel aan een krachtig optreden niet te den
ken. 1 1
In het belang van de streekbewoners, die
inderdaad van het ijs een1 veelvuldig ge
bruik moeten maken, ook voor de uitoefe
ning van hun bedrijf, werd door den Bur
gemeester aan de Stoombootdirectie te
Groningen per telefoon gevraagd, of het
mogelijk was de booten nog eenige dagen
te laten liggen. De dikte van het ijs be
droeg ter plaatse nog 23 c.M. Inmiddels
was door hem ook assistentie gevraagd van
de marechausseé en de Rijksveldwacht te
Sneek.
Van de Directie der boot kwam als ant
woord, dat doorgevaren moest worden, ge
zien de groote belangen van handel,
scheepvaart en industrie, welke daarbij
waren betrokken.
Andermaal begaf de Burgemeester zich,
nu mei goed versterkte politiemacht op het
ijs. Hij wees op het onvermijdelijke en de
noodzakelijkheid der pogingen van de
stoombootkapiteins om door te kunnen va
ren, en spoorde krachtdadig aan tot orde
en rust. Hij sommeerde de menigte met de
daarvoor vaststaande wettelijke termen het
ijs te verlaten en zich rustig te gedragen,
teneinde ernstige gevolgen voor hen, die
zich mochten verzetten, te voorkomen. Deze
bezadigde vermanende woorden hadden
thans tot gevolg, dat van verder verzet werd
afgezien. 1
In vroegere jaren werden de ijsbrekende
booten ook wel eens door de dorpsbewo
ners met steenen bekogeld, zoodat de boo
ten soms bleven liggen, bevreesd als de
kapiteins waren voor ernstige gevolgen.
Dank zij het tactisch, optreden van den
Burgemeester is het deze keer niet tot dit
laatste gekomen. Slachtoffers, die zeker,
wanneer zij tot bezinning waren gekomen,
later hun daden zouden hebben betreurd,
zijn nu niet gevallen.
De tocht der booten kon onder bescher
ming van de marechaussee en de veldwach
ters verder rustig worden voortgezet.
Jan van R i e m s d ij k.
20 jaar dichter-zanger I
Jan van Riemsdijk herdenkt dit jaar
het feit dat hij nu al 20 jaar dichten
zanger is. In verschillende plaatsen van
ons land heeft men dit feit feestelijk
herdacht en werd de populaire zanger
door z'ijln bewonderaars gehuldigd.
Inderdaad een heele prestatie voor
iemand die steeds genoodzaakt is om
voor eigen repertoire te zorgen en met
zijn eigen persoonlijkheid dikwijls ge
heel in zijtn eentje een heele zaal bezlig
te houden. Doch dat is hem gemakke-
lijk toevertrouwd, want hij is onuitputte-
lijk in artisticiteiit.
Zooals uit een advertentie blijkt zal
„Jan” hier ter plaatse binnenkort weer
een vroolijke avond geven met zijn
„Hollanders”.
De nieuwe Kleinkunst-revue is vol
van afwisseling en werd door de pers
overal zéér geroemd.
Jan van Riemsdijk neemt nlatuurlijk
M
1
r
'if
.ijir
p
IINSI
Telefoon Na I MJ
CNFFK
r
7*
i
t
iS e» VRIJDAGSAVONDS
Alom verkrijgbaar h f 0.65 pa flacon.
ïiBmwmöüBiira
annex SBEEKER OOURAHT en WYMBRITSERADEEL