Officieel Orgaan der Gemeente Sneek HOLLANDSCH ZWITSERSCHE keepen KWALITEIT Zaterdag IS April 1936 t»2e Jaargang Ho. 58 forste Blad annex SNEEKER COURANT (79e Jaargang) Dit No. bestaat alt 3 bladen. OM EEN KIND Uitgave KIÏZEBRINK Co. FEUILLETON NIEUWSTIJDINGEN. Alle Advertentlën worden In belde bladen opgenomen Begelprljs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting Nadruk verboaen. ge- starheid van Vrijdags te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum. De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid: Dinsdags te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sonde!, Sloten, Tjerkgaast, Spannen burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd Controle op de oplaag toegestaan. AANKONDIGING VERGADERINGEN. ENZ. Maandag 20, Dinsdag 21 April. Emma- bloemcollecte. Amicitia. Woensdag 22 en Donderdag 23 April. 8 uur. Revue „Dat doet je weer goed”, N.V. Nationale Revue, Harmonie. 21, 22 en 23 April. Zuivel- demonstraties. Zie adv. EEN H Z WASCII IS EEN GENOT OM TE ZIEN Roman van NORBERT GARAI In declamatie, zang en dans werd niet alleen gestreefd naar een eerbiedige, maar ook schoone nadering in smart zoowel als vreugde van het heilig onderwerp en vaak werd daarbij een ontroerend effect be reikt, in dikwijls kinderlijk eenvoudige, maar ook door costuum, attribuut en symbolische kleur kunstzinnige uitbeelding. In deze sfeer paste uitstekend als groot programmanummer de uitvoering van Henri Ghéons „Het Gastmaal der kinderen”, door K.J.C., J.W. en K.J.V. met medewerking van het R.K. Kerkkoor. Het was een verademing even uit deze gespannen tijden te mogen treden in de naief-mystische sfeer der mid deleeuwen, welke Ghéon in deze voor zijn „compagnons de Notre Dame” geschreven stukken zoo weet te scheppen. Ook weer in deze bewerking van een oude klooster legende, waarin de vertrouwelijke omgang van het Jezuskind met twee in een klooster opgevoede jongens wordt geschetst, van wier van huis meegenomen voedsel Het mee eet, tot de jongens Het vragen ook eens iets voor hen mee te brengen, en Het hen met Pater Bernard noodt aan Zijn maaltijd op Hemelvaartsdag, vanwaar Het hen mee neemt naar Zijn eeuwigdurend Gastmaal. Er werd met een voor iemand die veel dilettanten-uitvoeringen ziet weldadig aandoende overgave door de jonge hoofd- personen gespeeld, zuiver en sober; nobel van lijn en kleur was de tooneelbouw. Het was een avond van wijding, maar ge tuigend ook zeer in het bijzonder van een kunstzinnige leider, die een fraaie eenheid van het programma wist te maken, en wiens bekwame regie in dat geheele programma doorwerkte. het meisje en plotseling wordt zij ernstig. „Zeg Als hij bemerkt, dat deze onthulling de beide meisjes niet bijster imponeert, buigt hij zich over het kind en bestudeert op merkzaam Maud’s gelaatstrekken. Maar daarmee is hij ‘dan ook aan het eind van zijn talenten als detective. Geheel uit het veld geslagen, neemt hij plaats aan tafel, waar Kitty de avondboterham reeds heeft klaargezet. Geen van drieën hebben zij vandaag ech ter veel trek. Zij spreken op fluisterenden toon om Maud niet te wekken, zij discutee- ren, piekeren en beraadslagen. Het is de laatste avond, welke zij in dit huis doorbrengen. Met het weinige dat hun is overgebleven, zullen de beide be woonsters morgen naar Danny’s weekend huisje aan den oever van de Theems trek ken En alsof het noodlot met de beide meis jes den spot wil drijven, liggen daar n|u vijfhonderd pond op tafel Vijfhonderd pond, die voor de drie jonge menschen is dat buiten kijf mor gen aan het politiebureau zullen moeten worden af geleverd. Als de H.Z. wasch ophangt 'is zij zoo prachtig helder, dat het werkelijk een genot is om er naar te kijken. En bovendien gaat het wasschen verrassend gemakkelijk en kost bijna niets meer. declamatie en zang, welke tot een 1 stemming konden bijdragen, een lid der K.J. V. declameerde „Lijdensengel”, een lid der K.J.M.V. „Barabbas”, een spreekkoor van de J.W. „Golgotha”, terwijl de R.-K. Zang- ver. St. Caecilia als slot van dit deel „Po- pule meus” van Palestrina zong. Zoo was met een uitbeelding van Chris tus’ lijden in de hof van Olijven, tijdens Zijn kruisweg en bij Zijn kruisdood de Paasch- jubel voorbereid, welke zich uitstortte in blijde declamatie dans en zang. Een lid van de J.W. droeg vóór „Paschen” van mevr. A. SteenhofSmulders, een groep meisjes der K.J.V. gaf een dans „Victimae Paschaeles”, een groep der K.J.M. gaf „Paschen” van Guido Gezelle, St. Caecilia zong „Christus is opgestanden” van Diepenbrock, en dit deel van het programma werd besloten met een spreekkoor: „O, ik loof U” door de K.J.V. De Oxford Beweging. Men schrijft ons: Een christelijke wereldrevolutie noemde Frank Buchman, de leider, de Oxfordgroep- beweging en inderdaad geeft de groei en het resultaat van een jaar werken van deze be weging in Denemarken een beeld daarvan. Het was 27 Maart jl. een jaar geleden dat deze beweging daar haar werk was begon nen nadat het optreden van een bekend Noorsch journalist, Frederik Ramm, die ook met Amundsen over de Noordpool is gevlo gen, het Deensche volk hiervoor de oogen had geopend. Frederik Ramm was nl. de man die in de Noorsche pers tendentieuse en opruiende artikelen tegen Denemarken had geschreven en daardoor het conflict tusschen deze beide landen over de visscherij op Groenland bijna tot een oorlog had opgedreven. Gegrepen door de Oxfordgroepbeweging zag hij het verkeerde van zijn optreden in en verklaarde daarover in de Deensche pers openlijk zijn spijt. Men kan zich de verwon dering der Deenen voorstellen en ieder wou weten wat daar achter zat. Zoo werd de belangsteling gewekt en de basis voor het werk der groep gelegd. De verjaardag van dit gewichtige feit is gedurende de Paaschdagen in Denemarken, waar deze beweging een volksbeweging is geworden in de beste zin des woords, met een groote demonstratie en bijeenkomsten gevierd. Ook 300 Nederlanders namen er aan deel en waren daartoe met de „Prinses Juliana” van de Mij. Zeeland naar Svend- borg gevaren. Na een dag en een nacht over vrij woelige zee was de „Prinses Juliana” Zaterdagmor gen tel acht uur in de pittoreske haven van Svendborg aangekomen, waar een groep Denen de Nederlanders ontving. Met extra treinen vertrok het gezelschap naar Ollerup, waar men het in het Stadion der Volkshoo- geschool voor lichamelijke opvoeding ont ving en het toegesproken werd door dr. Frank Buchman, den pionier der Oxford- groep, waarna voor Nederland nog ’t woord werd gevoerd door de dochter van den Ne- derlandschen gezant te Kopenhagen, een commissionair te Amsterdam, een advocaat te Den Haag en een werklooze intellectueel. Om twaalf uur trokken de Nederlandsche deelnemers in langen optocht, voorafgegaan door de nationale driekleur, het stampvolle stadion binnen, waar de menigte het Deen sche volkslied zong. Daarna kwamen de deelnemers uit Let land, Noorwegen, Duitschland, Engeland en tal van andere naties het stadion binnen. Na de pauze begon ’s middags om twee uur de groote demonstratie. De jeugd van vele naties, die zich buiten het gebouw had op gesteld, marcheerde binnen, voorafgegaan door de vlaggen van 20 naties, die in het afgeloopen jaar vertegenwoordigers naar Denemarken hadden gezonden. Nadat de jeugd zich had opgesteld langs de wanden, waarvan er een met reuzenletters de woor den droeg: „Waar menschen luisteren, spreekt God”, werd de bijeenkomst opnieuw geopend met de Paaschboodschap, die door ieder in zijn eigen taal tegelijk werd beant woord. In deze meeting ook heeft dr. Frank Buch man een oproep aan de naties der wereld gericht. Dr. Buchman citeerde daartoe de GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan het bureau van politie, Martiniplein, en aldaar te bevragen op alle werkdagen, de navolgende voorwerpen als gevonden gedeponeerd op 1417 April: Sleuteltje Zak wortelen Tabakspijp Ceintuur Wollen want Dames handschoen Fietssleutel Alpinomuts Oliebus Zak met brood. Aanwezig en te bevragen bij de navol gende ingezetenen, onderstaande voorwer pen, als gevonden aangegeven op 1417 April: Belastingmerk, R. Spoelstra, Fra- nekervaart 12; Belastingmerk, J. S. v. Schiffaert, Wommels; Beurs, D. Koop- mans, Oude Koemarkt 5; Vulpen, A. Siet- sma, W. de Zwijgerstraat 22; Beurs met inh., S. Kroles, 2e Steenklipstr 12; Rij wiel, Gez. Sinnema, Regenboogstraat; Wol len das, S. Dijkstra, Marktstraat,- Alpen muts, S. Oppenhuis, Potbuurt 6; Groen kinderwantje, H. Doevendans, Singel 11 Zakmesje en Sleutel, H. Blauw, Sweris- steeg 6; Alpinomuts, Greijdanus, ie Woud- straat 6; Paar handschoenen, P. van der Werf, Eenheid 1 o. BIPSCOOPNIEUWS. Het Amicitia bioscoop Theater brengt als hoofdnummer „Vergeet mij niet”, de film met Benjamino Gigli, de grootste zan ger van het oogenblik; Magda Schneider heeft de vrouwelijke hoofdrol. De Telegraaf schrijft er o.a. van: „Gigli’s eerste film. Die woorden bepa len de grenzen en den inhoud van dezen „Vergiss mein nicht!”: zij verklaren den filmliefhebber dat hij hier niet een product verwachten moet dat in de eerste plaats cinematografie is, en zij beloven den mu ziekminnaar de weelde van een-uur-lang een der allerschoonste stemmen van de wereld. Gigli, meester van ’t bel canto, eer ste zanger na Caruso, operaverschijning die in ieder land dat maar een opera be zit zijn lauweren geoogst heeft: Gigli zingt fragmenten van zijn gansche rollenreper- toire, en liederen, terwijl uw oog en oor door lens en microfoon hem gadeslaan en hooren van dichtbij: van zóó dicht bij als ge wel nimmer in uw leven kans zult krij gen’ hem te naderen Om de verrukkelijke stem heen, heeft men een scenario gemaakt dat uiteraard eenvoudig en direct is, en dat redelijk vol doet aan beide eischen die het genre stelt: gelegenheid tot nummers voor de hoofdrol Dicht bij Kensington. De ondergaande zon van een kostelij- ken zomerdag zet de randen van een, onbe weeglijk in den azuur-blauwen hemel han genden wolkengroep, in purperen gloed. De schemer daalt over de stille, droo- mende berkenbosschen en geeft het lichte paars van de bloeiende heide geleidelijk een donkerder tijft. Diepe stilte heerscht alom. Doch aan den rand van een, met een scherpen hoek in de heide vooruitspringend boschje, loopt een hond, gevolgd door twee politie-agen- ten. De hond, een bruine, grijsgevlekte her en een atmosfeer met niet te zware of ge compliceerde spanningen en met veel roe rende momenten.” der, blijft van tijd tot tijd staan, bromt zachtjes, snuffelt met de spitse neus vlak bij den grond en loopt dan verder. De tropwe, bruine hondenoogen hebben iets menschelijk-begrijpends, alsof het dier zich bewust is, dat de man, dien het over de verlaten heide tracht op te sporen, een moordenaar is. Steeds verder loopt de hond. Achter hem de beide agenten. Regelmatig, bijlna inge- houden, gaat de ademhaling van het drie tal. Eén wil beheerscht mensch en dier. Reeds geruimen tijd duurt deze jacht. Het uitgangspunt was een boschje laag kreupelhout, waarbij thans drie auto’s staan. Vooraan een groote alarmwagen, welke iedereen in den omtrek als het eigendom van de Londensche politie kent. De tweede is een ruime, luxe wagen, waar mee het parket zich naar de plaats van de misdaad heeft laten brengen^ doch die derde auto, welke eerst later arriveerde, is opzij geheel gesloten, diep zwart gelakt en heeft één deur achterin. Het is een lijkwagen. „Een schot door de longen in het hart”, constateert de politie-arts. „Uit de onmid- dmijke nabijheid van achteren afgevuurd. Revolverschot. De misdaad moet acht h tien uur geleden gepleegd zijn. De dood is is onmiddellijk ingetreden.” Het slachtoffer, ”een man van ongeveer vijf-en-dertig jaar, wordt opgericht. Een agent ondersteunt het bovenlichaam, ter wijl de politie-fotograaf eenige opnamen maakt. Hoewel het hoofd van den vermoorde op den rechterschouder rust, heeft de dood aan de scherpe gelaatstrekken niet de uit drukking van wilskracht en vastberaden heid kunnen ontnemen. De smalle, bleeke lippen zijn vast opeen geklemd. Een diepe, schuine plooi, welke de starheid van oen Paaschavond R.-K. Parochie. In het Gebouw voor Christelijke Belangen lield gisteren de R.-K. Parochie alhier een ?aaschavond, waarvoor ’t Parochie-avond- comité het initiatief had genomen. Voor een geheel bezette-zaal sprak Hoog Eerw. deken Van Galkom, die met den Dhristelijken groet opende, een woord van velkom tot allen die op deze parochie-avond ianwezig waren. Het is iets nieuws wat we lezen avond hebben, constateert spr. Dat lieuwe bestaat in de eerste plaats hierin dat leze avond niet van deze of gene vereen, jitgaat, maar van de- verschillende jeugd- vereenigingen dezer parochie te samen. Deze avond is bedoeld voor alle parochia- len en zoo hebben die dat blijkbaar ook be grepen, gezien het verheugend groote be doek. Voorts is iets nieuws dat er ditmaal naar niet zoo iets wordt voorgedragen of jespeeld, dat dus niet de tragedie van een of anderen mensch het onderwerp van he- ienavond is, maar de tragedie van Christus, straks zullen we van de Passiestemming □vergaan in de Paaschjubel. De jeugdver- eenigingen, met welwillende medewerking van eenige heeren van het Kerkkoor en de zangver. St. Caecilia zullen ons dit aan stonds vertolken. Er is spr. gevraagd de cle mentie van het publiek te verzoeken voor mogelijke gebreken; hij gelooft niet dat dit noodig zal zijn omdat alles zeer serieus is voorbereid, doch mocht er iets haperen, dan hopen we dat de volgende keer te verbete ren, dus dan niet met een vermeerderde, wel met een verbeterde uitgave te komen. Spr. rekent het zich tot een plicht een woord van dank te richten tot allen die aan de voor bereiding van dezen avond medewerkten of op de avond zelf medewerking verleenen. Spr. mag geen bepaalde namen noemen, dat is hem verboden, anders zou hij stellig die van kapelaan Jansen vermeld hebben, hij doet dat echter nu niet! Maar hij brengt In het algemeen dank aan de jeugdvereenigin- gen, de heeren zangers van het Kerkkoor, de zangver. St. Caecilia, de directeuren, de leidsters en leiders van al deze vereenigin- gen, ’t college collectanten, dat ook al weer bereidwillig medewerking verleende en de dames en neeren die in het comité zitting namen. Hun allen hartelijk dank. Daar geen slotwoord zal worden gesproken, vertrouwt spr. dat het publiek zich reeds thans bij dit woord van dank voor wat zal worden gebo den wil aansluiten. Spr. wenscht allen een prettige avond en de jonge medewerksters en medewerkers van harte succes. De Paasch-avond werd nu ingezet met dood voor altijd in het hooge voorhoofd heeft gegrift, geeft het gelaat een drei gende trek. „RoofmoordInspecteur Bennett van de Londensche recherche doorzoekt de zak ken van het slachtoffer. „Geen geld, geen papieren, geen sieraden Een jonge beambte met een verstandig, energiek gezicht stenografeert elk woord, dat Bennett op gedempten toon, alsof hij ’t slechts tot zichzelf zegt, laat hooren. „Haar bruin, gezicht ovaal, blauwe oogen, hoog voorhoofd, stompe neus grijs Homespun-pak, tailleur Charles Dean, Seattlegrijze das met blauwe streepen, grijze vilthoed, merk House of Lords, Londenbruine lage schoenen zakdoek monogram H. D.” Nog eenmaal worden de zakken van den vermoorde zorgvuldig onderzocht. In een der vestzakjes ontdekt men nog een gekreukeld stukje papier, dat het hoofd van een rekening van een hotel in Kenl- sington blijkt te zijn. Bennett kijkt op. In de verte naderen de beide politie agenten. Langzaam volgt de hond hen. Af en toe blijft hij staan, snuffelt langs den grond en draait dan telkens den kop om, als over legde hij, of het toch niet beter was terug te keeren om het spoor nog eens van het begin af te volgen. Maar dan laat hij den kop toch weer zakken en sjokt hij opnieuw achter de beide politiemenschen aan, met de fraaie staart tusschen de pooten en slap neerhangende ooren, als ware hij zich ten volle bewust van het teleurstellende feit, dat hij het er vandaag leelijk bij heeft laten zitten. „Spoor verloren”, meldt een der beide agenten zijn chef. „We liepen drie maal in een kringetje rond.” kelijkheid dooreen mengend. Maar nog is het leven een droom voor haar. Haar fan tasie zweeft als een vlinder over de din gen heen, vrij en rein, zonder begrip van tij d Een golf van vertedering dringt Kitty naar het hart. Met haar beide handeln omvat zij het handje van het kind, dan buigt zij zich over Maud heen en kust haar op het weeke, kleine mondje. Twee natte armpjes klemmen zich om haar hals, het vochtige gezichtje wordt tegen haar wang gedrukt. „De oom, die mij hier bracht, heeft me verteld, dat hij me naar m’n nieuwe mam mie zou brengen. En ik ben direct meege gaan. Marthe zal me wel zoeken Zij lacht ondeugend. „O, wat zal Marthe boos zijngeloot maar, 'dat ze naar me loopt te zoeken....!” Als Nicolle en Danny komen, is Maud allang ingeslapen. Kitty heeft voor het kind een bed gespreid op de sofa en op het kussen ligt het blonde krullekopje vreedzaam naast het zwart gelakte hoofd van een Pierrot. Danny, min of meer opgewonden, vraagt of de geheimzinnige bezoeker nog is te- ruggekomen. „Neen”, geeft Kitty ten antwoord. „En de vijfhonderd pond?” „Die heb ik niet opgegeten”, stelt Kitty hem, wat vinnig, gerust. „Hap toch niet direct, hummel! Laat mij die biljetjes maar eens. zien. Misschien zijn ze wel valschl” Danny onderzoekt de bankbiljetten, d.w.z., hij doet, wat iedereen in zoo’n ge val pleegt te doen, hij houdt de papier tjes tegen het licht. Dan legt hij het geld weer op tafel en zegt, heesch van opwin ding: „Waarachtig, ze zijn echt...." 171 cts. ZELFWERKEND WASCHMIDDEL Hl passie- Onze vroegere stadgenoot mr. A. Haga, thans commies bij het Rijksarchief in Overijssel, te Zwolle, is bevorderd tot hoofdcommies. 4- Maud denkt ingespannen na. Dan komt het antwoord: „Nou, in den trein natuur lijk. „Ja, ja, dat begrijp ik, maar vóór jullie met den trein gingen, waar was je toen?” „Toen....? Toen waren we in de bios coop. Daar heeft Mickeymouse gezongen en gedanst. En daar was een man, zóóóó dik. En die is telkens gevallen. In een taart is-ie gevallen en toen kreeg-ie alle slagroom in zijn gezichtMaud proest het uit van het lachen bij de herinnering aan dien raren, dikken man. „Met wien ben je in de bioscoop weest?" „Met Marthe „En vond je vader dat goed?" „Mijn vader is in Amerika”, zegt mamma, wanneer gaan wij naar pappa?” „Eerst moet je me alles vertellen, dan gaan we ook naar je pappa. Waarom heb je gezegd, dat ik je nieuwe mamma ben? Waar is dan je oude mamma „Ik heb gisteren nog met haar gepraat!" „Gisteren „Ja, zij is in den hemel. Zij heeft een liedje van Mickey mouse voor me gezon gen. En ze heeft ook een heel mooi ver haaltje verteld Zoo babbelt zij voort, fantasie en wer- NIEUWE SNEEKER COURANT I h P. GROOT PAK J J -1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1