annex SNEEKER COURANT (79e Jaargang)
Officieel Orgaan
der Gemeente Sneek
Uit onze Raadzaal.
„Coiivenable" on P.O. Corsets
I
1
J
r A
Zaterdag 4 Apr 1I| 1936
52e Jaargang
So. 54 Eerste Blad
Dit No. bestaat uit 4 bladen.
Wave KTOTRINK 4 Co.
PEPERMUNT
‘IK
4
I
1
<ING
“I I
NIEUWSTIJDINGEN.
4
TONNEMA CIE SNEEK
V
1
De geneeskracht, de
geur en de smaak
van het edele natuur
product.
Verfijnd, versterkt
door de moderne, wel
doordachte fabricage.
Alles tezamen
r I
tj
NIEUWE SNEEKER COURANT
Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad
Hegelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting
Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Verslag van het Centraal Drankweercomité over
GEVONDEN VOORWERPEN.
nr.
V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel. Langweer, Bozum.
KING
Aanwezig aan het bureau van politie,
Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen 111/2 en 121/2 uur, de
navolgende voorwerpen, als gevonden ge-
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
D i n s d a g s te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen-
>iirg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
X'k-
vonden gedeponeerd op 31 Maart en 1 de verzoeken van de besturen van bijzondere lagere scholen.
April: Jongensjas Ledig beursje Jon
gens overjas (blauw) Kinderwantje
Dames handschoen Jongensjas (bruin).
Aanwezig en te bevragen bij de navol
gende ingezetenen, onderstaande voorwer
pen, als gevonden gedeponeerd op 31
Maart en 1 April: Jongensjas, N. Hooge-
boom, Havenstraat 9; Boodschappentasch,
J. Rolsma, Schoolstraat 29; Handschoen
(bruin), B. Nijland, Gem. Reiniging; Be-
Lastingmerk in etui, K. Westra, ie Bosch-
dwarsstraat 5; Half pond B.boter, U. Har-
kema, Vesperstraat 11Nijptang, M. Hoek
stra, Smidsbuurt 13; Boekje loten Fran-
sche auto-raoe, T. de Jong, 4e Frittema-
hovenstraat 4.
krompen kant. Gaan wij die kant op, dat op elke kleinigheid
te Leeuwarden de duim wordt gelegd, dan zullen raadsleden
en B. en W. daarmede rekening moeten houden. Misschien dat
als het voorstel van spr. om f 1750 uit te trekken was aan ge-
nomen, f 1500 toegestaan was, maar in ieder geval moeten we
niet die kant op dat te Leeuwarden gepingeld wordt op der
gelijke luttele bedragen als dit voor schoolvoeding.
De heer Kracht vindt het te begrijpen dat de heer Van
der Veen teleurgesteld is; spreker zelf is het echter ook over
het particulier initiatief; als dat gezorgd had dat er f 200.
waren, dan zouden de kinderen nu niet te lijden gehad hebben
van deze beslissing van Ged. Staten.
De heer Maseland is het eens met dien heer Van der
Veen en ook hem is het niet sympathiek, dat Ged. Staten zout
op zo’n klein slakje leggen. Spr. zal voor het voorstel van B.
en W. stemmen uitsluitend omdat anders de schoolvoeding
direct de dupe wordt.
De heer Greidanus leest uit de resolutie van Ged. Staten
dat de gewoonte betreffende schoolvoeding elders anders is
dan hier, doch spr. wil opmerken, dat men met de plaatselijke
omstandigheden rekening moet houden, in deze mag men niet
op een gewoonte die elders bestaat afgaan.
De heer S ij t e m a weet niet of de woorden van den heer
Kracht een verwijt vormen aan sprekers fractie; inderdaad is
er nog niets gedaan door het particulier initiatief; zo iets komt
niet maar zo ineens op, maar moet voorbereid en ter hand
genomen door een organisatie. Waar de heer Kracht echter
zo’n voorstander is van het particulier initiatief op dit gebied,
sterker dan (wij, had hij echter reeds iets kunnen doen en valt
zijn verwijt terug op hem zelf.
De Voorzitter: De raadsbesluiten moeten nu eenmaal
goedgekeurd door Ged. Staten, daar is niets aan te veranderen,
en er is geen tijd om in beroep te gaan.
Z. h. s. conform het voorstel van B. en W. besloten.
Punt X. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrotingen van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het electriciteits-
bedrijj voor 1935, (Bijlage 32; dossierno. II 07.352.11).
Z. h. s. conform besloten.
Punt XI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrotingen van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en uitgaven van het gasbedrijf voor
1935. (Bijlage 33; dossierno. II 07.352.11).
Z. h. s. conform besloten.
Punt XII. Voorstel Van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrotingen van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het waterleiding
bedrijf voor 1935. (Bijlage 34; dossierno. II 07.352.11).
Z. h. s. conform besloten.
Punt XIII. Voorstel Van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de begrotingen van baten en lasten en van
kapitaalsinkomsten en -uitgaven van het openbaar slacht-
huisbedrijf voor 1935. (Bijlage 35; dossierno. IX 07.352.
U).
Z. h. s. conform besloten.
Punt XIV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot aankoop van de „Mastenbroekspolle” op de hoek van
de Woudvaart en de Sperkhemmeropvaart, kadastraal be
kend gemeente Sneek, Sectie C, nos. 751, 752, 1127, 918
en 919 van den heer J. B. Feenstra te Naarden. (Bijlage
36;-dossierno. X 07.351.11(73)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr.
Z. h. s. conform besloten.
Punt XV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
het verkopen van een stuk grond, deel uitmakende van de
percelen kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie D, nos.
118 en 856 aan de N.V. „Sneker Jachthaven” en tot aan
koop van dezelfde N.V. van een stuk grond, deel uitma-
kende van perceel Sectie D, no. 863. (Bijlage 37; dossier
no. X 07.351.12(98)).
Het voorstel van B. en W. vindit men in een vorig nr.
Z. h. s. conform besloten.
Punt XVI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
wijziging van de Verordening, houdende voorwaarden voor
de levering van electrische stroom door het gemeentelijk
electriciteitsbedrijf. (Bijlage 38; dossierno. II 07.353.8).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr.
Z. h. s. conform besloten.
Punt XVII. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot vaststelling van een nieuwe verordening, regelende de
tarieven en voorwaarden voor de levering van water door
de gemeente-waterleiding te Sneek, (Bijlage 39; dossier
no. II 07.353.8(10 w)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig
Z. h. s. conform besloten.
DE CONTRIBUTIE DER WERKLOZEN VOOR DE
ZIEKENFONDSEN.
Punt XVIII. Voorstel van het lid van de raad, den heer
P. van der Veen, om aan de steuntrekkende en bij de werk
verschaffing geplaatste leden van ziekenfondsen van ge
meentewege een gedeelte der te betalen contributie te ver
goeden, met advies van Burgemeester en Wethouders. (Bij
lage 40; dossierno. 1.842.973(9)).
Het advies van B. en W. vindt men in een vorig nr.
De heer Van der V^en is natuurlijk niet bevredigd door
dit advies; niet alleen omdat het afwijzend is, maar ook omdat
de motivering hem niet van ongelijk overtuigd heeft Men noemt
sprekers voorstel een sprong in het duister, maar het advies
brengt geen licht. Spr. was wel verplicht zijn voorstel te be
perken tot de genoemde groepen, want de minister van Sociale
Zaken heeft die beperking vastgelegd. Diens circulaire is echter
naar sprekers indruk niet bij allen bekend. Ze dateert van 10
mensen de
naar
om toekenning van een voorschot op de vergoedingen, be
doeld in art. 101 en de bijdrage bedoeld in art. 102 der
Lager-onderwijswet 1920, voor het dienstjaar 1936. (Bij
lage 30; dossierno. 1.851.2.07-2 B).
Z. h. s. conform besloten.
Punt IX. Voorstel van Burgemeester en Wethouders no
pens wijziging van de gemeentebegroting voor 1936 tn
verband met de verstrekking van voeding aan schoolgaande
kinderen. (Bijlage 31; dossierno. X 07.352.11(22)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr.
De heer Van der Veen zal geen voorstel doen om in
•beroep te gaan, omdat idit er toe zou leiden, zoals ook het advies
reeds zegt, dat de schoolvoeding direct zou moeten worden
stopgezet; het uitgegeven bedrag is dus al over de f 1000.
heen. De beslissing van Ged. Staten is echter wel aan de be-
Alle humbug ten
spijt staan J
(60 X met goud bekroond)
AAN DE SPITS, I
zoowel wat prijs als I
pasvorm aangaat. BH
Vraagt het Uwe Dokter
Natuurlijk alleen verkrijgbaar in het
SPECIALE CORSETTEN MAGAZIJN
R. MARTENS - 00ST^D,JK
alles nagaan.
De heer S ij t e m a acht het verweer van den Voorzitter
sober; men gaat niet op de argumenten-Van der Veen in en
het advies zelf is niet sterk. Men veralgemeent het voorstel-
Van der Veen en past het argument der maatschappelijke recht
vaardigheid wat goedkoop toe; die veralgemening is een sprong
in het duister, niet het voorstel-Van der Veen; voor de beperking
daarvan heeft die een gegrond argument aangevoerd: de cir
culaire van den minister! Bepaalde categorieën genieten van
steun en crisismaatregelen, maar iedere sociale wet wordt ook
alleen toegepast op bepaalde groepen; als men dat alles zou
Juli 1934 en wijst er op dat van de zijde van verschillende
gemeentebesturen en centrales hem er op is gewezen dat werk
lozen door gebrek aan middelen voor hun ziekenfondsen be
danken. De minister achtte het van belang dat dit lidmaatschap
behouden bleef, omdat anders de kosten van eventuele ver
pleging geheel voor rekening der gemeenten zouden komen; de
arbeiders blijven zelf ook liever onder verpleging van hun
fondsdokter. Ook acht die minister de verzekering voor dit doel
een groot sociaal belang. Op grond van een en ander heeft hij
er geen bezwaar tegen als de gemeenten de werklozen in de
contributie tegemoet komen, deze tegemoetkoming wordt dus
ten volle boven de uitkering genoten. In een vervolg op deze
circulaire is deze ook van toepassing verklaardi op werklieden
in de werkverschaffing. Spr. meent dus dat het argument waar
om spr. zijn voorstel tot deze categorieën beperkte, in deze
circulaire ligt. Als trouwens het rechtvaardigheidsgevoel alleen
moest spreken dan is eigenlijk geen enkele steunmaatregel
geheel billijk; als het mogelijk was grotere groepen er bij te
betrekken, zouden wij het wel hebben voorgesteld. Volgens de
redenering van B. en W. zou die ene groep niet gesteund moeten
worden, omdat de andere er niet voor in aanmerking komt. Ver
schillende gemeenten hebben de noodzakelijkheid van deze
maatregel echter gevoeld, reeds 90 a 100 gemeenten namen die
maatregel naar verschillende systemen. Sommige geven 50
der contributie, andere 40 of 25 de meesten i/s van de
contributie, ook al omdat ze veronderstellen dat het betrokken
fonds ook 1/a voor zijn rekening zal nemen.
Tenslotte zal dit een voordeel voor de gemeente zijn omdat
men dan minder ziektegevallen krijgt bij het B. A.; uit een
der volgende voorstellen op deze agenda blijkt dat dit aantal
sterk is gestegen; als men spr.’s voorstel eerder had aange
nomen en ingevoerd, zou het nog de vraag zijn of dat niet
voordeliger was geweest dan wat nu geschiedt. Het behoeft
ook geen sprong in het duister te zijn, men kan het aantal aan
geslotenen en de contributie precies nagaan, en dus op een
halve cent nauwkeurig berekenen wat de maatregel zal kosten.
Spr. spijt het dat hij die berekening in het advies van B. en W.
mist; als het bedrag bijna niet te betalen was voor de gemeente,
zou hij zijn voorstel terugnemen; juist het belangrijkste element,
waarop de heer Maseland reeds in die vorige vergadering doelde,
de kostenberekening, ontbreekt in dit advies. Waarom B. en W.
de cijfers der werklozen geven, weet spr. niet, want die hebben
geen waarde; er valt van hen de helft af die niet in aanmerking
komen voor steun, en van de rest nog velen, die in normale
omstandigheden niet bij een ziekenfonds zijn aangesloten ge
weest. Spr. acht het van belang dat alsnog een berekening
wordt verstrekt en stelt dus de volgende motie voor:
De Raad der gemeente Sneek;
kennis genomen van het advies van burgemeester en wet
houders naar aanleiding van het voorstel van het lid van de
raad, P. van der Veen, om aan de steuntrekkende en bij de
werkverschaffing geplaatste leden van ziekenfondsen van ge
meentewege een gedeelte der te betalen contributie te ver
goeden;
nodigt B. en W. uit een nader advies uit te brengen waarin
opgenomen de kosten van genoemd voorstel bij de toestand
van thans.
De heer Greidanus, die het woord had gevraagd, ziet
hiervan af; hij behoeft aan het betoog van den vorigen spreker
niets meer toe te voegen.
De Voorzitter zegt dat B. en W. geen onbillijkheid willen
scheppen, maar bovendien, waar moet de gemeente het geld
weghalen bij deze zo krap berekende begroting. Daartoe zien
wij eenvoudig geen kans.
De heer Maseland heeft niet veel toe te voegen aan de
beschouwing van den heer Van der Veen, die hij voor een
groot deel tot de zijne maakt. Voor het argument van B. en W.
dat andere groepen dan onbillijk behandeld worden, voelt spr.
wel. Inderdaad moet worden toegegeven dat de regering veel
doet voor andere groepen, doch dat wat geschiedt voor de
kleine zelfstandigen aanleiding geeft tot veel klachten. Maar
waar die onbillijkheid nu eenmaal bestaat is dat geen argument
om bepaalde groepen tegemoetkoming te weigeren. Wij hebben
hier te doen met mensen, die zich zelf in normale tijden wilden
helpen en nu deze selfhelp moeten opgeven door de slechte
tijdsomstandigheden daartoe gedrongen. Nu moeten wij toch
niet het kind met het badwater weggooien en zeggen: „die
1 mensen helpen wij ook maar niet”. Dat is een zeer betreurens-
waardige conclusie. Spr. acht de motivering van B. en W. te
sober, een berekening ontbreekt, de regering laat inderdaad deze
tegemoetkoming voor rekening van de gemeenten, maar ook
de luchtbescherming was een tak van rijkszorg en waarom nam
de gemeente dan die kosten wel voor haar rekening en waarom
onthoudt ze deze mensen steun?
Spr. verenigt zich volkomen met de gedachte van den heer
Van der Veen, dat alvorens een beslissing wordt genomen, de
raad worde ingelicht omtrent de kosten, die inderdaad toch
wel te benaderen zijn. Het geldt hier een mooie zaak van het
particulier initiatief, welke gevaar loopt nu de
premie niet meer volledig kunnen betalen. Dan de mensen
het B. A. te verwijzen vindt spr. hard.
De Voorzitter zegt dat de vergelijking van luchtbe
scherming met ziekenfonds wezen niet opgaat, de minister zegt,
wat de premie der ziekenfondsen betreft: „ik heb er niets tegen
dat de gemeente het betaalt”, doch inzake de luchtbescherming
was ons de verplichting opgelegd. De cijfers der begroting zijn
niet rekbaar en laten deze uitgave niet toe; het maken van
een berekening zal heel wat arbeid kosten, men moet immers
VERGADERING van de RAAD der gemeente SNEEK op
DINSDAG 31 MAART 1935, ’s avonds 7% uur.
Voorzitter de heer P. J. de Hoop, burgemeester.
Secretaris de heer P. Sikkes.
Aanwezig 14 leden. Afwezig de heer J. de Groot (m. k.).
Aan de orde is:
Punt 1. Notulen van de vergadering van 24 Februari
1936.
Hebben ter visie gelegen en worden onveranderd vastgesteld.
Punt II. Ingekomen stukken:
a. Verslag van de toestand van het lager onderwijs
over 1935. (1.851.2.02.98).
Voor kennisgeving aangenomen.
b. Verslagen van de in 1935 aan de o.l. scholen gehou
den schoolvergaderingen. (1.851.2.02.91).
Alsvoren.
c. Verslag van de Handelscursus der Vereniging „Mid
denstand” te Sneek over 1935. (1.851.35.02.98).
Alsvoren.
d. Verslag van de Vereniging „Sneker Ambachts
school” over 1935. (1.851.36.02.98).
Alsvoren.
e.
1935. (1.761.1).
Alsvoren.
Beredeneerd verslag van de werkzaamheden der
woningstichting „Patrimonium” met winst- en verlies
rekening over het annuïteitsjaar 1934/1935 en balans per
5 November 1935. (1.778.532.1(12)).
Alsvoren.
g. Begroting van de Handelscursus der Vereniging
„Middenstand” voor 1937. (1.851.35.07).
Alsvoren.
h. Proces-verbaal van kasopneming bij den gemeente
ontvanger op 27 Februari 1936. (X 07.352.651).
Alsvoren.
i. Adres van J. Huisman, houdende verzoek hem gehele
of gedeeltelijke vrijstelling te verlenen van betaling der
vordering ad 6.94 wegens verbruik van electrische stroom
en gas voor het perceel Oppenhuizerweg no. 82. (II»07.
353.8(2 e)).
In handen van B. en W. gesteld ter afdoening.
Punt 111. Rapport van de Commissie voor rekeningen en
begroi.ngen inzake onderzoek van de begroting van het
O.B.W. voor 1936. (Bijlage 25; dossierno. 1.842.73(14)).
Z. h. s. conform het voorstel der commissie besloten.
Punt IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
nadere vaststelling van de huurprijs voor de woning van
den stalknecht bij de dienst der gemeentereiniging. (Bijlage
26; dossierno. X 08.743.1(5)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr.
Z. h. s. conform besloten.
Punt V. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
aanvaarding van -het door den Minister van Waterstaat
toegezegde subsidie in de kosten van verbetering van de
traverse Sneek van rijksweg no. 43. (Bijlage 27; dossier
no. 1.811.111(17)).
Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr.
Z. h. s. conform besloten.
Punt VI. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot
opheffing van de betrekking van achtste leerkracht aan de
openbare school voor uitgebreid lager onderwijs en tot het
verlenen van eervol ontslag aan Mej. M. de Vries, als
onderwijzeres aan die school. (Bijlage 28; dossierno. 1.
851.2.01.08).
Het voorstel van B. en W. vindit men in een vorig nr.
Z. h. s. conform besloten.
Punt Vil. Advies van Burgemeester en Wethouders op
de verzoeken van de besturen van bijzondere lagere scholen
om toekenning over het dienstjaar 1933 van de vergoedin
gen, bedoeld in art. 101, le en 9e lid der Lager-onderwijs-
wet 1920 en van de bijdrage in de kosten van het bijzonder
vervolgonderwijs, bedoeld in art. 102 dier wet. (Bijlage
29; dossierno. 1.851.2.07-2 B).
Z. h. s. conform besloten.
Punt VIII. Advies van Burgemeester en Wethouders op