Officieel Orgaan der Gemeente Sneek Tiny Carteret Uitgave KIEZEBRINK Co. Zaterdag 2 Juni 1984 Eerste Blad No. 70 Dit No. bestaat uit 3 bladen. Officieel Gedeelte. 50e Jaargang FEUILLETON SPROETENVERDELGER, Zeg mij Uw naam! - Mijn naam NIEUWSTIJDINGEN. F Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen. Begelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting SAPPER 21. Uitslag aanbesteding glas-, behaag de firma IJme V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaagtmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sonde!, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. Voorts besprak spr. uitvoerig de vraag, wat kan een vereeniging voor veilig verkeer doen? en noemde het organisieeren van verkeersclubs voor de Qpenbare Leeszaal en Bibliotheek, Sneek, In de afgeloopen maand bedroeg het aantal bezoekers 2568 en, het aantal uitgeleende banden 3059, aan werkloo- zen werd op vertoon van de tverkloozen- kaart samen uitgeleend 84 banden, waaronder 6 studieboeken. Veilig verkeer. Dinsdagavond is in „Onder de Ein den” een vereeniging voor Veilig Ver keer voor Sneek en Omstreken opge richt, welke zal toetreden tot het ver bond van vereen, voor Veilig Verkeer. Door een comité, bestaande uit de heeren P. Henstra, voorzitter; G. Cas- telein, secretaris; P. J. de Hoop-, H. Ml. Martens, HI. J. Langman, J. H. G. v. d. Berg, Jobs. Tromp, Jobs. Halbertsma, S. H. Fritsma, G. Posthu- ma, J. Volkers en G. A. Vis was het initiatief tot de oprichtingsvergadering genomen. Na een woord van welkom van den heer Henstra, sprak de secreta ris van het verbond, de heer C. J. iv. Wijngaarden van Rees; de propaganda- rede uit. De heer van Wijngaarden van Rees begon rijn voordracht met er op te wij zen, dat het verkeersvraagstuk is ge worden een vraagstuk van algemeen belang, een vraagstuk, waarmede alle weggebruikers te maken hebben- Spr. gaf *n overzicht van de hedendaagsche vervoermiddelen en wees er op, dat er droeg op 1 Augustus 1932 ongeveer 3 millioen. De heer van Wijhgaarden van Rees besprak vervolgens de historische ont wikkeling van de vervoermiddelen. Spr. wees er op,'dat wijl, die thans leven door f1319 - 1360 - 1390 -1390 - 1396 -1399 -1548 - 1585 - 1640 Aanwezig en te bevragen bijl die navolgende ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als gevonden aangegeven op 30 en 31 Mei: Vulpen Olympic, J, v. dl. Laan, Parkbuurt 2; Horlogearm- band, J. v. Foeken, 'le Woudstraat 4; Twee zijstukken van auto, jWj. Jansen, Zuidend, den het nuchtere feit, dat het heden daagsche verkeer vele slachtoffers, kin deren, mannen en vrouwen van eiken leeftijd, vraagt. Alleen in de afgeloopen maand Augustus werden 84 personen in Ons land gedood bijt diverse ver keersongevallen.. Aan de courantenberichten daarover zijn bijgekomen. Het aantal' rijwielen be- zijn wij gewoon geraakt en lezen ze nau welijks meer, maar er komt een mo ment, zoo zeide spr., en 'deze verga dering ia daarvan het bewijls, dat ont waakt het bewustzijn, dat gezocht moet worden naar middelen, om al die ver en schilderwerk der beide bovenwoningen boven het Warenhuis van Bakker aan de Oosterdijk. Ingeschreven werd door; G. de Jong Boomsma en Geertsma firma P. Lusthoff P. J. de Boer J. de Boer H. Miedema en Zn. S. v. Noggeren Gebr. Ruardi G. Brouwer Begrooting van den architect B. Leeman volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek op 1 Augustus 1932 waren: 82.277 personenauto’s, 37.694 3783 autobussen, makende allzoo een motorrijwielen, 48.494 vrachtauto's en totaal uit van 172.248. In 1928 bedroeg dit aantal 111.600, zoodat er in vier jaar tijlds ruim 60.000 motorvoertuigen geilet, men verzekerd van1 de mede werking der plaatselijke autoriteiten en politie. De contributie is bepaald op fl.met gratis insigne. Aanwezig aan het bureau van politie, Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11!4 en 12J/2 uur, de navolgende voorwerpen als gevonden ge vonden gedeponeerd op 30 en 31 Mei: Fietsslot B-eurs met inh, Kinder- En toen kwam hij op een denkbeeld. De man was half beschonken; ah hij eenmaal sliep, zou waarschijnlijk niets in staat zijn om hem wakker te maken. Hij. klauterde dus voorzichtig in het bovenste bed, en begon zich te ontklee- den. Van beneden klonk het zachte ge snurk van den slaper, maar hij! besloot nog even te wachten. Hijl stak dus een sigaret aan en sloeg een tijdlschrift open. Na tien minuten, kon hijl het evenwel niet langer uithouden. Hijl keek in den spiegel' wat zijh reisgenoot Uitvoerde, en na nog een tijd(je naar het gesnurk geluisterd te hebben, achtte hijl het oogenblik gekomen. Hijl liet zich voor zichtig op den grond zakken; het vol gende oogenblik was het raampje open. En de slaper bleef doorslapen. Tiny zocht zijn eigen plaats weer op, en begon weldra te geeuwen. En tot de gelukkige schepsels behoorende, die in 'een trein lékker kunnen slapen, knipte hijl kort daarna de lichten pit, en liet alléén het dofblauwe ball'onlicht in het midden van de zoldering en vlak boven zijh hoofd, branden. Nu was Tiny Carteret, zooals reeds gezegd is, een man, wiens zenuwen zoo sterk waren als die van eenmensch DRANK WETSTATISTIEK. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend, dat aan het stad huis zijn aangeplakt en ter secretarie, le afdeeling, dier gemeente voor een ieder ter inzage zijn nedergelegd en tegen betaling der kosten algemeen verkrijgbaar gesteld de opgaven over het vergunnings- en verlofs- jaar 1933/1934 ten aanzien van: le. het aantal inrichtingen, waarvoor gedurende het vorige jaar vergunning of - verlof is verleend en waarvan de vergunning of het verlof is vervallen of ingetrokken; 2e. het betaalde vergunnings- en verlofs- recht; 3e. het aantal in de gemeente bestaande inrichtingen waar krachtens vergunning of verlof dranken worden verkocht. SNEEK, 31 Mei 1934. werpen en bij een binnenkort te houden ledenvergadering indienen en fcmiddels de propagandacampagne openen. In de verkeers-week van 4 t/m 9 Juni zullen dat als leader optreedt mr. G. Kramer, o.a. 3000 verkeersbladen in Sneek en omstreken worden verspreid, men hoopt op de scholen het verkeersonderricht te kunnen bevorderen, op- wenken door enkele aanwezigen gegeven zal worden maar kunnen rijn. Hy had, evenals zoo veren van ons, gedurende den oorlog de angstigste oogenblikken Idoorleefd, en, alweer evenals het zoovelen van ons gegaan is, waren die oogenblikken biji hem in zalige vergetelheid verzon ken. Maar het is te betwijfelen, of dat gene wat ongeveer twee uren later in dien slaapwagen voorviel, ooit bijl hem in het vergeetboek zal geraken. In het begin dacht hijl aan een nacht merrie te lijden; en zoo eigenaardig werkt de menschelijke geest, dat hy gedurende de paar seconden, waarin het gebeurde, zeer duidelijk tot zich zelf sprak: „Dat komt door die kreeft.” Want hijl werd plotseling bij een arm gegrepen, en toen hijl de oogen opende, zag hijl het gezicht van zyn slaapgenoot geen zes duim van zich af. Alleen het wit van diens oogen was zichtbaar; zijh lippen lieten zijn tanden ih eén afschuwelijke grijns bloot. En bijl dat spookachtige blauwe licht, dacht hijl niet anders, of hijl keek naar een doodskop. Plotseling slaakte de man een akeli- gen kreet, dié Tiny in de ooren klonk als „Bazana”. Vervolgens verdween het gezicht. Tiny bleef een tijd liggen, die hem een eeuwigheid toeséheen, terwijl! het zweet van hem afstroomde als nam hijl een Turksch bad. Met groote inspan ning dwong hij zich om de lichten aan te knippen. Hijl kéék over den rand van zijh slaapplaats; de man lag lang uit, met het gezicht naar omlaag op den vjoer. En Tiny voelde bijl instinct dat hij dood was. Hij liet zich zakken en legde hem op den rug. Er bestond geen enkele twijfel; dat vreemde woord „Bazana” was het laatste geweest, dat hijl ooit zou uiten. 0ph gezicht was in den doods strijd! akelig verwrongen; rijn armen en beenen waren stijf. En voor eén oogenblik stond Tiny wezenloos naar het lljjk te staren, nauwelijks in staat om het gebeurde te beseffen. Alles was zoo verbazend plotseling geschied, en Tiny’s hersens werkten niet op hun snelst, als hij pas wakker was, Maar eindelijk vermande’hij zich, en schelde den conducteur, die na een kortoponthoud versciheen en aan de deur morrelde. „Kóm binnen,” riep Tiny. „Entrez.” „Gesloten, meneer.” dat was iwaar ook; de deur was op slot. Nu wist Tiny het weer; de doode had haar zelf afgesloten. Hijl maakte ze open en de conducteur kwam binnen. „Hemel!” riep hij uit, zoodra hy het lijk zag. Daarna deinsde hij ontzet ach teruit, bljji het zien van de akelig ver wrongen gelaatstrekken. „Wat is er gebeurd?” Waarop Tiny alleen onbeholpen zijh schouders kon ophal-en. Wat was er te zeggen? ledier verschijnsel scheen volkomen te strooken met Gillson’s be schrijving van de geheimzinnige moor denaars, maar, hoe was dat te verkla ren, in dit geval? Hoe kon een man vermoord worden in een trein, die met een vaart van zestig mij® per uur reed, wanneer hij in een slaapcompartiment opgesloten was? Het was ongelooflijk, bovennatuurlyik. in de eeuw van techniek en van uitvlih- dingen, niet meer zullen terug kunnen naar oude idyllische toestanden als bv. in Amsterdam bestonden in de 17e eeuw, toen de magistraat;, na eerst in 1634 het rijden in karossen door de stad geheel verboden te hebben-, later be paalde, dat kooplieden en anderen, die in hun karossen van buiten kwamen, wel door de stad mochten rijden, mits zij recht-door naar huis reden en dat evenmin de toestand van 50 jaar gele den herleven zal, toen in het Provin ciaal Reglement van Groningen was bepaald, dat de velQcipedist, bij het naderen van met paarden bespannen voertuigen, de paarden stilstaand moest laten voorbijgaan, nadat hij zich tus schen deze en zijn machine geplaatst had, bovendien moest hij, indien er langs den weg een kanaal wlas, zich aan de kanaalizijlde pliaJats-en. Het verkeer, neemt thans aldus spr. in de moderne samenleving een allesb-eheerschende plaats in. Niemand kan den invloed van het verkeer meer ontHoópen. Uitvoerig behandelde spr. de vraag hoe het komt, dat het verkeer niet Veilig is en kwam daarbij tot de slotsom, dat de fout grootendeels ncihuilt bijl de weggebruikers zelf. Wij hebben intus- schen, zoo ging spr. voort, te aanvaar- Van groot belang voor de verkeersvei ligheid zijln behoorlijke wegen- Goede wegen met afzonderlijke banen, ook voor wielrijders en vooral pok vopr voetgangers zyn in onzen modernen tijd niet alleen gewenscht, maar pok een ab solute eisch voor een veilig verkeer. Spr. ging vervolgens na de talrijke hulpmiddelen, die ter bevordering Van een veilig verkeer worden aangewend, al blijft intusschen nog veel te wen- schep over. Die heer van Wijngaarden van Rees schetste het ontstaan van het Verbond van Vereenigingen voor Veilfe Verkeer en wees er op, dat her initiatief daartoe was uitgegaan vap dé grootte verkeers- bonden, t.w. A. N. iWi B.-Toeristenbond voor Nederland, Koninklijke Nederiand- sche Automobiel Club, Bond van Be- drijfsautohouders in Nederland, Konink lijke Nederlandsche Motorwielryders Vereeniging, Nederlandsche Unie van Chauffeurs en overig Automobielperso- neel, Bond van Vrijwillige Verkeersin- specties in Nederland en Het Neder- lanusche Wégencongres. In het bestuur van het Verbond heb ben zitting een vertegenwoordiger, aan gewezen door hunne Excellenties de Mi nister van Justitiei, van Waterstaat en van Onderwijs. Spr. merkte op, dat het Verbond van Vereenigingen voor Veilfe Verkeer een centraal bureau in het leven heeft ge roepen en dat dit gevestigd is te Utrecht: iNachtegaalstraM 20 bis, en is en blijft i S P1^ U T 0 L jeugd en wees er in dit verband mot nadruk op, dat wil er iets op het ter rein van veilig verkeer worden bereikt, zeer zeker de. jeugd zal moeten worden jewerkt; het uitgeven van yerkeerspla- ten, het organiseeren van yerkeersdagen en verkeerisyeiligheidsweken, enz. enz. Ook denkt het Verbond aan het laten vervaardigen van verkeersfilms. Het centraal- bureau van het Ver- jond te Utrecht beschikt over een depot van literatuur en propagandamiddelen, ---- --- zoodat een gemakkellijlk overzicht kan bretels Jongcnsrijwiel. worden verkregen van de reeds ver keersongevallen te doen verminderen, schenen druk- en boekwerken en het propagandamateriaal, t En tenslotte behandelde spr. de vraag, waarom is deze actie voor vei- ig verkeer noodig, waar de zaak zelve toch zoo voor-de-hand liggend eenvou dig is« Het antwoord op deze vraag iwas, dat de weggebruikers de regelen' van den weg wel weten, maar dit niet in practijk weten te brengen, Spr. vond het daarom een heugelijk verschijnsel, dat in verschillende plaat sen van ons land’ plaatseffijfce vereeni gingen voor veilig verkeer ontstaan, dïe in het leven worden geroepen door de weggebruikers zelven, Dé wettelijke be palingen mogen nog zoo goed’ zijh ge maakt, indien niet wordt medegewerkt om ze te willen naleven, zal geen vei lig verkeer mogelijk zyn. En daarom is een dankbare taak voor de vereenigingen voor veilfe verkeer weggelegd: den weggebruikers, tel kens -en telkens weer, maar |elkenmale op een andere wijze voor te houden: denkt aan de veiligheid van den weg: Kïjlk u itl Daar «t gieen vragen werden gesteljd werd (direct tot oprichting een-er ver. overgegaan, waarvoor zich ter verg|a- dering redds 34 leden opgaven. Het co mité zal het voorloopig bestuur vormen, statuten en huishoudelijk reglement ont- f ^80. Gunning aangehouden. Gisteravond werd onderf-» 'ds aanbe steed het bouwen van een onderwijzerswo- ning naast de nieuwe school aan den rijks- straatweg voor de Vereen, van Chr. Volks onderwijs te Hommerts. Ingeschreven door Duiker en v. d. Zee te Hommerts voor f 4527. Begrooting van den architect B. Lee man te Sneek f 4550. ’t Werk is aan de in schrijvers gegund. Engellsch en Fransch riep hoófdcon- dücteur aan het verstand, dat hijl niets meer kon uitrichtende man was dood, en het beste was om het lijk aan het eerste het beste station, waar de trein stopte, daaruit te verwijderen. „Dijon”, zei de onthutste hoofdcon ducteur; vervolgens tilden hij en- de conducteur het llijk op de slaapplaats -en werd het spookachtige gezicht met een deken bedekt. „Wat houdt u voor 'de oorzaak, dok ter?” vroeg Tiny. „Dat is zonder lijkschouwing ónmo gelijk te zeggen,” antwoordde de ander. „Maar, volgens uw mededeeling, en de snelheid van allés en het verwrin gen van de gelaatstrekken in aanmer king genomen, zou ik bijpa met zeker heid zeggen, dat het een geval van een vergevorderde hartkwaal is. Hoor eens,” ging hij voort, „ik heb een com partiment voor mij alleen, en tevens een dropje Schotsiqhe whisky. Komt u zoolang bijl mij ritten, althans- tot Dijon.” ,,-Met zeer veel genoegen,” antwoord de Tiny. „Ik ben er wat door van streek geraakt, beken ik eerlijk. Ik zal wat kléeren aantrekken.” „Ga uw gang, zei de dokter. „Ik zal' in den corridor wachten.” „Is het waar, dat de anne man dood is?” Een diépe stem in de deuropening was oorzaak dat beiden zich om-draai- den; daar stond een van de monniken, die op het perron in Parijs al door Tiny opgemerkt waren. Hij hield zijn handen over de borst gekruist; de kap was nog over zijn hoofd getrokken. De hoofdconducteur was er intus- schein bijgekomen, en, pa een blik op het llijk geworpen te hebben, verwij derde hij zich om navraag te doen of er zich onder de reizigers, een dokter be vond. Het toéval wilde, dat dit het ge val was, en twee minuten later, kwam hij met een jongen Engdschman te rug. „Goede Hemel!” riep hij uit, „de arme drommel moet de felste marte lingen doorstaan hebben, voordat hij den geest gaf. Hoe is het gebeurd, sir?” Dit laatste tegen Tiny. „Ik kan er u niets- van vertellen,” ant woordde deze. „Ik lag in het bovenste bed, en werd plotseling wakker, door een hand op mijin arm. Zijn gezicht was akelig verwrongen, en loen plofte hijl op den vloer. Ik begreep natuur lijk dadelijk, dat hijf dood was.. Dus schdde ik den conducteur.” „Kent u hem? Was hij e611 vriend van u?” „Ik heb hem nog nooit in m'ijln leven gezien,” zei Tiny. De dokter bukte zich nogmaals over het lijk, ep slaakte plotseling een uit roep. „Hél Wat voor wondje zie ik daar op zijln hand? Het lijkt nog versch te zijh:1’ Tiny bukte zich ook om te kijken; en waarlijk, op 'den rug van- ’s mans rechterhand vertoonde rich een kléine prik, die -door een doren veroorzaakt had kunnen zijp. Alweer een "bewijs; en toch hoe was het mogelijk? Vaag hoorde hij de anderen spreken; de dok ter bracht in een mengelmoesje van I NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (77e Jaargang) GEVONDEN VOORWERPEN. JLLXJ.LV «4.0.1 XXVL YVUXUWpig ULOLUUl VV^XXXXVUX, -"O ----- it

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1