No. 14 der Gemeente Sneek annex SNEEKER COURANT (78e Jaargang) h Eerste Blad Uitgave KIEZEBRINS Co. Zaterdag 24 November 1934 Officieel Orgaan Dit No. bestaat uit 4 bkden. SSe Jaargang Begrooting 1935 der gemeente Sneek. i 1 Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SN'EEKER COURANT is een Advertentieblad Alle Advertentiën word»*» in beide bladen opgenomen Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting. f 181070.21 Blijft ten laste der gemeente f 50400. 9060.— 92000.— 23400.— Totaal f392530.21 Nadelig verschil f52155.61 f 173944.60 14000.— 10800.— 7530.— 75200.— Samen f 27000.— 9400.— 13660.— 2730.— f310264.60 Totaal NIEUWSTIJDINGEN. 1933 teruggebracht Samen f 112000.— 31490 Blijft ten laste der gemeente f 80510. 18000.— f 112000.— Samen B. KOSTEN VAN WERKVERSCHAFFING EN STEUNVERLENING. V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis. Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel. Langweer, Bozum 44000.— 50000.— Lagere belastingopbrengsten en mindere uitkering uit het gemeentefonds volgens overzicht A f392530.21 f310264.60 f82265.61 44000.— 50000.— Raming voor 1935 volgens de aanhangige wetsontwerpen. i) Verlies als gevolg van de instelling van het Werkloosheidssubsidiefonds voor een vol be lastingjaar f 1800. Verlies over een vol jaar f 25.300. Volgens de voor 1934 vast gestelde subsidieregeling zal in de onder a en b vermelde uitgaven vermoedelijk ’n sub sidie worden ontvangen van 33.50 33.50 van f94000.— Volgens de schaal, behoren de bij de memorie van toelich ting op het wetsontwerp no pens de gemeentelijke kosten van werkloosheidsvoorzienin gen zal in de onder a, b en c vermelde uitgaven vermoede lijk een bijdrage uit het werk loosheidssubsidiefonds wor den ontvangen van 55 55 van f 112000.— Ver. van Vrijz. Hervormden Vrijz. Herv. Vrouwenvereen. Voor bovengenoemde ver. sprak Dinsdag avond in de Harmonie mej. dr. Nic. Ban ning uit Den Haag over: „De zin van ons leven”. De aanwezigen zullen een onderwerp als: ,,De zin van het leven” een belangrijk vin den, maar er zijn tal van menschen voor wie het dit niet is. Dat zijn zij die leven het leven van elke dag zonder zich te verdiepen in levensvragen. Deze menschen doen hun dagelijksch werk en zoeken daar buiten pleizier, genot, geluk, ze zijn zonder inner lijke samenhang, hun leven is verbrokkeld. Het zijn die menschen, waarover Ji'et zoo menschkundige bijbelboek Prediker het ook heeft, ze doen de dingen welke alle ijdel heid zullen blijken, telkens komt er in hun leven iets dat wat belooft, doch niets blijkt blijvende bevrediging te geven. Er zijn ontr zaglijk veel van die menschen die .geen-lijn in hun leven hebben. Er is in deze tijd ook een groote groep van de jeugd, welke het houvast in het leven verloren heeft, de ouders vinden ’t zoo moeilijk hun iets, wat houvast biedt, mee in het leven te geven. Voetbal, vliegen, films, daarvoor hebben ze belangstelling, ze meten alles in het leven af naar het genot dat ze er van hebben, en Al deze belastingopbrengsten worden ont nomen aan de gemeenten, die voortaan slechts 35 van de hoofdsom der grond belasting krijgen uitgekeerd (thans 75 niet meer dan 55 (thans 80) opcenten op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting mogen heffen, welk aantal bij uiterste nood zaak kan worden opgevoerd tot 75 (thans 100) en ten hoogste 40 (thans 50) opcen ten op de hoofdsom der vermogensbelasting mogen leggen. De totale in het fonds te storten belas tingopbrengsten kunnen worden gesteld op van de belastingcapaciteit van alle ge meenten. Uit het fonds worden bijdragen verstrekt in de gemeentelijke uitgaven wegens kosten van steunverlening aan werklozen en die van arbeidslonen, betaald bij werkverschaf fing aan werklozen. De beperking welke tot dusver gold, dal alleen de uitgaven wegens kosten van steunuitkeringen aan werklozen, die afkomstig zijn uit z.g. crisisvakken voor een bijdrage in aanmerking komen, zal vervallen. Voortaan zal derhalve ook een bijdrage kunnen worden verwacht in de uit keringen aan door het Burgerlijk Armbe stuur ondersteunde valide werklozen. Voor de berekening van het subsidie-percentage zal als maatstaf gelden de verhouding tus sen de werkloosheidslasten en de belasting- capaciteiten der gemeente. Bij de toelichting op de betrekkelijke begrotingspost is de bijdrage voor deze gemeente becijferd op 55 Uit het Werkloosheidssubsidiefonds zul len de gemeenten bovendien ontvangen een uitkering per aangeslagene in de gemeente fondsbelasting. Te dezen aanzien verwijzen wij naar de bij volgno. 190a der begroting gegeven toelichting. Wij zullen deze beschouwing over de vèr strekkende plannen der regering, die nog niet tot wet zijn verheven, maar waarmee bij het samenstellen der begroting nochtans rekening is gehouden, eindigen met een overzicht van de financiële gevolgen dier plannen voor onze gemeente. spruitende uit de door de regering beraam de plannen, hebben wij zonder in eniger- mate op de bijzonderheden van de te treffen bezoldigingsregeling vooruit te lopen ge meend op f8500.te kunnen becijferen. Teneinde het evenwicht tussen de ont vangsten en uitgaven te bewaren is dit be*- drag voorlopig op de begroting geraamd als een beschikking over reserves. (Zie de toe-, lichting bij volgnos. 211 en 212 der begro ting). Daar de uitgaven door de hier be sproken maatregelen echter een gelijk be drag beneden de raming zullen blijven, heeft deze beschikking slechts administratieve be tekenis. De uitgaven wegens jaarwedden zijn voorlopig, in afwachting van de te tref fen regeling, geraamd op de bedragen welke verschuldigd zouden zijn indien de thans geldende kortingsbesluiten voor het gehele jaar 1935 zouden worden toegepast. Ten slotte bleef over een ongedekt tekort van f 27000.Een mogelijkheid tot verdere iets betekenende besnoeiing der ge meentelijke uitgaven zonder op tal van pun ten in meer of mindere mate het gemeente belang ernstig te schaden hebben wij niet kunnen ontdekken. Aan een verdere be schikking over in het reservefonds gestorte bedragen valt naar onze mening niet te denken. Wij menen voor de motivering van ons standpunt te kunnen volstaan met een verwijzing naar hetgeen wij het vorig jaar schreven in de memorie van toelichting op de begroting voor 1934 (biz. I en II). Om het tekort van f27000.te over bruggen stellen wij zij het schoorvoetend de volgende dekkingsmaatregelen voor: verhoging van de opcenten op de hoofd som der personele belasting; opbrengst f.12000.— verhoging van de opcenten op de hoofdsom der gemeente fondsbelasting tof 75. Op brengst voor het belastingjaar 1935/36 f 22800.waarvan ten bate van de begroting voor 1935 komt rond- 15000, Beide maatregelen hangen onverbrekelijk samen. In aanmerking nemende dat de op centen op de hoofdsom der personele belas ting in deze gemeente tot een behoorlijk peil zijn opgevoerd, komt uit een oogpunt van rechtvaardige belastingheffing de gemeen tefondsbelasting, waarbij rekening wordt gehouden met de draagkracht der belasting plichtigen, wel in de eerste plaats als bron van inkomsten in aanmerking. Volgens de wettelijke bepalingen kan deze bron echter niet verder worden aangeboord indien de overige gemeentelijke heffingen niet tot redelijke bedragen zijn opgevoerd. Naar het oordeel der regering is dit laatste pas het geval als o. m. gemiddeld 150 opcenten op de hoofdsom der personele belasting worden geheven. Eerst dan zal een opcentenheffing op de gemeentefondsbelasting boven het normale maximum van 55 en een verhoging tot 75 toelaatbaar zijn. Bij aanvaarding van de schaal voor de heffing van opcenten op de hoofdsom der personele belasting, welke wij U ter vast stelling aanbieden, zal aan de vorenbedoel de eis der regering zijn voldaan. Raming voor 1935 volgens de geldende regelingen. a. Kosten van werkver schaffing (arbeidslonen e .d.) b. Steun aan werklozen c. Subsidie aan het Bur gerlijk Armbestuur voor het verlenen van steun aan werk lozen De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe SneeKer Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: D i n s d a g s te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. A. INKOA1STEN. Raming voor 1935 volgens de geldende regelingen. Uitkering uit het gemeente fonds ingevolge art. 3 onder b der wet van 15 Juli 1929, S. 388 (indien korting van 8 bleef gehandhaafd) Uitkering van ’t rijk wegens 75 van de hoofdsom der grondbelasting Hoofdsom der personele be lasting 50 opcenten op de hoofdsom der vermogensbelasting 80 opcenten op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting Belasting wegens de classi ficatie der gemeente (gemeen tefondsbelasting) Minder ten laste der gemeen te blijvende kosten van werk- loosheidszorg f80510. f 50400.— Na deze uiteenzetting zal het geen ver wondering wekken dat de ontwerp-begro- ting, nadat alle posten welke daarvoor in aanmerking kwamen, nogmaals onder ogen waren gezien en zo scherp mogelijk ge raamd, geen opwekkend beeld vertoonde. Wij moesten een tekort constateren van on geveer f88000.Hierbij dient echter on middellijk aandacht te worden geschonken l aan twee omstandigheden nl.: dat in de ontwerp-begroting niet gerekend was op een beschikking over in het reservefonds ge storte bedragen en dat de begroting voor 1934 slechts sluitend kon worden gemaakt door een bedrag van ruim f 42000.uit het reservefonds te putten. In het bedrag van f 88000.was dus begrepen, als wij het zo eens mogen noemen, een geërfd tekort van f 42000.—. Het feitelijk tekort van de dienst 1935 kan derhalve worden gesteld op f46000.en geheel op rekening van de bovenbedoelde regeringsmaatregelen wor den geschreven. Voor de moeilijkheid gesteld het tekort van f 88000.te overbruggen, hebben wij in de eerste plaats overwogen dat het bij de stand van zaken zoals die thans is, niet verantwoord is tot reservering van gedeel ten van bedrijfswinsten en van het batig slot, dat de rekening van 1933 opleverde, over te gaan. Wij stellen dan ook voor, ter voorkoming van een begrotingstekort voor 1935 uit het reservefonds te putten een bedrag, gelijk aan de geraamde stortingen daarin van 40 van het batig slot van het gas- en waterleidingbedrijf over 1935 en van het batig saldo van de gewone dienst der rekening over 1933. In totaal kan dit bedrag op rond f 42000.worden gesteld, zodat het tekort slonk tot f46000.Ver volgens hebben wij op tal van inkomst- en uitgaafposten, zowel op de gemeentebegro ting als de bedrijfsbegrotingen, een correc tie aangebracht waardoor pl. m. f 8000. beschikbaar kwam, terwijl conversie van geldleningen tot een vermindering der lasten leidde tot een bedrag van pl. m. f 2500. Ook de salarisregeling voor ’t gemeente- personeel hebben wij binnen de kring onzer beschouwingen getrokken. Zoals U bekend is lopen de tijdelijke kortingen, welke thans op de lonen worden toegepast, op 1 Mei 1935 af. Drieërlei mogelijkheid zal dan be staan, nl. bestendiging van de tijdelijke kor tingen; vervanging van die kortingen door kortingen met een vast karakter; vaststel ling eener nieuwe salarisregeling. De ont wikkeling van de heersende crisistoestand in ogenschouw nemende, moet naar onze mening om tal van redenen aan de laatste oplossing de voorkeur worden gegeven. Wij hebben het ontwerpen van een nieuwe rege ling dan ook bereids ter hand genomen en hopen U het ontwerp tijdig voor het aflopen der tijdelijke kortingen ter vaststelling te kunnen aanbieden. Wij zullen het waarde ren indien U deze omstandigheid bij de be handeling van de begroting in aanmerking neemt. Het zou o. i. geen aanbeveling ver dienen indien onze arbeid op het stuk der bezoldigingsregeling doorkruist werd door raadsbesluiten, tijdens de behandeling der begroting genomen. Het was uit de aard der zaak niet mogelijk bij het samenstellen der begroting reeds volledig rekening te houden met de invloed van de gewijzigde regeling. Evenmin was dit het geval met de door de regering aangekondigde doch nog niet bij de Staten-Generaal ingediende plannen, welke strekken tot verlaging van pensioen lasten. De vermindering van de gemeente lijke lasten (lonen en pensioensbijdragen) welke het gevolg zullen zijn van de vast- stelling eener gewijzigde jaarwedderegeling en dë daling van de pensioenlasten voort- Raming voor 1935 volgens de aanhangige wetsontwerpen. a. Kosten van werkver schaffing (arbeidslonen e. d.) b. Steun aan werklozen c. Subsidie aan het Bur gerlijk Armbestuur voor het verlenen van steun aan werk lozen Verschenen is de begrooting 1935 der ge meente Sneek. Als in alle gemeenten, hebben de rijksmaatregelen ook B. en W. dezer ge meente voor een zeer moeilijke taak gesteld, zooals blijkt uit de inleiding tot de memorie van toelichting, welke wij hieronder laten volgen Toen wij ons tot het opmaken der be groting zetten; koesterden wij niet de ver wachting een in alle opzichten bevredigend resultaat te kunnen bereiken. Integendeel, de zekerheid dat voor kosten van werkloos heidsvoorzieningen meer zou moeten wor den geraamd dan ooit tevoren en de in uitzicht gestelde regeringsmaatregelen waardoor de gemeentefinanciën ernstig zou den worden getroffen, benamen ons bij voorbaat de hoop geen al te grote moeilijk heden te zullen ondervinden. Tijdens het begrotingswerk wijzigde zich het financieel aspect nog in ongunstige zin doordat in de aangekondigde regeringsmaatregelen op een bepaald onderdeel ingrijpende veran deringen werden aangebracht. Alvorens het beeld te schetsen dat de oorspronkelijke ontwerp-begroting vertoonde en een uiteen zetting te geven van de door ons voorge stelde dekkingsmaatregelen tot overbrug ging van het tekort, zullen wij U in het kort inlichten over de strekking van de hierboven bedoelde plannen der landsregering. Bij Koninklijke boodschap van 13 Juli 1934 is bij de Tweede Kamer der Staten Generaal ingediend een ontwerp van wet tot wijziging van de wet van 1929 regelen de de financiële verhouding tussen het rijk en de gemeenten. Met ingang van het jaar 1936/37 zal volgens de geldende wetsbe paling een nieuwe verdeling van de in het gemeentefonds te storten geldmiddelen moeten plaats hebben. Daar de inkomsten van het fonds sedert de instelling als ge volg van de benarde tijdsomstandigheden minder ruim vloeien, zal een nieuwe ver deling bij handhaving van de geldende rege ling voor de gemeente betekenen een aan merkelijk lagere uitkering. In de memorie van toelichting op het ingediende wetsont werp wordt in het licht gesteld, dat een ongewijzigde toepassing van de wet van 1929 zowel voor het rijk als voor de ge meenten grote bezwaren met zich zal bren gen. Voor het rijk omdat het ondoenlijk zal zijn bij de toch reeds zeer moeilijke toestand der geldmiddelen over de jaren 1934/35 en 1935/36 de geweldige tekorten in het ge meentefonds te blijven aanzuiveren; voor de gemeenten omdat, wanneer zij tot en met 1935/36 in het genot van de oorspronkelijke uitkeringen bleven, zij dan plotseling zon der enige overgang op een lager peil zou den terug vallen. Met behoud van de grond slagen der wet van 1929, welke volgens het oordeel der regering proefhoudend zijn ge bleken, worden een aantal wijzigingen in de huidige regeling voorgesteld. Volgens een van regeringswege gemaakte berekening zal de uitkering uit het gemeen tefonds, voor deze gemeente oorspronkelijk f 12.47651 per inwoner bedragende, doch voor het jaar 1934/35 ingevolge de kor- tingswet van 1933 teruggebracht tot f 11.47839, bij toepassing van de nieuwe wetsbepalingen voor 1935/36 op f 6.02012 per inwoner kunnen worden gesteld. Ter wijl de totale uitkering voor 1934/35 (na korting volgens de wet van 1933) f 180245.16 bedraagt, zal voor 1935/36 ver moedelijk in totaal een uitkering van f96237.63 kunnen worden verwacht. Een nadelig verschil voor de gemeente derhalve van f84007.53. De regering stelt echter voor een garantiebepaling in het leven te roepen krachtens welke de gemeenten bo ven het bedrag der nieuwe uitkering een garantie-uitkering ontvangen, het le jaar van 90 het 2e jaar van 80 enz. van het verschil tussen de uitkeringen over de uitkeringstijdvakken 1934/35 en 1935/36, zodat de vermindering met f 84007.53 over 10 jaren wordt verdeeld. Als gevolg van de ontworpen nieuwe regeling en door de wer king van de geldende in 1933 vastgestelde kortingswet is de raming van de uitkering uit het gemeentefonds bijna f 10000.lager dan voor 1934. De voornaamste in het wetsontwerp ver vatte wijzigingen zijn verder, dat de ge meenten uit het gemeentefonds een uitkering zullen ontvangen per aangeslagene in de gemeentefondsbelasting ter vervanging van de huidige uitkering van het zgn. classifi- Uitkering uit het gemeente fonds ingevolge art. 3 onder c der wet van 15 Juli 1929,»S. 388 Uitkering vaa het rijk we gens 35 van de hoofdsom der grondbelasting 20 van de hoofdsom der personele belasting naar de le 2e eh 3e grondslag'. Hoofdsom der personele be lasting naar de 4e tot en met de 7e grondslag 40 opcenten op de hoofdsom der vermogensbelasting 55 opcenten op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting volgens het ontworpen gewij zigd tarief2) Belasting wegens de classi ficatie der gemeente (gemeen tefondsbelasting) 1934/35 Uitkering ingevolge art. 3, onder a, der wet van 15 Juli 1929, S. 388, berekend per aangeslagene in de gemeente fondsbelasting (s/3 gedeelte van het bedrag over een vol jaar ad f20500. Uitkering uit het Werkloos heidssubsidiefonds berekend per aangeslagene in de ge meentefondsbelasting (2/3 ge deelte van het bedrag over een vol jaar ad f4100. catieverschil en dat het tarief voor de hef fing der gemeentefondsbelasting enigszins wordt gewijzigd, welke wijziging zal leiden tot een hogere opbrengst in hoofdsom en derhalve ook van de aan de gemeente ten goede komende opcenten. Bij de betrekke lijke begrotingsposten zijn de financiële ge volgen voor de gemeente uit deze wijzigin gen voortspruitende, nader toegelicht. De overweging dat het uitgesloten is dat het rijk een groter bedrag voor de subsi diëring van gemeenten ten behoeve van de werkloosheidslasten beschikbaar stelt dan thans het geval is en dat de meest geteister de gemeenten zelf het nodige geld niet meer kunnen vinden, heeft de regering tot de overtuiging gebracht dat als laatste red middel slechts overblijft dat de gemeenten dat deel der werkloosheidslasten, hetwelk niet uit eigen middelen noch door rijkssub- sidie kan worden gedekt, tezamen gaan dragen. Uitvloeisel van het door de regering ingenomen standpunt is geweest het bij Koninklijke boodschap van 18 September 1934 ingediende ontwerp van wet houdende voorzieningen terzake van gemeentelijke kosten van werkloosheidszorg. Wij mogen U niet verhelen dat het ontwerp ons ernstig heeft teleurgesteld. Wel zal de bijdrage welke de gemeente in de kosten van werk loosheidszorg ontvangt aanzienlijk stijgen, doch daartegenover staat, dat een zeer groot bedrag aan belastingopbrengsten, tot nog toe in de gemeentekas vloeiende, over geheveld zal worden naar het in te stellen Werkloosheidssubsidiefonds en dat het ge meentelijk belastinggebied in sterke mate wordt ingekrompen. Kennisneming van het straks te geven overzicht van de gevolgen voor deze gemeente van de door de regering beraamde plannen, welke een tijdelijk ka rakter zullen dragen en slechts voor de jaren 1935 en 1936 zullen gelden, zal het gevoel van teleurstelling dat ons bekroop alleszins verklaren, temeer wanneer daarbij in aanmerking wordt genomen dat voor de dienst 1934 tengevolge van de invloed van regeringsmaatregelen de gemeente ook reeds ruim f 33000.moest derven. Ingesteld wordt een Werkloosheidssub sidiefonds dat zal worden gevoed met de volgende belastingopbrengsten: a. 40 van de hoofdsom der grondbe lasting; b. 80 van de hoofdsom der personele belasting naar de le, 2e en 3e grondslag; (huurwaarde, mobilair en dienstboden) c. 25 opcenten op de hoofdsom der ge meentefondsbelasting; d. 10 opcenten op de hoofdsom der vermogensbelasting. ïfl 'l’tB 0.600.— 30000.— 57000.— - 30110.— 3000.— f tot 18000.— i f NIEUWE SNEEKER COURANT 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1