Io. 36 Eerste Blad Uitgave KIEZEBRINK Co. annex SNEEKER COURANT (78e Jaargang) Officieel Orgaan der Gemeente Sneek Ie in mei den Groenen Ring Woensdag 6 Februari 1935 51e Jaargang Dit No. bestaat uit 2 bkden. Officieel Gedeelte. FE BILLET 3 N NIEUWSTIJDINGEN. Rcgelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting Alle Advertentlën worden in beide bladen opgenomen 34. V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawisr, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. Het belangrijkste is wat hét kunst werk geeft. Het onderwerp van het kunstwerk is voor de meeste menschen hoofdzaak; wanneer de voorstelling hun niet bevalt, gaan z© naar iets anders kij ken, omdat d'e voorstelling voor hun de hoofdzaak is. k r 5 Bij de Donderdag j.l. te Leeu warden gehouden Reciteerwedstrijd werd de eerste prijs, verg. zilv. med-, en publieksprijs gewonnen door onze stadgenoot de heer F. de Vlas. Tenslotte vraaghoe dan wèl zien? Voor iemand die er in wil dringen, er eenig begrip van wil krijgen, is er maar één manier: vergelijkend zien. Vergelijkend zien i§ door de vergelij king van twee verschillende kunstwer ken iedere persoonlijkheid op de juiste plaats te stellen, en iedere persoonlijk heid in zich zelf te waardeeren. Uitvoerig verduidelijkt spr. dit door tg vertellen hoe hij juist op die wijze de moeilijke, baanbrekende schilder Vin cent van Gogh heeft leeren begrijpen en waardeeren. Patricia was er bijna terstond aeker vain dat een van de twee mannen met de kap diegene wals met wien zij gé- durende haar korte gevangenschap gje- sproiketa had. D|e groene kappen, door de twéé mannen gedragen., kwamen tot iin de kleinste biztondlerheód met elkaar door GERARD FAIRLIE Uit het Engelsch door Jhr. R. H. G. NAHUYS Sprekers raad is dan deze: koop nooit kunstwerken a^ wandversiering, hetzij om een principieel idee van woning inrichting te handhaven of door t idee: koop inaar wat als wandversiering, maar koop alleen wat ge zelf werkelijk mooi vindt. dankbaar zijn!” De mannen volenden een gpspiek. Volkomen onbeweeglijk, door het sleu telgat heien geen otog van de mannen af, beproefde Patricia te verstaan wat zij zeiden. -Maar hun stemmen klonken zeer gedempt, en zij kon slechts nu en dan een woloid opvangen, waaruit zij geen geregeld zinsverband kon opma ken. Het viel het meisje opeens in dat als zij in knielende houding zoo duide lijk zien kon, zij méér dan waarschijn lijk het gesprek beter zou kunnen ver staan als zij in plaats van een oog, leen dor gebruikte. Het denkbeeld waskaar evenwel niet aangenaam. Het mishaag de haar achter die deur te blijven, zoo dicht in de nabijheid van mannen, wier bewegingen zij niet langer zou kunnen zien, en die, als zij ontdekten dat zij dolor haar bespioïinéerd werden, zieker korte metten met haar zouden maken. Maar, waar het haar noodzakelijk toe scheen. belslolot zij van zulk een schoone gelegenheid het beste gébruik te ma ken. „Voloruit dan maar, ik zlal het doen,” zei Patricia tot zichzteTve, meer bij wijze van moed-inspreking dan wegens iets andere. Het meisje had tot gewoonte aangenomen aldus te spreken, zich aan te moedigen, zich te berispen, of tot of tom zichzelve te lachen, wat misschien een uitvloeisel was van het eenzame leven dat zij geleid had, maar haar meermalen zeer nuttig voorkwam. Bij deze gelegenheid deed het dit zeker, bij het doen van hetgeen zij nu deed, wat grolote wilskracht van haar eischte. Zij bleef in dezelfde houding, en bewolog het hoofd, tot zjj het koude metaal van het plaatje van het sleutel gat tegen haar otor voelde. Het in de ka mer gevoerde gesprek, dat in ’t eerst onbegrijpelijk vOor haar geweest was werd nu verstaanbaar en duidelijk. HINDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend, dat door hen ver gunning is verleend aan de N. V. American Petroleum Company gevestigd te ’s Graven- hage, en haar rechtverkrijgenden tot het op richten van twee ondergrondse benzine- bewaarplaatsen, elk inhoudende 6000 liter, met bovengrondse aftapinrichtingen en wel één voor het perceel le Woudstraat 42, sec tie C, no. 2235, en één voor het perceel Prins Hendrikkade no. 17, sectie B, no. 3945. SNEEK, 6 Februari 1935. oiverteien, en zij wajs overtuigd dat dit ook het geval! was met de kap die zij reeds eerder gezien had. Beliailve die kap waren de mannen Overigens ook hetzelfde gekleed in smoking. Patricia, Wier opwindfing met het ojogenblik toenam, liet nu haar pogen naar de handen van die twee mannen draaien. De eerste droeg in ’t geheel geen ringen. De tweede, die aan hét holofd van de tafel zat, droieg een zwa- ren, groenen zegelring. Het meisje kon er dé oogen bijna niét van afwenden. ’Dit was de man, die eerder met haat gesproken had, toen zij zijn gevangene geweest w.as. Dat Was de ring, die John Daly tot zulk elen (eigenaardige wijzie van handelen aangespoord had, toen hij zoo in ver warring gehaakt wlajs na haar mededeie- ling, Caryll over dien ring gesproken te hebben. Patricia spitste de Hippen tot een -ge fluit dat nooit verder kwam. „Paddy, meid!” sprak zij tot zichzelve, „die groot© l'ummfel, Victor Cary 111, zal je voor je wérk van hedenavond innig Tentoonste Hing A. J. C. en I. V. A. O. Zaterdagmiddag en Zaterdagavond hielden de A. J. C. en het Inst. voor Arb. Ontwikkeling in het A. J. C.-ge-, bouw een tentoonstelling van grafische kunst, litho’s, houtsneden enz. Zondagmorgen om 10 uur hield de kunstschilder Jelle Troelstra hierbij een lezing, toegelicht met lantaarnplaatjes over schilderkunst en het genieten daar van. Het zaaltje was tjokvol met belang stellenden toen de voorzitter, de heer Terpstra, een kort openingswoord sprak en daarna het woord aan den beter Troelstra gaf. Na enkele inleidende woorden stelt deze de vraag: waarom is ’t nu noodig om over schilderijen zien te spreken? ’t Komt er immers maar op aan schilde rijen te zien en te laten zien? Spreker dacht er vroeger ook zoo- over, maar is veranderd omdat er maar weinig bege nadigde menschen zijn die van nature ingesteld en afgestemd zijn om kunst in zich op te nemen zooals dat gebeu ren moet n.l. zoo, dat ze er wat aan hebben. Maar de meesten hebben niet de juiste marnier om kunst te bekijken, en daarom moeten we met elkaar na gaan de manieren waarop we kunst niet moeten zien. Jan Veth, de bekende schilder, heeft gezegd: ,,’t verkeerde is altijd dat we v<m een kunstwerk iets voorop,gestelds vragen’U Wij hebben n.l. vaak het idee dat het kunstwerk dan pas go,ed is als ’t de natuur zoo getrouw mogelijk na bootst. Dat heeft met kunst echter niets te maken. Dr, Berlage ^ei: „De kunst begint eerst daar, waar <e nabootsing zonder meer ophoudt, want voor de kunstenaar moet de natuur aanleiding zijn om zelf iets te scheppen”. Maar vele menschen zeggen: wat- hebDen vij aan die beeldende kunst? j We kunnen ’t immers* toch niet koopeln, omdat ’t veel te duur is. Gelukkig schijnt men er hier, gezien I de volle zaal, anders over te denken, 'maar ook wij I.V.A-O. en A.J.C. hebben njet zoo gedacht, getuige het instellen van een kunstabonnement, om op !die wijze de noodige belangstelling I te wekken, dje noodig is, en de kunst liefhebbers op een gemakkelijke wijze in ’t bezit van kunstwerken te brengen. Spreker zet dit laatste uitvoerig uit een en gaat dan tot het vertoonen van een serie mooie lantaarnplaatjes over, waarbij hij gelegenheid krijgt om het gesprokene nog meermalen te verdui delijken ©n toe te lichten, ten hadden een geheel’ andere richting genomen. Het melding maken van die kamer was daarvan de schuld. Het was haar tijdelijk ontschoten dat zij verbaasd ge weest was over die lichtstreep onder de opengaande deur, in dat ©ogenblik waarop haar aanwezigheid bijna ont dekt was, en die haar geleid hald tot Hel gevolgtrekking dat zij zich niet alleen in de ./lat bevond. Bij haar binnentre-i den was zij heilig overtuigd geweest dat zij de ©enige was; want zulk een doortrapte bende zou het stellen van het alarmsignaal na hun binnentreden g©en opgenblik langer uitstellen dan stipt noodzakelijk was. En toch, als zij niet de eersten geweest waren om hier, te komen, vöór zij binnen getreden was, hoe warén zij dan binnengekpmen? Hoe hadden zij binnen kunnen gaan zonder, hetzij haar aanwezigheid op te merken, hetzij haar te laten bemerken dat zij niet langer alleen was? Patrjcia ontwaarde tot haar ontstelte nis dat als zij zich door haar nieuwen, gedachténgang liet meesleepen, zij groot gevaar liep kostbare inlichtingen te zul len missten. Zij kon zich beter later in die gissingen verdiepen. Zij veroorloof de zich evenwel over één punt nog ejven na te dénken, maar slechts een ©ogen blik. In welke betrekking sitond John Daly tot dezd mannen? Zij was er vrij zekér van overtuigd dat hij pp ’t oogen- blik niet hier was, omdat zij hem het laatst gezien had, dien avond, even voor zijn vertrek uit het Ritz, gekleed in ©en gewoon wandelpak. En van de drie mannen in dié kalmer droeg slechts één een wandelpak, en di,ens gezicht had zij gezien, want hij was de man die geen groene kap droeg. Beide anderen waren in smokings. En tiié jnan in het gewone wandelpak, had in trekken, noch in gestalte, iets van Daly. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe SneeKer Courant en bovendien huis-aan-huis ^verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. op een manier waar wij ouderen om lachen, maar het spontane van Hi© kiip.- deruiting is iets waar wij volwassenen jaloersch op kunnen zijn. VEEL SCHOON GOED VOOR WEINIG GELD l Nog een woord, dat ons schilders ontzaggelijk in den weg staat, nl. het woofd „wandversiering”. Al te vaak wordt uitgegaan van het ideeer moet wat aan de wand hangen. ’t Eenig gezonde idee daarvoor is echter: dat vind ik mooi, dat moet ik aan den wand hebben. Een ander idee, voornamelijk bij z.g.n. zeer principieele menschen is, dat aan een mooi© wand niets, of in ieder geval zepr weinig moet hangen. Wat wij moeten doen is echter 700 verschrikkelijk eenvoudig, dat wij er ons hoofd niet om behoeven te breken. Als wij maar iets koopen wat we zélf mooi vinden! Men moet staan voor eigen smaak, dit is de eenige manier, en daardoor pas krijgen we een harmo nisch geheel. behandelt spreker de moeten we een schilderij Thans gaat spreker tot de kunstenaar zelf over. Ook nu zijn er nog menschen, die meenen dat een kunstenaar werkt in een halve droomtoestand; dat hij een inspiratie krijgt, en daafdoor z’n mooi ste kunstwerken maken kan. Dat js absoluut onjuist! Edison, eén antwoord’gevende op de vraag hoe uitvinden Eigenlijk in z’n werk ging, antwoordde daarop„uitvin den is voor 10 pet. inspiratie ©n voor 90 pet transpiratie”. Preci.es ’t zelfde kunnen we ook zeggen van de schil ders. Ook zü zijn eerlijke arbeiders op hun eigen gpbied. Maar ook van den toeschouwer moe ten we wat meer eischen dan wat vage gevoelens en kunststemming; ook van de toeschouwers moet wat meer transpi ratie gevergd worden. We vinden ons zelf gewoonlijk heel belangrijk, we zijn njet bescheiden ge noeg, en er zijn maar weinig groote momenten in het leven, waarin we ons zelf voelen verdringen en één worden met He natuur en de stemming die er jn de natuur is. Maar dan pas kunnen we ’t best© verstaan wat de kunstenaar ons heeft willen zeggen, maar dan is ’t voor ons ook een reusachtige beloo- ning. Het bezit en begrip van kun>I kost dus inspanning! Er is nog een vooropgesteld denk beeld: de overschatting van de techniek van het vak. De technjek is voor de kunstenaars echter alleen maar een middel om t|e zeggen wat ze willen zeggen. I'eekeningen van kinderen zijn ©en goed voorbeeld van die uitingen. 2e gaan recht op het doel af, vaak man tnet den zegelring, en zij spitste het olor. „Zij zijn laat.” Een derde stem gaf hem antwoord, een stem, die tot nog toe gezwegen had, blijkbaar de stem van den dolor haar reeds gezienen man, hoewel’ ondui delijk, toen hij d|oor de hal geloopen was en het alarmsignaal in werking ge steld had. „Het zal’ hen niet zo|p spoedig af gaan. Zij moet hen eerst veilig in den tunnel’ zien te krijgen, en dan moeten zé ddor het gas bedwelmd en verder ge bracht worden.” „Jawel’, maar zij zijn nu reeds twee uren bezig.” „O, dan kunnen zij iedere minuut hier zijn.” De eerste stem, de stem van dén man, die, naar Patricia geho(ord had, zoo be- geerig geweest was om zich sch|oon te wasschen, merkte nu op „Dat was een drommels fraai denk beeld van je, Sinclair.” „Dat zou ik took zeggen.” In de verra derlijke zoetsapipigheid van de stem lag nu, naar het Patricia volorkwam, een niet geringen dunk van zelfingenomen heid. „Ik beken met Scheduul’ B zeer in mijn schik te zijn.” „En voloral met het gebruik van deze flat als verzamelplaats, het allerlaatste plekje in Parijs waar de politie |ons zou komen zloeken.” j,Omdat zij haar reeds do|orzocht heeft en ér niets wijzer dolor geworden is, bedoel je? Dat verheugt mij ook.” „Hoe k|om je toch aan die grootsche denkbeelden, chef?” Het was de derde stem die deze laat ste vraag op ©enigszins strfooplikkerigen toion geujt had. Maar Patricia luisterde reeds niet zo|o aandachtig meer als eerst. Zij hoorde de stemmen, nam die w’oiorden in zich op, maar b.iina werktuigelijk. Haar gedach- Toen het Oor van het meisje tegen 1 het begeerde plekje gelegd was, was een 1 van de mannen jTiist midden iln een zin: en het gevolg daarvan was, dat ge gewaarschuwd moest wlorden. Het spijt me, maar het is gebeurd. Ik ge- lotof niet dat mij iets verweten kaki i worden.” Er heerischt© een ologenblik stilzwij gen. „Neen”, zei een-andere stem. „Ik ben bïij te kunnen verklaren het met je eens te zijn, omdat ik niet gaarne dloor je zou aangezien wlorden als.... ge voelloos.” Weer ontstond een stilte, tot zijl ver broken weid dloör de stém die het laatst gesproken had. „Hoeveel tijd na het gebeurde heb je mij er van verwittigd?” De vraa,g werd met gretigheid be- ahtwolord, bijna alsof de spreker slechts al’ te gaaiine de gelegenheid om zich tegelnover den vrager van iedere blaam te zuivereti aangreep. „Oogenblikkelijk! Ik bedloe!, dadelijk nadat ik het zelf wist, en waarschijn lijk iets minder dan een uur nadat het geschied was.” „Het is buitengewolon te betreuren.” De stein was vrij van bitterheid, maar toch kllonk in den toon iets metaal achtigs, dat hel: luisterende meisje volor- k'wam zolo hand als staal te zijn. Patrj cia had veel liever weer eens willen kij ken, maar zij wjilde olok weer geen enkel van 4de gesproken woorden mis sen. In ieder geval, wat er te zien was, I wist zij reeds; de groene kap bedekte iederen trek van het aangezicht van den man gelaatstrekken, die zij zolo. dol gaarne in haar geheugen had wil len prenten. Her. holofd van de bende sprak op- eens weer. Zij twijfelde: niet of deze koude en harde stem behoorde aan den NIEU SNEEKER COURANT ^SLECHTS^ Uitsluitend verkrijgbaar In de oranje-bandbulsjes van 30 tabl. M ck. en oranjezakjes van 2 tabl. A 10 ASPIRIN oefen! een gun stige invloed uit op de circulatie van het bloed, verwijdt de kleinste bloed- vaten en bevordert zo de bloedsomloop. Vandaar zijn Aspirin-tabletten bij l e J verkoudheid onontbeerlijk, xrx

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1935 | | pagina 1