Ro. 44 Eerste Blad
Uitgave KIEZEBRM Co.
annex SNEEKER COURANT (77e Jaargang)
Uit onze Raadzaal.
Zaterdag 4 Maart 1934
50e Jaargang
Dit No. bestaat uit J bladen.
j
RECLAME KOLOM.
NIEUWSTIJDINGEN.
K
Advies van Burgemeester en Wethouders d.d. 24 Fe
bruari 1934:
Onder verwijzing naar hetgeen wij over deze aange
legenheid hebben opgemerkt in de memorie van antwoord
op de rapporten der secties voor het onderzoek der ge-
meente-begrooting voor 1934 (bijlage no. 164 van 1933,
blz. 486) ontraden wij de aanneming van vorenstaand
voorstel. In ons standpunt, in de memorie van antwoord
ontwikkeld, is geen wijziging gekomen. De principieele
bezwaren tegen het voorstel brengen wij nogmaals in het
kort 'onder Uw aandacht.
De verzekering tegen de nadeelige gevolgen van de werk
loosheid is door het Werkloosheidsbesluit 1917 gestempeld
tot een zaak van de vakvereenigingen, het rijk en de ge-
Door den heer Van der Veen is het volgende voorstel
met toelichting ingediend:
Ondergeteekende stelt U voor het volgend besluit te
nemen:
De Raad der gemeente Sneek;
BESLUIT:
tot het verleenen van een bijslag aan de kastrekkende
werkloozen, tijdens de duur dat dezen werkloozenuitkee-
ring ontvangen uit de gesubsidieerde werkloozenkas,
gelijk aan het verschil met de uitkeering die dezen anders
zouden ontvangen indien zij in aanmerking kwamen voor
crisissteun.
1
P. van der Veen.
TOELICHTING.
Het is de leden bekend dat de werkloozenkassen, waar
aan de verzekerden een reglementair vastgestelde weke-
lijksche contributie betalen, niet ingesteld zijn op een
langdurige en groote werkloosheid als thans reeds ge
ruime tijd heerscht, en oorspronkelijk bedoeld zijn bij een
korte werkloosheid de leden een niet hooge uitkeering te
waarborgen.
Van regeeringswege is daarom zeer zeker de mogelijk
heid geschapen om, naar de gezinsomstandigheden, een
hoogere uitkeering te verstrekken als crisissteun.
De werkloozenkas houdt alleen rekening met het lid
maatschap, de normen van de crisissteun met grootte van
het gezin, huur, etc.
Hierdoor ontvangen werkloozen met groote gezinnen
in sommige gevallen een hooger steunregeling als crisis
steun, dan als uitkeering uit de werkloozenkas. Eenige
bonden keeren aan het begin van het jaar en in Juli werk
lozensteun uit; voor vele werkloozen is deze periode
slechts een onderbreking van het al maandenlang vallen
onder de crisissteunregeling. In deze periode meestal
vier weken ontvangen de werkloozen met groote ge
zinnen een lagere uitkeering (steun).
Voorbeeld: uitkeering werkloozenkas voor arbeiders in
de bouwvakken bedraagt f 12.indien een werklooze
bouwarbeider (vakman) valt onder de crisissteunregeling
en hij heeft een gezin van 6 personen en mocht hij in
de termen vallen voor een huurtoeslag van f 1.ont
vangt hij als crisissteun f 14.
Bij andere groepen en ook grootere gezinnen kan het
verschil grooter zijn. Het behoeft toch eigenlijk geen be
toog dat voor dergelijke gezinnen de weken dat een kas-
uitkeering wordt ontvangen nog grooter tekort beteekent
dan onder de crisissteunregeling. Daarom hebben dan ook
meerdere gemeenten besloten aan deze gezinnen een bij
slag op de kasuitkeering te verleenen. In een schrijven,
hetwelk door een fout mijnerzijds, niet de Raad, maar wel
Burgemeester en Wethouders bereikte, werd door mij
voorgesteld om een bijslag te verleenen indien de kasuit
keering f 0.50 per week lager was dan de crisisuitkeering,
zulks tot een maximum van f2.50 per week.
Evenwel zijn helaas de beide genoemde uitkeeringen
reeds „naar elkaar toe gekomen”, maar niet in een door
mij gewenschte richting; de reeds in 1933 dreigende ver
laging van de crisissteun is thans ingevoerd, waardoor de
groep, welke valt binnen het door mij gedane voorstel
kleiner is geworden en het nu weinig uitmaakt nu nog
genoemde beperking te handhaven. Het als bijslag aan de
kastrekkende werkloozen uit te geven bedrag, bij aan
neming van bovengenoemd voorstel, zal zeker niet de
f 1000.overschrijden en kan bestreden worden uit volg-
no. 547a van de gemeente-begrooting.
I KEER
HET
K.WAAD
-' in
hel begin
I meenten gezamenlijk. Indien de getroffen regeling in de
huidige tijdsomstandigheden onvoldoende werkt, of indien,
in verband met overheidsmaatregelen betreffende het
verleenen van steun aan werkloozen onbillijke verhoudin
gen ontstaan, ligt het niet op de weg van één der bij de
regeling betrokken organen om verbeteringen aan te bren
gen of onbillijkheden op te heffen. Al schakelt men uit
de vakorganisaties van wie thans moeilijk een grooter
ofkr kan worden gevraagd, dan blijven toch nog het rijk
en de gemeenten over. Wanneer er inderdaad aanleiding
is om een voorziening te treffen, is het ons niet duidelijk
waarom te dezen aanzien alleen voor de gemeenten een
taak is weggelegd, te minder wijl de uitkeeringsnormen
vcor de crisissteunregeling niet zelfstandig door de ge
meentebesturen worden vastgesteld. De regeering heeft
wel geen bezwaar tegen het in het leven roepen van een
regeling als de voorsteller beoogt, waarvan de kosten
geheel ten laste van de gemeentekas komen, maar naar
onze meening ligt om de aangevoerde redenen het ver
leenen van een toeslag niet uitsluitend op de weg der
gemeenten.
Deze principieele zijde van de kwestie mag bij de be-
oordeeling van het ingediend voorstel niet uit het oog
worden verloren.
De heer v. d. Veen heeft al enkele keeren hierover gespro
ken en is in de toelichting vrij uitvoerig geweest, hij zal dus
niet veel zeggen.
Eendeels is hij verblijd dat B. en W. geen practische bezwa-
len hebben en niet van meening zijn dat die f 1000 niet ge-
vonden kan uit post 547a. Dan zou er immers meer te zeggen
zijn. Maar B. en W. hebben principieele bezwaren, doch daar
mee kunnen de werkloozen geen brood of vijfkop aardappelen
i méér koopen.
De gemeenten kunnen dit wel willen uitvechten met de
regeering, doch de werkloozen worden er de dupe van.
De regeering heeft geen bezwaren, dat de gemeenter het
doen en waar het er om gaat de werkloozen iets meer te doen
toekomen, kan spr. de principieele bezwaren niet aanvaarden
Gewetensgeld.
Bij den Inspecteur der Directe belastin
gen enz. te Sneek le Afdeeling werd ont
vangen f 24.28 en f 9.08 gewetensgeld we
gens vroeger te weinig betaalde belastingen.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig aan het bureau van politie,
Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen 11 ió en 12!/2 uur, de
navolgende voorwerpen als gevonden ge
deponeerd op 28 Febr. en 1 Maart 1934:
heerenhandschoengymnastiekschoen.
Aanwezig en te bevragen bij de navol
gende ingezetenen, onderstaande voorwer
pen, als gevonden aangegeven op 28 Febr.
en 1 Maart 1934: portemonnaie met inh.,
G. Walinga, Kloosterstraat 60; paar wan
ten, Wagenmakers, Ubbo Emmiusstraat 40.
„Storm over Azië”.
De Vereeniging van Vrienden der
Sovjet-Unie hield Woensdag een film
avond in de groote zaal van „Amicitia”,
ter vertooning van de groote Russische
film „Storm over Azië” olpgenomen on
der regie van den beroemden regis
seur W.. Pudowkin.
De lieer Vanter van Amsterdam
heette de vele aanwezigen welkom, en
hield voor het vertoonen der film een
rede over „De beteekenis van Sov-
jet-Rusland voor het wereldproleta-
riaat”.
De V.V.S.U., zegt spreker, brengt de
boodschap van het wondende socialis
me in de Sovjet-Unie. Terwijl overal
in de kapitalistische wereld de arbei
dersklasse gebukt gaat onder de ge
volgen van de crisis en werkloosheid,
zoodat niemand weet of hij de volgende
week nog werk heeft, en men met
schrik en zorg zijn kinderen aanziet,
zich afvragende of er voor hen wel
plaats zal zijn aan de levensdisch, is
in de Sovjet-Unie de werkloosheid ge
liquideerd en een millioenenvolk be
zig een nieuwe wereld op te bouwen
zonder werkloosheid, waarin voor ieder
plaats zal zijn aan de levensdisch.
Het is waar, dat over de Sovjet-Unie
talrjjke leugens de ronde doen, en dat
is begrijpelijk, daar ziji die de pers in
handen hebben, en daardoor een gees
telijke censuur uitoefenen over de ar
beiders in de kapitalistische landen, er
belang bij* hebben de toestand in de
Sovjet-Unie geheel ande’rs voor te stel
len dan hn is.
De waarheid is echter, dat er een
geheel nieuwe maatschappij verrijst.
Niemand Van de vrienden der Sovjet-
Unie z<l ontkennen dat er nog moei
lijkheden zijn, en dat het leven in Rus
land hard is, maar in de afgeloopen
jaren zijn er geweldige vorderingen ge
maakt, waarbij* de kapitalistische wereld
verbleekt.
Nadat in 1917 de groote staatsgreep
had' plaats gevonden, en de arbeiders
en bceren er de macht in handen na
men, vestigden zij de vrede, en namen
de fabrieken in handen, waardoor een
geheel nieuw hoofdstuk in de Russi
sche geschiedenis wend begonnen. De
arbeiders en boeren hebben een gewel
digen strijd gevoerd tegen de binnen-
landsche en buitenlandsche vijanden,
maar ze hebben dien strijd gewonnen.
Vooral op dat laatste legt spreker bij
zonder de nadrukhet is n.’l. wel goed,
zegt hy, dat de arbeiders sympathie
hebben voor de arbeiders in Oostenrijk,
maar die hebben verloren. De arbei
ders in Rusland echter hebben gewon
nen, omdat ze zich goed voorbereid
hadden en de juiste tactiek volgden
döor de vijanden der Sovjet-Unie te
verjagen.
Toen hadden de arbeiders en boeren
gelegenheid hun 5-j'arenplan op te stel
len. De geleerden in de kapitalistische
landen hebben daarover de hoofden
geschud, en gezegd dat ze dat in geen
50 jaar klaar zouden spelen, maar wat
kantoor van den gemeente-ontvanger. (Bijlage 19; dos-
sierno. X 07.552).
Het voorstel vair B. en W. vindt men in een vorig nr.
De heer Van der Veen is niet tegen de vergrooting, doch 1
vroeg zich na het zien der teekening af, of het niet beter ware
het geheele onderste gedeelte van de Waag in te richten voor
kantoor. Enkele jaren geleden verzocht de S. B. B. het gemeente
bestuur over te gaan tot een belastingophaal- en stortingsdienst,
in tal van plaatsen gaat het daarmee goed en is het een groot
gerief voor de menschen en spr. gelooft dat vrijzeker eerlang
hier wel weer zoo’n voorstel aanhangig zal worden gemaakt
en als de raad er dan anders over denkt dan de vorige keer,
mede na de ervaringen in andere plaatsen opgedaan, zou dit
kantoor dan weer niet te klein worden, vooral voor de stor
tingsdienst is veel ruimte noodig.
De heer Blok staat er niet zoo gemakkelijk tegenover. Het
is toch zoo, dat de verwachting door spr. bij de wijziging van
het ontvangerschap uitgesproken, dat dit zou leiden tot ver
meerdering van personeel en opdrijving der kosten van het
ontvangerskantoor, is uitgekomen. En helaas wel zeer gauw.
En eigenaardig is het dat B. en W. voorrekenen, dat er nog
een voordeeltje in zitl Op papier kan meü veel dingen zetten,
doch het is toch zoo, dat in de plaats van Dijkstra een juffrouw
komt en nog een jongmensch. De juffrouw was werkzaam bij
de bedrijven; die is daar echter niet meer noodig, want er
worden geen scheikundige proeven meer genomen als bij de
vorige directeur; bij haar aanstelling was het eisch, dat de
juffrouw dat kon. Inplaats nu dat men op het ontvangerskan
toor voor een man, die een gezin had, weer een gezinshoofd
aanstelt, die zijn er nu genoeg te vinden, gaat men deze juf
frouw, die overbodig is geworden bij de bedrijven, overplaat
sen naar het ontvangerskantoor en verhoogt haar salaris. Het
is af te keuren in de tegenwoordige tijd dat men sollicitaties
uitsluit en de juffrouw f300 meer gaat geven dan de voorgan
ger. Dat gaat geheel tegen de tijdsomstandigheden in. De juf
frouw heeft aan f 1700 geen behoefte om in haar onderhoud
te voorzien. B. en W. zeggen: maar ze kan niet achteruit, doch
spr. zou niet weten, waarom niet, er gaan zooveel achteruit.
Spr. keurt het sterk af, dat men op deze wijze handelt
en ook heeft hij er bezwaar tegen dat men er een kracht bij
voegt; die klimt straks op en kan op een salaris van f 40(
niet blijven, dus wordt weer een betrekking gecreëerd; samen
kost dat heel wat meer dan het vorig ontvangerschap.
Ook inzake de vergrooting van het kantoor dringt tot E
en W. niet door de ernst der omstandigheden. Dat 2 loketten
niet voldoende zijn, is voor spr. onbegrijpelijk. Bij het spoor
heeft men ook maar 2 loketten, in de regel is er maar één
open en daar loopt het druk. Vroeger toen de H. O. er geïnd
werd, was het bij de ontvanger wel druk, nu niet. Waar men
tegenwoordig op de kleintjes moet letten, meent spr. dat dit
bedrag van f 1700 niet verantwoord is, men moest trachten zoo
zuinig mogelijk te beheeren en niet met voorstellen komen alsof
het niet op kan.
De heer Zuiderbaan zal in navolging van den heer
Blok beide voorstellen samen behandelen. Er is van grootere
uitgaver geen sprake, integendeel ze zijn verminderd; de positie
van mefl Kiestra bij de bedrijven heeft niet het gevolg gehad
dat de vorige directeur er Zich van voorstelde. Ir. Bellinga dacht
dat er nog wel eens scheikundige proeven zouden worden ge
nomen, de heer Bakker is het daarmee niet eens en mej. Kiestra
heeft daardoor bij de bedrijven de positie van klerk. En toen
het Centraal kasbeheer aan de orde kwam, leek het ’t beste
mej. Kiestra over te plaatsen als proef; volgens inlichtingen
van Centraal kasbeheer en bedrijven beide voldoet deze rege
ling uitstekend, waarom wij nu een definitieve regeling voor
stellen. Als men een mannelijke kracht had aangesteld, zou
er een overtollige positie aan de bedrijven geweest zijn, of dc
juffrouw hier werkt of aan de bedrijven, doet daaraan niet af.
Spr. kan niet begrijpen dat als men het werk beschouwt da
aan het Centraal Kasbeheer verbonden is, men meent dat men
nog met hetzelfde aantal loketten toe kan. Zij die vroeger aan
de loketten der bedrijven kwamen, komen nu voor een groo
deel bij Centraal Kasbeheer. B. en W. doen dergelijke voor
stellen niet als ze niet strikt noodzakelijk zijn.
De V o o r z. erkent dat als er een ophaaldienst komt, men er
een soort kassierskantoor bijkrijgt, doch dat is niet de bedoe
ling van B. en W. Zooals dat in Zwolle is kost het vrij wat
meer geld aan inrichting enz. Spr. adviseert nu eerst eens kalm
aan te zien hoe het met Centraal Kasbeheer loopt; voor de
controle is die noodig. Betere tijden brengen dan misschien
weer andere eischen en dan kunnen we verder zien.
Het voorstel van B. en W. komt in stemming.
Voor stemmen de leden Oppenhuizen, Siemensma, Hogeveen,
Hoekstra, Smeding, Sijtema, Zuiderbaan, Van der Veen en
Potma; tegen stemmen de leden Blok en Boeijenga.
Dit voorstel is dus aangenomen met 92 st.
Punt IX. Voorstel van Burgemeester en W ethouders tot
nieuwe regeling van de bezoldiging van de klerk op het
kantoor van den- gemeente-ontvanger. (Bijlage 20; dos-
sierno. X 07.534(3)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr.
Er wordt direct gestemd.
Voor stemmen de leden Smeding, Sijtema, Zuiderbaan, Van
der Veen en Hogeveen; tegen stemmen de leden Boeijenga,
Potma, Oppenhuizen, Siemensma, Blok en Hoekstra.
Dit voorstel is dus verworpen met 65 st.
Punt X. Voorstel van Burgemeester 'en Wethouders tot
wijziging der gemeente-begrooting voor 1934. (Bijlage 21;
dossierno. X 07.352.11(20)).
Z. h. s. conform besloten.
Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
verlenging van de ontruimingstermijn van 9 onbewoon
baar verklaarde woningen, gelegen aan de Nieuwbuurt
(Bijlage 22; dossierno. 1.778.522(5)).
Z. h. s. conform besloten.
Punt XII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders ti
wijziging van het raadsbesluit van 13 Februari 1933, no.
14, houdende vaststelling van een plan tot herziening va.
het uitbreidingsplan, voor zoover betreft het gedeelte c
ligt tusschen de Leeuwarderweg en de Sneeker Leeuwar-
dertrekvaart en tot vaststelling van bebouwingsvoor-
schriften voor dat gedeelte, (Bijlage 23; dossierno.
1.777.811).
Z. h. s. conform besloten.
Punt XIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot aankoop van het perceel kadastraal bekend gemeente
Sneek, sectie D, no. 744, aan de Houkesloot, van M. Op-
penhuizen. (Bijlage 24; dossierno. X 07.351.11(63)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr.
De heer Blok vraagt een besloten vergadering, waarmee
f de raad instemt.
Na heropening wordt z. h. s. het voorstel van B. en W. aan
genomen; de heer Oppenhuizen wordt geacht zich te hebben
onthouden.
Punt XIV. Voorstel van het lid vaji de raad P. van der
Veen, tot het verleenen van een bijslag aan kastrekkende
werkloozen met advies van Burgemeester en Wethouders,
(Bijlage 25; dossierno. 1.842.97(2)).
VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op
DINSDAG 27 FEBRUARI 1934, ’s avonds 7% uur.
Voorz.: De heer P. J. de Hoop, Burgemeester. 1
Secretaris: De heer P. Sikkes. I
Aanwezig 11 leden.
Afwezig de h.h. Breeuwsma, Dokkum, De Groot en Mase-
land.
Aan de orde is:
Punt 1. Notulen van de vergadering van 29 Januari
1934. i
Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld.
Punt 11. Ingekomen stukken: i
a. Verslag over de toestand van het Gymnasium over I
1933 (1.851.33.02.98). 1
Voor kennisgeving aangenomen.
b. Verslag van de Commissie tot wering van school
verzuim over 1933. (1.851.2.04.6).
Als voren.
Verslag van den schoolarts over 1933. (1.851.09.1).
Als voren.
d. Proces-verbaal van kasopneming bij den gemeente
ontvanger op 26 Januari 1934. (X 07.352.651).
Dit proces-veroaal wordt voor kennisgeving aangenomen.
e. Adres van H. van der Werf, caféhouder te Sneek,
houdende verzoek het door hem dd. 21 December jl. aan
de Raad gericht adres als ongedaan te willen beschouwen,
voorzoover betreft het daarin opgenomen verzoek om
bevordering, dat het sluitingsuur voor café’s uniform wordt
bepaald. (1.758.3).
Dit adres wordt voor kennisgeving aangenomen.
Adres van de besturen van de bond van loodgieters-
en fitterspatroons in Nederland en de Ned. R.-K. Bond
van loodgieters- en koperslagerspatroons, houdende ver
zoek te bevorderen, dat in de gemeente Sneek de „Rege
ling voor de erkenning van gasfitters” en (of) eventueel
de „Regeling voor de erkenning van waterfitters” ten spoe
digste wordt ingevoerd. (11 07.353.6(5)).
Dit adres wordt gesteld in handen van Burgemeester en
Wethouders, pm advies.
Punt lil. Aanbeveling van Curatoren van het Gymnasium
voor de benoeming van een leeraar in Geschiedenis en
Aardrijkskunde aan het Gymnasium. (Bijlage 14; dos
sierno. 208).
De aanbeveling luidt:
1. Dr. Z. Regelink te Doorn.
2. Mej. Dr. E. Schelts van Kloosterhuis te Amsterdam.
Dr. T. v. d. Zee alhier wordt met 7 st. benoemd. Dr. Regelink
had 4 st.
De Voorz.: De raad weet dat de goedkeuring van den
minister voor deze benoeming moet gevraagd worden, dus de
gevolgen zijn voor de raad.
Punt IV. Aanbeveling van Curatoren van het Gymnasium
voor de benoeming van een lid van dat college. (Bijlage
15; dossierno. 1.851.33.02.72).
De aanbeveling luidt:
1. Dr. H. Klein.
2. Dr. A. J. Kingma.
Dr. H. Klein wordt met 11 st. benoemd.
Punt V. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om
hen te machtigen tot het in het publiek verhuren van het
voormalig tolhuis onder Loënga met bijbehoorende lan
derijen. (Bijlage 16; dossierno. X 07.351.32 T).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nummer.
De heer B o e ij e n g a vindt het erg jammer, dat we hier
een voorstel hebben het oude tolhuis publiek te verhuren. Spr.
is bekend dat Baarda reeds in December een schrijven tot B.
en W. richtte om voor wederinhuring in aanmerking te komen.
Dit voorstel komt deze familie dus wel plotseling op het lijf
vallen. B. en W. achten het in ’t voordeel van de gemeente
publiek te verhuren. Spr. heeft echter het gevoel dat een be
hoorlijke huur betaald wordt, en kan een gevoel van medelijden
met de familie Baarda niet onderdrukken, zij zijn nijvete, goede
menschen, die met een groot gezin een harde levensstrijd heb
ben gevoerd, ze willen er graag blijven. Ze hebben een paar
moeilijke jaren hier gehad, het schijnt nu iets beter te gaan en
de man heeft zijn best gedaan het land goed te bemesten; de
nieuwe huurder zal het in betere conditie vinden dan toen hij
zelf er op kwam. Voor een sober bestaan moet hier heel hard
gewerkt worden; wie bekend is met de toestanden op derge
lijke bedrijfjes weet dat men in de zomer bij opgaande zon
begint te werken tot diep in de avond en ’s winters nog vei
in de nacht begint. Misschien kan bij publieke verhuring iets
meer opgebracht worden, spr. heeft Baarda gevraagd, die dat
toegaf, maar zeide dat wat hij betaalde meer dan genoeg was.
Men is echter weer gekke dingen aan het doen; en de menschen
bieden weer zooveel, dat deskundigen zeggen: „Die menschen
halen het er nooit uit.” Waar het er zoo mee staat, acht spr.
het een verkeerde politiek tot publieke verhuring over te gaan;
het Weeshuis jaagt de menschen zoo eenigszins mogelijk ook
niet weg, en spr. vindt het ook niet goed deze menschen weg
te jagen en geeft B. en W. in overweging zich alsnog eens
te beraden of het geen aanbeveling verdient weer tot onder-
handsche verhuring over te gaan.
De Voorz.: B. en W. zullen U gaarne antwoorden, maar
zouden het gewenscht vinden dat in deze omstandigheden in
besloten vergadering te doen.
Hiertoe wordt besloten.
Na heropening wordt het voorstel van B. en W. in stemming
gebracht en aangenomen met 92 st.
Voor stemden de leden Hoekstra, Smeding, Sijtema, Zuider
baan, Van der Veen, Potma, Oppenhuizen, Siemensma en Ho
geveen; tegen stamden de leden Boeijenga en Blok.
Punt VI. Advies van Burgemeester en Wethouders op
de verzoeken van de besturen van bijzondere lagere scho
len om toekenning van een voorschot op de vergoedingen,
bedoeld in art. 101 en de bijdrage, bedoeld in art. 102
der Lager-onderwijswet 1920, voor het dienstjaar 1934.
(Bijlage 17; dossierno. 1.851.2.072B).
Het voorstel van/ B. en W. vindt men in een vorig nr.
Z. h. s. conform besloten.
Punt VII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot .het beschikbaar ste'len aan het plaatselijk Crisis
comité van een bedrag uit de gemeentekas voor het ver
strekken van extra-hulp aan werkloozen over 1934 en tot
liet aanvaarden van een bijdrage van het Nationaal
Crisiscomité. (Bijlage 18; dossierno. 1.841(2).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr.
Z. h. s. conform besloten.
Punt VIII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot vergrooting en verandering van de inrichting van het
I
BIJ een geneesmiddel
Is een ongeschonden
verpakking een waar
borg voor de echtheid.
Let dus op de onge
schonden verpakking
van Aspirin! Dan is U
zeker, de echte Aspirin
te ontvangen, pijnstil
lend en onschadeiyk,
NIEUWE SNEEKER COURANT
J
c.
i