„ntiiTiG-iir
No. 87
Dit No. bestaat uit 2 bidden.
Wijziging Verkeersvoorscbrif ten
a
Stuw ons uwe Bedden
of Matrassen.
idte Orgaan te K
Reparatietijd
VERWER’s
Beddenmagazijn
Eerste blad UitgaveKIEZEBRÏNK Ho Woensdag 1 Augustus 1934,
ram SÏÏBEKER COURANT
annex SHEERER OOURART en WYHBRITSERADEEL
mie 4aarg>o<|
OFFICIEEL GEDEELTE.
MAAGPILLEN
FOSTER’S
T
p.
Wih;i
pi?
h
Dat is verleden jaar ook geschied. Er
is aan de andere zijlde van de starttoren
nog ruimte genoeg. Het is niet de be
doeling het geheele Kolmeersgat te ver
bieden, doch alleen de punt, voor zoo
ver aaaigeduid met borden,
De heer van Gooi: Dan verandert
de zaak en ben ik' het er mee eens.
Z.h.s. wordt alsnu het voorstel van
,B. en W. aangenomen.
BURGEMEESTER en WETHOU
DERS van SNEEK maken bekend dat
door hen is verdaagd de beslissing op
het verzoek van de
FIRMA NOTA DIJKSTRA
te Sneek, om vergunning tot wijziging
van de lak- en vemikkel'inrichting in
het gebouw Westersingel no. 14, ka
dastraal bekend gemeente Sneek, sec
tie A too. 2860, door vervanging van de
gasmotor van 8 P.K. door een ruwolie-
motor van 8 19 P.K.
SNEEK, 27 Juli 1934.
q. Schrijven Friesoh Volkssanatorium
om in 1935 weer een subsidie te mogen
ontvangen.
Komt bij de begrooting aan de orde.
r. Verzoek van W. Kuipers te
Woudsend om van de huur ontheven
Ook Burgemeester en Wethouders te mogen warden van een gemeente wo-
hebben, overtuigd van de instemming ning en verzoek van H. Geel off om
daarbij van Raad en ingezetenen, in deze woning onder dezelfde voorwaar-
Als op een auto een stoplicht
aanwezig is, moet dit oranje gekleurd
zijn.
Vanaf 1 Januari 1935 m!ag het stop
licht van een auto niet verder dan 30
o.M|. van het roode achterlicht verwij
derd zijln.
Vanaf 1 Januari 1935 mag het roode
achterlicht van een auto niet hoo-
ger dan 1.25 Ml- boven het wegdek zijn
aangebracht.
Vanaf 1 Januari 1935 mag het roode
achterlicht van een auto niet meer
dan 0.50 M|. verwijlden! zijn van het
meest naar links uitstekende gedeelte
van het motorrijtuig.
Een stopteeken voor een auto of
rijwiel, anders dan met een stoplicht,
moet steeds ter linkerzijde worden ge
geven door het goed zichtbaar op en
neer bewegen van een arm, stok of
ander voorwerp.
Ook een wielrijder moet bij het
veranderen van richting een teeken
geven.
Bij het geven door de politie van een
stopteeken, moet het geheele ver
keer vóór de st oplijn stoppen, ook
het verkeer dat rechts hf moet.
Eerst bij het geven door de politie
van een oprij teeken mag het
rechtsafslaand verkeer zijn weg
vervolgen, het links afslaand ver
keer moet zich dan zooveel mogelijk
rechts opstellen.
Een teeken, dat men van rich
ting verandert of een geluidsig-
naal, geeft niet het recht op voorrang.
Als het verkeer niet door de poli
tie wordt geregeld, gaat steeds het
verkeer, dat men aan zijn rechterhand
heeft, vóór.
In bochten binnen bebouwde
B. en W. adviseeren:
men, waar het uitzicht niet vrij is, mag
een auto en/of een wielrijder niet op de
linker weghelft komen, voorzoo-
ver dit niet noodzakelijk is voor het
uitwijken van een stilstaande auto, rij
wiel of ander rijl- en voertuig.
Inhalen en voorbijgaan mag
all een als daarvoor voldoende gelegen
heid is. Snijden, ook zonder dat er
ongelukken gebeuren, is ook verboden.
Een tijdelijk afgesloten weg,
in verband met de uitvoering van wer
ken, mag piet meer straffeloos bere
den worden, als de sluiting duidelijk
aan de weggebruikers kenbaar is ge
maakt.
Parke eren beteekent: in stilstand
hebben anders dan tot onmiddellijk ui|t-
of inlaten of uit-of instappen van per
sonen of het onmiddellijk laden of los
sen van goederen. Het geldt ook voor
handwagens, carriers en aangesplannen
rijl of voertuigen.
Stationneeren beteekent in stil
stand hebben, anders dan tot het on-
middellijk uit- of inlaten of uit- of in
stappen van personen. Het is dus stren
ger dan het parkeeren, want er mogen
geen goederen gelost worden.
Op gregen, waarop men een stop
verb o d heeft gelegd, mag men in
het geheel niet stilstaan.
Op een weg kan een verbod wor
den gelegd, dat men niet mag in ha
len. Dit wordt aangeduid door een
rond bord met daarop .een roode en
Zwarte auto.
Op een weg of brug kan een verbod
worden gelegd, waardoor het verkeer
van één zijde de voorrang krijgt.
Een hoorn van een auto of van een
motorrijwiel moet ééntonig zijn en
op 100 M|. duidelijk hoorbaar.
Een mot or t weewieler moet ook
een spiegel hebben en moet ’s avondls
een rood achterlicht voeren (geen re
flector).
Een motor tweewieler mag
niet op een rijwielpad rijden, ten
zij hij daarvoor vergunning heeft.
Een carrier moet altijd een rem
hebben en daarmede mag niet op een
op MAANDAG 30 JULI 1934
voormiddagsi 10 uur (N.T.).
Voorz.: de heer H. M. Martens, burgemeester.
Secretaris de heer K. Visser.
Aanwezig alle (15) leden.
Na opening op de gebruikelijke wijze
hooren alle leden staande de volgende
rede van den Voorzitter aan.
Het is dit jaar voor de tweede maal,
dat ik bijl den aanvang der vergadering
het woord tot U richt in verband met
een droeve gebeurtenis in onze Ko
ninklijke Familie.
Het overlijden van Zijne Koninklijke
Hoogheid den Prins-Gemaal is ons wel
zeer onverwachts overkomen.
Hij was nog in de kracht zijner ja-
ren en niemand had bijl het verscheiden
van de Koningin-Moeder kunnen den
ken, dat zoo spoedig weer een sterf
geval zich in de Koninklijke Familie
zou voordoen.
Van alle jijden is bij het schetsen
van de verdiensten van den ontslapene,
die als Prins-Gemaal een zoo bijzondere,
geheel eigen plaats in ons volksleven
innam, deze eigenschap vooral naar vo
ren getredenZijn eenvoudige hartelijke
inborst, welke de genegenheid won van
hen, die in het dagelijksch leven met
hem in aanraking kwamen.
In de rede, waarmede onze zoo zwaar
beproefde Koningin zich tot Haar volk
heeft gewend, straalt de troost door,
welke Zijl en Hare Koninklijke Dochter
hebben mogen putten uit het innige me
deleven en de groote saamhoorigheid
van Vorstenhuis en Volk, welke in deze
droeve dagen weer treffend zijn geble
ken.
een adres van rouwbeklag aan Hare
Majesteit de Koningin en Hare Ko
ninklijke Hoogheid Prinses Juliana van
mnne deelneming blijk gegeven.
Ik herhaal hierbij! den in deze condo-
I eanties geuiten wensch, dat God onze
Koningin en Haar Dochter Zijn troost
moge schenken in het zware verlies,
dat Haar trof/’
Wij repareeren deze vakkundig,
netjes en billijk.
Oosterdijk 12-14, Sneek
Telefoon 2955.
Punt IV. Voorstel van Burg, en Weth. tot
j wijziging van de verordening op de stroom-
levering ten aanzien van de krachtmeter-
huur.
BI, en W. adviseeren:
(De Commissie bestaat uit de heeren
Abma, Bakker en Gerbrandij),
Deze zijn door de commissie nagezien
en worden op haar advies onveranderd
vastgesteld.
Punt 11. Ingekomen stukken en mededee-
lingerti.
De stukken a t/m f worden aangeno
men voor kennisgeving.
Hieraain zal in voorkomende gevat
len de noodige aandacht worden ge
schonken.
Abonnement i ptr jut 1 2J0 b, r
po«i I 1.60.
Advtrteotiftn t 9 et p. regel tag.
tonden mededeeltagen hooget,
Abonnement belangrijke korthtg
Advcrtenllèn worden leven» gratis ge
atastal H de SNEEKER COURANT
den te mogen huren.
Aan B;. en W. ter afdoening opge
dragen.
s. Verzoek R. K. Kerkbestuur te
Woudsend om de openb. lag. school al
daar te mogen huren.
Om advies in handen van B. en W.
gesteld.
rijwielpad gereden worden.
Bij geopende bruggen moet
een carrier achter de stoplijh. Zij
staat dus niet gelijk met een rijwiel1.
Wegen afgesloten voor ande
re rijk of voertuigen dan auto’s
mogen ook niet door carriers be
reden worden.
Een auto of ander rij- of voer
tuig moet voldoende z'ij-uitzicht
hebben.
’s Avonds moet een auto, ook als
hij stilstaat, elders dan op een par
keerterrein, twee witte lichten
vóór en een rood licht aan de
achterzijde hebben.
Verblindende verlichting
mag niet hebben een auto, die stil
staat. "Evenmin in de bebouwde kom en
wanneer hij een ander motorrijtuig, rijf-
of voertuig ,rijfwiel, een rij- of trekdier
of vee op 100 Meter genaderd is.
Een auto moet ditarnen voor een
rijwiel, dat op het rijwielpad zich be
vindt, tenziji het rijwielpad achter de
boomen loopt.
Binnen bebouwde komtaen
mag toen alleen met de hoorn een
signaal geven.
Buiten bebouwde komtaen
ook met de kl ax on of de mee ha ni-
sche fluit.
Signalen moet mien geven, wan
neer de veiligheid van het Verkeer zulks
vordert, maar mag men niet geven an
ders dan wanneer dé veiligheid van het
verkeer zulks vordert.
Een portier van een motorrij
tuig mag men alleen openen of ge
opend laten staan, afe dit de veilig
heid niet in gevaar brengt.
Mén mag taet een auto alléén ach
teruit r ij d e n, iindien men zich over
tuigd heeft, dat zulks zonder gevaar
kan geschieden.
Vanaf 1 ijanuari 1935 moet de rich
tingaanwijzer ter schouderhoogte
zijb aangebracht.
De richtingaanwijzer moet van lang-
werpigen vorm zlijn en de grootste
breedte mag niet meer bedragen dan
Vs van lengte.
De kleur van de richtingaanWijlzer
moet rood of: oranje Zijn. Is hij
kotamen' en buiten bebouwde kom- verlicht, dan moet hij rood of oranje
licht geven.
In ruststand mag hij niet meer dan
5 c.M. buiten het rij- of voertuig
uitsteken.
Punt III. Voorstel van de Commissie voor
de strafverordeningen tot wijziging van de
algemeene politieverordening. (Opneming
van een verbod voor ligplaats van vaar
tuigen).
BL en W. adviseeren:
'levering ten aanzien van de krachtmeter-
Ï_W
van
BESLUIT:
de „Verordening, houdende voorwaarden
Si;
V
-
A’
-ItT
4
Versctotjni
HNSfuns t* VRIJDAGSAVONDS
is al te vaak oorzaak 'fe'
van slechte spijsvertering Ijvt
en verstopping. Neem X
meer beweging en ge-
gebruik Foster’s Maag-
pillen, het afdoende
laxeermiddel.
6165 per Flacon.
V HINDERWET.
I.
voor de levering van electrischen strdbm door ’t
Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf van Wymbrit-
seradeel” te wijzigen alsvolgt:
in art. 10, laatste alinea wordt het bedrag van
„f0.50” veranderd in „f0.25”.
II. deze wijziging in werking te doen treden
te rekenen met ingang van 1 Juli 1934.
Aldus enz.
Z.h.s aangenomen.
Punt V. Advies van Burg, en Weth. op
het adres van het waterschap „Hommerts-
Sneek" om subsidie voor het in- werkver
schaffing doen uitvoeren van inpolderings-
werken.
VERGADERING van den RAAD der gemeente
WIJMBRITSERADEEL,
In ons voorstel van 3 April 1934, no. 11 ter
zake aanbieding van de rekening over 1933 van
het G.E.B. maakten wij reeds met een enkel
woord melding van de verlaging der kracht-
meterhuur door het P.E.B. voor de eigen
distributiebedrijven met f0.25 per maand.
De financiëele mogelijkheid om dit voorbeeld
te volgen werd toen al even door ons in
verband met de bepaling der bijdrage in de
algemeene beheerskosten aangeroerd.
Uit de door den Kassier-boekhouder ver
strekte cijfers is gebleken, dat het stroomver
bruik voor verlichting etc. de eerste vier maan
den van dit jaar ruim 1000 K.W.U. hooger is
dan gedurende hetzelfde tijdvak van het vorig
jaar.
De ontvangsten hiervoor zullen dientengevolge
vermoedelijk iets hooger worden dan geraamd,
terwijl de uitgaven voor stroominkoop, naar
verwacht mag worden en voor zoover het al
thans mogelijk is zich hiervan een indruk te
vormen, zullen blijven binnen de bij de begroo
ting geraamde som.
De uitgaven aan onderhoud etc. tot 1 Juni
geven grond voor de verwachting, dat zij de
hiervoor uitgetrokken bedragen niet zullen over
schrijden.
De post „Ontvangsten wegens meterhuur” is
in de begrooting geraamd op f 8900.terwijl
naar de thans geplaatste meters en de daar
voor geldende huur mag verwacht worden een
ontvangst van f 9350.
Op grond van deze cijfers, mag de finan-
cieele mogelijkheid aanwezig worden geacht,
om tot eenige verlaging van de huur voor
krachtstroommeters te komen.
Met de electriciteitscommissie, welke ons over
deze aangelegenheid van advies heeft gediend,
zijn wij van oordeel dat de huur voor bedoelde
meters wel allereerst voor verlaging in aan
merking dient te komen, omdat deze huur méér
dan bij de meterhuur voor lichtstroom, een be
lemmering vormt om tot het verbruik van
krachtstroom te besluiten.
Nu het P.E.B. in de verlaging van deze huur
is voorgegaan, bestaat er reden te meer om
ook in onze gemeente daartoe over te gaan.
Bij invoering per 1 Juli 1934 zal een verlaging
van f0.25 per maand een mindere inkomst over
dit jaar beteekenen van ruim f 250.
Gezien vorenstaande financieele beschouwing
zal dit bedrag door de exploitatie nog, wel ge
dragen kunnen worden, doch moet een verder
gaande verlaging worden ontraden.
In overeenstemming met het advies van voor
noemde commissie stellen wij U mitsdien voor
de huur voor krachtstroommeters, met ingang
van 1 Juli 1934, te verlagen met f0.25 per
maand en daartoe vast te stellen het volgende
concept-besluit:
De Raad der gemeente Wymbritseradeel;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en
Wethouders d.d. 16 Juli 1934 no.
Artikel 1.
Na artikel 39 wordt toegevoegd een nieuw
artikel 39bis luidende:
„Het is verboden op dagen, waarop zeilwed
strijden worden gehouden op het Sneekermeer,
met vaartuigen ligplaats in te nemen tusschen
de oevers van het vaarwater „Het Kolmeers
gat” aangeduid met op die dagen te plaatsen
waarschuwingsborden met opschrift „Verboden
ligplaats” en vermelding van het artikel der
verordening.
Burgemeester en Wethouders kunnen
deze bepaling ontheffing verleenen”.
Artikel 2.
Deze verordening treedt in werking op den
dag harer afkondiging.
Aldus enz.
De heer van Gooi zal' tegen stem
men. Het betrokken land behoort aan
de Kon. Zeil ver. Sneek en nu verzoekt
het bestuur zelf aan de eigen leden,
dus de mede-eigenaars, te verbieden
aan te leggen. Elk lid der Kon. Zeil-
vereen. Sneék zou nu ontheffing moe
ten vragen aan B. en W. en als de
scheepjes van anderen daar niet mogen
liggen, gaan ze toch elders liggen om
de wedstrijden te zien en deze schippers
zullen, als ze geprikkeld worden, nog
meer last veroorzaken. Spr. vreest dus
tal van moeilijkheden en het dupeeren
van vele zeilers. Spr. heeft van de voor
zitter der Kon. Zeilver. Sneek gehoord
dat dit artikel nu te ver ging.
De Voorz.: Als een gedeelte der
zeilende schepen door het Kolmeers
gat moet, veroorzaken de aanliggende
schepen^ last, en gis een boot der Kon.
Zeilver. Smeek wil aanleggen, kan het
voorkomen dat er een schip tusschen
ligt ,en de schipper daarvan vergoeding
eischt voor het passeeren van zijn schip.
Deze bepaling nu verstevigt onze posi
tie wel, doch is ze niet eens absoluut
noodig. Elk jaar toch overlegt spr. met
de controleur van de Prov. Waterstaat,
die dan geregeld voor een oplossing
dezer moeilijkheden zorgt. Deze bepa
ling, die getroffen is in overleg met de
K.Z.V. Sneek, is geheel in het belang
van het verkeer en om te voorkomen
dat menschen die van buiten komen
nog, eens extra moeten betalen. Ook
verleden jaar gold dit verbod al en spr.
heeft niets van een geprikkeldie stem
ming bemerkt en hijl is er de geheele
dag geweest. Bovendien laat het .artikel
dispensatie toe en die geldt ook voor
de ledenboot.
De heer van Gooi: alleen de kleine
scheepjes kunnen eens door het Kol
meersgat ihoeten en dat veroorzaakt ab
soluut geen last. Hoe komt het nu met
al die schepen die uit Holland komen
en daar aanleggen, moeten die lallen
dispensatie hebben. Verleden jaar kon
nog niemand gedwongen worden.
De Voorz.: Volgens het politieregTe-
ment van <Je Waterstaat konden wijl de
menschen alt’jjd dwingen te vertrekken.
Punt I. Notulen der vergadering van 14
Juni 1934.
a. Resolutie van Gedeputeerde Staten van
Friesland d.d. 20 Juni 1934, no. 6, houdende
goedkeuring van het raadsbesluit d.d. 19 April
1934 tot verlaging der huur van de voormalige
onderwijzerswoning te Nijland, thans in gebruik
bij S. Hoekstra, aldaar.
b. Schrijven d.d. 19 Juni 1934 van den Heer
S. v. d. Wier Alberda te Goënga, houdende
mededeeling, dat hij zijn benoeming tot lid van
het stembureau voor de verkiezing van de leden
van de Tweede Kamer, de Provinciale Staten
en den Gemeenteraad aanneemt.
c. Idem d.d. 19 Juni 1934 van de N.V. Inter
communale Waterleiding, Gebied Leeuwarden,
gevestigd te Leeuwarden, houdende mededee
ling dat de op 19 Juni 1934 gehouden verga
dering van aandeelhouders der N.V. besloten
heeft tot de aansluiting van Gaastmeer aan de
waterleiding.
d. Resolutie van Gedeputeerde Staten van
Friesland d.d. 27 Juni 1934, no. 50 houdende
goedkeuring van het raadsbesluit d.d. 14 Juni
1:934 tot wijziging van de gemeentebegrooting,
dienst 1934.
e. Idem d.d. 27 Juni 1934, no. 49, houdende
goedkeuring van het raadsbesluit d.d. 14 Juni
1934, tot wijziging van de gemeentebegrooting,
dienst 1933.
f. Idem d.d. 27 Juni 1934, no. 114, houdende
goedkeuring van het raadsbeluit d.d. 14 Juni
1934, tot algeheele aflossing van de 5 geld-
leening 1925, oorspronkelijk groot f65000.en
de obligatieleening 1919, oorspronkelijk groot
f 35000.samen pro resto f 37000.en tot het
aangaan van twee nieuwe leeningen tot een
gelijk totaal bedrag.
g. Schrijven d.d. Juli 1934 van het Be
stuur der Afdeeling Sneek van den Nederland-
schen Aannemersbond, met het doel om onder
de aandacht van het gemeentebestuur te bren
gen een circulaire van den Minister van Sociale
Zaken gericht tot de inspecteurs der werkver
schaffing, in welk rondschrijven er op wordt
gewezen dat desgewensdht bij de uitvoering van
werken in werkverschaffing particuliere aan
nemers kunnen worden ingeschakeld.
h. Verzoek van de „Nieuwe Vereeniging
voor Christelijk Nationaal Schoolonderwijs te
Gaastmeer” gevestigd te Gaastmeer, d.d. 23
Juni 1934 om voorschot op de gemeentelijke
vergoeding, overeenkomstig art. 101 der Lager-
onderwijswet voor het jaar 1934.
Voorstel van B. en W.: Het gevraagde voor
schot op den voor 1934 geldenden voet verlee
nen, zijnde een bedrag van f544.20 (berekend
over 9 maanden) en het voor de oude school-
vereenigingen bepaalde voorschot terugbrengen
tot f 178.75. (Herv. school f97.50 en Geref.
School f81.25; beide over drie maanden).
Z.h.s. aldus besloten.
j. Proces-verbaal van opneming van kas en
boeken van den Gemeente-ontvanger over het
2e kwartaal 1934.
k. Jaarverslag van het Rijksinstituut voor
zuivering van afvalwater over het jaar 1933.
l. Verslag over het jaar 1933 van het Carne
gie Heidenfonds voor Nederland.
m. Jaarverslag over 1933 van de Vereeniging
van Nederlandsche Gemeenten.
De stukken j t/m m worden voor de
leden ter inzage gelegd.
n. Verzoek van het waterschap
Heeg om subsidie in de kosten van een
waterschapswerk.
Dit wordt behandpld bijl punt V.
o. Jaarverslag ralad vain Arbitrage
in de bouwbedrijven.
Voor kennisgeving aangenomen.
Verzoek van H. Wielinga, Osin-
gahuizen, om schadevergoeding wegens
de werkzaamheden aan de Oude Schat
ting.
In handen van B. en W. gesteld om
advies.
Gelezen het voorstel van Burgemeester en
Wethouders d.d. 16 Juli 1934, no.
BESLUIT:
vast te stellen navolgende
VERORDENING TOT AANVULLING
DER POLITIEVERORDENING VOOR
DE GEMEENTE WYMBRITSERA
DEEL.
Blijkens politioneele rapporten doen zich op
de z.g. hardzeildagen op het Sneekermeer ter
gelegenheid van de zeilwedstrijden, uitgaande
van de Koninklijke Zeilvereeniging herhaaldelijk
moeilijkheden voor in verband met door eige
naars van schepen in het bijzonder van z.g. j
beurtscheepjes, ingenomen ligplaats in het z.g.
Kolmeersgat aan het terrein van de Koninklijke
Zeilvereeniging.
Op deze dagen, soms reeds een dag tevoren
liggen aan dit terrein diverse scheepjes gemeerd,
waardoor de directiebooten van de Koninklijke
Zeilvereeniging niet dan met groote moeite aan
de wal kunnen komen. Meerdere malen moet
de aanwezige politie te pas komen bij het ver
halen van deze schepen. Waar de doorvaart-
breedte van het Kolmeersgat betrekkelijk gering
is, is het op deze drukke zeildagen bovendien
gewenscht, dat aldaar zooveel mogelijk ruimte
is, teneinde ongelukken en aanvaringen te voor
komen.
Het komt ons daarom gewenscht voor dat
in de politieverordening een bepaling wordt op
genomen die deze zaak regelt.
Wij stellen U derhalve voor daartoe vast te 5
stellen navolgend concept besluit:
De Raajl der gemeente Wymbritseradeel; 3