annex SNEEKER COURANT (79e Jaargang) Officieel Orgaan der Gemeente Sneek Uit onze Raadzaal. „Coiivenable" on P.O. Corsets I 1 J r A Zaterdag 4 Apr 1I| 1936 52e Jaargang So. 54 Eerste Blad Dit No. bestaat uit 4 bladen. Wave KTOTRINK 4 Co. PEPERMUNT ‘IK 4 I 1 <ING “I I NIEUWSTIJDINGEN. 4 TONNEMA CIE SNEEK V 1 De geneeskracht, de geur en de smaak van het edele natuur product. Verfijnd, versterkt door de moderne, wel doordachte fabricage. Alles tezamen r I tj NIEUWE SNEEKER COURANT Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad Hegelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Verslag van het Centraal Drankweercomité over GEVONDEN VOORWERPEN. nr. V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel. Langweer, Bozum. KING Aanwezig aan het bureau van politie, Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 111/2 en 121/2 uur, de navolgende voorwerpen, als gevonden ge- De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: D i n s d a g s te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen- >iirg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. X'k- vonden gedeponeerd op 31 Maart en 1 de verzoeken van de besturen van bijzondere lagere scholen. April: Jongensjas Ledig beursje Jon gens overjas (blauw) Kinderwantje Dames handschoen Jongensjas (bruin). Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden gedeponeerd op 31 Maart en 1 April: Jongensjas, N. Hooge- boom, Havenstraat 9; Boodschappentasch, J. Rolsma, Schoolstraat 29; Handschoen (bruin), B. Nijland, Gem. Reiniging; Be- Lastingmerk in etui, K. Westra, ie Bosch- dwarsstraat 5; Half pond B.boter, U. Har- kema, Vesperstraat 11Nijptang, M. Hoek stra, Smidsbuurt 13; Boekje loten Fran- sche auto-raoe, T. de Jong, 4e Frittema- hovenstraat 4. krompen kant. Gaan wij die kant op, dat op elke kleinigheid te Leeuwarden de duim wordt gelegd, dan zullen raadsleden en B. en W. daarmede rekening moeten houden. Misschien dat als het voorstel van spr. om f 1750 uit te trekken was aan ge- nomen, f 1500 toegestaan was, maar in ieder geval moeten we niet die kant op dat te Leeuwarden gepingeld wordt op der gelijke luttele bedragen als dit voor schoolvoeding. De heer Kracht vindt het te begrijpen dat de heer Van der Veen teleurgesteld is; spreker zelf is het echter ook over het particulier initiatief; als dat gezorgd had dat er f 200. waren, dan zouden de kinderen nu niet te lijden gehad hebben van deze beslissing van Ged. Staten. De heer Maseland is het eens met dien heer Van der Veen en ook hem is het niet sympathiek, dat Ged. Staten zout op zo’n klein slakje leggen. Spr. zal voor het voorstel van B. en W. stemmen uitsluitend omdat anders de schoolvoeding direct de dupe wordt. De heer Greidanus leest uit de resolutie van Ged. Staten dat de gewoonte betreffende schoolvoeding elders anders is dan hier, doch spr. wil opmerken, dat men met de plaatselijke omstandigheden rekening moet houden, in deze mag men niet op een gewoonte die elders bestaat afgaan. De heer S ij t e m a weet niet of de woorden van den heer Kracht een verwijt vormen aan sprekers fractie; inderdaad is er nog niets gedaan door het particulier initiatief; zo iets komt niet maar zo ineens op, maar moet voorbereid en ter hand genomen door een organisatie. Waar de heer Kracht echter zo’n voorstander is van het particulier initiatief op dit gebied, sterker dan (wij, had hij echter reeds iets kunnen doen en valt zijn verwijt terug op hem zelf. De Voorzitter: De raadsbesluiten moeten nu eenmaal goedgekeurd door Ged. Staten, daar is niets aan te veranderen, en er is geen tijd om in beroep te gaan. Z. h. s. conform het voorstel van B. en W. besloten. Punt X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrotingen van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het electriciteits- bedrijj voor 1935, (Bijlage 32; dossierno. II 07.352.11). Z. h. s. conform besloten. Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrotingen van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en uitgaven van het gasbedrijf voor 1935. (Bijlage 33; dossierno. II 07.352.11). Z. h. s. conform besloten. Punt XII. Voorstel Van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrotingen van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het waterleiding bedrijf voor 1935. (Bijlage 34; dossierno. II 07.352.11). Z. h. s. conform besloten. Punt XIII. Voorstel Van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begrotingen van baten en lasten en van kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het openbaar slacht- huisbedrijf voor 1935. (Bijlage 35; dossierno. IX 07.352. U). Z. h. s. conform besloten. Punt XIV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot aankoop van de „Mastenbroekspolle” op de hoek van de Woudvaart en de Sperkhemmeropvaart, kadastraal be kend gemeente Sneek, Sectie C, nos. 751, 752, 1127, 918 en 919 van den heer J. B. Feenstra te Naarden. (Bijlage 36;-dossierno. X 07.351.11(73)). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr. Z. h. s. conform besloten. Punt XV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het verkopen van een stuk grond, deel uitmakende van de percelen kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie D, nos. 118 en 856 aan de N.V. „Sneker Jachthaven” en tot aan koop van dezelfde N.V. van een stuk grond, deel uitma- kende van perceel Sectie D, no. 863. (Bijlage 37; dossier no. X 07.351.12(98)). Het voorstel van B. en W. vindit men in een vorig nr. Z. h. s. conform besloten. Punt XVI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de Verordening, houdende voorwaarden voor de levering van electrische stroom door het gemeentelijk electriciteitsbedrijf. (Bijlage 38; dossierno. II 07.353.8). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr. Z. h. s. conform besloten. Punt XVII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van een nieuwe verordening, regelende de tarieven en voorwaarden voor de levering van water door de gemeente-waterleiding te Sneek, (Bijlage 39; dossier no. II 07.353.8(10 w)). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig Z. h. s. conform besloten. DE CONTRIBUTIE DER WERKLOZEN VOOR DE ZIEKENFONDSEN. Punt XVIII. Voorstel van het lid van de raad, den heer P. van der Veen, om aan de steuntrekkende en bij de werk verschaffing geplaatste leden van ziekenfondsen van ge meentewege een gedeelte der te betalen contributie te ver goeden, met advies van Burgemeester en Wethouders. (Bij lage 40; dossierno. 1.842.973(9)). Het advies van B. en W. vindt men in een vorig nr. De heer Van der V^en is natuurlijk niet bevredigd door dit advies; niet alleen omdat het afwijzend is, maar ook omdat de motivering hem niet van ongelijk overtuigd heeft Men noemt sprekers voorstel een sprong in het duister, maar het advies brengt geen licht. Spr. was wel verplicht zijn voorstel te be perken tot de genoemde groepen, want de minister van Sociale Zaken heeft die beperking vastgelegd. Diens circulaire is echter naar sprekers indruk niet bij allen bekend. Ze dateert van 10 mensen de naar om toekenning van een voorschot op de vergoedingen, be doeld in art. 101 en de bijdrage bedoeld in art. 102 der Lager-onderwijswet 1920, voor het dienstjaar 1936. (Bij lage 30; dossierno. 1.851.2.07-2 B). Z. h. s. conform besloten. Punt IX. Voorstel van Burgemeester en Wethouders no pens wijziging van de gemeentebegroting voor 1936 tn verband met de verstrekking van voeding aan schoolgaande kinderen. (Bijlage 31; dossierno. X 07.352.11(22)). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr. De heer Van der Veen zal geen voorstel doen om in •beroep te gaan, omdat idit er toe zou leiden, zoals ook het advies reeds zegt, dat de schoolvoeding direct zou moeten worden stopgezet; het uitgegeven bedrag is dus al over de f 1000. heen. De beslissing van Ged. Staten is echter wel aan de be- Alle humbug ten spijt staan J (60 X met goud bekroond) AAN DE SPITS, I zoowel wat prijs als I pasvorm aangaat. BH Vraagt het Uwe Dokter Natuurlijk alleen verkrijgbaar in het SPECIALE CORSETTEN MAGAZIJN R. MARTENS - 00ST^D,JK alles nagaan. De heer S ij t e m a acht het verweer van den Voorzitter sober; men gaat niet op de argumenten-Van der Veen in en het advies zelf is niet sterk. Men veralgemeent het voorstel- Van der Veen en past het argument der maatschappelijke recht vaardigheid wat goedkoop toe; die veralgemening is een sprong in het duister, niet het voorstel-Van der Veen; voor de beperking daarvan heeft die een gegrond argument aangevoerd: de cir culaire van den minister! Bepaalde categorieën genieten van steun en crisismaatregelen, maar iedere sociale wet wordt ook alleen toegepast op bepaalde groepen; als men dat alles zou Juli 1934 en wijst er op dat van de zijde van verschillende gemeentebesturen en centrales hem er op is gewezen dat werk lozen door gebrek aan middelen voor hun ziekenfondsen be danken. De minister achtte het van belang dat dit lidmaatschap behouden bleef, omdat anders de kosten van eventuele ver pleging geheel voor rekening der gemeenten zouden komen; de arbeiders blijven zelf ook liever onder verpleging van hun fondsdokter. Ook acht die minister de verzekering voor dit doel een groot sociaal belang. Op grond van een en ander heeft hij er geen bezwaar tegen als de gemeenten de werklozen in de contributie tegemoet komen, deze tegemoetkoming wordt dus ten volle boven de uitkering genoten. In een vervolg op deze circulaire is deze ook van toepassing verklaardi op werklieden in de werkverschaffing. Spr. meent dus dat het argument waar om spr. zijn voorstel tot deze categorieën beperkte, in deze circulaire ligt. Als trouwens het rechtvaardigheidsgevoel alleen moest spreken dan is eigenlijk geen enkele steunmaatregel geheel billijk; als het mogelijk was grotere groepen er bij te betrekken, zouden wij het wel hebben voorgesteld. Volgens de redenering van B. en W. zou die ene groep niet gesteund moeten worden, omdat de andere er niet voor in aanmerking komt. Ver schillende gemeenten hebben de noodzakelijkheid van deze maatregel echter gevoeld, reeds 90 a 100 gemeenten namen die maatregel naar verschillende systemen. Sommige geven 50 der contributie, andere 40 of 25 de meesten i/s van de contributie, ook al omdat ze veronderstellen dat het betrokken fonds ook 1/a voor zijn rekening zal nemen. Tenslotte zal dit een voordeel voor de gemeente zijn omdat men dan minder ziektegevallen krijgt bij het B. A.; uit een der volgende voorstellen op deze agenda blijkt dat dit aantal sterk is gestegen; als men spr.’s voorstel eerder had aange nomen en ingevoerd, zou het nog de vraag zijn of dat niet voordeliger was geweest dan wat nu geschiedt. Het behoeft ook geen sprong in het duister te zijn, men kan het aantal aan geslotenen en de contributie precies nagaan, en dus op een halve cent nauwkeurig berekenen wat de maatregel zal kosten. Spr. spijt het dat hij die berekening in het advies van B. en W. mist; als het bedrag bijna niet te betalen was voor de gemeente, zou hij zijn voorstel terugnemen; juist het belangrijkste element, waarop de heer Maseland reeds in die vorige vergadering doelde, de kostenberekening, ontbreekt in dit advies. Waarom B. en W. de cijfers der werklozen geven, weet spr. niet, want die hebben geen waarde; er valt van hen de helft af die niet in aanmerking komen voor steun, en van de rest nog velen, die in normale omstandigheden niet bij een ziekenfonds zijn aangesloten ge weest. Spr. acht het van belang dat alsnog een berekening wordt verstrekt en stelt dus de volgende motie voor: De Raad der gemeente Sneek; kennis genomen van het advies van burgemeester en wet houders naar aanleiding van het voorstel van het lid van de raad, P. van der Veen, om aan de steuntrekkende en bij de werkverschaffing geplaatste leden van ziekenfondsen van ge meentewege een gedeelte der te betalen contributie te ver goeden; nodigt B. en W. uit een nader advies uit te brengen waarin opgenomen de kosten van genoemd voorstel bij de toestand van thans. De heer Greidanus, die het woord had gevraagd, ziet hiervan af; hij behoeft aan het betoog van den vorigen spreker niets meer toe te voegen. De Voorzitter zegt dat B. en W. geen onbillijkheid willen scheppen, maar bovendien, waar moet de gemeente het geld weghalen bij deze zo krap berekende begroting. Daartoe zien wij eenvoudig geen kans. De heer Maseland heeft niet veel toe te voegen aan de beschouwing van den heer Van der Veen, die hij voor een groot deel tot de zijne maakt. Voor het argument van B. en W. dat andere groepen dan onbillijk behandeld worden, voelt spr. wel. Inderdaad moet worden toegegeven dat de regering veel doet voor andere groepen, doch dat wat geschiedt voor de kleine zelfstandigen aanleiding geeft tot veel klachten. Maar waar die onbillijkheid nu eenmaal bestaat is dat geen argument om bepaalde groepen tegemoetkoming te weigeren. Wij hebben hier te doen met mensen, die zich zelf in normale tijden wilden helpen en nu deze selfhelp moeten opgeven door de slechte tijdsomstandigheden daartoe gedrongen. Nu moeten wij toch niet het kind met het badwater weggooien en zeggen: „die 1 mensen helpen wij ook maar niet”. Dat is een zeer betreurens- waardige conclusie. Spr. acht de motivering van B. en W. te sober, een berekening ontbreekt, de regering laat inderdaad deze tegemoetkoming voor rekening van de gemeenten, maar ook de luchtbescherming was een tak van rijkszorg en waarom nam de gemeente dan die kosten wel voor haar rekening en waarom onthoudt ze deze mensen steun? Spr. verenigt zich volkomen met de gedachte van den heer Van der Veen, dat alvorens een beslissing wordt genomen, de raad worde ingelicht omtrent de kosten, die inderdaad toch wel te benaderen zijn. Het geldt hier een mooie zaak van het particulier initiatief, welke gevaar loopt nu de premie niet meer volledig kunnen betalen. Dan de mensen het B. A. te verwijzen vindt spr. hard. De Voorzitter zegt dat de vergelijking van luchtbe scherming met ziekenfonds wezen niet opgaat, de minister zegt, wat de premie der ziekenfondsen betreft: „ik heb er niets tegen dat de gemeente het betaalt”, doch inzake de luchtbescherming was ons de verplichting opgelegd. De cijfers der begroting zijn niet rekbaar en laten deze uitgave niet toe; het maken van een berekening zal heel wat arbeid kosten, men moet immers VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op DINSDAG 31 MAART 1935, ’s avonds 7% uur. Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester. Secretaris de heer P. Sikkes. Aanwezig 14 leden. Afwezig de heer J. de Groot (m. k.). Aan de orde is: Punt 1. Notulen van de vergadering van 24 Februari 1936. Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld. Punt II. Ingekomen stukken: a. Verslag van de toestand van het lager onderwijs over 1935. (1.851.2.02.98). Voor kennisgeving aangenomen. b. Verslagen van de in 1935 aan de o.l. scholen gehou den schoolvergaderingen. (1.851.2.02.91). Alsvoren. c. Verslag van de Handelscursus der Vereniging „Mid denstand” te Sneek over 1935. (1.851.35.02.98). Alsvoren. d. Verslag van de Vereniging „Sneker Ambachts school” over 1935. (1.851.36.02.98). Alsvoren. e. 1935. (1.761.1). Alsvoren. Beredeneerd verslag van de werkzaamheden der woningstichting „Patrimonium” met winst- en verlies rekening over het annuïteitsjaar 1934/1935 en balans per 5 November 1935. (1.778.532.1(12)). Alsvoren. g. Begroting van de Handelscursus der Vereniging „Middenstand” voor 1937. (1.851.35.07). Alsvoren. h. Proces-verbaal van kasopneming bij den gemeente ontvanger op 27 Februari 1936. (X 07.352.651). Alsvoren. i. Adres van J. Huisman, houdende verzoek hem gehele of gedeeltelijke vrijstelling te verlenen van betaling der vordering ad 6.94 wegens verbruik van electrische stroom en gas voor het perceel Oppenhuizerweg no. 82. (II»07. 353.8(2 e)). In handen van B. en W. gesteld ter afdoening. Punt 111. Rapport van de Commissie voor rekeningen en begroi.ngen inzake onderzoek van de begroting van het O.B.W. voor 1936. (Bijlage 25; dossierno. 1.842.73(14)). Z. h. s. conform het voorstel der commissie besloten. Punt IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot nadere vaststelling van de huurprijs voor de woning van den stalknecht bij de dienst der gemeentereiniging. (Bijlage 26; dossierno. X 08.743.1(5)). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr. Z. h. s. conform besloten. Punt V. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot aanvaarding van -het door den Minister van Waterstaat toegezegde subsidie in de kosten van verbetering van de traverse Sneek van rijksweg no. 43. (Bijlage 27; dossier no. 1.811.111(17)). Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr. Z. h. s. conform besloten. Punt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot opheffing van de betrekking van achtste leerkracht aan de openbare school voor uitgebreid lager onderwijs en tot het verlenen van eervol ontslag aan Mej. M. de Vries, als onderwijzeres aan die school. (Bijlage 28; dossierno. 1. 851.2.01.08). Het voorstel van B. en W. vindit men in een vorig nr. Z. h. s. conform besloten. Punt Vil. Advies van Burgemeester en Wethouders op de verzoeken van de besturen van bijzondere lagere scholen om toekenning over het dienstjaar 1933 van de vergoedin gen, bedoeld in art. 101, le en 9e lid der Lager-onderwijs- wet 1920 en van de bijdrage in de kosten van het bijzonder vervolgonderwijs, bedoeld in art. 102 dier wet. (Bijlage 29; dossierno. 1.851.2.07-2 B). Z. h. s. conform besloten. Punt VIII. Advies van Burgemeester en Wethouders op

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1