annex SNEEKER COURANT (79e Jaargang)
Officieel Orgaan
der Gemeente Sneek
I
Uitgave KIEZEBRINK Co.
Woensdag 24 Juni 1936
No. 77 Eerste Blad
Dit No. bestaat uit 2 bladen.
WIJMBR1TSE RADEEL.
op Maandag 22 Juni 1936, 'snam 21/3 uur.
I
Alle Advertentiën worden In beide bladen opgenomen
Regelprijs 9 cent. Abonnementen belangrijke korting
f
3°°-—
D i n s d a g s te Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.),
IJsbrechtum, Wolsum, Harich, Hemelum, Bakhuizen, Nijemirdum, Sondel, Sloten, Tjerkgaast, Spannen
burg, Poppingawier, Warns, Rauwerd
Controle op de oplaag toegestaan.
De NIEUWE SNEEKER COURANT is een abonnementsorgaan, verschijnt Dinsdags en Vrijdags. Abonnementsprijs in de stad f2.50, naar buiten fr. per post f3.60. De SNEEKER COURANT is een Advertentieblad
en wordt gratis bezorgd bij allen die te Sneek geen abonné zijn op de Nieuwe Sneeker Courant en bovendien huis-aan-huis verspreid:
V r ij d a g s te Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goënga, Gauw, Sijbrandaburen, Offingawier, Terzool, Abbega,
Oosthem, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaastmeer, Balk, Stavoren, Wyckel, Langweer, Bozum,
Punt X. Aanbieding van de Balans per
31 December 1935 en 'de Verlies- en
Winstrekening over 1935 van de Woningr
lag verduidelijking van de redactie der ge
wraakte bepaÉng te bevorderen om aan het
gerezen misverstand een einde te maken.
Wij nemen "cleze verduidelijking te ver
krijgen door de bepaling alsvolgt te doen
luiden:
„Het is verboden op Zondag te vissen
in openbare wateren of in wateren van
of vanuit openbare land- of waterwegen
zichtbaar, een en ander voor zover gelegen
binnen de bebouwde kommen der dorpen.”
Burgemeester en Wethouders kunnen van
de in het eerste lid genoemde verbodsbepa
ling ontheffing verlenen.
Het 2e lid is opgenomen uitsluitend met
het oogmerk, om in verband met het be
grip „vissen” volgens de Visserijwet aan
beroepsvisschers in noodzakelijke gevallen
te vergunnen him bedrijf op Zondag ook
uit te oefenen.
Tevens willen wij deze gelegenheid nog
aangrijpen om U voor te stellen in de artt.
41 en 50 der Politieverordening, welke
eveneens bij Uw besluit van 9 December
1935 werden gewijzigd, een redactiever-
betering aan te brengen door aan deze be
palingen te laten voorafgaan de woorden:
„Onverminderd het bepaalde in het Pro
vinciaal reglement van politie”, waarna dan
de verbodsbepalingen zelve volgen.
Z.h.s. conform besloten.
stichting in Wymbritsèradeel.
In handen gesteld der h.h.Kaspersma,
Feenstra en Bouma ter onderzoek.
traal bekend gemeente Nieuwland, Sectie
D, no. 576 en 575, eigen aan P. J. de Hoop,
burgemeester te Sneek en pl.m. 290 M2. van
perceel, kadastraal bekend gem. Nieuwlana,
Sectie E, no. 930 eigen aan Sj. Landman,
veehouder te Wolsum.
Het weggedeelte, gelegen voor de brug
aan de kant van Remswerd, zal uit de
nevens de weg lopende opvaart vanuit de
vaartbodem opgezet moeten worden met
een eiken betuining, waarop met stapel-
zoden het verdere talud opgezet moet wor
den.
Verder wordt, gerekend vanaf de nieuwe
brug nevens de opvaart, over een lengte van
12 M. een houten walbeschoeiïng ingesla
gen.
De onderbouw van de nieuwe brug wordt
gemaakt van gewapend beton, aan de btu«
tenkant bekleed met metselwerk voorzover
de brug in ’t zicht komt. Op de hoeken
in de doorvaart heeft bekleding plaats met
graniet.
Het dek van de vaste gedeelten der brug
wordt van asphalttegels voorzien, terwijl
het dek van het beweegbare gedeelte van
Borneo-teak wordt gemaakt, dik 8 c.M.
Het zgn. val met brugleuningen en af
sluithekken wordt gemaakt van ijzer. Het is
de bedoeling, dat de brug met de hand
wordt bediend, terwijl bij de bouw er reke
ning mede wordt gehouden, dat, indien
zulks gewenst is, de brug ook door middel
van een electromotor beweegbaar zal kun
nen worden gemaakt.
Verschillende systemen van constructie
voor de bewegingsinrichting van een bas-
culebrug zijn mogelijk.
Door de N.V. Werkspoor te Amsterdam
is een zeer eenvoudige constructie voor een
dergelijke bewegingsinrichting ontworpen,
waarop onder no. 35363 Nederlands Octrooi
is verleend, welke constructie mij, gezien de
plaats van de brug, waar deze gebouwd
wordt in verband met de grote winddruk,
die er op zal komen, zeer gewenst voor
komt en ook door den Hoofdingenieur van
de Provinciale Waterstaat ten zeerste wordt
aanbevolen. Een voordeel van de construc-
tiewerkplaatsen en de machinefabrieken
van Werkspoor is bovendien, dat zij in
staat zijn eenjbrug geheel electrisch te las
sen, waardoor het gewicht van de construc
tie natuurlijk kleiner wordt en een dergelijke
brug zich ook meer eigent voor handbewe
ging, terwijl de kosten van een electrisch
gelaste brug lager zijn dan van een geklon
ken constructie. Ter toelichting van het be-
wegingswerk en de constructie van een elec
trisch gelaste brug moge verder worden
verwezen naar aangehechte beschrijving van
een dergelijke brug, gebouwd over het Kiel-
diep.”
De totale kosten van het werk, inbegre
pen de wegaanleg enz. worden door den ge-
meente-opzichter geraamd op f 25000.
Een situatie- en een bestekstekening lig
gen voor U ter secretarie ter inzage, als
mede de beschrijving van een dergelijke
brug over het Kieldiep en te Tjerkwerd.
Het opruimen van de bestaancfe brug en
de onderbouw van de nieuwe brug met aan
verwante werken zouden wij publiek willen
aanbesteden.
Omtrent de wijze van aanbesteding van
de ijzeren bovenbouw met leuningen, af
sluithekken en verlichting zullen wij U ter
raadsvergadering nadere mededelingen
doen, terwijl wij U dan tevens een concept
besluit betreffende de bovengenoemde
grondtransakties ter vaststeling zullen aan
bieden.
De verbreding van de weg aan de Noord
zijde, t.w. grondwerk met aanbrengen van
een gewalste verharding, kan met de ge-
meentewals in eigen beheer geschieden;
Rest ons ten slotte nog U mede te delen,
dat tijdens de uitvoering van het werk het
verkeer over de brug en over de weg geheel
moet worden stopgezet.
Voor het overzetten van voetgangers en
fietsers zouden wij met de pachter S. Sik-
kes een regeling willen treffen, opdat deze
voor het overhalen en het daaraan verbon
den extra-werk een billijke vergoeding ont
vangt. Deze regeling ware aan ons over te
laten.
Wij stellen U voor tot de bouw van een
nieuwe basculebrug als bovenomschreven te
besluiten en de daartoe nodige gelden op de
gemeentebegroting voor 1936 uit te trekken,
te dekken uit geldlening.
De hierop betrekking hebbende concept-
begrotingswijziging ligt voor U ter secre
tarie ter inzage.
De V o o r z. stelt voor: aan te kopen van
den heer P. J. de Hoop te Sneek: 150 Ms.
terrein voor 30 ct. per M2.; 50 M2. voor
50 ct.
Van den heer Sj. Landman te Wolsum
290 M2. a 50 ct.
Z. h. s. conform besloten.
RAADSVERGADERING VAN
(Vervolg van tweede blad).
Het nieuwe „besluit bevolkingsboekhou
ding 1936, Staatsblad no. 342”, dat met
ingang van 1 Juli a.s. in werking treedt,
maakt o.m. wijziging nodig van de Leges-
verordening dezer gemeente.
A. Volgens art. 104 van bedoeld besluit
geschiedt het verstrekken van alle inlich
tingen of opgaven uit 't bevolkings-register
kosteloos, indien deze worden gevraagd ten
behoeve van de departementen van alge
meen bestuur, de provinciale besturen, de
Rijksinspectie van de bevolkingsregisters,
de gemeentebesturen, de Burgerlijke Stand,
het Openbaar Ministerie en de Rijksstads-
dek.
Het oude besluit betreffende de bevol
kingsboekhouding (Koninklijk Besluit van
12 December 1922, Stbl. no. 670) bevat
ook een soortgelijke vrijstellings-bepaling,
terwijl art 7 onder c der Leges-Verorde
ning eveneens bepalingen omtrent leges-
vrijdom behelst.
Het komt ons gewenst voor om in
dezen alle twijfel buiten te sluiten dat
de in bovengenoemd art. 104 geregelde
vrijstelling van leges nadrukkelijk in de
verordening wordt genoemd, mede met het
oog op het hierna volgende.
B. Volgens art. 105 van bedoeld be
sluit en dat is voor de Leges-Verorde
ning iets nieuws worden voor inlich
tingen of opgaven uit het bevolkingsregis
ter aan andere openbare diensten dan die,
welke hierboven zijn genoemd alsmede aan
openbare instellingen en bedrijven, niet
meer dan 5 cent per inlichting of opgave
en voor een geldig blijvend abonnement
voor 100, 500, 1000 of 1000,0 inlichtingen
of opgaven afnemende bedragen in reke
ning gebracht.
Ingevolge het 2e Ed van art. 105 be
paalt de gemeenteraad of en in hoeverre
het in 't voorgaande Ed bedoelde tarief te
vens zal gelden voor iriEchtingen of op
gaven, bestemd voor een wetenschappeEjk
of phÉantropisch doel.
Er is od. geen aanleiding om voor de
legesheffing van de hier bedoelde open
bare diensten, -instellingen of -bedrijven
lager te gaan dan het maximaal toegestane
tarief t.w. 5 cent. Tenzij hieromtrent nog
interpretatieve voorschriften verschijnen,
Egt het in de bedoeling voortaan van in
stellingen als de Raden van Arbeid, Be
lastinginspecties, provinciale- en gemeente
bedrijven, Kamers van Koophandel, Water
schappen en Crisisdiensten leges te heffen.
Het voorschrift om bij een geldig bEj-
vend abonnement afnemende bedragen te
vorderen, zouden wij als volgt willen zien
toegepast
Bij een getal
Bij een getal van
inlichtingen
Bij een getal van
inlichtingen
Bij een getal van
inlichtingen
De bovenbouw van de brug wordt z. h. s.
gegund aan de N.V. Werkspoor tegen on
geveer het begrotingsbedrag.
De heer v. Gooi heeft bezwaar tegen
de bepaling dat de onderbouw van de brug
voor zover in ’t zicht, bekleed wordt met
metselwerk. Dat is niet mooi.
De Voorz.: B. en W. zullen over dit
bezwaar met de opzichter overleggen.
De heer v. Gooi beveelt raadpleging
van ook andere deskundigen aan, omdat
in dezen veel verschil van mening is.
De heer S a n t e m a wijst er op dat ook
de weg verbeterd wordt, als dat veel zal
kosten is spr. daar niet voor,
De Voorz.: Dat zal f3000 f3500
kosten. Maar het betreft hier wel degelijk
een onzer hoofdwegen, o. a. in verband met
het melkvervoer. Door het uitnemen van een
knik in de weg wordt deze veel beter voor
het verkeer en als men nu bezig Is, laat men
het dan ook goed doen, dit zal stellig een
gemotiveerde verbetering opleveren.
De heer Santemaisin den regel geen
bestrijder van wegverbetering en vindt het
bedrag ook niet hoog, zodat hij zich geheel
aansluit bij B. en W.
Na nog een opmerking van den heer
Kaspersma merkt de heer N ij d a m op dat
het verkeer tijdens de verbetering geheel
wordt stopgezet. Ware het niet beter een
hulpbrug te slaan.
De Voorz.: Inderdaad, doch dit zou
veel kosten ook in verband met de door
vaart. Nu men toch ook via andere wegen
de betrokken dorpen kan bereiken, wil men
het zonder hulpbrug doen. De gemeente is
in dezen in de rechtmatige uitoefening van
haar overheidsplicht.
Na nog enige discussie betoogt de heer
H o f s t r a dat de zeer hooge kosten van
de hulpbrug niet gerechtvaardigd zouden
zijn.
Z. h. s. conform het voorstel van B. en
W. besloten.
Punt XII. Vaststelling van het kohier
der reinigingsrechten, dienst 1936.
Dit kohier wordt op voorstel van B. en
W. z. h. s. vastgesteld op f8679.
PuntXI11 Voorstel van Burg.enWeth.:
a. tot wijziging van de begroting Burg.
Armbestuur c.a. voor 1935; b. terzake aan
bieding van de rekening, over 1935 van het
Burg. Armbestuur c.a.
B. en W. adviseren:
De Armmeester heeft bij ons ingediend
de rekening van het Burgeriijk Armbestuur
en het Algemeen Armhuis over 1935.
Deze bescheiden zijn op de gebruikerijke
wijze door de Commissie voor Armenzaken
onderzocht.
Uit haar rapport citeren wij:
„Zoals U uit de stukken zal bEjken is
voor het sluitend maken van de rekening
van het Buigeriijk Armbestuur 1935 een
subsidie nodig van f 27297.24. Er is der
halve f 297.24 meer nodig dan bij de be
groting is uitgetrokken. De rekening sluit
dan in ontvang en uitgaaf met een eind
cijfer van f 73554-34, wat betreft Afd. I.
Afdeling II (Armhuis) geeft over 1935 een
batig saldo van f 1657.72, hetwelk is over
geboekt naar Afd. I. Afdeling II sluit dan
met een ontvang en uitgaaf van f 8228.62.
De cijfers der rekening geven de commissie
geen aanleiding tot op- of aanmerking,
zodat ze adviseert tot onveranderde goed
keuring. De commissie kan zich verenigen
met de noodzakelijke af- en overschrijvin
gen en wijziging van de begroting 1935
overeenkomstig het aangeboden ontwerp,
weshalve ze adviseert deze wijziging aan
te brengen.”
Wij hebben aan het vorenstaande niets
toe te voegen en Stellen U voor, overeen
komstig het advies der Commissie de reke-
Toch vindt spr. het gewenst te zeggen, dat
hij het met dit voorstel niet eens is. Als
men de toestand in het bouwvak nagaat is
het niet gewenst daaraan nog verdere rem
men aan te leggen. Al zegt men dan wel
eens „komt men over de hond dan komt
men over de staart”, dit voorstel gaat in
een verkeerde richting; terwijl vele bedrij
ven gesteund Worden heeft het bouwvak die
niet, maar het moet dan zeker niet verder
belemmerd worden.
De Voorz.: Tot op zekere hoogte gaan
B. en W. volkomen met deze opmerking
accoord. Doch als we dit niet aannemen,
krijgen wij de extra bijdrage niet; met dat
zwaard boven het hoofd kunnen wij niet
anders dan dit voorsteUen. Wij leggen ons
er dus node bij neer.
De heer Feenstra: dan zult u er toch
niets op tegen hebben, dat hier een stem
opgaat ^ie zich er tegen verzet. Spreker
meent voorts dat dit nog slechts een plan
is, is het niet mogelijk dit besluit te nemen
als het plan wordt uitgevoerd. Zijn B. en
Wi. niet wat voorbarig?
De Voorz.: leest de brief van Ged. St.
waaruit blijkt dat met ingang van, 1 Juh de
regeling moet zijn ingevoerd.
De Voorz.: Wij hebben geen bezwaar
dat een stem zich tegen dit voorstel uit,
maar in de verhouding tussen Rijk en ge
meenten staat ook de ver. van gemeenten
steeds op de bres voor de belangen der ge
meenten.
De heer van Gooi vindt het geen be
zwaar dat deze leges wat verhoogd wordt
nu het er met de gemeentefinanciën zo
slecht voorstaat. Wel meent spr. dat de
raad zeer wel bevoegd is een maatregel te
verwerpen als hij die niet wenst, onze
mening wordt gevraagd, we mogen dus ook
„neen” zeggen.
De heer Jellema: De gemeenten, die
de begroting sluitend kunnen maken, be
hoeven deze verhoging niet in te voeren en
dan is zo’n maatregel wel hard. Laat de
raad zich maar eens uitspreken.
De Voorz.: Als de raad dit verwerpt,
krijgt de gemeente geen bijdrage; of dat
een juiste houding is, is een vraag waarop
spr. thans geen antwoord kan geven. Als
echter wat de regering wil op een wet ge
grond is, is het de geordende weg dat de
lagere instantie zich daarbij neerlegt. Spr.
vermoedt nu dat de commissie in dezen op
de wet steunt. Als het rijk extra financiële
verphchtingen op zich neemt ten opzichte
van verschillende gemeenten heeft het ook
het morele recht invloed uit te oefenen op
de financiële politiek enz. van die gesteun-
den.
Er wordt nu gestemd over de bouwleges.
Voor stemmen de leden: Rijpma, Nij-,
dam, v. Gooi, Atsma, Cnossen, Hofstra,
Abma, Kaspersma, v. d. Hoff en Schilstra.
Tegen stemmen de leden: Santema,
Feenstra, Jellema en Bergsma.
Met 10—4 st. is dit voorstel van B. en
W. dus aangenomen.
ZJi.s. wordt de rest van het Voorste^
aangenomen.
Punt IX. Voorstel van de Commissie
voor de Strafverordeningen tot wijziging
der Politie-verordening.
B. en Wadviseren
Het is gebleken, dat het bij Uw besluit
van 9 December 1935 in de PoEtiieveror-
dening opgenomen „hengelverbod op Zon
dag” tot misverstand aanleiding, heeft ge
geven.
De verbodsbepaling is als volgt: „Het
is verboden op Zondag te vissen binnen
de bebouwde kommen der dorpen in open
bare wateren of in wateren van of vanuit
openbare land- of waterwegen zichtbaar.”
Het verzet, dat o.m. van de zijde van de
Nederlandse Hengelaarsbond tegen deze
bepaling is .gerezen, grondt zich bhjkbaar
op de uitlegging, dat de woorden „of in
wateren van of vanuit openbare land- of
waterwegen zichtbaar” los zouden staan
van de voorafgaande begrenzing „binnen
de bebouwde kommen”.
Deze opvatting is echter niet juist.
De gehele verbodsbepaling en niet
een deel daarvan wordt namelijk be
heerst door de woorden „binnen de be
bouwde kommen der dorpen”.
Deze bedoeling heeft althans bij het in
het leven roepen van het verbod voorge
zeten.
Aan Gedeputeerde Staten dezer provin
cie, tot wien de Nederlandse Hengelaars-1 de brug iets te verleggen, zodat de verbre-
bond zich heeft gewend met het verzoek! ding 1
om deze bepaling ter vernietiging aan del van de weg plaats hebben zal, waarvoor pl.
Kroon voor te dragen, hebben wij onlangs tn. 500 M2. landaankoop moet plaats heb-
medegedeeld, dat het in onze bedoeling1 ben, t.w. pl.m. 200 M’. van perceel kadas-
l van ioo
iriEchtingen of opgaven
of opgaven
10000
of opgaven
Wat de mogehjkheid van leges-vrijstel-
Eng voor wetenschappeEjke of philantropi-
sche doeleinden betreft, achten wij het in
de Ejn van het voorgaande te Eggen om de
iriEchtingen of opgaven uit het bevolkings
register voor deze doeleinden onder het
zelfde tarief te doen vallen als hierboven
is aangegeven.
Het zou overigens ook de vraag zijri of
een milder tarief ten aanzien van deze
doeleinden voor onze gemeente, door de
hogere autoriteiten aanvaard zou worden.
Het komt ons daarom gewenst voor in
de Leges-Verordening een bepaling op te
nemen, krachtens welke het bovenstaande
tarief van 5 cent en het aflopende tarief
bij een geldig bkjvend abonnement ook
van toepassing is voor de inrichtingen of
opgaven uit het bevolkingsregister, be
stemd voor een wetenschappeEjk of philan-
tropisch doel, een en ander naar het oor
deel van Burgemeester en Wethouders.
De wijzigingen en aanvullingen waartoe
wij U, gezien het vorenstaande bij dezen
het voorstel doen, vindt U vermeld in
het concept-besluit, dat voor U ter secre
tarie ter inzage Egt.
De heer Feenstra: Dit besluit wordt
ons weer van hoger hand opgedrongen.
Punt XI. Voorstel van Burg, en Weth.
tot de bouw van een nieuwe bascule-brug
te Wolsumerketting met wijziging te dien
opzichte van de gemeente-begpoting voor
1936.
B. en W. adviseren:
De plannen voor de bouw van een nieuwe
brug over de Bolswardervaart te Wolsu-
merketting zijn thans door den Gemeente-
opzichter bij ons ingediend.
Het is U bekend, dat voor dit werk op de
gemeentebegroting voor 1936 een memorie-
post is uitgetrokken (volgno. 349c).
Omtrent de bouw van de nieuwe brug is
overleg gepleegd met den heer Hoofdinge
nieur van de Provinciale Waterstaat, die
als afmetingen voor de brug aangaf: een
doorvaartbreedte van 7 M. en een rijbreedte
tussen de leuningen van 5.50 M.
Het door onzen gemeente-opzichter ge
maakte ontwerp van een öascule-brug is
door voormelden Hoofdingenieur zonder
op- of aanmerkingen goedgekeurd.
De keuze tussen een ophaalbrug en een
basculebrug, waarvan de bouwkosten niet
noemenswaard verschillen, is gevallen op
laatstgenoemde, aangezien deze in de toe
komst minder onderhoudskosten zal vragen.
Uit het terzake deze brugbouw door den
gemeente-opzichter uitgebracht rapport ci
teren wij voorts nog de volgende bijzonder
heden:
„Gezien de grotere doorvaartbreedte zo
mede het toenemende zwaardere verkeer
over de brug is de liggerhoogte van de be
staande en nieuwe brug met 0.35 M. ver
meerderd, zulks mede in verband met de be
lastingen over deze brug, welke zijn be
paald overeenkomstig de V.O.S.B, en Ï.V.
S.B. en wel volgens het type C.
Bovenkant brugdek oude brug Is gelegen
op 1.50 plus F.Z.P., terwijl bovenkant dek
nieuwe brug komt te liggen op 1.60 M. plus
F.Z.P., waaruit blijkt, dat onderkant ligger
nieuwe brug vergeleken bij onderkant lig
ger oude brug 0.25 M. lager komt te liggen
als de brug in gesloten toestand verkeert.
Om aan de behoefte van pramen en bootjes,
welke deze brug moeten passeeren, vrije
doorgang te verlenen en aan een gemak
kelijker passering van grote schepen door
de brug tegemoet te komen en de vrije door
stroming in het kanaal te bevorderen, is
aan de kant van het dorp Wolsum een
doorvaart gemaakt, die een hoogte zal ver
krijgen van 1.15 M. plus F.Z.P. De hoogte
van de oude brug in gesloten toestand be
draagt aldaar 1.20 AL plus F.Z.P.
Waar de nieuwe brug 2.15 M. meerdere
breedte tussen de leuningen verkrijgt dan
de oude brug en de brugwachterswoning
nogal zeer dicht tegen de verharde weg is
gelegen en zodoende het vrije uitzicht voor
het verkeer over deze weg enigszins belem
mert, is gedacht de weg over een afstand
van 400 M., t.w. 200 M. links en rechts van
van het weglfchaam aan de Noordzijde
I
4.50
20.—
35-“
saiini
NIEUWE SNEEKER COURAN
Meer don f 7.500.000,be
talen Neêrlands fietsers elk
jaar aan rijwiel belasting.
Daarvoor krijgen zij o.m. hun
veilige rijwielpaden - speciaal
voor hen aangelegd. Maar...
waarom gebruiken zij ze dan
niet? leder op zijn eigen weg!
VOOR DEN FIETSER IS T FIETSPAD
DE VEILIGE WEG I
500
of opgaven
1000