No. 5 Eerste Blad Uitgave KIEZEBRINK Co. annex SNEEKER COURANT (78e Jaargang) Officieel Orgaan der Gemeente Sneek woensdag 17 October 1984 51e Jaargang Dit No. bestaat uit 3 bladen. NIEUWSTIJDINGEN. Regelprijs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting. Alle Advertentiën worden In beide bladen opgenomen cieele moeilijkheden ,dan is dat hun schuld instandhouding van de natie. Het particu- Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. De ongeveer 20-jarige T. S., werkzaam in de cartonnage-afdeeiing van drukkerij! Flach alhier, geraakte gisteren met zijn hand bekneld tu’s- schen de stanzmachine en verwondde zich hierbij! zoodanig dat hij op dokters advies is opgenomen in 't St- Anto nius ziekenhuis alhier. N. S. B. Voor een geheel bezette Harmoniezaal trad Vrijdagavond op de leider van de N.S. B., ir. Mussert. Op ’t podium, behangen met de Nederlandsche, Friesche en N.S.B.-kleu- ren, waarbij op het zwart-rood van de be weging, boven het insigne, het portret van de koningin gehangèn was, stonden, toen de leider door den voorzitter der vergade ring, den heer Hamelink, werd aangekon- digd, eenige volgelingen stram. Ir. Mussert nam direct het woord. Aan het einde van dit jaar zal het drie jaar geleden zijn, dat de N.S.B. zijn strijd om het bestaan van dit volk is begonnen en spr. weet niet hoe groot het aantal vol gelingen dan zal zijn, doch wel weet hij dat het op de weg naar de eerste 50.000, nu meer dan viermaal tienduizend is; en we hebben het ons toch niet gemakkelijk ge maakt, meer dan 4000 zijn van de ledenlijst afgevoerd omdat ze te slap waren, te weinig ruggegraat hadden, omdat ze de geest der beweging niet konden dragen. En wij, die bleven, weten hoe moeilijk het is de strijd voort te zetten, we zijn geterroriseerd, uit ons ambt ontzet, uit de fabriek gestooten, ja soms uit de familiekring en we tellen reeds meer dan 100 gewonden, soms door vrij heidshelden besprongen als de verhouding 20 tegen 1 was. Doch uit dit alles blijkt, dat de leden iets over hebben voor hun idealen, en voor ieder die weg moet staan 2 anderen klaar. Die groei heeft tot oorzaak het feit dat onze beweging historisch aan de orde is, zooals 150 jaar geleden het libe ralisme en daarna het marxisme, en daarom marcheeren wij. En nu zult gij mij vragen naar ons program, onze doelstellingen. Spr. antwoordt: vraag dat niet, dat heeft zoo weinig zin. Het volk heeft een afkeer van de politiek gekregen, omdat men het van alle zijden programs onder de neus duwde, terwijl de toestand onveranderd bleef of ver ergerde. Het publiek heeft genoeg van der gelijke politiek. Wij zijn dus niet gekomen om politiek te maken, doch om deze te doen verdwijnen. Gij moet vragen: wat drijft ons, wat zijn onze beginselen, onze idealen en deze toetsen aan die van eigen hart. Wat drijft ons? Om dat aan te toonen staat spr. eerst stil bij de naam der bewe ging. Schandelijker misbruik dan onze te genstanders van onze naam maakten heeft nog nooit plaats gehad, men beweert aan de hand van die naam, dat wij een imitatie zijn van een beweging in een ander land. Is het liberalisme dan misschien van Neder landsche bodem, het kwam uit Frankrijk; een Duitsche Jood, die in Engeland woonde, bracht het marxisme. Wij waren toch nooit afgesloten van andere landen? Neen, wij zijn Europeanen en Europa wordt nationaal socialistisch of fascistisch, en ook wij zullen in de naaste toekomst hebben te kiezen tus- schen 2 mogelijkheden: óf we gaan naar het communisme als in Rusland óf naar het nationaal socialisme of fascisme. Daarom hebt gij u rekenschap te geven van uw taak en gij hebt vlug te kiezen, want het Neder landsche volk zal niet lang meer bestaan als het voortgaat op de weg, welke het de laatste tientallen jaren ging. Wij zijn een beweging, die door het geheele Nederland sche volk moet gaan en Welke het weer idea lisme moet geven, Ons volk heeft nu als gros nauwelijks nog andere idealen dan eten, drinken en slapen, en de historie leert dat zoo’n volk te gronde gaat. Wij nu zijn een beweging, nationaal en sociaal, gedragen door menschen die zui ver nationaal en sociaal voelen en deze be weging zal geleidelijk het geheele volk doordringen van het nationaal-socialisme. Dit volk gaat een zeer harde strijd om het bestaan tegemoet, stap voor stap gaat het naar beneden, een neergang welke wij nu vooral economisch voelen, doch die een ge volg is. van de moreele neergang. Dit nood lottig proces is alleen te stuiten als wij waarlijk een volk worden en klaar voor oogen hebben het doel dat wij als volk heb ben na te streven. Wij zijn nu allen eenlin gen, met eigen, groeps- en partij-belangen, welke tegen elkaar ingaan. Doch als allen, vertrouwend op de leiding, één richting uit werken, zal het schip van staat, dat nu dreigt te stranden, gered worden. Doch daarvoor is noodig de wil van allen om in dezelfde richting werkzaam te zijn. De goede krachten moeten naar voren komen en alle gericht worden op dat eene doel: de in standhouding der volksgemeehschap. Dan is het mogelijk dat de neergang gestuit zal verdwenen. Voor ons is socialisme sociale rechtvaar digheid, en ziet nu ééns hoe het, nu de marxistische beweging al 40 jaar oud is, met die sociale rechtvaardigheid is gesteld; als er dat van terecht gekomen is, wat we nu hebben mag het toch zeker eens op an dere wijze worden geprobeerd. De schuld van dat alles is het liberalisme, 150 jaar oud, met zijn leuze: „ieder voor zich en God voor ons allen”. Het had het in de jaren 1850’60 zoover gebracht dat het volk op zoo’n wijze uitgebuit werd, dat de honden er geen brood van eten. Toen heeft het marxisme gezegd: proletaren aller lan den vereenigt u, en dat kon iemand zeggen, die zelf geen vaderland had, doch wij zeg gen tot het volk, gij zult u aaneensluiten in de natie om door samenwerking ook hier de sociale rechtvaardigheid te doen zege vieren. Toch heeft de s.d.a.p. in de jaren 18901910 zeker wel iets gedaan voor het volk en dat zij nu nog leeft heeft ze te dan ken aan wat ze voor 20 en meer jaren deed. Haar verdienste nu is enkel arbeiders zoef te houden met leuzen. De werkelijke sociale rechtvaardigheid zullen wij toch noodig hebben, want men moet 50 jaar teruggaan om zoo onrechtvaardige toestanden aan te treffen als nu. De s.d.a.p. streed voor een deel van het volk toen dat noodig was, doch in deze tijd is er onrecht in alle lagen, ziet naar de 400.000 werkloozen, de kleine be zitters, de kleine boeren, wier bezit na ja renlang zwoegen in handen van de hypo theekhouders is geraakt, de middenstanders die door het groot-kapitaal worden be dreigd, de ambtenaren die rechteloos ge maakt zijn, de industriëelen die dag in dag uit zwoegen in hunne bedrijven, en daarbij op verzet stuiten juist van hen die daarin moesten meewerken. Onrecht dus aan alle kanten, en daartegenover staat dan een kleine groep profiteurs. Men zegt: de crisis, daaraan is niets te doen. Er bestaat geen crisis zeg ik u. Er is alleen een wenteling van het rad van de tijd, wat geweest is, ging heen, er komt een nieuwe ordening, In het Grootzand bij den heer L. Bak ker Dzn. zijn weer diens wintergasten neer gestreken, een wilde eendenpaar, dat nu al voor het derde jaar de drukte van de stad verkiest boven de ruwe koude der open ruimte en misschien de gevaren van de jacht. Vereeniging van Vrijzinnig Hervormden. Voor de jaarlijksche verkiezing van. Ge machtigden in het Kiescollege der Ncd. Herv. Kerk alhier heeft de Ver. van Vrijz. Herv. de volgende hh. candidaat gesteld: Sj. de Boer, T. Boomsma, A. Brouwer, S. Feen- stra, H. J. Haijtink, S. Hovinga, S. Jelger- sma, A. Molenmaker, R. Posthumus, A. Schurer, Joh. Schijfsma, Th. Stallmann, S. Terpstra, J. Vonk, J. v. d. Wéij en A Zand- stra. Bij Kon. besluit van 24 Sept. jl. heeft de vereeniging de Koninklijke goedkeuring op haar statuten gekregen. terwijl duizenden niet genoeg krijgen, de levensmiddelen worden weggeworpen. Bin nen' de grenzen, door hoogere macht ge steld, kunnen wij daarin verandering bren gen mits het volk vertrouwen stelt in de leiding, n.l. vertrouwt dat die leiding niet werkt ten bate van zich zelf, doch van het geheele volk. Wij willen doen begrijpen en leeren zien dat het bewerken van den bo dem de belangrijkste taak is voor de in standhouding van een volk. De bodem moet zooveel mogelijk voortbrengen en industrie ën opgebouwd, opdat het geld niet met honderden millioenen naar ’t buitenland ga. Nu gaat de grootste werf van Amsterdam sluiten, terwijl Indië onverdedigd ligt. Pater Henricus riep niet tevergeefs uit: „We krijgen 8 millioen zigeuners en ergens in een hoekje een gave gulden.” Is het niet dwaas dat, terwijl ons land 20.000 auto’s noodig heeft, hier geen enkele gemaakt wordt! Een staat en volk, dat weet wat het wil, kan duizenden dingen welke dit volk niet kan. Maar we kunnen dit niet zonder In dië, omdat wijzelf een grondstoffen-arm land zijn, met Indië zijn wij echter een im perium van 70 millioen inwoners, in grond gebied 2 X zoo groot als Frankrijk en Duitschland samen, met grondstoffen in onbeperkte mate; zou zoo’n volk als het de wilskracht der voorvaderen weer terugvindt niet in stand kunnen blijven. Ja, het kan weer een fiere natie worden temidden der naties. Spr. komt nu tot de laatste leuze: de democratie. Men noemt ons een gevaar voor de democratie. Voelt gij u niet erg geluk kig eenmaal in de vier jaar op uw wasch- lijst te mogen stemmen? Leven de politieke partijen wel in de ziel van ons volk. Neen, er moet zelfs een wet zijn om de menschen naar de stembus te sturen 1 Men voelt dat het stemmen geen beteekenis heeft. De groe pen worden voor de stemming tegen elkaar ingevoerd. Doch na de verkiezing tellen de leiders de zetels en gaan verdeelen. Kunt gij u indenken dat vóór de verkiezing de leider der A.R. tot u gekomen zou zijn met de mededeeling: „Kiest mij, want dan neem ik Marchant naast mij”, of de leider der V.D. met de leus: op voor de openbare school en voor de ontwapening en nu ga ik in het kabinet naast Colijn zitten”. Dat ver tellen ze u niet vóór, maar na de verkiezing. Wij hebben hier de goddelooze absolute staat, waarin 200 regenten de touwtjes in handen hebben en die regenten blijven de zelfden. Daartegen nu gaan wij in, ’t heeft geen zin eerst het volk grondig te verdee len en dan te trachten het weer aan een te lijmen. Mooie beginselen worden op deze wijze nooit verwezenlijkt, en als men Mar chant vraagt: „waarom 48 leerlingen in de klas en 20 der onderwijzers op straat”, zegt hij: „dat ben ik niet, maar ik heb zulke kwaaie broers”. En waar blijven bij zooiets de Chr. beginselen, wat is er sedert 1920 aan specifiek rechtsche politiek verwezen lijkt? Deze democratie leidt tot de regeering der ondeskundigen. Deze democratie kunt gij gestolen krijgen, doch wij willen ieder iets te zeggen geven op zijn speciaal gebied; de dwaasheid van het tegenwoordige stel- worden en plaats maken voor een opwaart- sche beweging en de honderdduizenden weer geloof in het Nederlandsche volk terug te geven, waarin ook voor hen bestaans zekerheid mogelijk is. Dat geloof terug te geven aan de honderdduizenden werkloozen of hen die op de rand van de afgrond staan is op zichzelf al een ideaal. En het kan bereikt als allen hun schouders er onder zetten. Wij willen geen klassebelangen bescher men; zeker wij zijn ook maar menschen, doch allen samenwerkend, schouder aan schouder en offerbereid, gelooven wij boven ons zelf te kunnen uitstijgen en ons volk weer tot een eendrachtige fiere natie te, kunnen vereenigen. Wij moeten goed begrijpen, dat, hoe goed wij ook elk voor ons zelf kunnen zorgen, dat niets zal geven als ons volk te gronde gaat. Op een enkele na, hij die kapitaal genoeg heeft het land, te verlaten, zullen wij allen met ons volk ondergaan. Daaruit blijkt reeds welk een waan het is als men de ar beider vertelt, dat hij internationaal is; hij is nationaal, buiten de grenzen' van zijn natie vindt hij nergens werk en wordt als ongewenscht vreemdeling teruggeleid naar zijn land; slechts de kapitalist is overal welkom. De grootste leugen is het dus dat de arbeider internationaal, het kapitaal nationaal is, het is precies andersom. De grootste egoist moet daarom reeds inzien dat ’t zijn eigen belang is, de belangén van zijn eigen volk op het eerste plan te zetten. Doch dieper nog moeten wij dit voelen in ons hart, ook, ja vooral uit ideëelé overwe gingen zijn wij nationaal. Hart en verstand zeggen ons dus dat te zijn. Doch als gij nationaal zijt, moet gij ook liefde hebben voor heel de natie, voor de werkers, die hun best doen hun volk in stand te houden en dus ook voor u leven en werken. Als gij dat voelt, hebt gij ook het goede begrip van het socialisme, dat liefde is tot alle volksgenoo- ten, geheel iets anders dan het marxisme, dat’ strijd/is .van den een tegen den ander. Socialisme kan alleen zijn samenwerking; liefde voor de natie in haar geheel is naar onze meening het socialisme dat lijnrecht tegenover het Marxisme staat. Aan de hand van enkele leuzen wil spr. nu nader uiteenzetten wat het nationaal- socialisme wil bereiken. Die leuzen zijn die waarmee de s.d.a.p. kortgeleden door Am sterdam trok, n.l.: voor vrede, voor socialis me, voor democratie. Deze leuzen vinden wij practisch bij iedere partij, behalve bij onze beweging, terug. Ook minister Colijn zegt bijv, dat hij pal staat voor de demo cratie, de volkssouvereiniteit dus die in strijd 'is; met de a.r.-beginselen. Wat een prachtige lijmstok is toch zoo’n leuze als: na 39 dienstjaren waren, zijn in dit 40e jaar voor vrede. Wat heeft het nu voor zin daarvoor in Amsterdam te demonstreeren. Waar zitten hier de kerels die oorlog wil len. Slechts de groote mogendheden hebben daartoe de macht, en MacDonald moest toen hij als minister-president de belangen van het grootste imperium ter wereld wilde dienen en dus ook de zaak van de vrede, eerst uit de s.d.a.p.l In Amerika bestaat de s.d.a.p. bijna niet, doch daar heeft men wel de binnenlandsche oorlog, omdat het ’t meest democratische land ter wereld is. In Japan, in Italië is geen s.d.a.p.; die van Duitschland zit in Praag, in Frankrijk loopt de s.d.a.p. achter de communisten aan, en in Rusland zijn de s.d.a.p.-ers op communistische wijze opge hangen. Het is dus de grootste volksverlak- kerij als men hier met dergelijke leuzen rondloopt. Is Nederland dan zoo oorlogs zuchtig, neen, maar dit alles beoogt een verdere stap op de weg die wij 20 jaar gingen en moet leiden tot ontwapening en die via de dappere ongehoorzaamheid ge leid heeft tot de Zeven Provinciën. Dat heeft de s.d.a.p. niet alleen gedaan, ook de regeering heeft schuld, spr. had wel eens willen zien hoe men zoo’n zaak in Italië had bekokstoofd; speciaal ook de rechtsch^ partijen hebben dapper meegedaan en als nu in Leeuwarden eenige tientallen man nen zware straffen uitzitten zijn dat niet alleen de schuldigen, evenmin als de offi cieren, doch ook de autoriteiten, die bijv, jarenlang een eerste officier handhaafden die zelf verklaarde niet in staat te zijn lei ding te geven. Doch die autoriteiten loopen vrij rond met een pensioen naast een 'pen sioen, en een betrekking naast een pensioen naast een pensioen. •De s.d.a.p. ging echter voor in het defai tisme, dat over ons volk is gekomen, het is trouwens goedkoop en gemakkelijk. De N. S.B. heeft tot taak het volk weer anders op te; voeden. Indië ligt practisch onverdedigd en gij hier in Friesland hebt daarmee evenveel te gang van het liberale kapitalistische stelsel maar niet als viootspecialistenl dat aan zijn eigen consekwentie: de strijd i leder moet afblijven van het terrein waar van allen tegen allen, ten onder gaat. van hij geen verstand heeft; op deze wijze Spr. heeft het hierbij niet alleen tegenimoeten de 100 Kamerleden wel marionetten wat zich liberale staatspartij noemt, doch worden. ook tegen de rechtsche partijen. Niet ten Ieder moet medezeggingschap hebben op onrechte is Colijn, door iemand die het kan het gebied waarvan hij verstand heeft, de weten, genoemd: „de grootste liberale landbouwer in de corporatie van de land- staatsman”. Kan dit anders, en zoo ja, hoe? i bouw, de industrieel in die van de industrie, Dat kan als wij van plan zijn het anders enz. Dan krijgen we een democratie, welke te doen. In Italië staat practisch het geheele j zin heeft, die er is ten behoeve van het volk volk achter Mussolini, in Duitschland heeftin zijn geheel. Doch om dit alles te verwe- nog slechts enkele maanden geleden in een zenlijken is noodig een andere mentaliteit volstrekt geheime stemming 90 der be-! van ons volk; met dit volk, in groote la- volking zich achter het nationaal-socialis- gen kapot geslagen, veroverd door de lust geschaard, 1 jaar geleden was dat nog tot sabotage en door lamlendigheid, kan geen enkele regeering iets tot stand bren gen. Wij moeten ons zelf herzien, ons de faitisme en ook wat ons egoisme op zij zetten, dan is er met een betere regeerings- constellatie wat te bereiken. Zal deze om zetting van geest en staat gaan ten koste van het geloof dat u dierbaar is? Gij, ge- loovigen weet zelf dat het licht van uw ge loof meer en meer verdoofd is door de man tel van de politiek, welke er over geslagen is, dat het geloof al te zeer misbruikt is ten dienste van baantjes-jagerij enz. Ook ons geloof zal dus moeten worden gezui verd, dan zal men ook zien een opbloei van godsdienstig leven. Zoo zullen wij de eenheid van pns volk in politiek opzicht moeten bereiken, met het respecteeren van de godsdienstige gazind- zit hem oplegt. Is het geen dwaasheid dat, heid van ieder volksgenoot. De zin voor eenheid is groeiende. In deze beweging zijn reeds tienduizenden bijeen, geleidelijk steeds kameraadschappelijker sa menwerkend aan de eenheid van ons volk. Dat volk heeft thans een laatste kans, met de ondergang van de Nederlandsche staat komt ook aan ons bestaan als Nederlander een einde, en daarom roep ik allen op voor die eenheid in het belang van volk en vaderland. Na de pauze behandelde ir. Mussert een zeer groot aantal vragen. De heer Van Hees droeg het oude Wil helmus voor, waarna met het zingen van het Wilhelmus werd geëindigd. Bij den aan vang was het Friesch Volkslied gezongen. GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan het bureau van politie, Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen ID/2 en 12!6 uur, de navolgende voorwerpen als gevonden ge deponeerd op 1216 Oct. 1934: blauwe zak; zakkam; kinderbeursje; ceintuur; schoorsteenkap; dop van auto. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, qnderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 1216 Oct. 1934: padvindersbeurs, R. Karsten 3e Woudstraat 20; schoolétui, J. Scholten, Sin gel 4; meisjesmuts, B. Bakker, Prinsen gracht 8; rijwielbelastingmerk, W. Brou wer, Scharnestraat 32; broche, Burgemees ter, Sloten (Fr.); rijwielbelastingmerk, ds. Wolfensberger, Harinxmakade 10; sleutel van melkkraan, R. de Vries, Salverdastr. 5. maken als ieder ander in Nederland, welks welke een nieuwe mentaliteit eischt en diesel blijkt uit het feit dat de vlootspecialiste lot onverbrekelijk verbonden is met Indië. moeten wij opbouwen, het oog gericht op j der s.d.a.p. in de eerste Kamer een vrouw Op het moment dat wij dat verliezen, wor- de toekomst. Wat nu gebeurt is de onder- is, spr. heeft voor vrouwen veel eerbied, den wij een stuk van Duitschland, omdat het onmogelijk is op dit stukje grond 8 millioen monden te voeden. Wij zeggen: wij willen dit imperium handhaven, dat door de kracht van onze voorvaderen tot stand kwam en niet verloren mag gaan door de lamlendigheid van dit geslacht. De strijd van de N.S.B. gaat vooral ook tegen die lamlendigheid die zich op aller lei wijze in ons volk uit, dat geen weer standsvermogen meer schijnt te hebben. Wij willen een fier volk, van persoonlijkheden, van plan om wat te doen en niet bij de pak ken neer te zitten. Lijnrecht tegenover dat defaitisme en die sabotage dat zich uit in dergelijke demonstraties voor de vrede, staan wij. Wij zijn daarom niet van plan oorlog te verklaren aan Duitschland Frank rijk of Japan, doch wij willen dat de naties van Europa elkaar leeren verstaan en respecteeren, wat alleen kan als ieder volk zich zelf leert respecteeren. Wie is er in geslaagd in D/2 jaar tijd de verhouding tusschen Duitschland en ons volk zoo grondig mogelijk te verpesten, heeft de grootste leugens omtrent dat land ver spreid en opgehitst tot de boycot van Duitschland? Dat waren de lieden, die voor de vrede zijn! me slechts 60 Het Duitsche volk heeft gezien dat 1 jaar nationaal-socialisme meer sociale rechtvaar digheid bracht dan 14 jaar Barmat marxis me. Het nationaal-socialisme eischt dat slechts arbeid bron van verdienste en be staansrecht geeft. Te veel vergeten is dat arbeid niet ver nedert, al is de arbeid in deze kapitalis tische maatschappij op duizendvoudige wij ze vernederd. Doch dat zal afgeloopen zijn, wij zullen daartegen met alle middelen En als ons volk nu al de last van die strijden. Arbeid in welke vorm ook is nooit boycot ondervindt in de vorm van finan- vernederend, zoolang er mee beoogd wordt en die van de organen van publieke op- lier bezit zal worden gerespecteerd, mits de Ilcfilihg7 spr'.' bedoelt voorlichting. bezitter beseft de sociale taak welke dit be- Onze tuinders in het Westland, en Venlo, onze eierhandelaren in Barneveld, weten nu wat het beteekent als er geen goede ver standhouding is tusschen buren, maar laten ze de rekening maar presenteeren bij Meiertje Sluizer, de Maasbode en de Tijd en voor een gedeelte ook in Den Haag, en aan de andere kant van de grens. Als de verstandhouding goed was en de verhou ding gebaseerd op zuivere goedcrenruil tus schen het eene volk en het ander, zou dat niet voorgekomen zijn. Wat de vrede in ge vaar brengt is de herleving van de oude coalitie Frankrijk-Rusland, en dat is ge schied door Herriot, een der leiders van de s.-d. En nu de tweede leuze: voor het socia lisme. Nog maar één of twee jaar geleden was het een demonstratie voor de sociali satie, het geheele marxisme is er op gericht het kapitaal in handen der ambtenaren te brengen, doch na 40 dienstjaren, nu het pensioengerechtigd is, heeft men weer maar het woord socialisme genomen, de gemeen telijke vischwinkels van Amsterdam, die er 1 I 1 NIEUWE SNEEKER COURANT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1