Officieel Orgaan
der Gemeente Sneek
Tiny Carteret
Uitgave KIEZEBRINK Co.
Zaterdag 2 Juni 1984
Eerste Blad
No. 70
Dit No. bestaat uit 3 bladen.
Officieel Gedeelte.
50e Jaargang
FEUILLETON
SPROETENVERDELGER,
Zeg mij Uw naam! - Mijn naam
NIEUWSTIJDINGEN.
F
Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen.
Begelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting
SAPPER
21.
Uitslag aanbesteding glas-, behaag
de firma IJme
V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaagtmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum.
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sonde!, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
Voorts besprak spr. uitvoerig de
vraag, wat kan een vereeniging voor
veilig verkeer doen? en noemde het
organisieeren van verkeersclubs voor de
Qpenbare Leeszaal en
Bibliotheek, Sneek,
In de afgeloopen maand bedroeg het
aantal bezoekers 2568 en, het aantal
uitgeleende banden 3059, aan werkloo-
zen werd op vertoon van de tverkloozen-
kaart samen uitgeleend 84 banden,
waaronder 6 studieboeken.
Veilig verkeer.
Dinsdagavond is in „Onder de Ein
den” een vereeniging voor Veilig Ver
keer voor Sneek en Omstreken opge
richt, welke zal toetreden tot het ver
bond van vereen, voor Veilig Verkeer.
Door een comité, bestaande uit de
heeren P. Henstra, voorzitter; G. Cas-
telein, secretaris; P. J. de Hoop-, H.
Ml. Martens, HI. J. Langman, J. H.
G. v. d. Berg, Jobs. Tromp, Jobs.
Halbertsma, S. H. Fritsma, G. Posthu-
ma, J. Volkers en G. A. Vis was het
initiatief tot de oprichtingsvergadering
genomen. Na een woord van welkom
van den heer Henstra, sprak de secreta
ris van het verbond, de heer C. J. iv.
Wijngaarden van Rees; de propaganda-
rede uit.
De heer van Wijngaarden van Rees
begon rijn voordracht met er op te wij
zen, dat het verkeersvraagstuk is ge
worden een vraagstuk van algemeen
belang, een vraagstuk, waarmede alle
weggebruikers te maken hebben- Spr.
gaf *n overzicht van de hedendaagsche
vervoermiddelen en wees er op, dat er
droeg op 1 Augustus 1932 ongeveer 3
millioen.
De heer van Wijhgaarden van Rees
besprak vervolgens de historische ont
wikkeling van de vervoermiddelen. Spr.
wees er op,'dat wijl, die thans leven
door
f1319
- 1360
- 1390
-1390
- 1396
-1399
-1548
- 1585
- 1640
Aanwezig en te bevragen bijl die
navolgende ingezetenen, onderstaande
voorwerpen, als gevonden aangegeven
op 30 en 31 Mei: Vulpen Olympic, J,
v. dl. Laan, Parkbuurt 2; Horlogearm-
band, J. v. Foeken, 'le Woudstraat 4;
Twee zijstukken van auto, jWj. Jansen,
Zuidend,
den het nuchtere feit, dat het heden
daagsche verkeer vele slachtoffers, kin
deren, mannen en vrouwen van eiken
leeftijd, vraagt. Alleen in de afgeloopen
maand Augustus werden 84 personen
in Ons land gedood bijt diverse ver
keersongevallen..
Aan de courantenberichten daarover
zijn bijgekomen. Het aantal' rijwielen be- zijn wij gewoon geraakt en lezen ze nau
welijks meer, maar er komt een mo
ment, zoo zeide spr., en 'deze verga
dering ia daarvan het bewijls, dat ont
waakt het bewustzijn, dat gezocht moet
worden naar middelen, om al die ver
en schilderwerk der beide bovenwoningen
boven het Warenhuis van
Bakker aan de Oosterdijk.
Ingeschreven werd door;
G. de Jong
Boomsma en Geertsma
firma P. Lusthoff
P. J. de Boer
J. de Boer
H. Miedema en Zn.
S. v. Noggeren
Gebr. Ruardi
G. Brouwer
Begrooting van den architect B. Leeman
volgens het Centraal Bureau voor
de Statistiek op 1 Augustus 1932
waren: 82.277 personenauto’s, 37.694
3783 autobussen, makende allzoo een
motorrijwielen, 48.494 vrachtauto's en
totaal uit van 172.248. In 1928 bedroeg
dit aantal 111.600, zoodat er in vier
jaar tijlds ruim 60.000 motorvoertuigen
geilet, men verzekerd van1 de mede
werking der plaatselijke autoriteiten en
politie. De contributie is bepaald op
fl.met gratis insigne.
Aanwezig aan het bureau van politie,
Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen 11!4 en 12J/2 uur, de
navolgende voorwerpen als gevonden ge
vonden gedeponeerd op 30 en 31 Mei:
Fietsslot B-eurs met inh, Kinder-
En toen kwam hij op een denkbeeld.
De man was half beschonken; ah hij
eenmaal sliep, zou waarschijnlijk niets
in staat zijn om hem wakker te maken.
Hij. klauterde dus voorzichtig in het
bovenste bed, en begon zich te ontklee-
den. Van beneden klonk het zachte ge
snurk van den slaper, maar hij! besloot
nog even te wachten. Hijl stak dus een
sigaret aan en sloeg een tijdlschrift open.
Na tien minuten, kon hijl het evenwel
niet langer uithouden. Hijl keek in den
spiegel' wat zijh reisgenoot Uitvoerde,
en na nog een tijd(je naar het gesnurk
geluisterd te hebben, achtte hijl het
oogenblik gekomen. Hijl liet zich voor
zichtig op den grond zakken; het vol
gende oogenblik was het raampje open.
En de slaper bleef doorslapen.
Tiny zocht zijn eigen plaats weer op,
en begon weldra te geeuwen. En tot
de gelukkige schepsels behoorende, die
in 'een trein lékker kunnen slapen,
knipte hijl kort daarna de lichten pit,
en liet alléén het dofblauwe ball'onlicht
in het midden van de zoldering en vlak
boven zijh hoofd, branden.
Nu was Tiny Carteret, zooals reeds
gezegd is, een man, wiens zenuwen
zoo sterk waren als die van eenmensch
DRANK WETSTATISTIEK.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
SNEEK maken bekend, dat aan het stad
huis zijn aangeplakt en ter secretarie, le
afdeeling, dier gemeente voor een ieder ter
inzage zijn nedergelegd en tegen betaling
der kosten algemeen verkrijgbaar gesteld de
opgaven over het vergunnings- en verlofs-
jaar 1933/1934 ten aanzien van:
le. het aantal inrichtingen, waarvoor
gedurende het vorige jaar vergunning of
- verlof is verleend en waarvan de vergunning
of het verlof is vervallen of ingetrokken;
2e. het betaalde vergunnings- en verlofs-
recht;
3e. het aantal in de gemeente bestaande
inrichtingen waar krachtens vergunning of
verlof dranken worden verkocht.
SNEEK, 31 Mei 1934.
werpen en bij een binnenkort te houden
ledenvergadering indienen en fcmiddels
de propagandacampagne openen. In de
verkeers-week van 4 t/m 9 Juni zullen
dat als leader optreedt mr. G. Kramer, o.a. 3000 verkeersbladen in Sneek en
omstreken worden verspreid, men hoopt
op de scholen het verkeersonderricht
te kunnen bevorderen, op- wenken door
enkele aanwezigen gegeven zal worden
maar kunnen rijn. Hy had, evenals zoo
veren van ons, gedurende den oorlog
de angstigste oogenblikken Idoorleefd,
en, alweer evenals het zoovelen van
ons gegaan is, waren die oogenblikken
biji hem in zalige vergetelheid verzon
ken. Maar het is te betwijfelen, of dat
gene wat ongeveer twee uren later in
dien slaapwagen voorviel, ooit bijl hem
in het vergeetboek zal geraken.
In het begin dacht hijl aan een nacht
merrie te lijden; en zoo eigenaardig
werkt de menschelijke geest, dat hy
gedurende de paar seconden, waarin
het gebeurde, zeer duidelijk tot zich
zelf sprak: „Dat komt door die kreeft.”
Want hijl werd plotseling bij een arm
gegrepen, en toen hijl de oogen opende,
zag hijl het gezicht van zyn slaapgenoot
geen zes duim van zich af. Alleen het
wit van diens oogen was zichtbaar;
zijh lippen lieten zijn tanden ih eén
afschuwelijke grijns bloot. En bijl dat
spookachtige blauwe licht, dacht hijl niet
anders, of hijl keek naar een doodskop.
Plotseling slaakte de man een akeli-
gen kreet, dié Tiny in de ooren klonk
als „Bazana”. Vervolgens verdween het
gezicht.
Tiny bleef een tijd liggen, die hem
een eeuwigheid toeséheen, terwijl! het
zweet van hem afstroomde als nam hijl
een Turksch bad. Met groote inspan
ning dwong hij zich om de lichten aan
te knippen. Hijl kéék over den rand
van zijh slaapplaats; de man lag lang
uit, met het gezicht naar omlaag op
den vjoer. En Tiny voelde bijl instinct
dat hij dood was.
Hij liet zich zakken en legde hem
op den rug. Er bestond geen enkele
twijfel; dat vreemde woord „Bazana”
was het laatste geweest, dat hijl ooit zou
uiten. 0ph gezicht was in den doods
strijd! akelig verwrongen; rijn armen
en beenen waren stijf. En voor eén
oogenblik stond Tiny wezenloos naar
het lljjk te staren, nauwelijks in staat
om het gebeurde te beseffen.
Alles was zoo verbazend plotseling
geschied, en Tiny’s hersens werkten
niet op hun snelst, als hij pas wakker
was, Maar eindelijk vermande’hij zich,
en schelde den conducteur, die na een
kortoponthoud versciheen en aan de
deur morrelde.
„Kóm binnen,” riep Tiny. „Entrez.”
„Gesloten, meneer.”
dat was iwaar ook; de deur was
op slot. Nu wist Tiny het weer; de
doode had haar zelf afgesloten. Hijl
maakte ze open en de conducteur
kwam binnen.
„Hemel!” riep hij uit, zoodra hy het
lijk zag. Daarna deinsde hij ontzet ach
teruit, bljji het zien van de akelig ver
wrongen gelaatstrekken.
„Wat is er gebeurd?”
Waarop Tiny alleen onbeholpen zijh
schouders kon ophal-en. Wat was er
te zeggen? ledier verschijnsel scheen
volkomen te strooken met Gillson’s be
schrijving van de geheimzinnige moor
denaars, maar, hoe was dat te verkla
ren, in dit geval? Hoe kon een man
vermoord worden in een trein, die met
een vaart van zestig mij® per uur reed,
wanneer hij in een slaapcompartiment
opgesloten was? Het was ongelooflijk,
bovennatuurlyik.
in de eeuw van techniek en van uitvlih-
dingen, niet meer zullen terug kunnen
naar oude idyllische toestanden als bv.
in Amsterdam bestonden in de 17e
eeuw, toen de magistraat;, na eerst in
1634 het rijden in karossen door de stad
geheel verboden te hebben-, later be
paalde, dat kooplieden en anderen, die
in hun karossen van buiten kwamen,
wel door de stad mochten rijden, mits
zij recht-door naar huis reden en dat
evenmin de toestand van 50 jaar gele
den herleven zal, toen in het Provin
ciaal Reglement van Groningen was
bepaald, dat de velQcipedist, bij het
naderen van met paarden bespannen
voertuigen, de paarden stilstaand moest
laten voorbijgaan, nadat hij zich tus
schen deze en zijn machine geplaatst
had, bovendien moest hij, indien er
langs den weg een kanaal wlas, zich aan
de kanaalizijlde pliaJats-en.
Het verkeer, neemt thans aldus
spr. in de moderne samenleving een
allesb-eheerschende plaats in. Niemand
kan den invloed van het verkeer meer
ontHoópen.
Uitvoerig behandelde spr. de vraag
hoe het komt, dat het verkeer niet
Veilig is en kwam daarbij tot de slotsom,
dat de fout grootendeels ncihuilt bijl de
weggebruikers zelf. Wij hebben intus-
schen, zoo ging spr. voort, te aanvaar-
Van groot belang voor de verkeersvei
ligheid zijln behoorlijke wegen- Goede
wegen met afzonderlijke banen, ook
voor wielrijders en vooral pok vopr
voetgangers zyn in onzen modernen tijd
niet alleen gewenscht, maar pok een ab
solute eisch voor een veilig verkeer.
Spr. ging vervolgens na de talrijke
hulpmiddelen, die ter bevordering Van
een veilig verkeer worden aangewend,
al blijft intusschen nog veel te wen-
schep over.
Die heer van Wijngaarden van Rees
schetste het ontstaan van het Verbond
van Vereenigingen voor Veilfe Verkeer
en wees er op, dat her initiatief daartoe
was uitgegaan vap dé grootte verkeers-
bonden, t.w. A. N. iWi B.-Toeristenbond
voor Nederland, Koninklijke Nederiand-
sche Automobiel Club, Bond van Be-
drijfsautohouders in Nederland, Konink
lijke Nederlandsche Motorwielryders
Vereeniging, Nederlandsche Unie van
Chauffeurs en overig Automobielperso-
neel, Bond van Vrijwillige Verkeersin-
specties in Nederland en Het Neder-
lanusche Wégencongres.
In het bestuur van het Verbond heb
ben zitting een vertegenwoordiger, aan
gewezen door hunne Excellenties de Mi
nister van Justitiei, van Waterstaat en
van Onderwijs.
Spr. merkte op, dat het Verbond van
Vereenigingen voor Veilfe Verkeer een
centraal bureau in het leven heeft ge
roepen en dat dit gevestigd is te
Utrecht: iNachtegaalstraM 20 bis, en
is en blijft i S P1^ U T 0 L
jeugd en wees er in dit verband mot
nadruk op, dat wil er iets op het ter
rein van veilig verkeer worden bereikt,
zeer zeker de. jeugd zal moeten worden
jewerkt; het uitgeven van yerkeerspla-
ten, het organiseeren van yerkeersdagen
en verkeerisyeiligheidsweken, enz. enz.
Ook denkt het Verbond aan het laten
vervaardigen van verkeersfilms.
Het centraal- bureau van het Ver-
jond te Utrecht beschikt over een depot
van literatuur en propagandamiddelen, ---- ---
zoodat een gemakkellijlk overzicht kan bretels Jongcnsrijwiel.
worden verkregen van de reeds ver
keersongevallen te doen verminderen, schenen druk- en boekwerken en het
propagandamateriaal, t
En tenslotte behandelde spr. de
vraag, waarom is deze actie voor vei-
ig verkeer noodig, waar de zaak zelve
toch zoo voor-de-hand liggend eenvou
dig is«
Het antwoord op deze vraag iwas,
dat de weggebruikers de regelen' van
den weg wel weten, maar dit niet in
practijk weten te brengen,
Spr. vond het daarom een heugelijk
verschijnsel, dat in verschillende plaat
sen van ons land’ plaatseffijfce vereeni
gingen voor veilig verkeer ontstaan, dïe
in het leven worden geroepen door de
weggebruikers zelven, Dé wettelijke be
palingen mogen nog zoo goed’ zijh ge
maakt, indien niet wordt medegewerkt
om ze te willen naleven, zal geen vei
lig verkeer mogelijk zyn.
En daarom is een dankbare taak voor
de vereenigingen voor veilfe verkeer
weggelegd: den weggebruikers, tel
kens -en telkens weer, maar |elkenmale
op een andere wijze voor te houden:
denkt aan de veiligheid van den weg:
Kïjlk u itl
Daar «t gieen vragen werden gesteljd
werd (direct tot oprichting een-er ver.
overgegaan, waarvoor zich ter verg|a-
dering redds 34 leden opgaven. Het co
mité zal het voorloopig bestuur vormen,
statuten en huishoudelijk reglement ont- f ^80. Gunning aangehouden.
Gisteravond werd onderf-» 'ds aanbe
steed het bouwen van een onderwijzerswo-
ning naast de nieuwe school aan den rijks-
straatweg voor de Vereen, van Chr. Volks
onderwijs te Hommerts. Ingeschreven door
Duiker en v. d. Zee te Hommerts voor
f 4527. Begrooting van den architect B. Lee
man te Sneek f 4550. ’t Werk is aan de in
schrijvers gegund.
Engellsch en Fransch riep hoófdcon-
dücteur aan het verstand, dat hijl niets
meer kon uitrichtende man was dood,
en het beste was om het lijk aan het
eerste het beste station, waar de trein
stopte, daaruit te verwijderen.
„Dijon”, zei de onthutste hoofdcon
ducteur; vervolgens tilden hij en- de
conducteur het llijk op de slaapplaats -en
werd het spookachtige gezicht met een
deken bedekt.
„Wat houdt u voor 'de oorzaak, dok
ter?” vroeg Tiny.
„Dat is zonder lijkschouwing ónmo
gelijk te zeggen,” antwoordde de ander.
„Maar, volgens uw mededeeling, en
de snelheid van allés en het verwrin
gen van de gelaatstrekken in aanmer
king genomen, zou ik bijpa met zeker
heid zeggen, dat het een geval van een
vergevorderde hartkwaal is. Hoor
eens,” ging hij voort, „ik heb een com
partiment voor mij alleen, en tevens
een dropje Schotsiqhe whisky. Komt u
zoolang bijl mij ritten, althans- tot Dijon.”
,,-Met zeer veel genoegen,” antwoord
de Tiny. „Ik ben er wat door van
streek geraakt, beken ik eerlijk. Ik zal
wat kléeren aantrekken.”
„Ga uw gang, zei de dokter. „Ik zal'
in den corridor wachten.”
„Is het waar, dat de anne man dood
is?”
Een diépe stem in de deuropening
was oorzaak dat beiden zich om-draai-
den; daar stond een van de monniken,
die op het perron in Parijs al door
Tiny opgemerkt waren. Hij hield zijn
handen over de borst gekruist; de kap
was nog over zijn hoofd getrokken.
De hoofdconducteur was er intus-
schein bijgekomen, en, pa een blik op
het llijk geworpen te hebben, verwij
derde hij zich om navraag te doen of er
zich onder de reizigers, een dokter be
vond. Het toéval wilde, dat dit het ge
val was, en twee minuten later, kwam
hij met een jongen Engdschman te
rug.
„Goede Hemel!” riep hij uit, „de
arme drommel moet de felste marte
lingen doorstaan hebben, voordat hij
den geest gaf. Hoe is het gebeurd,
sir?” Dit laatste tegen Tiny.
„Ik kan er u niets- van vertellen,” ant
woordde deze. „Ik lag in het bovenste
bed, en werd plotseling wakker, door
een hand op mijin arm. Zijn gezicht
was akelig verwrongen, en loen plofte
hijl op den vloer. Ik begreep natuur
lijk dadelijk, dat hijf dood was.. Dus
schdde ik den conducteur.”
„Kent u hem? Was hij e611 vriend
van u?”
„Ik heb hem nog nooit in m'ijln leven
gezien,” zei Tiny.
De dokter bukte zich nogmaals over
het lijk, ep slaakte plotseling een uit
roep.
„Hél Wat voor wondje zie ik daar
op zijln hand? Het lijkt nog versch te
zijh:1’
Tiny bukte zich ook om te kijken;
en waarlijk, op 'den rug van- ’s mans
rechterhand vertoonde rich een kléine
prik, die -door een doren veroorzaakt
had kunnen zijp. Alweer een "bewijs;
en toch hoe was het mogelijk? Vaag
hoorde hij de anderen spreken; de dok
ter bracht in een mengelmoesje van
I
NIEUWE SNEEKER COURANT
annex SNEEKER COURANT (77e Jaargang)
GEVONDEN VOORWERPEN.
JLLXJ.LV «4.0.1 XXVL YVUXUWpig ULOLUUl VV^XXXXVUX, -"O -----
it