annex SNEEKER COURANT (79e Jaargang) Officieel Orgaan der Gemeente Sneek KWALITEIT Uit onze Raadzaal. HOLLANDSCH ZWITSERSCHE keepen Zï No. 52 Eerste Blad Uitgave KIEZEBRINK 4 Co. Dit No. bestaat uit 3 bladen. Zaterdag 28 Maart 1930 52e Jaargang Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen Regelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting NIEUWSTIJDINGEN. SNEEK, 24 Maart 1936. Aan de Gemeenteraad. BESLUIT: SNEEK, 24 Maart 1936. Aan de Gemeenteraad. Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis. Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel. Langweer, Bozum B. en W. bieden de Raad o. a. de volgende voorst A.en aan vaart aan de le Oosterkade kan naar onze mening voor lopig worden afgezien. Blijkens de bij dit voorstel gevoegde gedetailleerde be groting van kosten worden de totale uitgaven bij uitvoe ring in eigen beheer geraamd op rond 47500.-. In dit be drag'is begrepen wegens arbeidslonen, regenverlet, brand stoffenbijslag, kosten van sociale verzekeringen rond 37500.- en wegens bijkomende kosten, zoals aankoop van materialen, rietbeplanting, spoorhuur, gereedschappen, uit voeringskosten enz. rond 10000.In het bedrag van ƒ37500.- kan een subsidie uit het werkloosheidssubsidie- fonds worden verwacht van ongeveer 65/2 of van rond ƒ24500.zodat ten laste van de gemeente blijft, behalve de „bijkomende” kosten van 10000.een bedrag van rond 13000.Wij brengen U in herinnering dat op de gemeentebegroting voor 1936 voor uitvoering van de on derhavige werken is gevoteerd een bedrag van 46500. waarbij er op is gerekend, dat de materiaalkosten enz. toen geraamd op 11500.-ten laste van de kapitaal- dienst zullen worden gebracht. De voor de uitvoering benodigde grond is vrijwel geheel in handen der gemeente. In totaal zal ongeveer 6.02.00 H.A. of 17/2 pondemaat weiland in gebruik worden genomen, dat thans door de gemeente wordt verhuurd. Bij de beoordeling van de financiële zijde der U aangeboden plannen, dient met deze omstandigheid rekening te worden gehouden. Onder mededeling ten slotte dat, indien het werk ter hand wordt genomen, aan ongeveer 60 arbeiders gedu rende 40 weken arbeid kan worden verschaft, stellen wij U voor te besluiten tot uitvoering van bovenomschreven werken. aan deze plannen zoveel mogelijk medewerking moet worden verleend, waarom wij U zullen voorstellen aan het ingediende verzoek te voldoen. Op het uitbreidingsplan van dit deel der gemeente is een straat geprojecteerd, lopende van de Jachthavenstraat naar de Groenedijk. Al valt niet aan te nemen, dat deze straat spoedig zal worden aangelegd, te eniger tijd zal toch tot de aanleg, die logisch past in de gehele opzet van het plan ter plaatse, moeten worden overgegaan. Hiervoor zal de gemeente alsdan een gedeelte van het perceel, ka dastraal bekend gemeente Sneek, Sectie D, no. 863, ter grootte van 85 M2., in eigendom toebehorende aan de N.V. „Sneker Jachthaven” en op de hierbij gevoegde kaart B met een groene kleur aangegeven, nodig hebben. Wij hebben gemeend bij deze gelegenheid te moeten bevorderen, dat de eigendom van genoemde 85 M2. grond op de gemeente overgaat. Het bedoelde grondstuk heeft, vóór tot doortrekking van de bovenbedoelde weg wordt overgegaan, voor de gemeente geen nut, terwijl de N.V. „Sneker Jachthaven” er prijs op stelt, dat de huidige toe stand zolang mogelijk bestendigd blijft. Het komt ons daarom wenselijk voor de situatie tot het moment van de doortrekking van de weg te laten zoals hij is, en dus aan de „Jachthaven” het gebruik tot dat tijdstip te laten, zon der daarvoor van de genoemde N.V. een andere vergoeding te vragen dan een geringe recognitie als erkenning van het eigendomsrecht der gemeente. In aanmerking genomen het feit, dat de gemeente de te verkopen grond niet in een exploitatieplan van bouw terreinen heeft opgenomen, hebben wij de prijs» daarvan gesteld op 40 ct. per M2., waarmede de Raad van Beheer accoord gaat. Het lijkt ons billijk, dat voor de door de gemeente aan te kopen grond eenzelfde prijs betaald wordt. Wij stellen U dan ook voor het volgende besluit te nemen: De Raad, der gemeente Sneek; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 24 Maart 1936, no. X 07.351.12(98); Schoolvoeding. No. X 07.352.11(22). Voorstel van Burgemeester en Wethouders nopens wijziging van de gemeentebegroting voor 1936 in verband met de verstrekking van voeding aan schoolgaande kinderen. Kanaal Sneeker Oudvaart-Houkesloot, Wandelplaats enz. SNEEK, 24 Maart 1936. Aan de Gemeenteraad. De Raad van Beheer der N.V. „Sneker Jachthaven” be raamt plannen tot uitbreiding van de jachthaven met een derde kolk. Ten einde in de gelegenheid te zijn deze plannen uit te voeren, heeft de Raad van Beheer zich tot ons college gewend met het verzoek te bevorderen, dat de benodigde grond, zijnde een gedeelte van de percelen, sectie D, nos. 856 en 118, ter grootte van ongeveer 3080 M2., door de gemeente aan de genoemde N.V. in eigendom wordt over gedragen. Dit gedeelte is nader aangegeven op de hierbij gevoegde tekening, gemerkt A. Rekening houdende met het belang, dat de gemeente bij een bloeiende watersport heeft, zijn wij van oordeel, dat Uitbreiding Jachthaven. No. X 07.351.12(98). Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het verkopen van een stuk grond, deel uitmakende van de percelen kadastraal be kend gemeente Sneek, Sectie D, nos. 118 en 856, aan de N.V. „Sneker Jachthaven” en tot aankoop van dezelfde N.V. van een stuk grond, deel uitmakende van perceel Sectie D, no. 863. De Gedeputeerde Staten dezer provincie hebben bezwaar gemaakt tegen Uw besluit van 24 Februari 1936, no. 9, tot verhoging van de post no. 499a der gemeentebegroting voor 1936, luidende „Verstrekking van gemeentewege van voeding en kleding aan schoolgaande kinderen” tot 1500.In hun bij de stukken gevoegde resolutie van 18 Maart 1936, no. 103, 2e afd. F, overwegen zij o. a. „dat deze voedselverstrekking van gemeentewege aan school gaande kinderen te Sneek thans voor de eerste maal plaats vindt en blijkbaar op groter schaal, wat het aantal kinderen en wat den tijdsduur der verstrekking betreft, dan in het algemeen in de gemeenten in deze provincie”. Tegen het stellen van de begrotingspost op 1300. hebben Gedeputeerde Staten echter geen bezwaar. Daar het instellen van beroep tegen een beschikking van Gedeputeerde Staten tot onthouding van de goedkeuring aan het betrekkelijk raadsbesluit tot wijziging der gemeen tebegroting tot gevolg zou hebben een vrijwel onmiddellijke stopzetting van de schoolvoeding, geven wij U in over weging, door het nemen van het volgend besluit, aan de wens van de Gedeputeerde Staten tegemoet te komen. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: D i n s d a g s te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechium, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen mi g, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. behoudens goedkeuring van de Gedeputeerde Staten, 1. te verkopen aan de N.V. „Sneker Jachthaven” te Sneek een gedeelte van de percelen, kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie D, nos. 856 en 118, nader aange geven met een arcering op de hierbij gevoegde gewaar merkte tekening gemerkt A, ter grootte van 3080 M2., voor de prijs van ƒ0.40 per M2.; 2. aan te kopen van de N.V. „Sneker Jachthaven” te Sneek een gedeelte van het perceel, kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie D, no. 863, ter grootte van 85 M2., op de hierbij gevoegde gewaarmerkte tekening ge merkt B met een groene kleur aangegeven, voor de prijs van 0.40 per M2., welk gedeelte, tot de gemeente daarovei de beschikking behoeft, aan de N.V. „Sneker Jachthaven” in gebruik zal worden gegeven, tegen betaling van geen andere vergoeding dan een recognitie van ƒ0.50 per jaar; een en ander onder nader door Burgemeester en Wet houders met de koper overeen te komen voorwaarden. Aldus enz. No. 1.813.11(5). Voorstel van Burgemeester en Wethouders nopens het graven van een kanaal van de Sneeker Oudvaart naar de Houkesloot, de aanleg van een wandelplaats en van een tweetal wegen, zomede tot het treffen van enkele daarmede samenhangende maatre gelen. Wanneer U zich kunt verenigen met ons hierboven ont wikkeld voorstel, zullen door U nog enkele voorzieningen moeten worden getroffen. Voor het graven van een kanaal zijn nodig gedeelten ter grootte van 255 M2. en 300 M2., van de kadastrale percelen Sectie D, nos. 783 en 847, welke in eigendom toe behoren aan het Old Burger Weeshuis. Regenten van deze instelling zijn bereid deze gedeelten te ruilen tegenover een gedeelte weiland, groot 970 M2., dat thans deel uitmaakr van het perceel Sectie D, no. 96, eigendom der gemeente en dat door de kanaalaanleg van het overige gedeelte van het perceel wordt afgesneden. Onder verwijzing naar een bij de stukken gevoegde tekening, stellen wij U voor tor deze transactie te besluiten. Verder dienen nog enkele besluiten te worden genomen ter uitvoering van het raadsbesluit van 27 Mei 1935, no. 9, waarbij werd besloten mede te werken aan de totstand koming van een overeenkomst met het bestuur van het waterschap „De Sneeker Oudvaart” nopens de onttrekking aan het verband van dat waterschap van een gebiedsdeel. Bij de artikelen 9 en 10 der gesloten overeenkomst, heeft de gemeente zich' verbonden om aan het'waterschap over te dragen: 1. in onderhoud en beheer de Oostelijke dijk van het nieuw te graven kanaal; 2. in eigendom, onderhoud en beheer een gedeelte van de Oudvaart en van het nieuw te graven kanaal; 3. 'in eigendom, onderhoud en beheer de bij de Domp te leggen dijk met binnen- en buitenbermen; 4. in eigendom, onderhoud en beheer het raam met schuif van de onder het nieuwe kanaal te leggen duiker, 5. in eigendom, onderhoud en beheer de duiker onder de bij de Domp te leggen dijk met schuif en raam. dament van belaugenverhoudingea, maakt men dat bestuur tot een bloote waarneming van die belangen, de taak van den staat wordt dan slechts de belangen te beharti gen, die hun vertegenwoordiging gevonden hebben in de maatschappij. De moderne maatschappij is echter zoo ingewikkeld dat het heel moeilijk zou zijn in een dergelijke corporatieve staat alle be langen tot hun recht te doen komen, bot sing tusschen en overheersching van be paalde belangen zou kunnen voorkomen, het algemeen belang zou ondergeschikt kunnen raken aan het groepsbelang. Ook mag betwijfeld of het deskundigen-element in deze corporatieve staat wel die beteeke- nis heeft welke men zich voorstelde, wel krijgt men een aantal deskundigen op ver schillend gebied bijeen, maar het blijft twij felachtig of aan de toppen zullen staan zij, die door algemeene deskundigheid in staat zijn alle belangen zoo breed mogelijk te overzien. En ook al ware deze corporatieve staat zoo mogelijk, ware hij dan wenschelijk? Is de staat niet meer dan belangenbehartiging van de maatschappelijke groepen? Er zijn toch nog belangrijker dingen dan deze be langen, er zijn toch de groote staatkundige beginselen die door de verschillende stroo- mingen in een volk beleden worden, die staan toch boven groepsbelangen; het gaat er dus om of het private belang dan wel het groote beginsel in het staatsbestuur moet domineeren. Uit het feit dat de mo derne arbeidersbeweging voor het laatste is, volgt dat zij is tegen de oude opvatting van de corporatieve staat. Het groote be ginsel der democratie komt bij een opbouw van den staat naar de belangengroepen niet tot zijn recht. De beteekenis van de invloed van bepaalde belangen behoeft niet ontkend, doch het laatste, beslissende woord in het staatsbestel komt toe aan het beginsel, omdat dit alleen richtsnoer kan zijn voor de behartiging van het alge meen belang. Vanuit dat beginsel moeten regeering en volksvertegenwoordiging af wegend en schiftend optreden met eerbied voor wat er is gegroeid in de maatschappij, voor zoover dat met de staatsorde in over eenstemming is te brengen. Wie de corporatieve staat volgens de oude opvatting aanvaardt, maakt de staats- DE CORPORATIEVE STAAT. In het Gerechtsgebouw sprak gister avond voor het 1. v. A. O. de heer P. Sik jes over „De Corporatieve Staat”. De grondslag van ons huidige regèe- ringsstelsel is individualistisch, het steunt op den kiezer, die als individu, naar zijn opvatting van het algemeen belang mee werkt aan de verkiezing van het parlement. Dat is nog de zuiver liberale staatsidee, zooals ze uit de Fransche revolutie voort kwam, in dat stelsel staan de rechten van den mensch voorop. Al bijna zoo oud als dit stelsel zelf is ook het verzet er tegen, verzet dat uitgaat van de opvatting dat dit stelsel niet aansluit bij de maatschappij telve, welke is een bont mengsel van ge meenschappen, waarin de burgers, meestal aaar hun belangen, gegroepeerd zijn, orga nisaties welke echter als zoodanig niet in het staatsbestuur meespreken. In onze grondwet van 1815 waren aan dit verzet offers gebracht, men denke er slechts aan dat de provinciale staten vol gens die grondwet werden samengesteld uit de ridderschap, de steden en de lande lijke stand; in 1848 kwam echter in de nieuwe grondwet het individualistische stel sel zuiver tot z’n recht. De leidende gedachte in de oude opvat ting van de corporatieve staat is deze: dat in het maatschappelijke leven belan gengemeenschappen zijn opgebouwd welker gebieden elkaar raken, soms afstooten, cor poraties die niet alleen de bijzondere be langen der daarbij aangeslotenen hebben te behartigen doch die zoo groote beteekenis voor het leven van den staat hebben, dat zij officieele zeggingsmacht moeten hebben in het dooi- haar bestreken gebied. Deze corporaties vormen dan de onder bouw waarop dan verder via allerlei gele dingen tenslotte als top gesteld is het staatsgezag, dat het algemeen belang be hartigt. Door deze opbouw, zoo meenden de voorstanders van deze oude op vatting van de corporatieve staat zou ook het deskundig element meer tot z’n recht komen in het staatsbestuur. Maar als het staatsbestuur rust op het fun- Voor en na waren wij in de gelegenheid U mededelingen te doen omtrent bij ons in voorbereiding zijnde plannen tot uitvoering van enkele belangrijke werken bij wijze van werkverschaffing. Wij bedoelen het plan tot het graven van een verbindingskanaal tussen de Sneeker Oudvaart en de Houkesloot en het aanleggen van een wandelplaats met een tweetal straten. Het laatst hebben wij in de me morie van toelichting op de gemeentebegroting voor 1936 (blz, 72) een uiteenzetting van de voorgenomen werken gegeven. Zoals U bekend is, is de uitvoering belangrijk vertraagd door de tussen het bestuur van het waterschap „De Snee ker Oudvaart” en ons gerezen moeilijkheden. Moeilijk heden, welke ten slotte haar oplossing hebben gevonden in de op het raadsbesluit van 27 Mei 1935, no. 9 steunende overeenkomst, waarbij een bepaald gebiedsdeel aan het waterschapsverband is onttrokken. Thans verkeren de plannen in een zodanig stadium, dat aan de uitvoering niets meer in de weg staat en wanneer de Minister van Sociale Zaken zich kan verenigen met ons denkbeeld om het werk in het openbaar aan te besteden en aan het daarvoor vastgestelde bestek en voorwaarden zijn goed keuring h^pht, zal, naar wij hopen, spoedig de spade in de grond kunnen worden gestoken. Een subsidie uit het werkloosheidssubsidiefonds in de uit te keren arbeidslonen en daarmede gelijk te stellen kosten is reeds verzekerd. Hieronder laten wij volgen een korte uiteenzetting van de plannen, waarbij wij de financiële zijde tegelijk zullen belichten. In de eerste plaats omvat het plan het graven van een kanaal van de Sneeker Oudvaart naar de Houkesloot, ter hoogte van het openbaar slachthuis. De breedte van he' kanaal op de waterlijn zal 30 Meter zijn en de diepte on geveer 3 M. beneden F.Z.P. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij U naar de bij de stukken gevoegde tekening met rapporten van den Directeur der gemeentewerken. In de tweede plaats is in het plan opgenomen het aan leggen van een wandelplaats met vijver nabij de jacht havens en het sportpark aan de Leeuwarderweg, ter grootte van ongeveer 3.85.00 H.A. De door het graven van het kanaal beschikbaar komende grond zal, voor zover hij niet nodig is voor het maken van polderdijken, voor de wandelplaats worden bestemd. Het nodige plantmatenaal zal, voor zoveel mogelijk, worden betrokken van de Neder landse Sierteeltcentrale tegen vergoeding van de trans portkosten. De wandelplaats zal en dit is het derde onderdeel van het plan door twee wegen worden verbonden, res pectievelijk met de Leeuwarderweg en mét de Groenedijk. Deze wegen zullen voorlopig het karakter van wandelweg krijgen en niet over de volle breedte worden aangelegd. De verharding is gedacht met sintels. Alle opgesomde werken zijn geprojecteerd op het voor deze gemeente vastgesteld uitbreidingsplan. Ten aanzien van de weg lopende van de aan te leggen wandelplaats naar de Leeuwarderweg, is enigszins van het uitbreidings plan afgeweken. Op dit plan is een straat gedacht, onmid dellijk langs het sportpark. Het komt ons echter wenselijk voor haar iets .Oostelijker te leggen, waardoor tussen de weg en het sportpark een strook bouwterrein beschikbaar komt. Krachtens de bepalingen van het raadsbesluit tot vaststelling van het uitbreidingsplan zijn wij tot deze af wijking onder goedkeuring van de Gedeputeerde Staten bevoegd. Verder zullen nog enkele andere werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, zoals het graven van een sloot en het leggen van een dijk bij de Domp. Hiertoe is de gemeente verplicht volgens de krachtens het raadsbesluit van 27 Mei 1935, no. 9, met het waterschap „De Sneeker Oudvaart” gesloten overeenkomst. Van het leggen van een hulpbrug over de Sneeker Oud- I NIEUWE SNEEKER COURANT 1 i MP

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1