Ko. 22 Eerste Blad Uitgave KIEZBBRIltï Co. Zaierdag 15 Deeemoer 1934 51e Jaargang Dit No. bestaat uit 3 bidden. Gemeentebegrooting Sneek. p OFFICIEEL GEDEELTE. NIEUWSTIJDINGEN. 1 j de nominale lonen van het personeel 13'/2 ingehouden, feld wegen en middelen kunnen worden gevonden om de Een lid stelde in verband met deze cijfers de vraag of het geraamde bedrag niet veel te hoog is. Hij acht het gewenst, dat bij de raming van posten als de onderhavige, de gemiddelde uitgaven over de laatste 3 jaren tot basis worden genomen. Onderhoud losse goederen. Volgno. 6 der lasten. De bij het vorig volgnummer ge maakte opmerking geldt ook voor deze post. In 1932 bedroegen de uitgaven ƒ3259.54 en in 1933 ƒ3840.93. In aanmerking nemende, dat de prijzen van tal van artikelen aanmerkelijk zijn gedaald, kunnen de beide onderhouds- posten naar de mening van het lid, wiens opmerkingen hier worden weergegeven, gevoegelijk worden verlaagd. DIENSTPLICHT. HERHALINGSOEFENINGEN. De BURGEMEESTER van SNEEK vestigt de aandacht van belanghebbenden op de aan het Stadhuis aangeplakte open bare kennisgeving betreffende de regeling van opkomst van de dienstplichtigen, die in 1935 aan de herhalingsoefeningen moeten deelnemen. SNEEK, 14 December 1934. In een Maandag a.s. te houden raadsvergadering, welke ’s middags 2 uur aanvangt, wordt de begrooting 1935 be handeld. Wij publiceeren hieronder een en ander uit de sectie rapporten en het antwoord van B. en W. SECTIERAPPORTEN. No. X 07.352.11(21). Rapport van de le sectie uit de gemeente raad betreffende het onderzoek van de ge meentebegroting voor 1935. SNEEK, 4 December 1934. Aan de Gemeenteraad. De sectie was samengesteld als volgt: P. van der Veen, Voorzitter, F. Blok, J. de Groot, G. L. Dokkum, M. Oppen huizen en W. Hoekstra. Afwezig de heer K. Breeuwsma. Rapporteur: L. Rasterhoff. Een lid meende bij de bedrijfsbegrotingen de algemene opmerking te moeten maken, dat het moeilijk is zich ten aanzien van de daarin voorkomende ramingen een gefun deerd oordeel te vormen. Er zijn te veel factoren, welke daarbij een rol spelen, die buiten de gezichtskring van de leden van de raad liggen. Het samenstellen der begrotingen is z. i. vaak te veel sleurwerk. Men neemt de cijfers van het vorig jaar, vergelijkt ze met de laatst bekende uitkom sten en rangschikt ze, om ten slotte een resultaat te krijgen, dat men het meest gewenst acht. Hij meende reeds thans te moeten opmerken, dat de bedrijfsbegrotingen de indruk geven, dat burgemeester en wethouders niet voldoende doordrongen zijn van de ernstige financiële moeilijkheden. maar het grootste gedeelte daarvan is pensioenverhaal, dat niet als salariskorting mag worden aangemerkt. Burgemeester en wethouders zijn in gebreke gebleven intijds voorzieningsmaatregelen te treffen, terwijl zij ook thans niet voornemens zijn ingrijpende bezuinigingen aan te brengen. Deze houding getuigt van weinig inzicht in de benarde positie waarin de burgerij verkeert. Die po sitie eist een krachtig ingrijpen. Hoofdstuk VI, één van de onderdele'n, die voor besnoei ing in aanmerking komen wijst zelfs een hoger nadelig slot aan dan voor 1934. De daling van materiaalprijzen had toch haar invloed moeten doen gelden. Gewezen werd in dit verband op de inconsequente methode om behalve voor gewoon onderhoud1 van straten nog een bedrag voor „extra onderhoud” uit te trekken. Het lid wiens inzichten hier worden weergegeven is niet overtuigd dat de gehate belastingverhoging niet kan wor den voorkomen. Hij meent er niet genoeg bij Burgemeester en wethouders op te kunnen aandringen hun standpunt te herzien zodat belastingverhoging achterwege blijft. Het aanbrengen van bezuinigingen op Hoofdstuk VI en een verder aantasten van het salarispeil zal voldoende zijn om zonder belastingverhoging een sluitende begroting te ver krijgen. Andere leden meenden zonder zich in alle opzichten met de ingediende begroting te kunnen verenigen dat in plaats van critiek een woord van waardering toekomt aan burgemeester en wethouders, die zich bij het samen stellen van begrotingen jaar in jaar uit op het laatste ogenblik voor geweldige moeilijkheden zien geplaatst. Er is meer aanleiding het college een woord van dank te brengen voor het feit dat het kans heeft gezien een slui tende begroting te verkrijgen zonder een afbraakpolitiek te voeren- dan het in staat van beschuldiging te stellen. Burgemeester en wethouders hebben dit jaar een be- in alle opzichten bevredigend te kunnen beantwoorden. Sro^nS moeten indienen welke niet op de wet steunt maar GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan het bureau van politie, Martinïplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11 'A en 12J6 uur, de navolgende voorwerpen als gevonden ge- deponeerd op 1113 Dec. 1934: rijwielen, sleutel, lap stof, dameshandschoen. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer- 1 pen, als gevonden aangegeven op 1113 Dec 1934: portemonnaie, H. Harling, Kloos- 1 terhof 28; rijwielbelastingmerk, U. Bos, 2e 1 Woudstraat 47; armband, S. Nijholt, Fols- gare; bruine ceintuur, S. Vogelvanger, 1J1- sterkade 50b; speelgoedhondje, A. Kam pen, Kleinzand 56; portemonnaie, Cnossen, Geeuwkade; armband, H. Zwaagman, Arm huis; padvindersrhes, W. Dijkstra, 3e Frit- temahovenstraat 10; zwarte glacé hand schoen, D. Zoodsma!_2e Steenklipstraat 11; k U U V I UC UI CJ V, j. V**. WW. AUU.U...... straat 13; pakje met inhoud, Wed. R. Ozin- ga, Ged. Neltjeshaven 46; vulpen, A. Veld- stra, 2e Steenklipstraat 21. T entoonstelljnjg Ettalaig.e- en Vakcursus. Woensdagavond werd in de boven- Iqaal van café Hanènburg alhier een tentoonstelling gehouden van leermate riaal, teekenvoorbeeltieh, werkstukken van cursist,e'n enz. van de etalage- en lakcursus, dje ook in dit seizoen weer gegeven wordt voor rekehing van de drie plaatselyke middenstandsvereeni- gingen. De leider v<a.n de cursus, de heer D. Miedema was zoo welwillend ons rond te leiden en ons ’t een en ander over deze voor winkeliers en winkelpersoneel zoo belangrijke cursus te vertelle'n. Naast de uitstalling van een aantal voorbeelden en dictaten betreffende verschillende lettertypes te vervaardi gen met de redispen en penseel, kleu renleer, vlak- en letterversiering, het maken en ontwerpen van etalage- en prijskaarten, schabloneerwerk, spuit werk, wikkelwerk, etalagebouw enz., waren hier vele werkstukken van de cursisten, zoowel van de eerste als van de vervolgcursus te bezichtigen, waar bij een groot aantal in opdracht en met behulp v,an voorbeelden thuis gemaakt, maar ook velé naar eigen ontwerp. Natuurlijk was ’t eene beter ge slaagd en netter uitgevoerd dan ’t an dere, maar toch gaf ieder werkstuk, hoe eenvoudig soms ook, blijk van ern stig willen en van de uitstekende lei ding die van den heer Miedema die zelf alle teekenvoorbeeMen ed- ont werpt uitgaat. En dat leerlingen het onder zijn lei ding bij voortgezette studie ver kunnen brengen, bewees wel het prachtige ma teriaal dat ter opluistering door de heer Hoekstra was ingezonden, werk stukken die blijk gaven dat deze jonge teekenaar het in ontwerpen en uitvoe ren van reclameplaten, moderne etala- g.e’s ‘e.d. al ver gebracht heeft. Al met al' een bezienswaardige ex positie die duidelijk en klaar deed uit komen vah hoeveel waarde deze cur sussen vbor de middenstanders en hun personeel zijn. BIOSCOOPNIEUWS. Het A mi ci t ia Theater heeft als hoofdnummer „Z'igeunerbBoed”, met Grit Haid, George Alexander, Adèle Sandrock, Ralph Arthur Roberts e.a. De Tel. schrijft er van: De film „Zigeunerbloed” doet sterk denken aan de beste blijspelen van Blumental en Kadelburg, waarmede een vorig geslacht zich avond aan avond dol amuseerde, en die heusch door de tegenwoordige generatie nog wel te genieten zijn. Nu het geval verfilmd is met alle hulpmiddelen waar over de (filmtechniek beschikt, zooals o.a. prachtige natuuropnamten, is het zek'er attractief en men zal zich Koste lijk amusêeren bij deze dwaze opeen- hooping van verwiarring'en en malle situaties. 'De Nïeuwslbron: De hoofdf'ilm is ditmaal ’t fijn gees tige, ondeugende „Zigeunersbloed”, vpl mooie opnam'en en met spannenden tekst. Adèl'e Sandrock viert er triom fen in ’en ook Georg Alexander doet er toelichting wel van de ernst overtuigd te zijn. Zij verklaren naqr dekkingsmiddelen te hebben gezocht en op verschil lende posten correcties te hebben toegf^ast. De uitdruk king „correcties” karakteriseert de arbeid van burgemees ter en wethouders zeer juist. De ernst van de toestand eist echter een meer resoluut ingrijpen, zodat de gehele gemeentehuishouding zich aanpast aan de gewijzigde omstandigheden. Meer ingrijpende wijzigingen hadden moeten worden voorgesteld. Burgemeester en wethouders hadden bij het opmaken der begrotingmet inachtneming der op de gemeente rustende wettelijke verplichtingen als uitgangspunt moeten nemen: er is geen geld meer be schikbaar, de gemeentelijke uitgaven moeten op een lager peil komen. Het college heeft ten slotte een besparing ver kregen van ƒ8000.In hét licht van het eindcijfer der begroting is dit wel een zeer miniem bedrag. Het lid, wiens —r door andere leden onderschreven betoog hier wordt weergegeven, is van oordeel, dat bur gemeester en wethouders in gebreke zijn gebleven; zij hadden evenals de landsregering met vaste hand en besliste wil belangrijke bezuinigingen moeten hebben aan gebracht. Hij sprak er verder zijn teleurstelling over uit dat bur gemeester en wethouders de lagere last, voortspruitende uit een salarisherziening en een verlaging der pensioens bijdragen in één bedrag hebben geraamd. Het kan zijn dat het bedrag als een zeer voorlopige raming moet wor den beschouwd, maar burgemeester en wethouders zullen zich toch én ten opzichte van de loonregeling én ten op zichte van de verwachte verlaging der pensioenlasten een zeker bedrag hebben voorgesteld. Een nieuwe loonkorting van 5 acht dit lid allerminst overdreven, vooral niet als een vergelijking getroffen wordt met het particulier bedrijf, al mogen de daar bestaande verhoudingen niet uitsluitend i als maatstaf gelden. Een verlaging met 5 zou ongeveer 15000.per jaar opbrengen, waarvan rekening hou dende met het feit dat de tijdelijke kortingen op 1 Mei a.s. vervallen en de nieuwe regeling dan in werking zal treden ten bate van 1935 zou komen 10.000.Thans is ge raamd ƒ8500.waarin is begrepen een voordeel voort vloeiende uit de verlaging der pensioenlasten. De voren staande becijfering geeft enig inzicht in hetgeen burge meester en wethouders zich voorstellen met een nieuwe loonregeling te bereiken. Het wil het lid, hier aan het woord, voorkomen, dat wanneer burgemeester en wethouders zich op het stand punt hadden gesteld: „wij moeten rondkomen met de mid delen die wij hebben”, zij op sommige hoofdstukken 10 zouden hebben besnoeid. Hij wijst in dit verband op hoofd stukken II, 111, VI, VII en VIII (gedeeltelijk), waarop tal van posten voorkomen, die noodgedwongen met 10 hadden kunnen worden verlaagd. Er moet per slot van rekening tussen twee kwaden gekozen worden. Wanneer niet tijdig resoluut wordt ingegrepen, zullen het gemeentepersoneel en de werklozen in de eerste plaats de dupe van de desolate toestand worden. Andere leden onderschreven het hierboven weergegeven betoog geheel. Eén dier leden meende daaraan nog het vol gende te moeten toevoegen. De inleidende beschouwingen tot de begroting ademen de geest van: „er zit niet anders op dan wij voorstellen”. Die voorstelling van zaken prikkelt dit lid juist tot reageren. Het vorig jaar is op een verdere salarisverlaging aangedrongen. In de loop van dit jaar is echter gebleken, dat burgemeester en wethouders zich tegenover de commissie voor georganiseerd overleg hebben verbonden, de regeling voorlopig geen verdere wijzigingen te doen ondergaan. Het is echter de vraag of de raad het zelfde standpunt inneemt. Wanneer in aanmerking wordt genomen dat in de me morie van toelichting een bedrag van 8500.wordt ge noemd, waarin misschien 6000.wegens loonsverlaging is begrepen, dan blijkt wel zo ongeveer met welk gering percentage burgemeester en wethouders voornemens zijn de lonen te verlagen. De wijze waarop zij, die van de rente van vermogen moeten leven worden getroffen door con versie van leningen, steekt hierbij wel zeer schril af. Al moge bij de salariëring van het gemeentepersoneel nietwoningcomplexen der gemeente. Het dagelijks bestuur enkel op de toestanden in het particulier bedrijf worden; stelt zich te dezen aanzien op een formeel wettelijk diende nog niet behandelde wetsontwerpen. Alles staat du§ eigpnfijk op losse schroeven. Welke waarde moet aan Hét-,gezag worden toegekend als geëist wordt dat bij de regeling van de gemeentehuishouding niet meer rekening wó{dt gehouden met de wet, doch met hetgeen misschien wet £él worden. Waren de leden die weinig vleiende woorden over het beleid van burgemeester en wethouders deden horen, wel aan het juiste adres met hun critiek, zo werd gevraagd? Met betrekking tot de gemaakte opmerking over de stijging van het nadelig slot van hoofdstuk VI merkten deze leden op, dat tal van posten lager zijn geraamd dan vorige jaren. Ook moet in het oog worden gehouden dat er een zuinigheid is die de wijsheid bedriegt. Men kan niet ,mmer noodzakelijke verbeteringen en herstellingen uit stellen. De aan het woord zijnde leden merkten op, dat de per soneelsuitgaven bij het sluitend maken ener begroting de laatste tijd een bijzondere rol vervullen. Op het totaal dier uitgaven wordt een zeker percentage toegepast en het verstoorde evenwicht is weer verkregen, waarbij het won derlijke van het geval is, dat de ambtenaar steeds 100 overhoudt, waarop bij een volgende gelegenheid weer enige procenten beknibbeld kunnen worden. In aanmerking nemende dat de salarissen in totaal nog geen 1/i gedeelte van de uitgaven der gemeente belopen, achten deze leden het salarisvraagstuk voor deze gemeente niet van zorg volle aard. Wel hadden zij gaarne het in de inleiding ge noemde bedrag van 8500.nader toegelicht gezien. Zo- .ang een nader inzicht in de in voorbereiding zijnde plan- len ontbreekt, behouden zij hun stem ten opzichte van de loonregeling voor. Opgemerkt werd nog dat de leden die burgemeester en wethouders in gebreke stelden, slechts enkele posten had den genoemd waarop iets beknibbeld kan worden maar overigens nagelaten hebben de onderdelen der gemeente huishouding aan te geven waarop bezuinigd kan worden. Wel spraken zij over aanpassen maar die eis wordt slechts gesteld aan de minder draagkrachtigen, n.l. het gemeente personeel en de werklozen. Indien de regering er na herhaalde aandrang was toe overgegaan om ter bestrijding van de werkloosheidslasten een heffing in eens te vorderen van de grotere vermogens, zou het mogelijk zijn geweest een sluitende begroting te verkrijgen zonder een „gehate” belastingverhoging. Tot nog toe was de regering echter niet bereid voorstellen in die richting te doen. Naar aanleiding van dit betoog merkte een lid, dat reeds eerder aan het woord was geweest nog op, dat de geuite critiek wel terdege tot burgemeester en wethouders moest worden gericht. Zij toch hebben de begroting aan geboden en zjj zijn het die niet genoeg van de ernst van de toestand doordrongen zijn. Meerdere leden hadden bezwaar tegen handhaving van verschillende subsidies op de begroting. Een lid bepleitte het intrekken van aan de concierges en schoonmakers toegekende toelagen voor aanschaffing van schoonmaakartikelen. UITGAVEN. Enkele leden meenden dat op tal van posten van dit hoofdstuk nu er geen geld meer beschikbaar is be zuinigd had kunnen worden. Meerdere leden vroegen zich af of het gemeentelijk politiecorps voor een plaats als Sneek niet te groot is. Is het niet mogelijk het aantal agenten langzamerhand in te krimpen? Een lid achtte het met het oog op ’t gevaar voor auto’s wenselijk dat op het doodlopende gedeelte van de Frederik Hendrikstraat naar de Woudvaartkade een Waarschu wingsbord wordt geplaatst. Een lid wenste er de aandacht op te vestigen, dat de gemeente met betrekking tot de dekking' van het tekort op de door de woningstichting „Patrimonium” geëxploiteerde woningen naar zijn mening geen mindere geldelijke verplichtingen heeft dan tegenover de eigen gelet, toch zal rekening moeten worden gehouden met de’standpunt. Wanneer echter door het gemeentebestuur een waarin de gemeente verkeert. BEGROTING ELECTRIC1TEITSBEDRIJF. Een lid, dat kennis had genomen van de overdracht van het gemeentelijk distributiebedrijf ener aangrenzende ge meente aan de provincie, voornamelijk uit overweging, dat het P. E. B. veel goedkooper stroom kan leveren dan het G. E. B., stelde de vraag of dit laatste ook geldt voor deze gemeente. Volgno. 1 der baten. De sectie wenste de vraag te stellen of het ook mogelijk is een vastrechttarief in het leven te roepen, dat aan de verbruikers meer voordelen biedt dan het geldend vastrechttarief. Een lid zou gaarne vernemen of burgemeester en wet houders, ondanks het voor 1935 geraamde nadelig slot, voornemens zijn binnen niet al te lange tijd een verlaging an de stroomprijs te bevorderen. Volgno. 3 der baten. Wegens opbrengst van meterhuur s geraamd ƒ8856.terwijl blijkens de bij volgno. 7 der isten gegeven toelichting op de waarde der meters wordt ifgeschreven ƒ2441.51. Een lid meende uit deze zeer uit eenlopende bedragen te kunnen afleiden, dat op de meters :en grote winst wordt gemaakt. Hij acht dit onbillijk en vraagt of het mogelijk is de meterhuur meer in overeen stemming te brengen met de ten laste van het bedrijf komende kostprijs der meters. BEGROTING GASBEDRIJF. Volgno. 1 der baten. Zijn burgemeester en wethouders van oordeel dat, niettegenstaande het afnemend gasver bruik, de thans geldende prijzen gehandhaafd kunnen worden? Volgno. 2 der baten. Hoewel voor 1935 is gerekend op een verwerking van 6080 ton steenkolen en voor 1934 op 6300 ton, wordt voor 1935 verwacht een productie van 4000 H.L. stofcokes tegenover 2600 H.L. in 1934. Wat is de reden van deze stijging? De raming van de voor verwarming van ovens te ver bruiken hoeveelheid cokes is vergeleken bij 1934 toegenomen met 1460 H.L. De sectie achtte deze afwijkende raming zonder nadere toelichting niet verklaarbaar. Volgno. 8 der baten. Het is een lid opgevallen, dat in nieuwe huizen meters worden geplaatst, waarvan de huur 1.20 per jaar hoger is dan van die, geplaatst in oudere woningen. Hij zou hierover gaarne worden ingelicht. Volgno. 9 der baten. Een lid merkte op dat bij de be handeling van de gemeentebegroting voor 1934 werd toe gezegd de kwestie van de huur van muntgasinstallaties onder de ogen te zien. Hij acht het van belang ook voor het bedrijf dat het bedrag der verschuldigde ver goeding wordt herzien. De installatie is thans als regel tot enkele meters leiding beperkt. Lampen en toestellen worden heel weinig meer gebruikt. Volgno. 4 der lasten. Naar de mening van een lid is het voor onderhoud van muntmeters uitgetrokken bedrag van 1000.veel te hoog geraamd. BEGROTING WATERLEIDINGBEDRIJF. Volgno. 3 der lasten. Het heeft de aandacht van een lid getrokken dat de post onderhoud ƒ3000.lager is geraamd dan voor 1934. Is thans ook in die post be grepen een bedrag voor verbetering van de weg naar het pompstation? Volgno. 7 der lasten. Een lid vroeg waarom thans voor het eventueel gebruik maken van de diensten van het Rijks- bureau voor drinkwatervoorziening ƒ450.is geraamd (vorig jaar ƒ300. Grond- en waterschapslasten. Volgno. 10 der lasten. Een lid zag de hogere raming van deze post gaarne nader toegelicht. BEGROTING REIN1GINGSBEDRIJF. Compost. Volgno. 3 der baten. Een lid oordeelde de raming van de opbrengst van deze meststof veel te optimistisch. In 1932 werd ƒ1303.45 ontvangen en in 1933. ƒ1343.60. Onderhoud. Volgno. 5 der lasten. Thans is uitgetrokken 1000. terwijl de uitgaven bedroegen in 1933: ƒ273.68; in 1932: 393.50. GEMEENTE-BEGROTING. Algemene beschouwingen. Enkele leden noemden de aanblik, welke de begroting biedt, zeer troosteloos en verontrustend. Het is niet moge lijk gebleken een sluitende begroting te verkrijgen zonder een belastingverhoging van ƒ27000.Het vorig jaar moesten de gemeentelijke heffingen met 33000.worden verhoogd. Toen is de stijging van de belastingdruk sedert 1930 becijferd op ƒ94600.welke berekening niet door burgemeester en wethouders is bestreden, zodat zij nog als uitgangspunt kan dienst doen. Tegenover deze toe neming van de belastingdruk is het van groot belang aan dacht te schenken aan de belangrijke vermindering van het volksinkomen, voor het gehele land becijferd op 26.65 Dit percentage demonstreert voldoende de gang van zaken en dwingt ons ons rekenschap te geven van de crisis, waarin wij thans verkeren, die, volgens het oordeel van deskundigen, niet van conjuncturele maar van structurele aard is. De vraag of bij het opmaken der begroting vol doende met de ernst der tijden rekening is gehouden, menen de leden, wier jbetoog hier wordt weergegeven, niet i i 1.2 1. J_... Burgemeester en wethouders zeggen in de Memorie van ^aar vindt in circulaires der regering en in inge- dus. eigenlijk op losse schroeven. Welke waarde moet ■f7 'I. l i J g| NIEUWE SNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (78e Jaargang) - --O -- -- --- O—----- gewijzigde tijdsomstandigheden. Wel wordt nu reeds op J welwillende houding wordt aangenomen, zullen ongetwij- V wviiiiiguKJinpitach viti gciiiccmc. uci uagcujft.ö uvoiuui' eipli fa dp7Pn sarnipn nn aph fnrmppl x»7Pffp1iil<

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1