annex SNEEKER COURANT (79e Jaargang)
Officieel Orgaan
der Gemeente Sneek
KWALITEIT
Uit onze Raadzaal.
HOLLANDSCH ZWITSERSCHE keepen
Zï
No. 52 Eerste Blad
Uitgave KIEZEBRINK 4 Co.
Dit No. bestaat uit 3 bladen.
Zaterdag 28 Maart 1930
52e Jaargang
Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad
Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen
Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting
NIEUWSTIJDINGEN.
SNEEK, 24 Maart 1936.
Aan de Gemeenteraad.
BESLUIT:
SNEEK, 24 Maart 1936.
Aan de Gemeenteraad.
Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis. Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel. Langweer, Bozum
B. en W. bieden de Raad o. a. de volgende voorst A.en
aan
vaart aan de le Oosterkade kan naar onze mening voor
lopig worden afgezien.
Blijkens de bij dit voorstel gevoegde gedetailleerde be
groting van kosten worden de totale uitgaven bij uitvoe
ring in eigen beheer geraamd op rond 47500.-. In dit be
drag'is begrepen wegens arbeidslonen, regenverlet, brand
stoffenbijslag, kosten van sociale verzekeringen rond
37500.- en wegens bijkomende kosten, zoals aankoop van
materialen, rietbeplanting, spoorhuur, gereedschappen, uit
voeringskosten enz. rond 10000.In het bedrag van
ƒ37500.- kan een subsidie uit het werkloosheidssubsidie-
fonds worden verwacht van ongeveer 65/2 of van rond
ƒ24500.zodat ten laste van de gemeente blijft, behalve
de „bijkomende” kosten van 10000.een bedrag van
rond 13000.Wij brengen U in herinnering dat op de
gemeentebegroting voor 1936 voor uitvoering van de on
derhavige werken is gevoteerd een bedrag van 46500.
waarbij er op is gerekend, dat de materiaalkosten enz.
toen geraamd op 11500.-ten laste van de kapitaal-
dienst zullen worden gebracht.
De voor de uitvoering benodigde grond is vrijwel geheel
in handen der gemeente. In totaal zal ongeveer 6.02.00
H.A. of 17/2 pondemaat weiland in gebruik worden
genomen, dat thans door de gemeente wordt verhuurd. Bij
de beoordeling van de financiële zijde der U aangeboden
plannen, dient met deze omstandigheid rekening te worden
gehouden.
Onder mededeling ten slotte dat, indien het werk ter
hand wordt genomen, aan ongeveer 60 arbeiders gedu
rende 40 weken arbeid kan worden verschaft, stellen
wij U voor te besluiten tot uitvoering van bovenomschreven
werken.
aan deze plannen zoveel mogelijk medewerking moet
worden verleend, waarom wij U zullen voorstellen aan het
ingediende verzoek te voldoen.
Op het uitbreidingsplan van dit deel der gemeente is
een straat geprojecteerd, lopende van de Jachthavenstraat
naar de Groenedijk. Al valt niet aan te nemen, dat deze
straat spoedig zal worden aangelegd, te eniger tijd zal
toch tot de aanleg, die logisch past in de gehele opzet van
het plan ter plaatse, moeten worden overgegaan. Hiervoor
zal de gemeente alsdan een gedeelte van het perceel, ka
dastraal bekend gemeente Sneek, Sectie D, no. 863, ter
grootte van 85 M2., in eigendom toebehorende aan de
N.V. „Sneker Jachthaven” en op de hierbij gevoegde kaart
B met een groene kleur aangegeven, nodig hebben.
Wij hebben gemeend bij deze gelegenheid te moeten
bevorderen, dat de eigendom van genoemde 85 M2. grond
op de gemeente overgaat. Het bedoelde grondstuk heeft,
vóór tot doortrekking van de bovenbedoelde weg wordt
overgegaan, voor de gemeente geen nut, terwijl de N.V.
„Sneker Jachthaven” er prijs op stelt, dat de huidige toe
stand zolang mogelijk bestendigd blijft. Het komt ons
daarom wenselijk voor de situatie tot het moment van de
doortrekking van de weg te laten zoals hij is, en dus aan
de „Jachthaven” het gebruik tot dat tijdstip te laten, zon
der daarvoor van de genoemde N.V. een andere vergoeding
te vragen dan een geringe recognitie als erkenning van het
eigendomsrecht der gemeente.
In aanmerking genomen het feit, dat de gemeente de te
verkopen grond niet in een exploitatieplan van bouw
terreinen heeft opgenomen, hebben wij de prijs» daarvan
gesteld op 40 ct. per M2., waarmede de Raad van Beheer
accoord gaat. Het lijkt ons billijk, dat voor de door de
gemeente aan te kopen grond eenzelfde prijs betaald wordt.
Wij stellen U dan ook voor het volgende besluit te
nemen:
De Raad, der gemeente Sneek;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders
van 24 Maart 1936, no. X 07.351.12(98);
Schoolvoeding.
No. X 07.352.11(22).
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
nopens wijziging van de gemeentebegroting
voor 1936 in verband met de verstrekking
van voeding aan schoolgaande kinderen.
Kanaal Sneeker Oudvaart-Houkesloot,
Wandelplaats enz.
SNEEK, 24 Maart 1936.
Aan de Gemeenteraad.
De Raad van Beheer der N.V. „Sneker Jachthaven” be
raamt plannen tot uitbreiding van de jachthaven met een
derde kolk. Ten einde in de gelegenheid te zijn deze plannen
uit te voeren, heeft de Raad van Beheer zich tot ons college
gewend met het verzoek te bevorderen, dat de benodigde
grond, zijnde een gedeelte van de percelen, sectie D, nos.
856 en 118, ter grootte van ongeveer 3080 M2., door de
gemeente aan de genoemde N.V. in eigendom wordt over
gedragen. Dit gedeelte is nader aangegeven op de hierbij
gevoegde tekening, gemerkt A.
Rekening houdende met het belang, dat de gemeente bij
een bloeiende watersport heeft, zijn wij van oordeel, dat
Uitbreiding Jachthaven.
No. X 07.351.12(98).
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot het verkopen van een stuk grond, deel
uitmakende van de percelen kadastraal be
kend gemeente Sneek, Sectie D, nos. 118 en
856, aan de N.V. „Sneker Jachthaven” en
tot aankoop van dezelfde N.V. van een stuk
grond, deel uitmakende van perceel Sectie
D, no. 863.
De Gedeputeerde Staten dezer provincie hebben bezwaar
gemaakt tegen Uw besluit van 24 Februari 1936, no. 9,
tot verhoging van de post no. 499a der gemeentebegroting
voor 1936, luidende „Verstrekking van gemeentewege van
voeding en kleding aan schoolgaande kinderen” tot
1500.In hun bij de stukken gevoegde resolutie van 18
Maart 1936, no. 103, 2e afd. F, overwegen zij o. a. „dat
deze voedselverstrekking van gemeentewege aan school
gaande kinderen te Sneek thans voor de eerste maal plaats
vindt en blijkbaar op groter schaal, wat het aantal kinderen
en wat den tijdsduur der verstrekking betreft, dan in het
algemeen in de gemeenten in deze provincie”.
Tegen het stellen van de begrotingspost op 1300.
hebben Gedeputeerde Staten echter geen bezwaar.
Daar het instellen van beroep tegen een beschikking van
Gedeputeerde Staten tot onthouding van de goedkeuring
aan het betrekkelijk raadsbesluit tot wijziging der gemeen
tebegroting tot gevolg zou hebben een vrijwel onmiddellijke
stopzetting van de schoolvoeding, geven wij U in over
weging, door het nemen van het volgend besluit, aan de
wens van de Gedeputeerde Staten tegemoet te komen.
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
D i n s d a g s te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
IJsbrechium, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
mi g, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
behoudens goedkeuring van de Gedeputeerde Staten,
1. te verkopen aan de N.V. „Sneker Jachthaven” te
Sneek een gedeelte van de percelen, kadastraal bekend
gemeente Sneek, Sectie D, nos. 856 en 118, nader aange
geven met een arcering op de hierbij gevoegde gewaar
merkte tekening gemerkt A, ter grootte van 3080 M2.,
voor de prijs van ƒ0.40 per M2.;
2. aan te kopen van de N.V. „Sneker Jachthaven” te
Sneek een gedeelte van het perceel, kadastraal bekend
gemeente Sneek, Sectie D, no. 863, ter grootte van 85
M2., op de hierbij gevoegde gewaarmerkte tekening ge
merkt B met een groene kleur aangegeven, voor de prijs
van 0.40 per M2., welk gedeelte, tot de gemeente daarovei
de beschikking behoeft, aan de N.V. „Sneker Jachthaven”
in gebruik zal worden gegeven, tegen betaling van geen
andere vergoeding dan een recognitie van ƒ0.50 per jaar;
een en ander onder nader door Burgemeester en Wet
houders met de koper overeen te komen voorwaarden.
Aldus enz.
No. 1.813.11(5).
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
nopens het graven van een kanaal van de
Sneeker Oudvaart naar de Houkesloot, de
aanleg van een wandelplaats en van een
tweetal wegen, zomede tot het treffen van
enkele daarmede samenhangende maatre
gelen.
Wanneer U zich kunt verenigen met ons hierboven ont
wikkeld voorstel, zullen door U nog enkele voorzieningen
moeten worden getroffen.
Voor het graven van een kanaal zijn nodig gedeelten ter
grootte van 255 M2. en 300 M2., van de kadastrale
percelen Sectie D, nos. 783 en 847, welke in eigendom toe
behoren aan het Old Burger Weeshuis. Regenten van deze
instelling zijn bereid deze gedeelten te ruilen tegenover een
gedeelte weiland, groot 970 M2., dat thans deel uitmaakr
van het perceel Sectie D, no. 96, eigendom der gemeente
en dat door de kanaalaanleg van het overige gedeelte van
het perceel wordt afgesneden. Onder verwijzing naar een
bij de stukken gevoegde tekening, stellen wij U voor tor
deze transactie te besluiten.
Verder dienen nog enkele besluiten te worden genomen
ter uitvoering van het raadsbesluit van 27 Mei 1935, no. 9,
waarbij werd besloten mede te werken aan de totstand
koming van een overeenkomst met het bestuur van het
waterschap „De Sneeker Oudvaart” nopens de onttrekking
aan het verband van dat waterschap van een gebiedsdeel.
Bij de artikelen 9 en 10 der gesloten overeenkomst, heeft
de gemeente zich' verbonden om aan het'waterschap over
te dragen:
1. in onderhoud en beheer de Oostelijke dijk van het
nieuw te graven kanaal;
2. in eigendom, onderhoud en beheer een gedeelte van
de Oudvaart en van het nieuw te graven kanaal;
3. 'in eigendom, onderhoud en beheer de bij de Domp
te leggen dijk met binnen- en buitenbermen;
4. in eigendom, onderhoud en beheer het raam met
schuif van de onder het nieuwe kanaal te leggen duiker,
5. in eigendom, onderhoud en beheer de duiker onder
de bij de Domp te leggen dijk met schuif en raam.
dament van belaugenverhoudingea, maakt
men dat bestuur tot een bloote waarneming
van die belangen, de taak van den staat
wordt dan slechts de belangen te beharti
gen, die hun vertegenwoordiging gevonden
hebben in de maatschappij.
De moderne maatschappij is echter zoo
ingewikkeld dat het heel moeilijk zou zijn
in een dergelijke corporatieve staat alle be
langen tot hun recht te doen komen, bot
sing tusschen en overheersching van be
paalde belangen zou kunnen voorkomen,
het algemeen belang zou ondergeschikt
kunnen raken aan het groepsbelang. Ook
mag betwijfeld of het deskundigen-element
in deze corporatieve staat wel die beteeke-
nis heeft welke men zich voorstelde, wel
krijgt men een aantal deskundigen op ver
schillend gebied bijeen, maar het blijft twij
felachtig of aan de toppen zullen staan zij,
die door algemeene deskundigheid in staat
zijn alle belangen zoo breed mogelijk te
overzien.
En ook al ware deze corporatieve staat
zoo mogelijk, ware hij dan wenschelijk? Is
de staat niet meer dan belangenbehartiging
van de maatschappelijke groepen? Er zijn
toch nog belangrijker dingen dan deze be
langen, er zijn toch de groote staatkundige
beginselen die door de verschillende stroo-
mingen in een volk beleden worden, die
staan toch boven groepsbelangen; het gaat
er dus om of het private belang dan wel
het groote beginsel in het staatsbestuur
moet domineeren. Uit het feit dat de mo
derne arbeidersbeweging voor het laatste
is, volgt dat zij is tegen de oude opvatting
van de corporatieve staat. Het groote be
ginsel der democratie komt bij een opbouw
van den staat naar de belangengroepen
niet tot zijn recht. De beteekenis van de
invloed van bepaalde belangen behoeft niet
ontkend, doch het laatste, beslissende
woord in het staatsbestel komt toe aan
het beginsel, omdat dit alleen richtsnoer
kan zijn voor de behartiging van het alge
meen belang. Vanuit dat beginsel moeten
regeering en volksvertegenwoordiging af
wegend en schiftend optreden met eerbied
voor wat er is gegroeid in de maatschappij,
voor zoover dat met de staatsorde in over
eenstemming is te brengen.
Wie de corporatieve staat volgens de
oude opvatting aanvaardt, maakt de staats-
DE CORPORATIEVE STAAT.
In het Gerechtsgebouw sprak gister
avond voor het 1. v. A. O. de heer P. Sik
jes over „De Corporatieve Staat”.
De grondslag van ons huidige regèe-
ringsstelsel is individualistisch, het steunt
op den kiezer, die als individu, naar zijn
opvatting van het algemeen belang mee
werkt aan de verkiezing van het parlement.
Dat is nog de zuiver liberale staatsidee,
zooals ze uit de Fransche revolutie voort
kwam, in dat stelsel staan de rechten van
den mensch voorop. Al bijna zoo oud als
dit stelsel zelf is ook het verzet er tegen,
verzet dat uitgaat van de opvatting dat dit
stelsel niet aansluit bij de maatschappij
telve, welke is een bont mengsel van ge
meenschappen, waarin de burgers, meestal
aaar hun belangen, gegroepeerd zijn, orga
nisaties welke echter als zoodanig niet in
het staatsbestuur meespreken.
In onze grondwet van 1815 waren aan
dit verzet offers gebracht, men denke er
slechts aan dat de provinciale staten vol
gens die grondwet werden samengesteld
uit de ridderschap, de steden en de lande
lijke stand; in 1848 kwam echter in de
nieuwe grondwet het individualistische stel
sel zuiver tot z’n recht.
De leidende gedachte in de oude opvat
ting van de corporatieve staat is deze:
dat in het maatschappelijke leven belan
gengemeenschappen zijn opgebouwd welker
gebieden elkaar raken, soms afstooten, cor
poraties die niet alleen de bijzondere be
langen der daarbij aangeslotenen hebben te
behartigen doch die zoo groote beteekenis
voor het leven van den staat hebben, dat
zij officieele zeggingsmacht moeten hebben
in het dooi- haar bestreken gebied.
Deze corporaties vormen dan de onder
bouw waarop dan verder via allerlei gele
dingen tenslotte als top gesteld is het
staatsgezag, dat het algemeen belang be
hartigt. Door deze opbouw, zoo meenden
de voorstanders van deze oude op
vatting van de corporatieve staat
zou ook het deskundig element meer
tot z’n recht komen in het staatsbestuur.
Maar als het staatsbestuur rust op het fun-
Voor en na waren wij in de gelegenheid U mededelingen
te doen omtrent bij ons in voorbereiding zijnde plannen tot
uitvoering van enkele belangrijke werken bij wijze van
werkverschaffing. Wij bedoelen het plan tot het graven
van een verbindingskanaal tussen de Sneeker Oudvaart
en de Houkesloot en het aanleggen van een wandelplaats
met een tweetal straten. Het laatst hebben wij in de me
morie van toelichting op de gemeentebegroting voor 1936
(blz, 72) een uiteenzetting van de voorgenomen werken
gegeven.
Zoals U bekend is, is de uitvoering belangrijk vertraagd
door de tussen het bestuur van het waterschap „De Snee
ker Oudvaart” en ons gerezen moeilijkheden. Moeilijk
heden, welke ten slotte haar oplossing hebben gevonden
in de op het raadsbesluit van 27 Mei 1935, no. 9 steunende
overeenkomst, waarbij een bepaald gebiedsdeel aan het
waterschapsverband is onttrokken. Thans verkeren de
plannen in een zodanig stadium, dat aan de uitvoering
niets meer in de weg staat en wanneer de Minister van
Sociale Zaken zich kan verenigen met ons denkbeeld om
het werk in het openbaar aan te besteden en aan het
daarvoor vastgestelde bestek en voorwaarden zijn goed
keuring h^pht, zal, naar wij hopen, spoedig de spade in
de grond kunnen worden gestoken. Een subsidie uit het
werkloosheidssubsidiefonds in de uit te keren arbeidslonen
en daarmede gelijk te stellen kosten is reeds verzekerd.
Hieronder laten wij volgen een korte uiteenzetting van
de plannen, waarbij wij de financiële zijde tegelijk zullen
belichten.
In de eerste plaats omvat het plan het graven van een
kanaal van de Sneeker Oudvaart naar de Houkesloot, ter
hoogte van het openbaar slachthuis. De breedte van he'
kanaal op de waterlijn zal 30 Meter zijn en de diepte on
geveer 3 M. beneden F.Z.P. Voor nadere bijzonderheden
verwijzen wij U naar de bij de stukken gevoegde tekening
met rapporten van den Directeur der gemeentewerken.
In de tweede plaats is in het plan opgenomen het aan
leggen van een wandelplaats met vijver nabij de jacht
havens en het sportpark aan de Leeuwarderweg, ter
grootte van ongeveer 3.85.00 H.A. De door het graven van
het kanaal beschikbaar komende grond zal, voor zover hij
niet nodig is voor het maken van polderdijken, voor de
wandelplaats worden bestemd. Het nodige plantmatenaal
zal, voor zoveel mogelijk, worden betrokken van de Neder
landse Sierteeltcentrale tegen vergoeding van de trans
portkosten.
De wandelplaats zal en dit is het derde onderdeel
van het plan door twee wegen worden verbonden, res
pectievelijk met de Leeuwarderweg en mét de Groenedijk.
Deze wegen zullen voorlopig het karakter van wandelweg
krijgen en niet over de volle breedte worden aangelegd.
De verharding is gedacht met sintels.
Alle opgesomde werken zijn geprojecteerd op het voor
deze gemeente vastgesteld uitbreidingsplan. Ten aanzien
van de weg lopende van de aan te leggen wandelplaats
naar de Leeuwarderweg, is enigszins van het uitbreidings
plan afgeweken. Op dit plan is een straat gedacht, onmid
dellijk langs het sportpark. Het komt ons echter wenselijk
voor haar iets .Oostelijker te leggen, waardoor tussen de
weg en het sportpark een strook bouwterrein beschikbaar
komt. Krachtens de bepalingen van het raadsbesluit tot
vaststelling van het uitbreidingsplan zijn wij tot deze af
wijking onder goedkeuring van de Gedeputeerde Staten
bevoegd.
Verder zullen nog enkele andere werkzaamheden moeten
worden uitgevoerd, zoals het graven van een sloot en het
leggen van een dijk bij de Domp. Hiertoe is de gemeente
verplicht volgens de krachtens het raadsbesluit van 27 Mei
1935, no. 9, met het waterschap „De Sneeker Oudvaart”
gesloten overeenkomst.
Van het leggen van een hulpbrug over de Sneeker Oud-
I
NIEUWE SNEEKER COURANT
1
i
MP