annex SNEEKER COURANT (79e Jaargang) Uit onze Raadzaal. Uitgave KIE7EBRINK Co. Woensdag 11 December 1935 52 e Jaargang Ifo. 21 Eerste Blad Dit No. bestaat uit 2 bladen. NIEUWSTIJDINGEN. I; I NIEUWE SNEEKER COURANT Het Nut. voor f en waarvoor ieder 50 ct. aan den heer Kanon moet betalen. Waar nu het aanschaffen der acten voor vele beroepsvissers al bezwaarlijk is en het B. A. moet helpen, zou spr. willen voorstellen dat de heeer Kanon deze vissers geen 50 ct. zal laten betalen, terwijl zijn pachtsom dan tot f 15.verlaagd zal worden. Dit voorstel vindt geen steun. Z. h. s. wordt het voorstel van B. en W. aangenomen. Punt XII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot doortrekking van de Willemstraat en de Sophiastraat en tot bepaling van de prijs van bouwterrein aldaar. (Bijlage 139; dossierno. 1.777.812(8)). Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig no. de benoeming van een lid van dat College. (Bijlage 132; dossierno. 1.851.33.02.7-2). De aanbeveling luidt: H. Veldkamp. J. Dethmers. was vastgelopen en in het korte tijdsbestek voor de vorige vergadering was indiening van een nieuw voorstel, waarom B. en W. vroegen, niet mogelijk. Spr. heeft daarna ook elders een onderzoek ingesteld, waar het verbod wel geldt. Spr. heeft een artikel bij de stukken gevoegd, zoals het te Leiden geldt, en soortgelijke artikelen gelden ook voor de groote steden en voor tal van andere gemeenten, o. a. ook te Leeuwarden. Doch spr. heeft nergens in die verordeningen kunnen lezen wat wij eigen lijk gewild hadden. Wij wilden immers een verbod tot open hebben van melkwinkels op Zondag, geen melkbezorgingsverbod. Het een zou echter tot het ander leiden, want als de winkels gesloten moeten zijn, is ook het bezorgverbod daarmee annex. Waarom eigenlijk de minister niet wilde aan onze bepaling, welke hier toch met betrekkelijk grote meerderheid is aan genomen, is spr. niet geheel duidelijk, doch wel blijkt dat wij enige fouten gemaakt hebben. Bij het referendum zijn alle men sen in de gelegenheid geweest mee te stemmen, allen die melk leveren direct of indirect, zelfs mensen, die buiten de gemeente wonen, en ook zij die zelf niet de straat opgaan, hebben bij het referendum een stem in het kapittel gehad. Bovendien is er geen onderscheid gemaakt tussen melkbezorgeis en melk- tappers. De minister is daardoor in de war gebracht en heeft blijkbaar geen goede voorstelling hoe de leverantie hier gaat. Wij noemen hier de melkbezorgers melktappers, die feitelijk alleen zijn zij, die melk aan huis verkopen. Spr. heeft nu een voorstel gedaan en z. i. moeten wij weer van voren af aan beginnen. Er moeten twee dingen gebeuren. Bij het nieuwe referendum zouden eigenlijk alleen de houders van melkwinkels, zij die aan hun clientèle melk tappen en bovendien ook de straat met melk opgaan kunnen stemmen en als er dan een behoorlijke meerderheid is voor ons voorstel, dan is de minister blijkbaar bereid een bepaling als wij willen goed te keuren. Doch dan sluit men alle ondernemers, die slechts slijters zijn, en die in Ons Belang georganiseerd zijn, buiten het referendum. Daar om meent spr. dat men de minister eens dient in te lichten hoe de melkleverantie hier geschiedt en te vragen hoe men het referendum wil hebben. Naar spr. meent moeten tappers en slijters stemmen en als die met een behoorlijke meerderheid voor het voorstel zijn, zal het verbod waarschijnlijk worden goedgekeurd. In Leeuwarden is ondanks vele moeilijkheden de zaak nu ook in werking en spr. hoopt dat zijn motie hier zal worden aangenomen, opdat het verbod ook hier ten slotte kome. De heer Greidanus vindt een goede kant van de motie dat de melkbezorgers een vrije Zondag zouden krijgen, en dat misgunnen wij hun niet, doch de kleine boer, die zelf uittapt en reeds zo zwaar door de crisis getroffen wordt, wordt door dit verbod gedupeerd. Deze boer heeft bij het verbod geen voldoende melk op Zaterdag en zal zijn Zondagsmelk naar de fabriek moeten sturen. Dat is voor hem dus dubbele schade. Deze belangen moeten wij nu tegen elkaar afwegen en daar - wij ook opkomen voor de belangen der kleine zelfstandigen en kleine boeren, wegen deze bezwaren in dit geval het zwaarst en zal spr. dus tegenstemmen. Den heer V i s is deze kwestie nieuw, al is ze reeds eerder i in de raad behandeld. Spr. meent dat niemand verplicht is op Zondag melk te kopen of te verkopen. Men koopt op Zondag in het algemeen reeds zo weinig mogelijk, doch voor zieken, zuigelingen en kinderen moet, vooral ook in de zomermaanden, ook op Zondag verse melk verkrijgbaar zijn. Voorts zullen de melktappers met eigen vee van dit verbod ernstig nadeel onder vinden, omdat ze nu de Zondagsmelk aan de fabriek zullen móeten verkopen en Zaterdags melk moeten bijkopen, een dubbele schadepost voor mensen, die toch al erg getroffen zijn door de crisis. Om al de bovenstaande redenen zal spr. tegen stemmen. De heer Zuiderbaan zegt dat het moeilijk is over deze zaak te spreken zonder in herhaling te treden van vorige keren. Spr. zou dus niet het woord gevraagd hebben, als er niet een onjuistheid was in de motivering van den heer De Groot. Die zegt daarin, dat B. en W. vooral om hygiënische redenen het voorstel ontrieden, doch er waren drie redenen en vooral op de eerste legden B. en W. de nadruk nl. op de uitslag van de stemming onder de belanghebbenden. B. en W. moeten wetten en verordeningen zo goed mogelijk toepassen en ze hebben daarom een stemming gehouden onder de melktappers. Misschien waren ze daarbij zelfs te objectief, de loontappers zijn zelfs gehoord, die volgens den minister geen belanghebbenden zijn. De heer De Groot komt nu met een bezorgverbod. Spr. ziet niet dat het daar beter van wordt, zeker niet voor de Zondagsrust; de enkele tapper, die bezorgt, wordt dan vervangen door par ticulieren, die melk gaan halen. De hoofdzaak is echter, dat de wet eist, dat een voldoende meerderheid onder de belanghebbenden voor zo’n voorstel moest zijn en die was er niet en daarom konden B. en W. niet anders handelen. Ze hebben de zaak zeer objectief behan deld en de uitslag van de stemming de raad voorgelegd. Spr. ziet niet dat door deze motie de zaak beter wordt en zal er zijn stem niet aan geven. De heer Boeijenga zegt dat het uiterst moeilijk schijn* de weg te vinden, welke tot het doel leidt dat wij beogen. Toen de heer De Groot zeide, dat hij een nieuwe weg meende gevon den te hebben, heeft spr. hem gaarne gesteund, omdat spr. nog van mening is, dat dit verbod van groot belang is. Het verwondert spr. dat de h.h. Greidanus en Vis het eens zijn; blijkbaar raken de uitersten elkaar. De communist komt nu op voor de boerenbelangen, maar het bezwaar voor die boeren is meer een theoretisch dan een practisch, meer dan de helft der bevolking koopt hier op Zondag al geen melk en vele boeren tappen op Zondag uit principe niet. De heer Vis behoort tot de oud-liberale vleugel, die steeds toepaste het laat-maar- waaien-systeem, dat veel ellende veroorzaakt heeft in de maat schappij, zodat er reden is tot verheugen dat de latere jaren sociale maatregelen verandering in dat systeem brachten. D toestand fe de maatschappij is uit zijn evenwicht, het terug zoeken van dat evenwicht is het zoeken van recht. Ook d: voorstel is daarvan een stukje en we willen ook de Zondag beschermen; deze maatregel is daarom van zo uitnemend be lang, dat spr. hoopt dat voor deze motie een meerderheid zal zijn te vinden. De heer S ij t e m a meent dat deze motie verhelderend werkt; de zaak is vroeger wat vertroebeld, die vertroebeling bracht ook den minister op een dwaalspoor. Melkwinkels, melkbezorgers en melkventers, die drie begrippen moet men goed onderschei den. Melkwinkels hebben op Zondag als tal van andere winkels volgens de wet recht enige uren op Zondag open te zijn, daar mee is het bezwaar, dat geen melk voor zieken en zuigelingen te krijgen zou zijn, opgeheven. Melkbezorgers zijn personen die aan vaste klanten melk brengen; een melkventer is iemand die met zijn waar de straat opgaat en probeert wat hij kwijt kan. Er is een ventverbod op Zondag, dus van het melk ven t e n hebben we geen last. De enige belanghebbenden zijn dus de melk bezorgers aan vaste klanten, die willen wij nu een vrije Zondag bezorgen. Dat zijn dus de enigen die in aan merking komen om bij referendum geraadpleegd te worden. B. en W. trokken de kring waarin zij het referendum hielden te ruim. Spr. meent dat als dit nieuwe referendum gunstig uitvalt, het melkbezorgingsverbod geen veto bij den minister zal ont moeten. De heer De Groot had verwacht, dat na de verkiezingen van dit jaar men hier een nieuw geluid zou horen, een buiten gewoon modern. De heer Greidanus heeft echter waarachtig sprekers voorstel niet gesteund, dat is de klap op de vuurpijl. Spr. had gedacht iemand naast of tegenover zijn fractie te zullen vinden, die de regeling van staatswege van alles en nog wat zou steunen, gezien wat men in een bepaald deel van de wereld doet, waar men het particulier initiatief geheel aan de kant zet. Men kon nooit verwachten, dat volgelingen van die richting niet zouden meewerken aan de ordening hier in de stad. Dat is buitengewoon antiek; het blijkt dat de heer Greidanus niets weet van de strijd die de arbeiders al tientallen jaren om de winkelsluiting voeren. Want de argumenten die de heer Grei danus gebruikt zijn precies dezelfde als die de handels- en kantoorbedienden steeds tegenover zich zagen gebruikt nl.: de schade voor de winkelstand. Dat zou alleen hout snijden als deze boeren zulke stakkers waren, dat ze het laatste dubbeltje op Zondag nog nodig hadden. Spr. meent echter dat die schade niet zo groot is; het aantal klanten dat op Zondag melk koopt moet niet zo groot zijn dat het vervallen er van hun buiten gewone schade zou berokkenen. En juist zij die melk leveren aan onze bevolking behoren niet tot wat men noemt de nood lijdende boerenstand. Den heer Zuiderbaan merkt spr. nog op, dat spr. de hygië nische motieven inderdaad de voornaamste van B. en W. achtte, al waren ook andere genoemd. Wat deze hygiënische motieven betreft ook de directie van de gezondheidsdienst te Amsterdam was oorspronkelijk daarom tegen het verbod, maar legde er zich later bij neer, omdat statistisch nooit van enig nadeel voor de gezondheid was gebleken. Het referendum is hier foutief gehouden, dat heeft spr. aan de hand van het ministerieel schrij ven aangetoond. Spr. gelooft, dat als de zaak eenmaal werkt, de voorstanders gelijk zullen krijgen, nl. dat er een voordeel voor de bevolking als geheel uit zal voortvloeien en de schade voor gend voorzitter, leden en plaatsvervangende leden der Commissie van toezicht op de Arbeidsbeurs, bedoeld in artikel 13 der Arbeidsbemiddelingswet 1930. (Bijlage 133; dossierno. 1.839.6(4)). De aanbeveling vindt men in ons vorig nr. Tot voorzitter wordt benoemd de heer F. Blok met 12 st.; de burgemeester had 1 st., 1 st. blanco. Tot plaatsvervangend voorzitter de burgemeester met 12 st; de heer D. Zuiderbaan had 2 st. Tot leden-werkgevers: de h.h. G. Velsink met 11 st.; Jac. Dijkstra met 11 st.; H. Miedema met 14 st; H. Koopmans met 14 st. Tot plaatsvervangende leden-werkgevers: de h.h. H. F. Ring- nalda met 14 st; A. Douma Jzn. met 14 st.; D. Volkers met 14 st. en S. Groninger met 11 st. Tot leden-werknemers de h.h. A. Brandsma met 14 st.; P. van der Veen met 12 st.; G. Reehoorn met 13 st. en B. Fran kena met 13 st. Tot plaatsvervangende leden-werknemers de h.h. S. Molenaar met 14 st.; H. Laskewitz met 14 st.; Johs. van der Horst met 13 st. en P. Kingma met 13 st. VERBOD VAN MELKBEZORGING OP ZONDAG. Punt VII. Motie van het lid van de raad den heer de Groot, waarbij aan Burgemeester en Wethouders wordt verzocht „aan de hand van het schrijven van den Minister van Handel, Nijverheid en Scheepvaart van 10 September 1935, no. 41229, maatregelen te willen treffen, nodig om te komen tot een verbod van melkbezorging op Zondag”. (Deze motie wordt door het lid van de raad den heer F. Boeijenga ondersteund.) (Bijlage 134; dossierno. 1.838.1). De motie vindt men in ons vorig nr. De heer De Groot zegt dat na ’s ministers weigering tot goedkeuring, we in de modder terecht gekomen waren, de zaak de leveranciers zal meevallen. Spr. beveelt zijn motie als sociale I maatregel met nadruk aan. De heer Greidanus zegt dat het geen nieuw geluid is dat de communisten ook voor de boeren strijden, voor de grote boeren, de koelakken, ook, maar anders dan de heer Boeijenga denkt. Voor de belangen der kleine boeren, die onze mede arbeiders zijn, kwamen wij altijd op. Het is opmerkelijk, dat de heer De Groot nu op medewerking van spr. had gerekend, ter wijl in de eerste vergadering, waar spr. aanwezig was, de soc.- dem. fractie verklaarde nooit samenwerking te willen. Spr. be schouwt de opmerking van den heer De Groot dus als een compliment. De heer De Groot: Dat is 't ookl De heer Greidanus: Er zijn hier 15 kleine boeren, die en over De heer E. Elema wordt benoemd met 12 st; de heer H. J. Haytink had 2 st. Punt V. Aanbeveling van Curatoren van het Gymnasium voor eigen melk uittappen en op Zondag gedupeerd zullen worden voor minstens 4 5 gulden en dat is wel een belang, dat tot ons spreekt. De heer Vis: De heer De Groot betoogde dat op Zondag al weinig melk verkocht wordt; is dan dit verbod wel urgent, de tegenwoordige toestand voorziet dan toch al in het nood zakelijke. Als men de mensen naar de melkwinkels wil sturen, dwingt men hen vaak, van leverancier te veranderen en ont staat schade voor de tappers. De heer Boeijenga sprak van het laat-maar-waaien-systeem der liberalen, maar spr. heeft evenzeer recht in het algemeen te beweren, dat van dat stelsel de maatschappij nog elke dag de zegeningen ondervindt. De heer ffoeijenga heeft nooit de liefde van de commu nisten voor de boeren ontdekt, maar in ieder geval nu blijkt ze hoog opgelaaid; men rekent daar er blijkbaar op dat de heer sende ontevredenheid voor hen vruchten zal afwerpen. Spr. houdt vol dat het meer theoretische dan practische be zwaren zijn, welke de boeren van het verbod zullen onder vinden. Als men alle dingen in de weegschaal legt zag de maat schappij er onder het oud-liberale stelsel zeer slecht uit; de "ociale maatregelen van latere jaren hebben veel hersteld wat :n de oud-liberale maatschappij was verwaarloosd. De Voorzitter: B. en W. meenden van den beginne de zaak zo objectief mogelijk te hebben beschouwd, in de toe lichting van den heer De Groot wordt enigszins aan die objec- *iviteit getwijfeld. Wij hebben echter de notulen aan den minis ter overgelegd; wat getuigt beter van onze objectiviteit? Men kan toch niet verwachten dat B. en W. deze zaak beter konden verdedigen dan de voorstanders? De heer De Groot heeft niet beschuldigd, maar geconsta teerd. De Voorzitter: De notulen werden overgelegd; men kon van B. en W. niet verwachten dat zij het voorstel zelf zouden verdedigen, waarvoor zij niet waren. De motie-De Groot komt in stemming. Voor stemmen de leden Tromp, Kracht, Van der Veen, Sme ding, Dokkum, Boeijenga, Sijtema, Blok, Oppenhuizen en De Groot; tegen stemmen de leden Hogeveen, Zuiderbaan, Vis en Greidanus. IVIet 104 st. is de motie dus aangenomeen. Punt VIII. Voorstel van het raadslid den heer J. Orelda- ius betreffende steunverlening van gemeentewege, met idvies van Burgemeester en Wethouders. (Bijlage 135; dossierno. 1.842.973). De voorstellen van den heer Greidanus, die men in ons vorig nr. vindt, worden niet gesteund en worden dus niet verder behandeld. De heer Greidanus: Dat is het nieuwe geluid. Punt IX. Advies van Burgemeester en Wethouders op het verzoek van het bestuur der R.-K. Werkliedenvereni ging „Leo XIII” om te besluiten, dat aan „kastrekkenden" '.en bijslag op hun kasuitkering zal worden verleend, zo nede gedurende het winterseizoen een brandstoffenbijslag. Bijlage 136; dossierno. 1.842.973). Het voorstel van B. en W. vindt men in ons vorig nr. De heer Greidanus is verheugd, dat B. en W. het verschil :ussen Bonds- en crisis-steun als onbillijk aanvoelen, doch nog meer over het feit, dat B. en W. sprekers amendement over- ramen, dat nu misschien meer aannemelijk wordt dan wanneer het van een communist kwam. In het adres wordt 1 Januari als datum van invoering genoemd, dan worden echter de leden van de Bond van Landarbeiders gedupeerd, die profiteren er dan niet van. Spr. stelt dus voor de regeling vanaf 1 December in te voeren. De Voorzitter: In ons voorstel wordt gesproken van „ge durende het nog resterende, gedeelte der winterperiode van 93536”, dus als vandaag het voorstel wordt aangenomen, kan het direct in werking treden. De heer Greidanus: Dank u. De heer Van der Veen: Wij zullen voor dit voorstel stem- nen; bij de behandeling van de begroting 1934 is reeds door ons aangedrongen op een dergelijke regeling en reeds in Fe bruari 1934 deden wij een voorstel daartoe en werd dit behan deld; beide keren was het advies van B. en W. echter afwijzend op principiële gronden. Het doet spr. genoegen dat B. en W. daarover nu zijn heengestapt, doch het doet toch eigenaardig aan, dat B. en W. nu met geen woord meer op genoemde be zwaren terug komen; het geeft enigszins de indruk dat het verschil maakt van welke zijde de verzoeken komen. Wij hopen echter dat dit voorstel in tegenstelling met het onze wel een meerderheid zal vinden in ’t belang der 91 gezinnen, die hiervan kunnen profiteren. De heer Kracht zegt dat een goed financieel beleid een belang is voor de bevolking, maar dat als één groep door een onbillijke regeling wordt getroffen, het bewaren van de kracht van die groep ook een gemeenschapsbelang is. Het betreft nu hier een sociale onrechtvaardigheid tegenover de groote ge zinnen; de vakbonden hebben daarop reeds vroeger gewezen in de contactcommissie; dank zij dat feit heeft de minister de on billijkheid erkend, waardoor ook aan de financiële bezwaren voor de gemeenten enigszins werd tegemoet gekomen. Met dit feit voor ogen meent spr. vrijheid te mogen vinden zijn stem aan dit voorstel te geven. De heer Tromp wil los van elke franje even opmerken dat het hem onverschillig is van welke zijde een voorstel komt, hij wil alleen letten op de bedoelingen van zo’n voorstel; spr. dankt B. en W. voor de sympathieke wijze waarop zij een voorstel gedaan hebben naar aanleiding van een verzoek van Leo XIII, in het bijzonder ook voor het feit dat men de datum van invoering <n het adres gevraagd, nog vervroegt, zodat nu een groep van deze regeling profiteert, welke dat anders niet zou doen. Z. h. s. wordt het voorstel van B. en W. nu aangenomen. Punt X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het verlenen van eervol ontslag aan den heer J. A. C. Schepel als heelkundige voor de armenverzorging. (Bijlage 137; dossierno. 208). Z. h. s. conform besloten. Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wetnoudi.. onderhandse verpachting van het visrecht in de stads grachten aan M. Kanon. (Bijlage 138; dossierno. X 07. 351.33). Den heer Greidanus kwam, gezien de slechte tijdsom- i standigheden de pachtsom hoog voor, maar Kanon verpacht aan iedere beroepsvisser het recht weer aas te vissen, 1. 2. De heer H. Veldkamp wordt met 14 st. herbenoemd. Punt VI. Aanbeveling van Burgemeester en Wethouders voor de benoeming van een voorzitter, een plaatsvervan- Het departement Sneek van het Nut hield Vrijdag een algemeene ledenvergadering in de Leeszaal, ter bespreking van een bestuurs voorstel gelden beschikbaar te stellen voor uitbreiding van het onderzoek naar de moge lijkheid van verbetering der zwemgelegenheid hier ter plaatse. In verband met de plaatsruimte moeten wij de discussies samenvatten. Da V o o r z. de heer F. W. C. de Haas deelde mede dat dit onderzoek reeds eenigen tijd aan den gang is door een commissie waarin Dr. Oosterhuis voor het Nut zitting had, de heer S. Bakker voor de N.V. Sneeker Zwem inrichting, terwijl Dr. Kingma als voorzitter fungeerde. Nu er plannen moesten worden gemaakt voor een geheel nieuwe inrichting (achter het Sportpark) werden de kosten, welke het Nut aanvankelijk voor zijn rekening had genomen, zoo hoog n.L f380 dat de com missie het Nut en de N.V. heeft verzocht elk de helft daarvan te willen dragen, de N.V. heeft geweigerd, waarom de commissie ont bonden is. Wil het Nut nu met het onder zoek voortgaan dan zullen de kosten der voorloopige plannen voor zijn rekening komen, zij het dat als de nieuwe inrichting tot stand ko^t, deze kosten als oprichtingskosten dier inrichting ten laste daarvan komen. Van de kant van B. en W. is alle mogelijke mede werking toegezegd, deze hebben de heer de Kok aangewezen als vertegenw. der gemeente in de nieuwe commissie, waarin Dr. Oosterhuis weer voor het Nut zit en waarvan Dr. Kingma weer voorzitter is. De voorloopige plannen zullen worden gemaakt door den heer Wesselo, architect te Bussum, die al meer dergelijke plannen ontwierp. Naar aanleiding van een vraag van den heer de Kok deelde de voorz. nog mede dat de mogelijkheid van samen werking van dezen architect met een plaatse- lijken architect nog onderzocht kan. Naar aanleiding van een vraag van den heer v, d. Pijpekamp deelde de voorz. mede dat het doel is plannen voor een geheel nieuwe inrichting te ontwerpen de kwestie der bestaande inrichting is door de oude com missie langdurig onderzocht, doch de adviezen van den Inspecteur zijn vooral ook met het oog op de ligging zoo, dat de mogelijkheid van afdoende verbetering vrijwel ontbreekt. De heer v. d. P ij p eka m p meent dat deze verbetering, die inderdaad hard noodig is, wel mogelijk is. De ervaring leert dat overal waar de nieuwe, zeer dure zwemgelegenheden ver rezen, deze noodlijdend zijn. Daarom moet men hier geen nieuwe zwemgelegenheid maken maar de oude verbeteren. In Meppel kost de nieuwe inrichting f 53480 en ook daar is een tekort, in Assen kost ze f 62000, terwijl ze allicht meer bezoek trekt dan hier omdat hier water te over is. Als men twee zweminrich tingen naast elkaar gaat exploiteeren gaan beide naar de kelder. De voorz deelt nog mede dat het stich- tingskapitaal hier begroot wordt op f 40.000. alles inbegrepen. De heer v. d. P ij p e k a m p is absoluut overtuigd dat een dergelijke inrichting hier niet kan geëxploiteerd worden op sluitende basis. De Voorz. zegt dat de inkomsten hier geschat worden op f 5000, de uitgaven op f 4900, maar dit is zeer voorloopig. Er ontstaat nog een breede discussie over de mogelijkheid van een sluitende exploitatie der eventueel nieuwe inrichting en over de samenwerking met de oude. Tenslotte stelt, nadat een der leden nog meegedeeld heeft dat de kosten van verbete ring der oude inrichting worden geraamd op f14000 a f16000, de heer Mendelson voor dat de commissie een crediet ter beschikking zal worden gesteld van f500.met als pri maire opdracht de verbetering van de oude inrichting onder de oogen te zien en als se cundaire plannen te doen ontwerpen voor een geheel nieuwe inrichting. Dit voorstel, door het bestuur overgenomen, is met op 1 na algemeene stemmen aangeno men, waarna men unaniem van oordeel bleek dat de N.V. Sneeker Zweminrichting de helft der kosten diende te dragen van het onder zoek naar verbetering dier inrichting. De heer v. d. Pijpekamp pleitte nog opneming van een deskundige van de Ned Zwembond in de commissie. De Voorz. liet dit over aan de commissie, men staat trouwens met dat lichaam in voortdurend contact. GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan het bureau van noli- tie. Mar.iniplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen ll1/» en 12 uur. de navolgende voorwernen als gevonden gedeponeerd op 7 10 December 1935: Bruin kinderwantjeSleutel. Aanwezig en te bevragen bij de navolgende ingezetenen, ondeis.aande voorwerpen, afs gevonden aangegeven op 710 December 1935: Doos inhoud speelgoed, Sijbren Potma, Groot- zandGrijze das, P. Nijboer, Van der Heij- buurt 39; Paar ronde handschoenen, Vroom Dreesmann, Schaapmarktplein Vulpen, W. Sevensma, Kleine Kerkstraat 6; Vulpen, IJkema, GrootzandBroche, Van Foeken, Ged. Pol 29Ledig beursje, H. van der Meulen. Monnikstraat 3. VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op MAANDAG 9 DECEMBER 1.935, ’s avonds 7% uur. Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Secretaris de heer P. Sikkes. Aanwezig 14 leden. Afwezig de heer Maseland (m. k.). Aan de orde is: Punt 1. Notulen van de vergadering van 11 November 1935. Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld. Punt II. Voordracht van Burgemeester en Wethouders voor'de benoeming van een hoofd der openbare lagere school no. 2. (Bijlage 129; dossierno. 208). De voordracht luidt: 1. J. Noorman. 2. A. Vleer. 3. W. H. Stroop. De heer J. Noorman wordt met 11 st. benoemd; de heer A. Vleer had 3 st. Punt ill. Aanbeveling van Regenten van het Old Burger Weeshuis voor de benoeming van een lid van dat college. (Bijlage 130; dossierno. 1.842.73(16)). De aanbeveling luidt: 1. Joh. Schijfsma. 2. H. Meindersma. De heer Joh. Schijfsma wordt met 13 st. benoemd; 1 st. was blanco. Punt IV. Aanbeveling van Burgemeester en Wethou ders voor de benoeming van een lid der commissie van toezicht op het middelbaar onderwijs. (Bijlage 131; dos sierno. 1.851.3.02.7-2). De aanbeveling luidt: 1. E. Elema. 2. H. J. Haytink.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1935 | | pagina 1