Uit onze Raadzaal. I r 's annex SNEEKER COURANT (78e Jaargang) Io. 23 Eerste Blad Uitgave KIEZEBBINK Co. Woensdag 19 ueeemher 1934 tfie jaargang Dit No. bestaat uit 3 bladen. n e. VERTROKKEN: I I I 1 1. 2. 1. 2. 1 i INGEKOMEN: De V o o r z. geeft gelegenheid let het houden der LIJST VAN INGEKOMEN EN VERTROKKEN PERSONEN OVER NOVEMBER 1934. Algemene beschouwingen. De heer Van der Vee n' acht het houden van algemene beschouwingen niet zo dringend noodzakelijk, doch het is hier Antje Elisabeth Waringa, z. b., van Alkmaar naar Kloosterstraat no. 9; Johanna Klasina Vis- scher, winkeljuffrouw, van Groningen naar Krui- zebroederstraat no. 89; Hendrik Aardema, chauf feur, van Poppingawier naar Oude Koemarkt no. 25; *Gjalt de Jong, onderwijzer, van Ned. Indië naar Wijde Noorderhorne no. 23; Gerritje de Schiffart, onderwijzeres, van Sexbierum naar Leeuwarderweg no. 9; Elske Brinksma, dienst bode, van Bolsward naar Kleinzand no. 14; Si mon Nicolaas Teuwisse, controleur van het crisiszuivelbureau, van Oldenzaal naar Kapel straat no. 37; Lutgertje Miedema, echtgenote van S. van der Ploeg, z. b., van Leeuwarden naar Wassenberghstraat no. 17; Johannes van der Ploeg, lijnwerker P.T.T., van Mantgum naar Parkstraat no. 11; Antje van der Heek, echtge note van Abele de Jong, z. b., van Oranjewoud naar Franekervaart no. 16; Pieter Landman, kapper, van Grouw naar Oosterdijk no. 45; Geertje Rollema, dienstbode, van Mijdrecht naar Geeuwkade no. 15; Jantje Broersma, hulp in de huishouding, van Leeuwarden naar de Coligny- straat no. 1; Tjitske Leenstra, hulp in de huis houding, van Terzool naar Oosterdijk no. 19; Hiltje Volkers, winkeljuffrouw, van Groningen naar Nauwe Burgstraat no. 4; Froukje Catharina Siemonsma, z. b., van Nijmegen naar Gysbert Japiksstraat no. 24; •Anne Feenstra, visventer, van Oosterzee naar 2e Woudstraat no. 18; Hen- derikus van den Dungen, z. b., van Canada naar Bolswarderweg no. 2; Trijntje van der Meulen, echtgenote van Auke van der Heide, z. b., van Terzool naar Hooghuistersteeg no. 7; Auke van der Heide, bakker, van Goënga naar Hooghuis tersteeg no. 7; Willem Koenderink, agent van politie, van Zutphen naar Rozenstraat no. 17; •Evert Koopmans, z. b., van Rauwerd naar Emmastraat no. 14; Thekla Süsskind, z. b., van Fulda (D.) naar Hoogend no. 28; Hans Engel- sma, leerling-monteur, van Oosterend naar Mar- tiniplein no. 6; Egbert Scholten, polderwerker, van Akkrum naar aan boord; Trijntje Nijenhuis, dienstbode, van Hindeloopen naar Lemmerweg no. 4; Jentje Eringa, bakker, van Zwagerveen naar Oosterdijk no. 19; Jan Suierveld, z. b., van Amerika naar le Steenklipstraat no. 0; Hans Dijkstra, z. b., van Gorredijk naar Jan van Nas- saustraat no. 20; Longine Giel, hulp in de huis houding, van Den Helder naar Martinipiein no. 3; Josephus Wilhelmus Stockmann, z. b., van Driebergen-Rijsenburg naar Kruizebroederstraat no. 93; *Douwe Klijnsma, handelsreiziger, van Driebergen-Rijsenburg naar Frederik Hendrik straat no. 59; Janke Punter, dienstbode, van Goënga naar Wassenberghstraat no. 22; Jantje Poepjes, dienstbode, van Koudum naar School straat no. 33. Daarom is door ons gepleit voor 10 korting o/ de stil en op de lonen en salarissen. Spr. constateert^tiat B. i weigeren de f8500, welke zij op salarissen én op pen^o^j lasten wensen te korten, nader toe te lichten. Wanr.jer.Cz •Fokke Zeldenrust, z. b., van Kloosterstraat 40 naar Utrecht, Menno van Coehoornstraat 34; Intje van der Meer, echtgenote van Hotze de Boer, z. b., van Waterpoortsgracht 21 naar Tiel, Gr. Burgsche Grintweg 24; *Emke de Jong, vet- venter, van Hooghuistersteeg 7 naar Hommerts no. 35; Uilkje Mink, dienstbode, van Wijde Noorderhorne 15 naar ïdskenhuizen no. 123; Oeke Foekema, dienstbode, van IJlsterkade no. 19 naar Westhem, aan boord; Bernardus Ste- neker, slager, van Kleinzand 88 naar St. Nico- laasga no. 86; Hijlkje Temming, dienstbode, van Grootzand no. 12 naar Woudsend no. 182; *Jan Vaartjes, schipper, van aan boord naar Bols ward, aan boord; Wouter van der Bij, expedi- tieknecht, van Parkbuurt no. 13 naar Meppel, Prinsengracht 9a; Jetske Susanna de Ree, dienst bode, van Grootzand 58 naar Alkmaar, Kenne- merweg no. 21; Albert Duba, rijksklerk Directe Belastingen, van Kruizebroederstraat no. 44 n. Amsterdam, Marnixstr. 386 huis; Bertus Fokke Osinga, rijksklerk Directe Belastingen, v. Bour- bonstraat no. 26 naar Amsterdam, Marnixstraat 386 huis; Thomas Rinke de Wit, z. b., v. Markt straat no. 10 naar ’s Gravenhage, Meloenstraat no. 107; Gooitske Stallmann, echtgenoote van Johan Gerhard Faber, z. b., van Nauwe Noor derhorne no. 36 naar Sjanghai (China); Jantina Mulder, dienstbode, van Peperstraat no. 2 naar Naarden, Jan Toebacklaan no. 39; Stevani Ber- nardina Draisma, dienstbode, van Tranendal no. 13 naar Groningen, Nieuwe Ebbingestraat no. 66; Johannes Wempe, opzichter-tekenaar, van Parkstraat no. 12 naar Amsterdam, Jan van Galenstraat no. 2971; Jan Pool, z. b., van Lelie straat no. 17 naar Sijbrandaburen; Jantje Alt- huisius, z. b., van Willem de Zwijgerstraat no. 14 naar Amstelveen, Amsterdamsche weg no. 285; Jaike Hogeboom, z. b., van Lemmerweg no. 4 naar Terzool no. 40; Adolf Wilhelm Schmid, z. b., van Willem de Zwijgerstraat no. 40 naar Haarlem, Bataviastraat no. 63; Jantje Jansma, dienstbode, van Singel no. 88 naar Wijnjeterp, Hoofdweg no. 102a; *Yme Groeneveld, reiziger, van 2e Woudstraat no. 47 naar Leeuwarden, Oude Oosterstraat no. 8; Jacoba Andringa, z. b., van Wijde Noorderhorne no. 2 naar Oosterhaule no 73; Antje Jorritsma, dienstbode, van Sta tionsweg 10 naar Alkmaar, Wilhelminalaan no. 11, Centraal Ziekenhuis; Klaas den Hartog, tandtechniker, van Badhuisgracht no. 14 naar Huizum, Jozef Israëlstraat no. 26; Hendrik Ham- mink, z. b., van Gijsbert Japiksstraat no. 2 naai Almelo, Molenkampspark no. 3; Tettje C. van der Feer, hulp in de huishouding, van Oppen- huizerweg no. 56 naar ’s Gravenhage, Kwartel- laan no. 28; Atje Gerritsma, dienstbode, van Wijde Noorderhorne no. 8 naar Heeg, p. a. wed. Gerritsma; Wijtze Boot, harmonicaspeler, van Willem de Zwijgerstraat no. 59 naar Am sterdam, Groote Houtstraat 6 Ihoog; Minne Hiemstra, schilder, van Kruizebroederstraat no. 32 naar Bilthoven, Middellaan no. 12; Aaltje de DE GEMEENTEBEGROTING. Punt X. De gemeentebegroting voor 1935. (De'rapporten van de le en 2e sectie en de Memorie van Antwoord van Burgemeester en Wethouders zijn op genomen onder de nos. 144, 145 en 146 der bijlagen, dos- sierno. X 07.352.11(21)). VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op MAANDAG 17 DECEMBER 1934, des namiddags 2 uur. Voorzitter: de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Secretaris: de heer P. Sikkes. Aanwezig 13 leden. Afwezig de h.h. Breeuwsma en de Groot beide wegens ziekte. Punt 1. Notulen van de vergadering van 10 December 1934. Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld. Punt II. Aanbeveling van Burgemeester en Wethouders voor de benoeming van 2 leden der commissie van toe zicht op het lager onderwijs. (Bijl. 147, dossierno. 1.851. 2.02.7-2). B. en W. adviseren: Onder overlegging van een schrijven van de commissie van toezicht op het lager onderwijs bevelen wij bij U aan voor de benoeming van 2 leden van deze commissie, ter voorziening in de op 1 Januari 1935 ontstaande vaca tures tengevolge van de periodieke aftreding van de leden F. W. C. de Haas en B. Jonkmans, (respectievelijk 5e categorie: overige meerderjarige inwoners en le categorie: ouders leerlingen openbare lagere scholen): vacature-F. W. C. de Haas: F. W. C. de Haas, directeur R. H. B. S.$ H. J. Haytink, secretaris-boekhouder O. B. Weeshuis. vacature-B. Jonkmans: B. Jonkmans, bloemist, Parkstraat 10; A. Dijkstra, kantoorbediende P. T. T., Joh. Willem Frisostraat 34. de vacature-de Haas wordt deze heer herbenoemd met gebruik en als wij er van af zouden zien, de overzijde allicht niet. De noodzakelijkheid dezer beschouwingen is er niet, om dat, al praten wij tot morgenochtend, wij toch niet nader tot elkaar komen en bovendien schijnen die beschouwingen ook weinig doel te hebben. Langzaam maar zeker voltrekt zich het proces dat de gemeentebegrotingen een onderdeel worden der rijksbegroting en dat de gemeenten niet zelfstandig meer zijn; het mooie woord autonomie kan wel geschrapt worden. Het zal hier wel blijven bij een voortzetten van het gesputter tegen de belastingen, aandrang op besnoeiing der uitgaven en het zich instellen op een lager niveau. Wij kennen de wijs en wij kennen de tekst allang. Onzerzijds zullen wij echter medewerken dat tegen te gaan. Ten opzichte der loonherziening blijven wij ons ons stand punt voorbehouden. Wij zullen stemmen voor deze begroting, doch dat geschiedt onder alle voorbehoud ten opzichte van de eventuele salaris- en loonherziening. Behoudens misschien enkele hoge salarissen menen wij, dat het peil hier wel zo langzamer hand bereikt is, na drie jaar van voortdurende verlaging, dat daaraan een eind moet komen. Als de gemeente te redden was door loonsverlaging, had men na deze jaren reeds een geheel ander beeld moeten zien. We gaan van de eene loonsverlaging in het overheidsbedrijf naar de andere in het particulier bedrijf en stereotiep volgt daarop de aanpassing van de steunnormen. Wat lager loon, wat lager steun, gevolg minder koopkracht der massa en daarvan weer het gevolg nieuwe klaagliederen bij hen die het van die koopkracht moeten hebben. Tegenover deze afbraakpolitiek stellen wij als vertegenwoordigers van de moderne arbeidersbeweging onze welvaartspolitiek. Wij wen- 8en dat het geld daar gehaald wordt waar het nog is, en niet meer gehaald wordt van hen, die al genoeg gedupeerd zijn. Reeds lang is door ons gepleit voor een heffing in eens van 1 der vermogens boven f 16000, deze heffing dan soepel toe te passen. Dat zou minstens 100 millioen ophrengen; een crisis inkomstenbelasting is voorgesteld, die drukt op de grote inkom sten en daaruit zou 20 millioen kunnen gehaald; een andere mogelijkheid zou zijn het sluiten van leningen, als in de rnobi- lisatiejaren; een groot deel der werklozenzorg zou op de kapi- taaldienst kunnen worden gebracht. In 1926 is er een veran dering in de successiebelasting gekomen, welke voor de schat kist een verlies van 10 millioen opleverdel Zeker, de lasten zouden door dit alles hooger worden, maar wie die nog heeft te betalen, heeft nog niet te klagen als de werklozen, die geen belasting behoeven te betalen. Men zegt in een der secties dat dit potverteren zou zijn, als dat betekent opmaken van een spaarpot van allen door allen heeft spr. daartegen geen bezwaar. Wij zouden er echter voor- loopig maar 1 uit willen halen. De V o or z.. verzoekt den spr. zich te beperken tot de ge meentebegroting. De heer Van der Veen meent dat men niet alleen behoeft stil te staan bij de gemeentepolitiek. Door het rijk worden tal van maatregelen genomen, waarmee we hier te maken hebben. Als men met potverteren bedoelt dat men iets neemt uit de pot door allen gevormd, heeft spr. geen bezwaar tegen die uit drukking. Van de werklozen wordt geëist, dat zij hun spaarpot opeten voor ze voor steun in aanmerking komen, en hierop worden drastische controlemaatregelen toegepast. Spr. weet dat de andere zijde geen maatregelen wil nemen om de controle op de vermogens te verbeteren, door het bankgeheim op te heffen! Nog een mogelijkheid is de brave Nederlanders, die zich in het buitenland vestigen om aan de belastingen te ontkomen eens behoorlijk aan de oren te trekken. Het volksvermogen moge met 25 zijn ingekrompen, velen zagen van hun inkomens niet meer dan 25 over! Met deze aanpassingspolitiek raken wij straks in „Beppe’s kelder”. Wij moeten terug van de weg der aanpassing, de steun dient verhoogd, loonsverlaging stopgezet, het geld daar gehaald waar het is voor uitvoering van grote werken. De steun wordt nu steeds lager, de franje ging er eerst af, daarna kwam een reeks verlagingen. Het bedrag aan het comité B beschikbaar gesteld is lang niet voldoende. Er is bittere armoede en ondervoeding, dat zal men geleidelijk wel merken. Wij hebben hier enige po gingen gedaan verbetering in de steun aan te brengen, al die pogingen mislukten, voor het een noch het ander was hier een meerderheid te vinden, dat stemt ons bitter. Doch bitterder is het nog dat de enige arbeidersvertegenwoordiger hier, buiten onze fractie, zich schaart achter de renteniers, winkeliers en notaris hier in de raad. Spr. kan zich de laatsten begrijpen, dat zij tegen stemden; wat weten zij van honger en armoe... De heer Boeijenga: Daarvan weet men bij de méésten in de S.D.A.P. niets. De heer Van der Veen: Ik zeg dit, omdat ik het wel weet, ik hoop dat voor wat ik ondervond de heer Boeijenga gespaard moge blijven. Men wilde hier zelfs de maximum brandstoftoeslag niet toe kennen. B. en W. zijn daartegen, terwijl zelfs in omliggende gemeenten, waar de steun hoger is, die wordt gegeven. Spr. zou willen dat B. en W. in dezen hun houding wilden herzien. Als de begroting zonder belangrijke wijzigingen wordt vast gesteld is er nog voldoende spelling voor zo iets. Pogingen om nog iets af te knijpen van de subsidies, zullen wij niet st.eunen. Wij zullen dus voor deze begroting stemmen met het voorbe-' houd inzake de lonen, door spr. in het begin zijner rede gemhhkt. De heer Do kku m zegt dat waar kritiek is geuit, B. en W. niet mogen vergeten, dat dit niet uitsluit dat daarnaast bij hen, die deze kritiek uitten, ook waardering kan zijn voor wat B. en W. doen; waardering sluit echter kritiek niet uit; deze laatste in de sectieverslagen geuit, rechtvaardigt ook geenszins de toon van het antwoord van B. en W. De manier waarop de memorie van antwoord van B. en W. is gesteld komt de schriftelijke voorbereiding, die toch ook door B. en W. wordt gewenst, niet ten goede. Men spreekt daarin van gemeenplaatsen in de secties geuit en gebruikt, om daaraan zelf te ontkomen, blijkbaar uit drukkingen als „rücksichtslosigkeit bij de bezuiniging” en spreekt van snoeimes. Doch zolang het snoeimes wordt gebruikt, wil men bewaren, eerst het kapmes maakt daaraan een eind. Er is niet beweerd dat B. en W. de ernst van de toestand niet zouden beseffen, wel dat in de begroting dat besef niet tot uiting komt. Spr. gelooft dat we al in „Beppe’s kelder” zitten, we moeten trachten te behouden wat nog te behouden is. Juist door de sterke belastingverhoging, gepaard gaande met een ontstellend teruglopen van het volksinkomen zijn we druk bezig met opteren der reserves, dus potverteren. B. en W. hou den daar ook niet van. In de tegenstelling tussen het D. B. en regenten hebben we daarvan ook iets,.ook in het -particuliere leven moet voor het opteren dezer reserves gewaakt, want dat is het productieve kapitaal dat werkgelegenheid moet scheppen voor een groeiende bevolking. Wordt dat opgeteerd dan wordt de volkskracht ondermijnd. Daarom waarschuwt spr. tegen de politiek der soc. dem. raadsfractie, die, geen ver antwoordelijkheid draagt, doch waarvan spr. meent dat de in vloed in het bestuur van B. en W. is te bemerkefi;>daarom is de soc. dem. fractie volkomen tevreden met hetjfeleidjjM B. en W. Men had echter met een begroting maden Wamen, waarop de belastingverhoging zó sterk mogelijlgbepeS^BS, eftlW. zo gespannen is en de ingrijpende regeringsmaatregelen ons aan de rand van de afgrond brengen, meende spr. dat stil zwijgend overeengekomen zou zijn, dat als de tarieven niet te hoog zijn, deze moeten worden gehandhaafd. Spr. (heeft een vorig jaar gezegd dat niet de prijs der producten moest ver hoogd, doch door technische verbeteringen getracht de winst op te voeren zonder verdere belasting der verbruikers. Het vorig jaar is helaas de gasprijs iets verhoogd, spr. betreurt dat nog; in het vervolg zal men moeten letten op de concurrentie van andere producten, doch thans is er niets aan te doen dat de geheele winst de gemeentebegroting ten goede komt. De heer v. d. Veen zegt, dat hij het niet over intensief gasverbruik had, doch over minder verbruik. Spr. gebruikte in zijn vorige huis een oude meter en had naast kookgas ook lichtgas; nu in z’n nieuwe huis heeft hij alleen kookgas en betaalt f 1.20 meer voor meterhuur! De heer B o e ij e n ga: De politiek is wel heel vroeg op het tapijt gebracht door den heer Sijtema, die beweerde dat wij onder druk van organisaties spraken. Wij staan echter vrijer tegenover de mensen, die ons afvaardigen, dan de heren aan de overzijde! Spr. wijst alleen maar even op de drie Amster damse raadsleden, die een trap cnder hun achterdeel kregen en konden ophoepelen. We hebben hier tweemaal een soc. dem. wethouder der be drijven gehad, en ook zij hebben nooit tariefsverlaging ge bracht, en de praktijk der soc. dem. politiek is ook heel anders in dezen dan de theorie, in de grote steden werden reuze som men zonder enige progressie uit de bedrijven gehaald en wel voor sociale maatregelen gebruikt, doch met een bijsmaakje! Wij zijn het er echter allen wel over eens dat nu verlaging der tarieven niet mogelijk is, doch we dienen zodra mogelijk bedacht te zijn op verandering in dezen. De Voorz.: Als de toestanden anders waren zouden wij allicht met voorstellen tot verlaging zijn gekomen. Doch als wij eigenlijk niet eens weten waaraan ons te houden, inzake de begroting, moeten wij zeer voorzichtig zijn met tariefsver laging. Daarom zal de commissie deze kwestie eens onderzoe ken, doch we dienen voorzichtig te zijn, daar we elk ogenblik verrassingen kunnen beleven op het terrein der financiën. Men kan moeilijk telkens veranderende tarieven vaststellen, men moet enigszins stabiele prijzen hebben. De heer Smeding zegt, dat men de heer Sijtema niet kan verwijten dat hij in z’n korte wethouderschap de gasprijs niet verlaagde, doch wethouder Breeuwsma heeft wel degelijk zijn best daartoe gedaan. Z. h. s. wordt de begroting vastgesteld. Punt VI. De begroting van baten en lasten en van kapi- taalsinkomsten en -uitgaven van het waterleidingbedrijf voor 1935. Z. h. s. conform besloten. Punt VII. De begroting van baten en lasten en van kapi- taalsinkomsten en -uitgaven van het woningbedrijf voor 1935. Z. h. s. conform besloten. Punt VIII. De begroting van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van de gemeente-reini- ging voor i'935. De heer D o k k u m zegt dat volgens de memorie van ant woord B. en W. naar aanleiding van de opmerkingen der secties geen aanleiding vinden de ontvangsten lager te ramen, hoewel de mogelijkheid bestaat dat die belangrijk zullen tegenvallen, en ook geen aanleiding vinden de uitgaven te verlagen, hoewel de secties ook daarvoor volgens spr. gegronde redenen aan voerden. Dit is dan toch wat willekeurig ramen. De heer Van der Veen bespreekt de in de 2e sectie gemaakte opmerking betreffende sneeuwopruimen als contra prestatie vobr de werklozen. In het algemeen is de contra prestatie in andere gemeenten niet geslaagd, en als iets fnuikend op de werklozen zal werken, zal het zijn wanneer zware arbeid van hen wordt gevergd, terwijl zij hetzelfde ontvangen dat zij aan steun ontvangen. Wij zouden het sneeuwopruimen willen doen geschieden als tot nu toe, en niet bij wijze van contra-prestatie. De heer Blok sluit zicfh aan bij de opmerking van den beer Dokkum. In 1933 is f273 betaald aan onderhoud terreinen en gebouwen en nu wordt weer f 1000.geraamd, dat wijst er op dat men maar wat neerschrijft. Ook de post f 4750 voor losse goederen blijft men maar handhaven, hoewel de artikelen enorm veel lager in prijs zijn, daarop dient de aandacht geves tigd, opdat men meer rekening houde met de werkelijkheid der laatste jaren. Men moet vooral streven naar zoo laag mogelijke uitgaven; spr. weet wel dat het saldo weer de rekening ten goéde komt, doch deze wijze van doen maakt dat men niet zo nauw let op de uitgaven en dat men het saldo weer gebruikt voor af- en overschrijvingen. De heer S ij te m a: De heer Blok lijdt niet aan een overmate van zelfkennis. De door hem bedoelde gewoonte dateert bij de reiniging niet van de laatste 3 jaar, spr. herinnert zich dat toen de heer Blok nog wethouder was, we in de commissie wel heb ben gezegd, dat de meevallers bij de reiniging toch wel enigs zins opvallend waren. Deze begroting werd wat geflatteerd opgezet, al hebben we dat nooit zó’n groot euvel geacht, dat we meenden te moeten ingrijpen. De (heer Mas eland: Compost is een buitengewoon spe culatief artikel, en deze raming heeft daarvan het karakter. Het spreekt dat B. en W. rekening moeten houden met mee- of tegenvallers in dezen. Spr. onderschrijft de opmerking van den heer Van der Veen inzake het sneeuwopruimen in contra prestatie. Dat behoort tot de noodzakelijke, dus tot de normale werkzaamheden, waarvoor een normaal loon moet betaald, al zal het vraagstuk der contra-prestatie in het algemeen nog nader onderzocht dienen te worden. De bewering van den heer Blok, dat wij maar luk-raak wat opzetten is gemakkelijk. De post onderhoud terrein enz. is voor zijn bewering niet de meest gelukkige. Men moet toch zeker enige stabiliteit hebben in het bedrag voor dat onderhoud, men kan toch plots voor belangrijke uitgaven komen te staan. Wat de materiaalprijzen betreft, vooral in fourage zit een sterk spe culatief element, waarom we in dezen voorzichtig moeten zijn. Het is wel een goedkope bewering te zeggen, dat we maar luk-raak iets neerschrijven. Spr. verzekert dat ook deze post behoorlijk onder ogen is gezien. De begroting wordt z. h. S. aangenomen. Punt IX. De begroting van baten en lasten en van kapi taalsinkomsten en -uitgaven van het openbaar slachthhuis- bedrijf voor 1935. Z. h. s. aangenomen. In i 13 st. In de vacature-Jonkmans wordt deze heer herbenoemd met 13 st. Punt III. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de gemeentebegroting voor 1934. (Bijl. 113, dossierno. X 07.352.11(20)). Z. h. s. conform het voorstel van B. en W. besloten. Punt IV. De begroting van baten en lasten en van kapi taalsinkomsten en -uitgaven van het electriciteitsbedrijf voor 1935. Z. h. s. wordt deze begroting vastgesteld. Punt V. De begroting van baten en lasten en van kapi taalsinkomsten en -uitgaven van het gasbedrijf voor 1935. De heer v. d. Veen spreekt over de meterhuur en zegt dat in de meeste nieuwe huizen alleen gas voor koken gebruikt wordt, en. voor die percelen zou men toch met drielichtsmeters toekunnen. Spr. beveelt aan dat overleg met de bewoners wordt gepleegd. Wat de muntgasinstallaties betreft heeft Wethouder Zuider- baan het vorig jaar gezegd deze zaak te zullen onderzoeken, op dat antwoord hebben we een vol jaar moeten wachten. In 1933 werd voor onderhoud voor muntgasmeters f600. uitgegeven. Dat kan, doch spr. informeerde in een vergadering van 30 personen, merendeels muntgasverbruikers, naar dit onderhoud, en er waren er die een meter 12, 10 en 5 jaar gebruikten en er was nooit naar omgezien, een had 17 jaar een gebruikt, en ze was eenmaal nagezien. Gezien dit feit blijft spr. dat bedrag van f600.hoog achten en een vraag of er niets anders onder begrepen is. De heer B o e ij e n g a wil iets zeggen over de tarieven van gas en water. B. en W. zeggen dat de gasprijs laag is, en in verhouding tot andere gemeenten is dat juist, doch als men de productie kosten en de bedrijfsuitkomsten vergelijkt is de prijs van gas en water hier hoog. Voor 1935 wordt de opbrengst van water en meteijhuur geraamd op f85000 en een winst van f27000, zodat de watertarieven minstens 25 zouden kunnen ver laagd, terwijl dan nog een behoorlijke winst overblijft. Ook voor gas is de bedrijfswinst abnormaal hoog. We kunnen er nu niet veel aan doen, we verkeren in een noodtoestand en de gemeente blijft drijven op de bedrijven, doch we moeten toch deze tarieven zien als een indirecte belasting zonder pro gressie, zodat, zodra er een kans is om tot verlaging over te gaan, we daartoe beslist moeten komen. De heer Dokkum: Onze bedrijvenpolitiek wordt geheel be heerst door de positie der gemeentebegroting, waarin een gevaar schuilt, want als het verbruik vermindert, zullen de tarieven moeten worden herzien. B. en W. zeggen dat deze herziening in onderzoek is, doch juist in zoo’n gespannen toe stand komt het gevaar dat we ten behoeve der bedrijven voorzieningen zullen moeten treffen, die de stand der financiën eigenlijk niet toelaat. Er wordt gehaald uit de bedrijven wat er in zit. Spr. zou voorts gaarne willen horen of onder de f 600. voor onderhoud muntgasmeters ook een bedrag voor vernieu wing is opgenomen, zo ja, dan zou dit tweemaal uitgetrokken zijn, omdat er ook een afschrijvingspost voor is. De heer S ij t e m a zegt, dat in haar algemeenheid de op merkingen der h.h. Boeijenga en Dokkum misschien juist zijn, doch het verwondert spr. dat ze juist nu daarmee komen; jaren geleden, toen we met het sluitend maken der begroting nog niet zoveel kopzorg hadden, is er onzerzijds vaak op ge wezen dat de bedrijfswinsten, die toen nog niet zo voor dek king der begroting nodig waren, te hoog waren, dat ze een abnormale winst vormden en dus de tarieven het karakter had den van een scherpe indirecte belasting. Doch enige steun van die heren hebben we toen niet ontvangen. Nu de gemeente aan alle kanten zorgen heeft de begroting sluitend te krijgen, en elke progressie uit de belastingen is ver dwenen en de winsten hard nodig zijn, nu komen de heren met bezwaren, die toen veel klemmender waren dan nu. Spr. heeft de indruk, dat de opmerkingen nu een tegemoetkoming zijn aan de adressen der confessionele vakverenigingen in deze. Onder normale omstandigheden zou er alles voor te zeggen zijn deze adressen voetstoots aan te nemen, en de tarieven zo te verlagen, dat ze nabij de kostprijs lagen, zodat de burgerij er van kon profiteren, doch zo ligt de zaak niet, nu is de uiterste voorzichtigheid in acht te nemen. De heer Zuiderbaan: Als een bedrijf zich uitbreidt en van de producten een meer intensief gebruik gemaakt wordt, leidt die toestand er. toe dat leidingen en meters van grotere capaciteit nodig zijn. Het gas wordt meer intensief gebruikt, ook voor andere doeleinden dan koken, en daarom-.is nodig het plaatsen van nieuwe installaties daar de oude niet meer i deugen. Een drielichtsmeter heeft een capaciteit van 420 d.M3. per uur, doch een modern komfoor eist al 450 a 500, en dus zijn de oude meters niet meer te gebruiken, tenminste ze vol- i doen niet meer aan hun taak. f600.voor onderhoud der muntgasmeters is, dat wil spr. met 100 zekerheid verklaren. slechts voor gewoon onderhoud van de bestaande muntgas- meters. Als men de producten tot kostprijs wil leveren, zou dit zeer voordelig voor de gebruiker zijn, doch de laatste jaren hebben wij ons toch wel aan die idee ontworsteld, waar de begroting NIEUWE SNEEKER COURANT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1