S FOTO-PRIJSVRAAG Reclame-Bureau „FRISIA’ APELDOORN. ■f i i t 1 12-persoons VEEREN BED8TEL I 1 VERWER’s Eerste Blad UitgaveKIEZEBRINK Co. No. 33 Woensdag 24 Januari 1934. 50e Jaargang Rallye Monte Carlo. 'lllicieel ürgaao der Gemeeme Sneet Verschijnt Gij die trouwen gaat, slechts 45 gulden I Alles onder volledige garantie. Oosterdijk 12-14 - Sneek H Tel. 2955 OFFICIEEL GEDEELTE. NIEUWSTIJDINGEN. kwarta- VII. 1931 159 130 130 122 1932 116 99 82 78 P. H. L. LAMBERTS HURRELBRINCK. 1933 60 53 61 64 r>iNSn*OS e* VRIJDAGSAVONDS want van de lange rust, die wij hier jin Nis genieten hebben wij gebruik ge maakt om dezen eens aan een gron dige inspectie te onderwerpen, lin de Fordgarage werden ons terstond twee man ter beschikking gesteld om ons in alles behulpzaam te zijn. Eerst werd de wagen gewasschen, zoo iets was hem sinds ons vertrek uit Heerlen nog niet overkomen en daarna toog Wieleman met zijn beide helpers dp inspectie uit. De Ford had zich prachtig gehouden, het eenige wat er aan gedaan moest worden was een weinig bijstellen der remmen, terwijl het carter een flinke deuk bleek opgeloopen fe hebben bij het vastzitten in den moerasgrond voor Belgrado. Dat was alles, zoodat wij ons nu verder weer vol vertrouwen over geven aan Wieleman’s creatie. Want het is Wieleman, die weken lang vol ambitie aan den wagen gewerkt heeft om hem voor een zoo zware onderne ming als de Rallye Monte Carlo is, op de .meest practlsche wjjize uit te rusten en te oordeelen naar de ondervinding die wij1 tot dusverre opgedaan hebben, lijkt het alsof hij wonderwel geslaagd is. Het is misschien wel interessant om daarvan iets te vertellen. Mogelijlk, dat de een of ander, die een verre reis naar minder bewoonde streken wil on dernemen, er zijn nut mee kan doen. te vervangen. Onder den motorkap zijn dan voorts nog twee kastjes aange bracht waarin zich de reserve sneeuw kettingen bevinden, mooie Noorsche kettingen, waarvan wij1 tot dusverre op de spiegelgladde bergwegen van Yoego Slavie al reeds bijlzonder veel nut ge had hebben. En dan tenslotte bevindt zich boven op den wagen een groote bergruimte voor bagage, die wij njet gedurende den heenreis maar alleen te Athene en naar wij hopen te Monte Carlo noodig zullen hebben. Het moeilijkste van deze inrichting was de juiste gewichtsverdeeling te vinden. Theoretisch viel daar te Heer len heel veel over te berekenen maar de praktik moest toch de juistheid of het falen van deze berekeningen uit wijden. En dat kon alleen op reis ge schieden. Thans, nadat wij vier da gen onderweg zijn, kunnen wij een oor deel vellen en het blijkt, dat inderdaad het gewicht voortreffelijk verdeeld is. De wagen ligt rotsvast op den weg, zoodat wij vol vertrouwen de slechte wegen van Yoego Slavie gaan ver laten om ons te wagen op het bar- baarsche terrein van Griekenland. politiebureau. Bij fouilleering werden vier bankbiljetten van f 10 op hem be vonden doch B. ontkent ten stelligste deze biljetten uit de tasch te hebben gehaald. Met het oog op het verdere onderzoek heeft men hem echter voor- loopig nog vastgehouden. Opschudding in Monte Carlo. Een tragikomisch vOorval heeft Vrij dagavond een heele opschudding te weeg gebracht in de speelzalen van het Casino te Monte Carlo. Het rou lettespel was in vollen gang, toen een der croupiers, door een plotselingen aanval van waanzin bevangen, van rijn stoel opsprong en onder vreeselijk ge lach in alle richtingen met speelfich.es van 100, 500 en 1000 francs om zich heen ging smijten. Alvorens de zaal- inspecteurs zich van den man konden meester maken, had hij aldus voor meer dan 200.000 francs door de zaal gestrooid. Zooals zich denken Iaat, gin gen de spelers koortsachtig grabbelen inaar de weggeworpen fiches. Men zag dames in avondtoilet en heeren in rok op hun knieën onder de tafels kruipen om de waardevolle beenen schijfjes op te rapen. De kaal moest ten slotte ont ruimd worden en eerst nadat de bank zoo goed en kwaad als het ging balans had opgemaakt, keerde de rust terug en kon de speelzaal weer worden open gesteld. Crt. N. v. d. D. Zwervende honden dooden 120 schapen. Een rondtrekkende herder had Don derdagavond zijn kudde schapen in totaal 240 stuks voor den nacht in de 'nabijheid van Mainz bijeengedreven, teneinde ze den volgenden dag verder te drijven. In den loop van den nacht drongen plotseling zwervende honden in de kudde, joegen de dieren uit el kaar en dreven ze ten slotte in een beek. 107 schapen verdronken, terwijl ongeveer 13 schapen door de honden werden verscheurd. Tal van dieren hebben bovendien beenbreuken en an dere verwondingen opgeloopen. Staatspensionneering. Men schrijft ons: Blijkens een advertentie in dit blad wijzen wij’ er op dat op Maandag b Febr. e.k. gelegenheid is in het Ge bouw v. Chr. Belangen het 2e Kamer lid, de heer H. S. v. Houten van Gro ningen te beluisteren. Als onderwerp is gekozen „It rjucht fen aid en earm”, de rede wordt be perkt tot circa IV2 uur om daarna ruime gelegenheid tot debat te verlee- nen. De heer v.«Houten zal ook gaarne de stelling verdedigen: „Staatspensioen als eisen van hei Christelijk beginsel zoodat ook voor tegenstanders uit ge loofsovertuiging een zeer geschikte ge legenheid worat geboden om met den spreker van gedachten te wisselen. Om ook zakenmenschen terwille te zijn is. het aanvangsuur gesteld op halt negen. RIJS (Gaasterland), 19 Jan. In een in het hotel Jans alhier gehouden ver gadering van belangstellenden uit de gemeenten Gaasterland en Hemelumer Oldephaert en Noordwolde is thans definitief besloten tot de oprichting van een landelijke ryvereen.gmg. De vereend ging zal de naam „Gaasterland” dragen, terwyi in de eerstvolgende ver gadering een definitief bestuur zal wor den samengesteld. De fungeerend voorzitter, alsmede de instructeur Elgersma deden nog verschillende mededeekngen over de verzorging en het gebruik van het paard, het leeren rijden in het zadel en de in verband hiermede staande be vordering van de warmbiloedfokkerjj. Foto prijsvraag. Reeds in Augustus deelden wij mede dat het reclame-bureau Frisia te Apeldoorn in ons blad een foto-prijsvraag zou doen ver schijnen. Door omstandigheden werd deze echter uitgesteld, doch thans wordt met de WEGEN WET. BURGEMEESTER en WETHOU DERS van SNEEK brengen ter open bare kennis, dat bij besluit van de raad dier gemeente van 3 October 1933, no. 14, voor zooveel noodig goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 15 Novem ber 1933, no. 32, de op de bij dat raads besluit behoorende teekening nader aangeduide gedeelten van de Paarden- steeg en van de doodloopende steeg, gelegen ten Oosten van het perceel, Sectie B no. 3644, aan de Oosterdijk, aan het openbaar verkeer ?ijn ont trokken. SNEEK, 20 Januari 1934. Aan motor en chassis heeft Wiele man niets willen veranderen, die liet hiji standaard, omdat hij uitging van de redeneering dat een particulier tech nicus het werk van Henry Ford en zijin ingenieurs toch niet verbeteren kan. Maar aan de carosserie is hij' aan het verbouwen gegaan op een wijze, dat alleen de vier portieren en de motor kap eigenlijk nog maar in hun oor- spronkelijken staat zijn. De achterbank heeft hiji er geheel uitgenomen, waar door hiji een enorme ruimte achter den voorbank kreeg en van deze ruimte heeft hiji zoo economisch mogelijk ge bruik gemaakt. Vooreerst bouwde hij- daarin afzonderlijke kastjes voor onder- deelen en proviand en voor kleine ba gage. Alles daarin heeft zijn vaste plaats en is direct toegankelijk voor gebruik. De ruimte die nog overbleef werd bestemd voor den derden man, die rustende is, terwijl de twee anderen, die werken op de voorbank zitten, de een als bestuurder en de ander als helper en kaartlezer, wegvrager enz. enz. Volgens een vooraf opgemaakt schema wisselen wij! drieën elkaar af. Waar onze lichaamsgestalten nogal ver uiteenloopen, werd geen vaste zitplaats achter in den wagen gemaakt, doch kan ieder die naar eigen behoefte con- strueeren uit een aantal losse kussens. DIENSTPLICHT. Jaarljjksch onderzoek in 1934. De BURGEMEESTER der ge meente SNEEK brengt ter openbare kennis, dat, behoudens onvoorziene omstandigheden, in Juni a.s. het jaar- lijksch onderzoek zal plaats hebben voor de gewone dienstplichtigen der landmacht van de lichtingen 1922 en 1925. Plaats en tijd van het onderzoek zul len nader worden bekend gemaakt. SNEEK, 23 Januari 1934. Men kan er zich een zitplaats van ma ken voor overdag en een ligplaats voor de nacht, diagonaalsgewijlze tusschen de kastjes door. De geheele achter- ruimte kan verder door zwarte gor dijntjes afgesloten worden, zoodat de rustende derde zich dan ook werkelijk geheel buiten bedrijf kan stellen en zelfs 'niets merkt van rijn metgezellen op den voorbank. Achter aan den wagen hangen twee met sneeuw kettingen gemonteerde wielen, met achter, maar naast elkaar, hetgeen een betere gewichtsverdeeling geeft en ach ter deze wielen bevindt zich een hooge smalle kist met gereedschap dat noo dig is om eventueel den wagen uit de sneeuw te bevrijden. Voor de beman ning hooge sneeuwlaarzen en scha penpelsen en voor den wagen een ta kel en een paar geribde planken, terwijl aan de buitenzijde van de kist twee schoppen, een spade, een bijl en een pikhouweel hangen. Om de wielen met sneeuwkettingen zoo spoedig mogelijk te kunnen plaat sen ligt voor ïn den wagen een domme kracht, waarmede twee wielen tegelijk van den grond gelicht kunnen worden. Ook bevindt zich onder den voorbank een stuk lood van 60 K.G., het door het wedstrijdreglement voorgescheven dood gewicht om een vierde passagier Iets nieuws op het gebied van reclame is de „FOTO-PRIJSVRAAG”, waardoor het koo- pend publiek in direct contact komt met de Sneeker zakenn.l. door het opnemen van foto’s van zaken en winkels in een aparte, op illustratiepapier gedrukte bijlage in de Sneeker Courant bij voldoende deelname. Aan het lezend publiek dan de taak om uit te maken welke de gefotografeerde zaken zijn, voor de goede oplossers zijn prijzen beschikbaar. Dit is een reclame [door auteursrecht beschermd) welke „pakt”. Het publiek moet nu de zaken zoeken, zoodat elke zaak onder de volle aandacht komt. Groot was het succes van deze reclame inDen Helder, Tilburg, Deventer, Hoorn, Zutfen, Apeldoorn, Amersfoort, Wage- ningen, Groningen, Zwolle, Rotterdam, Schie dam, Alkmaar, Beverwijk, Haarlem, Bolsward enz., zoodat wij mogen aannemen hier ter plaatse eenzelfde resultaat te mogen boeken. Zakenmenschen, die weten wat reclame be- teekent voor het zakenleven, hier is de manier op uwe zaak de volle aandacht te vestigen. Van Belgrado naar Nis is slechts 260 Kilometer. Dat is niet veel voor een heele dagmarsch, maar verder durfden wjj niet te gaan, afgeschrikt door de wilde geruchten omtrent de Bulgaar- sche douane, die om 5 uur gesloten wondt en een der deelnemers den hee- len nacht heeft laten staan, die Bul garije met in kon en Yoego Slavie uit was en daar niet meer kon terugkeeren. Wat er van dit en dergehjke verhalen waar is weet niemand, maar zij doen de ronde bij iederen wedstrijd en ieder een gelooft ze zonder ze op waarheid te onderzoeken. Lord Clifford vertelde het ons te Belgrado, hij had het weer van een Portugees gehoord en wijl waar schuwden een Noor en zoo gaan derge- Ijjke verhalen rond, verspreiden schrik en ontsteltenis en veranderen de voor genomen dagmarschen. Zoo zitten wijl thans te Nis, 90 K.M. van de Bulgaar- sche grens en 150 K.M. van Sofia waar wij' hadden willen wezen. Nu willen wij morgen om 4 uur vertrekken om dan toch weer tot Saloniki door te rijden. Of het zal gaan? Aan den wagen zal het niet liggen, de meest moeilijke omstandigheden naar dé Horatio. In 1891 redde hij 22 man van de Tuscar. In 1906 haalde hij van de Ser bia 46 menschen. In 1903 van de Volta 14 en in 1917 van de Suzanna 5 menschen. Jan van Wijk is 86 jaar geworden. Die oi|de blauwe zeeridders hebben vaak geen zorgeloozen ouden dag. Om aan den kost te kernen moest Jan van Wijk op 75-jarige: leeftijd nog ven ten met Hollandsche Nieuwe Haring. Op het vat woei de Nederlandsche driekleur, de vlag die Jan van Wijk eervol had omhoog gehouden onder de natiën, maar velen die onder die vlag leven vergeten deze ridders. Het Centraal Genootschap voor KinderherstelIings- en Vacantiekolonies. In Februari 1933 heeft het hoofdbe stuur van het Centraal Genootschap voor kinderherstellings- en vacantie kolonies aan de aangeslotenen bij de postgirodienst een bijdrage van 50 cent gevraagd om het tekort, dat door ver mindering van subsidies zou ontstaan aan te vullen, om alzoo het prachtig werk van het Genootschap in stand te houden. Deze „groote inzameling” is een suc ces geworden. Velen gaven hooger bij dragen dan het gevraagde. Op 31 Dec. j.l. was in totaal f 16-301.37 gegeven. De KerstcO'llecte voor de stichting Bio-vacantieoord, gehouden in alle Ne derlandsche bioscopen heeft het resr pectabele bedrag van f49.105.02 opge bracht. Het hoofdbestuur ontving wederom van het Heyenga-fonds te Leeuwarden een gift van f 188. Het aantal verpleegdagen in 1933 be droeg 276.158 tegen 290.118 in 1932, wat een teruggang beteekent van 13960 H. BRENNINKMEIJER ZONEN dagen. Dit verlies van verpleegdagen is I aanzienlijk minder dan geraamd was. Ongeluk op onbewaakte overweg. Op den onbewaakten overweg bij de N.V. Fabriek van Electrische Ver warmingsapparaten „Inventum” aan den Leyenscheweg te Bilthoven is Za-’ terdagmiddag ongeveer twaalf uur een ongeluk gebeurd, dat weer een auto bestuurder het leven heeft gekost. Omstreeks dezen tijd passeerde een vrachtauto van den Boeren Leenbond te Bilthoven den onbewaakten pver- weg, welke tegenover de fabriek van „Inventum” is gelegen. Er naderde op dat moment trein 106 uit de richting Groningen, welke zes minuten voor twaalven aan het C. S. station te Utrecht moet arriveeren, den overweg. De auto werd door den trein gegrepen en meegesleurd, de wagen vloog ver volgens in brand en de bestuurder kwam jammerlijk om het leven. Hij bleek te zijn de ongeveer vijf en veertigjarige Romselaar uit Bilthoven. De man laat een vrouw en vijf kin deren achter. l Een stelende danseur? Dezer dagen waren eenige dames en heeren op bezoek in ’n dancing in de binnenstad van Rotterdam. Men vermaakte zich kostelijk, doch toen één der dames aan het dansen was, zag zij, dat één der heeren die aan haar tafeltje zat, buitengewoon veel belang stelling in haar handtasch toonde en deze in de handen nam. Zij begaf zich onmiddellijk naar het tafeltje terug, keek haar tasch na en kwam tot de ontdekking, dat er vier bankbiljetten van f 10 uit verdwenen waren. Zij maak te onmiddellijk alarm en het gevolg was, dat de nieuwsgierige mijnheer, die de 38-jarige reiziger P. B. bleek te zijn, werd medegenomen naar het voorbereiding aangevangen. In een afzon derlijke bijlage zal op illustratiepapier een aantal foto’s van winkels enz. worden af gedrukt en het is aan de lezers uit te maken welke deze winkels zijn. De goede oplossers hebben kans op een prijs. De auteursrechten van deze reclame zijn voorbehouden, zoodat nadruk strafbaar is. Waar in tal van plaatsen o. a. Den Hel der, Tilburg, Deventer, Hoorn, Zutfen, Apel doorn, Amersfoort, Wageningen, Gronin gen, Zwolle, Rotterdam, Schiedam, Alk maar, Beverwijk, Haarlem, Bolsward deze reclame een groot succes mocht boeken zoo wel van de kant van adverteerders als van de kant van het publiek, zal ook in Sneek hiervoor zeker veel animo zijn; de deelname staat voor ieder open, terwijl de kosten geen bezwaar zullen zijn. P. Jens ma. f In de ouderdom van 52 jaar is in het ziekenhuis te Alkmaar overleden de heer P. Jensma, in leven directeur der Coöperatieve Zuivelfabriek te Lutjewin- kei (N.H.). De heer Jensma, in Miarrum gebo ren, was van jongs af aan in de zui vel werkzaam. Hiji behaalde het eind diploma van de Rijkszuivelschooi te Bolsward en was aan verschillende fa.- brieken in de provincie Friesland als assistent werkzaam. Het laatst te Uit- jvellingerga, en toen de directeur van die fabriek, de heer Veeman, naar Amerika vertrok, volgde de heer Jen sma nem op. Vervolgens werd hiji te Lutjewinkel als directeur benoemd. L. N. Boternoteer i n g van 47 ets. per K.G. De Leeuwarder commissiemoteering voor boter is de komende week vast gesteld op 47 cents per kilo. Deze prijs is slechts één keer eerder bereikt, constateert het Hbl., n.l. in de natste week van het afgeloopen jaar en slechts incidenteelde gemiddelde prijs heeft in dat kwartaal n.l. bedra gen 6ü cents. De gemiddelde Leeuwarder notee- ring (dat is dus de exportprijs), heeft bedragen, gemiddeld over de len: 1ste kwartaal 4ide kwartaal 3de kwartaal 4de kwartaal De gemiddelde boterprijs (export prijs) bedroeg in de laatste tien jaren: 1924 f2.28; 1925 f2.37; 1926 f2-04; 1927 f2.08; 1928 f2.18; 1929 f 2-09 1930 fl.71; 1931 fl.35; 1932 f 0-94 1933 f0.5972. Thans beleven wij, in het hartje van den winter, dus bij de minimale pro ductie (afgezien van de koelhuisboter der Crisiszuivelcentrale) een prjjls van 47 cents. Enkele jaren geleden noteer de het product om dezen tijd van het jaar nog vrijwel het vijfvoudige l Jan van Wijk, t Men schrijft aan de N. R. Crt- Het geslacht van de oude zeeridders sterft langzaam uit Op denzelfden dag dat de zee op de Texelsche kust elf menschenllevens eischte zong de stormwind den lijik- zang van Jan van- Wijk die gedurende een menschenleeftyd op het Marsdiep by de Heldersche en Texelsche kust dapper en onvervaard streed, om de golven hun prooi te ontrukken. Storm, branding, woeste hooge golven, niets kon Jan van Wyk weerhouden zijn plicht te doen! In 1888 maakte hij een tocht, onder I voor D Is deze extra aanbieding (Zonder eenige omzetbelasting! Een Prima geheel compleet, I Bestaande uit: Bed, peluw en 2 kussens. Een groote zware, zuiver wollen, I gebloemde deken. Een prachtige groote gewatteer- I de deken, prima molton deken. Overtrek van bed en peluw en I twee prima stroomatrassen. Gekochte goederen worden I gaarne zoolang bewaard. E SPECIAAL BEDDENMAGAZIJN EN REPARATIE-INKlCBTiNG I NIEUWE 3HEEKER COURANT annex SHEERER OOURAHT m WYMBRITSERADEEL tg GRQOTZAND 50—56S N E E K Mn ISA •r-'-y'

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1