I
I
’br'
Lekker
Pindas
Eerste Blad
No. 37
Dltnave KIEZEBRiNK Co
Woensdag 5 Februari 1936.
53e Jaargang
Nieuwe Oogst
DE 3 CENTS SIGAAR
Mo dj o Sneeuwwit
kan niet de allerlichtste zijn, maar
zuiver kwalitatief is er geen beter,
nergens 1
F ASPIRIN
hef product van vertrouwen
Ollicieel Orgaan der Oemeenle Sneek.
- annex SHEERER OOURART en WYMBRETSERADEEL
TROMP
TROMP
De aanleg van Rijksweg 43,
Afsluitdijk - Bolsward - Sneek -Joure -
Heerenveen.
Bespreekt tijdig Uw plaatsen
Zie de reclame voor 't theater
Bode’s echte Urker Kransen
in busjes voor 25 cent;
Bode’s Tafelkoeken
in busjes voor 20 cent.
Sneek.
Alle dagen versch gebrand
tegen concurreerenden prijs bij
TROMP Sneek
Sneek
SNEEK
RECLAME KOLOM.
i
NIEUWSTIJDINGEN.
DINSDAGS
Bureau:
Kon. Zeilver. Sneek.
Op 8, 22 en 29 Februari worden door
zal ook afhankelijk zijn van de hoeveelheid
beschikbare gelden.
Aan het overzicht van de hoeveelheid
werkzaamheden, verbonden aan de tot
standkoming van de aanleg van een nieuw
wegvak, ontleenen we het volgende:
Er was hier een groote moeilijkheid, daar
in gelegen dat het geheel nieuw te maken
wegvak eerst kon worden gemaakt nadat de
grond hiertoe overal was.aangekocht. Hier
toe moesten groote bedrijvenkaarten ge
maakt worden, waarop alle perceelen met
hun eigenaren, gebruikers, wijze van ge
bruik, de bestaande en te verleggen over
wegen moesten worden aangebracht.
zullen
gen.
AMICITIA-THEATER
Tel. 2341
Vanaf a.s. VRIJDAG brengen wij
gedurende slechts 5 dagen
de groote Holl. sprekende film
„SuiMeule"
de beste film die door de Nationale
Industrie ooit werd vervaardigd.
In de hoofdrollen: Aaf Bouber -
Louis de Bree - Joh. Elsensohn -
Louis Borel - Annie van Duin
Muziek van Max Tak
Een buitengewoon groot succes
en VRIJDAGSAVONDS
KLEINZAND 5—7
- TELEFOON 2200
ABONNEMENT OP DE NIEUWE SNEEKER
Bij ons een ruime keuze
ENVELOPPEN
Fa. KIEZEBRINK Co.
Kleinzand 7 Tel. 2200
Vraagt ze Uw winkelier.
Engros
Uonnement: per jaar 2.50, fr, p
post ƒ3.00.
Advertentiën: 9 ct. p, regel.
Ingezonden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting.
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
worden gestort, zoodat aan die zijde gelijk
matig zakken wordt voorkomen, terwijl de
heer burgemeester Falkena van Heerenveen
vroeg van welke constructie het wegdek zal
worden.
Den heer Eerdmans antwoordt ir. Ringe
ling dat bij de plannen weg 43 niet het prin
cipe „langs de steden” volkomen is doorge
voerd. Te Sneek bv. gaat de weg niet langs,
maar door de stad; daarvoor bestaan gron
dige motieven. In het algemeen bevordert
die aanleg door de kom van een plaats niet
het snelle doorgaand verkeer, afgescheiden
nog van de gevaren, hoe goed de verkeers
regeling moge zijn, en afgescheiden van de
schade, die het aanhoudend verkeer zou
kunnen berokkenen aan eigenaars der pan
den in de straten.
Rijkswaterstaat tracht in de eerste plaats
iets te maken, dat aanpast niet alleen aan
de behoeften van den dag, maar ook, en
vooral, aan die van de toekomst.
In grootere plaatsen, als Amsterdam en
Rotterdam, leiden de wegen door de stad,
omdat voor een zeer groot percentage der
weggebruikers die plaatsen einddoel zijn.
Kleinere plaatsen krijgen een verbindings
weg met den grooten weg. Wie niet in die
kleinere plaatsen behoeft te zijn, zal er niet
stoppen, en voor wie er wel moet zijn, is de
verbindingsweg geen bezwaar.
Over de tusschengelegen wegvakken,
waarop de heer Eerdmans wees, is door den
heer Ringeling in zijn rede slechts weinig
gesproken, omdat dit beginsel gehuldigd
wordt :waar niets is, wordt eerst iets aan
gelegd. Doch wel zal hij de verzekering
mogen geven, dat ook de andere vakken zoo
spoedig mogelijkj aan de beurt komen.
Wat de vraag van dr. Klein betreft, de
trambaan die op een veenlaag ligt en jaren
lang gelijkmatig verzakte, doet dat thans
niet meer, doch in dezen zijn de moeilijkhe
den volkomen bestudeerd en men behoeft
niet te vreezen voor gevaren.
Den heer Falkena antwoordt spr. dat het
wegdek van AfsluitdijkHarkezijl beton,
cementbeton, wordt.
Ten slotte gaf spr. nog eenige mededee
lingen over het nieuwe apparaat, waarmee
men tegenwoordig de ondergrond voor de
aan te leggen wegen onderzoekt, waarna de
voorzitter woorden van dank tot ir.
Ringeling en zijn personeel richtte, daarbij
de wensch uitsprekende dat deze belast zou
mogen blijven met de uitvoering van ’t ge
heele plan van rijksweg 43.
Im de bioscoopzaal van het Theater wer
den nog eenige filmpjes vertoond.
Vrijdagavond heeft in de foyer van Ami-
citia op initiatief van ’t propaganda-comité
voor Rijksweg 43 een bijeenkomst van ge-
noodigden plaats gehad, waar ir. J. C. N.
Ringeling, hoofdingenieur belast met den
aanleg van dien weg, een en ander over dit
project heeft medegedeeld.
Aanwezig waren de meeste leden van het
comité uit de Gemeentebesturen voor dien
weg, nl. de burgemeesters uit de betrokken
gemeenten en de heer P. Sikkes, secretaris
van dat comité met dames, tal van autori
teiten, vertegenwoordigers van diverse cor
poraties en andere genoodigden benevens de
leden van het propaganda-comité uit Sneek,
Bolsward, Joure en Heerenveen met hun
dames.
De voorzitter van het propaganda-comité,
de heer J. J o h. Tromp, opende de verga
dering met een woord van welkom en wees
er op, dat al sedert 1890 getracht wordt een
betere verbinding te krijgen tusschen Sneek
en Joure.
Jaren lang hebben daarna de burgemees
ters uit de betrokken gemeenten met groote
lof geijverd voor een betere aansluiting met
de in uitvoering zijnde en later de voltooide
afsluitdijk. In Februari 1933 is door eenige
Sneeker heeren contact gezocht en verkre
gen met anderen uit Heerenveen, Joure en
Bolsward, als gevolg waarvan een comité is
opgericht dat versnelde uitvoering van de
rijksweg no. 43 wilde bevorderen en trachten
de door de burgemeesters gevoerde actie te
ondersteunen.
De volgende motieven hebben hen bewo
gen op versnelde uitvoering aan te dringen:
I. de slechte, en totaal onvoldoende ver
binding uit deze streken met de afsluitdijk;
II. het zeer groote belang voor Handel
en Industrie bij deze verbinding;
III. de belangrijkheid van dit object als
productieve werkverruiming.
Het eerste ondernemen van het propagan
da-comité was een verzoek aan den toen
fungeerenden minister van Waterstaat, Mr.
Paul Reymer, om zich persoonlijk van de
naar aller overtuiging treurige toestand der
aanvoerwegen naar de afsluitdijk op de
hoogte te stellen en op 27 Maart 1933 heeft
minister R. met zijn staf aan dat verzoek
voldaan.
Spr.. herinnert dan aan de medewerking
van excellenties Colijn en Verschuur en de
audiëntie bij win. minister Kalff van eenige
heeren van het comité uit de gemeentebestu
ren en ’t propaganda-comité, welke audiën
tie evenals het later gezamenlijk optreden
een gelukkige vorm van samenwerking tus
schen overheid en particulieren vormde. Op
18 April 1934 werd door het betrokken de
partement aan het gemeentebestuur van
Sneek medegedeeld, dat de verbetering van
de verbinding AfsluitdijkHeerenveen zoo
veel mogelijk zou worden bespoedigd en in
de memorie van Antwoord betreffende het
verkeersfonds dienstjaar 1935 deed de toen
malige minister van Waterstaat ad interim
de mededeeling dat, zoover het zich liet aan
zien, in het voorjaar van 1936 met de uit- j
voering zou worden begonnen, „indien uit
het werkfonds voldoende gelden beschikbaar
kunnen worden gesteld”. Op 22 Juli 193b
werd opnieuw een deputatie uit beide co-
mité’s in audiëntie ontvangen door den ook
nu nog fungeerenden minister van Water
staat jhr. ir. Lidth de Jeude. Bij de bezoeken
aan Den Haag werden ook de hoofdambte-
naren en Kamerleden niet vergeten, en spr.
uitte een woord van waardeering voor de
van vele zijden ondervonden medewerking,
nl. van exc. Colijn, den oud-minister Ver
schuur, de Kamerleden ir. Albarda en Ten
Dijk, de hoofdambtenaren win. ir. Van den
Broek, ir. Redeker, ir. Bergansius, ir. v.
Vlissingen en dr. ir. J. A. Ringers, de laatste,
inmiddels afgetreden directeur-generaal van
het departement van Waterstaat, heeft op
bizondere wijze de plannen gesteund, waar
voor hij aanspraak heeft op een extra woord
van dank.
Ook de door spr. niet genoemde, vele
stille medewerkers brengt spr. een hartelijk
woord van waardeering voor hun mede
werking.
Sedert April van het vorige jaar is in
Leeuwarden gevestigd een afdeeling van
Rijkswaterstaat aanleg weg no. 43, gedeelte
Vervolgens stond spr. stil bij de stand van
de werkzaamheden, waarbij hij betoogde,
dat deze zoodanig is, dat dit jaar ’t grond
werk en kunstwerken voor AfsluitdijkHar
kezijl worden aanbesteed en nagenoeg ge
reed zullen komen. Het volgend jaar zal de
verharding worden tot stand gebracht.
Ook worden dit jaar nog uitgevoerd de
kunstwerken JoureSneek, en de le helft
van het grondwerk JoureSneek, daarna, in
1937 de 2e helft grondwerk JoureSneek en
de verhardingen.
Intusschen is Sneek-Harkezijl en Joure-
Heerenveen in studie genomen, maar e.e.a.
Daarna moest worden vastgesteld de
grootte van de onteigening, en moesten de
verschillende bescheiden ter visie gelegd
worden, wat zeer veel iijd kost. Dit werd
echter gedaan, teneinde, indien aankoop in
der minne niet gelukt, direct tot gerechte
lijke onteigening over te kunnen gaan. Daar
na het aanbieden, het onderhandelen het
geen veel tijd in beslag neemt het opma
ken der koopakten met alle daaraan verbon
den narigheden. Als voorbeelden daarvan
noemde spr. o. a.: menschen die zoek zijn,
minderjarigen, diaconieën, kerkbesturen,
Koninklijke Besluiten, enz., terwijl ook nog
aparte overeenkomsten moesten worden
aangegaan voor het opheffen en weder ves
tigen van erfdienstbaarheden.
Alvorens tot de prijsvaststelling kon wor
den gekomen werd een Schattingscommissie
benoemd, die aan de hand van door het bu
reau verstrekte gegevens alles moest uitzoe
ken om zoodoende tot een redelijke prijs te
komen.
Electrische l’lndasbranderlj.
Rt. Crt. Die nasporingen wortien,' taietj
weinig bemoeilijkt, doordat op de plaats
van het misdrijf nagenoeg geetn aan-
wijzingen zijn gevonden, wielke tot aan
houding van de daders zouden kunnen
beiden.
Dlezer dagen werd gemompeld dait de
overval op den pastoor zoiu zijn ge
schied met het kennelijke doel om in
de pastorie documenten te bemachti
gen, waarvan de inhouid voor eenige
personen bij publicatie in hooge mate
compromitteerend zou zijn. Dit motief
werd zeer aannemelijk voorgestéud: de
daders zoüjden den pastoor naar buiten
hebben gelokt, buiten gevecht gesteld
en daarna de pastorie binnengedragen,
waarna zij z'ijn zakken doorzochten en
daaruit de sleutels van brandkast en
schrijfbureau Kregen. Het eigenaardige
van het geval is, dat men de porte-
monnaie van het slachtoffer, waarin'
zich een aanzienlijk bedrag aan geld|
bevond, onaangeroerd heeft gelaten.
Dleze omstandigheid heeft bij de per
sonen, die bovengenoemde lezing van
het misdrijf het meest aannemelijke
hebben geacht, het vermoeden ver
sterkt, dat roof niet als de drijfveer
van het drama kan hebben gegolden.
Uit de pastorie wordt heelemaal geen
geldwaarde vermist. Wel waren brand
kast en schrijfbureau doorzocht en la
gen de daarin aanwezige papieren in
de grootste wanorde over de vloer.
Dleze lezing is ook aan mr. Ri|etèr,
officier van justitie te Roermond1, te»
oore gekomen. Onmiddellijk heeft hlijl
opdrachten gegeven deze geruchten na
te gaan. D|e politie acht de kans even
wel gering., dat in deze richting de op
lossing van het misdrijf moet worden
gezocht. i
Het is al lente in
Biulgarïje.
Het meteorologisch instituut te Sofia
deelt mee, dat de hooge temperatuu|r,
den heer ir. J. C. van Hoolwerff voor leden I die de geheele maand Januari in Bui
en begunstigers der Kon. Zeilver. Sne,ek in
de foyer van Amicitia 3 lezingen met licht
beelden gehouden over het wedstrijdregle
ment. Daar de heer v. Hoolwerff, voorz. van
de Zeilvereen. „De Kaag”, een expert is op
dit gebied, beloven deze lezingen vooral
voor de wedstrijdzeilers en voor hen, die be
langstelling hiervoor hebben, zeer belang
wekkend te worden.
Openbare Leeszaal en
Bibliotheek, Sneek.
In de afgeloopen maand bedroeg het
aantal bezoekers 2936 en het aantaü
uitgeleende banden 5974; aan werk-
loozen werden op vertoon van de werk-
loozenkaart samen uitgeleend 728 ban
den waaronder 105 studieboeken.
Aanleg weg Langweer.
Te Langweer heeft een vergadering
plaats gehad van ingelanden' van heit
waterschap „Verbinding”. Aanwezig
waren, behalve de ingelanden, Bi. en
W. van Dfonjawerstal en ir. Ringeling
van de Rijkswaterstaat in Friesland.
Besloten is met 114 tegen 26 stem
men een bijdrage te verieenen jn de
kosten van aanleg van een weg te
Langweer, in aansluiting met de primai
re weg SneekJoure.
Die totale kosten worden begroot op
f 148.000. Uit het werkfonds zal een
subsidie worden Verleend' van 50 pet,
de gemeente zal een bijdrage veriee
nen van 35 pet. en het waterschap be
sloot nu 15 pot. voor zïjh rekening te
nemen. Dleze f 22.000 zaïhet waterschap
van de gemeente leenen tegen drie
procent en af te losstein iln 25 jaar.
Eigenaren van in totaal 300 ha. lahd
daarmede in de kosten bijdra-
L. N'.
moord op den pastoor
te Geisteren.
In het onderzoek inzake de moord
op pastoor Litjens te Geisteren ils nog
weinig licht gekomen, schrjjft de N.
Voor den Handel bij
HeerenveenAfsluitdijk, onder directie van
ingenieur J. C. N. Ringeling, die met een I
staf van ambtenaren bezig is de zoo nood
zakelijke versnelde uitvoering van rijksweg
no. 43 te bevorderen. Spr. richt een woord
van waardeering tot de Nederlandsche re- -
geering, nu op 4 Februari door aanbesteding
van het eerste traject tot Harkezijl zal wor- i
den aangevangen met de uitvoering van een
object, dat voor vele jaren zal beslissen over
de toekomst van dit gedeelte van ons ge- 1
west. Ook aan de burgemeesters en secre- i
taris van het comité uit de gemeentebestu- 1
ren, die zeer veel hebben gedaan voor I
deze plannen een hartelijk woord van hulde.
Moge samenwerking bevorderen algeheele
uitvoering dezer productieve en belangrijke
objecten.
Spr. heet nu in het bijzonder welkom ir.
Ringeling en diens echtgenoote, wie bloe
men worden aangeboden, waarna de heer
ir. Ringeling het woord krijgt voor het hou
den zijner causerie.
Spreker begint met zijn groot genoegen er
over uit te spreken om hier voor een derge
lijk groot aantal belanghebbenden deze cau
serie te kunnen houden, en merkt op dat het
z. i., gezien de prettige en vlotte manier
waarop deze samenkomst werd georgani
seerd, en wetende de stemming van ver
schillende leden, van het Comité van actie,
misschien vanavond het tijdstip zou zijn de
naam „Comité van Actie”, welke naam er
eenigszins agressief én strijdlustig uitziet, te
veranderen in een meer vredelievende,
Spr. gaf vervolgens een algemeen over
zicht over de verschillende wegenplannen in
verband met de afsluitdijk.
Toen de afsluitdijk N.-HollandFries
land gereed kwam, aldus spr., waren er
reeds van verschillende zijden stemmen op
gegaan, in het bijzonder uit de Z.W.-hoek
van Friesland, om te komen tot een behoor
lijke verbindingsweg loopende vanaf den
Afsluitdijk over Bolsward-Sneek-Joure naar
Heerenveen. Toen nu de weg over den Af
sluitdijk klaar was, bestond er wel een, zij
het ook bescheiden, verbinding naar Leeu
warden over Harlingen, die korten tijd daar
na aanzienlijk werd verbeterd.
Steeds werd meer aangedrongen op ver
binding met de Z.W.-hoek en eindelijk met
succes.
Nu was het zaak, een oplossing te zoeken,
die zoo spoedig mogelijk in de meest drin
gende behoefte voorzag, d.w.z. primair was
aanleg van de twee ontbrekende rechtstreek-
sche schakels in de verbinding Afsluitdijk-
Heerenveen; t.w. Afsluitdijk-Harkezijl en
Joure-Sneek.
Hiernaar werd dan ook in de eerste plaats
gestreefd.
het belang hiervan was duidelijk, daar de
bestaande verbinding Afsluitdijk-Harkezijl
langs smalle kronkelende wegen, gedeelte
lijk zelfs zonder afscheiding door weilanden
met vee en met verschillende vrijwel per
manent gesloten hekken, voor de opening
waarvan dan nog vergoeding (tol) moest
worden betaald, liep.
De nieuwe weg zal aanmerkelijk korter
zijn dan de bestaande wegen. Het gedeelte
AfsluitdijkHarkezijl is pl.m. 5.5 K.M., de
oude weg 10.2 K.M. Joure—Sneek over
Spannenburg is een afstand van pl.m. 20
K.M.; de nieuwe weg wordt 11 K.M., daar
dus een bekorting van ruim 9 K.M. Voorts
merkte spr. nog op, dat ook de toestand van
de wegen door te weinig breedte, scherpe
bochten enz. snel rijden onmogelijk maakte.
Op de nieuwe weg zal alleen snel-verkeer
worden toegestaan, terwijl parallel met deze
weg speciale wegen worden aangelegd voor
het landelijk verkeer.
Hierna ging spr. over tot een bespreking
van de thans in bewerking zijnde plannen,
t.w.:
a. dwarsprofiel; de totale breedte van
de weg wordt 13 M., de rijweg wordt 7 M.
breed met aan weerskanten ruimte voor
rijwielpaden en verharde bermen ter breedte
van 2/2 M., dienende voor het parkeeren;
b. lengteprofiel, overgangsbogen bij brug
gen met het oog op uitzicht;
c. grondboringen en -onderzoek;
d. bruggen; in de weg Sneek-Joure ko
men 7 bruggen, waarvan de opritten zoo
danig gemaakt worden dat steeds minstens
300 M. vrij zicht wordt verkregen;
garije heeft geheerscht, een zoo buiten
gewone gebeurtenis is als in vijftig
jaar van het bestaan dier meteorologi
sche waarnemingen daar nog niet ia
voorgekomen. De gemiddelde tempe
raturen vormen een record.
Er zijn hoogste temperaturen opge-
teekend van 20 tot’ 21 gradien 'bovenl
nul. In deze wintermaand biedt het
Bulgaarsche landschap dan ook een
voorjaarsaanblik. De zachte, hooge tem
peratuur heeft de vruchtboomen tot;
bloei gebracht. Zelfs in de minder war
me gebieden staan de p-ruimeboomeh
en amandelboomen 'm bloei. In Mi|d-
den-B|Ulgarije staan de rozentuinen vol
op in de bloemen.
Celwagen in brand
ge vlogen.
Uit Scottsboro (Ver. Staten) wordt
gemeld
Door het in brand geraken van een
celwagen, waarin zich twee en twintig
negers bevonden, die van de strafge
vangenis naar een werkplaats zouden
worden overgebracht, zijn twintig van
hen levend verbrand.
Zij’ waren opgesloten in een ijzeren
kooi van een gevangeitisauto. ïn ver
band met de hevige koude hadden de
twee bewakers het goed gevonden, een,
vuurtje in de wagen aan te leggen, dat
echter geschiedde in dë onniiddellijke
nabijheid van een vat benzine. In een
minimum van tijd stond de geheele auto
in brand. Het gelukte den bewakers
slechts twee der inzittenden te redden.
Die overigen zijn levend verbrand, ter
wijl de beide bewakers hevige brand
wonden opliepen.
De benoodigde gronden voor het wegvak
JoureSneek werden in een record tijd ge
kocht, en het is hier op zijn plaats, aldus
spr., een woord van dank uit te spreken aan
allen die hun medewerking hiertoe hebben
verleend.
Verder zijn de onderhandelingen met Pro
vincie, gemeentebesturen, Waterschapsbe
sturen enz. enz. vrijwel overal zeer vlot ver-
loopen, wat het op zichzelf zoo langdurige
en vervelende werk voor de onteigening, bij
zonder veel prettiger maakte.
Verder had spr. de beschikking over goed
personeel, dat er van doordrongen was dat
er hard moest worden, gewerkt en dat dit
dan ook deed met een ijver en toewijding,
die werkelijk boven alle lof verheven was.
Na alle bovengenoemde werkzaamheden,
aldus betoogde de heer Ringeling, moesten
de plannen uitgewerkt en gedetailleerd wor
den, de bestekken opgemaakt en deze naar
het Werkfonds gestuurd worden, wat door
de noodzakelijke onderhandelingen met ver
schillende vakbonden en andere corporaties
vrij veel tijd in beslag nam, voor tot de aan
besteding kon worden overgegaan.
Spr. noemde dit alles zeer uitvoerig, ten
einde te kunnen bewijzen dat men, al wordt
er gezegd: de voorbereidingen voor het werk
zijn met spoed ter hand genomen, men nog
niet moet denken, dat men dan twee maan
den later over den nieuwen weg kan rijden.
’Deze dienst werd ingesteld ongeveer 15
April 1935, zoodat ik hoop, aldus spr., ook
naar aanleiding van de hier door mij ge
maakte opmerkingen betreffende de naam:
„Comité van Actie” wel te mogen beweren,
dat het Comité vanavond tenminste: „Co
mité van tevredenen” kan worden genoemd.
Spr. behandelde vervolgens nog eenige
details over verkanting, grootte stralen in
bochten, goede drainage, verbreede bermen
enz., terwijl hij in zijn slotwoord opmerkte
dat hij deze causerie niet te technisch heeft
gehouden, teneinde ook goede vrienden te
blijven met de dames, wat z. i. toch wel be
langrijk is. Tot besluit eindigde spr. met de
wensch uit te spreken dat het zal worden
een goede weg, die ruimschoots zal voor
zien in de behoeften en voldoen aan de ver
langens, die men hieromtrent in de Z.W.-
hoek van Friesland heeft gekoesterd en
welke zal mogen medewerken tot de bloei
van deze streek.
Spr. blijft hopen op de zoo goede mede-
j werking van allen en in ’t bijzonder van de
I aanwezigen om te komen tot een snelle
voortgang van de werken, daar door hem
alleen niets gedaan kan worden, echter wel
met medewerking van allen.
Er werd hierna gelegenheid gegeven tot
het stellen van vragen.
De heer D. Eerdmans, van Bolsward,
stelde de volgende vragen:
1. Welke motieven hebben er toe geleid
de weg niet door, maar langs de steden te
leiden?
2. Hoe stelt men zich voor de aansluiting
van de nieuwe weg naar de steden tot stand
te brengen?
3. Wanneer wordt begonnen met de weg
vakken Harkezijl-Bolsward-Sneek en Joure-
Heerenveen?
Dr. H. Klein toonde zich ongerust over de
trambaan, die, naar hij als leek vreest, naar
één kant zal verzakken, als er naast voor
I de .aanleg van de groote weg zand zal
-1
D|e
kondigt zich
de griep aan:
Een gevoel van moeheid, i
Verschijnt
I
bayer)
E J
Uitsluitend verkrijgbaar In de oranje-bandbulsjes van
20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes van 2 tabl. a 10 ets.
B I—Wil IW.I IS.IX.
pijn in de ledematen.
V t Dan direct naar bed en
Btof de dokter komtj
f «van tijd tot tijd:J
NIEUWE SNEEKER COURANT