Uit onze Raadzaal.
DE IN DE PIJP.
Io. 42 Eerste Blad
Dit No. bestaat alt 2 bkden.
Dltgave KIEZEBRINK Co. Woensdag 27 Februari 1985 51e Jaargang
L€IDÊN
LAST
OFFICIEEL GEDEELTE.
NIEUWSTIJDINGEN.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
HINDERWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
o
b
I
>1
d
i
dat op Woensdag 13 Maart 1935, des
middags te 12 uur, ten gemeentehuize al
daar gelegenheid zal worden gegeven om
tegen het verzoek bezwaren in te bren
gen en deze mondeling en schriftelijk toe te
lichten en dat zowel de verzoeker, als zij
die bezwaren hebben in te brengen, gedu
rende. drie dagen voor evengemeld tijdstip
ter secretarie, in de gewone bureau-uren,
van de ter zake ingekomen bescheiden ken
nis kunnen nemen.
De aandacht wordt er inzonderheid op
gevestigd, dat, volgens de heersende op
vatting, slechts tot hoger beroep gerech
tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur
of een of meer zijner leden zijn verschenen,
ten einde hun bezwaren mondeling toe te
lichten.
SNEEK, 27 Februari 1935.
verhouding staan tot de voorgestelde beloning.
Verschillende leden meenden dat de werklieden door de
voorgestelde salarisherziening het meest zullen worden
getroffen. Bij de beoordeling van de ontworpen regeling
mag niet worden vergeten dat op de in het reglement
genoemde bedragen een pensioenverhaal van 10 wordt
toegepast. Dit in aanmerking nemende, steken de voor
gestelde normen niet gunstig af bij de in het particulier
bedrijfsleven geldende arbeidsvoorwaarden. De lonen zijn
vroeger vastgesteld op de basis van premievrij pensioen.
Bij aanneming van het voorstel zal in totaal zijn gekort
pl.m. 17 Voor de onderhavige groep van het gemeente-
personeel is dit percentage te hoog. De leden, wier betoog
hier wordt weergegeven, geven de voorkeur aan het toe
passen van een vaste salariskorting van 5 Mocht hur
denkbeeld niet verwezenlijkt worden, dan zouden zij de
voorgestelde lonen in alle klassen in minimum en maxi-
mum willen verhogen met ƒ0.50 per week.
Andere leden konden dit betoog niet onderschrijven. Deze
leden konden niet inzien waarom de gemeente voor haar
personeel gunstiger arbeidsvoorwaarden zou scheppen dan
in het particulier bedrijf gelden.
Hiertegen werd opgemerkt, dat de in het particulier;
bedrijf geldende verhoudingen niet uitsluitend maatstaf j
voor de overheid mogen zijn bij het vaststellen van arbeids- I
voorwaarden en dat vroeger ook niet steeds de -toen
hogere lonen in het particulier bedrijf tot basis zijn
genomen.
Een lid gaf in overweging aan het slot van het voorge-
stelde 4e lid van art. 20 nog toe te voegen „en per kind”. i;
Enkele leden zouden gaarne de beweegredenen vernemen
welke het dagelijks bestuur er toe geleid hebben metii
betrekking tot de jaarwedde van den directeur van het;
openbaar slachthuis, in vergelijking met de andere hoofd- |l
ambtenaren, een sterke verlaging voor te stellen. Van de
verschillende hoofden van dienst is deze functionaris toch
de enige die een universitaire opleiding heeft genoten.
Enkele leden zouden gaarne vernemen om welke reden
ten aanzien van den opzichter-keurmeester een grotere!
salaris-verlaging wordt voorgesteld dan voor tal van
andere functionarissen. i varj SNEEK maken bekend:
Een ander lid kon zich met de voorgestelde bezoldiging
verenigen.
De sectie vraagt of burgemeester en wethouders thans;
l j i om vergunning tot het oprichten van een
met de tijd gekomen achten aan de Gedeputeerde Staten brood k*ek_ en banketbakkerij aan de Joh.
■ja TmerzAnl/nn nn 1 n n rxirnrl ri/m bsttprvnm nnflA»- /-»♦-»
secretaris te herzien.
WIJZIGING AMBTENAARSVERORDENING.
- een ruwoliestookinrichting met een electro-
over het voorstel tot het scheppen van de rang van com- j mojor van s/8 p k 6
mies-chef ter secretarie voor te behouden. 1 - - - - - -
Art. 9a. Een lid verklaarde geen bewonderaar te zijn
van een bepaling als in het le lid van dit artikel voorkomt.
Het is lang niet zeker dat bij eventuele toepassing van de
voorgestelde bepaling een objectief oordeel wordt geveld.
Tal van niet-zakelijke factoren kunnen het vormen
van een oordeel beïnvloeden.
Anderzijds werd betoogd dat aan de onderhavige be
paling niet een preventieve werking kan worden ontzegd.
Verschillende leden meenden dat een regeling als in het
2e lid wordt voorgesteld, gemakkelijk kan worden ontbeerd.
De mogelijkheid in dat lid neergelegd, kan het ontstaan
van onjuiste verhoudingen in de hand werken. Andere
leden meenden dat de voorgestelde bepaling haar nut
kan hebben.
Een lid verklaarde zich tegen opneming van het bepaalde
onder letter van art. 42, le lid 1 onder 2o. De bepaling
opent de deur voor willekeur; de één zal veel eerder revo
lutionaire gezindheid aanwezig achten dan de andere.
Noodzakelijk is het voorschrift ook niet, wijl men bij de
aanstelling reeds een selectie kan toepassen.
Enkele leden konden zich met de strekking van het voor
gestélde art. 43a niet verenigen. De regeling zou voor hen
aannemelijker worden indien daaraan werd toegevoegd:
„tenzij zij kostwinster van een gezin is”. Terwijl thans in
bepaalde omstandigheden voor sommigen het sluiten va’n
een huwelijk mogelijk is omdat de vrouw een betrekking
bekleedt, zal dat voortaan uitgesloten zijn. Bovendien is
de regeling inconsequent, doordat het 2e lid van het artikel
tal van uitzonderingen schept.
Een ander lid, dat het juist weergegeven betoog kon
onderschrijven, merkte nog op, dat het ingrijpen van de
overheid in het leven van een vrouwelijke ambtenaar, die
haar levensbestemming meent te hebben gevonden in een
ambtelijke werkkring, niet geoorloofd is. Het is niet juist
.te beweren dat het gezin bij het in functie blijven van de
gehuwde ambtenares tekort komt. Het is zelfs de vraag
of een vrouwelijke ambtenaar die toch een betaalde
kracht voor het huishoudelijk werk zal moeten nemen
zich niet meer aan haar gezin kan wijden dan een slo
vende huisvrouw. De werkgelegenheid, welke wordt ver
kregen door het verlenen van ontslag aan de huwende
ambtenares, speelt geen rol. De meesten zullen vrijwillig
haar beroep neerleggen en de overigen zullen voor de
huishouding een betaalde kracht moeten nemen.
Het te werk stellen van gehuwde werk- en wasvrouwen,
die dag in dag uit aan het gezin worden onttrokken, is
een veel groter euvel. Van regeringswege wordt er echter
nimmer op aangedrongen, aan die misstand een einde te
maken.
Andere leden meenden dat de huwende ambtenares door
haar huwelijk een andere levensbestemming krijgt. Zij zal
haar gezinstaak niet naar behoren kunnen verrichten in
dien zij in een ambtelijke functie werkzaam blijft.
De 2e sectie schrijft:
Een lid merkte op, dat de raad enige tijd geleden met
het oog op tijdelijke omstandigheden, een voorziening heeft
getroffen met betrekking tot de bezoldiging van den tegen-
woordigen hoofdcommies ter secretarie. Daar toen de
nadruk is gelegd op die tijdelijke omstandigheden had dit
lid bezwaar tegen de door burgemeester en wethouders
gedachte regeling. Met betrekking tot de instelling van
de functie van commies-chef deelde dit lid mede dat hier
door de totale salarislast voor twee commiezen geen ver
laging zal ondergaan. Die last is en blijft ƒ6000.Hier
tegen had hij bedenkingen. Zijn voorstel, waarmee een
ander lid instemde, was de bezoldiging van den hoofd
commies te bepalen op 3500.in maximum en voor een
GEVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig aan het bureau van poli
tie, Martiniplein, en aldaar te bevra
gen op alle werkdagen fusschen ll1/^
en 12Va oiur, de navolgende voorwer
pen, als gevonden gedeponeerd op
2326 Febr.Kinderwantje Glacé
hteerenhandschoen.
Aanwezig en te be'vragen bij de
navolgende ingezetenen, onderstaande
voorwerpen, als gevonden aangegeven
op 2326 Februari: Paar dameshand-
schoenen, Sj. Jaasma, Franekervaart
14a; Dameshoedje, P. Hoomans. Groot-
zand; Bruine kinderhandschoen, Sj.
I Greijdanus, 2e Zomerrakbuurt 32Me
daille. J. de Vries, 3e Steenklipstr. 15;
Sleuteltje, J. Ruurda, 3e Zomerrakbuurt
30; Heerenrijwiel, Radsma, W. Burg
straat; Clips, H. Meijer, 2e Selfhelp-
straat 3; Rozenkrans, E. Scholten,
scheepsboord Sperkhem; Groene ceiin-
tuur, L. Wagenmakers, W. de Zwijger-
straat 16; Rozenkrans, Ligthart, Mar
tiniplein.
Benoemd tot opvoedend ambtenaar te
Hoenderloo onze vroegere stadgenoot de
heer S. de Vries, thans onderwijzer te Den
Haag.
Bij beschikking van den directeur-ge-
neraal der P.T.T. is met ingang van 1 April
tot directeur van het P.T.T.-kantoor te Om
men benoemd de heer J. A. Zeilinga, com
mies bij de P.T.T.-dienst alhier en Is met
ingang van 16 Maart aangewezen tot direc
teur van het P.T.T.-kantoor te Sneek de
referendaris H. A. Dorrenboom, directeur
van het P.T.T.-kantoor te Middelharnis.
Bal Masqué.
Het initiatief van de commissie Snefeco
om hier ter stede weer eens een bal masqué
te doen geven is beloond met een volledig
succes. In de even gezellige als luxueus in
gerichte foyer van Amicitia was het Zater
dagavond een drukte van belang. Een zeer
gemengd, zeer cosmopolitisch gezelschap
was daar bijeen, al zal men wel eens, zooals
de Franschen het zeggen „bien etonnés de
se trouver ensemble” geweest zijn. Uit war
mer streken waren vrij talrijke Spaanschen,
onder 1 en 11 bedoelde personeel der gemeente;
VIII. vaststelling van een Overgangsbepaling in verband
met de herziening der Bezoldigingsregeling, vermeld onder
A 11;
B. aan H. M. de Koningin te verzoeken de bezoldiging
van den Commissaris van politie te herzien. (Bijlage 15;
dossierno. X 08.741(14) c. a.).
In het vorig numrrfer gaven wij reeds de algemene beschou
wingen der beide secties en het antwoord van B. en W. daarop.
Hieronder volgen de opmerkingen der secties bij verschilende
onderdelen en het antwoord van B. en W.
De le sectie schrijft:
Verschillende ledeii merkten op, dat enkele maanden ge
leden de raad zich heeft uitgesproken tegen een herziening
van de jaarwedde van den hoofdcommies ter secretarie.
Met het oog op bijzondere omstandigheden werd echter
aan den in dienst zijnden hoofdcommies een persoonlijke
toelage toegekend. Omdat toen juist de bijzondere omstan
digheden bij het nemen van ’s raads beslissing de doorslag
hebben gegeven, hadden die leden bezwaar om de bezol
diging, aan de betrekking verbonden, thans aanmerkelijk
te verhogen. Voorgesteld werd het salaris, onder hand
having van de door den tegenwoordigen functionaris ge
noten persoonlijke toelage, vast te stellen op ƒ2900.
ƒ3300.Het verschil tussen het maximum-tractement
van den commies en den hoofdcommies, volgens het ont
werp 1000.— bedragende, werd bovendien te groot ge
oordeeld.
Een ander lid, van oordeel dat de functie van hoofd
commies een zeer verantwoordelijke en belangrijke betrek
king is, wenste zijn oordeel over het voorstel van burge
meester en wethouders op te schorten. Hij meent dat de
bezoldiging zodanig moet zijn dat bij een eventuele vaca
ture een kracht moet kunnen worden benoemd die volledig
voor zijn taak is berekend.
Verscheidene leden konden zich met de instelling van de
functie van commiës-chef niet verenigen. Zij zouden in elk
geval gaarne vernemen welke redenen burgemeester en
wethouders er toe geleid hebben, aan de raad voor te
stellen die functie te scheppen. Enkele van die leden oor
deelden elke salarisverhoging in de tegenwoordige tijd uit
den boze. Eén der leden betoogde nog dat er bij een klein
ambtenarencorps als ter secretarie werkzaam is, geen aan
leiding is drie commiezen-rangen in te voeren (commies,
commies-chef en hoofdcommies). Een commies ter secre
tarie moet uiteraard in staat zijn de leiding van een afde
ling op zich te nemen. Dat vloeit uit de aard der functie
voort. Er is geen reden daarvoor een bijzondere beloning
toe te kennen. Die reden ligt in geen geval in de omstan
digheid clat aan andere commiezen in verband met d
secretarie-indeling, niet de leiding van een afdeling is op
gedragen.
Mocht de zienswijze door verschillende leden met be
trekking tot de bezoldiging van den hoofdcommies on.
wikkeld, instemming vinden, dan zal eventueel de verhou
ding tussen de jaarwedde van den hoofdcommies en die
van den commies-chef nader onder de ogen moeten worden
gezien.
Enkele leden waren van mening, dat er geen aanleiding
bestaat de functie van klerk bij den gemeenteontvanger
hoger te bezoldigen dan tot nog toe. In elk geval wensten
zij de jaarwedde niet hoger te stellen dan die, welke de
ambtenaren 2e klas ter secretarie genieten.
Andere leden konden zich, de verantwoordelijkheid van
het werk van den betrokkene in aanmerking nemende, met
deze zienswijze niet verenigen.
Enkele leden wensten de bezoldiging van den direc
teur der gemeentewerken vast te stellen op ƒ4000.
ƒ4700.met jaarlijkse verhogingen van ƒ100.
Verschillende leden oordeelden het verschil in de bezol
diging tussen den hoofdopzichter en de opzichters té hoog.
Dit verschil wordt door de aard van de functie van hoofd
opzichter niet gerechtvaardigd. Deze is niet belast met
de algemene leiding.
Enkele leden wensten de bestaande bezoldiging
(ƒ2600.-ƒ3000.te handhaven, anderen stelden
voor haar vast te stellen op 2300.-2800.
Enkele leden stelden gelet op de lonen in particuliere
bedrijven met vrijmoedigheid voor, de opzichters te
bezoldigen met 2000.-2400.Andere leden konden
zich met dit voorstel niet verenigen. De salarissen der
opzichters zijn nimmer op peil gebracht en blijven bij aan
neming van het voorstel van burgemeester en wethouders
nog ver beneden het loon dat opzichters in rijks dienst
genieten.
Enkele leden oordeelden de betrekking van klerk bij
de gemeentewerken voldoende beloond met f 1000.
1400.—
Dezelfde leden menen dat het salaris van het hoofd der
bewaarschool gevoegelijk kan worden bepaald op
1250.-1550.—
De jaarwedde van den boekhouder en de le klerken bij
de gemeentebedrijven wilden deze leden in minimum en
maximum 100.lager stellen dan burgemeester en wet
houders.
Verschillende leden oordeelden het verschil in de maxi-
mum-bezoldiging tussen de le klerken en de 2e klerken te
groot; zij zouden de 2e klerken ƒ50.per jaar hoger
willen bezoldigen dan burgemeester en wethouders.
Andere leden gaven de voorkeur aan de door burge
meester en wethouders voorgestelde regeling.
Terwijl de bezoldiging van verschillende hoofdambte
naren feitelijk geen vermindering ondergaat, zal op den
directeur-boekhouder der gemeente-reiniging een zij
het een geringe korting worden toegepast. Wat is hier
van de reden, zo vraagt een lid.
Enkele leden adviseerden het salaris van den secretaris
boekhouder van het burgerlijk armbestuur ƒ50.hoger te
bepalen dan burgemeester en wethouders voorstellen.
Om welke reden’ zo werd gevraagd stellen burge
meester en wethouders voor, de jaarwedde van den bode
ten kantore van den gemeente-ontvanger zo sterk te ver
lagen? Verschillende leden meenden te weten dat de werk
zaamheden van dien ambtenaar mede door de invoering
van het centrale kasbeheer aanmerkelijk zijn toegenomen.
Zij geven in overweging de bezoldiging vast te stellen op
900.—.
Gevraagd werd door een lid of de werkzaamheden, ver
bonden aan de betrekking van Opzichter der gemeente-
VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op
MAANDAG 25 FEBRUARI 1935, ’s avonds 7’4 uur.
Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester.
Secretaris de heer P. Sikkes.
Aanwezig bij de opening 14 leden. Afwezig de heer Sijtema.
Aan de orde is:
Punt 1. Notulen van de vergadering van 17 December
1934.
Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld.
Punt II. Ingekomen stukken:
a. Verslagen omtrent de bijzondere gesubsidieerde
scholen voor voorbereidend lager onderwijs over 1934 (1.
851.11 B).
Deze verslagen worden voor kennisgeving aangenomen.
b. Verslag omtrent de toestand van het Gymnasium
over 1934. 1.851.33.02.98)
Dit verslag wordt voor kennisgeving aangenomen.
c. Verslag omtrent de toestand van het lager onderwijs
over 1934. (1.851.2.02.98).
Alsvoren.
d. Verslag van de Commissie tot wering van school
verzuim over 1934. (1.851.2.04.6).
Alsvoren.
e. Proces-verbaal van kasopneming bij den gemeente
ontvanger op 16 Januari 1935. (X 07.352.651).
Dit proces-verbaal wordt voor kennisgeving aangenomen.
f. Adres van F. Beintema, bode bij den gemeente-ont
vanger, houdende verzoek niet over te gaan tot verlaging
van zijn jaarwedde. (X 08.741(14).
Dit adres wordt gevoegd bij punt 5 A I der agenda.
g. Adres van het hoofdbestuur van de Alg. bond van
politie-personeel in Nederland, houdende verzoek enkele
wijzigingen aan te brengen in het voorstel van Burge
meester en Wethouders tot vaststelling van een nieuwe
verordening, regelende de inrichting en de bezoldiging van
de gemeente-politie. (V 07(1)).
Dit adres wordt gevoegd bij punt 8 der agenda.
h. Adres van de Alg. Bond van Overheidspersoneel in
Nederland inzake de wijziging en aanvulling van het werk
liedenreglement.
Komt bij punt 5 A II aan de orde.
Punt III. Aanbeveling van Curatoren van het Gymnasium
voor de benoeming van een tijdelijk leraar in de oude talen
aan het Gymnasium. (Bijlage 28; dossierno. 208).
Benoemd wordt met 14 st. de aanbevolene de heer H. Men
delson.
Punt IV. Advies van Burgemeester en Wethouders naar
aanleiding van de circulaire van de Gedeputeerde Staten
betreffende eventuele herziening van de verdeling der
werkzaamheden tussen de verschillende ambtenaren van de
burgerlijke stand en van de regeling der bezoldiging van
deze ambtenaren. (Bijlage 3; dossierno. 1.755.21).
Een amendement van den heer Blok is bij de stukken
gevoegd.
(De heer S ij t e m a komt ter vergadering.)
Het amendement-Blok luidt: Aan Ged. Staten te adviseren
den ambtenaar die zgn. alle werkzaamheden verricht en daar
voor f300.ontvangt, onbezoldigd te maken.
De heer Hoekstra kan zich noch met het voorstel van
B. en W. noch met dat van den heer Blok verenigen, daar dit
laatste reeds eerder is afgewezen door Ged. Staten. Spr. stelt
voor de salarissen te bepalen op resp. f200, f 100 en f50, mis
schien zal dat meer effect sorteren.
De heer Van der Veen kan met geen der amendementen
Blok en Hoekstra meegaan, tenzij hij meer inlichtingen ontvangt.
Men is vroeger tot deze salariëring overgegaan en daarvoor
moet een reden zijn geweest, en als men nu deze betrekking
onbezoldigd wil maken, moet men aan de andere zijde overtuigd
zijn, dat in dit ambt geen bijzondere werkzaamheden worden
verricht, daarom zou spr. nadere inlichtingen wensen.
De Voorz.: Destijds is door de raad besloten 3 bezoldigde
ambtenaren B. S. te benoemen; dat vond zijn oorzaak in de
mening, dat men destijds onbezoldigde ambtenaren had en
meende dat de mensen, die het eigenlijke werk verrichtten er
geen salaris voor ontvingen. Later is voorgesteld de post van
f300 te schrappen, doch Ged. St. hebben daarop afwijzend
beschikt. In 1933 heeft de raad dit toen weer besloten en voor
zover spr. bekend is, is daarop geen antwoord gekomen, en
daarom stellen B. en W. voor de bedragen te laten f300, f 150
en f50.
Het amendement-Blok wordt gesteund door den heer Dokkum.
Voor stemmen de leden Blok, Potma, Siemensma, Oppen
huizen, Dokkum, Boeijenga en Breeuwsma.
Tegen stemmen de leden Maseland, Hoekstra, Hogeveen, Sme
ding, Van der Veen, De Groot, Sijtema en Zuiderbaan.
Verworpen met 8—7 st.
Nu is aan de orde het amendement-Hoekstra, dat de heer
Hogeveen steunt.
Den heer Blok komt het voor, dat het voorstel onaanneme
lijk is. Over de eerst bezoldigde ambtenaar zal spr. het nu niet
hebben, maar dit amendement zal tengevolge hebben dat 2
ambtenaren, die feitelijk het werk verrichten, het slachtoffer
zouden worden. Daarom kan spr. niet met het amendement mee
gaan.
Voor stemmen de leden Hoekstra en Hogeveen.
Tegen stemmen de leden De Groot, Sijtema, Zuiderbaan, Ma
seland, Blok, Potma, Siemensma, Oppenhuizen, Dokkum, Boeij
enga, Smeding, Van der Veen en Breeuwsma.
Dit amendement is dus verworpen met 132 stemmen.
Z. h. s. wordt alsnu conform het voorstel van B. en W. be
sloten.
Punt V. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot:
A. 1. vaststelling van een nieuwe regeling van de bezol
diging van het personeel in dienst der gemeente Sneek;
II. wijziging en aanvulling van het Werkliedenreglement
lil. wijziging van de instructie voor den directeur van
het openbaar slachthuis, hoofd Van dienst van de keu
ringsdienst van vee en vlees in de gemeente Sneek;
IV. wijziging van de instructie van den opzichter-keur
meester van het openbaar slachthuis, hulpkeurmeester van
de keuringsdienst van vee en vlees;
V. wijziging van de Verordening op de genees-, heel- en
verloskundige armenzorg;
VI. intrekking van artikel 18 van de Verordening op het
medisch-hygiënisch schooltoezicht te Sneek;
VII. bepaling, dat vervallen:
a. de raadsbesluiten van 12 December 1932, no. 4b, 27
December 1933, no. 16d en 25 Juni 1934, no. 15, betref
fende het toepassen van tijdelijke kortingen op de wedden
en lonen van het gemeentepersoneel;
1 "-j-y „«i/ienrie bü andere beslui-
dat ter secretarie ter inzage ligt een ver-
i zoek met bijlagen van
P. WAGENAAR, bakker aldaar,
i om vergunning tot het oprichten van
te verzoeken de jaarwedden van den burgemeester en den Willem Frisostraat op de percelen kadas-
conro+orie bekend gemeente Sneek, Sectie C, no.
3100 (ged en 3107 (ged.), waarin zal wor-
Verschillende leden wensten^ich hun oordeel den geplaatst een oven, te verwarmen door
MAAR...
I
I
-fel
Douwe Egbert? Echte Friesche Heeten-Baai en
Baai-Tabak. Nederlands geurloste pijptabak.
Art. 2. v ciOLiiniciiue icucii wciioicii Z.1C11 null uuiutxi i x
MEUWESNEEKER COURANT
annex SNEEKER COURANT (78e Jaargang)
l x-iz-iM mm Iactnnl/1 r> h ri m zv mar doh DlOPTtfl-