Uit onze Raadzaal. DE IN DE PIJP. Io. 42 Eerste Blad Dit No. bestaat alt 2 bkden. Dltgave KIEZEBRINK Co. Woensdag 27 Februari 1985 51e Jaargang L€IDÊN LAST OFFICIEEL GEDEELTE. NIEUWSTIJDINGEN. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. HINDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS o b I >1 d i dat op Woensdag 13 Maart 1935, des middags te 12 uur, ten gemeentehuize al daar gelegenheid zal worden gegeven om tegen het verzoek bezwaren in te bren gen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten en dat zowel de verzoeker, als zij die bezwaren hebben in te brengen, gedu rende. drie dagen voor evengemeld tijdstip ter secretarie, in de gewone bureau-uren, van de ter zake ingekomen bescheiden ken nis kunnen nemen. De aandacht wordt er inzonderheid op gevestigd, dat, volgens de heersende op vatting, slechts tot hoger beroep gerech tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur of een of meer zijner leden zijn verschenen, ten einde hun bezwaren mondeling toe te lichten. SNEEK, 27 Februari 1935. verhouding staan tot de voorgestelde beloning. Verschillende leden meenden dat de werklieden door de voorgestelde salarisherziening het meest zullen worden getroffen. Bij de beoordeling van de ontworpen regeling mag niet worden vergeten dat op de in het reglement genoemde bedragen een pensioenverhaal van 10 wordt toegepast. Dit in aanmerking nemende, steken de voor gestelde normen niet gunstig af bij de in het particulier bedrijfsleven geldende arbeidsvoorwaarden. De lonen zijn vroeger vastgesteld op de basis van premievrij pensioen. Bij aanneming van het voorstel zal in totaal zijn gekort pl.m. 17 Voor de onderhavige groep van het gemeente- personeel is dit percentage te hoog. De leden, wier betoog hier wordt weergegeven, geven de voorkeur aan het toe passen van een vaste salariskorting van 5 Mocht hur denkbeeld niet verwezenlijkt worden, dan zouden zij de voorgestelde lonen in alle klassen in minimum en maxi- mum willen verhogen met ƒ0.50 per week. Andere leden konden dit betoog niet onderschrijven. Deze leden konden niet inzien waarom de gemeente voor haar personeel gunstiger arbeidsvoorwaarden zou scheppen dan in het particulier bedrijf gelden. Hiertegen werd opgemerkt, dat de in het particulier; bedrijf geldende verhoudingen niet uitsluitend maatstaf j voor de overheid mogen zijn bij het vaststellen van arbeids- I voorwaarden en dat vroeger ook niet steeds de -toen hogere lonen in het particulier bedrijf tot basis zijn genomen. Een lid gaf in overweging aan het slot van het voorge- stelde 4e lid van art. 20 nog toe te voegen „en per kind”. i; Enkele leden zouden gaarne de beweegredenen vernemen welke het dagelijks bestuur er toe geleid hebben metii betrekking tot de jaarwedde van den directeur van het; openbaar slachthuis, in vergelijking met de andere hoofd- |l ambtenaren, een sterke verlaging voor te stellen. Van de verschillende hoofden van dienst is deze functionaris toch de enige die een universitaire opleiding heeft genoten. Enkele leden zouden gaarne vernemen om welke reden ten aanzien van den opzichter-keurmeester een grotere! salaris-verlaging wordt voorgesteld dan voor tal van andere functionarissen. i varj SNEEK maken bekend: Een ander lid kon zich met de voorgestelde bezoldiging verenigen. De sectie vraagt of burgemeester en wethouders thans; l j i om vergunning tot het oprichten van een met de tijd gekomen achten aan de Gedeputeerde Staten brood k*ek_ en banketbakkerij aan de Joh. ■ja TmerzAnl/nn nn 1 n n rxirnrl ri/m bsttprvnm nnflA»- /-»♦-» secretaris te herzien. WIJZIGING AMBTENAARSVERORDENING. - een ruwoliestookinrichting met een electro- over het voorstel tot het scheppen van de rang van com- j mojor van s/8 p k 6 mies-chef ter secretarie voor te behouden. 1 - - - - - - Art. 9a. Een lid verklaarde geen bewonderaar te zijn van een bepaling als in het le lid van dit artikel voorkomt. Het is lang niet zeker dat bij eventuele toepassing van de voorgestelde bepaling een objectief oordeel wordt geveld. Tal van niet-zakelijke factoren kunnen het vormen van een oordeel beïnvloeden. Anderzijds werd betoogd dat aan de onderhavige be paling niet een preventieve werking kan worden ontzegd. Verschillende leden meenden dat een regeling als in het 2e lid wordt voorgesteld, gemakkelijk kan worden ontbeerd. De mogelijkheid in dat lid neergelegd, kan het ontstaan van onjuiste verhoudingen in de hand werken. Andere leden meenden dat de voorgestelde bepaling haar nut kan hebben. Een lid verklaarde zich tegen opneming van het bepaalde onder letter van art. 42, le lid 1 onder 2o. De bepaling opent de deur voor willekeur; de één zal veel eerder revo lutionaire gezindheid aanwezig achten dan de andere. Noodzakelijk is het voorschrift ook niet, wijl men bij de aanstelling reeds een selectie kan toepassen. Enkele leden konden zich met de strekking van het voor gestélde art. 43a niet verenigen. De regeling zou voor hen aannemelijker worden indien daaraan werd toegevoegd: „tenzij zij kostwinster van een gezin is”. Terwijl thans in bepaalde omstandigheden voor sommigen het sluiten va’n een huwelijk mogelijk is omdat de vrouw een betrekking bekleedt, zal dat voortaan uitgesloten zijn. Bovendien is de regeling inconsequent, doordat het 2e lid van het artikel tal van uitzonderingen schept. Een ander lid, dat het juist weergegeven betoog kon onderschrijven, merkte nog op, dat het ingrijpen van de overheid in het leven van een vrouwelijke ambtenaar, die haar levensbestemming meent te hebben gevonden in een ambtelijke werkkring, niet geoorloofd is. Het is niet juist .te beweren dat het gezin bij het in functie blijven van de gehuwde ambtenares tekort komt. Het is zelfs de vraag of een vrouwelijke ambtenaar die toch een betaalde kracht voor het huishoudelijk werk zal moeten nemen zich niet meer aan haar gezin kan wijden dan een slo vende huisvrouw. De werkgelegenheid, welke wordt ver kregen door het verlenen van ontslag aan de huwende ambtenares, speelt geen rol. De meesten zullen vrijwillig haar beroep neerleggen en de overigen zullen voor de huishouding een betaalde kracht moeten nemen. Het te werk stellen van gehuwde werk- en wasvrouwen, die dag in dag uit aan het gezin worden onttrokken, is een veel groter euvel. Van regeringswege wordt er echter nimmer op aangedrongen, aan die misstand een einde te maken. Andere leden meenden dat de huwende ambtenares door haar huwelijk een andere levensbestemming krijgt. Zij zal haar gezinstaak niet naar behoren kunnen verrichten in dien zij in een ambtelijke functie werkzaam blijft. De 2e sectie schrijft: Een lid merkte op, dat de raad enige tijd geleden met het oog op tijdelijke omstandigheden, een voorziening heeft getroffen met betrekking tot de bezoldiging van den tegen- woordigen hoofdcommies ter secretarie. Daar toen de nadruk is gelegd op die tijdelijke omstandigheden had dit lid bezwaar tegen de door burgemeester en wethouders gedachte regeling. Met betrekking tot de instelling van de functie van commies-chef deelde dit lid mede dat hier door de totale salarislast voor twee commiezen geen ver laging zal ondergaan. Die last is en blijft ƒ6000.Hier tegen had hij bedenkingen. Zijn voorstel, waarmee een ander lid instemde, was de bezoldiging van den hoofd commies te bepalen op 3500.in maximum en voor een GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan het bureau van poli tie, Martiniplein, en aldaar te bevra gen op alle werkdagen fusschen ll1/^ en 12Va oiur, de navolgende voorwer pen, als gevonden gedeponeerd op 2326 Febr.Kinderwantje Glacé hteerenhandschoen. Aanwezig en te be'vragen bij de navolgende ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als gevonden aangegeven op 2326 Februari: Paar dameshand- schoenen, Sj. Jaasma, Franekervaart 14a; Dameshoedje, P. Hoomans. Groot- zand; Bruine kinderhandschoen, Sj. I Greijdanus, 2e Zomerrakbuurt 32Me daille. J. de Vries, 3e Steenklipstr. 15; Sleuteltje, J. Ruurda, 3e Zomerrakbuurt 30; Heerenrijwiel, Radsma, W. Burg straat; Clips, H. Meijer, 2e Selfhelp- straat 3; Rozenkrans, E. Scholten, scheepsboord Sperkhem; Groene ceiin- tuur, L. Wagenmakers, W. de Zwijger- straat 16; Rozenkrans, Ligthart, Mar tiniplein. Benoemd tot opvoedend ambtenaar te Hoenderloo onze vroegere stadgenoot de heer S. de Vries, thans onderwijzer te Den Haag. Bij beschikking van den directeur-ge- neraal der P.T.T. is met ingang van 1 April tot directeur van het P.T.T.-kantoor te Om men benoemd de heer J. A. Zeilinga, com mies bij de P.T.T.-dienst alhier en Is met ingang van 16 Maart aangewezen tot direc teur van het P.T.T.-kantoor te Sneek de referendaris H. A. Dorrenboom, directeur van het P.T.T.-kantoor te Middelharnis. Bal Masqué. Het initiatief van de commissie Snefeco om hier ter stede weer eens een bal masqué te doen geven is beloond met een volledig succes. In de even gezellige als luxueus in gerichte foyer van Amicitia was het Zater dagavond een drukte van belang. Een zeer gemengd, zeer cosmopolitisch gezelschap was daar bijeen, al zal men wel eens, zooals de Franschen het zeggen „bien etonnés de se trouver ensemble” geweest zijn. Uit war mer streken waren vrij talrijke Spaanschen, onder 1 en 11 bedoelde personeel der gemeente; VIII. vaststelling van een Overgangsbepaling in verband met de herziening der Bezoldigingsregeling, vermeld onder A 11; B. aan H. M. de Koningin te verzoeken de bezoldiging van den Commissaris van politie te herzien. (Bijlage 15; dossierno. X 08.741(14) c. a.). In het vorig numrrfer gaven wij reeds de algemene beschou wingen der beide secties en het antwoord van B. en W. daarop. Hieronder volgen de opmerkingen der secties bij verschilende onderdelen en het antwoord van B. en W. De le sectie schrijft: Verschillende ledeii merkten op, dat enkele maanden ge leden de raad zich heeft uitgesproken tegen een herziening van de jaarwedde van den hoofdcommies ter secretarie. Met het oog op bijzondere omstandigheden werd echter aan den in dienst zijnden hoofdcommies een persoonlijke toelage toegekend. Omdat toen juist de bijzondere omstan digheden bij het nemen van ’s raads beslissing de doorslag hebben gegeven, hadden die leden bezwaar om de bezol diging, aan de betrekking verbonden, thans aanmerkelijk te verhogen. Voorgesteld werd het salaris, onder hand having van de door den tegenwoordigen functionaris ge noten persoonlijke toelage, vast te stellen op ƒ2900. ƒ3300.Het verschil tussen het maximum-tractement van den commies en den hoofdcommies, volgens het ont werp 1000.— bedragende, werd bovendien te groot ge oordeeld. Een ander lid, van oordeel dat de functie van hoofd commies een zeer verantwoordelijke en belangrijke betrek king is, wenste zijn oordeel over het voorstel van burge meester en wethouders op te schorten. Hij meent dat de bezoldiging zodanig moet zijn dat bij een eventuele vaca ture een kracht moet kunnen worden benoemd die volledig voor zijn taak is berekend. Verscheidene leden konden zich met de instelling van de functie van commiës-chef niet verenigen. Zij zouden in elk geval gaarne vernemen welke redenen burgemeester en wethouders er toe geleid hebben, aan de raad voor te stellen die functie te scheppen. Enkele van die leden oor deelden elke salarisverhoging in de tegenwoordige tijd uit den boze. Eén der leden betoogde nog dat er bij een klein ambtenarencorps als ter secretarie werkzaam is, geen aan leiding is drie commiezen-rangen in te voeren (commies, commies-chef en hoofdcommies). Een commies ter secre tarie moet uiteraard in staat zijn de leiding van een afde ling op zich te nemen. Dat vloeit uit de aard der functie voort. Er is geen reden daarvoor een bijzondere beloning toe te kennen. Die reden ligt in geen geval in de omstan digheid clat aan andere commiezen in verband met d secretarie-indeling, niet de leiding van een afdeling is op gedragen. Mocht de zienswijze door verschillende leden met be trekking tot de bezoldiging van den hoofdcommies on. wikkeld, instemming vinden, dan zal eventueel de verhou ding tussen de jaarwedde van den hoofdcommies en die van den commies-chef nader onder de ogen moeten worden gezien. Enkele leden waren van mening, dat er geen aanleiding bestaat de functie van klerk bij den gemeenteontvanger hoger te bezoldigen dan tot nog toe. In elk geval wensten zij de jaarwedde niet hoger te stellen dan die, welke de ambtenaren 2e klas ter secretarie genieten. Andere leden konden zich, de verantwoordelijkheid van het werk van den betrokkene in aanmerking nemende, met deze zienswijze niet verenigen. Enkele leden wensten de bezoldiging van den direc teur der gemeentewerken vast te stellen op ƒ4000. ƒ4700.met jaarlijkse verhogingen van ƒ100. Verschillende leden oordeelden het verschil in de bezol diging tussen den hoofdopzichter en de opzichters té hoog. Dit verschil wordt door de aard van de functie van hoofd opzichter niet gerechtvaardigd. Deze is niet belast met de algemene leiding. Enkele leden wensten de bestaande bezoldiging (ƒ2600.-ƒ3000.te handhaven, anderen stelden voor haar vast te stellen op 2300.-2800. Enkele leden stelden gelet op de lonen in particuliere bedrijven met vrijmoedigheid voor, de opzichters te bezoldigen met 2000.-2400.Andere leden konden zich met dit voorstel niet verenigen. De salarissen der opzichters zijn nimmer op peil gebracht en blijven bij aan neming van het voorstel van burgemeester en wethouders nog ver beneden het loon dat opzichters in rijks dienst genieten. Enkele leden oordeelden de betrekking van klerk bij de gemeentewerken voldoende beloond met f 1000. 1400.— Dezelfde leden menen dat het salaris van het hoofd der bewaarschool gevoegelijk kan worden bepaald op 1250.-1550.— De jaarwedde van den boekhouder en de le klerken bij de gemeentebedrijven wilden deze leden in minimum en maximum 100.lager stellen dan burgemeester en wet houders. Verschillende leden oordeelden het verschil in de maxi- mum-bezoldiging tussen de le klerken en de 2e klerken te groot; zij zouden de 2e klerken ƒ50.per jaar hoger willen bezoldigen dan burgemeester en wethouders. Andere leden gaven de voorkeur aan de door burge meester en wethouders voorgestelde regeling. Terwijl de bezoldiging van verschillende hoofdambte naren feitelijk geen vermindering ondergaat, zal op den directeur-boekhouder der gemeente-reiniging een zij het een geringe korting worden toegepast. Wat is hier van de reden, zo vraagt een lid. Enkele leden adviseerden het salaris van den secretaris boekhouder van het burgerlijk armbestuur ƒ50.hoger te bepalen dan burgemeester en wethouders voorstellen. Om welke reden’ zo werd gevraagd stellen burge meester en wethouders voor, de jaarwedde van den bode ten kantore van den gemeente-ontvanger zo sterk te ver lagen? Verschillende leden meenden te weten dat de werk zaamheden van dien ambtenaar mede door de invoering van het centrale kasbeheer aanmerkelijk zijn toegenomen. Zij geven in overweging de bezoldiging vast te stellen op 900.—. Gevraagd werd door een lid of de werkzaamheden, ver bonden aan de betrekking van Opzichter der gemeente- VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op MAANDAG 25 FEBRUARI 1935, ’s avonds 7’4 uur. Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Secretaris de heer P. Sikkes. Aanwezig bij de opening 14 leden. Afwezig de heer Sijtema. Aan de orde is: Punt 1. Notulen van de vergadering van 17 December 1934. Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld. Punt II. Ingekomen stukken: a. Verslagen omtrent de bijzondere gesubsidieerde scholen voor voorbereidend lager onderwijs over 1934 (1. 851.11 B). Deze verslagen worden voor kennisgeving aangenomen. b. Verslag omtrent de toestand van het Gymnasium over 1934. 1.851.33.02.98) Dit verslag wordt voor kennisgeving aangenomen. c. Verslag omtrent de toestand van het lager onderwijs over 1934. (1.851.2.02.98). Alsvoren. d. Verslag van de Commissie tot wering van school verzuim over 1934. (1.851.2.04.6). Alsvoren. e. Proces-verbaal van kasopneming bij den gemeente ontvanger op 16 Januari 1935. (X 07.352.651). Dit proces-verbaal wordt voor kennisgeving aangenomen. f. Adres van F. Beintema, bode bij den gemeente-ont vanger, houdende verzoek niet over te gaan tot verlaging van zijn jaarwedde. (X 08.741(14). Dit adres wordt gevoegd bij punt 5 A I der agenda. g. Adres van het hoofdbestuur van de Alg. bond van politie-personeel in Nederland, houdende verzoek enkele wijzigingen aan te brengen in het voorstel van Burge meester en Wethouders tot vaststelling van een nieuwe verordening, regelende de inrichting en de bezoldiging van de gemeente-politie. (V 07(1)). Dit adres wordt gevoegd bij punt 8 der agenda. h. Adres van de Alg. Bond van Overheidspersoneel in Nederland inzake de wijziging en aanvulling van het werk liedenreglement. Komt bij punt 5 A II aan de orde. Punt III. Aanbeveling van Curatoren van het Gymnasium voor de benoeming van een tijdelijk leraar in de oude talen aan het Gymnasium. (Bijlage 28; dossierno. 208). Benoemd wordt met 14 st. de aanbevolene de heer H. Men delson. Punt IV. Advies van Burgemeester en Wethouders naar aanleiding van de circulaire van de Gedeputeerde Staten betreffende eventuele herziening van de verdeling der werkzaamheden tussen de verschillende ambtenaren van de burgerlijke stand en van de regeling der bezoldiging van deze ambtenaren. (Bijlage 3; dossierno. 1.755.21). Een amendement van den heer Blok is bij de stukken gevoegd. (De heer S ij t e m a komt ter vergadering.) Het amendement-Blok luidt: Aan Ged. Staten te adviseren den ambtenaar die zgn. alle werkzaamheden verricht en daar voor f300.ontvangt, onbezoldigd te maken. De heer Hoekstra kan zich noch met het voorstel van B. en W. noch met dat van den heer Blok verenigen, daar dit laatste reeds eerder is afgewezen door Ged. Staten. Spr. stelt voor de salarissen te bepalen op resp. f200, f 100 en f50, mis schien zal dat meer effect sorteren. De heer Van der Veen kan met geen der amendementen Blok en Hoekstra meegaan, tenzij hij meer inlichtingen ontvangt. Men is vroeger tot deze salariëring overgegaan en daarvoor moet een reden zijn geweest, en als men nu deze betrekking onbezoldigd wil maken, moet men aan de andere zijde overtuigd zijn, dat in dit ambt geen bijzondere werkzaamheden worden verricht, daarom zou spr. nadere inlichtingen wensen. De Voorz.: Destijds is door de raad besloten 3 bezoldigde ambtenaren B. S. te benoemen; dat vond zijn oorzaak in de mening, dat men destijds onbezoldigde ambtenaren had en meende dat de mensen, die het eigenlijke werk verrichtten er geen salaris voor ontvingen. Later is voorgesteld de post van f300 te schrappen, doch Ged. St. hebben daarop afwijzend beschikt. In 1933 heeft de raad dit toen weer besloten en voor zover spr. bekend is, is daarop geen antwoord gekomen, en daarom stellen B. en W. voor de bedragen te laten f300, f 150 en f50. Het amendement-Blok wordt gesteund door den heer Dokkum. Voor stemmen de leden Blok, Potma, Siemensma, Oppen huizen, Dokkum, Boeijenga en Breeuwsma. Tegen stemmen de leden Maseland, Hoekstra, Hogeveen, Sme ding, Van der Veen, De Groot, Sijtema en Zuiderbaan. Verworpen met 8—7 st. Nu is aan de orde het amendement-Hoekstra, dat de heer Hogeveen steunt. Den heer Blok komt het voor, dat het voorstel onaanneme lijk is. Over de eerst bezoldigde ambtenaar zal spr. het nu niet hebben, maar dit amendement zal tengevolge hebben dat 2 ambtenaren, die feitelijk het werk verrichten, het slachtoffer zouden worden. Daarom kan spr. niet met het amendement mee gaan. Voor stemmen de leden Hoekstra en Hogeveen. Tegen stemmen de leden De Groot, Sijtema, Zuiderbaan, Ma seland, Blok, Potma, Siemensma, Oppenhuizen, Dokkum, Boeij enga, Smeding, Van der Veen en Breeuwsma. Dit amendement is dus verworpen met 132 stemmen. Z. h. s. wordt alsnu conform het voorstel van B. en W. be sloten. Punt V. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot: A. 1. vaststelling van een nieuwe regeling van de bezol diging van het personeel in dienst der gemeente Sneek; II. wijziging en aanvulling van het Werkliedenreglement lil. wijziging van de instructie voor den directeur van het openbaar slachthuis, hoofd Van dienst van de keu ringsdienst van vee en vlees in de gemeente Sneek; IV. wijziging van de instructie van den opzichter-keur meester van het openbaar slachthuis, hulpkeurmeester van de keuringsdienst van vee en vlees; V. wijziging van de Verordening op de genees-, heel- en verloskundige armenzorg; VI. intrekking van artikel 18 van de Verordening op het medisch-hygiënisch schooltoezicht te Sneek; VII. bepaling, dat vervallen: a. de raadsbesluiten van 12 December 1932, no. 4b, 27 December 1933, no. 16d en 25 Juni 1934, no. 15, betref fende het toepassen van tijdelijke kortingen op de wedden en lonen van het gemeentepersoneel; 1 "-j-y „«i/ienrie bü andere beslui- dat ter secretarie ter inzage ligt een ver- i zoek met bijlagen van P. WAGENAAR, bakker aldaar, i om vergunning tot het oprichten van te verzoeken de jaarwedden van den burgemeester en den Willem Frisostraat op de percelen kadas- conro+orie bekend gemeente Sneek, Sectie C, no. 3100 (ged en 3107 (ged.), waarin zal wor- Verschillende leden wensten^ich hun oordeel den geplaatst een oven, te verwarmen door MAAR... I I -fel Douwe Egbert? Echte Friesche Heeten-Baai en Baai-Tabak. Nederlands geurloste pijptabak. Art. 2. v ciOLiiniciiue icucii wciioicii Z.1C11 null uuiutxi i x MEUWESNEEKER COURANT annex SNEEKER COURANT (78e Jaargang) l x-iz-iM mm Iactnnl/1 r> h ri m zv mar doh DlOPTtfl-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1935 | | pagina 1