I I ’br' Lekker Pindas Eerste Blad No. 37 Dltnave KIEZEBRiNK Co Woensdag 5 Februari 1936. 53e Jaargang Nieuwe Oogst DE 3 CENTS SIGAAR Mo dj o Sneeuwwit kan niet de allerlichtste zijn, maar zuiver kwalitatief is er geen beter, nergens 1 F ASPIRIN hef product van vertrouwen Ollicieel Orgaan der Oemeenle Sneek. - annex SHEERER OOURART en WYMBRETSERADEEL TROMP TROMP De aanleg van Rijksweg 43, Afsluitdijk - Bolsward - Sneek -Joure - Heerenveen. Bespreekt tijdig Uw plaatsen Zie de reclame voor 't theater Bode’s echte Urker Kransen in busjes voor 25 cent; Bode’s Tafelkoeken in busjes voor 20 cent. Sneek. Alle dagen versch gebrand tegen concurreerenden prijs bij TROMP Sneek Sneek SNEEK RECLAME KOLOM. i NIEUWSTIJDINGEN. DINSDAGS Bureau: Kon. Zeilver. Sneek. Op 8, 22 en 29 Februari worden door zal ook afhankelijk zijn van de hoeveelheid beschikbare gelden. Aan het overzicht van de hoeveelheid werkzaamheden, verbonden aan de tot standkoming van de aanleg van een nieuw wegvak, ontleenen we het volgende: Er was hier een groote moeilijkheid, daar in gelegen dat het geheel nieuw te maken wegvak eerst kon worden gemaakt nadat de grond hiertoe overal was.aangekocht. Hier toe moesten groote bedrijvenkaarten ge maakt worden, waarop alle perceelen met hun eigenaren, gebruikers, wijze van ge bruik, de bestaande en te verleggen over wegen moesten worden aangebracht. zullen gen. AMICITIA-THEATER Tel. 2341 Vanaf a.s. VRIJDAG brengen wij gedurende slechts 5 dagen de groote Holl. sprekende film „SuiMeule" de beste film die door de Nationale Industrie ooit werd vervaardigd. In de hoofdrollen: Aaf Bouber - Louis de Bree - Joh. Elsensohn - Louis Borel - Annie van Duin Muziek van Max Tak Een buitengewoon groot succes en VRIJDAGSAVONDS KLEINZAND 5—7 - TELEFOON 2200 ABONNEMENT OP DE NIEUWE SNEEKER Bij ons een ruime keuze ENVELOPPEN Fa. KIEZEBRINK Co. Kleinzand 7 Tel. 2200 Vraagt ze Uw winkelier. Engros Uonnement: per jaar 2.50, fr, p post ƒ3.00. Advertentiën: 9 ct. p, regel. Ingezonden mededeelingen hooger. Abonnement belangrijke korting. Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT worden gestort, zoodat aan die zijde gelijk matig zakken wordt voorkomen, terwijl de heer burgemeester Falkena van Heerenveen vroeg van welke constructie het wegdek zal worden. Den heer Eerdmans antwoordt ir. Ringe ling dat bij de plannen weg 43 niet het prin cipe „langs de steden” volkomen is doorge voerd. Te Sneek bv. gaat de weg niet langs, maar door de stad; daarvoor bestaan gron dige motieven. In het algemeen bevordert die aanleg door de kom van een plaats niet het snelle doorgaand verkeer, afgescheiden nog van de gevaren, hoe goed de verkeers regeling moge zijn, en afgescheiden van de schade, die het aanhoudend verkeer zou kunnen berokkenen aan eigenaars der pan den in de straten. Rijkswaterstaat tracht in de eerste plaats iets te maken, dat aanpast niet alleen aan de behoeften van den dag, maar ook, en vooral, aan die van de toekomst. In grootere plaatsen, als Amsterdam en Rotterdam, leiden de wegen door de stad, omdat voor een zeer groot percentage der weggebruikers die plaatsen einddoel zijn. Kleinere plaatsen krijgen een verbindings weg met den grooten weg. Wie niet in die kleinere plaatsen behoeft te zijn, zal er niet stoppen, en voor wie er wel moet zijn, is de verbindingsweg geen bezwaar. Over de tusschengelegen wegvakken, waarop de heer Eerdmans wees, is door den heer Ringeling in zijn rede slechts weinig gesproken, omdat dit beginsel gehuldigd wordt :waar niets is, wordt eerst iets aan gelegd. Doch wel zal hij de verzekering mogen geven, dat ook de andere vakken zoo spoedig mogelijkj aan de beurt komen. Wat de vraag van dr. Klein betreft, de trambaan die op een veenlaag ligt en jaren lang gelijkmatig verzakte, doet dat thans niet meer, doch in dezen zijn de moeilijkhe den volkomen bestudeerd en men behoeft niet te vreezen voor gevaren. Den heer Falkena antwoordt spr. dat het wegdek van AfsluitdijkHarkezijl beton, cementbeton, wordt. Ten slotte gaf spr. nog eenige mededee lingen over het nieuwe apparaat, waarmee men tegenwoordig de ondergrond voor de aan te leggen wegen onderzoekt, waarna de voorzitter woorden van dank tot ir. Ringeling en zijn personeel richtte, daarbij de wensch uitsprekende dat deze belast zou mogen blijven met de uitvoering van ’t ge heele plan van rijksweg 43. Im de bioscoopzaal van het Theater wer den nog eenige filmpjes vertoond. Vrijdagavond heeft in de foyer van Ami- citia op initiatief van ’t propaganda-comité voor Rijksweg 43 een bijeenkomst van ge- noodigden plaats gehad, waar ir. J. C. N. Ringeling, hoofdingenieur belast met den aanleg van dien weg, een en ander over dit project heeft medegedeeld. Aanwezig waren de meeste leden van het comité uit de Gemeentebesturen voor dien weg, nl. de burgemeesters uit de betrokken gemeenten en de heer P. Sikkes, secretaris van dat comité met dames, tal van autori teiten, vertegenwoordigers van diverse cor poraties en andere genoodigden benevens de leden van het propaganda-comité uit Sneek, Bolsward, Joure en Heerenveen met hun dames. De voorzitter van het propaganda-comité, de heer J. J o h. Tromp, opende de verga dering met een woord van welkom en wees er op, dat al sedert 1890 getracht wordt een betere verbinding te krijgen tusschen Sneek en Joure. Jaren lang hebben daarna de burgemees ters uit de betrokken gemeenten met groote lof geijverd voor een betere aansluiting met de in uitvoering zijnde en later de voltooide afsluitdijk. In Februari 1933 is door eenige Sneeker heeren contact gezocht en verkre gen met anderen uit Heerenveen, Joure en Bolsward, als gevolg waarvan een comité is opgericht dat versnelde uitvoering van de rijksweg no. 43 wilde bevorderen en trachten de door de burgemeesters gevoerde actie te ondersteunen. De volgende motieven hebben hen bewo gen op versnelde uitvoering aan te dringen: I. de slechte, en totaal onvoldoende ver binding uit deze streken met de afsluitdijk; II. het zeer groote belang voor Handel en Industrie bij deze verbinding; III. de belangrijkheid van dit object als productieve werkverruiming. Het eerste ondernemen van het propagan da-comité was een verzoek aan den toen fungeerenden minister van Waterstaat, Mr. Paul Reymer, om zich persoonlijk van de naar aller overtuiging treurige toestand der aanvoerwegen naar de afsluitdijk op de hoogte te stellen en op 27 Maart 1933 heeft minister R. met zijn staf aan dat verzoek voldaan. Spr.. herinnert dan aan de medewerking van excellenties Colijn en Verschuur en de audiëntie bij win. minister Kalff van eenige heeren van het comité uit de gemeentebestu ren en ’t propaganda-comité, welke audiën tie evenals het later gezamenlijk optreden een gelukkige vorm van samenwerking tus schen overheid en particulieren vormde. Op 18 April 1934 werd door het betrokken de partement aan het gemeentebestuur van Sneek medegedeeld, dat de verbetering van de verbinding AfsluitdijkHeerenveen zoo veel mogelijk zou worden bespoedigd en in de memorie van Antwoord betreffende het verkeersfonds dienstjaar 1935 deed de toen malige minister van Waterstaat ad interim de mededeeling dat, zoover het zich liet aan zien, in het voorjaar van 1936 met de uit- j voering zou worden begonnen, „indien uit het werkfonds voldoende gelden beschikbaar kunnen worden gesteld”. Op 22 Juli 193b werd opnieuw een deputatie uit beide co- mité’s in audiëntie ontvangen door den ook nu nog fungeerenden minister van Water staat jhr. ir. Lidth de Jeude. Bij de bezoeken aan Den Haag werden ook de hoofdambte- naren en Kamerleden niet vergeten, en spr. uitte een woord van waardeering voor de van vele zijden ondervonden medewerking, nl. van exc. Colijn, den oud-minister Ver schuur, de Kamerleden ir. Albarda en Ten Dijk, de hoofdambtenaren win. ir. Van den Broek, ir. Redeker, ir. Bergansius, ir. v. Vlissingen en dr. ir. J. A. Ringers, de laatste, inmiddels afgetreden directeur-generaal van het departement van Waterstaat, heeft op bizondere wijze de plannen gesteund, waar voor hij aanspraak heeft op een extra woord van dank. Ook de door spr. niet genoemde, vele stille medewerkers brengt spr. een hartelijk woord van waardeering voor hun mede werking. Sedert April van het vorige jaar is in Leeuwarden gevestigd een afdeeling van Rijkswaterstaat aanleg weg no. 43, gedeelte Vervolgens stond spr. stil bij de stand van de werkzaamheden, waarbij hij betoogde, dat deze zoodanig is, dat dit jaar ’t grond werk en kunstwerken voor AfsluitdijkHar kezijl worden aanbesteed en nagenoeg ge reed zullen komen. Het volgend jaar zal de verharding worden tot stand gebracht. Ook worden dit jaar nog uitgevoerd de kunstwerken JoureSneek, en de le helft van het grondwerk JoureSneek, daarna, in 1937 de 2e helft grondwerk JoureSneek en de verhardingen. Intusschen is Sneek-Harkezijl en Joure- Heerenveen in studie genomen, maar e.e.a. Daarna moest worden vastgesteld de grootte van de onteigening, en moesten de verschillende bescheiden ter visie gelegd worden, wat zeer veel iijd kost. Dit werd echter gedaan, teneinde, indien aankoop in der minne niet gelukt, direct tot gerechte lijke onteigening over te kunnen gaan. Daar na het aanbieden, het onderhandelen het geen veel tijd in beslag neemt het opma ken der koopakten met alle daaraan verbon den narigheden. Als voorbeelden daarvan noemde spr. o. a.: menschen die zoek zijn, minderjarigen, diaconieën, kerkbesturen, Koninklijke Besluiten, enz., terwijl ook nog aparte overeenkomsten moesten worden aangegaan voor het opheffen en weder ves tigen van erfdienstbaarheden. Alvorens tot de prijsvaststelling kon wor den gekomen werd een Schattingscommissie benoemd, die aan de hand van door het bu reau verstrekte gegevens alles moest uitzoe ken om zoodoende tot een redelijke prijs te komen. Electrische l’lndasbranderlj. Rt. Crt. Die nasporingen wortien,' taietj weinig bemoeilijkt, doordat op de plaats van het misdrijf nagenoeg geetn aan- wijzingen zijn gevonden, wielke tot aan houding van de daders zouden kunnen beiden. Dlezer dagen werd gemompeld dait de overval op den pastoor zoiu zijn ge schied met het kennelijke doel om in de pastorie documenten te bemachti gen, waarvan de inhouid voor eenige personen bij publicatie in hooge mate compromitteerend zou zijn. Dit motief werd zeer aannemelijk voorgestéud: de daders zoüjden den pastoor naar buiten hebben gelokt, buiten gevecht gesteld en daarna de pastorie binnengedragen, waarna zij z'ijn zakken doorzochten en daaruit de sleutels van brandkast en schrijfbureau Kregen. Het eigenaardige van het geval is, dat men de porte- monnaie van het slachtoffer, waarin' zich een aanzienlijk bedrag aan geld| bevond, onaangeroerd heeft gelaten. Dleze omstandigheid heeft bij de per sonen, die bovengenoemde lezing van het misdrijf het meest aannemelijke hebben geacht, het vermoeden ver sterkt, dat roof niet als de drijfveer van het drama kan hebben gegolden. Uit de pastorie wordt heelemaal geen geldwaarde vermist. Wel waren brand kast en schrijfbureau doorzocht en la gen de daarin aanwezige papieren in de grootste wanorde over de vloer. Dleze lezing is ook aan mr. Ri|etèr, officier van justitie te Roermond1, te» oore gekomen. Onmiddellijk heeft hlijl opdrachten gegeven deze geruchten na te gaan. D|e politie acht de kans even wel gering., dat in deze richting de op lossing van het misdrijf moet worden gezocht. i Het is al lente in Biulgarïje. Het meteorologisch instituut te Sofia deelt mee, dat de hooge temperatuu|r, den heer ir. J. C. van Hoolwerff voor leden I die de geheele maand Januari in Bui en begunstigers der Kon. Zeilver. Sne,ek in de foyer van Amicitia 3 lezingen met licht beelden gehouden over het wedstrijdregle ment. Daar de heer v. Hoolwerff, voorz. van de Zeilvereen. „De Kaag”, een expert is op dit gebied, beloven deze lezingen vooral voor de wedstrijdzeilers en voor hen, die be langstelling hiervoor hebben, zeer belang wekkend te worden. Openbare Leeszaal en Bibliotheek, Sneek. In de afgeloopen maand bedroeg het aantal bezoekers 2936 en het aantaü uitgeleende banden 5974; aan werk- loozen werden op vertoon van de werk- loozenkaart samen uitgeleend 728 ban den waaronder 105 studieboeken. Aanleg weg Langweer. Te Langweer heeft een vergadering plaats gehad van ingelanden' van heit waterschap „Verbinding”. Aanwezig waren, behalve de ingelanden, Bi. en W. van Dfonjawerstal en ir. Ringeling van de Rijkswaterstaat in Friesland. Besloten is met 114 tegen 26 stem men een bijdrage te verieenen jn de kosten van aanleg van een weg te Langweer, in aansluiting met de primai re weg SneekJoure. Die totale kosten worden begroot op f 148.000. Uit het werkfonds zal een subsidie worden Verleend' van 50 pet, de gemeente zal een bijdrage veriee nen van 35 pet. en het waterschap be sloot nu 15 pot. voor zïjh rekening te nemen. Dleze f 22.000 zaïhet waterschap van de gemeente leenen tegen drie procent en af te losstein iln 25 jaar. Eigenaren van in totaal 300 ha. lahd daarmede in de kosten bijdra- L. N'. moord op den pastoor te Geisteren. In het onderzoek inzake de moord op pastoor Litjens te Geisteren ils nog weinig licht gekomen, schrjjft de N. Voor den Handel bij HeerenveenAfsluitdijk, onder directie van ingenieur J. C. N. Ringeling, die met een I staf van ambtenaren bezig is de zoo nood zakelijke versnelde uitvoering van rijksweg no. 43 te bevorderen. Spr. richt een woord van waardeering tot de Nederlandsche re- - geering, nu op 4 Februari door aanbesteding van het eerste traject tot Harkezijl zal wor- i den aangevangen met de uitvoering van een object, dat voor vele jaren zal beslissen over de toekomst van dit gedeelte van ons ge- 1 west. Ook aan de burgemeesters en secre- i taris van het comité uit de gemeentebestu- 1 ren, die zeer veel hebben gedaan voor I deze plannen een hartelijk woord van hulde. Moge samenwerking bevorderen algeheele uitvoering dezer productieve en belangrijke objecten. Spr. heet nu in het bijzonder welkom ir. Ringeling en diens echtgenoote, wie bloe men worden aangeboden, waarna de heer ir. Ringeling het woord krijgt voor het hou den zijner causerie. Spreker begint met zijn groot genoegen er over uit te spreken om hier voor een derge lijk groot aantal belanghebbenden deze cau serie te kunnen houden, en merkt op dat het z. i., gezien de prettige en vlotte manier waarop deze samenkomst werd georgani seerd, en wetende de stemming van ver schillende leden, van het Comité van actie, misschien vanavond het tijdstip zou zijn de naam „Comité van Actie”, welke naam er eenigszins agressief én strijdlustig uitziet, te veranderen in een meer vredelievende, Spr. gaf vervolgens een algemeen over zicht over de verschillende wegenplannen in verband met de afsluitdijk. Toen de afsluitdijk N.-HollandFries land gereed kwam, aldus spr., waren er reeds van verschillende zijden stemmen op gegaan, in het bijzonder uit de Z.W.-hoek van Friesland, om te komen tot een behoor lijke verbindingsweg loopende vanaf den Afsluitdijk over Bolsward-Sneek-Joure naar Heerenveen. Toen nu de weg over den Af sluitdijk klaar was, bestond er wel een, zij het ook bescheiden, verbinding naar Leeu warden over Harlingen, die korten tijd daar na aanzienlijk werd verbeterd. Steeds werd meer aangedrongen op ver binding met de Z.W.-hoek en eindelijk met succes. Nu was het zaak, een oplossing te zoeken, die zoo spoedig mogelijk in de meest drin gende behoefte voorzag, d.w.z. primair was aanleg van de twee ontbrekende rechtstreek- sche schakels in de verbinding Afsluitdijk- Heerenveen; t.w. Afsluitdijk-Harkezijl en Joure-Sneek. Hiernaar werd dan ook in de eerste plaats gestreefd. het belang hiervan was duidelijk, daar de bestaande verbinding Afsluitdijk-Harkezijl langs smalle kronkelende wegen, gedeelte lijk zelfs zonder afscheiding door weilanden met vee en met verschillende vrijwel per manent gesloten hekken, voor de opening waarvan dan nog vergoeding (tol) moest worden betaald, liep. De nieuwe weg zal aanmerkelijk korter zijn dan de bestaande wegen. Het gedeelte AfsluitdijkHarkezijl is pl.m. 5.5 K.M., de oude weg 10.2 K.M. Joure—Sneek over Spannenburg is een afstand van pl.m. 20 K.M.; de nieuwe weg wordt 11 K.M., daar dus een bekorting van ruim 9 K.M. Voorts merkte spr. nog op, dat ook de toestand van de wegen door te weinig breedte, scherpe bochten enz. snel rijden onmogelijk maakte. Op de nieuwe weg zal alleen snel-verkeer worden toegestaan, terwijl parallel met deze weg speciale wegen worden aangelegd voor het landelijk verkeer. Hierna ging spr. over tot een bespreking van de thans in bewerking zijnde plannen, t.w.: a. dwarsprofiel; de totale breedte van de weg wordt 13 M., de rijweg wordt 7 M. breed met aan weerskanten ruimte voor rijwielpaden en verharde bermen ter breedte van 2/2 M., dienende voor het parkeeren; b. lengteprofiel, overgangsbogen bij brug gen met het oog op uitzicht; c. grondboringen en -onderzoek; d. bruggen; in de weg Sneek-Joure ko men 7 bruggen, waarvan de opritten zoo danig gemaakt worden dat steeds minstens 300 M. vrij zicht wordt verkregen; garije heeft geheerscht, een zoo buiten gewone gebeurtenis is als in vijftig jaar van het bestaan dier meteorologi sche waarnemingen daar nog niet ia voorgekomen. De gemiddelde tempe raturen vormen een record. Er zijn hoogste temperaturen opge- teekend van 20 tot’ 21 gradien 'bovenl nul. In deze wintermaand biedt het Bulgaarsche landschap dan ook een voorjaarsaanblik. De zachte, hooge tem peratuur heeft de vruchtboomen tot; bloei gebracht. Zelfs in de minder war me gebieden staan de p-ruimeboomeh en amandelboomen 'm bloei. In Mi|d- den-B|Ulgarije staan de rozentuinen vol op in de bloemen. Celwagen in brand ge vlogen. Uit Scottsboro (Ver. Staten) wordt gemeld Door het in brand geraken van een celwagen, waarin zich twee en twintig negers bevonden, die van de strafge vangenis naar een werkplaats zouden worden overgebracht, zijn twintig van hen levend verbrand. Zij’ waren opgesloten in een ijzeren kooi van een gevangeitisauto. ïn ver band met de hevige koude hadden de twee bewakers het goed gevonden, een, vuurtje in de wagen aan te leggen, dat echter geschiedde in dë onniiddellijke nabijheid van een vat benzine. In een minimum van tijd stond de geheele auto in brand. Het gelukte den bewakers slechts twee der inzittenden te redden. Die overigen zijn levend verbrand, ter wijl de beide bewakers hevige brand wonden opliepen. De benoodigde gronden voor het wegvak JoureSneek werden in een record tijd ge kocht, en het is hier op zijn plaats, aldus spr., een woord van dank uit te spreken aan allen die hun medewerking hiertoe hebben verleend. Verder zijn de onderhandelingen met Pro vincie, gemeentebesturen, Waterschapsbe sturen enz. enz. vrijwel overal zeer vlot ver- loopen, wat het op zichzelf zoo langdurige en vervelende werk voor de onteigening, bij zonder veel prettiger maakte. Verder had spr. de beschikking over goed personeel, dat er van doordrongen was dat er hard moest worden, gewerkt en dat dit dan ook deed met een ijver en toewijding, die werkelijk boven alle lof verheven was. Na alle bovengenoemde werkzaamheden, aldus betoogde de heer Ringeling, moesten de plannen uitgewerkt en gedetailleerd wor den, de bestekken opgemaakt en deze naar het Werkfonds gestuurd worden, wat door de noodzakelijke onderhandelingen met ver schillende vakbonden en andere corporaties vrij veel tijd in beslag nam, voor tot de aan besteding kon worden overgegaan. Spr. noemde dit alles zeer uitvoerig, ten einde te kunnen bewijzen dat men, al wordt er gezegd: de voorbereidingen voor het werk zijn met spoed ter hand genomen, men nog niet moet denken, dat men dan twee maan den later over den nieuwen weg kan rijden. ’Deze dienst werd ingesteld ongeveer 15 April 1935, zoodat ik hoop, aldus spr., ook naar aanleiding van de hier door mij ge maakte opmerkingen betreffende de naam: „Comité van Actie” wel te mogen beweren, dat het Comité vanavond tenminste: „Co mité van tevredenen” kan worden genoemd. Spr. behandelde vervolgens nog eenige details over verkanting, grootte stralen in bochten, goede drainage, verbreede bermen enz., terwijl hij in zijn slotwoord opmerkte dat hij deze causerie niet te technisch heeft gehouden, teneinde ook goede vrienden te blijven met de dames, wat z. i. toch wel be langrijk is. Tot besluit eindigde spr. met de wensch uit te spreken dat het zal worden een goede weg, die ruimschoots zal voor zien in de behoeften en voldoen aan de ver langens, die men hieromtrent in de Z.W.- hoek van Friesland heeft gekoesterd en welke zal mogen medewerken tot de bloei van deze streek. Spr. blijft hopen op de zoo goede mede- j werking van allen en in ’t bijzonder van de I aanwezigen om te komen tot een snelle voortgang van de werken, daar door hem alleen niets gedaan kan worden, echter wel met medewerking van allen. Er werd hierna gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen. De heer D. Eerdmans, van Bolsward, stelde de volgende vragen: 1. Welke motieven hebben er toe geleid de weg niet door, maar langs de steden te leiden? 2. Hoe stelt men zich voor de aansluiting van de nieuwe weg naar de steden tot stand te brengen? 3. Wanneer wordt begonnen met de weg vakken Harkezijl-Bolsward-Sneek en Joure- Heerenveen? Dr. H. Klein toonde zich ongerust over de trambaan, die, naar hij als leek vreest, naar één kant zal verzakken, als er naast voor I de .aanleg van de groote weg zand zal -1 D|e kondigt zich de griep aan: Een gevoel van moeheid, i Verschijnt I bayer) E J Uitsluitend verkrijgbaar In de oranje-bandbulsjes van 20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes van 2 tabl. a 10 ets. B I—Wil IW.I IS.IX. pijn in de ledematen. V t Dan direct naar bed en Btof de dokter komtj f «van tijd tot tijd:J NIEUWE SNEEKER COURANT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1