„ntiiTiG-iir No. 87 Dit No. bestaat uit 2 bidden. Wijziging Verkeersvoorscbrif ten a Stuw ons uwe Bedden of Matrassen. idte Orgaan te K Reparatietijd VERWER’s Beddenmagazijn Eerste blad UitgaveKIEZEBRÏNK Ho Woensdag 1 Augustus 1934, ram SÏÏBEKER COURANT annex SHEERER OOURART en WYHBRITSERADEEL mie 4aarg>o<| OFFICIEEL GEDEELTE. MAAGPILLEN FOSTER’S T p. Wih;i pi? h Dat is verleden jaar ook geschied. Er is aan de andere zijlde van de starttoren nog ruimte genoeg. Het is niet de be doeling het geheele Kolmeersgat te ver bieden, doch alleen de punt, voor zoo ver aaaigeduid met borden, De heer van Gooi: Dan verandert de zaak en ben ik' het er mee eens. Z.h.s. wordt alsnu het voorstel van ,B. en W. aangenomen. BURGEMEESTER en WETHOU DERS van SNEEK maken bekend dat door hen is verdaagd de beslissing op het verzoek van de FIRMA NOTA DIJKSTRA te Sneek, om vergunning tot wijziging van de lak- en vemikkel'inrichting in het gebouw Westersingel no. 14, ka dastraal bekend gemeente Sneek, sec tie A too. 2860, door vervanging van de gasmotor van 8 P.K. door een ruwolie- motor van 8 19 P.K. SNEEK, 27 Juli 1934. q. Schrijven Friesoh Volkssanatorium om in 1935 weer een subsidie te mogen ontvangen. Komt bij de begrooting aan de orde. r. Verzoek van W. Kuipers te Woudsend om van de huur ontheven Ook Burgemeester en Wethouders te mogen warden van een gemeente wo- hebben, overtuigd van de instemming ning en verzoek van H. Geel off om daarbij van Raad en ingezetenen, in deze woning onder dezelfde voorwaar- Als op een auto een stoplicht aanwezig is, moet dit oranje gekleurd zijn. Vanaf 1 Januari 1935 m!ag het stop licht van een auto niet verder dan 30 o.M|. van het roode achterlicht verwij derd zijln. Vanaf 1 Januari 1935 mag het roode achterlicht van een auto niet hoo- ger dan 1.25 Ml- boven het wegdek zijn aangebracht. Vanaf 1 Januari 1935 mag het roode achterlicht van een auto niet meer dan 0.50 M|. verwijlden! zijn van het meest naar links uitstekende gedeelte van het motorrijtuig. Een stopteeken voor een auto of rijwiel, anders dan met een stoplicht, moet steeds ter linkerzijde worden ge geven door het goed zichtbaar op en neer bewegen van een arm, stok of ander voorwerp. Ook een wielrijder moet bij het veranderen van richting een teeken geven. Bij het geven door de politie van een stopteeken, moet het geheele ver keer vóór de st oplijn stoppen, ook het verkeer dat rechts hf moet. Eerst bij het geven door de politie van een oprij teeken mag het rechtsafslaand verkeer zijn weg vervolgen, het links afslaand ver keer moet zich dan zooveel mogelijk rechts opstellen. Een teeken, dat men van rich ting verandert of een geluidsig- naal, geeft niet het recht op voorrang. Als het verkeer niet door de poli tie wordt geregeld, gaat steeds het verkeer, dat men aan zijn rechterhand heeft, vóór. In bochten binnen bebouwde B. en W. adviseeren: men, waar het uitzicht niet vrij is, mag een auto en/of een wielrijder niet op de linker weghelft komen, voorzoo- ver dit niet noodzakelijk is voor het uitwijken van een stilstaande auto, rij wiel of ander rijl- en voertuig. Inhalen en voorbijgaan mag all een als daarvoor voldoende gelegen heid is. Snijden, ook zonder dat er ongelukken gebeuren, is ook verboden. Een tijdelijk afgesloten weg, in verband met de uitvoering van wer ken, mag piet meer straffeloos bere den worden, als de sluiting duidelijk aan de weggebruikers kenbaar is ge maakt. Parke eren beteekent: in stilstand hebben anders dan tot onmiddellijk ui|t- of inlaten of uit-of instappen van per sonen of het onmiddellijk laden of los sen van goederen. Het geldt ook voor handwagens, carriers en aangesplannen rijl of voertuigen. Stationneeren beteekent in stil stand hebben, anders dan tot het on- middellijk uit- of inlaten of uit- of in stappen van personen. Het is dus stren ger dan het parkeeren, want er mogen geen goederen gelost worden. Op gregen, waarop men een stop verb o d heeft gelegd, mag men in het geheel niet stilstaan. Op een weg kan een verbod wor den gelegd, dat men niet mag in ha len. Dit wordt aangeduid door een rond bord met daarop .een roode en Zwarte auto. Op een weg of brug kan een verbod worden gelegd, waardoor het verkeer van één zijde de voorrang krijgt. Een hoorn van een auto of van een motorrijwiel moet ééntonig zijn en op 100 M|. duidelijk hoorbaar. Een mot or t weewieler moet ook een spiegel hebben en moet ’s avondls een rood achterlicht voeren (geen re flector). Een motor tweewieler mag niet op een rijwielpad rijden, ten zij hij daarvoor vergunning heeft. Een carrier moet altijd een rem hebben en daarmede mag niet op een op MAANDAG 30 JULI 1934 voormiddagsi 10 uur (N.T.). Voorz.: de heer H. M. Martens, burgemeester. Secretaris de heer K. Visser. Aanwezig alle (15) leden. Na opening op de gebruikelijke wijze hooren alle leden staande de volgende rede van den Voorzitter aan. Het is dit jaar voor de tweede maal, dat ik bijl den aanvang der vergadering het woord tot U richt in verband met een droeve gebeurtenis in onze Ko ninklijke Familie. Het overlijden van Zijne Koninklijke Hoogheid den Prins-Gemaal is ons wel zeer onverwachts overkomen. Hij was nog in de kracht zijner ja- ren en niemand had bijl het verscheiden van de Koningin-Moeder kunnen den ken, dat zoo spoedig weer een sterf geval zich in de Koninklijke Familie zou voordoen. Van alle jijden is bij het schetsen van de verdiensten van den ontslapene, die als Prins-Gemaal een zoo bijzondere, geheel eigen plaats in ons volksleven innam, deze eigenschap vooral naar vo ren getredenZijn eenvoudige hartelijke inborst, welke de genegenheid won van hen, die in het dagelijksch leven met hem in aanraking kwamen. In de rede, waarmede onze zoo zwaar beproefde Koningin zich tot Haar volk heeft gewend, straalt de troost door, welke Zijl en Hare Koninklijke Dochter hebben mogen putten uit het innige me deleven en de groote saamhoorigheid van Vorstenhuis en Volk, welke in deze droeve dagen weer treffend zijn geble ken. een adres van rouwbeklag aan Hare Majesteit de Koningin en Hare Ko ninklijke Hoogheid Prinses Juliana van mnne deelneming blijk gegeven. Ik herhaal hierbij! den in deze condo- I eanties geuiten wensch, dat God onze Koningin en Haar Dochter Zijn troost moge schenken in het zware verlies, dat Haar trof/’ Wij repareeren deze vakkundig, netjes en billijk. Oosterdijk 12-14, Sneek Telefoon 2955. Punt IV. Voorstel van Burg, en Weth. tot j wijziging van de verordening op de stroom- levering ten aanzien van de krachtmeter- huur. BI, en W. adviseeren: (De Commissie bestaat uit de heeren Abma, Bakker en Gerbrandij), Deze zijn door de commissie nagezien en worden op haar advies onveranderd vastgesteld. Punt 11. Ingekomen stukken en mededee- lingerti. De stukken a t/m f worden aangeno men voor kennisgeving. Hieraain zal in voorkomende gevat len de noodige aandacht worden ge schonken. Abonnement i ptr jut 1 2J0 b, r po«i I 1.60. Advtrteotiftn t 9 et p. regel tag. tonden mededeeltagen hooget, Abonnement belangrijke korthtg Advcrtenllèn worden leven» gratis ge atastal H de SNEEKER COURANT den te mogen huren. Aan B;. en W. ter afdoening opge dragen. s. Verzoek R. K. Kerkbestuur te Woudsend om de openb. lag. school al daar te mogen huren. Om advies in handen van B. en W. gesteld. rijwielpad gereden worden. Bij geopende bruggen moet een carrier achter de stoplijh. Zij staat dus niet gelijk met een rijwiel1. Wegen afgesloten voor ande re rijk of voertuigen dan auto’s mogen ook niet door carriers be reden worden. Een auto of ander rij- of voer tuig moet voldoende z'ij-uitzicht hebben. ’s Avonds moet een auto, ook als hij stilstaat, elders dan op een par keerterrein, twee witte lichten vóór en een rood licht aan de achterzijde hebben. Verblindende verlichting mag niet hebben een auto, die stil staat. "Evenmin in de bebouwde kom en wanneer hij een ander motorrijtuig, rijf- of voertuig ,rijfwiel, een rij- of trekdier of vee op 100 Meter genaderd is. Een auto moet ditarnen voor een rijwiel, dat op het rijwielpad zich be vindt, tenziji het rijwielpad achter de boomen loopt. Binnen bebouwde komtaen mag toen alleen met de hoorn een signaal geven. Buiten bebouwde komtaen ook met de kl ax on of de mee ha ni- sche fluit. Signalen moet mien geven, wan neer de veiligheid van het Verkeer zulks vordert, maar mag men niet geven an ders dan wanneer dé veiligheid van het verkeer zulks vordert. Een portier van een motorrij tuig mag men alleen openen of ge opend laten staan, afe dit de veilig heid niet in gevaar brengt. Mén mag taet een auto alléén ach teruit r ij d e n, iindien men zich over tuigd heeft, dat zulks zonder gevaar kan geschieden. Vanaf 1 ijanuari 1935 moet de rich tingaanwijzer ter schouderhoogte zijb aangebracht. De richtingaanwijzer moet van lang- werpigen vorm zlijn en de grootste breedte mag niet meer bedragen dan Vs van lengte. De kleur van de richtingaanWijlzer moet rood of: oranje Zijn. Is hij kotamen' en buiten bebouwde kom- verlicht, dan moet hij rood of oranje licht geven. In ruststand mag hij niet meer dan 5 c.M. buiten het rij- of voertuig uitsteken. Punt III. Voorstel van de Commissie voor de strafverordeningen tot wijziging van de algemeene politieverordening. (Opneming van een verbod voor ligplaats van vaar tuigen). BL en W. adviseeren: 'levering ten aanzien van de krachtmeter- Ï_W van BESLUIT: de „Verordening, houdende voorwaarden Si; V - A’ -ItT 4 Versctotjni HNSfuns t* VRIJDAGSAVONDS is al te vaak oorzaak 'fe' van slechte spijsvertering Ijvt en verstopping. Neem X meer beweging en ge- gebruik Foster’s Maag- pillen, het afdoende laxeermiddel. 6165 per Flacon. V HINDERWET. I. voor de levering van electrischen strdbm door ’t Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf van Wymbrit- seradeel” te wijzigen alsvolgt: in art. 10, laatste alinea wordt het bedrag van „f0.50” veranderd in „f0.25”. II. deze wijziging in werking te doen treden te rekenen met ingang van 1 Juli 1934. Aldus enz. Z.h.s aangenomen. Punt V. Advies van Burg, en Weth. op het adres van het waterschap „Hommerts- Sneek" om subsidie voor het in- werkver schaffing doen uitvoeren van inpolderings- werken. VERGADERING van den RAAD der gemeente WIJMBRITSERADEEL, In ons voorstel van 3 April 1934, no. 11 ter zake aanbieding van de rekening over 1933 van het G.E.B. maakten wij reeds met een enkel woord melding van de verlaging der kracht- meterhuur door het P.E.B. voor de eigen distributiebedrijven met f0.25 per maand. De financiëele mogelijkheid om dit voorbeeld te volgen werd toen al even door ons in verband met de bepaling der bijdrage in de algemeene beheerskosten aangeroerd. Uit de door den Kassier-boekhouder ver strekte cijfers is gebleken, dat het stroomver bruik voor verlichting etc. de eerste vier maan den van dit jaar ruim 1000 K.W.U. hooger is dan gedurende hetzelfde tijdvak van het vorig jaar. De ontvangsten hiervoor zullen dientengevolge vermoedelijk iets hooger worden dan geraamd, terwijl de uitgaven voor stroominkoop, naar verwacht mag worden en voor zoover het al thans mogelijk is zich hiervan een indruk te vormen, zullen blijven binnen de bij de begroo ting geraamde som. De uitgaven aan onderhoud etc. tot 1 Juni geven grond voor de verwachting, dat zij de hiervoor uitgetrokken bedragen niet zullen over schrijden. De post „Ontvangsten wegens meterhuur” is in de begrooting geraamd op f 8900.terwijl naar de thans geplaatste meters en de daar voor geldende huur mag verwacht worden een ontvangst van f 9350. Op grond van deze cijfers, mag de finan- cieele mogelijkheid aanwezig worden geacht, om tot eenige verlaging van de huur voor krachtstroommeters te komen. Met de electriciteitscommissie, welke ons over deze aangelegenheid van advies heeft gediend, zijn wij van oordeel dat de huur voor bedoelde meters wel allereerst voor verlaging in aan merking dient te komen, omdat deze huur méér dan bij de meterhuur voor lichtstroom, een be lemmering vormt om tot het verbruik van krachtstroom te besluiten. Nu het P.E.B. in de verlaging van deze huur is voorgegaan, bestaat er reden te meer om ook in onze gemeente daartoe over te gaan. Bij invoering per 1 Juli 1934 zal een verlaging van f0.25 per maand een mindere inkomst over dit jaar beteekenen van ruim f 250. Gezien vorenstaande financieele beschouwing zal dit bedrag door de exploitatie nog, wel ge dragen kunnen worden, doch moet een verder gaande verlaging worden ontraden. In overeenstemming met het advies van voor noemde commissie stellen wij U mitsdien voor de huur voor krachtstroommeters, met ingang van 1 Juli 1934, te verlagen met f0.25 per maand en daartoe vast te stellen het volgende concept-besluit: De Raad der gemeente Wymbritseradeel; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 16 Juli 1934 no. Artikel 1. Na artikel 39 wordt toegevoegd een nieuw artikel 39bis luidende: „Het is verboden op dagen, waarop zeilwed strijden worden gehouden op het Sneekermeer, met vaartuigen ligplaats in te nemen tusschen de oevers van het vaarwater „Het Kolmeers gat” aangeduid met op die dagen te plaatsen waarschuwingsborden met opschrift „Verboden ligplaats” en vermelding van het artikel der verordening. Burgemeester en Wethouders kunnen deze bepaling ontheffing verleenen”. Artikel 2. Deze verordening treedt in werking op den dag harer afkondiging. Aldus enz. De heer van Gooi zal' tegen stem men. Het betrokken land behoort aan de Kon. Zeil ver. Sneek en nu verzoekt het bestuur zelf aan de eigen leden, dus de mede-eigenaars, te verbieden aan te leggen. Elk lid der Kon. Zeil- vereen. Sneék zou nu ontheffing moe ten vragen aan B. en W. en als de scheepjes van anderen daar niet mogen liggen, gaan ze toch elders liggen om de wedstrijden te zien en deze schippers zullen, als ze geprikkeld worden, nog meer last veroorzaken. Spr. vreest dus tal van moeilijkheden en het dupeeren van vele zeilers. Spr. heeft van de voor zitter der Kon. Zeilver. Sneek gehoord dat dit artikel nu te ver ging. De Voorz.: Als een gedeelte der zeilende schepen door het Kolmeers gat moet, veroorzaken de aanliggende schepen^ last, en gis een boot der Kon. Zeilver. Smeek wil aanleggen, kan het voorkomen dat er een schip tusschen ligt ,en de schipper daarvan vergoeding eischt voor het passeeren van zijn schip. Deze bepaling nu verstevigt onze posi tie wel, doch is ze niet eens absoluut noodig. Elk jaar toch overlegt spr. met de controleur van de Prov. Waterstaat, die dan geregeld voor een oplossing dezer moeilijkheden zorgt. Deze bepa ling, die getroffen is in overleg met de K.Z.V. Sneek, is geheel in het belang van het verkeer en om te voorkomen dat menschen die van buiten komen nog, eens extra moeten betalen. Ook verleden jaar gold dit verbod al en spr. heeft niets van een geprikkeldie stem ming bemerkt en hijl is er de geheele dag geweest. Bovendien laat het .artikel dispensatie toe en die geldt ook voor de ledenboot. De heer van Gooi: alleen de kleine scheepjes kunnen eens door het Kol meersgat ihoeten en dat veroorzaakt ab soluut geen last. Hoe komt het nu met al die schepen die uit Holland komen en daar aanleggen, moeten die lallen dispensatie hebben. Verleden jaar kon nog niemand gedwongen worden. De Voorz.: Volgens het politieregTe- ment van <Je Waterstaat konden wijl de menschen alt’jjd dwingen te vertrekken. Punt I. Notulen der vergadering van 14 Juni 1934. a. Resolutie van Gedeputeerde Staten van Friesland d.d. 20 Juni 1934, no. 6, houdende goedkeuring van het raadsbesluit d.d. 19 April 1934 tot verlaging der huur van de voormalige onderwijzerswoning te Nijland, thans in gebruik bij S. Hoekstra, aldaar. b. Schrijven d.d. 19 Juni 1934 van den Heer S. v. d. Wier Alberda te Goënga, houdende mededeeling, dat hij zijn benoeming tot lid van het stembureau voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer, de Provinciale Staten en den Gemeenteraad aanneemt. c. Idem d.d. 19 Juni 1934 van de N.V. Inter communale Waterleiding, Gebied Leeuwarden, gevestigd te Leeuwarden, houdende mededee ling dat de op 19 Juni 1934 gehouden verga dering van aandeelhouders der N.V. besloten heeft tot de aansluiting van Gaastmeer aan de waterleiding. d. Resolutie van Gedeputeerde Staten van Friesland d.d. 27 Juni 1934, no. 50 houdende goedkeuring van het raadsbesluit d.d. 14 Juni 1:934 tot wijziging van de gemeentebegrooting, dienst 1934. e. Idem d.d. 27 Juni 1934, no. 49, houdende goedkeuring van het raadsbesluit d.d. 14 Juni 1934, tot wijziging van de gemeentebegrooting, dienst 1933. f. Idem d.d. 27 Juni 1934, no. 114, houdende goedkeuring van het raadsbeluit d.d. 14 Juni 1934, tot algeheele aflossing van de 5 geld- leening 1925, oorspronkelijk groot f65000.en de obligatieleening 1919, oorspronkelijk groot f 35000.samen pro resto f 37000.en tot het aangaan van twee nieuwe leeningen tot een gelijk totaal bedrag. g. Schrijven d.d. Juli 1934 van het Be stuur der Afdeeling Sneek van den Nederland- schen Aannemersbond, met het doel om onder de aandacht van het gemeentebestuur te bren gen een circulaire van den Minister van Sociale Zaken gericht tot de inspecteurs der werkver schaffing, in welk rondschrijven er op wordt gewezen dat desgewensdht bij de uitvoering van werken in werkverschaffing particuliere aan nemers kunnen worden ingeschakeld. h. Verzoek van de „Nieuwe Vereeniging voor Christelijk Nationaal Schoolonderwijs te Gaastmeer” gevestigd te Gaastmeer, d.d. 23 Juni 1934 om voorschot op de gemeentelijke vergoeding, overeenkomstig art. 101 der Lager- onderwijswet voor het jaar 1934. Voorstel van B. en W.: Het gevraagde voor schot op den voor 1934 geldenden voet verlee nen, zijnde een bedrag van f544.20 (berekend over 9 maanden) en het voor de oude school- vereenigingen bepaalde voorschot terugbrengen tot f 178.75. (Herv. school f97.50 en Geref. School f81.25; beide over drie maanden). Z.h.s. aldus besloten. j. Proces-verbaal van opneming van kas en boeken van den Gemeente-ontvanger over het 2e kwartaal 1934. k. Jaarverslag van het Rijksinstituut voor zuivering van afvalwater over het jaar 1933. l. Verslag over het jaar 1933 van het Carne gie Heidenfonds voor Nederland. m. Jaarverslag over 1933 van de Vereeniging van Nederlandsche Gemeenten. De stukken j t/m m worden voor de leden ter inzage gelegd. n. Verzoek van het waterschap Heeg om subsidie in de kosten van een waterschapswerk. Dit wordt behandpld bijl punt V. o. Jaarverslag ralad vain Arbitrage in de bouwbedrijven. Voor kennisgeving aangenomen. Verzoek van H. Wielinga, Osin- gahuizen, om schadevergoeding wegens de werkzaamheden aan de Oude Schat ting. In handen van B. en W. gesteld om advies. Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 16 Juli 1934, no. BESLUIT: vast te stellen navolgende VERORDENING TOT AANVULLING DER POLITIEVERORDENING VOOR DE GEMEENTE WYMBRITSERA DEEL. Blijkens politioneele rapporten doen zich op de z.g. hardzeildagen op het Sneekermeer ter gelegenheid van de zeilwedstrijden, uitgaande van de Koninklijke Zeilvereeniging herhaaldelijk moeilijkheden voor in verband met door eige naars van schepen in het bijzonder van z.g. j beurtscheepjes, ingenomen ligplaats in het z.g. Kolmeersgat aan het terrein van de Koninklijke Zeilvereeniging. Op deze dagen, soms reeds een dag tevoren liggen aan dit terrein diverse scheepjes gemeerd, waardoor de directiebooten van de Koninklijke Zeilvereeniging niet dan met groote moeite aan de wal kunnen komen. Meerdere malen moet de aanwezige politie te pas komen bij het ver halen van deze schepen. Waar de doorvaart- breedte van het Kolmeersgat betrekkelijk gering is, is het op deze drukke zeildagen bovendien gewenscht, dat aldaar zooveel mogelijk ruimte is, teneinde ongelukken en aanvaringen te voor komen. Het komt ons daarom gewenscht voor dat in de politieverordening een bepaling wordt op genomen die deze zaak regelt. Wij stellen U derhalve voor daartoe vast te 5 stellen navolgend concept besluit: De Raajl der gemeente Wymbritseradeel; 3

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1