No. 5 Eerste Blad
Uitgave KIEZEBRINK Co.
annex SNEEKER COURANT (78e Jaargang)
Officieel Orgaan
der Gemeente Sneek
woensdag 17 October 1984
51e Jaargang
Dit No. bestaat uit 3 bladen.
NIEUWSTIJDINGEN.
Regelprijs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting.
Alle Advertentiën worden In beide bladen opgenomen
cieele moeilijkheden ,dan is dat hun schuld instandhouding van de natie. Het particu-
Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum.
De ongeveer 20-jarige T. S.,
werkzaam in de cartonnage-afdeeiing
van drukkerij! Flach alhier, geraakte
gisteren met zijn hand bekneld tu’s-
schen de stanzmachine en verwondde
zich hierbij! zoodanig dat hij op dokters
advies is opgenomen in 't St- Anto
nius ziekenhuis alhier.
N. S. B.
Voor een geheel bezette Harmoniezaal
trad Vrijdagavond op de leider van de N.S.
B., ir. Mussert. Op ’t podium, behangen met
de Nederlandsche, Friesche en N.S.B.-kleu-
ren, waarbij op het zwart-rood van de be
weging, boven het insigne, het portret van
de koningin gehangèn was, stonden, toen
de leider door den voorzitter der vergade
ring, den heer Hamelink, werd aangekon-
digd, eenige volgelingen stram.
Ir. Mussert nam direct het woord.
Aan het einde van dit jaar zal het drie
jaar geleden zijn, dat de N.S.B. zijn strijd
om het bestaan van dit volk is begonnen
en spr. weet niet hoe groot het aantal vol
gelingen dan zal zijn, doch wel weet hij dat
het op de weg naar de eerste 50.000, nu
meer dan viermaal tienduizend is; en we
hebben het ons toch niet gemakkelijk ge
maakt, meer dan 4000 zijn van de ledenlijst
afgevoerd omdat ze te slap waren, te weinig
ruggegraat hadden, omdat ze de geest der
beweging niet konden dragen. En wij, die
bleven, weten hoe moeilijk het is de strijd
voort te zetten, we zijn geterroriseerd, uit
ons ambt ontzet, uit de fabriek gestooten, ja
soms uit de familiekring en we tellen reeds
meer dan 100 gewonden, soms door vrij
heidshelden besprongen als de verhouding
20 tegen 1 was. Doch uit dit alles blijkt,
dat de leden iets over hebben voor hun
idealen, en voor ieder die weg moet staan
2 anderen klaar. Die groei heeft tot oorzaak
het feit dat onze beweging historisch aan
de orde is, zooals 150 jaar geleden het libe
ralisme en daarna het marxisme, en daarom
marcheeren wij. En nu zult gij mij vragen
naar ons program, onze doelstellingen. Spr.
antwoordt: vraag dat niet, dat heeft zoo
weinig zin. Het volk heeft een afkeer van
de politiek gekregen, omdat men het van
alle zijden programs onder de neus duwde,
terwijl de toestand onveranderd bleef of ver
ergerde. Het publiek heeft genoeg van der
gelijke politiek. Wij zijn dus niet gekomen
om politiek te maken, doch om deze te doen
verdwijnen. Gij moet vragen: wat drijft ons,
wat zijn onze beginselen, onze idealen en
deze toetsen aan die van eigen hart.
Wat drijft ons? Om dat aan te toonen
staat spr. eerst stil bij de naam der bewe
ging. Schandelijker misbruik dan onze te
genstanders van onze naam maakten heeft
nog nooit plaats gehad, men beweert aan
de hand van die naam, dat wij een imitatie
zijn van een beweging in een ander land.
Is het liberalisme dan misschien van Neder
landsche bodem, het kwam uit Frankrijk;
een Duitsche Jood, die in Engeland woonde,
bracht het marxisme. Wij waren toch nooit
afgesloten van andere landen? Neen, wij
zijn Europeanen en Europa wordt nationaal
socialistisch of fascistisch, en ook wij zullen
in de naaste toekomst hebben te kiezen tus-
schen 2 mogelijkheden: óf we gaan naar het
communisme als in Rusland óf naar het
nationaal socialisme of fascisme. Daarom
hebt gij u rekenschap te geven van uw taak
en gij hebt vlug te kiezen, want het Neder
landsche volk zal niet lang meer bestaan
als het voortgaat op de weg, welke het de
laatste tientallen jaren ging. Wij zijn een
beweging, die door het geheele Nederland
sche volk moet gaan en Welke het weer idea
lisme moet geven,
Ons volk heeft nu als gros nauwelijks nog
andere idealen dan eten, drinken en slapen,
en de historie leert dat zoo’n volk te gronde
gaat. Wij nu zijn een beweging, nationaal
en sociaal, gedragen door menschen die zui
ver nationaal en sociaal voelen en deze be
weging zal geleidelijk het geheele volk
doordringen van het nationaal-socialisme.
Dit volk gaat een zeer harde strijd om het
bestaan tegemoet, stap voor stap gaat het
naar beneden, een neergang welke wij nu
vooral economisch voelen, doch die een ge
volg is. van de moreele neergang. Dit nood
lottig proces is alleen te stuiten als wij
waarlijk een volk worden en klaar voor
oogen hebben het doel dat wij als volk heb
ben na te streven. Wij zijn nu allen eenlin
gen, met eigen, groeps- en partij-belangen,
welke tegen elkaar ingaan. Doch als allen,
vertrouwend op de leiding, één richting uit
werken, zal het schip van staat, dat nu
dreigt te stranden, gered worden. Doch
daarvoor is noodig de wil van allen om in
dezelfde richting werkzaam te zijn. De
goede krachten moeten naar voren komen en
alle gericht worden op dat eene doel: de in
standhouding der volksgemeehschap. Dan
is het mogelijk dat de neergang gestuit zal
verdwenen.
Voor ons is socialisme sociale rechtvaar
digheid, en ziet nu ééns hoe het, nu de
marxistische beweging al 40 jaar oud is,
met die sociale rechtvaardigheid is gesteld;
als er dat van terecht gekomen is, wat we
nu hebben mag het toch zeker eens op an
dere wijze worden geprobeerd. De schuld
van dat alles is het liberalisme, 150 jaar
oud, met zijn leuze: „ieder voor zich en
God voor ons allen”. Het had het in de
jaren 1850’60 zoover gebracht dat het
volk op zoo’n wijze uitgebuit werd, dat de
honden er geen brood van eten. Toen heeft
het marxisme gezegd: proletaren aller lan
den vereenigt u, en dat kon iemand zeggen,
die zelf geen vaderland had, doch wij zeg
gen tot het volk, gij zult u aaneensluiten in
de natie om door samenwerking ook hier
de sociale rechtvaardigheid te doen zege
vieren. Toch heeft de s.d.a.p. in de jaren
18901910 zeker wel iets gedaan voor het
volk en dat zij nu nog leeft heeft ze te dan
ken aan wat ze voor 20 en meer jaren deed.
Haar verdienste nu is enkel arbeiders zoef
te houden met leuzen. De werkelijke sociale
rechtvaardigheid zullen wij toch noodig
hebben, want men moet 50 jaar teruggaan
om zoo onrechtvaardige toestanden aan te
treffen als nu. De s.d.a.p. streed voor een
deel van het volk toen dat noodig was, doch
in deze tijd is er onrecht in alle lagen, ziet
naar de 400.000 werkloozen, de kleine be
zitters, de kleine boeren, wier bezit na ja
renlang zwoegen in handen van de hypo
theekhouders is geraakt, de middenstanders
die door het groot-kapitaal worden be
dreigd, de ambtenaren die rechteloos ge
maakt zijn, de industriëelen die dag in dag
uit zwoegen in hunne bedrijven, en daarbij
op verzet stuiten juist van hen die daarin
moesten meewerken. Onrecht dus aan alle
kanten, en daartegenover staat dan een
kleine groep profiteurs. Men zegt: de crisis,
daaraan is niets te doen. Er bestaat geen
crisis zeg ik u. Er is alleen een wenteling
van het rad van de tijd, wat geweest is,
ging heen, er komt een nieuwe ordening,
In het Grootzand bij den heer L. Bak
ker Dzn. zijn weer diens wintergasten neer
gestreken, een wilde eendenpaar, dat nu al
voor het derde jaar de drukte van de stad
verkiest boven de ruwe koude der open
ruimte en misschien de gevaren van de
jacht.
Vereeniging van Vrijzinnig Hervormden.
Voor de jaarlijksche verkiezing van. Ge
machtigden in het Kiescollege der Ncd.
Herv. Kerk alhier heeft de Ver. van Vrijz.
Herv. de volgende hh. candidaat gesteld: Sj.
de Boer, T. Boomsma, A. Brouwer, S. Feen-
stra, H. J. Haijtink, S. Hovinga, S. Jelger-
sma, A. Molenmaker, R. Posthumus, A.
Schurer, Joh. Schijfsma, Th. Stallmann, S.
Terpstra, J. Vonk, J. v. d. Wéij en A Zand-
stra.
Bij Kon. besluit van 24 Sept. jl. heeft de
vereeniging de Koninklijke goedkeuring op
haar statuten gekregen.
terwijl duizenden niet genoeg krijgen, de
levensmiddelen worden weggeworpen. Bin
nen' de grenzen, door hoogere macht ge
steld, kunnen wij daarin verandering bren
gen mits het volk vertrouwen stelt in de
leiding, n.l. vertrouwt dat die leiding niet
werkt ten bate van zich zelf, doch van het
geheele volk. Wij willen doen begrijpen en
leeren zien dat het bewerken van den bo
dem de belangrijkste taak is voor de in
standhouding van een volk. De bodem moet
zooveel mogelijk voortbrengen en industrie
ën opgebouwd, opdat het geld niet met
honderden millioenen naar ’t buitenland ga.
Nu gaat de grootste werf van Amsterdam
sluiten, terwijl Indië onverdedigd ligt.
Pater Henricus riep niet tevergeefs uit:
„We krijgen 8 millioen zigeuners en ergens
in een hoekje een gave gulden.” Is het niet
dwaas dat, terwijl ons land 20.000 auto’s
noodig heeft, hier geen enkele gemaakt
wordt! Een staat en volk, dat weet wat het
wil, kan duizenden dingen welke dit volk niet
kan. Maar we kunnen dit niet zonder In
dië, omdat wijzelf een grondstoffen-arm
land zijn, met Indië zijn wij echter een im
perium van 70 millioen inwoners, in grond
gebied 2 X zoo groot als Frankrijk en
Duitschland samen, met grondstoffen in
onbeperkte mate; zou zoo’n volk als het de
wilskracht der voorvaderen weer terugvindt
niet in stand kunnen blijven. Ja, het kan
weer een fiere natie worden temidden der
naties.
Spr. komt nu tot de laatste leuze: de
democratie. Men noemt ons een gevaar voor
de democratie. Voelt gij u niet erg geluk
kig eenmaal in de vier jaar op uw wasch-
lijst te mogen stemmen? Leven de politieke
partijen wel in de ziel van ons volk. Neen,
er moet zelfs een wet zijn om de menschen
naar de stembus te sturen 1 Men voelt dat
het stemmen geen beteekenis heeft. De groe
pen worden voor de stemming tegen elkaar
ingevoerd. Doch na de verkiezing tellen de
leiders de zetels en gaan verdeelen. Kunt
gij u indenken dat vóór de verkiezing de
leider der A.R. tot u gekomen zou zijn met
de mededeeling: „Kiest mij, want dan neem
ik Marchant naast mij”, of de leider der
V.D. met de leus: op voor de openbare
school en voor de ontwapening en nu ga ik
in het kabinet naast Colijn zitten”. Dat ver
tellen ze u niet vóór, maar na de verkiezing.
Wij hebben hier de goddelooze absolute
staat, waarin 200 regenten de touwtjes in
handen hebben en die regenten blijven de
zelfden. Daartegen nu gaan wij in, ’t heeft
geen zin eerst het volk grondig te verdee
len en dan te trachten het weer aan een te
lijmen. Mooie beginselen worden op deze
wijze nooit verwezenlijkt, en als men Mar
chant vraagt: „waarom 48 leerlingen in de
klas en 20 der onderwijzers op straat”,
zegt hij: „dat ben ik niet, maar ik heb zulke
kwaaie broers”. En waar blijven bij zooiets
de Chr. beginselen, wat is er sedert 1920
aan specifiek rechtsche politiek verwezen
lijkt? Deze democratie leidt tot de regeering
der ondeskundigen. Deze democratie kunt
gij gestolen krijgen, doch wij willen ieder
iets te zeggen geven op zijn speciaal gebied;
de dwaasheid van het tegenwoordige stel-
worden en plaats maken voor een opwaart-
sche beweging en de honderdduizenden
weer geloof in het Nederlandsche volk terug
te geven, waarin ook voor hen bestaans
zekerheid mogelijk is. Dat geloof terug te
geven aan de honderdduizenden werkloozen
of hen die op de rand van de afgrond staan
is op zichzelf al een ideaal. En het kan
bereikt als allen hun schouders er onder
zetten.
Wij willen geen klassebelangen bescher
men; zeker wij zijn ook maar menschen,
doch allen samenwerkend, schouder aan
schouder en offerbereid, gelooven wij boven
ons zelf te kunnen uitstijgen en ons volk
weer tot een eendrachtige fiere natie te,
kunnen vereenigen.
Wij moeten goed begrijpen, dat, hoe goed
wij ook elk voor ons zelf kunnen zorgen, dat
niets zal geven als ons volk te gronde gaat.
Op een enkele na, hij die kapitaal genoeg
heeft het land, te verlaten, zullen wij allen
met ons volk ondergaan. Daaruit blijkt
reeds welk een waan het is als men de ar
beider vertelt, dat hij internationaal is; hij
is nationaal, buiten de grenzen' van zijn
natie vindt hij nergens werk en wordt als
ongewenscht vreemdeling teruggeleid naar
zijn land; slechts de kapitalist is overal
welkom. De grootste leugen is het dus dat
de arbeider internationaal, het kapitaal
nationaal is, het is precies andersom. De
grootste egoist moet daarom reeds inzien
dat ’t zijn eigen belang is, de belangén van
zijn eigen volk op het eerste plan te zetten.
Doch dieper nog moeten wij dit voelen in
ons hart, ook, ja vooral uit ideëelé overwe
gingen zijn wij nationaal. Hart en verstand
zeggen ons dus dat te zijn. Doch als gij
nationaal zijt, moet gij ook liefde hebben
voor heel de natie, voor de werkers, die hun
best doen hun volk in stand te houden en
dus ook voor u leven en werken. Als gij dat
voelt, hebt gij ook het goede begrip van het
socialisme, dat liefde is tot alle volksgenoo-
ten, geheel iets anders dan het marxisme,
dat’ strijd/is .van den een tegen den ander.
Socialisme kan alleen zijn samenwerking;
liefde voor de natie in haar geheel is naar
onze meening het socialisme dat lijnrecht
tegenover het Marxisme staat.
Aan de hand van enkele leuzen wil spr.
nu nader uiteenzetten wat het nationaal-
socialisme wil bereiken. Die leuzen zijn die
waarmee de s.d.a.p. kortgeleden door Am
sterdam trok, n.l.: voor vrede, voor socialis
me, voor democratie. Deze leuzen vinden
wij practisch bij iedere partij, behalve bij
onze beweging, terug. Ook minister Colijn
zegt bijv, dat hij pal staat voor de demo
cratie, de volkssouvereiniteit dus die in
strijd 'is; met de a.r.-beginselen. Wat een
prachtige lijmstok is toch zoo’n leuze als: na 39 dienstjaren waren, zijn in dit 40e jaar
voor vrede. Wat heeft het nu voor zin
daarvoor in Amsterdam te demonstreeren.
Waar zitten hier de kerels die oorlog wil
len. Slechts de groote mogendheden hebben
daartoe de macht, en MacDonald moest
toen hij als minister-president de belangen
van het grootste imperium ter wereld wilde
dienen en dus ook de zaak van de vrede,
eerst uit de s.d.a.p.l
In Amerika bestaat de s.d.a.p. bijna niet,
doch daar heeft men wel de binnenlandsche
oorlog, omdat het ’t meest democratische
land ter wereld is. In Japan, in Italië is
geen s.d.a.p.; die van Duitschland zit in
Praag, in Frankrijk loopt de s.d.a.p. achter
de communisten aan, en in Rusland zijn de
s.d.a.p.-ers op communistische wijze opge
hangen. Het is dus de grootste volksverlak-
kerij als men hier met dergelijke leuzen
rondloopt. Is Nederland dan zoo oorlogs
zuchtig, neen, maar dit alles beoogt een
verdere stap op de weg die wij 20 jaar
gingen en moet leiden tot ontwapening en
die via de dappere ongehoorzaamheid ge
leid heeft tot de Zeven Provinciën. Dat
heeft de s.d.a.p. niet alleen gedaan, ook de
regeering heeft schuld, spr. had wel eens
willen zien hoe men zoo’n zaak in Italië
had bekokstoofd; speciaal ook de rechtsch^
partijen hebben dapper meegedaan en als
nu in Leeuwarden eenige tientallen man
nen zware straffen uitzitten zijn dat niet
alleen de schuldigen, evenmin als de offi
cieren, doch ook de autoriteiten, die bijv,
jarenlang een eerste officier handhaafden
die zelf verklaarde niet in staat te zijn lei
ding te geven. Doch die autoriteiten loopen
vrij rond met een pensioen naast een 'pen
sioen, en een betrekking naast een pensioen
naast een pensioen.
•De s.d.a.p. ging echter voor in het defai
tisme, dat over ons volk is gekomen, het is
trouwens goedkoop en gemakkelijk. De N.
S.B. heeft tot taak het volk weer anders op
te; voeden.
Indië ligt practisch onverdedigd en gij
hier in Friesland hebt daarmee evenveel te
gang van het liberale kapitalistische stelsel maar niet als viootspecialistenl
dat aan zijn eigen consekwentie: de strijd i leder moet afblijven van het terrein waar
van allen tegen allen, ten onder gaat. van hij geen verstand heeft; op deze wijze
Spr. heeft het hierbij niet alleen tegenimoeten de 100 Kamerleden wel marionetten
wat zich liberale staatspartij noemt, doch worden.
ook tegen de rechtsche partijen. Niet ten Ieder moet medezeggingschap hebben op
onrechte is Colijn, door iemand die het kan het gebied waarvan hij verstand heeft, de
weten, genoemd: „de grootste liberale landbouwer in de corporatie van de land-
staatsman”. Kan dit anders, en zoo ja, hoe? i bouw, de industrieel in die van de industrie,
Dat kan als wij van plan zijn het anders enz. Dan krijgen we een democratie, welke
te doen. In Italië staat practisch het geheele j zin heeft, die er is ten behoeve van het volk
volk achter Mussolini, in Duitschland heeftin zijn geheel. Doch om dit alles te verwe-
nog slechts enkele maanden geleden in een zenlijken is noodig een andere mentaliteit
volstrekt geheime stemming 90 der be-! van ons volk; met dit volk, in groote la-
volking zich achter het nationaal-socialis- gen kapot geslagen, veroverd door de lust
geschaard, 1 jaar geleden was dat nog tot sabotage en door lamlendigheid, kan
geen enkele regeering iets tot stand bren
gen. Wij moeten ons zelf herzien, ons de
faitisme en ook wat ons egoisme op zij
zetten, dan is er met een betere regeerings-
constellatie wat te bereiken. Zal deze om
zetting van geest en staat gaan ten koste
van het geloof dat u dierbaar is? Gij, ge-
loovigen weet zelf dat het licht van uw ge
loof meer en meer verdoofd is door de man
tel van de politiek, welke er over geslagen
is, dat het geloof al te zeer misbruikt is
ten dienste van baantjes-jagerij enz. Ook
ons geloof zal dus moeten worden gezui
verd, dan zal men ook zien een opbloei van
godsdienstig leven.
Zoo zullen wij de eenheid van pns volk
in politiek opzicht moeten bereiken, met het
respecteeren van de godsdienstige gazind-
zit hem oplegt. Is het geen dwaasheid dat, heid van ieder volksgenoot.
De zin voor eenheid is groeiende. In deze
beweging zijn reeds tienduizenden bijeen,
geleidelijk steeds kameraadschappelijker sa
menwerkend aan de eenheid van ons volk.
Dat volk heeft thans een laatste kans, met
de ondergang van de Nederlandsche staat
komt ook aan ons bestaan als Nederlander
een einde, en daarom roep ik allen op voor
die eenheid in het belang van volk en
vaderland.
Na de pauze behandelde ir. Mussert een
zeer groot aantal vragen.
De heer Van Hees droeg het oude Wil
helmus voor, waarna met het zingen van
het Wilhelmus werd geëindigd. Bij den aan
vang was het Friesch Volkslied gezongen.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig aan het bureau van politie,
Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen ID/2 en 12!6 uur, de
navolgende voorwerpen als gevonden ge
deponeerd op 1216 Oct. 1934: blauwe
zak; zakkam; kinderbeursje; ceintuur;
schoorsteenkap; dop van auto.
Aanwezig en te bevragen bij de navol
gende ingezetenen, qnderstaande voorwer
pen, als gevonden aangegeven op 1216
Oct. 1934: padvindersbeurs, R. Karsten 3e
Woudstraat 20; schoolétui, J. Scholten, Sin
gel 4; meisjesmuts, B. Bakker, Prinsen
gracht 8; rijwielbelastingmerk, W. Brou
wer, Scharnestraat 32; broche, Burgemees
ter, Sloten (Fr.); rijwielbelastingmerk, ds.
Wolfensberger, Harinxmakade 10; sleutel
van melkkraan, R. de Vries, Salverdastr. 5.
maken als ieder ander in Nederland, welks welke een nieuwe mentaliteit eischt en diesel blijkt uit het feit dat de vlootspecialiste
lot onverbrekelijk verbonden is met Indië. moeten wij opbouwen, het oog gericht op j der s.d.a.p. in de eerste Kamer een vrouw
Op het moment dat wij dat verliezen, wor- de toekomst. Wat nu gebeurt is de onder- is, spr. heeft voor vrouwen veel eerbied,
den wij een stuk van Duitschland, omdat
het onmogelijk is op dit stukje grond 8
millioen monden te voeden. Wij zeggen:
wij willen dit imperium handhaven, dat
door de kracht van onze voorvaderen tot
stand kwam en niet verloren mag gaan
door de lamlendigheid van dit geslacht.
De strijd van de N.S.B. gaat vooral ook
tegen die lamlendigheid die zich op aller
lei wijze in ons volk uit, dat geen weer
standsvermogen meer schijnt te hebben. Wij
willen een fier volk, van persoonlijkheden,
van plan om wat te doen en niet bij de pak
ken neer te zitten. Lijnrecht tegenover dat
defaitisme en die sabotage dat zich uit in
dergelijke demonstraties voor de vrede,
staan wij. Wij zijn daarom niet van plan
oorlog te verklaren aan Duitschland Frank
rijk of Japan, doch wij willen dat de naties
van Europa elkaar leeren verstaan en
respecteeren, wat alleen kan als ieder volk
zich zelf leert respecteeren.
Wie is er in geslaagd in D/2 jaar tijd de
verhouding tusschen Duitschland en ons
volk zoo grondig mogelijk te verpesten, heeft
de grootste leugens omtrent dat land ver
spreid en opgehitst tot de boycot van
Duitschland? Dat waren de lieden, die voor
de vrede zijn!
me
slechts 60
Het Duitsche volk heeft gezien dat 1 jaar
nationaal-socialisme meer sociale rechtvaar
digheid bracht dan 14 jaar Barmat marxis
me.
Het nationaal-socialisme eischt dat
slechts arbeid bron van verdienste en be
staansrecht geeft.
Te veel vergeten is dat arbeid niet ver
nedert, al is de arbeid in deze kapitalis
tische maatschappij op duizendvoudige wij
ze vernederd. Doch dat zal afgeloopen zijn,
wij zullen daartegen met alle middelen
En als ons volk nu al de last van die strijden. Arbeid in welke vorm ook is nooit
boycot ondervindt in de vorm van finan- vernederend, zoolang er mee beoogd wordt
en die van de organen van publieke op- lier bezit zal worden gerespecteerd, mits de
Ilcfilihg7 spr'.' bedoelt voorlichting. bezitter beseft de sociale taak welke dit be-
Onze tuinders in het Westland, en Venlo,
onze eierhandelaren in Barneveld, weten
nu wat het beteekent als er geen goede ver
standhouding is tusschen buren, maar laten
ze de rekening maar presenteeren bij
Meiertje Sluizer, de Maasbode en de Tijd
en voor een gedeelte ook in Den Haag, en
aan de andere kant van de grens. Als de
verstandhouding goed was en de verhou
ding gebaseerd op zuivere goedcrenruil tus
schen het eene volk en het ander, zou dat
niet voorgekomen zijn. Wat de vrede in ge
vaar brengt is de herleving van de oude
coalitie Frankrijk-Rusland, en dat is ge
schied door Herriot, een der leiders van de
s.-d.
En nu de tweede leuze: voor het socia
lisme. Nog maar één of twee jaar geleden
was het een demonstratie voor de sociali
satie, het geheele marxisme is er op gericht
het kapitaal in handen der ambtenaren te
brengen, doch na 40 dienstjaren, nu het
pensioengerechtigd is, heeft men weer maar
het woord socialisme genomen, de gemeen
telijke vischwinkels van Amsterdam, die er
1
I
1
NIEUWE SNEEKER COURANT