S FOTO-PRIJSVRAAG
Reclame-Bureau „FRISIA’
APELDOORN.
■f
i i t 1
12-persoons VEEREN BED8TEL
I 1 VERWER’s
Eerste Blad UitgaveKIEZEBRINK Co.
No. 33
Woensdag 24 Januari 1934.
50e Jaargang
Rallye Monte Carlo.
'lllicieel ürgaao der Gemeeme Sneet
Verschijnt
Gij die trouwen gaat,
slechts 45 gulden
I Alles onder volledige garantie.
Oosterdijk 12-14 - Sneek
H Tel. 2955
OFFICIEEL GEDEELTE.
NIEUWSTIJDINGEN.
kwarta-
VII.
1931
159
130
130
122
1932
116
99
82
78
P. H. L. LAMBERTS
HURRELBRINCK.
1933
60
53
61
64
r>iNSn*OS e* VRIJDAGSAVONDS
want van de lange rust, die wij hier jin
Nis genieten hebben wij gebruik ge
maakt om dezen eens aan een gron
dige inspectie te onderwerpen, lin de
Fordgarage werden ons terstond twee
man ter beschikking gesteld om ons in
alles behulpzaam te zijn. Eerst werd de
wagen gewasschen, zoo iets was hem
sinds ons vertrek uit Heerlen nog niet
overkomen en daarna toog Wieleman
met zijn beide helpers dp inspectie uit.
De Ford had zich prachtig gehouden,
het eenige wat er aan gedaan moest
worden was een weinig bijstellen der
remmen, terwijl het carter een flinke
deuk bleek opgeloopen fe hebben bij
het vastzitten in den moerasgrond voor
Belgrado. Dat was alles, zoodat wij ons
nu verder weer vol vertrouwen over
geven aan Wieleman’s creatie. Want
het is Wieleman, die weken lang vol
ambitie aan den wagen gewerkt heeft
om hem voor een zoo zware onderne
ming als de Rallye Monte Carlo is, op
de .meest practlsche wjjize uit te rusten
en te oordeelen naar de ondervinding
die wij1 tot dusverre opgedaan hebben,
lijkt het alsof hij wonderwel geslaagd
is. Het is misschien wel interessant om
daarvan iets te vertellen. Mogelijlk, dat
de een of ander, die een verre reis
naar minder bewoonde streken wil on
dernemen, er zijn nut mee kan doen.
te vervangen. Onder den motorkap zijn
dan voorts nog twee kastjes aange
bracht waarin zich de reserve sneeuw
kettingen bevinden, mooie Noorsche
kettingen, waarvan wij1 tot dusverre op
de spiegelgladde bergwegen van Yoego
Slavie al reeds bijlzonder veel nut ge
had hebben. En dan tenslotte bevindt
zich boven op den wagen een groote
bergruimte voor bagage, die wij njet
gedurende den heenreis maar alleen te
Athene en naar wij hopen te Monte
Carlo noodig zullen hebben.
Het moeilijkste van deze inrichting
was de juiste gewichtsverdeeling te
vinden. Theoretisch viel daar te Heer
len heel veel over te berekenen maar
de praktik moest toch de juistheid of
het falen van deze berekeningen uit
wijden. En dat kon alleen op reis ge
schieden. Thans, nadat wij vier da
gen onderweg zijn, kunnen wij een oor
deel vellen en het blijkt, dat inderdaad
het gewicht voortreffelijk verdeeld is.
De wagen ligt rotsvast op den weg,
zoodat wij vol vertrouwen de slechte
wegen van Yoego Slavie gaan ver
laten om ons te wagen op het bar-
baarsche terrein van Griekenland.
politiebureau. Bij fouilleering werden
vier bankbiljetten van f 10 op hem be
vonden doch B. ontkent ten stelligste
deze biljetten uit de tasch te hebben
gehaald. Met het oog op het verdere
onderzoek heeft men hem echter voor-
loopig nog vastgehouden.
Opschudding in
Monte Carlo.
Een tragikomisch vOorval heeft Vrij
dagavond een heele opschudding te
weeg gebracht in de speelzalen van
het Casino te Monte Carlo. Het rou
lettespel was in vollen gang, toen een
der croupiers, door een plotselingen
aanval van waanzin bevangen, van rijn
stoel opsprong en onder vreeselijk ge
lach in alle richtingen met speelfich.es
van 100, 500 en 1000 francs om zich
heen ging smijten. Alvorens de zaal-
inspecteurs zich van den man konden
meester maken, had hij aldus voor
meer dan 200.000 francs door de zaal
gestrooid. Zooals zich denken Iaat, gin
gen de spelers koortsachtig grabbelen
inaar de weggeworpen fiches. Men zag
dames in avondtoilet en heeren in rok
op hun knieën onder de tafels kruipen
om de waardevolle beenen schijfjes op
te rapen. De kaal moest ten slotte ont
ruimd worden en eerst nadat de bank
zoo goed en kwaad als het ging balans
had opgemaakt, keerde de rust terug
en kon de speelzaal weer worden open
gesteld. Crt. N. v. d. D.
Zwervende honden dooden
120 schapen.
Een rondtrekkende herder had Don
derdagavond zijn kudde schapen in
totaal 240 stuks voor den nacht in
de 'nabijheid van Mainz bijeengedreven,
teneinde ze den volgenden dag verder
te drijven. In den loop van den nacht
drongen plotseling zwervende honden
in de kudde, joegen de dieren uit el
kaar en dreven ze ten slotte in een
beek. 107 schapen verdronken, terwijl
ongeveer 13 schapen door de honden
werden verscheurd. Tal van dieren
hebben bovendien beenbreuken en an
dere verwondingen opgeloopen.
Staatspensionneering.
Men schrijft ons:
Blijkens een advertentie in dit blad
wijzen wij’ er op dat op Maandag b
Febr. e.k. gelegenheid is in het Ge
bouw v. Chr. Belangen het 2e Kamer
lid, de heer H. S. v. Houten van Gro
ningen te beluisteren.
Als onderwerp is gekozen „It rjucht
fen aid en earm”, de rede wordt be
perkt tot circa IV2 uur om daarna
ruime gelegenheid tot debat te verlee-
nen. De heer v.«Houten zal ook gaarne
de stelling verdedigen: „Staatspensioen
als eisen van hei Christelijk beginsel
zoodat ook voor tegenstanders uit ge
loofsovertuiging een zeer geschikte ge
legenheid worat geboden om met den
spreker van gedachten te wisselen.
Om ook zakenmenschen terwille te
zijn is. het aanvangsuur gesteld op halt
negen.
RIJS (Gaasterland), 19 Jan. In een
in het hotel Jans alhier gehouden ver
gadering van belangstellenden uit de
gemeenten Gaasterland en Hemelumer
Oldephaert en Noordwolde is thans
definitief besloten tot de oprichting
van een landelijke ryvereen.gmg. De
vereend ging zal de naam „Gaasterland”
dragen, terwyi in de eerstvolgende ver
gadering een definitief bestuur zal wor
den samengesteld.
De fungeerend voorzitter, alsmede
de instructeur Elgersma deden nog
verschillende mededeekngen over de
verzorging en het gebruik van het
paard, het leeren rijden in het zadel en
de in verband hiermede staande be
vordering van de warmbiloedfokkerjj.
Foto prijsvraag.
Reeds in Augustus deelden wij mede dat
het reclame-bureau Frisia te Apeldoorn in
ons blad een foto-prijsvraag zou doen ver
schijnen. Door omstandigheden werd deze
echter uitgesteld, doch thans wordt met de
WEGEN WET.
BURGEMEESTER en WETHOU
DERS van SNEEK brengen ter open
bare kennis, dat bij besluit van de raad
dier gemeente van 3 October 1933, no.
14, voor zooveel noodig goedgekeurd
bij Koninklijk besluit van 15 Novem
ber 1933, no. 32, de op de bij dat raads
besluit behoorende teekening nader
aangeduide gedeelten van de Paarden-
steeg en van de doodloopende steeg,
gelegen ten Oosten van het perceel,
Sectie B no. 3644, aan de Oosterdijk,
aan het openbaar verkeer ?ijn ont
trokken.
SNEEK, 20 Januari 1934.
Aan motor en chassis heeft Wiele
man niets willen veranderen, die liet
hiji standaard, omdat hij uitging van
de redeneering dat een particulier tech
nicus het werk van Henry Ford en zijin
ingenieurs toch niet verbeteren kan.
Maar aan de carosserie is hij' aan het
verbouwen gegaan op een wijze, dat
alleen de vier portieren en de motor
kap eigenlijk nog maar in hun oor-
spronkelijken staat zijn. De achterbank
heeft hiji er geheel uitgenomen, waar
door hiji een enorme ruimte achter den
voorbank kreeg en van deze ruimte
heeft hiji zoo economisch mogelijk ge
bruik gemaakt. Vooreerst bouwde hij-
daarin afzonderlijke kastjes voor onder-
deelen en proviand en voor kleine ba
gage. Alles daarin heeft zijn vaste plaats
en is direct toegankelijk voor gebruik.
De ruimte die nog overbleef werd
bestemd voor den derden man, die
rustende is, terwijl de twee anderen,
die werken op de voorbank zitten, de
een als bestuurder en de ander als
helper en kaartlezer, wegvrager enz.
enz. Volgens een vooraf opgemaakt
schema wisselen wij! drieën elkaar af.
Waar onze lichaamsgestalten nogal ver
uiteenloopen, werd geen vaste zitplaats
achter in den wagen gemaakt, doch
kan ieder die naar eigen behoefte con-
strueeren uit een aantal losse kussens.
DIENSTPLICHT.
Jaarljjksch onderzoek
in 1934.
De BURGEMEESTER der ge
meente SNEEK brengt ter openbare
kennis, dat, behoudens onvoorziene
omstandigheden, in Juni a.s. het jaar-
lijksch onderzoek zal plaats hebben
voor de gewone dienstplichtigen der
landmacht van de lichtingen 1922 en
1925.
Plaats en tijd van het onderzoek zul
len nader worden bekend gemaakt.
SNEEK, 23 Januari 1934.
Men kan er zich een zitplaats van ma
ken voor overdag en een ligplaats voor
de nacht, diagonaalsgewijlze tusschen
de kastjes door. De geheele achter-
ruimte kan verder door zwarte gor
dijntjes afgesloten worden, zoodat de
rustende derde zich dan ook werkelijk
geheel buiten bedrijf kan stellen en
zelfs 'niets merkt van rijn metgezellen
op den voorbank. Achter aan den
wagen hangen twee met sneeuw
kettingen gemonteerde wielen, met
achter, maar naast elkaar, hetgeen een
betere gewichtsverdeeling geeft en ach
ter deze wielen bevindt zich een hooge
smalle kist met gereedschap dat noo
dig is om eventueel den wagen uit de
sneeuw te bevrijden. Voor de beman
ning hooge sneeuwlaarzen en scha
penpelsen en voor den wagen een ta
kel en een paar geribde planken, terwijl
aan de buitenzijde van de kist twee
schoppen, een spade, een bijl en een
pikhouweel hangen.
Om de wielen met sneeuwkettingen
zoo spoedig mogelijk te kunnen plaat
sen ligt voor ïn den wagen een domme
kracht, waarmede twee wielen tegelijk
van den grond gelicht kunnen worden.
Ook bevindt zich onder den voorbank
een stuk lood van 60 K.G., het door
het wedstrijdreglement voorgescheven
dood gewicht om een vierde passagier
Iets nieuws op het gebied van reclame is de
„FOTO-PRIJSVRAAG”, waardoor het koo-
pend publiek in direct contact komt met de
Sneeker zakenn.l. door het opnemen van
foto’s van zaken en winkels in een aparte, op
illustratiepapier gedrukte bijlage in de Sneeker
Courant bij voldoende deelname. Aan het
lezend publiek dan de taak om uit te maken
welke de gefotografeerde zaken zijn, voor de
goede oplossers zijn prijzen beschikbaar. Dit
is een reclame [door auteursrecht beschermd)
welke „pakt”. Het publiek moet nu de zaken
zoeken, zoodat elke zaak onder de volle
aandacht komt. Groot was het succes van
deze reclame inDen Helder, Tilburg, Deventer,
Hoorn, Zutfen, Apeldoorn, Amersfoort, Wage-
ningen, Groningen, Zwolle, Rotterdam, Schie
dam, Alkmaar, Beverwijk, Haarlem, Bolsward
enz., zoodat wij mogen aannemen hier ter
plaatse eenzelfde resultaat te mogen boeken.
Zakenmenschen, die weten wat reclame be-
teekent voor het zakenleven, hier is de manier
op uwe zaak de volle aandacht te vestigen.
Van Belgrado naar Nis is slechts 260
Kilometer. Dat is niet veel voor een
heele dagmarsch, maar verder durfden
wjj niet te gaan, afgeschrikt door de
wilde geruchten omtrent de Bulgaar-
sche douane, die om 5 uur gesloten
wondt en een der deelnemers den hee-
len nacht heeft laten staan, die Bul
garije met in kon en Yoego Slavie uit
was en daar niet meer kon terugkeeren.
Wat er van dit en dergehjke verhalen
waar is weet niemand, maar zij doen
de ronde bij iederen wedstrijd en ieder
een gelooft ze zonder ze op waarheid te
onderzoeken. Lord Clifford vertelde het
ons te Belgrado, hij had het weer van
een Portugees gehoord en wijl waar
schuwden een Noor en zoo gaan derge-
Ijjke verhalen rond, verspreiden schrik
en ontsteltenis en veranderen de voor
genomen dagmarschen. Zoo zitten wijl
thans te Nis, 90 K.M. van de Bulgaar-
sche grens en 150 K.M. van Sofia waar
wij' hadden willen wezen. Nu willen wij
morgen om 4 uur vertrekken om dan
toch weer tot Saloniki door te rijden.
Of het zal gaan?
Aan den wagen zal het niet liggen,
de meest moeilijke omstandigheden
naar dé Horatio.
In 1891 redde hij 22 man van de
Tuscar. In 1906 haalde hij van de Ser
bia 46 menschen. In 1903 van de
Volta 14 en in 1917 van de Suzanna
5 menschen.
Jan van Wijk is 86 jaar geworden.
Die oi|de blauwe zeeridders hebben
vaak geen zorgeloozen ouden dag. Om
aan den kost te kernen moest Jan
van Wijk op 75-jarige: leeftijd nog ven
ten met Hollandsche Nieuwe Haring.
Op het vat woei de Nederlandsche
driekleur, de vlag die Jan van Wijk
eervol had omhoog gehouden onder
de natiën, maar velen die onder die
vlag leven vergeten deze ridders.
Het Centraal Genootschap
voor KinderherstelIings-
en Vacantiekolonies.
In Februari 1933 heeft het hoofdbe
stuur van het Centraal Genootschap
voor kinderherstellings- en vacantie
kolonies aan de aangeslotenen bij de
postgirodienst een bijdrage van 50 cent
gevraagd om het tekort, dat door ver
mindering van subsidies zou ontstaan
aan te vullen, om alzoo het prachtig
werk van het Genootschap in stand
te houden.
Deze „groote inzameling” is een suc
ces geworden. Velen gaven hooger bij
dragen dan het gevraagde. Op 31 Dec.
j.l. was in totaal f 16-301.37 gegeven.
De KerstcO'llecte voor de stichting
Bio-vacantieoord, gehouden in alle Ne
derlandsche bioscopen heeft het resr
pectabele bedrag van f49.105.02 opge
bracht.
Het hoofdbestuur ontving wederom
van het Heyenga-fonds te Leeuwarden
een gift van f 188.
Het aantal verpleegdagen in 1933 be
droeg 276.158 tegen 290.118 in 1932,
wat een teruggang beteekent van 13960
H. BRENNINKMEIJER ZONEN
dagen. Dit verlies van verpleegdagen is I
aanzienlijk minder dan geraamd was.
Ongeluk op onbewaakte
overweg.
Op den onbewaakten overweg bij de
N.V. Fabriek van Electrische Ver
warmingsapparaten „Inventum” aan
den Leyenscheweg te Bilthoven is Za-’
terdagmiddag ongeveer twaalf uur een
ongeluk gebeurd, dat weer een auto
bestuurder het leven heeft gekost.
Omstreeks dezen tijd passeerde een
vrachtauto van den Boeren Leenbond
te Bilthoven den onbewaakten pver-
weg, welke tegenover de fabriek van
„Inventum” is gelegen. Er naderde op
dat moment trein 106 uit de richting
Groningen, welke zes minuten voor
twaalven aan het C. S. station te
Utrecht moet arriveeren, den overweg.
De auto werd door den trein gegrepen
en meegesleurd, de wagen vloog ver
volgens in brand en de bestuurder
kwam jammerlijk om het leven.
Hij bleek te zijn de ongeveer vijf en
veertigjarige Romselaar uit Bilthoven.
De man laat een vrouw en vijf kin
deren achter. l
Een stelende danseur?
Dezer dagen waren eenige dames
en heeren op bezoek in ’n dancing in
de binnenstad van Rotterdam. Men
vermaakte zich kostelijk, doch toen één
der dames aan het dansen was, zag
zij, dat één der heeren die aan haar
tafeltje zat, buitengewoon veel belang
stelling in haar handtasch toonde en
deze in de handen nam. Zij begaf zich
onmiddellijk naar het tafeltje terug,
keek haar tasch na en kwam tot de
ontdekking, dat er vier bankbiljetten
van f 10 uit verdwenen waren. Zij maak
te onmiddellijk alarm en het gevolg
was, dat de nieuwsgierige mijnheer,
die de 38-jarige reiziger P. B. bleek
te zijn, werd medegenomen naar het
voorbereiding aangevangen. In een afzon
derlijke bijlage zal op illustratiepapier een
aantal foto’s van winkels enz. worden af
gedrukt en het is aan de lezers uit te maken
welke deze winkels zijn. De goede oplossers
hebben kans op een prijs. De auteursrechten
van deze reclame zijn voorbehouden, zoodat
nadruk strafbaar is.
Waar in tal van plaatsen o. a. Den Hel
der, Tilburg, Deventer, Hoorn, Zutfen, Apel
doorn, Amersfoort, Wageningen, Gronin
gen, Zwolle, Rotterdam, Schiedam, Alk
maar, Beverwijk, Haarlem, Bolsward deze
reclame een groot succes mocht boeken zoo
wel van de kant van adverteerders als van
de kant van het publiek, zal ook in Sneek
hiervoor zeker veel animo zijn; de deelname
staat voor ieder open, terwijl de kosten geen
bezwaar zullen zijn.
P. Jens ma. f
In de ouderdom van 52 jaar is in het
ziekenhuis te Alkmaar overleden de
heer P. Jensma, in leven directeur der
Coöperatieve Zuivelfabriek te Lutjewin-
kei (N.H.).
De heer Jensma, in Miarrum gebo
ren, was van jongs af aan in de zui
vel werkzaam. Hiji behaalde het eind
diploma van de Rijkszuivelschooi te
Bolsward en was aan verschillende fa.-
brieken in de provincie Friesland als
assistent werkzaam. Het laatst te Uit-
jvellingerga, en toen de directeur van
die fabriek, de heer Veeman, naar
Amerika vertrok, volgde de heer Jen
sma nem op. Vervolgens werd hiji te
Lutjewinkel als directeur benoemd.
L. N.
Boternoteer i n g van
47 ets. per K.G.
De Leeuwarder commissiemoteering
voor boter is de komende week vast
gesteld op 47 cents per kilo.
Deze prijs is slechts één keer eerder
bereikt, constateert het Hbl., n.l. in de
natste week van het afgeloopen jaar
en slechts incidenteelde gemiddelde
prijs heeft in dat kwartaal n.l. bedra
gen 6ü cents.
De gemiddelde Leeuwarder notee-
ring (dat is dus de exportprijs), heeft
bedragen, gemiddeld over de
len:
1ste kwartaal
4ide kwartaal
3de kwartaal
4de kwartaal
De gemiddelde boterprijs (export
prijs) bedroeg in de laatste tien jaren:
1924 f2.28; 1925 f2.37; 1926 f2-04;
1927 f2.08; 1928 f2.18; 1929 f 2-09
1930 fl.71; 1931 fl.35; 1932 f 0-94
1933 f0.5972.
Thans beleven wij, in het hartje van
den winter, dus bij de minimale pro
ductie (afgezien van de koelhuisboter
der Crisiszuivelcentrale) een prjjls van
47 cents. Enkele jaren geleden noteer
de het product om dezen tijd van het
jaar nog vrijwel het vijfvoudige l
Jan van Wijk, t
Men schrijft aan de N. R. Crt-
Het geslacht van de oude zeeridders
sterft langzaam uit
Op denzelfden dag dat de zee op de
Texelsche kust elf menschenllevens
eischte zong de stormwind den lijik-
zang van Jan van- Wijk die gedurende
een menschenleeftyd op het Marsdiep
by de Heldersche en Texelsche kust
dapper en onvervaard streed, om de
golven hun prooi te ontrukken. Storm,
branding, woeste hooge golven, niets
kon Jan van Wyk weerhouden zijn
plicht te doen!
In 1888 maakte hij een tocht, onder
I voor D Is deze extra aanbieding
(Zonder eenige omzetbelasting!
Een Prima
geheel compleet,
I Bestaande uit:
Bed, peluw en 2 kussens.
Een groote zware, zuiver wollen,
I gebloemde deken.
Een prachtige groote gewatteer-
I de deken, prima molton deken.
Overtrek van bed en peluw en
I twee prima stroomatrassen.
Gekochte goederen worden
I gaarne zoolang bewaard.
E SPECIAAL BEDDENMAGAZIJN
EN REPARATIE-INKlCBTiNG
I
NIEUWE 3HEEKER COURANT
annex SHEERER OOURAHT m WYMBRITSERADEEL
tg
GRQOTZAND 50—56S N E E K
Mn ISA
•r-'-y'